Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik meen me zelfs te herinneren dat een trafo zelfs 12W doet. Hmm, ik zie net 8V/1A:
http://www.groepenkastcom...ansformator-busboard.html

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:06
Na een maandje gekeken te hebben met m'n youless zit ik op idle ongeveer tussen de 32-46 watt
Dan staat er aan:
- CV (standby) tussen 8-17 @ 16,5gr en tussen 10-8 (nacht) 16,5gr
- Koelkast (standby)
- Magnetron (display met tijd)
- Oven (display met tijd)
- Warmwaterboiler (standby) (10liter)
- Ziggo Ubee (altijd aan)
- Sitecom Wifi router
- Synology NAS 209II (harddisken staat op standby, NAS niet)
- Babyphone basisstation
- Signaalversterker COAX
- 1x voeding naar USB backup (backup staat uit)

Current Spending €0,80 per hour @ € 0,22kWh

(crosspost uit youless)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Techneut schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 12:59:
Zoiets zat ik naast wat ik al noemde ook aan te denken, want ook daar heerst nl.door leken nogal eens een misvatting. Die 0,5 A is de maximum stroom die de trafo kan leveren. Dat is heel wat anders dan de stroom in nullast. M.a.w. reken je niet rijk!

PS:
En dan nog kun je niet zomaar stroom en spanning met elkaar vermenigvuldigen.
Ja, en dan nog zegt helemaal niks. Nou ja: het zegt dat als er iemand de hele dag belletje staat te trekken je maximaal 36 kWh meer verbruik hebt. Er staat niet wat het sluipverbruik is. Wie weet is dat ding zo inefficient dat hij constant 100W verbruikt. Voor hetzelfde geld is het ding extreem efficient en verbruikt hij ook daadwerkelijk geen stroom in rust. Dat kun je niet aflezen aan deze gegevens.
Meten hoeveel stroom iets verbruikt is precies dat: meten. En niet aflezen.

[ Voor 33% gewijzigd door Maasluip op 26-03-2013 13:10 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Maasluip schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 13:09:
[...]

Ja, en dan nog zegt helemaal niks. Nou ja: het zegt dat als er iemand de hele dag belletje staat te trekken je maximaal 36 kWh meer verbruik hebt. Er staat niet wat het sluipverbruik is. Wie weet is dat ding zo inefficient dat hij constant 100W verbruikt. Voor hetzelfde geld is het ding extreem efficient en verbruikt hij ook daadwerkelijk geen stroom in rust. Dat kun je niet aflezen aan deze gegevens.
Deze reactie gaat over de 'bel' toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:30

Fiber

Beaches are for storming.

utbone schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 13:02:
Na een maandje gekeken te hebben met m'n youless zit ik op idle ongeveer tussen de 32-46 watt
[...]

Current Spending €0,80 per hour @ € 0,22kWh...
Ik zou me geloof ik meer zorgen maken over die 'Current Spending' denk ik...

(Al hangt dat vooral van de grootte van je huishouden af... :) )

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

utbone schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 13:12:
[...]

Deze reactie gaat over de 'bel' toch?
Ninja edit. O-)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Fiber schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 13:21:
[...]

Ik zou me geloof ik meer zorgen maken over die 'Current Spending' denk ik...

(Al hangt dat vooral van de grootte van je huishouden af... :) )
Wasmachine stond aan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 06:44
Maasluip schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 13:09:
[...]

Tja, dat had gekund (al weet ik niet precies hoe en ik heb geen multimeter in huis). Het is trouwens een 'standaard' beltrafo die 19 jaar geleden in de nieuwbouw is gebruikt.

Dus nu is tie uitgeschakeld en luisteren we fijn naar onze nieuwe melodietjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Veel plezier er mee, want zo kan het uitstekend.
Maar nog wel even dit, het verbruik van die trafo kun je niet meten met een multimeter, daarmee meet je alleen stroom en spanning. Maar je ziet daarbij de cos phi waarmee je het product van de twee moet vermenigvuldigen over het hoofd. en die is in nullast bij zo'n trafootje heel laag. Bij een relatief kleine beltrafo zoals die van jou is zoals reeds gezegd het nullastverbruik ongeveer 1 watt.

Maar goed veel zal het niet uitmaken met wat je nu hebt. Met zoiets kun je mits je goede batterijen hebt met heel geringe zelfontlading namelijk een eeuwigheid toe met één batterijlading. Maar echt qua energiebesparing, dat was uiteindelijk je motivatie om dit te doen, levert het je echter weinig tot niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Vandaag een nieuwe low: 25,5 watt huidig verbruik :)

Volgens mij kan er nu echt niets meer uit wat aan het slurpen is zonder dat ik klokjes ed. weer moet
instellen.

