Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb nu ook al diverse keren dit probleem gehad. De youless is extern benaderbaar met poort 80 met de oude firmware erop.Mr-Leo schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:53:
Ik heb nu al twee keer gehad dat de webinterface van mijn Youless ineens vraagt om een wachtwoord, terwijl ik dit niet heb ingesteld. Vervolgens kan ik dan in loggen door het wachtwoord veld leeg te laten (dus inloggen met een leeg wachtwoord veld). Daarna wijzig ik het wachtwoord naar geen wachtwoord en werkt alles weer normaal.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
En nu tijdens mijn vakantie weer gebeurd, zodat ik nu denk dat het van buiten gebeurd of toch de youless zelf. Ik kan het wel resetten, maar mis nu wel 2 dagen data. Iemand al de oorzaak/oplossing beschikbaar? En bestaat dit probleem ook bij nieuwe firmware en bij de nieuwe poort?
Ik zet er liever geen wachtwoord op, omdat de live functie van het -LA- dan niet werkt.
@Youless. Anders misschien eens meer data verzamelen hierover? Oude / nieuwe firmware en wel/niet extern benaderbaar?
Hoe werkt deze nu? Ik heb ongeveer dezelfde, maar wel problemen (gehad), omdat deze in de schuur gemonteerd is, met veel (zon)lichtinval. Na het verduisteren van het glas werkt deze perfect.ogdak schreef op donderdag 13 september 2012 @ 07:47:
Gisteravond om 20:36 via het youless contact formulier de vraag gesteld of onderstaande analoge meter die ik als opbrengstmeter in gebruik heb sinds 2003 geschikt is voor de youless.
.....(afbeelding)......
Anderhalf uur later reeds een positief antwoord, dat was een response snelheid die ik niet had verwacht. Chapeau.![]()
![]()
Gelijk een exemplaar besteld.
Kan ik er mooi a.s. weekend mee aan de slag.

Niet echt kloppend dus, 's nachts om 3 uur gebruik ik echt geen 3000 watt
Verwijderd
Klopt het dat ook het script van ricdijk niet werkt zodra er een wachtwoord op de youless staat; zo lijkt het bij mij in ieder geval wel;Ik zet er liever geen wachtwoord op, omdat de live functie van het -LA- dan niet werkt.
Ik heb diverse opties geprobeerd bij het samenstellen van de url maar het wil niet lukken; is er een technische verklaring voor het feit dat de youless niet te bereiken is met wachtwoord voor de livedata - de maand data in het -LA- script werkt weer wel met wachtwoord.......
Eind augustus was hierover laatst in dit topic gesproken:kiwi71 schreef op zondag 23 september 2012 @ 14:24:
[...]
Ik heb nu ook al diverse keren dit probleem gehad. De youless is extern benaderbaar met poort 80 met de oude firmware erop.
En nu tijdens mijn vakantie weer gebeurd, zodat ik nu denk dat het van buiten gebeurd of toch de youless zelf. Ik kan het wel resetten, maar mis nu wel 2 dagen data. Iemand al de oorzaak/oplossing beschikbaar? En bestaat dit probleem ook bij nieuwe firmware en bij de nieuwe poort?
Ik zet er liever geen wachtwoord op, omdat de live functie van het -LA- dan niet werkt.
@Youless. Anders misschien eens meer data verzamelen hierover? Oude / nieuwe firmware en wel/niet extern benaderbaar?
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38825325
Dit kan gebeuren wanneer de Youless zonder wachtwoord vanaf het internet bereikbaar is. Het wachtwoord vlaggetje wordt alleen enabled op de syteem pagina, dus iemand of iets moet daar dan zijn geweest. Omdat in de iOS app toen nog geen wachtwoord kon worden opgegeven waren er gebruikers die geen wachtwoord op de Youless hadden. We hebben daarna wachtwoord ondersteuning toegevoegd aan de app waarmee het wachtwoord er weer op kon.
Als je geen gebruikt wilt/kunt maken van een wachtwoord, dan zou je nog kunnen overwegen om een hoge poortnummer i.p.v. 80 te gebruiken voor de portforwarding. Dat is uiteraard geen veiligheidsmaatregel te noemen (dit is geen aanbeveling), maar het aantal pogingen om rond te kijken zal wellicht wel een stuk lager zijn.
Overigens had ik nav mijn vorige post gelijk een mailtje van YouLess ter ondersteuning dus nogmaals, de support is echt prima in orde! Geeft een goed gevoel, complimenten hiervoor.
In principe moet de live functie met wachtwoord ook gewoon werken, bij mij draait het inmiddels al een half jaar zonder problemen.Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 22:36:
[...]
Klopt het dat ook het script van ricdijk niet werkt zodra er een wachtwoord op de youless staat; zo lijkt het bij mij in ieder geval wel;
Ik heb diverse opties geprobeerd bij het samenstellen van de url maar het wil niet lukken; is er een technische verklaring voor het feit dat de youless niet te bereiken is met wachtwoord voor de livedata - de maand data in het -LA- script werkt weer wel met wachtwoord.......
Ik ben er toch niet zeker van dat dit door iets of iemand gedaan wordt. Hoe kun je via de systeempagina dan het wachtwoord vlaggetje op enabled zetten terwijl het wachtwoord "leeg/geen wachtwoord" is? Als ik dat namelijk doe/probeer dan is het wachtwoord vlaggetje namelijk weer weg...YouLess schreef op zondag 23 september 2012 @ 23:08:
[...]
Eind augustus was hierover laatst in dit topic gesproken:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38825325
Dit kan gebeuren wanneer de Youless zonder wachtwoord vanaf het internet bereikbaar is. Het wachtwoord vlaggetje wordt alleen enabled op de syteem pagina, dus iemand of iets moet daar dan zijn geweest. Omdat in de iOS app toen nog geen wachtwoord kon worden opgegeven waren er gebruikers die geen wachtwoord op de Youless hadden. We hebben daarna wachtwoord ondersteuning toegevoegd aan de app waarmee het wachtwoord er weer op kon.
Als je geen gebruikt wilt/kunt maken van een wachtwoord, dan zou je nog kunnen overwegen om een hoge poortnummer i.p.v. 80 te gebruiken voor de portforwarding. Dat is uiteraard geen veiligheidsmaatregel te noemen (dit is geen aanbeveling), maar het aantal pogingen om rond te kijken zal wellicht wel een stuk lager zijn.
Ik ben benieuwd/\/\|) schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 12:30:
[...]Ja, ik heb momenteel een Youless in bestelling staan en ben van plan er een app voor Windows Phone voor te maken. Dus geen officiële app, maar mijzelf kennende ;-) zal het een goed bruikbare app worden.

Vrij netjes dus en heel wat beter kloppend dan voorheen. Maar heeft iemand een idee wat voor een apparaat er elk uur even wakker wordt en bijna exact 100W verbruikt? CV (staat al op Eco stand)? Koelkast ('s nachts?)?
