Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccc456
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kan ik ook een andere poort dan 80 instellen bij de youless?

Verder een top ding, leuk te horen dat we hem ook op de gasmeter kunnen gaan plaatsen, kost me weer 80 euri |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ccc456 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:08:
Kan ik ook een andere poort dan 80 instellen bij de youless?

Verder een top ding, leuk te horen dat we hem ook op de gasmeter kunnen gaan plaatsen, kost me weer 80 euri |:(
@die extra 80 euro... Kijk even of je een reflecterend vlakje hebt op de laatste digit van de gasmeter. Meestal zit 'ie op de "6", maar het zit er lang niet altijd. Mijn gasmeter heeft bijvoorbeeld geen reflecterend vlakje. Dat zou je dus 80 euro kunnen schelen ;)

Als je de nieuwste firmware erop zet (niet de gas-firmware), dan kun je de Youless ook bereiken op een andere poort dan 80. Die firmware staat alleen in dit topic, niet op de site van Youless en er staat ook bij hoe te installeren. Even de laatste ~10 pagina's doorzoeken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 14:48

eagle00789

Est. November 2005

Hier vast een preview van het nieuwe script van -LA- waar ik mee bezig ben:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GpCtZx5rAFtUzXKhxSMyuvc8/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:05

Nakebod

Nope.

Ik produceer niets :'(
Maar, ik zat toevallig wel aan iets anders te denken voor -LA-'s script. AFAIK zit dat er nog niet in, mede omdat de YouLess nog niet zo lang te krijgen is.

Over een (ruim) aantal maanden zullen de eerste gebruikers komen die meer dan 1 jaar aan data in hun MySQL DB hebben staan. Hier duurt dat nog maar 360 dagen :+ Wat mij dan mooi lijkt tegen die tijd, dat je net zoals hierboven met een 2e kleur het verbruik van een jaar geleden kan zien in één oogopslag.

NUON klanten kunnen dit bijv op de website van NUON ook zien, alleen lang niet zo gedetailleerd, of je moet iedere dag de meterstand invullen op de website.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Meer mensen geen grafiek meer in Bidgely? Heb zowel in Firefox als in IE9 niks meer, Old Dashboard werkt wel...

edit: werkt inmiddels weer, ctrl+f5je...

[ Voor 16% gewijzigd door KiPKaKDutcH op 09-10-2012 15:21 ]

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:35

DDX

Geen probleem hier in IE10.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:48

Paladin

Play Ball!

Ik heb sinds zaterdag nu ook een Youless energie meter echter ben ik een beetje confused door mijn kwh meter.
Er staat op het apparaat dat 1000 pulses per kwh, echter ik kan geen lampje ontdekken die dit weergeeft en voordat ik Liander ga bellen dacht ik misschien heeft iemand anders een soort gelijke meter en is er bekend waar ik de youless moet plakken.

Afbeeldingslocatie: http://i1069.photobucket.com/albums/u466/Paladin82/Public/ElectraMeter.jpg

Ik heb even een foto toegevoegd. Ik zelf had het idee dat er een lampje zou moeten knipperen naast het lcd display maar hier brand niets.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
Paladin schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:20:
Ik heb sinds zaterdag nu ook een Youless energie meter echter ben ik een beetje confused door mijn kwh meter.
Er staat op het apparaat dat 1000 pulses per kwh, echter ik kan geen lampje ontdekken die dit weergeeft en voordat ik Liander ga bellen dacht ik misschien heeft iemand anders een soort gelijke meter en is er bekend waar ik de youless moet plakken.

[afbeelding]

Ik heb even een foto toegevoegd. Ik zelf had het idee dat er een lampje zou moeten knipperen naast het lcd display maar hier brand niets.
astu: http://www.liander.nl/sc/...E120ACd_tcm300-239127.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Thanks, deze had ik gister zelf ook gevonden, echter geeft dit document geen antwoord op mijn vraag omdat er niets in staat over knipperende lampjes die het gebruik aangeeft. Het dichte rondje geeft namelijk aan dat er energie gebruikt wordt en niet hoeveel. Oftewel ik heb nog geen idee waar ik nu de youless moet plaatsen

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 14:48

eagle00789

Est. November 2005

Nakebod schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:50:
Ik produceer niets :'(
Maar, ik zat toevallig wel aan iets anders te denken voor -LA-'s script. AFAIK zit dat er nog niet in, mede omdat de YouLess nog niet zo lang te krijgen is.

Over een (ruim) aantal maanden zullen de eerste gebruikers komen die meer dan 1 jaar aan data in hun MySQL DB hebben staan. Hier duurt dat nog maar 360 dagen :+ Wat mij dan mooi lijkt tegen die tijd, dat je net zoals hierboven met een 2e kleur het verbruik van een jaar geleden kan zien in één oogopslag.

NUON klanten kunnen dit bijv op de website van NUON ook zien, alleen lang niet zo gedetailleerd, of je moet iedere dag de meterstand invullen op de website.
Jij bedoelt een vergelijk maken met een voorgaand jaar.
Ik ben het zelfs zo aan het maken (druk mee bezig) dat je zelfs de maand april met de maand mei kunt vergelijken of zelfs gedetailleerd tot op de dag.. Je kunt dan bijvoorbeeld gisteren met eergisteren vergelijken :D
Tevens ben ik bezig om alle energieleveranciers met hun pakketen toe te voegen, ivm de tarieven zodat er makkelijk automatisch goed gerekend wordt en tevens wordt dan het weekeinde goed geteld, omdat die nu volgens het huidige script van -LA- ook gewoon een H & L tarief heeft, teriwjl voor de meeste mensen alleen een L tarief in het weekeinde geldt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, net de youless ls110 binnen.
werkt leuk.
IK probeer de: http://code.magicmonkey.nl/youless/get/v1.2.2.zip te installeren op mijn ubuntu 1204 server
maar bij install.php krijg ik:
CURL extension ontbreekt!
ik heb curl geinstalleerd.
welk pakket moet ik nog meer hebben ?

Gr van eenbeginnend gebruiker van de youless

Edit:
opgelost, crul en php5_curl geinstallerd, the trick was apache2 herstarten.

Edit2:
1e uur data binnen, de grafieken van dag en week beginnen bij 00:00 uur op deze dag. Kloptdit of lost dit zich vanzelf op? Met phpmyadmin staan de tijden wel goed in de database.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

eagle00789 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:51:
[...]

Jij bedoelt een vergelijk maken met een voorgaand jaar.
In princiepe wel ja :)
Dat je dan zoiets krijgt, alleen dan uiteraard zonder iedere keer handmatig de meterstand op te geven aan de NUON :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dlsrjd332viUZqIrHkqjrvKK/thumb.png

Alleen dan uiteraard veel mooier gedetaileerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:53

Bozevkwa

The Falcons have landed

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:26:
Edit2:
1e uur data binnen, de grafieken van dag en week beginnen bij 00:00 uur op deze dag. Kloptdit of lost dit zich vanzelf op? Met phpmyadmin staan de tijden wel goed in de database.
Ja. Vanaf morgen loopt alles goed. Dit is 'a known feature' ;)

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Laatst online: 17-09 20:53
Bozevkwa schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:24:
[...]

