Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:03

allure

Titaan fase 2/3

Op welke poort wil je uitkomen bij de camera? Je kunt maar 1 keer poort 80 gebruiken voor een portforwarding.

Ik heb de youless inmiddels op de meter gehangen, moet de waarde achter INPUT nou zo laag mogelijk zijn of zo hoog mogelijk? Ik heb deze nu op 65% staan maar heb m ook op 80% gehad.

En ik krijg mijn gateway niet ingesteld, ik heb mijn router op 192.168.1.1 zitten maar dit adres wordt niet geaccepteerd, er komt uit eindelijk een Xje achter te staan.
Never mind, ik had een dubbel ip uitgedeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door allure op 11-01-2014 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 18:37
ThinkPadd schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 23:19:
Youless wou ik hier op mijn Ubee modem van Ziggo prikken. Maar USB poort is uitgeschakeld. Ik dacht: Prima, de Youless is toch een 'dom' apparaat, gebruikt USB alleen voor voeding.

Maar de USB poorten op het modem zijn dus echt UIT, er staat ook geen spanning op. Nu moet ik dus alsnog een netvoeding gebruiken voor m'n Youless...
Apart.
Ik gebruik namelijk ook de USB poort van het Ziggo modem.
En dat zou ook prima bij jou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvdW schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:53:
[...]

Apart.
Ik gebruik namelijk ook de USB poort van het Ziggo modem.
En dat zou ook prima bij jou moeten werken.
Met dat verschil dat er volgens mij niet 1 Ziggo modem is.

Voor wat betreft Youless/camera verhaal.
In het plaatje staat dat "DMZ" aan staat op de modem.
Wil dat zeggen dat alles van buiten naar de Youless gaat dmv. een DMZ-instelling?
Dan zou dat kunnen verklaren waarom je alleen de Youless ziet en niet de IP-camera. Namelijk alle poortjes gaan dan naar de Youless.

Wat je zou kunnen doen, is kijken of je bepaalde poortjes kunt forwarden. Bijvoorbeeld poort 80 naar <ip-adres Youless>:80 en poort 81 naar <ip-adres camera>:80
Maar goed, blijft altijd een beetje link, om camera's (en eigenlijk elk apparaat) zomaar naar 'buiten' open te zetten als je niet heel erg thuis bent in de materie.
Camera's kunnen dan op afstand bekeken worden. Wanneer het je oprit betreft is dat al iets anders dan wanneer het een camera op een slaapkamer is (even als voorbeeld). En stel je eens voor wat er allemaal mis kan gaan als je je NAS open zet naar buiten...

[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 11-01-2014 20:09 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb in november het modem ontvangen, dus is waarschijnlijk een andere revisie. Kan er zelf in de instellingen ook niks over terugvinden = pech gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:18

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

allure schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:04:
Ik ben van plan een Youless aan te schaffen, ik vraag me alleen af of deze wel op mijn meter geplakt kan worden, de ruimte vanaf de zwarte rand (waar het glas begint) tot aan het midden van de draaischijf is 2CM.

Heeft iemand dezelfde meter en kan mij bevestigen of dit gaat werken?

[afbeelding]
Jazeker! Heb er wel een klets duct-tape aan gebonden:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ARtnJ70l.jpg

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:24
TD-er schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 20:08:
[...]

Met dat verschil dat er volgens mij niet 1 Ziggo modem is.

Voor wat betreft Youless/camera verhaal.
In het plaatje staat dat "DMZ" aan staat op de modem.
Wil dat zeggen dat alles van buiten naar de Youless gaat dmv. een DMZ-instelling?
Dan zou dat kunnen verklaren waarom je alleen de Youless ziet en niet de IP-camera. Namelijk alle poortjes gaan dan naar de Youless.

Wat je zou kunnen doen, is kijken of je bepaalde poortjes kunt forwarden. Bijvoorbeeld poort 80 naar <ip-adres Youless>:80 en poort 81 naar <ip-adres camera>:80
Maar goed, blijft altijd een beetje link, om camera's (en eigenlijk elk apparaat) zomaar naar 'buiten' open te zetten als je niet heel erg thuis bent in de materie.
Camera's kunnen dan op afstand bekeken worden. Wanneer het je oprit betreft is dat al iets anders dan wanneer het een camera op een slaapkamer is (even als voorbeeld). En stel je eens voor wat er allemaal mis kan gaan als je je NAS open zet naar buiten...
Bedankt voor het meedenken.
Dmz gebruik je om buiten de firewall om te gaan. Deze is niet nodig op de poort waar ik de linksysrouter aan gekoppeld heb, omdat die linksys zelf een firewall heeft. Nu kan ik de youless wel naar poort 81 zetten, maar de youless heb ik op de huawei aangesloten en dus niet op de linksys. Dit heeft dus niet veel zin om te controleren. Zijn er misschien andere foefjes om te controleren of de port forwarding op de linksys wel goed open staat voor de camera ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het goed is, heb je op de Linksys helemaal geen port-forwarding nodig, want de WiFi-apparaten zitten als het goed is in hetzelfde subnet (192.168.1.x bijvoorbeeld) als de dingen die rechtstreeks op de modem zitten.
Dus moet je portforwarding alleen op de modem uitvoeren.
Als de WiFi dingen (eigenlijk alles achter de Linksys) een ander subnet hebben, gaat het niet werken, of heel problematisch, want 2 routers achter elkaar is vragen om problemen.
Je moet de Linksys instellen als AccessPoint en niet als router.
Dat vergt een aantal stappen, waaronder:
- instellen Linksys als "router", wat in de verwarde hoofden van de Linksys-ontwikkelaar kennelijk wil zeggen "er is ergens al een router". Zoek dit wel even na in de documentatie, want het is al een paar jaar geleden dat ik met Linksys spul (met Linksys firmware) heb gewerkt.
- kabel tussen router en Linksys moet op de Linksys in de LAN-poort, niet de WAN-poort.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Mijn 2e router heb ik dus aangesloten op de Wan. Dit is eigenlijk niet correct omdat die op lan moet. Alleen als ik deze op een lan aansluit kan ik mijn router (linksys) niet meer benaderen.
Hier heb ik veel info gevonden:
https://sites.google.com/site/computertip/tweederouter
In de rechterkolom op deze site staat omschreven hoe het werkt om op de lan aan te sluiten. Dit heeft zijn haken en ogen. Ik ben er nog niet uit.

Edit,
Het komt er op neer dat ik nu 2 routers achter elkaar heb. Ik had beter een switch er achter kunnen hangen, ipv een router.........
Nu heb ik de firewall op de eerste router uit gezet. Zou het slimmer zijn om deze op de eerste router weer aan te zetten en op de 2e router uit te zetten ?
Misschien kan ik dan wel de camera van buitenaf benaderen......