Misschien je vriezer? Onze slaat bijna elk uur aan voor ~20min... Ding zit vol ijs. Binnenkort even ontdooienServor schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:21:
Overigens zien mijn grafiekjes er nu zo uit:
[afbeelding]
Vrij netjes dus en heel wat beter kloppend dan voorheen. Maar heeft iemand een idee wat voor een apparaat er elk uur even wakker wordt en bijna exact 100W verbruikt? CV (staat al op Eco stand)? Koelkast ('s nachts?)?

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality
Leuk dat er gelijk belangstelling voor een Windows Phone app is. Dat zal met WP8 straks alleen maar groter worden.Robocom schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:00:
[...]
Ik ben benieuwdSuc6 met de bouw van de app en ik meld me hierbij aan als tester
Zover ik nu gelezen heb, is het protocol tamelijk transparant, dus dat zal geen problemen opleveren. Ik moet alleen nog uitvogelen hoe het zit met de password beveiliging.
Ik zal je, wanneer de app in beta is, benaderen voor een test (en heb dan je live-id nodig).
Maar eerst de Youless ontvangen en installeren.
In een koelkast/vriezer zit een typeplaatje. Hierop staat ook hoeveel deze verbruikt. Zo verbruikt mijn koelkast 50 watt en mijn vriezer 100 watt. Deze geven beide zo'n piek in de grafiek. Wellicht dat een combi koel/vriezer ook rond de 100 watt zit. Bij mij liepen trouwens beide apparaten vrijwel synchroon in de grafiek, zodat ik een piek heb van 150 watt.Servor schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:21:
Maar heeft iemand een idee wat voor een apparaat er elk uur even wakker wordt en bijna exact 100W verbruikt?
Dit is ook mijn gevoel. Ik heb eerder de indruk dat het ook binnenshuis kan liggen. Bijv. even de stroom eraf, een modem/router wat gereset wordt. Vandaar ook mijn vraag voor meer data. Vreemde is dat er dus geen wachtwoord ingesteld wordt. Het wachtwoord is leeg. Hij vraagt om een wachtwoord bij inloggen. Veld laat je leeg. Je logt in. En vervolgens via systeem reset je je wachtwoord weer door in een leeg veld wachtwoord in te stellen.En gaat gaat het een aantal dagen / weken weer goed. Vreemd.Mr-Leo schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:30:
Ik ben er toch niet zeker van dat dit door iets of iemand gedaan wordt. Hoe kun je via de systeempagina dan het wachtwoord vlaggetje op enabled zetten terwijl het wachtwoord "leeg/geen wachtwoord" is? Als ik dat namelijk doe/probeer dan is het wachtwoord vlaggetje namelijk weer weg...
Deze week maar eens firmware updaten en kijken of dit beter gaat.
Ik ben dus benieuwd of er iemand is die de youless niet extern benaderbaar heeft, ook zoiets mee heeft gemaakt en met welke firmware.
edit: zojuist nog even een andere test gedaan. Als ik vanaf thuis een wachtwoord instel op mijn youless dan kan ik vervolgens niet inloggen met dat wachtwoord en moet ik de youless resetten (3x de netwerkstekker eruit). Ik heb het 3x achter elkaar geprobeerd en ben er zeker van geen typfout te hebben gemaakt. Kan het misschien een probleem met een charset o.i.d. zijn? Dat de youless wat anders opslaat dan wat ik in typ? Zou ook meteen bovenstaande problemen verklaren.
[ Voor 51% gewijzigd door Mr-Leo op 24-09-2012 20:52 ]
Wanneer er een lege password wordt ingesteld in het systeem menu, dan wordt het authenticatie vlaggetje gecleared. Wanneer er hier een niet lege string wordt opgegeven wordt het vlaggetje gezet. Het vlaggetje kan ook gecleared worden door een factory reset, maar hij wordt alleen gezet door een niet-leeg password dat op de systeem pagina wordt ingesteld.Mr-Leo schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:30:
[...]
Ik ben er toch niet zeker van dat dit door iets of iemand gedaan wordt. Hoe kun je via de systeempagina dan het wachtwoord vlaggetje op enabled zetten terwijl het wachtwoord "leeg/geen wachtwoord" is? Als ik dat namelijk doe/probeer dan is het wachtwoord vlaggetje namelijk weer weg...
Wat wel vreemd is, is dat er vaak (maar niet altijd) toch met een leeg wachtwoord ingelogd kan worden, waarna het vlaggetje gecleared kan worden door (weer) een leeg wachtwoord in te stellen.
Ik wil wel graag nader kijken naar jouw situatie waarbij het wachtwoord dat je opgeeft blijkbaar niet zo wordt opgeslagen. Ik krijg dat hier niet gereproduceerd. Wil je contact opnemen met de support?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Los van het vreemde lege wachtwoord inloggen zou ik zeggen dat er toch iets/iemand op de systeem pagina moet zijn geweest omdat alleen daar het vlaggetje gezet kan worden.kiwi71 schreef:
...
Ik ben dus benieuwd of er iemand is die de youless niet extern benaderbaar heeft, ook zoiets mee heeft gemaakt en met welke firmware.
@Servor: dat is vrijwel zeker de pomp van de koelkast/vriezer. Pompen hebben vaak ook vlak na het inschakelen even een iets hoger piekje, wat in de grafiek goed te zien is.
@/\/\|): Als je op de login pagina (L) het juiste wachtwoord geeft krijg je een cookie waarmee je vervolgens toegang krijgt tot alle andere pagina's.
Youless net geflashed naar 1.2.0. Wel een probleem hierbij. Op mijn win7 64bits werkt flash 0.65 niet. Ik zie hierbij alleen een zwarte dos-box en deze verdwijnt weer na 1 sec.YouLess schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:43:
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Eerder in dit topic werden er vraagtekens gezet bij Cat6 kabels. Dit blijkt geen probleem te zijn. Sterker nog: Ik heb moeten flashen via teamviewer op een win7-32bit systeem via 20 m cat6 - cat6 switch - router - wifi - win 7 32 - en dezelfde weg terug naar de youless. En dit zonder problemen.
Ik laat het je weten als het inlog weer raar doet.
[ Voor 4% gewijzigd door kiwi71 op 25-09-2012 00:40 ]
Het gaat er om dat sommige Gbit switchen niet heel goed om kunnen gaan met 10 Mbps en/of half-duplex communicatie.
@Youless:
Is het misschien een optie om de Youless op 2 IP-adressen te laten werken, zodat je de configuratie en data gescheiden kunt houden?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ah, easy.YouLess schreef op maandag 24 september 2012 @ 23:43:
[...]
@/\/\|): Als je op de login pagina (L) het juiste wachtwoord geeft krijg je een cookie waarmee je vervolgens toegang krijgt tot alle andere pagina's.
