Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 17:13
kiwi71 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:23:
[...]

Ik had hier problemen met de exe op win7 64 bit. Op win7 32bit werkte deze wel goed. Klopt dit ook met jouw pc's??
ja, dat zou goed kunnen O-)

Nu heb ik een wachtwoord op de youless gezet en een forward regel in de router gezet. Alles werkt vanaf het internet, behalve de ios app. Wat raar is, want op de iphone browser is deze dus wel gewoon bereikbaar.
Ik heb de volgende dingen getest: ip adres ipv hostnaam: geen verschil, leeg wachtwoord: geen verschil, andere poort: geen verschil.

Kan het zijn dat de ios app gewoon niet werkt vanaf buiten?
Een laatste poging: herinstallatie van de app en vanaf boven de instellingen aangepast en nu werkt het wel

[ Voor 7% gewijzigd door gassiepaart op 23-10-2012 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
@leabra56: De interne tijd van de Youless is niet in orde doordat de tijdsynchronisatie niet werkt. Inmiddels via de email duidelijk geworden dat dit te maken heeft internet verbinding via een proxy server; DNS resolven via google DNS server 8.8.8.8 wordt niet doorgelaten.

@TD-er: De mogelijkheid om manueel de tijd in te kunnen stellen in het systeem menu is er in gezet voor een eventueel off-line gebruik (maar ik denk dat dat vrijwel niet gebruikt wordt).

@catr: De sensor ID's die in Bidgely worden getoond kunnen optioneel door het device geleverd worden. De Youless geeft geen ID mee. Met alleen elektriciteit is dat ook niet nodig, maar als er gas bij komt is het wel handig. We posten hier binnenkort een update van de gas firmare waarin een andere ID voor de gas sensor. Overigens is een aparte visualisatie voor gas in Bidgely iets dat er nog zit aan te komen (wij hebben een test versie gezien).

@DDX (en anderen): Hier is er ook een flatline in het weekend. Ik heb het nagevraagd en het blijkt dat Bidgely een hosting migratie heeft gedaan in het weekend. Als het goed is, is de Watt waarde van de flat-line het gemiddelde verbruik over die periode. Gemiddeld gesproken zou de waarde die getoond wordt dan moeten kloppen, maar de details in het verbruik zijn dan over die periode niet zichtbaar.

@biggerfoot: De Youless stuurt de kWh tellerstand naar Bidgely. Daardoor geeft een handmatige wijziging van deze stand een plotseling groot verbruik (of levering) in de grafiek. Ze kijken er momenteel naar of er met een soort sanity check/filter dit soort sprongen uitgefilterd kunnen worden.

@MacVirusS: Cool dat je een Vera plugin voor Youless hebt gemaakt :) JSON interface voor gas is inderdaad zoals catr zegt gelijk maar dan L/h en m3. Je hoeft dan in principe alleen de eenheid aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Weet niet of het al eerder gepost is, liever dubbel dan niet.

Ik heb een onhebbelijkheidje in de Youless gevonden. Ik gebruik 'em om -samen met een kWh pulsmeter- de zonnestroomopbrengst te loggen. Nu viel het me op dat de beginstand van vanochtend lager was dan de eindstand van de avond ervoor. Ik dacht eerst dat de Youless ook in staat was om "negatieve pulsen" van een kWh meter te verwerken, maar de oorzaak is een stuk minder exotisch.

Wat gebeurt er:
- omvormer is klaar, laatste stand zit in de database
- het stopcontact waarop de Youless (samen met switch en Tigo management unit) zit, verliest spanning, want de tijdklok schakelt uit om een uur of elf 's avonds.
- 's ochtends komt er weer spanning op de Youless en guess what? De nieuwe stand is lager dan de eindstand van gisteren.

Dit fenomeen is heel eenvoudig vast te stellen: vraag de laatste stand op, power cycle de Youless en zie dat de nieuwe stand lager is dan de stand ervoor....

Dat betekent dat de Youless eigenlijk niet van de stroom af mag. Nu vroeg ik me af: hoe gaat dat als de Youless op de conventione wijze gebruikt tbv de elektriciteitsmeter en er is een stroomstoring?

Mijns inziens moet de Youless de stand frequenter wegschrijven c.q. bewaren opdat -ie immuun wordt voor onderbrekingen in de stroomvoorziening.

Of ben ik nu gewoon spuit elf en is er allang een oplossing voor?

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 23-10-2012 20:08 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanv
  • Laatst online: 16-04 23:11
Heb vandaag mijn tweede Youless binnen gekregen welke ik voor gas meting wil gaan inzetten.
Heeft er toevallig al iemand het script van -LA- geschikt gemaakt voor Gas meting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:50
Twanv schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:52:
Heb vandaag mijn tweede Youless binnen gekregen welke ik voor gas meting wil gaan inzetten.
Heeft er toevallig al iemand het script van -LA- geschikt gemaakt voor Gas meting?
Als ik er zelf nog 1 extra had had ik het zelf gedaan maar helaas zit dat er hier voorlopig nog niet in :/
(Geen zin om een extra youless te kopen terwijl ik over een jaar in een nieuw huis zit met misschien wel een andere (gas)meter)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD1
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-02 15:14
Ik kan het zo gauw niet vinden, maar is er ook een S0 aansluiting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is er ook de mogelijkheid om de puls door te krijgen? Op dit moment lees ik elke 200 ms de webinterface uit om te kijken of er iets is veranderd en er dus een puls was/is. Maar mooier is natuurlijk om een push te krijgen met de pulse.

Verder heb ik die van mij ontvangen met een kapotte usb kabel. Niet heel boeiend, maar wilde het toch even melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@hansdegit: Het is inderdaad zo dat de Youless meterstand een iets oudere meterstand heeft na een powercycle dan de stand op het moment van de powercycle. De kWh stand wordt na elke ophoging van 0,1kWh in het eeprom geheugen gesaved. De reden dat dit niet frequenter gebeurt is om te voorkomen dat het eeprom geheugen voortijdig verslijt (wat zou gebeuren als deze bij elke puls wordt gesaved).

@JohnD1: Er is geen aparte S0 aansluiting, maar er zijn Tweakers (daar ben je Tweaker voor ;) ) die de S0 output van een kWh teller op de print van de Youless hebben verbonden:
ericplan in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
sbrzon in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
stef110 in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"

@DRaakje: De JSON interface is alleen voor pull requests. Als je je gegevens doorgeeft via de support dan sturen we je een vervangende USB kabel na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Mag ik even een dikke duim opsteken voor de Youless support? Mag ik dat doen? Ja, dat mag ik doen.
Bij deze.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:07

FutureCow

(C) FutureCow

Heb nu sinds een weekje ook een youless, werkte allemaal prima in een keer. Heb het script van -LA- draaien, ziet er mooi uit! Heb alleen 1 probleempje bij de dag (en week) loopt de tijd een uur achter met de werkgelijkheid. Als ik om 16:15 even stofzuig(mijn vriendin :)) dan staat dat om 15:15 in de grafiek. Kan dit veroorzaakt worden door een tijd die niet 100% gelijk loopt. Waardoor er om 0:00 de youless denkt dat het nog 24 oktober is terwijl het systeem met 5 sec verschil al denkt dat het 25 oktober is?

