MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
A'dam PVOutput
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Vandaag de Youless ontvangen, echter het gaat niet helemaal goed met het aansluiten op de S0-uitgang van de kWh-meter (ik heb zonnepanelen). Ik heb de post van sbrzon gebruikt, maar ik ontvang vooralsnog geen pulsen, ook niet met de aders van de telefoondraad omgedraaid op de S0-uitgang. Op de Youless zelf brandt het groene ledje van de ethernet-ingang continue en het gele led knippert continue. De groene status led doet niets. Wat doe ik fout?
Kun je de webinterface wel benaderen?
Als de andere meter alleen maar keek naar de stijgende of dalende flank, dan maakt het niet veel uit, maar mogelijk kijkt de Youless naar beide.
Misschien als je speelt met de "analoog"/"digitaal" instelling, dat je nog wat verschil krijgt?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Eerlijk gezegd kan ik deze redenatie niet helemaal volgen. Het spelen met de analoog/digitaal instelling helpt ook niet. De kWh meter geeft 2000 pulsen per kW, kan het daar aan liggen?TD-er schreef op woensdag 10 september 2014 @ 20:31:
Wat Thinkpad waarschijnlijk bedoelt te zeggen is dat de Youless waarschijnlijk een duty-cycle van een paar % verwacht (dus paar % van de tijd hoog) en dat jouw opstelling mogelijk een (100 - paar)% hoog is.
Als de andere meter alleen maar keek naar de stijgende of dalende flank, dan maakt het niet veel uit, maar mogelijk kijkt de Youless naar beide.
Misschien als je speelt met de "analoog"/"digitaal" instelling, dat je nog wat verschil krijgt?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Je hebt dus twee draadjes gesoldeerd over de ontvangstled? Is me niet helemaal duidelijk uit je post.
Misschien een domme vraag, maar heb je de ontvangstled en verzendled ook "blind" gemaakt met een stukkie tape? Anders gaat het niet werken denk ik.
Het verschil zeg maar of je signaalEduardo M schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:10:
[...]
Eerlijk gezegd kan ik deze redenatie niet helemaal volgen. Het spelen met de analoog/digitaal instelling helpt ook niet. De kWh meter geeft 2000 pulsen per kW, kan het daar aan liggen?
'111111111101111111' is of
'000000000010000000'.
en 2000 pulsen per kWh zou geen probleem moeten zijn.
Dan krijg je gewoon sneller weer een puls. Maar als jij 100 Watt verbruikt met jouw meter en een ander 200 Watt met een meter met 1000 imp/kWh, dan zit er dezelfde tijd tussen 2 pulsjes.
Weet je wel zeker dat je de S0-aansluiting goed hebt gemaakt? (+ en - niet omgedraaid)
[ Voor 6% gewijzigd door TD-er op 10-09-2014 22:19 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Nee, geen data (maar er is dan ook geen opbrengst nu...)Rol-Co schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:42:
Als je de 2 draadjes die op de pulse meter zitten tegen elkaar tikt, krijg je dan wel data/status led?
De methode van sbrzon werkt zonder solderen gewoon de twee draadjes in de open contact-las-rondjes op de printplaat steken, over het blind maken van de ontvangstled en verzendled staat niets vermeld, mijn kWh meter heeft ook geen led...AUijtdehaag schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:47:
@Eduardo M
Je hebt dus twee draadjes gesoldeerd over de ontvangstled? Is me niet helemaal duidelijk uit je post.
Misschien een domme vraag, maar heb je de ontvangstled en verzendled ook "blind" gemaakt met een stukkie tape? Anders gaat het niet werken denk ik.
Ik heb conform de instructie beide mogelijkheden geprobeerd, echter bij geen van beide krijg ik een puls...TD-er schreef op woensdag 10 september 2014 @ 22:18:
[...]
Het verschil zeg maar of je signaal
'111111111101111111' is of
'000000000010000000'.
en 2000 pulsen per kWh zou geen probleem moeten zijn.
Dan krijg je gewoon sneller weer een puls. Maar als jij 100 Watt verbruikt met jouw meter en een ander 200 Watt met een meter met 1000 imp/kWh, dan zit er dezelfde tijd tussen 2 pulsjes.
Weet je wel zeker dat je de S0-aansluiting goed hebt gemaakt? (+ en - niet omgedraaid)
Heb je een linkje naar de methode die je gebruikt? Dan kunnen we meelezen wat de bedoeling is en meedenken, ipv. tig vragen stellen gebaseerd op dingen die mogelijk niet eens meespelen.
OK, excuses, dacht dat de methode bekend was binnen dit topic, hierbij de link:TD-er schreef op donderdag 11 september 2014 @ 06:29:
Ook geen IR-LED? Kijk voor de zekerheid anders even met je mobieltje (in filmstand) of je een lampje ziet oplichten.
Heb je een linkje naar de methode die je gebruikt? Dan kunnen we meelezen wat de bedoeling is en meedenken, ipv. tig vragen stellen gebaseerd op dingen die mogelijk niet eens meespelen.
sbrzon in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Tsja, er is hier al een aantal S0-interfaces genoemd en ik ben zo slecht met (user)namen....
Maar goed, ik zou verwachten dat je het beste de bestaande fotodiode even kunt afplakken met een stukje zwarte tape om invallend licht te vermijden.
Anders blijft de input waarschijnlijk de hele tijd hoog.
Oh en input op "digitaal" zetten. Dan blijft de LED ook uit als het goed is.
