Whieee schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 15:08:
Goed, laat ik eens de hulp van mijn mede-tweakers inroepen bij de zoektocht naar een extra keyboard.
Om te beginnen, de keyboards die ik nu gebruik: Ik heb een Das Keyboard Professional S for Mac (MX Blue) voor aan mijn Hackintosh. Dit was mijn eerste mechanical, en ik ben er redelijk tevreden over. Ik vind hem echter behoorlijk aan de grote kant, en ik gebruik het keypad toch niet. Ook staan de vaste kabel en de (onhandig geplaatste) USB hub me wat tegen. Als laatste vind ik de Costar stabilizers niet ideaal. Mijn volgende keyboard, wat momenteel mijn 'daily driver' is (zowel thuis als op het werk), is een Ducky Shine3 TKL met witte LEDs en MX Blue switches. TKL, detachable kabel, in hardware te remappen van 'Windows mode' naar 'OSX mode', backlight en Cherry stabilizers. Al met al een heerlijk keyboard, al denken sommige van mijn collega's daar anders over (want stil is hij zeker niet).
Ik ben op zoek naar een nieuw keyboard om voor werk te gebruiken, en eventueel bij de iPad als ik geen laptop meeneem. Ik had mijn oog laten vallen op een KUL ES-87, met MX Clear switches (en een setje PBT caps). Tijdens mijn zoektocht naar reviews van dit keyboard kwam ik echter nog andere keyboards tegen; de zogenaamde 60% borden. In het bijzonder vielen mij op:
- Ducky Mini YOTH
- KBC Poker II
- KBParadise V60
- HHKB Pro2
Een aantal vragen probeer ik voor mezelf te beantwoorden:
Is een 60% keyboard iets voor mij?
Een 60% layout betekent consessies doen, keys inleveren. Ik leef in editors en commandline omgevingen dus ik ben behoorlijk afhankelijk van efficiëntie met het keyboard. Mijn escape key mag bijvoorbeeld onder geen beding in een secundaire laag zitten. Tegelijk ben ik ook Mac gebruiker, wat betekent dat ik mijn CMD key op de gebruikelijke plaats verwacht, en dat ik de delete toets vrij weinig gebruik. Dan zijn er nog de pijltoetsen. Ik ben een poging aan het doen om fulltime te switchen naar Vim (ipv SublimeText), maar voor window-management op OSX (met SizeUp) gebruik ik mijn pijltoetsen intensief. Ze moeten dus wel eenvoudig beschikbaar zijn, onder de rechterhand.
Welke switches?
Ik ben een groot fan van MX Blue, en zal waarschijnlijk ook wel fan zijn van MX Green, maar feit is dat deze switches allesbehalve stil zijn en voor dit keyboard zoek ik dus een compromis op dit vlak. Bij voorkeur wil ik wel tactile switches, maar ze hoeven niet per se clicky te zijn. MX Browns voelen voor mij als 'dirty reds' dus die vallen af, maar Clears staan wel op de lijst. Topre switches vind ik interessant, maar zijn voor mij wel onbekend. Ze lijken aanmerkelijk stiller dan Cherry switches, maar voelen ook compleet anders. De vraag is of ik die fijn zal vinden. En dan is er nog het issue dat Topre switches de keuze in keycaps aanzienlijk verkleinen. Verder zijn er nog de Matias switches, maar ik heb geen idee hoe die zich kwalitatief verhouden tot Cherry.
Hoe ga je om met de beperkingen van 60%? Wat is bruikbaar en wat niet?
Ik heb geen ervaring met 60% keyboards, maar andere mensen wellicht wel. Misschien zie ik obstakels over het hoofd of maak ik in sommige gevallen obstakels groter dan ze in werkelijkheid zijn.
Als ik voor een 60% keyboard ga, welke kan ik dan het beste nemen?
Laat ik vooropstellen dat budget geen beperkende factor is. Ik heb liever een goed keyboard dan een goedkoop keyboard. Ik zoek echter wel een keyboard met een afneembare kabel, uitstekende bouwkwaliteit (het ding moet dagelijks mee in een rugzak), en een strak, praktisch en zakelijk design. Geen schreeuwerig gamerbord. Ik heb een lichte voorkeur voor plate-mounted switches vanwege betere stabiliteit, echter zou ik PCB mounted switches accepteren als de bouwkwaliteit bovengemiddeld goed is. Backlight is niet relevant, aangezien ik toch een bord wil met PBT keycaps en ik mogelijk zelfs voor blanco caps ga. Key-mapping dient in hardware te gebeuren, zodat de mappings in het keyboard opgeslagen zijn en dus werken op elk device waar ik het keyboard op aansluit (Windows, Linux, Mac, iOS). Wat ik absoluut niet wil is een bord waarbij de layout aangepast is (kleinere keys/spacing) om maar zoveel mogelijk toetsen in een 60% bord te kunnen proppen. De Vortex Pure Pro is een voorbeeld van wat ik dus niet ok vind.
De keyboards op mijn shortlist:
- Ducky Mini YOTH: volledig aluminium behuizing is een pro, maar het brede bezel is meteen ook meteen een con. De backlight opties boeien me eigenlijk totaal niet. Qua mapping opties lijkt dit bord alles te hebben wat ik graag wil hebben, maar het brede bezel staat me tegen, en voor zover ik weet is dit bord niet met MX Clears te krijgen.
- KBC Poker II: ik lees veel goede verhalen over de Poker II, inclusief veel over modding van deze bordjes. Er is zelfs een versie die standaard met PBT caps komt, wat ik een groot voordeel vind.
De Poker II heeft echter wel PCB-mounted switches, en ik lees hier en daar wel dat het bord wat 'zwakjes' aanvoelt. Correctie: de Poker II heeft plate-mounted switches. Ook lijkt er geen mogelijkheid te zijn om een 'OSX layout' te mappen in hardware. Dat laatste zou een dealbreaker zijn. Update: mijn aanname is dat je de Pn layer kunt gebruiken om geheel je eigen layout (minus Fn key) in te modden, dus ook een OSX layout met de Win/Alt keys gewisseld. Als iemand dat kan bevestigen of ontkrachten, zou ik daar erg blij mee zijn
- KBParadise V60: Dit bord lijkt een aantal tekortkomingen van de Poker II op te lossen, waaronder de keymapping mogelijkheden, en ook over de mapping van pijltoetsen in de secundaire layer lijkt beter nagedacht. Ik heb nog niet veel reviews gevonden over dit bord, maar de reviews die ik gevonden heb, waaronder die van MiBe, zijn positief. De vraag is of ik dit bord met MX Clears kan krijgen.
- HHKB Pro 2: Topre switches! Op het oog vind ik dit bord enorm interessant. Een klassiek uiterlijk, USB hub, mapping opties (waaronder OSX mode), weinig herrie. Ook de ~ toets zit gewoon in de primaire layer, wat ik zeker een voordeel vind. Echter, het lijkt vrijwel onmogelijk om een Fn-toets aan de linkerkant van het keyboard te krijgen tenzij je een andere toets wilt opofferen. Op een ander bord zou ik Capslock opofferen als Fn key, maar in het geval van de HHKB is er geen Capslock maar heeft Control die plaats al ingenomen.
Anyway.. keuzes, keuzes... Input gewenst!