Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik zit te denken om een dergelijk log systeem zoals LA heeft gemaakt voor de synology nas ook te maken in combinatie met een raspberry pi. Dit is een goedkope en energiezuinige oplossing!

ik heb alleen geen idee waar ik zou moeten beginnen. binnenkort komt de RPI binnen en dan ga ik zeker het een en ander testen. Iemand een tip waar ik moet beginnen met zoeken naar info?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 21:59

Bozevkwa

The Falcons have landed

thalantis schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:11:
keurige actie van youless, kreeg gister een nieuwe plak bevestiging voor de youless van het merk 3m
Ik had vandaag post van Youless, ook met de nieuwe bevestiging plakker. Top actie! d:)b

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majkowski
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 05:27
[b]ik heb alleen geen idee waar ik zou moeten beginnen. binnenkort komt de RPI binnen en dan ga ik zeker het een en ander testen. Iemand een tip waar ik moet beginnen met zoeken naar info?
Er staan heel veel filmpjes "iets met bos en bomen" op youtube over PHP en mysql volgens mij als je zoekt op Raspberry pi for beginners en begint bij filmpje 18 van de tutorials.

Dan kun je in iedergeval een en ander vast leggen in een database, zelf ook intresse in de combinatie. Daarnaast zou ik nog Digitemp willen gebruiken om 1 en ander aan mijn warmtepomp te knopen in samenwerking met een raspberry pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvoosten
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 22:10
Bozevkwa schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 19:57:
[...]

Ik had vandaag post van Youless, ook met de nieuwe bevestiging plakker. Top actie! d:)b
Gisteren aangenaam verrast door een envelop van Youless. Dat noem ik nou klantenservice! Top!
Youless bedankt en ga zo door! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
prein2 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 15:33:
Ik zit te denken om een dergelijk log systeem zoals LA heeft gemaakt voor de synology nas ook te maken in combinatie met een raspberry pi. Dit is een goedkope en energiezuinige oplossing!

ik heb alleen geen idee waar ik zou moeten beginnen. binnenkort komt de RPI binnen en dan ga ik zeker het een en ander testen. Iemand een tip waar ik moet beginnen met zoeken naar info?
Wat wil je precies doen, gewoon -LA- zijn script installeren op een RPI om de Youless uit te meten. Of zelf een "Youless" (lees: puls teller) maken door middel van de GPIO poorten?

Dat eerste stelt niets voor, genoeg handleidingen te vinden over hoe je apache,php+mysql installeert onder linux. Ook een kwestie van tijd voordat iemand een kant en klare LAMP image maakt voor de RPI denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:30
Mr-Leo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 09:48:
[...]

Wat wil je precies doen, gewoon -LA- zijn script installeren op een RPI om de Youless uit te meten. Of zelf een "Youless" (lees: puls teller) maken door middel van de GPIO poorten?

Dat eerste stelt niets voor, genoeg handleidingen te vinden over hoe je apache,php+mysql installeert onder linux. Ook een kwestie van tijd voordat iemand een kant en klare LAMP image maakt voor de RPI denk ik.
En voor het 2e kan ik je deze link geven: http://www.zonstraal.be/w...g_van_%22slimme_meters%22

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Nee, inderdaad dat eerste. Dat het niets voorsteld geeft moed! Dit wordt mijn eerste php, linux en rpi project...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
prein2 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 10:11:
Nee, inderdaad dat eerste. Dat het niets voorsteld geeft moed! Dit wordt mijn eerste php, linux en rpi project...
Hier staat een duidelijke tutorial : http://www.penguintutor.com/linux/raspberrypi-webserver

Wel eerst de Debian squeeze op een SD kaartje bakken (zie http://elinux.org/RPi_Easy_SD_Card_Setup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiwi71
  • Laatst online: 04-09 15:30
-LA- schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:43:
[...]
De v1.2.2 met wachtwoord beveiliging loopt nu ook al een tijdje goed hier.
Hier begonnen met de v122 vanaf het begin. Alles liep hier goed totdat ik in de youless een wachtwoord heb gezet. Nu zijn er 2 problemen ontstaan: de LIVE functie werkt niet meer en de cronjob geeft de volgende foutmelding: SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1048 Column 'kwh' cannot be null 2012-07-05T16:20:00
Dus via 192.168.x.x het wachtwoord ingevuld én in settings.inc.php is de volgende regel aangepast: define('YL_PASSWORD', 'hetwachtwoord');
Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
kiwi71 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 17:28:
[...]

Hier begonnen met de v122 vanaf het begin. Alles liep hier goed totdat ik in de youless een wachtwoord heb gezet. Nu zijn er 2 problemen ontstaan: de LIVE functie werkt niet meer en de cronjob geeft de volgende foutmelding: SQLSTATE\[23000]: Integrity constraint violation: 1048 Column 'kwh' cannot be null 2012-07-05T16:20:00
Dus via 192.168.x.x het wachtwoord ingevuld én in settings.inc.php is de volgende regel aangepast: define('YL_PASSWORD', 'hetwachtwoord');
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Ik denk dat dat niet met het wachtwoord te maken heeft, want ik krijg die melding om regelmatig van mijn cronjob terwijl ik geen wachtwoord op de YouLess heb. (Tijdje terug heb ik de volledige error gepost in dit topic.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiwi71
pcmadman schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 18:54:
[...]
Ik denk dat dat niet met het wachtwoord te maken heeft, ......
Het niet werken van de LIVE pagina heeft zeker met het wachtwoord te maken. Wachtwoord eraf en het werkt goed. Het lijkt wel of de live gegevens aangeroepen worden zonder wachtwoord, waardoor de return leeg is. En daardoor ook een foutmelding in de cronjob geeft.
Pogingen om in de code het wachtwoord geforceerd mee te zenden, blijken niet te werken. De return van GetLiveData blijft leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Mr-Leo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:30:
[...]