[ Voor 11% gewijzigd door TD-er op 11-09-2014 06:53 ]
Je hebt maar een heel klein beetje tin nodig op de draadjes.
Enige punt is als het niet zou werken is de + en -, dan moet je de draadjes omdraaien op de S0 aansluiting
Zie mijn post: Link
Losse draadjes in een printplaat steken is vragen om problemen in mijn ogen.
En afplakken van de led's is ook een must.
De youless staat in ieder geval op digitaal ingesteld.
Welk type/merk kwh-meter heb je?
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2014 08:34 ]
Nadat ik eerst met succes de S0-uitgang van mijn kWh meter (1000 pulsen per kWh) via een extern LEDje met weerstand en oude telefoonlader had aangestuurd, heb ik de methode van AUijtdehaag gevolgd. Dat werkt perfect! De open-collector S0 uitgang van de kWh meter is nu rechtstreeks over de fotodiode van de Youless gesoldeerd. De LED heb ik overigens niet afgeplakt, behalve dan dat het kabeltje vanuit de kWh meter in de Youless is afgetaped. De kabel die ik heb gebruikt is 2x0,14mm2 en ongeveer 5 meter lang. Ik wil wel eens meten wat de duty-cycle is van de puls en hoe de flanken er uitzien. Ik kan me voorstellen dat dat van invloed is op het gedrag van de Youless.AUijtdehaag schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:26:
Ik heb een youless al 4x omgebouwd, op mijn manier, dwz twee ethernetkabel draadjes direct over (op) de soldeeraansluitingen van de ontvangstled solderen(het kleinste ledje in ieder geval) en dat werkt 100%.
Enige punt is als het niet zou werken is de + en -, dan moet je de draadjes omdraaien op de S0 aansluiting
De nadelen? Je moet goed kunnen solderen met de juiste middelen en de garantie van de Youless zal wel vervallen...
De methode van sbrzon vindt ik persoonlijk wel een beetje gammel: de draadjes los in de gaatjes steken zonder solderen. Het lijkt me dat dat in de loop van de tijd toch voor problemen kan zorgen...
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
De keuze om niet voor de "soldeer-variant" te gaan is gelegen in het feit dat ik geen soldeerbout heb en nog nooit gesoldeerd heb. Ik heb nergens in dit topic signalen opgevangen dat de oplossing van sbrzon problemen zou geven. Ook Andras van Youless wees mij op deze mogelijkheid. Zijn er mensen die een slechte ervaring hiermee hebben?AUijtdehaag schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:26:
Ik heb een youless al 4x omgebouwd, op mijn manier, dwz twee ethernetkabel draadjes direct over (op) de soldeeraansluitingen van de ontvangstled solderen(het kleinste ledje in ieder geval) en dat werkt 100%.
Je hebt helemaal gelijk: solderen is beter dan fixeren. Ik wilde echter niet het risico lopen om de printplaat te slopen. Ik heb telefoonkabel met vaste kern gebruikt (dus niet gevlochten). De kern past precies in het koperen rondje op de printplaat vna de youless. Het blank gemaakte stukje steek je er zo in dat het geen andere componenten raakt. Het andere gedeelte met de plastic mantel zet je met mooie buigstraal vast zodat het altijd het aangedrukt blijft door de buigspanning. Tot nu toe geen storingen gehad door losraken ( sinds 17 april 2012)Aegle schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:12:
[...]
De methode van sbrzon vindt ik persoonlijk wel een beetje gammel: de draadjes los in de gaatjes steken zonder solderen. Het lijkt me dat dat in de loop van de tijd toch voor problemen kan zorgen...
5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB
- kWh meter aanschaffen met een LED en daar de YL op plakken
- de "soldeer" methode gebruiken voor de koppeling tussen de S0-poort en de YL
Is dit juist samengevat?
5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB
Helaas ben ik niet in het bezit van de tools en vaardigheden voor de "soldeer" methode, maar als iemand mij daarmee terwille wil zijn dan heel graag!sbrzon schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:07:
yep, maar 2e methode heeft voorkeur!
PM terug, dank!AUijtdehaag schreef op donderdag 11 september 2014 @ 17:47:
je hebt een PM
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2014 22:51 ]
Ben er nu sinds gisteren een paar uurtjes al mee bezig geweest en heb alles in orde gekregen, behalve de effectieve uitlezing.
Het gaat hier om een analoge elektriciteitsmeter (vreemd dat het geen digitale is geworden aangezien deze nog maar een paar weken geleden geplaatst is), en heb de youless al op verschillende manier op de behuizing voor de meter geplaatst. 75toeren/kWh is aan de lage kant voor een meter, maar zou normaal toch moeten werken lijkt mij?
Eerst zoals beschreven in de handleiding uigelijnd met het (snel) knipperend ledje van de rj45 aansluiting,
en met het lijntje op de youless zelf. Ondertussen al wat lager, hoger schuiner geplakt. Altijd met een tijdje tussen.
Maar ik krijg nooit een puls als de zwarte markering op de schijf voorbij komt.
Wat doe ik mis?
Hier nog enkele foto's van de opstelling:

[ Voor 11% gewijzigd door wiipiiw op 14-09-2014 18:25 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Neem even contact op met support. Ze krijgen het ook met zo'n kast vaak aan de praat.denickmans schreef op zondag 14 september 2014 @ 18:22:
Hey, heb sinds vrijdag nu ook een Youless aangeschaft omdat ik via dit topic te weten kwam dat het exact is wat ik nodig had.