EDIT: misschien kan ik de babyphone en oplader ook een tijdschakelaar zetten als onze dochter bij oma is ;-)

[ Voor 24% gewijzigd door utbone op 16-05-2013 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:52

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

utbone schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:52:
Vandaag een nieuwe low: 25,5 watt huidig verbruik :)

Volgens mij kan er nu echt niets meer uit wat aan het slurpen is zonder dat ik klokjes ed. weer moet
instellen.

EDIT: misschien kan ik de babyphone en oplader ook een tijdschakelaar zetten als onze dochter bij oma is ;-)
Netjes! Ik zit nog op 30ish Watt met dan nog wel een humax op 'standby' voor opnames. In de energiezuinige stand gaan de opnames nog wel eens mis helaas, en daar heb ik 'm nou juist voor gekocht.
Eerder deze maand de jaarafrekening gevonden en sinds ik begonnen ben met bezuinigen (eind oktober/begin november) is het verbruik bij mij ruim 50% afgenomen, dus een lekkere besparing.

Gemiddeld zit ik nog aan de hoge kant 9 a 10 Wattuur per dag dat moet nog wat verder naar beneden. Er moet nog goede led verlichting komen in de woonkamer daar brand nu nog een 150W halogeenlamp waar ik nog geen geschikt alternatief voor heb kunnen vinden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat het topic ouder is dan twee weken, maar ik krijg ons verbruik - onverklaarbaar - niet onder een bepaalde waarde :(.

Wij hebben een woning van 110m2. Ons gasverbuik is volgens mij keurig voor zes personen; 900 kuub per jaar. Dit terwijl we koken op gas en de verwarming van het huis ook op gas is. Onze ketel is ondertussen echter al bijna twintig jaar oud. Moeten wij de huisbaas vragen deze te vervangen, of is dat onzin gezien ons verbruik en is het aannemelijk dat het rendement van de ketel nog hoog is?

Het stroomverbruik hebben wij tevens erg teruggedrongen. Van 6400 ( :X !!! ) naar 5200 ( :/ ) naar 4700 ( :| ) de afgelopen drie jaren. We zijn er echter nog niet. Een aantal dingen ergeren me enorm. We hebben nu een 'toon' en hadden al een wattmeter. Vooral die Toon heeft onze ogen geopend: het nachtverbruik blijft gewoon continu in de 70 watt hangen! :X

Wat hebben wij gedaan om dit aan te pakken:

- Alle stroom bij / rondom de TV verandert. Nu staan enkel het modemroutertje, de televisie en de VOIP-centrale op stroom. De TV omdat hij 0W standby doet ("harde" uitschakelaar), het modemroutertje en VOIP omdat internet ten aller tijde aanwezig moet zijn (je weet nooit wie om 3 uur zijn mail wil checken :X). Tevens UPC-box (stroomslurper!) eruit geknikkerd voor een CI+ module. En gelijk maar de TV een led gemaakt :+

- De speakers / printers en andere zooi bij de woonkamercomputer idem: aparte stekker die er meer uit ligt dan dat hij er in zit. :+

- Alle slaapkamers hebben 1 schakelaar in de kamer waarmee alles uit gaat. Deze worden trouw door iedereen ingedrukt.

Welke stroom kan ik verklaren?
Ik kan 5 watt verklaren bij de computer: dit is een switch. Boven kan ik 3 watt verklaren; dit is een antenneversterker en een switch. In de TV hoek kan ik 12 (!) watt verklaren: het modemroutertje en het VOIP kastje. Tenslotte heb ik nog 4 watt in de slaapkamer: mijn vrouw moet en zal de tijd geprojecteerd hebben op het plafond :{.

Totaalsom: 24 watt

Wat 'weet' ik nog meer? (apparaten die vermoedelijk stroom verbruiken)
Ik heb in de keuken een nieuwe vriezer en koelkast. Deze staan beide op de laagste stand en zijn met A+++ gekocht (Whirlpools). Volgens mij is het zo dat deze apparaten zich uitschakelen bij 'koeltemperatuur bereikt', maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. In dat geval zouden zij in ieder geval niet mee mogen tellen in het 'laagste verbruik' dat toon weergeeft. Verder zit daar een combi-magnetron waarvan ik het verbruik niet ken.

Een grote frustratie is de ventilatie van deze huurwoning. Deze woning uit 1994 heeft zo'n ventilatiegeval wat stroom slurpt. Maar liefst 17 watt continu! 8)7. Gezien de leeftijd van het ding, heb ik het recht aan de woningbaas een nieuwe te vragen? En naar welk verwacht verbruik zou zo'n ding terugzakken?

