Terwijl de grote overschotten op het moment uit Duitsland komen midden op zonnige winderige dagen.
Achterhaald concept dat ouderwetse nachttarief.
Achterhaald concept dat ouderwetse nachttarief.
Ik zei totaal, dus mijn meterstand en niet mijn jaarverbruik.tonschong schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 20:19:
[...]
Alleen jammer dat het verschil in tarief tussen hoog en laag nog maar 2 cent is.....
En met dat verbruik, heb je een bedrijf aan huis of ontbreken er komma's? Hoop voor je dat dat de meterstand is en niet je jaarverbruik....
Het zegt alleen zo weinig, afgezien van de verhouding tussen hoog en laag tariefLen schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 22:02:
[...]
Ik zei totaal, dus mijn meterstand en niet mijn jaarverbruik.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ok ik ga er eens een paar ophalen als ik in de buurt kom.ThinkPadd schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:30:
Voor GU10 kun je misschien de LEDARE van IKEA pakken? Ik ben behoorlijk tevreden over die LEDARE serie. Niet duur, en prima licht.
Mee eens, die 230V LED lampen van de Ikea zijn prima.ThinkPadd schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:30:
Voor GU10 kun je misschien de LEDARE van IKEA pakken? Ik ben behoorlijk tevreden over die LEDARE serie. Niet duur, en prima licht.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Warmtepomp drogers zijn altijd zuiniger dan condens. Dus zo gek is dat nietgijoy schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:25:
Vebruik hier is gezakt van 13 kwh naar 10,5 kwh per dag door standby killers, led, klik aan, etc.
Wat ik merkwaardig vind, ik lees altijd dat de droger zo'n energievreter is dus ik ging van het ergste uit. Het valt alleen heel erg mee en ik kom zelfs onder de opgave die ik zie bij veel warmtepompdrogers enzo. Het is een Electrolux uit 1996 met warme lucht afvoer van in mijn herinnering ongeveer 500 gulden. Wanneer ik dat met de Cresta meet kom ik na een paar weken op een verbruik van 1,3 kwh per droogbeurt. Dat zijn geen halve wasjes en voornamelijk handdoeken en ondergoed, de rest wordt opgehangen. De Cresta functioneert prima, na een week meten bij de nieuwe koelvries combi zat ik iets boven het opgegeven fabrieksverbruik.
Ondertussen sneuvelen de gu-10 LED lampen stuk voor stuk, die goedkope dingen uit China van Aliexpress zijn echt waardeloos. Worden veel te warm. Maar eens kijken voor andere lampen.
Combi magnetron heeft redelijk hoog standby verbruik, maar kan niet zonder ergernis op een schakelaar. Ding wil namelijk dat je de taal instellingen doorloopt nadat hij van het net is geweest.
To-do korte termijn:
- Thuisserver veranderen van een 10 jaar oude win xp machine (80w continue). Wacht op onderdelen.
- CV tunen zoals in andere topic.
- Nieuwe laptop.
- Media player schakelaar geven.
- Youless aanschaffen, wordt nu wel beetje flauw van om met de Cresta door het huis te lopen
To-do lange termijn:
- Zuinigere desktop
Ik werk vanuit huis en home server is noodzakelijk, dus extreem laag zal mijn verbruik niet worden.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Klopt, en hij heeft een warmteafvoer droger, met een schoorsteentje dus, volgens mij zijn die ook veel beter dan condensdrogers, maar al bijna niet meer te koop. Of een afvoer droger beter is dan een warmptepomp droger weet ik niet, iig sneller (wat is mijn warmtepomp droger soms langzaam, merk wel dat het beter is voor het wasgoed door de lagere temperatuur, maar ik denk er zelfs over een tweede warmtepompdroger erbij te kopen).Notna schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:32:
[...]
