Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Deze gebruik ik om mijn data naar pvoutput.org te uploaden. Weliswaar gebaseerd op mijn eigen datamodel en niet heel erg youless georienteerd, maar het moet een goede start vormen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
function pvo_daily(){
//Daily output for pvoutput.org. date, production, Maxac, maxactime,
        $sql = 'select date, production, maxac, maxactime
                from (select date_format(timestamp, "%Y%m%d") date
                        , round(1000*(max(kWhCalibrated) - min(kWhCalibrated)), 0) production
                        from pvtotals
                        where timestamp > curdate()
                     ) a
                     , (select realtimepower maxac
                        ,time(timestamp) maxactime
                        from pvfacts
                        and realtimepower = (select max(realtimepower)
                                            from pvfacts
                                            )
                        limit 1
                     ) b';

$result=mysql_query($sql);
        $date = mysql_result($result, 0,0);
        $production = mysql_result($result, 0,1);
        $maxac = mysql_result($result, 0,2);
        $maxactime = mysql_result($result, 0,3);
        $hostcmd = 'curl -d "d=' . $date . '"'
                . ' -d "g=' . $production . '"'
                . ' -d "pp=' . $maxac    . '"'
                . ' -d "pt=' . $maxactime . '"'
                . ' -H "X-Pvoutput-Apikey: <jouwapikey>"'
                . ' -H "X-Pvoutput-SystemId: <jouwsystemid>"'
                . ' http://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp';
        $fp=fopen('/tmp/pvo.sh','w+');
        fwrite($fp, $hostcmd);
        fclose($fp);
}

In het kort: het php script creeert een shell script en dat shell script voer je uit. Op zich is het ook prima mogelijk om curl vanuit php te draaien, maar da's iets ingewikkelder. Had ik even geen zin in.

code:
1
2
3
#pvreporter.php will output .js files and a pvo.sh
/opt/bin/pvreporter.php
sh /tmp/pvo.sh

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hansdegit schreef op zondag 09 september 2012 @ 11:24:
Deze gebruik ik om mijn data naar pvoutput.org te uploaden. Weliswaar gebaseerd op mijn eigen datamodel en niet heel erg youless georienteerd, maar het moet een goede start vormen:
En dit was de 1000ste post over dit mooie kleine apparaatje :)F

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Wat is eigenlijk het verbruik van de Youless? Moet -ie op de tijdklok?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:13
hansdegit schreef op zondag 09 september 2012 @ 11:24:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
function pvo_daily(){
//Daily output for pvoutput.org. date, production, Maxac, maxactime,
        $sql = 'select date, production, maxac, maxactime
                from (select date_format(timestamp, "%Y%m%d") date
                        , round(1000*(max(kWhCalibrated) - min(kWhCalibrated)), 0) production
                        from pvtotals
                     ) a
                     , (select realtimepower maxac
                        ,time(timestamp) maxactime
                        from pvfacts
                        and realtimepower = (select max(realtimepower)
                                            from pvfacts
                                            )
                        limit 1
                     ) b';

$result=mysql_query($sql);
        $date = mysql_result($result, 0,0);
        $production = mysql_result($result, 0,1);
        $maxac = mysql_result($result, 0,2);
        $maxactime = mysql_result($result, 0,3);
        $hostcmd = 'curl -d "d=' . $date . '"'
                . ' -d "g=' . $production . '"'
                . ' -d "pp=' . $maxac    . '"'
                . ' -d "pt=' . $maxactime . '"'
                . ' -H "X-Pvoutput-Apikey: <jouwapikey>"'
                . ' -H "X-Pvoutput-SystemId: <jouwsystemid>"'
                . ' http://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp';
        $fp=fopen('/tmp/pvo.sh','w+');
        fwrite($fp, $hostcmd);
        fclose($fp);
}

In het kort: het php script creeert een shell script en dat shell script voer je uit. Op zich is het ook prima mogelijk om curl vanuit php te draaien, maar da's iets ingewikkelder. Had ik even geen zin in.

code:
1
2
3
#pvreporter.php will output .js files and a pvo.sh
/opt/bin/pvreporter.php
sh /tmp/pvo.sh
Waarschijnlijk is dit minder ingewikkeld als het lijkt, maar nav welke gegevens maar je zo'n script, en waar moet je die dan plaatsten in pvoutput ?
Of moet je de link die je onderaan hebt geplaatst ergens in plakken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oei, ik ben bang dat je enkele basic unix skills mist. Doe als dit meisje:
http://www.dumpert.nl/med...eisjes_op_het_strand.html

Heb je jezelf al aangemeld bij pvoutput.org?

Het gaat dus om het fabriceren van $hostcmd. Da's het belangrijkste in het script.

[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 09-09-2012 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Met het meisje is niks mis.
Ik heb me aangemeld bij pvoutput, en als ik handmatig data invoer, krijg ik deze heel mooi te zien in de grafiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hansdegit schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:08:
Grote kans dat de tijdklok meer verbruikt dan de YouLess zelf ;)
Als ik me niet vergis zat het verbruik op een 1Watt. Op de meter zelf staat ook 5V DC 0.2A 1VA.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Aloysxda schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:22:
Met het meisje is niks mis.
Ik heb me aangemeld bij pvoutput, en als ik handmatig data invoer, krijg ik deze heel mooi te zien in de grafiek
http://pvoutput.org/help.html#api-addoutput

en dan met name bij de POST examples.

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 09-09-2012 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:13

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat is ~1W bij 5V. Bij 230V zou dat ~0.004W zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 09-09-2012 12:31 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Dit heb ik gedaan:

GET Examples
Using the web browser to send minimum required data -

http://pvoutput.org/servi...tem-Id&d=20100830&g=12000

Dan krijg ik deze melding;
OK 200: Added Output

Als ik nu naar pvoutput ga, zie ik in de grafiek 2 groene blokken van 30 aug tm 31 aug.

In de help staat:
POST Examples
Using cURL to send the minimum required data -
curl -d "data=20100830,15000" -H "X-Pvoutput-Apikey: Your-API-Key" -H "X-Pvoutput-SystemId: Your-System-Id" http://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp

Mijn api key en system Id heb ik hier in gezet.
Waar moet ik deze regel nu in plakken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:30:
Dat is ~1W bij 5V. Bij 230V zou dat ~0.004W zijn.
Nope.
Vermogen is gelijk, ongeacht de spanning.
Dus bij hogere spanning neemt de stroom alleen af bij gelijk vermogen.
Dus 0.2A bij 5V en 5/230 = 21.7 mA bij 230V.
Dan heb je nog de verliezen van de omvormer, dus laten we uitgaan van zo'n 22 - 25 mA bij 230 V.
Maar het vermogen in Watt is (nagenoeg) gelijk.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaafy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06-2024
Ik heb een vraag. Afgelopen week heb ik de Youless ontvangen. Hij werkt prima, maar de koppeling met Bidgely werkt niet. Volgens mij ligt dit aan de Youless. Zie dit screenshot. Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/217249/Screen%20Shot%202012-09-09%20at%202.02.38%20PM.png

In de instellingen is de koppeling met bidgely wel tot stand gebracht.Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/217249/Screen%20Shot%202012-09-09%20at%202.09.05%20PM.png

Ik heb een Thomson router. Verder geen bijzondere instellingen volgens mij. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:11

Len

Leeg

hansdegit schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:08:
Als het uitstaat, dan meet het ook niets he...

