PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
[ Voor 88% gewijzigd door Bolletje op 08-12-2013 16:56 ]
Heb je de caps er met een schroevendraaier uitgewipt?
[ Voor 79% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-12-2013 00:40 ]
Waar heb je die gekocht met greens ???
[ Voor 46% gewijzigd door Bolletje op 08-12-2013 16:57 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Waar zijn deze HPE-87 keyboards te koop?Zanac-ex schreef op donderdag 05 december 2013 @ 20:41:
Mijn Duit in het zakje,
Sinds exact een 1/2 jaar mijn budget HPE-87 met Cherry Black.
Loving it! Perfect Toetsenbord,
Paar goedkope witte toetsen van eBay om een mooie antieke Toshiba HX-10 MSX1 look te krijgen![]()
[afbeelding]
Klopt het verder dat Quickfire Rapid Stealths niet in Nederland verkrijgbaar zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door Tjado op 08-12-2013 17:12 ]
Die ene, met die snor
Ik geraak er echter niet zo uit.
Ik speel bijna geen games.
Ik vind een verlichte toetsenbord wel leuk maar het is geen noodzaak.
Op het moment ben ik de volgende toetsenborden aan het overwegen:
Filco (duur -> no nosense keyboard)
Ducky 2108S
Func ziet er goed uit voor een mooie prijs.
Corsair K70
Razer blackwidow
Ik denk dat ik corsair en de razor kan schrappen omdat ik eigenlijk bijna nooit een game speel.
Als de keuze nog enkel tussen, Filco, ducky en func is wat zouden jullie kiezen ?
Ik dacht te gaan voor blauwe switches, ..... Zijn de Ducky en de Filco van dezelfde bouw kwaliteit ?
Een 'laptoptoetsenbord' tikt moeiteloos en de thinkpad toetsenborden zijn heerlijk. Zou ook niet meer zonder een trackpoint kunnen.
Was dus op zoek naar een toetsenbord dat hieraan exact gelijk is. Is er wel, maar mij te duur. Voorlopig dus voor een budget versie gegaan, deze:

Inclusief verzendkosten 25 euro (pricewatch: Lenovo Slim USB Keyboard). Voor die prijs valt het toetsenbord mij niks tegen. Het is vooral lekker stil, stiller dan m'n huidge Thinkpad-toetsenbord (maar dat komt natuurlijk ook omdat het nog nieuw is). Tikt wel zwaarder helaas, dus dat wordt wennen.
Ik denk dat jij op zoek moet naar een keyboard met deze switches : http://www.cherrycorp.com/english/switches/key/ml.htmBlackMage schreef op woensdag 04 december 2013 @ 17:46:
Wat denken jullie? Hij is zo'n chicklet fan dat een gewoon mechanisch keyboard vast niet echt gaat bevallen? Of is er zeker wel een MX kleurtje die mij kan gaan bevallen?
Er is zelfs wat nieuws geweest laatst over dit soort keyboards, maar ik kan het effe gewoon niet vinden om de een of andere reden

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja de Ducky Zero is precies het gene wat ik zoekOlaf van der Spek schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:27:
[...]
Al naar de Ducky Zero gekeken?
@MiBe Dankje voor de feedback
Heb Ducky Zero DK2108S(Black) besteld hoor
dat word een leuke winter
(╯°□°)╯ ︵ ┻━┻
Juist datgene waar fysieke winkels nog handig voor zouden kunnen zijn is er niet te vinden. Tsja...