Of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken? En als dit wel zo is, dan is het misschien handiger de cronjob op x:01 van het uur te laten uitvoeren zodat een tijd verschil van 0 tot 60 seconden niet meer uit maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD1
YouLess schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 23:40:
@JohnD1: Er is geen aparte S0 aansluiting, maar er zijn Tweakers (daar ben je Tweaker voor ;) ) die de S0 output van een kWh teller op de print van de Youless hebben verbonden:
ericplan in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
sbrzon in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
stef110 in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Inderdaad daar zijn we tweakers voor.... dat solderen moet niet echt een probleem zijn....

Bedankt voor de support, bestelling komt eraan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 12:01
YouLess schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:22:
@MacVirusS: Cool dat je een Vera plugin voor Youless hebt gemaakt :) JSON interface voor gas is inderdaad zoals catr zegt gelijk maar dan L/h en m3. Je hoeft dan in principe alleen de eenheid aan te passen.
En hij is officieel live! :)
http://apps.mios.com/plugin.php?id=2938

Eenheid aanpassen kan helaas niet zomaar omdat hij nu EnergyMetering interface implementeert. Deze werkt alleen met Watts. Moet even kijken of er ook een GasMetering interface is, maar dat zou dan aparte plugin moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo... bestelling maar geplaatst. Ben erg benieuwd. Even kijken welke draad ook al weer naar de meterkast liep.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
Aan de Windows Phone bezitters:

Als je een vroege versie van een (onofficiele) YouLess reader wilt uitproberen, stuur mij dan een bericht met je Windows Live-id (vaak een @live.nl e-mail adres) dat je gebruikt op je telefoon. Ik heb je live-id nodig om je in de Windows Store als beta-tester aan te melden en daardoor toegang te geven tot mijn app. De app is zeker nog niet rijp voor een open release, maar al wel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD1
hansdegit schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:01:
Mag ik even een dikke duim opsteken voor de Youless support? Mag ik dat doen? Ja, dat mag ik doen.
Bij deze.
Dat mag zeker, zeer positief dat dit hier gebeurd...
Ik was al een poosje aan het rondkijken voor een oplossing, maar mede door dit forum en een actieve Youless support heeft bij mij de doorslag gegeven... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08-2020
@McVirusS,

Twee youless APP Devices in vera gezet, een voor electra en een voor gas. Ze blijven wel op de zelfde waarden staan. Alleen als ik een Reload in vera doe, wordt er ververst. Is dat in te stellen? Verder blij met dit device!, mooi werk. :)

palmE2 i-pad HTC HD2 S4 xiron 8" ipad3 nexus7 nexus10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de youless ook sinds gisteren aangesloten echter op mijn bedrijf. Ik gebruik bidgely om te monitoren, echter deze site kan maar tot 10kW registreren. Mijn continue verbruik is ongeveer 9Kw en als ik een paar machines aanzet ga ik ruim over de 10 kW heen. Heeft iemand hier een andere oplossing voor dan Bidgely?

(Ik heb op het forum wel wat oplossingen gezien in SQL PHP ofzo, maar hier heb ik totaal geen verstand van en zou nioet weten hoe ik dat allemaal op moet zetten)

edit: sorry ben er al achter bidgely past nu wel aan......
ik zal even een paar dagen aankijken...
.

Grappig ik kom er nu achter dat de TL balken in mijn werkplaats +/- 4kWh verbruiken...misschien toch maar eens op zoek naar een alternatief...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn weinig lamp-systemen die meer lumen/Watt lever dan TL-verlichting.
Dus oplossingen om daarop te besparen zal alleen maar mogelijk zijn door minder licht te hebben.
En verbruiken ze 4kWatt continue? Of op een dag 4kWh?
Watt is verbruik op een bepaald moment en een hoeveelheid energie (dus met de tijdsduur erbij) is kWh.

Mocht je toch niet het verbruik kunnen monitoren door beperkingen in Bidgely, dan zou je natuurlijk ook het aantal pulsen per kWh kunnen vertienvoudigen. Bijv. naar 10'000 pulsen per kWh.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
4kW continu zijn 70 stuks TL-lampen van 58watt, dus zo heel vreemd is dat niet.
Ik weet wel dat de reflector van sommige armaturen heel veel verschil in lichtopbrengst geven.
Waardoor je misschien 1/3 of de helft zou kunnen uitschakelen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Ter info: er is een storing bij de upload server van Bidgely waardoor er sinds ongeveer een etmaal geen data geupload kan worden (waarvan melding is gemaakt). Inloggen op het dashboard werkt verder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

En weer zo'n dag met vlakke lijn. (vandaag 392W) waardoor dagverbruik van gisteren en vandaag veel hoger is als daadwerkelijk verbruik.
Zou handig zijn als je achteraf gewoon zelf kan opgeven hoeveel je die dag verbruikt hebt. (op basis van getallen in de youless) nu klopt m'n maandverbruik door die 3 piekdagen ook niet meer...

Misschien toch maar eens wat lokaal gaan draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 28-10-2012 17:16 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of een firmware-optie in de Youless zodat je een soort van "resync" kunt doen en waarbij de youless de hele bekende historie kan pushen.
Nu zit een dergelijke optie volgens mij nog niet in de Bidgely-API, dus zo makkelijk zal dat niet zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Ik kreeg een bericht dat het probleem weer opgelost is. Hier werkt het inderdaad weer. Bidgely zegt uit te gaan zoeken hoe ze kunnen voorkomen dat dit zich in de toekomst kan herhalen. Vorig weekend kwam de flat-line door een geplande migratie, maar deze dus niet. Misschien moet er nog e.e.a. fijn afgesteld worden op de nieuwe server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 09:14
Hmmm.. 53 pagina's alweer. Na de Bidgely storing van vandaag wilde ik nog eens op zoek naar het script om de Youless te loggen op m'n QNAP Nas, maar blader me gek...
Ik heb niet veel verstand van scripting op de NAS maar wil het toch nog een keer proberen.
Kan iemand mij een directe link geven naar het stappenplan voor gebruik van een script om de youless gegeven op een QNAP NAS te loggen?