Ben er nu sinds gisteren een paar uurtjes al mee bezig geweest en heb alles in orde gekregen, behalve de effectieve uitlezing.
Het gaat hier om een analoge elektriciteitsmeter (vreemd dat het geen digitale is geworden aangezien deze nog maar een paar weken geleden geplaatst is), en heb de youless al op verschillende manier op de behuizing voor de meter geplaatst. 75toeren/kWh is aan de lage kant voor een meter, maar zou normaal toch moeten werken lijkt mij?
Eerst zoals beschreven in de handleiding uigelijnd met het (snel) knipperend ledje van de rj45 aansluiting,
en met het lijntje op de youless zelf. Ondertussen al wat lager, hoger schuiner geplakt. Altijd met een tijdje tussen.
Maar ik krijg nooit een puls als de zwarte markering op de schijf voorbij komt.
Wat doe ik mis?
Hier nog enkele foto's van de opstelling:
[afbeelding]
[afbeelding]
A'dam PVOutput
Maar neemt niet weg dat zo'n grote kast eromheen wel lastig kan worden.
Maar 75r/kWh is wel erg laag, ik vraag me af of je dan geen hele beroerde resolutie krijgt bij verbruik 's nachts. Duurt dan wel erg lang voor je een verandering ziet.
Een mede-tweaker is zo aardig geweest om voor mij de "soldeer" methode voor de S0-aansluiting te maken.Eduardo M schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:53:
[...]
Helaas ben ik niet in het bezit van de tools en vaardigheden voor de "soldeer" methode, maar als iemand mij daarmee terwille wil zijn dan heel graag!
Hij doet het nu perfect!
Inmiddels monitoring lopen op een Raspberry PI met uitlezen P1 poort en Youless, combineren data en voeden PVOutput (v1 t/m v4)

Het kan nog erger, mijn broer plakt hem vast met flink wat ducktape en nog zakt tie onderuit.Hurricane schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:30:
Moet je eens kijken hoe scheef ik de youless moet plaatsen voordat hij het goed doet bij zo'n oude meter
[afbeelding]
Helaas geen fotos.
Bij mij hangen ze mooi recht...
YWEduardo M schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:12:
[...]
Een mede-tweaker is zo aardig geweest om voor mij de "soldeer" methode voor de S0-aansluiting te maken.
Hij doet het nu perfect!
Inmiddels monitoring lopen op een Raspberry PI met uitlezen P1 poort en Youless, combineren data en voeden PVOutput (v1 t/m v4)![]()
![]()
.
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2014 19:28 ]
AUijtdehaag schreef op maandag 15 september 2014 @ 19:24:
[...]
Het kan nog erger, mijn broer plakt hem vast met flink wat ducktape en nog zakt tie onderuit.
Helaas geen fotos.
Bij mij hangen ze mooi recht...
[...]
YW
dat het een probleem had kunnen vormen met die kunststof kast er rond, had ik spijtig genoeg niet op voorhand afgeleid...
Die kast zit er bij mijn weten hier in België trouwens altijd rond. Het is ook niet dat ik die zomaar kan opengooien want ze is verzegeld
Het lage aantal toeren/kWh vind ik trouwens ook zeer vreemd aangezien het een splinternieuwe meter is (vorige maand verzwaring gedaan) die in 2014 geproduceerd is. Ze lopen hier in België precies weer zwaar achter...
In ieder geval: ik heb gisteren direct contact opgenomen met Youless en wacht nu op een antwoord.
Zodra ik meer weet, breng ik jullie ook op de hoogte. Misschien nog wel handig voor mensen met een gelijkaardige setup die ook overwegen om een Youless aan te schaffen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
[ Voor 3% gewijzigd door wiipiiw op 16-09-2014 00:27 ]
Dat is bij digitale meters maar de vraag of dat zo blijft. (teruglevertarief zou wel eens lager kunnen worden dan afnametarief)
En meters met zo'n laag aantal rotaties per kWh zijn volgens mij voor de wat zwaardere aansluitingen.
Ook iets wat je in NL niet zo snel meer zult zien, nu we het capaciteitstarief hebben.
Kijk vanmiddag op de app zie ik een verbuik/waardes van 3500/4000 watt. Nu denk ik dus dat het iets te maken heeft met mijn zonnepanelen en/of mijn meter werkt niet zoals het hoort. heeft iemand hier op het forum ook last van ?
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
En als je zonnepanelen terug leveren, en je verbruikt zelf ook nog een hoop dan kan het zijn dat je idd. een hoog verbruik ziet. De Youless kan geen onderscheid maken tussen opwek en gebruik, als je dat wilt moet je al twee YouLess'en ophangen, en een aparte kWh meter voor je opwek installeren.
Net zoals deze user: AUijtdehaag in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Kun je trouwens op je energiemeter niet zien wat het huidige verbruik is? Bij m'n ouders (met een Schlumberger Eurotri) kun je het huidige verbruik zien als je een aantal keer op een knop op de meter drukt.
[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2014 17:18 ]
Nope mijn meter heeft geen knoppen, om de zoveel seconden springen de meterstanden op het lcd schermpje (4 tellers in totaal)ThinkPadd schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 17:15:
Kun je trouwens op je energiemeter niet zien wat het huidige verbruik is? Bij m'n ouders (met een Schlumberger Eurotri) kun je het huidige verbruik zien als je een aantal keer op een knop op de meter drukt.
