Artimunor schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:42:
Voor magere of kleine ventjes met hele dunne schoudertjes heb je op het ergonomie vlak wel gelijk, dan is zo'n echt grote-mensen-keyboard misschien wel gevaarlijk voor je tere armpjes, alleen ging de discussie eerder niet over ergonomie maar over gewenning.
Daar ging de discussie helemaal niet over. Waar het om ging is de uitspraak dat TKL onzin is. Vanuit medisch oogpunt is dat, zoals eerder aangegeven, pertinent onjuist.
Om dan eens even een stukje poot onder mijn eigen stoel te zagen: je kunt ook gewoon links muizen, heb je geen last van de numpad en ook niet van een ergonomisch probleem. Ware het niet dat de meeste mensen juist dat niet kunnen (ik wel, de enige reden voor mij voor een TKL: iets goedkoper, lekker mobiel en mijn tablet kan wat dichter aangeschoven worden).
Herrie is de juiste benaming inderdaad, het aantal decibel is namelijk wel iets hoger bij blues, deze hoge tonen reiken alleen minder ver en worden meer gedempt door muren etc.
Herrie is niet een kwestie van hoeveelheid decibel. Goede muziek op 80dB wordt niet als herrie ervaren. Het veel zachtere getik op een mechanisch toetsenbord wel. Het soort geluid speelt een grote rol die niet onderschat moet worden. Op YouTube staan diverse filmpjes die dit principe uitleggen, die zijn de moeite van het bekijken waard (gaan over dat hedendaagse muziek harder klinkt door het opschroeven van het aantal dB terwijl muziek van vroeger net zo hard klinkt maar een veel lager dB kent).
Seers schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 00:25:
Veel van het geluid van die Cherry MX-borden komt van de opwaartse beweging (of naja, het stoppen na de opwaartse beweging). Want de browns maken geen geluid bij de "klik" (of jij hebt een andere versie dan ik) maar wel bij het bottomen en het toppen zoals ik het maar even noem.
Zowel bij op als neer heb je geluid in geval van zowel browns als blue. De plaatjes in de topicstart geven aan waarom. Als je goed luistert naar een brown switch als je 'm licht indrukt kun je de klik horen. Als je er wat verder vandaan zit zul je 'm inderdaad niet meer horen. Wellicht dat het aan afstand en je gehoor ligt (ik merk het ook meestal niet op, alleen als het stil is op de kamer en ik rustig met de pijltjes toetsen aan het navigeren ben).
In hoeverre dat anders is bij de blues dan bij browns heb ik nooit naast elkaar gehouden eigenlijk. Maar als je tikt met de blues bijvoorbeeld is het actuatieklikje niet het heftigste wat je hoort. Afhankelijk van je typstijl natuurlijk.
De keycap speelt hier natuurlijk ook een rol in. Mijn toetsen zijn overigens enigszins gedempt (ik heb er dunne rubbertjes onder zitten, met wat dikkere zou je meer demping hebben). Dat is alleen demping voor de keycap die de switch/bodemplaat raakt (daar heb je toch het meeste last van). Hij dempt niet voor de opgaande beweging.
Voor de rest zou ik maar oppassen met je bewoordingen want je zit nu op het randje van wat de wet toelaat (je zit heel dicht tegen discriminatie aan voor wat betreft mensen met een handicap).
Misschien binnenkort eens een testje doen met wat verschillende toetsenborden en kijken of ik het geluidniveau en bijbehorende signatuur kan quantificeren.
Yup. Er zijn al wat filmpjes op YouTube die het verschil tussen bijv. de stille en niet-stille variant van de Topre switches demonsteren als ook het gebruik van rubbertjes ter demping.
Belecthor schreef op zondag 29 december 2013 @ 13:19:
Met jouw theorie zou een scissor-switch toetsenbord met een zo laag mogelijk profiel het meest ergonomisch zijn. De kracht die je moet uitoefenen om de toets in te drukken is laag, de travel-distance is veel lager dan bij een mechanisch toetsenbord en het profiel van het toetsenbord is lager, waardoor je polsen minder belast worden, omdat je ze minder hoog hoeft te houden.
Dan heb je dus niet begrepen of gelezen wat er staat. Er staat duidelijk dat het probleem het raken van de bodemplaat is, niet hoever je de toets indrukt noch hoe je je polsen houdt. Bij een scissor ontwerp raak je alsnog de bodem en dus is ook dat niet ergonomisch. Overigens is een te laag profiel ook niet prettig wat tikken betreft (zie de reacties op het toetsenbord van de MacBook Air; meesten vinden hem te "shallow"). Dat van die polsen is iets wat nogal tegenstrijdig is. De ene (RSI) documentatie zegt dat je de polsen ergens op moet laten rusten, de andere raadt dit weer ten zeerste af.
Uiteindelijk maakt het type toetsenbord niet heel erg veel uit voor ergonomie, maar de houding en rustmomenten zijn vele malen belangrijker dan het type switch. Het is trouwens niet echt onderbouwd of mechanische toetsenborden ergonomischer zijn dan membraan toetsenborden, objectief gezien lijkt een mechanisch toetsenbord door zijn hoogte juist minder ergonomisch.
Over dat laatste bestaat tegenstrijdigheid. De ene zegt dat het juist goed is, de ander juist slecht. Er is geen algemene consensus over. Daar kun je dus niks op baseren helaas. Je vergelijking is verder ook scheef. Ja een goede ergonomie behelst diverse aspecten maar het toetsenbord is daar nou juist 1 van en daar gaat het in dit topic nou over. Dit is het kleine beetje dat helpt. Wil je echt ergonomisch bezig zijn zul je verder moeten kijken dan het toetsenbord maar dat lijkt me wel heel erg "obvious".
En om eerlijk te zijn vind ik de hele discussie over TKL tegenover een full-size toetsenbord een beetje kinderachtig. Het verschil is zo ontzettend marginaal, dat ik niet echt snap dat jullie hier ook maar enigszins een punt van maken.
Er is ook geen discussie omdat het argument onzin is (en het verschil is zeer zeker niet marginaal, praat eens met wat ervaringsdeskundigen...). Daarnaast is het nog kinderachtiger om te gaan reageren als je het kinderachtig vindt. En ook ontzettend dom omdat je de discussie opnieuw voedt. Denk het in vervolg en reageer er gewoon niet op zodat het uitsterft.
Eigenlijk alleen de grote toetsen omdat daar stabilizers onder zitten. Dat zijn stukjes ijzerdraad die de toets stabiliseren (duh). Je kunt die toetsen er wel af halen maar dat moet met beleid. Er zitten klemmetjes onder die de ijzerdraad op z'n plek houden en die wil je niet stuk maken. Bij de spatiebalk heb je vaak ook nog een veertje die weg kan schieten.