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaafy schreef op zondag 09 september 2012 @ 14:09:
Ik heb een vraag. Afgelopen week heb ik de Youless ontvangen. Hij werkt prima, maar de koppeling met Bidgely werkt niet. Volgens mij ligt dit aan de Youless. Zie dit screenshot. [afbeelding]

In de instellingen is de koppeling met bidgely wel tot stand gebracht.[afbeelding]

Ik heb een Thomson router. Verder geen bijzondere instellingen volgens mij. Iemand enig idee?
Hoe heb je bepaald dat de koppeling met Bidgely niet werkt? Uit je screenshots kan ik dat niet opmaken?
Op de site van Bidgely staat in de nieuwe layout midden onderaan een meter met het actuele verbruik. Dat verbruik kan een paar minuten afwijken, maar daar moet toch wel iets staan wat groter is dan 0.
Als je dan boven het stekker-symbooltje (rechts van "Real Time Energy Demand") hovert met de muis, dan zie je ook het tijdstip van de laatste upload.

Als dat niet werkt, zou het een DNS-probleem kunnen zijn, maar dan zou waarschijnlijk de initiële koppeling ook al niet hebben moeten werken. (even aangenomen dat de YouLess gewoon op domeinnaam contact legt en niet hard-coded een IP-adres gebruikt)

[ Voor 5% gewijzigd door TD-er op 09-09-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaafy
Op bidgely heb ik geen data
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/217249/Screen%20Shot%202012-09-09%20at%203.10.35%20PM.png

En het ligt ook niet aan het nieuwe dashboard, want in het oude dashboard heb ik ook geen data. Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/217249/Screen%20Shot%202012-09-09%20at%203.10.50%20PM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe lang geleden heb je je aangemeld bij Bidgely?
Ik weet dat toen ik mijn YouLess registreerde, dat het tot wel 6 uur duurde voordat ik de eerste meet-data zag.
Maar dat was in februari en er is al een hoop veranderd aan de site.
Je zou verwachten dat de "Real Time Energy Demand" toch wel een beetje bij zou zijn....

Heb je bij de netwerk-instellingen van de Youless ook een gateway ingesteld?
Vrijwel altijd is dit het (interne) IP_adres van je router/modem.
Wanneer je adres van de YouLess bijv. 192.168.1.14 is, dan is vrijwel zeker je modem/router IP-adres 192.168.1.1
Eventueel kun je je gateway adres opzoeken op je PC met "ipconfig" (onder XP met "ipconfig /all")
Wireless LAN adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . : fritz.box
   IPv6 Address. . . . . . . . . . . : xxxx::xxxx
   Temporary IPv6 Address. . . . . . : xxxx::xxxx
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::c191:8f6a:f939:f80f%10
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.110
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::224:feff:fefd:4ce9%10
                                       192.168.1.1

Ik heb mijn IPv6-adressen even onzichtbaar gemaakt, omdat die wel vanaf buiten benaderbaar ziljn.
Het gaat dus om het IPv4 adres van je gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Len schreef op zondag 09 september 2012 @ 14:41:
[...]

Als het uitstaat, dan meet het ook niets he...
Ik gebruik 'em voor PV monitoring. Zo duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Aloysxda schreef op zondag 09 september 2012 @ 12:54:
[...]
In de help staat:
POST Examples
Using cURL to send the minimum required data -
curl -d "data=20100830,15000" -H "X-Pvoutput-Apikey: Your-API-Key" -H "X-Pvoutput-SystemId: Your-System-Id" http://pvoutput.org/service/r2/addoutput.jsp

Mijn api key en system Id heb ik hier in gezet.
Waar moet ik deze regel nu in plakken ?
Die curl regel zet je in een shell script of je doet dat lekker dagelijks vanaf je unix prompt. Maar heb je wel een unix machine tot je beschikking? Weet je überhaupt iets van unix? Anders is dit verloren tijd....sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan er iemand met het volgende probleemje helpen? Ik kom er maar niet aan uit.

Ik heb het -LA- script al een tijdje lopen op mijn synology Nas. Het is werkelijk een mooi script! Bedankt daarvoor.
Cronjob werkt ook goed. PHP draait op Nas. Script draait op Nas. Tijd staat goed ingesteld op Nas en op de Youless.
Wat me toen opviel is dat de gegevens en actuele tijd bij "live" precies goed liep en bij "dag" en week" een uur achter liep.

Nu heb ik mijn modem als wijze van energie test een nachtje uit gehad en wat blijkt nu...
Als ik de energiegegevens vergelijk dan:
Actuele tijd en gegevens bij "live" loopt nog precies goed en bij "dag" een 2 tal uur achter loopt en bij week een 6 tal uur achterloopt?

Waar haalt de Youless (of de mysql database) zijn tijd vandaan?
Nas en Youless tijd klopt. Router is niet uitgeweest, enkel de modem (verbinding met het internet)

Ik zal vannacht weer eens het modem uitzetten, kijken of dat nog meer verschil maakt in de tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2012 21:57 . Reden: typo ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
hansdegit schreef op zondag 09 september 2012 @ 18:12:
[...]

Die curl regel zet je in een shell script of je doet dat lekker dagelijks vanaf je unix prompt. Maar heb je wel een unix machine tot je beschikking? Weet je überhaupt iets van unix? Anders is dit verloren tijd....sorry.
Ik vindt het heel fijn dat je me help, en aangezien ik hier al 2 weken mee bezig ben, ga ik net zo lang door tot mijn data op Pvoutput in te zien is. Ook omdat de android app een heel mooie grafiek laat zien van de actuele opbrengst.
Unix heb ik geen ervaring mee, maar als ik zie hoeveel mensen er gebruik maken van pvoutput, is het diegenen ook gelukt.
Jij geeft aan dat het script er dagelijks in een gezet moet worden. Dan gaat het toch nog steeds niet automatisch qua uploaden in pvoutput ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
@Gaafy: Het * bij upload (ipv OK met countdown) geeft aan dat er idd geen data wordt geupload naar Bidgely. Controleer in dat geval of de gateway instelling van de Youless goed is. Het activeren/aanmelden van de Youless lukt ook wanneer de Youless geen correcte gateway instelling heeft. Dat komt doordat je browser als tussenpartij de upload sleutel/token naar de Youless stuurt. Het uploaden zelf doet de Youless wel zelfstandig, dus dan is de correcte gateway instelling wel noodzakelijk (ook voor de tijdsynchronisatie overigens).

@AUijtdeHaag: De Youless synchroniseert zijn klok na restart en daarna uurlijks via youless.nl.

@TD-er: De Youless doet inderdaad een DNS resolve voor Bidgely (ook voor tijdsync via youless.nl overigens). De DNS server is wel hard gecodeerd op de Google DNS server 8.8.8.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Aloysxda schreef op zondag 09 september 2012 @ 22:02:
[...]

Ik vindt het heel fijn dat je me help, en aangezien ik hier al 2 weken mee bezig ben, ga ik net zo lang door tot mijn data op Pvoutput in te zien is. Ook omdat de android app een heel mooie grafiek laat zien van de actuele opbrengst.
Unix heb ik geen ervaring mee, maar als ik zie hoeveel mensen er gebruik maken van pvoutput, is het diegenen ook gelukt.
Jij geeft aan dat het script er dagelijks in een gezet moet worden. Dan gaat het toch nog steeds niet automatisch qua uploaden in pvoutput ?
Vertel even iets over je machinepark. Blijkbaar doe ik ook allerlei veronderstellingen en assumption is the mother etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Hansdegit, we gaan even met de basis beginnen. Youless geeft op een windows 7 pc het signaal door aan de bureaublad gadget en bidgely. Op mijn router heb ik de poort open gezet, om op zonnestroomopbrengst.eu de data te uploaden. Dit werkt allemaal. Nu wil ik de data op Pvoutput automatisch uploaden waarbij onderweg op mijn android het geleverde vermogen is in te zien. Ik krijg het niet voor elkaar om deze data automatisch te oploaden op pvoutput, dus werkt de android app ook niet.
Volgens mij waren we al een heel end, maar er wordt nog steeds niets automatisch geupload.
Dit is wat ik te zien krijg: https://www.dropbox.com/s/mir6njfg5gyv1wb/pvoutput.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Aha. En ik maar denken dat je een NAS met linux tot je beschikking hebt.