Warmtepomp drogers zijn altijd zuiniger dan condens. Dus zo gek is dat niet
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 24-11-2013 19:46 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2013 10:08 ]
[ Voor 28% gewijzigd door Cranberry op 03-12-2013 10:44 ]
[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2013 12:14 ]
Reken eens uit wat het scheelt/de tvt is als je met zuinige apparaten dat terug kan brengen naar 8-10 per dag met wassen/drogen?Notna schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:32:
[...]
Hier ziet ik nu op ongeveer 6 kWh per dag als ik niet was of droog. Anders zit op 10 tot 12 per dag afhankelijk van het programma.
Even gekeken bij AEG (7 kg):franssie schreef op zondag 24 november 2013 @ 18:18:
[...]
Klopt, en hij heeft een warmteafvoer droger, met een schoorsteentje dus, volgens mij zijn die ook veel beter dan condensdrogers, maar al bijna niet meer te koop. Of een afvoerdroger beter is dan een warmptepomp droger weet ik niet, iig sneller (wat is mijn warmtepomp droger soms langzaam, merk wel dat het beter is voor het wasgoed door de lagere temperatuur, maar ik denk er zelfs over een tweede warmtepompdroger erbij te kopen).
[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 04-12-2013 11:35 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 04-12-2013 13:09 ]
Ik snap niet hoe jij aan een terugverdientijd komt van 1 tot 1,5 jaar... ik heb op kieskeurig even de goedkoopste warmtepompdroger er bij gepakt, 379,- Euro. Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat hij 0,30 kWh gebruikt per beurt (het is een el cheapo dus waarschijnlijk ligt het verbruik hoger).Notna schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:40:
Echter, deze condensdroger verbruik 2 kWh per beurt waar een warmtepompdroger 0,30 kWh (specs van fabrikant) verbruikt. Terugverdientijd zou iets van 1 jaar tot 1,5 zijn (als ik ervanuit ga dat ik de condensdroger gewoon zou gebruiken. Qals ik het blijf gebruiken zoals we nu doen doe ik er iets van 10 jaar over)
Jaar | Droog beurten per week |
---|---|
1 | 19 |
2 | 9,74 |
3 | 6,50 |
4 | 4,87 |
5 | 3,90 |
6 | 3,25 |
7 | 2,78 |
8 | 2,44 |
9 | 2,17 |
10 | 1,95 |
[ Voor 5% gewijzigd door LeechGuy op 04-12-2013 21:12 ]
A'dam PVOutput
Zolang je de was niet zelf hoeft op te hangen, zou ik het ook zo laten, Die tvt van 10 jaar heb je dan ook niet meerNotna schreef op woensdag 04 december 2013 @ 13:08:
Nee ik gebruik bijna niets voor een semi natte was aangezien we het misschien 10 minuten gebruiken voor een jumpstart (verbruik is dan 200 watt).
Onze zolder is altijd goed warm ivm de verwarming dus het kost ons in de winter met 10 minuten bij drogen een 1,5 dag voordat het droog is. Ruimte zat ook
Als het aan mij zou liggen zou ik het ook aanschaffen, maar mijnv rouw vind het nuttesloos nu ze weet hoeveel drogers uberhaubt gebruiken. En ik ga daar niet tegen in nu haha (volgend jaar weer een kans
)
Een relevante opmerking....
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Hoe ik er aan kom? Geen idee eigenlijk maar als ik jouw 1013 droogbeurten neem en ik uit ervaring weet dat ik minstens 4 droogbeurten per week heb dan kom ik uit op:LeechGuy schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:04:
[...]
Ik snap niet hoe jij aan een terugverdientijd komt van 1 tot 1,5 jaar... ik heb op kieskeurig even de goedkoopste warmtepompdroger er bij gepakt, 379,- Euro. Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat hij 0,30 kWh gebruikt per beurt (het is een el cheapo dus waarschijnlijk ligt het verbruik hoger).
Jouw huidige droger gebruikt per beurt 2 kWh.
Besparing per droog beurt 2 kWh - 0.3 kWh = 1,7 kWh a 0,22 Euro = 0,374 Euro.
