Ik heb het probleem gevonden, ik heb de "Resource Limits" in php.ini verdubbeld en nu wordt de prijs wel berekend.
Is hier iemand die een fysieke S0-input heeft gemaakt in plaats van de optische opnemer op een Youless LS110?
Ik meen het wel eens ergens te hebben gelezen, maar kan het niet meer vinden.
[ Voor 26% gewijzigd door Aegle op 31-07-2014 13:05 ]
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Waar hebben we nu zo'n mooie topicstart voor? Staat onder Handige Links.Aegle schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 13:05:
Is hier iemand die een fysieke S0-input heeft gemaakt in plaats van de optische opnemer op een Youless LS110?
A'dam PVOutput
[shame]
...oeps...
[/shame]

Ik heb gisteren ook de youless binnen gekregen en opgehangen. Gelijk al 100 watt bespaard in de nacht.
Maar heeft er niemand problemen met het wachtwoord van de youless?
Nieuwste firmware 1.2.0
Als ik deze inzet, en ik gebruik de app, dan zegt ie altijd een paar keer "invalide password" en dan plots komt ie er doorheen.
Dat zelfde probleem krijg ik natuurlijk ook met het script van LA. De cron moet een paar keer uitgevoerd worden alvorens er iets doorheen komt.
Live data werkt niet.
En om de youless open en bloot op het internet te gooien vind ik ook maar niks. Zeker omdat je de instellingspagina niet af kan schermen. Wat nu?
(en na 30 pagina's van deze topic doorbladeren denk ik... laat maar
gewoon een vraag stellen )
Maar heeft er niemand problemen met het wachtwoord van de youless?
Nieuwste firmware 1.2.0
Als ik deze inzet, en ik gebruik de app, dan zegt ie altijd een paar keer "invalide password" en dan plots komt ie er doorheen.
Dat zelfde probleem krijg ik natuurlijk ook met het script van LA. De cron moet een paar keer uitgevoerd worden alvorens er iets doorheen komt.
Live data werkt niet.
En om de youless open en bloot op het internet te gooien vind ik ook maar niks. Zeker omdat je de instellingspagina niet af kan schermen. Wat nu?
(en na 30 pagina's van deze topic doorbladeren denk ik... laat maar
[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 07-08-2014 09:43 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Waarom wil je je Youless vanaf buiten bereikbaar hebben?
En ik ben wel benieuwd wat je gevonden hebt 's nachts wat 100 Watt gebruikt
(scheelt je serieus geld)
En ik ben wel benieuwd wat je gevonden hebt 's nachts wat 100 Watt gebruikt
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Alles dat op standby staat? Alleen de micro hifiset gebruikte hier al 15W continu, geen idee hoeveel ik uiteindelijk heb bespaard in watt maar het stroomverbruik is de afgelopen jaren wel naar beneden gegaan.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ook een youless aangekocht en erg blij mee. Ook de koppeling met Enelogic werkt goed:

Nu druk bezig met de optimalisatie van het (standby) verbruik in de nacht.

Nu druk bezig met de optimalisatie van het (standby) verbruik in de nacht.
[ Voor 82% gewijzigd door Workaholic op 07-08-2014 12:35 ]
Nou, als ik de youless-scripts/sites op een externe host draait dan moet youless natuurlijk van buitenaf bereikbaar zijnTD-er schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:50:
Waarom wil je je Youless vanaf buiten bereikbaar hebben?
En ik ben wel benieuwd wat je gevonden hebt 's nachts wat 100 Watt gebruikt(scheelt je serieus geld)
Alleen de hd-recorder van ziggo verbruikt al 50 watt
[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 07-08-2014 12:28 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Waarom zou je het apparaat vanuit buiten bereikbaar willen maken? als je de youles koppelt aan bijv enelogic dan upload hij met enige regelmaat zijn gegevens en kun je hier je verbruik inzien (ook op afstand via een app/website op je telefoon)kmf schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:42:
(en na 30 pagina's van deze topic doorbladeren denk ik... laat maargewoon een vraag stellen )
Omdat ik niet afhankelijk wilt zijn aan enelogic. Zeker als ze al aangeven dat ze ooit in de toekomst misschien geld willen vragen.Workaholic schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:37:
[...]
Waarom zou je het apparaat vanuit buiten bereikbaar willen maken? als je de youles koppelt aan bijv enelogic dan upload hij met enige regelmaat zijn gegevens en kun je hier je verbruik inzien (ook op afstand via een app/website op je telefoon)
Ik heb nu enelogic wel aangezwengeld, maar ik wil een backup hebben. Eentje in eigen beheer.
Is het dan zo vreemd? als dit schijnbaar eerder wordt gebruikt hier? http://code.magicmonkey.nl/youless/

Met een update van de firmware naar de enelogic-versie werkt de wachtwoordgedoe weer goed.
Nou werkt de remote ophalen van de data ook gewoon met wachtwoord.
Alleen live-data wilt nog niet werken. Gaat dus om dit: http://code.magicmonkey.nl/youless/
De resolutie hiervan is ook beter dan van enelogic, je kan beter zien wat er aan de hand is.
-----
Momenteel heb ik alle forks even geprobeerd. De vork van rednax vind ik het elegantst. Het feit dat er na afloop de geoogste data per minuut wordt opgedeeld in een aparte database is heel netjes. Je kan zo (als je een beetje handig bent) zelf rapporten draaien. Ook handig voor de historie.
Maar het grootste voordeel is dat je het cronjob elk kwartier kan laten draaien, de data dat je krijgt zal dan niet zoals de eerdere versies verdubbeld worden. Dus sneller up2date, en kans dat je wat data kwijtraakt is veel kleiner.
Maar helaas.... geen enkele van de forks wilt live-data doen...
Nou werkt de remote ophalen van de data ook gewoon met wachtwoord.
Alleen live-data wilt nog niet werken. Gaat dus om dit: http://code.magicmonkey.nl/youless/
De resolutie hiervan is ook beter dan van enelogic, je kan beter zien wat er aan de hand is.
-----
Momenteel heb ik alle forks even geprobeerd. De vork van rednax vind ik het elegantst. Het feit dat er na afloop de geoogste data per minuut wordt opgedeeld in een aparte database is heel netjes. Je kan zo (als je een beetje handig bent) zelf rapporten draaien. Ook handig voor de historie.
Maar het grootste voordeel is dat je het cronjob elk kwartier kan laten draaien, de data dat je krijgt zal dan niet zoals de eerdere versies verdubbeld worden. Dus sneller up2date, en kans dat je wat data kwijtraakt is veel kleiner.
