Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:09
Terwijl de grote overschotten op het moment uit Duitsland komen midden op zonnige winderige dagen.
Achterhaald concept dat ouderwetse nachttarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 11:08

Len

Leeg

tonschong schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 20:19:
[...]

Alleen jammer dat het verschil in tarief tussen hoog en laag nog maar 2 cent is.....
En met dat verbruik, heb je een bedrijf aan huis of ontbreken er komma's? Hoop voor je dat dat de meterstand is en niet je jaarverbruik.... 8)7
Ik zei totaal, dus mijn meterstand en niet mijn jaarverbruik.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Len schreef op zaterdag 23 november 2013 @ 22:02:
[...]

Ik zei totaal, dus mijn meterstand en niet mijn jaarverbruik.
Het zegt alleen zo weinig, afgezien van de verhouding tussen hoog en laag tarief ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 15-09 11:08

Len

Leeg

En daar ging het nou om. Dat ik meer in het laag verbruik. ;)

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijoy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 14:06
Vebruik hier is gezakt van 13 kwh naar 10,5 kwh per dag door standby killers, led, klik aan, etc.

Wat ik merkwaardig vind, ik lees altijd dat de droger zo'n energievreter is dus ik ging van het ergste uit. Het valt alleen heel erg mee en ik kom zelfs onder de opgave die ik zie bij veel warmtepompdrogers enzo. Het is een Electrolux uit 1996 met warme lucht afvoer van in mijn herinnering ongeveer 500 gulden. Wanneer ik dat met de Cresta meet kom ik na een paar weken op een verbruik van 1,3 kwh per droogbeurt. Dat zijn geen halve wasjes en voornamelijk handdoeken en ondergoed, de rest wordt opgehangen. De Cresta functioneert prima, na een week meten bij de nieuwe koelvries combi zat ik iets boven het opgegeven fabrieksverbruik.

Ondertussen sneuvelen de gu-10 LED lampen stuk voor stuk, die goedkope dingen uit China van Aliexpress zijn echt waardeloos. Worden veel te warm. Maar eens kijken voor andere lampen.

Combi magnetron heeft redelijk hoog standby verbruik, maar kan niet zonder ergernis op een schakelaar. Ding wil namelijk dat je de taal instellingen doorloopt nadat hij van het net is geweest.

To-do korte termijn:
- Thuisserver veranderen van een 10 jaar oude win xp machine (80w continue). Wacht op onderdelen.
- CV tunen zoals in andere topic.
- Nieuwe laptop.
- Media player schakelaar geven.
- Youless aanschaffen, wordt nu wel beetje flauw van om met de Cresta door het huis te lopen

To-do lange termijn:
- Zuinigere desktop

Ik werk vanuit huis en home server is noodzakelijk, dus extreem laag zal mijn verbruik niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verbruik van die server kan makkelijker gehalveerd worden, met waarschijnlijk ook nog prestatiewinst :) Ik zit met een Pentium G620 (vergelijkbaar met i3) op 40 - 45W idle met 1x 3.5" en 1x 2.5"

Voor GU10 kun je misschien de LEDARE van IKEA pakken? Ik ben behoorlijk tevreden over die LEDARE serie. Niet duur, en prima licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Server kan misschien ook met een synology, nog geen 20W op vol vermogen, loopt hier 24/7 als webserver, data server en camera systeem.
2x 3,5 disk er in.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijoy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 14:06
Moet echt een Windows server zijn, hij moet namelijk Windows software met een custom programmatje van mij die wat handelingen op die software uitvoert. Prestaties mogen erg laag zijn hiervoor, getuige het systeem waar het nu op draait.
Heb een half jaar geleden dit aangeschaft:
- MSI H61MA-E35
- Crucial 64 GB m4
- Intel G1610
- Win 8
Alleen wat problemen met moederbord, RMA loopt.
Hopelijk is het wat, eigenlijk zijn aanschafkosten hiervoor niet zo heel relevant want is allemaal bedrijfsmatig en stroom moet uit prive worden betaald.
ThinkPadd schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:30:
Voor GU10 kun je misschien de LEDARE van IKEA pakken? Ik ben behoorlijk tevreden over die LEDARE serie. Niet duur, en prima licht.
Ok ik ga er eens een paar ophalen als ik in de buurt kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
ThinkPadd schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:30:
Mee eens, die 230V LED lampen van de Ikea zijn prima.
Draaien hier al zeker meer dan een jaar mee en geven prettig licht.
Het is mij trouwens wel opgevallen dat deze serie inmiddels een iets andere behuizing heeft, waar minder uit koelelement lijkt te bestaan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

gijoy schreef op zondag 24 november 2013 @ 15:25:
Vebruik hier is gezakt van 13 kwh naar 10,5 kwh per dag door standby killers, led, klik aan, etc.

Wat ik merkwaardig vind, ik lees altijd dat de droger zo'n energievreter is dus ik ging van het ergste uit. Het valt alleen heel erg mee en ik kom zelfs onder de opgave die ik zie bij veel warmtepompdrogers enzo. Het is een Electrolux uit 1996 met warme lucht afvoer van in mijn herinnering ongeveer 500 gulden. Wanneer ik dat met de Cresta meet kom ik na een paar weken op een verbruik van 1,3 kwh per droogbeurt. Dat zijn geen halve wasjes en voornamelijk handdoeken en ondergoed, de rest wordt opgehangen. De Cresta functioneert prima, na een week meten bij de nieuwe koelvries combi zat ik iets boven het opgegeven fabrieksverbruik.

Ondertussen sneuvelen de gu-10 LED lampen stuk voor stuk, die goedkope dingen uit China van Aliexpress zijn echt waardeloos. Worden veel te warm. Maar eens kijken voor andere lampen.

Combi magnetron heeft redelijk hoog standby verbruik, maar kan niet zonder ergernis op een schakelaar. Ding wil namelijk dat je de taal instellingen doorloopt nadat hij van het net is geweest.

To-do korte termijn:
- Thuisserver veranderen van een 10 jaar oude win xp machine (80w continue). Wacht op onderdelen.
- CV tunen zoals in andere topic.
- Nieuwe laptop.
- Media player schakelaar geven.
- Youless aanschaffen, wordt nu wel beetje flauw van om met de Cresta door het huis te lopen

To-do lange termijn:
- Zuinigere desktop

Ik werk vanuit huis en home server is noodzakelijk, dus extreem laag zal mijn verbruik niet worden.
Warmtepomp drogers zijn altijd zuiniger dan condens. Dus zo gek is dat niet ;)

Hier ziet ik nu op ongeveer 6 kWh per dag als ik niet was of droog. Anders zit op 10 tot 12 per dag afhankelijk van het programma.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier een gemiddelde van 47,2 kWh per week, incl. droger en wasmachine.

Maar er kan nog wat vanaf, denk ik.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Notna schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:32:
[...]
Warmtepomp drogers zijn altijd zuiniger dan condens. Dus zo gek is dat niet ;)
Klopt, en hij heeft een warmteafvoer droger, met een schoorsteentje dus, volgens mij zijn die ook veel beter dan condensdrogers, maar al bijna niet meer te koop. Of een afvoer droger beter is dan een warmptepomp droger weet ik niet, iig sneller (wat is mijn warmtepomp droger soms langzaam, merk wel dat het beter is voor het wasgoed door de lagere temperatuur, maar ik denk er zelfs over een tweede warmtepompdroger erbij te kopen).