Fijn, hoor, dat jullie de gebruiker echt eigenaar van zijn data laten zijn. Ik kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan.
Hoe gaat de YouLess trouwens met zomer/wintertijd-overgangen in de logging om?
Mijn cronjob loopt op minuut 00 van elk uur, overgenomen van voorbeelden hier.Mr-Leo schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:07:
Dat ligt dan aan de tijd van je cronjob. Kun je in de mysql database eens kijken naar de tabel data_h en dan naar de kolommen "time" en "insterted"? Als de cronjob namelijk op 23:59:59 looopt in plaats van 00:00:01 dan mis je zo een heel uur.
De waarden van de kolom time zijn elke keer "2012-09-21 08:59:00", "2012-09-21 09:59:00" etc.
De waarden van kolom inserted zijn "2012-09-21 10:00:01", "2012-09-21 11:00:01"etc.
Wat is nu slim? Cronjob op minuut 01 laten lopen oid?
--edit, wanneer ik de tijd van de YouLess handmatig een uur vooruit zet, ontvangt de database na het draaien van cronjob.php wél de juiste tijd. Maar of dat de oplossing is...
[ Voor 17% gewijzigd door Servor op 25-09-2012 15:39 ]
Ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Echter als ik kies voor "Automatische import van data triggeren" blijkt het wel te werkendaanNL schreef op woensdag 19 september 2012 @ 20:15:
Sinds ik gisteren mijn youless gereset heb, lukt het mij niet meer om gegevens automatisch te importeren op www.zonnestroomopbrengst.eu
Ik krijg de volgende foutmelding(en):
Op de site:
[afbeelding]
En bij de "Plausitest: Detail ansehen"":
[afbeelding]
Ik heb werkelijk geen idee waarom het niet meer werkt. Het heeft immers wel gewerkt. Mijn IP-adres is niet veranderd en de port-forwarding staat nog aan.
Ook heb ik geprobeerd een nieuw account aan te maken bij www.zonnestroomopbrengst.eu
Iemand ideeën?

Alleen de automatische update 's nachts werkt niet. Iemand nog ideeën?
Met de S0 truuk?eagle00789 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 15:48:
Net (enkele uren geleden) mijn 2de youless besteld ivm PV monitoring
Nope. ik heb geen slimme meter maar slechts een analoge.
Hieronder zie je 2 foto's van mijn Zonsetup, waartussen een terugtelmeter komt te hangen, zodat ik goed kan monitoren wat ik nu produceer.
![]() | ![]() |
Omdat ik ook wat aan het knutselen ben met het script van -LA- (zoals ook eerder al te lezen was), ga ik er nu voor zorgen dat je 2 of meer youless-en kunt invoeren onder 1 account waarna ze ook samen worden uitgelezen en grafieken weergegeven. Ik heb de 2de dus nog niet, maar als ie er is, ga ik dit wel doen (de achterliggende database is er reeds geschikt voor gemaakt)
[ Voor 57% gewijzigd door eagle00789 op 25-09-2012 22:28 ]
Ja, we doen niet aan lock-in's en walled garden's/\/\|) schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:32:
[...]
Ah, easy.
Fijn, hoor, dat jullie de gebruiker echt eigenaar van zijn data laten zijn. Ik kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan.
Hoe gaat de YouLess trouwens met zomer/wintertijd-overgangen in de logging om?
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/37878870
@TD-er: Bedoel je dit als mechanisme om data interface wel benaderbaar te hebben, maar configuratie pagina's niet? Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Of een optie in het systeem menu om de data interface wel benaderbaar te houden.
@DaanNL: Het ligt niet aan jouw instelling, ik denk dat sonnenertrag/zonnestroomopbrengst.eu nog steeds problemen ondervindt met de nachtelijke imports. De data is hier ook niet meer opgehaald sinds 14 sept.
Zo zoiets.YouLess schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 23:54:
[...]
@TD-er: Bedoel je dit als mechanisme om data interface wel benaderbaar te hebben, maar configuratie pagina's niet? Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Of een optie in het systeem menu om de data interface wel benaderbaar te houden.
[...]
Dan kun je dmv. portforwarding de data vanaf buiten benaderbaar houden en de instellingen gewoon intern houden.
En het lijkt mij persoonlijk niet heel veel programma-code te kosten om dat te implementeren. Je moet natuurlijk wel rekening houden met de zeer beperkte ruimte in de YouLess.
Wat dan zou kunnen is dat de data intern ook nog steeds benaderbaar is via het "interne" IP-adres. Dit om verwarring onder de meeste gebruikers te beperken.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Vandaag mn LS110 binnen
Dacht ik even aan te sluiten, dat lukt wel.
De lampjes lichten op zoals beschreven in de handleiding.
Maar de wizard loopt direct vast na de invoer van het MAC adres.
(W7-64bit en Fritzbox 7340)
Toen op een andere pc geprobeerd, daar kwam ik verder.
Alleen maakt het niet uit welk ip adres ik hem geef, de configuratie kan niet worden afgemaakt.
"ip-adres niet geconfigureerd"
Met daarbij de opmerking of de LS110 misschien niet in het netwerk?
Verkeerde netwerk adapter geselecteerd?
Allen niet het geval.
Op beide pc's maakt het niet uit of ik de firewall aan of uit heb, geen verschil.
Ook alle oude ip adressen in de router al verwijdert.
Van poorten en kabels gewisseld op de fritzbox, maakt allemaal niets uit.
De LS110 rechtstreeks op de pc werkt prima, kom dan netjes op de webpagina.
Ook op de pc waar de wizard vastloopt via het netwerk werkt hij rechtstreeks wel.
Hoe krijg ik dat ding aan de praat via mijn netwerk?
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
http://xs4all.gebruikers....wthread.php?thread_id=207
De oplossing is om niet in de Fritzbox in te prikken. Als je geen switch hebt om in te prikken kun je overwegen om een ander modem bij je provider te vragen. De 3740 is al redelijk oud. Als je hem via xs4all hebt gekregen krijg je volgens mij zonder kosten een nieuwe (als je belooft om nog even bij ze klant te blijven).
Deze router heb ik ook ooit gekregen met de belofte langer klant te blijven.
Dus dat ga ik nog maar eens doen ;-)
[ Voor 61% gewijzigd door Oxellaar op 26-09-2012 22:48 ]
En een reality check: zo'n 200W minimum gebruik, weliswaar met balansventilatie.
Dat moet lager kunnen...
Binnenkort een Windows Phone appje maken zodat ik wat makkelijker door het huis metingen kan doen.
En de 7340 heeft een dual-band wifi. De opvolger, de 7360, heeft enkel 2.4 GHz WiFi.
Daarentegen heeft de 7340 maar 2 ethernet poortjes, terwijl de 7360 er 4 heeft.
Dus ik zou nog even nadenken over het om laten ruilen van de router.
D'r is namelijk -op de kieskeurigheid van de ethernet poortjes na- niet veel mis met die router.
