Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 13:08
Ik ben van plan om Enelogic firmware op m'n youless te zetten en een account van 19 euro per jaar te nemen.
Op de website van Stedin zie ik dat ik tussen maart en juni een slimme meter krijg. Zou ik dan de youless kunnen verkopen en ook met m'n Enelogic account m'n verbruik blijven meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Kitser,

Bij mijn weten werkt Enelogic inderdaad ook met de Slimme Meter. Hierdoor kan je dan gebruik blijven maken van je Enelogic account. Wel zou ik dit voor de zekerheid bij hen navragen, misschien dat er nog iets veranderd in het type account of voorwaarden bij hen.

Mocht er nog iets aan onze (de Slimme Meter) kant onduidelijk zijn dan hoor ik het graag.

Groet,
Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

crazyharrie schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:12:
[...]

Helaas, de voeding werkt gewoon. Dat was het eerste wat ik heb getest.
Nogmaals getest en doorgemeten, de usb kabel is het probleem, draadbreuk. Hoe dat mogelijk is, is mij een raadsel aangezien die niet beweegt. Andere usb kabel en de zaak draait weer.

Youless reageerde in ieder geval behoorlijk snel. Hulde daarvoor _/-\o_ en vroeg mij gelijk om enkele tests uit te voeren en de boel te vervangen indien noodzakelijk.

Probleem opgelost. Bedankt voor de respons forum collega's.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Laatst online: 23-09 13:08
Gebruiken jullie naast de Youless nog een energiemeter voor op het stopcontact? Of is de youless nauwkeurig genoeg om het verbruik per apparaat te kunnen meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:38
De YouLess meet het totaalverbruik. Voor losse apparaten heb ik een Voltcraft Energy Logger 4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En als je grafieken van losse apparaten wilt maken kun je kijken naar Plugwise (Circles).

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kitser schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:11:
Gebruiken jullie naast de Youless nog een energiemeter voor op het stopcontact? Of is de youless nauwkeurig genoeg om het verbruik per apparaat te kunnen meten?
Ik gebruik nog zelden een stopcontact stroommeter naast de Youless.

Alleen voor reviews van spul dat heel weinig vebruikt gaat er tijdelijk nog een Cresta tussen.

Alles wat veel verbruikt zie je sowieso terug als spikes op de Youless (oven/magnetron/airco/WM/VW)

Wanneer je stroomverbruik laag genoeg is zie je het ook wanneer de koelkast of waterpomp (CV) aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:11
Even een vraagje aan iedereen met een slimme gasmeter, is er iemand die een Itron G4 RF1 eV WL heeft?

Hier is de handleiding te downloaden, staat alleen niet in of hij zo'n IR-lampje heeft..
http://www.slimmemeters.nl/handleidingen-gasmeters/

Denk wel dat deze gasmeter met de youless overweg kan ism mindergas of zie ik dat verkeerd?
Alvast bedankt!

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens op de site van Itron; de slimmemetersite is veel te summier. Helaas geven de productfoto's geen duidelijk beeld van het display, al lijkt er een ronde LED aanwezig. In de meer gedetailleerde brochure met specificaties komt naar voren dat deze meter een M-Bus aansluiting heeft en een lithiumbatterij met een levensduur van minimaal 15 jaar. Ga er maar van uit dat die niet gebruikt wordt om die LED te laten knipperen (ultra low power design) op het ritme van de gasstroom en enkel dient ter indicatie van een bijna lege batterij. Er is tenslotte in tegenstelling tot een elektraverbruiksmeter geen (bijna) onuitputtelijke energievoorziening voorhanden.

In de topicstart wordt aangegeven dat je mogelijk gebruik kunt maken van een spiegelend vlakje op de laatste telring van de gasmeter. Waag er een mailtje naar Itron aan om na te vragen of hun meters daarvan zijn voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sommige meters hebben ook een magnetisch veld wat met het verbruik varieert.
Dat zou je dan met een Hall-effect sensor kunnen detecteren (analoge variant), versterken en daarmee zelf een LED aansturen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zo'n gasmeter, zal binnenkort eens kijken (met CV-ketel aan het stoken) of ik met m'n telefoon (ik kan zelf immers geen IR zien) iets zie knipperen. Maar denk het niet, zoals aardvark ook al zegt.

En spiegelend vlakje? Het is een gloednieuwe meter, ding heeft alleen een LCD schermpje die aan gaat als je op de afleesknop drukt. Wellicht dat er nog een draaiend magneetje in zit, zal eens kijken met een magnetisch veld app.

Al is uitlezen met een Arduino natuurlijk veel makkelijker: ThinkPad's TweakBlog: Uitlezen van de slimme meter P1-poort met een Arduino en waarden opslaan in MySQL-database dan heb je ook gelijk elektra erbij.
Data wordt opgeslagen in MySQL database op m'n NAS, en die stuurt het verbruik ook iedere avond naar Mindergas. Staat allemaal uitgelegd in m'n blogpost ;) Zie nu alleen dat ik geen screenshot/code van dagtotalen heb. Dat heb ik echter wel gemaakt, binnenkort nog ff toevoegen :P

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2015 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:11
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 01:42:
Kijk eens op de site van Itron; de slimmemetersite is veel te summier. Helaas geven de productfoto's geen duidelijk beeld van het display, al lijkt er een ronde LED aanwezig. In de meer gedetailleerde brochure met specificaties komt naar voren dat deze meter een M-Bus aansluiting heeft en een lithiumbatterij met een levensduur van minimaal 15 jaar. Ga er maar van uit dat die niet gebruikt wordt om die LED te laten knipperen (ultra low power design) op het ritme van de gasstroom en enkel dient ter indicatie van een bijna lege batterij. Er is tenslotte in tegenstelling tot een elektraverbruiksmeter geen (bijna) onuitputtelijke energievoorziening voorhanden.

In de topicstart wordt aangegeven dat je mogelijk gebruik kunt maken van een spiegelend vlakje op de laatste telring van de gasmeter. Waag er een mailtje naar Itron aan om na te vragen of hun meters daarvan zijn voorzien.
Top! bedankt voor je hulp, zal inderdaad Itron even een berichtje sturen voor de zekerheid.
ThinkPadd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 07:21:
Ik heb zo'n gasmeter, zal binnenkort eens kijken (met CV-ketel aan het stoken) of ik met m'n telefoon (ik kan zelf immers geen IR zien) iets zie knipperen. Maar denk het niet, zoals aardvark ook al zegt.

En spiegelend vlakje? Het is een gloednieuwe meter, ding heeft alleen een LCD schermpje die aan gaat als je op de afleesknop drukt. Wellicht dat er nog een draaiend magneetje in zit, zal eens kijken met een magnetisch veld app.

