PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Verwijderd
Of beter, zijn blues comfy om lange tijd in te houden?
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2013 22:54 ]
Dat is iig een goeie prijs! Ik heb hem met reds voor 105 nieuwVerwijderd schreef op donderdag 21 november 2013 @ 19:03:
[...]
Aivia Osmium? Die was ik ook van plan te nemen (Met reds kan ik 'm voor 60 euro krijgen)
Goed bordje dus?
Trouwens nog een vraagje aan de rest. Ik speel veel horror, FPS en racing, zijn reds voor mij echt de goeie keuze?
Ik speel veel FPS, RTS en racing en vind het heerlijk spelen, gewoon lekker direct en alles wat je doet komt goed door. Vooral met FPS vind ik dat fantastisch. Ik weet echter niet, hoe het met andere switches speelt.
Hoe is die met typen dan? Ik zie de Osmium namelijk nog steeds als kanshebber, maar twijfel nog steeds tussen brown en reds. Dat omdat ik zowel game als veel typ.Stinow schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 09:25:
[...]
Dat is iig een goeie prijs! Ik heb hem met reds voor 105 nieuw.
Ik speel veel FPS, RTS en racing en vind het heerlijk spelen, gewoon lekker direct en alles wat je doet komt goed door. Vooral met FPS vind ik dat fantastisch. Ik weet echter niet, hoe het met andere switches speelt.
Ik heb zelf blues en vind het prima om ze een lange tijd in te houden, al zijn reds wel een heel stukje lichter daarvoor. Ik ben echter zo gewend geraakt aan blues dat ik bij al het andere te tick zo erg misVerwijderd schreef op donderdag 21 november 2013 @ 19:58:
Hm...Gigabyte Avia Osmium of Cherry MX G80-3000 ?
Of beter, zijn blues comfy om lange tijd in te houden?
Ik sjees er overheen. Heb ter vergelijking echter alleen normale keyboards gehad.Cyleo schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 13:04:
[...]
Hoe is die met typen dan? Ik zie de Osmium namelijk nog steeds als kanshebber, maar twijfel nog steeds tussen brown en reds. Dat omdat ik zowel game als veel typ.
Gaat vlot, supersnel en nauwkeurig. Maar wellicht in het begin wat foutgevoelig omdat hij dus erg gevoelig is met z'n red's.
Heb ik toen ik red's had ook aan moeten wennen, eens je dat gewend hebt is het ook zalig om te typen maar ben nu toch naar blue's gegaan is zien hoe me dat bevalt straksStinow schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 14:19:
[...]
Ik sjees er overheen. Heb ter vergelijking echter alleen normale keyboards gehad.
Gaat vlot, supersnel en nauwkeurig. Maar wellicht in het begin wat foutgevoelig omdat hij dus erg gevoelig is met z'n red's.
Verwijderd
Helaas kan ik wat betreft de backlight verlichting het niet lager maken.. :P! Dan zul je misschien je backlight verlichting uit moeten zetten als alternatief? Maar dat is niet waarom je een backlight toetsenbord hebt.MiBe schreef op donderdag 21 november 2013 @ 19:06:
[...]
Uiteraard ben ik daarvan op de hoogte. Echter is hij zelfs op de laagste stand te fel in een donkere kamer naar mijn mening, aanzienlijk feller dan reguliere toetsenborden met achtergrondverlichting. Ik kan gelukkig blind typen dus vind het fijner als hij uit is
Offtopic: Ben jij toevallig Marco's opvolger bij CM? Zo ja, kan ik dan volgende week op Dreamhack een Cherry MX Green bordje bij je komen uitproberen?
Maar ik ben niet de opvolger van Marco, dat is een andere nieuwe collega. En wat betreft Dreamhack daar zal ik zelf niet aanwezig zijn. Ik zelf ga volgende week naar i50 (Insomnia) in Birmingham UK. Collega's van mij zijn natuurlijk wel aanwezig op Dreamhack alleen weet ik zo niet of zij een groene switch op de planning hebben om mee te nemen. Groen wordt wel verkocht in Nordics in ieder geval op sommige modellen...
CM Quickfire Ultimate is het.
Misschien terugsturen naar CD-Romland, of kan het wellicht via CMBart?
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Nee, dat lampje is om aan te geven of de Win-key lock aanstaat of niet (Fn + F12). Die kan je aanzetten, zodat wanneer je aan het gamen bent niet per ongeluk op de Windows toets drukt en uit je game gaat.Vrijdag schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 09:55:
Hmm, viel me ineens op, maar het klopt zeker niet dat het ledje onder mijn F12 key het niet doet?
Evenals met de Fn toets, als je die ingedrukt houdt, schakel je tussen altijd aan of niet. Dan kan je bijv. de media toetsen en lichtmodi op de F toetsen gebruiken zonder elke keer Fn in te hoeven drukken.
EDIT: Ik heb nu ook mijn Ducky Shine 3 (blue switch, blue leds) binnengekregen, en hij is best tof. Hij heeft een licht functie meer dan in het boekje beschreven staat. Hij voelt wel stuk zwaarder aan dan mijn CM Storm Quickfire Ultimate (brown), maar dat is logisch met de 5 cN vershil, maar vooral de grotere toetsen met ondersteuning zijn zwaarder (backspace, Enter, beide shifts, numpad 0, numpad enter, numpad +).
