Ik had ook maar eens een key tester aangeschaft:
http://www.bol.com/nl/p/m...-tester/9200000035882296/
Ik weet niet echt wat ik er van verwacht had, maar ik vind hem nogal tegen vallen. Het is letterlijk alleen maar dat blokje met de 6 switches en keycaps. Bijvoorbeeld, ik had nog wel een blaadje erbij verwacht met wat uitleg over de verschillende switches en dergelijke.
Wat mij verder opviel, is dat de linker twee (blauw en groen?) echt vrij veel lawaai maken, terwijl de andere vier eigenlijk niet eens clicken. Op zich staat dat ook wel bij de omschrijving:
Blue – 50g Force – Audible Click, Tactile Bump
Brown – 45g Force – Tactile Bump
Red – 45g Force – Smooth/Linear
Green – 80g Force – Audible Click, Tactile Bump
Clear – 55g Force – Tactile Bump
Black – 60g Force – Smooth, Linear
Nu ben ik niet zo bekend met de terminologie, maar van wat ik had gelezen dacht ik dat bijvoorbeeld de Brown ook wel zou moeten klikken.
Anyway, ik had deze tester aangeschaft om een beter idee te krijgen van wat de opties zijn op het gebied van mechanische toetsenborden, maar heeft daar niet echt bij geholpen. Ook ben ik verschillende winkels afgeweest hier in de buurt (een Mediamarkt, een MyCom, en een Computerland), maar geen hadden mechanische toetsenborden om uit te proberen (de knul bij de Mediamarkt, "zijn alle toetsenborden niet mechanisch dan?" hehe).
Ik denk dat ik maar gewoon begin met toetsenborden bestellen bij webwinkels en als ze niet bevallen stuur ik ze binnen de 14 dagen bedenktijd gewoon terug...?
Nog wel lastig om een keuze te kunnen maken.
Edit: heb wat meer onderzoek gedaan en wat videootjes gekeken, en begrijp nu meer wat het verschil is tussen de verschillende toetsen. De blauwe, groene, bruine, en clear hebben allemaal een "bump" die je fysiek kan voelen tijdens het typen, en dan kun je dus precies weten wanneer de toets actueert (is dat een vertaling van "to actuate"?). De groene en blauwe maken echter ook een goed hoorbaar klik-geluid (de groene het luidst denk ik), terwijl de bruine en clear dat niet doen. De rode en zwarte zijn "smooth" en lineair, wat dus betekend dat ze geen "bump" hebben. Die voel je niet, en die hoor je ook niet. Het verschil is dat de zwarte "zwaarder" aanvoelt dan de rode, dus je hebt meer kracht nodig om hem in te drukken.
Overigens is het wel dom geweest van mij om deze tester bij bol.com te bestellen, aangezien ik las dat Cooler Master een actie heeft, als je hem op hun site koopt, krijg je het aankoopbedrag als korting op een toetsenbord die je vervolgens koopt (maar wellicht is deze actie alweer afgelopen, dat weet ik niet zeker). Ook is die daar maar €14 en bij bol.com €20:
http://www.cmstore.eu/cm-...anical-key-switch-tester/
Ik stuur die van mij wel terug als ik daadwerkelijk mijn toetsenbord koop, onder de 14 dagen bedenktijd.
Ik denk dat ik eentje wil met een bruine of een rode switch. Ik weet niet zeker of die bump nou wel of niet echt handig is. Verder lijkt me zo'n tenkeyless design wel handig. Ik heb geprobeerd WhatPulse te installeren om te kijken hoe vaak ik nou eigenlijk mijn numpad gebruik, maar helaas registreert die de numpad niet op de heatmap. Dus dat zal dan gewoon even wennen worden.
Deze lijkt mij trouwens helemaal cool qua design, maar geen idee wanneer die komt of hoe duur die zal zijn (en ik denk niet dat black switches mijn smaak zijn):
pricewatch: Keycool 84-Key Full N-Key Roll Over Mechanical Keyboard (Wit)
Wellicht wordt het de CM Storm QuickFire Rapid-i vanwege de prijs.
Sorry voor het hele verhaal, weet niet precies waar ik ermee naar toe wilde. Meer een soort van mind dump ofzo.
[
Voor 39% gewijzigd door
Rainbow op 19-01-2015 11:52
]