☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
En dat luik (bar) zit er nou juist om stroom te besparen omdat de deur niet open hoeft voor een fles te pakken.coldasice schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:54:
[...]
Ik heb altijd wat moeite met specs, komen die ook uit? Ik heb nu een klasse A maar die verbruikt ongeveer 2 keer zoveel als in de specs. Mogelijk komt dit door het aparte koelluik aan de voorkant dat mogelijk niet zo goed sluit.... als ik het verbruik van 1000kWh terug kan brengen naar 300kWh, is dit natuurlijk ook snel terugverdient....
Verder heb ik boven nog een "download" desktop staan met CRT scherm. Desktop verbruikt 25Watt in idle, scherm op standby(lampje aan) 75Watt. Dus nu op zoek naar een NAS voor in de meterkast.
Onze reden was omdat we zo meer vriezer hebben dan in een amerikaan+ betere ruimte afmeting.
Zoals ik al schreef, ik meet ze nog iets lager, als ze zo doorgaan komen ze net onder de 300 kWh/j samen tot nu toe en staan er vanaf begin dit jaar.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De zeldzame keer dat ik alleen het luik hoeft te gebruiken zal denk ik het verschil niet maken, het scheelt misschien 1 keer per dag deur openmaken....Rol-Co schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:54:
[...]
En dat luik (bar) zit er nou juist om stroom te besparen omdat de deur niet open hoeft voor een fles te pakken.
Zoals ik al schreef, ik meet ze nog iets lager, als ze zo doorgaan komen ze net onder de 300 kWh/j samen tot nu toe en staan er vanaf begin dit jaar.
mogelijk dat het gekoelde water dat wij veel drinken misschien nog een bijdrage heeft, maar bij dit soort verbruikscijfers is het al bijna de moeite om het ding op MP te zetten....
Weinig besparing en lichtopbrengst zwak? We hebben hier alle 60W gloeilampen vervangen door 7.2W Samsung LEDs, alle 40W voor 5.5W Toshiba LEDs en alle 25W voor 3,5W Toshiba LEDs. Dat is een enorm verschil in lichtopbrengst, en niet bepaald minder. De Samsungs lijken het meest op gloeilampen qua kleur (2700K), maar ik moet zeggen dat het wit (4000K) van de Toshiba's na een tijdje wennen ook erg goed is.Anoniem: 268714 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 13:36:
Verlichting bestaat uit zowel spaarlampen als gloeilampen. Led-lampen hebben we nog niet, omdat dit ons te duur lijkt op moment, t.o.v. de besparing en de lichtopbrengst is zwak vergeleken met spaarlamp of gloeilamp.
Verder hebben we nog een reeks speciale lampen vervangen: bijv. 2x40W in de wasemkap voor 2x3W, dit was wel iets minder licht, maar nog steeds meer dan genoeg op dat kleine oppervlak. Philips Genie spaarlamp vervangen voor 4W LED kogel (VEEL meer licht), en laatst een 18W 60cm TL vervangen voor TL-LED van 8W (1000 lumen). Bij die laatste vervanging verwachtte ik een lagere lichtopbrengst, maar daar bleek de praktijk anders.
Onlangs heb ik een nieuwe A++ koelvrieskast gekocht die volgens de specs 0,5 kWh per dag zou gebruiken. Na een week monitoren bleek dit maar 0,38 kWh te zijn. In vergelijking met mijn oude koelvrieskast een besparing van ongeveer 590 kWh per jaar.coldasice schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:54:
[...]
Ik heb altijd wat moeite met specs, komen die ook uit? Ik heb nu een klasse A maar die verbruikt ongeveer 2 keer zoveel als in de specs.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
- ingestelde temperatuur
- omgevingstemperatuur
- aantal keren dat de koelkast per dag geopend wordt
en daarbij kan het verbruik in de praktijk ook sterk beinvloed worden;
- hoe warm zijn de spullen die je in de koelkast zet (bijv; je legt 2 flessen frisdank in de koelkast en die hebben naast de CV ketel gestaan of in een koude schuur, warme etens resten terug koelen om het langer te bewaren)
- laat je spullen uit de vriezer ontdooien in de koelkast
- etc. etc.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Voor koelkasten ligt dit wat genuanceerder. Er wordt veel meer gekeken naar formaat en indeling en uiterlijk, voor de meeste mensen althans en het verbruik komt meer als een afterthought. Daarom zijn fabrikanten minder geneigd om het onderste uit de kan te halen bij het opgeven van het verbruik. Uiteraard zullen we wel streven om in ieder geval de juiste specificaties te halen om het meest gunstigste energielabel te hebben.
Maar het speelt uiteraard ook mee dat de gemiddelde consument de koelkast deur open heeft staan tot de piep afgaat bij het inladen na boodschappen doen. Warm eten gewoon erin gezet wordt en ontdooien doe ze in de magnetron