[ Voor 37% gewijzigd door Jiazzz op 23-11-2013 13:22 ]
*zich vreselijk dom voelt*Jiazzz schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 11:06:
[...]
Nee, dat lampje is om aan te geven of de Win-key lock aanstaat of niet (Fn + F12). Die kan je aanzetten, zodat wanneer je aan het gamen bent niet per ongeluk op de Windows toets drukt en uit je game gaat.
Evenals met de Fn toets, als je die ingedrukt houdt, schakel je tussen altijd aan of niet. Dan kan je bijv. de media toetsen en lichtmodi op de F toetsen gebruiken zonder elke keer Fn in te hoeven drukken.

Dankjewel!
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Onder de grote toetsen (spatiebalk voornamelijk) zitten waarschijnlijk mx greens en die zijn nog een stukje zwaarder dan blues.Jiazzz schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 11:06:
[...]
Nee, dat lampje is om aan te geven of de Win-key lock aanstaat of niet (Fn + F12). Die kan je aanzetten, zodat wanneer je aan het gamen bent niet per ongeluk op de Windows toets drukt en uit je game gaat.
EDIT: Ik heb nu ook mijn Ducky Shine 3 (blue switch, blue leds) binnengekregen, en hij is best tof. Hij heeft een licht functie meer dan in het boekje beschreven staat. Hij voelt wel stuk zwaarder aan dan mijn CM Storm Quickfire Ultimate (brown), maar dat is logisch met de 5 cN vershil, maar vooral de grotere toetsen met ondersteuning zijn zwaarder (backspace, Enter, beide shifts, numpad 0, numpad enter, numpad +).
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Was uiteindelijk ook nog redelijk te betalen, €85 incl. vzk.
android since G1.
Mag ik vragen waar jij deze besteld hebt?Tain schreef op donderdag 21 november 2013 @ 11:30:
[...]
Gisteren mijn Amerikaanse Corsair Vengeance K70 met brown switches ontvangen ter vervanging van mijn Logitech G15. Had eigenlijk hetzelfde als wat jij hier schrijft. Macrotoetsen op de G15 heb ik echt nog nooit gebruikt, maar de mediatoetsen en de volumeknop zijn altijd wel handig. Ik wilde alleen echt de Amerikaanse layout hebben met een grote shift aan de linkerkant.
[...]
Ik krijg een beetje de indruk dat ze internationale garantie hebben bij Corsair.
http://www.corsair.com/support/warranty/
[...]
Amazon?
Amazon.com inderdaad. Bij .de en .co.uk kan je de Amerikaanse layout niet krijgendonnie1992 schreef op zondag 24 november 2013 @ 00:09:
[...]
Mag ik vragen waar jij deze besteld hebt?
Amazon?
Ik ga je heel even dm-enTain schreef op zondag 24 november 2013 @ 22:31:
[...]
Amazon.com inderdaad. Bij .de en .co.uk kan je de Amerikaanse layout niet krijgen
Ik heb de verlichting inderdaad uit staan. Heb het toetsenbord dan ook niet gekocht om de backlight maar om het feit dat hij compact was en toch een numpad heeftVerwijderd schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 16:40:
[...]
Helaas kan ik wat betreft de backlight verlichting het niet lager maken.. :P! Dan zul je misschien je backlight verlichting uit moeten zetten als alternatief? Maar dat is niet waarom je een backlight toetsenbord hebt.
Maar ik ben niet de opvolger van Marco, dat is een andere nieuwe collega. En wat betreft Dreamhack daar zal ik zelf niet aanwezig zijn. Ik zelf ga volgende week naar i50 (Insomnia) in Birmingham UK. Collega's van mij zijn natuurlijk wel aanwezig op Dreamhack alleen weet ik zo niet of zij een groene switch op de planning hebben om mee te nemen. Groen wordt wel verkocht in Nordics in ieder geval op sommige modellen...
Ah, i50 is ook wel een mooi tripje! Zal eens kijken wat je collega meeneemt naar de CM Storm stand op Dreamhack dan, kun je niet stiekem een Green bordje op de planning zetten om mee te nemen?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Verwijderd
(BramVrijdag schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 09:55:
Hmm, viel me ineens op, maar het klopt zeker niet dat het ledje onder mijn F12 key het niet doet?
Maar wat betreft het LEDje onder de F12 zal deze alleen branden als de F12 (windows lock) functie geactiveerd is. Werkt deze dan als je FN+F12 activeert?
Werkt het dan nog steeds niet kun je inderdaad het beste naar CD-Romland gaan of contact opnemen met support@coolermaster.eu
Verwijderd
Aaahhh vandaar. Maar ben het met je eens, daar is het een mooi bordje voor :)!MiBe schreef op zondag 24 november 2013 @ 23:05:
[...]
Ik heb de verlichting inderdaad uit staan. Heb het toetsenbord dan ook niet gekocht om de backlight maar om het feit dat hij compact was en toch een numpad heeftOok vind ik het voordeel van backlight toetsenborden dat de print op de toetsen minder snel slijt. Als je slijtvaste geprinte keycaps wil betaal je immers een vermogen. Gebruik hem ook alleen voor LAN-party's, thuis heb ik een ander toetsenbord
Ah, i50 is ook wel een mooi tripje! Zal eens kijken wat je collega meeneemt naar de CM Storm stand op Dreamhack dan, kun je niet stiekem een Green bordje op de planning zetten om mee te nemen?
