Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Notna schreef op woensdag 06 november 2013 @ 12:28:
behalve dan voor de handdoeken (worden nogal hard als je ze niet in de droger stopt?)
Ja, dat is ook weer een kwestie van wennen, ik heb juist een hekel aan zachte handdoeken.
Ik ben niet anders gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Heb een AEG droger van 10 jaar oud. Als je temperatuur op laag zet pakt ie stukken minder stroom en doet ie een normaal wasje voor nog geen 2 kwh. Als ik em op temp hoog zet schiet ie van 7 amp naar 11 amp en duurt het bijna net zo lang, dus zit ik op 3kwh per beurt. Hoog temp is alleen nodig bij lastige lakens. Winst van een warmtepompdroger zou voor ons neerkomen op 20 euro per jaar en dat vond ik nog niet uit kunnen.

eric-pvt heeft zelfs het verwarmingselement uit zijn droger gesloopt en die lacht zich helemaal de naden uit zijn broek. (zoek ff elders in de fora voor het verhaal)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wij hebben een panasonic A+++ -30% 8 kg en 1600 rpm gekocht dit jaar en is een super ding, 2,5 u over een was op eco en super schoon, goed droog, zuinig.
Groot verschil met de siemens A die we hadden.

Voor zachte handoeken zonder droger gewoon bamboe handoeken kopen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

BertV schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 16:10:
Onder de streep zal het altijd wel goedkoper zijn dan wegwerpluiers.
Graag onderbouwing hier voor met cijfers.Geen idee wat die wegwerpdingen kosten.
Notna schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:15:
Ik heb mijn stroomverbruik meter eens aan de wasmachine en droger gehangen:

(Luierwas na eerdere discussie aangepast en ander wasmiddel gebruikt)

Katoen, 135 minuten, 60 graden = 1,405 kWh (Energie Klasse A)
Droger, 120 minuten = 3.16 kWh (!!!) (Energie Klasse C)
Hoeveel kilo is zo'n was? Is het een halve was die dan ook half in de droger gaat? Wat ik weleens doe is twee (vol/halfvolle) wassen (gesorteerd op kleur) draaien en tegelijk drogen. Dat kan natuurlijk alleen als de droger dan niet propvol zit.
Denk dat ik eens opzoek moet gaan naar een andere droger :X (Jammer, want deze is pas 3 jaar oud). Ik moet nog even kijken wat het verbruik van de wasmachine is bij de normale was (65 minuten, 30 graden) maar die lijkt vooralsnog OK kwa verbruik te zijn (hoewel ik nu wel zit te kijken naar A+++ machines en die zijn echt rete zuinig vergeleken met die A die ik nu heb :( )
Die van ons is van juli 2008 met label B: productreview: AEG Lavatherm T56840 review door PcDealer
Nu zou ik willen dat ik 3 jaar terug toen ik mijn huis kreeg en alles nieuw kocht beter had opgelet met de energieklasses van de gekochte producten. Ah well...
Gelukkig deed ik het destijds al wel :) Spreadsheets maken, voor- en nadelen opzoeken en benoemen en kijken wat qua prijs verdedigbaar is voor ons.
RemcoDelft schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:04:
[...]

Let er wel op dat A+++ enorm lang doet over een wasje. Ik heb hier een Bosch, met de optie "EcoPerfect" (tot ruim 3,5 uur) of "SpeedPerfect". De "normale" optie zit er ergens tussenin, en die gebruiken we eigenlijk nooit. Voordeel van EcoPerfect is wel dat-ie enorm stil is, af en toe draait de machine even een rondje.
Normaal katoen op 30 graden doet bij ons 2:45 uit mijn hoofd. Eco op 40 graden 3:50. Zie ook productreview: AEG Lavamat L76479FL (Exclusiv) review door PcDealer
[...]

Dat doen we ook, behalve dan voor de handdoeken (worden nogal hard als je ze niet in de droger stopt?) En de luiers (same story)
Vroegen had ik thuis en voor dat we kinderen hadden geen droger en nergens last van. Ik vind het eigenlijk wel fijn om een beetje stroeve handdoeken voor een extra scrub :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:03

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hoe zit dat eigenlijk met die wasprogramma's? Ik heb ook een AEG en ik druk altijd standaard op 2x kort om de tijd terug te brengen van > 2u tot < 1u. Mijn idee is een beetje dat een apparaat dat twee uur staat te draaien toch meer stroom verbruikt dan wanneer deze korter draait, gezien het resultaat gelijk is (schone was). Is dat te naïef?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat doen we ook, behalve dan voor de handdoeken (worden nogal hard als je ze niet in de droger stopt?) En de luiers (same story)
even vooraf, ik haat was ophangen!
}:O

maar het scheelt als je je was buiten ophangt, ten opzichte van binnen. Het wordt dan een stuk zachter, en het ruikt tien malen frisser dan de wasdroger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

@BeQuietAndDrive Het lijkt me dat het korte programma er vooral voor is om *tijd* te besparen. Maar: Meten is weten. Op het forum van Eneco heeft iemand de proef op de som genomen met een energiemeter. Conclusie: Kort programma is marginaal duurder, en je was wordt er niet altijd even schoon van.
Bron: https://forum.eneco.nl/energie-besparen-94/kort-wasprogramma-bespaart-niet-maar-kost-juist-meer-energie-4777/

Meer was-energie-besparings-tips:
http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/huishouden/wasmachines/extra/kouder-wassen/

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

PcDealer schreef op donderdag 07 november 2013 @ 10:10:
[...]

Graag onderbouwing hier voor met cijfers.Geen idee wat die wegwerpdingen kosten.

[...]
Hoeveel kilo is zo'n was? Is het een halve was die dan ook half in de droger gaat? Wat ik weleens doe is twee (vol/halfvolle) wassen (gesorteerd op kleur) draaien en tegelijk drogen. Dat kan natuurlijk alleen als de droger dan niet propvol zit.

[...]
Die van ons is van juli 2008 met label B: productreview: AEG Lavatherm T56840 review door PcDealer

[...]

Gelukkig deed ik het destijds al wel :) Spreadsheets maken, voor- en nadelen opzoeken en benoemen en kijken wat qua prijs verdedigbaar is voor ons.

[...]

Normaal katoen op 30 graden doet bij ons 2:45 uit mijn hoofd. Eco op 40 graden 3:50. Zie ook productreview: AEG Lavamat L76479FL (Exclusiv) review door PcDealer

[...]

Vroegen had ik thuis en voor dat we kinderen hadden geen droger en nergens last van. Ik vind het eigenlijk wel fijn om een beetje stroeve handdoeken voor een extra scrub :)
De wastrommel van 7kg zit dan zo goed als vol. Dus ikga van dat gewicht uit ongeveer :)

We hebben overigens getest met een koude droogstand. Waar hij op warm ruim 1700 w verbruikt, is het op koud max 156 ( en nee ik mis geen 0)

Dat is nogal wat :X Goede tip geweest dus :). Het nieuwe (zelfgemaakte nota bene) wasmiddel is ook een stuk effectiever op 60 graden wat per week dus betekend dat we voor de luierwas totaal 5 uur minder kunnen wassen. Dat gecombineerd met de droger op koud (of gewoon niet aangezien we ze ook hebben laten drogen op een rek en marginaal verschil in zachtheid voelde) scheelt dat behoorlijk wat in het weekverbruik. Hoeveel weet ik pas over 2 weken omdat we nu halverwege de week veranderen en testen en dus geen "schone" data hebben.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb helaas geen koud stand. Wel luchten met eventueel de optie "behoedzaam". Dan maakt de machine gebruik van een lagere temperatuur.

[ Voor 34% gewijzigd door PcDealer op 07-11-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 15:21

BertV

Handgemaakt

PcDealer schreef op donderdag 07 november 2013 @ 10:10:
[...]