Nou... het ingebouwde DECT basisstation is ook ruk, de helft van de tijd ben je niet bereikbaar terwijl de telefoon bij de beller gewoon over gaat en het modem keurig is verbonden (en telefonie status = OK)TD-er schreef op donderdag 27 september 2012 @ 06:59:
[...]
D'r is namelijk -op de kieskeurigheid van de ethernet poortjes na- niet veel mis met die router.
p.s. ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn Youless! Zuinige 5 poorts TP-Link gb switch gekocht toen.
[ Voor 25% gewijzigd door Mr-Leo op 27-09-2012 09:04 ]
Dus ben het wel met TD-er eens.
Alleen krijg ik er met een switch weer een vebruiker bij, ookal is het maar een kleine.
Het is weer 3 tot 5watt continu, of heeft iemand een zuinigere optie qua switch?
Je kunt de Youless trouwens prima voeden met de USB poort van je modem!
Ook maar eens de link naar Bidgely gemaakt, best geinig ook hoor. Kleine meetverschillen maar dat is te verklaren aangezien Bidgely minder live is denk ik?
De modem gaat gewoon het verbruik van de youless extra verbruiken ;-)Mr-Leo schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:01:
Zuiniger dan 3 watt ga je ze op dit moment nog niet vinden denk ik, maar het is toch weer 3 watt inderdaad... Ook hier dus nu een ander modem en nu met 4 gb poorten (die wel werken op 10mbit/half duplex).
Het enige pluspunt is dat je een stopcontact minder nodig hebt en een klein beetje minder verlies van een extra adapter.
[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 27-09-2012 10:48 ]
Maar dat verschil is (bijna) verwaarloosbaar.
http://www.deyterra.com
...dacht ik.Servor schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:37:
Nou, schiet mij maar lek, maar het tijdsverschilprobleem (zie paar posts terug) is spontaan opgelost.
Ik zit het nu een beetje in de gaten te houden elk uur maar de 'dag view' in LA's script heeft dus net niet de verwerking van 12:01 gedaan. De grafiek eindigt nog steeds op 11:59 (terwijl het op Bidgely vrolijk doorpruttelt). Ben erg benieuwd wat er om 13 uur gebeurt. Tót 11:59 leek het dus allemaal vlekkeloos te werken.
Ik was je nog net voor ;-)rally schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:49:
Plus dat het vermogensverlies van de adapter niet aanwezig is
Maar dat verschil is (bijna) verwaarloosbaar.
De D-link Gbit switch die ik hier heb, trekt toch wel minder dan 3 Watt, als je niet alle poortjes gebruikt. (idle-verbruik van ongeveer 1.5 Watt, 5-poort versie)Mr-Leo schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:01:
Zuiniger dan 3 watt ga je ze op dit moment nog niet vinden denk ik, maar het is toch weer 3 watt inderdaad... Ook hier dus nu een ander modem en nu met 4 gb poorten (die wel werken op 10mbit/half duplex).
En TP-link heeft tegenwoordig voor 15 euro al Gbit switches die dezelfde technieken toepassen door ongebruikte poortjes uit te zetten en indien mogelijk ook het vermogen per poortje te regelen aan de hand van de kabel-lengte. (althans dat laatste staat op hun site)
Verwijderd
zo zou de Youles er met een S0 aansluiting uit kunnen zien.
de gebruikte stekers zijn JST XH types uit de radiografisch bestuurde modelbouw.
Oh en het werkt prima samen met mijn chinese DDS238-1 kWh meter.
HIER staan de plaatjes
[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2012 23:17 . Reden: plaatjes weergeven ]
Ik heb met Youless ook wel gesproken over het gebruiken van de usb uitgang, met een break-out kabeltje zou je daar de pennen kunnen benutten.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 22:45:
Youless gemod !
zo zou de Youles er met een S0 aansluiting uit kunnen zien.
de gebruikte stekers zijn JST XH types uit de radiografisch bestuurde modelbouw.
Oh en het werkt prima samen met mijn chinese DDS238-1 kWh meter.
HIER staan de plaatjes
A'dam PVOutput
Als ik nu kies voor "Import Verlauf anzeigen" krijg ik de volgende melding (voorheen deed deze functie niks)YouLess schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 23:54:
[...]
@DaanNL: Het ligt niet aan jouw instelling, ik denk dat sonnenertrag/zonnestroomopbrengst.eu nog steeds problemen ondervindt met de nachtelijke imports. De data is hier ook niet meer opgehaald sinds 14 sept.
28.09.2012 22:48:00 - 2012-09-28 22-48-00 Datenimport monthday erfolgreich
28.09.2012 14:36:37 - Fehler (100) Monthly von http://xx.xxx.xx.xx:xx/V?f=j&u=kWh&m=/months.js (PlantBase: 19226) entspricht nicht dem geforderten Format
Iemand die hier nog wat mee kan?
Hier ook idd geen probleem, aan een van de 2 lan aansluitingen hangen ook nog eens 2Oxellaar schreef op donderdag 27 september 2012 @ 09:48:
Ik heb anders totaal geen problemen met de 7340, ook niet met dect.
Dus ben het wel met TD-er eens.
Alleen krijg ik er met een switch weer een vebruiker bij, ookal is het maar een kleine.
Het is weer 3 tot 5watt continu, of heeft iemand een zuinigere optie qua switch?
5 poorts lan switches in serie achter elkaar ( 2 x sweex gigabit sw115 ) daar ik één lan
poort vrij moet houden voor iptv van xs4all op vdsl lite, en de lan poorten staan op always on
heb dit gedaan omdat ik eerst ook veel verbindings problemen had.
En de firmw is natuurlijk up to date.

sbrzon in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Nu lijkt het alsof de Youless ook in staat is om terug te tellen. De beginstand van vanochtend was lager dan de eindstand van gisteren. Dat kan eigenlijk alleen verklaard worden door eigenverbruik van de omvormer.
Kan bovenstaande waarneming kloppen of moet ik al mijn scripts nog eens langslopen?
De kWh teller is van Finder.
Na mijn verbindings problemen met de Fritzbox 7340 heb ik bij Xs4all een 7360 gevraagd en gekregen
Als ik de LS110 op de 7360 inplug zie ik hem nu wel netjes staan met een 10Mbit verbinding op poort 3
Bij de 7340 zag ik hem totaal niet.
Maar ik in de wizard kom ik nog steeds niet verder, blijf op het zelfde punt hangen als eerder met mn oude Fritz.
Zou ik dan toch aan een switch moeten, terwijl ik nu 4 lan poorten heb ipv 2
Voor zover ik weet kan de Youless alleen maar optellen bij een puls.hansdegit schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 20:30:
Ik heb de Youless op een s0 meter aangesloten op deze manier:
sbrzon in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
Nu lijkt het alsof de Youless ook in staat is om terug te tellen. De beginstand van vanochtend was lager dan de eindstand van gisteren. Dat kan eigenlijk alleen verklaard worden door eigenverbruik van de omvormer.