Wat betreft Dreamhack zal ik eens kijken, maar zal aan mijn collega's zijn..
De layout moet standaard zijn (zeker aan de zijkant hoef ik niet meer knoppen dan hieronder getoond.
http://upload.wikimedia.o...gram_with_Form_Factor.svg
Ik heb de cherry kleuren bekeken en denk dat ik red of black het fijnste is voor moi.
Voornamelijk gericht op gaming (fps) typen doe ik weinig.
Backlight is eigenlijk wel een feature die ik graag wil.
pricewatch: CM Storm QuickFire Pro (Red Switch) (AZERTY

pricewatch: CM Storm Trigger (Black Switch) (knoppen aan de zijkant

http://www.alternate.nl/C...uct/1097226/?tk=7&lk=9986
Zoiets zoek ik ongeveer.
[ Voor 8% gewijzigd door xeoMe op 25-11-2013 16:45 ]
Een Ducky natuurlijk!xeoMe schreef op maandag 25 november 2013 @ 16:02:
Kan iemand mij helpen met zoeken naar een goed mechanisch keyboard?
De layout moet standaard zijn (zeker aan de zijkant hoef ik niet meer knoppen dan hieronder getoond.
http://upload.wikimedia.o...gram_with_Form_Factor.svg
Ik heb de cherry kleuren bekeken en denk dat ik red of black het fijnste is voor moi.
Voornamelijk gericht op gaming (fps) typen doe ik weinig.
Backlight is eigenlijk wel een feature die ik graag wil.
pricewatch: CM Storm QuickFire Pro (Red Switch) (AZERTY)
pricewatch: CM Storm Trigger (Black Switch) (knoppen aan de zijkant)
http://www.alternate.nl/C...uct/1097226/?tk=7&lk=9986
Zoiets zoek ik ongeveer.
http://www.mechanicalkeyb...den/duckie-dk2108-zero2/1
BramVerwijderd schreef op maandag 25 november 2013 @ 15:35:
[...]
(Bram)..
Maar wat betreft het LEDje onder de F12 zal deze alleen branden als de F12 (windows lock) functie geactiveerd is. Werkt deze dan als je FN+F12 activeert?
Werkt het dan nog steeds niet kun je inderdaad het beste naar CD-Romland gaan of contact opnemen met support@coolermaster.eu
Ja, het is opgelost, ik was het vergeten te checken
Nice en wat raad jij/jullie aan voor een fps gamer? (cs:go)TheNephilim schreef op maandag 25 november 2013 @ 17:06:
[...]
Een Ducky natuurlijk!
http://www.mechanicalkeyb...den/duckie-dk2108-zero2/1
Ik heb atm de pricewatch: Speedlink Darksky LED Keyboard (US Layout)
Reds. Ducky Zero of CM Storm TKL ofzo.xeoMe schreef op maandag 25 november 2013 @ 18:46:
Nice en wat raad jij/jullie aan voor een fps gamer? (cs:go)
Corsair Vengeance K70 Mechanical Gaming Keyboard - Cherry MX Brown (CH-9000050-NA) in de bestelling
Erg mooi keyboard ff me huiswerk doen over dit keyboarddonnie1992 schreef op maandag 25 november 2013 @ 23:30:
Ik mag binnenkort ook bij de club
Corsair Vengeance K70 Mechanical Gaming Keyboard - Cherry MX Brown (CH-9000050-NA) in de bestelling
Qua switch? Ja dan de MX Red switches xdxeoMe schreef op maandag 25 november 2013 @ 18:46:
[...]
Nice en wat raad jij/jullie aan voor een fps gamer? (cs:go)
Ik heb atm de pricewatch: Speedlink Darksky LED Keyboard (US Layout)
Ik heb een tijdje getwijfeld over dit toetsenbord, maar heb hier toch maar van afgezien. Op internet is er namelijk ontzettend veel te lezen over gebruikers waarvan de leds van sommige toetsen spontaan kapot gaan..xeoMe schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 09:39:
[...]
Erg mooi keyboard ff me huiswerk doen over dit keyboard
Thnx voor de tip ff googlen naar de ConsJirachi schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 10:25:
[...]
Ik heb een tijdje getwijfeld over dit toetsenbord, maar heb hier toch maar van afgezien. Op internet is er namelijk ontzettend veel te lezen over gebruikers waarvan de leds van sommige toetsen spontaan kapot gaan..
Op zich erg fijne keyboards, ik heb de Red switch versie. Wat ik het grootste nadeel vind is dat de toetsen open en bloot staan. Daardoor zit er veel diepte tussen de normale toetsen en bijvoorbeeld het blok met pijltjestoetsen en het numerieke blok. Vind dat minder prettig als ik mijn hand verplaats.xeoMe schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 09:39:
[...]
Erg mooi keyboard ff me huiswerk doen over dit keyboard
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Je laatste opmerking snap ik helaas niet, de layout is toch gewoon standaard hoe bedoel je de diepte?Help!!!! schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 10:34:
[...]