De tvt is van de droger is dus 379/0,374 = 1013,369 droog beurten.
Jaar Droog beurten per week 1 19 2 9,74 3 6,50 4 4,87 5 3,90 6 3,25 7 2,78 8 2,44 9 2,17 10 1,95
Het lijkt mij dus dat jij ergens tussen de 9 en 10 jaar zit wat terugverdientijd betreft als je de was nu ook al volledig zou drogen. Of zit ik nu helemaal mis met mijn berekening?
Edit: gebruik gemaakt van significante cijfers (als ik de wiki tenminste goed begrepen heb)
[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 05-12-2013 08:57 ]
Even een update van mijn kant:coldasice schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:42:
[...]
Een investering van 1200euro in een nieuwe koelkast is veel geld dus dat gaat nog even niet gebeuren. We zitten te denken om op het einde van het jaar, wanneer we de afrekening krijgen met de afsluitbonus (250 euro, en de besparingen en de verkoop van de huidige amerikaanse koelkast) de omsteek maken.....dat verzacht de pijn aanzienlijk....
wordt zoiets:
[afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door joopv op 06-12-2013 22:41 ]
Dan moet je op de vloer folie doen en daarbovenop weer isolatiemateriaal. Folie zou in feite hittestralen moeten weerkaatsten maar "word wel warm". Dus hiermee tackle je eigenlijk nog niets / 50%.coldasice schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 22:27:
[...]
Even een update van mijn kant:
Inmiddels hebben we de amerikaanse koelkast vervangen door een ander exemplaar, ja zuiniger maar niet heel veel. Deze zit op 2,5kWh per dag, de bovenstaande Bosch. Dit scheelt iets meer dan 0,5kWh per dag. Op jaarbasis 200kWh.
Maar nu de grote vraag, waarom is deze amerikaanse koelkast niet veel zuiniger dan het vorige exemplaar. Ik vermoed dat dit komt omdat de koele kant van de koelkast onder de koelkast zit. En aangezien wij de vloerverwarming vrij hoog hebben staan (40 graden, vloertemperatuur 25 graden) denk ik dat dit de reden is dat de koelkast vrij veel verbruikt.
Voordat de discussie begint waarom de vloertemperatuur zo hoog staat, we werken allebei en overdag is niemand thuis. Wij komen rond half 6 thuis, rond 4uur gaat de vloerverwarming aan tot ongeveer 8uur. Dus hij staat maar 4uur per dag aan, ik wil hem in korte tijd warm stoken en dan de rest van de avond de temperatuur laten afgeven. We hebben een vrijstaand huis van 800m3 en gasverbruik tussen de 1100 en 1300m3 per jaar. Experimenteel getest blijkt dit het meeste ideale stookgedrag....
Iemand advies hoe ik de koelkast enigszins kan afschermen van de warme vloer? De koelkast heeft ongeveer 4cm ruimte, de maximale ruimte is dus iets van 2 cm. Folie werkt niet, dat heb ik geprobeerd....
Ik denk inderdaad dat ik voor deze combinatie ga, mooi dat dit direct meetbaar is in het verbruikdouweegbertje schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 22:37:
[...]
Dan moet je op de vloer folie doen en daarbovenop weer isolatiemateriaal. Folie zou in feite hittestralen moeten weerkaatsten maar "word wel warm". Dus hiermee tackle je eigenlijk nog niets / 50%.
Hij staat 5cm van de muur af dus dat had ik al gedaan, bovenop de koelkast zit de printplaat. Ik dacht hetzelfde als jij dat hij zijn warmte aan de bovenkant verloor want er zat een stuk plastic dat een beetje warm werd, nadat ik dat plastic losgedraaid had bleek er een printplaat onder te zitten voor het LED display. Daaronder isolatie. Achterkant wordt niet warm, alleen onder waar de compressor zit is veel warmte. Geldt onderstaande plaatje voor alle amerikaanse koelkasten?Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:21:
Dat gaat niets uitmaken, die vloerwarmte komt echt niet door die geïsoleerde bak heen, het gaat er meer om hoe de koelkast zijn warmte kwijt kan en vaak is dat aan de achterkant. Het ding 5 cm van de muur zetten scheelt meer i.m.h.o.