Kan bovenstaande waarneming kloppen of moet ik al mijn scripts nog eens langslopen?
De kWh teller is van Finder.
Vergelijk dus ook even de "meterstand" in de webinterface van de Youless met de stand van gisteren (of morgen, als je gisteren niet gekeken hebt).
Ik vrees dat je je scripts moet nalopen.
Wat ben je aan het doen? Instellen van de Youless voor gebruik (dus toewijzen IP-adres), of upgraden firmware?Oxellaar schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 20:53:
Schiet mij maar lek....
Na mijn verbindings problemen met de Fritzbox 7340 heb ik bij Xs4all een 7360 gevraagd en gekregen![]()
Als ik de LS110 op de 7360 inplug zie ik hem nu wel netjes staan met een 10Mbit verbinding op poort 3
Bij de 7340 zag ik hem totaal niet.
Maar ik in de wizard kom ik nog steeds niet verder, blijf op het zelfde punt hangen als eerder met mn oude Fritz.
Zou ik dan toch aan een switch moeten, terwijl ik nu 4 lan poorten heb ipv 2
[ Voor 31% gewijzigd door TD-er op 30-09-2012 09:17 ]
Hmm, ik kan toch geen gekke dingen ontdekken in deze php-code:TD-er schreef op zondag 30 september 2012 @ 09:16:
[...]
Voor zover ik weet kan de Youless alleen maar optellen bij een puls.
Vergelijk dus ook even de "meterstand" in de webinterface van de Youless met de stand van gisteren (of morgen, als je gisteren niet gekeken hebt).
Ik vrees dat je je scripts moet nalopen.
[..]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| function GetkWhCalibrated() { debug( "GetkWhCalibrated:entry"); $url='http://192.168.0.55/a?f=j'; $contents=file_get_contents($url); $youless=json_decode($contents, true); $kWhCalibrated=str_replace(",", "", $youless["cnt"])/1000; debug( "GetkWhCalibrated: retval: ". $kWhCalibrated); return($kWhCalibrated); } |
Geen idee of dat goed gaat in die PHP-code.
* TD-er spreekt alleen Pascal en C/C++ vloeiend.
Ik zou zelf niet eens weten hoe je die str_replace regel zou moeten parsen, maar kennelijk kan de PHP-interpreter dat wel goed. (het stukje ",", "", )
Ik snap wel wat het zou moeten doen, maar met al die "-jes en komma's is het al vrijwel niet meer te lezen.hansdegit schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:44:
Dat betekent zoiets als : vervang alle komma's door "niets".
Het beste kun je dat soort dingen in een variabele stoppen en die gebruiken.
Dat is sowieso een goede gewoonte en voorkomt een hoop programmeer-fouten.
Die stand lees ik iedere minuut uit en plemp die in de database. Nu viel het me dus op dat de beginstand van vanochtend lager was dan de eindstand van gisteren. Daar zit een uur of twaalf tussen.
Post eens de standen van gisterenavond en vanmorgen.
Edit:
Om je een idee te geven van mijn vermoeden.
Je gaat er in jouw script vanuit dat de waarde altijd 3 decimalen heeft.
Mijn Youless geeft momenteel:
1
| {"cnt":"2369,798","pwr":520,"lvl":0,"dev":"","det":"","con":"OK","sts":"(02)","raw":0} |
Maar de vraag is of 2 Wh later er "2369,800" of "2369,8" staat.
Edit2:
Volgens mij is dit een beter idee:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| function GetkWhCalibrated() { debug( "GetkWhCalibrated:entry"); $url='http://192.168.0.55/a?f=j'; $contents=file_get_contents($url); $youless=json_decode($contents, true); $decimalSeparator=","; $space=" "; $kWhCalibrated=str_replace($decimalSeparator, ".", $youless["cnt"]); $kWhCalibrated=str_replace($space, "", $kWhCalibrated); debug( "GetkWhCalibrated: retval: ". $kWhCalibrated); return($kWhCalibrated); } |
Hiermee zou je volgens mij zowel de komma in een punt moeten veranderen, maar ook eventuele spaties eruit moeten halen.
Dan hoef je het niet meer door 1000 te delen.
[ Voor 98% gewijzigd door TD-er op 30-09-2012 14:14 ]
Ik (probeer) hem in te stellen voor eerste gebruik, ip-adres toewijzen.TD-er schreef op zondag 30 september 2012 @ 09:16:
Wat ben je aan het doen? Instellen van de Youless voor gebruik (dus toewijzen IP-adres), of upgraden firmware?
Maar dat lukt nu juist niet

Ik krijg de foutmelding dat de configuratie: toewijzen ip-adres, is mislukt.
Prima code, maar ik ben er reeds achter...En ik schaam me diep.TD-er schreef op zondag 30 september 2012 @ 13:19:
Was de stand tussen gisterenavond en vanmorgen een bepaalde grens voorbij gegaan?
Post eens de standen van gisterenavond en vanmorgen.
Edit:
Om je een idee te geven van mijn vermoeden.
Je gaat er in jouw script vanuit dat de waarde altijd 3 decimalen heeft.
Mijn Youless geeft momenteel:
code:
1 {"cnt":"2369,798","pwr":520,"lvl":0,"dev":"","det":"","con":"OK","sts":"(02)","raw":0}
Maar de vraag is of 2 Wh later er "2369,800" of "2369,8" staat.
Ik heb mijn bewering van gisteravond helemaal nooit goed gecheckt. Er zijn wel dagstanden die lager beginnen dan de eindstand van de dag ervoor, maar dat zijn handmatig gecorrigeerde standen. In die zin dat ik de "stand" van de youless bewerkt heb om 'em enigszins in sync te brengen met de stand van mijn Kostal Piko.
Sorry dat ik je tijd verspild heb, TD-er.
edit: not sure, overigens. Maar het kán niets anders zijn volgens mij, anders zou -ie 's nachts structureel teruglopen en dat is ook weer niet het geval.
edit 2:
De stand van zojuist:
JSON: {"cnt":"3861,000","pwr":2819,"lvl":113,"dev":"","det":"•","con":"*","sts":"","raw":0}
Dus hij geeft het met 3 decimalen weer.
[ Voor 31% gewijzigd door hansdegit op 30-09-2012 15:25 ]
Is de Youless nog in de ongeconfigureerde toestand (status led knippert 1sec aan 1sec uit)? De configuratie wizard configureert alleen een ongeconfigureerde Youless. Misschien dat tijdens het gebruik met je vorige router er toch een IP adres is toegekend aan de Youless, vandaar mijn vraag.Oxellaar schreef op zondag 30 september 2012 @ 14:53:
[...]
Ik (probeer) hem in te stellen voor eerste gebruik, ip-adres toewijzen.
Maar dat lukt nu juist niet![]()
Je kan overigens ook contact opnemen met support, we reageren i.h.a. ook in het weekend.
