Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:32
Nog een klein vraagje over de KwH meter, hij is al gemonteerd en durf hem niet los te halen. Op de S0 bus staat 21 en 20 bij de aansluitingen. Wat is nu de plus en wat de min?

Inmiddels antwoord van Youless (supersnel) 20 = plus en 21 = min

[ Voor 16% gewijzigd door bing69 op 05-12-2013 18:25 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:38
Top, mijn Youless doet het! Met hulp van Youless is het gelukt....de dip is bij mij niet heel erg goed, maar met wat afstelling net genoeg.

Helaas heb ik dus een C-75 meter, dus minder pulsjes per Kwh....maar het werkt nu wel :).

Helemaal tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C=75 Dat zijn 75 pulsen per KwH, dat is dus in de praktijk regelmatig slechts een puls per vijf tot zelfs vijftien minuten of nog langer als je niet thuis bent.

Met slechts 75 pulsen per KwH lijkt het me inderdaad wat lastig om duidelijk inzicht in je verbruik te krijgen. Zelfs met C=600 vind ik dat al niet meevallen. een wijziging in verbruik duurt al gauw een minuut voor het zichtbaar is en dan moet je nog maar hopen dat een koelkast of aquarium niet net aangaat, fluctuaties in de spanning verstoren je meting ook nog.

Aan de andere kant, een maand terug nam ik slechts een keer per maand de stand op en daarnaast met wat klungelen met een losse verbruiksmeter. Meer inzicht heb ik dus wel wel maar de details (welke gebruikers) mis ik nog. Het lijk wel leuk om tot in de eeuwigheid te weten wat het verbruik is gedurende een sinterklaasavond maar gaat dat meerwaarde opleveren?

Kan iemand motiveren waarom het nuttig is om de youless langer dan een paar weken te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de meeste mensen gaat na verloop van tijd het verbruik weer omhoog. Dat gebeurt heel langzaam. Met een Youless zie je dat eerder. Met mijn gas Youless komt de data automatisch op Mindergas. Kan ik nog beter zien of ik zuinig stook.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:29:
C=75 Dat zijn 75 pulsen per KwH, dat is dus in de praktijk regelmatig slechts een puls per vijf tot zelfs vijftien minuten of nog langer als je niet thuis bent.
Met 75 pulsen per kWh is prima inzicht in je verbruik te krijgen. Een puls per 5 minuten zou betekenen dat je een verbruik van 32 Watt hebt, een puls per 15 minuten zelfs 10,7 Watt. Niet echt realistisch dus.
Als bijv. een koffiezetapparaat aangezet wordt zit je zeker aan de 800 Watt, waarbij iedere 12 seconden een puls voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou je trouwens niet een losse DIN-rail kWh meter kunnen plaatsen als je zo'n trage meter hebt?

Ik ben geen elektriciën, maar als ik dit zo zie: http://bin.ilsemedia.nl/m/m1fy050wc3bz.jpg dan zou je toch een kWh meter tussen de inkomende bruine en blauwe draden kunnen zetten voor ze naar die grote metalen kroonsteen gaan? Of mag dat niet?

Uiteraard moet je dan wel een kWh meter hebben die flink wat stroom aan kan, gezien de hoofdzekering meestal 25A is. Als je dan ook een kWh meter pakt die behoorlijk wat pulsen afgeeft heb je dus een mooi hoge resolutie

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 20:12
De youless app geeft op mijn moto g (met android 4.3) geen grafiek, alleen de ondergrond van de grafiek is zichtbaar en het actuele verbruik (linksboven zeg maar). Mijn nexus 7 2013 (android 4.4) doet het overigens prima en laat de grafiek keurig zien. Als de app nog updates oid krijgt is het msschien goed om deze bug geplet te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klaassie schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:44:
[...]

Met 75 pulsen per kWh is prima inzicht in je verbruik te krijgen. Een puls per 5 minuten zou betekenen dat je een verbruik van 32 Watt hebt, een puls per 15 minuten zelfs 10,7 Watt. Niet echt realistisch dus.
Als bijv. een koffiezetapparaat aangezet wordt zit je zeker aan de 800 Watt, waarbij iedere 12 seconden een puls voorbij komt.
Misschien heb ik het mis, maar ik kom met 1 puls per 5 minuten op 160 Watt uit.
5min per puls = 12 pulsen/uur.
75pulsen = 1 kWh, dus 12 pulsen is 1000 / 75 * 12 = 160 Wh = 160 Watt gemiddeld in een uur.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Aha, 75 pulsen ipv de standaard (?) 375 pulsen per kWh! Dat is inderdaad erg weinig.
Ik was blijkbaar niet goed wakker, schrijf het één en reken met het andere:
1000 / 375 = 2,67 Wh per puls, * 12 = 32 Watt gemiddeld in die 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi als ik via http://192.168.1.114/V?d=1 het verbruik op tel van gisteren kom ik op een ander getal uit dan als ik bij http://192.168.1.114/V?m=12 op de datum van gisteren kijk.
7930 en 10.000.
Hoe kan dat?
Iemand een idee?

Heb via XML een mooie chart pagina gemaakt maar als de data niet klopt heb ik er niks aan.
gr Hans

Maar 2070 watt verschil is wel veel...

De interne log van de Youless werkt met afgeronde getallen vanwege het beperkt beschikbare geheugen. Echter, het verschil in afronding is per meting niet meer dan gemiddeld 1-2%.
(antwoord van Youless)

oeps een fout in mijn script het verschil is dus duidelijk minder
Er kan maximaal 99 watt verschil per dag zijn.

de data bij 00:00 uur zijn volgens mij van 00:00 tot 01:00

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-10-2024
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2013 @ 18:21:
Hoi als ik via http://192.168.1.114/V?d=1 het verbruik op tel van gisteren kom ik op een ander getal uit dan als ik bij http://192.168.1.114/V?m=12 op de datum van gisteren kijk.
7930 en 10.000.
Hoe kan dat?
Iemand een idee?

Heb via XML een mooie chart pagina gemaakt maar als de data niet klopt heb ik er niks aan.
gr Hans
Ik zie precies hetzelfde, waarschijnlijk komt het omdat ... V?d=1 van 00:00:00 t/m 23:00:00 loopt, maar dit klopt natuurlijk niet, een dag loopt immers van 00:00:00 t/m 23:59:59

Ik zie hetzelfde bij het script van -LA- en volgens mij ook bij die van RedNax67...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gianni.vh
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 19:03
Heb me deze week ook een Youless aangeschaft, en heb het script draaien van Rednax.

Leuke toevoeging aan dit script zijn de feestdagen, maar aangezien ik in België woon gelden hier de Nederlandse dagen uiteraard niet.
Daarom even de code aangepast om de 10 officiële Belgische feestdagen te implementeren.

Functie calculateHoliday in class Generic (classes/generic.class.php):

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
public function calculateHoliday($checkDate){

$jaar = date('Y');
       $feestdag = array();

//
       // Vaste dagen
       //

$feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,1,1,$jaar));   //01 januari
       $feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,5,1,$jaar));   //01 mei
       $feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,7,21,$jaar));  //21 juli
       $feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,8,15,$jaar));  //15 augustus
       $feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,11,1,$jaar));  //01 november
       $feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,11,11,$jaar)); //11 november
       $feestdag[] = date('Y-m-d', mktime (1,1,1,12,25,$jaar)); //25 december

//
       // Berekende dagen
       //

$pasen = new \DateTime();
       $pasen->setTimestamp(easter_date($jaar));
       $paasMaandag = clone $pasen;
       $paasMaandag->add(new \DateInterVal('P1D')); //1 dag na pasen

$olhHemelvaart = clone $pasen;
       $olhHemelvaart->add(new \DateInterVal('P39D')); //39 dagen na pasen

$pinksteren = clone $olhHemelvaart;
       $pinksteren->add(new \DateInterVal('P10D')); //10 dagen na O.L.V. Hemelvaart
       $pinksterMaandag = clone $pinksteren;
       $pinksterMaandag->add(new \DateInterVal('P1D')); //1 dag na pinksteren

$feestdag[] = $paasMaandag->format('Y-m-d'); //Paasmaandag
       $feestdag[] = $olhHemelvaart->format('Y-m-d'); //O.L.V. Hemelvaart
       $feestdag[] = $pinksterMaandag->format('Y-m-d'); //Pinkstermaandag

return in_array($checkDate, $feestdag) ? true : false;
}

'k Vond het niet nodig een nieuwe fork te maken juist voor dit, dus deel ik het hier.