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 24-11-2013 19:46 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De YouLess hangt in m'n appartement. Gelijk gekoppeld aan Bidgely, en nu kan ik na een paar dagen meten wel een aantal dingen uit de grafieken aflezen.

We zitten op 5 a 6 kWh verbruik per dag, lijkt mij erg netjes.

Idle verbruik zit op continu 65 - 70W. Bestaat uit:
  • Server: 30W
  • Ketel: nog niet gemeten, maar 11W idle volgens handleiding
  • 2 opladers telefoon: 5W ?
  • PC in standby: 5 - 8W?
  • Klokje magnetron: 4W
  • Router, switch, modem: 8W vermoedelijk (zal nog even meten, zal iets hoger zijn vermoedelijk)
Vaatwasser op 1 na zuinigste programma (Eco 50 graden, er is ook nog een 30 graden programma maar dan maakt hij de vaat niet droog) gebruikt 2x een halfuur lang 2500W (programma van 2H). Tijdens spoelen/pompen enzo rond de 130 - 140W grof geschat. Valt mij best mee. Als we met z'n tweeën zijn draait hij om de 2 dagen (doen hem pas aan als hij vol is). Bij visite draait hij wel zelfde avond nog ivm meer vaat.

Verder overal LED verlichting (gelijk in het begin toen we hier gingen wonen overal LED ingestopt zodat we eraan gewend zijn). Audiohoek en TV slaapkamer achter tijdschakelaar.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2013 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:53
Geen koelkast e/o diepvries (ivm standy verbruik)?

[ Voor 28% gewijzigd door Cranberry op 03-12-2013 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koelvries combinatie met A+ label. Als die aanslaat gebruikt hij 92W. Slaat om de 2 uur aan en draait dan ongeveer 20 - 30 min.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2013 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vaatwasser is vrij lang, hier op eco 2x 10 min 2000W en doet er 2,35u over en verbruikt dan 1,1 kWh voor een vaat, kan ook op quick en clean in 58 min en dat is iets meer met 1,35kWh.
A++ vaatwasser, merk beko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Notna schreef op zondag 24 november 2013 @ 17:32:
[...]

Hier ziet ik nu op ongeveer 6 kWh per dag als ik niet was of droog. Anders zit op 10 tot 12 per dag afhankelijk van het programma.
Reken eens uit wat het scheelt/de tvt is als je met zuinige apparaten dat terug kan brengen naar 8-10 per dag met wassen/drogen?
franssie schreef op zondag 24 november 2013 @ 18:18:
[...]

Klopt, en hij heeft een warmteafvoer droger, met een schoorsteentje dus, volgens mij zijn die ook veel beter dan condensdrogers, maar al bijna niet meer te koop. Of een afvoerdroger beter is dan een warmptepomp droger weet ik niet, iig sneller (wat is mijn warmtepomp droger soms langzaam, merk wel dat het beter is voor het wasgoed door de lagere temperatuur, maar ik denk er zelfs over een tweede warmtepompdroger erbij te kopen).
Even gekeken bij AEG (7 kg):

- afvoerdrogers zijn label C en doen 4,25kWh (energieverbruik katoen kastdroog,1000 rpm);
- condensdrogers zijn bij label B en doen 4,29kWh (energieverbruik katoen kastdroog,1000 rpm);
- warmtepompdrogers beginnen bij label A+ en doen 1,79-2,17kWh (energieverbruik katoen kastdroog,1000 rpm

Hierbij heb ik gezien dat de 8kg condensdrogerdroger per kilo gezien zuiniger is dan de 7kg versie. Bij warmtepompdrogers zijn de 8kg drogers 0,256-0,31kWh/kg doen en de 8kg modellen 0,189/0,32kWh/kg.

Inderdaad warmtepompdrogers zijn het langzaamst (vanwege de lagere temperatuur) en afvoerdrogers het snelst omdat alle vocht meteen naar buiten wordt geblazen. Echter de warmte gaat ook verloren en moet dus continu veel aangevuld worden.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ik heb eigenlijk gelogen :+. Overzichtje van 14 dagen:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/elect_nov.png

De dagen dat je de piek naar ~10 kWh ziet gaan zijn de dagen dat we wassen en heel kort (20 mins) drogen. Ik denk dat ik wellicht met een energiezuinigere wasmachine/droger/koelvriescombi iets van 2 kWh zou kunnen schelen (max) maar dat is eerder onderbuikgevoel dan echt kijkende naar verbruik. Zal ik zo even gaan doen :) (Excel ftw! )

Overigens; mijn hoog en laag kloppen niet echt. Mijn II meter is namelijk voor het laag tarief waar I voor hoog is. Dat haalde ik door elkaar op de site van energiemanageronline.nl

Ik zal eens vragen of de admins op Engergieverbruik dat in de Db kunnen omwisselen zonder al te veel gedoe...

Edit: Heb eens zitten rekenen en met name een nieuwe droger zou wonderen doen voor het energieverbruik. We gebruiken de droger nu een uur per week maximaal maar dan drogen we de wassen niet compleet ermee; gewoon een 'jumstart'. Echter, deze condensdroger verbruik 2 kWh per beurt waar een warmtepompdroger 0,30 kWh (specs van fabrikant) verbruikt. Terugverdientijd zou iets van 1 jaar tot 1,5 zijn (als ik ervanuit ga dat ik de condensdroger gewoon zou gebruiken. Qals ik het blijf gebruiken zoals we nu doen doe ik er iets van 10 jaar over :P )

De wasmachine scheelt je amper in Elektra (0.3 kWh, A vs A+++) maar zal je aardig wat in water schelen denk ik. De koelvries combi (A) vreet ook amper iets en is ook zonde om nu te gaan vervangen.

All in all; ik zou de droger kunnen vervangen maar zoals we het nu gebruiken is er niet bar veel winst uit te halen. Wanneer ze de geest geven zal ik wel gaan kijken naar het verbruik maar ik ga er nu geen geld in stoppen om het nu te kunnen besparen per kWh :)

[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 04-12-2013 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:15
Als je het anders bekijkt.... Je verbruikt nu 2 kWh voor een nog steeds natte was. Voor 1,3 kWh heb je een kast droog resultaat. Als je de was binnen verder droogt en in deze tijd van het jaar heb je niet echt veel alternatieve, kost het je ook energie. Of een lange droogtijd op zolder en een muf resultaat.
Ik heb sinds kort een WP droger, dit had ik jaren eerder moeten doen. Scheelt 's winters ernorm veel tijd, geen was meer ophangen, en plek, geen droogrek meer. In de zomer gaat de was natuurlijk wel naar buiten, drogen aan de wind is altijd nog het lekkerst.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Nee ik gebruik bijna niets voor een semi natte was aangezien we het misschien 10 minuten gebruiken voor een jumpstart (verbruik is dan 200 watt). :+

Onze zolder is altijd goed warm ivm de verwarming dus het kost ons in de winter met 10 minuten bij drogen een 1,5 dag voordat het droog is. Ruimte zat ook :)

Als het aan mij zou liggen zou ik het ook aanschaffen, maar mijnv rouw vind het nuttesloos nu ze weet hoeveel drogers uberhaubt gebruiken :P. En ik ga daar niet tegen in nu haha (volgend jaar weer een kans ;) )

[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 04-12-2013 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
In navolging van mijn posts in november over het vervangen van de oude elektromagnetische voorschakelapparaten door nieuwe elektronische voorschakelapparaten, was ik te zuinig in mijn schattingen wat betreft energieverbruik.