Nu dus twee Ducky Zero's rijker. De ene is MX Black en de andere is MX Red.
Heb ergens gelezen dat het verschil tussen Black en Red erg klein is, maar persoonlijk merk ik het verschil wel degelijk. Vind het drukverschil zelf erg groot. Uiteindelijk heeft het beide gewenning nodig. Tik nu al bijna een maand op een K70 met Cherry MX Red en na gewenning gaat het tekst tikken ook erg vlot en makkelijk. Inmiddels dus 3 mechanische toetsenborden en de verzameling zal waarschijnlijk nog wel toenemen.
Ik gok de MediaMarkt die heeft meestal wel wat openliggen, maar de "echte" Tobo als Ducky Filco's zullen er niet liggenDeNonkel schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:45:
Heeft er iemand een idee waar je mechanische toetsenborden even uit zou kunnen proberen?
(╯°□°)╯ ︵ ┻━┻
Waarom denk je dat die verzameling nog wel zal groeien? Ik kan me voorstellen dat je een paar probeert om verschillende switches en merken te proberen, maar mis even waarom je een hele verzameling aan toetsenborden zou willen. Tenzij je ook heel veel PCs thuis hebt staan.Don Roberto schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:31:
Inmiddels dus 3 mechanische toetsenborden en de verzameling zal waarschijnlijk nog wel toenemen.
Het was meer een grapje, maar heb inderdaad aardig wat pc's te voorzien van mechanische toetsborden. Daarnaast geef ik waarschijnlijk één van de ducky zero's nog weg als verjaardagscadeau. Zo neemt de voorraad toe en af. Wil zelf een keer een ducky zero proberen en daarom zowel black als red bestel. Wil ook nog eens brown switches proberen. Een familielid heeft blue, maar vind deze switches niet erg fijn.henkie196 schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:47:
Waarom denk je dat die verzameling nog wel zal groeien? Ik kan me voorstellen dat je een paar probeert om verschillende switches en merken te proberen, maar mis even waarom je een hele verzameling aan toetsenborden zou willen. Tenzij je ook heel veel PCs thuis hebt staan.
Zag tevens dat de quickfire tk er nu ook komt in mx green.
[ Voor 100% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-12-2013 19:36 ]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
De Logitech G710+ heeft bruine MX switches, maar met o-ringen. Ze voelen en klinken dus anders dan 'normale', ongemodificeerde MX Browns.henkie196 schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:47:
In de locale mediamarkt hebben ze nog wel de Logitech G710 en Razer Black Widow liggen qua mechanische toetsenborden, maar ben even kwijt welke switches dat normaalgesproken zijn.
De Razer BlackWidow is nu in 6 verschillende edities verkrijgbaar: de normale (Tenkey/full-size), de Ultimate (ook full-size, maar met backlight en een USB/3.5mm jack pass-through) en de Tournament edition (volgens mij dezelfde specs als de normale, maar dan Tenkeyless en met een verwijderbare USB-kabel).
Bovenstaande drie zijn er dan allebei weer in twee versies: de normale (MX Blue) en de Stealth versie (MX Brown).
Er bestaan nog meer versies hiervan, maar dat zijn oude modellen die niet meer in de winkels liggen (voorzover ik weet). Mijn ervaring met de retailzaken in Nederland is, is dat er meestal een BlackWidow of een BlackWidow Ultimate ligt (MX Blues dus).
Bij de Mediamarkt in Rotterdam heb ik ook nog een Steelseries 6Gv2 gezien (met MX Blacks). Van anderen heb ik gehoord dat er ook wel eens toetsenborden van Corsair liggen (die hebben zeer waarschijnlijk MX Reds) in verscheidene electronicawinkels door het hele land, maar ik ben die nog niet tegengekomen in een Rotterdamse winkel.
Waarschijnlijk wordt het niet de basic omdat die niet leverbaar is op dit moment, maar het model duurder met blauwe LED's.
Toch ook maar eens kijken of ik dan nog andere kleur toetsen kan vinden voor WASD of. zo'n hele set van WASDetc.com ga halen voor 50 dollar. Dat is toch wel erg gaaf.
Ga je StarCraft spelen of heel veel typen?MiBe schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:16:
Vandaag een nieuw bordje aangeschaft bij Mechanical Keyboards Holland in Ede. De keuze is gevallen op een Ducky Shine 3 met Cherry MX Blue switches en magenta achtergrondverlichting. Heb al aardig wat mechanische bordjes in bezit gehad maar deze wist me toch positief te verrassen. Prachtig solide plankje met een uitmuntende afwerking. Ook uitstekende service van Wendell van MKH, heel aardig en veel bijgeleerd
Haha okéMiBe schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:44:
TypenHeb op Dreamhack de Starcraft II finale gekeken maar snapte er bar weinig van
Nee joh, zelfs ik kan een beetje StarCraften (Gold league)
begintmeta schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:38:
[...]
Nee, dat kan niet, de controller in het toetsenbord moet het ondersteunen (zie ook eerder in dit topic). Hoe het bij het door jou genoemde model zit zou ik niet weten.
Net een antwoord van Coolermaster die ik hierover gemaild heb, om te vragen of een USB naar PS2 verloopstekker zou moeten werken. Dit is het antwoord:Arunia schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:35:
Ik had mijn zinnen in eerste instantie gezet op een toetsenbord met PS/2 aansluiting, maar om de keuze uit te breiden toch maar aan het kijken naar USB modellen zoals de Ducky.
Waarschijnlijk wordt het niet de basic omdat die niet leverbaar is op dit moment, maar het model duurder met blauwe LED's.
Toch ook maar eens kijken of ik dan nog andere kleur toetsen kan vinden voor WASD of. zo'n hele set van WASDetc.com ga halen voor 50 dollar. Dat is toch wel erg gaaf.
Beste,
Bedankt voor uw vraag.
Deze USB to PS/2 adapter zou gewoon moeten werken met onze gaming keyboards.
De CM Storm toetsenborden worden standaard geleverd met een mini USB naar USB. U kunt dus wel een PS/2 adapter gebruiken.
Vriendelijke groet,
Dus dat vergroot de keus aanzienlijk. Gewoon een verloopstekkertje a 2 euro erbij kopen dus...
Dank voor de info! Zal de dichtstbijzijnde Mediamarkt eens checken...FrankPC schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:25:
[...]
De Logitech G710+ heeft bruine MX switches, maar met o-ringen. Ze voelen en klinken dus anders dan 'normale', ongemodificeerde MX Browns.
De Razer BlackWidow is nu in 6 verschillende edities verkrijgbaar: de normale (Tenkey/full-size), de Ultimate (ook full-size, maar met backlight en een USB/3.5mm jack pass-through) en de Tournament edition (volgens mij dezelfde specs als de normale, maar dan Tenkeyless en met een verwijderbare USB-kabel).
Bovenstaande drie zijn er dan allebei weer in twee versies: de normale (MX Blue) en de Stealth versie (MX Brown).
Er bestaan nog meer versies hiervan, maar dat zijn oude modellen die niet meer in de winkels liggen (voorzover ik weet). Mijn ervaring met de retailzaken in Nederland is, is dat er meestal een BlackWidow of een BlackWidow Ultimate ligt (MX Blues dus).
Bij de Mediamarkt in Rotterdam heb ik ook nog een Steelseries 6Gv2 gezien (met MX Blacks). Van anderen heb ik gehoord dat er ook wel eens toetsenborden van Corsair liggen (die hebben zeer waarschijnlijk MX Reds) in verscheidene electronicawinkels door het hele land, maar ik ben die nog niet tegengekomen in een Rotterdamse winkel.
[ Voor 32% gewijzigd door DeNonkel op 11-12-2013 11:27 ]
Ik heb genoeg USB aansluitingen op mijn pc, maar het ging me om de hardware interrupt.
Maar de vertraging schijnt nogal mee te vallen wat ik zo van de keuzen van mensen kan zien.
Hij is dan eindelijk binnen de K70 met brown switches.
Het verschil met rubberdome is als dag en nacht.
Het enige probleem wat ik heb is met mijn KVM switch (ATEN cs682).
Ik moet hem op die switch op de laagste stand zetten voordat hij het doet, alleen werkt de mediakey functionaliteit dan niet. Maar dat ligt dus verder niet aan het toestenbord.
Man man man, wat typt dat lekker weg zeg, ik zou nu wel een heel verhaal kunnen schrijven over en met dit ding.
[ Voor 3% gewijzigd door donnie1992 op 11-12-2013 19:56 ]
Ducky Zero DK2108S MX Black/BLeu leds
heb hem nu pas een paar uurtjes dus kan nog geen goed oordeel over geven maar
het KLIKT goed