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 21:10

BoGu5

hmmmz

uniquorn schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 13:28:
Ik gebruik (bij een hosing partij) de rednax site/scripts en merk een probleem:
Iedere cron job (cron job loopt 10 minuten over ieder uur) zet één foutive waarde in de database.
deze ziet er alsvolg uit:
code:
1
2
3
4
(`id`, `time`, `unit`, `delta`, `value`, `inserted`, `cpKwh`, `IsLow`)
(213421, '2013-08-29 01:09:00', 'Watt', 60, '80', '2013-08-28 23:10:02', '0.190000', 1),
(213422, '2013-08-29 00:10:00', 'Watt', -1, '0', '2013-08-28 23:10:03', '0.000000', 0),
(213423, '2013-08-29 01:11:00', 'Watt', 60, '80', '2013-08-29 00:10:02', '0.190000', 1),

het lijkt er op dat de laatste waarde niet klopt. Nu heb ik nog niet de tijd gehad om er echt naar te kijken, maar als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
Door dit probleem krijg ik in de overzichten de kosten van de dagen niet goed te zien (vermenigvuldigen met 0 word al snel minder dan het werkelijk is)

Ik heb dat laatst een keer opgelost met enkele querry's die de waardes vervang door het sluipverbruik en de piekarief kosten, maar het is toch lastig.

Daarnaast heb ik dat laats een keer verkeerd gedaan (als je < en > omwisselt vevang je de verkeerde waarden) en effectief mijn database omzeep geholen (ik maak de volgende keer wel eerst een backup, maar daar heb ik nu niets aan) ik hoop dat de hoster nog een deel van de data kan terughalen, maar ik heb weinig hoop.

Daaraan gerelateerd, is er nog iemand hier die de bidgely site gebruikt (al is het maar als backup)

Dan zou het mij en andere gebruikers wellicht helpen om op de idee/suggestie site je stem achter te laten voor het volgende idee: https://bidgely.uservoice...tions/4363727-data-export

Hopelijk betekend meer stemmen ook dat het eerder opgepak zal worden :)
Ik vraag me af of je dit al opgelost hebt? Ik loop hier namelijk ook tegenaan. Net zoals jij, gebeurt dat bij mij op het moment dat de crontab draait (in mijn geval op het hele uur, in jouw geval op 10 over het uur).

Edit: soms is het niet zo moeilijk; gewoon het script wat vaker draaien dan eens per uur. :+

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 18:37
Na een tijd de Youless op de kWh meter te hebben gebruikt is daar het inzicht wel duidelijk geworden.
Met een minimaal verbuik van 32W 's nachts lijkt mij dit nu prima.
Ook het vervangen van 2 spots met elk 3x50W door 1xLED en 2x spaarlamp zijn duidelijk zichtbaar geworden :P

Nu gezien de wintertijd de gas firmware erop gezet.
Ik denk dat daar nog wel wat schrikbarende resultaten uit voort zullen komen.

Echter betwijfel of ik wel goede betrouwbare metingen ga krijgen.
Hij kan niet helemaal vlak tegen het venster ivm een opstaand randje op de gasmeter.
Op het cijfer 6 heb ik een rond reflecterend cirkeltje, dus dat zou moeten werken.

Echter is bij mij de Input: 96% (±0%) in rust situatie.
Dus al een behoorlijke reflectie volgens mij ?
Wellicht komt dit door de felheid van het rode ledje wat op de cijfers schijnt.
Zodra de 6 voorbij komt springt ie naar 98% en telt ie er wel 10 liter bij op.
Ik ben alleen bang dat ie af en toe ook de reflectie van een ander cijfer zoals bijv de 8 mee gaat tellen op deze manier. Iemand anders dit probleem ook gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rest van de cijfers aftapen met zwarte tape?

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2013 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
ThinkPadd schreef op zondag 29 december 2013 @ 14:56:
Rest van de cijfers aftapen met zwarte tape?
Ik bedoel de cijfers die op hetzelfde wiel zitten in de gasmeter.
Het zou wel een uitkomst zijn inderdaad om even het glaasje van de gasmeter te verwijderen en alle cijfers behalve de 6 met reflectie zwart te maken met een stift :D
Alleen denk ik niet dat ze er blij mee zijn tijdens een meteropname of controle O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doh logisch natuurlijk :+ Denk dat je toch nog wat meer moet tweaken. Youless er misschien een slag gedraaid op?

En veel tape, om licht van buitenaf te blokkeren.

[ Voor 73% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2013 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou even contact opnemen met Youless hierover, want zij hebben bepaalde (ongedocumenteerde) parameters die je kunt opgeven en daarmee de gevoeligheid van de sensor danwel de intensiteit van de LED kunnen regelen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
Dit is een fork van de dev (1.3.0) versie van -LA- maar wel met de RedNax67 benadering... Dit betekend dat deze per minuut in een aparte rij de data zet.

Dit kost wel meer database ruimte, maar deze is wel veel nauwkeuriger
Ik adviseer wel om een clean install te doen
https://github.com/timoline/youless_2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timoline
Zou je wat screenshots kunnen tonen? Ik ben met name geïnteresseerd hoe het dagverloop eruit ziet. Als feature wil ik ook nog kunnen labelen. Een oplopend verbruik in de tooltip zou ook leuk zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:38
TD-er schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:36:
Ik zou even contact opnemen met Youless hierover, want zij hebben bepaalde (ongedocumenteerde) parameters die je kunt opgeven en daarmee de gevoeligheid van de sensor danwel de intensiteit van de LED kunnen regelen.
Klopt, ze hebben mij ook zeer goed geholpen en ben nu een zeer tevreden gebruiken....en inzicht is echt wel te zien ook al heb ik maar een C=75 meter. In de nacht zie je dan wel geen constante lijn, maar het gemiddelde klopt gewoon goed dus daar kan je zeker wat mee. Het is alleen wel moeilijker om precies die ene stroomverbruiker te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
zie....

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/20jq0ll.png

[ Voor 35% gewijzigd door timoline op 30-12-2013 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
timoline schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:04:
Dit is een fork van de dev (1.3.0) versie van -LA- maar wel met de RedNax67 benadering... Dit betekend dat deze per minuut in een aparte rij de data zet.

Dit kost wel meer database ruimte, maar deze is wel veel nauwkeuriger
Ik adviseer wel om een clean install te doen
https://github.com/timoline/youless_2
Hoe krijg je de Youless gekoppeld? Als ik bij instellingen de meter toevoeg, dan onthoud hij hem niet.

Als ik een schone installatie doe (nieuwe database aangemaakt), dan maakt 1 nieuwe tabel (kwh_h) aan in de database. Bij het uitvoeren van de install.php en update.php kreeg ik de melding dat ik de genoemde bestanden moest verwijderen.

Als ik nu wel inloggen (http://192.168.1.223/Monitoring/index.php) dan krijg ik de melding #!/usr/bin/php No direct access allowed!.

Ik wil het draaiend hebben op een Synology.

[ Voor 32% gewijzigd door BThomas op 31-12-2013 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb zojuist ook een Youless opgehangen. Vooral interessant om te zien dat je inductieplaat vrolijk 3,5 kW slurpt om een kopje thee te maken, gelukkig doet hij dat dan wel heel snel.

Wat ik niet voor elkaar krijg is de koppeling met bidgely, als ik op de upload pagina van de Youless klik op de link om te koppelen met bidgely krijg ik een 404 die zegt dat de requested resource niet gevonden kon worden. Ik heb wel een account op de bidgely site kunnen maken dus die doet het an sich wel.

Ben ik iets verkeerd aan het doen of kan het zijn dat die pagina bij bidgely het even niet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
BThomas schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 16:20:
[...]

Hoe krijg je de Youless gekoppeld? Als ik bij instellingen de meter toevoeg, dan onthoud hij hem niet.