Deze tekst niet lezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

mxhans196 schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 23:33:
Hmmm.. 53 pagina's alweer. Na de Bidgely storing van vandaag wilde ik nog eens op zoek naar het script om de Youless te loggen op m'n QNAP Nas, maar blader me gek...
Ik heb niet veel verstand van scripting op de NAS maar wil het toch nog een keer proberen.
Kan iemand mij een directe link geven naar het stappenplan voor gebruik van een script om de youless gegeven op een QNAP NAS te loggen?
Deze bedoel je denk ik: http://code.magicmonkey.nl/youless/wiki/Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 14:59:
4kW continu zijn 70 stuks TL-lampen van 58watt, dus zo heel vreemd is dat niet.
Ik weet wel dat de reflector van sommige armaturen heel veel verschil in lichtopbrengst geven.
Waardoor je misschien 1/3 of de helft zou kunnen uitschakelen.
Klopt inderdaad, ik heb 60 TL balken hangen, met de voorschaklaars verbruiken deze +/- 75 W per stuk.
Ik ben nu de mogelijkheid aan het uitzoeken om mijn TL te vervangen voor High Bay lampen... wordt vervolgd.

Nog wat leuke data: als ik mijn compressor opstart gaat de meter naar 36 KW !
Jammer alleen dat de widget niet verder gaat dan 15 kW.

Met bidgely is het wel uit te lezen echter ik heb zaterdag in m'n youless de huidige meterstand opgegeven (7897258Kw) en nu is de schaalverdeling niet meer helemaal top.
Weet iemand of je Bidgely ook kan resetten? of moet ik dan een nieuw account aanmaken?

Eerste volle dag productie:

Afbeeldingslocatie: http://www.steenhouwerij.nl/youless/bidgely.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2012 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

FutureCow schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 14:01:
Heb nu sinds een weekje ook een youless, werkte allemaal prima in een keer. Heb het script van -LA- draaien, ziet er mooi uit! Heb alleen 1 probleempje bij de dag (en week) loopt de tijd een uur achter met de werkgelijkheid. Als ik om 16:15 even stofzuig(mijn vriendin :)) dan staat dat om 15:15 in de grafiek. Kan dit veroorzaakt worden door een tijd die niet 100% gelijk loopt. Waardoor er om 0:00 de youless denkt dat het nog 24 oktober is terwijl het systeem met 5 sec verschil al denkt dat het 25 oktober is?

Of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken? En als dit wel zo is, dan is het misschien handiger de cronjob op x:01 van het uur te laten uitvoeren zodat een tijd verschil van 0 tot 60 seconden niet meer uit maakt?
Ik heb hetzelfde probleem. Als ik het goed lees in de code dan haalt cronjob.php het laatst uur aan data op en parsed die tot een enkele regel om in de database te inserten. Het tijdstip dat gebruikt wordt is het tijdstip van de eerste meting. Als je de cronjob dus om 8u draait is het tijdstip in de database 7u en wordt de grafiek opgebouwd vanaf dat tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Ik heb het bij mij opgelost door de cronjob om 5 minuten over het uur te doen. Sindsdien nooit meer problemen gehad. De week in nu (na een week) ook weer goed!

Nog wel iets anders dat mij opvalt:

Bij de Live view zie ik bijv. de hele nacht 101 Watt staan,
In de dag grafiek staat er dan 96 watt.... welke is dan correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Goh... youless binnen. Ik dacht even in het midden plakken en gaan met die banaan. Maar dat valt nog tegen zeg. Tering. Heb hem al 4x geplakt en weet zeker dat het in het midden is. Maar no way dat hij mijn draaimeter schijf pakt. Grom..

Hij doet het echt niet.. Ook niet als ik de rest afplak....

Ik wel doorzichtige klittenband gekregen ipv zwarte daar kan het toch niet mee te maken hebben.

Iemand nog tips?? Ik weet het zo onderhand niet meer....
(ja, de helpdesk van youless is al gemaild.. maar lijkt op zondag sneller te werken als op werkdagen)Meneetje ongeduld!
(en nee, de uitlijn hulp werk ook niet zo lekker...)

zo raar is mijn draaischijf tot niet?

draaischijf...

[ Voor 60% gewijzigd door Cyberpope op 30-10-2012 16:34 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Het doorzichtige klittenbandje is prima.

Je kunt het beste even als je hem erop plakt er langs kijken. Je ziet dan het rode licht op de zilveren draaischijf vallen. Als je zorgt dat het rode stip in het midden op de schijf brand gaat het prima. Maar zonder te kijken was het mij ook niet gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Laatst online: 18-10-2024
Klein vraagje; weet iemand hoe je kWh prijs aanpast in de nieuwe versie van Bidgely? Heb er op zitten dubbelklikken, selecteren en aanpassen. In de oude versie kon je het zo aanpassen, maar dat neemt hij niet over. Of zie ik wat over het hoofd?

[ Voor 2% gewijzigd door KiPKaKDutcH op 30-10-2012 19:34 . Reden: Bidgely added ]

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KiPKaKDutcH schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:25:
Klein vraagje; weet iemand hoe je kWh prijs aanpast in de nieuwe versie? Heb er op zitten dubbelklikken, selecteren en aanpassen. In de oude versie kon je het zo aanpassen, maar dat neemt hij niet over. Of zie ik wat over het hoofd?
kWh-prijs? In Bidgely bedoel je? hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel111
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 20:12
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 08:38:
[...]

Klopt inderdaad, ik heb 60 TL balken hangen, met de voorschaklaars verbruiken deze +/- 75 W per stuk.
Ik ben nu de mogelijkheid aan het uitzoeken om mijn TL te vervangen voor High Bay lampen... wordt vervolgd.

[...]
Gebruik je T8 buizen? Ben je bekend met de mogelijkheid dat je energiezuinige T5 buizen met dezelfde lichtopbrengst in je bestaande armaturen kunt plaatsen zonder deze dus te hoeven vervangen? Ze beweren een besparing van meer dan 50%. Wellicht interessant? Ik ben hier zelf niet werkzaam o.i.d., maar ken dit bedrijf via via. Als je de naam wilt, moet je maar even DM'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiwi71
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:52
Cyberpope schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:01:
zo raar is mijn draaischijf tot niet?
Ik had teveel lichtval in de behuizing door door glazen voorkant/zijkant. ik heb dus het glas af moeten dekken. Zet de youless op de klitterband en kijk dan even op je pc via de ip van youless (is zoiets als 192.168.x.x of 10.0.x.x) naar de waarden van de input. Deze ligt nu bij mij op 20% (+-1%) in de normale situatie en rond 7% bij de zwarte streep. Als dit verschil groot genoeg is, dan krijgt de youless een puls.
Die +-1% is de variatie in licht. Deze kan de eerste minuten nogal afwijken, als je hem net erop hebt gezet. Dan even wachten. De variatie mag nl. niet in de waarde van de zwarte streep vallen. Dus bijv. 20% (+-10%) en bij de zwarte streep 13% gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
TD-er schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:54:
[...]