Zoek even een windows alternatief voor curl. Als je die hebt, kan je een batch script maken en die via task scheduler automatisch je gegevens naar pvoutput.org laten pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaafy
YouLess schreef op zondag 09 september 2012 @ 23:31:
@Gaafy: Het * bij upload (ipv OK met countdown) geeft aan dat er idd geen data wordt geupload naar Bidgely. Controleer in dat geval of de gateway instelling van de Youless goed is. Het activeren/aanmelden van de Youless lukt ook wanneer de Youless geen correcte gateway instelling heeft. Dat komt doordat je browser als tussenpartij de upload sleutel/token naar de Youless stuurt. Het uploaden zelf doet de Youless wel zelfstandig, dus dan is de correcte gateway instelling wel noodzakelijk (ook voor de tijdsynchronisatie overigens).
Bedankt. Ik heb het gateway aangepast, en het lijkt nu te werken! Fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Aloysxda schreef op maandag 10 september 2012 @ 08:30:
Hansdegit, we gaan even met de basis beginnen. Youless geeft op een windows 7 pc het signaal door aan de bureaublad gadget en bidgely. Op mijn router heb ik de poort open gezet, om op zonnestroomopbrengst.eu de data te uploaden. Dit werkt allemaal. Nu wil ik de data op Pvoutput automatisch uploaden waarbij onderweg op mijn android het geleverde vermogen is in te zien. Ik krijg het niet voor elkaar om deze data automatisch te oploaden op pvoutput, dus werkt de android app ook niet.
Volgens mij waren we al een heel end, maar er wordt nog steeds niets automatisch geupload.
Dit is wat ik te zien krijg: https://www.dropbox.com/s/mir6njfg5gyv1wb/pvoutput.jpg
Volgens mij moet je even dingen gescheiden houden:

De Youless geeft op zichzelf de data door naar bidgely, mits juist geconfigureerd. Geen externe hardware voor nodig.

De data op je win7 gadget worden door de gadget opgehaald vanaf de webserver in de youless (in json format), niet andersom !

Je kan een vergelijkbaar iets doen vanuit een andere applicatie, dus op je win7 een verzoek voor data aan je youless doen, die data verwerken en vervolgens uploaden naar pvoutput ofzo.

Overigens zou ik dit niet zo snel doen, tenzij je pc toch al 24/7 aanstaan of je slechts enkele malen per dag de upload wilt doen. Als je voor het laatste kiest, dan is het misschien handiger om het 'handmatig' te doen via excel ofzo.

[ Voor 0% gewijzigd door Pixelmagic op 10-09-2012 11:00 . Reden: typo ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Dat is een hele goeie, Pixelmagic. Hoe anderen de data op pvoutput krijgen heb ik geen idee van. Het is wel zo, dat sommigen een minilaptop aan de omvormer hebben hangen, om op deze manier de data te loggen. Wij hier in dit forum zijn veel slimmer, om van Youless gebruik te maken. Kost veel minder stroom.
Het is niet de bedoeling om continu een pc te laten draaien voor uploading.
Bidgely werkt prima, alleen jammer dat daar vaak een storing op zit. Tevens het totaal opgebrachte stroom wordt niet bij gehouden op bidgely.
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 14:48

eagle00789

Est. November 2005

Voor iedereen die problemen heeft met het script van -LA- voor de week data (met het zoomen) (en daarna tevens de dag data die dan ineens beschikbaar komt, deze was al ingeprogrammeerd, maar door de bug van de week weergave was deze ook niet zichtbaar), graag het bestand script.min.js uit de map js even verwijderen en deze http://energy.decomputeur.nl/js/script.min.js er voor in de plaats zetten.
Je hebt nu in de dagweergave de mogelijkheid om te zoomen per uur, 12 uur of de gehele dag. Standaard = dag
In de Weekweergave heb je nu de mogelijkheid om te zoomen per uur, 12 uur, dag of week. Standaard = week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
@auitdehaag dat probleem heb ik soms ook. Om een of andere reden komen er soms tijden in de mysql die bv 23.59 zijn, op dat moment zijn er (soms)25 tijdstippen op een bepaalde dag. Het script van LA kijkt alleen naar de datum en niet naar de tijd. Dus het eerste record op een bepaalde dag geeft heet eerste uur aan.

Ik corrigeer dat van tijd tot tijd door de mysql database met phpmyadmin handmatig goed te maken. Zoeken op 23:59 en aanpassen naar 0:00 en de volgende dag.

De tijd op mijn server loopt goed heb ik gecontroleerd (gebruikt ook ntp). Ik heb verder nog niet onderzocht waardoor dit komt. Ook de crontab heb ik nagekeken, lijkt ook goed, Dus als iemand een suggestie heeft?

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje34
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-01 09:10
Is er een mogelijkheid om de zonnestroomopbrengst van mijn zonnepanelen totaal en per dag in een mooie wijzer op mijn website http://www.webcamegmond.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=43&Itemid=60 aan te bieden? Momenteel staat het inline-frame van Sonnenertrag op de site, maar ik wil iets wat ik via ftp gewoon kan uploaden zodat de opbrengst live te zien zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Janne_nl Bedankt voor de tip. Maar dat lost het nog niet helemaal op voor mij denk ik.
Heb naar de sql databse gekeken en daar staat bijvoorbeeld op 15.58 uur de waarde 0 in.
Ik had op dat moment mijn youless ff stroomloos.
In het monitoring script van LA op de nas staat dan een tijdstip 10.00 uur in de dag en weekstaat waar deze waarde van 0 ook terug komt, dus heb ik een achterstand van ongeveer 6 uur.
Mischien maar gewoon mijn database eens wissen en opnieuw aanmaken, weet ook niet waar dat verschil vandaan komt en hoe ik dat oplos op het moment.

Heb het bestandje van eagle00789 ook al vervangen.
Standaard schakel ik ook automatisch mijn Nas iedere nacht uit en smorgens weer aan. Maar dat maakt voor de youless niet uit, blijft mooi alles doorsturen en het script neemt alles over.
Bedankt voor het meedenken allemaal.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Al mijn data op Bidgely is verdwenen, draaide al 4 maanden probleemloos de app op de pc
heeft de data nog wel, zijn ze bezig met een update?

( Itemization data unavailable. bij dag , maand en jaar )

[ Voor 17% gewijzigd door PClop op 10-09-2012 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PClop schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:41:
Al mijn data op Bidgely is verdwenen, draaide al 4 maanden probleemloos de app op de pc
heeft de data nog wel, zijn ze bezig met een update?

( Itemization data unavailable. bij dag , maand en jaar )
Gisterenavond werkte het bij mij ook niet, maar inmiddels staat alles er weer.
Storing/onderhoud bij Bidgely gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 09:41
TD-er schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 06:54:
[...]