Ik zal de firmeware eens proberen
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Ik ben nu ook een bezitter van de youless, alleen nu heb ik een vraagje over de excel sheet die de youless op de site heeft staan, bij de "#afgelopen week" word de grafiek "lopend" ververst alleen nu wou ik graag deze resolutie van data opslaan om terug kijken/vergelijken maar dat doet hij niet om dat de data elke keer vernieuwd word, kan misschien iemand mij helpen met het aanpassen van van het excel bestand zodat er een extra grafiek bij komt die alle week data bij houd?
[ Voor 6% gewijzigd door TechApprentice op 28-09-2014 23:57 . Reden: Iets duidelijker geformuleerd, hoop ik. ]
Verwijderd

Tape om de Youless zelf zodat bij verwijderen je de originele sticker niet verziekt en dan twee stroken tape over de Youless aan de kwh meter. Kan dan gewoon niet meer verzakken, zit echt super strak.......

Ik hoop niet dat je die data wegschrijft naar MySQL op het SD kaartje van de Raspberry.TechApprentice schreef op zondag 28 september 2014 @ 23:55:
Ik gebruik al enige tijd het script van RedNax67 om ons verbruik te loggen. Eerst op een Intel atom server, nu op een Raspberry pi. Werkt allemaal naar behoren via een browser van een pc/laptop, maar via mijn smartphone zie ik er erg weinig van. De weergave is niet geschikt voor het scherm. Is er misschien iemand die daar een oplossing voor weet/heeft.
Want dan heb je er denk ik maar een paar maandjes plezier van, in verband met een corrupt SD kaartje.
Helaas lukt me dat niet, de groene LED blijft permanent branden, evenals de LAN poort, waarbij de oranje af en toe knippert.
Ik heb alle methodes geprobeerd vanaf mijn MacBook. Onder VMWare Flashen met de YouLess Configuratie wizard, met de YouLess firmware flash utility - firmware 1.2.0, Blind Flashen, en ook commandline: sudo arp -s 192.168.178.66 72:b8:ad:14:xx:yy (ja, met mijn echte serienummer)
Iemand een idee?
Maar goed, heb je ook al contact gehad met Youless zelf? Die reageren heel rap op email over het algemeen.
En wat ik mij nog herinner is dat de timing nogal nauw komt, tussen aanzetten en beginnen met flashen.
Je hebt een window van zo'n 1500 msec.
wat is beter qua loggen met de youless icm een *ABB C11 kwh-meter, de pulse (*1000 imp/kWh) lezen of de s0 (*100 imp/kWh)
Nee, ik boot van SD maar gebruik een USB stick als system drive. Hoop dat die het langer uithoud dan de SD kaart. Idee is om de database te verhuizen naar een nieuwe server. Maar dat is een project voor 2015.bassd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:39:
[...]
Ik hoop niet dat je die data wegschrijft naar MySQL op het SD kaartje van de Raspberry.
Want dan heb je er denk ik maar een paar maandjes plezier van, in verband met een corrupt SD kaartje.
Sowieso de pulse met 1000, dan heb je een veel hogere resolutie in je grafieken.pielle007 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:45:
Vraagje, nadat ik dit zojuist nog eens gelezen heb:http://gathering.tweakers...message/38064861#38064861
wat is beter qua loggen met de youless icm een *ABB C11 kwh-meter, de pulse (*1000 imp/kWh) lezen of de s0 (*100 imp/kWh)
USB heeft hetzelfde probleem, is immers ook flashgeheugen. HDD is nog altijd het beste voor zoiets.TechApprentice schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:54:
[...]
Nee, ik boot van SD maar gebruik een USB stick als system drive. Hoop dat die het langer uithoud dan de SD kaart. Idee is om de database te verhuizen naar een nieuwe server. Maar dat is een project voor 2015.
Eens, echter is de kans op corrupte data op de SD kaart bij de Pi groter dan op een usb stick. En die HDD gaat er weer komen. Nu gebruik ik de data vooral om over langere tijd te vergelijken wat een aanpassing bespaard aan verbruik. Het lange termijn loggen hoop ik weer te gaan doen als de server terug in de lucht is.ThinkPadd schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 17:19:
[...]
USB heeft hetzelfde probleem, is immers ook flashgeheugen. HDD is nog altijd het beste voor zoiets.
Iemand een idee hoe ik die webinterface van bijvoorbeeld Rednax67 fatsoenlijk op een smartphone in beeld krijg?
Weet iemand van jullie misschien of er andere apps zijn voor android, om de opbrengst te monitoren ?
Zoek maar eens op 'Enelogic' in dit topic.
Bedankt voor je tipThinkPadd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 20:29:
Waarom niet de Enelogic firmware? Die heeft beter leesbare grafieken enzo. En het is een Nederlandse site ipv een Amerikaanse.
Zoek maar eens op 'Enelogic' in dit topic.
Er wordt hier een heleboel geschreven over Enelogic. Ziet er tevens goed uit. Alleen, als ik deze firmware op youless ga zetten, zal ik bidgely helemaal niet meer kunnen gebruiken. Dat is jammer, omdat ik bidgely wel heel handig vindt, omdat ik de opbrengst van onze zonnepanelen van de afgelopen 3 jaar kan monitoren.
Bij Enelogic zal dit een nieuwe start worden, of heeft die een optie om oude data te importeren ?
Verwijderd
Geen idee of het altijd werkt maar volgens mij kun je er gewoon 2 op elkaar plaatsen.Aloysxda schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 23:03:
[...]