Edit: @DaanNL: Zonnestroomopbrengs.eu handmatige import triggers worden hier wel goed verwerkt, maar de automatische dagelijkse import geeft hier dezelfde melding. We blijven dit bij ze onder de aandacht brengen.
[ Voor 13% gewijzigd door YouLess op 30-09-2012 15:26 ]
Welke wizard bedoel je eigenlijk?Oxellaar schreef op zondag 30 september 2012 @ 14:53:
[...]
Ik (probeer) hem in te stellen voor eerste gebruik, ip-adres toewijzen.
Maar dat lukt nu juist niet![]()
Ik heb de Youless gewoon handmatig in de fitzbox ingevoerd via Add Device, heb daar het mac adres
ingegeven en het beestje een naam gegeven, opgeslagen en klaar was ikke ( zei de gek )
de fitzbox geeft dan zelf het ip-adres aan in die zelfde window, deze copy en paste je dan even naar je
brouwser, thats it .........................
Voor het toewijzen van een ip adres aan de Youless hebben we een configuratie wizard die te downloaden is van onze downloads pagina: http://www.youless.nl/downloads.html.PClop schreef op zondag 30 september 2012 @ 15:25:
[...]
Welke wizard bedoel je eigenlijk?
Ik heb de Youless gewoon handmatig in de fitzbox ingevoerd via Add Device, heb daar het mac adres
ingegeven en het beestje een naam gegeven, opgeslagen en klaar was ikke ( zei de gek )
de fitzbox geeft dan zelf het ip-adres aan in die zelfde window, deze copy en paste je dan even naar je
brouwser, thats it .........................
Juist ja, waarschijnlijk vreet de Fritzbox 7340 dat niet in alle firmw. uitvoeringen, dus wie er een probleem meeYouLess schreef op zondag 30 september 2012 @ 15:32:
[...]
Voor het toewijzen van een ip adres aan de Youless hebben we een configuratie wizard die te downloaden is van onze downloads pagina: http://www.youless.nl/downloads.html.
heeft moet de Fritz!box instellen op Expert Mode; Advanced en het dan handmatig invoeren onder :
Home Network / Network / daar staat onderaan "Here you can add network devices that are to receive fixed IP addresses, and that have not yet connected to the FRITZ!Box. " / en dan "Add Device", invullen, naam Youless bv, mac adres invullen die op de Youless staat, opslaan ( nadat je eerst even het vrij gegeven ip adres hebt genoteerd of via copy & paste in de adresbalk van je ( nieuw geopende ) brouwser hebt gedropt.)
En dan werkt het. ( bij mij althans )
Heb die wizard die jullie hebben ook niet eens geprobeerd.
Ik had er even niet meer bij stilgestaan dat ik hem al via de pc had geconfigureerdYouLess schreef op zondag 30 september 2012 @ 15:11:
[...]
Is de Youless nog in de ongeconfigureerde toestand (status led knippert 1sec aan 1sec uit)? De configuratie wizard configureert alleen een ongeconfigureerde Youless. Misschien dat tijdens het gebruik met je vorige router er toch een IP adres is toegekend aan de Youless, vandaar mijn vraag.
Je kan overigens ook contact opnemen met support, we reageren i.h.a. ook in het weekend.
Vandaar dat het niet lukte, maar nu doet hij het prima.
Ik heb al een rondje gelopen door het huis om te kijken wat er aan sluipverbruikers zijn.
Maar zet ze nog niet uit, want ik wil mijn besparing terug zien in Bidgely.
En daar valt nu nog weinig te zien, logisch natuurlijk.
Neem aan dat ik binnen 24uur wel iets moet kunnen aflezen bij Bidgely?
Nu nog de android app aan de gang krijgen.
Ik krijg totaal geen live date binnen, ip adres klopt gewoon.
Maar daar kun je ook niets fout doen, dus probleem zal wel in mn SGS1 zitten.
Alleen werkt het op mijn tab ook niet, ze draaien wel beide op een costom rom (CM9).
Misschien dat het daar aan kan liggen?
[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 30-09-2012 21:54 ]
Als je via je provider probeert, zit je natuurlijk "buiten" qua IP-adres en kun je een 192.168.x.x adres niet bereiken.
Maar ik kan het ip-adres van de LS110 ook niet bereiken via mijn browser op mijn telefoon.
Lijkt mij dat dat dezelfde reden moet hebben.
Terwijl ik wel gewoon naar de interface van mijn router kan dmv het ip-adres.
Anders zou het maar zo kunnen zijn dat je WiFi deel een eigen router in zich heeft en dat je dus 2 routers in je netwerk hebt.
Dan gaat het ook problemen geven.
Bij sommige accesspoints kun je ook een scheiding aanbrengen tussen bedraad netwerk en WiFi, zodat gasten bijvoorbeeld niet op je netwerk kunnen rondneuzen, maar alleen het internet op kunnen. Dan kun je ook dit soort problemen krijgen.
Verwijderd
Iemand anders ook dit probleem of heb ik gewoon dikke vingers?
Verwijderd
@iFloppy, zou je misschien kunnen toelichten hoe je dat precies gedaan hebt met de gasmeter?iFloppy schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 08:58:
Wat ik nog geprobeerd heb is het volgende:
Youless op draaimeter en deze op de Gasmeter geplaats, dit ging moeilijk en de puls werd moeilijk gedetecteerd door de zilvere punt op de 6.
Youless op de draaimeter op de watermeter, hier het zelfde probleem.
Nu heb ik een omron reflectie sensor op de gasmeter geplaatst en hierboven weer de Youless ingesteld op LED (Omron heeft een Led voor detectie) en dat werkt.
Misschien is het in een volgende release mogelijk de Youless een eenheid te selecteren, Bijvoorbeeld een mogelijkheid kWh, Liter of m3. Dat zou de Youless meer universeler maken.
Jammer dat ik een Oost West dak heb en geen panelen kan plaatsen welk dan genoeg opleveren .....
Ik wil ook graag een Youless op de gasmeter aansluiten. Maar heb je dan een reflectiesensor op de youless gesoldeerd?
Dit is hier niet het geval, ik kan met elke pc in huis via wifi de LS110 bereiken.TD-er schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:26:
Kun je andere apparaten op je bedrade netwerk wel bereiken vanaf je telefoon?
Anders zou het maar zo kunnen zijn dat je WiFi deel een eigen router in zich heeft en dat je dus 2 routers in je netwerk hebt.
Dan gaat het ook problemen geven.
Bij sommige accesspoints kun je ook een scheiding aanbrengen tussen bedraad netwerk en WiFi, zodat gasten bijvoorbeeld niet op je netwerk kunnen rondneuzen, maar alleen het internet op kunnen. Dan kun je ook dit soort problemen krijgen.
En een scheiding van een gasten heb ik niet.
Het lukt mij niet via browser op welk android (4) toestel dan ook, ook de app werkt op geen enkele.
Nu is het wel zo dat het ip-adres van de LS110 totaal niet lijkt op de adressen die er verder in de lijst staan.
Het loopt iig niet mee in de reeks die er gegeven zijn door de router.
Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
Eigenlijk wil ik de Youless helemaal opnieuw configureren, want de upload naar Bidgely werkt ook niet.
In de interface staat bij Home>upload een sterretje en op Bidgely staan nog steeds geen meetgegevens.
Edit: App werkte niet vanwege vaag ip-adres. Heb het ip-adres veranderd en nu werkt de app wel
Nu nog upload naar Bidgely
@iFloppy:
Heb je misschien een typenr of iets van die Omron?
[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 01-10-2012 19:48 ]
Verwijderd
Dat is geen enkel probleem. Gewoon elke youless een eigen uniek ip-nummer geven.Houtkern schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:42:
Kan je ook twee Youless aansluiten: een voor het verbruik en een andere voor de zonnepanelen? Is dat te regelen via de router enz?
Als je IP-adres op de Youless verkeerd stond, zou ook maar zo de gateway verkeerd kunnen staan.Oxellaar schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:47:
[...]
Edit: App werkte niet vanwege vaag ip-adres. Heb het ip-adres veranderd en nu werkt de app wel![]()
Nu nog upload naar Bidgely
[...]
let hier dus ook even op.
En als je buiten je subnet valt, kun je er inderdaad niet meer bij komen.
Bijv. een netwerk-adres van 192.168.1.x met een subnet van 255.255.255.0 zorgt ervoor dat je 192.168.2.x niet meer kunt bereiken.
Snelle reactie, bedankt. Als ik er twee aanschaf dan klop ik misschien nog eens aan....Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:57:
[...]
Dat is geen enkel probleem. Gewoon elke youless een eigen uniek ip-nummer geven.
Enige alternatief is nu een EMU logger van 400 euro.
Ja, dat zou mooi zijn. Andere mogelijkheid: Flukso heeft twee mogelijkheden om s0 aan te sluiten naast nog een aantal aansluitingen voor klemmen.Mr-Leo schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:01:
Ik zou wel heel erg blij zijn met een Youless XL, met bijvoorbeeld 3 of 4 s0 poorten. Wat jullie?
Enige alternatief is nu een EMU logger van 400 euro.
Het kan wel echter moet je er wel rekening mee houden dat je verbruik Youless het niet registreerd als je aan het terugleveren bent, gevolg is dat je teruglever stroom gezien wordt als verbruik!Houtkern schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 08:40:
[...]
Snelle reactie, bedankt. Als ik er twee aanschaf dan klop ik misschien nog eens aan....
Het zou heel mooi zijn als je Youless software uitbrengt waar je een verbruik Youless kan definieren en een opwek youless, de software kan dan uitrekenen wat daadwerkelijk het netto verbruik is.
Je zou dan ook teller dashboard kunnen maken.
Netto opbrengst
Netto teruglever
Netto verbruik
Als youless deze feature introduceert schaf ik direct nog een Youless aan
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Same here !revolution-nl schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:38:
[...]
Het kan wel echter moet je er wel rekening mee houden dat je verbruik Youless het niet registreerd als je aan het terugleveren bent, gevolg is dat je teruglever stroom gezien wordt als verbruik!
Het zou heel mooi zijn als je Youless software uitbrengt waar je een verbruik Youless kan definieren en een opwek youless, de software kan dan uitrekenen wat daadwerkelijk het netto verbruik is.
Je zou dan ook teller dashboard kunnen maken.
Netto opbrengst
Netto teruglever
Netto verbruik
![]()
Als youless deze feature introduceert schaf ik direct nog een Youless aan
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Dus twee of meer meters monitoren en zelf bepalen welke met elkaar moete verrekenen. Dat zou mooi zijn
Het punt op dit moment met het bepalen van het bruto verbruik wanneer je een opbrengstmeter hebt en een gewone netto meter, is dat het "teken" (plus of min) onbekend is. Hoeveel er door de netto (hoofd) meter heen stroomt wordt wel correct bepaald, maar de richting is onbekend.
Ook wanneer je dit combineert met de informatie van de bruto meter blijft dit onbekend wanneer de bruto meter meer meet dan de netto meter (dus bijv. met mooi weer). Het zou in dat geval kunnen dat de netto flow een overschot is die aan het net wordt geleverd, maar het zou ook kunnen dat alle opgewekte energie opgebruikt wordt en er daarnaast nog extra energie uit het net wordt getrokken.
Alleen wanneer de bruto meter minder aangeeft dan de netto meter kun je met zekerheid zeggen dat de gemeten energie uit het net gehaald wordt: er kan nml niet meer geleverd worden aan het net dan er opgewekt wordt.
@servu: We hebben nu voor diegenen die de Youless als gasmeter willen gebruiken een firmware variant die m3 en l/u weergeeft. In de analoge modus wordt er naar een piek i.p.v. een dip in de reflectie gezocht. De meterconstante is dan het aantal pulsen per m3. Met een reflector op de laatste digit (een puls per 10 liter) is de constante dan 100 imp/m3. De l/u meting reset zich naar 0 wanneer de flow meting lager dan 60l/u zou uitkomen, dus 1 liter per minuut. Bij een constante van 100 komt dit overeen met een timeout van 10 minuten. De gas firmware is hier te downloaden:
http://www.youless.nl/tl_...youless-flash-1.2.0-G.exe
NB: Dit is voorlopig een versie voor Tweakers die de Youless op deze alternatieve manier willen gebruiken; we zetten deze link vooralsnog niet als download op de site.
Mag ik vragen welke firmware jij draait, en op welke poort jij de Youless hebt aangesloten?PClop schreef op zondag 30 september 2012 @ 19:36:
[...]
Juist ja, waarschijnlijk vreet de Fritzbox 7340 dat niet in alle firmw. uitvoeringen, dus wie er een probleem mee
heeft moet de Fritz!box instellen op Expert Mode; Advanced en het dan handmatig invoeren onder :
Home Network / Network / daar staat onderaan "Here you can add network devices that are to receive fixed IP addresses, and that have not yet connected to the FRITZ!Box. " / en dan "Add Device", invullen, naam Youless bv, mac adres invullen die op de Youless staat, opslaan ( nadat je eerst even het vrij gegeven ip adres hebt genoteerd of via copy & paste in de adresbalk van je ( nieuw geopende ) brouwser hebt gedropt.)
En dan werkt het. ( bij mij althans )![]()
Heb die wizard die jullie hebben ook niet eens geprobeerd.
Mijn Fritzbox "ziet" de Youless nu wel, op poort 2, 10 mbit, maar ik kan 'm niet pingen.
Draai zelf 99.05.22.