Maar helaas.... geen enkele van de forks wilt live-data doen...
[ Voor 48% gewijzigd door kmf op 07-08-2014 23:37 ]
Deze week ook een youless aangeschaft en ik probeer hem vandaag te installeren / uit te lijnen maar dat gaat nog al lastig. Ik heb 187,5 meter wat het volgens mij lastiger maakt.
Voor mijn gevoel zit de youless goed uitgelijnd maar ik krijg geen puls en de inputwaarde zit gemiddeld op + 90%.
Iemand tips voor het uitlijnen van de youless op zo'n meter? Ik zie namelijk ook het groene LEDje niet oplichten als het zwarte stuk langs draait. Terwijl die voor mijn gevoel super strak staat uitgelijnd
Voor mijn gevoel zit de youless goed uitgelijnd maar ik krijg geen puls en de inputwaarde zit gemiddeld op + 90%.
Iemand tips voor het uitlijnen van de youless op zo'n meter? Ik zie namelijk ook het groene LEDje niet oplichten als het zwarte stuk langs draait. Terwijl die voor mijn gevoel super strak staat uitgelijnd
[ Voor 16% gewijzigd door Jackazz op 08-08-2014 13:53 ]
Dit heb ik ook gehad.Jackazz schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 13:43:
Deze week ook een youless aangeschaft en ik probeer hem vandaag te installeren / uit te lijnen maar dat gaat nog al lastig. Ik heb 187,5 meter wat het volgens mij lastiger maakt.
Neem even contact op met Youless, zij hebben een tooltje en ondersteuning om dit werkend te krijgen.
Dan is het zo geregeld, is mijn ervaring.
[ Voor 21% gewijzigd door Groverp08 op 08-08-2014 14:20 ]
Thnx voor de tip! ff contact gezocht via de site. Ik hoop dat ik zo ook verder kom
Ja hoor, gewoon een mailtje sturen en binnen 1 dag heb je antwoord. Mij hebben ze zeer goed geholpen, niets dan hulde.Jackazz schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 14:52:
Thnx voor de tip! ff contact gezocht via de site. Ik hoop dat ik zo ook verder kom
ik heb ook wel interesse om eens met een youless te gaan "spelen", ik heb nog een oude energie meter, maar volgens mij moet dat ook kunnen met dit apparaat na het lezen van dit forum.
(http://i62.tinypic.com/24bsyex.jpg)
maar kan hij ook op mijn gasmeter?
(http://i62.tinypic.com/34zlvmr.jpg)
Maar nu kwam ik dit tegen;
http://www.energiekennisc...&cid=96&item=Energiemeter
en Nederlander dat ik ben; "hah, korting!"
maar de korting zelf staat er niet bij..., en kon ik hier ook niet vinden...
Ik heb nu 2 maal gemaild de afgelopen maand, en 2 maal gebeld, maar vanwege de vakantie duurt het schijnbaar langer om te antwoorden daar...
heeft iemand daar ervaring mee, weet iemand wat die "gunstige prijs" is daar?
(http://i62.tinypic.com/24bsyex.jpg)
maar kan hij ook op mijn gasmeter?
(http://i62.tinypic.com/34zlvmr.jpg)
Maar nu kwam ik dit tegen;
http://www.energiekennisc...&cid=96&item=Energiemeter
en Nederlander dat ik ben; "hah, korting!"
maar de korting zelf staat er niet bij..., en kon ik hier ook niet vinden...
Ik heb nu 2 maal gemaild de afgelopen maand, en 2 maal gebeld, maar vanwege de vakantie duurt het schijnbaar langer om te antwoorden daar...
heeft iemand daar ervaring mee, weet iemand wat die "gunstige prijs" is daar?
De gasmeter hangt af van of er een reflecterend vlakje op de 0 of 6 zit op het meest rechtse telwerk.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Misschien wat onozel hoor;
Maar bedoel je voor of na de komma?
Zoals te zien in het screenshot zit er dan dus niets op de 6
Ik zal vanavond het gas even open draaien en voor de meter gaan zitten
Maar bedoel je voor of na de komma?
Zoals te zien in het screenshot zit er dan dus niets op de 6
Ik zal vanavond het gas even open draaien en voor de meter gaan zitten
"het meest rechtse telwerk" 
Het vlakje kan ook op de 0 zitten.
Het vlakje kan ook op de 0 zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 13-08-2014 11:35 ]
Oscar Wilde
Mijn youless valt steeds uit waardoor ik heb moet rebooten. Iemand tips?
Valt uit als in "poef" uit? Of blijft ie aan staan maar reageert niet meer? Probeer eens een andere voeding. Spanning hetzelfde, stroom gelijk aan of meer dan de huidige voeding.
Oscar Wilde
En wat moet er rebooten?
Inderdaad, probeer eens een andere voeding. (en meet de spanning eens na van de huidige voeding)
Inderdaad, probeer eens een andere voeding. (en meet de spanning eens na van de huidige voeding)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Hij blijft aan maar hij reageert niet meer, bedankt voor de tip ik heb er net een nieuwe voeding op gezet, hopelijk blijft hij het nu doenRaven schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 19:00:
Valt uit als in "poef" uit? Of blijft ie aan staan maar reageert niet meer? Probeer eens een andere voeding. Spanning hetzelfde, stroom gelijk aan of meer dan de huidige voeding.
Verdorie, blijkt dat de Youless vanaf 7 augustus middernacht ineens niet meer heeft geupload naar Enelogic
Kan hem op dit moment ook niet pingen, dus hij is vastgelopen denk ik. Vreemd.
Wel stom dat Enelogic geen mailtje stuurt als er geen data meer is binnengekomen. Bidgely deed dat wel altijd.
Heb al een keer eerder gehad dat de YL was vastgelopen, zal eens kijken of het met een andere USB voeding is opgelost.
Kan hem op dit moment ook niet pingen, dus hij is vastgelopen denk ik. Vreemd.
Wel stom dat Enelogic geen mailtje stuurt als er geen data meer is binnengekomen. Bidgely deed dat wel altijd.
Heb al een keer eerder gehad dat de YL was vastgelopen, zal eens kijken of het met een andere USB voeding is opgelost.
Vergeet niet dat er ook andere oorzaken zouden kunnen zijn.
Zo heb ik hier al eens gehad dat mijn switch vastgelopen was. Als dat dan voor niet veel zaken gebruikt wordt, kan het even duren voor je het door hebt.
Zo heb ik hier al eens gehad dat mijn switch vastgelopen was. Als dat dan voor niet veel zaken gebruikt wordt, kan het even duren voor je het door hebt.