Bedankt voor je tip![]()
Er wordt hier een heleboel geschreven over Enelogic. Ziet er tevens goed uit. Alleen, als ik deze firmware op youless ga zetten, zal ik bidgely helemaal niet meer kunnen gebruiken. Dat is jammer, omdat ik bidgely wel heel handig vindt, omdat ik de opbrengst van onze zonnepanelen van de afgelopen 3 jaar kan monitoren.
Bij Enelogic zal dit een nieuwe start worden, of heeft die een optie om oude data te importeren ?
De tweede (bovenste) leest dan de led van de eerste uit.
Via een ander IP-adres kun je dan de tweede met Enelogic gebruiken.
Terwijl de eerste gewoon je bidgely blijft updaten.
Nadeel: kostprijs 1 extra Youless.
Vandaag te koop voor 5 tientjes in de V&A hier op Tnet:
V&A aangeboden: YouLess energiemeter
Of anders nieuw voor 8 tientjes:
http://www.youless.nl/winkel.html
Nee je kunt geen data importeren. Maar wil je van elke dag de verbruiksgrafiek kunnen zien? Anders zou je toch gewoon in een Excel bestand de totalen per maand/jaar over kunnen nemen als naslagwerk?Aloysxda schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 23:03:
[...]
Bedankt voor je tip![]()
Verwijderd
Ik heb een Rombach G6 meter met een spiegelend vlak op de 0 en een draaischijfje met wit/zwarte vlakken.
Ik heb de ELG6 firmware geladen en het geheugen gewist.
Nu werkt hij wel op de 0, maar dit is dan 100 pulsen per m3.
Omdat het schijfje sneller draait geeft deze 2000 pulsen per m3 en wil ik daar liever op meten.
Helaas lukt het mij niet om de youless dit te laten detecteren.
Is dit iemand wel gelukt?
Ook had ik hem altijd via bidgly lopen en heb ik nu eindelijk de tijd genomen om de scripts van monkey op mijn synology te zetten, maar loop tegen wat problemen aan.
Een van de dingen is dat er een wachtwoord op zit en de youless niet bij de eerste GET op het wachtwoord reageert, je moet dus 2x inloggen.
Verder blijf ik fouten houden in een van de php scripts wat eigenlijk gewoon zou moeten kunnen.
foreach($tags as $tag => $obj) zou niet kunnen in de git updater.
Ook krijg ik de live stats niet zichtbaar.
Een puls per 10 liter met het spiegeltje geeft echter nog steeds een heel behoorlijke resolutie, in elk geval zeker een resolutie waar een slimme meter bezitter jaloers op kan zijn
Dat sowieso. Mijn slimme meter spuugt eens per uur de meterstand eruit, en daar moet ik het maar mee doen. Verder kan ik niet het huidige verbruik in m3/h of l/h opvragen o.i.d. Toch jammer, want elektraverbruik kan dat wel mee.YouLess schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:13:
[..]
Een puls per 10 liter met het spiegeltje geeft echter nog steeds een heel behoorlijke resolutie, in elk geval zeker een resolutie waar een slimme meter bezitter jaloers op kan zijn
Moet er wel zo'n spiegeltje zijn, ik heb helaas nog geen alternatief gevonden voor de gasmeter hier, een hall-sensor (A1302) aan de ADC van een Arduino pikt iig geen verschillen op. Het elektronisch kompas op mijn S2 lijkt echter wél iets op te pikken.YouLess schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:13:
De firmware zoekt naar de 'spike' (of piek) in de reflectie door het spiegeltje die 10% van de tijd (of korter) optreedt. Naast dat het wit ten opzichte van het zwart een minder duidelijke piek zal geven dan een spiegeltje, is het waarschijnlijk ook zo dat het zwart en wit elkaar 50% van de tijd afwisselen (duty cycle) in plaats van die 10%-90%. Waarschijnlijk is het door een combinatie van deze 2 verschillen dat de firmware niet het zwart/wit wieltje oppikt.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Vraag me af wat dit voor consequenties heeft als je de YouLess bij YouLess zelf hebt gekocht en er de Enelogic firmware op hebt gezet.We hadden het u al beloofd in ons blogbericht bijna 7 maanden geleden, maar de compleet nieuwe versie van Enelogic zit er nu echt aan te komen! We gaan de huidige gratis dienst uitbreiden met een betaalde dienst van € 19,- / gebouw / jaar. Heeft u bij ons een live uitlezer gekocht? Dan krijgt u deze dienst als dank 1 jaar gratis cadeau.Waarom een betaalde uitbreiding?
We willen Enelogic naar het volgende niveau brengen. Wat ons betreft hoort een betaalde dienst bij deze volgende stap.
Er is een gezegde "Als je niet betaalt voor een product, dan ben je het product". We zijn Enelogic gestart om u te helpen met inzicht in uw energieverbruik en energiebesparing. U bent onze gewaardeerde klant, niet ons product.
We zullen uw data nooit verkopen of delen, verwijderen al uw gegevens als u wilt stoppen en zullen nooit advertenties laten zien (dit allemaal geldt uiteraard ook voor de gratis versie).
Onze systemen zijn ondertussen erg data intensief en vragen actieve support. Dit is niet meer zo goedkoop als toen we begonnen met 1 servertje.
We willen u simpelweg een dienst aanbieden die een veel hogere waarde heeft dan de kosten voor de dienst zelf.Hoe gaan jullie dit doen?