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
In de handleiding van de fabrikant staat voor de ATACVA6011PT: "De afwasautomaat kan aan koud water en aan warm water tot max. 60 graden worden aangesloten. De afwasautomaat mag niet aan open heetwatertoestellen en doorstroomtoestellen worden aangesloten".
Is het zinvol om dit te doen en betekent dit dat ik dat zonder extra apparaat op het warmwater in het keukenkastje kan (laten) aansluiten? Zijn er nog speciale zaken waarop moet worden gelet?
Er komt een nieuwe combiketel Nefit Proline HRC30 CW5 combi en heb close in boiler, zonneboiler (7 meter afstand) en zonnepanelen met overschot (wordt door GC uitbetaald, middels margeregel) .
Het is echter pas dan zinvol als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
het warme water wordt verkregen op een goedkope en milieuvriendelijke manier (zonneboiler, warmtepomptechnologie)
de leiding van de boiler tot de vaatwasser is niet langer dan 1 meter
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zoals geschreven is de afstand bij mij circa 7 meter. In de leiding zal dan ongeveer 1 á 2 liter mogelijk afgekoeld water zitten. De vaatwasser verbruikt circa 12 liter. Dus volgens mij wordt er toch overwegend warm water van de zonneboiler gebruik.Proton_ schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 19:38:
hier is een aardige overweging te lezen, die concludeert:
Het is echter pas dan zinvol als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
het warme water wordt verkregen op een goedkope en milieuvriendelijke manier (zonneboiler, warmtepomptechnologie)
de leiding van de boiler tot de vaatwasser is niet langer dan 1 meter
Netto zal er wel winst overblijven. Water warm maken is 's zomers praktisch gratis.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Anoniem: 268714
Ik ben erachter gekomen dat ik zelf ook wat stroom verbruik.
Maar wat ik echt eng vindt, is dat ik 210 W sluipverbruik heb wat ik niet kan plaatsen.
Dit is 240 W continue, 24/7. Dat is dus 210 x 24 x 365 = 1839600 Watt / 1000 = 1839,6 KWH. Als ik deze kan plaatsen dan ben ik eigenlijk van mijn verbruik af.
Hoe heb ik dit gedaan: Ik heb zojuist alle lampen even uitgezet, behalve een lampje beneden, dat er ook af gehaald (30 Watt) alle TV's zijn uit, vriezer eruit, en alle pc's staan uit. Maar dan nog steeds heb ik een verbruik van 210W met dit alles meegemeten.
Wat staat er dan nog aan: - Vriezer beneden, met koelkast, (2007 etna), Vaatwasser is aangesloten, en Boiler beneden op non actief. Deze ook getest (boiler) maar die eruit en het verbruik blijft stabiel.
De koelkast echter wil ik bloedgraag gaan testen, en dat ga ik ook zeker gauw doen. Maar nu lukt dat nog even niet, maar ik heb nog altijd het gevoel dat deze 210 Watt van groep 3, en dus zolder komt.
Helaas kan ik het niet vinden, iemand nog tips?
Je kan natuurlijk voor een paar uur je koelkast en vriezer ontkoppelen. Zolang ze dicht blijven is er niet veel aan de hand. Dan kan je verder meten
Mechanische ventilatie ? En cv pompen? Vloerverwarming pomp?Anoniem: 268714 schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 01:54:
Inmiddels ben ik een beetje wezen spelen met de Youless, en de energiemeter.
Ik ben erachter gekomen dat ik zelf ook wat stroom verbruik.
Maar wat ik echt eng vindt, is dat ik 210 W sluipverbruik heb wat ik niet kan plaatsen.
Dit is 240 W continue, 24/7. Dat is dus 210 x 24 x 365 = 1839600 Watt / 1000 = 1839,6 KWH. Als ik deze kan plaatsen dan ben ik eigenlijk van mijn verbruik af.
Hoe heb ik dit gedaan: Ik heb zojuist alle lampen even uitgezet, behalve een lampje beneden, dat er ook af gehaald (30 Watt) alle TV's zijn uit, vriezer eruit, en alle pc's staan uit. Maar dan nog steeds heb ik een verbruik van 210W met dit alles meegemeten.
Wat staat er dan nog aan: - Vriezer beneden, met koelkast, (2007 etna), Vaatwasser is aangesloten, en Boiler beneden op non actief. Deze ook getest (boiler) maar die eruit en het verbruik blijft stabiel.
De koelkast echter wil ik bloedgraag gaan testen, en dat ga ik ook zeker gauw doen. Maar nu lukt dat nog even niet, maar ik heb nog altijd het gevoel dat deze 210 Watt van groep 3, en dus zolder komt.
Helaas kan ik het niet vinden, iemand nog tips?
Allemaal 45-75W en soms 24u aan , bij mij was het een doorverbinding die miste in de ketel (oudje) waardoor de vvp en pomp in de ketel aan bleven.
Mechanische ventilatie ook er uitgegooit hier, trok 75W en nu een zuinige gelijkstroom van stork.
beroemde en beruchte sluipstroom verbruikers zijn;
modems,
routers,
digitale decoders,
boilers,
oude wisselspanning mechanische afzuigers,
wekkerradio's (soms >10W per stuk en staan er >2 in huis...)
(oude)laserprinters,
(oude)koelkasten,
(oude)vriezers,
vloerverwarmingspompen,
alarminstallaties,
[toevoeging van TD-er;]
- oude bel-trafo
- elektrisch bed
- draadloze telefoon en eventueel 2e lader
- stand-by van versterkers
- klokje van oven/magnetron
- verwarmingsketel (bij verkeerde afstelling zit je zo op 50 - 70 Watt continue doordat de pomp permanent aan staat)
[[misschien handig als toevoeging voor de openingspost]]
trek nu is ALLES maar dan ook ALLES uit zijn (periflex)stopcontact.
Schakel dan met tussen poses van bijv. 5-10 min. alles weer in en noteer wanneer je welk apparaat ingeschakeld hebt. Zo kun je in je Youless precies zien wanneer het verbruik een grote duidelijk sprong omhoog maakt, waarmee je dan ook de verbruiker te pakken hebt.
je bent misschien even een avondje bezig, maar dat kan je wel >€400 opleveren en ik verdien die niet in een avondje
[ Voor 18% gewijzigd door Freemann op 21-09-2013 14:00 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
- oude bel-trafo
- elektrisch bed
- verwarmingsketel (bij verkeerde afstelling zit je zo op 50 - 70 Watt continue doordat de pomp permanent aan staat)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Zo herkenbaar hierboven, ook mijn verbruik bestaat uit 60% sluipverbruik. Van de 300Watt inmiddels flink wat geidentificeerd en sommige geelimineerd.Freemann schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 10:11:
@SirYoshi;
beroemde en beruchte sluipstroom verbruikers zijn;
modems,
routers,
digitale decoders,
boilers,
oude wisselspanning mechanische afzuigers,
wekkerradio's (soms >10W per stuk en staan er >2 in huis...)
(oude)laserprinters,
(oude)koelkasten,
(oude)vriezers,
vloerverwarmingspompen,
alarminstallaties,
[toevoeging van TD-er;]
- oude bel-trafo
- elektrisch bed
[[misschien handig als toevoeging voor de openingspost]]
trek nu is ALLES maar dan ook ALLES uit zijn (periflex)stopcontact.
Schakel dan met tussen poses van bijv. 5-10 min. alles weer in en noteer wanneer je welk apparaat ingeschakeld hebt. Zo kun je in je Youless precies zien wanneer het verbruik een grote duidelijk sprong omhoog maakt, waarmee je dan ook de verbruiker te pakken hebt.
je bent misschien even een avondje bezig, maar dat kan je wel >€400 opleveren en ik verdien die niet in een avondje
- Computer 25Watt, monitor soms op standby(75Watt)
- elektrische lattenbodem (53Watt)
- meterkast met weekschakelaar(30Watt teruggebracht naar 25% gebruikerstijd)
- tijdschakelaar tussen afzuiging(winter overdag afzuigen, zomer snachts) daarmee ververs je je huis met de meest gunstige buitentemperatuur. Luchtkwaliteit heb ik gecontroleerd met een Co2 melder. Verbruik nog meten maar het is een Itho ecofan dus maak me geen zorgen
- tijdschakelaar tussen LED buitenverlicht
- Koelkast die 1000kWh verbruikt per jaar
- kleinverbruikers zoals telefoon, wekker, wake up light
- Computer tijdens gebruik 75Watt
- Vloerverwarmingspomp zit al een schakelaar tussen...
- todo:decoder, tv, gaskachel elektrische aansluiting
Ik heb inmiddels het volgende plaatje:

Nu nog de andere verbruikers meten, leuke is dat ik de grootverbruiker op groep 3 nog niet heb kunnen vinden.
Ik ga nu ook de groepen erbij zetten, maar ik snap neit hoe mensen met een elek. lattenbodem van 50 watt komen, als ik hem gebruik stijgt die naar de 20-30 watt, in gebruik maar gewoon in het stopcontact bijna niets.
Ik ben echt opzoek naar nog zo'n 13,4 Kwh die ik nog moet gaan meten, want dan kom ik pas op 21 kWh, die ik iedere dag gemiddeld gebruik

EDIT: De oranje apparaten heb ik niet opgemeten, maar gemeten doormiddel van aannames, deze heb ik niet serieus gemeten met een meter.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 268714 op 21-09-2013 23:42 ]
Haal alle stekkers is uit de stopcontacten en zorg dat je huis 0,0 verbruik heeft. Dan heb je letterlijk een nulpunt waarvandaan je verder kan. Je weet dan bijv. Ook of er stroom wordt afgetapt of als je 100% zeker lijkt te zijn dat alles uit is en er geen aftap is, er toch nog ergens een verborgen/vergeten verbruiker is.
Overigens wat heb je voor vriezer staan die 2,4kwh per dag verbruikt? Wij hebben een manshoge vriezer met A++ label en die verbruikt een paar honderd watt per dag.
Aannames??

De nulpunt meting lukt niet, maar ik weet wel welke groep hoeveel sluipverbruik heeft. Zonder stekkers.
Daarom heb ik met groepen gewerkt, bijv. de wasmachine en de droger kan ik niet loskoppelen, alleen de trekschakelaar kan uit. Echter dit zit op groep 4. Ik weet dat er iets in groep 3 niet lekker zit, want hier is het verbruik hoog.
Ook wanneer ik alle apparaten van groep 3 losgooi, dus de PC's, server etc.
Daarnaast is dit alle aparatuur die ik in huis heb staan, behalve verlichting dan. Deze wil ik niet meenemen, omdat ik deze uit heb staan. Mijn aanpak is vanwege de groepen eenvoudiger zo.
Ik ben nu juist aan het doen wat iedereen doet, alles meten 1 voor 1. Ik heb de Youless, maar dat is enkel alleen leuk om te weten wat het actuele verbruik is, en niet om echt naukeurig apparaat voor apparaat mee te meten.. Ik meet nu de apparaten zelf, dan weet ik zeker dat het klopt.
Doormiddel van groepen werkt het eenvoudiger dan wanneer ik met stopcontacten werk. Later deze week ga ik de keuken onder handen nemen, daar kan ik nu niet nemen want ik kan daar niet 123 bij anders had ik dat al gedaan.
Maar bijv. de elektrische bedden en decoders heb ik al doorgemeten. Ik wil mijn verbruik verklaren en dan kijken of ik iets mis.
De vriezer heb ik gemeten, die gebruikt geen 2,4 maar 1.78, ik heb deze meting dan ook gedaan, met gemiddelde waardes van mijzelf. het actuele verbruik is echter minder. heb het screenshot opnieuw aangepast. de vriezer is een 200 L, kist van 20 jaar oud

Zie eerder bericht:
Anoniem: 268714 schreef op woensdag 18 september 2013 @ 23:56:
Haha dankjewelGeeft niks, jongens ik heb echt een diepe zucht... Ik zit met zo'n groot verbruik en eigenlijk al 3 jaar...nouja sinds 2008 eigenlijk is het begonnen, maar het wordt ieder jaar meer, tot aan 2011, sinds dien is het gestabiliseerd tot 7600 kWh per jaar.
Inmiddels is er veel gebeurd:
- NIeuwe CV ketel HR++ 2011
- Isolatie sterk verbeterd.
- Nieuwe energiemeter, (slimme meter)
- Ben ik er zeker van dat ik niet afgetapt wordt, groep 1 is schuur, en verbruikt geen grote hoeveelheid stroom
Ik hoopte altijd dat de energiemeter kapot was, en dat ik met mijn nieuwe meter minder zou gaan verbruiken, maar helaas... ik verbruik nog steeds 7600 KwH.
Ik heb een mooie Excel sheet gemaakt, met al mijn apparaten in huis in 2010 heb ik deze gemaakt nadat het verbruik naar 7555 KwH was opgelopen. Zie hier mijn sheet: http://i.imgur.com/BT1290Q.png
Toen heb ik in maart maar een Youless gekocht, om mijn verbruik te meten, en hier op Tweakers ook mijn bevindingen achter gelaten in mijn speurtocht..
Ik heb toen mijn groepen ingedeeld in huis, ik heb 6 groepen in mijn kast, en er een tekening van gemaakt:
http://imgur.com/a/SRmC2#0
Daarna ben ik gaan meten met de Youless, en kwam ik tot de volgende conclusie:
http://img853.imageshack.us/img853/7704/e9hh.png
Het verbruik in groep 3 is hoog, ook wanner er geen PC's opzitten, het is wel zo, dat de volledige zolder, wasdroger en 1 slaapkamer hierop zitten.
Op zolder staat deze vriezer, de CV ketel, en de kamer van mijn broertje, verder geen gekke dingen daar.
Echter in de badkamer heb ik een schakelcombinatie om beide apparaten op 1 groep te hebben.
Wasdroger en Wasmachine, deze zijn vervangen door Miele machines in 2008.
Alleen nu kan ik deze slecht opmeten, maar sinds dat deze gekomen zijn is mijn verbruik wel gestegen, terwijl het betere en nieuwere machines zijn dan de oude wasmachine en droger.
Nu heb ik het idee dat het dit is, de droger en de wasmachine i.c.m. de trekschakelaar.
http://i.imgur.com/F5iGHWj.jpg
Zou het kunnen dat deze een soort van lek geeft in de stroom? Waardoor mijn verbruik zo achterlijk hoog is geworden? =/ k was heel blij met 5600 kWh in 2007 nu..
Maar ik hoop dat iemand toch een oplossing weet om ook dit te meten
[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 268714 op 21-09-2013 23:54 ]
Kan je een grafiekje uit de Youless posten van een hele dag? Het maakt nogal verschil of het inderdaad 300W sluipverbruik is of elk uur een piek van 6 minuten lang 3kW.
Kun je vertellen waarom de nulmeting niet is gelukt? Ligt er iemand aan de hartbewaking? (misschien heb je dan ook de oorzaak van het verbruik gevonden
Misschien mag het niet uit van pappa of mamma, als je schrijft de kamer van mijn broertje denk ik niet dat het de eigenaar van het huis betreft.Proton_ schreef op zondag 22 september 2013 @ 08:52:
Grappig dat je precies de usual suspects voor 300 watt continu (boiler, ketel met pompen) nog niet gemeten hebt
Kan je een grafiekje uit de Youless posten van een hele dag? Het maakt nogal verschil of het inderdaad 300W sluipverbruik is of elk uur een piek van 6 minuten lang 3kW.
Kun je vertellen waarom de nulmeting niet is gelukt? Ligt er iemand aan de hartbewaking? (misschien heb je dan ook de oorzaak van het verbruik gevonden)
Hierboven
De printer heeft een stnd by verbruik van 10W gok ik, zet die samen met de wii op een contactblok met schakelaar en je hebt al weer een 20-25W gewonnen.
225 uur per dag en 10 Watt?
Misschien omgedraaid?
nogmaals;
imho(!!) hanteer je een niet handig volgorde. Je zoekt naar iets groots en meet alle het kleins en loopt te mopper op andere zoals bijv. in je bedbodem meting.
Ik zou die lijkkist eruit (laten) trappen.....
1,8 per dag * 365 = 657 kWh per jaar en goed voor €151 per jaar.
een nieuwe vrieskist A++ met een inhoud van +/- 250liter kost +/- €450 en zit op een verbruik van +/- 180-200kWh per jaar of wel €40-45.
Een nieuwe vrieskist scheelt dus €100-110 aan stroom en geeft een TVT van iets meer dan 4 jaar.....
ik zeg: DOEN!!
En nog een voorbeeldje;
Mijn standaard Ziggo modem en netgear router gebruiker 20W uur in uur uit. Deze gaan doordeweek om 23:00 uit en gaan rond 6:30 's ochtends weer aan. Scheelt ong. 30% op het stroomgebruik.
20*24*365 = 175kWh per jaar .... oftewel ong. 500W per dag.
koop een stapel doordrukstekkers met schakelaars:
https://www.google.nl/sea...tekker%20met%20schakelaar
kosten geen drol en hebben en zet daarachter bijv. de media-hoek. Onze tv+versterker+decoder+bluerayspeler+"IR-transciever" gebruiken gezamelijk in standby zo'n 35W.
Dit zit allemaal achter een stekkerdoos met schakelaar. De schakelaar gaat aan als wij iets van deze dingen aan willen en uit als we uit huis gaan OF gewoon een avondje/dagje zonder deze dingen door willen brengen.
gem. staat de apparatuur 16 uur per dag uit en dat scheelt dus;
16*35*365 = 204kWh per jaar en +/-€50, dat met een investering van €5 voor de stekkerdoos.
TVT was rond 1(!) maand
Ik ga
De mensen hier proberen je te helpen..... en soms is er een iets harde woordje nodig om mensen iets duidelijk te maken of te overreden.
opsomming;
- lijkkist eruit (lage/hoge schatting, 300/400kWh)
- mediahoek op schakelaar (lage schatting 100/150kWh)
- router modem 's nachts uit (lage schatting, 50/100kWh)
zit je zomaar op 450/650kWh besparing of wel 5-10% van het jaarlijkse stroomverbruik.
[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 22-09-2013 11:21 ]
Goed punt.Rol-Co schreef op zondag 22 september 2013 @ 09:47:
Misschien mag het niet uit van pappa of mamma, als je schrijft de kamer van mijn broertje denk ik niet dat het de eigenaar van het huis betreft.
Laten we het trouwens wel vriendelijk houden; de goede wil zit er echt wel in bij SirYoshi. Zeker in aanmerking genomen dat blijkbaar niet het hele gezin een probleem ziet in het hoge verbruik.
Een koelkast van €1200 euro? Ik vind de helft al wat veel voor een koelvriescombo, maar dat kan aan mij liggencoldasice schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:42:
[...]
Zo herkenbaar hierboven, ook mijn verbruik bestaat uit 60% sluipverbruik. Van de 300Watt inmiddels flink wat geidentificeerd en sommige geelimineerd.Een investering van 1200euro in een nieuwe koelkast is veel geld dus dat gaat nog even niet gebeuren. We zitten te denken om op het einde van het jaar, wanneer we de afrekening krijgen met de afsluitbonus (250 euro, en de besparingen en de verkoop van de huidige amerikaanse koelkast) de omsteek maken.....dat verzacht de pijn aanzienlijk....
- tijdschakelaar tussen afzuiging(winter overdag afzuigen, zomer snachts) daarmee ververs je je huis met de meest gunstige buitentemperatuur. Luchtkwaliteit heb ik gecontroleerd met een Co2 melder. Verbruik nog meten maar het is een Itho ecofan dus maak me geen zorgen
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Is het mogelijk om bij benadering aan te geven wat een dergelijke knol in stand-by verbruikt?
(nee ik heb geen verbruiksmeter en ben ook niet van plan deze aan te gaan schaffen)

Het lijkt alleen een trafo te zijn, dus dat zal net als een beltrafo iets van 1W zijn zonder belasting.
De vraag is of hetgeen er aan hangt nog iets verbruikt als het standby staat.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Al met al een grote eye-opener en een flinke kostenbesparing voor dit huishouden.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Max vermogen (staat op 't plaatje) is 18 VA en in dit geval mag je dat wel lezen als Watt.ASW1 schreef op zondag 22 september 2013 @ 12:41:
Ik heb een geluidssetje dat ik voor de tv gebruik met zo'n zware adapter die enigszins warm blijft.
Is het mogelijk om bij benadering aan te geven wat een dergelijke knol in stand-by verbruikt?
(nee ik heb geen verbruiksmeter en ben ook niet van plan deze aan te gaan schaffen)
[afbeelding]
Dus stand-by verbruik zal dat als bovengrens hebben.
Zou me niets verbazen als zo'n setje 50% van dat vermogen als stand-by verbruik heeft, dus zo'n 9 a 10 Watt.
Dat komt dus neer op zo'n 20 euro per jaar.
Maar goed, dat zijn aannames. Zonder meten kom je het niet te weten.
Hey nogmaals ik doe echt mijn bestFreemann schreef op zondag 22 september 2013 @ 11:17:
@SirYoshi:
nogmaals;
imho(!!) hanteer je een niet handig volgorde. Je zoekt naar iets groots en meet alle het kleins en loopt te mopper op andere zoals bijv. in je bedbodem meting.
Ik zou die lijkkist eruit (laten) trappen.....
1,8 per dag * 365 = 657 kWh per jaar en goed voor €151 per jaar.
een nieuwe vrieskist A++ met een inhoud van +/- 250liter kost +/- €450 en zit op een verbruik van +/- 180-200kWh per jaar of wel €40-45.
Een nieuwe vrieskist scheelt dus €100-110 aan stroom en geeft een TVT van iets meer dan 4 jaar.....
ik zeg: DOEN!!
En nog een voorbeeldje;
Mijn standaard Ziggo modem en netgear router gebruiker 20W uur in uur uit. Deze gaan doordeweek om 23:00 uit en gaan rond 6:30 's ochtends weer aan. Scheelt ong. 30% op het stroomgebruik.
20*24*365 = 175kWh per jaar .... oftewel ong. 500W per dag.
koop een stapel doordrukstekkers met schakelaars:
https://www.google.nl/sea...tekker%20met%20schakelaar
kosten geen drol en hebben en zet daarachter bijv. de media-hoek. Onze tv+versterker+decoder+bluerayspeler+"IR-transciever" gebruiken gezamelijk in standby zo'n 35W.
Dit zit allemaal achter een stekkerdoos met schakelaar. De schakelaar gaat aan als wij iets van deze dingen aan willen en uit als we uit huis gaan OF gewoon een avondje/dagje zonder deze dingen door willen brengen.
gem. staat de apparatuur 16 uur per dag uit en dat scheelt dus;
16*35*365 = 204kWh per jaar en +/-€50, dat met een investering van €5 voor de stekkerdoos.
TVT was rond 1(!) maand![]()
Ik gavan zulk soort simpele ingrepen en zeker als ik bij mensen thuis zit die klagen over hun energiekost en ondertussen ALLES standby zit staan, mechanische afzuig hoor LOEIEN(standje >3, turbo) etc ......
De mensen hier proberen je te helpen..... en soms is er een iets harde woordje nodig om mensen iets duidelijk te maken of te overreden.
opsomming;
- lijkkist eruit (lage/hoge schatting, 300/400kWh)
- mediahoek op schakelaar (lage schatting 100/150kWh)
- router modem 's nachts uit (lage schatting, 50/100kWh)
zit je zomaar op 450/650kWh besparing of wel 5-10% van het jaarlijkse stroomverbruik.
Ik heb hier een grafiekje, van een dagje hier in huis met de Youless:

Het laagste verbruik ligt op 325W ongeveer gedurende de nacht
De optie om de Wii, Router etc. uit te zetten gaat niet op, want ik draai een server uit het topic, deze omslaat 60 watt max, van het totale verbruik. Dan heb ik nog 325 - 60 watt over 265 watt over, waar ik op zou willen minderen.
Nu weet ik dat de vriezer van deze 325 watt, zo'n 86 watt gebruikt continue. Dan heb ik nog 179 watt die ik zou kunnen besparen..
De televisie beneden en Wii met een schakelaar, schiet niet op deze kost 10watt, met oranje lampje.
http://www.splitbrain.org...save_energy_with_your_wii
Nu zoek ik nog ongeveer wat ander sluipverbruik.
De nulmeting is niet gelukt, omdat er continue 3 andere personen aanwezig zijn in huis wanneer ik metingen kan doen en deze het zeer irritant ervaren als ik dit ga doen..Als het internet het 1 minuut niet doet, dan is het al een paniek situatie.
Slapen doen we van 2 uur snachts tot verschillend 6 uur in de ochtend, zie grafiek. Dus snachts internet uit geeft hinder en maakt ook microserver offline, niet handig.
De vriezer gaat uiteraard z.s.m. vervangen worden

Voor de overige zaken, ben ik nu opzoek.
Ik ga nu de volgende usual suspects ook meten,
- CV ketel, dit heb ik nog niet gedaan, want ik ben bang hem stuk te maken als ik de stekker eruit haal

- Boiler, heb ik geprobeerd te meten met Youless, maar dat was lastig, moeilijk te meten dus ga ik apart meten als er niemand in de keuken aanwezig is.
- Koelkast wil ik ook meten, maar de aansluiting zit verstopt onder een houten balk die weg moet.
- Vaatwasser van 15 jaar oud wil ik meten maar zit ook beneden aangesloten achter die balk.
- Oven same suspect.
Over de printer, dat is een laserprinter, als ik die aanzet kost dat me 1300W, om warm te worden (1 minuut) en dan 400W als ik ga printen.. Als die aanstaat kost die vrijwel niets. (6W) (Samsung CLP 325)

Ik ben inderdaad opzoek naar grote dingen ja
Of een paar grote dingen
Dan zit ik weer op het oude verbruik, en dan ben ik zelf en de rest hier ook al heel blij, mocht het daarna minder kunnen dan ga ik daar aan de slag mee. De vriezer gaat zeker gebeuren! Nu die CV ketel nog even meten.
Hier ook, en dan nog een tv hoek met switch, wii,cinema maar die gaat uit snachts met een klokje, modem met 1 router zit appart dus blijft aan.
Cv ketel ook iets van 18W in standby , ik gebruik hem niet snachts dus gaat ook uit. Laagste is rond de 95W in de nacht met dus een 5 laders, vriezer en koelkast, ventilatie, kamerlampje vd kleine, wekkers.
Lang geen 300 iedergeval, totaal een 0,8kWh in de laag.
De TV hoek ga ik opmeten, maar ben benieuwd waar ik op uit kom.
Je grafiek laat inderdaad zien dat het continue verbruik niet onder de 300W komt. Ook heb je heel veel apparaten genoemd die volgens jou verwaarloosbaar gebruiken.
Een vuistregel is dat 1W, 1 jaar lang ongeveer €2 kost.
Je grens van 35W voordat een schakelaar wordt overwogen, betekent dus dat €70 per jaar per apparaat weggooien acceptabel is.
Een vriezer die überhaupt een continuverbruik heeft is rijp voor de schroothoop; als de temperatuur bereikt is moet-ie uit zijn. Hoogstens af en toe een no-frost cyclus maar dat gaat vast niet op voor een 20 jaar oud ding.
Ook veel gebruik komt tussen 8:00 en 9:00 en tussen 23:00 en 00:00; wordt er met een elektrische boiler gedouched? Dan kan een sluipende gewoonte langer te douchen zomaar het meerverbruik verklaren.
Een spaardouchekop, (indirecte) gasboiler, warmteterugwinpijp en/of warmtepompboiler (op volgorde van investeringskosten) kan dan een heel goed idee zijn.
Een CV ketel kan zonder problemen uitgeschakeld worden als er geen warmtevraag is (de gasmeter staat stil). Tenslotte gaat-ie ook niet stuk als de stroom uitvalt.
Bij het inschakelen zal hij wat controles doen en alle pompen laten lopen maar vrij snel daarna doet hij weer normaal
Tipje: bij ons thuis staat alle apparatuur achter een radiografische schakelaar, afstandsbediening naast het lichtknopje.
De eerste die wakker wordt zet het spul aan en de laatste naar bed zet het uit.
Mijn CVketel zette ik ook uit als ik meer dan twee dagen van huis ben. Als je hem dan aan zet doet hij wat checks inderdaad en gaat hij loeien om het water te verwarmen. Maar het schijnt slecht te zijn voor de pomp om hem uit te zetten (die kan dan vastroesten).Proton_ schreef op zondag 22 september 2013 @ 17:34:
Een CV ketel kan zonder problemen uitgeschakeld worden als er geen warmtevraag is (de gasmeter staat stil). Tenslotte gaat-ie ook niet stuk als de stroom uitvalt.
Bij het inschakelen zal hij wat controles doen en alle pompen laten lopen maar vrij snel daarna doet hij weer normaal
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik bedoelde ook geen laders alleen, ik zie het hier ook met telefoons en tablets, s'avonds voor slapen alles aan de lader, toch een dikke 50W ! In de nacht alleen van die apparaten.Veel dingen is ook verbruik heProton_ schreef op zondag 22 september 2013 @ 17:34:
Laders is tegenwoordig weinig verbruik zonder wat ingeplugd (maar >0 voor de puristen)
Je grafiek laat inderdaad zien dat het continue verbruik niet onder de 300W komt. Ook heb je heel veel apparaten genoemd die volgens jou verwaarloosbaar gebruiken.
Een vuistregel is dat 1W, 1 jaar lang ongeveer €2 kost.
Je grens van 35W voordat een schakelaar wordt overwogen, betekent dus dat €70 per jaar per apparaat weggooien acceptabel is.
Een vriezer die überhaupt een continuverbruik heeft is rijp voor de schroothoop; als de temperatuur bereikt is moet-ie uit zijn. Hoogstens af en toe een no-frost cyclus maar dat gaat vast niet op voor een 20 jaar oud ding.
Ook veel gebruik komt tussen 8:00 en 9:00 en tussen 23:00 en 00:00; wordt er met een elektrische boiler gedouched? Dan kan een sluipende gewoonte langer te douchen zomaar het meerverbruik verklaren.
Een spaardouchekop, (indirecte) gasboiler, warmteterugwinpijp en/of warmtepompboiler (op volgorde van investeringskosten) kan dan een heel goed idee zijn.
Tipje: bij ons thuis staat alle apparatuur achter een radiografische schakelaar, afstandsbediening naast het lichtknopje.
De eerste die wakker wordt zet het spul aan en de laatste naar bed zet het uit.
Wat is jouw nachtverbruik met zo'n schakelaar proton? Wat houd je "over" aan verbruikers.
Ik zou zelf voor een volgeladen toestel niet meer dan 0,5 Watt per stuk verwachten.
[ Voor 38% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:32 ]
Samsung tab tegen de 15W
Iphone is 6-7w
3 ipads, een tab, 2x een samsung telefoon en 2 iphones maakt samen?
Qua energie (kWh) vallen die apparaten toch wel mee? Menig sluipverbruiker zal meer verbruiken.
[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:41 ]
1 iphone 4, 1 jiayu g3s, en 1 neo
Voor de rest niks, maar die zaten er niet eens op in deze grafiek, behalve dan die iphone
Daarom hebben cv-ketels en pompschakelaars een programma om de pomp elke dag even een paar minuten te laten draaien, zelfs al wordt er (zoals in de zomer) helemaal niet gestookt.Marzman schreef op zondag 22 september 2013 @ 18:18:
[...]
Mijn CVketel zette ik ook uit als ik meer dan twee dagen van huis ben. <knip> Maar het schijnt slecht te zijn voor de pomp om hem uit te zetten (die kan dan vastroesten).
l'art pour l'art
En kunnen zuinige gelijkstroompompen, zoals de Laing Ecocirc gewoon maanden stilstaan, dit in tegenstelling tot de standaard natloper.art schreef op zondag 22 september 2013 @ 21:03:
[...]
Daarom hebben cv-ketels en pompschakelaars een programma om de pomp elke dag even een paar minuten te laten draaien, zelfs al wordt er (zoals in de zomer) helemaal niet gestookt.
A'dam PVOutput
Hoe zeker is die waarde?
Nu is dat zeker geen onwaarschijnlijke waarde voor een beetje computertje, maar het kan er ook makkelijk bovenuit komen.
Bijvoorbeeld doordat een proces de CPU vol belast, of omdat hdd's niet tot rust komen.
En de keus van de voeding maakt ook nogal verschil. Zeker als die 60Watt een aanname is van "die-en-die heeft vergelijkbare specs en trekt 60Watt".
Met 10 watt verwacht ik niet dat er 8 uur lang geladen wordt, na 90 minuten is de accu hopelijk wel vol:)Rol-Co schreef op zondag 22 september 2013 @ 18:45:
Ik bedoelde ook geen laders alleen, ik zie het hier ook met telefoons en tablets, s'avonds voor slapen alles aan de lader, toch een dikke 50W ! In de nacht alleen van die apparaten.Veel dingen is ook verbruik he
's Nachts staat 'alleen' de koel/vries combi (pulserend, ~50W gemiddeld?), cv-ketel (10W), mech. ventilatie (1.6W) en HD recorder (WAF, 0,5-15W) aan.Wat is jouw nachtverbruik met zo'n schakelaar proton? Wat houd je "over" aan verbruikers.
Plus 2 RF schakelaars van 2W dus.
Ik zal nog eens opmeten wat dat zo'n beetje verbruikt; er is weer één en ander veranderd sinds ik het voor het laatst gemeten heb.
Het is een net nieuwe HP Microserver N54L, met Ubuntu ServerTD-er schreef op zondag 22 september 2013 @ 21:23:
Je geeft aan dat die server "60Watt" verbruikt.
Hoe zeker is die waarde?
Nu is dat zeker geen onwaarschijnlijke waarde voor een beetje computertje, maar het kan er ook makkelijk bovenuit komen.
Bijvoorbeeld doordat een proces de CPU vol belast, of omdat hdd's niet tot rust komen.
En de keus van de voeding maakt ook nogal verschil. Zeker als die 60Watt een aanname is van "die-en-die heeft vergelijkbare specs en trekt 60Watt".
Heb deze juist gekocht ter vervanging van 24 uur die Asrock en een Synology
Anoniem: 542362
[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 23-09-2013 19:23 . Reden: Spamlinkje eruit geknipt. ]
Anoniem: 353369
We proberen, net zoals gas (met houtkachel) maar bv ook de auto (Polo BM) ook op elektra te besparen .
Vorig jaar kwam m'n vriendin met een Watcher aanzetten, was door een energie wedstrijd/vergelijk vanuit d'r werk ... sindsdien zijn we de meterstanden bij gaan houden van zowel de elektra als het gas !
We zitten ruim anderhalf jaar in dit huis (vrijstaand, tegen de Noordhollandse kust)
Met het bijhouden van de meterstanden zijn we veel bewuster omgegaan met zowel het gas als elektra.
Het is jammer dat we de Watcher weer hebben in moeten leveren en ben nu op zoek naar een degelijke meter die ook de klein (sluip) verbruikers er uit kan vissen !?
Dankzij diverse tipz van de mensen hier in dit topic aan de slag gegaan met bepaalde zaken te elimineren, doch nog lang niet klaar om alles te tackelen ...
Het mooie van dit topic is om de tipz te gebruiken die niet het comfort naar beneden halen !
Een aantal zaken wat heel erg makkelijk was; twee auto's eruit, Polo BM er voor terug (3,5 jaar geleden)
Direct na de verhuizing; houtkachel geplaatst, eigenlijk voor de gezelligheid maar het werd een sport om het gasverbruik naar beneden te brengen (dus eigenlijk de verkeerde houtkachel gekocht; rendement is eigenlijk onvoldoende)
Nog te doen is de HR-keter (1997) te vervangen voor een moderner type ... !?
Sinds 3 Juli ligt er 4 kwp aan pv op het (west) dak om richting zero kw/h op jaarbasis aan het net te hoeven betalen.
Ik heb nog een paar vierkante meter over gelaten om eventueel zonnecollectoren te plaatsen voor bijverwarmen van de cv/ww, maar ben er nog niet uit of dit rendabel is/wordt (ander topic)
Audio hoek een harde schakelaar geplaast, op de tv (samsung UE46 8000) en Humax (5200C) niet !?
Vloerverwarming pomp staat zomers op een tijdschakelaar, 15 min per 24 uur tegen vastlopen en voor/najaar op een harde schakelaar, s'winter 24/7 (ivm vervangen cv geen "AmfraMatic V-3DP" aangeschaft)
Led verlichting in de huiskamer, keuken en diverse ander kamers, de rest zijn spaarlampen op de spotjes in de afzuigkap na (ook nog eens naar kijken, mini halogeen prikkertjes !?)
Vijverpomp ipv 24/7 ... nu 15 min uit -15 min aan.
Beltrafo is er uit, nu op batterijen.
Laders van telefoons, kruimeldief, tondeuse, tandenborstels etc. pas er in (8 tot 12 uur, of als vol) als ze daadwerkelijk leeg zijn.
Computer, printer achter harde schakelaar (staat maar één of twee keer per week aan)
Rest doen we met laptops.
Nog meer vraagjes (en er zullen er nog wel meer volgen
We gaan vrolijk verder met zoeken = besparen
P.s.
Net de jaar afrekening gekregen ... maar wat is die onoverzichtelijk

1843 kWh (moet eigenlijk nog 1100 kWh zonnestroom bij geteld worden natuurlijk)
Snap bovendien de "teruggave energiebelasting niet" € 336,95
686 m² gas + gratiz hout
We betaalden € 150 voorschot elektra + gas en kregen € 952,36 terug
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 353369 op 26-09-2013 13:36 ]
hebben jullie toevallig vloerverwarming? dan draait er ergens nog een extra pomp hiervoor. Dit kan ook een gedeelte van het sluipverbruik verklaren.Anoniem: 268714 schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:23:
[...]
Het is een net nieuwe HP Microserver N54L, met Ubuntu Server
Heb deze juist gekocht ter vervanging van 24 uur die Asrock en een Synologyheb hem opgemeten, en hij komt niet boven de 60 uit in 24 uur ;)echt een leuk ding.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Die Humax decoder kan gerust achter een harde schakelaar, die van mij gaat s`avonds ook uit.Anoniem: 353369 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:03:
Audio hoek een harde schakelaar geplaast, op de tv (samsung UE46 8000) en Humax (5200C) niet !?
Vloerverwarming pomp staat zomers op een tijdschakelaar, 15 min per 24 uur tegen vastlopen en voor/najaar op een harde schakelaar, s'winter 24/7 (ivm vervangen cv geen "AmfraMatic V-3DP" aangeschaft)
Je weet dat je een pompschakelaar in een paar maanden hebt terugverdiend ?, ik snap trouwens niet helemaal wat dit met een nieuwe (toekomstige) CV te maken heeft.
Mijn transformator+belapparaat verbruikt 1.3W, ongeveer 10kWh per jaar volgens de meter.Anoniem: 353369 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:03:
Beltrafo is er uit, nu op batterijen.
Ik heb vandaag ook eens mijn 15 jaar oude computerspeakers (2 stuks) gemeten. Ze verbruiken slechts 1.6W als ze aan staan (1.7W met geluid), en 1.3W als ze uit staan. Valt me niet tegen voor een oude gewonden trafo voor 6V en 400mA.
Gemeten met ELV Energy Master Basic true-rms meter.
Dat is wat men noemt een heffingskorting, maar het is eigenlijk een toelage. Je krijgt dat als je energie afneemt en energiebelasting betaalt. Theoretisch is het mogelijk geld toe te krijgen bij heel laag verbruik.Snap bovendien de "teruggave energiebelasting niet" € 336,95
[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 27-09-2013 00:57 ]
Heffingskorting energiebelastingAnoniem: 353369 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:03:
Snap bovendien de "teruggave energiebelasting niet" € 336,95
De heffingskorting energiebelasting geldt voor locaties met verblijfsfunctie, zoals een woonhuis of kantoor. Deze heffingskorting is een vast bedrag over 365 dagen per elektriciteitsaansluiting dat in mindering wordt gebracht op de verschuldigde energiebelasting.
Heffingskorting energiebelasting 2013 (incl. 21% btw) | |
Heffingskorting energiebelasting per elektriciteitaansluiting met een verblijfsfunctie (per jaar) | €385,53 |
Heffingskorting energiebelasting per elektriciteitaansluiting zonder verblijfsfunctie met een doorlaatwaarde van meer dan 6 Ampère (per jaar) | €144,74 |
Bronnen: Nuon / Energieleveranciers.nl
En €336,95? Ben je er pas op 15 februari gaan wonen?
edit: bron toegevoegd
[ Voor 57% gewijzigd door P_Tingen op 27-09-2013 08:21 ]
... en gaat over tot de orde van de dag
Even een update van mijn kant, inmiddels is oktober voorbij en als ik het verbruik van vorig jaar oktober met dit jaar oktober vergelijk heb ik dit jaar 73 kWh minder verbruikt. De computer boven is vervangen door een Synology NAS, maar de koelkast staat nog op het lijstje. Al met al een mooi resultaat. Dit resultaat is deels ook te wijten aan het feit dat ik afgelopen winter onze hoofdverlichting in de kamer vervangen heb voor LED spots.coldasice schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:42:
[...]
Zo herkenbaar hierboven, ook mijn verbruik bestaat uit 60% sluipverbruik. Van de 300Watt inmiddels flink wat geidentificeerd en sommige geelimineerd.Een investering van 1200euro in een nieuwe koelkast is veel geld dus dat gaat nog even niet gebeuren. We zitten te denken om op het einde van het jaar, wanneer we de afrekening krijgen met de afsluitbonus (250 euro, en de besparingen en de verkoop van de huidige amerikaanse koelkast) de omsteek maken.....dat verzacht de pijn aanzienlijk....
Een amerikaan verbruikt dezer dagen een 320kWh op jaarbasis, een upside down (groot ) 180 kWh. Vandaar dat wij ervoor gekozen hebben om een twin setje te kopen, meer ruimte en minder gebruik, veel liters en maar 235 kWh per jaar, de helft van onze upside down kwa verbruik en dubbele in ruimte.PcDealer schreef op zondag 03 november 2013 @ 10:04:
Is het niet zo dat een Amerikaanse koelkast altijd meer gebruikt dan een upside down? Wij vroren altijd veel in, maar ik heb nu zoiets dat we om de twee dagen vlees kopen en het in de koelkast laten. Zo hoeven we niets in te , scheelt het met invriezen en ontdooien en hoop ik dat het tegelijk ook beter smaakt
Klopt, maar de onze staat prominent in de keuken dus daar zal een design terug moeten komen....PcDealer schreef op zondag 03 november 2013 @ 10:04:
Is het niet zo dat een Amerikaanse koelkast altijd meer gebruikt dan een upside down? Wij vroren altijd veel in, maar ik heb nu zoiets dat we om de twee dagen vlees kopen en het in de koelkast laten. Zo hoeven we niets in te , scheelt het met invriezen en ontdooien en hoop ik dat het tegelijk ook beter smaakt
smaken verschillen maar ik vond dit beter dan een Amerikaan.coldasice schreef op zondag 03 november 2013 @ 20:07:
[...]
Klopt, maar de onze staat prominent in de keuken dus daar zal een design terug moeten komen....

wordt zoiets:

[ Voor 6% gewijzigd door coldasice op 03-11-2013 21:56 ]
erg strak! maar een nadeel aan de Amerikaan is dat de vriezer wat klein is in de meeste gevallen en onhandige ruimtes, voordeel is een eventuele ijsblokjesmaker/schaafijs.coldasice schreef op zondag 03 november 2013 @ 21:56:
@Rol-Co: We hebben nu zoiets....zeker mooi hoor
wordt zoiets:
[afbeelding]
Ik heb veel vlees van het werk dus moet wel wat kunnen vriezen, we zijn wel met zijn 5e thuis maar dat eten we niet op, ook voor brood handig.
Dus vriezer is belangrijker dan de koelkast, die is eigenlijk al te groot nu maar past er zo beter bij.
Wat is nu het verbruik van die Amerikaan? ik schreef eerst dat het hier 235kwh was maar is 285kWh op jaarbasis (gemeten) en ze geven 309 op.
Koffie heb ik deze voor, erg zuinig in stroomverbruik en super handig/lekker.Dre schreef op zondag 03 november 2013 @ 21:59:
Lijkt me ideaal zo'n koelkast met ingebouwd koffiezetapparaat.
()

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 03-11-2013 22:14 ]
A'dam PVOutput
zoals ik schreef heb ik de grootte van de koelkast niet nodig, de vriezer wel, die 245L zit meest van tijd wel redelijk vol.ericplan schreef op zondag 03 november 2013 @ 22:12:
Ik weet niet hoor. Maar wat moet je met zulke bakbeesten? Ze zijn dan misschien relatief zuinig, maar het absolute verbruik is ruim twee keer hoger dan van mijn A koel/vries combi van 140 cm. hoog. En ja, tot voor kort stond hier ook de voorraad voor een gezin van vier personen in. (En ook geen kelder en ook geen extra koelkast in de berging).
Vooral brood, vlees en elke dag boodschappen halen kost ook energie alleen niet op de rekening van greenchoice.
Lopend verbruik van dit jaar is nog maar net 2600kWh eric met 5 pers, denk dat het er dan wel af kan.
Losse vriezer en losse koeler?Rol-Co schreef op zondag 03 november 2013 @ 10:15:
[...]
Een amerikaan verbruikt dezer dagen een 320kWh op jaarbasis, een upside down (groot ) 180 kWh. Vandaar dat wij ervoor gekozen hebben om een twin setje te kopen, meer ruimte en minder gebruik, veel liters en maar 235 kWh per jaar, de helft van onze upside down kwa verbruik en dubbele in ruimte.
Ik steek die energie in mijn benen die de trappers van de fiets laten draaienRol-Co schreef op zondag 03 november 2013 @ 22:18:
[...] elke dag boodschappen halen kost ook energie alleen niet op de rekening van greenchoice.
[ Voor 24% gewijzigd door PcDealer op 03-11-2013 23:49 ]
73 kWh, is dat niet wat weinig? Misschien heb ik het mis hoor, maar het klinkt me niet erg spectaculair in de oren. Dit gaat om €16. Als je begint met kritisch kijken zou je toch relatief grote stappen moeten kunnen zetten?coldasice schreef op zondag 03 november 2013 @ 09:45:
[...]
Even een update van mijn kant, inmiddels is oktober voorbij en als ik het verbruik van vorig jaar oktober met dit jaar oktober vergelijk heb ik dit jaar 73 kWh minder verbruikt. De computer boven is vervangen door een Synology NAS, maar de koelkast staat nog op het lijstje. Al met al een mooi resultaat. Dit resultaat is deels ook te wijten aan het feit dat ik afgelopen winter onze hoofdverlichting in de kamer vervangen heb voor LED spots.
Ik heb een Somfy motor met RTS (remote bediening) en die verbruikt wel een paar W in standby.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik heb dit na gemeten wanneer de klep "dicht" zit krijgt deze een continu wissel spanning aangeboden a 24v, en wanneer de klep open staat is deze spanning weg.
Dus simpel gezegd valt de spanning weg dan moet de relais de pomp aan zetten.
(even buiten het feit dat dit zomers geen zin heeft als deze helemaal niet wordt gebruikt, dan kan ik met een simpele klok thermostaat af)
We zitten gemiddeld op een 7 dagen verbruik (ma t/m zondag) van 86 kWh. Samenstelling:
110m² tussenwoning, 2 volwassenen (1 thuismoeder, ander thuiswerkend 5 dagen per week) en 3 kinderen (resp. 0/2/4 jaar). HR Intergas ketel uit 2006. Boiler van 8l, alles is LED verlichting, A ++ koelvries combi en A ++ vrieskist in de schuur. A+ Wasmachine (8 Kg) en C condensdroger. We gebruiken katoenen luiers overigens.
Verder nog een NAS (DNS -323) die 24/7 aanstaat (maar spindown doet indien niet in gebruik) en een zooi TV's op standby.
Door de droger minder te gebruiken in de week en standby killers te gebruiken (en wat kaarsverlichting aan te zetten ipv lampen) gemiddeld 7 daags verbruik van 86 kWh naar 70 kunnen krijgen. Er zal wel meer te snoepen zijn nog maar ik moet even met mijn LIDL 10 euro kWh meter gaan zoeken naar wat
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 04-11-2013 16:20 ]
Een pompschakelaar kost je 4 tienen en werkt perfect hoor, houd je warme water in de vloer ipv weer koud er door pompen en de stroom gaat er af. Win win situatie dus.remysan schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:26:
Voor de vloer verwarmings pomp zat ik te denken, is het ook mogelijk een relais te gebruiken in combinatie met de warmte klep?
Ik heb dit na gemeten wanneer de klep "dicht" zit krijgt deze een continu wissel spanning aangeboden a 24v, en wanneer de klep open staat is deze spanning weg.
Dus simpel gezegd valt de spanning weg dan moet de relais de pomp aan zetten.
(even buiten het feit dat dit zomers geen zin heeft als deze helemaal niet wordt gebruikt, dan kan ik met een simpele klok thermostaat af)
@ hierboven
We doen hier een 52-56 kWh per week met 5 pers, kijk meer naar je sluipverbruik ipv de dingen die je gebruikt.
Dingen die 24u aan staan ook al is het niet veel, x10 weer wel.
Ons verbruik vorig jaar oktober zat op 344kWhP_Tingen schreef op maandag 04 november 2013 @ 11:04:
[...]
73 kWh, is dat niet wat weinig? Misschien heb ik het mis hoor, maar het klinkt me niet erg spectaculair in de oren. Dit gaat om €16. Als je begint met kritisch kijken zou je toch relatief grote stappen moeten kunnen zetten?
dit jaar is dit gezakt naar 271kWh
73kWh is ongeveer 22% van ons verbruik
in dit verbruik zit de koelkast van 90kWh in dus ik vind het best spectaculair. Op jaarbasis zou je dan op een besparing van 73*12=876kWh komen. Maar deze besparing zal niet iedere maand te realiseren zijn.
Wat verwacht jij te besparen dan als je kritisch gaat kijken?
Interesting. Ik heb op alles stand by killers staan. Alles wat uitkan is uit. Overdag staat alleen nog de koel/vries, de boiler, de vrieskist en mijn laptop aan. In de avond staat wel de tv aan ( en het weekend) maar ook niet heul veul.Rol-Co schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:37:
[...]
Een pompschakelaar kost je 4 tienen en werkt perfect hoor, houd je warme water in de vloer ipv weer koud er door pompen en de stroom gaat er af. Win win situatie dus.
@ hierboven
We doen hier een 52-56 kWh per week met 5 pers, kijk meer naar je sluipverbruik ipv de dingen die je gebruikt.
Dingen die 24u aan staan ook al is het niet veel, x10 weer wel.
Toch eens investeren in een youless ook. Kan ik ook zien waar het vandaan komt. Misschien verbruikt de wasmachine en droger aardig wat. Die katoenen luiers moeten 5.5 uur per wasbeurt om schoon te worden. Dat is dus 11 uur op een koud programma waarvan 2 uur op 60. Dan nog 2 keer per week de condensdroger...
[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 04-11-2013 19:27 ]
Hoezo 5,5 uur per wasbeurt. Kids zijn al een jaar of 16 uit de luiers, maar dit herinner ik me niet.Notna schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:23:
[...]
Toch eens investeren in een youless ook. Kan ik ook zien waar het vandaan komt. Misschien verbruikt de wasmachine en droger aardig wat. Die katoenen luiers moeten 5.5 uur per wasbeurt om schoon te worden. Dat is dus 11 uur op een koud programma waarvan 2 uur op 60. Dan nog 2 keer per week de condensdroger...
A'dam PVOutput
Ik heb zelf een warmtepompdroger, en als die lang blijft draaien zijn de verborgen filters vol.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik had al zon vermoeden dat het een spraakverwarring was...Rol-Co schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:58:
Ik denk dat hij begreep dat het een 73 kWh besparing in het jaar was, zo las ik het eerst ook, maar voor alleen oktober is netjes.
Ik weet het bestaan van die dingen ben alleen benieuwd naar de meerwaarde ten opzichte van een simpele relais, die heb ik al liggen.Rol-Co schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:37:
[...]
Een pompschakelaar kost je 4 tienen en werkt perfect hoor, houd je warme water in de vloer ipv weer koud er door pompen en de stroom gaat er af. Win win situatie dus.
Je ben een tweaker of niet, iets kant en klaar kopen is de laatste optie.
De wand thermostaat is tenslotte bedoeld om een cv-pomp of klep aan te sturen dus waarom niet direct?
Ik draai ook al een hele tijd 2 youlessen voor opwek en verbruik.Notna schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:23:
[...]
Interesting.
...
Toch eens investeren in een youless ook. Kan ik ook zien waar het vandaan komt. Misschien verbruikt de wasmachine en droger aardig wat.
....
Je krijgt een heel erg goed beeld van je verbruikers. Met een app in de hand, zie je het meteen het verschil.
Gewoon even uploaden naar pvoutput via de aangepaste firmware voor de historie.
(Oude), droger, wasmachine zijn de grootste verbruikers, gevolgd door vaatwassers en vriezers.
Gewoon aanschaffen. Maar wees gewaarschuwd, je vernieuwd al heel erg snel je (oudere) apparaten en past je gedrag aan.
Klopt, dat dacht ik inderdaad. Maar dit in 1 maand is inderdaad wel netjes!Rol-Co schreef op maandag 04 november 2013 @ 18:58:
Ik denk dat hij begreep dat het een 73 kWh besparing in het jaar was, zo las ik het eerst ook, maar voor alleen oktober is netjes.
ericplan schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:49:
[...]
Hoezo 5,5 uur per wasbeurt. Kids zijn al een jaar of 16 uit de luiers, maar dit herinner ik me niet.
Als je katoenen luiers wast, moet je een bepaald programma volgen om te zorgen dat ze goed schoon worden en niet gaan stinken zodra je ze weer aantrekt. Daarnaast moeten ze goed vocht kunnen absorberen enz. Dat betekend dat de was (luiers) moeten weken en je ze meerdere keren moet doen. Hence; 5.5 uur per wasbeurt (en dat keer 2)franssie schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:56:
klinkt als in filters niet schoonmaken (ja juist die filters in wasmachine en droger die achter dat klepje zitten).
Ik heb zelf een warmtepompdroger, en als die lang blijft draaien zijn de verborgen filters vol.
En schoonmaken doen we iedere week dus dat is nogal larie
Wij gebruikten ook katoenen luiers, maar die gingen gewoon op 90 of 95 graden en waren in één keer schoon. Zo'n wasbeurt duurt dan ook niet zo lang. Het is al een paar jaar geleden, maar volgens mij duurde zo'n wasbeurt iets van 2 uur of zo. Ik lees dat jij ze op 60 graden wast? Ik zou voor de grap eens testen wat voor temperatuur efficienter is, zowel qua stroomverbruik als wasresultaat.Notna schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 08:00:
Als je katoenen luiers wast, moet je een bepaald programma volgen om te zorgen dat ze goed schoon worden en niet gaan stinken zodra je ze weer aantrekt. Daarnaast moeten ze goed vocht kunnen absorberen enz. Dat betekend dat de was (luiers) moeten weken en je ze meerdere keren moet doen. Hence; 5.5 uur per wasbeurt (en dat keer 2)
* P_Tingen verwondert zich: zitten we hier nu echt wasresultaten te bespreken?

Anyway, wellicht dat het hier niet helemaal thuishoort, maar ja; de luiers die wij gebruiken kunnen simpelweg niet op 90 of 95 graden gewassen worden (ter uwen informatie; prefold diapers, geen hydrofiele luiers van de HEMA bijv.)
Die laatst genoemde kunnen idd gewoon op 90/95 graden aangezien ze cheap zijn en daardoor ook een redelijk kort leven beschoren zijn.
Enfin; ik ga eens een test doen voor een week geen was. Weet ik meteen hoeveel het verbruikt
Helaas gaat dit topic over elektriciteit besparen dus ik ben blij met mijn 2 wasjes per week op 30 graden.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
(Luierwas na eerdere discussie aangepast en ander wasmiddel gebruikt)
Katoen, 135 minuten, 60 graden = 1,405 kWh (Energie Klasse A)
Droger, 120 minuten = 3.16 kWh (!!!) (Energie Klasse C)
Holy crap, die droger trekt ongeveer 1,550 kWh. Ga ervanuit dat we het door de luiers en de handoeken/washandjes en soms beddengoed iets van 4 keer per week verbruiken en de was uiteindelijk 2 uur erover doet droog te zijn (aldus het programma, dus 3,16 kWh) verbruikt het 12,64 kWh per 7 dagen
Denk dat ik eens opzoek moet gaan naar een andere droger

Nu zou ik willen dat ik 3 jaar terug toen ik mijn huis kreeg en alles nieuw kocht beter had opgelet met de energieklasses van de gekochte producten. Ah well...
Na aanschaf bij ons van een nieuwe wasmachine dacht ik daarna dat de droger kapot was. Hij was zo snel klaar.
Hoe droger het wasgoed de droger ingaat hoe sneller je klaar bent.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik zou niet weten hoe ik het anders zou kunnen doen. Ik zou het handmatig 2 keer kunnen centrifugeren om te zien of dat enig verschil maakt maar....
Ik zou eens een lieve buur opzoeken met een 1600 toeren machine en daar je was in doen en dan weer thuis drogen als test.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Let er wel op dat A+++ enorm lang doet over een wasje. Ik heb hier een Bosch, met de optie "EcoPerfect" (tot ruim 3,5 uur) of "SpeedPerfect". De "normale" optie zit er ergens tussenin, en die gebruiken we eigenlijk nooit. Voordeel van EcoPerfect is wel dat-ie enorm stil is, af en toe draait de machine even een rondje.Notna schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:15:
Denk dat ik eens opzoek moet gaan naar een andere droger(Jammer, want deze is pas 3 jaar oud). Ik moet nog even kijken wat het verbruik van de wasmachine is bij de normale was (65 minuten, 30 graden) maar die lijkt vooralsnog OK kwa verbruik te zijn (hoewel ik nu wel zit te kijken naar A+++ machines en die zijn echt rete zuinig vergeleken met die A die ik nu heb
)
Waarom hang je je was niet op?Notna schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:53:
Ik zou niet weten hoe ik het anders zou kunnen doen. Ik zou het handmatig 2 keer kunnen centrifugeren om te zien of dat enig verschil maakt maar....
Kijk op marktplaats voor een losse centrifuge. Kost bijna niets en geeft een veel beter resultaat.Notna schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:53:
Nouja ik denk van wel. Machine is ook 3 jaar oud en gaat altijd op 1400 toeren max (max van de machine ook)
[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 06-11-2013 11:02 ]
A'dam PVOutput
Dat doen we ook, behalve dan voor de handdoeken (worden nogal hard als je ze niet in de droger stopt?) En de luiers (same story)
We zijn nu echter aan het kijken naar nieuwe handdoeken die hoe dan ook zacht blijven en we hebben nu nieuw wasmiddel voor de luiers die ook ervoor moeten zorgen dat het zacht blijft.
Keep you posted