Dus...
Totaal 24 watt die ik kan verklaren, een 'whopping' 17 watt van de ventilatie. Kom ik uit op maximaal 41 watt. Waar blijft de andere 30 watt? Verbruikt 'toon' misschien zelf ook iets? Is de combi-magnetron een stiekemerd? Of zijn het toch de koelkast en vriezer die door blijven pakken in de nacht? :o

Ik verwacht dit jaar rond de 4000KWH uit te komen met zes man en daar zijn we hier toch wel erg trots op 8), zeker als je weet waar we vandaan komen. Maar het kan altijd beter (vooral in het nachtverbruik wanneer iedereen slaapt :X) en ik hoop dan ook dat jullie kunnen helpen hierbij. ^O^

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pomp van vloerverwarming? Pomp van CV-ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ThinkPadd schreef op zondag 07 juli 2013 @ 13:32:
Pomp van vloerverwarming? Pomp van CV-ketel?
Ja lijkt me ook, ook lijkt me 17W voor de centrale afzuiging laag, vaak een ding met 3 standen waar de laagste rond 45W is dus kan de 30W ook weer verklaren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 07 juli 2013 @ 13:40:
[...]

Ja lijkt me ook, ook lijkt me 17W voor de centrale afzuiging laag, vaak een ding met 3 standen waar de laagste rond 45W is dus kan de 30W ook weer verklaren.
Ik bedoel dat zuigding bij de CV he (geen idee of jij die ook bedoelt). Die doet 17W, gemeten over meerdere dagen. ;).

Is er trouwens een manier om dat ding gewoon in de nacht uit te schakelen, simpeler dan gewoon de stekker eruit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk. Die had ik niet bedacht. Maar die doet toch niets als men niet doucht / centraal verwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Fiber schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:40:
Ik stook sinds Maart niet meer, en sindsdien houdt ik ook mijn standen bij. Maar ik weet wel dat je op een koude winterdag meer kan verstoken dan een hele maand Juli bij elkaar. Dus een gas prognose op basis van cijfers vanaf April zegt letterlijk niets. :)
Eindstand gas was uiteindelijk over 2012/2013: 494,83 kuub.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zondag 07 juli 2013 @ 13:23:
Een grote frustratie is de ventilatie van deze huurwoning. Deze woning uit 1994 heeft zo'n ventilatiegeval wat stroom slurpt. Maar liefst 17 watt continu! 8)7. Gezien de leeftijd van het ding, heb ik het recht aan de woningbaas een nieuwe te vragen? En naar welk verwacht verbruik zou zo'n ding terugzakken?
Zit er nu een AC of DC fan in?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00

Onbekend

...

Heb je een bijv. ook een klokje op de oven?
Laders van mobiele telefoons?
Naast de pomp gebruikt de elektronische schakeling van jouw c.v. ketel ook wel wat.

En anders met trial en error proberen om de groepen 1 voor 1 uit te zetten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Erasmo schreef op zondag 07 juli 2013 @ 14:20:
[...]

Dat scheelt inderdaad behoorlijk.
Maar als het een ventilator uit de jaren '80 is, dan is het vrijwel zeker een AC-motor.
En die kun je dus tot wel 80% zuiniger krijgen.
De gestelde 17 Watt in de laagste stand is echter wel uitzonderlijk laag voor zo'n oude ventilator.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Je zou eens kunnen kijken naar je keukenapparatuur. Onze afzuigkap doet 2W standby, de combi-oven ook.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wij doen ook 60+ Watt continu s'nachts met centrale afzuiging en uitschieters als de koelkast pomp werkt. Dus in het sluipverbruik zit het m.i. niet. Het gaat om de zaken die overdag aan staan. Heb je een versterker, die zuipen veel in standy.

Zie mijn specs: PcDealer in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 08-07-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zo, het is alweer even geleden dat ik aan dit topic heb bijgedragen, maar wilde me toch even melden met mijn (voorlopige) resultaten. Heb vorige week even mijn meterstanden doorgegeven op de website van Greenchoice en dan kun je gelijk mooi je vergelijking met vorige jaar zien. Wat had ik ook alweer gedaan?

- bijna alle verlichting in huis vervangen door LED
- wasmachine vervangen door zuinig AAA exemplaar toen de vorige stuk ging
- door de grotere trommel zijn we van bijna elke dag wassen naar max. om de dag wassen gegaan, soms nog iets minder zelfs
- pc op zolder die 24/7 aan stond uitgezet en download taken etc naar NAS verplaatst
- 2e koelkast in schuur uitgezet (stond voornamelijk fris en bier koud te houden...)
- diverse zaken achter een 'knop' gezet ipv standby
- vaatwasser gebruik beperkt tot max. 1 x per dag

en puur uit kostenoverweging laten we de zaken als wasmachine en vaatwasser tegenwoordig zoveel mogelijk 's nachts (daltarief) draaien.