We gaan u nog verder helpen met energie besparen en inzicht in uw verbruik door het geven van een persoonlijke energiescore, hiermee kunt u zich vergelijken met soortgelijke deelnemers. Ook kunt u uw verbruik wegzetten tegenover weergegevens van een lokaal weerstation en zelfs inzicht krijgen in uw verwacht verbruik op basis van historische gegevens. Ook heeft u de mogelijkheid zich aan te melden voor de wekelijkse of maandelijkse energie update, u ontvangt dan een gepersonaliseerd rapport met interessante statistieken over uw energieverbruik in die periode. Wat we verder nog in petto hebben moet u zelf ontdekken, we hebben ons best gedaan en hebben grootse plannen voor verdere uitbreiding in de toekomst..
Voorbeeld energiescore
Voorbeeld grafiek met temperatuur en voorspelling.Wat gaat er nu gebeuren?
Alvast heel veel plezier met de vernieuwde versie en bedankt voor alle feedback, steun en reclame, zonder u waren we niet zover gekomen!
- Update uitvoeren
Zeer binnenkort zullen we voor een paar uur uit te lucht zijn om deze grote update uit te kunnen voeren.- Betaalde versie activeren
Indien u een Enelogic P1 poort uitlezer of YouLess bij ons heeft aangeschaft wordt u direct en gratis overgezet naar de betaalde versie voor 1 jaar.- Gratis versie doorzetten
Indien u geen live uitlezer heeft aangeschaft blijven alle huidige functies behouden, enkel wordt uw data historie beperkt tot 6 maandstanden, 30 dagstanden en 14 dagstanden met kwartier- / uurwaarden en krijgt u een indicatieve energiescore er gratis bij.- 1 maand gratis proberen
U kunt de betaalde dienst altijd 1 maand gratis uitproberen.
Goede vraag!ThinkPadd schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:47:
Ik kreeg zojuist een nieuwsbrief van Enelogic:
[...]
Vraag me af wat dit voor consequenties heeft als je de YouLess bij YouLess zelf hebt gekocht en er de Enelogic firmware op hebt gezet.
Indien de YouLess niet bij ons gekocht is zal de betaalde versie ook niet automatisch worden geactiveerd. Je kan wel gewoon een YouLess flashen naar de Enelogic firmware en dan bij ons aansluiten, geen probleem. Als je het er voor over hebt kan je dan de betaalde versie later zelf activeren. ^Huub
79 youless via youless + 19 jaar abbo is 98
99 youless via enelogic ( al staat stukje verder nog 79 op de site) met jaar abbo?
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Gelukkig! Bedankt!Enelogic schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 00:12:
[...]
Goede vraag!
Indien de YouLess niet bij ons gekocht is zal de betaalde versie ook niet automatisch worden geactiveerd. Je kan wel gewoon een YouLess flashen naar de Enelogic firmware en dan bij ons aansluiten, geen probleem. Als je het er voor over hebt kan je dan de betaalde versie later zelf activeren. ^Huub
En de slimme meter uitlezing (zonder P1 uitlezer) blijft ook gewoon gratis werken?
Ik heb de prijs van de YouLess aangepast en zal de tekst ook nog even aanpassen, bedankt voor het melden. Het is nu dus overal 98 euro. ^HuubRobbyTown schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 00:33:
Even simpel gerekent los ben je dus 1 euro goedkoper uit
79 youless via youless + 19 jaar abbo is 98
99 youless via enelogic ( al staat stukje verder nog 79 op de site) met jaar abbo?
De standaard slimme meter uitlezing is ook gecombineerd met de betaalde dienst. Deze blijft dus gratis werken met beperkte historie. De prijs is wel per gebouw, dus je moet maar 1 keer betalen in het geval je een slimme meter / P1 en YouLess zou hebben. ^HuubThinkPadd schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 07:41:
[...]
Gelukkig! Bedankt!
En de slimme meter uitlezing (zonder P1 uitlezer) blijft ook gewoon gratis werken?
de youless geeft 1 puls per liter dus 1000 per kuub, dus 80 per dag, op momenten dat de cv stookt. dit is nog geen 50% van de tijd, laten we zeggen 10 uren per dag, dus 8 pulsen per uur.. hiervan moet toch wel iets in ee grafiek weer te geven zijn lijkt mij.
ook lijkt het mij mogelijk, dat wanneer enelogic de meterstanden door krijgt, dat aan de hand daarvan ook berekend kan worden wat het verbruik is, om dat in de grafiek te laten zien, in plaats van alleen de pulsen per minuut om te rekenen naar een verbuik per minuut, en die te laten zien in een grafiek ( zoals bij elektra leidt dat er ook toe dat af en toe het verbruik 0 lijkt, doordat in een bepaalde minuut soms geen puls optreed...
ook raar dat de youless iedere minuut een \raportje naar youless stuurt, ipv iedere keer dat er een puls komt.
de resolutie / databetrouwbaarheid is dan niet zuiver....
Laat maar, niet goed gelezen.