[...]
Geen kinderen zeker? ;)

luier 16,2 cent.
5 luiers per dag
2 kinderen, 10 luiers per dag.
1,62 per dag = 50,- per maand.

Mijn totale elektriciteitsrekening is 20,- per maand.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bijna 5 en 7, dus ik ben al een tijd uit de luiers :p
Wij hadden altijd Kruidvatmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Hop, meteen de wasmachine op Dagelijks 30 graden programma getest. Duur 65 minuten. Verbruik: 0,413 kWh. Kosten zijn dus roughly 9 cent per wasbeurt (nachttarief). Verbruik valt ook nog mee aangezien dit het programma is dat voor de normale was gebruikt wordt.

We kunnen dus met name besparen op het luierprogramma wat we nu dus ook doen. Dat en minder de droger gebruiken danwel op de koude stand.

En als we dan het nieuws mogen geloven en we volgend jaar ook nog eens gaan besparen op de ziekekostenverzekering krijg je beijna geld toe na dit besparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vergeet niet om ook het waterverbruik mee te nemen in je berekening.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Wat ik deed met handdoeken was eerst even in de droger een half programma (of een half uurtje ofzo)draaien. Daarna ophangen en een ventilator er op. Krijg je redelijk zachte handdoeken. Maar bamboehanddoeken zijn het beste in mijn optiek.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Erasmo schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:10:
Een wasbeurt kost 50 liter water dat is ongeveer 6 cent per wasbeurt.
Als de elektra inderdaad maar 9 cent kost vind ik water in verhouding best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Erasmo schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:10:
Uiteraard; minder wassen is ook minder water verbruik. De kosten per wasbeurt zijn voor mij nu vooral op de stroomkosten lettende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik verbaas me toch over die discussie over lang en kort wassen. Niet dat ik er aan twijfel, maar ik dacht zelf altijd korter = goedkoper :)

Mijn normale wasprogramma duurt 4 uur.
Mijn normale wasprogramma op kort duurt 2 uur (erg lang, het is een goedkope indesit van 12 jaar oud die ook nog kan drogen, dan duurt het nog langer allemaal. Deze tijden zijn dus inclusief centrifugeren maar exclusief drogen ;) )

Maar meestal gebruik ik tegenwoordig het 30 minutenprogramma. Ik zou verwachten dat dit veel minder kost in energie en water. Volgens mij is dat ook op een lagere temperatuur maar dat zou ik eigenlijk op moeten zoeken ik heb nog nooit in de gebruiksaanwijzing gekeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 08-11-2013 11:50 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 23:42
Notna schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:00:
Hop, meteen de wasmachine op Dagelijks 30 graden programma getest. Duur 65 minuten. Verbruik: 0,413 kWh. Kosten zijn dus roughly 9 cent per wasbeurt (nachttarief). Verbruik valt ook nog mee aangezien dit het programma is dat voor de normale was gebruikt wordt.

We kunnen dus met name besparen op het luierprogramma wat we nu dus ook doen. Dat en minder de droger gebruiken danwel op de koude stand.

En als we dan het nieuws mogen geloven en we volgend jaar ook nog eens gaan besparen op de ziekekostenverzekering krijg je beijna geld toe na dit besparen ;)
Op dagtarief ben je waarschijnlijk nog geen 9,5 cent kwijt. Was laatste nog een onderzoek dat het voor het merendeel van de mensen helemaal geen zin heeft om een piek en dal tarief te hebben. Scheelt nauwelijks iets in de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Marzman schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:49:
Ik verbaas me toch over die discussie over lang en kort wassen. Niet dat ik er aan twijfel, maar ik dacht zelf altijd korter = goedkoper :)
In mijn theorie is langer wassen, langzamer het water op laten warmen en niet meteen vol gas. Ook langzamere draaimomenten en meer tijd om de zeep het werk te laten doen = schonere was.

Zoiets als het nieuwe rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@pcDealer;
De langer het programma duurt, de langer het water ook op temp. moet worden gehouden.
Lijkt mij dat een 1,5 uur 60c programma goedkoper is dan een 3 uur 60c programma.

Misschien als een wasmachine wordt voorzien van extra isolatie (aan de buitenkant) dat hij ook goedkoper gaat wassen ?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier kost een was 0,6-0,7 kWh voor 8 kg katoen op 40 graden eco en 2,54U wassen, in mijn verbruik zie ik dat hij dan 2x 10 min verwarmd, 1x aan het begin en 1x ergens aan het eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Freemann schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:39:
@pcDealer;
De langer het programma duurt, de langer het water ook op temp. moet worden gehouden.
Lijkt mij dat een 1,5 uur 60c programma goedkoper is dan een 3 uur 60c programma.

Misschien als een wasmachine wordt voorzien van extra isolatie (aan de buitenkant) dat hij ook goedkoper gaat wassen ?
Kan ook zijn dat door een lang programma te gebruiken, dat de boel wat langer kan weken en dus relatief minder water nodig is en dus ook minder water op temperatuur gebracht hoeft te worden.
Is maar een ideeetje. Als je het echt wilt weten, moet je gewoon meten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

TD-er schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 18:41:
Als je het echt wilt weten, moet je gewoon meten.
En dat is meteen Hotfill wasmachine nog niet zo makkelijk.
Water, stroom en gas moeten gemeten worden, tevens is het type ketel dan ook nog van belang.
En tjdens het draaien mag er geen ander apparaat gas of water gebruiken (stroom kan je apart meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Daarbij wordt er niet gedurende de hele cyclus water verwarmd in verband met (voor)spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:15
Meten is weten. Mijn whirlpool wasmachine verbruikte net 0,957 kWh voor een wasje werk- en kluskleren op 60 ºC. Maximale piek vermogen 2263 Watt en duurde ongeveer 2 uur.
De droger is net gestart, gegevens volgen nog....
De WP droger had 0,592 kWh voor een volle trommel shirts, sokken, thermo-ondergoed, spijkerbroek en 3 truien nodig. Valt niet tegen.

[ Voor 23% gewijzigd door drielp op 09-11-2013 02:16 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Blik1984 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:55:
[...]
Was laatste nog een onderzoek dat het voor het merendeel van de mensen helemaal geen zin heeft om een piek en dal tarief te hebben. Scheelt nauwelijks iets in de kosten
Het scheelt ook nauwelijks, mijn situatie:

1445 laag tarief (mede door boiler op nachtstroom)
477 hoog

Is 17 euro per jaar goedkoper dan enkel tarief volgens Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ik zit met mijn meters precies op de helft met beide meters. Dus totaal verbruik is 4400, 2200 is nacht, 2200 is dag tarief. (geen idee waarom maar komt zo uit :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 23:52

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

BertV schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 14:42:
[...]
Het scheelt ook nauwelijks, mijn situatie:

1445 laag tarief (mede door boiler op nachtstroom)
477 hoog

Is 17 euro per jaar goedkoper dan enkel tarief volgens Greenchoice.
Dat is niet erg veel verschil nee, maar toch alle beetjes helpen. Ik zit zelf op 2/3e nachtstroom en 1/3 dagstroom qua verbruik.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Met panelen is dat ook anders, hoog heb je dan niet en reken je alleen laag af wat iets goedkoper is dan enkel.
Ook kan je dan weer beter de was en afwasmachine op de dag draaien, vinden ze thuis ook handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Notna schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 15:12:
Ik zit met mijn meters precies op de helft met beide meters. Dus totaal verbruik is 4400, 2200 is nacht, 2200 is dag tarief. (geen idee waarom maar komt zo uit :) )
Wel veel verbruik... Ik hoop dit jaar voor het eerst onder de 3.000 uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Uhu, met ditto navordering. ( eigenlijk is het exact 4230, maandbedrag op 150 en een navordering van 330 euro hoewel dat grotendeels lag aan extra gasverbruik door de harde winter van begin 2013 en enkelglas kozijnen hebben met 0 isolatie)

