Beste Tweakers!
Met Kerst en mijn verjaardag in het verschiet denk ik erover na m'n eerste mechanische toetsenbord aan te schaffen. De afgelopen weken heb ik redelijk wat uitgezocht over alle ins en outs, maar een beetje aankoopadvies van medeTweakers zou ik alsnog zeer op prijs stellen
Hieronder heb ik de korte vragenlijst van de FP ingevuld, dus de meeste info is daar te vinden. De meest beperkende factor is echter denk ik dat ik zeer gehecht ben aan de Media Keys op mijn huidige toetsenbord (Logitech Media Keyboard Elite), en ik dus eigenlijk geen Mech keyboard wil zonder. Dan bedoel ik dus dedicated media keys, geen Fn-shortcuts of iets dergelijks. (Zelfde voorwaarde als Rubman dus).
Die voorwaarde en alle punten hieronder in ogenschouw genomen, heb ik volgens mij niet gek veel opties meer over. De drie opties waar ik het meest over twijfel zijn:
- Das Keyboard 4 Professional
- Corsair Vengeance K70
- Logitech G710+
Waarbij ik een lichte voorkeur heb voor de Das, gezien de strakke looks en bouwkwaliteit. Om de één of andere reden heb ik echter vrij vaak gelezen dat Das een beetje overrated/overpriced is, al heb ik nog geen review kunnen vinden waar dat heel duidelijk uit blijkt.
Suggesties?
Welke lay-out wil je?
Standaard Nederlands, i.e. US International layout
Wil je met of zonder numpad?
Full size, ben zeer gehecht aan m'n numpad
Wil je backlight?
Niet heel belangrijk. Zou leuk zijn, maar laat het nauwelijks meewegen.
Welke MX Switch prefereer je?
Lastigste vraag... Heb dus geen ervaring met mechs, maar neig na een hoop leeswerk naar Browns. Dit omdat ik graag de tactile feedback heb die ook op Blues te vinden is, maar niet weet of ik het m'n huisgenoten aan kan doen om ('s nachts) met Blues een essay te typen.
Wat je is je budget?
Zo'n €175, maximaal.
Wil je macro toetsen?
Eigenlijk zelfs liever niet. Ik gebruik ze niet, en ze zouden wel extra ruimte innemen op het keyboard (en dus mijn bureau).
Doel van het keyboard?
All-purpose. Alledaagse zaken als webbrowsen en chatten uiteraard, af en toe gamen, papers/essays schrijven, programmeren: The whole shebang.
Wat weet je al?
Ik heb de afgelopen weken een behoorlijk aantal pagina's en artikelen gelezen. Een pro wil ik mezelf niet noemen (zeker omdat ik 0,0 praktijkervaring heb), maar ik heb inmiddels wel het gevoel dat ik weet waar ik het over heb.
Thanks!
[
Voor 3% gewijzigd door
gapper100 op 09-12-2014 19:12
. Reden: Typo ]