Hallo ik heb gelezen dat Bidgely ook met API's werkt, kan echter hier niets over terug vinden op die site. Ik wil Bidgely opnemen in mijn Netduino Plus datlog verzameling.
Kan iemand mij op weg helpen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:46
@-LA-,

Zou dit moeten werken, script draait op een gehoste server: (andere poort dan default 80)
Uiteraard is deze poort netjes geforward, via elke browser werkt dit.

// YouLess settings
define('YL_ADDRESS', 'subdomain.synology.me:8080');
define('YL_PASSWORD', '');

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
japie101 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:24:
@-LA-,

Zou dit moeten werken, script draait op een gehoste server: (andere poort dan default 80)
Uiteraard is deze poort netjes geforward, via elke browser werkt dit.

// YouLess settings
(Externe)domeinen/ip adressen/porten, volgens mij moet het allemaal werken. Heb het hier allemaal succesvol getest in ieder geval. :)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Ik krijg nu No direct access allowed! als resultaat gemaild van de cronjob... dat staat bij het else-statement... Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
japie101 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 16:33:
Ik krijg nu No direct access allowed! als resultaat gemaild van de cronjob... dat staat bij het else-statement... Iemand een idee?
Hoe wordt 'cronjob.php' nu aangeroepen? Er wordt verwacht dat 'cronjob.php' door de commandline wordt aangeroepen namelijk, wil je dit niet/kan dit niet, moet je de if statement er even uitslopen....

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Via een cronjob in cPanel, dus dat is niet via de CLI schat ik zo, al twijfel ik over hoe dat gecheckt wordt.
Moet de if er compleet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Ik heb nu dit, al lijkt dit nog niet te werken, krijg 500 Internal server error als resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
#!/usr/bin/php
<?php
{
    include "inc/settings.inc.php";
    include "classes/curl.class.php";
    include "classes/request.class.php";
    include "classes/database.class.php";

$request = new Request();
    $db = new Database();

// Update data table
    $data = $request->getLastHour();        

$db->addHourlyData($data['tm'], $data['un'], $data['dt'], '"'. $data['val'] .'"');

// Update kwh count
    $liveData = json_decode($request->getLiveData(), true);

$db->addHourlyKwh($liveData['cnt']);

echo $data['tm']."\n";

}
?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Laatst online: 18-10-2024
TD-er schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:54:
[...]

Ja Bidgely, helemaal vergeten dat het menu er was |:(

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiwi71
japie101 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 16:58:
Ik heb nu dit, al lijkt dit nog niet te werken, krijg 500 Internal server error als resultaat:
Verwijder in regel 3 en 24 de { en de }. Dan heb je de cronjob.php in elk hetzelfde als mij. Als je dan nog een foutmelding krijgt, ligt het niet daaraan.
In een eerder bericht van je:
japie101 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:24:

// YouLess settings
In setting.inc.php heb ik het volgende:
// DB Settings
define('DB_HOST', 'sql.mijnprovider.nl');
define('DB_NAME', 'naamdatabase');
define('DB_USER', 'naamuser');
define('DB_PASS', 'paswoord');

// YouLess settings
define('YL_ADDRESS', 'ipadres van de youless:80');
Dus je ipadres van thuis met poort 80 of poort 32848. poort 32848 is alleen mogelijk met de goede firmware op je youless.

[ Voor 48% gewijzigd door kiwi71 op 31-10-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoopC schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:32:
[...]

Hallo ik heb gelezen dat Bidgely ook met API's werkt, kan echter hier niets over terug vinden op die site. Ik wil Bidgely opnemen in mijn Netduino Plus datlog verzameling.
Kan iemand mij op weg helpen?.
Als je Bidgely een mailtje stuurt, krijg je bijna per ommegaande de PDF met de API-documentatie.
Maar dat is vrijwel alleen om te uploaden naar Bidgely zelf.
Is dat wat je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:43:
[...]

Als je Bidgely een mailtje stuurt, krijg je bijna per ommegaande de PDF met de API-documentatie.
Maar dat is vrijwel alleen om te uploaden naar Bidgely zelf.
Is dat wat je wilt?
Hi, Ja ik heb een mailtje gestuurd maar ik heb nog geen antwoord.
Het uiteindelijke doel is om het zo eenvoudig mogelijk te maken voor gebruikers om data te uploaden naar allerhande site's. Als je eventueel het PDFje wilt delen, gaarne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoopC: Je hebt een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
@kiwi71
Bedankt voor het delen, ik heb de cronjob ook zo ingesteld nu als jou, en heb het ook werkend.
Het probleem hierbij was ook dat ik een port forward had insteld, en dat het script naar host:8080 connect, en op de 1 of andere manier lukt dat nog niet. (de cronjob failed). Port 80 werkt feilloos, maar als ik dit omzet naar 8080 werkt het in een browser feilloos, maar de pagina doet niets meer, bijvoorbeeld de live view.

@-LA1, ik heb gemerkt dat het script niet werkt met een password op de Youless, ik had dit ingesteld op de Youless, en ook in de settings.inc.php, maar dit krijg ik niet werkend.
Zie ook hierboven, kan jij een reden vinden voor het feit dat host:8080 niet werkt?

Overigens erg bedankt voor dit leuke script en alle effort die je er in steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
japie101 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:25:
@kiwi71
Bedankt voor het delen, ik heb de cronjob ook zo ingesteld nu als jou, en heb het ook werkend.
Het probleem hierbij was ook dat ik een port forward had insteld, en dat het script naar host:8080 connect, en op de 1 of andere manier lukt dat nog niet. (de cronjob failed). Port 80 werkt feilloos, maar als ik dit omzet naar 8080 werkt het in een browser feilloos, maar de pagina doet niets meer, bijvoorbeeld de live view.

@-LA1, ik heb gemerkt dat het script niet werkt met een password op de Youless, ik had dit ingesteld op de Youless, en ook in de settings.inc.php, maar dit krijg ik niet werkend.
Zie ook hierboven, kan jij een reden vinden voor het feit dat host:8080 niet werkt?

Overigens erg bedankt voor dit leuke script en alle effort die je er in steekt.
Ik denk dat het falen of het werken van het script veel heeft te maken met de omgeving waar het op draait, ik heb wel geprobeerd om het overal werkend op te krijgen maar blijkbaar gaat het soms toch mis. ;(

Zelf heb ik m'n script op verschillende setups draaien, zo draait het hier al een half jaar prima op zowel windows als linux naar zowel een port 81 als een port 80 met of zonder wachtwoord. :)

Ik kan niet echt veel zonder foutmeldingen (en deze ontbreken nog weleens :X ), dus ik zou het ook eerlijk gezegd niet weten.

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

kiwi71 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:15:
[...]