Ja. Vanaf morgen loopt alles goed. Dit is 'a known feature' ;)
Nou bij mij loopt het ook niet goed, maar ik heb ook nog niet de moeite genomen om het te onderzoeken, (tijden in database ook goed etc.)

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccc456
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TD-er schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 07:07:
[...]

@die extra 80 euro... Kijk even of je een reflecterend vlakje hebt op de laatste digit van de gasmeter. Meestal zit 'ie op de "6", maar het zit er lang niet altijd. Mijn gasmeter heeft bijvoorbeeld geen reflecterend vlakje. Dat zou je dus 80 euro kunnen schelen ;)

Als je de nieuwste firmware erop zet (niet de gas-firmware), dan kun je de Youless ook bereiken op een andere poort dan 80. Die firmware staat alleen in dit topic, niet op de site van Youless en er staat ook bij hoe te installeren. Even de laatste ~10 pagina's doorzoeken.
Thnx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Justin2000 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:44:
[...]

Nou bij mij loopt het ook niet goed, maar ik heb ook nog niet de moeite genomen om het te onderzoeken, (tijden in database ook goed etc.)
Laat eens een paar tijden uit de database zien dan? De eerste data van een dag in de tabel data_h moet er zo uit zien:

time: 2012-10-09 00:00:00
inserted: 2012-10-09 01:00:02

Als je een seconde eerder de gegevens gaat ophalen (dus om 23:59:59 de vorige dag) dan gaat het mis en mis je een uur. Je chron moet dus altijd precies op het hele uur draaien en de tijd van de youless en de webserver moet exact gelijk lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

sinds vorige week de youless ook in gebruik.
heb een draaischijf meter, en de youless afgesteld met de netwerk kabel eruit.
als ik nu op de youless inlog en op de home pagina kijk, zie ik bij input 10%.
ik zie somige screenshot waarbij hier 80% staat.
heb ook het probleem dat het verbruik op en neer schommelt, van 800 naar 400 e.d.

mijn vraag is:
moet het percentage van ïnput" zo hoog mogelijk staan ?.

bvd voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

RTFM! :+
Maar zonder gein, het staat wel in de handleiding :P http://www.youless.nl/dow...uless-handleiding-1.1.pdf

Analoge meter
Bij een analoge meter schijnt de YouLess rood licht op de draaischijf. Bij Input wordt het
gemiddeld gemeten weerkaatste lichtniveau getoond. De waarde behoort tussen 6% en
80% te liggen voor een optimale detectie.

Dus ja, het is aan de lage kant, maar genoeg voor detectie.
Misschien opnieuw uitlijnen voor een nauwkeuriger resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nakebod,

oeps sorry.
i'm RTFM not helemaal
wil weer te snel, ga proberen de input omhoog te krijgen.

hartelijk dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Laatst online: 17-09 20:53
Mr-Leo schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:04:
[...]

Laat eens een paar tijden uit de database zien dan? De eerste data van een dag in de tabel data_h moet er zo uit zien:

time: 2012-10-09 00:00:00
inserted: 2012-10-09 01:00:02

Als je een seconde eerder de gegevens gaat ophalen (dus om 23:59:59 de vorige dag) dan gaat het mis en mis je een uur. Je chron moet dus altijd precies op het hele uur draaien en de tijd van de youless en de webserver moet exact gelijk lopen.
2012-10-09 00:01:00 Watt 60 " 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," ... 2012-10-09 01:01:02

Ik had mijn cron op 1 * * * * staan, deze nu naar * * * * * gezet, dat is om het hele duur?
Ik heb een tijdklok op net nas staan, maar crons loopt hij wel volgens schema.
Es kijken wat hij morgen doet.

In het dag overzicht is de tijdlijn wel goed, maar het weekoverzicht lopen alle dagen uit de pas.

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het eerste getal is de minuut, dus die moet je niet op * zetten, want dan run je het elke minuut.
Je moet 'm op 0 zetten om op 1:00, 2:00, etc te runnen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiwi71
  • Laatst online: 04-09 15:30
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 19:13:
wil weer te snel, ga proberen de input omhoog te krijgen.
Input alleen is niet het belangrijkste. Wat belangrijk is dat de input normaal en input puls genoeg verschillen.
Ik zit hier op 19% (+-3%) en een puls bij 7%. Werkt goed zo. Het gaat erom dat de pulswaarde altijd ruim buiten de marge van de input valt dus in mijn geval 16%-22%.
Probeer inderdaad de waarde iets te verhogen en kijk eens wat de waarde is bij de zwarte streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 18:45:
sinds vorige week de youless ook in gebruik.
heb een draaischijf meter, en de youless afgesteld met de netwerk kabel eruit.
als ik nu op de youless inlog en op de home pagina kijk, zie ik bij input 10%.
ik zie somige screenshot waarbij hier 80% staat.
heb ook het probleem dat het verbruik op en neer schommelt, van 800 naar 400 e.d.
Persoonlijk dacht ik wat storing te ondervinden aan het geknipper van het ethernetlampje. Ik heb dat afgeschermd met een stukje tape om 'valse' pulsen te voorkomen.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Het lost zich nooit op, de tijdlijn start altijd bij 0:00 ipv bij de waarde van wat in de DB staat. Enige optie is om hem 24h te laten lopen.

Ik heb hem geprobeerd te verbouwen naar 1x per 8h omdat m'n NAS 8h per dag uit staat (zonde van de stroom als ik licht te slapen) maar dat was niet erg succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Paladin schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:30:
[...]
Het dichte rondje geeft namelijk aan dat er energie gebruikt wordt en niet hoeveel. Oftewel ik heb nog geen idee waar ik nu de youless moet plaatsen
Volgens mij heeft je meter de feature gewoon niet; tijd voor een andere meter of de Youless terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-08 14:27
Ik zit te denken er ook een aan te schaffen, maar ik vraag me nog even iets af...

Bevat het oogje in de youless zelf een lightsource?
Want hoe kan het anders de reflectie van mijn draaischijf lezen? (Als meterkastdeur dicht is, of 's-nachts)

En wat als ik in mn meterkast moet zijn, en er dus meer licht bijkomt?
Krijg ik dan incorrecte aflezingen?

oisd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
Ik heb nu mijn YouLess een aantal dagen. Eerst verbonden met Bidgely wat prima werkte, maar ik heb de data liever in mijn eigen beheer.

