Notna schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 11:57:
[....]Overigns; gewoon omdat ik het wil begrijpen; waarom zou de huidige trafo de lampjes (LED) precies opblazen? Het is 12 V en levert maximaal 10 W per lamp right? Ik snap dat 0.7W er in doen minder verbruikt (dat is het hele idee, duh) maar zou de trafo niet nagelang de vraag moeten leveren? Of levert de trafo gewoon 12V en moet de lamp het daarmaar mee doen?
[...]
Een ouderwetse trafo levert een spanning die deels afhankelijk is van de belasting.
De spanning neemt toe als de belasting afneemt, of anders gezegd, door een hogere belasting neemt de spanning af.
Voor halogeenlampjes maakt dat allemaal niet zoveel uit en die geven een redelijke minimale belasting.
Door halogeenlampjes te vervangen door LEDs die veel minder trekken, zal de spanning vanuit de trafo toenemen.
De meeste goedkope LEDs zijn vaak niet veel meer dan een LED (of aantal LEDs) en een weerstand. Soms zit er nog wel enige beperking in om de stroom wat te beperken ongeacht de spanning. Maar het gedrag van die laatste LEDs is nogal wisselend en dus wisselt de stroom door de trafo nogal.
Een ander probleem van een trafo is dat het een spoel is. Een spoel wil eigenlijk altijd de stroom in tact houden, dus zal een (veel) hogere spanning opwekken wanneer de stroom ineens wegvalt.
Je hebt dus in elk geval 2 dingen nodig om LEDs goed aan te sturen:
- goed geregelde maximale stroom
- voorkomen van te hoge spanning over de LEDs.
Er is nog iets wat de levensduur van LEDs erg verkort en dat is de temperatuur van de kern van de LED.
Tot een bepaalde temperatuur is er geen probleem en haalt een LED makkelijk ettelijke tien-duizenden uren brandduur. Echter boven een bepaalde grens halveert de levensduur per zoveel graad eroverheen.
Een goede LED-regelaar zorgt dus ook dat de temperatuur van de LED niet te hoog oploopt, maar dat is niet gebruikelijk in goedkope LEDs.
Elektronische (geschakelde) halogeenvoedingen zullen niet zogauw dergelijke effecten hebben als een gewone trafo, maar ze leveren vaak niet eens gelijkspanning.
Toevallig gisteren hier nog zo'n voeding bekeken en de voeding die ik hier heb liggen levert 11.4V (true RMS gemeten) met een frequentie van zo'n 18 kHz. Gelijkrichten met een paar diodes gaat niet zomaar werken, want die kunnen vaak niet zomaar vermogens op 18 kHz schakelen. Dan krijg je dus ook weer dat de spanning afhankelijk gaat worden van de belasting.
Als je zonder aanpassingen een LED met stroomregelaar erop gaat aansluiten kan het zijn dat de frequentie van de eigen regeling dicht bij de frequentie van de voeding gaat werken en dan zie je het flikkeren. Maar goed, in zo'n stroomregelaar zit ook een spoeltje en dus kan je er ook prima de LEDs mee slopen.
Ander probleem bij die elektronische halogeenvoedingen is dat ze vaak afschakelen bij te lage belasting. Helemaal leuk als je wel goede LEDs hebt, die net even een beetje terugregelen wanneer ze te warm worden
Samengevat:
Kijk goed uit welke voeding je gebruikt voor LEDs.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)