had dus al veel eerder moeten overstappen
Ieder bedankt voor de hulp met het maken van een keuze
Ik zal een Review plaatsen op T.net als een beetje ervaring heb opgedaan met het ToBo
(╯°□°)╯ ︵ ┻━┻
Verstandig inderdaad om even te checken of een model met een USB→PS/2 adapter werkt, dat doen zoals eerder gepost namelijk niet alle USB-toetsenborden.DeNonkel schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:26:
...
Net een antwoord van Coolermaster die ik hierover gemaild heb, om te vragen of een USB naar PS2 verloopstekker zou moeten werken. ...
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 11-12-2013 23:10 ]
Als je voor Browns gaat zou ik wel proberen ook een andere dan de Logitech getest te krijgen.DeNonkel schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:26:
[...]
Dank voor de info! Zal de dichtstbijzijnde Mediamarkt eens checken...
Ik heb thuis ook lang een Browns gehad maar die vond ik stuk fijner dan de Logitech en dat ligt waarschijnlijk 100% aan de O-ringen die Logitech er standaard in stopt.
Gefeliciteerd, denk dat je één vd eersten bent met K70 browns.donnie1992 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 19:55:
W00t!!![]()
![]()
![]()
Hij is dan eindelijk binnen de K70 met brown switches.![]()
Ik moet hem op die switch op de laagste stand zetten voordat hij het doet, alleen werkt de mediakey functionaliteit dan niet. Maar dat ligt dus verder niet aan het toestenbord.
Man man man, wat typt dat lekker weg zeg, ik zou nu wel een heel verhaal kunnen schrijven over en met dit ding.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Goed om te horen dat je het toetsenbord nu ook binnen hebt. Hoelang heeft het nu geduurd voordat je hem binnen had van bestelling tot ontvangst?donnie1992 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 19:55:
W00t!!![]()
![]()
![]()
Donnie, ik ga jou en Tain achterna om mijn G15 te vervangen met de k70. Stel de aankoop van een mechanisch keyboard al maanden uit omdat ik de knoop niet kan doorhakken.donnie1992 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 19:55:
W00t!!![]()
![]()
![]()
Is dit de de versie die jullie kochten?
http://www.amazon.com/Cor...al-Keyboard/dp/B00EU5WIDS
Wat is de levertijd/verzendskost?
Ik snap 'emDon Roberto schreef op maandag 09 december 2013 @ 17:07:
Het was meer een grapje, maar heb inderdaad aardig wat pc's te voorzien van mechanische toetsborden. Daarnaast geef ik waarschijnlijk één van de ducky zero's nog weg als verjaardagscadeau. Zo neemt de voorraad toe en af. Wil zelf een keer een ducky zero proberen en daarom zowel black als red bestel. Wil ook nog eens brown switches proberen. Een familielid heeft blue, maar vind deze switches niet erg fijn.
Ik heb zelf sinds niet al te lange tijd ook een Duck Zero met blacks. Bevalt op zich goed, alhoewel de aanslag voor de blacks toch redelijk zwaar zijn voor typen en ik merk dat ik vaker een dubbele aanslag heb met de Ducky dan met m'n oude rubberdome toetsenbord.
Maar voor gaming merk ik dat ik toch nog steeds grijp naar m'n oude Steelseries Merc Stealth omdat dat game-gedeelte toch wel wat fijner werkt (meer knoppen binnen vingerbereik, betere ergonomie). Als ze nou die Merc Stealth met reds ofzo voor het gaming gedeelte en blues voor het typgedeelte hadden, zou ik die zo aanschaffen, dat lijkt me echt het ideale toetsenbord.
Uiteindelijk wou ik een Ducky maar het is zelden duidelijk welke versie je krijgt, regelmatig kom ik de Franse AZERTY-versie tegen dus daar blijf ik maar van weg. De Corsair K70 (Black Annodized, MX Red switches) lijkt echter wél in de Belgische AZERTY-layout te bestaan, dus deze heb ik maar besteld. Ik zocht namelijk een keyboard met ook backlights van alle keys en een polssteun wordt zeker gewaardeerd. Deze heb ik besteld bij www.gamegear.be aangezien de verzendkosten voor Belgen laag is (€ 5,90) en ik er kostenloos rechtstreeks kan betalen.
[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 13-12-2013 17:08 ]
Je moet wendell even een mailtje sturen (van mechanicalkeyboards.nl) ik dacht dat hij nog een bord met cherry mx browns met belgische layout had liggen (kan zijn dat het al verkocht is en ik me vergis natuurlijk)Phuncz schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 17:02:
Als Belg is het best moeilijk een leuk mechanisch toetsenbord te vinden met de Belgische AZERTY-layout, die niet gelijk is aan de Franse AZERTY-layout. Er is weinig keuze en je moet goed opletten want vaak weten de winkels zelf nog niet van het verschil.
Uiteindelijk wou ik een Ducky maar het is zelden duidelijk welke versie je krijgt, regelmatig kom ik de Franse AZERTY-versie tegen dus daar blijf ik maar van weg. De Corsair K70 (Black Annodized, MX Red switches) lijkt echter wél in de Belgische AZERTY-layout te bestaan, dus deze heb ik maar besteld. Ik zocht namelijk een keyboard met ook backlights van alle keys en een polssteun wordt zeker gewaardeerd. Deze heb ik besteld bij www.gamegear.be aangezien de verzendkosten voor Belgen laag is (€ 5,90) en ik er kostenloos rechtstreeks kan betalen.
Tain schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 08:49:
[...]
Goed om te horen dat je het toetsenbord nu ook binnen hebt. Hoelang heeft het nu geduurd voordat je hem binnen had van bestelling tot ontvangst?
Ik heb hem op 28 november besteld en op 11 December binnen gekregen.Cpt-Cholo schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 09:29:
[...]
Donnie, ik ga jou en Tain achterna om mijn G15 te vervangen met de k70. Stel de aankoop van een mechanisch keyboard al maanden uit omdat ik de knoop niet kan doorhakken.
Is dit de de versie die jullie kochten?
http://www.amazon.com/Cor...al-Keyboard/dp/B00EU5WIDS
Wat is de levertijd/verzendskost?
Een totale levertijd van iets minder dan 2 weken dus,
Ik zou nog wel even wachten met bestellen omdat hij nu niet direct van amazon afkomt.
Ik heb er zelf $130 + $15 shipping + $30 Import fees = $175 dollar voor betaald.
Maar hij was 3 dagen na aankoop voor $120 vekrijgbaar dus ik heb $10 retour gekregen van Amazon
Ach, dan doe je toch gewoon wat ik doe als ik een AZERTY onder ogen krijg? Instellen in de OS op QWERTY - US international en blind typen maarPhuncz schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 17:02:
Als Belg is het best moeilijk een leuk mechanisch toetsenbord te vinden met de Belgische AZERTY-layout, die niet gelijk is aan de Franse AZERTY-layout. Er is weinig keuze en je moet goed opletten want vaak weten de winkels zelf nog niet van het verschil.
Ik geef je 100% gelijk dat QWERTY beter is, SHIFT voor alle belangrijke tekens én cijfers nodig hebben slaat nergens op... Vroeger was het Franse gedeelte van het land nog wat machtiger dan het nu is en daardoor hebben we nu dat gedrocht van een zeldzame layout die moeilijk te vinden is.
Heb hier ook veel last van als vlaamse scholier, ben net overgestapt naar qwerty en kan azerty nu al niet meer uitstaan ik switch dus ook altijd direct naar qwerty met de sneltoets. Alleen wilt die rot windows het hele tijd terug naar azerty veranderen. Zeer irritant als je blindelings typen les krijgt (hatelijk als je het al kan) als ik later ga werken neem ik gewoon mijn eigen toetsenbord mee.Phuncz schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 21:16:
Het probleem is dat ik ook voor mijn werk veel moet typen, waar ik ook AZERTY gebruik. Ik heb in het verleden al met twee layouts gewerkt voor thuis en werk-situaties, voor mij is het telkens de switch maken waardoor ik vaak tijd verlies voordat ik kan beginnen met typen of dan moet ik al mijn mails (best veel per dag) nalopen om de typfouten te maken.
Ik geef je 100% gelijk dat QWERTY beter is, SHIFT voor alle belangrijke tekens én cijfers nodig hebben slaat nergens op... Vroeger was het Franse gedeelte van het land nog wat machtiger dan het nu is en daardoor hebben we nu dat gedrocht van een zeldzame layout die moeilijk te vinden is.
Hey Donnie, kan ik deze dan niet kopen op de engelse site? Er lijkt geen verscjil op te zitten. Of mis ik iets? http://www.amazon.co.uk/C...34630&sr=8-4&keywords=k70donnie1992 schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 17:57:
[...]
[...]
Ik heb hem op 28 november besteld en op 11 December binnen gekregen.
Een totale levertijd van iets minder dan 2 weken dus,
Ik zou nog wel even wachten met bestellen omdat hij nu niet direct van amazon afkomt.
Ik heb er zelf $130 + $15 shipping + $30 Import fees = $175 dollar voor betaald.
Maar hij was 3 dagen na aankoop voor $120 vekrijgbaar dus ik heb $10 retour gekregen van Amazon
Het plaatje is van de Noord-Amerikaanse layout, maar ze verkopen de UK layout bij .co.uk. Bij de Amazon.de staat het veel beter aangegeven dat de layout op het plaatje niet overeenkomt met wat ze verkopen.Cpt-Cholo schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:34:
[...]
Hey Donnie, kan ik deze dan niet kopen op de engelse site? Er lijkt geen verscjil op te zitten. Of mis ik iets? http://www.amazon.co.uk/C...34630&sr=8-4&keywords=k70
Uk layout:

M'n vriendin heeft ook een laptop met de Belgische layout, ik gebruik daar ook altijd de sneltoets om te wisselen, alleen is het vervelend dat Windows dit per window bij lijkt te houden, dus als je in de browser het omschakeld, kan je het daarna nog een keer doen als je iets in een text bestand wilt tikken of iets dergelijks.corewillem schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 22:34:
Heb hier ook veel last van als vlaamse scholier, ben net overgestapt naar qwerty en kan azerty nu al niet meer uitstaan ik switch dus ook altijd direct naar qwerty met de sneltoets. Alleen wilt die rot windows het hele tijd terug naar azerty veranderen. Zeer irritant als je blindelings typen les krijgt (hatelijk als je het al kan) als ik later ga werken neem ik gewoon mijn eigen toetsenbord mee.
Als ik zoiets op het werk zou hebben, en een vaste PC daar zou hebben, zou ik deze gewoon standaard op US international instellen, als het goed is zou dit dan overal geldig moeten zijn zonder dat je continue hoeft te schakelen. Als je altijd andere PCs moet gebruiken of deze moet delen met anderen is dat natuurlijk niet zo makkelijk... Ik zou wel nog steeds met de sneltoets alles omschakelen naar qwerty.
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren en wat de extra kosten zullen zijn.
Nou in ieder geval +21% van het aankoopbedrag + verzendkostenCHeff schreef op maandag 16 december 2013 @ 10:19:
Gister de beslissing genomen om de K70 met Cherry MX Browns bij de Corsair webshop te bestellen.![]()
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren en wat de extra kosten zullen zijn.
GTA VI - All aboard the hype train!!
Dat en natuurlijk wat aan inklaringskosten. Mijn schatting ligt in ieder geval op ongeveer €35 in totaal. Hopelijk wijkt het daar niet al te veel van af.TheNephilim schreef op maandag 16 december 2013 @ 10:22:
[...]
Nou in ieder geval +21% van het aankoopbedrag + verzendkosten
Was er zelf ook al naar op zoek.
Zit nu nog te dubben over de WASDkeyboards met een custom toetsenset of de Duckys.
Zal de eerste wellicht worden.
Weet niet of er ook andere modellen te koop zijn daar (ik was specifiek op zoek naar deze) maar anders kun je dat makkelijk op die manier doen.
Daarom dat het hele tijd switcht, spijtig genoeg kan ik niet bij de toetsenbord instellingen.henkie196 schreef op maandag 16 december 2013 @ 09:57:
[...]
M'n vriendin heeft ook een laptop met de Belgische layout, ik gebruik daar ook altijd de sneltoets om te wisselen, alleen is het vervelend dat Windows dit per window bij lijkt te houden, dus als je in de browser het omschakeld, kan je het daarna nog een keer doen als je iets in een text bestand wilt tikken of iets dergelijks.
Als ik zoiets op het werk zou hebben, en een vaste PC daar zou hebben, zou ik deze gewoon standaard op US international instellen, als het goed is zou dit dan overal geldig moeten zijn zonder dat je continue hoeft te schakelen. Als je altijd andere PCs moet gebruiken of deze moet delen met anderen is dat natuurlijk niet zo makkelijk... Ik zou wel nog steeds met de sneltoets alles omschakelen naar qwerty.
Herkenbaar. Vooral als ik thuis veel heb getypt en weer op mijn werk kom: oh ja, een toetsenbord met ingebouwde sponsjes..Sir_Hendro schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:10:
Zo dan, na een halve maand op een mechanical keyboard te werken begin ik me ineens erg te storen aan de rubber domes die we op het werk gebruiken terwijl ik daarvoor er geen moeite mee had