Ik heb php werkend gekregen op mijn webserver (iis 7.0), MySQL geïnstalleerd, script van -LA- geïnstalleerd. Cron job om de 2 minuten via scheduled task ingesteld; wordt prima uitgevoerd. Live verbruik wordt prima weergegeven, maand-data ook (alhoewel ik dan het totaalverbruik van de laatste paar dagen zie). So far so good.

Echter de week-data en dag-data zijn niet juist. Ik zie bijvoorbeeld bij dag-data het verbruik van 0000 tot 0100 en meer niet. Iemand een idee waar ik verder moet gaan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

twixx schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 09:50:
[...]

Volgens mij heeft je meter de feature gewoon niet; tijd voor een andere meter of de Youless terug sturen.
Ha dat zou balen zijn, ook vaag die meter is pas een jaar oud, ik ga voor de zekerheid Liander nog even bellen maar ik vrees dat er anders geen optie is dan de youless terug te sturen want ik betwijfel of ze zo een nieuwe meter gaan installeren als ik niet over wil naar een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:58
GioStyle schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:00:
Ik heb nu mijn YouLess een aantal dagen. Eerst verbonden met Bidgely wat prima werkte, maar ik heb de data liever in mijn eigen beheer.

Ik heb php werkend gekregen op mijn webserver (iis 7.0), MySQL geïnstalleerd, script van -LA- geïnstalleerd. Cron job om de 2 minuten via scheduled task ingesteld; wordt prima uitgevoerd. Live verbruik wordt prima weergegeven, maand-data ook (alhoewel ik dan het totaalverbruik van de laatste paar dagen zie). So far so good.

Echter de week-data en dag-data zijn niet juist. Ik zie bijvoorbeeld bij dag-data het verbruik van 0000 tot 0100 en meer niet. Iemand een idee waar ik verder moet gaan zoeken?
Cronjob op elk uur instellen i.p.v. elke 2 minuten ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het opgelost door mbv phpmyadmin een aantal record weg te halen en de eerste record van 00:00:00 uur is en om 01:00:01 inserted.
Nu loopt de tijd goed in de dag/week grafieken.
twixx schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 09:47:
[...]

Het lost zich nooit op, de tijdlijn start altijd bij 0:00 ipv bij de waarde van wat in de DB staat. Enige optie is om hem 24h te laten lopen.

Ik heb hem geprobeerd te verbouwen naar 1x per 8h omdat m'n NAS 8h per dag uit staat (zonde van de stroom als ik licht te slapen) maar dat was niet erg succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie meer en meer dual-meter prosomenten opduiken,
idd is de draairichting op de brutometer cruciaal, kan allicht enkel als de YouLess TWEE leds heeft om de richting te kunnen detecteren + bvb S0 ingang van PV-meter.
Denkt Youless aan een dergelijke oplossing ?
Dan koop ik er zeker eentje !

Edit , geen leds, ik bedoel 2 detectoren naast elkaar, dan weet je steeds of de schijf links of rechts draait :-)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2012 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 17:19:
Ik heb het opgelost door mbv phpmyadmin een aantal record weg te halen en de eerste record van 00:00:00 uur is en om 01:00:01 inserted.
Nu loopt de tijd goed in de dag/week grafieken.

[...]
Kun je hier iets meer over vertellen want ik snap het nu nog nét niet helemaal op de manier waarop het er nu staat. Ben benieuwd of het ook een oplossing is voor mij namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08-2020
De youless met aangepaste software werkt nu op mijn schlumberger gasmeter, elke 10 liter geeft een puls.
Een tweede youless meet het elektriciteit verbruik.
Verder gebruik ik de mios vera light met RFXtrx433 voor het meten van temperaturen en het sturen van de verlichting met stopcontact schakelaars. Is er iemand die een lua script gemaakt heeft om de youless op de vera uit te kunnen lezen?

palmE2 i-pad HTC HD2 S4 xiron 8" ipad3 nexus7 nexus10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Allemaal,

Ik zag dat velen mooie grafieken maken van hun youless meter. Zelf heb ik mijn meter nu ongeveer twee weken en zodoende ook eens geprobeerd om er iets meer informatie uit te halen dan de bijgeleverde overzichten.

Mijn keuze is gevallen om het in de kubus te stoppen en dat te ontsluiten met behulp van Saiku.

Het werkt hier en daar nog niet helemaal 100%, ook is de Saiku software nog volop in ontwikkeling. Echter is het al zeer werkbaar om er allelei soorten doorsnijdingen mee te maken.

Hieronder wat screenshots van een paar gekozen doorsnijdingen.Ik heb helaas nog te weinig data om de meer nuttige doorsnijdingen mee te maken, maar zelf vind ik het tot nu toe erg leuk werken. Het is voornamelijk nu wachten op meer data zodat ik er straks vergelijkingen mee kan doen en ook daadwerkelijk kan zien of mijn sluip verbruik ook is gedaald.

Op zich zijn de benodigdheden minimaal. Niet veel meer dan wat er nodig is voor de grafiek scripts, behalve dat de Saiku software onder java draait. Verder een database (met een set kubus en dimensie tabellen) en iets om de tabellen te vullen.

Zelf heb ik een python script welke een PostgreSQL database vult en daarboven op de standaard saiku installatie gezet. Python script wordt vervolgens aangeroepen door cron.

Mocht iemand interesse hebben dan wil ik het graag delen. En zodoende natuurlijk ook mijn eigen installatie verbeteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
@DaPi: Ja, er zit een lightsource in. De detectie past zich adaptief aan aan het achtergrond lichtniveau. Als er plotseling direct daglicht in de kast komt kan dat op dat moment wel invloed hebben. Mocht je hier last van krijgen dan is een eenvoudige lokale lichtafscherming meestal voldoende.

@MikeAanZee: Dat zou inderdaad een oplossing zijn om de richting bij analoge meters te bepalen. Bij digitale knipper led meters is er alleen geen directe bepaling van de richting mogelijk (zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/39033114).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansR
  • Laatst online: 22:32

hansR

koffie zwart graag

YouLess schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:41:
.......

@MikeAanZee: Dat zou inderdaad een oplossing zijn om de richting bij analoge meters te bepalen. Bij digitale knipper led meters is er alleen geen directe bepaling van de richting mogelijk (zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/39033114).
Zou echt heel handig zijn als de Youless dat zou kunnen weten/meten ...

badges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paladin schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 14:16:
[...]