Als ik een schone installatie doe (nieuwe database aangemaakt), dan maakt hij ook geen nieuwe tabellen aan in de database. Ik heb eerst install.php uitgevoerd en daarna update.php

Ik wil het draaiend hebben op een Synology.
Ik draai het zelf ook op een Synology :-)

Als eerste doe je install.php, hier vul je de database gegevens in.
Deze maakt dan de database + tabellen.
Daarna ga je naar index.php | instellingen | meters | en voeg je de YouLess meter(s) toe

Je hoeft dus geen database meer aan te maken met bv Phpmyadmin en een settings.php file te veranderen, dat doet nu dus de install.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
timoline schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 16:54:
[...]

Ik draai het zelf ook op een Synology :-)

Als eerste doe je install.php, hier vul je de database gegevens in.
Deze maakt dan de database + tabellen.
Daarna ga je naar index.php | instellingen | meters | en voeg je de YouLess meter(s) toe

Je hoeft dus geen database meer aan te maken met bv Phpmyadmin en een settings.php file te veranderen, dat doet nu dus de install.php
Bedankt hiervoor. Ik ben nu weer een stap verder. Nu wachten of de cronjob goed werkt.

Iets gaat er bij mij niet goed. Ik krijg elke keer een nul waarde tussen een waarde die wel klopt. Bij de live weergave ziet alles er wel goed uit, maar bij dag en week heb ik een golf tussen de nul en de werkelijke waarde.

Het lijkt ook of er allemaal nullen in de database worden geschreven.

[ Voor 33% gewijzigd door BThomas op 31-12-2013 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Ik gebruik al een tijdje een Youless, maar nu heb ik zonnepanelen en is het dus niet accuraat meer. De mogelijkheden om een P1-poort uit te lezen zijn nogal schaars en dus duur. Tot ik de Enelogic zag. De site is echter nogal summier over de mogelijkheden van monitoring van verbruik i.c.m. PV. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jheroun schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 16:29:
[...]
Wat ik niet voor elkaar krijg is de koppeling met bidgely, als ik op de upload pagina van de Youless klik op de link om te koppelen met bidgely krijg ik een 404 die zegt dat de requested resource niet gevonden kon worden. Ik heb wel een account op de bidgely site kunnen maken dus die doet het an sich wel.

Ben ik iets verkeerd aan het doen of kan het zijn dat die pagina bij bidgely het even niet doet?
Heb je de Youless via je router een IP-configuratie toebedeeld?
Ik zou gewoon de (Windows) Youless-configtool (nog?) een keer gebruiken. Lijkt er namelijk op dat je netwerk-configuratie in de Youless niet volledig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb zojuist ook een Youless opgehangen. Vooral interessant om te zien dat je inductieplaat vrolijk 3,5 kW slurpt om een kopje thee te maken, gelukkig doet hij dat dan wel heel snel.

Same here. Lijkt erop dat er bij Bidgely iets niet goed is want de URL wijst naar hun server. Hopelijk snel gefixt.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bidgely werkt hier gewoon, dus als je echt zeker weet dat de netwerk-config van de Youless goed is (weet je alleen zeker na runnen configtool van Youless) en het gaat om het (voor het eerst) aanmelden bij Bidgely, dan zou ik even wachten tot morgenmiddag.
Dan weet je zeker dat ze in de USA ook in 2014 zitten. Ik heb rond jaarwisselingen wel vaker vreemde dingen gezien die eigenlijk nooit getest bleken te zijn. (niet zozeer bij Youless, maar meer algemeen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ik kan via de ipad app zien dat mijn huis nu 167 watt verbruikt en die configurator deed ook prima zijn werk dus dat netwerk lijkt wel in orde. Ik wacht wel even af. Prettige jaarwisseling verder *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jheroun schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 02:54:
Ik kan via de ipad app zien dat mijn huis nu 167 watt verbruikt en die configurator deed ook prima zijn werk dus dat netwerk lijkt wel in orde. Ik wacht wel even af. Prettige jaarwisseling verder *O*
Dat je interne netwerk goed lijkt te werken, wil niet zeggen dat de nameserver en de gateway goed staat ingesteld.
Dus wanneer je niet met Bidgely kunt verbinden vanaf de Youless, kan het zijn dat een van die 2 parameters niet goed staat.
Die kun je eigenlijk alleen maar instellen met de netwerk-configtool van Youless zelf.

Maar goed, misschien ligt het probleem ook wel gewoon bij Bidgely en dan is het gewoon een kwestie van wachten.

Ook gelukkig nieuwjaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 10:55:
[...]

Dat je interne netwerk goed lijkt te werken, wil niet zeggen dat de nameserver en de gateway goed staat ingesteld.
Dus wanneer je niet met Bidgely kunt verbinden vanaf de Youless, kan het zijn dat een van die 2 parameters niet goed staat.
Die kun je eigenlijk alleen maar instellen met de netwerk-configtool van Youless zelf.

Maar goed, misschien ligt het probleem ook wel gewoon bij Bidgely en dan is het gewoon een kwestie van wachten.

Ook gelukkig nieuwjaar!
Als ik op "Bidgely koppeling activeren" klik in de webinterface van Youless wordt mijn browser geredirect naar een URL (data.myenersave.com/...). Dat heeft dus niks te maken met de netwerkconfiguratie van de Youless zelf.

Voor de zekerheid toch nog even gecheckt, netwerkconfiguratie is goed. Ik heb deze sowieso handmatig ingesteld volgens de stappen uit de handleiding aangezien ik OS X gebruik en de configtool alleen voor Windows is.

[ Voor 0% gewijzigd door Bananeman op 01-01-2014 13:19 . Reden: Autocorrect :( ]

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
Ter verduidelijking van mijn probleem. Ik krijg het volgende te zien.

Elke keer springt hij naar de nul.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2dc5nw3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je misschien een meter met een hele lage puls-count? Dus bijvoorbeeld 75 pulsen per kWh?
Dan kan het zijn dat bij elke uitvoer van de cronjob de gemeten waarde nog steeds gelijk is?
Test bijvoorbeeld eens door de cronjob iets minder vaak uit te voeren.
En treed dit "kam-effect" ook op bij hoog verbruik? (bijvoorbeeld elektrische oven die aan staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
zie je de nul waardes ook terugkomen in de log van de youless zelf?

http://<ip-adres_youless>/V?h=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 16:09
Ik heb hier hetzelfde probleem als BThomas. Elke keer een NULL waarde er tussen.
Heb zelf 900 pulsen per kWh.
De waardes komen nergens anders terug. Ook niet in de fork die per uur gegevens opslaat.
Ik heb een cronjob 1x per uur.

Toevoeging:

Log van de youless:

Verbruik (Watt)
07:39 432
07:40 432
07:41 432
07:42 432
07:43 432
07:44 432
07:45 432
07:46 516
07:47 510
07:48 510
07:49 510
07:50 510
07:51 510
07:52 510
07:53 504
07:54 576
07:55 576
07:56 564
07:57 546
07:58 546
07:59 552
08:00 552
08:01 552
08:02 492
08:03 474
08:04 480
08:05 474
08:06 474
08:07 474
08:08 420

[ Voor 48% gewijzigd door Bever op 02-01-2014 08:40 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
Bever schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 08:39:
Ik heb hier hetzelfde probleem als BThomas. Elke keer een NULL waarde er tussen.
Heb zelf 900 pulsen per kWh.
De waardes komen nergens anders terug. Ook niet in de fork die per uur gegevens opslaat.
Ik heb een cronjob 1x per uur.

Toevoeging:

Log van de youless:

Verbruik (Watt)
07:39 432
07:40 432
etc
Dan zitten we inderdaad met hetzelfde probleem. Ik heb ook een cronjob per uur en mijn meter geeft 10000 pulsen per kWh. In de Youless zelf staat de data wel goed. Ik heb een sluipverbruik van ongeveer 70 Watt.

Live weergave werkt goed.