[ Voor 29% gewijzigd door Aloysxda op 12-01-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ik weet niet waar het misgaat maar sinds vanmorgen registreerd de Youless geen pulsen meer, ik heb t ding nu al op tientallen posities voor de draaischijf gehad maar hij "leest" het zwarte vlakje niet.
Heeft iemand dit ook al een keer ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
allure schreef op zondag 12 januari 2014 @ 16:54:
Ik weet niet waar het misgaat maar sinds vanmorgen registreerd de Youless geen pulsen meer, ik heb t ding nu al op tientallen posities voor de draaischijf gehad maar hij "leest" het zwarte vlakje niet.
Heeft iemand dit ook al een keer ervaren?
Heb je de Youless vanaf buiten toegankelijk?
Het is hier al meerdere malen voorgekomen dat vanaf buiten dingen ingesteld worden, zoals ineens een niet bestaand wachtwoord oid.
Nu is het ook zo dat je via bepaalde parameters de gevoeligheid van de IR-sensor en het bereik kunt instellen, dus mogelijk is dat nu ook gebeurd?
Misschien even contact opnemen met Youless, aangezien deze specifieke parameters niet zijn gedocumenteerd.

Over het router-na-router probleem...
Aloysxda schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:35:
Mijn 2e router heb ik dus aangesloten op de Wan. Dit is eigenlijk niet correct omdat die op lan moet. Alleen als ik deze op een lan aansluit kan ik mijn router (linksys) niet meer benaderen.
In de rechterkolom op deze site staat omschreven hoe het werkt om op de lan aan te sluiten. Dit heeft zijn haken en ogen. Ik ben er nog niet uit.

Edit,
Het komt er op neer dat ik nu 2 routers achter elkaar heb. Ik had beter een switch er achter kunnen hangen, ipv een router.........
Nu heb ik de firewall op de eerste router uit gezet. Zou het slimmer zijn om deze op de eerste router weer aan te zetten en op de 2e router uit te zetten ?
Je hebt meerdere problemen en potentiële problemen;
- op welke draait de DHCP-server? Daarvan mag je er echt maar 1 in je netwerk hebben draaien anders krijg je de meest vreemde situaties. (DHCP is uitdelen IP-adressen)
- firewall uitzetten op 1e router zet de router-functionaliteit niet uit, dus dan heb je nog steeds router na router en dus feitelijk meerdere subnetten met alle problemen van dien (Zoals apparaat A kan B wel zien, maar omgekeerd niet, enz.)

Het meest praktische is de modem de router (en firewall) te laten zijn en de Linksys als simpele accesspoint in te stellen, dus geen router-functionaliteit meer te laten uitvoeren.
Dan is alles binnen hetzelfde subnet en hoef je alleen maar op de modem in te stellen welke apparaten vanaf buiten bereikbaar moeten zijn.
Let op dat je het volgende goed nakijkt:
- alleen modem mag DHCP server zijn.
- doorloop netwerkconfiguratie van IP-camera en Youless opnieuw en eventueel ook andere apparaten die niet via DHCP een adres krijgen. Desnoods even rebooten na aanpassen netwerk voor de zekerheid.
- bedenk heel erg goed wat je vanaf buiten open wilt zetten. Een complete DMZ regelen voor een apparaat is vragen om problemen, want dan is alles vanaf buiten te doen op dezelfde manier als vanaf binnen en dat wil je vrijwel nooit! Het is zeg maar een paardenmiddel, maar is echt link om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Volgens mij is de situatie bij mij lang niet in de haak. Als ik mij ip adres opvraag bij whatsmyip.org en ik ga met een externe pc naar dit ip adres, dan kom ik terecht in het menu van de youless.
Hoort dit wel zo ?
TD-er, jouw verhaal hierboven is duidelijk. Alleen, als ik die linksys als lan aansluit op de huawei modum router, dan kan ik via 192.168.1.1 alleen op de huawei komen. Hoe kan ik dan op de linksys komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Aloysxda schreef op zondag 12 januari 2014 @ 21:42:
Volgens mij is de situatie bij mij lang niet in de haak. Als ik mij ip adres opvraag bij whatsmyip.org en ik ga met een externe pc naar dit ip adres, dan kom ik terecht in het menu van de youless.
Hoort dit wel zo ?
TD-er, jouw verhaal hierboven is duidelijk. Alleen, als ik die linksys als lan aansluit op de huawei modum router, dan kan ik via 192.168.1.1 alleen op de huawei komen. Hoe kan ik dan op de linksys komen ?
Als jij de youless als DMZ apparaat instelt, dan is dit normaal ja.
In feiten zet je alle poort van de youless dan open van buitenaf (externe ip).
Niet bepaald iets wat je zou willen, naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Ik zie door de bomen het bos niet meer. In een computerblad is uitgelegd dat het op die huawei router helemaal veilig is, om dmz in te schakelen, omdat de firewall op mijn linksys aan staat, dus alles tegen houdt. Het computerblad weet natuurlijk niet dat ik een youless aan die huawei heb hangen. Als ik de youless aan mijn linksys koppel, krijg ik met geen mogelijkheid verbinding hier mee.
Op beide routers heb ik 4 bekabelde apparaten gekoppeld, en 18 apparaten via wifi.
Dit gaf veel problemen toen dit aan de huawei alleen hing. Om die reden heb ik de linksys er achter gehangen, wat op zich prima werkt.
Waar zou ik een schema kunnen vinden hoe ik die linksys en you op de huawei aansluit, zodat ik van buitenaf youless, bidgeley en de camera kan benaderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:28
Zonder al te ver in te gaan op het technische verhaal, denk ik dat ik het netwerk als volgt zou instellen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8Csv9gx.png%5D
Vergeet dan niet om DMZ uit te schakelen op je Huawei. Als die nog aankan zodra hij in bridge staat.

Op die manier gebruik je de Huawei alleen om de internetlijn door te laten vertalen en gebruik je de Linksys om je netwerk te beheren. Dit is precies de manier waarop ik het bij mij ouders heb gedaan (geen Huawei, dus geen ervaring mee, maar de gedachte is hetzelfde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Ziet er logisch uit. Bedankt voor je duidelijk schema. Zo heb ik een tijdje geleden mijn aansluiting gehad, alleen had ik die huawei niet als bridge geschakeld.
Nu heb ik vanmiddag de huawei als bridge ingesteld. Daarna kon ik met de pc die ik bekabeld aan de huawei heb hangen, niet meer op internet. Klopt dit ?

2e: Ik heb 5 bekabelde apparaten verdeeld over die huawei en de Linksys. Op de linksys zitten 4 ethernet poorten,dus kom ik er 1 te kort. Hoe kan ik dit oplossen ?
Jullie hulp wordt enorm gewaardeerd !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:59
Alle apparaten dienen achter de Linksys te komen, als je daar niet genoeg bedraade aansluitingen op hebt kan je dat oplossen met een switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:13

TheVMaster

Moderator WOS
Aloysxda schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:35:

Edit,
Je kunt best twee routers achter elkaar hangen, heb ik ook. WAN --> Cisco Router --> LAN (buren) --> Netgear Router --> LAN (TheVMaster)

de Youless hangt overigens in het 'buren' LAN, maar m'n HTTPS sites draaien in m'n eigen LAN en dan heb je dus alleen dubbele portforwarding nodig, werkt verder perfect hoor. Youless benader ik op een custom poort en HTTPS natuurlijk gewoon op 443.

