Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 17:57:
Dat klopt, en met 2 subnetten zou het wel moeten gaan ook, grote bedrijven hebben vast niet genoeg aan 256 ip adressen en communiceren ook met elkaar, maar dan zal het wel een grotere hardware stapel worden. :)
offtopic:
Een subnet kan best wel groter worden dan 256 hosts.
Bijvoorbeeld het subnet 10.x.y.z met als mask 255.0.0.0
Dan kun je er ruim 16 miljoen gebruiken en alles achter 1 NAT-router.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Juist, en dan heb je ook nog een router nodig waar je handmatig routes op kunt configureren en ik vraag me af of dat op de meeste 'thuis'routers wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
radial schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 10:21:
[...]
Dit probleem heb ik ook, heb er al over gemaild met youless en het zou kunnen dat het bij bepaalde chipset/fabrikaat Gigabit switch voorkomt.
Ik heb het dus met een HP Procurve 1410-16G en de Netgear WNDR3700, waarbij regelmatig de youless niet meer te bereiken is (datalogging gaat gelukkig wel door), maar krijg zo de database niet goed vol.
Ik heb als mogelijkheid doorgegeven als het mogelijk is met een firmware update een check in te voeren, indien er geen netwerk connectiviteit is, deze opnieuw te initialiseren o.i.d. dat zou een optie kunnen zijn.

De youless hangt bij mij direct aan de stroom dus niet via usb aangesloten, dus ik neem aan dat het daar niet aan kan liggen.
Hopelijk komt er spoedig een update voordit probleem(pje).
Bij deze bevestiging dat we er mee aan de slag gaan om te bekijken hoe we dit in de firmware kunnen oplossen. Als we meer nieuws hierover hebben laten we het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-09 23:14
Bedankt voor het meedenken, denk dat ik het Powerline TP Link setje erbij bestel, lijkt mij de meest eenvoudige manier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
YouLess schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 15:01:
[...]

Bij deze bevestiging dat we er mee aan de slag gaan om te bekijken hoe we dit in de firmware kunnen oplossen. Als we meer nieuws hierover hebben laten we het weten.
Bedankt. Als er info nodig is, laat maar weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 19:58
Ik heb er ook gisteren 1 besteld, ik lees met veel plezier wat de mede tweakers aan het maken zijn ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 05:31
Ik overweeg de youless aan te schaffen en deze verbinden met een externe server. Echter, mijn modem van Comtrend Tele2 biedt geen mogelijkheid de firewall in te stellen zodat de youless alleen toegankelijk is van mijn server.

Weet iemand een manier de data uit de youless te beveiligen?

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 21:31
maartenvdv737 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 08:50:
Ik overweeg de youless aan te schaffen en deze verbinden met een externe server. Echter, mijn modem van Comtrend Tele2 biedt geen mogelijkheid de firewall in te stellen zodat de youless alleen toegankelijk is van mijn server.

Weet iemand een manier de data uit de youless te beveiligen?
Je kan de YouLess zelf beveiliging met een wachtwoord. Op die manier heb je een wachtwoord nodig om bij de data te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 05:31
Gummie schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:24:
[...]

Je kan de YouLess zelf beveiliging met een wachtwoord. Op die manier heb je een wachtwoord nodig om bij de data te komen.
En kan die (JSON?) query dan beveiligd worden, bijvoorbeeld met SSL? Ik neem aan dat de server een request moet doen, of is het de Youless die een push doet?

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Youless doet een push naar Bidgely.
Op dit moment is dat de enige dienst waar de Youless data naar toe kan pushen.

Echter het "protocol" van Bidgely is vrij verkrijgbaar (ik heb een PDF gekregen van de maker van bidgely na een simpel mailtje) en dus zouden er alternatieve diensten heel simpel opgezet kunnen worden. Het enige wat de maker van Youless dan hoeft te doen is een doel-URL instelbaar te maken in de firmware. Dat lijkt mij niet zo lastig. Ik had begrepen dat ze bij Youless al bezig waren om nog een andere (push-)dienst beschikbaar te maken vanaf dit apparaat.
SSL lijkt mij vrijwel uitgesloten dat dat in de toekomst haalbaar is, al was het alleen al vanwege de beperkte CPU-kracht van het apparaatje.

Je kunt zelf ook de data eraf lezen (pull dus) en dat is te beveiligen met een wachtwoord.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De Youless word vandaag besteld om de productie van mijn zonnepanelen te meten! :9 O+

Jammer dat er geen Windows Phone 7.5 app is.
Is er hier niet een handige tweaker die de app kan porteren van Android naar WP7.5

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 08-08-2012 08:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
Ik ben benieuwd of ik ook de gasmeter kan loggen en de eenheid van kWh in m3 kan omzetten ... Als dat lukt gaan de water en gasmeter ook aan de Youless ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iFloppy schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:12:
Ik ben benieuwd of ik ook de gasmeter kan loggen en de eenheid van kWh in m3 kan omzetten ... Als dat lukt gaan de water en gasmeter ook aan de Youless ....
Je stelt op de Youless in hoeveel pulsen er per kWh eenheid gerekend moeten worden.
Dus als je bijvoorbeeld alleen per volledige rotatie van de laatste digit van je gasmeter kunt meten, dan heb je bijv. 100 pulsen per m^3 (als je 3 digits achter de komma hebt). Dus dat lijkt me prima mogelijk. Aangenomen dat je de reflectie van die digits inderdaad kunt meten met de Youless.
Omrekenen naar een volle unit is dan dus niet lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
De watermeter en Gasmeter zou moeten werken, mijn Vitens meter heeft een zilver kleurig vlakje welk in iedergeval door een Omron reflectie sensor werkt en de gasmeter heeft op de 6 een zilvere stip welk ook door de reflectiemeter gedetecteerd word.
De Gadget is ook aan te passen in een andere eenheid, bijvoorbeeld Liter ipv kWh ...
Nu maar weer wachten tot de Youless binnen is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe kun je de Gadget dan op een andere eenheid zetten?
* TD-er ziet alleen de v1.0 staan op de site en ziet zogauw geen mogelijkheid tot aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 20:41
Hm ik zit er aan te denken een YouLess te kopen. Lijkt me prachtig om grafiekjes te kunnen maken. Kan dit nu al standaard of moet ik hem daarvoor even aan mn cacti koppelen?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Standaard levert Youless een Excel-sheet mee waarmee je grafieken kunt maken.
De Excel-sheet kun je nu ook al downloaden en er zit dan ook al sample-data in zodat je kunt spelen.
Verder hebben mensen hier ook al het nodige gescript om dit op een Linux-machine danwel NAS te loggen en grafiekjes van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Koppeling met bidgeley lukt niet meer.

Bidgely blijft hangen op processing.

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De site zelf reageert ook heel traag. Maar ik zie nu dat ze de nieuwe interface default geactiveerd hebben. Mogelijk hebben ze dus meer veranderd aan de site, waardoor het koppelen van nieuwe accounts niet (lekker) meer werkt.
Misschien een idee om dit ook even te mailen aan YouLess zelf, zodat ze kunnen kijken of het een structureel probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Dacht dat Youless actief meelas op dit forum.

Maar je hebt gelijk ik mail hem even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedster schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:04:
Dacht dat Youless actief meelas op dit forum.

Maar je hebt gelijk ik mail hem even.
Ze lezen ook wel actief mee, maar ik kan me voorstellen dat er ook nog mensen zijn die met dit soort weer niet achter de PC zitten, of misschien hebben ze het wel heel erg druk met pakketjes inpakken en verzenden, of gewoon vakantie.
Soms is mailen gewoon net even wat sneller, zeker in de zomermaanden waarin het Nederlandse weer ook zomers aan doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBrunekreeft
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:13

BBrunekreeft

Dus...

Ik heb sinds een week ook de YouLess in de meterkast hangen. Werkt fantastisch allemaal.
Het is nu echter de tweede keer dat het volgende gebeurt:
Als ik naar de webinterface van de youless wil (http://10.0.0.200), dan wordt me om een wachtwoord gevraagd.
Alleen heb ik nooit een wachtwoord ingesteld. Het wachtwoord leeglaten en op de login knop klikken brengt me dan naar de youless web interface.
Als ik vervolgens naar het menu 'Systeem' ga, het wachtwoord leeg laat en op 'Instellen' klik, is het probleem verholpen. Ik kan de de volgende keer weer zonder wachtwoord op de web interface komen.
Is dit iets wat iemand bekend voor komt?

Normaal zou ik het niet vervelend vinden, maar het scriptje wat hier op het forum stond om de zelf de gegevens in de database op het slaan, werkt niet als je moet inloggen met dat lege wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
TD-er schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 12:50:
De site zelf reageert ook heel traag. Maar ik zie nu dat ze de nieuwe interface default geactiveerd hebben. Mogelijk hebben ze dus meer veranderd aan de site, waardoor het koppelen van nieuwe accounts niet (lekker) meer werkt.
Misschien een idee om dit ook even te mailen aan YouLess zelf, zodat ze kunnen kijken of het een structureel probleem is?
Vandaag antwoord gehad van Youless.

"Het activatie probleem is een fout in Bidgely die optreedt bij gebruik van internet explorer. Dit is inmiddels bij ze bekend. Als je een andere browser gebruikt zoals firefox dan treedt het probleem niet op."

En het klopt met firefox activeert hij het gewoon.

Het nieuwe dashboard doet het bij mij niet met IE 9 wel met firefox.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedster op 14-08-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:05
Hmmmm.....Zeer bijzondere dag vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/34816730/Youless_faulty.jpg

In de Youless app blijft de 'input' continue op 99 of 100% staan, ipv telkens switchend tussen 0% en 100%. Al van de stroom gehaald, maar dat helpt ook niet.....

Inzoomend op de dag blijkt er om 5:50AM ineens een piek van -5.153,66 kW geweest te zijn...... 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door MasterMaceMichu op 14-08-2012 22:19 . Reden: min 5.153,66kW dus..... ]

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
BBrunekreeft schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:34:
Ik heb sinds een week ook de YouLess in de meterkast hangen. Werkt fantastisch allemaal.
Het is nu echter de tweede keer dat het volgende gebeurt:
Als ik naar de webinterface van de youless wil (http://10.0.0.200), dan wordt me om een wachtwoord gevraagd.
Alleen heb ik nooit een wachtwoord ingesteld. Het wachtwoord leeglaten en op de login knop klikken brengt me dan naar de youless web interface.
Als ik vervolgens naar het menu 'Systeem' ga, het wachtwoord leeg laat en op 'Instellen' klik, is het probleem verholpen. Ik kan de de volgende keer weer zonder wachtwoord op de web interface komen.
Is dit iets wat iemand bekend voor komt?

Normaal zou ik het niet vervelend vinden, maar het scriptje wat hier op het forum stond om de zelf de gegevens in de database op het slaan, werkt niet als je moet inloggen met dat lege wachtwoord.
Ik heb het onlangs ook exact zo gehad. Heb de youless hier ook een week of 3 draaien.
Kon met mijn ipod app van youless hierdoor ook niet verbinden met de youless.
Hierin kun je namelijk geen wachtwoord instellen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Speedster schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:19:
[...]

Vandaag antwoord gehad van Youless.

"Het activatie probleem is een fout in Bidgely die optreedt bij gebruik van internet explorer. Dit is inmiddels bij ze bekend. Als je een andere browser gebruikt zoals firefox dan treedt het probleem niet op."

En het klopt met firefox activeert hij het gewoon.

Het nieuwe dashboard doet het bij mij niet met IE 9 wel met firefox.
Nieuwe dashboard werkt bij mij ook niet in IE9, in firefox wel idd. Maar de oude versie werkt bij mij niet in firefox. Ik zie me data en is weer weg, of wanneer ik door de grafiek sleep is het weg... Dus gebruik ik IE maar met de oude dashboard, omdat die nieuwe grafiek veel kleiner is.

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
TD-er schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:42:
[...]

Ze lezen ook wel actief mee, maar ik kan me voorstellen dat er ook nog mensen zijn die met dit soort weer niet achter de PC zitten, of misschien hebben ze het wel heel erg druk met pakketjes inpakken en verzenden, of gewoon vakantie.
Soms is mailen gewoon net even wat sneller, zeker in de zomermaanden waarin het Nederlandse weer ook zomers aan doet ;)
We houden dit topic idd in de gaten, maar wegens vakantieperiode e.d. kan het soms iets langer duren. Op de support mail reageren we i.h.a. het snelste.

De vakantieperiode speelt ook bij Bidgely; het (activatie) probleem met IE kunnen ze wegens verlof niet meteen fixen, maar dat is het eerste dat ze daarna zullen aanpakken.

@BBrunekreeft: We hebben geen andere reports gehad van een wachtwoord prompt terwijl er geen wachtwoord is ingesteld. We zijn ook benieuwd of iemand anders dit nog heeft gehad. Hetgeen AUijtdeHaag beschrijft lijkt iets anders te zijn; namelijk het ontbreken van wachtwoord ondersteuning in de iOS app. Daar wordt as-we-speak aan gewerkt.

@MasterMaceMichu: inmiddels via support in behandeling.

Nieuwe firmware: Een verzoek dat eerder in dit topic is gedaan, is de mogelijk om de web interface van de Youless ook op een andere poort dan poort 80 te kunnen benaderen. Dit i.v.m. sommige modellen modem/routers die geen X->Y poort forwarding ondersteunen, maar alleen X->X. De flash util voor deze firmware is via deze link te vinden:

http://www.youless.nl/tl_...s/youless-flash-1.2.0.exe

Deze util kan op een PC uitgevoerd worden die met het thuisnetwerk is verbonden. Volg verder de instructies die de util geeft. De Youless is in een halve minuut geflashed.