Al met al (ik ben vast nog iets vergeten) leverde het een voorlopige besparing van bijna 40% tov vorig jaar op! Ok, ik moet wel zeggen dat we uit een situatie kwamen waarbij we vrij zorgeloos met energie omgingen en niet echt aan het opletten waren, maar toch. Ben wel erg blij met de resultaten. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

_/-\o_
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
:)

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 08-07-2013 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Jammer dat gas een stuk lastiger besparen blijkt ;). Toch maar eens een militant douchebeleid in gaan voeren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Servor schreef op maandag 08 juli 2013 @ 09:58:
- 2e koelkast in schuur uitgezet (stond voornamelijk fris en bier koud te houden...)
Ja, dat klinkt bekend, en vaak is dat ook nog een energieslurpend oud ding energielabel ZZ.
Had je de vaatwasser echt meerdere keren op een dag aan ? zat hij dan ook vol ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
bluemoon23 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 11:12:
[...]

Ja, dat klinkt bekend, en vaak is dat ook nog een energieslurpend oud ding energielabel ZZ.
Had je de vaatwasser echt meerdere keren op een dag aan ? zat hij dan ook vol ?
Nouja, dubbelzuur is natuurlijk dat zo'n koelkast in de winter in een koude schuur fris staat koud te houden... :D. En extradubbelzuur is dat mijn vrouw niet van (te) koud drinken houdt en dan zo'n fles uit de schuur haalt en op het aanrecht zet. |:( |:( |:( . Nouja, we hebben iets geleerd zeg maar.

Mbt de vaatwasser gebeurde het niet elke dag hoor maar vaak op dagen dat we allemaal thuis zijn... 'laat ik hem maar vast even aanzetten dan is het vanavond niet zo proppen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 19:05
Voor mijn verjaardag de oude koelvriescombi in de garage aangezet.. 3x raden op welke dag :9 die gaat morgen dus weer uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2013/07/stroom.jpg
normaal verbruik dagelijks is dus tussen de 1 en 2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dus het ding staat een maand te lang aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
PcDealer schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:22:
Dus het ding staat een maand te lang aan?
uuhh, nee.

3 juli, aangezet, koelkast en vriesvak nog leeg
4 juli, koelkast gevuld, op 6 graden gezet
5 juli, nog meer gevuld, op 4 graden gezet
6 juli, feestje, dus continue deur open en dicht
vanaf 7 juli ik had hem al weer uit moeten zetten om flink stroom te besparen :9

dit voorbeeld is eigenlijk om aan te geven hoeveel een ±10 jaar oude koelvriescombinatie aan stroom slurpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Petje72 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:56:
dit voorbeeld is eigenlijk om aan te geven hoeveel een ±10 jaar oude koelvriescombinatie aan stroom slurpt.
Dat ligt voornamelijk aan het apparaat. Mijn Indesit A+ van 11 jaar oud verbruikt volgens specs 293 kWh/jaar, en bij een weekje afwezigheid kwam ik op 0,8 kWh per etmaal (verder alles in huis uitgeschakeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Petje72 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:56:
[...]

vanaf 7 juli ik had hem al weer uit moeten zetten om flink stroom te besparen :9
Het is nu dus al een maand geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb1964
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-08-2021
Verwijderd schreef op zondag 07 juli 2013 @ 14:08:
[...]

Kijk. Die had ik niet bedacht. Maar die doet toch niets als men niet doucht / centraal verwarmt?
Eens in de 24 uur worden de ventilator en de pomp 'even' aangezet om vastzitten te voorkomen. Dat even kan wel een kwartier zijn. Die schakeling doet dat bij mijn 19-jaar oude ketel op een vast tijdstip, ongeacht of er de afgelopen 24 uur warmtevraag is geweest.

Ben benieuwd hoe mijn nieuwe ketel (Vaillant Ecotec Plus VHR) dat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
PcDealer schreef op maandag 08 juli 2013 @ 14:50:
[...]

Het is nu dus al een maand geleden :)
:? het is vandaag 8 juli en sinds 3 juli staat ie aan... waar haal jij die maand vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Petje72 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 16:33:
[...]

:? het is vandaag 8 juli en sinds 3 juli staat ie aan... waar haal jij die maand vandaan?
Krijg je als je juli door juni leest :)
:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
PcDealer schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 11:10:
[...]

Krijg je als je juli door juni leest :)
:o
LoL kan gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RemcoDelft schreef op maandag 08 juli 2013 @ 14:05:
[...]

Dat ligt voornamelijk aan het apparaat. Mijn Indesit A+ van 11 jaar oud verbruikt volgens specs 293 kWh/jaar, en bij een weekje afwezigheid kwam ik op 0,8 kWh per etmaal (verder alles in huis uitgeschakeld).
Hier een 300+ liter up side down vervangen door een 300+ liter koelkast met 250l vriezer er naast die samen 150 kWh per jaar minder doen dan die upside down alleen.