Hmm..ik lees dat het 'probleem' al is opgelost, je Huawai in bridge mode en dan de linksys als router gebruiken is idd denk ik de beste oplossing. Of de Linksys alleen als AP gebruken en Huawai als router

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 12-01-2014 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beide oplossingen kunnen inderdaad prima, dus:
- modem als bridge en Linksys als router
- modem als router en Linksys als accesspoint.

Echter ik vermoed dat je Youless redelijk dichtbij de modem staat, of in elk geval al een kabel erheen heeft liggen. Daardoor was de suggestie om de modem als router in te stellen.
Het levert je ook nog een paar netwerkpoortjes extra op. Daarnaast zijn beide apparaten dan bereikbaar en configureerbaar.

Maar goed, welke je ook neemt, maakt niet heel veel uit, als je maar eenduidig (en het liefst bewust) de keus maakt.

Uitgaande van de configuratie waarbij modem = router en Linksys = Accesspoint:
Hoe je dan bij je Linksys komt is relatief simpel. Je hebt bijvoorbeeld je modem op 192.168.1.1 staan en je Linksys op 192.168.1.2 (hard ingesteld, dus niet via DHCP)
Je gateway moet je dan dus instellen op hetzelfde IP-adres als wat je modem heeft.
Alles is dan in het subnet 192.168.1.x en de DHCP-server draai je op je modem. Dus alles wat niet hard ingesteld staat, krijgt dan de configuratie van de modem te horen.
Let wel op dat je na het aanpassen van de configuratie wel de Youless-configtool opnieuw moet uitvoeren.

Voordeel is dan dus dat ongeacht of je op een draadje, of via WiFi werkt, alles binnen gewoon bereikbaar is. (incl de configuratie van je Linksys, dus instellen WiFi-gerelateerde dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Toen ik gisterenavond de pc uit deed, kon ik met alle apparaten het internet op. vanmiddag was opeens de hele verbinding weg. De huawei was online, maar de linksys die daar aan gekoppeld is had geen verbinding. Na een herstart nog steeds niet. Alle instellingen nagelopen en niets gevonden.
(Op bigeley is ook te zien dat de verbinding vanmiddag rond 13.00 uur is uitgevallen. )
Toen maar alles naar fabrieksinstellingen terug gezet en hij doet het weer.
Dit is de reden waarom ik een linksys heb gekocht en het wifi deel van de huawei heb uitgeschakeld. Het dit is zo onstabiel als ik weet niet hoe. Ondertussen heb ik in overige forums gelezen dat deze huawei die door mijn provider online te beschikking wordt besteld, vaker problemen geeft en daarom vervangen wordt door een betrouwbaar exemplaar.
Ik ben er klaar mee en ga de huawei nu ook vervangen.

Omdat de modemrouters meestal door de provider beschikbaar wordt gesteld, zijn er niet veel soorten meer verkrijgbaar in de handel. Voor welk merk en type zou ik het beste kunnen kiezen, zodat het modem op een logische manier ingesteld kan worden om port forwarding in te stellen zodat oa youless goed functioneerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed merk, maar zeker niet goedkoop is Fritz!box. XS4all levert ze, dus soms zijn ze ook wel voor nette prijzen in de V&A te vinden.
Maar wat voor modem/router heb je nodig? (ADSL/VDSL/kabel?)

En kun je de modem niet gewoon als bridge blijven gebruiken, oftewel als domme modem, zonder router-functionaliteit?
Dan kun je nog steeds de Linksys als modem gebruiken als je daar op zich goede ervaringen mee hebt. Eventueel tekort aan poortjes kun je gewoon oplossen met een switch van 2 tientjes.

Als je nu ADSL hebt, zou ik geen ADSL modem meer kopen, want vrijwel alles gaat binnen niet al te lange tijd over naar VDSL (via de telefoondraadjes) en VDSL-modems kunnen ook ADSL spreken.
Als je een kabel-aansluiting hebt, dan zou ik echt niet weten waar je een modem kunt kopen. Modem in bridge-mode zetten kan in elk geval wel en dan een gewone router/accesspoint erachter knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Het type wat ik zoek is voor ADSL. Bedankt voor je tip tav VDSL. Hiervan ben ik niet op de hoogte, dus hier ga ik even op googelen.
Dan doen we het tenminste in 1 keer goed.

Edit
Wel even het vermelden waard: Nadat ik de Huawei terug heb gezet naar de fabrieksinstellingen, staat er een andere (nieuwe) firmware op. Waarschijnlijk heeft die automatisch geupdate.
Wellicht komt dit ten goede van de stabiliteit.

[ Voor 41% gewijzigd door Aloysxda op 13-01-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan uiteraard ook zijn dat je binnen niet al te lange tijd van je provider sowieso een nieuw VDSL modem krijgt, dus daar kun je ook even over bellen.
Het enige vervelende is wel dat ze op dit moment een beetje inzitten tussen VDSL2+ en een variant die 2 koperparen tegelijk aan kan (dus dubbele snelheid).
En als je een merk koopt wat niet door de provider zelf geleverd is, kan het uiteraard zijn dat de helpdesk minder welwillend is je te helpen bij een storing.

Dus kortste klap zal waarschijnlijk zijn er een bij je provider los te peuteren. Eventueel met een verhoging van je abonnement-snelheid. (al dan niet tegen hogere prijs of misschien alleen beloven dat je nog minimaal een jaar bij ze blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:13

TheVMaster

Moderator WOS
Aloysxda schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:12:
[...]
Ik ben er klaar mee en ga de huawei nu ook vervangen.

Omdat de modemrouters meestal door de provider beschikbaar wordt gesteld, zijn er niet veel soorten meer verkrijgbaar in de handel. Voor welk merk en type zou ik het beste kunnen kiezen, zodat het modem op een logische manier ingesteld kan worden om port forwarding in te stellen zodat oa youless goed functioneerd ?
Hmm...je provider stelt dat ding beschikbaar toch? Kun je niet gewoon met je provider bellen en vragen om een nieuwe? Ik weet dat het bij Ziggo zo werkt....misschien bij DSL aanbieders niet natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Dat je op de andere geen verbinding hebt is (in mijn ogen) vrij logisch. De Huawei staat/stond in bridge modus. Hierdoor geeft hij geen DHCP adressen meer en krijgen alle apparaten die je met de Huawei verbind je "outside IP-adres". Omdat dit adres maar 1 keer vergeven kan worden, krijgen je andere apparaten dus geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
TheVMaster, Jouw tip heb ik gezien, en ik zou normaal gesproken een nieuw modem aanvragen. Omdat ik een paar jaar geleden overgestapt ben naar online heb ik toen een nieuw huawei gehad. Deze gaf een boel problemen met wifi verbindingen en heb na contact met hen, na een maand al een nieuwe ontvangen. Deze is net zo flut als die andere. Het is wel een goede tip van jouw, want ik ga contact opnemen met hem en vragen of ze een ander merk of type voor me kunnen regelen.