Voor een 36W T8 lamp gebruikt een ouder elektromagnetisch VSA meer dan 45W. De nieuwe hoogfrequente VSA's gebruiken zelfs minder dan 36W voor een 36W T8 lamp. (zie bron)

Afgelopen maandag heb ik een nieuw TL-armatuur gekocht, T8 120 cm 36W incl. elektronisch voorschakelapparaat (voor maar €5 inclusief lamp!). Op de verpakking staat dat deze gebruik maakt van een A2 BAT elektronisch voorschakelapparaat. BAT = best available technology, A2 een kwalificatie van de EU voor voorschakelapparaten. Deze verbruikt met lamp aan 33W. Lichtopbrengst zal zo rond de 3000 lumen zitten. Volgens de verpakking dan ook: 93 lm/W. :)

Al met al ben ik erg tevreden over TL-verlichting en deze nieuwe elektronische voorschakelapparaten.

Voor de geïnteresseerden hier meer over de efficiëntie van voorschakelapparaten:

http://www.eu-greenlight.org/pdf/BallastGuideEN200212.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 13:46
Notna schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:40:
Echter, deze condensdroger verbruik 2 kWh per beurt waar een warmtepompdroger 0,30 kWh (specs van fabrikant) verbruikt. Terugverdientijd zou iets van 1 jaar tot 1,5 zijn (als ik ervanuit ga dat ik de condensdroger gewoon zou gebruiken. Qals ik het blijf gebruiken zoals we nu doen doe ik er iets van 10 jaar over :P )
Ik snap niet hoe jij aan een terugverdientijd komt van 1 tot 1,5 jaar... ik heb op kieskeurig even de goedkoopste warmtepompdroger er bij gepakt, 379,- Euro. Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat hij 0,30 kWh gebruikt per beurt (het is een el cheapo dus waarschijnlijk ligt het verbruik hoger).
Jouw huidige droger gebruikt per beurt 2 kWh.

Besparing per droog beurt 2 kWh - 0.3 kWh = 1,7 kWh a 0,22 Euro = 0,374 Euro.
De tvt is van de droger is dus 379/0,374 = 1013,369 droog beurten.

JaarDroog beurten per week
119
29,74
36,50
44,87
53,90
63,25
72,78
82,44
92,17
101,95

Het lijkt mij dus dat jij ergens tussen de 9 en 10 jaar zit wat terugverdientijd betreft als je de was nu ook al volledig zou drogen. Of zit ik nu helemaal mis met mijn berekening?

Edit: gebruik gemaakt van significante cijfers (als ik de wiki tenminste goed begrepen heb :))

[ Voor 5% gewijzigd door LeechGuy op 04-12-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

In ieder geval mis met significante cijfers. :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Notna schreef op woensdag 04 december 2013 @ 13:08:
Nee ik gebruik bijna niets voor een semi natte was aangezien we het misschien 10 minuten gebruiken voor een jumpstart (verbruik is dan 200 watt). :+

Onze zolder is altijd goed warm ivm de verwarming dus het kost ons in de winter met 10 minuten bij drogen een 1,5 dag voordat het droog is. Ruimte zat ook :)

Als het aan mij zou liggen zou ik het ook aanschaffen, maar mijnv rouw vind het nuttesloos nu ze weet hoeveel drogers uberhaubt gebruiken :P. En ik ga daar niet tegen in nu haha (volgend jaar weer een kans ;) )
Zolang je de was niet zelf hoeft op te hangen, zou ik het ook zo laten, Die tvt van 10 jaar heb je dan ook niet meer :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een relevante opmerking.... :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

LeechGuy schreef op woensdag 04 december 2013 @ 20:04:
[...]

Ik snap niet hoe jij aan een terugverdientijd komt van 1 tot 1,5 jaar... ik heb op kieskeurig even de goedkoopste warmtepompdroger er bij gepakt, 379,- Euro. Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat hij 0,30 kWh gebruikt per beurt (het is een el cheapo dus waarschijnlijk ligt het verbruik hoger).
Jouw huidige droger gebruikt per beurt 2 kWh.

Besparing per droog beurt 2 kWh - 0.3 kWh = 1,7 kWh a 0,22 Euro = 0,374 Euro.
De tvt is van de droger is dus 379/0,374 = 1013,369 droog beurten.

JaarDroog beurten per week
119
29,74
36,50
44,87
53,90
63,25
72,78
82,44
92,17
101,95

Het lijkt mij dus dat jij ergens tussen de 9 en 10 jaar zit wat terugverdientijd betreft als je de was nu ook al volledig zou drogen. Of zit ik nu helemaal mis met mijn berekening?

Edit: gebruik gemaakt van significante cijfers (als ik de wiki tenminste goed begrepen heb :))
Hoe ik er aan kom? Geen idee eigenlijk maar als ik jouw 1013 droogbeurten neem en ik uit ervaring weet dat ik minstens 4 droogbeurten per week heb dan kom ik uit op:

1013/4 = 4,8 jaar terugverdientijd (ja we drogen veel door die luiers als we het zouden gebruiken)

Overigens verbruikt mijn condens droger op vol vermogen 2 kWh, niet 2 per beurt. Hij moet 2 uur aanstaan om de was te drogen (luiers). Mindl dit is een extra droog programma, niet kastdroog (wat zeiknat is imo)

Hoe dan ook; vrouwlief heeft er vrede mee en ik hoef de was zelf niet op te hangen of te doen dus ik vind het prima. Als de kinderen ouder zijn en meer was er doorheen rammen zal ze wel anders piepen en dan gaat er mooi een warmtepompdroger A+++ in :)

Also:

Elect voor dezelfde periode 2013 (energiemanageronline.nl) (Let wel, hoog en laag staan in de verkeerde tabel (doh). Admins kijken of ze die kunnen omwisselen voor me):

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Elec_Okt_dec.png

Je ziet welke week ik begonnen ben met besparen :+ Besparing is gemeten door het verbruik van vorig jaar in te vullen (totaal verbruik that is; dat is dus de doelstelling)

2012:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Elec_Okt_dec_12.png

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 05-12-2013 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even in de Plugwise data gekeken.

De warmtepompdroger verbruikt iets minder dan de helft aan energie in vergelijking met de oude afvoerdroger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Op extra droog verbruikt de Zanussi WP droger ongeveer 1,3 kWh. De droogtijd is dan ongeveer 2 uur, ligt eraan wat erin zit. Deze cijfers zijn een gemiddelde van 10 droogbeurten met verschillende soorten wasgoed, gemeten met een simpele verbruiksmeter van conrad, de energie check 3000. Als je oude droger 2 kWh verbruikt dan is dit geen slechte, en vervangen is dan voorlopig niet nodig. Een WP droger die maar 0,3 kWh verbuikt voor een droge was heb ik nog niet gevonden. Of je moet geen verwarming gebruiken, dan wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Moeilijk om e.e.a. met elkaar te vergelijken.
De metingen van ons zijn over een periode van ong. 1 jaar.
Je kan alleen heel globaal die twee met elkaar vergelijken: soort wasgoed, de omgevingstemperatuur, de luchtvochtigheid, etc.

Dat de droogtijd langer is dan bij de conventionele drogers is inherent, je droogt met een lagere temperatuur.

Maar die langere droogtijd is geen probleem als je ook een zeer milieuvriendelijke wasmachine hebt. De wasmachine neemt zijn tijd in vergelijking met de oude en dat is prima met de langere droogtijd van de WP droger.