Op zich erg fijne keyboards, ik heb de Red switch versie. Wat ik het grootste nadeel vind is dat de toetsen open en bloot staan. Daardoor zit er veel diepte tussen de normale toetsen en bijvoorbeeld het blok met pijltjestoetsen en het numerieke blok. Vind dat minder prettig als ik mijn hand verplaats.
Hoogte...xeoMe schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 10:51:
Je laatste opmerking snap ik helaas niet, de layout is toch gewoon standaard hoe bedoel je de diepte?
http://www.mechanicalkeyb...nborden/ducky-dk9008-s3/1
Status: ruim op voorraad
Tijdelijk uitverkocht.
//EDIT: Tijdelijk uitverkochte gedeelte komt door de Cherry switches nadat ik red cherry switches aanklinkte was Tijdelijk uitverkocht verdwenen.
Kleurtje kiezen is nog nooit zo moeilijk geweest

Hartelijk dank voor uw bestelling!
Ducky DK9008 S3
White LED & Red Cherry MX
[ Voor 66% gewijzigd door xeoMe op 26-11-2013 14:29 ]
xeoMe schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 10:51:
[...]
Je laatste opmerking snap ik helaas niet, de layout is toch gewoon standaard hoe bedoel je de diepte?
Of hoogte inderdaad.
Zie bijvoorbeeld deze foto: http://img837.imageshack.us/img837/6978/y9op.jpg (Zie ook deze review: productreview: Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (US layout) review door DM89
De toetsen staan als het ware op "pootjes" bij de meeste toetsenborden liggen de toetsen netjes verzonken en kan je van de zijkant niet onder de toetsen doorkijken.
Misschien kan iemand anders die snapt wat ik bedoel het simpeler uitleggen
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Nouja, pootjes... dat is gewoon de switchHelp!!!! schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 19:05:
De toetsen staan als het ware op "pootjes" bij de meeste toetsenborden liggen de toetsen netjes verzonken en kan je van de zijkant niet onder de toetsen doorkijken.
Misschien kan iemand anders die snapt wat ik bedoel het simpeler uitleggen
Snap gelukkig wel dat het de switch is. En schoonmaken is misschien makkelijker maar dat zwevende effect (wat het eigenlijk wel goed omschrijft) ervaar ik als duidelijk minder prettig als ik tussen alfabet toetsen-, numlock-, pijltjes en home blok switch.MiBe schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 20:27:
[...]
Nouja, pootjes... dat is gewoon de switchBij de meeste mechanische toetsenborden liggen deze inderdaad verzonken in de behuizing. Corsair kiest ervoor om ze uit te laten steken waardoor de toetsen een 'zwevend' effect krijgen. Is bij de Corsair K60 van mijn vriendin ook het geval. Het heeft ook weer een voordeel, ze zijn gemakkelijker schoon te maken.
Oh ja, ook vind ik het tobo niet prettig zonder polssteun, terwijl ik die normaal altijd storend vind. Gelukkig is de polssteun relatief non-intrusive.
Maar goed, dit zijn de zaken die het voor mij uiteindelijk nog niet het perfecte tobo maken. Verder is het gewoon een heel goed solide ding maar zoals altijd hangen veel dingen af van persoonlijke voorkeur.
PC Specs
Product staat nog niet bekend bij tweakers kan ik er dan wel een review over schrijven?
tot nu toe alleen de CM Storm mech gevonden, maar deze valt in europe nu alleen nog met blues te krijgen.
ik heb CM aangeschreven en gehoord dat ze wel van plan zijn andere cherries van de Mech naar europe te halen maar dat ze dit nog niet zeker weten en ook nog niet wanneer (ik wil zelf brown of red)
Waarom zou je USB 3.0 op een toetsenbord willen? Alleen voor USB 3.0 sticks?Artimunor schreef op woensdag 27 november 2013 @ 13:52:
heeft iemand een overzicht van mechanische keyboards die USB 3 poorten hebben en audio in+out voor de headset (usb3 poorten zonder rare hub problemen zoals b.v. de osmium)
tot nu toe alleen de CM Storm mech gevonden, maar deze valt in europe nu alleen nog met blues te krijgen.
ik heb CM aangeschreven en gehoord dat ze wel van plan zijn andere cherries van de Mech naar europe te halen maar dat ze dit nog niet zeker weten en ook nog niet wanneer (ik wil zelf brown of red)
productreview: Ducky DK9008 Shine 3 review door xeoMe
Bevalt me zeer goed kan niet wachten om er vanavond mee te gamen.
[ Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 27-11-2013 18:11 ]
o.a. usb3 external harddisks en sticksTheNephilim schreef op woensdag 27 november 2013 @ 14:12:
[...]
Waarom zou je USB 3.0 op een toetsenbord willen? Alleen voor USB 3.0 sticks?
maar ook doorvoer naar en van telefoon
testing met android development
en nog legio andere mogelijkheden
je kan beter vragen: waarom wil je hogere doorvoersnelheid?
ook hoop je dat zo'n duur toetsenbord lang (vele jaren) meegaat, nu USB 3.0 er al een tijdje is, lijkt USB 2 niet echt future proof meer.