Ook gooien de meeste mensen bovenop veel spullen (hier ook maar ik zet het dan naar voren) dus die warmte kan ook niet weg boven, het moet vrij zijn daar zodat de warmte weg kan.
Heeft hij een koud water funtie? Die houd ook de hele dag je water koud maar gebruik je alleen in de zomer, misschien kan hij uitgezet worden.
Tijdens het schoonmaken ben ik maar 1 compressor tegengekomen. Klimaatklasse is SN, +10 tot +32, dus die is prima. Die had ik overigens gewoon gechecktPcDealer schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:35:
Misschien heb je wel twee compressoren (vriesgedeelte en koelgedeelte). Daarnaast moet je koelkast voor een bepaalde klimaatzone zijn, daar heb je niet naar gekeken gezien je reacties.
Het princiepe blijft wel gelijk en de meeste zitten wel het zelfde in elkaar maar wat een amerikaan duur maakt in verbruik is denk ik alleen de dubbele motor zoals hierboven al aangegeven en de schaafijsautomaat/ ijsblokjes maker in de linker deur.coldasice schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:32:
[...]
Hij staat 5cm van de muur af dus dat had ik al gedaan, bovenop de koelkast zit de printplaat. Ik dacht hetzelfde als jij dat hij zijn warmte aan de bovenkant verloor want er zat een stuk plastic dat een beetje warm werd, nadat ik dat plastic losgedraaid had bleek er een printplaat onder te zitten voor het LED display. Daaronder isolatie. Achterkant wordt niet warm, alleen onder waar de compressor zit is veel warmte. Geldt onderstaande plaatje voor alle amerikaanse koelkasten?
[afbeelding]
Het verbruik zou 500kWh moeten zijn, zit helaas op 800kWh. We gebruiken het koude water intensief, ijsblokjes staat uit maar wel gevuld met ijsblokjes, dit voorkomt dat je heel veel lucht uit de koelkast laat "vallen" als je de deur opentrekt en daarna weer moet afkoelen....Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:45:
[...]
Het princiepe blijft wel gelijk en de meeste zitten wel het zelfde in elkaar maar wat een amerikaan duur maakt in verbruik is denk ik alleen de dubbele motor zoals hierboven al aangegeven en de schaafijsautomaat/ ijsblokjes maker in de linker deur.
Het koel en vries gedeelte zal niet zoveel uitmaken. Is dit een ++ versie? En volgens spec's heeft hij een verbruik van? ... KWh/j
[ Voor 5% gewijzigd door coldasice op 07-12-2013 10:56 ]
Dan hebben we het hier al niet over een energie zuinige dus, de recente versies zitten in de 300 kWh op jaarbasis.coldasice schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:49:
[...]
Het verbruik zou 500kWh moeten zijn, zit helaas op 800kWh. We gebruiken het koude water intensief, ijsblokjes staat uit maar wel gevuld met ijsblokjes, dit voorkomt dat je heel veel lucht uit de koelkast laat "vallen" als je de deur opentrekt en daarna weer moet afkoelen....
ik ga toch proberen de koelkast/compressor af te schermen van de vloerverwarming, als het niks wordt, heb ik ook weer zo alles terugverbouwd....Zitten ook 2 2x25Watt lampen in, zou het schelen als ik die vervang door LED?....iedere minuut dat de koelkast openstaat moet je die verwarming weer afkoelen...
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Lucht? Dat zit er niet in hoor als het goed isTD-er schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 13:06:
En heb je de koelkast meteen aangezet na verplaatsen, of heeft 'ie eerst een dag gestaan voor 'ie aanging?
Als er lucht in de leidingen is gekomen tijdens transport, dan kan 'ie ook meer gebruiken (en maakt 'ie ook meer herrie)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Waarschijnlijk wel, dat ik dat bedoel.Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:35:
[...]