Jammer dat de droger wel een programma heeft om zonder verwarming te werken, maar dan werkt de vochtsensor niet meer.
Wie gaf die tip ook alweer? Was dat Eric-pvt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50
coldasice schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:42:
[...]

Een investering van 1200euro in een nieuwe koelkast is veel geld dus dat gaat nog even niet gebeuren. We zitten te denken om op het einde van het jaar, wanneer we de afrekening krijgen met de afsluitbonus (250 euro, en de besparingen en de verkoop van de huidige amerikaanse koelkast) de omsteek maken.....dat verzacht de pijn aanzienlijk....

wordt zoiets:
[afbeelding]
Even een update van mijn kant:
Inmiddels hebben we de amerikaanse koelkast vervangen door een ander exemplaar, ja zuiniger maar niet heel veel. Deze zit op 2,5kWh per dag, de bovenstaande Bosch. Dit scheelt iets meer dan 0,5kWh per dag. Op jaarbasis 200kWh.

Maar nu de grote vraag, waarom is deze amerikaanse koelkast niet veel zuiniger dan het vorige exemplaar. Ik vermoed dat dit komt omdat de koele kant van de koelkast onder de koelkast zit. En aangezien wij de vloerverwarming vrij hoog hebben staan (40 graden, vloertemperatuur 25 graden) denk ik dat dit de reden is dat de koelkast vrij veel verbruikt.

Voordat de discussie begint waarom de vloertemperatuur zo hoog staat, we werken allebei en overdag is niemand thuis. Wij komen rond half 6 thuis, rond 4uur gaat de vloerverwarming aan tot ongeveer 8uur. Dus hij staat maar 4uur per dag aan, ik wil hem in korte tijd warm stoken en dan de rest van de avond de temperatuur laten afgeven. We hebben een vrijstaand huis van 800m3 en gasverbruik tussen de 1100 en 1300m3 per jaar. Experimenteel getest blijkt dit het meeste ideale stookgedrag....

Iemand advies hoe ik de koelkast enigszins kan afschermen van de warme vloer? De koelkast heeft ongeveer 4cm ruimte, de maximale ruimte is dus iets van 2 cm. Folie werkt niet, dat heb ik geprobeerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou de vloer isoleren maar ook tevens een luchtstroom forceren tussen de vloer en de koelkast, met een tangentiale blower die je op een heel laag toerental laat draaien. Als je een 230V tangentiale blower neemt, en je zet een condensator in serie (waarde experimenteel bepalen, iets tussen de 0,5 en 5 uf 400V AC) is hij volkomen geruisloos en gebruikt hij maar een paar watt.

Afbeeldingslocatie: http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/1781444-40.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door joopv op 06-12-2013 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

coldasice schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 22:27:
[...]

Even een update van mijn kant:
Inmiddels hebben we de amerikaanse koelkast vervangen door een ander exemplaar, ja zuiniger maar niet heel veel. Deze zit op 2,5kWh per dag, de bovenstaande Bosch. Dit scheelt iets meer dan 0,5kWh per dag. Op jaarbasis 200kWh.

Maar nu de grote vraag, waarom is deze amerikaanse koelkast niet veel zuiniger dan het vorige exemplaar. Ik vermoed dat dit komt omdat de koele kant van de koelkast onder de koelkast zit. En aangezien wij de vloerverwarming vrij hoog hebben staan (40 graden, vloertemperatuur 25 graden) denk ik dat dit de reden is dat de koelkast vrij veel verbruikt.

Voordat de discussie begint waarom de vloertemperatuur zo hoog staat, we werken allebei en overdag is niemand thuis. Wij komen rond half 6 thuis, rond 4uur gaat de vloerverwarming aan tot ongeveer 8uur. Dus hij staat maar 4uur per dag aan, ik wil hem in korte tijd warm stoken en dan de rest van de avond de temperatuur laten afgeven. We hebben een vrijstaand huis van 800m3 en gasverbruik tussen de 1100 en 1300m3 per jaar. Experimenteel getest blijkt dit het meeste ideale stookgedrag....

Iemand advies hoe ik de koelkast enigszins kan afschermen van de warme vloer? De koelkast heeft ongeveer 4cm ruimte, de maximale ruimte is dus iets van 2 cm. Folie werkt niet, dat heb ik geprobeerd....
Dan moet je op de vloer folie doen en daarbovenop weer isolatiemateriaal. Folie zou in feite hittestralen moeten weerkaatsten maar "word wel warm". Dus hiermee tackle je eigenlijk nog niets / 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Een plaatje van 2 cm EPS onder de de koelkast, werkt perfect. Folie werkt minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
douweegbertje schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 22:37:
[...]

Dan moet je op de vloer folie doen en daarbovenop weer isolatiemateriaal. Folie zou in feite hittestralen moeten weerkaatsten maar "word wel warm". Dus hiermee tackle je eigenlijk nog niets / 50%.
Ik denk inderdaad dat ik voor deze combinatie ga, mooi dat dit direct meetbaar is in het verbruik :) Ik geloof dat vloerverwarming stralingswarmte is, die zou je moeten kunnen tegenhouden met folie, maar wordt uiteindelijk zelf warm...misschien nog een stilstaand luchtlaagje ertussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat gaat niets uitmaken, die vloerwarmte komt echt niet door die geïsoleerde bak heen, het gaat er meer om hoe de koelkast zijn warmte kwijt kan en vaak is dat aan de achterkant. Het ding 5 cm van de muur zetten scheelt meer i.m.h.o.
Ook gooien de meeste mensen bovenop veel spullen (hier ook maar ik zet het dan naar voren) dus die warmte kan ook niet weg boven, het moet vrij zijn daar zodat de warmte weg kan.

Heeft hij een koud water funtie? Die houd ook de hele dag je water koud maar gebruik je alleen in de zomer, misschien kan hij uitgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:21:
Dat gaat niets uitmaken, die vloerwarmte komt echt niet door die geïsoleerde bak heen, het gaat er meer om hoe de koelkast zijn warmte kwijt kan en vaak is dat aan de achterkant. Het ding 5 cm van de muur zetten scheelt meer i.m.h.o.
Ook gooien de meeste mensen bovenop veel spullen (hier ook maar ik zet het dan naar voren) dus die warmte kan ook niet weg boven, het moet vrij zijn daar zodat de warmte weg kan.

Heeft hij een koud water funtie? Die houd ook de hele dag je water koud maar gebruik je alleen in de zomer, misschien kan hij uitgezet worden.
Hij staat 5cm van de muur af dus dat had ik al gedaan, bovenop de koelkast zit de printplaat. Ik dacht hetzelfde als jij dat hij zijn warmte aan de bovenkant verloor want er zat een stuk plastic dat een beetje warm werd, nadat ik dat plastic losgedraaid had bleek er een printplaat onder te zitten voor het LED display. Daaronder isolatie. Achterkant wordt niet warm, alleen onder waar de compressor zit is veel warmte. Geldt onderstaande plaatje voor alle amerikaanse koelkasten?

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.galen4/index_bestanden/image7131.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Misschien heb je wel twee compressoren (vriesgedeelte en koelgedeelte). Daarnaast moet je koelkast voor een bepaalde klimaatzone zijn, daar heb je niet naar gekeken gezien je reacties.

[ Voor 36% gewijzigd door PcDealer op 07-12-2013 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
PcDealer schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:35:
Misschien heb je wel twee compressoren (vriesgedeelte en koelgedeelte). Daarnaast moet je koelkast voor een bepaalde klimaatzone zijn, daar heb je niet naar gekeken gezien je reacties.
Tijdens het schoonmaken ben ik maar 1 compressor tegengekomen. Klimaatklasse is SN, +10 tot +32, dus die is prima. Die had ik overigens gewoon gecheckt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

coldasice schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:32:
[...]