Lolgast: Hoe zou het modem ingesteld kunnen worden, om deze als bridge in te stellen waarbij deze blijft werken ?
Deze optie zit er toch niet voor niets op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
gisteren heb ik die Huawei terug gezet naar fabrieksinstellingen. Port forwarding voor poort 80 waar youless op zit heb ik nog niet uitgevoerd. Nu ben ik onderweg en kan met mijn laptop zien dat alle data gewoon op bidgely binnen komt wat youless doorstuurt. Schiet mij maar lek.
Het maakt me in ieder geval blij dat het werkt, maar ik snap er geen biet meer van............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Niet online
Aloysxda schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:50:
gisteren heb ik die Huawei terug gezet naar fabrieksinstellingen. Port forwarding voor poort 80 waar youless op zit heb ik nog niet uitgevoerd. Nu ben ik onderweg en kan met mijn laptop zien dat alle data gewoon op bidgely binnen komt wat youless doorstuurt. Schiet mij maar lek.
Het maakt me in ieder geval blij dat het werkt, maar ik snap er geen biet meer van............
Uitgaand verkeer heeft niks te maken met portforwarding.
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 16:44

eagle00789

Est. November 2005

RainMeter script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
[Rainmeter]
Author=eagle00789
AppVersion=2003000
Update=10
Background=#@#Background.png
BackgroundMode=3
BackgroundMargins=0,34,0,14

[Metadata]
Description=Displays YouLess information.
License=Creative Commons BY-NC-SA 3.0
Version=1.0.0

[Variables]
fontName=Trebuchet MS
textSize=8
colorBar=235,170,0,255
colorText=255,255,255,205

[styleTitle]
StringAlign=CENTER
StringStyle=BOLD
StringEffect=SHADOW
FontEffectColor=0,0,0,50
FontColor=#colorText#
FontFace=#fontName#
FontSize=10
AntiAlias=1
ClipString=1

[styleLeftText]
StringAlign=LEFT
StringStyle=BOLD
StringEffect=SHADOW
FontEffectColor=0,0,0,20
FontColor=#colorText#
FontFace=#fontName#
FontSize=#textSize#
AntiAlias=1
ClipString=1

[styleRightText]
StringAlign=RIGHT
StringCase=NONE
StringStyle=BOLD
StringEffect=SHADOW
FontEffectColor=0,0,0,20
FontColor=#colorText#
FontFace=#fontName#
FontSize=#textSize#
AntiAlias=1
ClipString=1

[styleBar]
BarColor=#colorBar#
BarOrientation=HORIZONTAL
SolidColor=255,255,255,15

[YoulessUsageMeasure]
Measure=Plugin
Plugin=WebParser
URL=[URL]/a
RegExp="[0-9]{1,5}(?=\b Watt\b)"
ErrorString="!!"
ForceReload=1

[YoulessProductionMeasure]
Measure=Plugin
Plugin=WebParser
URL=[URL]/a
ErrorString="!!"
ForceReload=1

[YouLessTitle]
Meter=STRING
MeterStyle=styleTitle
X=100
Y=12
W=190
H=18
Text="YouLess"

[YouLessUsgaeLabel]
Meter=STRING
MeterStyle=styleLeftText
X=10
Y=40
W=190
H=14
Text="Current Watt Usage"

[YouLessUsgaeLabelValue]
Meter=STRING
MeterStyle=styleRightText
MeasureName=YoulessUsageMeasure
X=200
Y=0r
W=190
H=14
Text="%1 Watt"
AutoScale=1
DynamicVariables=1

[YoulessUsageBar]
Meter=BAR
MeterStyle=styleBar
X=10
Y=52
W=190
H=2
DynamicVariables=1

[YouLessProductionLabel]
Meter=STRING
MeterStyle=styleLeftText
X=10
Y=60
W=190
H=14
Text="Current Watt Production"

[YouLessProductionValue]
Meter=STRING
MeasureName=YoulessProductionMeasure
X=200
Y=0r
W=190
H=14
Text="%1 Watt"
AutoScale=1
DynamicVariables=1

[YoulessProductionBar]
Meter=BAR
MeterStyle=styleBar
MeasureName=YoulessProductionMeasure
X=10
Y=72
W=190
H=2
DynamicVariables=1
Vervang in dit script wel [URL] (op regel 62 en 70) door je eigen ip-adres of hostname (indien je hem via een hostname beschikbaar hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Goed nieuw met alles ,... Ja qua Youless wel enzo.. Gezocht? Ja...

Vraag: hoe stel ik bij Bidgely het juiste tarief in voor de omrekening naar euro? want alles is in dollars.
het gaat dus om de "Utility rate" Ik zit al te kijken bij essent daar kan ik dus wel de tarieven vinden namelijk:

Groene Stroom Zeker 1jr

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/7b123dd01459e9aa21c5b46eff409bfe.jpg

Daar moet toch iets makkelijks voor zijn ?

[ Voor 3% gewijzigd door Centropy op 14-01-2014 14:00 ]

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Laatst online: 16:42
Gewoon de laatste twee tarieven pakken, die van 21,88 en 19,92 en omrekenen naar dollars? Weet niet of je in Bidgely twee tarieven kan hanteren of maar één, in het laatste geval zou ik het gemiddelde pakken van de twee.

Dus $0,2992 en $0,2724, gemiddeld $0,2858.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

1tje maar , maar zover ik heb lopen zoeken is het nog de enige site die je dus live inzicht in je huidige verbruik kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Laatst online: 16:42
Wel in combinatie met de Youless volgens mij. Gebruik zelf het bekende script van -LA- om de statistieken op mijn eigen server op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
eagle00789 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:01:
RainMeter script:
code:
1
...
Vervang in dit script wel [URL] (op regel 62 en 70) door je eigen ip-adres of hostname (indien je hem via een hostname beschikbaar hebt)
Goed plan! Ik gebruik nu de Windows widget. Ik heb hem net toegevoegd aan mijn Rainmeter, maar als ik hem laad zie ik niets. Enig idee waar ik de mist in ga? Ik heb al even naar de kleur gekeken en een ff achtergrond in tegenovergestelde kleur ingesteld, maar ik zie hem echt niet :P

Edit: Ik heb het al gevonden. Ik mis de achtergrond. Ik heb nu een [code];[/code] voor regel 5, 6 en 7 gezet. Werkt nog niet, maar ik heb in ieder geval tekst :d