Gisterenavond werkte het bij mij ook niet, maar inmiddels staat alles er weer.
Storing/onderhoud bij Bidgely gok ik zo.
Weet iemand hoe de youless telt (of de meter weergeeft) als deze op de (digitale niet slimme) energiemeter van de netbeheerder zit i.c.m. terugleveren?
Voor de installatie van de zonnepanelen was het sluipverbruik overdag ca. 42 Watt en sinds de plaatsing van zonnepanelen wisselt dit enorm met honderden Watts.

Ik heb zelf het idee dat de LED van de energiemeter reageert op alle gemeten stroom (dus zowel in als uit) waardoor bij de Youless de waarden opgeteld worden en als netto verbruik gezien worden.

Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

[ Voor 17% gewijzigd door daanNL op 11-09-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
bevestigen.

Precies zoals je zegt. Als er wordt teruggeleverd begint het lampje ook te knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 12:50
daanNL schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:20:
[...]
Ik heb zelf het idee dat de LED van de energiemeter reageert op alle gemeten stroom (dus zowel in als uit) waardoor bij de Youless de waarden opgeteld worden en als netto verbruik gezien worden.

Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Bij mij is dat niet het geval, maar het hangt er misschien ook vanaf hoe je het geïnstalleerd hebt? Zelf heb ik een losse kWh-meter in mijn groepenkast zitten waar de omvormer rechtstreeks op aangesloten zit. Dus tussen de omvormer en de aparte zonnestroom-groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let er voor de zekerheid ook even op dat je teruglever-telwerk dan ook werkelijk oploopt bij teruglevering.
Zou een beetje zonde zijn wanneer je voor je eigen opwek ook nog weer moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Mr-Leo schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:44:
@-LA- Ik hoop dat je binnenkort nog eens tijd over hebt om de "week view" van je prachtige script te fixen? O-)
FIX: Zie hieronder. kwestie van bestand vervangen
eagle00789 schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:13:
Voor iedereen die problemen heeft met het script van -LA- voor de week data (met het zoomen) (en daarna tevens de dag data die dan ineens beschikbaar komt, deze was al ingeprogrammeerd, maar door de bug van de week weergave was deze ook niet zichtbaar), graag het bestand script.min.js uit de map js even verwijderen en deze http://energy.decomputeur.nl/js/script.min.js er voor in de plaats zetten.
Je hebt nu in de dagweergave de mogelijkheid om te zoomen per uur, 12 uur of de gehele dag. Standaard = dag
In de Weekweergave heb je nu de mogelijkheid om te zoomen per uur, 12 uur, dag of week. Standaard = week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 20:53
die van mij loopt nog steeds dik uit de pas...
Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/9461/chartj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img836.imageshack.us/img836/1536/chart1t.jpg

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:46

rally

Deyterra Consultancy

Ik krijg de firmware maar niet geupdate van 1.1.4 naar 1.2.0 :(

De procedure heb ik exact gevolgd, maar na de herstart gaat de status led niet knipperen.
Uiteraard heb ik het wachtwoord eerst verwijderd van de web interface, maar dat maakte geen verschil :(

Is er een manier om het wel voor elkaar te krijgen?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Justin2000 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 20:23:
die van mij loopt nog steeds dik uit de pas...
[afbeelding]
[afbeelding]
heb je voor mij eens wat grotere afbeeldingen die ik eens nauwkeuriger kan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rally schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 20:27:
Ik krijg de firmware maar niet geupdate van 1.1.4 naar 1.2.0 :(

De procedure heb ik exact gevolgd, maar na de herstart gaat de status led niet knipperen.
Uiteraard heb ik het wachtwoord eerst verwijderd van de web interface, maar dat maakte geen verschil :(

Is er een manier om het wel voor elkaar te krijgen?
de enige manier die ik ken:
- start de update-applicatie
- trek de USB-stekker van de Youless los en wacht even
- druk de USB-stekker er weer in en druk vrijwel meteen op enter in de update-applicatie.
- even wachten.... tot 'ie aangeeft dat 'ie klaar is.
- restart Youless (weet niet of dat noodzakelijk is)

Als dat echt niet werkt, dan kun je ook proberen met een andere computer. Mogelijk een firewall oid wat tegenwerkt.
Het is vrij kritisch qua timing wanneer je op enter moet drukken. Het kostte mij ook best wel wat pogingen, incl een ogenschijnlijk compleet bricken van de YouLess, maar uiteindelijk is het hier ook gelukt, zelfs via WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

En m.b.t. het script van LA. Een kennis van me gaat me helpen om de cronjob te starten. Toch iets te hoog gegrepen blijkbaar :(

Echter ik heb een ander probleem met het script. Ik heb in de settings.inc.php keurig de juiste waarden staan (incl. 100% zeker het juiste wachtwoord), maar dan worden de waardes niet "live" uitgelezen.
Als ik het password weer uitzet werkt het wel.

Is dit een configuratie fout van mij, ligt het aan de 1.1.4 versie van de firmware (die ik niet op 1.2.0 kan krijgen) of is er iets anders aan de hand?

/Edit: Nu ben ik vanuit mijn werk toch "redelijk" bekend met het flashen van de firmware van diverse apparaten (Juniper routers, Cisco Switches, Zyxel routers, mobiele telefoons, noem het maar op), maar deze Youless heeft wel een dramatische manier van flashen... zo dramatisch dat ik het gewoon na meer dan 25(!) pogingen gewoon niet voor elkaar krijg. Is er iemand met een "gouden tip"...

[ Voor 26% gewijzigd door rally op 11-09-2012 20:56 . Reden: Info toegevoegd m.b.t. FW flash ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je al geprobeerd op een andere computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:21
Firmware update proces is nog buggy. Als je Youless het gewoon goed doet, niet updaten....Ik had last van een bug en moest dus wel updaten, maar dat ging ergens fout en daardoor moest ik hem terugsturen.....Wel keurig netjes geholpen en de verzendkosten vergoed gekregen, maar je bent hem wel twee dagen kwijt...

Zodra de firmware update op de site van Youless staat, werkt hij ook echt goed....

3D Print Service || Activated Carbon

• YouLess
@rally: De firmware util is inderdaad nog niet ready for primetime, daarom is dit nog geen download op de site. Belangrijkste verandering in firmware 1.2.0 is dat de Youless ook op de alternatieve poort 32848 is te bereiken en een wraparound bugfix die bij hoge meterconstantes (10000) na 470kWh optreedt.

Er is inmiddels wel een nieuwere flash util (0.63) die firmware 1.2.0 als 'payload' heeft: http://www.youless.nl/tl_...s/youless-flash-1.2.0.exe. Deze doet meer checks en geeft meer feedback. Er is e.e.a. gewijzigd wat het eerdere niet-werken kan hebben veroorzaakt, maar omdat het hier niet reproduceerbaar is weten we dit niet met zekerheid.

Ook hier geldt dat deze nog niet voor prime time bedoeld is, maar als je de alternatieve poort feature graag nu wilt hebben kun je het proberen.

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

ik krijg met de nieuwe iphone app (versie 1.2) steeds een foutmelding

ongeldig antwoord ontvangen van het opgegeven ip adres (ipadress) controleer het IP adres en probeer nogmaals.

als ik dan op ok klik en op verversen gaat het goed totdat hij zelf weer gaat verversen, dan krijg ik die foutmelding weer

Jsunnyreports

Zou het kunnen dat de WiFi-ontvangst van je toestel minimaal is zodat 'ie steeds terugschakelt naar de verbinding via je mobiele provider?