Hij staat 5cm van de muur af dus dat had ik al gedaan, bovenop de koelkast zit de printplaat. Ik dacht hetzelfde als jij dat hij zijn warmte aan de bovenkant verloor want er zat een stuk plastic dat een beetje warm werd, nadat ik dat plastic losgedraaid had bleek er een printplaat onder te zitten voor het LED display. Daaronder isolatie. Achterkant wordt niet warm, alleen onder waar de compressor zit is veel warmte. Geldt onderstaande plaatje voor alle amerikaanse koelkasten?

[afbeelding]
Het princiepe blijft wel gelijk en de meeste zitten wel het zelfde in elkaar maar wat een amerikaan duur maakt in verbruik is denk ik alleen de dubbele motor zoals hierboven al aangegeven en de schaafijsautomaat/ ijsblokjes maker in de linker deur.

Het koel en vries gedeelte zal niet zoveel uitmaken. Is dit een ++ versie? En volgens spec's heeft hij een verbruik van? ... KWh/j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:45:
[...]

Het princiepe blijft wel gelijk en de meeste zitten wel het zelfde in elkaar maar wat een amerikaan duur maakt in verbruik is denk ik alleen de dubbele motor zoals hierboven al aangegeven en de schaafijsautomaat/ ijsblokjes maker in de linker deur.

Het koel en vries gedeelte zal niet zoveel uitmaken. Is dit een ++ versie? En volgens spec's heeft hij een verbruik van? ... KWh/j
Het verbruik zou 500kWh moeten zijn, zit helaas op 800kWh. We gebruiken het koude water intensief, ijsblokjes staat uit maar wel gevuld met ijsblokjes, dit voorkomt dat je heel veel lucht uit de koelkast laat "vallen" als je de deur opentrekt en daarna weer moet afkoelen....

ik ga toch proberen de koelkast/compressor af te schermen van de vloerverwarming, als het niks wordt, heb ik ook weer zo alles terugverbouwd....Zitten ook 2 2x25Watt lampen in, zou het schelen als ik die vervang door LED?....iedere minuut dat de koelkast openstaat moet je die verwarming weer afkoelen...

[ Voor 5% gewijzigd door coldasice op 07-12-2013 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

coldasice schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:49:
[...]

Het verbruik zou 500kWh moeten zijn, zit helaas op 800kWh. We gebruiken het koude water intensief, ijsblokjes staat uit maar wel gevuld met ijsblokjes, dit voorkomt dat je heel veel lucht uit de koelkast laat "vallen" als je de deur opentrekt en daarna weer moet afkoelen....

ik ga toch proberen de koelkast/compressor af te schermen van de vloerverwarming, als het niks wordt, heb ik ook weer zo alles terugverbouwd....Zitten ook 2 2x25Watt lampen in, zou het schelen als ik die vervang door LED?....iedere minuut dat de koelkast openstaat moet je die verwarming weer afkoelen...
Dan hebben we het hier al niet over een energie zuinige dus, de recente versies zitten in de 300 kWh op jaarbasis.
Wij wilde ook een amerikaan maar zijn er vanaf gestapt ivm verbruik en ruimte, nu 2 apparte apparaten en bevalt buitengewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als je de ruimte hebt in de koelkast, kun je ook kijken of je niet een paar flessen water of ander vocht in de koelkast kunt neerzetten.
Die warmen niet zo snel op als de deur open gaat en dus heeft de koelkast het weer sneller op temperatuur als je er iets uit gepakt hebt.

En heb je de koelkast meteen aangezet na verplaatsen, of heeft 'ie eerst een dag gestaan voor 'ie aanging?
Als er lucht in de leidingen is gekomen tijdens transport, dan kan 'ie ook meer gebruiken (en maakt 'ie ook meer herrie)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 13:06:

En heb je de koelkast meteen aangezet na verplaatsen, of heeft 'ie eerst een dag gestaan voor 'ie aanging?
Als er lucht in de leidingen is gekomen tijdens transport, dan kan 'ie ook meer gebruiken (en maakt 'ie ook meer herrie)
Lucht? Dat zit er niet in hoor als het goed is :) waarschijnlijk bedoel je de olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

olie? Moet dat niet koelmiddel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Er zit ook olie in/bij het koelmiddel dat bij de pomp zou moeten blijven liggen om deze te smeren, daarom altijd 24 uur rechtop laten rusten zodat de olie terug kan zakken naar de pomp.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Ik heb zelf onlangs ook een koelkast gekocht en hier staat in de handleiding altijd rechtop staand vervoeren, onder een maximale hoek van zoveel graden. Vroeger stond er gewoon 24 uur op de plaats laten staan als je deze liggend vervoert. Wel vreemd dat de handleiding zo veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:35:
[...]

Lucht? Dat zit er niet in hoor als het goed is :) waarschijnlijk bedoel je de olie.
Waarschijnlijk wel, dat ik dat bedoel.
* TD-er heeft alleen wel eens gehad dat een koelkast na verhuizing slecht werkte en herrie maakte, stekker er 2 dagen uit en probleem was over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Je kunt een koelkast prima plat vervoeren, gewoon een paar uur laten staan zodat de vloeistof (hierin zit smeermiddel) onderin zakt en de damp boven komt. Daarna pas de stekker erin.

Koelkast is niet de meeste zuinige nee, maar 50% meer dan specs is wel erg veel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

coldasice schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:43:
[...]

Die had ik overigens gewoon gecheckt
My bad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

coldasice schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:50:
Je kunt een koelkast prima plat vervoeren, gewoon een paar uur laten staan zodat de vloeistof (hierin zit smeermiddel) onderin zakt en de damp boven komt. Daarna pas de stekker erin.

Koelkast is niet de meeste zuinige nee, maar 50% meer dan specs is wel erg veel....
Beste met vervoeren op zijn kant is er altijd voor zorgen dat het dichtgeknepen vulpijpje omhoog wijst, na plaatsing een uur of 10 laten staan en klaar is kees.

50% meer is veel, als je hem net hebt de fabrikant er op aanspreken hoe dat kan, je vriesgedeelte staat niet toevallig op -24 graden toch? Als je dat al appart kan instellen. Dat halen ze vaak niet en -18 is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
coldasice schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:49:
[...] Het verbruik zou 500kWh moeten zijn, zit helaas op 800kWh. We gebruiken het koude water intensief,
Is het water uit de kraan niet koud genoeg??

Water heeft een hele grote soortelijke warmte. Water laten afkoelen door een koelkast kost die koelkast veel werk. Als je dat alleen maar doet met het doel om dat water op te drinken, lijkt me dat een nodeloze verspilling. Het water uit de kraan is (bij mij) in de zomer hooguit 18 graden, en in de winter 6 graden. Goed genoeg om direct te drinken. Ik hou ook niet van lauw drinkwater.