Dag weergave geeft te lage waarden en een toekomst voorspellende weergave (tot 4 januari)
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/29lmdmo.jpg

Week weergave is nog lagere waarde en nog verder in de toekomst kijken (tot 11 januari)
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/np3qxv.jpg

Maand en jaar weergave lijken er nog goed uit te zien.
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2v3fqj6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2ic0f35.jpg

Als ik in phpMuAdmin kijk klopt er iets niet. Het eerste uur is goed weggeschreven in de database
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/igyahl.png

Daarna wordt het echter nog een keer geschreven, maar ban met nullen. Dit gebeurt zoals het nu lijkt elk uur.
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2j10qdj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
Er zit helaas ergens een bugje in de code, bij een verse installatie heb ik het nu ook......mijn excuses.

het db veld: time is niet unique, ik zal het script even aanpassen.
Helaas moet je wel weer even met een verse database beginnen
(of de dubbele / nul waardes eruit gooien en het veld time handmatig unique maken)

[ Voor 121% gewijzigd door timoline op 02-01-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
timoline schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 09:48:
Er zit helaas ergens een bugje in de code, bij een verse installatie heb ik het nu ook......mijn excuses.

het db veld: time is niet unique, ik zal het script even aanpassen.
Helaas moet je wel weer even met een verse database beginnen
(of de dubbele / nul waardes eruit gooien en het veld time handmatig unique maken)
Kan ik hier voor een update uitvoeren? (update.php)

Waar kan ik dit ander in aanpassen?

[ Voor 3% gewijzigd door BThomas op 02-01-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
BThomas schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 10:58:
[...]

Kan ik hier voor een update uitvoeren? (update.php)
Nee, met phpmyadmin kan je dat eventueel aanpassen

[ Voor 11% gewijzigd door timoline op 02-01-2014 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
timoline schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 11:01:
[...]

Nee, met phpmyadmin kan je dat eventueel aanpassen
Ik heb hem nu aangepast in de tabel, maar dan geeft de cronjob een foutmelding:

SQLSTATE[42S22]: Column not found: 1054 Unknown column 'time' in 'field list'11 - 2014-01-02T10:18:00 - 0

Waar moet ik het nog meer aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
colom time kan niet meer gevonden worden....ik weet niet precies wat je hebt gedaan, maar handigst lijkt mij even opnieuw te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Niet online
timoline schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 11:28:
colom time kan niet meer gevonden worden....ik weet niet precies wat je hebt gedaan, maar handigst lijkt mij even opnieuw te beginnen
Hij kan het veld niet meer vinden, omdat ik de kolom 'time' uniek heb gemaakt met een cijfer.

update: Ik heb een nieuwe install gedaan. Hopelijk gaat het nu wel goed.
update2: Het werkt nu goed. Alles werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door BThomas op 02-01-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:32
Heb het script van Rednax draaien op mijn Synology.
Daarnaast de cronjob aangezet die elke 25minuut de data ophaalt.

Mijn NAS gaat snachts uit, ik ging ervan uit dat de Youless de data over x dagen vasthoud en achteraf uitgelezen kan worden. Echter ontbreekt de data van afgelopen nacht tijdens de periode dat de NAS uit stond.

Hoe kan ik een en ander zo configureren dat de data van afgelopen nacht ook uitgelezen word?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
Niet, want het script van Rednax (en die van mij ook) haalt de minuut data op, Minuut data wordt maar een uur bewaard op de YouLess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Bij mij is de koppeling met bidgely eindelijk gelukt. De pagina waar de Youless heen verwijst deed het een paar dagen niet maar dat is kennelijk inmiddels gefixt bij bidgely.

Het duurde wel even voordat het echt werkte, die lus tussen youless en bidgelypaginas werkt niet in safari op de ipad, niet in chrome onder windows maar wel onder internet explorer. Duh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
timoline schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 09:58:
Niet, want het script van Rednax (en die van mij ook) haalt de minuut data op, Minuut data wordt maar een uur bewaard op de YouLess
Ok, dat is jammer. Is er een andere manier om toch data zichtbaar te krijgen met het Rednax script? Hoeft niet persee minuut data te zijn, iets is beter dan niets.

Een NAS van 40Watt aan laten staan is een beetje zonde, en staat normaal ook alleen maar aan tussen 16.00 - 23.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:00
Is het aanschaffen van een Raspberry Pi misschien een optie? Verbruik daarvan is ~ 4W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Cranberry schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:22:
Is het aanschaffen van een Raspberry Pi misschien een optie? Verbruik daarvan is ~ 4W.
Liever niet. Is het niet mogelijk om, indien niet beschikbaar, de 10minuut of uur data te gebruiken? Iets minder nauwkeurig, en de grafiek zal er wat minder goed uitzien, echter staat er in ieder geval iets ipv het grote lege gat wat ik nu heb ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Niet online

Ik heb contact gehad met YouLess, het bleek idd aan Bidgely te liggen.

Oplossing is eenvoudig (copy-paste van YouLess support): als je op de pagina met de 404 melding bent gekomen, dan hoef je alleen in de adresbalk dit stuk:

http://data.myenersave.com/fetcher/bind?

te vervangen voor dit stuk:

http://bidgely.com/device-register?

Zorg er wel voor dat je eerst al bent ingelogd op je account bij Bidgely voordat je de Youless activeert.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Die pagina bij bidgely deed het inmiddels weer maar goed dat die tip er is dan staat het in ieder geval in het topic :-)

Ik ben in ieder geval op jacht naar het sluipverbruik hier. 170 watt, nou is de schakelklok die op de modem en wifi router staat wel continue aan wegens de kerstvakantie maar het lijkt me toch wat veel. Onze vriezer lijkt een beetje een probleem te hebben, ik denk dat het daarmee samenhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Devian schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:21:
[...]

Liever niet. Is het niet mogelijk om, indien niet beschikbaar, de 10minuut of uur data te gebruiken? Iets minder nauwkeurig, en de grafiek zal er wat minder goed uitzien, echter staat er in ieder geval iets ipv het grote lege gat wat ik nu heb ;).
Dat is best mogelijk, maar dan zul je denk ik zelf wat moeten knutselen.
Het grootste gedeelte is al voorgedaan, paar kleine dingen aanpassen en het zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Jheroun schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:17:
Die pagina bij bidgely deed het inmiddels weer maar goed dat die tip er is dan staat het in ieder geval in het topic :-)

Ik ben in ieder geval op jacht naar het sluipverbruik hier. 170 watt, nou is de schakelklok die op de modem en wifi router staat wel continue aan wegens de kerstvakantie maar het lijkt me toch wat veel. Onze vriezer lijkt een beetje een probleem te hebben, ik denk dat het daarmee samenhangt.
170 is wel veel, wij zitten hier rond de 100 met piekjes als de koelkast of vriezer aanslaat. En wij hebben aardig wat netwerkapparatuur en dergelijke staan (Modem, router, switch/ap, NAS, Cisco ATA).

Helaas doet onze meter maar 75 rondjes per kw/h, dus precies vast stellen waar het vandaan komt is erg lastig :/

Onze buitenlamp is vannacht kapot gedaan....sluip is meteen van ~ 100 naar ~75 gegaan 's nachts. Grappig dat je dat zo makkelijk kan zien >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
is 170 veel voor sluipverbruik...dan heb ik nog wel wat te doen ;-)
Bestaat er geen website voor gemiddelde waardes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Ik vindt 170 best veel ja :)
Inmiddels zit ik hier op 32 watt 's nachts aan sluipverbruik.
Uiteraard zijn daarbij de gemiddelde waarden (pieken in het overzicht) van het verbuik van de koelkast en vriezer niet meegenomen..

Als wij naar bed gaan staat de volgende apparatuur nog aan/standby/steker in stopcontact:

- CV ketel
- Combimagnetron (klokje)
- Koelkast
- Vrieskist
- Humax decoder
- Ziggo modem
- DIR-868L router

Van de kast met daarin de PC, printer, monitor, luidsprekers gaat de stekker er 's nachts uit.
Evenals van de koffiepad/thee machine en los koffiezetapparaat met klokje welke niet gebruikt wordt. Er is gebleken dat deze bij elkaar nog zo'n 12W continu verbruiken zonder noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:22
Ik ben in 1 jaar tijd 's nachts van 288 watt naar 120 watt gegaan.

Oude circulatiepomp van centrale verwarming 70 watt continu vervangen door nieuwe van 4 watt continu.
Oude circulatiepomp van vloerverwarming 35 watt continu vervangen door nieuwe van 4 watt continu.
Ventilatiebox van 60 watt vervangen door een variant dat 3,5 watt continu verbruikt.

Dat zijn een paar dingen waar de TVT <2 jaar is en de moeite waard om te vervangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

170 watt sluip best veel? Zit ik dan op extreem verbruik?