Al is uitlezen met een Arduino natuurlijk veel makkelijker: ThinkPad's TweakBlog: Uitlezen van de slimme meter P1-poort met een Arduino en waarden opslaan in MySQL-database dan heb je ook gelijk elektra erbij.
Data wordt opgeslagen in MySQL database op m'n NAS, en die stuurt het verbruik ook iedere avond naar Mindergas. Staat allemaal uitgelegd in m'n blogpost ;) Zie nu alleen dat ik geen screenshot/code van dagtotalen heb. Dat heb ik echter wel gemaakt, binnenkort nog ff toevoegen :P
Ik snap dat je vindt dat er te snel naar een Raspberry gegrepen wordt, alleen in mijn geval heb ik al een raspberry liggen om me zonnepanelen naar PVoutput te uploaden. Mocht het mogelijk zijn dat deze gasmeter uit te lezen is kan ik me raspberry ook daarvoor inzetten.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raspberry en slimme meter kan ook prima, kijk maar eens hier op het forum of elders op internet. Zijn ook pagina's vol over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 07:21:En spiegelend vlakje? Het is een gloednieuwe meter, ding heeft alleen een LCD schermpje die aan gaat als je op de afleesknop drukt. Wellicht dat er nog een draaiend magneetje in zit, zal eens kijken met een magnetisch veld app.
:$ Je hebt natuurlijk gelijk, ik haalde de gewone RF1 en de 'e'-versie door elkaar, merde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 07:21:
Gewoon de compass app gebruiken, dan kun je aan het patroon van het heen en weer springen van de naald wel zien of er wat te meten valt. Bij de analoge gas- en watermeters hier ben ik uiteindelijk twee HMC5883L modules gaan gebruiken om "pulsen" te meten.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 07-01-2015 10:33 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 15:23
Mensen, ik heb geprobeerd te zoeken door dit topic maar met 149 pagina's heb ik misschien gemist..

Is er iemand die ook problemen heeft dat de koppeling met Bidgely er soms mee ophoudt? Youless werkt nog gewoon (web interface) en na een reboot van de youless werkt de koppeling met bidgely weer.

Ik hoop niet dat ik nu iets vraag wat al tig keer is beantwoord, maar de problemen die ik kon vinden icm Bidgely lijken af te wijken van mijn probleem.

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dit heb ik vorige week ook twee keer gehad, maar in de 6 maanden hiervoor heeft het altijd prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 15:23
ik heb dit nu 3 of 4 keer gehad met behoorlijke tussenpozen (weken/maanden). Het is dus niet onoverkomelijk, maar het is onhandig dat ik die youless niet kan rebooten via de web interface.. want nu moet ik elke keer fysiek de stroom eraf halen. Bidgely stuurt een mail zodra de verbinding weg is dus in dat opzicht hoeft de hoeveelheid gemiste data niet groot te zijn, maar het zou natuurlijk mooi zijn als het gewoon niet gebeurt.

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je de Youless op een vast IP-adres ingesteld staan? En weet je 100% zeker dat het IP-adres van de Youless niet in de range voor DHCP zit?
Wanneer je namelijk de Youless op een IP-adres hebt staan wat ook door de DHCP-service op de router uitgedeeld zou kunnen worden, dan kan dat na een herstart van de router een probleem kunnen geven.
Andere oorzaak zou kunnen zijn dat er net tijdens een upload een time-out plaatsvind, waar ofwel Youless of Bidgely niet helemaal lekker op reageert.

Routers van bijvoorbeeld KPN worden af en toe op afstand bijgewerkt en dan opnieuw opgestart. Dat heb ik al vaker bij mijn ouders zien gebeuren. (zelfs af en toe een complete reset naar factory default)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Youless data kun je ook leuk gebruiken om een RGB led lamp mee aan te sturen. Goed voor de bewustwording in huis ;). Vanavond tijd gevonden mijn project indertijd even online te plaatsen,

https://hrubingh.wordpress.com/youless-energy-lamp/

Iemand soortgelijke projecten gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:58

Rhapsody

In Metal We Trust

Als ik bij de YouLess naar de historische data kijk, bijvoorbeeld met: V?d=0
Dan krijg ik onderstaande terug;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Verbruik (Watt)
11-01-15 00:00   360
11-01-15 01:00   160
11-01-15 02:00   150
11-01-15 03:00   130
11-01-15 04:00   160
11-01-15 05:00   130
11-01-15 06:00   140
11-01-15 07:00   130
11-01-15 08:00   240
11-01-15 09:00   190
11-01-15 10:00   650
11-01-15 11:00   480
11-01-15 12:00   380

Hoe moet ik dat lezen? Is dat dan het totaalverbruik over de complete uren? D.w.z. tussen 11:00 en 12:00 was het verbruik 380 watt?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:12
Klopt

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 22:43:
Youless data kun je ook leuk gebruiken om een RGB led lamp mee aan te sturen. Goed voor de bewustwording in huis ;). Vanavond tijd gevonden mijn project indertijd even online te plaatsen,

https://hrubingh.wordpress.com/youless-energy-lamp/

Iemand soortgelijke projecten gedaan?
Cool, maar een Raspberry is wel vrij overkill natuurlijk :D

Tegenwoordig heb je de ESP8266 module, erg leuk dingetje. Die kan verbinden met je wifinetwerk en je kunt er scriptjes op draaien. Ook heeft het ding een aantal GPIO poorten (aantal afhankelijk van uitvoering) die je kunt besturen. Zo'n module zou de dingen waar jij nu een Pi voor gebruikt met twee vingers in z'n neus kunnen.
Oja had ik al gezegd dat het dingetje niet groter is dan een aansteker en voor 3 dollar uit China gehaald kan worden :P ?

Tweaker 'Quindor' heeft er een LED-strip dimmer mee gemaakt:
http://blog.quindorian.or...d-dimmer-part-1-of-x.html
http://blog.quindorian.or...immer-part-1-of-x_30.html
http://blog.quindorian.or...d-dimmer-part-3-of-x.html
http://blog.quindorian.or...d-dimmer-part-4-of-x.html

Maar dit topic is niet de juiste plek om dit verder te bespreken :P

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2015 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:38:
[...]

Cool, maar een Raspberry is wel vrij overkill natuurlijk :D

Tegenwoordig heb je de ESP8266 module, erg leuk dingetje. Die kan verbinden met je wifinetwerk en je kunt er scriptjes op draaien. Ook heeft het ding een aantal GPIO poorten (aantal afhankelijk van uitvoering) die je kunt besturen. Zo'n module zou de dingen waar jij nu een Pi voor gebruikt met twee vingers in z'n neus kunnen.
Dank voor de tip, leuke module inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:38:
Maar dit topic is niet de juiste plek om dit verder te bespreken :P
Dan maak je toch een topic speciaal voor dat ding aan? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:34
Bidgely is nu dus bezig met het ontwikkelen van een appliance set voor NL om inzicht voor apparaten en verbruik te kunnen specificeren per apparaat.