[ Voor 71% gewijzigd door TD-er op 01-11-2014 18:19 ]
In de Daggrafiek voor YouLess gasmeters zit op dit moment een bug, we gaan dit zo spoedig mogelijk oplossen. De andere grafieken zouden wel moeten werkenengelbertus schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 14:40:
ik gebruik momenteel 0,8 m3 gas en dit wordt naar enelogic gestuurd. ( deze geeft tenminste aan dat ik dat gebruikt heb) ik zie echter in de grafieken helemaal niets terug.
de youless geeft 1 puls per liter dus 1000 per kuub, dus 80 per dag, op momenten dat de cv stookt. dit is nog geen 50% van de tijd, laten we zeggen 10 uren per dag, dus 8 pulsen per uur.. hiervan moet toch wel iets in ee grafiek weer te geven zijn lijkt mij.
ook lijkt het mij mogelijk, dat wanneer enelogic de meterstanden door krijgt, dat aan de hand daarvan ook berekend kan worden wat het verbruik is, om dat in de grafiek te laten zien, in plaats van alleen de pulsen per minuut om te rekenen naar een verbuik per minuut, en die te laten zien in een grafiek ( zoals bij elektra leidt dat er ook toe dat af en toe het verbruik 0 lijkt, doordat in een bepaalde minuut soms geen puls optreed...
ook raar dat de youless iedere minuut een \raportje naar youless stuurt, ipv iedere keer dat er een puls komt.
de resolutie / databetrouwbaarheid is dan niet zuiver....
Inderdaad is de data resolutie / betrouwbaarheid een punt, we gaan deze binnenkort proberen op te lossen. Zie ook het idee wat daar voor open staat. ^Huub
[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 07-11-2014 21:50 ]
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 07-11-2014 21:51 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
[ Voor 93% gewijzigd door ATS op 05-11-2014 11:13 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
[ Voor 255% gewijzigd door Jackbq op 10-11-2014 09:58 ]
Nu update van hoster naar php 5.4 werkte het script niet meer. Zowel de login als de cronjob gaven foutmelding van old_password.
oplossing was het verwijderen en opnieuw aanmaken van de login en password van zowel de database als de login van het script zelf.
Ik heb mn youless ver*** geloof ik
Lang verhaal kort;
Ik wilde nieuw IP instellen voor de Youless via reservation in mn router;
Youless stond er niet bij in DHCP lijst dus wist het MAC adres niet.
Ik wist nog wel het IPadres, maar die wilde ik dus veranderen.
IP adres ingetypt..netjes op de webpagina terechtgekomen en daar heb ik de instellingen bij Netwerk volledig verwijderd en daarna opnieuw op laten starten (stekker eruit, stekker erin).
Ik dacht (daar ging het al fout) dat de Youless vervolgens netjes een DHCP adres zou krijgen en ik een reservation ervoor zou kunnen aanmaken.... NOT.
Na wat zoeken zie de Youless wel aangesloten op mn router (zag later bij de poortinstellingen het MACadres staan), maar deze krijgt geen DHCP adres.
Opnieuw installeren via de tool werkt niet. Hij geeft aan dat de Youless niet gevonden kan worden op MAC adres.
Mn PC een statisch IP geven van 10.10.10.11 en vervolgens browsen naar 10.10.10.10 werkt ook niet; Pagina kan niet gevonden worden. Pingen werkt uiteraard ook niet.
Iemand nog tips of heb ik m gebricked?
Ik zou beginnen met het lezen van de handleiding, link in de topicstart, specifiek blz 25.
A'dam PVOutput
*Stom... reset had ik nog niet aan gedacht.ericplan schreef op zondag 09 november 2014 @ 15:49:
@kraz247
Ik zou beginnen met het lezen van de handleiding, link in de topicstart, specifiek blz 25.

Alsnog uitgevoerd en hij werkt weer idd.
Thnx!
*Het is een échte zondag....

De gegevens staan als het goed is wel in de youless.
Kan ik ergens in een php bestand iets aanpassen zodat de gegevens van afgelopen nacht worden opgehaald? Ik heb verder 0,0 verstand van php...
Edit: laat maar. Het probleem zat niet in de NAS maar in de youless zelf. Deze registreerde geen pulsen meer nadat ik 'm een kwartslag had gedraaid...
[ Voor 17% gewijzigd door Blackouts op 10-11-2014 17:02 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Hierna ben ik gaan kijken naar domoticz en kwam de vraag meteen op mbt dubbele meter.
Heeft er iemand ervaring met de youless en dubbele tarieven uitlezen met de youless behalve dan de scripts?
Ik heb hier iig een feature request voor gedaan bij domoticz omdat deze er nog niet voor was.
http://www.domoticz.com/forum/tracker.php?p=2&t=335
In het begin stopte de Youless om circa 8:30 en pakte weer op om 16:00, dit kwam omdat mijn meters vrij in de gang hangen, zonder kast eromheen. Een teveel aan invallend licht, zorgde ervoor dat de Youless geen pulsen meer zag. Een en ander afschermen met wat karton bood de oplossing.
De metingen lopen nu 24 uur per dag door, maar zo nu en dan meet hij een nul waarde.
sinds 0:00 tot nu (totaal 15 uur) is dat 4 maal gebeurd. Deze nul waarden laten zich als dallen in de grafiek zien op Enelogic, naar pas bij het inzoomen zie je dat het een nul waarde betreft.
Mijn constant gebruik ligt vanwege een vijver erg hoog, 500 a 600 watt 24/7 dus die nul waarden kunnen absoluut niet kloppen. Zou dit te maken hebben met de plaatsing, ondanks dat de Youless een input van 100% geeft? Iemand soort gelijke ervaring?
Hij meet juist het verschil in korte verhogingen van de reflectie. Dan kan van 0% naar 30% zijn, maar ook van 30% continu naar 100% piek
[ Voor 10% gewijzigd door Blackouts op 15-11-2014 15:17 ]
Zie mijn bericht destijds: ThinkPadd in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter" (augustus!)