Ha dat zou balen zijn, ook vaag die meter is pas een jaar oud, ik ga voor de zekerheid Liander nog even bellen maar ik vrees dat er anders geen optie is dan de youless terug te sturen want ik betwijfel of ze zo een nieuwe meter gaan installeren als ik niet over wil naar een slimme meter.
Ik heb precies het zelfde type meter en .....
- Deze meter heeft een InfraRood LED, kijk maar s door een digitale camera ernaar en hij zit midden in de zilverkleurige ring links van het display, hou de YouLess er maar eens voor.
- Hij geeft je 4 standen, maar dat kun je in de manual vinden (google)
- Vervelend is dat de meter iig bij mij, in zn pulse info, een totaal geeft (dus 'verbruik' minus 'teruglevering')
- Bij mij geeft de YouLess App vaak als de zonnepanelen inschakelen een piek, die de som is van verbruik plus levering, om dan daarna het juiste totaalresultaat te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Heeft iemand ook problemen met Bidgely?
Op het dashboard staat geen live data en "connetion lost"
Als ik de verbinding test via Bidgely geeft hij gewoon connected.....
De LS110 geeft elke minuut netjes een upload.

Ook zijn alle stats van een paar dagen verdwenen, kan iemand even kijken of zijn verbinding wel werkt?

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 12-10-2012 16:12 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
De Bidgely status en data zijn hier ok. Heb je dit nu nog steeds? Als de Youless gewoon OK geeft bij upload en je toch geen data in het Bidgely dashboard krijgt (wat ik tot nu toe nog niet eerder heb gehoord), dan kan je dit denk ik het beste melden via het contact formulier van Bidgely.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:16

TweakBoy

---

Oxellaar schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:11:
Heeft iemand ook problemen met Bidgely?
Op het dashboard staat geen live data en "connetion lost"
Als ik de verbinding test via Bidgely geeft hij gewoon connected.....
De LS110 geeft elke minuut netjes een upload.

Ook zijn alle stats van een paar dagen verdwenen, kan iemand even kijken of zijn verbinding wel werkt?
bij mij zijn de "sensors" weg .. (in de dropdown waar je normaal Default of een andere meter kon selecteren)
dus ik kan ook niet meer bij mijn verbruikdata..

In de LS110 zelf staat er OK (xx sec) ... dus de upload lijkt wel te lukken

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde als wat Tweakboy beschrijft.
Het heeft prima gewerkt tot ongeveer gisteravond, vanmorgen was het foute boel.
Sensors zijn hier ook verdwenen.

Zal morgen eens een mail doen richting Bidgely

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 12-10-2012 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
TweakBoy schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:35:
[...]

bij mij zijn de "sensors" weg .. (in de dropdown waar je normaal Default of een andere meter kon selecteren)
dus ik kan ook niet meer bij mijn verbruikdata..

In de LS110 zelf staat er OK (xx sec) ... dus de upload lijkt wel te lukken
Even Ctrl+F5? Had laatst geen grafieken... Na een Ctrl+F5 wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bij mij werkt Bidgely nu weer als voorheen, waar het aan lag weet ik niet.
Maar heel de dag totaal geen live data, ook niet na f5 of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-LA- schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 14:37:
[...]

Cronjob op elk uur instellen i.p.v. elke 2 minuten ;)
Dat heb ik nu gedaan. Heb de data voor de zekerheid in MySQL gewist en jouw script opnieuw geinstalleerd, maar ik houd nog steeds hetzelfde probleem. Live- en maandverbruik laat ie prima zien, maar dag- en weekverbruik geeft ie aan geen data. Ik heb al een paar dagen geprobeerd. Heb ook nagekeken of de tijd van de YouLess synchroon loopt met van het OS waar de cronjob op loopt.

Iemand een ander suggestie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:16

TweakBoy

---

Oxellaar schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 23:38:
Bij mij werkt Bidgely nu weer als voorheen, waar het aan lag weet ik niet.
Maar heel de dag totaal geen live data, ook niet na f5 of wat dan ook.
idem, testen doe ik ook via de "private mode" van Google Chrome, dus ligt niet aan cached data...
Nu is het wel weer beschikbaar.

Momenteel werk ik aan een Python/Django website+shell script oplossing voor meerdere youless apparaten (thuis+extern kantoor) ... in deze stadia nog niet public op github...

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:07
Hey -LA-, reuze bedankt voor je werk. Alles draait super hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 19:58
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:45:
[...]
@iFloppy, zou je misschien kunnen toelichten hoe je dat precies gedaan hebt met de gasmeter?
Ik wil ook graag een Youless op de gasmeter aansluiten. Maar heb je dan een reflectiesensor op de youless gesoldeerd?
Ik had een omron EE-SPY411 sensor op de gasmeter helegd en de Youles op de sensor, de sensor heeft een LED welk de Youless weer uitleest.
Maar ik lees dat Youless druk bezig is om gevoeligheid af te stellen (instelbaar maken) voor gasmeters.

Zijn bij Youless goed bezig .... GEWELDIG !
Ik zelf ben druk nu en dan bezig met de highcharts te verbeteren en naar mijn hand te zetten. Maar dat is nogal ff wat puzzel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
GioStyle schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:36:
[...]
Dat heb ik nu gedaan. Heb de data voor de zekerheid in MySQL gewist en jouw script opnieuw geinstalleerd, maar ik houd nog steeds hetzelfde probleem. Live- en maandverbruik laat ie prima zien, maar dag- en weekverbruik geeft ie aan geen data. Ik heb al een paar dagen geprobeerd. Heb ook nagekeken of de tijd van de YouLess synchroon loopt met van het OS waar de cronjob op loopt.
Iemand een ander suggestie? :)
Ik liep tegen het probleem dat hij een paar uur achter liep ...
Wat ik heb gedaan, is het volgende:
- Eerste Cronjob om 10:00 (voor 10 uur heb je geen data, dus je loopt eigelijk 10 uur achter)
- SQL opvullen met data tot 10 uur (iets van 9 entrys)

Plak deze data in de SQL:
" 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"," 0"

Dit is 60x een 0.
Als je dit 9x gedaan heb dan zal je zien dat de data gelijk koopt .... bij mij loopt hij al een maand goed op een Windows Server.
Als ik nu kijk dan staat op 12:05 alle data tot 12:00 op de grafieken.

Deze is van 10:20
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/rrm9ns.jpg

Ik zelf heb Bidegly stopgezet omdat ik alles nu thuis heb draaien, ieder uur doet mijn server een cronjob en zet de data in de SQL. Moet zeggen dat de data nauwkeuriger is dan bij Bidegly, hier miste ik soms punten, en wat ik las op het forum dat mensen ook goed konden zien dat ze tegen het limiet van de omvormer liepen (aftoppen an de omvormer) wat niet naar voren kwam uit de Bidegly data.
Ik wil Bidegly niet afkraken, heb het eerst zelf ook gebruikt en geeft een redelijk goede indicatie, maar gaande weg ben ik alles zelf over gaan zetten op mijn eigen server en draai het script van --LA--

[ Voor 16% gewijzigd door iFloppy op 13-10-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

YouLess schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:41:
een eenvoudige lokale lichtafscherming
Ook wel bekend als een stukje tape... :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy

Edit2:
Even data opvullen tot de werkelijke tijd, zie post hier boven ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
revolution-nl schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:38:
Je zou dan ook teller dashboard kunnen maken.
Netto opbrengst
Netto teruglever
Netto verbruik

:9~

Als youless deze feature introduceert schaf ik direct nog een Youless aan :9
Met 2x Youless moet dit mogelijk zijn, schaf dan ook a rond de 19 euro een kWh meter (voor het terugleveren) bij en plak hier de een Youless op, en 1 natuurlijk op de Energie meter.