Ik ben benaderd door Josh van Bidgely om mee te doen aan de pilot, en ben nu dmv een andere firmware (upload data vaker) meer data aan het uploaden dan standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Hoe werkt dat dan per apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laat ze dan ook gelijk de Euro als valuta toevoegen en zorgen dat je veel meer kunt inzoomen op de grafiek. Dat waren bij mij 2 issues waarin ik vond dat Bidgely ernstig tekort schoot richting haar klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ravenstein schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:07:
Bidgely is nu dus bezig met het ontwikkelen van een appliance set voor NL om inzicht voor apparaten en verbruik te kunnen specificeren per apparaat.

Ik ben benaderd door Josh van Bidgely om mee te doen aan de pilot, en ben nu dmv een andere firmware (upload data vaker) meer data aan het uploaden dan standaard.
Ik heb van de week juist de Enelogic FW erop gezet omdat Bidgely zo nutteloos was. Ik denk dat het inzicht in appliances wel leuk is maar als je gewoon wat dingen meet weet je 99% zelf wel toch? Ik zie het nut er niet van iig...

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:18

K-Jay

Klaas Jan

Zitten hier gebruikers van domoticaplatform pimatic?
Ik heb een plugin geschreven waarmee je de waarden van de Youless kan raadplegen in pimatic, versie 0.4.1 staat op npm :)

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:34
Volgens mij kunnen ze op basis van patronen (energiepieken etc) specifieke apparaten herkennen. Ik word volgende week benaderd, mogelijk om aan te geven wat welk apparaat was op enig moment.

Die euro word ook toegevoegd als valuta, die dollar is nu redelijk zinloos.

Wat kan Enelogic meer als bv Bidgely? ik heb daar geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 17:30
Goedendag,

Vraagje, ik monitor de opbrengst van mijn zonnepanelen via een Youless. ik had alleen zondag opeens het probleem dat mijn omvormer in een foutmelding schoot, nu is het de hele week al een beetje zeuren. en ik probeer er nu een beetje achter te komen wanneer de omvormer deze foutmelding krijgt, omdat ik zelf bijna niet thuis ben kan ik het niet via het scherm bekijken, nu dacht ik via PVoutput kan ik het mooi in de gaten houden.

Maar zoals vandaag is er vanaf 14:25 "no data recorded" dus ik ging ervan uit dat toen mijn omvormer weer in de foutmelding schoot. echter als ik op de youless inlog en daar de meetgegevens bekijk, dat staat er wel verbruik (opbrengst) vermeld

Ik heb er 2 printscreens van gemaakt: Mis ik iets? of moet ik misschien iets opnieuw instellen?

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/qz2lmt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/zssuuw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft PVoutput misschien een soort van drempel, gebaseerd op de capaciteit van je PV-set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:13
Is er iemand die nog een handleiding heeft hoe ik mijn youless moet instellen/monteren voor gas meting?

Ik heb de firmware al geflashed maar waar moet ik de meter monteren en welke l/u moet ik instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 17:30
TD-er schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 22:39:
Heeft PVoutput misschien een soort van drempel, gebaseerd op de capaciteit van je PV-set?
Dat denk ik niet want op donkere dagen heb ik ook wel gewoon 20 w opbrengst bijvoorbeeld. Toch denk ik dat het met mijn omvormer te maken heeft, want als ik op de youless de data van gister bekijk klopt het nu wel.. Zal wel een rare samenloop van omstandigheden zijn geweest.

Morgen het dak op om de panelen en bedrading visueel te inspecteren/vervangen. en dan zal hopelijk alles weer soepel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:19
Joas707 schreef op maandag 22 december 2014 @ 12:14:
[...]

De webserver heb ik geïnstalleerd: [afbeelding] . Ik heb alleen geen idee hoe ik een database moet toevoegen. Hoe zou ik dat moeten doen? Alvast bedankt!
Iemand misschien?

Ook wilde ik graag de Youless gaan wisselen naar de gasmeter. Hiervoor heb ik eigenlijk zo'n nieuw stukje Dual Lock 3M nodig, welke ook bij de Youless zat. Weet iemand waar dat te koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Youless even mailen kan ook wonderen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:58

Kraz

Saving the world

Joas707 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:19:
[...]

Iemand misschien?

Ook wilde ik graag de Youless gaan wisselen naar de gasmeter. Hiervoor heb ik eigenlijk zo'n nieuw stukje Dual Lock 3M nodig, welke ook bij de Youless zat. Weet iemand waar dat te koop is?
Dual lock is eventueel te koop bij Conrad.
Wel ***** duur dacht ik. Iets van € 30,- /m

Mailtje naar Youless zou dus mijn eerste stap zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badda-b
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-04-2024
Ik heb een youless aangeschaft en een raspberry-pi vm draaien (als test) met het script van LA.

Goed spul moet ik zeggen, dank LA voor het script!
Ik heb dit topic al een paar keer doorgenomen maar ben onderstaande nog niet tegengekomen, misschien kijk ik er overheen:

In de tabel data_h krijg ik maar 1 rij te zien, klopt dat, ik zou denken dat voor elke dag een rij aangemaakt wordt? Wordt het nu elke keer overschreven..?
Onder de knoppen Live en Maand verschijnt data, maar onder dag en week niets.

LA script v 1.2.2
PHP5, MySql, apache2
cron:
5 * * * * root /var/www/youless.php

Ben redelijk newby in deze materie :?

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badda-b
Badda-b schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:37:
Ik heb een youless aangeschaft en een raspberry-pi vm draaien (als test) met het script van LA.

Goed spul moet ik zeggen, dank LA voor het script!
Ik heb dit topic al een paar keer doorgenomen maar ben onderstaande nog niet tegengekomen, misschien kijk ik er overheen:

In de tabel data_h krijg ik maar 1 rij te zien, klopt dat, ik zou denken dat voor elke dag een rij aangemaakt wordt? Wordt het nu elke keer overschreven..?
Onder de knoppen Live en Maand verschijnt data, maar onder dag en week niets.

LA script v 1.2.2
PHP5, MySql, apache2
cron:
5 * * * * root /var/www/youless.php

Ben redelijk newby in deze materie :?