[ Voor 14% gewijzigd door Artimunor op 28-11-2013 16:54 ]
De Gigabyte Osmium kan dat volgens mij ook toch?Artimunor schreef op woensdag 27 november 2013 @ 13:52:
heeft iemand een overzicht van mechanische keyboards die USB 3 poorten hebben en audio in+out voor de headset (usb3 poorten zonder rare hub problemen zoals b.v. de osmium)
Ja maar ik lees veel berichten over aangesloten apparaten op de osmium die niet werken maar b.v. alleen stroom laden.Cyleo schreef op donderdag 28 november 2013 @ 15:41:
[...]
De Gigabyte Osmium kan dat volgens mij ook toch?
De Ozone Strike Pro lijkt me wel interessant, echter geen idee of het usb3 is nog
Verder ben ik ook tegen MaxKeyboard aangelopen, customizable keyboards, ziet er leuk uit als ze in de toekomst usb3 toevoegen.
Heeft je telefoon USB3 dan? Volgens mij maakt het met sticks en HDDs niet zo gek veel uit.Artimunor schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:18:
o.a. usb3 external harddisks en sticks
[ Voor 12% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-11-2013 18:26 ]
Een USB 3.0 harddrive kan wel veel uitmaken, staat bijna gelijk aan een interne hdd qua snelheid.Olaf van der Spek schreef op donderdag 28 november 2013 @ 18:26:
[...]
Heeft je telefoon USB3 dan? Volgens mij maakt het met sticks en HDDs niet zo gek veel uit.
Vooral handig voor videobewerking en misschien ook laadtijden van games.
Ik hoop telefoons in de vele komende jaren zeker, een mechanisch toetsenbord van tussen de 150 en 200 euro wil ik zeker vele jaren gebruik van gaan maken.Olaf van der Spek schreef op donderdag 28 november 2013 @ 18:26:
[...]
Heeft je telefoon USB3 dan? Volgens mij maakt het met sticks en HDDs niet zo gek veel uit.
Nu duurt het erg lang als je een nieuwe set muziek erop wil zetten bijvoorbeeld.
Als de situatie statisch zou zijn had ik nog wel usb2 kunnen overwegen, maar dat is deze niet, er gaan steeds meer apparaten uitkomen met usb3 en ook gaat de grote van bestanden steeds meer groeien, hogere resolutie films zie ik binnen een paar jaar toch wel gebeuren.
Iets van vele jaren ermee vooruit moeten terwijl usb2 nu al achterhaald is.
Flash in telefoons is ook niet zo snel, of USB2 een bottleneck is durf ik niet te zeggen.Artimunor schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:40:
Ik hoop telefoons in de vele komende jaren zeker, een mechanisch toetsenbord van tussen de 150 en 200 euro wil ik zeker vele jaren gebruik van gaan maken.
Nu duurt het erg lang als je een nieuwe set muziek erop wil zetten bijvoorbeeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-11-2013 20:11 ]
Dat is geen eerlijke vergelijking, dat een usb 3.0 poort 5gbps kan overbrengen betekend niet dat je die snelheden voor de hdd in zo'n usb3 behuizing gelden. Het is ten eerste de snelheid naar de sata/ahci controller in de behuizing. en dan nog behaal je nooit de snelheid die je met sata 2/3 zou hebben. Dan zou ik eerder naar eSata kijken.Jiazzz schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:15:
[...]
Een USB 3.0 harddrive kan wel veel uitmaken, staat bijna gelijk aan een interne hdd qua snelheid.
Vooral handig voor videobewerking en misschien ook laadtijden van games.
Een usb hub in een toetsenbord is trouwens toch wel een handig iets. je kan bijvoorbeeld je muis er op aansluiten. of je telefoon eraan hangen. maar specifiek usb3 is geen must have.
[ Voor 12% gewijzigd door royb3 op 29-11-2013 12:47 ]
Wat ook uitmaakt is stroom toevoer, met usb3 zou je in theorie zonder problemen meerdere apparaten aan moeten kunnen sluiten, alleen is de uitvoer daarvan niet altijd perfect (zie osmium) de CM Storm Mech Cherry MX brown die ik had (maar RMA gestuurd heb omdat het toch Cherry MX blue bleek te zijn) kon alle apparaten aan zonder problemen, een usb3 HD en mn telefoon data-connected en aan het opladen tegelijk bijvoorbeeld.royb3 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:45:
[...]
Dat is geen eerlijke vergelijking, dat een usb 3.0 poort 5gbps kan overbrengen betekend niet dat je die snelheden voor de hdd in zo'n usb3 behuizing gelden. Het is ten eerste de snelheid naar de sata/ahci controller in de behuizing. en dan nog behaal je nooit de snelheid die je met sata 2/3 zou hebben. Dan zou ik eerder naar eSata kijken.
Deze 2x usb3.0 poorten zullen trouwens nooit beide tegelijk de max van usb3 halen omdat ze uiteindelijk via 1 usb3 kabel het moederbord ingaan.
maar goed ik begrijp dat niemand antwoord op mijn vraag heeft of er nog andere usb3 mechanische keyboards zijn op de cm storm mech (alleen in europe verkrijgbaar met cherry blue) en de osmium (brakke usb3 hub) na.
[ Voor 9% gewijzigd door Artimunor op 29-11-2013 12:52 ]
Ik vrees van niet, ik snap je punt wel. Ik zou als ik zoveel zou neerlappen ook wel USB 3 willen ipv USB 2, je gaat er toch even mee doen. Mocht je nog iets tegen komen dan hoor ik het graagArtimunor schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:50:
[...]
maar goed ik begrijp dat niemand antwoord op mijn vraag heeft of er nog andere usb3 mechanische keyboards zijn op de cm storm mech (alleen in europe verkrijgbaar met cherry blue) en de osmium (brakke usb3 hub) na.