Edit2: Ik heb je script aangepast zoals hij bij mij het beste werkt. Aangezien ik geen zonnepanelen of iets in die richting heb, heb ik geen productie. Dit stuk heb ik er dan ook uit gesloopt. Verder heb ik zoals hierboven vermeldt de achtergrond uitgezet. Ik heb het lettertype voor nu gelaten voor wat het is, het blijft toch jouw script _/-\o_
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
[Rainmeter]
Author=eagle00789
AppVersion=2003000
Update=10
;Background=#@#Background.png
;BackgroundMode=3
;BackgroundMargins=0,34,0,14

[Metadata]
Description=Displays YouLess information.
License=Creative Commons BY-NC-SA 3.0
Version=1.0.0

[Variables]
fontName=Trebuchet MS
textSize=8
colorBar=235,170,0,255
colorText=255,255,255,205

[styleTitle]
StringAlign=CENTER
StringStyle=BOLD
StringEffect=SHADOW
FontEffectColor=0,0,0,50
FontColor=#colorText#
FontFace=#fontName#
FontSize=10
AntiAlias=1
ClipString=1

[styleLeftText]
StringAlign=LEFT
StringStyle=BOLD
StringEffect=SHADOW
FontEffectColor=0,0,0,20
FontColor=#colorText#
FontFace=#fontName#
FontSize=#textSize#
AntiAlias=1
ClipString=1

[styleRightText]
StringAlign=RIGHT
StringCase=NONE
StringStyle=BOLD
StringEffect=SHADOW
FontEffectColor=0,0,0,20
FontColor=#colorText#
FontFace=#fontName#
FontSize=#textSize#
AntiAlias=1
ClipString=1

[styleBar]
BarColor=#colorBar#
BarOrientation=HORIZONTAL
SolidColor=255,255,255,15

[YoulessUsageMeasure]
Measure=Plugin
Plugin=WebParser
URL=http://0.0.0.0/a
ErrorString="!!"
ForceReload=1

[YouLessTitle]
Meter=STRING
MeterStyle=styleTitle
X=100
Y=12
W=190
H=18
Text="YouLess"

[YouLessUsgaeLabel]
Meter=STRING
MeterStyle=styleLeftText
X=10
Y=40
W=190
H=14
Text="Current Watt Usage"

[YouLessUsgaeLabelValue]
Meter=STRING
X=200
Y=0r
W=190
H=14
Text="%1 Watt"
AutoScale=1
DynamicVariables=1

[YoulessUsageBar]
Meter=BAR
MeterStyle=styleBar
X=10
Y=52
W=190
H=2
DynamicVariables=1

[ Voor 70% gewijzigd door lolgast op 14-01-2014 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snoz Lombardo schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:33:
Gewoon de laatste twee tarieven pakken, die van 21,88 en 19,92 en omrekenen naar dollars? Weet niet of je in Bidgely twee tarieven kan hanteren of maar één, in het laatste geval zou ik het gemiddelde pakken van de twee.

Dus $0,2992 en $0,2724, gemiddeld $0,2858.
Ik heb gewoon de prijs in euro ingevoerd (0,22). Anders moet ik het iedere keer omrekenen naar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Ik zit met iets vreemds. Eigenlijk vanaf het moment dat ik de Youless heb opgeplakt. Bij een puls (LEDje knippert), meet hij ALTIJD iets meer dan 100%. Meer dan 100% lijkt mij vreemd, want hoe kun je nu meer dan een puls meten?
In de YouLess website ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uikGtj2.png
In de /a omgeving van de website zie ik deze code
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uNkEtP4.png

Is dit iets waar ik aandacht aan zou moeten besteden? Ik heb verder niet het idee dat ik rare waardes zie en ik heb ook geen dubbele records in mijn database oid.

PS. Ja de waardes zijn anders, het is niet in 1 screencaption te doen :+

[ Voor 14% gewijzigd door lolgast op 14-01-2014 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die input-waarde is volgens mij meer voor het foutzoeken bij problemen.
Maar mocht je toch fouten zien bij het loggen (bijvoorbeeld stukken geen data, of te veel), dan kun je even contact opnemen met Youless over ongedocumenteerde opties om de intensiteit te regelen.

Intern is het namelijk een foto-diode die een analoog signaal afgeeft, wat gedigitaliseerd wordt en dan verder verwerkt. Echter het bereik van die A/D conversie is nog wel een beetje te tweaken, maar daarvoor moet je even met Youless contact opnemen. Zij hebben namelijk erg veel ervaring met de zeer grote diversiteit van meters in NL en dat is dus ook een van de redenen dat ik die codes nog niet in de startpost heb opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Snoz en Thinkpad bedankt! het werkt nu zoals ik wil. Zelf ook maar gewoon 1:1 gedaan met de euro dus gewoon het $ zien als euroteken.

Nou heb ik ook een slimme ? gas meter, die zit zelfs aangesloten op mijn slimme energie meter, kan ik dat ook op 1 of andere manier live inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
Ja, er zijn diverse mogelijkheden om een slimme meter uit te lezen. Zoek maar eens (op dit forum bijv) op uitlezen P1 poort. Er bestaan kant en klare tools (plugwise bijv), maar je kunt bijv. ook een Arduino, Netduino of Raspberry Pi hiervoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majkowski
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:53
Centropy schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:54:
Snoz en Thinkpad bedankt! het werkt nu zoals ik wil. Zelf ook maar gewoon 1:1 gedaan met de euro dus gewoon het $ zien als euroteken.

Nou heb ik ook een slimme ? gas meter, die zit zelfs aangesloten op mijn slimme energie meter, kan ik dat ook op 1 of andere manier live inzien?
Op http://www.gejanssen.com kom je al een heel eind als je het ff door leest.
Zelf lees ik het uit met raspberry pi, rj11 naar USB, een python scriptje die het naar een MySQL database weg schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10-2024
Is er iemand met javascript (jquery) kennis die mij kan helpen?
Ik wil een knopje hebben die de sidebar hidden maakt en de chart vergroot
De sidebar hidden maken lukt nog wel, maar de chart vergroot niet automatisch

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/20jq0ll.png

https://github.com/timoline/youless_2

[ Voor 17% gewijzigd door timoline op 19-01-2014 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heb een week of drie geleden de youless aan mijn gasmeter hangen. Eerst met de gas firmware hier op het forum, maar later met een (beta) gas firmware voor Enelogic, welke automatisch verbruik uploadt naar hun website. Deze is mij toegestuurd door een zeer hulpvaardige medewerker.

Het werkt allemaal goed, maar vond het toch jammer dat er op de Enelogic site niet met graad dagen wordt gewerkt. Verbeterpuntje?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kets_One schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 17:26:
Heb een week of drie geleden de youless aan mijn gasmeter hangen. Eerst met de gas firmware hier op het forum, maar later met een (beta) gas firmware voor Enelogic, welke automatisch verbruik uploadt naar hun website. Deze is mij toegestuurd door een zeer hulpvaardige medewerker.