Na de update is de YouLess web interface naast poort 80 ook op poort 32848 bereikbaar.

De flash procedure is overigens veilig wat betreft 'bricken' van de Youless. Indien de procedure mislukt door onderbreking of wat voor reden dan ook, dan kan deze altijd gewoon opnieuw uitgevoerd worden.

Opmerkingen/suggesties over de flash util/procedure zijn natuurlijk welkom. De util is in deze eerste versie nog wat sober, maar zou zijn werk verder goed moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er nog andere wijzigingen in de firmware dan alleen de poort?

Edit:
Hmm er mag wel iets meer info getoond worden tijdens het flashen.
YouLess flash utility v0.3 --- firmware v1.2.0

Netwerk: 192.168.1.0

Deze computer dient op hetzelfde netwerk als de YouLess aangesloten te zijn.
Herstart de YouLess door de voeding te onderbreken.
De YouLess 'ziet' de flash utility wanneer de status LED knippert.

Toets enter om te beginnen met flashen...
Bezig met zenden van 61 programma blokken. Onderbreek de procedure niet.
.............................................................
Flash procedure afgerond.

Bijvoorbeeld welke firmware gevonden is, welk IP-adres er geflasht wordt, etc.
En ik zie nu nog steeds firmware 1.1.0 genoemd in de webinterface (al staat me iets bij dat ik eerst 1.0.4 had)
Dit is ook na een herstart nog zo.

[ Voor 87% gewijzigd door TD-er op 15-08-2012 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBrunekreeft

BBrunekreeft

Dus...

TD-er schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 13:39:
En ik zie nu nog steeds firmware 1.1.0 genoemd in de webinterface (al staat me iets bij dat ik eerst 1.0.4 had)
Ik heb hier firmware versie 1.1.4, out of the box. Dus 1.1.0 lijkt me niet te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Er is verder nog een wrap around bug gefixed; de kWh teller kan in 1.1.x na verloop van tijd overflowen waarna zich een wrap around voordoet. Het punt waarop is afhankelijk van de meterconstante en de initiële waarde.
Bij een meterconstante van 1000 treed het op nadat er 4295 kWh zijn geteld zonder dat er gedurende die tijd een wijziging op de meter instellingen pagina is gedaan. Bij hogere constantes treed het proportioneel eerder op.

Voor apps en widgets heeft dit verder geen gevolg en bij Bidgely is er alleen een glitch op de dag van de wraparound; misschien dat het daarom vrij lang geduurd heeft voordat het ontdekt werd (wij wijzigen de meter instellingen pagina geregeld voor tests waardoor het hier niet opgemerkt werd).

Een formelere vrijgave met changelog en handleiding aanpassing volgt later nog op de Youless site, maar we wilden de extra http poort ondersteuning niet langer onthouden voor de Tweakers die daarop wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess

Edit:
Hmm er mag wel iets meer info getoond worden tijdens het flashen.
YouLess flash utility v0.3 --- firmware v1.2.0

Netwerk: 192.168.1.0

Deze computer dient op hetzelfde netwerk als de YouLess aangesloten te zijn.
Herstart de YouLess door de voeding te onderbreken.
De YouLess 'ziet' de flash utility wanneer de status LED knippert.

Toets enter om te beginnen met flashen...
Bezig met zenden van 61 programma blokken. Onderbreek de procedure niet.
.............................................................
Flash procedure afgerond.

Bijvoorbeeld welke firmware gevonden is, welk IP-adres er geflasht wordt, etc.
De webinterface zou 1.2.0 moeten tonen. Ik heb het voor de zekerheid nog een keer geprobeerd via de geposte link en dat werkte hier?

Het klopt dat de util nu nog wat sober is uitgevoerd. Detectie van huidige firmware versie en controle zijn idd welkome verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan vermoed ik dat de upgrade niet werkt.
Zojuist nogmaals getest en ik blijf FW versie 1.1.0 zien en ik zie trouwens ook nergens iets staan over een poortnummer in de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

YouLess schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 13:05:
[...]
@BBrunekreeft: We hebben geen andere reports gehad van een wachtwoord prompt terwijl er geen wachtwoord is ingesteld. We zijn ook benieuwd of iemand anders dit nog heeft gehad. Hetgeen AUijtdeHaag beschrijft lijkt iets anders te zijn; namelijk het ontbreken van wachtwoord ondersteuning in de iOS app. Daar wordt as-we-speak aan gewerkt.
Ik heb dit ook een 3tal keren gehad, via de netwerk connector truuk het wachtwoord moeten verwijderen. Moet er wel bij vermelden dat de poort 80 op dat moment open stond naar internet, dus dat een derde een wachtwoord heeft ingesteld is niet uitgesloten, maar de kans wel tamelijk klein.
Firmware versie 1.1.4 hier.

Als ik geen andere poort benadering nodig heb en rijkelijk ver van de genoemde hoeveelheid kWh gebruikaf zit, heeft het verder geen nut om te upgraden neem ik aan ?

[ Voor 0% gewijzigd door Pixelmagic op 15-08-2012 14:42 . Reden: typo ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vandaag de Youless binnen gekregen. Alles werkt feilloos en de installatie was een fluitje van een cent. Geweldig appparaat, mijn complimenten.

Op de site lees ik dat het mogelijk is om data automatisch te exporteren naar zonnestroomopbrengt.eu. Ik kan alleen nergen vinden hoe dat precies in zijn werk gaat.

Is er ergens een howto beschikbaar.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
MasterMaceMichu schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:30:
Hmmmm.....Zeer bijzondere dag vandaag:

[afbeelding]

In de Youless app blijft de 'input' continue op 99 of 100% staan, ipv telkens switchend tussen 0% en 100%. Al van de stroom gehaald, maar dat helpt ook niet.....

Inzoomend op de dag blijkt er om 5:50AM ineens een piek van -5.153,66 kW geweest te zijn...... 8)7
YouLess schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:00:
[...]

Er is verder nog een wrap around bug gefixed; de kWh teller kan in 1.1.x na verloop van tijd overflowen waarna zich een wrap around voordoet. Het punt waarop is afhankelijk van de meterconstante en de initiële waarde.
Bij een meterconstante van 1000 treed het op nadat er 4295 kWh zijn geteld zonder dat er gedurende die tijd een wijziging op de meter instellingen pagina is gedaan. Bij hogere constantes treed het proportioneel eerder op.