Het is dat ik geen echte vaste werkplek heb (ben docent), anders had ik al lang een mooi toetsenbord voor op mijn werk gekocht.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ondanks dat ik al 6 jaar zeer tevreden op m'n Logitech Media Keyboard typ begin ik me, hoe meer ik mechanische toetsenborden aan het vergelijken ben, hem steeds minder fijn te vinden. En dat terwijl ik nog nooit op mechanische MX-browns getypt heb.Sir_Hendro schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:10:
Zo dan, na een halve maand op een mechanical keyboard te werken begin ik me ineens erg te storen aan de rubber domes die we op het werk gebruiken terwijl ik daarvoor er geen moeite mee had

Qua keyboard zelf zou ik gelijk de Corsair K70 nemen, maar die blauwe LEDs hoeven van mij wil ik echt niet. De witte LEDs van de K95 daarentegen zien er juist wel weer mooi uit, maar die K95 heeft weer geen brown switches..
Ik wacht dus in ieder geval nog even een paar weken totdat de RGB-Browns op de CES aangekondigd worden.
http://www.legitreviews.c...itches-coming-2014_130085
Beetje overkill voor alleen een witte gloed, maarja die alu K70 ziet er gewoon nice uit en heeft de gewenste mediatoetsen..
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Ik heb nu al een tijdje CM Storm Quickfire Pro. (belachelijke namen altijd.
Nu is er bij 1 toets per ongeluk een druppel cola onder gelopen.

Je kan de toetsen en makkelijk af klikken dus dat is wel makkelijk. Maar heeft iemand een tip? Want ik merk inderdaad als ik de toets eraf haal en dan hem induw dat hij wat lastiger gaat.
Als iemand een tip heeft, graag!
Die ene, met die snor
En hij is binnen ! Ik typ er nu op, maak nog wat foutjes maar ik mag niet klagenPhuncz schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 17:02:
Foto's !

Hier deed ik het voor, geen FRENCH AZERTY met allerlei vertaalde knoppen zoals Arrêter, Supprimer,...

WTF @ dikke kabel ?!

Blijkbaar is de USB kabel dikker dan een 230V 16A kabel. Het zou echter maar 5V 1A moeten zijn, ofwel is het 6x ommanteld... Overkill tot de tweede macht !

Lighting On met gebruik van gedimde flits.

Verlichting in het donker, zou meer richting rood dan oranje moetern zijn maar ben te lui het bij te werken...

Overview shot van de Belgische layout.

Engels opschrift, geen Franse BS.

Textuur op de polssteun en spacebar.

Side shot, handig om te cleanen zo maar zal ook meer vuil opnemen.

Cool volume scrollwheel en media transport keys.