Het werkt allemaal goed, maar vond het toch jammer dat er op de Enelogic site niet met graad dagen wordt gewerkt. Verbeterpuntje?
Bij mij draait ook deze firmware én het script met automatische upload. Kracht van Mindergas zit in de aantallen. Daar komt Enelogic voorlopig nog niet in de buurt. Ik zou graag de tellerstanden in de tooltip hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
@ericplan Ben zelf niet handig met scripts Enzo, maar als er een duidelijke guidenis wil het ook wel met de originele gas firmware icm mindergas proberen.
Draait dit op mijn PC of op mijn router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je een eigen website?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Een slapende website die ik niet gebruik, maar wel erm blog bij blogspot. Kan je daar iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je het topic Mindergas, upload automatiseren gelezen? Daar staan voorbeelden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Heb ik gelezen... Maar zoals gezegd zijn er veel voorbeelden, geen duidelijke instructie.
Maar zal deze toch nog FF doornemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Kets_One op 22-01-2014 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
Mocht iemand van zijn YouLess kwijt willen? Ik heb wel interesse in een 2e, misschien binnenkort zonnepanelen monitoren. :D

Ik ben inmiddels voorzien van een 2e YouLess. :)

[ Voor 17% gewijzigd door GioStyle op 07-02-2014 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik heb mijn Youless aangesloten op mijn Netgear WNDR-3700. Dit is mijn firewall direct achter mijn internet verbinding.

Tot mijn verbazing merk ik dat mijn internetsnelheid enorm verminderd is. Van 150Mbit naar +/- 3Mbit. Trek ik de kabel van de Youless eruit, dan is de snelheid weer in orde...

Iemand die dit herkent, of liever weet hoe dit op te lossen is?

Ter achtergroind info, mijn netwerk ruw weg. De youless wordt uitgelezen door de raspberry.

Ziggo -- Netgear -- Cisco Switch -- Raspberry
..............|
...........Youless

[ Voor 24% gewijzigd door MrBarBarian op 22-01-2014 22:12 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 18:59
De youless heeft slechts een 10Mbit poort, heb wel is eerder gelezen dat een router /switch dat niet zo op prijs stelde.

Kan je ergens in je Netgear of een gekoppeld apparaat zien op welke snelheid de koppelingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
De Netgear (OpenWRT) geeft idd aan dat het een 10Mbit koppeling is. Maar dit mag geen invloed hebben op de snelheid van de overige poorten lijkt me..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
MrBarBarian schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 22:23:
De Netgear (OpenWRT) geeft idd aan dat het een 10Mbit koppeling is. Maar dit mag geen invloed hebben op de snelheid van de overige poorten lijkt me..
Solved :P

Bleek dat mijn (wat verouderde) router het verschil in poortsnelheden niet snapte..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_zip
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-06 11:41
Ik ben al even bezig om de Youless zo goed mogelijk te positioneren voor mijn analoge meter. Bij laag verbruik (<500watt) wordt elke puls perfect geregistreerd. Echter wanneer het verbruik omhoog schiet wordt niet elke puls herkend (bv wanneer ik de oven aan zet).

Is er een manier om de Youless wat scherper af te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Contact opnemen met de YouLess support, die kunnen je daarmee wel helpen.

Aantal impulsen (rotaties per kWh) wel goed ingesteld op je Youless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 17:03
Afgelopen dinsdag ook een Youless binnengekregen. Helaas bij mij ook het probleem dat hij op de analoge meter niet (goed) werkte.

Contact opgenomen met support.
Eerst een tootlje moeten installeren waardoor je de ruwe data te zien krijgt. Hierop was het wegvallen van het licht te zien. Vervolgens via een aparte URL de gevoeligheid aangepast.

Nu werkt hij nu perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_zip
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-06 11:41
Een idee om dat tooltje te delen, of is dat niet de bedoeling van Youless? Ik heb al contact opgenomen maar nog geen reactie (weekend uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bas_zip schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 20:15:
Een idee om dat tooltje te delen, of is dat niet de bedoeling van Youless? Ik heb al contact opgenomen maar nog geen reactie (weekend uiteraard).
Ook in het weekend levert Youless regelmatig support. :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 17:03
Weet niet of Youless dat op prijs stelt. Daarnaast doen ze zelf de conversie van de output naar de URL. Dus aan alleen het tooltje heb je niks.

Idd geeft Youless ook op "vreemde" tijden support. Ik heb geen moment mail van ze gehad tijdens kantoortijd maar juist 's avonds laat en vanmiddag om half 5

Heel even gedult hebben. (ja weet uit eigen ervaring dat het altijd te lang duurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik (als mede-beheerder van de startpost) heb wel overwogen om het in de startpost op te nemen, maar heb besloten het niet te doen.
Mijn redenatie is dat je bij het tunen van de input en led-sterkte net even een iets te afwijkende configuratie hebt en dus meer hebt aan de ervaring van Youless zelf. Anders krijg je hier tig posts met replies erop en ben je uiteindelijk langer bezig. En inderdaad, de response van Youless zelf is vaak nog rapper en op onwaarschijnlijke tijdstippen dan dat men hier op het forum post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op zondag 26 januari 2014 @ 11:01:
Ik (als mede-beheerder van de startpost) heb wel overwogen om het in de startpost op te nemen, maar heb besloten het niet te doen.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RatedR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 12:33
Ik probeer het script van -LA- draaiend te krijgen, echter wil het niet werken.. status tot dus ver:

- script staat op server, kan inloggen, pw verandert, database is aangemaakt, etc. Lijkt allemaal goed.

- cronjob aangemaakt, al weet ik niet zeker of die wel iets doet.. als ik naar de "maand" weergave ga, krijg ik het verbruik van gisteren (in kWh) daar in te zien (is ook de eerste meetdag)

code:
1
0 * * * * /var/www/censuur/public_html/cronjob.php

- live-weergave geeft niets weer, andere weergaves buiten "maand" om geven de volgende melding: "Geen data beschikbaar op deze datum"

- settings.inc.php bestand ge-drie-dubbel-checked. MySQL toegang werkt, YL ip&pw klopt.

Via het externe IP, vanaf een externe locatie (zelfde als server dus) inloggen werkt...

Waar gaat het mis? Iemand een suggestie/idee?

[ Voor 4% gewijzigd door RatedR op 31-01-2014 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je cronjob mist het pad naar de PHP-parser.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RatedR
php scripts worden automatisch door de PHP-parser opgepikt volgens mij.. als ik het pad naar de php file "handmatig" in SSH uitvoer krijg ik echter het volgende terug:

SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1048 Column 'kwh' cannot be null2014-01-31T12:44:00

Dan verder: de liveweergave zou toch niet afhankelijk moeten zijn van de cronjob? Enig idee waarm die niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RatedR schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:45:
php scripts worden automatisch door de PHP-parser opgepikt volgens mij.. als ik het pad naar de php file "handmatig" in SSH uitvoer krijg ik echter het volgende terug:

SQLSTATE\[23000]: Integrity constraint violation: 1048 Column 'kwh' cannot be null2014-01-31T12:44:00

Dan verder: de liveweergave zou toch niet afhankelijk moeten zijn van de cronjob? Enig idee waarm die niet werkt?
Password op de Youless?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RatedR
Nee dat is niet het probleem... Ik zoek nog even verder.. Andere suggesties blijven welkom natuurlijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt erop dat de Youless niet vanaf de server bereikbaar is?

Over PHP-parser, klopt voor een webpagina, niet voor de cronjob.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RatedR
Hoe dan ook, 't lijkt erop dat alle scripts tegen de SQLSTATE error aanlopen... Kan 't zijn dat het json formaat gewijzigd is in de Enelogic firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nogmaals, kan je de webinterface van de Youless bereiken vanaf de serveromgeving? Ik draai de Enelogic gasfirmware en heb het script van LA gewoon draaiend.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RatedR
Ja kan de web interface gewoon benaderen vanuit de server...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Niet online
RatedR schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:26:
- live-weergave geeft niets weer
Weet je zeker dat je webserver bij de youless kan?
Geloof dat je een cookie moest zetten als je met een password werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RatedR
Als ik de cronjob laat lopen dan heb ik een soort halve update in m'n database staan. Het requesten van data lijkt ergens vast te lopen. Waar worden dit soort errors gelogd?

Want nu is 't debuggen wel erg moeilijk, omdat de boel vastloopt in een script dat me geen output geeft... (zowel via cron als via ssh executen geeft me geen output, in de browser cronjob.php draaien is niet toegestaan)

Voor zover ik kan beredeneren gaat 't mis ergens in de request class, maar enige vorm van foutmelding komt pas als cronjob.php de boel (met 'null' waarde ergens) probeert weg te schrijven in de DB.

[ Voor 55% gewijzigd door RatedR op 31-01-2014 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan cronjob eenvoudig editen zodat het wel op de url uitgevoerd kan worden. Even de if-else statement eruit slopen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RatedR
Ik vermoed dat er iets mis gaat met curl, komt inderdaad niet goed door het wachtwoord gebeuren heen ofzo... Frustrerend. Ik hou er even mee op voor vandaag..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

RatedR schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 17:05:
Ik vermoed dat er iets mis gaat met curl, komt inderdaad niet goed door het wachtwoord gebeuren heen ofzo... Frustrerend. Ik hou er even mee op voor vandaag..!
De Youless stuurt op reactie van succesvolle authenticatie een corrupt HTTP response terug. Moet je eens in wireshark bekijken. Er zit een newline of iets dergelijks voor. De response is echter wel belangrijk want daarin zit een cookie die je nodig hebt voor verdere aanvragen.

Ik heb een library gemaakt om de Youless in .NET aan te spreken, en voor het authenticaten kan je hier een implementatie voor vinden. Wellicht kan je een soortgelijke manier gebruiken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:18

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vandaag ook in het kamp van de Youless aangekomen met een analoge meter. Heeft wel iets van een half uur gekost voordat ik het goed op de schijf had gezet maar dan heb je ook wat.

Ik vraag mij alleen af of mijn input waarde van 31% niet te laag is. Dit is echt het hoogste wat ik het kan krijgen. Als ik de deur van mijn meterkast open zet (*en er dus licht binnenkomt) schiet de input wel naar de 60% maar dan houd het ook op.

Voor de zekerheid Youless support maar een mail gestuurd. Kijken wat zij zeggen..

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Ik heb ook een input van rond de 30%. Volgens mij levert het geen problemen op.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ik heb inmiddels een Raspberry Pi ingericht met het script van -LA- echter zie ik na de eerste keer uitvoeren van de cronjob dat er wel gegevens worden ingevoerd bijvoorbeeld bij "dagverbruik" echter de tijd die daar bij staat klopt niet.

Waar kan je deze tijd instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@allure. Dagje wachten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ok, ik heb de PI een nacht laten lopen:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/15yylh0.png
Hij heeft ook al data aangemaakt voor morgen.
Ik draai de cronjob elk kwartier, is dit wellicht te vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
allure schreef op zondag 02 februari 2014 @ 09:28:
Ok, ik heb de PI een nacht laten lopen:
[afbeelding]
Hij heeft ook al data aangemaakt voor morgen.
Ik draai de cronjob elk kwartier, is dit wellicht te vaak?
Ja, één keer per uur draaien. Meer geeft fouten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ok, ik heb m nu aangepast naar elk uur, trekt het vanzelf weer recht met de datum of moet ik dat handmatig doen?

Edit:
Ik heb de cronjob even uitgecomment en zet deze morgen aan het eind van de dag weer aan, dat zal ik wel een gat hebben maar de tijd zal wellicht weer kloppen.

[ Voor 43% gewijzigd door allure op 02-02-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RatedR
Sebazzz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 19:39:
[...]

De Youless stuurt op reactie van succesvolle authenticatie een corrupt HTTP response terug. Moet je eens in wireshark bekijken. Er zit een newline of iets dergelijks voor. De response is echter wel belangrijk want daarin zit een cookie die je nodig hebt voor verdere aanvragen.

Ik heb een library gemaakt om de Youless in .NET aan te spreken, en voor het authenticaten kan je hier een implementatie voor vinden. Wellicht kan je een soortgelijke manier gebruiken.
Thanks! Ik ga er eens induiken... Verklaart nog niet waarom het bij anderen wel gewoon werkt, maar het is iig weer een aanknopingspunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Even voor de gebruikers hier, als ik met een youless mijn gasverbruik wil monitoren en naar pv output wil sturen, welke firmware? Gas of pvoutput? Kan ik dat dan ook als de V7 parameter ingeven of kan hij alleen als opbrengst of verbruik?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk alleen de pvoutputfirmware en ik denk alleen als opbrengst.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dus nieuw systeem maken en als opbrengst in kwh maar is m3 , of als verbruik bij mijn andere systeem die nu alleen opbrengst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet te weinig van PVOutput om je daar antwoord op te geven.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb hem nu even als test lopen op de verbruiksmeter met de pvoutput consumption firmware, dat lijkt goed te gaan.
Wel jammer dat hij maar vrij beperkt is in de opties, het had mooi geweest als je kon kiezen welke waarde je wilt sturen, V7 tot V12 bijv.

Wie maakt deze firmware's eigenlijk? Alleen youless zelf? Of zijn er ook tweakers die dat doen?
Anders word 1 kWh gewoon 1 cuub gas, kan eventueel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle firmware-versies zijn gemaakt door Youless.
Alleen is er wel samenwerking met de betreffende groepen, zoals PVoutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een tijdje de Youless in huis maar hem tot op heden niet aan de praat gekregen (pulse is te zwak, in België zit er een plastiek casing rond de kWh meter, zoiets: http://i32.tinypic.com/27xqvt3.jpg).

Om de Youless niet langer stof te laten vergaren wil ik nu een aparte kWh Meter (met pulse led indicatie) in de groepenkast installeren die alle verbruik meet. Installatie zal ik door professionele electrieker laten doen maar ik ben op zoek naar een geschikte kWh meter. Kan de meter die Youless aanbeveelt voor zonnepanelen (http://youless.nl/productdetails/product/kWh-meter.html) ook dienen voor deze setup (puur meter verbruik)?

Of moet ik eerder kijken naar een ander (/duurder) exemplaar, zoiets?
http://www.conrad.be/ce/n...82300001?ref=searchDetail

Andere tips welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
Ja, die werkt ook prima om je verbruik mee te kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Verwijderd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:31:
Ik heb al een tijdje de Youless in huis maar hem tot op heden niet aan de praat gekregen (pulse is te zwak, in België zit er een plastiek casing rond de kWh meter, zoiets: http://i32.tinypic.com/27xqvt3.jpg).

Om de Youless niet langer stof te laten vergaren wil ik nu een aparte kWh Meter (met pulse led indicatie) in de groepenkast installeren die alle verbruik meet. Installatie zal ik door professionele electrieker laten doen maar ik ben op zoek naar een geschikte kWh meter. Kan de meter die Youless aanbeveelt voor zonnepanelen (http://youless.nl/productdetails/product/kWh-meter.html) ook dienen voor deze setup (puur meter verbruik)?

Of moet ik eerder kijken naar een ander (/duurder) exemplaar, zoiets?
http://www.conrad.be/ce/n...82300001?ref=searchDetail

Andere tips welkom
Dinrails KWh meters met S0 en zelfs met RS 485 koop je hier ook zeer geschikt
http://www.ebay.de/itm/LC...chnik&hash=item54011862d4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De afgelopen dagen heeft de youless naast de netduino het verbruik gemeten op de led van de bruto kWh meter en ik moet zeggen dat het probleemloos werkt en zo klaar was met installeren.
Nu vandaag de netwerkkabel doorgetrokken naar de meterkast buiten ( ik heb er 2) waar ook de gasmeter zich bevind, gelukkig had ik voldoende kabel laten liggen de vorige keer dus kwam daar zonder problemen.

Eerst met de pvoutput firmware geprobeerd het werkend te krijgen op de gasmeter maar die firmware heeft een te zwak fotocell signaal of iets met het licht en donker instellen omdat het signaal te zwak ik voor een zilver vlakje.
Daarna de gasfirmware er in geflashed en dat werkt binnen een paar minuten, een beetje positioneren en klaar.
Toch nog eens terug geflashed naar de pvoutput firmware maar het gaat niet werken helaas dus maar weer terug naar de gas firmware.
Dus nu kan ik gas monitoren op het interne ip, maar nu wil ik het nog ergens naartoe sturen, wat is het beste daar in?
Heeft youless nog ondersteuning voor de units? Het lijkt me wat stil, geen andere firmware's op de site voor tijden als ik zo google en de software en apps blijven ook vrij summier of heb ik dat mis?

Ik heb nu dus gas om uit te lezen maar programma's en apps zijn in kWh ;(

Maken ze soms ook custom firmware ? Een pvoutput versie met de sensor instellingen van gas zou ik wel top vinden, of een instelbalk voor de sensor.
Het kan een zoveel beter product zijn met wat meer optie's ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 20:01:

Maken ze soms ook custom firmware ? Een pvoutput versie met de sensor instellingen van gas zou ik wel top vinden, of een instelbalk voor de sensor.
Het kan een zoveel beter product zijn met wat meer optie's ....
Mijn ervaringen met Youless zijn zeer positief, ik zou zeggen neem contact op met support. Ze staan zeker open voor suggesties.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ze lezen hier niet veel meer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 21:08:
Ze lezen hier niet veel meer mee?
Geen idee, maar hun snelheid van mail beantwoorden kan haast niet op tegen dagelijks meelezen in dit topic, dus ik zou er zeker even een mailtje aan wagen.

Ze kunnen je dan ook helpen met het fine-tunen van de reflectie-sterkte. Dat heb ik expres niet in de startpost opgenomen, omdat zij er net even wat meer ervaring mee hebben en dan kunnen helpen met specifieke problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op zondag 09 februari 2014 @ 15:02:
[...]

Geen idee, maar hun snelheid van mail beantwoorden kan haast niet op tegen dagelijks meelezen in dit topic, dus ik zou er zeker even een mailtje aan wagen.

Ze kunnen je dan ook helpen met het fine-tunen van de reflectie-sterkte. Dat heb ik expres niet in de startpost opgenomen, omdat zij er net even wat meer ervaring mee hebben en dan kunnen helpen met specifieke problemen.
Ik heb ze een bericht gestuurd via de website, eens kijken wat er uit rolt, met de gas firmware werkt het prima ansich maar je kan er verder niets mee als alleen lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Ik maak gebruik van de fork van timoline. Elk uur draait de cronjob.php en haalt de gegevens op.

Maar nu heb ik nog twee problemen, elk uur als de data opgehaald word komt er een meetwaarde met delta -1 en aantal watt op 0. Het is elke uur 1 regeltje, precies op de tijd dat de gegevens opgehaald worden.

Het andere probleem is dat er vannacht van 21:00 tot 06:45 geen data is verzameld.

Heeft een van jullie dit wel eens gehad? Waar zou ik het moeten zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
Gaat je nas/server 's nachts uit of in sleep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
GioStyle schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 09:31:
Gaat je nas/server 's nachts uit of in sleep?
Hm, ik dacht dat het allemaal uitstond, maar ik heb nu nog wel gezien dat de "Advanced HDD Hibernation" aan stond op de synology. Maar aan de andere kant backupt de synology snachts ook nog dus dan heeft hij sowieso aangestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:26
Sinds een aantal dagen heb ik ook de youless draaien. Echter heb ik nogal een laag sluipverbruik volgens mij. 's nachts schiet ie terug naar 3-4 watt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15702269/verbruik.png

Dit lijkt me onmogelijk, aangezien ik het volgende nog aan heb:
- 2 STB's
- modem/router
- vera
- wekkerradio
- 2 smartphones aan de lader

De overige metingen lijken wel aardig te kloppen, maar dat is gis werk.

Aantal omwentelingen staan goed:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15702269/meter.png

De input is misschien een beetje aan de lage kant:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15702269/home.png

Hier staat ie op 20, maar hij zit ook regelmatig lager. Ik zie wel dat de pulsen gedetecteerd worden. Dan schiet hij terug naar 10 of minder.

Wat is jullie mening en wat zou ik dan moeten veranderen?

[ Voor 11% gewijzigd door kipfel op 11-02-2014 10:08 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.