Voor apps en widgets heeft dit verder geen gevolg en bij Bidgely is er alleen een glitch op de dag van de wraparound; misschien dat het daarom vrij lang geduurd heeft voordat het ontdekt werd (wij wijzigen de meter instellingen pagina geregeld voor tests waardoor het hier niet opgemerkt werd).
Laat dat nou net mijn probleem geweest zijn...Support van Youless even remote op mijn youless pagina laten kijken en binnen 10 minuten het antwoord....Wat een service! Andras, bedankt!

Daarnaast heeft Bidgely vanochtend al de fout in mijn data hersteld, dus daarvoor ook een pluim!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:59
YouLess schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:37:
[...]

De webinterface zou 1.2.0 moeten tonen. Ik heb het voor de zekerheid nog een keer geprobeerd via de geposte link en dat werkte hier?

Het klopt dat de util nu nog wat sober is uitgevoerd. Detectie van huidige firmware versie en controle zijn idd welkome verbeteringen.
Hier ook nog steeds v1.1.4 terwijl de tool zegt alles te hebben geupdated. Stroom heb ik al eraf gehaald en weer erop gezet, dat heeft niet geholpen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
revolution-nl schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 18:41:
Vandaag de Youless binnen gekregen. Alles werkt feilloos en de installatie was een fluitje van een cent. Geweldig appparaat, mijn complimenten.

Op de site lees ik dat het mogelijk is om data automatisch te exporteren naar zonnestroomopbrengt.eu. Ik kan alleen nergen vinden hoe dat precies in zijn werk gaat.

Is er ergens een howto beschikbaar.
Bij het configureren van de details van je zonnestroom installatie is er een automatische import sectie. Dit moet er ongeveer zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.youless.nl/tl_files/blog/sonnenertrag-import-config.png
Sonnenertrag werkt met pull imports, dus de Youless web interface moet vanaf het internet bereikbaar zijn. Als import link kan dan het publieke adres gegeven worden, met het pad en variabelen die in de screenshot zijn getoond.

@Pixelmagic: De glitch in Bidgely die net door MasterMaceMichu is gerapporteerd is waarschijnlijk het enige waar je eens in de veel kWh hinder van zou hebben.

@kfaessen: hmm, er zijn meer mensen waarbij het flashen niets uithaalt :? Dat moeten we nog verder onderzoeken. Na de powercycle van de Youless moet de status led knipperen als indicatie dat de flash util wordt 'gezien'. Het ziet er naar uit dat dit niet bij iedereen gebeurt; de Youless komt dan niet in de flash mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
YouLess schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 23:07:
[...]
@kfaessen: hmm, er zijn meer mensen waarbij het flashen niets uithaalt :? Dat moeten we nog verder onderzoeken. Na de powercycle van de Youless moet de status led knipperen als indicatie dat de flash util wordt 'gezien'. Het ziet er naar uit dat dit niet bij iedereen gebeurt; de Youless komt dan niet in de flash mode.
Ik heb overigens 2 switches (geen router) tussen de youless en de pc zitten, ik weet niet hoe de youless detecteerd of er een flashutil aan staat, maar als dit via broadcasts is dan kan het zijn dat een van de 2 switches dat blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Switches en zelfs over WiFi moeten gewoon werken.
Ik had tot een paar minuten geleden zelfs de YouLess gebricked. Deed helemaal niets meer, maar Andras (YouLess dus) heeft het een en ander zojuist in de mail verteld.

Als je de Youless aanzet/van power voorziet, dan gaat de status-LED even branden (1500msec ongeveer) en dan is 'ie aan het booten.
Daarna komt er even een uit-aan-uit-aan-uit van de status-LED en gedurende die tijd is 'ie ontvankelijk voor de updates.
Het beste kun je dus de update-applicatie alvast starten en met de update-computer naast de Youless staan.
- Youless aanzetten
- wachten op LED uit-aan-uit-...
- druk op enter van de update-computer.
- status-LED blijft af en toe knipperen, met enige regelmaat.
- na flashen gaat de status-LED uit en zie je 'm even knipperen zoals gewoonlijk als 'ie data verwerkt.

In het geval het mis gaat, branden de status-LED en de groene LED bij de ethernet constant en reageert de Youless nergens meer op.
Gewoon nog een keertje het proces beginnen.

Wat heel misschien roet in het updaten zou kunnen gooien, bedenk ik me nu, is wanneer er nog een widget actief is die de status van de Youless steeds probeert uit te lezen.
Ik kan me voorstellen dat er dan misschien een UDP-packet gemist kan worden tijdens het updaten, wegens gebrek aan CPU-power van de Youless?
Maar misschien dat de mensen van Youless zelf daar iets over kunnen zeggen.

In elk geval draai ik nu 1.2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

YouLess schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 23:07:
[...]

Bij het configureren van de details van je zonnestroom installatie is er een automatische import sectie. Dit moet er ongeveer zo uit zien:
[afbeelding]
Sonnenertrag werkt met pull imports, dus de Youless web interface moet vanaf het internet bereikbaar zijn. Als import link kan dan het publieke adres gegeven worden, met het pad en variabelen die in de screenshot zijn getoond.
Hiervoor moet je in je modem toch portforwarding toepassen?!

Iemand hier toevallig met tele2 en die weet hoe dat werkt?
Want ik krijg het om de een of andere reden niet voor elkaar.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor modem heb je bij Tele2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

De Davolink DV-2020

[ Voor 31% gewijzigd door MieJuul op 15-08-2012 23:49 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Dan zou je hier mee verder moeten kunnen komen.
Oftewel onder Advanced -> NAT -> Virtual servers.
Dan zou je dus poort 80 tot en met poort 80 kunnen instellen, of met de nieuwe 1.2.0 firmware zou je ook poort 32848 moeten kunnen gebruiken.
Echter jouw modem kan prima poort 80 op de interne poort instellen en extern een willekeurige poort.

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Oke, bedankt.

Sonnenertrag.eu geeft aan dat er geen fouten zijn ontdekt, dus hij zou vanaf nu moeten werken.

We zullen het zien!

Nu als de donder naar me mandje, weltrusten allemaal!

edit: Hoevaak trekt sonnenertrag de gegevens uit de youless?
En pakt ie dan het aantal kWh met 1 of 2 decimalen achter de komma?

[ Voor 25% gewijzigd door MieJuul op 16-08-2012 10:23 . Reden: nog een vraagje erbij ]

• YouLess
TD-er schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 23:25:
Switches en zelfs over WiFi moeten gewoon werken.
Ik had tot een paar minuten geleden zelfs de YouLess gebricked. Deed helemaal niets meer, maar Andras (YouLess dus) heeft het een en ander zojuist in de mail verteld.