Game Key mode, dunno of ik het ga gebruiken.
Volgens mij is die kabel zo dik, omdat er eigenlijk twee USB-kabels inzitten: eentje voor het toetsenbord en eentje voor de ingebouwde USB-passthrough.Phuncz schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:12:
WTF @ dikke kabel ?!
Ik vind dat mat-zwarte alu er wel heel vet uitzien trouwens!
Verwijderd
Na een half uurtje zoeken kwam ik uit op deze uit: pricewatch: Razer BlackWidow
Best prijzig (€90,-) voor een kerstcadeautje, qua prijs is dit ook een beetje de max. Natuurlijk mist dit keyboard de fancy backlight waar gamers zo op geilen maar volgens mij is dit een prima keuze toch?
Heeft iemand nog input of tips?
Ze hebben Cherry MX Blue switches, vind ik zelf heerlijk, maar de toetsen 'klikken' wel hoorbaar. Sommigen vinden dat het te veel geluid maakt bij het typen
Die ene, met die snor
Verwijderd
Het geluid bij hem thuis staat volgens mij altijd op standje max dus van het klikken zal hij weinig last hebben. Kwam net ook die ultimate versie tegen, die is voor 123 euro op te pikken, dan kunnen mijn broertje en ik meedoen en dan zijn we gelijk klaar... krijgt hij wel maar 1 cadeau. Van hem moet alles altijd beter, groter en glimmender dus hij zal hier ongetwijfeld blij mee zijn.Tjado schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:13:
Heb zelf ook een Razer Blackwidow 2013 zonder backlight. Er bestaat ook een Ultimate versie met backlight trouwens.
Ze hebben Cherry MX Blue switches, vind ik zelf heerlijk, maar de toetsen 'klikken' wel hoorbaar. Sommigen vinden dat het te veel geluid maakt bij het typenAls je iets simpels zoekt is een CM Storm Quickfire Rapid ook een goed toetsenbord, deze zijn verkrijgbaar met Red en Black switches voor rond de 70 euro.
Ik zal de CM Storm Quickfire Rapid ook even in mijn achterhoofd houden.
Bedankt!
Als je broer vooral veel fps spellen speelt, zou ik in eerste instantie een toetsenbord met Reds halen, dat is over het algemeen een veilige keuze. Blacks hebben hetzelfde gedrag (ook geschikt voor fps), maar zijn wat zwaarder in de aanslag en ik vond het zelf in ieder geval moeilijk te beoordelen wat voor zwaarte van de aanslag mij goed zou bevallen. Uiteindelijk heb ik wel voor blacks gekozen, maar moet wel zeggen dat die wat zwaarder aanslaat dan de rubber-dome keyboards die ik tot dusverre allemaal had gebruikt. Dit kan vermoeiend zijn voor de vingers bij typenof iets dergelijks.
Verwijderd
Moet ik dan aan zoiets denken?
pricewatch: CM Storm QuickFire Pro (Red Switch)
pricewatch: CM Storm Quickfire Rapid Red
Geld geven is niet echt een optie bij ons met kerst...
Reds zijn inderdaad ideaal voor FPS games, echter iets minder voor normaal typen (al vinden sommigen dat geen probleem)Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 15:08:
De spellen die hij voornamelijk speelt zijn Battlefield en WoW. Bizar veel time played met BF3 en het nieuwe keyboard is dan ook voornamelijk voor BF4. Jullie raden voor FPS-games dus reds aan?
Moet ik dan aan zoiets denken?
pricewatch: CM Storm QuickFire Pro (Red Switch)
pricewatch: CM Storm Quickfire Rapid Red
Geld geven is niet echt een optie bij ons met kerst...
Die Quickfire Pro is ideaal, een vriend van me heeft hem en is er heel tevreden over, die Rapid zou ik links laten liggen daar mist een gedeelte en als je eenmaal gewend raakt aan een apparte keyboard layout zal je veel frustratie hebben op b.v. je werk en overal waar je met een 'normale' layout moet werken.
Verwijderd
Ah ik zie nu pas dat het numpad ontbreekt... voor de rest heeft hij zijn computer niet nodig voor werk en typt hij er volgens mij bijzonder weinig mee. 81 euro is ook een mooi prijsje!Artimunor schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 15:13:
[...]
Reds zijn inderdaad ideaal voor FPS games, echter iets minder voor normaal typen (al vinden sommigen dat geen probleem)
Die Quickfire Pro is ideaal, een vriend van me heeft hem en is er heel tevreden over, die Rapid zou ik links laten liggen daar mist een gedeelte en als je eenmaal gewend raakt aan een apparte keyboard layout zal je veel frustratie hebben op b.v. je werk en overal waar je met een 'normale' layout moet werken.
Bedankt voor de input gasten!
Je moet het maar zo zien, komend van een rubberdome toetsenbord zijn reds ook al een verbeteringArtimunor schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 15:13:
Reds zijn inderdaad ideaal voor FPS games, echter iets minder voor normaal typen (al vinden sommigen dat geen probleem)
De Rapid heeft een normale layout hoor, betreft gewoon een TKL-model. Is verder ook een uitstekend toetsenbord dus zie geen enkele reden om die links te laten liggen. Als je nooit een numpad gebruikt is het zelfs beter om een TKL-toetsenbord te nemen, is beter voor je houding (en buiten dat neemt het ook nog eens minder plek op je bureau in).Artimunor schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 15:13:
[...]
ik vind het hebben van een numpad een onderdeel van de layoutMiBe schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 15:25:
[...]
De Rapid heeft een normale layout hoor, betreft gewoon een TKL-model. Is verder ook een uitstekend toetsenbord dus zie geen enkele reden om die links te laten liggen. Als je nooit een numpad gebruikt is het zelfs beter om een TKL-toetsenbord te nemen, is beter voor je houding (en buiten dat neemt het ook nog eens minder plek op je bureau in).
Er is verschil tussen de technische windows optie keyboard-layout en de algemene term layoutMiBe schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 15:46:
Dan zijn we het op dat punt oneens, ik versta daar namelijk US (ANSI), UK (ISO), Belgische Azerty, Franse Azerty etc onder.Maargoed, dat terzijde doet het niets af aan de kwaliteit van een toetsenbord. En zoals gezegd kun je indien je je numpad niet gebruikt er beter geen hebben.
Gezien mijn inschatting van de persoon waar ik op reageerde koos ik voor de 2e betekenis.. en deze persoon leek mij te begrijpen.
Waarom voel jij de behoefte om op alle slakken zout te leggen?
Je bewering dat als je het numpad niet gebruikt je die beter niet kan hebben is jou persoonlijke mening die je algemeen stelt, ik vind die kbs met niet standaard 'layouts' (begrijp je het nog?) ondingen, ook een persoonlijke voorkeur.
Wat geen persoonlijke mening is: gewenning, zelfs de afstand van je muis tot het toetsenbord is anders en voelt onnatuurlijk aan met die layout-ondingen, dit is voor alle mensen hetzelfde, omdat we allemaal een automatisch getrained spiergeheugen bezitten.
[ Voor 26% gewijzigd door Artimunor op 17-12-2013 17:04 ]
Daar zijn artikelen en forums over vol geschreven, alternatieve form factors komen en gaan, en je moet na langdurig gebruik ervan weer terug-wennen. Tot nu toe is er maar 1 form-factor langdurig blijven bestaanMiBe schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 17:04:
In de meest letterlijke zin van het woord kun je dan ook het uiterlijk van het bordje tot layout rekenen, maar zoals gezegd interpreteren we het dan gewoon anders. Daar kunnen we over door discussiëren, of weer over mechanische bordjes doorgaan. Begrijp immers nog steeds je negatieve houding t.o.v. de Rapid niet, waarom zou dat bord per definitie een slechte keuze zijn?
Het klinkt een beetje alsof alles wat afwijkt van 'de standaard' in jouw ogen minder is, of dat dingen die pas recenter hun intrede hebben gedaan gedoemd zijn om te mislukken.
Yup, ze zitten erbij !MiBe schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 11:07:
ZQSD in dit gevalVolgens mij zitten die er gewoon bij, was bij de K60 in ieder geval wel zo.