Tussen de regels doorlezend van je berichten maak ik op dat je op een vrij grote voet leeft. Water drinken uit de koelkast kan bij zo'n levensstijl horen, maar een paar honderd kWh/jaar extra verbruik hoort daar dan gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

coldasice schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:32:Achterkant wordt niet warm, alleen onder waar de compressor zit is veel warmte. Geldt onderstaande plaatje voor alle amerikaanse koelkasten?
Het plaatje doet het bij mij niet (timeout) maar het is zeker belangrijk om er achter te komen waar de koelkast de warmte laat. De achterkant is het schijnbaar niet. Bij mijn koelkast (niet 'amerikaans' maar wel een vrijstaand model) is dat via de zijwanden.
Die strak tegen een kast zetten of isoleren met kindertekeningen is dus geen goed idee.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

De warmte gaat toch via de warmtewisselaar aan de achterkant...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het gaat via een warmtewisselaar, inderdaad. Meestal is dat zo'n zwart blikken gevaarte met slingerende buisjes aan de achterkant.
Bij mijn koelkast dus niet; de achterkant is net zo roestvrijstaallook afgewerkt als de zijwanden en deuren.
De warmtewisselaar is bij mij onzichtbaar ingebouwd in beide zijkanten; die worden dus egaal warm als de compressor draait.
coldasice geeft aan dat zijn achterkant niet warm wordt, het zou kunnen dat bij hem de warmtewisselaar ook aan de zijkant is ingebouwd en dat de koelkast per ongeluk zo is neergezet dat die zijn warmte niet goed kwijt kan. De temperatuur loopt dan op en de COP neemt af.
Dat zou het hoge verbruik kunnen verklaren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dan is het rtfm en bekijken wat de clearance moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:35

Seafarer

XXX

PcDealer schreef op zondag 08 december 2013 @ 18:29:
Dan is het rtfm en bekijken wat de clearance moet zijn.
Read the fucking manual. (RTFM)

Toch blijft het lullig want dit is het laatste wat je verwacht, een condensor aan de zijkant.

Had de fabricant daar dan niet duidelijk een sticker op moeten plakken, met opgave van een minimale afstand?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
De koelkast staat aan beide zijde helemaal vrij

@JoopV: het water loopt via de hoofdkraan door de geisoleerde kruipruimte via de muur omhoog, de koelkast zal het water dus niet heel erg hoeven te koelen. Wel is het zo dat ik de slang nog niet heb ingekort(is nu 3 meter ofzo) dus dat is een klusje voor vanavond. Het geld is ook niet het probleem, maar ik geef liever mijn geld uit aan andere dingen, plus het is een hobby van mij :D

Blijf toch een tweaker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Rol-Co schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 23:15:
[...]

Beste met vervoeren op zijn kant is er altijd voor zorgen dat het dichtgeknepen vulpijpje omhoog wijst, na plaatsing een uur of 10 laten staan en klaar is kees.

50% meer is veel, als je hem net hebt de fabrikant er op aanspreken hoe dat kan, je vriesgedeelte staat niet toevallig op -24 graden toch? Als je dat al appart kan instellen. Dat halen ze vaak niet en -18 is voldoende.
Hij is niet nieuw, dus de omruil heeft ook niet heel veel gekost. De koelkast staat op 4 en de vriezer op -18., dat is mooi in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Blijft natuurlijk interessant om te weten waar je koelkast dan wel warm wordt (dus waar de condensor zit).
Hij is koud van binnen dus de warmte is ergens gebleven.
Zit er misschien een (kapotte) fan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:13
ze meten het verbuik natuurlijk ook bij 7 graden koelkasttemperatuur lijkt mij want dat is de maximale temperatuur die voor een koelkast wordt aangeraden volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

engelbertus schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:19:
ze meten het verbuik natuurlijk ook bij 7 graden koelkasttemperatuur lijkt mij want dat is de maximale temperatuur die voor een koelkast wordt aangeraden volgens mij...
Volgens de gegevens van onze koelkast moet de tempratuur zijn ingesteld op 4C.
Dat schijnt de optimale temperatuur te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
instelling is van veel factoren afhankelijk. Daarom is een aparte thermometer in je koelkast zo fijn.

Gemiddeld hoeft instelling 7 graden bij een volle koelkast waar de deur niet veel open gaat hoeft niet anders te zijn dan een koelkast met instelling 4 graden die bijna leeg is waar de koelkast veel van opengaat.

edit, staar je niet blind op de instelling, de werkelijk temperatuur in de koelkast is wat belangrijk is ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ATS79 op 10-12-2013 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ATS79 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:55:
instelling is van veel factoren afhankelijk. Daarom is een aparte thermometer in je koelkast zo fijn.

Gemiddeld hoeft instelling 7 graden bij een volle koelkast waar de deur niet veel open gaat hoeft niet anders te zijn dan een koelkast met instelling 4 graden die bijna leeg is waar de koelkast veel van opengaat.

edit, staar je niet blind op de instelling, de werkelijk temperatuur in de koelkast is wat belangrijk is ;)
Die snap ik even niet. De instelling op 4C is toch echt wat overal wordt aanbevolen. Nog even hierop gegoogeld.

Ik had het al eens gepost, maar de diepvries en koelkast worden hier continue gemeten en evt. bijgeregeld.
Hiervoor gebruik ik een binnen-buiten thermometer die ik heb geijkt met een kwikthermometer die geijkt was.
Aangezien de diepvrieskist in de garage staat, treedt er, bij dezelfde instelling van de thermostaat, een verschil op van bijna 3 graden gedurende het jaar.
Dat scheelt veel energie.

De koelkast staat in de keuken en die heb ik nog niet hoeven bijregelen. Hij is erg nieuw en A++ dus de thermostaat zal ook wat meer -kwaliteit zijn. Bij de diepvrieskist is dit niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 13:13

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

ATS79 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:55:

Nou ja, ik ga er wel van uit dat als ik mijn koelkast instel op 5 graden, dat de werkelijke temperatuur ook 5 graden is. Ik heb nooit de behoefte gehad dat na te meten trouwens, dus ik vraag me af wat je nu precies bedoelt? Waar is anders zo'n instelling voor?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:29:
[...]

Nou ja, ik ga er wel van uit dat als ik mijn koelkast instel op 5 graden, dat de werkelijke temperatuur ook 5 graden is. Ik heb nooit de behoefte gehad dat na te meten trouwens, dus ik vraag me af wat je nu precies bedoelt? Waar is anders zo'n instelling voor?
Daar ben ik niet zo zeker van. Er zitten tussen thermostaten nogal wat verschillen qua nauwkeurigheid.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor je kamerthermostaat van de CV. Die meet ook alleen maar een plekje/stukje ruimte op je muur.
Hier hangt dat ding op een halfsteens muur die de kamer verbindt met de koude gang. Tussen de thermostaat en de overstaande wand in de woonkamer meet ik een verschil van 1,5 C.

Meten is weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

jullie hebben allebei een beetje gelijk.

Koop de volgende keer een koelkast met ventilator en een nofrost vriesgedeelte met ventilator.
Dit is het verschil in juist meten en regelen.

Ik heb het zelf ervaren. En wil niets anders meer. Extra verbruik? als je vergeetachtig bent en een beetje druk. Dan hoef je niet over ontdooien na te denken. Ik bespaar daar ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
Schinnen-groen schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:05:
[...]
Die snap ik even niet. De instelling op 4C is toch echt wat overal wordt aanbevolen. Nog even hierop gegoogeld.
instelling en werkelijke temperatuur zijn idd niet gelijk. (zou je wel willen)
dat was wat ik bedoelde. Capillaire thermostaten kunnen flink afwijken.

Rand factoren kunnen er voor zorgen dat de ingestelde waarde een ander resultaat geeft dan wat je verwacht. Daarom wordt er ook bij voedsel de temperatuur in de koeling gecontroleerd.