Als je de Youless aanzet/van power voorziet, dan gaat de status-LED even branden (1500msec ongeveer) en dan is 'ie aan het booten.
Daarna komt er even een uit-aan-uit-aan-uit van de status-LED en gedurende die tijd is 'ie ontvankelijk voor de updates.
Het beste kun je dus de update-applicatie alvast starten en met de update-computer naast de Youless staan.
- Youless aanzetten
- wachten op LED uit-aan-uit-...
- druk op enter van de update-computer.
- status-LED blijft af en toe knipperen, met enige regelmaat.
- na flashen gaat de status-LED uit en zie je 'm even knipperen zoals gewoonlijk als 'ie data verwerkt.

In het geval het mis gaat, branden de status-LED en de groene LED bij de ethernet constant en reageert de Youless nergens meer op.
Gewoon nog een keertje het proces beginnen.

Wat heel misschien roet in het updaten zou kunnen gooien, bedenk ik me nu, is wanneer er nog een widget actief is die de status van de Youless steeds probeert uit te lezen.
Ik kan me voorstellen dat er dan misschien een UDP-packet gemist kan worden tijdens het updaten, wegens gebrek aan CPU-power van de Youless?
Maar misschien dat de mensen van Youless zelf daar iets over kunnen zeggen.

In elk geval draai ik nu 1.2.0
Kleine correctie: Het is tijdens de 1500 msec (led brandt) meteen na powerup dat de Youless ontvankelijk is voor firmware updates. De snelle aan-uit-aan-uit geeft aan dat de Youless weer in gewone modus is. Booten = flash modus zou je kunnen zeggen.

De flash util zou de Youless in de flash modus moeten houden zodat je niet moeilijk hoeft te timen met op tijd beginnen met flashen, maar het ziet er naar uit dat dat niet altijd werkt. In dat geval moet de flash procedure starten voordat de 1500 msec verstreken zijn.

De flash util stuurt de programma blokken in een conservatief tempo; CPU power van de Youless is geen probleem als het goed is. Het actief zijn van widgets e.d. maakt niet uit: in de flash mode draait de Youless applicatie zelf niet omdat deze op dat moment overschreven wordt.

@kfaessen: Ja, dat gebeurt idd via UDP broadcasts. De bootloader is zodanig klein dat er geen volledige IP stack beschikbaar is. De bootloader kijkt daarom op ethernet frame niveau naar het netwerk. Vandaar dat de flash util UDP broadcasts gebruikt.

edit: @Miejuul: Sonnenertrag haalt dagwaarden op ergens in de nacht en houdt dezelfde nauwkeurigheid aan als de log van de Youless. Voor kWh waarden is dat i.h.a. 1 decimaal.

[ Voor 3% gewijzigd door YouLess op 16-08-2012 10:56 ]

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Kan iemand me zeggen of deze Finder kWh meter ook een puls led heeft om te gebruiken in combinatie met de Youless.
Ik zoek een oplossing die zowel een puls led heeft (voor de Youless) alsook een S0 uitgang die ik kan aansluiten.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• DutchKel
Ik heb al geprobeerd:

youless en de laptop op dezelfde switch aangesloten, ik kon nu ook direct tijdens de eerste 1500ms de bootprocedure starten aangezien de laptop direct naast de youless stond.

Ook hierbij was het niet mogelijk de youless te flashen, ik denk dat de desbetreffende switch iets tegen udp broadcasts heeft.

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Star65 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:05:
Kan iemand me zeggen of deze Finder kWh meter ook een puls led heeft om te gebruiken in combinatie met de Youless.
Ik zoek een oplossing die zowel een puls led heeft (voor de Youless) alsook een S0 uitgang die ik kan aansluiten.
In de specificaties staat het niet vermeld, maar op de zijkant staat ie wel: LED 2000imp/kWh

Maar ja, plaatje kan ook een voorbeeld zijn, dus ik garandeer niks :)

• Star65
Inderdaad, de specs contra afbeelding spreken elkaar een beetje tegen. Ik heb hem besteld en binnen een paar dagen weet ik meer.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• YouLess
De Youless kWh meter heeft ook een S0 output: http://www.youless.nl/productdetails/product/kWh-meter.html.

• Star65
Thx Youless, had ik al gezien, maar deze mist in mijn ogen een beetje functionaliteit voor mijn toepassing. (geen LCD achtergrondverlichting, geen teller reset functie, geen Amperage uitlezing, geen MID-kWh meter)
Wel goede prijs voor deze kWh meter en heb er serieus naar gekeken.
Troost je, er wordt een mooie Youless op aangesloten ;)

• MasterMaceMichu
Ik heb twee van deze besteld. Een voor het meten van het verbruik en een voor het meten van de opbrengst van mijn PV.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.grosse-edv.de/elektro/abilder/drs154_1.jpg

• Star65
Mooi alternatief, daar heb ik een bookmark van gemaakt.

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
MasterMaceMichu schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:34:
Ik heb twee van deze besteld. Een voor het meten van het verbruik en een voor het meten van de opbrengst van mijn PV.

Plaatje:
[afbeelding]
Een beter alternatief, 2000 pulse per kwh ipv 1000. Is wel een paar euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Review bij de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De opbrengst meter nu aangesloten, stiekum mis ik nu een beetje verbruik vs opwek.

Het zou mooi zijn als je een tweede youless kan aansluiten en een optie in de software dat je de verbruik youless en de opwek youless opgeeft.

De software kan dan bereken wat het netto verbruik of opwek is.
Je zou dan drie meter kunnen generen.

Als deze feature er nooit nog eens komt dan bestel ik er direct nog één
Net de Youless aan sonnertach gekoppeld, ben benieuwt of het werkt. :P

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 17-08-2012 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

revolution-nl schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:28:
Ik heb dat eergisternacht ook gedaan.
Vanmorgen gekeken en jawel hoor, hij had automatisch gelogd!

Scheeld me een hoop gedoe met handmatige invoer.
Echter hou ik het nog wel even handmatig bij.
Ik voerde altijd standen in met 2 cijfers achter de komma, maar bij automatische invoer is het maar 1 cijfer.
Ben dus heel benieuwd hoe groot de afwijking wordt met 1 digit tov 2 digits achter de komma.

De tijd zal het leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry voor het late antwoord. Deze heeft geen apart ledje maar een knipperend balkje op de LCD-display. Werkt overigens goed, maar niet samen met de Youless.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
TD-er schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:17:
Hoe kun je de Gadget dan op een andere eenheid zetten?
* TD-er ziet alleen de v1.0 staan op de site en ziet zogauw geen mogelijkheid tot aanpassen.
Als je de Gadget geinstalleerd heb ga daan naar:
\\AppData\Local\Microsoft\Windows Sidebar\Gadgets\youless.gadget
en open het youless java script.
Ga na variable this.unit="Watt" en wijzig Watt in Liter ... alleen word het bij groot verbruik kLiter ..
Dat is dan weer uitzoeken waar dit in zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
Nou hier mijn eerste ervaring met de Youless:
De eerste die ik bestelde was helaas defect, bij het aansluiten geen LED geen netwerk.
Na contact met Youless werd er direct een nieuwe gestuurd, perfecte service ... en snel.
De nieuwe Youless aangesloten en op de elektra meter aangesloten (LED puls uitlezen), en hij werkte direct.
Als je weet hoe je een netwerkkabel in een router moet steken en een http ades moet aanroepen ... is het een fluitje van een cent.

Ook de koppeling naar Bidgely werkt perfect ...

Wat ik nog geprobeerd heb is het volgende:
Youless op draaimeter en deze op de Gasmeter geplaats, dit ging moeilijk en de puls werd moeilijk gedetecteerd door de zilvere punt op de 6.
Youless op de draaimeter op de watermeter, hier het zelfde probleem.
Nu heb ik een omron reflectie sensor op de gasmeter geplaatst en hierboven weer de Youless ingesteld op LED (Omron heeft een Led voor detectie) en dat werkt.

Misschien is het in een volgende release mogelijk de Youless een eenheid te selecteren, Bijvoorbeeld een mogelijkheid kWh, Liter of m3. Dat zou de Youless meer universeler maken.

Jammer dat ik een Oost West dak heb en geen panelen kan plaatsen welk dan genoeg opleveren .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iFloppy schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 08:58:
[..]
Jammer dat ik een Oost West dak heb en geen panelen kan plaatsen welk dan genoeg opleveren .....
Ach met de dalende prijzen voor PV-panelen gaat dat vanzelf interessant genoeg worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38

DDX

iFloppy schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 08:58:
Misschien is het in een volgende release mogelijk de Youless een eenheid te selecteren, Bijvoorbeeld een mogelijkheid kWh, Liter of m3. Dat zou de Youless meer universeler maken.
Op basis van jouw posts eens op mijn meters gekeken.
Gasmeter :

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2eggy3d.jpg
Die heeft dus ook ledje zitten volgens mij, zou dan idd leuk zijn als je hier ook een youless op kan zetten.

Water meter kan ik zo snel niets vinden :
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2zpo1af.jpg

Beide meters zijn trouwens radiografisch uit te lezen door techem voor de afrekeningen.
Dus eigenlijk moet ik gewoon oplossing zoeken om dat zelf te kunnen doen ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
DDX: volgens mij zit er op de gasmeter geen led ... zet de warme kraan eens aan en kijk of er op de laatste cijfer een zilver vlakje zit ... Bij mij zit deze op de 6.
Op de watermeter heb ik een wieltje met een ijzer vlakje ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38

DDX

Idd zit bij mij idd ook op de 6.
Dacht even dat vakje rechts naast de getallen een ledje was, maar dat is dus niet zo.

En de tekst erboven van 1 impuls per 0,01 m3 slaat dus alleen op de impuls via het draadje dus :
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/ehxf8m.jpg

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer het script van -LA- te downloaden van http://code.magicmonkey.nl/youless/downloads alleen krijg constant 404, iemand een mirror?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 18:27

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb er ook eentje besteld (nadat ik mijn Wattson op Marktplaats heb verkocht).
Zo te lezen is dit een veel betere keus dan de Wattson, want daar heb ik slechte ervaringen mee.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Op de een of andere manier gaat het automatisch loggen naar sonnenertrag.eu toch niet vanzelf.
Ik moet het toch nog zelf triggeren vanuit m'n account om de waardes ingevoerd te krijgen.

Iemand enig idee hoe dit komt? Of is dat normaal?

Ik dacht dat ie vanzelf verbinding zou maken omstreeks half 1 's nachts.
Maar ik merk nu al 2 dagen dat wanneer ik 's middags naar de dagwaarden ga, dat de dag ervoor niet ingevuld is.
Als ik hem dan trigger leest ie de youless uit en dan is ie weer up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:39

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

MieJuul schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 14:10:
Op de een of andere manier gaat het automatisch loggen naar sonnenertrag.eu toch niet vanzelf.
Ik moet het toch nog zelf triggeren vanuit m'n account om de waardes ingevoerd te krijgen.

Iemand enig idee hoe dit komt? Of is dat normaal?

Ik dacht dat ie vanzelf verbinding zou maken omstreeks half 1 's nachts.
Maar ik merk nu al 2 dagen dat wanneer ik 's middags naar de dagwaarden ga, dat de dag ervoor niet ingevuld is.
Als ik hem dan trigger leest ie de youless uit en dan is ie weer up to date.
Ik ervaar hetzelfde als jou.

Gisteren heb ik ook de koppeling met de Youless ingesteld op sonnenertrag. Handmatige de optie 'activate automatic data import' gedaan en de data wordt netjes ingelezen.

Hoopvol vanochtend gekeken, maar helaas geen auto-import van gisteren gedurende de nacht gebeurd.

/update
Op de Wiki van sonnenertrag staat onderaan ook dat het automatisch zou moeten gebeuren om 00:30 uur.

[ Voor 8% gewijzigd door WackyWindsurfer op 19-08-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat jullie router 's nachts in een soort van hibernate, wanneer er vanuit binnen langere tijd geen verkeer is geweest?
Dat zou ook nog kunnen namelijk. Maar het is ook heel goed mogelijk dat Sonnertrag niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

TD-er schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 15:58:
Gaat jullie router 's nachts in een soort van hibernate, wanneer er vanuit binnen langere tijd geen verkeer is geweest?
Dat zou ook nog kunnen namelijk. Maar het is ook heel goed mogelijk dat Sonnertrag niet goed werkt.
Nooit problemen gehad, ik heb de Youless al langere tijd in gebruik.
Een website met database welke 1x per uur data opvraagt werkte prima. Sowieso wordt er continu data gepushed naar Bidgely vanuit de Youless, er is dus geen langere periode zonder dataverkeer in de nachten.

Maar i.i.g. bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 21:59

Bozevkwa

The Falcons have landed

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:58:
Ik probeer het script van -LA- te downloaden van http://code.magicmonkey.nl/youless/downloads alleen krijg constant 404, iemand een mirror?
Even snel een lokale mirror voor jou gemaakt: http://files.homelinux.org:8080/downloads

De laatste versie kun je daar vinden.

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bozevkwa schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:14:
[...]

Even snel een lokale mirror voor jou gemaakt: http://files.homelinux.org:8080/downloads

De laatste versie kun je daar vinden.
Dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Wat de oorzaak is geweest van het falen van de automatische import van de Youless gegevens door sonnenertrag.eu weet ik niet, maar ik kan nu melden dat het vannacht wel goed gegaan is. De data van gisteren stond er vanochtend netjes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

WackyWindsurfer schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 07:30:
Wat de oorzaak is geweest van het falen van de automatische import van de Youless gegevens door sonnenertrag.eu weet ik niet, maar ik kan nu melden dat het vannacht wel goed gegaan is. De data van gisteren stond er vanochtend netjes in.
Hier idem dito.
Zal wel een hikje zijn geweest sonnenertrag.

Gelukkig maar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:13
revolution-nl schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:28:
De opbrengst meter nu aangesloten, stiekum mis ik nu een beetje verbruik vs opwek.

Het zou mooi zijn als je een tweede youless kan aansluiten en een optie in de software dat je de verbruik youless en de opwek youless opgeeft.

De software kan dan bereken wat het netto verbruik of opwek is.
Je zou dan drie meter kunnen generen.

Als deze feature er nooit nog eens komt dan bestel ik er direct nog één
Sinds vorige week heb ik ook zonnepanelen op het dak. Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een goede meter, om het opgeleverde vermogen te meten die op pc als android inzichtelijk is.
Jij schrijft hier dat je de youless hebt gemonteerd. Zou je me even aan willen geven hoe je dit gedaan hebt ?
Zit deze op de stroommeter in je meterkast, of heb je een aparte meter geinstalleerd tussen de kabel van de omvormer naar de meterkast waarop je dan de youless op plakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Aloysxda schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 19:15:
[...]

Sinds vorige week heb ik ook zonnepanelen op het dak. Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een goede meter, om het opgeleverde vermogen te meten die op pc als android inzichtelijk is.
Jij schrijft hier dat je de youless hebt gemonteerd. Zou je me even aan willen geven hoe je dit gedaan hebt ?
Zit deze op de stroommeter in je meterkast, of heb je een aparte meter geinstalleerd tussen de kabel van de omvormer naar de meterkast waarop je dan de youless op plakt ?
Misschien dat mijn verhaal in het opbrengst topic je wat meer duidelijkheid geeft?

Het ziet er dan zo uit (in tijdelijke test opstelling):
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2hdrtrt.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door WackyWindsurfer op 20-08-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Zo kan het inderdaad ook heel mooi, Wackywindsurfer.
Ik ben blij dat je even een reactie hebt gegeven.
Hierbij hoef je niets te veranderen in de meterkast in ieder geval. Ik heb gelezen dat je deze stroom meter hebt geplaatst tussen de kabel die van de omvormer naar de meterkast gaat. Is dit alleen een kwestie van + op + en - op - ?
Hoe is de betrouwbaarheid van de youless op jouw meter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 20:53
Vanwaar die gereviseerde meter er tussen? en niet een simpele digitale kwh meter (of wijkt deze meer af?)

Mijn Youless teller komt morgen ook binnen, dan nog even de kwh meter op de dinrail plaatsen.
Ik heb al enige tijd gezocht over hoe ik de gegevens uit de youless geautomatiseerd op pvoutput.org te krijg, maar dit is mij nog steeds onduidelijk, iemand die hier ervaring mee heeft?

(zonder tussenkomst van talloze databases op lokale servers)

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Aloysxda schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 21:10:
Zo kan het inderdaad ook heel mooi, Wackywindsurfer.
Ik ben blij dat je even een reactie hebt gegeven.
Hierbij hoef je niets te veranderen in de meterkast in ieder geval. Ik heb gelezen dat je deze stroom meter hebt geplaatst tussen de kabel die van de omvormer naar de meterkast gaat. Is dit alleen een kwestie van + op + en - op - ?
Hoe is de betrouwbaarheid van de youless op jouw meter ?
In feite is dat het ja, de Ferrarismeter van Conrad komt met een doorvoerstekker eraan gemonteerd. Je dient alleen onder het kapje de meter om te polen (bruine en zwarte draad omwisselen) om de meter vooruit te laten draaien/tellen. Dit kun je ook lezen bij de gebruikerreviews op de productpagina bij Conrad. Aan mijn omvormer heb ik een (geaarde) stekker gemonteerd en aan de vrije groep in de meterkast een (geaard) stopcontact. De analoge meter zit er letterlijk tussen in.

De betrouwbaarheid van de Youless op deze manier toegepast moet zich nog blijken, hij zit nu net drie dagen op dit telwerk.
De eerste dag waren de metingen ongeveer de helft van wat mijn omvormer dacht te hebben opgebracht, dit kwam echter door een niet perfecte plaatsing van de Youless t.o.v. de draaischijf. ;)
Nu komen de gemeten waarden goed overeen met die van de omvormer zelf (iets lager uiteraard door verliezen in kabel etc.); de meterstand die de Youless webpagina toont is ook exact de waarde op het analoge telwerk!

Hij draaide hiervoor al heel wat maanden op de Ferrarismeter van mijn energieleverancier. Op een enkele keer niet benaderbaar te zijn geweest via het netwerk, is de betrouwbaarheid verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Justin2000 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 21:49:
Vanwaar die gereviseerde meter er tussen? en niet een simpele digitale kwh meter (of wijkt deze meer af?)

Mijn Youless teller komt morgen ook binnen, dan nog even de kwh meter op de dinrail plaatsen.
Ik heb al enige tijd gezocht over hoe ik de gegevens uit de youless geautomatiseerd op pvoutput.org te krijg, maar dit is mij nog steeds onduidelijk, iemand die hier ervaring mee heeft?

(zonder tussenkomst van talloze databases op lokale servers)
Is ook een prima optie, maar de analoge meter behoud zijn waarde altijd op het telwerk en is eenvoudig zelf te plaatsen. Ok, fysiek is hij wel wat groter.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Vandaag een youless meter en de teller die bij hen in de winkel stond besteld. Dit paste mij het beste, ivm de ruimte in de meterkast en de aansluiting op de router. Volgens de leverancier hoeft er niemand thuis te zijn bij bezorging omdat dit in de bus past. Ook weer handig.
Volgende stappen zijn het aansluiten in het weekend. Het valt me op dat iedereen hier in dit forum elkaar goed helpt. _/-\o_
Het aansluitschema van de meter heb ik hier al gevonden op het forum, wat heel goed van pas komt. :Y
Even een vraag tav het aansluiten, als ik in de meterkast de stroom er af doe, dan krijgt de Diehl 4300 TL ook geen stroom meer. Waar blijft dan de spanning die dan gewoon door de zonnepanelen wordt opgeleverd ?
Ik zit niet te wachten op wat prik, tijdens het aansluiten :N :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
Die beschrijving van de kwh meter van youless is wat onduidelijk, lijkt wel een verbruikers schema, aangezien het terug leveren gaat van mijn PV installatie gaat de fase van mijn automaat naar de L in en de L uit naar mijn hoofdschakelaar?