Lucht? Dat zit er niet in hoor als het goed iswaarschijnlijk bedoel je de olie.
Beste met vervoeren op zijn kant is er altijd voor zorgen dat het dichtgeknepen vulpijpje omhoog wijst, na plaatsing een uur of 10 laten staan en klaar is kees.coldasice schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:50:
Je kunt een koelkast prima plat vervoeren, gewoon een paar uur laten staan zodat de vloeistof (hierin zit smeermiddel) onderin zakt en de damp boven komt. Daarna pas de stekker erin.
Koelkast is niet de meeste zuinige nee, maar 50% meer dan specs is wel erg veel....
Is het water uit de kraan niet koud genoeg??coldasice schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:49:
[...] Het verbruik zou 500kWh moeten zijn, zit helaas op 800kWh. We gebruiken het koude water intensief,
Het plaatje doet het bij mij niet (timeout) maar het is zeker belangrijk om er achter te komen waar de koelkast de warmte laat. De achterkant is het schijnbaar niet. Bij mijn koelkast (niet 'amerikaans' maar wel een vrijstaand model) is dat via de zijwanden.coldasice schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:32:Achterkant wordt niet warm, alleen onder waar de compressor zit is veel warmte. Geldt onderstaande plaatje voor alle amerikaanse koelkasten?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Read the fucking manual. (RTFM)PcDealer schreef op zondag 08 december 2013 @ 18:29:
Dan is het rtfm en bekijken wat de clearance moet zijn.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Hij is niet nieuw, dus de omruil heeft ook niet heel veel gekost. De koelkast staat op 4 en de vriezer op -18., dat is mooi in te stellen.Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 23:15:
[...]
Beste met vervoeren op zijn kant is er altijd voor zorgen dat het dichtgeknepen vulpijpje omhoog wijst, na plaatsing een uur of 10 laten staan en klaar is kees.
50% meer is veel, als je hem net hebt de fabrikant er op aanspreken hoe dat kan, je vriesgedeelte staat niet toevallig op -24 graden toch? Als je dat al appart kan instellen. Dat halen ze vaak niet en -18 is voldoende.
Volgens de gegevens van onze koelkast moet de tempratuur zijn ingesteld op 4C.engelbertus schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:19:
ze meten het verbuik natuurlijk ook bij 7 graden koelkasttemperatuur lijkt mij want dat is de maximale temperatuur die voor een koelkast wordt aangeraden volgens mij...
[ Voor 14% gewijzigd door ATS79 op 10-12-2013 13:57 ]
Die snap ik even niet. De instelling op 4C is toch echt wat overal wordt aanbevolen. Nog even hierop gegoogeld.ATS79 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:55:
instelling is van veel factoren afhankelijk. Daarom is een aparte thermometer in je koelkast zo fijn.
Gemiddeld hoeft instelling 7 graden bij een volle koelkast waar de deur niet veel open gaat hoeft niet anders te zijn dan een koelkast met instelling 4 graden die bijna leeg is waar de koelkast veel van opengaat.
edit, staar je niet blind op de instelling, de werkelijk temperatuur in de koelkast is wat belangrijk is
Nou ja, ik ga er wel van uit dat als ik mijn koelkast instel op 5 graden, dat de werkelijke temperatuur ook 5 graden is. Ik heb nooit de behoefte gehad dat na te meten trouwens, dus ik vraag me af wat je nu precies bedoelt? Waar is anders zo'n instelling voor?ATS79 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:55:
instelling is van veel factoren afhankelijk. Daarom is een aparte thermometer in je koelkast zo fijn.
Gemiddeld hoeft instelling 7 graden bij een volle koelkast waar de deur niet veel open gaat hoeft niet anders te zijn dan een koelkast met instelling 4 graden die bijna leeg is waar de koelkast veel van opengaat.
edit, staar je niet blind op de instelling, de werkelijk temperatuur in de koelkast is wat belangrijk is
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Daar ben ik niet zo zeker van. Er zitten tussen thermostaten nogal wat verschillen qua nauwkeurigheid.BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:29:
[...]