Nope, na stroom uit/aan van de Youless deed hij het weer. Heb het gelijk bij Enelogic ingediend als request dat ze een notificatie sturen als er een periode geen data is binnengekomen. Ze gaan het oppakken als ze tijd hebben zeiden ze 
http://enelogic.uservoice...e-meters-niet-meer-werken
http://enelogic.uservoice...e-meters-niet-meer-werken
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2014 21:22 ]
Weet er iemand een oplossing om twee youlessen van buitenaf apart te benaderen?
Opwek en verbruik.
Ik heb natuurlijk maar 1 IP-adres van de provider gekregen.
Het gedeelte port forwarding en wachtwoord instellen had ik al begrepen, alhoewel ik geen port keuze kan instellen als ik lokaal inlog op een van de beide youlessen.
Dezelfde port accepteert de router niet.
Volgens de startpost kan ik port 80, 32848, 16464 en 49232 gebruiken voor port forward?
Firmware 1.2.0-PO3 PVOutput op beide youlessen.
Lokaal ip voor verbruik is:192.168.0.13
Lokaal ip voor opwek is 192.168.0.14
Hoe ziet het er dan vanaf buitenaf uit?
verbruik: http:// IP_adres_van_provider: 32848
opwek: http:// IP_adres_van_provider: 16464
Is dit juist?
Leuk, de buren nemen ook zonnepanelen.
Maak ik zelf weer een mooi kastje met 2x youless.
Een kant en klare youless voor S0 is echt een gemis hier. @YouLess: ideetje?
Dat wordt weer ouderwets solderen
Ook maar 1 app kunnen draaien op de iPod is ook wel jammer. @YouLess: ideetje?
Opwek en verbruik.
Ik heb natuurlijk maar 1 IP-adres van de provider gekregen.
Het gedeelte port forwarding en wachtwoord instellen had ik al begrepen, alhoewel ik geen port keuze kan instellen als ik lokaal inlog op een van de beide youlessen.
Dezelfde port accepteert de router niet.
Volgens de startpost kan ik port 80, 32848, 16464 en 49232 gebruiken voor port forward?
Firmware 1.2.0-PO3 PVOutput op beide youlessen.
Lokaal ip voor verbruik is:192.168.0.13
Lokaal ip voor opwek is 192.168.0.14
Hoe ziet het er dan vanaf buitenaf uit?
verbruik: http:// IP_adres_van_provider: 32848
opwek: http:// IP_adres_van_provider: 16464
Is dit juist?
Dat wordt weer ouderwets solderen

Je kan de poort op de Youlessen niet wijzigen? Dan wordt het volgens mij erg lastig... Of je moet toevallig de een op 80 en de ander via 443 kunnen openen.
edit: Wacht even, bied jouw router de mogelijkheid om zowel de interne als externe poort op te geven? In dat geval kun je proberen bij beide intern poort 80 op te geven maar extern ieders een ander.
edit: Wacht even, bied jouw router de mogelijkheid om zowel de interne als externe poort op te geven? In dat geval kun je proberen bij beide intern poort 80 op te geven maar extern ieders een ander.
[ Voor 38% gewijzigd door Raven op 17-08-2014 22:00 ]
Oscar Wilde
Wat Raven zegt zat ik ook aan te denken.AUijtdehaag schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 21:28:
[..]
Dat wordt weer ouderwets solderen![]()
[afbeelding]
Zoals op dit plaatje: http://www.pcwintech.com/...ing/tomato/tomato0002.png
Int. gewoon allebei 80, en dan ext. de ene bijv. 1234 en de andere 5678
Voor dat kastje: je zou het nog compacter kunnen maken. USB kabel opsplitsen > 1x USB extern naar 2x intern. Netwerkkabel kun je ook splitsen, Youless doet toch geen Gbit, dus heb je maar 4 aders nodig. In een netwerkkabel zitten er 8, dus je kunt een kabel knijpen met 2 uiteinden
Uit de startpost (kopje "Bekende problemen):
Dus daar heb je al een mogelijkheid om >1 Youless aan te sluiten.De Youless web interface is ook te bereiken op poorten 32848, 16464 en 49232 voor modemrouters die geen X->Y poort translatie ondersteunen, dus een nieuwe modemrouter is niet nodig.
Is er iemand die mij een dump van zijn database van het rednax67-uitleesscript kan geven?
Ik ben bezig om m'n slimme meter uit te lezen met een Arduino: Hulp bij slimme meter uitlezen met Arduino naar MySQL
Ik krijg de data nu in MySQL (hoera
) maar dat is puur een snel opgezette tabel. Grafiek van maken is ook al gelukt met Highcharts, maar het zou helemaal fantastisch zijn als ik de data kon laten weergeven door het rednax67 script... Die houdt immers ook rekening met feestdagen e.d. Maar daarvoor zou het handig zijn als ik een dumpje van iemand z'n database kon krijgen zodat ik een beeld heb van wat er benodigd is aan data, en op welke plekken. Hoeven geen duizenden rijen te zijn, een paar rijen per tabel is genoeg.
Volgens mij als ik iig een tabel vul met voor elk uur van alle minuten een waarde (dus 60 metingen in een uur) dan kom ik al een heel eind toch? De slimme meter spuugt elke 10sec een telegram uit met o.a. actueel verbruik, dus daar moet wat te doen mee zijn.
Ik ben bezig om m'n slimme meter uit te lezen met een Arduino: Hulp bij slimme meter uitlezen met Arduino naar MySQL
Ik krijg de data nu in MySQL (hoera

Volgens mij als ik iig een tabel vul met voor elk uur van alle minuten een waarde (dus 60 metingen in een uur) dan kom ik al een heel eind toch? De slimme meter spuugt elke 10sec een telegram uit met o.a. actueel verbruik, dus daar moet wat te doen mee zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2014 11:23 ]
Zie PMThinkPadd schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 11:20:
Is er iemand die mij een dump van zijn database van het rednax67-uitleesscript kan geven?
Ik krijg de data nu in MySQL (hoera) maar dat is puur een snel opgezette tabel. Grafiek van maken is ook al gelukt met Highcharts, maar het zou helemaal fantastisch zijn als ik de data kon laten weergeven door het rednax67 script... Die houdt immers ook rekening met feestdagen e.d. Maar daarvoor zou het handig zijn als ik een dumpje van iemand z'n database kon krijgen zodat ik een beeld heb van wat er benodigd is aan data, en op welke plekken. Hoeven geen duizenden rijen te zijn, een paar rijen per tabel is genoeg.
Iemand die toevallig met jQuery de YouLess uitmeet? Ik loop elke keer tegen een ander probleem aan en kom er met documentatie helaas nog niet uit
..
