Wil nu toch serieus gaan kijken naar een mechanisch monster aangezien dat kloteding wat ik nu heb (een of andere Trust) me echt kwaad kan krijgen (zeer zwaar, de ene toets zwaarder als de andere, volgens mij ook wat ghosting enz.) en ik kan er vrijwel geen een zin in 1 keer correct mee typen.
Nu ben ik al eens bij wat winkels langs geweest met de hoop een paar verschillende switches uit te proberen, bij de MM hadden ze eerst een stuk of tich mechanische borden liggen maar nu lag er alleen een Razer met zo'n laptop-achtige toetsen (typt nog erger dan mijn 400 euro Netbook uit 2010). En uiteindelijk bij de Paradigit en Mycom binnengewandeld en daar een MX Blue en Red kunnen uitproberen.
Gezegd dat ik nog even verder wilde kijken, een hoop gegrom, maar dat hoort erbij
Nu neem ik dus even het lijstje over wat in de OP staat en zal er antwoord op geven:
Welke lay-out wil je?
Sowieso Qwerty, graag met normale enter, en een normale backspace

Full-size, dus ook met TK en normale pijltjestoetsen. Alles normaal dus.
Wil je met of zonder numpad?
Met
Wil je backlight?
Het is geen vereiste, maar wel leuk voor de bij lichtgevende Kone XTD.
Welke MX Switch prefereer je?
Blue of Brown, Red is me iets te foutgevoelig. Wil er wel goed op kunnen typen.
Wat je is je budget?
Ik wil rond de 120 euro aanhouden, meer kan, maar liever niet.
Wil je macro toetsen?
Leuk als het erop zit, maar ik gebruik het bij mijn muis nooit, en ik zie ook het nut van die dingen niet in, dus het is geen vereiste maar zit toch op 9/10 toetsenborden.
Doel van het keyboard?
Typen, en ook wel gamen, maar ik speel nog maar heel af en toe "intense" shooters als Battlefield. Denk aan ArmA en DayZ. CS:GO soms ook nog wel. Ik doe veel racegames, maar daar heb ik een G27 voor.
Wat weet je al?
Dat ik na eindeloos zoeken erachter ben gekomen dat er niet veel keuze is, de prijzen op enkele na boven de 100 euro liggen, en dat de levertijden echt zware meuk zijn. Ik wil het wel graag binnen 1 of 2 dagen ontvangen.
Ik zal ook nog even een paar borden neerzetten die mij interessant lijken:
pricewatch: CM Storm QuickFire XT - Blue Switch
Is de kwaliteit hiervan wel oke? En tja, geen verlichting lol...
pricewatch: Func KB-460 (MX Blue)
Goedkoop, verlichting die ook nog een paar mogelijkheden heeft, zeer positieve review LinusTechTips, niet al te veel poespas waar ik niks aan heb. USB, en: een polssteun!
pricewatch: CM Storm Trigger Z (brown switch)
Polssteun, ziet er erg goedkoop uit, witte verlichting (niet zo van gediend), polssteun.
Ik ben dus het positiefste over die Func. Een vriend van me heeft zijn PC laten bouwen door een aantal andere onervaren vrienden en heb dus zijn hele PC kunnen onderzoeken, maar waar het om draait: hij had zichzelf wel al een toetsenbord gekocht en dat is dus toevallig die Func. Was er toen nog niet zo bewust mee bezig maar ik weet wel nog dat ie niet al te goedkoop aanvoelde en uitzag.
Alvast bedankt, mede-Tweakers!