Nou ja, ik ga er wel van uit dat als ik mijn koelkast instel op 5 graden, dat de werkelijke temperatuur ook 5 graden is. Ik heb nooit de behoefte gehad dat na te meten trouwens, dus ik vraag me af wat je nu precies bedoelt? Waar is anders zo'n instelling voor?
instelling en werkelijke temperatuur zijn idd niet gelijk. (zou je wel willen)Schinnen-groen schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:05:
[...]
Die snap ik even niet. De instelling op 4C is toch echt wat overal wordt aanbevolen. Nog even hierop gegoogeld.
Die laat ik even buiten beschouwing, regeling is vaak veel netter, en zo als je aangeeft zijn er meer voordelen.Seafarer schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:27:
Koop de volgende keer een koelkast met ventilator en een nofrost vriesgedeelte met ventilator.
Dit is het verschil in juist meten en regelen.
Ik heb het zelf ervaren. En wil niets anders meer. Extra verbruik? als je vergeetachtig bent en een beetje druk. Dan hoef je niet over ontdooien na te denken. Ik bespaar daar ook op.
[ Voor 3% gewijzigd door ATS79 op 10-12-2013 15:49 ]
Ook altijd leuk.
Mee eens, maar ik vind een real time meting met een externe draadloze thermometer ook een eyeopener.ThinkPadd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:34:
Als je temperatuur van koelkast wil meten moet je er wel om denken dat je de thermometer in een glas water zet en die 12 uur laat staan. Anders meet je de temperatuur van de lucht.
Ik heb weekschakelaars gekocht ivm weekend, kosten bij gamma ook maar 8 of 9 euro. Super snelle terugverdientijdThinkPadd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:55:
Heb trouwens deze schakelklokken een hele tijd terug gekocht: https://www.gamma.nl/asso...kelklok-3-stuks/p/B364800
Goedkoop, en daarmee snelle terugverdientijdVerbruik van de schakelaar zelf is 0W volgens mijn Cresta meter... Niet echt 0W natuurlijk (je hoort het motortje draaien) maar wel zeer laag dus. Heb er eentje voor TV meubel, eentje voor de kerstverlichting, en eentje voor TV in slaapkamer.
Ik deed dat voorheen met mijn WLAN, maar het is toch een stuk comfortabeler met een digitale tijdschakelaar. (Positief punt is dat ik dan ook niet meer s'nachts door blijf internetten omdat ik dat ding moet omzeilen) Meer nachtrust.PcDealer schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:51:
Ik heb er een met een verbruik van 0: zelf uitschakelen.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Bij de Blokker nog geen 6 euro.coldasice schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 18:47:
[...]
Ik heb weekschakelaars gekocht ivm weekend, kosten bij gamma ook maar 8 of 9 euro. Super snelle terugverdientijd
Volgens de site is Eco 50 graden:coldasice schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:32:
Ik heb van de week mijn vaatwasser doorgemeten en de zogenaamde ECO stand, die wij altijd gebruikte, verbruikt 1.14kWh, de reguliere 45 graden knop blijkt maar 0.86kWh te verbruiken. Het is een siemens SX65E001EU vaatwasser met energieklasse A.
"meten is weten" alweer
Nu nog even afwachten of het wasresultaat hetzelfde is....
En jouw geval verwacht ik bij snel en schoon ook een hoger verbruik.Rol-Co schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:38:
Dat is normaal, mijn A++ vaatwasser gebruikt 1,3 op quick en clean (58 min) en 0,95 op de eco stand.
Het ++ en eco zit het meest in water. Beide zijn 55 graden.
Fritz!Box kun je instellen met schema's voor WLAN on/off tijdperiodes... en met het zeer lage verbruik by default, is dat weer een beetje zuinigerBertV schreef op maandag 16 december 2013 @ 08:47:
[...]