Dan zal er wel een script geschreven moeten worden welk beide optelt of aftrekt.
De uitdaging is wel de Ferrarismeter (draaischijf) de Youless ziet niet of deze links of rechts om draait, ik denk dat je deze dan niet kan monitoren in een verbruik en oplevering grafiek.
Ben wel benieuwd wat mijn digitale meter doet bij teruglevering ? (Teller nummer 7 op de meter) of er dan een groen ledje gaat knipperen ... maar ja, ik heb geen panelen (dak verkeerd georienteerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat is verkeerd?
Lees het panelentopic eens door; opbrengst heb je altijd.. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
teacher schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:01:
Wat is verkeerd?
Lees het panelentopic eens door; opbrengst heb je altijd.. :)
Heb behoorlijk wat ervaring in de PV (verkoop en engineering), ik ben nog niet helemaal er over uit ... ik heb onderhand wel 50 vaianten door gerekend, van oost west, omvormer x en y, dunne film poly mono enz enz ..
Met mijn volgende huis ga ik er wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Bedankt voor je uitleg! Heb me nu beter verdiept in MySQL en uiteindelijk kwam ik erachter dat scheduled task van Windows de cronjob niet goed deed! Nu maak ik gebruik van wget; nu werkt en klopt alles. :+

Nu lekker data gaan verzamelen. :)

En -LA-: bedankt voor je mooie script! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Morgen komt als het goed is de 2e Youless binnen voor de gasmeter, ja het loggen is verslavend ;)
Heb op de 0 een reflectie stip zitten, en 3 cijfers achter de komma, per liter dus.

Nu weet ik alleen nog niet hoe/waar ik de data op moet slaan, ik heb geen server.
Volgens mij kan een 2e youless gewoon uploaden naar Bidgely op hetzelfde account?
Worden deze gegevens dan tegelijk in de grafiek getoond?
Alleen is dan 1kW natuurlijk 1m³

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
Oxellaar schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:15:
Morgen komt als het goed is de 2e Youless binnen voor de gasmeter, ja het loggen is verslavend ;)
Heb op de 0 een reflectie stip zitten, en 3 cijfers achter de komma, per liter dus.

Nu weet ik alleen nog niet hoe/waar ik de data op moet slaan, ik heb geen server.
Volgens mij kan een 2e youless gewoon uploaden naar Bidgely op hetzelfde account?
Worden deze gegevens dan tegelijk in de grafiek getoond?
Alleen is dan 1kW natuurlijk 1m³
Heb de youless nu 10 dagen op de gasmeter draaien, heb een tweede account bij bigeley aangemaakt voor de gasmeter, jammer dat je kw niet kunt veranderen m3. Het afstellen op de gasmeter is wel moeilijk. Krijg een puls per 10 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Moet je perse een tweede account maken op Bidgely?
Bij de grafiek van de elektra zie je toch een keuze per sensor, je zou verwachten dat er meerdere op kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

Op de bidgely site kun je feedback geven of wensen plaatsen (blauwe knop rechtsonder in scherm bij gebruik van een ipad). De wensen met de meeste stemmen zullen ze waarschijnlijk het eerste realiseren. Ik heb de volgende wens geplaatst:

Add in the Dashboard the item: highest energy demand this day.
For solar panel users it is very nice to know what the highest measured peak is.
The timeframe can be 10 seconds or so, because in the Bidgely graph the sampling time is 5 minutes (so you don't know what the highest demand was).

Je kunt hier votes aan toekennen (graag 3 votes) :)

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
Oxellaar schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:23:
Moet je perse een tweede account maken op Bidgely?
Bij de grafiek van de elektra zie je toch een keuze per sensor, je zou verwachten dat er meerdere op kunnen
Je kunt wel een nieuwe sensor aanmaken, maar wat moet je daar invullen?, dat is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Misschien iets met de token ofzo?
Echt duidelijk is het mij ook niet.

Ik krijg sowieso de 2e youless niet aan de praat.
Fritzbox herkent hem weer eens niet, dat dat het wel opgelost zou zijn met de nieuwe Fritz.
Het vreemde is dat de 1e youless wel gewoon gezien wordt, die staat met een 10mbit verbinding in het rijtje.
De 2e is gewoon totaal niet zichtbaar, ook met de wizard geen succes. :(
En zo moeilijk is het toch allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:03:
Misschien iets met de token ofzo?
Echt duidelijk is het mij ook niet.

Ik krijg sowieso de 2e youless niet aan de praat.
Fritzbox herkent hem weer eens niet, dat dat het wel opgelost zou zijn met de nieuwe Fritz.
Het vreemde is dat de 1e youless wel gewoon gezien wordt, die staat met een 10mbit verbinding in het rijtje.
De 2e is gewoon totaal niet zichtbaar, ook met de wizard geen succes. :(
En zo moeilijk is het toch allemaal niet.
Heb je beide Youless' aan de Fritzbox hangen (7340 toevallig)?
Zo ja, hang eerst eens een eraan voor het configureren en kijken of 'ie werkt en dan de ander.

Sowieso zijn beide eth-poorten van de FB7340 verschillend. Zo heb je power-save opties die per poort geregeld kunnen worden, maar die bij de eerste poort bijv. default uit staan. En als je IP-TV hebt, zal de 2e poort ook anders reageren.
Het beste kun je even testen met een losse hub/switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het is een 7360, die heeft 4 poorten, de 1e Youless zit in poort 3, de 2e in poort 4.
Niet echt veel verschil te zien qua instellingen.
Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Van%20Alles/uahxhjcsdfkgn_zps2e7a51a6.pngIk heb maar een switch besteld net, een D-Link DGS-1005D.
Verbruikt max 4.5 watt, kleine €8 per jaar, toch weer zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leabra56
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-01 18:54
Oxellaar schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 21:02:
Het is een 7360, die heeft 4 poorten, de 1e Youless zit in poort 3, de 2e in poort 4.
Niet echt veel verschil te zien qua instellingen.
[afbeelding]Ik heb maar een switch besteld net, een D-Link DGS-1005D.
Verbruikt max 4.5 watt, kleine €8 per jaar, toch weer zonde.
Ik heb net een Youless binnen. En ik dacht dat zo geregeld was, maar helaas. Ik heb netjes Youless geconfigureerd. Ik zie ook in mijn Fritz!box 7340 dat Youless er aan hangt, maar ik kan Youless niet bereiken via de browser. Is dit nog een instelling in mijn fritz!box 7340? Wie kan mij raad geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:21
sbrzon schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:09:

Je kunt hier votes aan toekennen (graag 3 votes) :)
Done!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leabra56 schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 10:46:
[...]