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb het met meerdere computers geprobeerd inderdaad, maar zonder success (laptop en 2 desktops om precies te zijn).

Ik zal de nieuwe util vanavond eens proberen.

• Justin2000
eagle00789 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 20:27:
[...]

heb je voor mij eens wat grotere afbeeldingen die ik eens nauwkeuriger kan bekijken?
Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/1310/chartm.jpg

(ff ctrl + scrollen :) )

Net de youless maar ff met tape bevestigd, na 2 weken ging deze constant los.

De KWH meter van 1 youless is 1x18mm breed, hierdoor heeft de bijgeleverde sticker weinig houvast.
Misschien is hier iets anders voor te bedenken. Stuk tape lost e.a. nu op.

[ Voor 33% gewijzigd door Justin2000 op 12-09-2012 09:35 ]

PV opbrengst

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Op welke tijden laat jij je cronjob draaien? Het script begint namelijk altijd om 0:00 uur. Dus als je om 3 uur 's nachts je eerste cronjob draait krijg je de data van 02:00 tot 03:00 uur te zien van 00:00 tot 01:00.

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

ik kan wel kijken of ik het kan aanpassen dat hij de weergave ook pas echt opbouwt vanaf het moment van data en dat hij niet aanwezige data opvult met 0 tot aan de eerste meetwaarde. Ik zie tevens dat jij de youless dus gebruikt voor monitoring van je Zonneopbrengst. Ik zal kijken dat je dit kunt aangeven in het script waardoor je de grafiektitels ook anders krijgt te zien (weekopbrengst in plaats van weekverbruik)

• Justin2000
Mr-Leo schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:58:
Op welke tijden laat jij je cronjob draaien? Het script begint namelijk altijd om 0:00 uur. Dus als je om 3 uur 's nachts je eerste cronjob draait krijg je de data van 02:00 tot 03:00 uur te zien van 00:00 tot 01:00.
0 * * * *
Dit is toch om het uur ?
Volgens cron.log word elk heel uur crontab.php geactiveerd.

Afbeeldingslocatie: http://img411.imageshack.us/img411/524/mysqln.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Justin2000 op 12-09-2012 10:55 ]

PV opbrengst

• YouLess
thalantis schreef op woensdag 12 september 2012 @ 07:25:
ik krijg met de nieuwe iphone app (versie 1.2) steeds een foutmelding

ongeldig antwoord ontvangen van het opgegeven ip adres (ipadress) controleer het IP adres en probeer nogmaals.

als ik dan op ok klik en op verversen gaat het goed totdat hij zelf weer gaat verversen, dan krijg ik die foutmelding weer
Als je port forwarding naar je Youless aan hebt staan kunnen we dit vanaf hier onderzoeken. Ik heb net een direct message gestuurd zodat we de toegangsgegevens kunnen afstemmen.

• daanNL
TD-er schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 19:09:
Let er voor de zekerheid ook even op dat je teruglever-telwerk dan ook werkelijk oploopt bij teruglevering.
Zou een beetje zonde zijn wanneer je voor je eigen opwek ook nog weer moet betalen.
Thanks, maar teruglevering wordt gewoon correct geteld.

• Mr-Leo
Als ik een wachtwoord zet op mijn Youless (thuis in de meterkast) dan kan ik er vervolgens vanaf mijn werk niet meer bij, zonder wachtwoord wel. Ik krijg dan van onze firewall deze foutmelding:

64 The specified network name is no longer available

Als ik het wachtwoord weer verwijder vanaf een andere machine buiten het netwerk dan kan ik er weer bij.

• Majkowski
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 05:27
Justin2000 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:44:
[...]

0 * * * *
Dit is toch om het uur ?
Volgens cron.log word elk heel uur crontab.php geactiveerd.

[afbeelding]
soms doe je dat 1 minuut te vroeg als ik zo naar je tabel kijk.

Verwijderd

Het script van -LA- heb ik gebruikt en draaide tot vanmiddag prima. Nu krijg ik vanuit mijn cronjob ineen de melding "SQLSTATE[23000]: Integrity constraint violation: 1048 Column 'kwh' cannot be null2012-09-12T19:35:00". Ook wordt de livedata niet meer getoond. Wat zou er veranderd kunnen zijn?

https://www.dropbox.com/s/8msxq9vcti5oll0/Youless.jpg

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 21:09:
Het script van -LA- heb ik gebruikt en draaide tot vanmiddag prima. Nu krijg ik vanuit mijn cronjob ineen de melding "SQLSTATE\[23000]: Integrity constraint violation: 1048 Column 'kwh' cannot be null2012-09-12T19:35:00". Ook wordt de livedata niet meer getoond. Wat zou er veranderd kunnen zijn?

https://www.dropbox.com/s/8msxq9vcti5oll0/Youless.jpg
Kijk eens in de YouLess om te kijken of er wel iets gedetecteerd wordt? Werkt de youless nog wel? Heeft de router toevallig nieuwe ip-adressen gekregen? Is de YouLess nog wel pingbaar?

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Justin2000 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:29:
[...]

[afbeelding]

(ff ctrl + scrollen :) )

Net de youless maar ff met tape bevestigd, na 2 weken ging deze constant los.

De KWH meter van 1 youless is 1x18mm breed, hierdoor heeft de bijgeleverde sticker weinig houvast.
Misschien is hier iets anders voor te bedenken. Stuk tape lost e.a. nu op.
Zet jij de YouLess toevallig uit 's nachts??

• WackyWindsurfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:10

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

eagle00789 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 21:20:
[...]

Zet jij de YouLess toevallig uit 's nachts??
Wat dacht je van het meten van de opbrengst van zonnepanelen?

;)

• Justin2000
WackyWindsurfer schreef op woensdag 12 september 2012 @ 21:23:
[...]
Wat dacht je van het meten van de opbrengst van zonnepanelen?

;)
Haha inderdaad, ik kan geen stroom opwekken van het noorderlicht.

PV opbrengst

• YouLess
Mr-Leo schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:49:
Als ik een wachtwoord zet op mijn Youless (thuis in de meterkast) dan kan ik er vervolgens vanaf mijn werk niet meer bij, zonder wachtwoord wel. Ik krijg dan van onze firewall deze foutmelding:

64 The specified network name is no longer available

Als ik het wachtwoord weer verwijder vanaf een andere machine buiten het netwerk dan kan ik er weer bij.
Wanneer er een wachtwoord moet worden gegeven, dan geeft de Youless http result 403 (forbidden) in plaats van 200 (OK). In de content staat dan vervolgens de login prompt. Mogelijk dat de firewall op deze manier op die 403 result code triggert?

Verwijderd

De Youless zelf doet het prima en lijkt goed te registreren. Lokaal loopt de teller gewoon. In de script van -LA- worden de uitslagen per dag wel goed getoond, maar het lijkt erop dat in de database de tabel kwh_h niet wordt gevuld.

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 22:00:
De Youless zelf doet het prima en lijkt goed te registreren. Lokaal loopt de teller gewoon. In de script van -LA- worden de uitslagen per dag wel goed getoond, maar het lijkt erop dat in de database de tabel kwh_h niet wordt gevuld.
Komt ook de data van vandaag er bij te staan of dat niet...

• ogdak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 01:32
Gisteravond om 20:36 via het youless contact formulier de vraag gesteld of onderstaande analoge meter die ik als opbrengstmeter in gebruik heb sinds 2003 geschikt is voor de youless.
Afbeeldingslocatie: http://www.ogdak.eu/images/2012-09/IMG_0437.JPG

Anderhalf uur later reeds een positief antwoord, dat was een response snelheid die ik niet had verwacht. Chapeau. _/-\o_ _/-\o_
Gelijk een exemplaar besteld.
Kan ik er mooi a.s. weekend mee aan de slag. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door ogdak op 13-09-2012 07:48 ]

8600Wp https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13448&sid=13242

Verwijderd

eagle00789 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 00:41:
[...]