De volgende code heb ik:
Ik vraag hier een jsonp object terug, omdat het domein (IP) van de YouLess anders is dan waar dit script draait. Voor CrossDomain zou je dan jsonp moeten gebruiken. Met de parameters "jsonp: false" en "jsonpCallback: "OutputCall"" heb ik getracht om een Callback functie aan te roepen, maar dit lukt niet?
Output naar JSON maakt niet uit:
(Het FireBug pijltje staat bij het eerste : teken)
Ik zie in de console wel dat ik data terug krijg, maar dit blijkt geen geldige JSON te zijn, terwijl dit het wel zou moeten zijn en ook klopt volgens JSON parsers.
Ook heb ik $.ajax of $.get geprobeerd. Het dataType naar 'json' veranderen geeft de CrossDomain foutmelding:

De volgende code heb ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| <script type="application/javascript"> var sYouLessIP = "192.168.2.104"; var sURL = "http://" + sYouLessIP + "/a"; var req = $.ajax({ url: sURL, dataType: "jsonp" }); console.log(req); </script> |
Ik vraag hier een jsonp object terug, omdat het domein (IP) van de YouLess anders is dan waar dit script draait. Voor CrossDomain zou je dan jsonp moeten gebruiken. Met de parameters "jsonp: false" en "jsonpCallback: "OutputCall"" heb ik getracht om een Callback functie aan te roepen, maar dit lukt niet?
Output naar JSON maakt niet uit:
code:
1
| var sURL = "http://" + sYouLessIP + "/a?f=j"; |
code:
1
2
3
| {"cnt":"1086,434","pwr":567,"lvl":0,"dev":"","det":"","con":"*","sts":"","raw":0} SyntaxError: missing ; before statement 1085,901 kWh |
(Het FireBug pijltje staat bij het eerste : teken)
Ik zie in de console wel dat ik data terug krijg, maar dit blijkt geen geldige JSON te zijn, terwijl dit het wel zou moeten zijn en ook klopt volgens JSON parsers.
Ook heb ik $.ajax of $.get geprobeerd. Het dataType naar 'json' veranderen geeft de CrossDomain foutmelding:
code:
1
| Cross-origin-aanvraag geblokkeerd: de Same Origin Policy staat het lezen van de externe bron op http://192.168.2.104/a?f=j niet toe. Dit is te verhelpen door de bron naar hetzelfde domein te verplaatsen of door CORS in te schakelen. |
[ Voor 10% gewijzigd door Gamerkoe op 18-08-2014 21:12 ]
20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output
@hierboven: Misschien beter even een eigen topic aanmaken in Programming is meer jQuery gerelateerd dan YouLess. Daar kunnen ze je beter helpen denk ik 
Hebben jullie ook dat in Enelogic het verbruik vaak naar 0 schiet? Ik heb allemaal 'happen' in m'n grafiek.

Soms gebeurt het heel vaak in één uur, zoals hierboven. Maar verderop naar rechts in de grafiek kan er bijv. 6 uur lang niks aan de hand zijn. Beetje vreemd.
Hebben jullie ook dat in Enelogic het verbruik vaak naar 0 schiet? Ik heb allemaal 'happen' in m'n grafiek.

Soms gebeurt het heel vaak in één uur, zoals hierboven. Maar verderop naar rechts in de grafiek kan er bijv. 6 uur lang niks aan de hand zijn. Beetje vreemd.
[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2014 23:23 ]
Yup. Als ie een 'push' mist gaat het al fout.ThinkPadd schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:16:
[afbeelding]
Daarom hou ik het lekker zelf bij. Dat gaat feilloos.
Oké. Nouja heb een mailtje gedropt bij YouLess, misschien hebben ze een fix paraat.
En hoe hou je het zelf bij? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik tracht de scripts van -LA- en jvanderkroon aan de praat te krijgen. Maar zowel lokaal (LAMP) als bij mijn webhoster heb ik constant ruzie met het aanmaken van de SQL databasekmf schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:18:
[...]
Yup. Als ie een 'push' mist gaat het al fout.
Daarom hou ik het lekker zelf bij. Dat gaat feilloos.
Nou ben ik een noob wat SQL betreft, maar toch...
Nu log ik via PVoutput. Dat gaat vlekkeloos.
[ Voor 4% gewijzigd door Aegle op 21-08-2014 01:34 ]
Ik lees hier veel over de Youless (duh) maar weinig over het apparaat van enelogic. Waar liggen de overeenkomsten? Ik wil graag zelf dingen uitlezen maar ook naar een website van enelogic is op zich ok.
Nu werkt de youless met stickers om op je meter te plakken, terwijl mijn woning al een slimme meter heeft alwaar ik dus de P1 kan gebruiken
Wat is nu raadzaam?
Nu werkt de youless met stickers om op je meter te plakken, terwijl mijn woning al een slimme meter heeft alwaar ik dus de P1 kan gebruiken
Wat is nu raadzaam?
There are no secrets, only information you do not yet have
Wat is je beoogde doel? Je kunt de slimme meter ook gratis laten uitlezen door Enelogic. Data loopt dan wel een kwartier achter, en je hebt geen live weergave. Scheelt je wel weer de aanschaf van een ding om de P1 uit te lezen.
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2014 12:42 ]
Doel is om niet afhankelijk te zijn ;-)ThinkPadd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 12:36:
Wat is je beoogde doel? Je kunt de slimme meter ook gratis laten uitlezen door Enelogic. Data loopt dan wel een kwartier achter, en je hebt geen live weergave. Scheelt je wel weer de aanschaf van een ding om de P1 uit te lezen.
Ik heb me in geschreven voor die gratis uitlezing maar goed: ik ben een nerd dus wil zelf ook pielen.
Dus een enelogic device zou geen probleem zijn maar moet wel hetzelfde kunnen / doen als de youless
Vraagje als echte leek:
Ik heb net eens een blik in de meterkast geworpen en op mijn KWh teller zit een lampje welke 1000x per KWh zou moeten knipperen. Echter heb ik een tijdje staan kijken met flink wat stroomverbruikers aan (oven en magnetron tegelijkertijd) maar ik zie het lampje geen 1x knipperen. Is het lampje misschien kapot???
Wel zie ik op het display een zwart stipje knipperen, snelheid afhankelijk van het stroomverbruik. Kan de Youless zoiets ook lezen of moet het echt het lampje zijn?
Ik heb net eens een blik in de meterkast geworpen en op mijn KWh teller zit een lampje welke 1000x per KWh zou moeten knipperen. Echter heb ik een tijdje staan kijken met flink wat stroomverbruikers aan (oven en magnetron tegelijkertijd) maar ik zie het lampje geen 1x knipperen. Is het lampje misschien kapot???