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
Aloysxda schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 18:48:
Vandaag een youless meter en de teller die bij hen in de winkel stond besteld. Dit paste mij het beste, ivm de ruimte in de meterkast en de aansluiting op de router. Volgens de leverancier hoeft er niemand thuis te zijn bij bezorging omdat dit in de bus past. Ook weer handig.
Volgende stappen zijn het aansluiten in het weekend. Het valt me op dat iedereen hier in dit forum elkaar goed helpt. _/-\o_
Het aansluitschema van de meter heb ik hier al gevonden op het forum, wat heel goed van pas komt. :Y
Even een vraag tav het aansluiten, als ik in de meterkast de stroom er af doe, dan krijgt de Diehl 4300 TL ook geen stroom meer. Waar blijft dan de spanning die dan gewoon door de zonnepanelen wordt opgeleverd ?
Ik zit niet te wachten op wat prik, tijdens het aansluiten :N :N
Zit er niet een dc schakelaar op je omvormer? , je omvormer zal niks doen als er geen netspanning aanwezig is.

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Justin2000 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 19:49:
Die beschrijving van de kwh meter van youless is wat onduidelijk, lijkt wel een verbruikers schema, aangezien het terug leveren gaat van mijn PV installatie gaat de fase van mijn automaat naar de L in en de L uit naar mijn hoofdschakelaar?
L in = wat van de panelen afkomt
L uit = gaat naar je meterkast
Hetzelfde geldt voor de N lijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik krijg de data import naar sonnertach niet aan de babbel, of moet ik de Youless dan zonder password aan het internet hangen?

JSON string: http://37.251.62.244/V?f=j&u=kWh&m=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
Star65 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:36:
[...]

Bedankt, ja de nul maakt niet uit, die word gewoon door gelust, (maakt niet uit op welke van de 2)
Zal morgen vroeg plaatsen, voordat de zon er vol op kan gaan knallen :)

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

revolution-nl schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:37:
Ik krijg de data import naar sonnertach niet aan de babbel, of moet ik de Youless dan zonder password aan het internet hangen?

JSON string: http://37.251.62.244/V?f=j&u=kWh&m=
Wanneer ik jouw Youless benader wordt er een ww gevraagd. Het vanaf buiten benaderen werkt dus wel.
Zelf heb ik geen ww in gebruik en de poort waarop de Youless aan te spreken is achter het ip opgenomen in de url. Dit werkt goed met sonnenertrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBrunekreeft

BBrunekreeft

Dus...

Ik heb nu een YouLess bij ons in het bedrijf hangen (kantoor + magazijn).
De waarden die gemeten worden zijn overdag boven de 40 kWh. Daardoor krijg ik alleen maar sterretjes te zien als ik de waarden opvraag via de YouLess webinterface en JSON.
Is dat een beperking van de YouLess? Wat is de maximum waarde die opgeslagen kan worden?

Ik heb even om te proberen de setting Pulsen/kWh op 10000 gezet i.p.v. 1000. Dan krijg ik wel cijfers terug, maar dat is dus het verbruik gedeelt door 10.

Bidgely registreert die hoge waarden echter wel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Star65 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:36:
[...]

L in= wat van de panelen afkomt ? Jij bedoeld hiermee toch de kabel van de omvormer naar de meterkast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Justin2000 schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:29:
[...]

Zit er niet een dc schakelaar op je omvormer? , je omvormer zal niks doen als er geen netspanning aanwezig is.
Deze DC schakelaar zit er inderdaad op. Moet ik deze op 0 zetten, als ik de meter ga aansluiten of is de stroom er af als ik vanuit de meterkast de spanning van de omvormer af haal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aloysxda schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:01:
[...]

L in= wat van de panelen afkomt ? Jij bedoeld hiermee toch de kabel van de omvormer naar de meterkast ?
Yep, aan de 230V kant.
De L is de fase draad (die waar het lampje gaat branden met de spanningszoeker)
Aloysxda schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:18:
[...]

Deze DC schakelaar zit er inderdaad op. Moet ik deze op 0 zetten, als ik de meter ga aansluiten of is de stroom er af als ik vanuit de meterkast de spanning van de omvormer af haal ?
Het beste is natuurlijk om de spanning vanuit de meterkast eraf te halen, want je hebt aan beide kanten te maken met gevaarlijk hoge spanningen. Zowel vanaf de omvormer als vanaf het net.
Als het goed is, gaat de omvormer niets meer leveren als 'ie geen 50Hz signaal ziet.
Maar voor de zekerheid kun je ook de DC-schakelaar van de omvormer even uit zetten.
Bij een SunnyBoy (in elk geval de 2000HF) is de DC-invoer geblokkeerd als je de kap eraf haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Gisteren de Youless ontvangen en een verschrikkelijk klein en fijn apparaatje. ook inderdaad in een mooie kleine verpakking die door de brievenbus past!

Echter ik loop ergens tegenaan. Als ik een wachtwoord op de web-interface zet, dan werkt mijn IOS app niet meer. Zijn er mensen die dit probleem herkennen en een oplossing hebben?

Reden van het wachtwoord is dat ik dan ook van buiten mijn energieverbruik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gedurende dik 2 maanden deed mijn cronjob zijn werk zonder onderbreken en vulde netjes de SQL database op mijn externe host elk half uur met de data uit de youless. Vanaf 15 augustus is ie daar plotseling mee gestopt.

Ook (tegelijk?) kan ik mijn youless via internet niet meer direct uitlezen. Ik krijg nu een password venster gepresenteerd wat ik leeg moet maken. Wanneer ik dan op OK druk kom ik alsnog op de "normale" Youless pagina.

De 15e waren we niet thuis. Op vakantie. In ieder geval heb ik toen niks aan youless of modem configuratie veranderd.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBrunekreeft

BBrunekreeft

Dus...

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:16:
Ook (tegelijk?) kan ik mijn youless via internet niet meer direct uitlezen. Ik krijg nu een password venster gepresenteerd wat ik leeg moet maken. Wanneer ik dan op OK druk kom ik alsnog op de "normale" Youless pagina.

...

Iemand een idee?
Heb ik dus ook een paar keer gehad. Er wordt om een wachtwoord gevraagd. Je kunt dan inloggen met een leeg wachtwoord.
De truuk is om dan naar het Systeem menu te gaan, het wachtwoord veld leeg te laten en dan op "Instellen" te klikken. Daarna kun je weer zonder wachtwoord scherm op de YouLess komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Hoe doe je eigenlijk een firmware update? Ik heb v 1.1.4 maar ben nu een Youless voor een vriend aan het installeren en die heeft 1.2.0. Ik kan echter nergens op de site van Youless firmwares of firmware update tools vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

@Len: Thanks... had ik overheen gelezen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
Ik heb na 1.2 probleem gehad dat ik een password instel, hierna een refresh en ik kom er niet meer in met het ingestelde password, veld leeg helpt ook niet.

[ Voor 170% gewijzigd door Justin2000 op 22-08-2012 20:09 ]

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Ik krijg 1.2 nog steeds niet geïnstalleerd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
Sensor spanningsloos meteen erna op enter en klaar?

PV opbrengst

Pagina: 1 ... 8 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.