Komt ook de data van vandaag er bij te staan of dat niet...
Helaas ook niet. Het lijkt erop dat de tabel kwh_h niet wordt gevuld want ook de waarden van het hoog/laag en de euro's worden niet berekend.

• Mr-Leo
YouLess schreef op woensdag 12 september 2012 @ 21:56:
[...]

Wanneer er een wachtwoord moet worden gegeven, dan geeft de Youless http result 403 (forbidden) in plaats van 200 (OK). In de content staat dan vervolgens de login prompt. Mogelijk dat de firewall op deze manier op die 403 result code triggert?
Het is een gewone standaard ISA server. Tegelijkertijd heeft hij wel succes met het ophalen van de style.css en page_context.js zou hem dat in de war brengen?

• YouLess
Mr-Leo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 10:00:
[...]

Het is een gewone standaard ISA server. Tegelijkertijd heeft hij wel succes met het ophalen van de style.css en page_context.js zou hem dat in de war brengen?
De stylesheet 'c' geeft wel altijd http result 200, dus als het met die 403 result te maken heeft dan klopt het dat de style wel doorkomt. Er is overigens geen .js included voor de login pagina.

• daantje34
Ik heb geprobeerd deze meter op mijn site te zetten, maar hij blijft op 0 staan.
Kan iemand mij laten weten wat ik verkeerd doe?
http://visitegmond.nl/youless/Youless.html

Misschien nog even leuk om te vermelden dat ik benaderd ben door Thierry van http://www.pv-log.com/
Hij wil kijken of het mogelijk is om met de YouLess gegevens te uploaden naar de site van TOP-50-solar
ricdijk schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:33:
Voor degene die een live meter van het verbruik aan hun website willen toevoegen, wordt elke 5 seconden geupdate.

[afbeelding]

'Youless.html':
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<!--////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
// Gauge meter for Youless - by ricdijk
//
// parameters:
// w - width of gauge(default 330)
// h - height of gauge(default 330)
// i - interval to poll Youless (seconds, default 5)
//
// designed to run as gadget in iframe, eg:
// '<iframe scrolling=no align=center frameborder=0 src="Youless.html?h=110&w=110&i=3" height=120 width=148></iframe>'
// 
// Needs the page 'youless.php' to connect to Youless
// (because of Cross-Origin Resource Sharing (CORS))
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////-->
<head>
    <script type='text/javascript' src='https://www.google.com/jsapi'></script>
    <script type=text/javascript>
    google.load('visualization', '1', {packages:['gauge']});
    var richdGauge;
    var gaugeData;
    var gaugeOptions;

function richdGup( name )
    {
    name = name.replace(/[\[]/,"\\\[").replace(/[\]]/,"\\\]");
    var regexS = "[\\?&]"+name+"=([^&#]*)";
    var regex = new RegExp( regexS );
    var results = regex.exec( window.location.href );
    if( results == null )
        return "";
    else
        return results[1];
    }

function richdInit()
    {
        gaugeData = new google.visualization.DataTable();
        gaugeData.addColumn('string', 'Label');
        gaugeData.addColumn('number', 'Value');
        gaugeData.addRows([ 
            ['Youless', 0]
        ]);
        var w=richdGup('w');
        if (w=="") w=330;
        var h=richdGup('h');
        if (h=="") h=330;
        gaugeOptions = {
            width: w, height: h,
            redFrom: 4000, redTo: 7500,
            yellowFrom: 2500, yellowTo: 4000,
            greenFrom: 0, greenTo:300,
            minorTicks: 5,
            max: 7500,
            majorTicks: ['0', , , , , '7500'],
            animation:{ duration: 2500, easing: 'inAndOut'} 
        };

richdGauge=new google.visualization.Gauge(document.getElementById('richdDisplay'));
        richdGauge.draw(gaugeData, gaugeOptions);
    }

function richdChange(v) {
        gaugeData.setValue(0, 1, v);
        richdGauge.draw(gaugeData, gaugeOptions);
    }

function richdRefresh()
    {
        if (window.XMLHttpRequest)
        {// code for IE7+, Firefox, Chrome, Opera, Safari
            xmlhttp=new XMLHttpRequest();
        }
        else
            {// code for IE6, IE5
            xmlhttp=new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
        }
        xmlhttp.onreadystatechange=function()
        {
            if (xmlhttp.readyState==4 && xmlhttp.status==200)
            {
                temp=xmlhttp.responseText;
                start=temp.search('"pwr"')+6;
                end=temp.search(',"lvl"');
                richdChange(parseInt(temp.substring(start, end)));
                var i=richdGup('i');
                if (i=="") i=5000; else i*=1000;
                setTimeout("richdRefresh();", i);
            }
        }
        xmlhttp.open("GET","Youless.php",true);
        xmlhttp.send();
    }

function richd_init()
    {
        richdInit();
        richdRefresh();
    }
</script>
</head>

<body onload=richd_init();>
    <div style="display: none" id="richdHidden"></div>
    <div id="richdDisplay"></div>
</body>

Heeft voor een doorverwijzing de pagina 'Youless.php' nodig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
//a proxy page because of Cross-Origin Resource Sharing (CORS)
$url="http://x.x.x.x/a?f=j";
$handle=fopen($url, "r");
$richd=fread($handle, 1000000);
fclose ($handle);
echo "$richd";
?>

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

daantje34 schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 13:13:
Ik heb geprobeerd deze meter op mijn site te zetten, maar hij blijft op 0 staan.
Kan iemand mij laten weten wat ik verkeerd doe?
http://visitegmond.nl/youless/Youless.html

Misschien nog even leuk om te vermelden dat ik benaderd ben door Thierry van http://www.pv-log.com/
Hij wil kijken of het mogelijk is om met de YouLess gegevens te uploaden naar de site van TOP-50-solar

[...]
Ondersteund de server wel php waar je dit probeert te draaien??
de x.x.x.x in Youless.php moet je natuurlijk wel vervangen door het ip van je youless waarmee hij via internet bereikbaar is...

[ Voor 10% gewijzigd door eagle00789 op 15-09-2012 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje34
eagle00789 schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 23:15:
[...]

Ondersteund de server wel php waar je dit probeert te draaien??
de x.x.x.x in Youless.php moet je natuurlijk wel vervangen door het ip van je youless waarmee hij via internet bereikbaar is...
Ik heb mijn ip en gewijzigd poortnummer goed ingevuld in Youless.php.
Het is nu natuurlijk moeilijk testen met dit sombere weer, maar krijg nu de melding NaN.( Not a Number)

[ Voor 35% gewijzigd door daantje34 op 16-09-2012 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 20:44
daantje34 schreef op zondag 16 september 2012 @ 09:39:
[...]

Ik heb mijn ip en gewijzigd poortnummer goed ingevuld in Youless.php.
Het is nu natuurlijk moeilijk testen met dit sombere weer, maar krijg nu de melding NaN.( Not a Number)
Er is nog iets mis met je Youless.php, hij hoort dit resultaat te geven: http://ricdijk.dyndns.org/zon/Youless.php. Als je de code post, zal ik er even naar kijken.