Ik heb net een Youless binnen. En ik dacht dat zo geregeld was, maar helaas. Ik heb netjes Youless geconfigureerd. Ik zie ook in mijn Fritz!box 7340 dat Youless er aan hangt, maar ik kan Youless niet bereiken via de browser. Is dit nog een instelling in mijn fritz!box 7340? Wie kan mij raad geven.
Heb je het al geprobeerd via een switch/hub?
En heb je de config-tool van Youless zelf ook gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leabra56
TD-er schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 12:57:
[...]

Heb je het al geprobeerd via een switch/hub?
En heb je de config-tool van Youless zelf ook gebruikt?
Ik heb de Youless op een Netgear stroomadapter aangesloten en dan kan ik het wel uitlezen via de browser. Kennelijk zit er iets op de Fritz!box die dit blokkeerd. Nu loop ik nog tegen de volgende problemen aan en dat is, dat ik niet kan uploaden en dat de tijd niet synchroniseert. Misschien met elkaar te maken. Bij het uploaden krijg ik deze melding:

Thank You for selecting Bidgely as your Home Energy Management Provider.
Your Device Manufacturer: YouLess
Your Device Model: LS110
Your Device ID: xxxxxxxxxxxxx
Activation Token:

Please click on the button below to register your device with Bidgely

SQL ERROR query SELECT uuidString FROM emappings WHERE uid=3037; 1146 : Table 'bidgelydrupal.emappings' doesn't exist

En ik heb de tool gebruikt. Het ziet er allemaal zo eenvoudig uit.

Fijn dat je aandacht geeft aan mijn vraag. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door leabra56 op 20-10-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die SQL-error kreeg ik net ook bij de Bidgely site. Lijkt er dus op dat ze er mee bezig zijn, of in elk geval dat ze daar iets gesloopt hebben ;)

Als je de tijd niet goed kunt synchroniseren op de Youless, zou het ook kunnen dat de netwerk-configuratie op de Youless niet goed staat.
Probeer de config-tool van Youless nog eens.
Volgens mij is het namelijk wel mogelijk om de Youless een IP-adres te geven vanuit de Fritzbox, maar dat stelt kennelijk niet alles in, zoals gateway en DNS.
De Youless haalt de NTP-informatie van de site van Youless heb ik begrepen. Dus dan moet 'ie in elk geval een gateway en DNS hebben.
Voor de zekerheid ook maar even van de stroom halen, zodat 'ie echt even restart, voordat je verdere instellingen aanpast.

De Fritzbox 7340 houdt zich niet helemaal aan de standaarden qua ethernet. Zo is 10 Mbps half duplex in elk geval nogal problematisch met die router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
leabra56 schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 10:46:
[...]

Zoals TD-er al aangeeft, de 7340 wil niet echt meewerken.
Ik heb van Xs4all een andere router gekregen vanwege dit probleem, de 7360.
Deze geeft onder "Home network" gewoon LAN 10 Mbit/s aan, dat zag ik niet staan bij de 7340
Met de 7360 werkt hij prima, alleen geeft de 2e Youless nu problemen.

Sowieso vraag ik mij af of mijn 2e Youless wel helemaal ok is. Ik krijg de netwerk instellingen niet gereset.
Dit zou moeten kunnen door de stekker er 4x in/uit te trekken(zie handleiding) maar dat werkt dus niet.
Begin volgende week is mijn switch binnen, dan gaan we verder.
De elektra Youless werkt prima, gas komt wel, is ook meer voor de fun.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 20-10-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leabra56
TD-er schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:50:

De Youless haalt de NTP-informatie van de site van Youless heb ik begrepen. Dus dan moet 'ie in elk geval een gateway en DNS hebben.
Voor de zekerheid ook maar even van de stroom halen, zodat 'ie echt even restart, voordat je verdere instellingen aanpast.

de standaarden qua ethernet. Zo is 10 Mbps half duplex in elk geval nogal problematisch met die router.
De synchronisatie van de tijd is nog niet gelukt. De instellingen op de Youless staan goed. Wel vervelend, want hij is begonnen in 1970 in januari met een totaal verkeerde tijd. Misschien onder ons nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leabra56 schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 18:22:
[...]

De synchronisatie van de tijd is nog niet gelukt. De instellingen op de Youless staan goed. Wel vervelend, want hij is begonnen in 1970 in januari met een totaal verkeerde tijd. Misschien onder ons nog een tip?
Heb je de netwerk-configuratie met de tool van Youless nogmaals uitgevoerd?
Desnoods door 'm op een ander IP-adres in te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leabra56
TD-er schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 18:44:
[...]

Heb je de netwerk-configuratie met de tool van Youless nogmaals uitgevoerd?
Desnoods door 'm op een ander IP-adres in te stellen...
Ik heb nu een ander ip-nummer ingesteld op jou advies. En handmatig de tijd ingesteld. Alleen snap ik niet de 3de groep cijfers die staat nu op 30. Je kan deze handmatig niet wijzigen zover ik ziet.

Systeem
Klok
Tijd: 20-10--30 17:57
Synchroniseer nu
Handmatig aanpassen: ↑↓ minuten
↑↓ uren
↑↓ dagen
↑↓ maanden

Of is het jaar niet van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het jaar is wel degelijk van belang, anders weet je niet wanneer het 29 feb is.
Bij mij staat er dit:
Tijd: 20-10-12 19:10
Synchroniseer nu
↑↓ uren
↑↓ dagen
↑↓ maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leabra56
TD-er schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:11:
Het jaar is wel degelijk van belang, anders weet je niet wanneer het 29 feb is.
Bij mij staat er dit:

[...]
Wel vreemd, dat er bij mij 2 liggende -- streepjes staan! Met welke optie handmatig wijzig je het jaar, want er staat alleen min. uren, dagen en maanden.

Na de wijziging staat er nu weer het volgende. het lijkt wel of er wordt gesynchroniseert:
Tijd: 06-02-106 02:00
Synchroniseer nu
↑↓ uren
↑↓ dagen
↑↓ maanden

Het jaar met 3 cijfers. merkwaardig!

[ Voor 27% gewijzigd door leabra56 op 20-10-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In principe moet je dus ook niet het jaartal aanpassen, want dat zou via NTP goed moeten gaan.
Het kan echter wel handig zijn om de uren en minuten aan te passen, ivm lokatie (tijdzone, welke ook een half uur kan afwijken).
Dagen en maanden aanpassen zou ik niet weten waarom dat handig is, maar misschien kan iemand daar een voorbeeld voor verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leabra56
TD-er schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:19:
In principe moet je dus ook niet het jaartal aanpassen, want dat zou via NTP goed moeten gaan.
Het kan echter wel handig zijn om de uren en minuten aan te passen, ivm lokatie (tijdzone, welke ook een half uur kan afwijken).
Dagen en maanden aanpassen zou ik niet weten waarom dat handig is, maar misschien kan iemand daar een voorbeeld voor verzinnen.
Zie vorige message. Schreef daar nog een aanvulling op.