Dus inderdaad; meten is weten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
Seafarer schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:27:
Koop de volgende keer een koelkast met ventilator en een nofrost vriesgedeelte met ventilator.
Dit is het verschil in juist meten en regelen.

Ik heb het zelf ervaren. En wil niets anders meer. Extra verbruik? als je vergeetachtig bent en een beetje druk. Dan hoef je niet over ontdooien na te denken. Ik bespaar daar ook op.
Die laat ik even buiten beschouwing, regeling is vaak veel netter, en zo als je aangeeft zijn er meer voordelen.
edit,
Gaat mij om het meten is weten.

[ Voor 3% gewijzigd door ATS79 op 10-12-2013 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ATS79 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:44:
[...]

Gaat mij om het meten is weten.
Ook altijd leuk.

Maar wij meten ook: 3 x koelvries combinaties naar de schroot. verbruik 1000kWh (plugwise)
2 x A+++ type CBNesf3733 gekocht 170kWh per kast dus volgens opgave fabricant zou ik 340 moeten verbruiken. temperatuur advies volgens fabrikant 5 en -18.
Wij hebben 6 en -18 ingesteld. 1 jaar meten met plugwise 300 kWh totaal verbruik. Dus zo.n 700 kwh bespaart. Dit zie ik ook terugkomen bij energiemanager online.

Of bedoelde je alleen maar temperatuur meten, 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je temperatuur van koelkast wil meten moet je er wel om denken dat je de thermometer in een glas water zet en die 12 uur laat staan. Anders meet je de temperatuur van de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ThinkPadd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:34:
Als je temperatuur van koelkast wil meten moet je er wel om denken dat je de thermometer in een glas water zet en die 12 uur laat staan. Anders meet je de temperatuur van de lucht.
Mee eens, maar ik vind een real time meting met een externe draadloze thermometer ook een eyeopener.

Je krijgt dan tijdens gebruik ook een idee van de snelheid waarmee e.e.a. weer naar de insteltemperatuur gaat.
Dat verschilt ook nogal heb ik gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb trouwens deze schakelklokken een hele tijd terug gekocht: https://www.gamma.nl/asso...kelklok-3-stuks/p/B364800

Goedkoop, en daarmee snelle terugverdientijd >:) Verbruik van de schakelaar zelf is 0W volgens mijn Cresta meter... Niet echt 0W natuurlijk (je hoort het motortje draaien) maar wel zeer laag dus. Heb er eentje voor TV meubel, eentje voor de kerstverlichting, en eentje voor TV in slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb er een met een verbruik van 0: zelf uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
ThinkPadd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:55:
Heb trouwens deze schakelklokken een hele tijd terug gekocht: https://www.gamma.nl/asso...kelklok-3-stuks/p/B364800

Goedkoop, en daarmee snelle terugverdientijd >:) Verbruik van de schakelaar zelf is 0W volgens mijn Cresta meter... Niet echt 0W natuurlijk (je hoort het motortje draaien) maar wel zeer laag dus. Heb er eentje voor TV meubel, eentje voor de kerstverlichting, en eentje voor TV in slaapkamer.
Ik heb weekschakelaars gekocht ivm weekend, kosten bij gamma ook maar 8 of 9 euro. Super snelle terugverdientijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 15:21

BertV

Handgemaakt

PcDealer schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:51:
Ik heb er een met een verbruik van 0: zelf uitschakelen.
Ik deed dat voorheen met mijn WLAN, maar het is toch een stuk comfortabeler met een digitale tijdschakelaar. (Positief punt is dat ik dan ook niet meer s'nachts door blijf internetten omdat ik dat ding moet omzeilen) Meer nachtrust.

WLAN ( feitelijk de hele modem) is uit van 12:00 tot 7:00 :)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Ik heb van de week mijn vaatwasser doorgemeten en de zogenaamde ECO stand, die wij altijd gebruikte, verbruikt 1.14kWh, de reguliere 45 graden knop blijkt maar 0.86kWh te verbruiken. Het is een siemens SX65E001EU vaatwasser met energieklasse A.

"meten is weten" alweer :)

Nu nog even afwachten of het wasresultaat hetzelfde is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat is normaal, mijn A++ vaatwasser gebruikt 1,3 op quick en clean (58 min) en 0,95 op de eco stand.
Het ++ en eco zit het meest in water. Beide zijn 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
coldasice schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 18:47:
[...]

Ik heb weekschakelaars gekocht ivm weekend, kosten bij gamma ook maar 8 of 9 euro. Super snelle terugverdientijd :)
Bij de Blokker nog geen 6 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

coldasice schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:32:
Ik heb van de week mijn vaatwasser doorgemeten en de zogenaamde ECO stand, die wij altijd gebruikte, verbruikt 1.14kWh, de reguliere 45 graden knop blijkt maar 0.86kWh te verbruiken. Het is een siemens SX65E001EU vaatwasser met energieklasse A.

"meten is weten" alweer :)

Nu nog even afwachten of het wasresultaat hetzelfde is....
Volgens de site is Eco 50 graden:
[q]• Verbruik Eco 50°C: 12 l water / 1.05 kWh
• Energieverbruik indien warmwateraansluiting Eco 50˚C: 0.7 kWh
Bij de Technische Specificaties zie je het verbruik van programma's 1 tot en met 5.
Heb je de waterhardheid ingesteld?
Rol-Co schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:38:
Dat is normaal, mijn A++ vaatwasser gebruikt 1,3 op quick en clean (58 min) en 0,95 op de eco stand.
Het ++ en eco zit het meest in water. Beide zijn 55 graden.
En jouw geval verwacht ik bij snel en schoon ook een hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:48
BertV schreef op maandag 16 december 2013 @ 08:47:
[...]

Ik deed dat voorheen met mijn WLAN, maar het is toch een stuk comfortabeler met een digitale tijdschakelaar. (Positief punt is dat ik dan ook niet meer s'nachts door blijf internetten omdat ik dat ding moet omzeilen) Meer nachtrust.

WLAN ( feitelijk de hele modem) is uit van 12:00 tot 7:00 :)
Fritz!Box kun je instellen met schema's voor WLAN on/off tijdperiodes... en met het zeer lage verbruik by default, is dat weer een beetje zuiniger :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap nooit waarom mensen hun WLAN uitschakelen 's nachts. Ik zou dat behoorlijk vervelend vinden.
  1. Ten eerste kost het je meer mobiel dataverkeer (indien je een smartphone hebt)
  2. Ten tweede worden m'n apps vaak 's nachts bijgewerkt (omdat ik heb ingesteld dat hij alleen mag bijwerken op wifi).
  3. Ook gaat m'n batterij sneller leeg als ik alleen mobiel internet heb. Met WiFi is het zuiniger.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2013 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ThinkPadd schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:46:
Ik snap nooit waarom mensen hun WLAN uitschakelen 's nachts. Ik zou dat behoorlijk vervelend vinden.
  1. Ten eerste kost het je meer mobiel dataverkeer (indien je een smartphone hebt)
  2. Ten tweede worden m'n apps vaak 's nachts bijgewerkt (omdat ik heb ingesteld dat hij alleen mag bijwerken op wifi).
  3. Ook gaat m'n batterij sneller leeg als ik alleen mobiel internet heb. Met WiFi is het zuiniger.
Mobiel dataverkeer zou een issue kunnen zijn, al kun je vaak apps updaten en andere dingen met hoger dataverbruik doen als je zelf nog wakker bent en dus de WiFi nog aan staat.
Maar bij de meeste mensen hangt 's nachts de mobiel aan de lader, dus batterij is niet echt een issue.