Met Bidgely had ik er nooit last van. Moet ook zeggen dat m'n enthousiasme over Enelogic wat minder is geworden

Ik heb bijv. geregeld dat er gewoon een dag aan data mist bij de uitlezing van m'n slimme meter. Die data komt er ook niet weer bij ofzo, dat is gewoon 'kwijt'.
En ook zoiets basaals als een mailtje als er een tijdje geen gegevens meer binnenkomen vanaf de Youless hebben ze nog niet, heb ik een tijd terug ook al aangegeven dat ik die feature graag zou zien. Heb inmiddels al 2x gehad dat de YouLess was vastgelopen en ik gewoon een week aan meetgegevens kwijt was.
(ter verduidelijk, ik heb thuis een slimme meter, de Youless hangt bij m'n ouders
[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2014 15:25 ]

Ik heb er ook wel eens last van, en ik draai de pvoutput firmware.
Zit hem niet specifiek in enelogic dan denk ik?
Maar meer in de upload van de youless of de internetverbinding?
Wat precies ben ik nog niet achter. Data in de youless is goed.
Bij mijn beide buren komt het vaker voor als bij mij. Allen hebben we twee youlessen in de meterkast met dezelfde pvoutput firmware. En alles met een vaste soldeerverbinding youless naar de S0 kontakt kwh meter.
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-11-2014 18:41 ]
Nul waarde zou wellicht vervangen kunnen worden door het gemiddelde van de omliggende waarden.
Wellicht dat het gemiddelde van de vorige en volgende waarde al genoeg is.
De Youless past niet op de KWh meter....
Ik wilde eigenlijk niet solderen aan de Youless, dus heb ik een hulpprintje gemaakt met een ledje en de Youless ingesteld op digitaal (LED).
Printje gevoed met 5v van de Youless voeding. De isolatie van de kabel losgesneden en 2 draden aan de plus en min gesoldeerd.(Rood =+ en Zwart= -)
Op een stukje gaatjesprint de voeding aangesloten. Gaatje geboord voor een klein ledje en een weerstand er op van 1Kohm.
2 draden, één vanaf de +(Vcc) en één naar de + van de LED met een jackplug op de groepenkast gemaakt.
In de groepenkast een Jack chassis deel op S0 van de Kwh meter aangesloten, dan hangt er niets uit de kast..
schematje
Met klittenband er op...
Samen met de Youless...
Meterkast aansluiting...
Hope it Helps....
[ Voor 23% gewijzigd door Roder op 23-11-2014 00:10 ]
Some like it hot but I prefer to stay Cool!
Iemand een idee?

Duidelijke foto'sRoder schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 23:38:
Nog even een voorbeeldje voor het koppelen van de Youless aan de S0 van een kwh meter.
De Youless past niet op de KWh meter....
[...]
Ik heb je post even opgenomen als link in de startpost.
Thanks, heb hem nu elk kwartier lopen zonder problemen.ATS schreef op zondag 23 november 2014 @ 17:40:
Wat ik heb gedaan is de cronjob gewoon wat vaker laten lopen. Dat levert geen dubbele db entries op, maar je voorkomt wel de dips.
De youless staat thuis 24/7 aan, het modem zet ik uit wanneer ik naar bed ga en weer aan als ik op sta.
Normaliter begint het uploaden naar PVOUT dan automatisch. (in de interface telt hij af van 299 sec. naar 0)
Sinds een week doet de youless dit niet meer. Er staat nu in de interface bij upload een teken: *
Hij telt dus niet meer af, wanneer ik de stroom eraf haal en vervolgens weer aan zet lukt dit wel.
Het vreemde is dat de youless pas begint te tellen (en dus te uploaden) NA twaalf uur:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=22545&sid=20437
http://www.pvoutput.org/i...545&sid=20437&dt=20141121
http://www.pvoutput.org/i...0437&dt=20141121&gs=0&m=0
http://www.pvoutput.org/i...0437&dt=20141116&gs=0&m=0
Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? De tijd van de youless heb ik al gesyncd.
(Dit gebeurt overigens niet elke dag zoals je ziet in pvoutput,en ja op de dagen dat ie pas rond 12u begint met tellen was het zonnetje aanwezig).
[ Voor 6% gewijzigd door pielle007 op 24-11-2014 12:40 ]
Zou kunnen dat je Youless eenzelfde IP-adres blijft gebruiken, wat inmiddels is toegekend aan een nieuw apparaat?
Misschien de netwerkconfig-tool nogmaals runnen en een IP-adres toekennen wat zeker weten niet in de DHCP-range voorkomt?
Ip adres is uitgesloten, heb ik nagekeken, tevens heb ik de youless ip adres gegeven aan het eind van de reeks. Inmiddels een reactie van youless zelf ontvangen:TD-er schreef op maandag 24 november 2014 @ 19:32:
Misschien een time-out van de DHCP-instellingen van je router?
Zou kunnen dat je Youless eenzelfde IP-adres blijft gebruiken, wat inmiddels is toegekend aan een nieuw apparaat?
Misschien de netwerkconfig-tool nogmaals runnen en een IP-adres toekennen wat zeker weten niet in de DHCP-range voorkomt?
" heb een vermoeden dat het op een of andere manier met DNS resolving te maken heeft, aangezien het na verloop van een aantal uren weer wel werkt. De Youless resolved om de 4 uur via de DNS server, en de upload lijkt ook ongeveer 4 uur na het begin van de ochtend weer verder te gaan."
De vraag die ik terug heb gesteld; hoe los ik dit dan op?
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.