Een USB stick gaat geen probleem zijn, maar een hard disk wel. Je kunt namelijk geen stroom uit een toetsenbord trekken, gaat meestal tot een paar milliampere. Of je moet natuurlijk een HDD met aparte voeding hebben. Je kunt je toetsenbord zelfs kapot maken als je toch de stroom vraagt die het niet kan leveren.Artimunor schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:18:
[...]
o.a. usb3 external harddisks en sticks
testing met android development
en nog legio andere mogelijkheden
je kan beter vragen: waarom wil je hogere doorvoersnelheid?
ook hoop je dat zo'n duur toetsenbord lang (vele jaren) meegaat, nu USB 3.0 er al een tijdje is, lijkt USB 2 niet echt future proof meer.
Dat ging met die CM Storm Mech prima (usb3.0)TheNephilim schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:36:
[...]
Een USB stick gaat geen probleem zijn, maar een hard disk wel. Je kunt namelijk geen stroom uit een toetsenbord trekken, gaat meestal tot een paar milliampere. Of je moet natuurlijk een HDD met aparte voeding hebben. Je kunt je toetsenbord zelfs kapot maken als je toch de stroom vraagt die het niet kan leveren.
Razer Blackwidow ultimate 2013 of Logitech G710+ ??? of is een Ducky veel beter dan deze 2?
Welke Ducky raden jullie mij aan?
Geef wat meer informatie over waar je prioriteiten liggen, dat maakt het een stuk makkelijker. Er zijn zoveel verschillende mechanische toetsenborden dat er een hoop te kiezen valt. De één is geschikt voor de één, de ander voor de ander.
Ducky Zero met red switches.naruto schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 21:55:
Welke Ducky raden jullie mij aan?
Ik zie een CM Storm Quickfire pro, die heeft alleen geen PS/2 aansluiting. Heeft iemand suggesties? Alvast mijn dank.
DeNonkel, Heb je nog een budget?
Ik vind een euro of honderd een goed uitgangspunt. En als ik mn eigen Logitech G510 nog kan slijten aan iemand dan heb ik wellicht nog wat meer te besteden...royb3 schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:19:
Het hebben van een ps/2 aansluiting is voor de meeste mensen beslist niet belangrijk. voor sommige toetsenborden werkt n/key rolleover niet zonder ps/2, maar usb is prima geschikt voor mechanische toetsenborden, ik zou geen reden kunnen bedenken waarom dat in de praktijk minder goed is dan ps/2.
DeNonkel, Heb je nog een budget?
Er zit een groot verschil in. PS2 werkt met interrupts, oftewel: het zit een CPU cycle in gebouwd. Hierdoor is de vertraging lager dan via USB, wat werkt via polling, waarbij ongeveer 500 keer per seconde het toetsenbord wordt gechecked op invoer, waardoor er meer vertraging is.royb3 schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:19:
Het hebben van een ps/2 aansluiting is voor de meeste mensen beslist niet belangrijk. voor sommige toetsenborden werkt n/key rolleover niet zonder ps/2, maar usb is prima geschikt voor mechanische toetsenborden, ik zou geen reden kunnen bedenken waarom dat in de praktijk minder goed is dan ps/2.
Daarnaast kan USB niet alle keys tegelijk ingedrukt hebben, omdat het maar 6 signalen kan doorgeven. Nu is dit wel op te lossen door een 2e usb poort te faken etc etc en zo kun je tot 12 toetsen kwijt over USB, maar goed.
Ik vond nog enkele dunne toetsenborden die wel oke waren en de G710+ met mechanische toetsen begon mij ook wel een beetje te interesseren. Ik heb dit soort toetsen nog nooit gebruikt dus ik moest het gewoon even proberen. Dit bleek achteraf mij wel te bevallen toen ik deze gisteren probeerde bij Saturn. Daarna nog even snel vergeleke met andere modellen en hun toetsaanslag gevoel. Uit eidenlijk vond ik de G710+ dan toch het fijnst.
Qua design tja hmmmm... ik ben geen die-hard gamer en hou niet zo zeer van gamer toetsenborden. Ze lijken meestal nogal op toys for boys. Echter vond ik de G710 nog een beetje op het randje zitten van een office / video editing keyboard en een gamer keyboard. Ze hadden alleen dat orangje plastic links wel grijs mogen maken.
Ik moet nog even wat meer gaan schrijven met mijn nieuwe G710+ om er een definitieve mening over te kunnen geven maar tot zover bevalt hij wel.
2 punten:
- Voor mijn gevoel mag de polssteun die erbij zit wel iets dikker zijn (2 a 3 mm zou denk ik de trick doen).
- De power LED die erop zit vind ik veels te vel. Kan deze iets lager qua brightness net zoals de overige toetsen?
GTA VI - All aboard the hype train!!
- Ducky DK9008G2 pro
- Ducky Zero DK2108S(Special Edition)
Alleen vind ik het vrij lastig om de verschillen tussen deze toestenborden te zien, op de full backlight van de DK2108S na. Hebben jullie hier nog ideeen over / op of aanmerkingen danwel tips?