Verder zijn er waarschijnlijk net zoveel studies die aantonen dat je slaap door WiFi-signalen beïnvloed wordt als dat er studies zijn die aantonen dat het geen effect heeft. Vanuit dat oogpunt is het niet zo raar dat mensen de WiFi uitzetten als ze het niet gebruiken.
De besparing op energieverbruik zal echter niet echt hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Mijn Ziggo apparaat verbruikt ongeveer 14 watt, bij 8 uur uit is dat 0.014*8*365 = 40,88 kWh ( +/- €10,- per jaar) . Op dat apparaat zit ook de vaste telefoon en tv/radio aangesloten. Vooral het uitzetten van de vaste lijn heeft een lage WAF, dus alles blijft in bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die berekening kan trouwens wel sneller. 1 Watt 24/7 gedurende een jaar lang kost 2 euro.
Dus 8 uur per dag uit is 1/3 besparing, oftewel 1/3e van 28 euro = ruim 9 euro.

Maar inderdaad, WAF speelt heel veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wij hebben twee mobiele telefoons. Die van mij si altijd beneden, die van mijn vrouw boven aan de lader en dubbelt als wekker. Onze vaste lijn gaat uit samen met de kabelmodem, de firewall/wireless controller en ap. Scheelt 35W continu.

Zie ook voor meer info PcDealer in "Duurzame Energie deel 18"

[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 29-12-2013 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Modem en router kan niet uit, mijn verbruiksmeter op pvoutput loopt 24/7 , en de synology met camera ook.
Dan zouden we op beide een stukje missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier hetzelfde, server draaien met inkomende backups van locatie op afstand. Die moet dus wel draaien. Modem, router, switch dus automatisch ook. Zelfde voor Youless, die doet ook weinig als het ik het spul uitzet :p

Bij ADSL schijnt het trouwens niet verstandig te zijn om modem 's nachts uit te zetten, hij moet dan telkens bij het opstarten weer opnieuw intrainen op je lijnsnelheid.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2013 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op zich is dat niet echt een probleem, dat intrainen. Het gaat pas een probleem worden wanneer vrijwel iedereen dat doet, omdat je dan veel meer verschil in signaal-ruis-verhouding krijgt gedurende de dag, waardoor de ingetrainde waarden niet realistisch zijn en dus kunnen leiden tot ofwel een instabiele lijn of te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Goeie tip
PcDealer schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:25:
[...]

Volgens de site is Eco 50 graden:

[...]

Bij de Technische Specificaties zie je het verbruik van programma's 1 tot en met 5.
Heb je de waterhardheid ingesteld?

[...]

En jouw geval verwacht ik bij snel en schoon ook een hoger verbruik.
Nooit geweten dat ik de hardheid kon instellen, en dat het energieverbruik per programma in de specs stonden, ook goeie tip :)

update: Hardheid op ons adres is 8,92, de standaard instelling is daarmee precies goed :)

[ Voor 5% gewijzigd door coldasice op 29-12-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Tsja, RTFM is zo gek nog niet :)
Door de hardheid bij onze condensdroger juist in te stellen, scheelde dat een uur minder in de droogtijd.

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 31-12-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:47
Of van de action, geloof iets van 2 euro, alleen niet digitaal ;)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PASware schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 10:21:
[...]

Of van de action, geloof iets van 2 euro, alleen niet digitaal ;)
Die hebben als nadeel dat ze elke dag dezelfde tijden aanhouden en dus niet bijvoorbeeld de scheiding werkdagen/weekend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Inspirerend topic!
Hier is nu alles LED of spaarlamp. (alleen de badkamer is halogeen IP44)
Verder een elektrische weektimer op de AV groep (Conrad), wattmeter op de verbruikers (oa koelkast) om de sluipverbruikers eruit te halen en schakelaars op de wandcontactdoos om verbruikers helemaal uit te zetten.
Mooi voornemen voor dit jaar om het verbruik naar beneden te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blokker heeft zeker veel bestellingen gehad na deze post, inmiddels is de prijs bij Blokker 6,99 (en scheelt het dus niet heel veel meer met andere aanbieders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
_matt_ schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 21:47:
Inspirerend topic!
Hier is nu alles LED of spaarlamp. (alleen de badkamer is halogeen IP44)
Verder een elektrische weektimer op de AV groep (Conrad), wattmeter op de verbruikers (oa koelkast) om de sluipverbruikers eruit te halen en schakelaars op de wandcontactdoos om verbruikers helemaal uit te zetten.
Mooi voornemen voor dit jaar om het verbruik naar beneden te brengen.
wattmeters op koelkast om sluipverbruik eruit te halan? wat ga je doen dan, de koelkast snachts uitzetten? :)

en schakelaars op WCD. hoe moet ik dit voor me zien? elke WCD heb je uitgerust met schakelaars zodat je alles uit kan zetten?

overigens vind ik timers op AV-groepen beetje irritant, zoek daarin ook een goede modus. want stel dat je eens laat opblijft doordeweeks, gaat dan je tv uit terwijl je tv zit te kijken?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

fabstar81 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 10:36:
overigens vind ik timers op AV-groepen beetje irritant, zoek daarin ook een goede modus. want stel dat je eens laat opblijft doordeweeks, gaat dan je tv uit terwijl je tv zit te kijken?
https://www.google.nl/sea...k+met+schakelaar&tbm=isch

;)
Sluit op zo'n jongen al je apparatuur aan en maak er een gewoonte van dat als je naar bed gaat, het huis uit gaat, etc je hem uitzet.

Bij ons zit achter zo'n jongen +/- 50W sluitverbruik en een ruwe gok is dat we 50% van de tijd elimineren (12uur*365dagen*50W/1000*0,24 =) €52(219kWh) besparing per jaar :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik krijg deze morgen binnen http://www.nuonenergiewin...lug-6-voor-nuon-e-manager

:) importeren in vera en lossssss.

wat er bij mij achter hangt is een TV 46 inch, blu-ray, raspberry pi (24*7), versterker. ben benieuwd wat die doet aan sluipverbruik. morgen meten.

decoder, dvd-speler al geelimineerd. server van 100 watt deels vervangen door laptop 37 watt :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
fabstar81 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 11:12:
ik krijg deze morgen binnen http://www.nuonenergiewin...lug-6-voor-nuon-e-manager

:) importeren in vera en lossssss.

wat er bij mij achter hangt is een TV 46 inch, blu-ray, raspberry pi (24*7), versterker. ben benieuwd wat die doet aan sluipverbruik. morgen meten.

decoder, dvd-speler al geelimineerd. server van 100 watt deels vervangen door laptop 37 watt :)
Voor de raspberry pi is het niet erg aan te bevelen om deze uit te schakelen zonder eerst het halt commando te geven, je sd kaart loopt anders bij het wegvallen van de spanning het risico om corrupt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 18:34

HeroS

SmartHome Nerd

Via de Vera is wel te regelen dat hij eerst netjes afsluit en dan de stroom eraf gooit.

Ik doe dit ook met de Zipabox en mijn PC's werkt erg goed. Moet ook vast kunnen met de PI.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hoe doe jij dit dan met de vera?

overigens zal ik het stekkerblok voor de pi vooral gebruiken om hem áán te zetten. aangezien WOL niet werkt op die dingen, dan maar via zo een stekkerblok :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1 ... 22 ... 84 Laatste