Vandaar de jacht naar besparingen. Dusver van 86kWh per 7 dagen naar 60 weten te brengen. Ik hoop dan ook ipv 4230) totaal naar iig de 3500 ( gezin van 5 met beide ouders thuis ( werken) )te kunnen brengen zonder machines te moeten vervangen. Dat is stap 2 ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Notna op 09-11-2013 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 18:38
@Notna, dan is dat proberen te verlagen van je stroomverbruik (700kWh besparen levert je 140euro op) maar peanuts vergeleken bij wat je aan stookkosten kan besparen. Ik zou m'n aandacht maar eerst op dat laatste richten. Isolatie en dubbelglas leveren niet alleen een berg besparing op, maar ook een waardevoller huis en meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ow dat is ook algedaan in Juni dit jaar met kunststofkozijnen, HR++ beglazing en alles onder het kozijn op te laten metselen en isoleren met Rockwool platen ;) Volgend jaar is de kruipruimte aan de beurt. Zolder is 3 jaar terug met Rockwool gedaan al. Het huis kochten we in zo een drama staat 3 jaar terug dat we dit jaar pas geld hadden voor de kozijnen. ( het was kizen tussen nieuwe kozijnen toen maar leven in 1979 of alles leefbaar maken en de kozijnen later. We kozen voor optie 2)

Verbruik afgelopen meetjaar (start 01-10) was 1600 m3. Eens kijken wat het nu is ;). Volgens mindergas.nl heb ik tov dezelfde periode vorig jaar (17-06 tot heden) al 25% minder verbruikt aan gas. Het is afwachten wat de winter doet om echt te zien wat de winst is

[ Voor 75% gewijzigd door Notna op 09-11-2013 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CV ook al getweaked Notna? Zie Gas besparen door middel van CV tuning Valt soms makkelijk gas mee te besparen. Aanvoertemperatuur wat verlagen, pomp standje lager, radiatoren beter afstellen etc etc.

Ook niet toevallig vloerverwarming waarvan de pomp 24/7 draait? Of een vijverpomp etc?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Nog niet, ga ik eens naar kijken thanks!

En nope, geen vloerverwarming en al helemaal geen vijver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Weet niet hoe serieus ik elektriciteit bespaar, maar heb de oude magnetische voorschakelapparaten en starters verwijderd uit twee tl-armaturen, in totaal 3x18W lampen. Vervangen door moderne elektronische voorschakelapparaten van het merk Heitronic à €10,11 per stuk bij de Hornbach. De powerfactor van de nieuwe ballasten is 0,98 volgens de verpakking. De oude ballasten hebben een cos phi van 0,37 en 0,52. De een was zelfs zo oud dat het kroonsteentje direct afbrokkelde als ik hem aanraakte.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15687547/IMG_0741_thumb.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@weebl15 - hoe groot is de besparing daarvan ongeveer? Cos Phi zegt mij niet direct iets?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

weebl15 schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 20:14:
Weet niet hoe serieus ik elektriciteit bespaar, maar heb de oude magnetische voorschakelapparaten en starters verwijderd uit twee tl-armaturen, in totaal 3x18W lampen. Vervangen door moderne elektronische voorschakelapparaten van het merk Heitronic à €10,11 per stuk bij de Hornbach. De powerfactor van de nieuwe ballasten is 0,98 volgens de verpakking. De oude ballasten hebben een cos phi van 0,37 en 0,52. De een was zelfs zo oud dat het kroonsteentje direct afbrokkelde als ik hem aanraakte.

[afbeelding]
Voor een 18,- per stuk meer had je er ook gelijk led in zitten, bespaar je ook gelijk 60% aan stroom.
Ik heb er van de week 2 gedaan hier, super licht, identiek aan de tl die er zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
franssie schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 22:11:
@weebl15 - hoe groot is de besparing daarvan ongeveer? Cos Phi zegt mij niet direct iets?
Ik schat dat voor een 18W TL-buis zo een 30W gebruikt werd. Nu misschien 19W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ah dank! Ik zal er ook eens naar kijken (en bij mij kan LED ook wel maar ik misbruik mijn TL buizen in de keuken stiekem als bordenverwarmers, haalt net even de kou eraf)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rol-Co schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 22:17:
[...]

Voor een 18,- per stuk meer had je er ook gelijk led in zitten, bespaar je ook gelijk 60% aan stroom.
Ik heb er van de week 2 gedaan hier, super licht, identiek aan de tl die er zat.
Een LED is toch niet bijna 2x zo zuinig als een TL-buis?
TL zit meestal tussen 70 en 100 Lumen/Watt en er zijn niet heel erg veel LEDs die dat halen.
Evengoed ben ik best wel benieuwd naar een linkje naar dergelijke LED-oplossingen, want we hebben hier nog een paar plekken waar licht moet komen en al zouden ze even zuinig zijn als TL, dan kan LED daar handiger zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Notna schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:12:
Uhu, met ditto navordering. ( eigenlijk is het exact 4230, maandbedrag op 150 en een navordering van 330 euro hoewel dat grotendeels lag aan extra gasverbruik door de harde winter van begin 2013 en enkelglas kozijnen hebben met 0 isolatie)
Bij Essent kan ik zelf regelmatig de Verbruiksmanager invullen en eventueel het voorschotbedrag aanpassen om op 0 uit te komen. Kan dat bij jouw leverancier ook?
Vandaar de jacht naar besparingen. Dusver van 86kWh per 7 dagen naar 60 weten te brengen. Ik hoop dan ook ipv 4230) totaal naar iig de 3500 ( gezin van 5 met beide ouders thuis ( werken) )te kunnen brengen zonder machines te moeten vervangen. Dat is stap 2 ;)
Ah, jullie werken vanuit huis. Maar dan vind ik minder dan 9kWh per dag gemiddeld per dag/per week heel netjes.
Notna schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:27:
Verbruik afgelopen meetjaar (start 01-10) was 1600 m3. Eens kijken wat het nu is ;). Volgens mindergas.nl heb ik tov dezelfde periode vorig jaar (17-06 tot heden) al 25% minder verbruikt aan gas. Het is afwachten wat de winter doet om echt te zien wat de winst is
Als ik kijk naar de periode juni-oktober 2012 hebben wij 94,98m3 verbruikt en 68,22 dezelfde periode in 2013. Dat is zo'n 30% minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

PcDealer schreef op zondag 10 november 2013 @ 10:15:
[...]
Bij Essent kan ik zelf regelmatig de Verbruiksmanager invullen en eventueel het voorschotbedrag aanpassen om op 0 uit te komen. Kan dat bij jouw leverancier ook?

[...]

Ah, jullie werken vanuit huis. Maar dan vind ik minder dan 9kWh per dag gemiddeld per dag/per week heel netjes.

[...]

Als ik kijk naar de periode juni-oktober 2012 hebben wij 94,98m3 verbruikt en 68,22 dezelfde periode in 2013. Dat is zo'n 30% minder.
Ik zit bij Liander/ NUON en kan wel mijn vootschot maandelijks aanpassen en een estimate latrn uitrekenen op basis van verbruik maar die is A vreemd en B kan maar eens per 3 maanden... Oude meter overigens, nog geen slimme meter :)

Overigens werk ik thuis (IT, werk met alleen een laptop) en is mijn vrouw huismoeder. Alsnog zijn we beide de hele dag thuis behalve als ze de kinderen moeten halen van school.

Het verbruik hier van 01-06 tot 31-10 is:

2012:145,57 m3
2013:116,25 m3

Dat is 13.1 % minder. Ik ga er van uit dat het verschil groter gaat worden naarmate het jaar verder is.

