Toch een keer mijn ervaringen met een Unicomp Ultraclassic hier posten.
Vorig jaar in februari besteld - ondanks extreem hoge kosten (uiteindelijke prijs was ongeveer 145 euro), zeer snel geleverd. 1 week later aan de deur en in tegenstelling tot wat soms op het internet te vinden was, goed verpakt.
De initiële blijdschap verdween meteen toen bleek dat de plus toets niet werkte. Toets eruit genomen en alles was weer goed en wel.
Tot enkele dagen later...
Om een of andere reden, bij een cold boot, reageerden enkele toetsen niet meer. Maar dit was alleen maar soms. Daarom: de normale troubleshooting stappen.
1. "Have you tried switching it on and off" - ja, en soms helpt dat.
2. In een andere usb poort steken (Vaio Z met docking station). Soms helpt dat in combinatie met supra.
3. Een
dansje inclusief zingen naar de heilige Cthulhu. Werkte in combinatie met 1 en/of 2.
4. Een OCZ vertex aansluiten.
1 Werkt niet.
5. Unicomp lastigvallen. Dat is, ironisch genoeg, trager dan een toetsenbord bestellen en wachten tot het geleverd is, maar ergens antwoorden ze wel. Uiteindelijk bleek dat de Teensy controller die in mijn bordje steekt, nogal kieskeurig is naar USB hubs toe. Oplossing: eerst Dell ultrasharp opzetten (vaio Z heeft minder USB poorten dan ik zou willen, dus schermhub was nodig), dan pas laptop booten. We zijn niet de enige met dit
probleem .
Daarna gedurende een paar maand jaar intensief gebruikt. Tot...
In juni vielen er ineens bij routine proper maken
3 een aantal zwart plastieken "druppeltjes" tevoorschijn, zie ook
http://www.dansdata.com/ibmkeyboard.htm. Maar geen probleem, alles werkt nog.
Niet rekenend natuurlijk dat ik ongeveer elke week/twee weken dat ff doe...
Dus ongeveer een maand en een stuk of 20 "druppeltjes" later, werkte de helft van het toetsenbord, min 1 toets nog maar. Die laatste was dat door creatief gebruik van een anatomisch pincet en roze optreknaald. Met jongleren kan je dan af en toe de toetsen terug werkende krijgen. Behalve die ene dag dat een deadline nadert, en je de veer naar de knoppen doet. Die dingen zijn trouwens moeilijk te vinden en duur (in verzending) - dus tip, als je een ibm/unicomp model M koopt, koop dan altijd extra veren erbij!
Voor het grotere probleem is er een gekende
oplossing, die we dan ook maar meteen hebben toegepast.
Dus: Unicomp naar de operatietafel. Met meteen als eerste probleem dat de 5.5 mm vijzen aan de achterkant problematisch zijn.
4 Gelukkig is er een goedkope
schroevendraaier op ebay.
5 Eenmaal de voorkant los is van het toetsenbord, komt de grootste uitdaging en dat is de dubbelzijdige tape openkrijgen. Volgens mij is dat kwalitatief het beste onderdeel van het toetsenbord, en de enige oplossing is er door te snijden.
Meteen werd dan het probleem duidelijk, vergelijk maar de twee omcirkelde:
Op alle gaatjes zou eigenlijk een verbinding moeten zijn. En het resultaat van dit werd zichtbaar na verwijderen van de bodemplaat, registratiemembraan en nog een siliconenmembraantje:
Bijna geen van de verbindingen waren nog aanwezig. Uiteindelijk met een 1.5 mm houtboortje (en een makita) allemaal gaatjes geboord, en daarin zelftappende schroefjes van 10 mm lang, 2 mm diameter gedraaid. Ook meteen alle hefboomjes en veren terug op zijn plaats gelegd (tips: 1. veren terugleggen gaat niet zolang de toetsen er nog inzitten, en 2. zelfs dan nog zijn de veren wat te lang, dus best op een hoogte: omgekeerd in de buitenkant leggen werkt bv wel).
Met als resultaat:
Waarbij nog enkele opmerking:
- Vijzen best niet te hard aandraaien, want dan werken toetsen niet meer of niet lekker. Hou er ook rekening mee dat het terugzetten van sommige toetsen niet altijd van de eerste keer lukt, om welke reden dan ook. 6
- Bij mij werkte nadien F9 niet meer - achterafgezien blijkt dat ik die vijs gewoon schuin geboord had, en ze interfereerde met de baseplate van de toets.
- Met vijzen moet je niet alle plastiekjes vervangen
- 10 mm vijzen steken een klein beetje uit: zie ook hier
- Geheel terzijde, maar de Belgische azerty versie is dus nog wel met de "oude" kapjes over de toetsen. Grappig daarbij is dat de stam van de toetsen in 3 verschillende kleuren is, quasi at random.
Conclusie- Heerlijk toetsenbord om te typen. Prijs is laag, verzendingskosten zijn dat niet.7
- De USB controller is niet super, maar als je gewoon rechtstreeks op een USB 2 poort van je moederbord hangt (al dan niet met verlengkabel), gaat het wel. Er zijn wel incompatibiliteiten gemeld met sommige chipsets - cfr supra
- Zwarte druppeltjes die vallen zijn slecht nieuws, zeker als het veel worden.
- Maar dat kan, mits wat tijd permanent opgelost worden.
- Wat wel van goede kwaliteit is zijn de keycaps. Ondanks een half jaar intensief gebruik geen verkleuring, geen blinken en geen vervagen. Voelen ook zachter aan dan ABS toetsen zoals bij logitech.
Belangrijkste vraag is natuurlijk: zou ik nog zo'n bord kopen? In mijn geval ja; ik heb thuis ook een cherry met black switches, waar ik niet voor te vinden ben. Typen op een razer met blue klinkt en voelt te "blik" aan naar mijn zin. Een G710+ zou dan weer wel een alternatief voor mij zijn, omdat ik dat beter vind aanvoelen. Maar uiteindelijk blijft het moeilijk om "echte" Belgische azerty's te vinden in mechanische vorm, en de unicomp is dan ook een waardig alternatief. Ik ga er in elk geval een witte van meebrengen als ik terug naar VS moet (binnenlandse verzending is maar 23 $...)
In elk geval dit berichtje fijn gepost op een werkende Unicomp.
1 Het is op Tweakers een welgekend fenomeen dat, als 1) Een pc zonder problemen wordt een problematische pc wanneer er een vertex in wordt gestoken en 2) de vertex is dan ook altijd de oorzaak van het probleem. 3) verwijderen van de vertex leidt dan ook per definitie tot oplossing van het probleem. Daarom, de omgekeerde redenering - bij een pc met een probleem, een vertex aanhangen leidt tot automagische oplossing. Niet dus.2
2 Ter info, aankoppelen van een vertex veroorzaakt ook in dit geval problemen die opgelost worden bij ontkoppelen van de vertex. Heerlijk consequent maar daarom niet noodzakelijk gewild.
3 Omdraaien en een beetje schudden.
4 Niet noodzakelijk de vijzen, maar wel het feit dat je er geen ruimte rond hebt. Elk zichzelf respecterend 10k bits setje heeft wel een 5.5 hex bit, maar die passen niet.
5 In het roze...
6 Geen dansje gedaan waarschijnlijk
7 Ik denk dat bovenstaand probleem trouwens de oorzaak is dat ze alleen met dure verzending willen werken. Volgens mij kan je dit toetsenbord inderdaad als hamer gebruiken, maar niet als je nadien verwacht er nog op te kunnen typen.