Dus die vlieger gaat niet altijd op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petje72 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:00:
Voor mijn verjaardag de oude koelvriescombi in de garage aangezet.. 3x raden op welke dag :9 die gaat morgen dus weer uit.
[afbeelding]
normaal verbruik dagelijks is dus tussen de 1 en 2 kWh
Hoe the fuck gebruik je maar 1 a 2 kWh? Dat is 700kWh per jaar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zondag 07 juli 2013 @ 14:20:
[...]

Daar komt de woningbouw vrijdag naar kijken ;). En zo mogelijk gelijk vervangen begreep ik _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:10:
[...]

Hoe the fuck gebruik je maar 1 a 2 kWh? Dat is 700kWh per jaar :X
Ik heb wel wat ideetjes :)

- Was bij je ouders brengen of met de hand doen
- Tv bij de buren kijken
- 1 ledlamp per kamer
- Geen pc maar een tablet voor internet
- Cvketel uit als je werkt (en er niemand anders thuis is)
- Alleen A+++ koelkast en geen vriezer

:+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

2 kWh red ik ook, alleen de koelkast doet ze ding en wat standbye verbruik. Het is te mooi weer om tv te kijken. In de winter is het een ander verhaal ;)

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Speedy-Andre schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:44:
[...]

Ik heb wel wat ideetjes :)

- Was bij je ouders brengen of met de hand doen
- Tv bij de buren kijken
- 1 ledlamp per kamer
- Geen pc maar een tablet voor internet
- Cvketel uit als je werkt (en er niemand anders thuis is)
- Alleen A+++ koelkast en geen vriezer

:+
Bovenstaande klopt vrij aardig. 1 a 2 kWh per dag is op dagen dat we werken overdag. We hebben geen grote vriezer, alle witgoed apparatuur a+++, alle verlichting led, niks op standby laten staan. Tv kijken we bijna niet 1 a 2 uurtjes per dag max. computeren op laptop en tablet. Op een wasdag doen we 2 of 3 wassen en dan zit je op zo'n 6 tot 8 kWh. En we hebben zonnepanelen :) in 2012 nog maar 1350Wp sinds okt 2012 2650Wp. Ons jaar verbruik in 2012 was 2200 1965 kWh en 600 698 terug geleverd, in 2013 zullen we denk ik ons totaal verbruik kunnen compenseren met de zonnepanelen.

[ Voor 1% gewijzigd door Petje72 op 10-07-2013 08:32 . Reden: verbruik aan gepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Petje72 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:23:
[...]
in 2012 nog maar 1350Wp sinds okt 2012 2650Wp. Ons jaar verbruik in 2012 was 2200kWh en 600 terug geleverd, in 2013 zullen we denk ik ons totaal verbruik kunnen compenseren met de zonnepanelen.
Hmm dan heb je zelf dus ongeveer 2750 kWh verbruikt (opbrengst 1350Wp * 0.85 kWh/kWp = 1150 kWh)
Om met 2650 Wp op een nulverbruik uit te komen zul je dan nog wel iets moeten besparen :)

Maar niettemin een net verbruik.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
TD-er schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 07:31:
[...]

Hmm dan heb je zelf dus ongeveer 2750 kWh verbruikt (opbrengst 1350Wp * 0.85 kWh/kWp = 1150 kWh)
Om met 2650 Wp op een nulverbruik uit te komen zul je dan nog wel iets moeten besparen :)

Maar niettemin een net verbruik.
Ik had het even uit mijn hoofd gedaan 8)7 maar even voor de puntjes op de i, gechecked op mijn greenchoice-pagina: 2012: 1965 kWh verbruikt, 698 kWh terug geleverd.

2650Wp * 0.85 kWh/kWp = 2252,5 kWh dus ik zal niet op de 0 uitkomen maar wel in de buurt. En eerlijk gezegd zal het stroomverbuik wat hoger zijn dit jaar ivm mijn bitcoinminer die 14W trekt = 336W per dag maar de winsten daarvan worden geinvesteerd in PV uitbreiding, ik wil er nog 3 of 4 paneeltjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar... Dat is geen 700kWh verbruik -O- Het verbruik van je zonnepanelen telt natuurlijk ook gewoon mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
De grootste besparing die ik heb gedaan is een tijdschakelaar op mijn pomp voor de vloerverwarming.
Die heeft al ruim 10 jaar continue aangestaan :X en verbruikt zo'n 70W dus 1,68kWh per dag.
In de winter zetten we de pomp met de hand aan en de rest van het jaar gaat die 15min per dag aan,hiermee bespaar ik zo'n 400-500kWh per jaar.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
audiojunk schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:15:
De grootste besparing die ik heb gedaan is een tijdschakelaar op mijn pomp voor de vloerverwarming.
Die heeft al ruim 10 jaar continue aangestaan :X en verbruikt zo'n 70W dus 1,68kWh per dag.
In de winter zetten we de pomp met de hand aan en de rest van het jaar gaat die 15min per dag aan,hiermee bespaar ik zo'n 400-500kWh per jaar.
Super goede tip idd. Ik heb er een tijdschakelaar tussen gezet zodat ie om 23u effe paar minuutjes draait om te voorkomen dat het binnenwerk van pomp vast gaat zitten.
http://www.wanonzin.nl/2012/04/16/stroom-besparen/
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/04/foto-e1334599864896-150x150.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/04/foto-1-e1334599922667-150x150.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een dikke 25 jaar geleden bij de toen nog vrij ouderwetse verwarmingsketels pasten wij dat al toe bij de zich daarin bevindende circulatiepomp. Apparaatje in de thermostaataansluiting dat ongeveer een kwartier na uitschakeling van de gasklep de pomp uitschakelde en in zomer dagelijks even een kwartietje de pomp liet draaien. Je haalde toen al een heel aardige besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zo had ik er 2, 1 van de cv en 1 van de vloerverwarming.
Die van de cv anders ingesteld en een pompschakelaar tussen de vv.
Met koelkast en div andere dingen een dikke 5000kWh besparing en pv doet de andere 3000 dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*O* De afzuiginstallatie is vervangen door een ECO-model door de huisbaas *O*

Scheelt even continu 23 watt (ik had zelf 17 gemeten via Toon, een beetje 'op de gok')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En die 23 watt is achteraf iets nauwkeuriger gemeten met een echte wattmeter? Want voor een correctie conclusie is dat toch wel een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 15:57:
En die 23 watt is achteraf iets nauwkeuriger gemeten met een echte wattmeter? Want voor een correctie conclusie is dat toch wel een verschil.
Is gemeten door de monteur hier ;).

Bestaat er trouwens zoiets als een perilex-tijdschakelaar of een perilex-aan-en-uit-schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, Ik ken die Toon niet van dichtbij, maar ik schat hem dan (woordspeling) niet erg hoog in.
Althans niet voor lage vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05
Techneut schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 18:54:
Oké, Ik ken die Toon niet van dichtbij, maar ik schat hem dan (woordspeling) niet erg hoog in.
Althans niet voor lage vermogens.
Dat ding leest gewoon je meter uit en is dus erg nauwkeurig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
weebl15 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 18:56:
[...]

Dat ding leest gewoon je meter uit en is dus erg nauwkeurig lijkt me.
Nou of 'ie nauwkeurig is of niet, weet ik niet. Maar wat die meter aangeeft correleert wel heel goed met wat je op de rekening terugziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 15:20:
*O* De afzuiginstallatie is vervangen door een ECO-model door de huisbaas *O*

Scheelt even continu 23 watt (ik had zelf 17 gemeten via Toon, een beetje 'op de gok')
Aardige huisbaas, was de oude stuk of vervingen ze dat ding omdat jij vond dat hij teveel verbruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 21:26:
[...]

Aardige huisbaas, was de oude stuk of vervingen ze dat ding omdat jij vond dat hij teveel verbruikte?
Het tweede. In my defence: de 3standenschakelaar kende nog maar twee standen en hij maakte ook een enorme pleurisherrie.

Maar toch enorm netjes ^O^ Helemaal in deze tijden van bezuinigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:25
Nou vandaag ook maar eens bekeken wat mijn sluipverbruik is na 3 weken vakantie....ik kwam op een shocking 250watt uit, ons totale verbruik is rond de 3800kWh dus dat valt best nog wel mee, afgelopen zomer al alle lampen vervangen door LED lampen....

60% verbuik is dus sluipverbruik, ik zie potentie

na mijn meterkast gemeten te hebben (27Watt), het hele zooitje achter een weekschakelaar gezet, 75% vd tijd staat nu alles uit...dus dat is een mooi begin.

Maar zojuist is mijn broekzak afgevallen....ik heb een bed dat elektrisch verstelbaar is aan beide zijde. Het standby verbruik is een shocking 27 watt per zijde 8)7 8)7 8)7 . Niks geen display, maar alleen simpele knopjes. 54 watt voor iets wat we eigenlijk nooit gebruiken.....absurd.....stekker er meteen uitgetrokken....

op naar de volgende....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

coldasice schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:52:
Maar zojuist is mijn broekzak afgevallen....ik heb een bed dat elektrisch verstelbaar is aan beide zijde. Het standby verbruik is een shocking 27 watt per zijde 8)7 8)7 8)7 . Niks geen display, maar alleen simpele knopjes. 54 watt voor iets wat we eigenlijk nooit gebruiken.....absurd.....stekker er meteen uitgetrokken....

op naar de volgende....
Merk/type/leverancier/importeur/etc. van deze dingen? Mogelijk hebben meer mensen deze units onder hun bed liggen.....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
goeje...

De elektrische lattenbodem is van DEWERT, type DUOMAT 6

hier staat een bediening die voor de meeste mensen herkenbaar is(onze is zwart dus kleur is irrelevant):
Afbeeldingslocatie: http://www.savoldi.com/vetrina/img/p/11-53-thickbox.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

top! Zal vanavond ook is kijken of ik onze lattenbodems door kan meten.

onze Ikea elektrische lattenbodems lijken <1W sluipstroom te hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Freemann op 17-09-2013 20:28 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
coldasice schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:52:
Nou vandaag ook maar eens bekeken wat mijn sluipverbruik is na 3 weken vakantie....ik kwam op een shocking 250watt uit, ons totale verbruik is rond de 3800kWh dus dat valt best nog wel mee, afgelopen zomer al alle lampen vervangen door LED lampen....

60% verbuik is dus sluipverbruik, ik zie potentie

na mijn meterkast gemeten te hebben (27Watt), het hele zooitje achter een weekschakelaar gezet, 75% vd tijd staat nu alles uit...dus dat is een mooi begin.

op naar de volgende....
Wat voor vermogensmeter heb je?
Misschien tijd voor een betere. Bv een Voltcraft Energy Logger 4000.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Ik denk niet dat het gemeten vermogen in watt klopt... dat zal VA zijn, en ik denk dat dat bed een bar slechte cosinus phi heeft. Kan jouw meter beide waarden (watt en VA) wel afzonderlijk meten? Dat kun nl. lang niet alle meters, en zeker de low-end modelen niet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
coldasice schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 18:15:
goeje...

hier staat een bediening die voor de meeste mensen herkenbaar is(onze is zwart dus kleur is irrelevant):
[afbeelding]
Die van mij lijkt er wel wat op (ik ga niet onder het bed liggen om het te controleren).
Maar dit probleem van de lattenbodems is al veel eerder in dit topic gemeld, toen ik dat las heb ik gelijk de lattenbodems op een stekkerdoos met schakelaar aangesloten.
Wandcontactdoos waar de lattenbodems eerst op zaten zit achter het bed, dus om die er elke keer uit te trekken is ook wat, dan is een stekkerdoos er tussen handiger.

[ Voor 11% gewijzigd door bluemoon23 op 17-09-2013 23:25 ]

• TD-er
coldasice schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 18:15:
goeje...

[afbeelding]
Afstandsbediening lijkt op die van ons en wij hebben een Bosflex bodem van BeterBed. Hij is inmiddels wel >10 jaar oud, dus grote kans dat dat inmiddels verbeterd is.
Continueverbruik is 4.8 Watt per bodem. (Gemeten met EnergyMonitor 3000, die wel goed meet in Watt, al is 'ie minder nauwkeurig in lage meetwaarden)
Dus toch 20 euro per jaar aan idle-verbruik.

• coldasice
Juup schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 23:11:
[...]

Wat voor vermogensmeter heb je?
Misschien tijd voor een betere. Bv een Voltcraft Energy Logger 4000.
Vreemde constatering op basis van mijn meting, maar goed....

Mijn verbruiksmeter is inderdaad een simpele Alecto EM16, niks bijzonders inderdaad. Hij is al eens in dit draadje getest:
Initial G schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:18:
Vandaag voor een Cresta RCE-1106 wezen kijken bij Gamma, maar daar is deze niet meer te koop (ook bij kijkshop niet meer in webshop). In plaats daarvan heb ik bij Gamma op de gok een Alecto EM-16 gekocht voor 12,95. (lijkt gelijk aan Trotec BX11 ). Ik heb er geen echte tests van kunnen vinden.

[afbeelding]
gebruikershandleiding PDF met specs

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Specicaties
Spanning: 230V AC 50/60Hz
maximaal vermogen (stroom) van aan te sluiten apparaat: 3680W (16A)
min/max vermogensweergave: 2W/3680W
resolutie: 0,1KWh
max verbruik weergave: 999,9 KWh
max weergave
bedrijfsurenteller: 9999 uren
batterijen: 3x AAA, alkaline, 1.5V
gebruikstemperatuur: 5-40°C
gebruiksvochtigheid: 80% max bij temp <31°C
 50% max bij temp 31-40

Heb wat tests gedaan:
gloeilamp (25W) --> 25W
Senseo (2e of 3e generatie) opwarmen --> 1252W
Senseo opgewarmd 0W (betekent tussen 0 en 2W)
ledzaklamphouder 2W (inductielader)
philips living colors mini (rated 6W) --> 5-7W verschilt per kleur iets.
waterkoker (rated 1850-2100W) 1905W
laptoplader laden 32W, zonder laptop 0W
edit:
vintage ventilator (rated 40W bij 220V) --> 44W
lavalamp 40W --> 43W
bonenmaler (max 240W) --> 180W