Ook qua bouwkwaliteit en ervaringen staan de quickfire rapids goed aangeschreven, zeker voor de prijs.
Die ene, met die snor
Welke lay out wil je?
US international
Wil je met of zonder numpad?
Absoluut met numpad.
Wil je backlight?
Eigenlijk wel graag, niet dat ik het nodig vindt maar het ziet er wel erg gaaf uit. Daarnaast als je zo veel geld neerlegt voor een mechanisch toetsenbord verwacht je het eigenlijk ook.
Welke MX Switch prefereer je?
Red of blue. De reds heb ik wel redelijk uitvoerig getest en daar kan ik prima mee typen en verder zal ik er vooral veel mee gamen. Blues heb ik maar even getest en daarmee voel ik me als een soort kwaadaardige hacker, uit vervlogen tijden er gaaf. Maar ik twijfel nog of het geschikt is voor gamen, ik speel ook wel regelmatig spellen waar je veel moet dodgen.
Wat je is je budget?
Maximaal €150.
Wil je macro toetsen?
Niet perse, als het er op zit is het wel mooi meegenomen. Wel absoluut vereist zijn de mediatoetsen (play,next,previous,volume), helaas vallen daardoor veel toetsenborden af.
Doel van het keyboard?
Voornamelijk om mee te gamen, maar er zal ook wel eens redelijke verslagen en dergelijke mee getypt moeten worden.
Wat weet je al
Ik heb even getwijfeld over browns maar veel mensen geven aan dat die niet zo degelijk voelen terwijl dat juist is waarom ik graag zon toetsenbord wil hebben. De rubberdome die ik nu tijdelijk gebruik vindt ik echt onprettig, toetsen die raar aanvoelen en verschillen in hoever je ze in kan drukken.
De Razer toetsenborden vallen wat mij betreft ook af hoewel dat een goed alternatief met blues zou kunnen zijn. Er zijn toch veel mensen die aangeven dat de kwaliteit daarvan een stuk minder is. Voor het bedrag wat ik er aan uitgeef wil ik dat risico niet lopen.
De Corsair K70 of 95 lijkt mij een zeer goede kanshebber. Met reds heb ik hem ook goed kunnen testen en het hele bord ziet er gaaf uit en voelt heel degelijk aan.
Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar een goed alternatief voor de k70 met blues. Maar op Razer na kan ik er eigenlijk geen één vinden met de vereiste mediatoetsen. Maar er is vast een bord wat ik nog over het hoofd gezien heb.
Welk alternatief is er dus nog?
Met je budget kun je redelijk wat kanten op, met je eisen echter een stuk minder, vooral gezien het feit dat je dedicated mediatoetsen wil. Dan kom je al snel bij de Corsair bordjes uit, Logitech biedt dat ook maar heeft tot op heden alleen een mechanisch bord met MX Brown in het assortiment.
Die vraag zul jij moeten beantwoorden aangezien jij degene bent die op slakken zout aan het leggen is. Het gegeven advies is gewoon correct, het zijn punten waar je over na moet denken (ergonomie is ongelooflijk belangrijk, vooral omdat men lang achter een computer zit).Artimunor schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 16:59:
Waarom voel jij de behoefte om op alle slakken zout te leggen?
Het is geen mening, het is een voldongen feit dat voortvloeit uit de nodige onderzoeken die gedaan zijn omtrent ergonomie en het feit dat je niet zomaar even de fysiologie van de mens op de schop gooit. Een smaller toetsenbord zorgt dat je schouders recht blijven waardoor je die niet overbelast en dus geen last van je schouders zal krijgen. Een toetsenbord met numpad zorgt bij veel mensen voor een verkeerde houding omdat de meesten rechts muizen. De schouders staan dan niet meer recht, eentje staat altijd scheef en wordt daardoor overbelast. Daar krijg je dan weer problemen mee. Eigenlijk is het gewoon een gigantische ontwerpfout: het numpad gedeelte zit aan de verkeerde kant, het conflicteert met de muis (maar ja, wat wist men toen nog van dingen als RSI?).Je bewering dat als je het numpad niet gebruikt je die beter niet kan hebben is jou persoonlijke mening die je algemeen stelt, ik vind die kbs met niet standaard 'layouts' (begrijp je het nog?) ondingen, ook een persoonlijke voorkeur.
Als je een ergonomisch toetsenbord wil hebben dan komen ze in twee hoofdsmaken: zonder numpad of gecurved (de houding van onderarmen, handen en vingers tellen net zo hard mee). Mensen die van de Arbodienst/werkgever een ergonomisch toetsenbord moeten krijgen vaak 1 van de twee. Voor wie last van de schouders heeft zal men altijd voor een kleiner toetsenbord gaan zonder numpad. Numpads kun je er ook los bij krijgen. Wie er veelvuldig gebruik van maakt kan zoiets nemen en gewoon los gebruiken. Filco maakt ze met mechanische switches.
Btw, je definitie van layout is onjuist ongeacht of een ander je nou begrijpt of niet. Layout gaat om de indeling van de toetsen, niet of er een wel of geen numpad bij zit. Layout zijn dingen als QWERTY, AZERTY, dat ANSI, ISO. Die dingen kun je in Windows, Linux, OS X, enz. dan ook allemaal weer terugvinden onder het kopje "layout". Numpad zul je daar nergens vinden. Het gebruik van de juiste terminologie is handig omdat je daarmee voorkomt dat je het apelazarus zoekt op internet.
Zou inderdaad echt beter zijn als numblock links zat!!ppl schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 21:31:
[...]
Een smaller toetsenbord zorgt dat je schouders recht blijven waardoor je die niet overbelast en dus geen last van je schouders zal krijgen. Een toetsenbord met numpad zorgt bij veel mensen voor een verkeerde houding omdat de meesten rechts muizen. De schouders staan dan niet meer recht, eentje staat altijd scheef en wordt daardoor overbelast. Daar krijg je dan weer problemen mee. Eigenlijk is het gewoon een gigantische ontwerpfout: het numpad gedeelte zit aan de verkeerde kant, het conflicteert met de muis (maar ja, wat wist men toen nog van dingen als RSI?).

Heb zelf vrij ernstige RSI gehad en ergonomie is echt zo belangrijk! (Omvat ook houding imo.)
[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 17-12-2013 22:47 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Die ene, met die snor
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 17-12-2013 23:09 ]
Verwijderd
Dat heb ik weer... Ik wil hem de volgende dag bestellen, is de Quickfire Pro opeens nog maar bij 2 (ipv 5) winkels te halen en is de levertijd langer dan 12 dagen. Ik had de link van de goedkoopste winkel (mediamarkt) opgeslagen maar dat is nu opeens een Azerty toetsenbord...Artimunor schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 15:13:
[...]
pricewatch: CM Storm QuickFire TK (Red switch)
Wat is het verschil tussen de quickfire pro en de TK?
pricewatch: Corsair Vengeance K60 (International English)
Is dit ook een optie?
Anders moet het maar even wachten...
PC Specs

