Sinds een tijdje ben ik me aan het inlezen in mechanische toetsenborden. Eerder had ik er al wel eens van gehoord, maar ik heb er verder nooit zo veel aandacht aan geschonken (te duur, wat ik nu heb werkt toch prima, etc.). Laatst kwam ik in de MediaMarkt en daar stond een gamingtoetsenbord met mechanische toetsen om uit te proberen. Ik was gelijk enthousiast, vandaar mijn interesse.
Eén van de belangrijkste eisen die ik aan een nieuw toetsenbord zou willen stellen is comfort. Hoewel ik er eerder anders over dacht, vind ik nu dat toetsenborden vallen onder dezelfde categorie als bureaustoelen, verhoogd aanrecht, matrassen, etc. Even een matras als voorbeeld: op een matras wil ik niet bezuinigen, want een goed matras zorgt voor comfort (beter voor je rug) en dat maakt dat je goed slaapt en dat is voor je gezondheid en humeur eigenlijk wel een beetje een vereiste.
Zo vind ik dat inmiddels ook met toetsenborden. Je gebruikt het zó veel in je leven en die dingen gaan lang genoeg mee om er een langetermijninvestering van te maken. Dat is de reden dat ik daadwerkelijk overweeg om een (ietwat prijzig) ergonomisch mechanisch toetsenbord te aan te schaffen. (Nu heb ik er één uit de bak na afloop van de PC Dumpdag).
Dit brengt me tot nu toe bij twee toetsenborden:
Kinesis Advantage of de Canadese
Truly Ergonomic Mechanical Keyboard. Heeft iemand hier toevallig ervaringen mee? Of zijn er nog andere die ik kan overwegen?
De volgende vraag die in mij opkomt is welke switches dan het prettigst zijn. Na mij ingelezen te hebben spreken blauwe, rode of bruine switches mij het meest aan. Ik houd niet van zware toetsen. Verder beperkt de keuze voor ergonomische toetsenborden me tot nu toe ook (logisch, want het zijn geen game-bordjes). Zo wordt de Kinesis met Brown of Red switches geleverd en kun je het vlaggenschip van Truly Ergonomic in twee varianten krijgen: Soft Tactile (MX Brown) of Click Soft Tactile (MX Blue).
Nu weet ik dat er geen passend antwoord te geven is, het gaat immers om ervaring.
Vandaar mijn brutale vraag: is er in Amsterdam misschien een Tweaker bij wie ik de bruine en/of blauwe switches even 5 minuten zou mogen uitproberen?
[edit]
Inmiddels nog een keer bij de MediaMarkt geweest, de vorige keer heb ik toch wat over het hoofd gezien. Daar staan de Razer BlackWidow met groene switches, de Logitech G710+ met bruine switches, een toetsenbord waarvan mij de naam is ontschoten met zwarte switches en nog een soort van mini-toetsenbord (de Razer Orbweaver) met blauwe switches.
Dat geeft wel een aardige indruk. Zwart is mij inderdaad wat te zwaar. Om eerlijk te zijn is mij het verschil tussen groen en blauw nog niet helemaal duidelijk (ook omdat ik niet lekker kon typen op de Orbweaver), maar beiden lijken mij erg prima. Bruin spreekt mij op de één of andere manier minder aan.
Ik ga nog even wat op internet rondneuzen. Tot nu toe ben ik wel enthousiast over de Truly Ergonomic met blauwe switches, maar het kan geen kwaad om me nog even wat bedenktijd te gunnen.
[
Voor 15% gewijzigd door
Het_Eendje op 27-05-2014 14:45
]