Ik heb ook nog geprobeerd om Youless te resetten. Dat lijkt deels gelukt, in ieder geval moest ik weer de netwerkinstellingen configureren, dit heb ik met de tool gedaan. Behalve de data, die stond er nog steeds in.
Resetten is 4-5 keer de ethernetkabel er uit halen en direct weer terug steken. Althans zo heb ik het begrepen.

[ Voor 24% gewijzigd door leabra56 op 20-10-2012 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo.. ik denk er ook aan om binnenkort een youless te kopen.

Maar ik heb z'n erg trage meter met 187,5 omw/kwh per omwenteling. Is daarmee een beetje lekker te meten?

Ik vraag me alleen wel af hoe ik lokaal kan loggen, ik heb geen nas of server 24u aan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt wel later data uitlezen, maar de resolutie zal wel afnemen.
De vraag is of een resolutie van 10 minuten een probleem is bij een meter die zo langzaam draait.
Ik neem aan dat het trouwens 187.5 omwenteling per kWh is, anders kun je een resolutie van enkele weken nog wel hanteren ;)

Maar goed, bij een interval van 10 minuten zit je op een verbruik van ~32 Watt.
Oftewel als je gemiddelde verbruik daar niet heel erg boven zit, kun je prima elke 24h de 10-minuten-logs binnenhalen, zonder dataverlies.

Je kunt geen halve omw./kWh invoeren, dus je krijgt wel een afwijking op de Youless van ruim 2.5 promille.
Niet echt noemenswaardig dus en waarschijnlijk binnen de meetnauwkeurigheid van de meter zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Bij Bidgeley heb ik voor zondag van 09:00's ochtends tot 01:00 's nachts een vlakke lijn staan met 334W verbruik (volgens mij moment van 9:00 's ochtends)
En daardoor mega piek in verbruik op die dag.

Meer mensen last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansR
  • Laatst online: 22:32

hansR

koffie zwart graag

DDX schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:42:
Bij Bidgeley heb ik voor zondag van 09:00's ochtends tot 01:00 's nachts een vlakke lijn staan met 334W verbruik (volgens mij moment van 9:00 's ochtends)
En daardoor mega piek in verbruik op die dag.

Meer mensen last van ?
Bij van 8:40 's morgens tot 1:00 's nachts, maar dan 1,90 kW rechte lijn ?

badges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

YouLess schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:45:
[...]
@servu: We hebben nu voor diegenen die de Youless als gasmeter willen gebruiken een firmware variant die m3 en l/u weergeeft. In de analoge modus wordt er naar een piek i.p.v. een dip in de reflectie gezocht. De meterconstante is dan het aantal pulsen per m3. Met een reflector op de laatste digit (een puls per 10 liter) is de constante dan 100 imp/m3. De l/u meting reset zich naar 0 wanneer de flow meting lager dan 60l/u zou uitkomen, dus 1 liter per minuut. Bij een constante van 100 komt dit overeen met een timeout van 10 minuten. De gas firmware is hier te downloaden:

http://www.youless.nl/tl_...youless-flash-1.2.0-G.exe

NB: Dit is voorlopig een versie voor Tweakers die de Youless op deze alternatieve manier willen gebruiken; we zetten deze link vooralsnog niet als download op de site.
Aangezien ik zo'n meter in de kast heb hangen gaan we dit ook eens testen. Gister heb ik dus nog een tweede youless besteld. Ik zal laten horen hoe het bevalt als ik het een en ander aan meetdata heb binnengehaald :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

hansR schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:27:
[...]

Bij van 8:40 's morgens tot 1:00 's nachts, maar dan 1,90 kW rechte lijn ?
Dan had jij rond 8:40 verbruik van 1,9kW en die lijn is dan hele dag door ?
Flinke dagpiek heb je dan in maand overzicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggerfoot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:08
Ik heb nu de youless ook draaien en netjes in de webinterface de meterstand ingevuld.

Nu heeft bidgely die als een verbruikwaarde ingevoerd. Ofwel 49.000 Kwh als een dagwaarde ingevuld......

Dat is niet zo handig en vern*&*&kt al mijn stats. Ik heb bidgely vriendelijk gevraagd deze entry uit de DB te wissen zodat het er netjes uit komt te zien.

Ze reageren wel, maar erg vaag,

Dear Barend,
We are checking with Youless on possible solution.
We don't have a solution in place to delete values that have already been uploaded by the device.
We will come back if we can identify a solution that we can implement to fix this bad data setting issue..

Thanks
Support

Reactie erop gegeven:
Looking foreward for a solution, deleting values that are extreem out of range, normal usage a day is 10 kwh when a value uploaded of 40000 kwh a day these values can be ignored or deleted afterward. Say factor 100 different or manual delete values. But this is just an idea.

Groeten,
Barend

Misschien is "groeten" niet helemaal goed gevallen >:) Maar dit is niet zo handig. Meer mensen deze ervaring??

Als ze het niet gaan oplossen ga ik toch serieus kijken of ik het lokaal kan gaan opslaan en grafieken, want dit is zot....

Zijn er al dummy proof windows how-to's om het op een windows home server aan de praat te krijgen?

Ben geen totale server kluns maar kan mijn geluk ook niet vinden in PHP servers installeren en allerlei obscure set at @15:00 commando's instellen :+

Misschien kan Youless wat druk uitoefenen op bidgely om fake readings automatisch eruit te filteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
DDX schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:47:
[...]

Dan had jij rond 8:40 verbruik van 1,9kW en die lijn is dan hele dag door ?
Flinke dagpiek heb je dan in maand overzicht :)
Hier exact hetzelfde, alleen dan 408watt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Na kijken in de youless valt verschil nog best mee, aangezien ik nu avond verbruik en stofzuiger niet in de meting terug zie. (verschil 1kWh)
Dag verbruik was gewoon erg hoog doordat ik bijna hele dag 2 servers aan had staan.

[ Voor 23% gewijzigd door DDX op 22-10-2012 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 12:01
Ik heb vandaag een Vera plugin geschreven voor de YouLess. Werkt perfect, had ik poos geleden al contact over gehad met makes van de YouLess en van de Vera.

Probeer 'm nu goedgekeurd te krijgen zodat hij gewoon in de Vera UI beschikbaar wordt. Werkt perfect! Wel cool om zo'n ding te integreren in domotica-systeem zoals Vera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 23:25:
[...]