Ik zie dat je een oudere versie hebt van de code, dit stukje is gewijzigd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
xmlhttp.onreadystatechange=function()
        {
            if (xmlhttp.readyState==4 && xmlhttp.status==200)
            {
                antwoord=eval('(' + xmlhttp.responseText + ')');
                richdChange(antwoord.pwr);
                var i=richdGup('i');
                if (i=="") i=5000; else i*=1000;
                setTimeout("richdRefresh();", i);
            }
        }

En deze mag er ook uit (wordt nergens gebruikt):
code:
1
<div style="display: none" id="richdHidden"></div>

Link naar de code: https://dl.dropbox.com/u/14042594/Youless%20Widget.rar

[ Voor 3% gewijzigd door ricdijk op 16-09-2012 11:07 ]

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje34
Dit is de code die ik gebruik

<?php
//a proxy page because of Cross-Origin Resource Sharing (CORS)
$url="http://mijnip:8181/a?f=j";
$handle=fopen($url, "r");
$richd=fread($handle, 1000000);
fclose ($handle);
echo "$richd";
?>

Volgens mij doe ik niets verkeerd. Ik heb de code uit de link gebruikt,en beide geupload naar mijn webserver op one.com. Ik voor de rest toch niets anders te doen?

[ Voor 19% gewijzigd door daantje34 op 16-09-2012 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 20:44
daantje34 schreef op zondag 16 september 2012 @ 12:01:
[...]
$url="http://mijnip:8181/a?f=j";

Volgens mij doe ik niets verkeerd. Ik heb de code uit de link gebruikt,en beide geupload naar mijn webserver op one.com. Ik voor de rest toch niets anders te doen?
Wat gebeurd er als je deze url rechtstreeks in je browser plakt? Krijg je dan de juiste output?

Ik zie nu dat je de code host op een externe site. Is de youless bereikbaar vanaf die site (port forward)?

[ Voor 11% gewijzigd door ricdijk op 16-09-2012 13:14 ]

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje34
ricdijk schreef op zondag 16 september 2012 @ 13:12:
[...]

Wat gebeurd er als je deze url rechtstreeks in je browser plakt? Krijg je dan de juiste output?

Ik zie nu dat je de code host op een externe site. Is de youless bereikbaar vanaf die site (port forward)?
kun je mij misschien een mailtje sturen. Dan mail ik het adres waar je de Youless kan benaderen?
Als ik mijn-ip in de browser in geef, dan wordt gevraagd of ik het bestand a, op wil slaan.

[ Voor 9% gewijzigd door daantje34 op 16-09-2012 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kan iemand me hiermee helpen?
Ik zou graag 1x in de 24 uur de youless uit willen lezen ipv elk uur met mijn Nas.
Namelijk exact om 6 uur smorgens bijvoorbeeld.
Nu wordt de Nas elk uur wakker en dat hoeft niet van mij. Ik laat hem snachts ook uitgaan. Dus nu mis ik deze data ook, met de instelling "elk uur" uitlezen.

Ik gebruik de cronjob op de synology en maak gebruik van het script van -LA. Mysql database wordt nu netjes elk uur gevuld.
Iemand een idee wat ik aan moet passen?
Heb al gezocht in de code, maar ben bang om iets verkeerd te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2012 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

AUijtdehaag schreef op zondag 16 september 2012 @ 20:55:
Kan iemand me hiermee helpen?
Ik zou graag 1x in de 24 uur de youless uit willen lezen ipv elk uur met mijn Nas.
Namelijk exact om 6 uur smorgens bijvoorbeeld.
Nu wordt de Nas elk uur wakker en dat hoeft niet van mij. Ik laat hem snachts ook uitgaan. Dus nu mis ik deze data ook, met de instelling "elk uur" uitlezen.

Ik gebruik de cronjob op de synology en maak gebruik van het script van -LA. Mysql database wordt nu netjes elk uur gevuld.
Iemand een idee wat ik aan moet passen?
Heb al gezocht in de code, maar ben bang om iets verkeerd te doen.
weet je zeker dat je dit wilt, want je kunt namelijk geen minuutgegevens uitlezen als je dit slechts 1x per 24 uur doet.
Je krijgt dan hooguit 1x per uur een kwh waarde. voor een nauwkeurige metig is het noodzakelijk om dit per minuut te doen, dus moet het script elk uur lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
eagle00789 schreef op zondag 16 september 2012 @ 21:59:
[...]

weet je zeker dat je dit wilt, want je kunt namelijk geen minuutgegevens uitlezen als je dit slechts 1x per 24 uur doet.
Je krijgt dan hooguit 1x per uur een kwh waarde. voor een nauwkeurige metig is het noodzakelijk om dit per minuut te doen, dus moet het script elk uur lopen.
Dat is dan in ieder geval ook geen optie. Bedankt voor de verduidelijking.
Ik ga maar eens op zoek naar een webhosting denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
Ik heb de Youless een tijdje ingebruik gehad voor het monitoren van mijn energie verbruik. Nu heb ik sinds kort zonnepanelen en heb nu mijn youless op de brutorpoductiemeter geplaatst en meet dus de opbrengsten.

Is het mogelijk de historische gegevens die in de Youelss zijn opgeslagen te wissen? Anders geven mijn statistieken op http://www.zonnestroomopbrengst.eu een vertekend beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben een Landis en Gyr ZME120ACd KWh meter en de Youless LS110.
Sinds kort een Solar installatie Steca 2010+ en 12x SunRise Solartech 190Wp panelen.
Nu geeft de YouLess App op de iPad zodra de zon doorkomt regelmatig een aktueel verbruik van meer dan 1Kw.
De KWh meter geeft een hoog en een laag tarief verbruik aan en zou ook teruglevering aan moeten geven, maar tot nu toe blijft die op 0 staan.
Iemand ervaring hiermee ?

Inmiddels geeft de meter inderdaad terug levering aan, alleen niet met het terug lever symbool (pijltje naar links ipv naar rechts)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
daanNL schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:00:
Ik heb de Youless een tijdje ingebruik gehad voor het monitoren van mijn energie verbruik. Nu heb ik sinds kort zonnepanelen en heb nu mijn youless op de brutorpoductiemeter geplaatst en meet dus de opbrengsten.

Is het mogelijk de historische gegevens die in de Youelss zijn opgeslagen te wissen? Anders geven mijn statistieken op http://www.zonnestroomopbrengst.eu een vertekend beeld.
Al op pagina 25 van de gebruikershandleiding gekeken?
Hier te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
AUijtdehaag schreef op maandag 17 september 2012 @ 18:13:
[...]

Al op pagina 25 van de gebruikershandleiding gekeken?
Hier te downloaden.
Had ik nog niet gelezen. Bedankt, het is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gisteren ook maar een YouLess aangeschaft, na een paar verkennende vlotte mailtjes over en weer met de support afdeling van YouLess. Dat geeft in ieder geval een prettige indruk, als er snel terug gemailed wordt met de juiste gevraagde informatie.

Mijn bedoeling is het om de YouLess te laten loggen via m'n Synology NAS (DS211j) maar dat vind ik nog een beetje wazig allemaal. Hier mist idd een stappenplan of howto zoals iemand in dit topic al opmerkte ;). Maar ik geloof dat ik moet beginnen met het aanzetten van MySQL en PHP en dan wat scripts nodig heb? Anyway, aardig hobbyprojectje voor de komende herfstdagen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Getverdrie. Heb ik express gisteravond (maandag) gelijk de YouLess besteld omdat ik morgen (woensdag) vrij ben en dus de hele dag kan hobby-en, komt dat ding pas donderdag naar verwachting... Zonde! Wat doet dat rare Kolibrie ertussen :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servor schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:06:
Getverdrie. Heb ik express gisteravond (maandag) gelijk de YouLess besteld omdat ik morgen (woensdag) vrij ben en dus de hele dag kan hobby-en, komt dat ding pas donderdag naar verwachting... Zonde! Wat doet dat rare Kolibrie ertussen :? .
Kolibrie???? * TD-er niet snappen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
TD-er schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:23:
[...]