Gelukkig zijn de specs duidelijker: Topre switches.
[ Voor 49% gewijzigd door ppl op 18-12-2013 22:10 . Reden: link naar specs maar even toegevoegd ]
Volgens de engelse woordenboek definitie klopt het wel wat ik zeg hoor, en ik maak zelfs duidelijk onderscheid tussen de technische definitie en de betekenis van layout in de gangbare spreektaal.ppl schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 21:31:
[...]
Btw, je definitie van layout is onjuist ongeacht of een ander je nou begrijpt of niet. Layout gaat om de indeling van de toetsen, niet of er een wel of geen numpad bij zit. Layout zijn dingen als QWERTY, AZERTY, dat ANSI, ISO. Die dingen kun je in Windows, Linux, OS X, enz. dan ook allemaal weer terugvinden onder het kopje "layout". Numpad zul je daar nergens vinden. Het gebruik van de juiste terminologie is handig omdat je daarmee voorkomt dat je het apelazarus zoekt op internet.
Het is duidelijk dat jij je niet het apelazarus gezocht hebt voordat je die emotionele post deed.
Kalmte kan je redden.
Het punt wat ik maakte ontgaat je ook: ik had het niet over ergonomie maar over het wennen aan iets, wat op niet veel plekken gebruikt wordt, wat door een grote groep mensen die dit geprobeerd heeft als vervelend ervaren wordt. Zoek daar maar eens op (en dan niet met apen)
dat bestaatHelp!!!! schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 22:46:
[...]
Zou inderdaad echt beter zijn als numblock links zat!!Wel helemaal opnieuw leren snel te gebruiken. Dat dan weer wel...
Heb zelf vrij ernstige RSI gehad en ergonomie is echt zo belangrijk! (Omvat ook houding imo.)
maar inderdaad de gewenning kan wel degelijk een probleem zijn
Ontopic:
ik dacht dat RGB cherry's pas in jan-2014 uit zouden komen, en voor corsair de primeur?
http://www.mechanicalkeyb...tsenborden/dk9008-s2322/1
[ Voor 22% gewijzigd door Artimunor op 19-12-2013 13:26 ]
Zeker verwarrend. Vond ik ook.ppl schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:07:
Die titel is echt zo ontzettend verwarrend. Je denkt iets met Topre switches te krijgen, maar nee, ze gebruiken Cherry MXLees je de tekst dan gaat het weer om capacitive switches (dus toch Topre). Wat is het dan nou?
Gelukkig zijn de specs duidelijker: Topre switches.
PC Specs
Is alleen de spatie balk.Artimunor schreef op donderdag 19 december 2013 @ 13:18:
Ontopic:
ik dacht dat RGB cherry's pas in jan-2014 uit zouden komen, en voor corsair de primeur?
Die LEDs zitten niet in de Cherry switch. klikArtimunor schreef op donderdag 19 december 2013 @ 13:18:
Ontopic:
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Op dit moment leveren wij de KB-460 van Func nog niet. Deze zullen wij in de toekomst wel gaan voeren, echter hebben wij nog geen zicht op welke termijn dat zal zijn.
Duurt nog wel even, dus heb ik maar de Corsair K70 besteld...
Ik zou graag een backlit (!) mechanisch toetsenbord met brown of blue (ze bevallen me allebei) switches willen aanschaffen, in AZERTY (.be).
Uit de start topic kan ik niet opmaken wat mijn beste keuze zou zijn (tenzij ik voor de Logitech g710 zou gaan).
Het hoeft van mij geen speciaal gaming keyboard met programmeerbare toetsen te zijn, een standaard layout is prima (zelfs te verkiezen).
Tips zijn zeer welkom
Alternate heeft binnekort azerty duckys die zijn zeker een goede keuze weet je al welke switches je wilt ?Dryhte schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:33:
Hi Tweakers,
Ik zou graag een backlit (!) mechanisch toetsenbord met brown of blue (ze bevallen me allebei) switches willen aanschaffen, in AZERTY (.be).
Uit de start topic kan ik niet opmaken wat mijn beste keuze zou zijn (tenzij ik voor de Logitech g710 zou gaan).
Het hoeft van mij geen speciaal gaming keyboard met programmeerbare toetsen te zijn, een standaard layout is prima (zelfs te verkiezen).
Tips zijn zeer welkom
Dit is jargon en dat vindt je vrijwel niet in het Engels woordenboek terug. Daarnaast staat er nergens een onderscheid noch de melding dat het om een technische definitie of gangbare spreektaal gaat want als dat wel het geval was geweest dan zouden 2 mensen je niet terecht wijzenArtimunor schreef op donderdag 19 december 2013 @ 13:18:
Volgens de engelse woordenboek definitie klopt het wel wat ik zeg hoor, en ik maak zelfs duidelijk onderscheid tussen de technische definitie en de betekenis van layout in de gangbare spreektaal.
Als je dan toch met termen gaat gooien doe het dan gewoon goed en gebruik de juiste. Daar help je de ander pas echt mee want als die moet gaan zoeken of het moet uitleggen/navragen bij een ander geeft dat niet de verwarring die het nu geeft. Het voorkomt een discussie als deze. Daarom hebben we iets als standaardisatie, standaard instituten, enz.
Dan zeg ik het nog maar wat duidelijker: het punt wat je probeert te maken is complete onzin. Waarom? Lees mijn vorige reply maar eens heel goed na, daar staat de onderbouwing. In het kort: jij vindt dat een numpad een must is, ik geef aan dat er wetenschappelijk materiaal is die aantoont dat het onwenselijk is (althans zoals het nu op een toetsenbord zit).Het punt wat ik maakte ontgaat je ook: ik had het niet over ergonomie maar over het wennen aan iets, wat op niet veel plekken gebruikt wordt, wat door een grote groep mensen die dit geprobeerd heeft als vervelend ervaren wordt. Zoek daar maar eens op (en dan niet met apen)
Het punt wat je hier nu probeert te maken mbt gewenning is ook weer onzin en eigenlijk ook redelijk respectloos. Het is een grove onderschatting van de gemiddelde gebruiker en daarbij ook de verantwoordelijkheid die de ICT-afdeling, de werknemer zelf en de arbo-deskundige hebben. Zoals iedere ICT'er die daadwerkelijk weet wat ie aan het doen is weet, is het van groot belang dat er begeleiding is als je, met name grote, wijzigingen gaat aanbrengen. Dat is in de vorm van een handleiding, cursus, iets anders en uiteraard zijn er combinaties mogelijk. Praktijkervaring leert dat het probleem die jij ziet niet bestaat. Mensen geven vrijwel geen zier om het toetsenbord en dat is ook duidelijk te zien als het ding vervangen moet worden: de eerste de beste wordt gekozen. Het verklaart ook de zeldzaamheid van mechanische toetsenborden. Men kent pas dit soort toetsenborden als ze RSI klachten hebben en de arbodienst ze op dit soort producten wijst. Pijn is een signaal van het lichaam om je tot iets anders te motiveren (het is een afweermechanisme van het lichaam). Pijn is geen fijne ervaring. Als een andere houding de pijn verminderd of wegneemt dan zul je die prefereren. Dat maakt gewenning een eitje.
TL;DR: je informatie is incorrect en je bent spijkers op laag water aan het zoeken. Laat dat overdrijven nou maar gewoon achterwege, houdt de discussie hier ook leuker.
Dit topic is gesloten.