Een gesloten kast heeft misschien een wat minder stijle afloop, maar om druk op te bouwen in een ruime kamer heb je volume nodig. Als de kast klein is moet je flink boosten, dus je komt op minstens hetzelfde volume uit.
Plaatsing van subwoofers heeft enkel met frequentie responsie en dus filtering te maken.
Waarschijnlijk gaf je met een BR een boost op een lagere frequentie, waardoor hetgeen harder (lijkt) te gaan.
Je herhaalt wat ik zelf zei. Wat is je punt?
Gesloten, BR of PR systemen hebben in elk geval helemaal niets te maken met of de plaats van een subwoofer hoorbaar is.
Tja, dat is dan jouw mening. Mijn ervaring is anders, en daar sta ik zeker niet alleen in.
Zoals ik al zei, waarschijnlijk gaf de BR net een klein tikje mee zodat het (toevallig) wat beter uitkwam in die situatie.
Zo ver was ik zelf al, je herhaalt nogmaals wat ik zelf al zei.
Je zou ook gewoon een gesloten systeem kunnen boosten, daar bereik je precies hetzelfde mee.
Ik heb een grote kamer. De compacte SB12-NSD bijvoorbeeld schiet echt tekort als je sublaag in films hard wil spelen. Het is niet voor niks dat SVS zo'n kast aanraadt voor kamers die een stuk kleiner zijn.
Beste blijft gewoon een multisub opstelling met twee of meer subwoofers met eventuele fase compensatie en hier een daar een notch.

Ik zei al dat ik met 2 subs ga spelen. Metingen heb ik alleen nog niet gedaan.
Overigens is een BR die hoorbaar is simpelweg niet goed afgesteld

BR heeft gewoon belangrijke nadelen en ik ben er nooit een liefhebber van geweest. Je statement slaat nergens op, want overal worden de nadelen van BR-systemen uitgebreid besproken.
Maar goed, ik heb weinig zin om hier eindeloos op verder te gaan. Ik stel voor dat je zelf even gaat rekenen met de Scanspeak speaker met PR, want dan zul je zien dat er van je statements weinig over blijft. Bij 65L heb je een schitterend verloop dat de closed box tot onder de 20Hz overtreft. En laat er nou net een aardig prijzige sub op de markt zijn die grofweg hetzelfde volume heeft.