Ik zit op 268 watt sluip. Los van de pieken diepvriezer en koelkast.

Wat niet uit gaat is het volgende:
Waterpomp en filterlamp en zuurstofpomp van de vijver
DS1812+ (nasje)
Zywall 110 (router)
24 poorts switch
Asus ac66u (ap modus)
Modem
2x mediabox standby
2x tv standby
2x versterker standby
CV
3 wekkers
Squeezbox
Klokje van de oven

Nasje kan niet uit ipv data youless naar LA script. Schijnt dat nas, modem router aan laten beter is dan elke dag starten. ivm opspinnen hdd en het andere warm koud hierdoor uitzetten/krimp krijgt en geen goede connectie meer maakt.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jheroun schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:17:
[..]
Staat nu ook in de startpost (aan 't eind)
RobbyTown schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:14:

Wat niet uit gaat is het volgende:
Waterpomp en filterlamp en zuurstofpomp van de vijver
DS1812+ (nasje)
Zywall 110 (router)
24 poorts switch
Asus ac66u (ap modus)
Modem
2x mediabox standby
2x tv standby
2x versterker standby
CV
3 wekkers
Squeezbox
Klokje van de oven

Nasje kan niet uit ipv data youless naar LA script. Schijnt dat nas, modem router aan laten beter is dan elke dag starten. ivm opspinnen hdd en het andere warm koud hierdoor uitzetten/krimp krijgt en geen goede connectie meer maakt.
268 Watt als minimaal verbruik... Helaas is het niet ongebruikelijk, maar evengoed vrij veel.
Dat is ruim 500 euro per jaar aan sluipverbruik.
Voordeel is wel dat de kans op flinke besparing een stuk groter is.
Ik zou in elk geval even kijken naar het verbruik van elk van de genoemde componenten, dan kun je een overweging maken of uitzetten 's nachts of misschien zelfs vervangen een optie is.
Elke Watt continue gebruik gedurende een jaar kost 2 euro.
En er zijn heel veel 24-poort switches waarbij vervangen waarschijnlijk al in 1 jaar terugverdiend is wegens lager verbruik.
Vooral als het de wat professionelere of oudere switches betreft.
Ter vergelijking, een beetje 5 of 8 poorts Gbit (green) switch kan tegenwoordig al voor 25 a 30 euro aangeschaft worden en het verbruik zit dan op zo'n 1.8 - 2.5 Watt idle en ik ken ook 24-poort Gbit switches die 50+ Watt trekken. (vaak wel met lawaaiige fan)
Voor thuisgebruik heb je zelden zoveel poortjes nodig op 1 centrale plek.
En heb je een aparte route nodig naast je modem? (bijvoorbeeld voor VPN opzetten oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

TD-er schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:06:
[...]

Staat nu ook in de startpost (aan 't eind)

[...]

268 Watt als minimaal verbruik... Helaas is het niet ongebruikelijk, maar evengoed vrij veel.
Dat is ruim 500 euro per jaar aan sluipverbruik.
Voordeel is wel dat de kans op flinke besparing een stuk groter is.
Ik zou in elk geval even kijken naar het verbruik van elk van de genoemde componenten, dan kun je een overweging maken of uitzetten 's nachts of misschien zelfs vervangen een optie is.
Elke Watt continue gebruik gedurende een jaar kost 2 euro.
En er zijn heel veel 24-poort switches waarbij vervangen waarschijnlijk al in 1 jaar terugverdiend is wegens lager verbruik.
Vooral als het de wat professionelere of oudere switches betreft.
Ter vergelijking, een beetje 5 of 8 poorts Gbit (green) switch kan tegenwoordig al voor 25 a 30 euro aangeschaft worden en het verbruik zit dan op zo'n 1.8 - 2.5 Watt idle en ik ken ook 24-poort Gbit switches die 50+ Watt trekken. (vaak wel met lawaaiige fan)
Voor thuisgebruik heb je zelden zoveel poortjes nodig op 1 centrale plek.
En heb je een aparte route nodig naast je modem? (bijvoorbeeld voor VPN opzetten oid)
Die 24 poort switch is fanless en is vrij nieuw (HP Procurve 1410-24G). Heb aardig wat poorten ingebruik.
pc, youless, tv, versterker, squeezbox, asus als ap, 2x media player (XBMC), printer, plekje voor pc te fixen, wanneer nodig is laptop op de kabel, 2x nas.
12 stuks 8)7 .

Mijn modem heeft maar 1 poort (is geen ingeboude DHCP of wat ook) dus DHCP, VPN, portforwarding word gedaan vanuit Zywall 110.

Pff 500 euro sluip, aardig wat.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 18:07:
Ventilatiebox van 60 watt vervangen door een variant dat 3,5 watt continu verbruikt.

Dat zijn een paar dingen waar de TVT <2 jaar is en de moeite waard om te vervangen. :)
Daar moet ik ook eens naar kijken, wij hebben ook mechanische ventilatie in ons huis, ik heb nog niet gekeken hoeveel stroom dat ding van ons gebruikt.

Ik weet dat 170 watt gemiddeld gezien niet bizar hoog is maar aangezien in de werkkamers alles achter schakelblokken zit, de hele av setup achter klik aan/uit boxen zit etc vond ik het toch wat hoog.

Net stond het verbruik op 85 watt, dat gaat de goede kant op. Totdat de vriezer weer aansprong, nu is het 230. -O- er stond al regelmatig ijs onderin, toen wilde hij ineens geen ijsblokjes meer maken en na een keer goed ontdooien lijkt hij helemaal van slag. Ik kijk of hij weer stabiliseert, probeer nog een keer een extra lange ontdooisessie maar anders wordt het een reparateur bellen denk ik. Hij staat op -18 maar komt niet verder dan -7 momenteel.

Anyhow, je krijgt een hoop meer inzicht met een simpel stroommetertje. Topding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:10

TheVMaster

Moderator WOS
RobbyTown schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:14:

[...]
Zohww...ik denk dat ik hier niet veel onder zit. We zitten 's nachts wel vaak tussen de 300-400 W, daar moet dus nog genoeg vanaf kunnen.

De volgende apparaten staan (natuurlijk) aan :
  • Youless
  • Koelkast (van 13 jaar oud)
  • Tafelmodel vrieskist (in de niet geisoleerde schuur) ook 13 jaar oud
  • HR (CV) ketel (ook 13 jaar oud)
  • Een Windows 'Server' / NAS
  • 24 port switch (39W continue)
  • Kabelmodem
  • Centrale afzuiging
  • 2 Tablets aan de oplader
  • 2 Smartphones aan de oplader
  • Laptop (die continue aan staat)
  • 1 Wekkerradio
  • 2 digitale decoders
  • 1 Rasberry Pi
En dan nog een paar apparaten die een paar keer in de week 's nachts aan gaan
  • Wasmachine (net nieuw, energiezuinig A++)
  • Wasdroger (oud, 12+ jaar)
  • Vaatwasser (oud, 13 jaar oud)
Heeft het zin om bv. de vaatwasser of de koelkast te vervangen? Of bespaar je daar niet zo gigantisch veel energie mee dat je zo'n ding binnen een paar jaar terug verdient hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koelkast heb je waarschijnlijk zo terugverdiend: http://www.goeievraag.nl/...il-tussen-koelkast.346499
Zelfde voor de vriezer.

Verder is die switch ook onzuinig. Heb je echt 24 poorten nodig? Een 8 poort switch doet nog niet eens 10W volgens mij

Vergis je ook niet in die server...

Handige vuistregel: Verbruik in watt 24/7 keer 2 is het jaarverbruik in euro. Switch alleen kost je dus al 80 euro per jaar.

Gewoon even kijken wat het spul gebruikt, en dan terugverdientijd van een A+(+) vervanger berekenen. En dan kijken of je dat snel genoeg vind, en het aanschafbedrag hebt liggen. Ik typ dit op mn tablet, anders had ik er even een voorbeeldberekening bijgezet.

Verder, dingen als een decoder kunnen toch prima achter een schakelaar (0,69 bij Action), of een tijdschakelaar? Scheelt je ook zo paar euro op jaarbasis. Zelfde voor tablets, die hoeven toch niet 24/7 aan oplader te liggen?

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2014 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Decoders en dergelijke willen nog wel is flinke sluip verbruikers zijn, alle tv/audio en desktop werkplekken hebben hier een verlengsnoer met een schakelaar.

Las hier boven bij iemand dat zowel de versterkers als decoders gekoppeld blijven staan... Lijken mij aardige slurpers

EDIT: even gekeken hoe het hier was vannacht

Als ik om de tien minuten kijk is het ongeveer als volgt:
78 - 162 - 78 - 78 - 162 - 78 - 162 - 162 - 78 - 156 enzovoorts

De lage en hoge zijn ongeveer om en om, erg apart dat zowel het hoog als laag verbruik om en om nagenoeg gelijk is. Mij lijken de pieken van de vriezer/koelkast te komen. Maar wel apart aangezien die natuurlijk nooit beide tegelijk aanslaan. Het zou kunnen dat bijvoorbeeld de 162 pieken van de koelkast komen en de 156 pieken van de vriezer.

Wat draait hier aan spul:
Cisco EPC modem Ziggo
Linksys E4200 (router)
TP-link WDR4300 (ap/switch)
Synology DS213 (schijven gaan uit na 30 minuten)
Youless ( |:( )
Cisco SPA-112 (Analoge telefoon via SIP gebruiken)
HP Laserjet P1102w (Staat altijd stand-by, als stroom eraf gaat moet hij herverbinden wat niet soepel gaat met twee netwerken met zelfde naam)
2x Panasonic DECT telefoon
Vriezer (losstaand, no-frost, 3/4 jaar oud)
Koelkast (inbouw, 2 jaar oud)
7x klokjes (3x wekker, 2x thermostaat, koffiezetter, combi-magnetron)
Mechanische ventilatie
2x smartphone aan oplader
Tablet aan oplader
Laptop aan oplader
Buitenlamp (tijdelijk 25w pitje)

Hebben hier geen normale CV maar stadsverwarming (en geen gas), dat bestaat uit een warmtewisselaar, pomp en thermostaat. Hele systeem is jonger dan een jaar.

En nog een heleboel andere zooi welke hopelijk niks verbruikt O-)

Verbruik valt me niet tegen als ik zo kijk hoe groot het lijstje is :+

[ Voor 72% gewijzigd door nooberke op 04-01-2014 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:10

TheVMaster

Moderator WOS
ThinkPadd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 01:06:
Koelkast heb je waarschijnlijk zo terugverdiend: http://www.goeievraag.nl/...il-tussen-koelkast.346499
Zelfde voor de vriezer.
Interessant stukje, ga eens meten wat ze in een week voor stroom verbruiken.
Verder is die switch ook onzuinig. Heb je echt 24 poorten nodig? Een 8 poort switch doet nog niet eens 10W volgens mij

Vergis je ook niet in die server...

Handige vuistregel: Verbruik in watt 24/7 keer 2 is het jaarverbruik in euro. Switch alleen kost je dus al 80 euro per jaar.
Er zijn meer dan 16 poorten in gebruik op de switch (iets met lokaal buurtnetwerk enzo) en die server, tja...daar draait m'n hele infra op. Moet eens meten wat die bak verbruikt, maar in principe mag hij aan blijven staan. Volgens mij iets van 100 W, dus 200 euro per jaar...ach is ook gedeelte werk/hobby, dat mag wat kosten :+ Die switch slikt geloof ik 30-40W (het is een Cisco 2950), daar hing eerst een 'oude' die tegen de 100W luste, maar die is paar jaar terug vervangen.
Gewoon even kijken wat het spul gebruikt, en dan terugverdientijd van een A+(+) vervanger berekenen. En dan kijken of je dat snel genoeg vind, en het aanschafbedrag hebt liggen. Ik typ dit op mn tablet, anders had ik er even een voorbeeldberekening bijgezet.

Verder, dingen als een decoder kunnen toch prima achter een schakelaar (0,69 bij Action), of een tijdschakelaar? Scheelt je ook zo paar euro op jaarbasis. Zelfde voor tablets, die hoeven toch niet 24/7 aan oplader te liggen?
Tablets liggen alleen 's nachts aan de lader en inderdaad de decoders en TV kunnen best achter een schakelaar 's nachts. Misschien ook eens meten hoeveel W het nu per week slurpt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:22
ThinkPadd schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 01:06:

De meeste (nieuwe) elektronica verbruikt standby <0,5 watt (behalve decoders), dan kan je wel zo'n tijdschakelaar tussen plaatsen, maar die verbruikt zelf ook elektriciteit, waardoor je winst nihil is en je comfort er op achteruit gaat.

Hier een paar voorbeelden uit de praktijk:

TV standby (Sony) : 0,2 watt.
Monitor standby (Dell) : 0,35 watt.
Voeding pc "uit": 1,0 watt.
iMac uit: 1,0 watt.
etc..

Grootste standby verbruikers hier in huis zijn een tv met ingebouwde recorder (Loewe) 3,5 watt, een koffiezetapparaat (Jura) 3,5 watt en een coaxversterker (Hirschmanm) ook 3,5 watt.

Aangezien elke watt op jaarbasis rond de 2 euro ligt, dan kost die Sony tv bijvoorbeeld 0,40 eurocent om een jaar lang op standby te staan. Ik vind dat wel prima, het brengt comfort met zich mee. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het laaghangend fruit, oftewel snel terugverdienen, is vaak:
- oude koelkast/vriezer vervangen (kan maar zo 400 - 600 kWh per jaar schelen, a 23 cent per kWh)
- decoder/digitale ontvanger 's nachts uit. (kan makkelijk 25 a 30 Watt schelen)
- Verouderd of professioneel netwerkspul (overgebleven/afgeschreven van werk bijvoorbeeld), zoals switches en laserprinters. Switches vervangen voor modern (en goedkoop) spul, netwerkprinter in elk geval op ECO-mode zetten (staat default vaak uit van professioneel spul), maar vaak 's nachts gewoon uitzetten.
- mechanische ventilatie vervangen (verbruik kan maar zo 60 - 80 Watt schelen)

Stand-by verbruik van modern spul is tegenwoordig al een stuk beter geregeld. Inderdaad laders, TVs, etc. verbruiken vaak inderdaad < 1 Watt. Neemt niet weg dat je vaak toch zo'n 20 van die dingen in huis hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Hier het idle verbruik ook van 250watt terug weten te dringen naar 65watt.

Gaat een mooie besparing opleveren!
De 65w komt nog vooral door de WTW installatie en de koelkast.

Idle verbruikers hier waren vooral:
Subwoofer
UPC decoder
Denon receiver
Defecte haarföhn

Overal schakelaars achter gezet op modem en NAS na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:49

DDX

Even dit docje quoten :
Nakebod schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 22:02:
Is het een geinig idee om een beetje te kijken wat iedereen hier als laagste verbruik kan halen? :)
Dus het verbruik wanneer alles behalve het "essentiële" uitstaat. Bijvoorbeeld snachts of als er niemand thuis is.
Nu is het essentiële voor iedereen natuurlijk wel wat anders, zo staat hier bijvoorbeeld 24/7 mijn NAS aan, o.a. het YouLess script draait op mijn NAS. Zoiets kan je dan eventueel onder Opmerkingen plaatsen.

Heb een basic Google Docs spreadsheetje gemaakt hiervoor, om het topic niet helemaal nutteloos onder te spammen.

Gelijk even verifiëren of ik goed reken :+
Kosten per jaar bereken ik: <prijs per kWh>*24*365/1000*<watt>.
Als ik even een online energie calculator ernaast pak, kom ik op dezelfde waardes uit als met mijn berekening, dus ik denk dat het klopt :P

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Heb hem net ook even ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
bassd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 13:34:
[...]

Dat is best mogelijk, maar dan zul je denk ik zelf wat moeten knutselen.
Het grootste gedeelte is al voorgedaan, paar kleine dingen aanpassen en het zou moeten werken.
Ben niet zo goed goed genoeg met knutselen denk ik om dat voor elkaar te krijgen.

Zou het eventueel ook mogelijk zijn om de mysql database van de Synology NAS vanaf een USB stick te draaien? Zoja, dan zou de NAS gewoon kunnen hibernaten en de hardeschijven in standby plaatsen. Dan verbruikt de NAS nog maar +/- 10W ipv 40W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
Ik lees dat meer mensen een synology NAS gebruiken om hun youless waarden op te slaan en te bekijken. ik doe dat ook. Voor mij is daarbij een nadeel dat elk uur de NAS even gebruikt om de metingen door te geven van de youless. Dat betekent dat de harde schijven uit slaapstand komen, even iets doen en dan na 15 minuten de NAS weer gaat slapen. Dit is natuurlijk niet energiezuinig :-)

Mijn idee is:
Is het mogelijk om de LA- scripts aan te passen zodat de waardes naar een watchfolder geschreven worden ipv direct naar de SQL database. De watchfolder is dan een USB stick, die niet hoeft op te spinnen. De youless schrijft dan elk uur (maar dat kan dan ook makkelijk elke 5 minuten worden) naar de watchfolder. Zodra de web pagina-interface (het script) van -LA- aangeroepen wordt is het eerste wat deze doet de data uit de watchfolder halen van de USB stick, in de SQL database stoppen en vervolgens weer gewoon verder gaan met gegevens laten zien e.d.

Ik heb thuis 2 programma's die ook zo werken (SABNZBD en een weerstation progje in ansi-C), die kijken resp. schrijven elke 5 minuten op de USB stick. Hierbij worden de harde schijven niet gebruikt en blijven lekker energie-zuinig slapen.

Het voordeel zou ook zijn dat de webpagina's altijd bijgewerkt kunnen worden tot de laatste minuut (of bv 5 minuten) ipv tot het laatste uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 08:47

henwy

Meh

witteveder schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:58:
Ik lees dat meer mensen een synology NAS gebruiken om hun youless waarden op te slaan en te bekijken. ik doe dat ook. Voor mij is daarbij een nadeel dat elk uur de NAS even gebruikt om de metingen door te geven van de youless. Dat betekent dat de harde schijven uit slaapstand komen, even iets doen en dan na 15 minuten de NAS weer gaat slapen. Dit is natuurlijk niet energiezuinig :-)

Mijn idee is:
Is het mogelijk om de LA- scripts aan te passen zodat de waardes naar een watchfolder geschreven worden ipv direct naar de SQL database. De watchfolder is dan een USB stick, die niet hoeft op te spinnen. De youless schrijft dan elk uur (maar dat kan dan ook makkelijk elke 5 minuten worden) naar de watchfolder. Zodra de web pagina-interface (het script) van -LA- aangeroepen wordt is het eerste wat deze doet de data uit de watchfolder halen van de USB stick, in de SQL database stoppen en vervolgens weer gewoon verder gaan met gegevens laten zien e.d.

Ik heb thuis 2 programma's die ook zo werken (SABNZBD en een weerstation progje in ansi-C), die kijken resp. schrijven elke 5 minuten op de USB stick. Hierbij worden de harde schijven niet gebruikt en blijven lekker energie-zuinig slapen.

Het voordeel zou ook zijn dat de webpagina's altijd bijgewerkt kunnen worden tot de laatste minuut (of bv 5 minuten) ipv tot het laatste uur.
Zoiets zou geweldig zijn. Ik heb al meerdere dingen zoals logfiles en bepaalde scripts draaien vanaf een USB stick. Youless is nog 1 va nde weinige dingen die de schijven uit hibernate halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
witteveder schreef op maandag 06 januari 2014 @ 13:58:

Mijn idee is:

Waar is die 'like' knop op Tweakers :+ !

Zou een hele mooie oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:55
Ik zit 's nachts vaak wel onder de 100 watt, soms iets er boven. Ligt er net aan of ik de moeite heb genomen om bepaalde apparaten uit te schakelen. Lijstje van actieve apparaten is bij mij (volgens mij) als volgt:
  • Koelkast (half jaar oud)
  • Vriezer (half jaar oud)
  • TV
  • Decoder
  • RPi
  • Wii
  • WiFi AP
  • Modem
  • Youless
  • Synology
  • IP-camera voor buiten
  • 3x 5poorts Netgear switches (verschillende locaties...)
  • Laptop aan docking
  • Monitor zonder aan/uit knop
  • USB printer ( :X )
  • Receiver
  • iPad
  • 2x iPhone
  • Magetron klokje
  • Nixie klok
Misschien mis ik nog wel wat zaken. Nu is er bijvoorbeeld ook niemand thuis en zit het verbruik al een half uur op 132 Watt. Ben nog nooit met een kritisch oog door het huis gelopen, wil eerst eens kijken waar ik na een jaar überhaupt op uit kom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:45
Wat mensen vaak vergeten en wat bij ons (2x) 18W verbruikte was de (hoe heet zoiets eigenlijk) zit stand van het bed. Wat je dus 1x per maand gebruikt om eens tv te kijken op de slaapkamer.
Als ik dus tv wil kijken op de slaapkamer, gaat eerst de stekker van de TV erin, daarna van het bed, (en daarna als ik niet in slaap val, alles er weer uit).
Scheelt dus 315Kw

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ik heb het bed op een PIR bewegingsschakelaar zitten. Niet zo efficiënt als jouw stekker, maar wel zo makkelijk :-) Het bed heeft daardoor in 2013 27kWh gebruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door art op 06-01-2014 17:50 ]

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een stekker met afstandsbediening van de Action zit mn verstelbare bedbodem, om hem niet te vergeten uit te zetten is ie gekoppeld met een bedlampje. Op een ander stekker de tv inclusief antenneversterker en een kleine audio versterker (TV geluid lijkt echt nergens op). De derde stekker voedt mijn laptop, als die uit staat scheelt toch weer wat licht en sluipverbruik van de lader.

Bij elkaar komt er dus wel steeds meer troep als afstandsbedieningen e.d. op en rond mn bed.

Mijn basis verbruik is ergens rond de 70 Watt, pieken tot bijna het dubbelle door aquarium en koelkast. Heel precies moet ik het nog eens uitzoeken welke piek waarbij hoort. De koelkast is A+, volgens opgave 117 KWh per jaar.

Mechanische ventilatie heb ik vorig jaar vervangen door een gelijkstroom model. Mn grootste klapper is geweest om mn websites uit de meterkast te verhuizen naar een hoster. Een oude pc kost over de 100 Watt continu en dan nog een Nas voor back-up enz.

Maar het kost me voor elektra meer moeite om er grip op te krijgen dan voor gas moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henwy schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:29:
[...]

Zoiets zou geweldig zijn. Ik heb al meerdere dingen zoals logfiles en bepaalde scripts draaien vanaf een USB stick. Youless is nog 1 va nde weinige dingen die de schijven uit hibernate halen.
Probleem is alleen wel dat een USB-stick daar niet echt voor gemaakt is.
Een van de eerste dingen die je dan moet doen is een filesysteem op de stick zetten wat wat vriendelijker voor flashgeheugen is dan FAT/FAT32. Aangezien de meeste USB-sticks (eigenlijk allemaal) geen wear-levelling ondersteunen, zit je bij elke aanpassing gelijk de file-tabel bij te werken en dus altijd dezelfde sector bij te werken. Dan is zo'n stick na pak 'm beet 5000 updates naar de eeuwige bitvelden toe.
Als je dat 1x per uur hebt, is dat zo'n 9 maand.
Zelfs gewoon Ext3/4 filesysteem zal niet voldoende zijn. Eigenlijk moet je dan bij het scripten daar al rekening mee gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:05
sinds eergisteren exact een maand na het runnen van het script stop mijn script er mee, live ziet hij het nog wel. Alleen geen nieuwe data wordt meer weggeschreven. Ik heb het volgende draaien.

#minute hour mday month wday who command
*/25 * * * * root /usr/syno/bin/php /volume1/web/Monitoring/xanjob.php

wat kan ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog schijfruimte vrij?
Let wel dat de default van een aantal filesystemen is dat 'ie 5% reserveert voor root. (bijvoorbeeld ext2/3/4)
Dus "schijf vol" achtig gedrag kan ook voorkomen als er nog 5% leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timoline
le dj schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:48:
sinds eergisteren exact een maand na het runnen van het script stop mijn script er mee, live ziet hij het nog wel. Alleen geen nieuwe data wordt meer weggeschreven. Ik heb het volgende draaien.