Ik deed dat voorheen met mijn WLAN, maar het is toch een stuk comfortabeler met een digitale tijdschakelaar. (Positief punt is dat ik dan ook niet meer s'nachts door blijf internetten omdat ik dat ding moet omzeilen) Meer nachtrust.
WLAN ( feitelijk de hele modem) is uit van 12:00 tot 7:00
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2013 12:46 ]
Mobiel dataverkeer zou een issue kunnen zijn, al kun je vaak apps updaten en andere dingen met hoger dataverbruik doen als je zelf nog wakker bent en dus de WiFi nog aan staat.ThinkPadd schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:46:
Ik snap nooit waarom mensen hun WLAN uitschakelen 's nachts. Ik zou dat behoorlijk vervelend vinden.
- Ten eerste kost het je meer mobiel dataverkeer (indien je een smartphone hebt)
- Ten tweede worden m'n apps vaak 's nachts bijgewerkt (omdat ik heb ingesteld dat hij alleen mag bijwerken op wifi).
- Ook gaat m'n batterij sneller leeg als ik alleen mobiel internet heb. Met WiFi is het zuiniger.
[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 29-12-2013 13:55 ]
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2013 14:48 ]
Goeie tip
Nooit geweten dat ik de hardheid kon instellen, en dat het energieverbruik per programma in de specs stonden, ook goeie tipPcDealer schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:25:
[...]
Volgens de site is Eco 50 graden:
[...]
Bij de Technische Specificaties zie je het verbruik van programma's 1 tot en met 5.
Heb je de waterhardheid ingesteld?
[...]
En jouw geval verwacht ik bij snel en schoon ook een hoger verbruik.
[ Voor 5% gewijzigd door coldasice op 29-12-2013 22:36 ]
[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 31-12-2013 11:38 ]
Of van de action, geloof iets van 2 euro, alleen niet digitaal
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Die hebben als nadeel dat ze elke dag dezelfde tijden aanhouden en dus niet bijvoorbeeld de scheiding werkdagen/weekend hebben.PASware schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 10:21:
[...]
Of van de action, geloof iets van 2 euro, alleen niet digitaal
Blokker heeft zeker veel bestellingen gehad na deze post, inmiddels is de prijs bij Blokker 6,99 (en scheelt het dus niet heel veel meer met andere aanbieders).
wattmeters op koelkast om sluipverbruik eruit te halan? wat ga je doen dan, de koelkast snachts uitzetten?_matt_ schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 21:47:
Inspirerend topic!
Hier is nu alles LED of spaarlamp. (alleen de badkamer is halogeen IP44)
Verder een elektrische weektimer op de AV groep (Conrad), wattmeter op de verbruikers (oa koelkast) om de sluipverbruikers eruit te halen en schakelaars op de wandcontactdoos om verbruikers helemaal uit te zetten.
Mooi voornemen voor dit jaar om het verbruik naar beneden te brengen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
https://www.google.nl/sea...k+met+schakelaar&tbm=ischfabstar81 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:36:
overigens vind ik timers op AV-groepen beetje irritant, zoek daarin ook een goede modus. want stel dat je eens laat opblijft doordeweeks, gaat dan je tv uit terwijl je tv zit te kijken?
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Voor de raspberry pi is het niet erg aan te bevelen om deze uit te schakelen zonder eerst het halt commando te geven, je sd kaart loopt anders bij het wegvallen van de spanning het risico om corrupt te raken.fabstar81 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:12:
ik krijg deze morgen binnen http://www.nuonenergiewin...lug-6-voor-nuon-e-manager
importeren in vera en lossssss.
wat er bij mij achter hangt is een TV 46 inch, blu-ray, raspberry pi (24*7), versterker. ben benieuwd wat die doet aan sluipverbruik. morgen meten.
decoder, dvd-speler al geelimineerd. server van 100 watt deels vervangen door laptop 37 watt
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq