Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
eindelijk binnen mijn smart plugs. 1 op de subwoofer (4 watt in gebruik, bijzonder zuinig...) en de "6" op mijn AV hoekje. zo een 35 watt aan sluipverbruik (hoewel niet erg goed te meten met de "6").

denk ik dus... :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 22:06
fabstar81 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 14:54:
eindelijk binnen mijn smart plugs. 1 op de subwoofer (4 watt in gebruik, bijzonder zuinig...) en de "6" op mijn AV hoekje. zo een 35 watt aan sluipverbruik (hoewel niet erg goed te meten met de "6").

denk ik dus... :)
Die Nuon plug met 6 stekkers meet per stekker het verbruik en 1 keer het totaal. Als het goed is heb je 6 sensoren in je Vera beschikbaar. Althans in Domoticz wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb er zelfs 7. 6 stuks voor de stekkers, en 1 voor totaal. alleen in de vera zie je maar 2 wattages. de totaal en van poort 1. alleen komen die niet altijd overeen, wat natuurlijk raar is.

kan je in domoticz alle plugs apart uitlezen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik moet nu toch maar eens wat gaan besparen want ik schijn evenveel te verbruiken qua elektra als een 2 persoonshuishouden terwijl ik alleen ben. Dit jaar maar eens voor wat besparing zorgen. Ik heb nu mijn eigen ICT bedrijf aan huis dus ik denk dat daar ook wel een heel groot stuk zit.

Maar ik maak me ook echt zorgen omdat ik tijdens mijn vakantie nog gemiddeld 8 kwh ben gaan verbruiken terwijl ik niet thuis was. Ok mijn Marantz versterker en digitale TV ontvanger ging tussen 8.30 en 22 uur aan en mijn lampen maar meer niet. Mijn CV was uit en stond op 19 graden en alles stond op standby (tv wel uit en monitoren en andere receiver).

Ofwel in 6 maanden daarvoor verbruikte ik gemiddeld per dag 9,62 en tijdens mijn vakantie 8,21 per dag. Ik denk dat mijn koelkast niet helemaal ok is en heb al naar 6c gezet. Dus het zou moeten betekenen dat ik dus per dag zelf 1,50 kwh meer verbruik als ik thuis ben.

Wat ik nu al heb gedaan is bijvoorbeeld LED verlichting, in mijn werkkamer 1 TL balk uitgezet, ik heb bijna overal spaarlampen (behalve in de gang maar daar zit een dimmer op), ik zal mijn oude LCD TV mss nog wel vervangen voor een zuiniger model. Ik werk op dualscreen en 1 is een Eizo Fortis en die schijnt nog al wat te verbruiken en ik heb nog een Samsung 24 inch TV/monitor dus kan ik ook vervangen.

Maar ik ben bang dat mijn koelkast erg vreet qua stroom en dit jaar krijg ik wel een nieuwe koelkast en daarmee zou ik al van 350 kwh naar 150 kwh moeten gaan maar dat is maar 200 kwh. Toch al iets.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

9,62 kWh gemiddeld per dag is extreem veel voor 1 persoon, we doen hier 8,2 gemiddeld over 2013 met 5 personen in een tussenwoning.

Koop eens een energie metertje bij de conrad en even op zoek naar de extremen, gissen heb je niets aan.
Meten is weten.

[ Voor 32% gewijzigd door Rol-Co op 12-01-2014 07:58 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Die 9.62 kWh verbruik als je gewoon thuis bent is zo gek nog niet, niet zuinig, maar ook niet heel onwaarschijnlijk.
Wat me meer opvalt is die 8 kWh als je niet thuis bent.
Waarom moet een versterker aan als je niet thuis bent? Digitale ontvanger kan ik me nog iets bij voorstellen als het gaat om opnamen maken. Indien dat niet het geval is, maar puur en alleen om de smartcard geactiveerd te houden, dat is ook redelijk snel weer zelf te activeren als je weer thuis bent via de site van de kabelmaatschappij. (bij Ziggo wel in elk geval)
En waarom moet de kamer op 19 graden als je niet thuis ben? Hier staat 'ie 's ochtends op zo'n 18.5 graden en als het een kille dag is op 20 graden en 's avonds ook, maar dat is als we thuis zijn. Anders is het gewoon 17.5 graad.

Maar goed, 8 kWh per etmaal is gemiddeld verbruik van 333 Watt.
Laten daar wat pieken en dalen in zitten, dan nog zit je op een verwacht minimaal verbruik van zo'n 200 a 250 Watt en dat is veel.
Een beetje server zit al snel op 80 a 100 Watt idle, dus als die meedraait, heb je al een groot deel te pakken.
Router/modem zit vaak tussen de 7 en 15 Watt, digitale ontvanger kan maar zo 25 - 35 Watt trekken.
Maar inderdaad, gewoon even meten.
Hetzij met een losse energiemeter, of een Youless oid.

Gezien het kleine verschil tussen thuis en niet thuis, zou ik het niet direct gaan zoeken in lampen en monitor, maar in de dingen die constant aan staan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Versterker/receiver kan zomaar 50-150W doen idle!

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik heb me versterker/digitale ontvanger aan voor me kat, dan is er muziek maar dat ga ik dus ook maar vergeten en ga dat doen met een oude radio met timer. Het verschil qua mijn niet-thuis zijn en thuis-zijn is erg klein en vind dat dat toch wel opvalt.

Sinds dat ik me bedrijf dus hier heb (sinds eind 2011) verbruikte ik 6/7 kwh per dag. Met me ex erbij ging het gauw richting 12/13 kwh en nu alleen zit ik op 8/9 kwh terwijl er dagelijks pc's aanstaan etc. Maar voor dus dat mijn bedrijf er was, was eigenlijk het verbruik ook wel erg hoog dus. Voor de goede orde, ik had de versterker ook nog niet en mijn tv dus ik verdenk mijn koelkast en misschien mijn alarm en dat is het enige wat aanstaat. Het verschil tussen zeg maar max 7 kwh en nu 9 kwh per dag is redelijk verwaarloosbaar met constante pc's aan maar het gaat mij om de basis van 7 kwh en dat is mijn sluipstroom.

Ik heb ooit met een meter gemeten dat ik rond de 60w qua verbruik voor mijn digitale ontvanger en mijn oude tv zit rond de 100w maar die heb ik al naar de slaapkamer gedaan. mijn oude receiver (Sony STR-780/1080 (die was later gekomen)) rond de 50-100w zat.

Maar het zit me gewoon niet lekker met het verbruik aangezien ik begin 2011 per dag net op II 3 kwh zat en nu op 5 kwh en I op 3,5 kwh en nu 5 kwh. Ok ben thuis gaan werken maar zoveel kan het niet schelen. dat wil zeggen dat ik dus niet zuiniger ben gaan leven maar juist meer gaan verbruiken ofwel er is gewoon simpelweg even 3,5 kwh bijgekomen ofwel 1/3 gewoon meer verbruik.

In mijn vakantie is wel mijn II verbruik omlaag gegaan van 5 kwh naar 3,5 kwh en me overdagverbruik beetje omhoog gegaan dus dat wil zeggen ik verbruik 1,5 kwh 's avonds (nou ja ok met koken, oven en pc's prima). Nou dat spoort dus echt niet dat overdagverbruik. Het enige wat uit is gegaan is mijn digitale tv ontvanger en meer niet. Maar juist mijn overdag verbruik zou moeten zakken.

Dan zou de vraag kunnen zijn; is mijn meter aan vervanging misschien toe? Is een slimme meter een betere oplossing? Ok hoe ouder de meters zijn hoe langzamer ze gaan draaien toch? Of is toch mijn koelkast misschien de boosdoener want het standby interesseert me niet want dat is geen 300 watt in totaal.

[ Voor 44% gewijzigd door itsalex op 12-01-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 06:44
itsalex schreef op zondag 12 januari 2014 @ 12:03:
Ik heb ooit met een meter gemeten dat ik rond de 60w qua verbruik voor mijn digitale ontvanger en mijn oude tv zit rond de 100w maar die heb ik al naar de slaapkamer gedaan.
En staat die tv daar wel uit ipv op standby? anders blijft dat sluipverbruik natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net nog een simpele tweak gedaan:
We hebben zo'n halogeenlamp met bewegingsmelder in de garage hangen. Handig voor als je 's avonds met je fiets binnenkomt. Maar ding was volledig default opgehangen uit de doos, en sprong overdag ook gewoon aan. Even gekeken, en onderop de lamp zitten twee stelschroefjes, eentje om schakelpunt qua lichtintensiteit in te stellen, en tijdsduur. Lichtintensiteit zover verhoogd dat hij bij daglicht niet aanspringt. Tijdsduur ook teruggeschroefd van 5 min. naar 40 sec. ofzo (dan ben je de garage wel weer uit).

:)

Hier trouwens 5 - 6 kWh per dag (72W idle) in m'n appartement (2 personen), en bij m'n ouders 20 kWh per dag (100 - 200W idle) (4 personen). Maar die hebben ook een waterbed welke bijna 300W continu trekt, een wasdroger, 2x koelkast, 2x vriezer en veel standby verbruik (maar dat krijg ik ze niet afgeleerd helaas :p ). Handig zo'n Youless :P

Merk wel dat standbyverbruik afgezien van opladers e.d. echt lastig is om aan te pakken. Modem e.d. trekt zo 20-30W bij elkaar, maar wil ik qua comfort niet uitzetten. Ketel zit ook zo op 30-40W, maar die zet je ook niet uit...

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2014 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Modem wat 30 Watt trekt?
Misschien een oud model en kun je bij de provider informeren of er modellen zijn die minder verbruiken?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"e.d." ;) Heb ook nog router, switch, YouLess hangen. Dat soort spul is meestal 1 geheel wat je niet echt afzonderlijk uit kunt zetten. Zou niet best zijn als modem alleen 30W zou slurpen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op mijn vorige werk hadden we een Cisco modem wat in elk geval een voedingsadapter had van zo'n 60 Watt.
Heb 'm nooit gemeten, maar dat was een DSL modem wat nogal heet kon worden. Dus dat die 30+ Watt zou trekken is niet ondenkbaar.

En switches met fan zijn ook nog vaak in gebruik in bedrijfstoepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
gisteren na lang twijfelen en configgen en virtuals heen en weer kopieeren, mijn server a 100 watt idle vervangen door laptop van 37 watt.

na het kopieeren van de virtual kom ik erachter dat ik eigenlijk de virtual alleen gebruik voor DNS en DHCP. het W2k8 domein met roaming profiles gebruiik ik al jaren niet meer.

DNS en DHCP kan ook prima door een rpi gedaan worden, dus de volgende stap is de laptop vervangen door rpi. de server laat ik gescheduled 1 keer per week in het weekend alles downloaden en dan gaat ie weer uit.

eerst kabel trekken voor het aansluiten van de vv-pomp op de ketel. :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Het vreemde is dat ik gister niets aan had en niets vreemd deed en toch 11 kwh per dag verbruik, nou ik ben er wel klaar mee. Ok ik had 1 pc extra aan maar geen receiver en digitale tv ontvanger de hele dag. Zelfs als ik een was draai verbruik ik minder (4x gewassen en de vaatwasser) want dat vrijdag overdag en ik had toen een verbruik rond de 6 kwh en had ook radio en digitale tv ontvanger aan. Er kwam gister wel een heel raar geluid uit de meter en werd ook best warm.

Ik heb uit Duitsland een 2 x Brennenstuhl verlengstekker (scheelde met hier € 15 per verlengstekker op € 15 dus hier is die 2x zo duur) met energiemeter en 2 x verbruiksmeter besteld. We gaan eens checken of toch mijn koelkast misschien aan vervanging toe is of iets anders.Meteen ook dimbare LED lampen meebesteld. Als we gaan besparen gaan we ervoor. Nu nog voor mijn TL lamp iets vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door itsalex op 13-01-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

We zijn in dit topic ook al wat dolle ferrarismeters tegengekomen, dus dat zou ook kunnen :)
Gooi je typenummer eens in google, misschien is-ie al administratief afgekeurd en kom je zo in aanmerking voor een nieuwe.
Meten is natuurlijk altijd goed.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:43:
We zijn in dit topic ook al wat dolle ferrarismeters tegengekomen, dus dat zou ook kunnen :)
Gooi je typenummer eens in google, misschien is-ie al administratief afgekeurd en kom je zo in aanmerking voor een nieuwe.
Meten is natuurlijk altijd goed.
Ok dank je wel voor je tip maar dit lijkt idd niet helemaal ok

MC 3359 (die weet ik niet zeker)
Fabrikant L & G
Type ML2(d)f3*)
Bouwjaar 1968
Revisie Nee
Afkeurjaar 2010

Maar ok dus als het goed is, is misschien deze ook einde van zijn latijn.

[ Voor 8% gewijzigd door itsalex op 13-01-2014 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Met apparaatjes als een Youless of Wattcher kun je de meter bekijken en dan dingen met een bekende belasting aan- en uitzetten en dan kijken of de meter een vergelijkbaar verschil in verbruik meet.
Als dat afwijkt, kun je de netwerkbeheerder vragen om een keuring.
Probleem is namelijk dat wanneer er niets mis blijkt te zijn met de meter, dat je zelf die keuringskosten mag betalen. :(

Er schijnen ook apps te zijn (geen idee wat voor naam en of het voor iOS of Android is) die met de camera eigenlijk hetzelfde doen als de Youless en Wattcher.
Echter met een draaischijf zou dat wel eens iets minder makkelijk kunnen werken met een mobieltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
itsalex schreef op zondag 12 januari 2014 @ 12:03:
Ik heb me versterker/digitale ontvanger aan voor me kat, dan is er muziek
Pleeeeaaase tell me waarom je kat muziek moet luisteren als jij op vakantie bent! Ik kan zo 20 hilarische theorieën uit mijn mouw schudden maar kan niet wachten op de echte reden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: http://i482.photobucket.com/albums/rr186/max2198/5398278108.gif

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:20
Wat was de topic titel ook alweer? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Misschien vriezer ontdooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50
Ik had vorig jaar ook een verbruik van rond de 13 kWh per dag in december. Nadat ik vooral ons sluipverbruik heb aangepakt met weekschakelklokken, wat LED lampen is het verbruik gezakt naar 9kWh per dag ondanks kerst en andere feestdagen. Een besparing van 110kWh, en deze maand nog een besparing van rond de 20kWh gevonden door de meterkast achter een klok te zetten en de vaatwasser op de niet ECO stand te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/p4e205esx/verbruik_dec_2012_2013.jpg

de spikes worden veroorzaakt door de droger klasse C, die 1 keer per week gebruikt worden, en de oven die in het weekend vaker gebruikt wordt.

Minste dagen zitten op 6kWh, een nachtelijk uurverbruik van 170Wh, dat is inmiddels gezakt naar 150Wh, voornamelijk diepvries en 2 koelkasten(1 amerikaanse).

Ik heb mijn meterkast met 2 schakel klokken uitgerust, 1tje die snachts niet uit gaat voor het modem waar de vaste telefoon achter zit en 1 waar router, sonos en versterker achter zit. Modem gaat overdag wel uit want dan hoeft de telefoon niet te functioneren. Ziggo modem gaat sochtends 1 minuut uit omdat die in bridge staat en niet werkt als het modem de hele nacht uit heeft gestaan (vreemd maar dit werkt wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vaatwasser op de niet eco stand? Welke dan? Auto? Of halve lading of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
coldasice schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:32:
Ik heb van de week mijn vaatwasser doorgemeten en de zogenaamde ECO stand, die wij altijd gebruikte, verbruikt 1.14kWh, de reguliere 45 graden knop blijkt maar 0.86kWh te verbruiken. Het is een siemens SX65E001EU vaatwasser met energieklasse A.

Nu nog even afwachten of het wasresultaat hetzelfde is....
Het wasresultaat voldoet prima, nog geen zaken gevonden die nogmaals gewassen moesten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik heb even overleg gehad met Liander en Nuon en vanavond gaat de stekker van alles echt eruit en we zullen zien wat er gaat gebeuren en kijken of de meter dan toch door gaat. Nog tweakers die ook meedoen? Kijken wat 's nachts gaat gebeuren en of het probleem dan nog er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Ik heb nu ook een youless actief, ik heb nu een actief nacht verbruik van 140w. Wat ik weet dat aanstaat zijn: koelast usa style van samsung, 5bay nas, fritzbox modem, asus router, cvketel, deurbel. Is dat een beetje normaal?

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

itsalex schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:00:
Ik heb even overleg gehad met Liander en Nuon en vanavond gaat de stekker van alles echt eruit en we zullen zien wat er gaat gebeuren en kijken of de meter dan toch door gaat. Nog tweakers die ook meedoen? Kijken wat 's nachts gaat gebeuren en of het probleem dan nog er is.
Waarom moeten wij de stroom uitzetten als jij problemen met je meter hebt?

Zolang er niemand ongemerkt stroom bij jou aftapt zal die meter gewoon op 0 blijven staan. Als je een draaischijfmeter hebt kun je dat ook mooi controleren. Ik denk eerder dat hij een afwijking in zijn meetgedrag heeft. Dat moet je controleren door een bekende last aan te schakelen en dan te kijken wat de meter doet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik zie net in de folder van de Aldi dat vanaf 25-1 de dubbele inductie kookplaatjes weer in de aanbieding zijn: 69,99.

Althans in mijn regio...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:54
heb even met de energy meter app op android gemeten hoeveel stroom er in de nacht verbruikt wordt.
64 watt.. vond dat toch wat veel..

2 wekker radio's,
glasvezel modem
modem
switch
klok van de oven.
ir sensor
kpn tv kastje.
zender huistelefoon
lader huistelefoon
UPS (kleine, type 600VA)

[ Voor 39% gewijzigd door Speedfightserv op 17-01-2014 08:39 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speedfightserv schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:13:
heb even met de energy meter app op android gemeten hoeveel stroom er in de nacht verbruikt wordt.
Valt wel mee, denk ik: ijskast/diepvries, je CV en evt. je kabelmodem?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
heb de reactie aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Geen laders, mechanische ventilatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
mijn kpn experia box gebruikt 14w als het een beetje bezig is.
best wel veel vind ik eigenlijk, hangt ook geen printer oid aan.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
nu heb ik overal mooie dimmers met zo'n lampje er in dat als de verlichting uitstaat dat de dimmer iets licht geeft. zelf had ik het idee dat dit werkt op inductie spanning. (als er geen lamp in de fitting zit licht het lampje ook iets op)
heb er 6 in huis zitten.. iemand een idee of dit wat verbruikt? kan het niet zo makkelijk meten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Rol-Co schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:24:
Geen laders, mechanische ventilatie ?
lader gaan er direct uit. geen mechanische ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:28

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Speedfightserv schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:13:

2 wekker radio's,
glasvezel modem
modem
switch
klok van de oven.
ir sensor
kpn tv kastje.
mis ik CV / koelkast / diepvries?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
rockhopper schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 02:32:
[...]

mis ik CV / koelkast / diepvries?
klopt (is een combi) maar die draaien op moment van de meeting niet.
kwam nog wel de zender en de oplader van de huistelefoon en de ups tegen.
Lijst je wordt steeds langer ;)

ik ga ook nog even het standby verbruik van de ketel meten.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedfightserv op 17-01-2014 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Powrskin schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:31:
mijn kpn experia box gebruikt 14w als het een beetje bezig is.
best wel veel vind ik eigenlijk, hangt ook geen printer oid aan.
Mijn Ziggo kastje al 20w :(

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Ziggo kastje gaat uit bij ons in de nacht en overdag met een weekschakelklok, kun je meteen een heleboel andere apparaten bij hangen.

Gisteren een nieuw laagterecord gebroken met 4,37kWh op een dag, blijft leuk om continue op zoek te gaan naar verdere verbeteringen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
welke ziggo kastje bedoel je?

decoder of kabel internet telefoon modem?
(bij de laatste doet de telefoon het ook niet)

Denk er over om zelf de coax versterker mee te laten lopen met de tv groep, daar zit nu een kaku schakelaar op via de homewizard. weer een paar wattjes minder :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

coldasice schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 10:20:
Ziggo kastje gaat uit bij ons in de nacht en overdag met een weekschakelklok, kun je meteen een heleboel andere apparaten bij hangen.

Gisteren een nieuw laagterecord gebroken met 4,37kWh op een dag, blijft leuk om continue op zoek te gaan naar verdere verbeteringen :D
Hoofdschakelaar en/of zekering eruit halen, levert een gegarandeerde besparing op >:) ;)
Heel kritisch door het huis lopen met een verbruiksmeter en/of voor een langere tijd het verbruik op meerdere momenten per dag vast leggen.