Ah oke, maar er zijn dus geen andere retailers voor Ducky of Filco in Nederland? (dus niet buiten Nederland).corewillem schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:32:
Als je geen ducky wilt is de enige mogelijkheid die ik ken, http://www.mechanicalkeyboards.nl/ en daar bij de tkl kan je ook een kbc of tex toetsenbord kopen.
Maar misschien dat iemand mij in een richting kan sturen
Ik houd ontzettend van die chicklet keyboards. Ik heb zo'n aluminium Apple keyboardje gekocht een keer en de toetsaanslag van dat ding komt wat mij betreft aardig in de buurt van perfectie voor mij. Een lichte aanslag, maar je voelt en hoort wel dat je wat indrukt. Maar ik wil backlight en bepaalde toetsen op dat ding zijn te klein / vage layout, dus die valt af. Ook een US International versie kopen is geen optie.
Ik heb een paar maand een G510 en dat is wat mij betreft niet goed. Ik vind de aanslag te zwaar en de afstand die ik moet afleggen ook. De macro knoppen gebruik ik niet en het backlight vind ik te zwak en is niet egaal verdeeld. Het LCD vind ik wel ontzettend handig, omdat ik zelf in staat ben om van die appletjes te maken heb ik ultieme vrijheid. Maar begrijp dat ik daar afstand van moet nemen bij een upgrade
Ik ben verder casual gamer en klop ook wel code, dus het keyboard moet allround geschikt zijn.
Nu zie ik twee opties voor me. Razer heeft een niet-mechanisch chicklet keyboard (Deathstalker) dat verlicht is en zeker interessant is voor mij. De andere optie is zo'n Ducky Zero ding met MX Blue of MX Red switches/de Razer Blackwidow die alleen MX Blue heeft.
Wat denken jullie? Hij is zo'n chicklet fan dat een gewoon mechanisch keyboard vast niet echt gaat bevallen? Of is er zeker wel een MX kleurtje die mij kan gaan bevallen?
Browns?BlackMage schreef op woensdag 04 december 2013 @ 17:46:
De andere optie is zo'n Ducky Zero ding met MX Blue of MX Red switches
Die ene, met die snor
Had een tijd lang de Logitech in mijn lijstje staan, maar de macrotoetsen gebruik ik nu ook nooit bij mijn G15. Dus die zijn niet nodig.
Wel wil ik graag een numpad hebben.
Had deze gezien:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | CM Storm Quickfire Rapid Black | € 72,50 | € 72,50 |
1 | CM Storm Quickfire Rapid Red | € 68,45 | € 68,45 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 140,95 |
Maar uiteraard geen numpad.
Daarnaast na het lezen van de OP zit ik tussen de Blacks en Reds te dubben.
De Browns zouden ook kunnen omdat het een beetje een manusje van alles is.
Ik speel eigenlijk heel wisselend spellen. De ene keer is het een FPS, de andere keer een MMORPG enzovoorts. Soms een RTS.
Op dat moment zou ik uitkomen op de Browns.
De CM Storm Quickfire XT met Brown zou dan wel kunnen, maar die is nog niet uit jammer genoeg.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | CM Storm QuickFire XT | € 64,75 | € 64,75 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 64,75 |
Aangezien het om een kerstcadeautje zou gaan, zou bestellen niet echt handig zijn vanuit een ander land.
Is het mogelijk om ook voor die Quickfires andere switches te kopen? Ga nog wel even zoeken, maar wellicht dat iemand het niet erg vind om te antwoorden
Net gevonden dat het niet een standaard iets is om te doen. Dus de keuze die je maakt is waar je bij blijft. Komt anders meer neer op modden.
De Ducky basis is ook wel een leuk toetsenbord en is redelijk geprijst.
Die dan met Browns via de site in de OP.
[ Voor 19% gewijzigd door Arunia op 05-12-2013 11:59 ]
Die ene, met die snor
Ik heb mijn hart wel gezet op een PS/2 aansluiting. Gewoon omdat het kan en toch net iets beter is.
Maar kan wel even de browns proberen.
Had trouwens wel langere tijd de G710+ in mijn lijstje staan, maar die is ook ineens erg duur geworden.
Die ene, met die snor
Ik heb deze: http://www.cmstorm.com/en...boards/QuickFireUltimate/Arunia schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:50:
Na heel lang dubben toch aan het kijken naar welk mechanisch tobo ik zou willen.
Had een tijd lang de Logitech in mijn lijstje staan, maar de macrotoetsen gebruik ik nu ook nooit bij mijn G15. Dus die zijn niet nodig.
Wel wil ik graag een numpad hebben.
De uitvoering met MX Brown switches.
Wil nooit meer een ander
Vet, ik wil ook zeker een mechanisch tobo, maar dit lijkt me echt mooi, zo te lezen zal Corsair wel met een komen, ik hoop met blue of brown switches!
Na een wen periode wil ik nu nooit meer anders ...
Mechanische tobo's roeleren !
MuziekLiefhebbert
Sinds exact een 1/2 jaar mijn budget HPE-87 met Cherry Black.
Loving it! Perfect Toetsenbord,
Paar goedkope witte toetsen van eBay om een mooie antieke Toshiba HX-10 MSX1 look te krijgen

Hahahaha lachen man die MSX 1 lookZanac-ex schreef op donderdag 05 december 2013 @ 20:41:
Mijn Duit in het zakje,
Sinds exact een 1/2 jaar mijn budget HPE-87 met Cherry Black.
Loving it! Perfect Toetsenbord,
Paar goedkope witte toetsen van eBay om een mooie antieke Toshiba HX-10 MSX1 look te krijgen![]()
[afbeelding]
Volgens mij ken ik de auteur van dat nieuwsbericht ergens vanmdcobra schreef op donderdag 05 december 2013 @ 18:54:
Cherry MX mechanische switches met RGB-verlichting
Vet, ik wil ook zeker een mechanisch tobo, maar dit lijkt me echt mooi, zo te lezen zal Corsair wel met een komen, ik hoop met blue of brown switches!
Logan had laatst een leuk filmpje, hij legt de verschillende soorten switches wel aardig uit.
https://teksyndicate.com/...ue-green-buckling-springs
My favorite programming language is solder.
pricewatch: Startech USB to PS/2 Keyboard Adapter F/M
Ik ben op zoek naar een nieuw gaming keyboard, en eigenlijk wil ik dat via PS2 aansluiten maar dan is de keuze erg beperkt. Wat ik me afvraag, zou via zo'n adapter ieder gaming keyboard aangesloten kunnen worden op PS2? Lijkt me wel. Dat heeft de voordelen van NKRO en het niet belasten van de cpu met hoge polling rates. Ik snap overigens niet waarom niet veel meer gaming boards met PS2 uitgerust worden. Weet iemand dat? En kan iemand voor mij bevestigen dat die PS2 adapter zo werkt als ik denk? Zou voor mij veel schelen, want dan kan ik uit een veel bredere selectie kiezen en koop ik gewoon zo'n adapter erbij. Thanks!
Nee, dat kan niet, de controller in het toetsenbord moet het ondersteunen (zie ook eerder in dit topic). Hoe het bij het door jou genoemde model zit zou ik niet weten.DeNonkel schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:29:
... Wat ik me afvraag, zou via zo'n adapter ieder gaming keyboard aangesloten kunnen worden op PS2?...
[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 07-12-2013 10:39 ]
Dank voor de info. Toch lees ik in dit topic hierin geen duidelijke reacties. Ik heb voor de zekerheid Coolermaster zelf even een mail gestuurd.begintmeta schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:38:
[...]
Nee, dat kan niet, de controller in het toetsenbord moet het ondersteunen (zie ook eerder in dit topic). Hoe het bij het door jou genoemde model zit zou ik niet weten.
En serieus, is het nu zo moeilijk om een gamekeyboard te maken met:
- Cherry Red of Brown switches
- PS2 aansluiting
- backlight
- numpad
- enkele macro toetsen (geen 35...)
Ik kan het in ieder geval niet vinden. Bah...
Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe toetsenbord
Welke lay-out wil je?
US internationaal / QWERTY
Wil je met of zonder numpad?
Met numpad ,is wel handig met het invoeren van cijfers
Wil je back light?
Als het kan wel ,maar is geen verplichting
Welke MX Switch prefereer je?
Black en anders Red
Wat je is je budget?
Helaas is me budget als student zijnde niet zo hoog 80Euro en max 100 Euro
En zit ik daarom in onderkant van mechanische toetsenborden budget/instap modellen
Want wat ik vooral lees zijn de highend borden 150-200 Euro...
Mits goed onderbouwd wil het budget wel oprekken tot 120
Maar het moet wel een goede meerwaarde bieden.
Wil je macro toetsen?
Nee heb de G-toetsen nooit gebruikt op me G510..
Maar ik wil graag wel dedicated media knoppen voor volume, Play/pauze (en niet via een functie toets)
Als het mogelijk is en anders zal ik me hierbij neer moeten leggen
Doel van het keyboard?
Office – Internetten – Programmeren – Gamen
Beetje dus wat welke Tweaker/Student doet
Games zijn vooral MMORPG en MMOFPS
Wat weet je al?
Ik heb een beetje huiswerk om te oriënteren op een mechanisch toetsenbord. Ik heb nog geen ervaring mee maar snap het verschil tussen wel/niet mechaniesch en de Cherry MX switches wel
Op het moment gebruik ik Logitech G510 en wil de overstap maken naar het land van mechanische toetsenborden verder heb ik gekeeken wat de voor/nadelen zijn.
En welke merken aan/af geraden worden
(De Razor (black widow) en Logitech (G710) werden me afgeraden omdat geen “echt” goede toetsenborden zouden zijn)
Enkele modelen waarvan ik denk dat ze wel goed zouden passen bij me
- Qpad MK-50
- Corsair K60
- Steelseries G6v2
- Rosewill RK-9000BL
- CM Storm Quickfire Rapid/TK/Pro/Trigger
Alleen de Rapid valt af omdat dan geen numpad heb.
Daarom vraag ik jullie wat er aangeraden word.
(╯°□°)╯ ︵ ┻━┻
Wat is er mis met een Fn key of een andere combo? Al naar de Ducky Zero gekeken?wuswug schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:18:
Maar ik wil graag wel dedicated media knoppen voor volume, Play/pauze (en niet via een functie toets)
Dit topic is gesloten.