Ik had teveel lichtval in de behuizing door door glazen voorkant/zijkant. ik heb dus het glas af moeten dekken. Zet de youless op de klitterband en kijk dan even op je pc via de ip van youless (is zoiets als 192.168.x.x of 10.0.x.x) naar de waarden van de input. Deze ligt nu bij mij op 20% (+-1%) in de normale situatie en rond 7% bij de zwarte streep. Als dit verschil groot genoeg is, dan krijgt de youless een puls.
Die +-1% is de variatie in licht. Deze kan de eerste minuten nogal afwijken, als je hem net erop hebt gezet. Dan even wachten. De variatie mag nl. niet in de waarde van de zwarte streep vallen. Dus bijv. 20% (+-10%) en bij de zwarte streep 13% gaat niet werken.
Die 20% die jij nu noemt staat bij mij op 1% (en 0% als de zwarte streep lang komt).. maar het lijkt te werken. Of het betrouwbaar is weet ik helaas niet. Nou ja, nog 3 dagen om te kijken of ik hem retour stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
@-LA-,

Zou zo maar eens aan de hosting kunnen leggen inderdaad...
Ik zal wel eens verder kijken/expirimenteren of ik het anders kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ogdak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 01:32
kiwi71 schreef op zondag 23 september 2012 @ 14:39:
[...]

Hoe werkt deze nu? Ik heb ongeveer dezelfde, maar wel problemen (gehad), omdat deze in de schuur gemonteerd is, met veel (zon)lichtinval. Na het verduisteren van het glas werkt deze perfect.
Nadeel van een ferraris(375) was dat bij hele lage opbrengsten, de puls te lang duurde en als zodanig niet meer gedetecteerd werd.
Heb hem nu uiteindelijk op een kWh din rail meter(1000) zitten, werkt nu probleemloos en betrouwbaar.
Vanuit youless.nl een hoop ondersteuning gehad om settings aan te passen.

8600Wp https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13448&sid=13242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

michel111 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:49:
[...]

Gebruik je T8 buizen? Ben je bekend met de mogelijkheid dat je energiezuinige T5 buizen met dezelfde lichtopbrengst in je bestaande armaturen kunt plaatsen zonder deze dus te hoeven vervangen? Ze beweren een besparing van meer dan 50%. Wellicht interessant? Ik ben hier zelf niet werkzaam o.i.d., maar ken dit bedrijf via via. Als je de naam wilt, moet je maar even DM'en.
Ik gebruik TL-D 58 W kleur 840 buizen van Philips, Dit zijn dus T8 buizen. ben me nu inderdaad ook aan het oriënteren op T5 buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02
Afbeeldingslocatie: https://lh5.ggpht.com/x1aheroFejitFAdeQ32MBpKjlHOP5bq91wYu2KIwOqfikz04uXteP252ioawomr7WL4=w705

Er is een bidgely app for android! Kwam het pas bij toeval tegen, maar ik heb inmiddels begrepen dat ie nog in beta is, dus wie in een avontuurlijke bui is:
Google Play: bidgely

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ziet er cool uit, zometeen maar even testen :)

Van de week was de man van de energiewacht hier trouwens bezig met de ketel en we konden echt niet horen of de nieuwe pomp draaide of niet. Dat was met 1 blik op de Youless-app wel duidelijk :)
* TD-er vreest dat die beste man na het bezoekje hier thuis ook nog eens 80 euro heeft uitgegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Deed mij zoeken naar de IOS app waar ik ook niet van wist, maar die is er ook...

https://itunes.apple.com/...25809?mt=8&ign-mpt=uo%3D2

Vanavond maar eens checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
We hebben een email ontvangen van Bidgely voor de upload gegevens tbv een Netduino, voor het eind van dit jaar zou een en ander gereed zijn. Daarna wordt de code in het programma gehasteflatst zodat ook met een Netduino naar Bidgely geupload kan worden. Eea geholpen door TD-er waarvoor veel dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://itunes.apple.com/...25809?mt=8&ign-mpt=uo%3D2 Bidgely App

Net ff gechecked,Geprobeerd op de iPad vanaf de AppStore te downloaden, maar zag m daar niet.
Wel als je vanaf je PC/Mac in de shop kijkt, heb m daar via iTunes gedownload, werkt op de iPad2 met IOS6.
maar is wel een echte iPhone App en werkt idd in de Landscape mode niet geweldig "messed up" :?
Maar verder mooie App ..... wachten op de verbeteringen.

Bedankt voor de TIP, op de iPad was de Site weergave niet compleet, in Safari

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt wel leuk, die Bidgely app, maar hij heeft best wel veel data nodig.
Nu is dat thuis via de WiFi niet zo'n probleem, maar op de mobiel met alleen een "G" in beeld (dus max 40kbps) duurt dat echt veel te lang.
Ik snap ook niet waarom het zo lang moet duren, want voor de maand-grafiek zou je met max. 31 bytes klaar kunnen zijn en eventueel nog een paar voor de vermenigvuldigingsfactor en de dag-grafiek zou je met een paar-100 bytes ook klaar kunnen zijn.
Zelfs met 40kbps snelheid is dat minder dan een seconde werk.

Ik zal zometeen eens kijken hoeveel data het werkelijk is, maar ik krijg het idee dat het aardig in de richting van een MB loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02
Sow, dat is wel echt bizar veel. Je zou denken dat die app alleen een paar JSON of XML objectjes nodig heeft. Paar kB hooguit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die MB schatting is gebaseerd op dat ik vanmiddag met volledige dekking en een H in beeld (max. 768kbps in mijn geval) ruim 15 sec moest wachten op de data.
Later, met een "G" in beeld heb ik geen data in beeld kunnen krijgen. Waarschijnlijk een time-out op de server terwijl de pijltjes up en down beide nagenoeg de hele tijd bezig waren en op 'n gegeven moment stopten. Na >1 minuut nog geen data.

Ik zal eens kijken of ik een data-manager ofzo kan installeren om te kijken hoeveel data er echt nodig is.

Edit:
1 Bidgely sessie:
5 losse dagen bekeken en 2x een maand terug en even door alle schermen gebladerd.... 496.9 kByte
Bidgely afsluiten: 21.6 ... 25.4 kByte

Kortom, verbruik is "ietwat" meer dan je zou verwachten.

[ Voor 18% gewijzigd door TD-er op 09-11-2012 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds een paar dagen een Youless meter. Te gek apparaat!

Alles werkt: er wordt gelogd naar Bidgely, cronjob op m'n synology vult de database netjes 1x per uur, IOS app werkt, live data via -LA- script werkt.

Mijn probleem: in het script van -LA- heb ik een probleem met de week en maand data. De data in de database lijkt correct qua datum en tijd (alleen zijn er voor elke cronjob 2 identieke entry's terwijl de cronjob echt maar 1 keer loopt? Wattage klopt overigens).

Bij het weekoverzicht loop ik ruim 1 dag voor in de tijd, het maandoverzicht begint altijd op 5 november, ook als ik een dag data weghaal uit de database.

Heeft iemand een tip voor mij wat ik kan doen om dit te verhelpen?

Alvast bedankt!
Groet,
Dennis

Het maakt niet uit of ik mijn hele database leeg maak, het week overzicht begint altijd bij 5 november (datum dat ik het spulletje geinstalleerd heb). Waar wordt deze datum vandaan gehaald?

Opgelost!

Database tabellen Data en kwh leeggemaakt, Synology opnieuw opgestart en alles doet het naar behoren.

Ondanks dat er maar een regel in de crontab stond voor de cronjob werd de taak toch twee keer uitgevoerd (?!?). Na het opnieuw opstarten van de NAS is er per uur keurig 1 regel. Ik denk dat de dubbele regels e.e.a. verstoorden.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Het weekoverzicht begint bij 5 november, omdat je geen eerdere data hebt. Als je morgen kijkt, dan zie je dat je week goed gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het script van -LA- (mooi stukje werkt trouwens!) werkt mijn live weergave niet, de andere overzichten wel (dag, week en maand). Kosten worden ook netjes weergegeven.

Ik krijg wel een tijdlijn te zien, maar geen data. Ook geen foutmeldingen. Het heeft eerder wel gewerkt, maar lijkt spontaan opgehouden te zijn.

Alle andere zaken, zoals iPhone app en Bidgely werken ook naar behoren, dus data is wel beschikbaar en youless benaderbaar.

Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
@Grijsbaard, ik heb hetzelfde probleem, maar geen oplossing... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiwi71
De live functie werkt hier alleen als er geen paswoord op de youless zit. Dus zit deze er toevallig op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kiwi71: Nee er zit geen password op en heeft er ook niet opgezeten. Dat kan het dus niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Bij mij ook geen wachtwoord, en het heeft gewerkt, maar op de een of andere manier spontaan gestopt, net wat Grijsbaard beschrijft.

Ik draai het overigens op een Synology NAS, en verder is dag/week/maand gewoon beschikbaar, dus de cronjob werkt ook feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@japie101: Ik ook op een Synology (212+). Lijkt me geen invloed te hebben.

Ik heb her en der op dit forum gelezen dat de live- en maandoverzichten onafhankelijk van de database en cronjob werken en de data uit de Youless halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
@Grijsbaard: Ik heb exact dezelfde NAS, ook een 212+

En ik heb ook gelezen dat de maand en de live data direct van de Youless komen, het aparte daaraan is dat de maand feilloos werkt,en de live weergave niet.

Ik dacht eerst aan een browser issue, maar het werkt met geen één browser, de grafiek wordt netjes geplot, alleen de puntjes en het lijntje blijft achterwege.

Misschien heeft -LA- een idee waar dit te zoeken.
Zoals eerder gezegd, het heeft gewerkt, en opeens werkte het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand nog een Youless liggen? Wil het graag eens proberen

DM of mailtje is welkom :)
Gekocht via V&A. Jullie zijn mij binnenkort vast wel weer langskomen hier in het topic :9

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2012 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Laatst online: 18-09 16:09
Ik ben nu al weer eens 3 kwartier bezig geweest om de Youless goed op de meter te krijgen. 1x in de zoveel weken moet hij weer recht gehangen worden en dat is in mijn geval blijkbaar een crime. Nu lees ik dat dat vaker voorkomt bij langzaam draaiende meters (187,5 omw/KWh)?

Heb ook al eens support ontvangen van Youless, die opzich goed is. Maar het heeft nog geen verbetering gegeven.

Er zijn ook maanden dat het goed werkt en dan staat alles ook netjes op de synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst even mezelf voorstellen: m'n naam is Thierry, zonne-energie enthousiast.

Ik zie dat verschillende van jullie programmeren. Ben op zoek naar iemand die interesse heeft om te helpen met het programmeren van een interface (of import script of zo) tussen de Youless en de PV monitoring site www.pv-log.com. Op het moment hebben we 4 installaties die de Youless als data logger gebruiken.
Er is sinds kort ook een PV-Log API die op het moment nog in Beta is, maar ik kan toegang regelen voor wie interesse heeft! De eerste widget is al ontwikkeld: http://pv.bitcode.ws/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 19:16
duss laat allemaal maar zitten... zit helemaal met de verkeerde file te werken :)
Het werkt inmiddels allemaal prima...

[ Voor 84% gewijzigd door Gekke henk op 24-11-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zet dit eens neer als 1e regel in je script:
code:
1
#!/usr/bin/php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
Laat maar als ik de volgende keer de juiste files download dan is er geen probleem

[ Voor 170% gewijzigd door Gekke henk op 24-11-2012 17:50 . Reden: vragen stellen over de verkeerde file heeft ook weinig nut :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rieverst schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:35:
Ik ben nu al weer eens 3 kwartier bezig geweest om de Youless goed op de meter te krijgen. 1x in de zoveel weken moet hij weer recht gehangen worden en dat is in mijn geval blijkbaar een crime. Nu lees ik dat dat vaker voorkomt bij langzaam draaiende meters (187,5 omw/KWh)?

Heb ook al eens support ontvangen van Youless, die opzich goed is. Maar het heeft nog geen verbetering gegeven.

Er zijn ook maanden dat het goed werkt en dan staat alles ook netjes op de synology.
Tip:
Bevestig de Youless op de meter met 2 simpele plakbandjes, twee lange stroken, dat is verreweg de makkelijkste methode. Ik heb klitteband en kneedgom geprobeerd maar dat werkte allemaal niet goed.

Om de Youless met plakband op de draaischijfmeter te hangen dien je de kant die tegen het glas komt iets te verdikken met een klein stukje dubbelgevouwen papieren zakdoek in plakband. Dat zorgt er voor dat het iets kan worden ingedrukt.

Daarna twee lange stroken dun doorzichtig plakband over de buitenkant van de Youless aan de zijkanten van de draaischijfmeter vastplakken, dat is alles. Het grote voordeel is dat je helemaal geen verzakking krijgt door warmte, het is makkelijk, voordelig en doorzichtig. En er blijft geen plakzooi achter op het ruitje van de draaischijfmeter. :*)

You 1

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2012 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik het script van -LA- gebruik, hoe zit het dan als ik m'n router reset? Heeft dat invloed op de verzameling van meetgegevens?

Heb namelijk m'n router ingesteld dat hij iedere nacht om 4:00 reboot, zodat alles lekker snel blijft (cache leeg etc). Maar daardoor valt de netwerkverbinding dus wel tijdelijk weg.

Ik denk zelf dat het niet uitmaakt, omdat het script van -LA- met de cronjob de gegevens van ieder uur binnenhaalt, dus die merkt niks van dat netwerkdipje in principe. Klopt dit idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat klopt, alleen dan zou ik je router om 04:15 laten rebooten of een kwartier eerder dan je cronjob. ;)

En waarom router resetten? Dat is toch niet meer van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kwartier eerder / later is wel een goede inderdaad. Heb hem nu om 4:15 gezet.

En nee is inderdaad niet van deze tijd, maar de optie zit erin, en heb het idee dat het wel scheelt (soms kan ik bijv ineens geen verbinding maken met wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WRT54GL met Tomato firmware erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
Eigenlijk draait alles prima met het LA script op de synology hier op een ding na
Er zit een uur verschil tussen de time date en de inserted date.
Ik heb alle tijden nagelopen en die zijn er allemaal goed uit..

De enige oplossing is de klok van de youless een uur vooruit te zetten, dan is het probleem opgelost...

Ik heb gezien dat er iemand meer was met dit probleem, maar heb geen oplossing voorbij zien komen

Iemand een suggestie ? Heeft de Mysql ook nog een tijd erinzetten ? of neemt de database de tijd over van de synology ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan ook zoiets simpels zijn als GMT of niet.
Oftewel dat in een DB de tijden als GMT worden opgeslagen, danwel dat wordt aangenomen dat ze omgezet moeten worden naar GMT.
Als je in de database kijkt, hoe staat het er dan in?

Oh en ik weet niet waar de tijd bepaald wordt. Als dat in PHP gedaan wordt, wordt waarschijnlijk de tijd van de host (dus de Synology) genomen.

[ Voor 24% gewijzigd door TD-er op 27-11-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Gekke henk schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 21:44:
Eigenlijk draait alles prima met het LA script op de synology hier op een ding na
Er zit een uur verschil tussen de time date en de inserted date.
Ik heb alle tijden nagelopen en die zijn er allemaal goed uit..

De enige oplossing is de klok van de youless een uur vooruit te zetten, dan is het probleem opgelost...

Ik heb gezien dat er iemand meer was met dit probleem, maar heb geen oplossing voorbij zien komen

Iemand een suggestie ? Heeft de Mysql ook nog een tijd erinzetten ? of neemt de database de tijd over van de synology ?
Ik had dit probleem ook, bij mij was het probleem dat de tijd van mijn server (waar het -LA- script op draait) niet exact gelijk was met de tijd van de youless. En dan gaat het om 0:00 uur fout.(de ene denkt dat het woensdag is en de andere geeft aan dat het nogmaar dinsdag is)

Er voor zorgen dat de tijd precies gelijkt loopt kan het dus verhelpen. Een 2e is dat je de cronjob om x:01 draait ipv x:00.

[ Voor 4% gewijzigd door FutureCow op 28-11-2012 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
Dat is bij het probleem niet.

even een voorbeeld :
Time date geeft aan 14.59 op dat moment geeft de inserted date aan 15.59
Waar bij de inserted date de correcte tijd is.
Als ik de youless een uur vooruit zet is het probleem opgelost dus volgens mij echt iets te maken met tijdzones maar ik kan niks vinden ?

• McVirusS
catr schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:55:
@McVirusS,

Twee youless APP Devices in vera gezet, een voor electra en een voor gas. Ze blijven wel op de zelfde waarden staan. Alleen als ik een Reload in vera doe, wordt er ververst. Is dat in te stellen? Verder blij met dit device!, mooi werk. :)
Helemaal dit berichtje gemist. Als er andere vragen zijn stuur me dan even een DM.

Heb je deze issue ook met laatste versie van plugin? Heb deze week plugin drastisch verbeterd met o.a. betere interface en betrouwbaardere updates. Ook kan je nu snel zien wanneer waarde voor het laatst is bijgewerkt.

Ik heb zelf maar 1 YouLess dus kan niet testen met meerdere devices. Of ik moet iets neps opzetten met PHP. Dat kan natuurlijk ook ;). Maar zou graag de gas firmware willen proberen. Misschien hebben ze bij YouLess nog een meter met gas firmware over? ;)

Heb zelf geen gas aansluiting maar volgens mij heeft stadsverwarming pomp ook een ledje ;).
Ik heb het script van -LA- nu ook draaien vanaf 23/11, dus bijna een week.

Maar ik zit met het probleem dat bij het knopje "Dag", en dan de datum van vandaag, dat daar de tijden niet kloppen. Het script loopt daar achter. Nu (om 8:58) loopt het einde van de grafiek maar tot 6:00

Komt dit omdat het script nog maar zo kort draait, of heeft dit een andere oorzaak? Servertijd en Youless tijd staan zover ik weet gelijk. Cronjob draait om het uur (:00, dus misschien is :01 een oplossing?)

De live weergave klopt de tijd wel van.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2012 09:00 ]

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 17:13
het probleem met het script van LA is dat het niet tijd-intelligent is, op het moment van updaten wordt de gehele json regel in 1 record van de tabel gestopt.... terwijl de daadwerkelijke tijd gewoon in de json staat en eventueel opgezocht kan worden in de actuele status van de Youless...
ThinkPadd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 08:59:
Ik heb het script van -LA- nu ook draaien vanaf 23/11, dus bijna een week.

Maar ik zit met het probleem dat bij het knopje "Dag", en dan de datum van vandaag, dat daar de tijden niet kloppen. Het script loopt daar achter. Nu (om 8:58) loopt het einde van de grafiek maar tot 6:00

Komt dit omdat het script nog maar zo kort draait, of heeft dit een andere oorzaak? Servertijd en Youless tijd staan zover ik weet gelijk. Cronjob draait om het uur (:00, dus misschien is :01 een oplossing?)

De live weergave klopt de tijd wel van.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik zoek ook een Youless achtig apparaatje maar ik vind het ding toch relatief duur. Voor die prijs koop je bijvoorbeeld twee Raspberri Pi's en zo'n pulsteller lijkt me toch een stukje simpeler.

Of snap ik dan fundamenteel iets niet? Is een pulsteller die infrarood kan lezen heel duur ofzo?
De Youless is plug en play, en ondersteunt out-of-the-box al de website Bidgely bijv. Dat is wat hem duurder maakt dan een zelfbouw oplossing. Bij een zelfbouw oplossing zul je de software nog zelf moeten schrijven namelijk.

• McVirusS
Wat ThinkPad ook al zegt; het is gewoon een af product. Gewoon netjes afgewerkt met uitstekende service.

Uiteraard kan je ook zelf iets maken met Raspberry Pi en een fotodiode. Dit is echter veel meer werk en zal er lang niet zo netjes uitzien als de YouLess.

Je moet dan nog:
- Behuizing maken
- Software schrijven
- Veel R&D werk doen om fotodiode systeem betrouwbaar te krijgen.
- Alles beetje netjes aan elkaar "plakken" ;)

Vooral software schrijven moet je niet onderschatten. Maar je hebt gelijk, met een Raspberry Pi kan je dit soort projecten vrij makkelijk zelf doen.

Producten zoals YouLess zijn meer dan alleen de hardware ;). €79 is inderdaad niet super goedkoop maar vindt het ook niet extreem overpriced of zo ;).
En los daarvan, die 79 euro heb je met de besparingen die het wellicht oplevert ook zo terugverdiend toch?

Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat de vloerverwarmingspomp hier constant draait. Toegegeven, ik moet nog wel extra investeren in een pompschakelaar, maar dankzij de Youless is het wel een stuk sneller om te besparen.

• Koenradus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 17:00
Sinds een weekje eigenaar van de YouLess. Super apparaat en met het scriptje van -LA- ook erg mooi te gebruiken.

Maar ik blijf toch een perfectionist en dus maar eens een avondje scripten er tegen aan gegooid.Ik vond de manier van data opslaan van -LA- niet zo gemakkelijk dus heb het even omgebouwd, zodat hij netjes per meetwaarde (minuut) een nieuwe rij in de tabel aanmaakt.Ook een check ingevoerd die controleert of een meetwaarde al bestaat, dus nu kan ik de cronjob zo vaak draaien als ik wil, zonder dubbele data te krijgen.

Nu moet ik nog even de scripts voor grafiekjes aanpassen zodat ze het nieuwe dataformat kunnen uitlezen, maar dat zal niet al te moeilijk zijn.

Mijn uiteindelijke doel ligt nog wat verder op. Ik heb natuurlijk geen YouLess aangeschaft om sluipverbruik te detecteren om vervolgens mijn NAS (Synology DS211J) de hele dag en nacht aan te moeten laten staan om het verbruik op te slaan >:). Ik wil dus graag de data gaan verzamelen met mijn Netgear WRT3700 met DD-WRT. Dit kan daar gemakkelijk met een cronjob en een plain tekst bestand op een USB drive. Eens per dag kan de NAS dan de data met volledige resolutie binnen hengelen en in de database opslaan.

Dus... nog een flinke weg te gaan, maar dan sla ik weer een nieuwe slag in mijn energiezuinigheidsplan!

Wil overigens straks best mijn aanpassingen beschikbaar stellen mits -LA- akkoord gaat.

[edit] Ah, scriptjes voor grafiek werken met een minuscuul aanpassinkje :)

2.160kWp Zuid-West: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52262&sid=47507

• Gekke henk
Gekke henk schreef op woensdag 28 november 2012 @ 16:37:
Dat is bij het probleem niet.

even een voorbeeld :
Time date geeft aan 14.59 op dat moment geeft de inserted date aan 15.59
Waar bij de inserted date de correcte tijd is.
Als ik de youless een uur vooruit zet is het probleem opgelost dus volgens mij echt iets te maken met tijdzones maar ik kan niks vinden ?
Niemand een oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenradus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 17:00
Volgens mij had ik hetzelfde probleem. Als de logging steeds iets voor het hele uur (zoals bij jou op minuut 59) dan pakt hij het eerste uur van de dag als het laatste uur van de vorige dag. Daardoor loopt de grafiek steeds 1 uur achter. Als je de cronjob verplaatst van minuut 0 naar minuut 1 (of 2 voor de zekerheid) zou dat probleem opgelost moeten zijn.

2.160kWp Zuid-West: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52262&sid=47507

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiboi
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 23:47
Gister mijn youless ontvangen maar ik krijg hem nog niet aan de praat.

Hij lijkt niet te reageren op een rotatie van de draaischijf. Ik heb gepuzzeld met input waarden van tussen de 50 en 91% maar ik zie geen fluctuatie of groene led als de draaischijf weer een rondje heeft gemaakt.
Nu heeft mijn schijf wel een (donker)rode streep ipv een zwarte, zou dit problemen kunnen geven?

Mijn meter type staat gewoon op analoog met de pulsen/kwh op 300 want mijn meter heeft een notering van c300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
McVirusS schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:51:
Vooral software schrijven moet je niet onderschatten. Maar je hebt gelijk, met een Raspberry Pi kan je dit soort projecten vrij makkelijk zelf doen.

Producten zoals YouLess zijn meer dan alleen de hardware ;). €79 is inderdaad niet super goedkoop maar vindt het ook niet extreem overpriced of zo ;).
Niet dat ik direct handig ben om zoiets zelf te bouwen ofzo maar de hardware in dat ding kan mijns insziens echt niet duurder zijn dan zo'n Pi. Maar als er software en een of andere verzamelwebsite bijzit wordt het al iets begrijpelijker.

Zo'n ding helpt zichzelf vast terugverdienen maar dat is nog geen reden om hem maar duur te maken natuurlijk. Ik kan op dit moment via Eneco al redelijk zien hoe mijn verbruik ligt maar ik mis echt de mogelijkheid om te zien wat het verbruik *nu* is, zodat ik kan zien wat een apparaat doet of hoeveel stroom er 's nachts loopt. Al die verzamelmogelijkheden en trendgrafiekjes heb ik daarbij niet nodig. Ik zal eens verder zoeken naar een simpeler ding :) De term fotodiode zal daar overigens bij helpen, dank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dan koop je een Voltcraft Energy Logger 4000, een true-ms meter. Kost je ook alweer 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zouden de jongens van het [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera ook wel willen :+

YoulessSinterklaas heeft bij de topicstarters een pakketje bezorgd met daarin een complete Youless-set. Omdat het topic zo goed heeft bijgedragen aan de verdere ontwikkeling van de Youless en omdat het een beginnend bedrijf goed geholpen heeft.

Ik denk dat ik ook namens TD-er mag spreken dat we YoulessSinterklaas heel hartelijk bedanken voor dit onverwachte kado. En dat er nog maar veel mooie producten door dit bedrijf ontwikkeld mogen worden.

De nieuwe Youless gaat bij mij op de gasmeter, ik hoop daar komende week tijd voor te hebben. Dat is met de komende winter wel interessant om te kijken wat daar gebeurt.

TD-er had ook wel wat ideeën voor een nuttig gebruik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij gaat 'ie in de familie-vriendenkring op tournee om te kijken wat men aan energieverbruik heeft en wat er aan te kunnen doen en uiteindelijk zal 'ie bij mijn ouders als opbrengstmeter gaan fungeren voor de PV-installatie.

Hopelijk geeft dat redelijk wat extra informatie, opdat het energiebewustzijnvirus (als dat toch eens kon bij Wordfeut..) nog wat verder kan toeslaan.

Pagina: 1 ... 14 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.