Hier exact hetzelfde, alleen dan 408watt. :?
Zo vreemd is het niet dat dat voor iedereen een andere waarde is.
Hier 755 Watt.
Het is gewoon een herhaling van de laatste meetwaarde, zolang er geen nieuwe meetwaarde opgeslagen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

TD-er schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 22:35:
Je kunt wel later data uitlezen, maar de resolutie zal wel afnemen.
De vraag is of een resolutie van 10 minuten een probleem is bij een meter die zo langzaam draait.
Ik neem aan dat het trouwens 187.5 omwenteling per kWh is, anders kun je een resolutie van enkele weken nog wel hanteren ;)

Maar goed, bij een interval van 10 minuten zit je op een verbruik van ~32 Watt.
Oftewel als je gemiddelde verbruik daar niet heel erg boven zit, kun je prima elke 24h de 10-minuten-logs binnenhalen, zonder dataverlies.

Je kunt geen halve omw./kWh invoeren, dus je krijgt wel een afwijking op de Youless van ruim 2.5 promille.
Niet echt noemenswaardig dus en waarschijnlijk binnen de meetnauwkeurigheid van de meter zelf.
Ik ga niet roepen dat ik snap wat je hierboven schrijft... want dat doe ik niet helemaal.

Ik gok dat mijn basisverbruik ergens rond de 400 watt zal liggen, dus ver boven de 32 watt. Dus dat zit er juist wel behoorlijk boven.

Verder sluit ik me wel aan bij de vraag of er ergens een makkelijke how-to is hoe je anders een server moet instellen. Bedacht me dat ik nog wel een website ergens heb, die kan natuurlijk ook als data server dienen? Of is dat weer te complex. Misschien toch maar eens naar die standaardsite kijken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
McVirusS schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 01:46:
Ik heb vandaag een Vera plugin geschreven voor de YouLess. Werkt perfect, had ik poos geleden al contact over gehad met makes van de YouLess en van de Vera.

Probeer 'm nu goedgekeurd te krijgen zodat hij gewoon in de Vera UI beschikbaar wordt. Werkt perfect! Wel cool om zo'n ding te integreren in domotica-systeem zoals Vera.
Werkt het ook met de youless op de gasmeter in vera light? In bigeley kun je de eenheden niet veranderen.
Ben heel benieuwd, welke gegevens kun je zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
catr schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:13:
[...]

Werkt het ook met de youless op de gasmeter in vera light? In bigeley kun je de eenheden niet veranderen.
Ben heel benieuwd, welke gegevens kun je zien?
Ik heb geen Gas-firmware op mijn YouLess staan. Maar hij leest gewoon met instelbare interval het actueele verbruik uit. Misschien even lief kijken naar YouLess maker om mij nog een YouLess te sturen voor gasmeter zodat ik plugin kan aanpassen voor meten van gas/eens kan kijken hoe die firmware werkt.

Wat wel lastig voor mij is dat ik stadsverwarming heb en geen gasaansluiting ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Weet iemand toevallig wat voor JSON die gas-firmware uitspuugt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 17:13
heeft iemand een linkje naar de laatste firmware update, kan hem niet meer vinden met de nieuwe search functie... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
McVirusS schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:07:
Weet iemand toevallig wat voor JSON die gas-firmware uitspuugt?
Volgens mij hetzelfde als die voor electra, alleen de eenheden zijn veranderd. L/h, M3.
In bigeley werkt het voor beide precies gelijk, maar daar kun je de eenheden niet aanpassen. Bij gas heb je wel aan/uit bij de ketel, daar werkt het beter als je week 1 uitleest. Bij gas heb je pieken, daartussen niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
gassiepaart schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:45:
heeft iemand een linkje naar de laatste firmware update, kan hem niet meer vinden met de nieuwe search functie... |:(
Blz 42, bericht van youless , 12 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
Inmiddels gevonden, maar als ik die exe uitvoer krijg ik even een zwart scherm te zien en daarna... niks. Manueel starten vanuit de cmd helpt ook niet....
catr schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:55:
[...]

Blz 42, bericht van youless , 12 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD1
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-02 15:14
Ik kwam de YouLess naam toevallig tegen in het artikel over beveiliging van energiemeters....
Iets waar ik al een jaar of zo op zoek naar was.

Ziet er prima uit. Zal inderdaad makkelijk zijn om continue uit te laten lezen via mijn soekris servertje.
In ieder geval de basis software staat hier al in dit topic.....

Nu nog even bestellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
gassiepaart schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:04:
Inmiddels gevonden, maar als ik die exe uitvoer krijg ik even een zwart scherm te zien en daarna... niks. Manueel starten vanuit de cmd helpt ook niet....

[...]
Volgens mij heb ik de youless eerst geconfigureerd met de windowstool van youless met de bijgeleverde lan kabel zodat hij een IP adres heeft. Daarna de exe gedraaid. Bij mij ging het goed.
Ziet je computer de youless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
catr schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:10:
[...]

Volgens mij heb ik de youless eerst geconfigureerd met de windowstool van youless met de bijgeleverde lan kabel zodat hij een IP adres heeft. Daarna de exe gedraaid. Bij mij ging het goed.
Ziet je computer de youless?
Ja de youless draait op 10.0.0.14
De exe doet noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
gassiepaart schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:21:
[...]

Ja de youless draait op 10.0.0.14
De exe doet noppes
Welk ip adres heeft jouw computer?, moet wel in de zelde range liggen. Welke windowsversie? Anti virus en firewall uitschakelen. Eventueel youless resetten. Meer kan ik niet bedenken. Exe file nog een keer downloaden.

[ Voor 4% gewijzigd door catr op 23-10-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
catr schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:38:
[...]

Welk ip adres heeft jouw computer?, moet wel in de zelde range liggen. Welke windowsversie? Anti virus en firewall uitschakelen. Eventueel youless resetten. Meer kan ik niet bedenken. Exe file nog een keer downloaden.
Zelfde ip subnet, de config tool heeft immers de youless makkelijk kunnen vinden. Windows 7, firewall blocked enkel inkomende verbindingen.....

Het probleem zit hem in de exe file; deze draait niet, hij komt niet eens bij het punt dat er iets mis zo kunnen zijn met het netwerk. :?

Ik heb een andere pc gepakt en daar draait de exe wel.

[ Voor 4% gewijzigd door gassiepaart op 23-10-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiwi71
  • Laatst online: 04-09 15:30
gassiepaart schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:06:
[...]
Het probleem zit hem in de exe file; deze draait niet, hij komt niet eens bij het punt dat er iets mis zo kunnen zijn met het netwerk. :?

Ik heb een andere pc gepakt en daar draait de exe wel.
Ik had hier problemen met de exe op win7 64 bit. Op win7 32bit werkte deze wel goed. Klopt dit ook met jouw pc's??
Pagina: 1 ... 13 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.