Hier staat een duidelijke tutorial : http://www.penguintutor.com/linux/raspberrypi-webserver

Wel eerst de Debian squeeze op een SD kaartje bakken (zie http://elinux.org/RPi_Easy_SD_Card_Setup).

ik weet niet of ik nog steeds goed zit hiervoor. maar ik heb de php+mysql server geinstalleerd. lijkt ook te werken.
Alleen krijg ik de Curl extensie niet aan de praat (als ik die probeer te installeren dan zegt hij dat hij er al is, maar install.php geeft aan dat hij mist.)

verder krijg ik de volgende stap, de pdo_mysql extensie ook niet aan de praat. ik kan die niet vinden via apt-get install pdo_mysql..
ik weet niet of ik nog steeds goed zit hiervoor. maar ik heb de php+mysql server geinstalleerd. lijkt ook te werken.
Alleen krijg ik de Curl extensie niet aan de praat (als ik die probeer te installeren dan zegt hij dat hij er al is, maar install.php geeft aan dat hij mist.)

verder krijg ik de volgende stap, de pdo_mysql extensie ook niet aan de praat. ik kan die niet vinden via apt-get install pdo_mysql..

iemand die hier verstand van heeft?

edit: gelukt! als iemand een stappenplan wil hebben dan kan ik die wel hier neerzetten!

[ Voor 25% gewijzigd door prein2 op 12-07-2012 14:05 . Reden: gelukt! ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
@-LA- Ik hoop dat je binnenkort nog eens tijd over hebt om de "week view" van je prachtige script te fixen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:05
Vandaag ook de Youless binnen gekregen: Idd een fluitje van een cent om te installeren, ook koppeling met Bidgely was zo gelegd....Die heeft het tot 9 uur vanavond gedaan en nu krijg ik geen gegevens meer binnen daar....Deactiveren en activeren via de Youless interface helpt ook niet en in bidgely zelf krijg ik 'disconnected' te zien bij het testen van de connection.... Ook zie ik nu net dat in de Youless interface de upload op * blijft staan en niet meer telkens aftelt....Iemand een idee?

Kan het script van -LA- ook op een (externe) webserver draaien? Welke gegevens moet je dan invullen in settings.inc? En hoe werkt het dan met een "cronjob" achtig iets?

[ Voor 8% gewijzigd door MasterMaceMichu op 13-07-2012 23:56 ]

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 21:59
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 23:51:
Vandaag ook de Youless binnen gekregen: Idd een fluitje van een cent om te installeren, ook koppeling met Bidgely was zo gelegd....Die heeft het tot 9 uur vanavond gedaan en nu krijg ik geen gegevens meer binnen daar....Deactiveren en activeren via de Youless interface helpt ook niet en in bidgely zelf krijg ik 'disconnected' te zien bij het testen van de connection.... Ook zie ik nu net dat in de Youless interface de upload op * blijft staan en niet meer telkens aftelt....Iemand een idee?

Kan het script van -LA- ook op een (externe) webserver draaien? Welke gegevens moet je dan invullen in settings.inc? En hoe werkt het dan met een "cronjob" achtig iets?
Het lijkt me dat je gewoon op een externe server kunt draaien. Alleen moet je dan zorgen dat je YouLess van buiten bereikbaar is. In de settings.inc zet je de gegevens van de server waarop je het draait (dus database instellingen e.d.). En de cronjob moet je gewoon instellen op die server. Moet dat wel ondersteund worden natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door posttoast op 14-07-2012 00:01 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel111
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 20:12
prein2 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:21:
[...]

edit: gelukt! als iemand een stappenplan wil hebben dan kan ik die wel hier neerzetten!
als het goed is krijg ik de mijne binnenkort ook, dus dat stappenplan zou wel gewaardeerd worden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Externe server is mogelijk, ik gebruik dat op dit moment. Je moet wel de mogelijkheid hebben voor een cron job, en die bieden niet alle providers.

Verder is er één groot nadeel, je kan geen wachtwoord op je youless zetten, dan verzamelt hij namelijk geen data meer. Dat betekend dat als 'iemand' je ip kent, hij toegang tot je youless heeft.... niet optimaal lijkt me.

Ik heb gisteren mijn Raspberry Pi binnen gehad, Debian er op gezet, apache, php en mysql er op, de prachtige tool van -LA- er op en het draait prima op dit moment ! Ik moet even kijken hoe stabiel het blijft, maar dan is dit zeker mijn oplossing voor de Youless.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
OK, maar welke poort moet ik dan instellen? Want van buitenaf is een intern IP adres natuurlijk niet rechtstreeks benaderbaar....
Zie nergens in de Youless software dat ik een port in kan stellen, of pakt hij dit 'automagisch' als ik xx.xx.xx.xx:xx invul bij het IP adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Je moet op je modem portforwarding instellen zodat externip:80 geforward wordt naar internip:80. Op de Youless zelf hoef je verder niets in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38

DDX

De youless doet hier inmiddels 2 weken z'n werk.
Maar viel me net op dat er verschil zit in waardes op de youless zelf en gegevens geupload bij bidgely.com. :

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/34rwvg2.jpg

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Verbruik (kWh)
01-07-12  12,000
02-07-12   6,900
03-07-12   7,300
04-07-12   6,600
05-07-12   6,400
06-07-12   6,600
07-07-12   9,400
08-07-12   7,600
09-07-12   6,500
10-07-12   6,900
11-07-12   7,600
12-07-12   6,000
13-07-12   6,400
14-07-12   7,900
15-07-12 *

Volgens de youless dus 6,0kWh op de 12e, maar bidgely zit hier bijna 1kWh boven ?
(en andere dagen zitten ook hoger)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
@DDX Dit is een bekend iets in Bidgely dat ook door ons bij Bidgely is gerapporteerd. Ze hebben het echter in de laatste update nog niet gefixed. We hebben net een mail gestuurd met de vraag wat de status is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-07 11:39

fdh

Hey,

Ik zit hier met een (oude) electriciteits installatie waarbij het meterkastje samen met de hoofdschakelaar en verliesstroom schakelaar in 1 kastje zit. Dit kastje is verzegeld (denk omwille van de hoofdschakelaar) en voor het gedeelte van de meterkast zit er een stuk plexiglas. Tussen de meterkast en het plexiglas zit er een cm of 5 (schat ik).

Weet er iemand of de youles in zo'n geval de draaischijf nog kan zien of moet die direct op de meterkast kunnen geplakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

fdh schreef op zondag 15 juli 2012 @ 11:51:
Hey,

Ik zit hier met een (oude) electriciteits installatie waarbij het meterkastje samen met de hoofdschakelaar en verliesstroom schakelaar in 1 kastje zit. Dit kastje is verzegeld (denk omwille van de hoofdschakelaar) en voor het gedeelte van de meterkast zit er een stuk plexiglas. Tussen de meterkast en het plexiglas zit er een cm of 5 (schat ik).