Kolibrie???? * TD-er niet snappen doet.
Een soort van logistieke partner oid. Doen waarschijnlijk de verzending voor YouLess verzorgen als ik de website zo zie. Wordt het dus helaas niet sneller van ;).

• ogdak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 01:32
Servor schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:06:
Hoi,

Ik heb vorige week woensdagavond mijn youless besteld, verwachting levering aangegeven door Youless was zaterdag. Kreeg op donderdagochtend keurig een orderbevestiging van kolibrie, volgens mij een orderpicking company. Vrijdag reeds bezorgt, kon door de brievenbus. Niks mis mee, naar mijn idee. :)

8600Wp https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13448&sid=13242

• Servor
  • Niet online
Toch maar voor de brievenbus liggen dan ;) en niks mis mee verder hoor, ook niet met een bezorgtermijn van 2 dagen! Ben gewoon een beetje ongeduldig ;).

• daanNL
Sinds ik gisteren mijn youless gereset heb, lukt het mij niet meer om gegevens automatisch te importeren op www.zonnestroomopbrengst.eu

Ik krijg de volgende foutmelding(en):

Op de site:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img13/6466/knipsel1j.jpg

En bij de "Plausitest: Detail ansehen"":
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img15/4208/knipselgk.jpg

Ik heb werkelijk geen idee waarom het niet meer werkt. Het heeft immers wel gewerkt. Mijn IP-adres is niet veranderd en de port-forwarding staat nog aan.
Ook heb ik geprobeerd een nieuw account aan te maken bij www.zonnestroomopbrengst.eu

Iemand ideeën?

• Mr-Leo
De tijd van je Youless klopt niet?

• YouLess
Het kan ook aan zonnestroomopbrengst.eu liggen. Er missen hier recentelijk een paar dagen:

[b]Datum 		Opbrengst 	Efficientie 	Methode[/b]
...
12.09.2012	15,00 kWh	5,43 kWh/kWp	(auto)
13.09.2012	12,00 kWh	4,35 kWh/kWp	(auto)
14.09.2012	6,10 kWh	2,21 kWh/kWp	(auto)
15.09.2012	0,00 kWh	0,00 kWh/kWp	 
16.09.2012	0,00 kWh	0,00 kWh/kWp	 
17.09.2012	0,00 kWh	0,00 kWh/kWp	 
18.09.2012	0,00 kWh	0,00 kWh/kWp	 
19.09.2012	0,00 kWh	0,00 kWh/kWp	 

Juli en augustus zijn hier overigens wel helemaal compleet. Ik heb een mail naar ze gestuurd om te vragen of ze kunnen kijken wat er aan de hand is.

• daanNL
Mr-Leo schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:39:
De tijd van je Youless klopt niet?
Zojuist gecontroleerd en die klopt.

• daanNL
YouLess schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:52:
Het kan ook aan zonnestroomopbrengst.eu liggen. Er missen hier recentelijk een paar dagen:

[b]Datum 		Opbrengst 	Efficientie 	Methode[/b]
...
12.09.2012	15,00 kWh	5,43 kWh/kWp	(auto)
13.09.2012	12,00 kWh	4,35 kWh/kWp	(auto)
14.09.2012	6,10 kWh	2,21 kWh/kWp	(auto)
15.09.2012	0,00 kWh	0,00 kWh/kWp	 
16.09.2012	0,00 kWh	0,00 kWh/kWp	 
17.09.2012	0,00 kWh	0,00 kWh/kWp	 
18.09.2012	0,00 kWh	0,00 kWh/kWp	 
19.09.2012	0,00 kWh	0,00 kWh/kWp	 

Juli en augustus zijn hier overigens wel helemaal compleet. Ik heb een mail naar ze gestuurd om te vragen of ze kunnen kijken wat er aan de hand is.
Hm, dat is wel opmerkelijk want de 16e/17e heeft het hier gewerkt. Maar ik ben erg benieuwd naar hun reactie! Ik hoop dat het daar in zit want anders weet ik niet wat ik nog kan proberen.

• YouLess
Ik heb een antwoord gekregen van Zonnestroomopbrengst.eu. Ze hebben de afgelopen tijd in het algemeen problemen gehad met de nachtelijke imports (scripts die te lang executeerden). Ze zijn er mee bezig om hier iets aan te doen.

• Servor
  • Niet online
Jeminee wat een crime om dat ding fatsoenlijk op mijn draaischijfmeter te krijgen zeg...

Wat ik ook doe, hij komt maar niet boven fatsoenlijk boven de 20% input uit en het ledje heb ik nog geen een keer zien knipperen als het zwarte stukje op de draaischijf voorbij komt. Hoe ik m ook vast houd of vast zet, hoe ik ook probeer, ik krijg geen normale metingen uit dat ding. Soms opeens 6000Watt, soms 30Watt (I wish ;) ). Ook als ik enorm veel licht aanzet valt 'm geen verandering op.

Iemand tips? Het betreft een Landis en Gyr dubbelmeter uit 1965 met een gekartelde draaischijf.

• YouLess
Servor schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:03:
Jeminee wat een crime om dat ding fatsoenlijk op mijn draaischijfmeter te krijgen zeg...

Wat ik ook doe, hij komt maar niet boven fatsoenlijk boven de 20% input uit en het ledje heb ik nog geen een keer zien knipperen als het zwarte stukje op de draaischijf voorbij komt. Hoe ik m ook vast houd of vast zet, hoe ik ook probeer, ik krijg geen normale metingen uit dat ding. Soms opeens 6000Watt, soms 30Watt (I wish ;) ). Ook als ik enorm veel licht aanzet valt 'm geen verandering op.

Iemand tips? Het betreft een Landis en Gyr dubbelmeter uit 1965 met een gekartelde draaischijf.
Ja, contact opnemen met support ;) (zag net je mailtje al binnen komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Dankzij de late night support ;) van YouLess gisteren alsnog de meter aan de gang gekregen. Super, wat een service.

Het script van LA draait ondertussen ook lekker z'n rondjes op m'n Syno, straks na een paar uurtjes even kijken of de cronjob z'n werk doet en dan ben ik er helemaal happy mee!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
revolution-nl schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 08:27:
Heeft iemand een idee of er ook een app is (of komt) voor Windows Phone 7.5?
Ja, ik heb momenteel een Youless in bestelling staan en ben van plan er een app voor Windows Phone voor te maken. Dus geen officiële app, maar mijzelf kennende ;-) zal het een goed bruikbare app worden.

• Servor
  • Niet online
Ik merk dat het blijft opletten met mijn meter... net ook weer vrolijk 16000 watt ofzo gemeten (onzin natuurlijk) maar dan meet -ie een dubbele puls dus. De meter een klein beetje aandrukken en verschuiven werkt dan goed. Ik moet er toch nog eens kritisch naar kijken want heb het idee dat ik nog wel wat onnauwkeurigheid meepak, wat trouwens alles te maken heeft met mijn specifieke meter en niet zozeer met de YouLess.

Script van LA werkt top trouwens.
Pagina: 1 ... 11 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.