Wel zie ik op het display een zwart stipje knipperen, snelheid afhankelijk van het stroomverbruik. Kan de Youless zoiets ook lezen of moet het echt het lampje zijn?
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Moet echt een lampje zijn. Ik denk trouwens dat dat 1000imp/kWh dingetje een IR-LED is. Kijk er eens met de camera van je smartphone naar, daarmee kun je infraroodlicht zien (ook handig om te kijken of een afstandsbediening nog werkt).
Ik weet alleen niet of een YouLess reageert op IR-pulsen.
Ik weet alleen niet of een YouLess reageert op IR-pulsen.
With ^, waarschijnlijk een IR led.
"Ik weet alleen niet of een YouLess reageert op IR-pulsen."
http://www.youless.nl/dow...uless-handleiding-1.2.pdf
Blz 15
"Ik weet alleen niet of een YouLess reageert op IR-pulsen."
http://www.youless.nl/dow...uless-handleiding-1.2.pdf
Blz 15
Bij een digitale meter detecteert de YouLess het oplichten van een zichtbare of onzichtbare
(infrarood) LED in de elektriciteitsmeter. Telkens wanneer deze oplicht, wordt er een
meetpuls geregistreerd.
Oscar Wilde
Afgelopen dagen weer een mooi apart kastje naast de groepenkast gemaakt met 2x youless erin.
Misschien een tip voor alle mensen, waar de youless niet/moeilijk te positioneren is.
Vergeet het leesoogje en sluit hem direct aan met twee draadjes.... (stukje ethernetkabel voldoet)
1. Koop een kWh meter met S0 aansluiting voor in de meterkast.
2. Open de youless met twee schroefjes en soldeer twee draadjes direct over het lees oogje. (die zit op de achterzijde vd print)
3. Stukje tape over ontvangstled, die door de print kijkt. Stukje tape over lees oogje.
4. Draadjes aansluiten op de kWh meter op de S0 aansluitingen. Geen signaal? draadjes andersom aansluiten.
5. Geen garantie meer op de youless na aanpassing?....geen idee...
Ik heb zo al 4x youless aangepast, werkt perfect.
Kwh-meter met S0. of hier
USB lader met twee aansluitingen.
Kastje.
gallery: AUijtdehaag
Misschien een tip voor alle mensen, waar de youless niet/moeilijk te positioneren is.
Vergeet het leesoogje en sluit hem direct aan met twee draadjes.... (stukje ethernetkabel voldoet)
2. Open de youless met twee schroefjes en soldeer twee draadjes direct over het lees oogje. (die zit op de achterzijde vd print)
3. Stukje tape over ontvangstled, die door de print kijkt. Stukje tape over lees oogje.
4. Draadjes aansluiten op de kWh meter op de S0 aansluitingen. Geen signaal? draadjes andersom aansluiten.
Kwh-meter met S0. of hier
Kastje.
gallery: AUijtdehaag
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-11-2019 17:53 ]
Via het scriptje van Rednax, wat ook weer een fork is van die andere twee. Eigenlijk kan er weinig fout gaan. Als je gewoon een account aanmaakt, zonder een database aan te maken, dan probeert het script zelf wel alles te regelen.Aegle schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 01:33:
[...]
En hoe hou je het zelf bij? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik tracht de scripts van -LA- en jvanderkroon aan de praat te krijgen. Maar zowel lokaal (LAMP) als bij mijn webhoster heb ik constant ruzie met het aanmaken van de SQL database.
Nou ben ik een noob wat SQL betreft, maar toch...
Nu log ik via PVoutput. Dat gaat vlekkeloos.
Nice. Heb je m'n tips van vorige keer nog gelezen? ThinkPadd in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"AUijtdehaag schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:35:
Afgelopen dagen weer een mooi apart kastje naast de groepenkast gemaakt met 2x youless erin.
Kwh-meter met S0.
Kastje.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En de ene YouLess meet je verbruik, en de andere alleen de zonnepanelen groep waarschijnlijk?
Ja zekers gelezen...
Maar ik houdt de draadjes liever allemaal gescheiden. Kost ook wat minder moeite.
Wat betreft de poortinstelliingen van buitenaf, nog niet uitgeprobeerd.
De ene (kWh-meter + Youless) is verbruik (meet de hele meterkast), de andere (kWh-meter + Youless) is zonnepanelen opbrengst. (op een aparte aardlekautomaat/nog niet op de foto)
De buurvrouw is er blij mee. Gisteren de nieuwe groepenkast geplaatst.
Oude meuk eruit. Van 4 groepen en een hoop aftakkingen buiten de groepenkast om naar 1 nieuwe groepen kast ABB busboard met 8 groepen, 2 aardlek en 1 aardlekautomaat (niet busboard) voor de zonnepanelen.
Nu is het nog wachten op de zonnepanelen.
Alles elke 5 minuten upload naar 1 account/grafiek in PVOutput..
Met pvdashboard.org op de ipad in een strak overzichtje.
Maar ik houdt de draadjes liever allemaal gescheiden. Kost ook wat minder moeite.
Wat betreft de poortinstelliingen van buitenaf, nog niet uitgeprobeerd.
De ene (kWh-meter + Youless) is verbruik (meet de hele meterkast), de andere (kWh-meter + Youless) is zonnepanelen opbrengst. (op een aparte aardlekautomaat/nog niet op de foto)
De buurvrouw is er blij mee. Gisteren de nieuwe groepenkast geplaatst.
Oude meuk eruit. Van 4 groepen en een hoop aftakkingen buiten de groepenkast om naar 1 nieuwe groepen kast ABB busboard met 8 groepen, 2 aardlek en 1 aardlekautomaat (niet busboard) voor de zonnepanelen.
Nu is het nog wachten op de zonnepanelen.
Alles elke 5 minuten upload naar 1 account/grafiek in PVOutput..
Met pvdashboard.org op de ipad in een strak overzichtje.
[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2014 15:41 ]
kmf schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:52:
[...]
Via het scriptje van Rednax, wat ook weer een fork is van die andere twee. Eigenlijk kan er weinig fout gaan. Als je gewoon een account aanmaakt, zonder een database aan te maken, dan probeert het script zelf wel alles te regelen.
Het script van Rednax heb ik nu lokaal aan de praat op een Linux doos. Hij verslikte zich over admin password van SQLkmf schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:52:
[...]
Via het scriptje van Rednax, wat ook weer een fork is van die andere twee. Eigenlijk kan er weinig fout gaan. Als je gewoon een account aanmaakt, zonder een database aan te maken, dan probeert het script zelf wel alles te regelen.
Echter, mijn webhoster laat blijkbaar niet toe om database aan te maken vanuit het script. Vreemd, want als ik een CMS installeer bij mijn diezelfde webhoster maakt ie wel een database aan... How can?
Ik heb geprobeerd de database met de hand aan te maken volgens een tip van Webganster in een post van januari 2013 in dit topic, maar kom daar met het aanmaken van de tabellen niet uit. Met name de "INSERT INTO" zegt mij niets
Verwijderd
Zou iemand me kunnen helpen met een stapsgewijze uitleg hoe ik de youless extern beschikbaar kan maken voor zonnenopbrengst.eu?
Ik heb een ubee ziggo modem en snap niet goed wat ik in moet vullen bij port forward.
Ik heb een ubee ziggo modem en snap niet goed wat ik in moet vullen bij port forward.
Je moet daar het IP-adres van de Youless invullen en het juiste poortnummer.
Oscar Wilde
Verwijderd
Welk poortnummer? Heb al vanalles geprobeerd. Ik moet internal IP invullen met start en end poort en external ip met start en end poort.....
De gebruikte poort(en) zou(den) in de manual moeten staan. Internal IP is 't adres van de Youless. Start/end poort moeten beide hetzelfde zijn, zowel intern als extern.
Oscar Wilde
Verwijderd
De manual van het modem of van youless? Welke poort adviseer je? Ik heb 80, 8080, 32848 al geprobeerd. Wat vul ik bij external IP in?
Die van de Youless. Maar ehm, die link die je op de vorige pagina gaf werkt niet:
External IP hoef je als het goed is niet in te vullen, daar zou voor zover ik weet standaard het WAN-adres van de modem moeten staan.Firefox kan de server op www.zonnenopbrengst.eu niet vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 28-08-2014 14:42 ]
Oscar Wilde
http://wiki.sonnenertrag.eu/datenimport:json
"Der Datenimport befindet sich in der Testphase."
Misschien dat het daarom niet werkt?
edit: http://www.youless.nl/blo...zonnestroomopbrengst.html
"Der Datenimport befindet sich in der Testphase."
Misschien dat het daarom niet werkt?
edit: http://www.youless.nl/blo...zonnestroomopbrengst.html
[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 28-08-2014 15:07 ]
Oscar Wilde
Wil je specifiek naar die site loggen? Voor PVoutput is er een speciale YouLess firmware namelijk (zie topicstart).
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2014 15:09 ]
Verwijderd
Ik log met de youless naar Enelogic en naar mijn NAS. Ik wil nu op de een of andere manier mijn gegevens ook in pvoutput en/of zonnenstroomopbrengst.
Iemand idee hoe ik youless gegevens uit mysql database (magicmonkey script) naar pvoutput krijg?
Iemand idee hoe ik youless gegevens uit mysql database (magicmonkey script) naar pvoutput krijg?
Zie de edit in mijn vorige bericht voor zonnenstroomopbrengst: http://www.youless.nl/blo...zonnestroomopbrengst.html Alleen de portforwarding staat daar niet in vermeld.
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 28-08-2014 15:37 ]
Oscar Wilde
Verwijderd
Ja die blog heb ik al gelezen en uit en te na geprobeerd. Ik krijg de youless gewoon niet te zien via externe IP
Hulpmiddeltje is: http://www.canyouseeme.org daarmee kan je checken welke poorten naar buiten open staan. Weet je in ieder geval of de port forwarding goed is gegaan.
Post anders even een screenshot van de port forward die je in je modem/router hebt aangemaakt.
Post anders even een screenshot van de port forward die je in je modem/router hebt aangemaakt.
Verwijderd
Woepie de poort doet het nu na de check met dat tooltje. Nu verder met zonnenstroomopbrengst
Ik denk toch dat het een goed idee is de netwerkkabel te splitsen ivm ruimtegebrek op de router.ThinkPadd schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 22:43:
[...]
Voor dat kastje: je zou het nog compacter kunnen maken. USB kabel opsplitsen > 1x USB extern naar 2x intern. Netwerkkabel kun je ook splitsen, Youless doet toch geen Gbit, dus heb je maar 4 aders nodig. In een netwerkkabel zitten er 8, dus je kunt een kabel knijpen met 2 uiteindenHeb je maar 1 kabel door de meterkast lopen ipv twee
Ik kan alleen geen goede beschrijving of plaatje vinden hoe de verbindingen in de twee losse stekkers van de netwerkkabel dan komen te zitten. Google me rot...
Geeft dat geen problemen dan met twee ip-adressen op 1 netwerkkabel (met aan de andere kant twee stekkers)?
Dit plaatje zoek je: http://faq.tweakers.net/nt/2in1.png

Maar dat doet niet wat jij wil. Jij hebt blijkbaar ruimte tekort op je router. Dat los je alleen op met een switch (van één poort meerdere poorten maken).
Wat ik bedoel, en wat je in bovenstaand plaatje ziet is dat er maar één kabel naar je router loopt. Aan het uiteinde komen er nog steeds twee stekkers aan, dus je hebt nogsteeds evenveel poorten nodig. Het is alleen voor het oog wat netter, neemt minder ruimte in beslag, en je hebt maar 1 netwerkkabel nodig
Dit werkt ook alleen bij 10Mbit of 100Mbit devices, voor 1Gbit heb je namelijk wel alle 8 draadjes nodig.
Maar dat doet niet wat jij wil. Jij hebt blijkbaar ruimte tekort op je router. Dat los je alleen op met een switch (van één poort meerdere poorten maken).
Wat ik bedoel, en wat je in bovenstaand plaatje ziet is dat er maar één kabel naar je router loopt. Aan het uiteinde komen er nog steeds twee stekkers aan, dus je hebt nogsteeds evenveel poorten nodig. Het is alleen voor het oog wat netter, neemt minder ruimte in beslag, en je hebt maar 1 netwerkkabel nodig
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 29-08-2014 18:17 ]
vandaag de enelogic device opgehangen, in 5 minuten draaiend.. Mooi !
Helemaal duidelijk nu, bedankt.ThinkPadd schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:08:
Wat ik bedoel, en wat je in bovenstaand plaatje ziet is dat er maar één kabel naar je router loopt. Aan het uiteinde komen er nog steeds twee stekkers aan, dus je hebt nogsteeds evenveel poorten nodig.
Op zoek naar een switch dus.
Ik woon in een nieuwbouw huis met daarin een slimme meter. Deze heeft 2 meters, voor laag en hoog tarief. Sinds vorige maand overgestapt en nu maak ik ook gebruik van 2 tarieven.
Ik lees dat Youless daarin geen onderscheid kan maken. Zijn er manieren om hiermee te kunnen werken?
Ik heb wat scripts gezien, werken deze goed? Zou het zonde vinden als ik hem koop en er uiteindelijk niets mee kan doen.
Zij er naast de Youless nog andere meters voor zelfde prijs? Of is dit de beste?
Ik lees dat Youless daarin geen onderscheid kan maken. Zijn er manieren om hiermee te kunnen werken?
Ik heb wat scripts gezien, werken deze goed? Zou het zonde vinden als ik hem koop en er uiteindelijk niets mee kan doen.
Zij er naast de Youless nog andere meters voor zelfde prijs? Of is dit de beste?
Youless kan alleen een draaischijf of een knipperende LED meten. Met een slimme meter ben je beter af met iets anders. Onderscheid in tarieven kan de Youless dus ook niet maken. Met een slimme meter wil je dus geen Youless hebben.
Je kunt je meter ook gratis laten uitlezen door bijv. Enelogic. Je data loopt dan echter wel achter. Hiervoor heb je geen extra apparatuur nodig, en kost je dus echt €0 euro.
Wil je liveweergave dan hebben ze daar een apparaatje voor: https://enelogic.com/nl/d...-meters/p1-poort-uitlezen
Plugwise heeft ook zoiets: http://www.plugwise.com/nl/product/smile-p1
Zou zelf alleen niet zo snel voor Plugwise kiezen omdat het een abbonnementsvorm betreft.
En zo zijn er volgens mij nog wel meer partijen die apparaatjes aanbieden om de P1 poort uit te lezen.
Als je handig bent zou je ook zelf iets kunnen maken, bijv. met een Raspberry, of met een Arduino (zie link naar mijn blogpost onder dit bericht)
Je kunt je meter ook gratis laten uitlezen door bijv. Enelogic. Je data loopt dan echter wel achter. Hiervoor heb je geen extra apparatuur nodig, en kost je dus echt €0 euro.
Wil je liveweergave dan hebben ze daar een apparaatje voor: https://enelogic.com/nl/d...-meters/p1-poort-uitlezen
Plugwise heeft ook zoiets: http://www.plugwise.com/nl/product/smile-p1
Zou zelf alleen niet zo snel voor Plugwise kiezen omdat het een abbonnementsvorm betreft.
En zo zijn er volgens mij nog wel meer partijen die apparaatjes aanbieden om de P1 poort uit te lezen.
Als je handig bent zou je ook zelf iets kunnen maken, bijv. met een Raspberry, of met een Arduino (zie link naar mijn blogpost onder dit bericht)
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 31-08-2014 17:35 ]
@thinkpad, ook het apparaatje van Enelogic komt ook met een abonnementsvorm al zit het voor 1 jaar in de prijs van het apparaat.
Ik heb nu binnen het platform van enelogic
- het enelogic device, elke 10 seconden data realtime naar de server (hoef je zelf niet zo lopen te knoeien)
Als is dat wel jammer en wil ik eigenlijk graag de P1 data ook naar een andere poort uitgespuugd hebben zodat ik er zel wat me kan doen (dat is nu een beperking)
- Elke kwartier een uitlezing wat inderdaad gratis is ..
Ik heb nu binnen het platform van enelogic
- het enelogic device, elke 10 seconden data realtime naar de server (hoef je zelf niet zo lopen te knoeien)
Als is dat wel jammer en wil ik eigenlijk graag de P1 data ook naar een andere poort uitgespuugd hebben zodat ik er zel wat me kan doen (dat is nu een beperking)
- Elke kwartier een uitlezing wat inderdaad gratis is ..
Maakt de (online) Youless software die grafiekjes van de pulsen maakt geen onderscheid tussen enkel en dubbel tarief?ThinkPadd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:34:
Youless kan alleen een draaischijf of een knipperende LED meten. Met een slimme meter ben je beter af met iets anders. Onderscheid in tarieven kan de Youless dus ook niet maken. Met een slimme meter wil je dus geen Youless hebben.
Oscar Wilde
Ligt er aan welke software...Raven schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 19:18:
[...]
Maakt de (online) Youless software die grafiekjes van de data maakt geen onderscheid tussen enkel en dubbel tarief?
Het script van -LA- kan wel onderscheid maken tussen hoog en laag tarief. Alleen moet je dan wel goed aangeven wat voor jou de tijden zijn van de tariefschakeling.
Bidgely houd geen rekening met hoog- en laagtarief.
De andere online sites ken ik niet uit ervaring.
Nog een mooi project gevonden voor Smart meters en geen abo kosten. Alles in eigen beheer en niet duur
https://sites.google.com/site/nta8130p1smartmeter/
smartmeterdashboard
https://sites.google.com/site/nta8130p1smartmeter/
smartmeterdashboard
Vind dat wel een dure oplossing. Precies datzelfde doe ik ook met een Arduino + Ethernet module van samen 20 euro....
De library die ze gebruiken voor grafieken (Highcharts) is openbaar, ik gebruik hem namelijk ook
Zie plaatje op m'n blog.
De library die ze gebruiken voor grafieken (Highcharts) is openbaar, ik gebruik hem namelijk ook
[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 31-08-2014 22:11 ]
Ga ik me is in verdiepen. Hoeveel programmeer kennis is er voor nodig om het werkende te krijgen? Of is er voldoende uitleg te vinden op internet om het werkende te krijgen? En is er duidelijk dashboard?ThinkPadd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 22:11:
Vind dat wel een dure oplossing. Precies datzelfde doe ik ook met een Arduino + Ethernet module van samen 20 euro....
De library die ze gebruiken voor grafieken (Highcharts) is openbaar, ik gebruik hem namelijk ookZie plaatje op m'n blog.
Zie de blog die ik heb gemaakt: ThinkPad's TweakBlog: Slimme meter P1 poort uitlezen met Arduino en waarden opslaan in MySQL database
Je zult wel even wat moeten solderen. De code kun je in principe zo plakken, alleen het adres van je webserver (ik gebruik m'n NAS ervoor) moet je aanpassen.
Verder werkt het wel, maar is mijn code nog niet bugvrij. Soms glipt er een hele hoge waarde door, of springt het verbruik ineens naar 0. Met wat queries werk ik hier nu omheen, maar echt helemaal bugvrij is het dus niet. Maargoed, als je dat wel wil dan is een andere oplossing beter
Ik ben zelf handig genoeg, dus voor mij is dit prima.
Je zult wel even wat moeten solderen. De code kun je in principe zo plakken, alleen het adres van je webserver (ik gebruik m'n NAS ervoor) moet je aanpassen.
Verder werkt het wel, maar is mijn code nog niet bugvrij. Soms glipt er een hele hoge waarde door, of springt het verbruik ineens naar 0. Met wat queries werk ik hier nu omheen, maar echt helemaal bugvrij is het dus niet. Maargoed, als je dat wel wil dan is een andere oplossing beter
Dank, Ik ga toch voor de smartmeterdashboard. Hij kan een combinatie voor mij maken van Electriciteit en stadsverwarming.
Zo, ik heb de Youless ook werkend. Stelde niet veel voor en zelfs het script op mijn NAS aan de gang.
Ik ben benieuwd naar het continu verbruik van jullie als er geen gekke dingen gedaan worden.
Hier draait continu de mechanische ventilatie (laagste stand op het moment), 2 koelkasten, 1 vriezer, cv ketel, NAS, DVD/audio op standby en klokjes in de oven en magnetron, 2 wekkers en wat adapters die ingestoken zijn.
Zit nu op 101 Watt continu. Is dat veel vergeleken met anderen?
Ik ben benieuwd naar het continu verbruik van jullie als er geen gekke dingen gedaan worden.
Hier draait continu de mechanische ventilatie (laagste stand op het moment), 2 koelkasten, 1 vriezer, cv ketel, NAS, DVD/audio op standby en klokjes in de oven en magnetron, 2 wekkers en wat adapters die ingestoken zijn.
Zit nu op 101 Watt continu. Is dat veel vergeleken met anderen?
[ Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 03-09-2014 16:55 ]
Die 100 Watt continue is redelijk normaal en kost je dus zo'n 200 euro per jaar. (1 Watt per jaar continue kost 2 euro)
Die mechanische ventilatie is nog wel een dingetje waar je soms verrassend veel kunt besparen door een gelijkstroomvariant te nemen.
Maar gezien de rest van de dingen die je opnoemt en de dingen die je mogelijk nog vergeten bent (elektrisch bed bijvoorbeeld) zou het kunnen dat jouw ventilatie al relatief zuinig is, dus besparing tegen kan vallen.
Die mechanische ventilatie is nog wel een dingetje waar je soms verrassend veel kunt besparen door een gelijkstroomvariant te nemen.
Maar gezien de rest van de dingen die je opnoemt en de dingen die je mogelijk nog vergeten bent (elektrisch bed bijvoorbeeld) zou het kunnen dat jouw ventilatie al relatief zuinig is, dus besparing tegen kan vallen.
Ik zit hier op 49W - 52W als ik weg van huis ben. Moet ik wel goed m'n best voor doen hoor. Is alleen NAS (10 - 14W) + router, switch, modem, deurbeltrafo, koelkast, magnetronklokje (4W), CV-ketel (11W). Voor de rest alles uit (op wat KaKu ontvangers na, maar die doen <1W denk ik).
Ik merk nu dat m'n MySQL database niet gevuld wordt. Ik kan alleen live stroomverbruik zien in het script.
Ik ben wat dat betreft echt een leek, maar ik geloof dat ik een cronjob moet starten? (als ik het goed begrijp is dat een commando wat de database vult met de laatste gegevens, en dit commando wordt om de zoveel tijd uitgevoerd.
Kan iemand een stap voor stap werkwijze geven hoe dit moet op een Synology NAS?
Edit: volgens mij is het gelukt.
Gewoon xanjob.php elk uur laten uitvoeren met de taakplanner op de nas
Ik ben wat dat betreft echt een leek, maar ik geloof dat ik een cronjob moet starten? (als ik het goed begrijp is dat een commando wat de database vult met de laatste gegevens, en dit commando wordt om de zoveel tijd uitgevoerd.
Kan iemand een stap voor stap werkwijze geven hoe dit moet op een Synology NAS?
Edit: volgens mij is het gelukt.
Gewoon xanjob.php elk uur laten uitvoeren met de taakplanner op de nas
[ Voor 12% gewijzigd door Blackouts op 03-09-2014 22:41 ]
Ik zou hem om 1 minuut (of 30 sec) na het uur doen. Ik heb in het verleden problemen gehad met de cronjob exact op het uur (dus 00:00, 01:00) draaien. De Youless had dan nog niet alle info van dat afgelopen uur (tijdverschil tussen Youless en NAS)
Die tip had ik al ergens gelezen inderdaad. Ik zie nu wel elk uur om xx:01u een meetwaarde van 0 kwh, dus een dipje in de grafiek.
Is dat nog te verhelpen?
Is dat nog te verhelpen?
Ik heb dat opgelost door de cron twee keer per uur te laten draaien. Ergens in deze thread staat dat als advies van rednax.bramv82 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:04:
Die tip had ik al ergens gelezen inderdaad. Ik zie nu wel elk uur om xx:01u een meetwaarde van 0 kwh, dus een dipje in de grafiek.
Is dat nog te verhelpen?
Vandaag ook mijn youless ontvangen.
Na verschillende keren proberen kom ik niet hoger dan een input van 24-27% ±3%
Bij passeren zakt hij naar 6% a 7%.
Zijn deze waardes voldoende voor een stabiele meting? Ik kan wel hogere waardes krijgen maar dan schijnt het rode led net boven het wieltje v.d analoge meter, lijkt me logisch dat hij daarop meer licht terug krijgt en dus hogere waarde. Op moment dat ik precies op het wieltje zit krijg ik hem niet hoger dan die 24-27%.
Om die hoeveel seconden/minuten wordt het Watt verbruik aanpast\refresh?
Na verschillende keren proberen kom ik niet hoger dan een input van 24-27% ±3%
Bij passeren zakt hij naar 6% a 7%.
Zijn deze waardes voldoende voor een stabiele meting? Ik kan wel hogere waardes krijgen maar dan schijnt het rode led net boven het wieltje v.d analoge meter, lijkt me logisch dat hij daarop meer licht terug krijgt en dus hogere waarde. Op moment dat ik precies op het wieltje zit krijg ik hem niet hoger dan die 24-27%.
Om die hoeveel seconden/minuten wordt het Watt verbruik aanpast\refresh?
Contact opnemen met Youless support, die kunnen je daarmee helpen.
En volgens mij wordt het verbruik gewoon bij elke puls/zwart streepje komt voorbij geupdate
En volgens mij wordt het verbruik gewoon bij elke puls/zwart streepje komt voorbij geupdate
[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 04-09-2014 20:51 ]
Is normaal, als er maar een duidelijk verachil zit bij het passeren. Veel hoger kom je niet.