Zo... hoog tijd dat ik hier weer eens wat foto's post. Er is teveel veranderd sinds
mijn laatste foto's in 2005.

Zo ben ik onder andere verhuisd en heb ik alle apparatuur op de front- en rearspeakers na vervangen.
Dus, foto's!
Woonkamer
Wat zie je (niet):
TV: Sony KDL-40EX521 aan een Vogel's THIN 305 muurbeugel
Fronts: Mission M35
Center: Mission M3C2i, die zit verstopt achter dat speakerdoek in het midden van de kast
Rears: Mission M32 aan Vogel's ELW 6605 beugeltjes
Receiver: Denon AVR-2310
Mediaplayer: Logitech Squeezebox Touch
Mediaplayer: Dune HD Smart B1, dient ook als Blu-Ray speler
Alle apparatuur is te bedienen met een IR-repeater (dat oogje zit boven de center speaker in de kast ingebouwd).
Ook staat er nog een XboX360 met Kinect-sensor. Als we die gebruiken komt de sensor uiteraard even uit het kastje.
Onderin de kast staat nog een rijtje retro gameconsoles:
En aan beide zijkanten is er nog opbergruimte voor accessoires:
Als je jezelf omdraait dan zie je uiteraard de luisterpositie
De rearspeakertjes hangen aan Vogel's ELW 6605 beugeltjes:
Die dingen kan ik niemand aanraden trouwens.

Volgens de specificaties zouden ze 10kg moeten kunnen houden, maar mijn speakertjes van 7kg trekken de complete hoogteverstelling kapot. Heb er uiteindelijk maar een paar schroeven doorheen gedraaid.
Techniek
Één van mijn doelen bij deze setup was om er voor te zorgen dat er geen kabeltjes zichtbaar zouden zijn. Ik heb een aantal kabels via de bestaande leidingen in de muur getrokken, waar eerst alleen een coax-kabel uit de muur kwam komen nu een coax-kabel, netwerkkabel en twee luidsprekerkabeltjes uit de muur bij het TV-meubel. Die luidsprekerkabeltjes gaan via de meterkast en dan weer door naar de andere kant van de kamer voor de rear-speakers. Uiteindelijk komen die onder het bureau weer uit de muur:
Het meubel heb ik helemaal zelf gemaakt en gelakt.

Daar heb ik me een week of 6 mee bezig kunnen houden.
Het meubel bestaat uit twee delen: De onderste witte kast staat los, de kastjes aan de zijkant en de bruine plaat hangen aan de muur. Om bij de kabels te komen moet de witte kast naar voren schuiven:
Daar komt dan een hele wirwar met kabels tevoorschijn
En achter het bruine wandje (achter de TV) gaat de kabelzooi nog even vrolijk verder

Daar hangen naast de voeding en de controllers voor alle LED-strips zelfs nog een switch en een access-point.
Ik heb verder geen moeite meer gedaan om deze kabels te ordenen.

Ze zijn door het achterwandje in de kast toch niet meer zichtbaar en voor mijn gevoel is er ook geen beginnen aan. Het zijn gewoon erg veel kabels (7 gameconsoles aansluiten helpt niet mee...).
Uitsparingen in de achterwand zijn alleen gemaakt daar waar ze nodig zijn. De meeste zie je niet als je in de kast kijkt.
De luidsprekerkabels zijn allemaal aangesloten d.m.v. banaanstekkers. Bij de speakers heb ik vorkjes gebruikt:
Achter die bruine afdekplaat op de muur komen trouwens de coax-kabel, netwerkkabel en luidsprekerkabeltjes voor de rear-speakers uit de muur. Het smallere gootje naar boven toe is voor de stroomvoorziening. Ik had graag de kast iets breder gemaakt zodat die inbouwdoos achter de kast uit kwam maar dan had ik mijn speakers niet meer kwijtgekund, ook niet handig.
Slaapkamer
Op de slaapkamer wilde ik natuurlijk ook een TV. Bij het voeteind van het bed. Het heeft even geduurd voordat ik daar een nette oplossing voor bedacht had, er is daar geen ruimte meer voor een kastje (dan kunnen de deuren niet meer open) en het plafond is niet stevig genoeg om iets zwaars aan te monteren. Ben uiteindelijk maar voor deze oplossing gegaan:
Een beugel (eigenlijk een plafondbeugel) aan het bed.
Het is een Philips 32PFL8404 televisie. Om hem te bevestigen heb ik gebruik gemaakt van Vogel's PFA 9003B, PFA 9010B, PFA 9001B en FAU 3125B (het is een modulair systeem). Erg leuk spul om mee te werken, wel prijzig helaas.
Voordeel van bevestigen aan het bed is dat alle kabels meteen uit het zicht onder het bed kunnen verdwijnen:
Onder het bed staat nog een mediaplayer, een Dune HD Smart H1
Om deze te bedienen heb ik nog een IR-repeater geplaatst. Het oogje hiervan zit halverwege de paal in de kabelgoot geklemd:
Voor een incidenteel muziekje en als wekker staat er op de slaapkamer ook nog een Squeezebox, een Radio:
Keuken
Ook in de keuken moet natuurlijk muziek zijn
Ik heb twee AudioEngine A2 speakertjes hangen, in Vogel's VLB 200 steunen.
Eigenlijk zijn de steunen iets te lomp voor deze kleine speakertjes, maar de keuze was niet zo groot. Ik kan bij deze actieve speakers namelijk niet zomaar in de achterkant gaan boren...
De speakertjes zitten aangesloten op een Logitech Squeezebox Receiver, welke uit het zicht staat.
Conclusie
Ik ben er blij mee.

Heb alles ondertussen helemaal naar mijn wens. Al mijn muziek plus Spotify is beschikbaar in 4 ruimtes (een draadloze speaker in de badkamer staat er hierboven niet tussen

), dit kan ik ook synchroniseren als ik wil. De twee Dune-spelers in de woonkamer en op de slaapkamer halen hun data en interface van een centrale server af, dat werkt ook prima zo.
Ik zie mezelf voorlopig even geen upgrades meer doen.