Als ik namelijk 01-06 tot 04-11 neem heb ik 21.4% bespaard tov dezelfde periode vorig jaar

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 10-11-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:34
TD-er schreef op zondag 10 november 2013 @ 09:56:
[...]

TL zit meestal tussen 70 en 100 Lumen/Watt en er zijn niet heel erg veel LEDs die dat halen.
Evengoed ben ik best wel benieuwd naar een linkje naar dergelijke LED-oplossingen, want we hebben hier nog een paar plekken waar licht moet komen en al zouden ze even zuinig zijn als TL, dan kan LED daar handiger zijn.
TL van 100 lumen/watt zouden we op het werk graag hebben. Maar zo efficiënt is TL toch niet. Zie ook bijv.: http://www.olino.org/arti...ips_36w_840_tl_buis_120cm voor een vergelijking van een paar jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08

[afbeelding]
Dit is precies waar ik laatst ook aan zat te denken :). Die ballasten worden namelijk erg warm, zonde van de energie. Ik heb vier TL-armaturen waarbij ik dit zou kunnen doen (6 buizen in totaal). Maar het valt me nog niet mee om geschikte EVSA's te vinden, binnenkort maar eens bij de Hornbach kijken dus. Hebben ze daar nog verschillende typen/uitvoeringen?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Tsja...

Ik heb deze thread niet eerder gezien, helaas..
Na een middagje niet veel te doen, en bijna alle in de 70 pagina's gelezen te hebben...

Een antwoord op vele vragen hier, domotica.
Ik had ook van alles ingesteld met vele tijdschakelaars en allerlei andere mogelijke schakelaars.

Dus ik heb nog eea te koop:
Bewegings melders.
Tijdschakelaars
Count downtimer [ voor koffieapperaat enz enz ]
VOLTCRAFT Energy Count met 2 meters [ perfect om inzage te krijgen.]
Tegen elke aannemelijk bod. [ pm me voor type en prijzen ]

Ik heb alles wel gemeten dus ik weet waar ik kan besparen, en doe dat dus ook.
1 simpele regel, wat aan staat gebruikt, is het oud gebruikt het meer.
Is het nieuw en geen A ++ verbruikt eigenlijk teveel..

Waarom domotica.[ als je dan toch wilt tweaken]
Alles is te schakelen wanneer je maar wilt.
Van huis druk op knopje alles wat je wilt schakelt uit.
Gaan slapen idem.
In de nacht tijdens daltarief een blokje waar al je op te laden apparaten in zitten aanschakelen.
Zou zelfs zo kunnen, wanneer panelen stroom opwekken, alles wat verbruikt aan.
Dallas sensor eraan, en meet je de temperatuur van cv leiding, warm pomp aan, bij x temp weer uit.
Apps op je telefoon enz enz
Nog meer voordelen, rustig eten, doordat deurbel uit staat.
Pc hoek uit alleen aan wat gebruikt wordt.
Tv hoek uit als ik van huis ben.
Zelfs zou eea geschakeld kunnen worden via de wifi van je telefoon.
Domotica ziet wanneer je wifi thuis is en schakelt dan eea aan of uit..[ wel voor de pro's ]
Buitenverlichting uit, totdat er beweging is, dan aan.
Schakelen van afzuigsysteem, bij bepaalde lucht.
Evt, zelfs met raamopener.
Waterbed uit overdag...
Wanneer geen beweging, cv uit.
Bij luchtvochtigheid in de badkamer, ventilator aan.
Zelf zit ik te kijken naar een infraroodpaneel, om stroom te gebruiken, wanneer ik teruglever. [ voor geval salderen eraf gaat, en dat gaat een keer ]

En het mooiste opensource...

The sky is the limit.

1 nadeel[tje]
Je moet eerst investeren, om te verdienen. [ switches zijn het duurste ]
Een rpi een transceiver en wat spul, €150 om te starten.[ en wat tijd investeren ]
Daarna wat Klik aan Klik uit schakelaars kopen[ of vergelijkbaar].

En de lol/ lees verslaving gaat beginnen....
En die verslaving is groot..

Nog vragen??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41
Notna schreef op zondag 10 november 2013 @ 10:33:
[...]

Ik zit bij Liander/ NUON en kan wel mijn vootschot maandelijks aanpassen en een estimate latrn uitrekenen op basis van verbruik maar die is A vreemd en B kan maar eens per 3 maanden... Oude meter overigens, nog geen slimme meter :)

Overigens werk ik thuis (IT, werk met alleen een laptop) en is mijn vrouw huismoeder. Alsnog zijn we beide de hele dag thuis behalve als ze de kinderen moeten halen van school.

Het verbruik hier van 01-06 tot 31-10 is:

2012:145,57 m3
2013:116,25 m3

Dat is 13.1 % minder. Ik ga er van uit dat het verschil groter gaat worden naarmate het jaar verder is.

Als ik namelijk 01-06 tot 04-11 neem heb ik 21.4% bespaard tov dezelfde periode vorig jaar
Wij hebben een slimme meter en kan daardoor zien wat ik tijdens die periode verbruik maar buiten oktober verbruiken wij geen gas voor warmte, alleen warm water en douchen. Ik weet niet of enig vergelijk dan opgaat. Verder had okt-2012 150 graaddagen en dit jaar 88. Mijn gasverbruik vorig jaar was 65m3 in oktober, dit jaar 35m3.

Ik heb mijn referentietemperatuur voor de graaddagen op 15 gezet, omdat ik boven die temperatuur geen warmte hoeft te stoken. Dit geeft een betere inschatting over gasverbruik versus graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

De gegevens die je quote zijn van mindergas.nl welke met graaddagen werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Sinds een week mag ik mezelf ook trotse plugwise bezitter noemen.
Gelijk begonnen met monitoren en hier komt de grootste verbruiker direct omhoog:
Het waterbed.
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/waterbed_zps787f181e.jpg
Gemiddeld dagverbruik van 4 kWh, dat komt neer op ongeveer 1300kWh per jaar.
met een jaarverbruik van ongeveer 2250 kWh hakt deze er toch aardig in.

Ik ga proberen het waterbed te isoleren dmv een verbreding van de bedrand, hiervoor ben ik nog op zoek naar het beste isolatiemateriaal voor deze klus.

En hoop hiermee het energieverbruik met de helft te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op zondag 10 november 2013 @ 09:56:
[...]

zo te zien wel, ik had hier 20w 60cm en die zijn nu 10W :)

maar zie hier
http://static.beheerpanee...000-4500K_201308_MAIL.pdf

en de hele lijst

60cm 3000K frosted :)

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/ledtl.jpg
ik heb hier verder geen belang bij dit bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 10-11-2013 21:20 . Reden: foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Bezuiniger schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:26:
Maar zo efficiënt is TL toch niet. Zie ook bijv.: http://www.olino.org/arti...ips_36w_840_tl_buis_120cm voor een vergelijking van een paar jaar terug.
Let op dat er bij die test geen reflector om de TL buis zat:
De meting is uitgevoerd bij plaatsing van de TL-buis in een TL-armatuur zonder reflector, en met een wit-achtige natuurstenen achtergrond. Zodoende is er wat reflectie, wat ik ook kan verwachten wanneer deze TL buis in een armatuur aan het plafond wordt gemonteerd.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rol-Co schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:04:
[...]

zo te zien wel, ik had hier 20w 60cm en die zijn nu 10W :)

maar zie hier
http://static.beheerpanee...000-4500K_201308_MAIL.pdf

en de hele lijst

60cm 3000K frosted :)

[afbeelding]
ik heb hier verder geen belang bij dit bedrijf.
Waar heb je ze gekocht en hoeveel kost zo'n retro-fix buis?
Wat moet je in de armatuur aanpassen om het werkende te krijgen?
Hoe snel heb je licht? Een TL kan soms best nog wel even duren voor je licht hebt. Zeker als het wat kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gekocht bij breda lighting via het werk aangezien ze niet aan particulieren leveren.
de 60cm kost 29,50 en 150cm iets van 61,-

enige wat je moet doen is 220v krijgen aan 1 kant van de buis op de 2 pinnen, dus vsa losgooien en de bedrading zo aanpassen dat je aan 1 kant de 220v krijgt.

je hebt in ongeveer tussen 0 en een halve sec licht, ook in de kou (-6 graden)

ik had een 18W tl buis op zolder kleur 830 en die vervangen voor deze 3000K-3500K en is vrijwel identiek van kleur en iets meer licht, en frosted is 5% minder dan helder maar niet zo scherp als je er een keer in kijkt.
In de schuur een 4000K-4500K helder vervangen voor een 20W oude buis en is helemaal een wereld van verschil.

Op het werk gaan we 6000K 150cm doen in de productie, 4000K frosted in kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:15
flippo765 schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:58:
Gelijk begonnen met monitoren en hier komt de grootste verbruiker direct omhoog:
Het waterbed.
[afbeelding]

Ik ga proberen het waterbed te isoleren dmv een verbreding van de bedrand, hiervoor ben ik nog op zoek naar het beste isolatiemateriaal voor deze klus.

De rand alleen isoleren zal best helpen het verbruik te verminderen, maar of dat een significante besparing oplevert vraag ik me af.
En het waterbed helemaal de deur uit? Een boxspring ligt ook best lekker...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

flippo765 schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:58:
Het waterbed.
[afbeelding]

Nadeel van zoiets is dat je overdag de ramen lekker open gooit om te luchten en het bed vrolijk de hele dag staat te verwarmen, erg veel kan je er niet aan doen omdat als je hem uit zet je hem savonds niet op tijd warm hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Dat klopt, de ramen staan open overdag.

Ik kan wel nog een extra verwarming erin zetten die heb ik nog reserve liggen, dan zal hij sneller warm zijn. Ook kan ik via de domotica een temperatuursensor erin zetten en hiermee schakelen.
Ik zal eens kijken of ik hier deze winter nog een gaatje voor heb, momenteel ligt de hele badkamer overhoop.

Wegdoen is geen optie, als ik langer dan een maand op iets anders slaap komt de chronische rugpijn weer terug.

De onderkant is al bekleed met 16cm steenwol, voor de bovenkant hebben we overdag een extra deken erop.
An de zijkant wil ik geen 16cm eraan maken dus moet op zoek naar een ander materiaal.

Over plugwise: Is het mogelijk een startverbruik in te stellen zodat ik ook de totaalopbrengst van de zonnepanelen in een oogopslag kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 23:28

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Dylantje2 schreef op zondag 10 november 2013 @ 17:02:
Tsja...

Ik heb deze thread niet eerder gezien, helaas..
Na een middagje niet veel te doen, en bijna alle in de 70 pagina's gelezen te hebben...
......................
Volgens mij ben je goed bezig _/-\o_
Nog vragen??
eh, ja, heb je ook PV :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 23:28

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Rol-Co schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:20:
Met panelen is dat ook anders, hoog heb je dan niet en reken je alleen laag af wat iets goedkoper is dan enkel.
wat bedoel je met : hoog heb je dan niet :? hangt er toch vanaf hoeveel PV je hebt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

JAN-B schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:12:
[...]
wat bedoel je met : hoog heb je dan niet :? hangt er toch vanaf hoeveel PV je hebt??
Da's juist een voordeel (bij GC) :)
Ik lever 2/3 terug op hoog tarief en het verbruik is hier voor bijna 2/3 op laag tarief.
Dat leverde mij een 'verrassende' jaarafrekening op >:)
Ik verbruik iets meer dan ik opwek maar omdat ik deze zomer flink kon knallen met pv heb ik een enorm aandeel met hoog tarief kunnen terugleveren, het verbruik stond in geen verhouding tot de teruglevering.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JAN-B schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:12:
[...]
Klopt maar de meeste mensen proberen op 0 te komen dus de hoog valt dan voor het grootste gedeelte weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippo765 schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:48:
Dat klopt, de ramen staan open overdag.

Ik kan wel nog een extra verwarming erin zetten die heb ik nog reserve liggen, dan zal hij sneller warm zijn. Ook kan ik via de domotica een temperatuursensor erin zetten en hiermee schakelen.
Ik zal eens kijken of ik hier deze winter nog een gaatje voor heb, momenteel ligt de hele badkamer overhoop.

Wegdoen is geen optie, als ik langer dan een maand op iets anders slaap komt de chronische rugpijn weer terug.

De onderkant is al bekleed met 16cm steenwol, voor de bovenkant hebben we overdag een extra deken erop.
An de zijkant wil ik geen 16cm eraan maken dus moet op zoek naar een ander materiaal.

Over plugwise: Is het mogelijk een startverbruik in te stellen zodat ik ook de totaalopbrengst van de zonnepanelen in een oogopslag kan zien?
De zijkanten isoleren is zeker een goed idee (Neem PIR, vacuümplaten of aerogel voor compacte isolatie) maar ik zou vooral de bovenkant ook niet vergeten. Ik kan zo snel even geen R-waarden van een typische deken/dekbed vinden, maar ik vermoed dat je in totaal lang niet boven de 10 cm steenwol equivalent komt. Dat terwijl warmteverlies via een naar boven gericht oppervlak stukken makkelijker gaat dan via de onderzijde. Als gebruiksvriendelijk alternatief voor lappen/platen isolatiemateriaal zou je naar de wat dikkere kampeerslaapmatjes kunnen kijken, die zijn handzaam en gericht om maximaal te isoleren in een dunne laag (sommige merken geven de R-waardes bij hun modellen). Koppel ze eventueel aan elkaar met bijv. een mooie lap, 's avonds vouw je ze dan gezamenlijk weg alsof het zo'n hippe tablet-cover is.
Voor wat betreft extra verwarming: voordat je moeilijk gaat doen met extra verwarmingselementen e.d. zou ik eens berekenen welk vermogen je gedurende welke nodig hebt om bijv. twee graden 'dagverlaging' weer bij te trekken (warmtecapaciteit water 4200 J/(K*kg), massa zal al snel 600 kg zijn, je praat dan over 84 minuten bij 100W verwarming, let wel, dat is wel de warmteverliezen tijdens het opwarmen verwaarlozend). Voor significante besparing wil je een behoorlijke dagverlaging kunnen toepassen en dat betekent dat je al snel aan het vermogen van een kleine waterkoker moet denken om het binnen acceptabele tijd weer opgewarmd te krijgen, met alle risico's van lokale oververhitting doordat het water niet snel genoeg mengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Het element dat er nu in zit is 300W, ik heb er nog 1 reserve liggen en die zal ongeveer hetzelfde zijn.
Het bed is 200x220 en 40 cm hoog.
Bijna 2m3 dus te verwarmen, de normale bedtemperatuur is 29 graden in een omgeving van 15-18 graden.
Doordat het maar 40cm hoog is en het element 1m2 groot zal mengen geen probleem zijn denk ik, de voeler zit ook op de vloer.

Aerogel heeft mijn interesse gewekt, dit zou zelfs met 1cm aan de binnenkant passen en niet eens zichtbaar van buitenaf.
Nu nog uitzoeken waar het te verkrijgen is.
Voor de bovenkant gaan we op zoek naar een wollen deken, deze schijnt ook zeer goed te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Rol-Co schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:19:
Gekocht bij breda lighting via het werk aangezien ze niet aan particulieren leveren.
de 60cm kost 29,50 en 150cm iets van 61,-
www.groenestroomshop.nl is nog wat voordeliger, 60cm zit op 8W / 1000 lumen = € 24,95. We hebben er hier inmiddels 3 van hen in gebruik: 2x 60cm, 1x 120cm en ze werken allemaal prima.
Voor het ombouwen verwijder je de starter, en bypass je de ballast/trafo/VSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bezuiniger schreef op maandag 11 november 2013 @ 19:54:
[...]

www.groenestroomshop.nl is nog wat voordeliger, 60cm zit op 8W / 1000 lumen = € 24,95. We hebben er hier inmiddels 3 van hen in gebruik: 2x 60cm, 1x 120cm en ze werken allemaal prima.
Voor het ombouwen verwijder je de starter, en bypass je de ballast/trafo/VSA.
Ja dat kan, ik heb al heel wat led tl in mijn handen gehad via mijn vorige werkgever maar geen van allen hadden deze kwaliteit, polycarbonaat buitenkant, 5 jaar garantie, draaibaar, en zo precies in kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi

[afbeelding]
Heb je hier ook wat foto's van? :) Wat voor type EVSA heb je gebruikt? Moest je de lampfittingen ook vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Puch-Maxi schreef op maandag 11 november 2013 @ 22:22:
[...]

Heb je hier ook wat foto's van? :) Wat voor type EVSA heb je gebruikt? Moest je de lampfittingen ook vervangen?
Fittingen moest ik alleen anders aansluiten, oftewel de draden op een andere manier verbinden. Ik zal als ik tijd heb en het niet vergeet morgen eens een paar foto's maken van het nieuwe EVSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
weebl15 schreef op zondag 10 november 2013 @ 00:09:
[...]Ik schat dat voor een 18W TL-buis zo een 30W gebruikt werd. Nu misschien 19W?
Jij begrijpt niet precies wat cos-phi inhoudt... :)

En nog afgezien daarvan, produceer je met die elektronische voorschakelapparaten nu waarschijnlijk een berg hoogfrekwent storing. Hopelijk woont er niemand bij jou in de buurt die ongestoorde radio ontvangst belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-09 23:39
flippo765 schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:48:
Heb je ook op verschillende traag schuim matrassen gelegen? Al dan niet een 'ouderwets' schuim met traag schuim boven laag van tenminste 7 cm.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ik wil graag die G4 spotjes onder mijn keukenkastje vervangen door een LED variant (ze zijn nu immers 10 W per lampje, heb er 3 hangen

Nu kijk ik hier naar:

http://www.fasttech.com/p...28-24-smd-led-warm-white-

Maar ik vraag mij af of 0.7 w voor het totaal verbruik per lamp is of dat ik 24 * 0.7 w moet doen voor het totaal verbruik. Dat is nogal een verschil namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 0.7W is voor het hele lampje. Die kleine LEDjes gebruiken geen drol :P Wat voor trafo heb je nu voor de verlichting? Als dat een elektronische trafo is sloop je je LED lampjes namelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Mja dat dacht ik dus al. Ik vraag mij af of dit genoeg licht geeft voor onder de keukenkastjes tov de standaadr halogeen spotjes though...

Edit:

Het gaat om deze spotjes:

http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/50115782/#/80126114

alles wordt dus omgezet van 220 naar 12 V :)

[ Voor 36% gewijzigd door Notna op 12-11-2013 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Notna schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 11:31:
Mja dat dacht ik dus al. Ik vraag mij af of dit genoeg licht geeft voor onder de keukenkastjes tov de standaadr halogeen spotjes though...

Edit:

Het gaat om deze spotjes:

http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/50115782/#/80126114

alles wordt dus omgezet van 220 naar 12 V :)
Alleen is die Ikea trafo AC en heb je te weinig vermogen aan drie 0,7W-lampjes. Met flikkeren cq. opblazen van de lampjes als resultaat. Dus moet je er zo één bij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ah, dat wist ik dus niet. Met bovenstaande kan ik daar de 3 lampjes aan hangen die ik nu heb? Ik zie namelijk dat er maar 2 uitgangen zijn. Even zoeken op conrad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Notna schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 11:47:
Ah, dat wist ik dus niet. Met bovenstaande kan ik daar de 3 lampjes aan hangen die ik nu heb? Ik zie namelijk dat er maar 2 uitgangen zijn. Even zoeken op conrad ;)
Die kan je gewoon vanuit je snoer verdelen, maar ik ben er ook nog niet achter hoe. Ik heb dezelfde opstelling namelijk :P. Ik denk dat je gewoon 2 snoeren in 1 kant van een kroonsteentje kan duwen en zo bij elk lampje een verdeling maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Hmm, de trafo van de IKEA kan er iig gewoon tussenuit; dat is makkelijk (hoef ik de kastjes niet van de muur te halen :P ) en dan kan de 240 lijn er gewoon op. Dan is alleen de vraag hoe je de lampjes dan aansluit aan de trafo.

Kroonsteen lijkt mij te krap om 3 draden in 1 gat te kunnen bundelen..... Kan je niet gewoon beter een lasklem/dop gebruik voor de - en de + en daar de 3 draden per pool weer op aansluiten? Moet prima werken denk ik zo...

Of dit: http://www.ebay.nl/itm/63...ash=item20c00c09df&_uhb=1

:P Heul stuk goedkoper en doet precies hetzelfde imo

Overigns; gewoon omdat ik het wil begrijpen; waarom zou de huidige trafo de lampjes (LED) precies opblazen? Het is 12 V en levert maximaal 10 W per lamp right? Ik snap dat 0.7W er in doen minder verbruikt (dat is het hele idee, duh) maar zou de trafo niet nagelang de vraag moeten leveren? Of levert de trafo gewoon 12V en moet de lamp het daarmaar mee doen?

#elektra noob sorry als ik termen door elkaar haal

Edit: Heb wel dit gevonden maar heel duidelijk is het mij nog steeds niet http://www.dilight.biz/led-lights/g4-led-lamp/

Edit 2: Ok;

1 x http://www.ebay.nl/itm/63...ash=item20c00c09df&_uhb=1

4 x (1 reserve) http://www.fasttech.com/p...528-24-smd-led-warm-white

Totaal 5.40 + 5.70 = € 11.10. Niet slecht denk ik zo (als de keuken ooit verbouwd wordt dan gaan er toch ledstrips onder de kastjes komen

[ Voor 79% gewijzigd door Notna op 12-11-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
joopv schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 09:17:
[...]
Jij begrijpt niet precies wat cos-phi inhoudt... :)

En nog afgezien daarvan, produceer je met die elektronische voorschakelapparaten nu waarschijnlijk een berg hoogfrekwent storing. Hopelijk woont er niemand bij jou in de buurt die ongestoorde radio ontvangst belangrijk vindt.
Ik snap cos phi wel hoor, ik denk dat er misschien 50W schijnbaar vermogen was en 30W opgenomen, nogmaals: puur schattingen. Dit voor een 18W tl-buisje.

De 19W voor het nieuwe EVSA is misschien aan de zuinige kant maar heel veel meer zal het niet zijn.

Edit: wat voor radio-ontvangst zou er gestoord worden door deze nieuwe voorschakelapparaten?

[ Voor 17% gewijzigd door weebl15 op 12-11-2013 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voeding zou ik wel gewoon bij conrad halen. Iets uit China hang ik niet graag aan 230V. Vaak is het van beroerde kwaliteit en kan je zo ineens kortsluiting of een smeulende voeding hebben.

Overigens heb je voor die lampjes geen echte driver nodig, ze hebben al weerstanden waarmee ze op elke 12V voeding kunnen worden aangesloten, mits deze maar genoeg vermogen heeft. liefst een gelijkspanningsvoeding (DC). Op wisselstroom (AC) gaan ze irritant knipperen, en gaan ze sneller kapot omdat de gelijkgerichte AC spanning altijd wat hoger wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Ik heb even wat foto's gemaakt van het nieuwe voorschakelapparaat.

Licht uit:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15687547/IMG_0744_thumb.jpg

Licht aan:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15687547/IMG_0747_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15687547/IMG_0749_thumb.jpg

Ik neem aan dat er FM-ontvangst bedoeld was, dus dat heb ik ook maar even getest met een goedkoop radiootje:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15687547/IMG_0750_thumb.jpg

Ook een radio met netspanning op dezelfde groep:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15687547/IMG_0751_thumb.jpg

Er was bij beide radio's in ieder geval geen storing te horen, zelfs niet als ik de radio zo dicht mogelijk bij het VSA hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Kun je ook eens op middengolf luisteren? Doet je radiogestuurd klokje het nog? Misschien is dit wel een goed ontstoorde evsa.

Anyway, een verbetering van cos(φ) / powerfactor is mooi maar zal geen effect hebben op je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
joopv schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:52:
Kun je ook eens op middengolf luisteren? Doet je radiogestuurd klokje het nog? Misschien is dit wel een goed ontstoorde evsa.

Anyway, een verbetering van cos(φ) / powerfactor is mooi maar zal geen effect hebben op je energierekening.
Het opgenomen vermogen zal wel lager zijn als je deze vergelijkt met ballasten die 30-40 jaar oud zijn en nog gewoon een spoel hebben. Deze hebben meer verliezen.

Radiogestuurd klokje als in DCF klok? Deze doet het nog maar hangt op een andere verdieping, waar overigens wel het andere TL-armatuur aanwezig is, maar dat is in de badkamer en staat niet vaak aan. Als ik google op radio interference HF ballast dan zie je dat vaak de oorzaak slechte aarding is. Deze twee ballasten zijn goed geaard.

[ Voor 24% gewijzigd door weebl15 op 12-11-2013 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Waarschijnlijk wordt bij een volgend project 4MWh per jaar bespaard door in een liftconstructie een regeneratieve frequentieregelaar te gebruiken in plaats van het standaardmodel met remweerstanden.
Eigenlijk nog meer omdat het in een koelhuis geplaatst wordt en dat vermogen dus niet weggekoeld hoeft te worden.
Valt ook wel onder serieus elektriciteit besparen dacht ik ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
ThinkPadd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:32:
Voeding zou ik wel gewoon bij conrad halen. Iets uit China hang ik niet graag aan 230V. Vaak is het van beroerde kwaliteit en kan je zo ineens kortsluiting of een smeulende voeding hebben.
Zegt iemand met een Thinkpad?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
weebl15 schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:48:
Ik heb even wat foto's gemaakt van het nieuwe voorschakelapparaat.

Licht uit:
[afbeelding]

Licht aan:
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik neem aan dat er FM-ontvangst bedoeld was, dus dat heb ik ook maar even getest met een goedkoop radiootje:

[afbeelding]

Ook een radio met netspanning op dezelfde groep:

[afbeelding]

Er was bij beide radio's in ieder geval geen storing te horen, zelfs niet als ik de radio zo dicht mogelijk bij het VSA hield.
Hartelijk dank! Ziet er goed uit, naar aanleiding hiervan ga ik er binnenkort ook mee aan de slag :)
Zijn er naast de Hornbach nog meer bouwmarkten die EVSA's verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Elke installateur die ook tl bakken verkoopt heeft ze. Het is een vrij universeel ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Puch-Maxi schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 20:11:
[...]

Hartelijk dank! Ziet er goed uit, naar aanleiding hiervan ga ik er binnenkort ook mee aan de slag :)
Zijn er naast de Hornbach nog meer bouwmarkten die EVSA's verkopen?
Het is meer iets wat installateurs kopen dus bij de Gamma vind je het niet (ik heb gekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Notna schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 11:57:
[....]Overigns; gewoon omdat ik het wil begrijpen; waarom zou de huidige trafo de lampjes (LED) precies opblazen? Het is 12 V en levert maximaal 10 W per lamp right? Ik snap dat 0.7W er in doen minder verbruikt (dat is het hele idee, duh) maar zou de trafo niet nagelang de vraag moeten leveren? Of levert de trafo gewoon 12V en moet de lamp het daarmaar mee doen?

[...]
Een ouderwetse trafo levert een spanning die deels afhankelijk is van de belasting.
De spanning neemt toe als de belasting afneemt, of anders gezegd, door een hogere belasting neemt de spanning af.
Voor halogeenlampjes maakt dat allemaal niet zoveel uit en die geven een redelijke minimale belasting.
Door halogeenlampjes te vervangen door LEDs die veel minder trekken, zal de spanning vanuit de trafo toenemen.
De meeste goedkope LEDs zijn vaak niet veel meer dan een LED (of aantal LEDs) en een weerstand. Soms zit er nog wel enige beperking in om de stroom wat te beperken ongeacht de spanning. Maar het gedrag van die laatste LEDs is nogal wisselend en dus wisselt de stroom door de trafo nogal.
Een ander probleem van een trafo is dat het een spoel is. Een spoel wil eigenlijk altijd de stroom in tact houden, dus zal een (veel) hogere spanning opwekken wanneer de stroom ineens wegvalt.

Je hebt dus in elk geval 2 dingen nodig om LEDs goed aan te sturen:
- goed geregelde maximale stroom
- voorkomen van te hoge spanning over de LEDs.

Er is nog iets wat de levensduur van LEDs erg verkort en dat is de temperatuur van de kern van de LED.
Tot een bepaalde temperatuur is er geen probleem en haalt een LED makkelijk ettelijke tien-duizenden uren brandduur. Echter boven een bepaalde grens halveert de levensduur per zoveel graad eroverheen.
Een goede LED-regelaar zorgt dus ook dat de temperatuur van de LED niet te hoog oploopt, maar dat is niet gebruikelijk in goedkope LEDs.

Elektronische (geschakelde) halogeenvoedingen zullen niet zogauw dergelijke effecten hebben als een gewone trafo, maar ze leveren vaak niet eens gelijkspanning.
Toevallig gisteren hier nog zo'n voeding bekeken en de voeding die ik hier heb liggen levert 11.4V (true RMS gemeten) met een frequentie van zo'n 18 kHz. Gelijkrichten met een paar diodes gaat niet zomaar werken, want die kunnen vaak niet zomaar vermogens op 18 kHz schakelen. Dan krijg je dus ook weer dat de spanning afhankelijk gaat worden van de belasting.
Als je zonder aanpassingen een LED met stroomregelaar erop gaat aansluiten kan het zijn dat de frequentie van de eigen regeling dicht bij de frequentie van de voeding gaat werken en dan zie je het flikkeren. Maar goed, in zo'n stroomregelaar zit ook een spoeltje en dus kan je er ook prima de LEDs mee slopen.
Ander probleem bij die elektronische halogeenvoedingen is dat ze vaak afschakelen bij te lage belasting. Helemaal leuk als je wel goede LEDs hebt, die net even een beetje terugregelen wanneer ze te warm worden :)

Samengevat:
Kijk goed uit welke voeding je gebruikt voor LEDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bezuiniger schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 19:36:
[...]

Zegt iemand met een Thinkpad?? ;)
Waar doel je precies op? :)

Over LED's zijn overigens wel meer discussies te vinden, kijk bijvoorbeeld eens hier: LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 12-11-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Lenovo is toch echt Chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

TD-er schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 22:30:
[...]

Een ouderwetse trafo levert een spanning die deels afhankelijk is van de belasting.
De spanning neemt toe als de belasting afneemt, of anders gezegd, door een hogere belasting neemt de spanning af.
Voor halogeenlampjes maakt dat allemaal niet zoveel uit en die geven een redelijke minimale belasting.
Door halogeenlampjes te vervangen door LEDs die veel minder trekken, zal de spanning vanuit de trafo toenemen.
De meeste goedkope LEDs zijn vaak niet veel meer dan een LED (of aantal LEDs) en een weerstand. Soms zit er nog wel enige beperking in om de stroom wat te beperken ongeacht de spanning. Maar het gedrag van die laatste LEDs is nogal wisselend en dus wisselt de stroom door de trafo nogal.
Een ander probleem van een trafo is dat het een spoel is. Een spoel wil eigenlijk altijd de stroom in tact houden, dus zal een (veel) hogere spanning opwekken wanneer de stroom ineens wegvalt.

Je hebt dus in elk geval 2 dingen nodig om LEDs goed aan te sturen:
- goed geregelde maximale stroom
- voorkomen van te hoge spanning over de LEDs.

Er is nog iets wat de levensduur van LEDs erg verkort en dat is de temperatuur van de kern van de LED.
Tot een bepaalde temperatuur is er geen probleem en haalt een LED makkelijk ettelijke tien-duizenden uren brandduur. Echter boven een bepaalde grens halveert de levensduur per zoveel graad eroverheen.
Een goede LED-regelaar zorgt dus ook dat de temperatuur van de LED niet te hoog oploopt, maar dat is niet gebruikelijk in goedkope LEDs.

Elektronische (geschakelde) halogeenvoedingen zullen niet zogauw dergelijke effecten hebben als een gewone trafo, maar ze leveren vaak niet eens gelijkspanning.
Toevallig gisteren hier nog zo'n voeding bekeken en de voeding die ik hier heb liggen levert 11.4V (true RMS gemeten) met een frequentie van zo'n 18 kHz. Gelijkrichten met een paar diodes gaat niet zomaar werken, want die kunnen vaak niet zomaar vermogens op 18 kHz schakelen. Dan krijg je dus ook weer dat de spanning afhankelijk gaat worden van de belasting.
Als je zonder aanpassingen een LED met stroomregelaar erop gaat aansluiten kan het zijn dat de frequentie van de eigen regeling dicht bij de frequentie van de voeding gaat werken en dan zie je het flikkeren. Maar goed, in zo'n stroomregelaar zit ook een spoeltje en dus kan je er ook prima de LEDs mee slopen.
Ander probleem bij die elektronische halogeenvoedingen is dat ze vaak afschakelen bij te lage belasting. Helemaal leuk als je wel goede LEDs hebt, die net even een beetje terugregelen wanneer ze te warm worden :)

Samengevat:
Kijk goed uit welke voeding je gebruikt voor LEDs.
Dank voor de enorm heldere uitleg! Ik ga eens zien of die LEDs van $ 1,70 zich een beetje in stand houden ;). Keep you posted!

Nieuwe statistics overigens, aangezien ik nu per dag bij houde hoeveel we verbruiken:

Met was gedurende de nacht: 9kWh per dag
Zonder was: 6 kWh per dag
Na tunen CV ketel etc.: 3m³ per dag (incl. verwarming)

Wat het voorheen per dag was kan ik alleen met een gemiddelde zeggen per 7 dagen:

86 / 7 = 12,28 kWh
41 / 7 = 5,85 m³ (Note: dit is natuurlijk wel temperatuur afhankelijk maar dit was wel het gemiddelde rond deze tijd vorig jaar)

Lijkt mijj een leuke besparing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Toen hij z'n profiel oprichtte was het toch echt nog van IBM :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Notna schreef op woensdag 13 november 2013 @ 08:07:
[...]

Dank voor de enorm heldere uitleg! Ik ga eens zien of die LEDs van $ 1,70 zich een beetje in stand houden ;). Keep you posted!

Nieuwe statistics overigens, aangezien ik nu per dag bij houde hoeveel we verbruiken:

Met was gedurende de nacht: 9kWh per dag
Zonder was: 6 kWh per dag
Na tunen CV ketel etc.: 3m³ per dag (incl. verwarming)

Wat het voorheen per dag was kan ik alleen met een gemiddelde zeggen per 7 dagen:

86 / 7 = 12,28 kWh
41 / 7 = 5,85 m³ (Note: dit is natuurlijk wel temperatuur afhankelijk maar dit was wel het gemiddelde rond deze tijd vorig jaar)

Lijkt mijj een leuke besparing
Valt een beetje buiten de scope van dit topic, maar om besparing in gasverbruik te kunnen meten, moet je eens kijken naar het begrip "graaddagen". Daarmee kun je het verbruik vergelijken, ongeacht het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41
TD-er schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:14:
[...]

Valt een beetje buiten de scope van dit topic, maar om besparing in gasverbruik te kunnen meten, moet je eens kijken naar het begrip "graaddagen". Daarmee kun je het verbruik vergelijken, ongeacht het weer.
niet altijd, bij ons is het erg afhankelijk van de zonneschijn. Wij hebben grote ramen op het zuiden en zuidwesten. Op een koude maar zonnige dag hoeven wij nauwelijk te stoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

coldasice schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:19:
[...]

niet altijd, bij ons is het erg afhankelijk van de zonneschijn. Wij hebben grote ramen op het zuiden en zuidwesten. Op een koude maar zonnige dag hoeven wij nauwelijk te stoken...
Heb ik hier ook maar is ook lastig soms, dwz, smorgens stookt de ketel op naar een comfortabele 20 gr en 2 uur later staat er zon op en word het 22 graden in huis, beetje zonde en niet te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Erasmo schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:35:
[...]

Toen hij z'n profiel oprichtte was het toch echt nog van IBM :P
In mei 2005 was de overname al voltooid. En zelfs daarvoor werden ze al tijden in China gemaakt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

TD-er schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:14:
[...]

Gasminder.nl heeft mij dat idd al doen inzien. Besparing blijft 24% over een gemeten periode van 6 maanden tov vorig jaar :)

Leds zijn verzonden via Singapore Post. Komen over 2 weken binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Hoppa, eerste (genuine) 7 dagen meting zit erop. 7 daag verbruik zit nu op:

Hoog verbruik: 28
Laag Verbruik: 28
Totaal verbruik: 56 kWh

(Gas verbruik: 27 m³ )

We kwamen van 86 kWh per 7 dagen (en roughly 43 m³ gas) Mooie besparing denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Notna schreef op maandag 18 november 2013 @ 07:38:
Hoppa, eerste (genuine) 7 dagen meting zit erop. 7 daag verbruik zit nu op:

Hoog verbruik: 28
Laag Verbruik: 28
Totaal verbruik: 56 kWh

(Gas verbruik: 27 m³ )

We kwamen van 86 kWh per 7 dagen (en roughly 43 m³ gas) Mooie besparing denk ik zo :)
Wel vreemd dat je in de laag zo hoog zit, dat zijn veel minder uren en vaak in de nacht, of zit je in het 21:00 laag gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Nope, van 23.00 tot 07.00 en het hele weekend. Meeste verbruik ik aan de wasmachine/droger/vaatwasser; die draaien we alleen op laag tarief.

Overigens heb je nog altijd meer uren laag dan hoog tarief...

[ Voor 23% gewijzigd door Notna op 18-11-2013 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 11:08

Len

Leeg

Dat is toch ook de bedoeling van "laag" ?

Wij wassen ook alleen maar in het laag tarief. Ook de vaatwasser staat dan aan.

Ik zit nu op totaal:
hoog: 9655 laag:15199

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 18:38
Len schreef op maandag 18 november 2013 @ 18:03:
Dat is toch ook de bedoeling van "laag" ?

Wij wassen ook alleen maar in het laag tarief. Ook de vaatwasser staat dan aan.

Ik zit nu op totaal:
hoog: 9655 laag:15199
Alleen jammer dat het verschil in tarief tussen hoog en laag nog maar 2 cent is.....
En met dat verbruik, heb je een bedrijf aan huis of ontbreken er komma's? Hoop voor je dat dat de meterstand is en niet je jaarverbruik.... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door tonschong op 23-11-2013 20:21 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 84 Laatste