#minute hour mday month wday who command
*/25 * * * * root /usr/syno/bin/php /volume1/web/Monitoring/xanjob.php

wat kan ik doen
Wel heel toevallig dat mijn script ook eergister was gestopt (vanaf 14:30),
reboot van de NAS en hij draait weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
TD-er schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:46:
[...]

Een van de eerste dingen die je dan moet doen is een filesysteem op de stick zetten wat wat vriendelijker voor flashgeheugen is dan FAT/FAT32. Aangezien de meeste USB-sticks (eigenlijk allemaal) geen wear-levelling ondersteunen, zit je bij elke aanpassing gelijk de file-tabel bij te werken en dus altijd dezelfde sector bij te werken. Dan is zo'n stick na pak 'm beet 5000 updates naar de eeuwige bitvelden toe.
Zelfs gewoon Ext3/4 filesysteem zal niet voldoende zijn. Eigenlijk moet je dan bij het scripten daar al rekening mee gaan houden.
Wel mee eens, maar het is niet zo erg als je schetst. Ik ben nu aan mijn 3e usb stick toe in ~4 jaar, terwijl ik elke 5 min een schrijf actie doe. 2 van de 3 usb sticks waren ook nog eens van die goedkope reclame rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:05
timoline schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 09:37:
[...]

Wel heel toevallig dat mijn script ook eergister was gestopt (vanaf 14:30),
reboot van de NAS en hij draait weer
Helaas, geldt dit niet voor mij. Ik heb net een reboot gedaan en niets.
Wellicht een geheel nieuwe install? Hoe kan ik het geheel weer draaiend krijgen zonder dat ik ook mij vorige data niet nuttig meer kan gebruiken voor analyse?

Welke gegevens hebben jullie nog meer nodig om meer te kunnen zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:25
-LA- schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:34:
[...]

Welke versie van IE gebruik je? :?

Ik heb het getest in IE8 en IE9 en daarin werkt het gewoon.....
Even een roundhouse kick, maar ik heb hetzelfde probleem. Ook bij het installeren van de 1.3.0 dev versie.
In de file script.js staat

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
// Create chart function
// Generate loading screen
            if(loadingEnabled)
            {
                historychart.showLoading();
            }
            else
            {
                loadingEnabled = true;
            }   

Deze 'historychart' is nergens gedefinieerd, dus gaat het mis. In Chrome krijg ik de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
Uncaught ReferenceError: 
historychart is not defined script.js:108
createChart script.js:108
(anonymous function) script.js:442
f.event.dispatch jquery-1.7.1.min.js:3
h.handle.i

EDIT Opgelost door de versie van timoline te installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door MuddyMagical op 07-01-2014 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 08:47

henwy

Meh

TD-er schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:46:
[...]

Is dit op een manier te monitoren? Of is het gewoon vanaf een bepaald moment gebeurt? 2 Sticks per jaar zou ik nog niet eens zo erg vinden, zolang je het probleem maar voor kunt zijn. Maar dat zal wel niet het geval zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probleem is dat wanneer data niet goed weggeschreven kan worden, dat je dat door caching pas veel later merkt.
USB-sticks hebben ook niet echt iets als een SMART, dus dat aan zien komen is gewoon heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo, weer een serieuze energiebesparing gerealiseerd :) De Youless zit nu voor z'n voeding aangesloten op de tweede USB-poort van de nieuwe router.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
ericplan schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 18:16:
Zo, weer een serieuze energiebesparing gerealiseerd :) De Youless zit nu voor z'n voeding aangesloten op de tweede USB-poort van de nieuwe router.
Ehm.... afgezien dat het een vrij stopcontact oplevert, blijft de energie consumptie toch hetzelfde? Of...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:26

allure

Titaan fase 2/3

Ik ben van plan een Youless aan te schaffen, ik vraag me alleen af of deze wel op mijn meter geplakt kan worden, de ruimte vanaf de zwarte rand (waar het glas begint) tot aan het midden van de draaischijf is 2CM.

Heeft iemand dezelfde meter en kan mij bevestigen of dit gaat werken?

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/149czrs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
witteveder schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 18:20:
[...]
Ehm.... afgezien dat het een vrij stopcontact oplevert, blijft de energie consumptie toch hetzelfde? Of...
Ja en nee. Het verbruik blijft gelijk, maar het scheelt één netvoeding die ook verliezen heeft.
allure schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:04:
Ik ben van plan een Youless aan te schaffen, ik vraag me alleen af of deze wel op mijn meter geplakt kan worden, de ruimte vanaf de zwarte rand (waar het glas begint) tot aan het midden van de draaischijf is 2CM.

[afbeelding]
Ik denk dat het wel past, maar dat je het onderste telwerk niet meer kan zien.

Wat zou die meter destijds gekost hebben? Daar moet de netbeheerder toch flink aan verdiend hebben in al die jaren.

[ Voor 50% gewijzigd door ericplan op 09-01-2014 19:32 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Verdienen aan een elektriciteits-meter?

Omdat je de meter huurt bedoel je? Ik zie nu pas dat die meter van 1968 is, best vreemd omdat ons huis van 91 is...

[ Voor 60% gewijzigd door allure op 09-01-2014 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
allure schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:04:

[afbeelding]
Als er op die horizontaal draaiende schijf een zwart vlakje zit kan het :) Dat is namelijk het enige wat de Youless nodig heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2014 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Top, dan ga ik er 1 bestellen. Ik vond de ruimte van 2cm krap omdat het dingetje de afmetingen heeft van 53x37x20 mm.
Het lijkt dat de sensor precies in het midden zit, en dan komt 53 / 2 = 26,5mm niet voor de draaischijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
allure schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:37:
Verdienen aan een elektriciteits-meter?

Omdat je de meter huurt bedoel je? Ik zie nu pas dat die meter van 1968 is, best vreemd omdat ons huis van 91 is...
Ja, je betaalt een vast bedrag voor de meetdienst, zit ergens verstopt in je jaarnota.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
allure schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 20:04:
Top, dan ga ik er 1 bestellen. Ik vond de ruimte van 2cm krap omdat het dingetje de afmetingen heeft van 53x37x20 mm.
Het lijkt dat de sensor precies in het midden zit, en dan komt 53 / 2 = 26,5mm niet voor de draaischijf.
Hij hoeft volgens mij niet rechtop gemonteerd te worden (dat de kabels er aan de onderkant uitkomen), volgens mij kan hij ook prima liggend gemonteerd worden. En anders knutsel je toch wat met wat stukken karton en tape etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ericplan schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:07:
[...]

Ja en nee. Het verbruik blijft gelijk, maar het scheelt één netvoeding die ook verliezen heeft.

[...]
Over het algemeen is het verlies een aardig constant percentage, tenzij je een zwaar overgedimensioneerde voeding hebt. :)

En over die draaischijfmeter... wees er maar zuinig op, menigeen zou er graag een hebben hangen zodra er zonnepanelen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Youless wou ik hier op mijn Ubee modem van Ziggo prikken. Maar USB poort is uitgeschakeld. Ik dacht: Prima, de Youless is toch een 'dom' apparaat, gebruikt USB alleen voor voeding.

Maar de USB poorten op het modem zijn dus echt UIT, er staat ook geen spanning op. Nu moet ik dus alsnog een netvoeding gebruiken voor m'n Youless...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 12:58
youless draait ondertussen meer dan een jaar bij mij en werkt perfect. Zelfs als ik bij iemand anders op het wifi zit, kan ik door het ipadres in de browser in te tikken in het menu komen.
Nu komt het: Als ik het ipadres voor mijn beveiligingscamera opvraag is deze hetzelfde. voor deze camera heb ik op mijn router port forwarding ingesteld op het juiste ip adres en kanaal. Toch kan ik van buitenaf niet in deze ipcamera komen. Met mijn eigen wifi gaat dit probleemloos.
Nu heb ik een huawei modemrouter, waar de youless bekabeld aan gekoppeld is en de camera is met wifi verbonden aan de linksys draadloze router die met een kabel aan de huawei zit.
Zou iemand me aan kunnen geven hoe ik van buitenaf op die camera kan komen, ipv op youless ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 12:58
Om jullie een beeld te geven van mijn aansluiting heb ik een afbeelding onder deze link:
https://www.dropbox.com/s...7/IMG_20140111_155140.jpg
Pagina: 1 ... 30 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.