Hier loggen wij de slimmeMeter en zag ik 's nachts om de 1-2 uur rare spikes in het nacht verbruik. Al snel kwam ik erachter dat het de plintboiler onder de keuken was. Na wat rekenen en zoeken kwam ik erachter dat deze unit een standby verbruik had van 20-30Wh en in onze situatie kwam ik op ong. 25Wh. De plintboiler is nu het huis uit en een doorstroomverwarmer voor terug. Het levert een standby besparing op van (25*24*365)/1000=219kWh=€55
Die unit lag al 5 jaar onder de keuken, werd max. 4 x per dag gebruik, was €200 in aanschaf en heeft ons in 5 jaar tijd ong. €500 gekost. Doorstromer was in aanschaf €105 en heeft een TVT <2jaar :)
Doorstromer heeft een mooie WAF en gebruikt alleen energie als wij warmte vragen :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21
Ik volg dit topic al een tijdje en werk nu sinds een jaar met contactdozen met aan/uit schakelaar. Bevalt me erg goed. Aangezien ik overdag aan het werk ben, staat mijn TV (+ versterker, Xbox, mediaspeler en switch) en computer (+ versterker) per dag maximaal 4 á 5 uur aan. De overige 20 uur in standby is echt zonde. Dus ik gooi altijd de contactdoos om. Hetzelfde geldt voor de magnetron, die gebruik ik max. 30 minuten per week, dus waarom zou hij de overige 167.5 uur in standby staan?

Het enige dat nog draait als ik niet thuis ben is de koelkast+vriezer, NAS en router. Komt neer op een verbruik van 0.8kwh per dag als ik niet thuis ben (en dus alles uit de standby is). Volgens mij een prima waarde :) Over een half jaar ofzo maar eens mijn studentenhuis (waar ik nu een eigen appartement in heb met eigen kwh-meter) en dan verder onderzoeken waar ik kan besparen.

[ Voor 3% gewijzigd door Barns op 17-01-2014 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen CV-ketel ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Net alles qua stroomverbruikmeters aangesloten maar ga het wel bijhouden. Tot nu toe de 4 (en een paar andere) stopcontacten waar ik een kleine en snelle meting heb gedaan maar max 100 watt. Nog niet mijn koelkast gevonden dus daar moet ik nog naar zoeken (maar ok laat het 150 watt zijn). Maar dat wil zeggen dat ik dus 5 tot 9 kwh per dag nog kwijt ben als ik zo snel uitreken. Dit is de sluimerstand waar het probleem zit.

Even sneller uitgerekend, op het moment dat ik mijn stekkers van deze desbetreffende groepen uitgooi verbruik ik maar 1 kwh op de nacht. Ik heb dan 1 stekker niet eruit getrokken dus daar zou het probleem moeten zitten maar ik word ER HELEMAAL GEK VAN en ik heb geen zin om de strafboete van Liander te gaan betalen als toch blijkt dat de meter toch goed is.

Mijn alarm en koelkast waren nog de enige apparaten die aan waren en toen zat ik maar op 1 kw in een nacht dus dat was niet zo spannend. Het moet echt ergens in een verbruik zitten want ik mis gewoon de 3 tot 5 kw in de nacht.

[ Voor 47% gewijzigd door itsalex op 17-01-2014 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Ik vermoed dat je meter goed is en dat het gewoon verbruik is, bij ons schommelt het verbruik tussen 5kWh(helemaal niet thuis)
9kWh normaal thuis
12kWh weekend(wassen en oven)
17kWh(weekend plus droger C klasse)

vrij normaal dat er grote verschillen zitten tussen de dagen en als ik veel thuis zou zijn voor mijn werk zou het verbruik ook 3 a 5kWh hoger zijn per dag (koelkast, waterkoker, vloerverwarmingspomp,lampen, pc, oplader, muziek en tv gebruik om maar eens wat extra verbruik te noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
coldasice schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:17:
Ik vermoed dat je meter goed is en dat het gewoon verbruik is, bij ons schommelt het verbruik tussen 5kWh(helemaal niet thuis)
9kWh normaal thuis
12kWh weekend(wassen en oven)
17kWh(weekend plus droger C klasse)

vrij normaal dat er grote verschillen zitten tussen de dagen en als ik veel thuis zou zijn voor mijn werk zou het verbruik ook 3 a 5kWh hoger zijn per dag (koelkast, waterkoker, vloerverwarmingspomp,lampen, pc, oplader, muziek en tv gebruik om maar eens wat extra verbruik te noemen)
Dat is juist het probleem.

Vakantie 8 kWh
Thuis normaal gebruik 9-11 Kwh
Oven en alles aan en veel wassen (5 wassen) en zelfs stofzuigen erbij 9-11 kWh
Niet thuis 14 kWh als record met niets aan!!!! 8)7
Ofwel ik verbruik als ik thuis ben 1 tot 4 kWh meer.

Het spoort echt niet want het lijkt als ik meer verbruik dat ik dan minder verbruik volgens de meter en als ik weg ben verbruik ik meer volgens de elektrameter. IK WORD ER ECHT GEK VAN als ik eerlijk ben. Ipv dat Liander zegt van als service helpen we maar nee hoor je moet echt gaan investeren (nu al € 100) om eerst te zoeken. Wat een service tegenwoordig!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

itsalex schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 00:00:
In m'n oude studentflat hebben we een keer voor de vakantie de hoofdschakelaar omgezet. Ging de elektriciteitsmeter spontaan langzaam terugdraaien. Mooi, dachten we :9 Maar na 6 weken was er nog geen kWh af en stond het wiel ook echt stil.

Maar dit terzijde :)
Speedfightserv schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 08:39:

ik ga ook nog even het standby verbruik van de ketel meten.
Bij mij is dat 10W :X

Agpo Ferroli shait

[ Voor 16% gewijzigd door styno op 17-01-2014 18:30 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier ook precies 10W. Nefit Ecomline HR30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Freemann schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 10:37:
[...]

Hoofdschakelaar en/of zekering eruit halen, levert een gegarandeerde besparing op >:) ;)
Heel kritisch door het huis lopen met een verbruiksmeter en/of voor een langere tijd het verbruik op meerdere momenten per dag vast leggen.

Hier loggen wij de slimmeMeter en zag ik 's nachts om de 1-2 uur rare spikes in het nacht verbruik. Al snel kwam ik erachter dat het de plintboiler onder de keuken was. Na wat rekenen en zoeken kwam ik erachter dat deze unit een standby verbruik had van 20-30Wh en in onze situatie kwam ik op ong. 25Wh. De plintboiler is nu het huis uit en een doorstroomverwarmer voor terug. Het levert een standby besparing op van (25*24*365)/1000=219kWh=€55
Die unit lag al 5 jaar onder de keuken, werd max. 4 x per dag gebruik, was €200 in aanschaf en heeft ons in 5 jaar tijd ong. €500 gekost. Doorstromer was in aanschaf €105 en heeft een TVT <2jaar :)
Doorstromer heeft een mooie WAF en gebruikt alleen energie als wij warmte vragen :)
Vraagje over de doorstromer,
Hoe lang duurt het van uit naar warm water? En hoe warm is dat dan, haalt het de 55-60 graden?
Met hoeveel liter per minuut kan hij dat voorwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Rol-Co schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 19:18:
[...]

Vraagje over de doorstromer,
Hoe lang duurt het van uit naar warm water? En hoe warm is dat dan, haalt het de 55-60 graden?
Met hoeveel liter per minuut kan hij dat voorwerken?
Daar zat ik ook net naar te kijken aangezien mijn keukenboiler wel een heel groot deel van m'n gebruik neemt. Een 3,5 kW doorstromer, die dus gewoon op een bestaand stopcontact past, verwarmt bij een ingestelde temperatuur ongeveer 2 liter per minuut. Dat wordt nog minder bij hogere temperaturen natuurlijk. Dat is niet echt veel...

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een doorstromer, is dat zoiets als de qcooker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Nee, Quooker is een boiler, doorstromer is een "elektrische geiser"

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als ik op elektrische geiser Google, dan vind ik gewoon een boiler met een voorraadvat (Daalderop).
Dat is toch gewoon een onderbouw keukenboilertje?

Heb het al gevonden. Geen voorraadvat dus.

Edit: maar je hebt wel een 3-fase aansluiting nodig begrijp ik?

[ Voor 29% gewijzigd door Schinnen-groen op 17-01-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 21:34:

Edit: maar je hebt wel een 3-fase aansluiting nodig begrijp ik?
Nee, alleen bij zwaardere uitvoeringen.

BIjvoorbeeld van het merk Clage:
MDH3 = 3,5 kW, 1-fase, 16A, 2,0l/min@dT=25K
MDH4 = 4.4 kW, 1-fase, 20A, 2,5l/min@dT=25K
MDH6 = 5.7 kW, 1-fase, 25A, 3,3l/min@dT=25K
MDH7 = 6.5 kW, 3-fase, 16A, 3,7l/min@dT=25K
enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mooi, we zijn hand-vaatwassers dus dat zou een mooi idee zijn om de overtollige PV kWh's nuttig te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 21:56:
Mooi, we zijn hand-vaatwassers dus dat zou een mooi idee zijn om de overtollige PV kWh's nuttig te gebruiken.
Dan kan je ook een ding genaamd "vaatwasser" aanschaffen. Het zou mij meer om het minuutje water en de linkshandige kraan acties gaan, scheelt weer ketel starts. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:19

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 21:56:
Weet niet of je daar dan blij mee bent. Kijk even naar de specs. 2,5 liter water per minuut en dat is 25 graden warmer gemaakt.
Dat is koud afwassen en er de tijd voor nemen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:13:
[...]

Weet niet of je daar dan blij mee bent. Kijk even naar de specs. 2,5 liter water per minuut en dat is 25 graden warmer gemaakt.
Dat is koud afwassen en er de tijd voor nemen.
Ik zie het nu ook op internet.
Dacht dat ik een mooi alternatief had gevonden voor een plint boilertje.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:12:
[...]

Dan kan je ook een ding genaamd "vaatwasser" aanschaffen. Het zou mij meer om het minuutje water en de linkshandige kraan acties gaan, scheelt weer ketel starts. ;)
Bewust niet voor gekozen in de keuken (klein qua afmetingen). In plaats van de vaatwasser heb ik een wasmachine ingebouwd.
Het verhaal van de linkshandige kraan heb ik gelezen, maar ondanks wij zo'n kraan hebben, speelt dit hier niet.
Gewoon naar rechts is gewoon volledig koud water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:20:
[...]
Ik zie het nu ook op internet.
Dacht dat ik een mooi alternatief had gevonden voor een plint boilertje.......
Zo'n Quooker Combi is zo slecht nog niet, zeker als je wat vaker thuis bent.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
tja slaat nergens op, zie reviews bij bv hwinfo, het kan ook gewoon met 2w...
ter vergelijking toch even 36e per jaar dat je weggooit aan stroom.
zelf zet ik hem dan nu maar uit, met afstandsschakelaar vanuit de slaapkamer, maar echt ideaal vind ik dit ook niet. (hij staat dan ook nog op eco, maar wifi wel vol aan).

besparing die ik zelf verder nog haal is, leds leds en nog meer leds. Ik heb ze nu bijna overal, spaarlampen gaan me en te snel stuk (de goedkoper action ed) en hebben opwarmtijd wat ik irritant vind in kelder, wc, bijkeuken, gang ed. Led is superfel en nee geen sfeerlicht maar komt er toch vlakbij, alleen in de woonkamer en boven de eettafel heb ik nog wat spaarlampen.

ik heb verder bijna alles achter schakelaars, zodat ik wel gewoon zonder veel te betalen een beamer, een dikke pc (idle zuinig) en een paar dikke geluidssets kan draaien.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 22:34:
[...]

Zo'n Quooker Combi is zo slecht nog niet, zeker als je wat vaker thuis bent.
Maar die belachelijke prijzen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik begrijp echt niets meer van. Ik heb van mijn koelkast licht uitgezet aangezien die aan bleef. Ik heb 2 verlengblokken uitgetrokken en de rest standby en verbruik dan 1,5 kWh ipv 4 kWh per nacht dus er is vooruitgang maar nu is de vraag waar het zit want 2,5 kWh is wel veel wat ik kwijt ben. Dit is maar 1 nacht dus even kijken wat ik nu op 1 meter verbruik. Misschien is de meterstand 1 niet goed., ik heb hoog en laag. Dat zou ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:13
ik heb een quooker combi van marktplaats... 400 euro....
ook duur voor een kraan. maar he gemak wil ook wat. de waterkoker verbruikte hier ook 18 kW per maand...
een quooker combi kost volgens 20 euro per jaar volgens de makers. waarschijnlijk is dat alleen stilstandsverlies, maar dan weet je zeker dat je alleen nog het opwarmen van het echt benodigde kokend water betaalt, en het voordeel is dat het direct kookt. en je gebruikt hem dan ook voor het koken e.d. dus. en zelfs voor een klein beetje warm water in de keuken, gaat de ketel niet meer aan..

beetje jammer dat je er een inlaatcominatie voor nodig hebt, want-> afvoer in rilering maken. en die inlaatcombinatie is bedoeld voor montage in een leiding, zodat ie ook op zijn plek blijft. met kunststofleidingwerk, en nette hoekstopkraantjes, wordt montage dan een beetje een alternatief klusje...

[ Voor 21% gewijzigd door engelbertus op 18-01-2014 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

itsalex schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 10:06:
Ik begrijp echt niets meer van. Ik heb van mijn koelkast licht uitgezet aangezien die aan bleef. Ik heb 2 verlengblokken uitgetrokken en de rest standby en verbruik dan 1,5 kWh ipv 4 kWh per nacht dus er is vooruitgang maar nu is de vraag waar het zit want 2,5 kWh is wel veel wat ik kwijt ben. Dit is maar 1 nacht dus even kijken wat ik nu op 1 meter verbruik. Misschien is de meterstand 1 niet goed., ik heb hoog en laag. Dat zou ook kunnen.
Ik weet niet hoe lang je nacht was maar 2,5KWh is gemiddeld ongeveer 250W per uur en dat 12u lang.
Dat kan geen koelkastlampje geweest zijn tenzij je een zonnebril op moet zetten als je er naar kijkt :P
Nog altijd zie ik geen meting met een los energiemetertje, dat zegt zoveel meer bij bijv. een verlengblok.
Iets waar je niet direct aan denkt is de mechanische ventilatie, als dat een oud ding is dan heb je zo 60W per uur of neem een cvketel waarvan de pomp contant draait.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 10:49:
[...]

Ik weet niet hoe lang je nacht was maar 2,5KWh is gemiddeld ongeveer 250W per uur en dat 12u lang.
Dat kan geen koelkastlampje geweest zijn tenzij je een zonnebril op moet zetten als je er naar kijkt :P
Nog altijd zie ik geen meting met een los energiemetertje, dat zegt zoveel meer bij bijv. een verlengblok.
Iets waar je niet direct aan denkt is de mechanische ventilatie, als dat een oud ding is dan heb je zo 60W per uur of neem een cvketel waarvan de pomp contant draait.
Maar het lichtje zorgt voor warmte. Koelkast moet dan harder koelen. En bij mij bleef die soms vol maar ook dim branden dus constant aan zijnde gedimd. Maar 2,5 kWh is niet te verklaren bij de paar elektrablokken terwijl bijna niets aanstond. Ik dacht eerst van me pc dat daar prob lag maar dat was in standby met 4 monitoren standby en pc en nog diverse app rond de 38 watt. Ook niet dus. Me spaarlamp vraagt 6w. Ik heb nu gedimde LED lampen gekocht. Dus komende 25 jaar hoef ik geen lamp meer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

En als dat koelkastlampje nou met een reden aan bleef, zoals een niet goed sluitende deur?
Daar zit pas veel verlies! Dat lampje van 10W lijkt me nou niet de moeite wat warmte betreft.
Ik hoop voor je dat die ledlampen zo lang mee gaan, meestal gaat de elektronica erin eerder stuk door de warmte van de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

itsalex schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 10:54:
[...]

Maar het lichtje zorgt voor warmte. Koelkast moet dan harder koelen. En bij mij bleef die soms vol maar ook dim branden dus constant aan zijnde gedimd. Maar 2,5 kWh is niet te verklaren bij de paar elektrablokken terwijl bijna niets aanstond. Ik dacht eerst van me pc dat daar prob lag maar dat was in standby met 4 monitoren standby en pc en nog diverse app rond de 38 watt. Ook niet dus. Me spaarlamp vraagt 6w. Ik heb nu gedimde LED lampen gekocht. Dus komende 25 jaar hoef ik geen lamp meer te hebben.
Dat kan functioneel zijn. In sommige dubbeldeurskoelkasten zit een verwarmingselement in het koelgedeelte of het lampje blijft branden om te zorgen dat het vriesgedeelte koud genoeg blijft. Haal je dat lampje eruit dan kan het vriesgedeelte te warm worden.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 18-01-2014 11:17 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 11:02:
En als dat koelkastlampje nou met een reden aan bleef, zoals een niet goed sluitende deur?
Daar zit pas veel verlies! Dat lampje van 10W lijkt me nou niet de moeite wat warmte betreft.
Ik hoop voor je dat die ledlampen zo lang mee gaan, meestal gaat de elektronica erin eerder stuk door de warmte van de lamp.
Ik had Siemens al voor gebeld omdat als je vleeswaren ernaast legt dan is het gewoon warm en is je vleeswaren niet meer eetbaar en aangetast omdat het rond de 7-20 graden zat (gemeten met een Chinees lasergun tempratuurmeter) en volgens Siemens moest het lampje uit zijn. Soms gaat het lampje ook uit maar de laatste tijden zag ik alleen maar dat die gedimd was en soms bleef die op volle sterkte branden. Ofwel ik had naast het lampje extra gebraden rosbief af en toe liggen en dat lijkt me toch niet zo heel gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Freemann schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 10:37:
[...]

Welke doorstromer heb je uiteindelijk gekocht? Dat heb ik even gemist namelijk, en ik neig ook naar zoiets.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

itsalex schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:11:
[...]

Ik had Siemens al voor gebeld omdat als je vleeswaren ernaast legt dan is het gewoon warm en is je vleeswaren niet meer eetbaar en aangetast omdat het rond de 7-20 graden zat (gemeten met een Chinees lasergun tempratuurmeter) en volgens Siemens moest het lampje uit zijn. Soms gaat het lampje ook uit maar de laatste tijden zag ik alleen maar dat die gedimd was en soms bleef die op volle sterkte branden. Ofwel ik had naast het lampje extra gebraden rosbief af en toe liggen en dat lijkt me toch niet zo heel gezond.
Zo'n koelkast heb ik ook gehad, toevallig ook siemens, hij werd ook nog eens bloed heet op het middenstuk tussen koeler en vriesgedeelte (upside down koelkast)
Ik heb hem maar vervangen al was hij niet super oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:35

Seafarer

XXX

itsalex schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:11:
[...]

HEB JE NU AL EENS EEN WEEK LANG ALLEEN DIE KOELKAST GEMETEN?

Koel vrieskasten zijn de gemeenste sluipverbruikers.

Paar voorbeelden:
Condensor schoon?
Weet je echt zeker dat er voldoende koellucht langs de condenser kan?
Staat hij zuiver waterpas zodat de deuren perfect sluiten?
deurrubbers nog heel en schoon?
Staat hij naast cv pijpen of bovenop de toevoer van je vloerverwarming?
Of hij is gewoon kapot.

MAAR GA DAT DING NU GEWOON EEN WEEK METEN EN NIET EEN DAGJE DAT GEEFT EEN VERKEERD BEELD.

Ik heb zelf drie koelkasten gemeten een maand lang. Resultaat ik heb 2 nieuwe gekocht. (A+++)
Het scheelde maar 600kWh per jaar of ook wel 69 watt per uur continue. _/-\o_

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
engelbertus schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 10:22:

ook duur voor een kraan. maar he gemak wil ook wat. de waterkoker verbruikte hier ook 18 kW per maand...
das behoorlijk, wij gebruiken onze waterkoker ook veel, voorverwarmen van kookwater (gaat veel sneller) en voor koffie en thee, maar ik warm nooit meer op dan ik nodig heb. Mijn moeder vult de waterkoker altijd helemaal en dan gaat ze een half uur wachten totdat de waterkoker klaar is en dan schud ze haar beker vol en vervolgens al het andere water afkoelen want dat heeft ze niet nodig :? :? :?

[ Voor 0% gewijzigd door coldasice op 19-01-2014 10:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:53:
[...]
HEB JE NU AL EENS EEN WEEK LANG ALLEEN DIE KOELKAST GEMETEN?
Agree, meten is weten!
En meerdere dingen tegelijk is ook niet altijd even handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

teacher schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:22:
[...]
Welke doorstromer heb je uiteindelijk gekocht? Dat heb ik even gemist namelijk, en ik neig ook naar zoiets.
DE04101 uit duitsland laten komen.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ericplan schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 11:17:
[...]

Dat kan functioneel zijn. In sommige dubbeldeurskoelkasten zit een verwarmingselement in het koelgedeelte of het lampje blijft branden om te zorgen dat het vriesgedeelte koud genoeg blijft.
Ik dacht dat dat de automatische ontdooingsfunctie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Freemann schreef op zondag 19 januari 2014 @ 10:37:
[...]

DE04101 uit duitsland laten komen.
Is die qua productie ook geschikt om even een teiltje afwaswater te produceren?
De prijs valt mij heel erg mee !

Misschien ook een idee om aan te sluiten op de wastafel op de badkamer.
Hier staan we erg lang op warm water te wachten (zeer smalle leidingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

PcDealer schreef op zondag 19 januari 2014 @ 10:50:
[...]
Ik dacht dat dat het automatische ontdooingsfunctie was.
Helaas niet. Ik dacht ook dat mijn Liebherr dubbeldeurskoelkast op z'n eind liep met een warm stuk in de zijwand. Blijkt gewoon een verwarmingselement van een paar Watt om te zorgen dat de compressor voldoende draait om het vriesgedeelte koel te houden. Is ook wel op Google te vinden. Sommige merken gebruiken daar het lampje voor. Het element is inmiddels losgekoppeld. Temperatuur in vriesgedeelte controleer ik regelmatig en we hebben niet veel in de vriezer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nog een vraagje m.b.t. het doorstroom app.:

Nu loopt er een koudwaterleiding en een warmwaterleiding naar de kraan.
Als je de doorstromer ertussen hangt, dan top je de warmwaterleiding dan gewoon af? Die vervalt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op zondag 19 januari 2014 @ 11:11:
Nog een vraagje m.b.t. het doorstroom app.:

Nu loopt er een koudwaterleiding en een warmwaterleiding naar de kraan.
Als je de doorstromer ertussen hangt, dan top je de warmwaterleiding dan gewoon af? Die vervalt dan?
Ja, die kan afgekoppeld liefst zo dicht mogelijk bij de oorsprong. Dode leidingstukken in een warmwatercircuit zijn nl een bron van legionella en dat wil je juist in de douche niet hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Schinnen-groen schreef op zondag 19 januari 2014 @ 11:03:
[...]

Net 1 liter water getapt en dat duurde 31 seconden en was volgens de kerntemperatuur meter 39c.
Het duurde 5seconden voor er warm water uit de kraan kwam en per saldo duurder het dus 36seconden om 1 liter water van 39c te krijgen.

Is aan een ieder om te bepalen of dit lang/kort is en of de temp. hoog genoeg is.
Voor ons is het prima :)

Voor de badkamer is de doorstromer hier idd ook DE oplossing gebleken. Het duurder hier >40seconden alvorens er lauw water uit de kraan kwam en >50seconden voor het water echt op temp. was.
Badkamer zal hetzelfde zijn als in de keuken (1l/31sec/39c) en de unit is bizar klein en past hier gewoon onder de gootsteen en in het badkamermeubel.

In de keuken heeft de doorstromer niet ingeboet op de WAF van de boiler en realiseert wel een besparing ~220kWh. In de badkamer heeft de doorstromer een hogere WAF als de CV-ketel weten te creëren. In de badkamer zit de winst in een aanzienlijk lagere wachttijd (>comfort) en een (klein)deel gas besparing.

de boiler heeft in 5 jaar tijd >1MWh(5x220kWh) aan standby stroom gekost en hebben de PV installatie toch 2 maanden voor nodig...

We hadden dit jaren geleden moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Lijkt me prima geschikt voor tandenpoetsen, gezicht wassen e.d. maar minder geschikt voor de afwas vanwege de lage temperatuur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op zondag 19 januari 2014 @ 11:54:
Lijkt me prima geschikt voor tandenpoetsen, gezicht wassen e.d. maar minder geschikt voor de afwas vanwege de lage temperatuur.
Wat doen wij ermee;
Tandenpoetsen, handen wassen, persoonlijke hygiene(voeten,oksel,etc),vaat af/voor -spoelen, klein sopje maken, (vaat)doekje uitspoelen, gezicht wassen, etc. Eigenlijk doen we er alles mee. Als we dan naar het verbruik van de doorstromer kijken, dan is het eigenlijk gekkenwerk dat er hier jaren een boiler lag voor dat kleine beetje warmwater wat we eigenlijk maar gebruiken.

De vaatwasser is geduldig voor de grote vaat en met een debiet van 2 liter per minuut moet je met een doorstromer ook geen vaat willen doen.

Als we echt meer en heter water nodig hebben, dan is ook de waterkoker geduldig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Heren, bedankt voor de info!
In de keuken houden we het even zo, maar ik de badkamer gaat die binnenkort geplaatst worden!!

Alleen nog 1 probleempje. In de badkamer heb ik geen stopcontacten, alleen een klein lampje boven de wastafel en natuurlijk de normale verlichting.
Volgens mij mag ik geen stopcontacten in deze ruimte installeren. Er zal dus een vast leiding naar 1 van de slaapkamers moeten worden gelegd.
Maar dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Overigens heb ik de temp. van ~40c bereikt door het debiet flink terug te schroeven. Normaal heeft de doorstromer een Dt van ~15c(zie handleiding), maar bij ons is dat nu ~30c. Je zult bij de installatie die een (kogel)kraantje in de aanvoer/retour van de doorstromer moeten plaatsen om deze temp. te bereiken.
Let ook op dat als de leidingwater temp. verder zakt (gok dat hij nu rond de 8c zit) naar bijv. 4c dat dan automatisch ook de temp. na de doorstromer zakt. Maar mijn inziens blijf je met een Dt van ~30c en een temp van ~34-35c na de doorstromer op een acceptabele temp. zitten voor de meeste gangbare zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:31

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb ook een Quooker en het daar wat metingen mee gedaan:
robertwebbe in "Serieus elektriciteit besparen"

Helaas vergelijken veel mensen de Quooker met een boiler of waterkoker maar dat is dus niet zo. Hij werkt veel efficiënter vanwege het hoge druk vat. 's Nachts uitzetten en 's morgens weer aanzetten kost uiteindelijk meer energie dan hem de hele nacht op temperatuur houden. Hij gaat maar 20 seconden aan (op 2.000W) dus het valt reuze mee.

[ Voor 187% gewijzigd door robertwebbe op 19-01-2014 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 19 januari 2014 @ 11:03:
[...]

Deze dus,
http://www.ebay.de/itm/Si...ionen&hash=item3cdb4ee2f0

Liefst zou ik hem wat zwaarder hebben maar dan krijg je gelijk een 3 fase versie denk ik, en die aansluiting heb ik niet.

Edit:
Goedkopere
http://www.ebay.de/itm/Kl...ionen&hash=item1c2aeebbdd

Er zijn er nog goedkoper maar is dan wel te zien aan de kwaliteit.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 19-01-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

robertwebbe schreef op zondag 19 januari 2014 @ 12:13:

Helaas vergelijken veel mensen de Quooker met een boiler of waterkoker maar dat is dus niet zo. Hij werkt veel efficiënter vanwege het hoge druk vat. 's Nachts uitzetten en 's morgens weer aanzetten kost uiteindelijk meer energie dan hem de hele nacht op temperatuur houden. Hij gaat maar 20 seconden aan (op 2.000W) dus het valt reuze mee.
Warmte bufferen kost energie en ook in een drukvat met vacuum isolatie.
Maar een ieder moet bepalen of hij de standby verlies op vind wegen tegen het gemak.

Las op internet een standby verbruik van 10Wh(winter mogelijk iets mee, zomer mogelijk iets minder) wat op jaarbasis 85-90kWh is.
Persoonlijk vind ik standby verbruik, in welke vorm dan ook, zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
robertwebbe schreef op zondag 19 januari 2014 @ 12:13:

Dit klinkt hetzelfde als de discussie rondom nachtverlaging, dus ik heb het even opgezocht...

Volgens een onderzoek van Quooker zelf (http://www.vhk.nl/downloa...0final%20april%202010.pdf ) is hun oude quooker niet zuiniger dan een elektrische waterkoker waarbij ze ook nog flinke verliezen voor onnodig warm maken van water tellen en het doorkoken.

"The main difference between a ‘normal’ electric storage heater and the Quooker Combi is,
that the best ‘normal’ storage water heater of 15-20 litres would have standby loss of at
least 30-35 W. Due to the unique high-vacuum technology employed by Peteri B.V. the
Quooker Combi only has an energy loss of 10-11 W (assumed 10,5 W 90 kWh/year at 8600
non-use hours per year). "

Als je een quooker 2.2+ versie hebt, ben je wat zuiniger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je zou eigenlijk naar het totaal moeten kijken. Bij ons zorgt de quooker voor het hete water en maakt waterkoker, koffiezetapparaat en afwasmachine overbodig. Bovendien wordt bespaard op gas voor WW. Ik weet dat mijn Quooker 460 kWh per jaar verstookt, maar heb van niemand een soortgelijke rekensom gezien van bovenstaande apparaten, inclusief een berekening voor het gas. Ik denk dat deTCO bij een Quooker er niet slecht uitkomt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Schinnen-groen schreef op zondag 19 januari 2014 @ 12:02:

Alleen nog 1 probleempje. In de badkamer heb ik geen stopcontacten, alleen een klein lampje boven de wastafel en natuurlijk de normale verlichting.
Volgens mij mag ik geen stopcontacten in deze ruimte installeren. Er zal dus een vast leiding naar 1 van de slaapkamers moeten worden gelegd.
Mag prima. Moet geloof ik 1,5 meter boven de grond zijn. Er zullen vast wel meer eisen voor zijn, vraag het een e-installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 19 januari 2014 @ 12:28:
[...]

Deze dus,
http://www.ebay.de/itm/Si...ionen&hash=item3cdb4ee2f0

Liefst zou ik hem wat zwaarder hebben maar dan krijg je gelijk een 3 fase versie denk ik, en die aansluiting heb ik niet.

Edit:
Goedkopere
http://www.ebay.de/itm/Kl...ionen&hash=item1c2aeebbdd

Er zijn er nog goedkoper maar is dan wel te zien aan de kwaliteit.
Ken je ook een Duits bedrijf dat ook naar Nederland levert?

Toestel besteld >:)

@Freemann: bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 19-01-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ik kan wat cijfers noemen :)

Gezinssamenstelling; 2 personen die 3 dagen per week koffie thuis zetten, 7 dagen per week (heel) veel thee drinken, vaatwasser die gem. 3 keer in de week aanstaat.

vaatwasser: 13kWh per maand (156kWh/p/j)
koffiezetapparaat: 1,2kWh per maand (14,5kWh/p/j)
waterkoker: 5kWh per maand (60kWh/p/j)
doorstromer: 2kWh per maand (24kWh/p/j)
Totaal 256kWh per jaar voor deze 4 devices.

Denk dat je dit getal x 1,5 mag doen voor als we met bijv. 4 personen zouden zijn. De vaatwasser zal dan vermoedelijk 5-6 keer per week draaien, koffie zal er niet veel meer gedronken worden en de waterkoker en doorstromer zullen denk iets meer gaan doen. Wij gebruiken, afgezien van douchen, geen gas meer voor WW. Ook komen deze cijfer uit de "winter" periode waarbij de aanvang temp. van het water een stuk lager ligt. Per saldo zal het stroomverbruik voor deze devices in de zomer lager liggen.

Denk dat wij bij 4 personen over een jaar zo'n 400kWh aan deze devices kwijt zijn.

Vooral de doorstromer is met 24kWh verbruik aan puur warmwater een lachertje tov de ~220kWh standby verbruik van de boiler.
Ook leuk van de doorstromer;
Ik heb gemeten dat hij 3150Wh verbruikt en we 2kWh per maand gebruiken. Dat geeft dat we de doorstromer effectief per maand maar 38 minuten gebruiken.

@duits bedrijf dat ook in NL levert;
Amazon.de ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Freemann op 19-01-2014 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Is dat op basis van langdurige meting of extrapolatie?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op zondag 19 januari 2014 @ 13:30:
[...]

Is dat op basis van langdurige meting of extrapolatie?
3 maanden meting, gemiddeld naar een maand en extrapolatie naar een jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 19-01-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Een vraagje over de Durchlauferhitzer (klinkt mooi in het Duits). Kun je deze ook tussen cv en warme kraan in monteren om op die manier sneller warm water te krijgen? In de keuken duurt het bij ons erg lang voor het water echt heet is, meer dan een minuut. Bij het afwassen (handmatig) is dat irritant. Het zou mooi zijn als de doorstroomverwarmer binnen een paar seconden heet water kan leveren en dat wanneer de cv-ketel op stoom komt, dat dan de doorstroomverwarmer uitschakelt. Werkt dat zo?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Hangt een beetje af van het type. De simpele, die geen aanvoertemperatuur meten, zullen niet weten dat er warm water uit de voorgeschakelde ketel komt en dus vrolijk hun vermogen door blijven stoken zolang ze stroming zien. Duurdere uitvoeringen zullen wel de verwarming uit kunnen zetten of varieren afhankelijk van de aanvoertemperatuur.

Ik ben bang dat de kleine versies met weinig vermogen meestal van de domme variant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Schinnen-groen schreef op zondag 19 januari 2014 @ 13:12:
[...]

Ken je ook een Duits bedrijf dat ook naar Nederland levert?

Toestel besteld >:)

@Freemann: bedankt!
You're welcome!

Wat de aanvoertemp. betreft;
In de specificaties staat het niet keihard benoemd wat hij doet bij een te hoge aanvoer OF uitvoer.
Wat wel in de handleiding staat, is dat hij werkt met een aanvoer temp. van >4c en <20c.
Indirect maak ik daaruit op dat hij bij een aanvoer >20c afschakelt. Helaas kan ik het zelf niet testen(alles is afgedopt met soldeer), maar misschien dat Schinnen het tegen de tijd wel kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Over het gebruik van die kokendwaterkranen: Wij zijn met z'n tweeen en hebben hier het verwante product van Grohe in de 6 liter uitvoering en daar heeft vanaf het begin een plugwise metertje achter gezeten. Hij zit onder het aanrecht in een keuken die met vloerverwarming op een graad of 18 wordt gebracht als we thuis zijn. In het afgelopen jaar heeft hij 261 kWh gebruikt voor het opwarmen van espressokopjes en borden, thee zetten, soms een ernstig aangekoekte pan afwassen, maar vooral voor alles wat in water wordt gekookt. Pasta, eieren, noem maar op.
Ik ben vergeten hem uit te zetten tijdens een vakantie van dertien dagen eind maart. Het verbruik in die periode was 9,11 kWh, 0,7 kWh per dag. Als je dat omrekent naar een jaar zou je kunnen concluderen dat 255 van die 261 kWh standby-verlies was. Hm.

l'art pour l'art

Pagina: 1 ... 23 ... 84 Laatste