Iemand enig idee?
cron moet natuurlijk zijn:
5 * * * * root /var/www/youless/cronjob.php

Ik ga vanavond even kijken of dat het probleem was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badda-b
Ik krijg deze foutmeldingen in de var/log/apache2/error.log:
PHP Notice: Undefined index: user_id in /var/www/youless/inc/session.inc.php on line 22
[Tue Jan 20 20:03:28 2015] [error] [client 192.168.10.202] PHP Notice: Trying to get property of non-object in /var/www/youless/classes/database.class.php on line 38
[Tue Jan 20 20:03:34 2015] [error] [client 192.168.10.202] PHP Warning: date() expects at most 2 parameters, 3 given in /var/www/youless/ajax.php on line 52
Ik heb geen idee waar dit vandaan komt, met het script van LA kwam ik de Undefined index ook al tegen.

Zie ik iets over het hoofd met de installatie?
(Fork script van rednax)

P.S. hoe zet ik code in een kader op dit forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 21:26
[ code ] text [/ code] maar dan zonder spaties.
code:
1
text

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badda-b
The Fatal schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:13:
[ code ] text \[/ code] maar dan zonder spaties.
code:
1
text
Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
Heb vandaag ook mijn youless binnen gehad.

Na een beetje wat zoeken (niet alle links, en plaatjes etc werkte niet meer) heb ik het voor elkaar gekregen om het script van –LA- te draaien op mijn synology nas.

Ik heb alle stappen opnieuw gedocumenteerd en wil deze graag delen zodat de info hier ook weer te vinden is. Dit is gebaseerd op DSM 5.1.

Als eerste heb ik de YouLess ingesteld. Dit is volgens de manual makkelijk te doen.
Deze heb ik een vast IP gegeven, 192.168.88.11.
1 tip die ik hier vond, zet eerst de instellingen goed, ook qua meter. In mijn geval was dit analoog. Dat maakt het later makkelijker om hem op de meter te plakken aangezien het lampje dan aan is.

Op de synology.
Zet Web Services aan:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/286y4hv.png

Download en installeer MariaDb via package center:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2afg905.png

Download en installeer PHPMyAdmin via package center:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/xqau8i.png

Nadat dit geinstalleerd is zou het mogelijk moeten zijn om op de PHPMyAdmin side in te loggen dmv: http://ip-synology/phpMyAdmin
Default user name is root zonder wachtwoord:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/28u7ind.png

Hierna krijg je het volgende scherm:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/okczye.png

Als het goed is heeft Web Services / Web Station een nieuwe gedeelde map aangemaakt genaamt “web”:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2mhgbgj.png
Maak hierin een map aan met bv: Youless.

In deze map kopieer je al de files die je hebt gedownload van –LA-
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/eh181z.png

Hierin ga je de volgende bestanden aanpassen:
In de map “inc” pas je de bestandsnaam settings.inc.php.example aan naar settings.inc.php
Verander in dit bestand de settings die voor jou van toepassing zijn:
Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
// Rename to settings.inc.php

// DB Settings
define('DB_HOST', 'localhost'); 
define('DB_NAME', 'Youless');
define('DB_USER', 'root');
define('DB_PASS', '');

// YouLess settings
define('YL_ADDRESS', '192.168.88.11');
define('YL_PASSWORD', '');
?>

hierna heb ik via de web interface van de Synology een taak aan gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ixgnlx.png
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/255uph3.png
Ik hoop dat dit het zelfde werkt als de cronjob.
Als iemand hier evaring mee heeft hoor ik het graag.

Voer via je browser de volgende url uit:
http://ip-adress-synology/youless/install.php

Dan gaat hij een database maken en hierna dien je install.php en upgrade.php te verwijderen of te hernoemen.
Vervolgens ga je naar http://ip-adress-synology/youless en kan je inloggen met admin/admin.

Het enige wat nog niet goed is, is de tijd onderaan de dag grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/n700ms.png
Wie weet hoe ik dit goed krijg?

[ Voor 5% gewijzigd door The Fatal op 21-01-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De cronjob moet je anders doen. Het moet wel via een geplande taak, maar je moet het .php bestand anders aanroepen.

Ik deed het zo:
code:
1
curl "http://192.168.4.4/www/slimmemeter/dagtotaal.php"
met een scriptje wat ik voor m'n slimme meter gebruikte. Dat werkte prima.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2015 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Ik roep deze aan, dacht dat ik daarvoor ook alleen dagview had.
*/15 * * * * root /usr/syno/bin/php /volume1/web/Monitoring/xanjob.php

restarten van cron in dsm5:

/usr/syno/sbin/synoservicectl --restart crond

[ Voor 10% gewijzigd door matthijst op 21-01-2015 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja die is voor de Youless beter, de kleinste interval die je via de web interface kunt kiezen is éénmaal per dag.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Fatal schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 17:55:
Heb vandaag ook mijn youless binnen gehad.

Na een beetje wat zoeken (niet alle links, en plaatjes etc werkte niet meer) heb ik het voor elkaar gekregen om het script van –LA- te draaien op mijn synology nas.

Ik heb alle stappen opnieuw gedocumenteerd en wil deze graag delen zodat de info hier ook weer te vinden is. Dit is gebaseerd op DSM 5.1.
[...]
Toegevoegd aan de startpost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
@The Fatal: mooie guide!
De tijd is de eerste dag niet goed, vanaf morgen loopt ie wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
ik heb nu deze cron taak toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2ivy2hh.png

edit:
ik denk dat het /usr/bin/php moet zijn ipv /usr/syno/bin/php, hier kan ik namelijk geen php in vinden.

[ Voor 48% gewijzigd door The Fatal op 22-01-2015 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
heb nu een paar dagen de logging draaien. Hierbij valt me op dat inderdaad de dag logging goed getrokken is:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/mr4xsl.png

Maar de week logging niet:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/dvk4rd.png

Geld hier het zelfde voor als voor de dag logging, dat je dus eerst moet wachten tot de week voor bi is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand voor mij de broncode van de pagina die je ziet als je http://IP_YOULESS/a opvraagt?
Chrome: Rechtermuisknop > Paginabron weergeven

Ik wil zelf een energie meetdingetje maken, en de Youless wordt al ondersteund in Domoticz. Dus die output nabootsen is dan wel makkelijk :)

Wat ik wil maken is dit: http://gizmosnack.blogspo...ug-energy-meter-hack.html maar dan met een ESP8266

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2015 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Paginabron geeft dit :)
33362,934 kWh
2242 Watt
2%
*

Dus da's niet wat je zoekt.
Op de youless meetgegevenspagina staat dit:

code:
1
<tbody><tr><th class="v">Meterstand:</th><td id="kwh" class="v">33363,073 kWh</td></tr><tr><th>Actueel verbruik:</th><td id="pwr">2244 Watt</td></tr><tr><th>Input:</th><td id="in">2%  </td></tr><tr><th>Upload:</th><td id="pm">* </td></tr></tbody>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het json-formaat niet makkelijker?
Zie mijn wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
matthijst schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 00:35:
Paginabron geeft dit :)
33362,934 kWh
2242 Watt
2%
*