Kan/past de LS110 op elke gasmeter? heb daar wel interesse in.YouLess schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:45:
@servu: We hebben nu voor diegenen die de Youless als gasmeter willen gebruiken een firmware variant die m3 en l/u weergeeft. In de analoge modus wordt er naar een piek i.p.v. een dip in de reflectie gezocht. De meterconstante is dan het aantal pulsen per m3. Met een reflector op de laatste digit (een puls per 10 liter) is de constante dan 100 imp/m3. De l/u meting reset zich naar 0 wanneer de flow meting lager dan 60l/u zou uitkomen, dus 1 liter per minuut. Bij een constante van 100 komt dit overeen met een timeout van 10 minuten. De gas firmware is hier te downloaden:
http://www.youless.nl/tl_...youless-flash-1.2.0-G.exe
NB: Dit is voorlopig een versie voor Tweakers die de Youless op deze alternatieve manier willen gebruiken; we zetten deze link vooralsnog niet als download op de site.
Het plaatsen zal wel iets lastiger zijn als bij een ledpulse.
Deze firmware werkt met gasmeters die een analoog telwerk hebben waarbij er een spiegelend schijfje op de laatste digit is aangebracht. Vaak hebben de klassieke gasmeters dit, maar dit is niet altijd het geval. Controleer dus op de meter of dit spiegeltje erop zit of niet.Oxellaar schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 22:31:
[...]
Kan/past de LS110 op elke gasmeter? heb daar wel interesse in.![]()
Het plaatsen zal wel iets lastiger zijn als bij een ledpulse.
Hoe realistisch is het om iets uit te brengen wat zowel elektriciteit, gas als water kan meten?
Zit dit bij jullie in een voorzichtige roadmap, of is het de bedoeling dat we gaan stapelen?
Nee, ik ben er wel van bewust dat dat zo is (net zoals feestdagen dacht ik?) Maar ik heb het niet verder uitgewerkt.Servor schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:17:
Houd het script van LA eigenlijk rekening met het feit dat de weekenden vaak compleet in het laagtarief vallen qua kosten? Ik heb nu wel netjes ingevuld dat er van 23:00 tot 7:00 laagtarief geldt maar in het weekend is het bij ons ook laagtarief...

Feestdagen ook idd-LA- schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:32:
[...]
Nee, ik ben er wel van bewust dat dat zo is (net zoals feestdagen dacht ik?) Maar ik heb het niet verder uitgewerkt.
Met de gas firmware worden de mogelijkheden van de LS110 opgerekt, maar het ontwerp was er in eerste instantie niet voor gemaakt. Om een apparaat voor gas en ook nog voor water erbij te nemen wordt wel een beetje veel, daar zijn we ons van bewust. Omdat we liever niet dingen beloven wanneer die nog niet vast staan, kan ik alleen nu hier niet meer concreet over zijn. Feature request feedback blijft natuurlijk wel altijd welkom.japie101 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:38:
@YouLess:
Hoe realistisch is het om iets uit te brengen wat zowel elektriciteit, gas als water kan meten?
Zit dit bij jullie in een voorzichtige roadmap, of is het de bedoeling dat we gaan stapelen?
Waarschijnlijk is dit het "please wait" stuk van de Bidgely activering waarop het hangt. Dit is een bug in de Bidgely site die optreedt i.c.m. internet explorer. Met een andere browser werkt het wel. We hebben dit uiteraard bij ze gemeld, maar blijkbaar is het nog niet gefixed.GioStyle schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:41:
Iemand problemen met het aanmelden van de YouLess bij Bidgely? Ik blijf telkens in de aanmeldingsfase hangen.
Als de resultaten nou ook nog in de software van @-LA- schaf ik er nog een aanYouLess schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:45:
@servu: We hebben nu voor diegenen die de Youless als gasmeter willen gebruiken een firmware variant die m3 en l/u weergeeft. In de analoge modus wordt er naar een piek i.p.v. een dip in de reflectie gezocht. De meterconstante is dan het aantal pulsen per m3. Met een reflector op de laatste digit (een puls per 10 liter) is de constante dan 100 imp/m3. De l/u meting reset zich naar 0 wanneer de flow meting lager dan 60l/u zou uitkomen, dus 1 liter per minuut. Bij een constante van 100 komt dit overeen met een timeout van 10 minuten.
Jammer dat jullie sensor nog niet in het Homewizard programma zit.
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Je hebt inderdaad gelijk. In Chrome doet ie het. Bedankt voor de snelle reactie!YouLess schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:50:
[...]
Waarschijnlijk is dit het "please wait" stuk van de Bidgely activering waarop het hangt. Dit is een bug in de Bidgely site die optreedt i.c.m. internet explorer. Met een andere browser werkt het wel. We hebben dit uiteraard bij ze gemeld, maar blijkbaar is het nog niet gefixed.
Als ik op wissen druk blijven alle oude gegevens gewoon staan, dus 2010, 11 en tot maart '12.
De nieuwe gegevens worden volgens mij dus ook niet binnen gehaald.
Ip-adres is gewoon goed ingesteld trouwens.
* TD-er moet dat elke keer weer opnieuw toestaan. Helaas nog geen manier gevonden om dat permanent toe te staan voor dat document.
Nu kan het nog zijn dat het mis gaat door het converten naar excel2003 en het is 2007.
Ik kan nog wel eens proberen op 2010, 2007 heb ik niet.
Hele kleine verschillen zijn meestal moeilijk te zien, het verbruik schommelt vaak toch wel iets. Telefoonoplader meer of minder kan ik dus niet echt terugzien.
Geld zal ik er waarschijnlijk niet door gaan besparen, ik zit imho al erg laag.
In de nacht: 65-70 watt, met om het uur waarschijnlijk de koelkast en/of vriezer, dan verbruik ik rond de 130 watt.
Overdag eigenlijk hetzelfde, tenzei de PC aanstaat. Dan verbruik ik rond de 200-250 watt
In de avond met de TV aan iets meer, tussen de 350-450 watt. Semi oude TV uit 2008, toen waren LCD's nog een stukje onzuiniger dan tegenwoordig vermoed ik. Mijn verlichting is al energiezuinig danwel LED.
Wat er minimaal aanstaat: Vriezer, koelkast, permanente ventilatie, wekkerradio, router, switch, NAS, klokje van de oven
Lijkt mij niet geheel verkeerd, heb niet het idee dat ik veel lager kan tenminste.
Net stond de vaatwasser aan, die verbruikt meer dan ik dacht pieken voor langere tijd rond de 2400 watt. Nu had ik deze keer wel het intensieve programma aanstaan, misschien dat het normale programma wel scheelt. Gelukkig staat de vaatwasser niet heel vaak aan, 1 persoons huishouden, dus 1x per week is genoeg.
Dus die 80 euro zal ik denk ik niet zo snel terugverdienen met besparingen, maar de YouLess maakt grafiekjes (Tnx -LA- voor het mooie script!), alleen dat al is het het geld waard
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.