Weet er iemand of de youles in zo'n geval de draaischijf nog kan zien of moet die direct op de meterkast kunnen geplakt worden?
Even zoeken in dit topic: Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Wat mij betreft is dat Bidgely eigenlijk niet bruikbaar. Regelmatig wordt de koppeling verbroken en moet je vanuit de Youless bij upload opnieuw de koppeling activeren. Daarnaast duurt het ruim een halve dag voordat de gegevens zichtbaar zijn en kun je niet inzoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Ah...ik dacht dat ik de enige was, maar ik heb ook al drie keer (sinds vrijdag) de connectie moeten herstellen....

Zelfs maar een nieuw account aangemaakt, tot nog toe loopt het weer goed, maar wel enorm vertraagd idd.

Zou fijn zijn als je gemakkelijk het verbruik lokaal zou kunnen zien (dus een uitbreiding op de app met totalen en simpele analyse). Dit zou kunnen doordat de Youless alle data naar (bijv.) de eigen webserver van Youless stuurt.....

Heb ook gekeken naar de hier aangeboden scripts, maar dan moet ik zelf weer gaan klooien met PHP, MySQL, cronjobs.....heb ik helemaal geen tijd en zin in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 21:59
Ik krijg deze zelfde afwijking ook. Youless 9,9 en 11,6 bij Bidgely....welke heeft het nou goed?
DDX schreef op zondag 15 juli 2012 @ 00:29:
De youless doet hier inmiddels 2 weken z'n werk.
Maar viel me net op dat er verschil zit in waardes op de youless zelf en gegevens geupload bij bidgely.com. :

[afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Verbruik (kWh)
01-07-12  12,000
02-07-12   6,900
03-07-12   7,300
04-07-12   6,600
05-07-12   6,400
06-07-12   6,600
07-07-12   9,400
08-07-12   7,600
09-07-12   6,500
10-07-12   6,900
11-07-12   7,600
12-07-12   6,000
13-07-12   6,400
14-07-12   7,900
15-07-12 *

Volgens de youless dus 6,0kWh op de 12e, maar bidgely zit hier bijna 1kWh boven ?
(en andere dagen zitten ook hoger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@zerocool De waarden in de Youless zijn de correcte waarden. We hebben terugkoppeling van Bidgely gehad dat dit in hun nieuwe dashboard versie (die binnen enkele weken beschikbaar komt) verholpen moet zijn.

@Mr-Leo De vertraging is in die niewe versie ook weg. Er komt ook een gauge bij het dashboard die het actuele verbruik toont. Deze is vergelijkbaar met de desktop gadget, maar deze gauge ververst per minuut. Dat verbreken van de koppeling is nog iets dat ik niet kan verklaren. Wij hebben geen verbreking gehad de afgelopen dagen (en daarvoor eigenlijk ook nooit). Ik weet wel dat ze vanwege die nieuwe versie met een database migratie aan de gang zijn. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft.

@fdh In België komt het vaak voor dat er een extra plexiglas plaat tussen zit waardoor de afstand een paar centimeter is. Tot nu toe werkt dat met wat tweaken goed, maar omdat e.e.a dan wel gevoeliger wordt is er wel lichtafscherming nodig om te voorkomen dat invallend licht de detectie verstoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
@youless Interessant...dan komt er dus wat moois aan. Overwegen jullie niet zelf een dergelijke dienst te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Ik heb ook nog geen verbreking kunnen waarnemen, en hij hangt toch alweer 5 weken aan het net.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Hij lijkt nu idd aardig stabiel te zijn (sinds zondag, nieuwe install). Alleen die vertraging bij Bidgely blijft nog en is heel random....vanmiddag liep hij uren achter nu ineens maar 20 minuutjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een uurtje geleden ongeveer stond 'ie op Bidgely nog zo'n 12 uur achter bij mij, inmiddels is er al wat bijgekomen en is de laatste entry van omstreeks 20h.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
zerocool schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:11:
@youless Interessant...dan komt er dus wat moois aan. Overwegen jullie niet zelf een dergelijke dienst te bouwen?
Aanvankelijk was het wel het idee om ook een bijbehorende dienst te maken, maar daar zijn we van teruggekomen omdat anderen dat al prima doen. Bovendien past het ook goed in onze open interface gedachte om met andere diensten (momenteel Bidgely en Sonnenertrag) te koppelen, in plaats van gebruikers in een proprietaire gesloten systeem vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
En online kun je nu een preview krijgen van het nieuwe Bidgely dashboard: https://bidgely.com/new-dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Laatst online: 19-09 22:37
Die ziet er al een stuk beter uit. Ongeveer 20 Watt verschil tussen Youless en de Bidgeley Dashboard.
Deze laatste Real Time Energy Demand refreshed om de minuut?
Ik zie dat hij nu ook apparaten begint te herkennen.

[ Voor 14% gewijzigd door Star65 op 18-07-2012 22:16 ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Dat ziet er zeker netjes uit..... De 'real time monitor' loopt idd wat achter.....

[ Voor 42% gewijzigd door MasterMaceMichu op 18-07-2012 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
We hebben een steekproef gedaan met de dagtotalen staafdiagram rapportage, en deze kwam nu in het nieuwe dashboard overeen met de interne logwaarde van de YouLess, dus dat lijkt nu opgelost te zijn,

De verbetering die waarschijnlijk het meest gewaardeerd zal worden is dat de vertraging van enkele uren in de grafiek nu weg is.

@Star65 De realtime gauge ververst wanneer de YouLess een nieuwe waarde heeft gestuurd, dus per minuut. Dit is het kleinste verversingsinterval die Bidgely momenteel toestaat. Niet zo realtime als de YouLess desktop gadget, maar toch best handig. Het getoonde wattage is het gemiddelde van die afgelopen minuut en kan daarom wat verschillen van de waarde die op de desktop gadget wordt getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Eensch. Deze "realtime" en gemiddelde van afgelopen minuut is voor mij nauwkeurig genoeg.
Als ik echte verbruikers thuis wil opsporen doe ik het wel met de iPhone app waarvan ik gemerkt heb dat deze niet tegelijkertijd wil werken als ik ook de de Youless pagina open heb. Heeft dit te maken met die poort 80 of moet ik wat verder onderzoeken?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
Ik heb een gemiddeld non-actief gebruik (dus als ik niet thuis ben) van 150 a 200 watt. En om de 1,5 uur een piekje van 60 tot 80 watt extra (koelkast of vriezer die even aanslaat?). Gemiddeld per dag verbruik van 10 Kwh. Is dat gemiddeld voor een rijtjeshuis met 2 volwassen en 2 kinderen? Kan het moeilijk ergens tegen afzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

150 tot 200 watt is volgens mij best hoog voor gemiddeld gezin.
Ik zit zelf wel rond de 200watt, maar dat is inclusief server die zo'n 110w verbruikt, iets wat een gemiddeld gezin niet heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Star65 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 08:30:
Eensch. Deze "realtime" en gemiddelde van afgelopen minuut is voor mij nauwkeurig genoeg.
Als ik echte verbruikers thuis wil opsporen doe ik het wel met de iPhone app waarvan ik gemerkt heb dat deze niet tegelijkertijd wil werken als ik ook de de Youless pagina open heb. Heeft dit te maken met die poort 80 of moet ik wat verder onderzoeken?
De app hoort tegelijk met met het open staan van de Youless pagina te werken; zou niet uit moeten maken. Wat gaat er niet goed?

@zerocool Milieucentraal heeft een aardige tool om het eigen verbruik te vergelijken met soortgelijke huishoudens: http://www.milieucentraal...ld-energiegebruik-in-huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majkowski
10 Kwh gemiddeld per dag is veel, volgens mij, wij hebben geen gas en hebben ook zo'n verbruik in de zomer. Bij ons zijn de warmtewisselaar en inductieplaat de groot verbruikers. En de tv :) Wij hebben een niet-actief verbruik 110 watt en heb al meer dan 90 watt naar beneden gebracht met behulp van de Youless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
@YouLess: Foutmelding die ik van de app kreeg was dat deze geen verbinding kon maken. Zodra ik de webpage afsloot was er wel verbinding. Don't jump into conclusions. ik zal vanavond thuis nog een keer de test doen en dan nog eens exact aangeven wat er precies niet werkt.

Edit: Zojuist nog eens geprobeerd en alles werkt naar behoren. Geen idee waar het aan gelegen heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Star65 op 19-07-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Majkowski schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:21:
10 Kwh gemiddeld per dag is veel, volgens mij, wij hebben geen gas en hebben ook zo'n verbruik in de zomer. Bij ons zijn de warmtewisselaar en inductieplaat de groot verbruikers. En de tv :) Wij hebben een niet-actief verbruik 110 watt en heb al meer dan 90 watt naar beneden gebracht met behulp van de Youless.
10 kWh per dag gemiddeld is 3650 kWh per jaar. ;)
Dat is ongeveer landelijk gemiddelde per huishouden.

En misschien wel leuk om je te realiseren, maar 90 Watt besparen aan "continue verbruik" levert zo'n 180 euro op aan besparing per jaar. (kleine 800 kWh per jaar besparing)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majkowski
TD-er schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:32:
[...]

10 kWh per dag gemiddeld is 3650 kWh per jaar. ;)
Dat is ongeveer landelijk gemiddelde per huishouden.

En misschien wel leuk om je te realiseren, maar 90 Watt besparen aan "continue verbruik" levert zo'n 180 euro op aan besparing per jaar. (kleine 800 kWh per jaar besparing)
Alleen is het nu zomer, kom toch uit op 7000 kWh das best veel maar heb geen gas. Dus uiteindelijk nmda verbruik. Heb ook de spotjes vervangen voor led spotjes 100 tegen 8 watt gemiddeld 2 uur aan per dag. Nog is 14 e per jaar.

Overigens nog ff experimenteren met de boiler instellingen om te kijken wat het scheelt zeker handig die youless.
Was een aardige besparingen moest ook wel want had ook een youless voor mijn buurman gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

zerocool schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:09:
En online kun je nu een preview krijgen van het nieuwe Bidgely dashboard: https://bidgely.com/new-dashboard
Blijft bij mij helemaal leeg beeld ? (zie geen grafiek ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Majkowski schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:33:
[...]

Alleen is het nu zomer, kom toch uit op 7000 kWh das best veel maar heb geen gas. Dus uiteindelijk nmda verbruik. Heb ook de spotjes vervangen voor led spotjes 100 tegen 8 watt gemiddeld 2 uur aan per dag. Nog is 14 e per jaar.[...]
Ehhm geen gas? Hoe verwarm je je huis dan?
Blokverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:53
zerocool schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:20:
Ik heb een gemiddeld non-actief gebruik (dus als ik niet thuis ben) van 150 a 200 watt. En om de 1,5 uur een piekje van 60 tot 80 watt extra (koelkast of vriezer die even aanslaat?). Gemiddeld per dag verbruik van 10 Kwh. Is dat gemiddeld voor een rijtjeshuis met 2 volwassen en 2 kinderen? Kan het moeilijk ergens tegen afzetten.
10kwh per dag is niet zo veel, dat kan wel kloppen.
Maar 150 - 200 watt continuverbruik is gewoon veel, de helft of nog minder is normaal.
Gewoon op zoek gaan naar sluipverbruikers, een voor een alles uit het stopcontact trekken.
Tip: Begin bij je TV/stereomeubel.

Maar verdere discussie over verbruik etc hoort in dit topic: Serieus elektriciteit besparen

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majkowski
TD-er schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 07:17:
[...]

Ehhm geen gas? Hoe verwarm je je huis dan?
Blokverwarming?
Warmtepomp via een omgekeerde koelkast principe simpel gezegd. Heb het elektrische element uitgezet voor de zomer zodat hij niet aanspringt snachts. Maar het is de boiler die veel stroom gebruikt. En de pomp die er in zit natuurlijk voor de continu stroom. Zonneboiler zou hier volgens mij binnen 6 a 8 jaar terug verdient zijn als we onze gewoontes daar op aanpassen. Daar ga ik nog even op rekenen na de vakantie. Kom ik nog op terug.

10 kWh per dag is inderdaad als dat gemiddeld over het jaar is niet veel keek een beetje naar mijn eigen situatie , in mijn geval gaat het in de winter nog omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben heel tevreden met mijn YouLess en Bidgely dashboard, maar nu ik het sluipverbruik gevonden heb... O-)

Gister 16w op mijn YouLess inclusief FritzBox 7360 aan dus kon via iPhone gebruik volgen en via iPad Tour de France kijken ... :9~

raak ik meer en meer geinteresseerd in het gebruik van individuele apparaten
zoals bijvoorbeeld koelkast, vriezer, TV...
via andere oplossingen zoals bijvoorbeeld CurrentCost IAMS en Plugwise...
maar hoe combineer ik dit weer bijvoorbeeld in Bidgely of met mijn YouLess ...

Hoe doen anderen dit nu?
Hoe ziet YouLess dit? (suggesties?)

Ik wil graag verder en niet weggooien en opnieuw beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 19:42

radial

Watch out

Gisteravond ook eindelijk de beslissing genomen om een YouLess te bestellen, want ik ben wel heel benieuwd of ik sluipverbruik in huis kan gaan vinden en op die manier het verbruik wat naar beneden kan laten gaan.

Maar tevens zijn grafiekjes o zo leuk en helemaal als je ze zelf kan beïnvloeden,...

Hopelijk heb ik hem morgen in huis, dan kan ik er gelijk mee aan de gang.

20xSF170s - ozo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

DDX schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:39:
[...]

Blijft bij mij helemaal leeg beeld ? (zie geen grafiek ofzo)
Ok werkt dus niet in ie (8 en 9 geprobeerd), wel in firefox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Vind het een vooruitgang, update per 5 minuten _/-\o_

http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot212.jpg

Het is wel een nadeel dat, ondanks ik dit wel heb aangegeven, niet alle waarden
worden herleid naar dat ik enkel mijn zonnestroom vermogen benoemt wil hebben.
( er zitten geen koelkasten ed op die groep, enkel 4.8 KWp aan zonnepanelen )

[ Voor 51% gewijzigd door PClop op 21-07-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zat er ook net even naar te kijken.
Die nieuwe dashboard ziet er al een heel stuk beter uit (alleen dat hout-motief op de achtergrond moet maar net je smaak zijn)

Ik hoop ook dat ze de device-detectie kunnen verbeteren.
Dan kun je bijvoorbeeld nog beter inschatten wat er hoeveel verbruikt.

Ik ben trouwens net nog even met de smartphone door het huis gegaan en het vaste verbruik is nu met zo'n 40 Watt verminderd. Dat is zo'n 80 euro per jaar ;)
- elektrisch verstelbaar bed verbruikt kennelijk zo'n 11 Watt voor 2 bedden
- 2 kabel-ontvangers staan nu eindelijk achter een stekkerblok met schakelaar en dat scheelt netto ook 20 Watt
- staande lamp in de huiskamer verbruikte kennelijk terwijl 'ie uit stond ook nog zo'n 4 Watt
- telefoonopladers zitten nu ook achter stekkerblok. (3 Watt)

Dingen die nog aangepakt moeten worden:
- 2e Accesspoint boven
- 2 switches eigenlijk vervangen voor zuiniger apparaten
- laserprinter boven eigenlijk op afstand aan en uit te zetten (met ingebouwde printer-server)
- vriezer ontdooien, zag ik net.

De boel boven verbruikt idle zo'n 25 Watt, oftewel 50 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiwi71
Wat zijn redelijke waardes bij een analoge meter voor de lichtgevoelheidssensor? Als ik de youless uitlees op 192.168.x.x. dan staat er bij input 2 waardes: een voor normaal en een voor als er een puls is.
Bij mijn digitale meter geeft deze 0% (donker) en 100% voor licht. Dus dit zou perfect zijn.
Bij mijn analoge meter 22% voor licht en 9% bij donker (dus als het zwarte streepje voorbij komt).
Wat zijn jullie waarden bij analoog en hoeveel verschil moet er zitten tussen licht en donker voor een puls?

Ik heb nu mijn analoge meter moeten afplakken, omdat deze in de schuur hangt in het licht. Dus de youless werkt dan niet. Met bovenstaande waarde nu dus wel. Ik ben nu dus benieuwd of ik nu nog op de grens zit of dat een verschil van bijv. 5% voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Wat betreft de analoge waardes heb ik ongeveer dezelfde (15% bij licht en 2% bij donker); bij mij werkt hij op deze manier perfect.
Ik heb de waarde op 60% gehad (licht), en puls op 13% maar dan waren de resultaten niet betrouwbaar.
Je zou verwachten dat bij een zo groot mogelijk verschil tussen licht en donker je de beste resultaten hebt, maar mijn praktijkervaring is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersRoland
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09-2022
Hoe kan ik realtime het verbruik van ons huishouden monitoren, ondanks de zonnepanelen die een goede meting verstoren? 

Het forum heb ik doorgelezen (al gaat dat vooral over cron scripts). De website van de fabrikant heb ik bekeken (http://www.youless.nl/blo.../youless-zonnestroom.html). En het lijkt erop dat met zonnepanelen op het dak de youless niet gebruikt kan worden om realtime het verbruik te monitoren. Behalve s’nachts als de zonnepanelen geen stroom opwekken.

Zelfs met twee youless apparaten lukt dat niet. 

Voorbeeld berekening met twee meters:

Meter 1: Deze meter is aangesloten op de bruto productiemeter van de zonnepanelen. Deze monitort realtime de opbrengst van de panelen.

Meter 2: Deze meter is geïnstalleerd op de energiemeter. Hier zit het probleem. Deze meter meet de stroom die wordt afgenomen van de energie maatschappij PLUS de stroom die wordt geleverd aan de energie maatschappij. Dit is één getal waarbij beide waarden bij elkaar zijn opgeteld. 

De stroompanelen wekken op een bepaald tijdstip 500 Watt op. Het huishouden verbruikt op dat moment 100 Watt. Dan levert het energiebedrijf 0 Watt en lever ik 400 Watt terug. Youless 1 registeerd 500 Watt en Youless 2 registeerd 400 Watt. 

Het lijkt nu dat ik de 100 Watt terug kan reken door 400 van 500 af te trekken. Maar dat is niet zo. 

Stel de panelen leveren nog steeds 500 Watt, maar het huishouden verbruikt 900 Watt. Dan klopt de rekensom niet meer. Ik neem nu 400 Watt af van het energie bedrijf. Youless A registreert  500 Watt en Youless B registeerd nog steeds 400 Watt. Ik kan niet zien dat het nu om verbruikt vermogen gaat in plaats van geleverd vermogen. De rekensom moet zijn 500 + 400 in plaats van 500 - 400.

Klopt mijn redenering of zie ik iets over het hoofd. Zijn er alternatieve oplossingen op de markt waarbij ik (ondanks de panelen) wel mijn realtime verbruik kan monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat je zou kunnen gebruiken is een meter/logger die een opname-lus rondom elke leiding (per groep) heeft en zo de stroom per leiding kan meten.
Echter om dat een beetje betrouwbaar te doen, moet je ook de spanning meten en mocht je 3 fasen hebben, dan is dat nogal wat lastiger/complexer.
Ik ken in elk geval geen kant-en-klaar apparaat wat dat zou kunnen loggen.

Voor de rest lijkt me dat je redenatie wel klopt, waarom 2 Youless-meters niet gaan werken in de door jou geschetste opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 19:49
Wat je zou kunnen doen is nog een meter plaatsen waar je al je afgaande groepen naar het huis door heen laat lopen, bij een 3 fase systeem pak je dan gewoon een 3 fase dinrail kWh meter.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Sinds vandaag heb ik geen koelkast meer op mijn dak staan, enkel nog zonnepanelen. *O*
( voor wie dit niet snapt, zie link )

http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot215.jpg

( voor wie het dan nog niet snapt,,, helaas dan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje34
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-01 09:10
kan ik met YouLess mijn gegevens met zonphp online plaatsen, of eventueel met een ander programma. Ik wil de opbrengstgegevens van mijn zonnepanelen voor iedereen beschikbaar maken op mijn website. Tips kan ik gebruiken. alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:50
ik ben ook van plan om een youless te kopen maar is hier per apparaat ook na te kijken hoeveel deze verbruiken?
ben vooral nieuwsgierig naar mijn server en mijn htpc hoeveel deze gebruiken in idle en standby is dit goed uit de grafiek te filteren of kan ik dan beter een aparte meter kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 22:31
Lijkt me een aparte meter hier voor beter geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Door middel van de smartphone app kun je live het verbruik zien. Als je een apparaat dan uit zet kun je zien wat hij verbruikt. Een losse meter kan ook maar is veel meer werk omdat je steeds stekkers moet verwijderen. En niet alles heeft een stekker (waar je bij kunt). Ik heb ook een losse meter maar de Youless is veel mooier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boatje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-10-2023
Aangezien de elektriciteitsmeter zich buiten het huis bevindt, zou ik een wifi bridge moeten aansluiten. Iemand die mij een zuinige (goedkope) bridge kan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Boatje schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:27:
Aangezien de elektriciteitsmeter zich buiten het huis bevindt, zou ik een wifi bridge moeten aansluiten. Iemand die mij een zuinige (goedkope) bridge kan aanraden?
Wij hebben net de Edimax EW-7438RPn getest in combinatie met de YouLess. Dit is primair een wireless repeater, maar er zit ook een ethernet poort op die wireless gebridged wordt. De repeater functie kan dan nog als bonus functie worden gebruikt, maar als je de repeater functie om bandbreedte redenen niet wilt gebruiken is dat ook mogelijk.

Het apparaat is met <2W zuinig; het zendvermogen kan nog getweaked worden voor verdere optimalisatie. Verder is hij compact en heeft een geintegreerde voeding (geen adapter). Momenteel is hij bij Conrad in de aanbieding:

http://www.conrad.nl/ce/n...ater-N300/SHOP_AREA_37402

Alleen de IP configuratie wizard werkt niet in deze bridged oplossing, dus de IP configuratie met de wizard moet wel gedaan worden op het gewone netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:36

Rhapsody

In Metal We Trust

Hoe stel je de YouLess eigenlijk in als je een dubbele analoge meter hebt? Gewoon de meterstanden optellen of maar 1 van beide gebruiken?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Gewoon allebei optellen en dat instellen in de interface.

Een week later nog eens doen en vergelijken met dat wat in de interface staat, zou gelijk met elkaar moeten zijn, dan weet je ook meteen of de Youless goed is afgericht.

[ Voor 34% gewijzigd door remco_k op 27-07-2012 20:55 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Sinds gisteren hebben we zonnepanelen op het dak en wil nu met de Youless de opbrengst gaan monitoren. Eerlijk gezegd is me niet duidelijk hoe ik dit moet gaan doen icm een ferrarismeter, aangezien de youless gewoon blijft optellen bij de pulsen. Zit er een detectie in dat dd schijf de andere kant opdraait?
Het verbruik wat nu gemeten wordt is: "actueel verbruik" - "zonnestroom opbrengst = "verbruik" (volgens de Youless meter.
Hoe weet ik dat dit opbrengst is?

....moet ik misschien nog even wachten, want ik geloof dat bidgely nu onder 0 gaat, maar youless blijft optellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Volgens mij lukt dat dus niet, stel dat je meter terug gaat lopen, dan zal de youless ook de terugloop als een puls zien en dus optellen...

Aparte meter voor je panelen vrees ik, of een nieuwe 'slimme' meter aanvragen bij je leverancier, met alle haken en ogen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Star65 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 11:47:
Sinds gisteren hebben we zonnepanelen op het dak en wil nu met de Youless de opbrengst gaan monitoren. Eerlijk gezegd is me niet duidelijk hoe ik dit moet gaan doen icm een ferrarismeter, aangezien de youless gewoon blijft optellen bij de pulsen. Zit er een detectie in dat dd schijf de andere kant opdraait?
Het verbruik wat nu gemeten wordt is: "actueel verbruik" - "zonnestroom opbrengst = "verbruik" (volgens de Youless meter.
Hoe weet ik dat dit opbrengst is?

....moet ik misschien nog even wachten, want ik geloof dat bidgely nu onder 0 gaat, maar youless blijft optellen?
Klopt, je dient een apparte opbrengst meter te moniteren voor je youless (analoog of digitaal) hier kan je de youless op monteren waardoor je de stroomproductie kan monitoren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Thx, het werd me niet allemaal even duidelijk op de blog van Youless over zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuMon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:37
Ik heb vrijdagmiddag een Youless besteld, ik hoop hem morgen of deze week te krijgen.

Om er snel mee aan het werk te kunnen heb ik alvast een Bidgely account aangemaakt (mijn Synology NAS staat niet 24 uur per dag aan). Ik lees op het forum dat de koppeling met de Youless erg makkelijk is, maar eigenlijk zie ik nergens welke "energy monitor" dan is geselecteerd...

Ik zie de volgende energy monitors die geselecteerd kunnen worden:
TED-5000 Polling
TED-5000 Energy posting
Wattvision
Currentcost ENVI
Digiconnectport/ERT Gateway
Other

De "TED-5000 Polling" kan gekozen worden, en er kan dan een IP adres ingevoerd worden. Hebben jullie die gebruikt?
Of selecteren jullie dan "Other"? Bij "Other" gebeurt er verder niets, er is geen IP adres in te voeren, en ik krijg de tekst:
"Please tell us the name of any other Energy Monitor you own and we will help you get the data from your Energy Monitor into our system."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Relax :) het gaat allemaal automatisch! je selecteert op de youless dat ie mag koppelen met bidgely en dan krijg je automatisch de vraag om in te loggen/een nieuw account aan te maken. daarna is ie gekoppeld.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuMon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:37
prein2 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:38:
Relax :) het gaat allemaal automatisch! je selecteert op de youless dat ie mag koppelen met bidgely en dan krijg je automatisch de vraag om in te loggen/een nieuw account aan te maken. daarna is ie gekoppeld.
Bedankt, ik zal verder rustig afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

WindPowered schreef op zondag 29 juli 2012 @ 11:48:
Volgens mij lukt dat dus niet, stel dat je meter terug gaat lopen, dan zal de youless ook de terugloop als een puls zien en dus optellen...

Aparte meter voor je panelen vrees ik, of een nieuwe 'slimme' meter aanvragen bij je leverancier, met alle haken en ogen.
de digitale meter knippert ook als er teruggeleverd word en word het ook opgeteld dus dat werkt ook niet.

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:16

SED

PClop schreef op maandag 23 juli 2012 @ 18:47:
Sinds vandaag heb ik geen koelkast meer op mijn dak staan, enkel nog zonnepanelen. *O*
( voor wie dit niet snapt, zie link )

http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot215.jpg

( voor wie het dan nog niet snapt,,, helaas dan )
Forbidden

You don't have permission to access /YouLess/ScreenShot215.jpg on this server.

tja..

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Gaaf apparaat! Jammer dat er nog geen wifi variant beschikbaar is. Een repeater aanschaffen lijkt me een beetje omslachtig en maakt het ook meteen weer een stuk duurder.

Zijn er nog roadmap plannen om een youless apparaat uit te brengen met wifi connectivity? Bijna alles heeft wifi overigens tegenwoordig :D

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@-LA- : heb je scripts geïnstalleerd in een xampp installatie, de SQL db wordt mooi gepopuleerd, maar alle grafieken blijven blanko zonder data. Ik zie ook geen foutmeldingen in de log files, zou je me verder kunnen helpen plz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 18-09 14:42
Workaholic schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:44:
Gaaf apparaat! Jammer dat er nog geen wifi variant beschikbaar is. Een repeater aanschaffen lijkt me een beetje omslachtig en maakt het ook meteen weer een stuk duurder.

Zijn er nog roadmap plannen om een youless apparaat uit te brengen met wifi connectivity? Bijna alles heeft wifi overigens tegenwoordig :D
In de meeste woningen hangt het modem in de meterkast, bij de energiemeter. Denk dat er daarom weinig vraag naar een wifi-versie zal zijn, en als die er zou zijn, dat die weinig goedkoper kan zijn dan een losse wifi-repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
frickY schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:51:
[...]

In de meeste woningen hangt het modem in de meterkast, bij de energiemeter. Denk dat er daarom weinig vraag naar een wifi-versie zal zijn, en als die er zou zijn, dat die weinig goedkoper kan zijn dan een losse wifi-repeater.
Zie de live en maandgrafieken wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:52
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:52:
@-LA- : heb je scripts geïnstalleerd in een xampp installatie, de SQL db wordt mooi gepopuleerd, maar alle grafieken blijven blanko zonder data. Ik zie ook geen foutmeldingen in de log files, zou je me verder kunnen helpen plz?
Werkelijk alle grafieken? Dus ook live?

Als live het niet doet dan mankeert er iets aan je connectie met de youless waarschijnlijk. Heb je het config bestand juist aangepast en hernoemt? :)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-LA- schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:55:
[...]

Werkelijk alle grafieken? Dus ook live?

Als live het niet doet dan mankeert er iets aan je connectie met de youless waarschijnlijk. Heb je het config bestand juist aangepast en hernoemt? :)
yep, alle grafieken, ook de live.
config ./inc/settings.inc.php is correct aazngepast, trouwens het vergaren v data via cronjob lukt perfekt, de db wordt elk uur met de laatste data aangevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Het blijkt wel een erg onbetrouwbaar apparaatje. Flikkert iedere keer van het netwerk af.
De genoemde workaround, neem een andere switch, heb ik al met 3 switches geprobeerd. Ben er nu wel klaar mee eigenlijk. Soms gaat het een week goed, soms maar een uur. Het resultaat is dat ik nog steeds geen goed logging heb, maar een grote gatenkaas.
Graag een firmware update, want ik ben blijkbaar niet de enige las ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Het is misschien een doodlopend spoor, maar denk eens aan de voeding van de Youless.
Misschien is daar wel iets mis mee waardoor de Youless gek gaat doen.
Probeer eens een andere voeding, of hang hem aan een (misschien) beschikbare USB poort op je router oid.
Niet geschoten...

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 03-08-2012 14:15 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 18-09 14:42
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:06:
yep, alle grafieken, ook de live.
config ./inc/settings.inc.php is correct aazngepast, trouwens het vergaren v data via cronjob lukt perfekt, de db wordt elk uur met de laatste data aangevuld.
Ik ken de tool van LA niet, maar heb je de image-library die hij gebruikt voor het genereren van de charts?
GD, Imagemagick en Jgraph zijn veel gebruikt

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 03-08-2012 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:52
frickY schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:17:
[...]

Ik ken de tool van LA niet, maar heb je de image-library die hij gebruikt voor het genereren van de charts?
GD, Imagemagick en Jgraph zijn veel gebruikt
Ik maak gebruik van Highcharts, maar deze wordt meegeleverd. Het zou wel zo kunnen zijn dat er misschien javascript errors zich ergens voordoen :X .

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
remco_k schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:14:
Het is misschien een doodlopend spoor, maar denk eens aan de voeding van de Youless.
Misschien is daar wel iets mis mee waardoor de Youless gek gaat doen.
Probeer eens een andere voeding, of hang hem aan een (misschien) beschikbare USB poort op je router oid.
Niet geschoten...
Hmm.. Kan ik inderdaad eens proberen. Wordt/werd tijdens al mijn tests met verschillende switches gevoed door dezelfde usb poort van de aanwezige router. Overigens, wellicht ten overvloede, alles draait door, ding valt alleen van het netwerk en wordt onbereikbaar. Blijft wel intern doorloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAdV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-07-2024
@UltraSub: ben dan toch benieuwd hoe dat komt. Ik heb 'm sinds eind juni aan m'n netwerk hangen en nog geen enkele hick-up gehad. De hele maand juli staat keurig netjes in een MySQL db op m'n Syno...

Ik gebruik de bijgeleverde voeding en data gaat via een Powerline adapter naar de Linksys switch waar ook de Syno op zit. Vanaf dag 1 werkt het feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

^^ Datzelfde geldt bij mij ook. Werkt al die tijd feilloos.

[ Voor 31% gewijzigd door remco_k op 03-08-2012 15:24 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:14
Misschien een ietwat offtopic vraag, in de meterkast komt mijn glasvezel binnen, vanaf de glasvezelmodem in de meterkast gaat een lange UTP kabel de woonkamer in naar de router. Vanaf de router gaat er UTP naar de audio/videoapparatuur en de computer. Kan ik de Youless in de meterkast op de glasvezelmodem aansluiten en dan gebruik maken van Bidgely, en de widget op de computer? Of zou ik hem dan via een extra utp kabel aan moeten sluiten op de router in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ligt er een beetje aan denk ik.
Is dat echt een router in de woonkamer of een switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:14
Is wel echt een router. Het 'ding' voor het glasvezel is wel een modem en router ineen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:00

Wizardtm

>>> H20 <<<

SED schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:05:
[...]

Forbidden

You don't have permission to access /YouLess/ScreenShot215.jpg on this server.

tja..
Die foutmelding kreeg ik eerst ook tot ik een bidgely account had aangemaakt, nu kan ik 'm wel zien !

Werken? Dat doe ik morgen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mayet193 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:54:
Is wel echt een router. Het 'ding' voor het glasvezel is wel een modem en router ineen...
Als je Youless en je PC in het netwerk een IP-adres in dezelfde range hebt, dan zou je vanaf de PC gewoon een Youless moeten kunnen benaderen en dus zal de Windows gadget gewoon werken.
Maar als je ze beide in een verschillend subnet hebt, zal het een probleem worden.
Het is trouwens niet praktisch om 2 routers achter elkaar te hebben. Is het nodig om die 2e router als router te gebruiken? Als het gaat om bijvoorbeeld de WiFi, dan kun je alsnog wel de boel zo instellen dat de WiFi als transparante bridge werkt waardoor alles binnen hetzelfde subnet werkt.
Let alleen dan wel op dat je geen 2 DHCP-servers in je netwerk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
RAdV schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:58:
@UltraSub: ben dan toch benieuwd hoe dat komt. Ik heb 'm sinds eind juni aan m'n netwerk hangen en nog geen enkele hick-up gehad. De hele maand juli staat keurig netjes in een MySQL db op m'n Syno...

Ik gebruik de bijgeleverde voeding en data gaat via een Powerline adapter naar de Linksys switch waar ook de Syno op zit. Vanaf dag 1 werkt het feilloos.
remco_k schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:24:
^^ Datzelfde geldt bij mij ook. Werkt al die tijd feilloos.
Weet je, ik denk hardware probleem. Want het is eigenlijk al vanaf dat ik het ding heb hangen. Ik ga eens contact opnemen met Youless. Ik vond het al raar dat een ethernet interface gevoelig zou zijn voor een type switch, maar goed. Maar na 3 switches en nog problemen neig ik toch echt naar een hardware probleem. Ik ga ze morgenavond eens mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 19:42

radial

Watch out

UltraSub schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:47:
[...]

Hmm.. Kan ik inderdaad eens proberen. Wordt/werd tijdens al mijn tests met verschillende switches gevoed door dezelfde usb poort van de aanwezige router. Overigens, wellicht ten overvloede, alles draait door, ding valt alleen van het netwerk en wordt onbereikbaar. Blijft wel intern doorloggen.
Dit probleem heb ik ook, heb er al over gemaild met youless en het zou kunnen dat het bij bepaalde chipset/fabrikaat Gigabit switch voorkomt.
Ik heb het dus met een HP Procurve 1410-16G en de Netgear WNDR3700, waarbij regelmatig de youless niet meer te bereiken is (datalogging gaat gelukkig wel door), maar krijg zo de database niet goed vol.
Ik heb als mogelijkheid doorgegeven als het mogelijk is met een firmware update een check in te voeren, indien er geen netwerk connectiviteit is, deze opnieuw te initialiseren o.i.d. dat zou een optie kunnen zijn.

De youless hangt bij mij direct aan de stroom dus niet via usb aangesloten, dus ik neem aan dat het daar niet aan kan liggen.
Hopelijk komt er spoedig een update voordit probleem(pje).

20xSF170s - ozo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Mayet193 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:54:
Je zou een extra switch in de meterkast kunnen zetten en daar de youless op aansluiten en de router in de woonkamer.

En inderdaad, 2 routers in een netwerk kan problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

2 routers is geen probleem maar je moet bij 1 wel een ander ip toekennen en dhcp uitzetten, dan is het geen probleem.
Ik gebruik altijd 1 router als switch/ap van de 2 in huis.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 17:39:
2 routers is geen probleem maar je moet bij 1 wel een ander ip toekennen en dhcp uitzetten, dan is het geen probleem.
Ik gebruik altijd 1 router als switch/ap van de 2 in huis.
Maar dan gebruik je 'm niet als router, maar heb je de 2e router waarschijnlijk alleen maar op de LAN-kant aangesloten.
Als je wel de 2e router als router gebruikt, heb je 2 subnetten in je netwerk en kan de communicatie waarschijnlijk niet goed in beide richtingen lopen tussen alle apparaten in je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat klopt, en met 2 subnetten zou het wel moeten gaan ook, grote bedrijven hebben vast niet genoeg aan 256 ip adressen en communiceren ook met elkaar, maar dan zal het wel een grotere hardware stapel worden. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1 ... 7 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.