Dus da's niet wat je zoekt.
Op de youless meetgegevenspagina staat dit:

code:
1
<tbody><tr><th class="v">Meterstand:</th><td id="kwh" class="v">33363,073 kWh</td></tr><tr><th>Actueel verbruik:</th><td id="pwr">2244 Watt</td></tr><tr><th>Input:</th><td id="in">2%  </td></tr><tr><th>Upload:</th><td id="pm">* </td></tr></tbody>
Thanks!! Daar kan ik wel wat mee. /a spuugt dus gewoon die waarden zonder enige HTML tags uit zie ik.
TD-er schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 10:09:
Is het json-formaat niet makkelijker?
Zie mijn wiki.
Ja is zeker makkelijker, maar de Youless uitlezing is door de maker in Domoticz gebouwd, dus kan daar zelf niks aan veranderen. En volgens mij leest die gewoon de '/a' pagina uit, of de 'homepage' van de YouLess. Anders had ik het via JSON gedaan idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badda-b
Ik heb mijn Youless logging inmiddels ook werkend gekregen. Het was wat puzzelen maar de crontab leek niet goed te lopen. Ik heb als test een VM met Debian geïnstalleerd, LAMP erop gezet en het script van LA ingesteld.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/11c5soh.jpg

Het valt meteen op dat bij mij in de nacht minstens 200W in gebruik is, met uitschieters naar 360 elk half uur! (dit is denk ik mijn koelkast/fridge combinatie die elk half uur begint te 'brommen', daar moet ik eens goed naar kijken.)

@The Fatal, mooie guide voor de Synology. Mijn weekweergave is ook nog niet goed, het is denk ik nog even wachten tot de week voorbij is..
I.p.v. een NAS wil ik zelf graag een setup bouwen met een Raspberri Pi, die kan ik gewoon in de meterkast ernaast hangen (laag verbruik, dedicated).

Nu las ik ergens in deze thread dat het flash geheugen van de RaspberryPi niet erg geschikt zou zijn voor het regelmatig schrijven van data er naartoe, omdat het t.o.v. een harde schijf snel corrupt kan raken, is dat zo?

Ik ben erg benieuwd of hier iemand ervaring heeft met een RaspberryPi en Youless logging?
Kun je ook een ander opslagmedium aan de Pi hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt ook een externe USB schijf aan de Pi hangen, of files op je NAS opslaan.
Ik heb hier ook al corrupte SD-kaartjes gehad op de Pi en dat was nog niet eens met veel schrijfacties. (xbmc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 22:29

zeroday

There is no alternative!

Enelogic heeft ook de XML vrijgegeven waar je van je enelogic device je data kan wegtrekken
http://enelogic:1000/cgi/electricityMeter/update

En dat zou ik dus best wel in een eigen database en grafiek willen hebben

<update>
<detected>true</detected>
<reading id="e_consumed_1" unit="kWh">5038.364000</reading>
<reading id="e_consumed_2" unit="kWh">4709.909000</reading>
<reading id="e_produced_1" unit="kWh">0.001000</reading>
<reading id="e_produced_2" unit="kWh">0.000000</reading>
<reading id="p_consumed" unit="kW">0.540000</reading>
<reading id="p_produced" unit="kW">0.000000</reading>
<text id="e_switch">out</text>
</update>

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ziet eruit alsof je prima een PHP-scriptje kan schrijven die die pagina opvraagt en de waarden tussen de tags leest. Er zal vast een XML-parser zijn voor PHP. Dan trek je die waarden eruit, slaat ze op in een PHP-variabele en schrijft ze dan weg naar de database van -LA- z'n script.
De PHP-code die dat doet draai je dan in plaats van de cronjob die bij het script van -LA- zit.

Enige punt is denk ik dat je twee meterstanden uitleest, waarbij het script van -LA- maar ondersteuning voor één stand heeft zover ik weet. Dat is nog even lastig.

Ook opwekking van energie zit niet in dat script van -LA-.

Misschien dat je wat hebt aan de code die ik gebruikte met een Arduino: ThinkPad's TweakBlog: Uitlezen van de slimme meter P1-poort met een Arduino en waarden opslaan in MySQL-database ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Badda-b schreef op zondag 25 januari 2015 @ 09:58:
Ik heb mijn Youless logging inmiddels ook werkend gekregen. Het was wat puzzelen maar de crontab leek niet goed te lopen. Ik heb als test een VM met Debian geïnstalleerd, LAMP erop gezet en het script van LA ingesteld.

[afbeelding]

Het valt meteen op dat bij mij in de nacht minstens 200W in gebruik is, met uitschieters naar 360 elk half uur! (dit is denk ik mijn koelkast/fridge combinatie die elk half uur begint te 'brommen', daar moet ik eens goed naar kijken.)

@The Fatal, mooie guide voor de Synology. Mijn weekweergave is ook nog niet goed, het is denk ik nog even wachten tot de week voorbij is..
I.p.v. een NAS wil ik zelf graag een setup bouwen met een Raspberri Pi, die kan ik gewoon in de meterkast ernaast hangen (laag verbruik, dedicated).

Nu las ik ergens in deze thread dat het flash geheugen van de RaspberryPi niet erg geschikt zou zijn voor het regelmatig schrijven van data er naartoe, omdat het t.o.v. een harde schijf snel corrupt kan raken, is dat zo?

Ik ben erg benieuwd of hier iemand ervaring heeft met een RaspberryPi en Youless logging?
Kun je ook een ander opslagmedium aan de Pi hangen?
Ik ben nu bezig met een Ubuntu server, wil daar straks ook nog wel eens gaan proberen om lamp etc op te zetten. Zal dan wel weer screenshots maken.
Maar ik wacht geduldig af tot het einde van de week. Kijken of dan de grafiek wel goed weer gegeven word.

hier mijn verbruik van afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2mxob44.png
Moet zeggen dat het me niet erg tegen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
60W netjes toch? Zit zelf rond de 115.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 22:29

zeroday

There is no alternative!

ThinkPadd schreef op zondag 25 januari 2015 @ 10:46:
Dat ziet eruit alsof je prima een PHP-scriptje kan schrijven die die pagina opvraagt en de waarden tussen de tags leest. Er zal vast een XML-parser zijn voor PHP. Dan trek je die waarden eruit, slaat ze op in een PHP-variabele en schrijft ze dan weg naar de database van -LA- z'n script.
De PHP-code die dat doet draai je dan in plaats van de cronjob die bij het script van -LA- zit.

Enige punt is denk ik dat je twee meterstanden uitleest, waarbij het script van -LA- maar ondersteuning voor één stand heeft zover ik weet. Dat is nog even lastig.

Ook opwekking van energie zit niet in dat script van -LA-.

Misschien dat je wat hebt aan de code die ik gebruikte met een Arduino: ThinkPad's TweakBlog: Uitlezen van de slimme meter P1-poort met een Arduino en waarden opslaan in MySQL-database ?
Misschien wel .. keb alleen 0% coding skillss ;-)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op zondag 25 januari 2015 @ 12:32:
[...]

Misschien wel .. keb alleen 0% coding skillss ;-)
Helaas. Ik ben ook net niet handig genoeg dat ik dan in een uurtje voor elkaar heb. Misschien dat iemand anders je kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Youless komt niet meer goed naar voren in de Pricewatch onder tegenwoordig domotica.
pricewatch: YouLess LS110 energiemeter
Geen prijzen bekend. Er word naar gekeken waarom dat zo is........
Wel gewoon te koop bij Youless:
http://www.youless.nl/winkel.html

Voor diegene die op zoek zijn naar een voordelig gebruikt exemplaar (4 tientjes):
V&A aangeboden: YouLess LS110 energiemeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdSouris
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 21:27
Verwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:35:
De Youless komt niet meer goed naar voren in de Pricewatch onder tegenwoordig domotica.
pricewatch: YouLess LS110 energiemeter
Geen prijzen bekend. Er word naar gekeken waarom dat zo is........
Wel gewoon te koop bij Youless:
http://www.youless.nl/winkel.html

Voor diegene die op zoek zijn naar een voordelig gebruikt exemplaar (4 tientjes):
super, ik heb hem een pm gestuurd!

edit: foutje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vdSouris schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:44:
[...]
super, ik heb je een pm gestuurd!
Ik heb geen DM gekregen......?

N.B. die advertentie is niet van mij, alleen de tip is van mij........(andere Nick)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Mogelijk kan iemand mij helpen met het volgende probleem.

Het lijkt erop dat er iets is mis gegaan in de maand januari of februari.
Sinds februari begonnen is loopt de youless een dag voor in de meetgegevens.
Dus de youless heeft nu al data voor 8 februari

Datum en tijd van de youless staan goed in de systeem instellingen.

Aangezien 1 januari nu als waarde 0 heeft in de youless, moet ik dus de afgelopen periode 1 dag laten opschuiven.
Kan ik op 1 of andere manier de meetgevens manipuleren in de youless, dus datum aanpassen ?

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm. klinkt een beetje als een schrikkeljaarbug. (maar dan net de andere kant op)
Heb je al contact gehad met Youless zelf hierover?
Andras reageert meestal heel snel op emails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ik heb ook even een mailtje naar youless gestuurd
Kijken wat sneller is, dit forum of de mail :)

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er ergens dit jaar de stroom van de Youless los geweest?
Ik weet niet hoe de Youless intern z'n data van de huidige dag opslaat, maar anders zou het misschien nog wel kunnen helpen om op een juist moment de Youless even opnieuw op te starten of even spanningsloos te houden. Bijvoorbeeld van even voor middernacht tot even erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ja de spanning is er wel even af geweest, maar dat heb ik vaker gehad oa stroomstoring.
Meestal klopt de dag dan niet kwa meetgegevens, maar zo in de war heb ik nog niet gezien.

Ik zal komende nacht even een poging wagen, zet agenda item in telefoon :)

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:35

BoGu5

hmmmz

Ik heb een beetje een vaag probleem met mijn Youless. De uitgaande internetverbinding blijft maar een paar uur werken. Dit is dus nodig om bv NTP te syncen en te uploaden naar bidgely.

Ik heb de youless in de meterkast gehangen en deze met behulp van een TP-Link WR702N in Bridge mode verbonden via wifi naar mijn Ziggo modem (Ubee). De youless blijft zelf prima benaderbaar binnen het lan, aangezien ik geen dips in mijn logger heb (het geforkte -LA- script uit de startpost).

Ik kan wel op een regulier device via die W702N internetten. Er zit dus kennelijk iets fout in de youless. Waar kan ik beginnen met zoeken?

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien een ander apparaat wat via DHCP een zelfde IP-adres krijgt?
Weet je zeker dat de Youless een vast IP-adres heeft, wat buiten de DHCP-range valt?
En het kan sowieso geen kwaad om de netwerk-tool nogmaals te gebruiken om de boel in te stellen.
Voor hetzelfde geld is er ergens een parameter in je netwerkconfiguratie veranderd (DNS-server bijvoorbeeld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:50
Hoe technisch moet je zijn om de basis inzichtelijk te krijgen qua stroomverbruik met de Youless? Kan wel wat coden, maar ik wil eigenlijk quick 'n dirty al inzicht krijgen. Is de Youless daar out-of-the-box toe in staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
the-edge schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:25:
Hoe technisch moet je zijn om de basis inzichtelijk te krijgen qua stroomverbruik met de Youless? Kan wel wat coden, maar ik wil eigenlijk quick 'n dirty al inzicht krijgen. Is de Youless daar out-of-the-box toe in staat?
Ik snap je vraag niet helemaal.
Standaard kun je je data naar Bidgely laten uploaden en die geeft prima grafieken en ook de mogelijkheid om terug te zoeken.
Youless zelf biedt een Excel-sheet aan, waarmee je de vorige maand kunt importeren en daar statistieken op bedrijven.
En je kunt zelf ook de data uit de Youless plukken als je wel wilt coden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijoy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:08
Ik krijg dat ding echt niet goed opgehangen of mijn ferarismeter is raar. Heb zo'n tooltje om de lichtsterkte te meten, maar ik krijg juist pieken als de schijf rond is. Het vlakje is uiteraard wel zwart.

Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 11% gewijzigd door gijoy op 11-02-2015 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

gijoy schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:40:
Ik krijg dat ding echt niet goed opgehangen of mijn ferarismeter is raar. Heb zo'n tooltje gekregen om de lichtsterkte te meten, maar ik krijg juist pieken als de schijf rond is. Het vlakje is uiteraard wel zwart.
[afbeelding]
Iemand hier ervaring mee?
Welk tooltje om de lichtsterkte te meten bedoel je? Ik heb zelf het idee dat mijn Youless wat te weinig aangeeft. Heb ook gewoon een analoge (dubbele) meter en zie het ledje wel elke keer knipperen als het zwarte vakje voorbij kom op de draaischijf, dus dat lijkt me wel goed. Maar hoe check je dit fatsoenlijk? De dubbele meter maakt het wat lastiger.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijoy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:08
Metalfreak schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 16:00:
[...]

Welk tooltje om de lichtsterkte te meten bedoel je? Ik heb zelf het idee dat mijn Youless wat te weinig aangeeft. Heb ook gewoon een analoge (dubbele) meter en zie het ledje wel elke keer knipperen als het zwarte vakje voorbij kom op de draaischijf, dus dat lijkt me wel goed. Maar hoe check je dit fatsoenlijk? De dubbele meter maakt het wat lastiger.
Van Youless hebben ze software die bovenstaande grafiek maakt. Helpt bij het vinden van problemen.

Mijne is uiteindelijk aan de praat dankzij de support! Hij moest echt supergevoelig ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Laatst online: 11:34

Metalfreak

Hoije woh!

gijoy schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:56:
[...]

Van Youless hebben ze software die bovenstaande grafiek maakt. Helpt bij het vinden van problemen.

Mijne is uiteindelijk aan de praat dankzij de support! Hij moest echt supergevoelig ingesteld worden.
Maar hoe ben je dus aan die software gekomen? Door contact op te nemen met de supportafdeling? Hoe heet die tool?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• al sahhaf
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 11:39
Metalfreak schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 23:13:
[...]

Maar hoe ben je dus aan die software gekomen? Door contact op te nemen met de supportafdeling? Hoe heet die tool?
Via een ander forum (http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=17891) heb ik deze gadget ook gevonden.

Hij is te downloaden via http://www.youless.nl/tl_files/downloads/rawmon-0.2.zip

Je kunt dan via http://1.2.3.4/M?lw=105 de gevoeligheid van je Youless instellen.
Standaard staat die op 180. Bij mij zorgde dat er ervoor dat alles onder de 50 Watt als 0 Watt werd gemeten.
Na wat proberen werkt het nu goed op lw=145.

Hieronder nog even de hele quote met links van het Zonstraal forum. Misschien dat het iets is voor de TS?
In België zijn analoge elektriciteitsmeters vaak in een extra
(semi)transparant kunstof kast ondergebracht. Is die bij jou ook het geval?

De afstand tussen Youless en draaischijf is daardoor vaak groter dan
zonder de plastiek kast. Door het zwakkere signaal is het vaak nodig om
de gevoeligheid van de Youless gevoeliger af te stellen voor deze situatie.

Wij hebben een Windows tool (in de vorm van een Windows gadget) waarmee
de reflectie van de draaischijf zichtbaar gemaakt kan worden in een
grafiek. Deze tool is behulpzaam zijn bij het afstellen van de
gevoeligheid Deze tool kan hier worden gedownload:

http://www.youless.nl/tl_files/downloads/rawmon-0.2.zip

Indien u Windows 8 gebruikt, dan kan de raw monitor gadget worden
gebruikt met behulp van de 8gadget pack:

http://www.youless.nl/blogpost/items/gadget-windows-8.html

De Youless werkt zo dat hij standaard een dip in de gereflecteerde
lichtsterkte van ongeveer 45% als een puls telt. Met de Windows tool
ziet de grafiek er normaal gesproken zo uit:

http://www.youless.nl/tl_files/downloads/siemens-red.png

Er is hier duidelijk een korte scherpe dip te zien in het signaal
wanneer het streepje langskomt. Hoe duidelijker de dip (relatief)
zichtbaar is hoe beter. Als het gemiddelde input niveau zelf laag is, is
dat op zich overigens geen probleem. Als de dip maar goed te
onderscheiden is.

Deze dip zal door de grotere afstand minder duidelijk zijn indien er
sprake is van een extra plastiek kast. De drempelwaarde parameter lw kan
worden bijgesteld door de volgende url in een browser in te geven (het
voorbeeld IP adres 1.2.3.4 dient hier nog vervangen te worden door het
eigen Youless IP adres) :

http://1.2.3.4/M?lw=105

Wat dit betekent is dat de Youless een dip van 100/105=0.95 (ofwel een
5% relatieve daling) van het gemiddelde reflectieniveau als een puls zal
zien. Af fabriek is de waarde van lw gelijk aan 180, dus met 105 is de
gevoeligheid flink hoger. De waarde van lw moet tenminste 101 zijn.

De voorgestelde parameter waarde 105 werkt meestal goed bij meters in
een extra plastiek kast. Vanuit de reflectie grafiek kan indien nodig
worden afgeleid wat een optimale waarde is voor lw.

Mocht u nog vragen hebben, laat het ons dan gerust weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:35
Nog iemand interesse in een Youless?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
al sahhaf schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 15:16:
[...]

Via een ander forum (http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=17891) heb ik deze gadget ook gevonden.
[...]
Hieronder nog even de hele quote met links van het Zonstraal forum. Misschien dat het iets is voor de TS?

[...]
Ik heb een link naar jouw post opgenomen in de topicstart, maar de download-link werkt al niet meer en persoonlijk denk ik dat het verstandig is voor mensen om toch even contact te zoeken met Youless wanneer de gevoeligheid te wensen over laat.
Zij hebben namelijk erg veel verschillende meters al voorbij zien komen en het kan een hoop frustratie en tijd schelen als mensen met een paar simpele hints op de juiste tweaks gewezen worden.
En mocht dat niet voldoende zijn, dan zijn zij er het eerste van op de hoogte en kan het in een nieuwe firmware opgenomen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat er vreemd genoeg nog geen review was:
productreview: YouLess LS110 energiemeter review door Verwijderd

Bij hiaten in mijn verhaal graag even DM dan kan ik het niet missen en evt aanpassen......

• Deshke
  • Laatst online: 12-04-2020
@bramv82 kheb je een berichtje gestuurd ivm de youless

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:59
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 23:04:
Omdat er vreemd genoeg nog geen review was:
productreview: YouLess LS110 energiemeter review door Verwijderd

Bij hiaten in mijn verhaal graag even DM dan kan ik het niet missen en evt aanpassen......
Leuke review, alleen de regel:

De Youless registreerd de totale hoeveelheid kilowatt uren die er via de meterkast worden opgenomen vanaf het lichtnet.

Klopt niet helemaal bij elke meter....tenminste niet als er teruglevering plaatsvind.
Mijn 3 fase meter telt voor de pulsen bijvoorbeeld absoluut het aantal Watt dat op enig moment door de meter gaat, ongeacht de richting. Voorbeeld: Op fase 1 en 2 verbruik ik allebei 1000Watt, op fase 3 leveren mijn zonnepanelen 1000Watt aan het net, de led knippert dan alsof er 3000Watt doorheen gaat, helaas.

De meter telt uiteraard wel goed.

Ik moet dus op zoek naar een andere oplossing en aangezien ik vooralsnog geen slimme meter krijg, ga ik denk ik op zoek naar een extra 3fase KWh meter om daar mijn Youless op te plakken.

Verwijderd

janne_nl schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 09:34:
[...]
Leuke review, alleen de regel:

De Youless registreerd de totale hoeveelheid kilowatt uren die er via de meterkast worden opgenomen vanaf het lichtnet.

Klopt niet helemaal bij elke meter....tenminste niet als er teruglevering plaatsvind.
Mijn 3 fase meter telt voor de pulsen bijvoorbeeld absoluut het aantal Watt dat op enig moment door de meter gaat, ongeacht de richting. Voorbeeld: Op fase 1 en 2 verbruik ik allebei 1000Watt, op fase 3 leveren mijn zonnepanelen 1000Watt aan het net, de led knippert dan alsof er 3000Watt doorheen gaat, helaas.

De meter telt uiteraard wel goed.

Ik moet dus op zoek naar een andere oplossing en aangezien ik vooralsnog geen slimme meter krijg, ga ik denk ik op zoek naar een extra 3fase KWh meter om daar mijn Youless op te plakken.
De mogelijkheden voor Gas en PV staan wel even genoemd in de review.

Echter denk ik dat evt specialistische meetopstellingen zoals een combinatie met PV opbrengsten iets te ingewikkeld word voor mensen die de review lezen. Laat staan dat meetfouten afkomstig door een niet geschikte stroommeter bij PV uitgelezen door de Youless voor meer duidelijkheid gaan zorgen.

Voor zover ik het kan overzien zou je dit probleem niet hebben bij een good ol' draaischijfmeter.
Dwz: 2000 Watt opname -1000 Watt PV opbrengsten = 1000 Watt Netto opname op de Youless.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:59
Draaischijfmeter zal dat inderdaad niet hebben lijkt me.
Ook niet elke digitale meter trouwens.

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:32:
[...]

maar de download-link werkt al niet meer
Hier werkt hij (weer?) gewoon, misschien tijdelijk probleem geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshke
Kan iemand mij helpen het ip adres van de youless te weten te komen aub? Stroom is correct aangesloten en netwerkkabel ook.

Als ik bij mijn.telenet.be pagina bekijk welke ip's er allemaal geconnecteerd zijn zie ik de youless er niet bijstaan... Groen lichtje knippert nochtans wel ...

Alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:27
Deshke schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:49:
Kan iemand mij helpen het ip adres van de youless te weten te komen aub? Stroom is correct aangesloten en netwerkkabel ook.

Als ik bij mijn.telenet.be pagina bekijk welke ip's er allemaal geconnecteerd zijn zie ik de youless er niet bijstaan... Groen lichtje knippert nochtans wel ...

Alvast bedankt voor de hulp
Dat lijkt me niet zo moeilijk. Als je android hebt, kun je de app: Fing, gratis uit de store halen. Deze laat van al je apparaten het ip zien.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
default IP is 10.10.10.10
dan moet wel je computer in de zelfde range zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshke
The Fatal schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:22:
default IP is 10.10.10.10
dan moet wel je computer in de zelfde range zitten.
heb dit ook al geprobeerd.

Ik heb wifi uitgeschakeld. fixed ip gepakt van 10.10.10.11 en subnet van 255.255.255.0 en default gateway van 10.10.10.10 en vervolgens de YouLess geconcentreerd met UTP kabel aan de ethernet poort van mijn pc en stroom via USB.

ik surf naar http://10.10.10.10 maar is niet op te vinden : 'Web Page is not available' :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
en als je het via de router/switch doet, beide aansluiten op de router en die zelfde IP settings in vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshke
Van de persoon waar ik de youless heb van gekocht zegt dat zijn ip 192.168.0.14 en dat lijkt nu te lukken

edit: jep ik krijg de joules pagina te zien, super. Via de fixed ip 10.10.10.10 methode heb ik mijn pc in hetzelfde domein kunnen zetten van de joules om het ip te kunnen veranderen. Alle geluk dat de persoon van wie ik de Youless heb gekocht nog wist welk ip hij had gebruikt ! :) thanks voor de hulp !

[ Voor 110% gewijzigd door Deshke op 18-02-2015 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tijdje geleden dat ik een YouLess in handen heb gehad (slimme meter met P1-poort nu :9 ) maar is het niet zo dat de YL een DHCP-server aan boord had? En dat je hem dus gewoon in je PC kon prikken (zonder tussenkomst modem/router) en dat je dan een IP-adres kreeg toegewezen? Misschien dat je dan een idee hebt wat het adres van het ding is (adres wat bij 'default gateway' in ipconfig staat zit hij dan op waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshke
ja voila , ik had chance dat ik zijn geconfigureerd nog wist want anders is het gokken xD

momenteel krijg ik nog geen waarde binnen van de youless (terwijl hij voor het laatste cijfertje van mijn gasmeter plakt) maar ik ben al een stap verder dus terug moed om het uit te zoeken :)

edit: Model: LS110
Firmware versie: 1.2.0-G4
Meterstand: 2651,920 m3
Actueel verbruik: 0 l/u
Input: 11% (±3%)
Upload: *

ik krijg values terug van de iphone app dus im good to go denk ik :) bedankt voor de hulp

[ Voor 64% gewijzigd door Deshke op 18-02-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De netwerk configuratie tool van Youless werkt ook als je het IP-adres niet weet.
En ja, soms kun je de Youless via DHCP laten werken, maar dat is niet aan te raden. Het geeft namelijk nogal eens problemen.
Dus bij twijfel (of bij aanpassen netwerk-setup) altijd de config-tool gebruiken.
Dan weet je zeker dat zaken als NTP, gateway, DNS, etc. gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:53
heb t ook voor elkaar.

5x netwerkkabel eruit en hopsa, mn eigen spul erin.

Nu meet hij wel live het verbruik uit, maar blijft bij input 0%
Bidgely moet nog 8uurtjes wachten voor die gevuld is.
Mooi gevuld!
En het script van -LA- moet ook nog even op data wachten denk ik.
Cronjob vergeten :)

Of doe ik toch iets verkeerd?
Jazeker.... 8)7 8)7 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door maomanna op 19-02-2015 10:12 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanxxx511
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-09 13:09
loop tegen een probleem aan, ik ben niet zeer thuis in php maar wil het script gebruiken van rikdijk

maar heb een wachtwoord op mijn youless. ik zou niet weten hoe ik dat ik in het script zo dermate aanpassen dat hij ook met wachtwoord werkt

iemand idee?

[ Voor 7% gewijzigd door stefanxxx511 op 20-02-2015 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:53
stefanxxx511 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:43:
loop tegen een probleem aan, ik ben niet zeer thuis in php maar wil het script gebruiken van rikdijk

maar heb een wachtwoord op mijn youless. ik zou niet weten hoe ik dat ik in het script zo dermate aanpassen dat hij ook met wachtwoord werkt

iemand idee?
Verwijderd in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Pagina: 1 ... 38 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.