Conclusie: Het lijkt mij een heel redelijke, goedkope meter. Ook de lage vermogens (vanaf 2W) geeft hij, lijkt het, goed aan. Dat hij tussen 0 en 2W meet bij de senseo in standby, geeft aan dat hij de power factor / cosinus phi meeneemt in de meting en dus niet blindvermogen meet. Dat hij niet onder de 2W meet vind ik niet erg, die jaarlijkse kosten zijn toch laag. Wil je het wel meten kun je een inschatting krijgen door meerdere van die kleine verbruikers samen te meten op een contactdoos.
Ik heb wat telefoons getest en die zitten allemaal rond de 4Watt en mijn meterkast kwam in totaal(modem, router, coax versterker, sonos) op 27 Watt uit. Ik zie nog geen enkele reden om te twijfelen aan de 27Watt meting van het bed. Dat er betere zijn, is ongetwijfeld, maar om 100euro uit te geven voor wat extra nauwkeurigheid zie ik geen reden voor.....

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is ook een eenvoudige sanity check: met 27 watt moet er iets warm worden. Het trafoblok is de hoofdverdachte.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Mijn trafo van de elektrische lattenbodem werd handwarm. Omdat we de verstelbare lattenbodem nauwelijks gebruiken heb ik de motoren en de rest er onder vandaan gehaald. Op de vrij gekomen plek aan elke zijde twee laatjes gemaakt. Twee verstelbare bodems en een groot tweepersoonsmatras is niet echt handig...

Iemand nog interesse is twee lattenbodem-motoren?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Petje72 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:23:
[...]
.., in 2013 zullen we denk ik ons totaal verbruik kunnen compenseren met de zonnepanelen.
Ik vind het altijd weer frappant om te zien hoe gemakkelijk mensen er overheen stappen dat ze het openbare elektriciteitsnetwerk gebruiken als buffer. En dat ze ook nog verwachten dat gratis te kunnen doen :)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tja, het is niet veel raarder dan de verplichting van TenneT om infrastructuur aan te leggen om een kolencentrale aan te sluiten... dat is niet gratis, maar kost de gemeenschap geld.
Misschien ligt er over 50 jaar HVDC naar Australië en lachen we om de opslag-hype nu :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Jogens i heb een vriezer die 1.76 kWh per dag vraagt, ;) Dat kost mij op jaarbasis 642 kWh, ik heb een verbruik van 7600 kWh, maar ik kan het nog niet vinden. Heb al eerder gezocht, maar de vraag op moment ;)

Is de vriezer aan vervanging toe en hoeveel kWh ben ik dan per dag kwijt? Ik heb zo'n vriesKIST met 300L inhoud, met 160 / 200L red ik het ook wel... iemand een idee?

Ik kan weinig vinden, lees rond de 140 kWh klopt dat?

Verwijderd

Ik heb dus gemeten ;) Haha, Maar het gaat erom wat kost de gemiddelde nieuwe vriezer? voordat ik mijn oude makker ga vervangen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17
joopv schreef op woensdag 18 september 2013 @ 19:29:
[...]

Ik vind het altijd weer frappant om te zien hoe gemakkelijk mensen er overheen stappen dat ze het openbare elektriciteitsnetwerk gebruiken als buffer. En dat ze ook nog verwachten dat gratis te kunnen doen :)
Je betaalt anders wel gewoon 20 euro per maand vastrecht voor de aansluiting, ook als je je stroomverbruik volledig compenseert met zonnepanelen.

Ondertussen betaal ik ook voor het aansluiten van een nieuwe kolencentrale in de Eemshaven. Dat terwijl ik volgens mijn contract groene stroom afneem, ik krijg officieel helemaal geen stroom van die centrale, maar toch mag ik meebetalen voor het aansluiten ervan.

• hansdegit
  • Laatst online: 03-09 17:53
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2013 @ 23:30:
Ik heb dus gemeten ;) Haha, Maar het gaat erom wat kost de gemiddelde nieuwe vriezer? voordat ik mijn oude makker ga vervangen
Shit, sorry man, helemaal overheen gelezen.

Hier doet onze vriezer van 1m40 hoog ongeveer 220 kWh op jaarbasis.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

Haha dankjewel ;) Geeft niks, jongens ik heb echt een diepe zucht... Ik zit met zo'n groot verbruik en eigenlijk al 3 jaar...nouja sinds 2008 eigenlijk is het begonnen, maar het wordt ieder jaar meer, tot aan 2011, sinds dien is het gestabiliseerd tot 7600 kWh per jaar.

Inmiddels is er veel gebeurd:
- NIeuwe CV ketel HR++ 2011
- Isolatie sterk verbeterd.
- Nieuwe energiemeter, (slimme meter)
- Ben ik er zeker van dat ik niet afgetapt wordt, groep 1 is schuur, en verbruikt geen grote hoeveelheid stroom

Ik hoopte altijd dat de energiemeter kapot was, en dat ik met mijn nieuwe meter minder zou gaan verbruiken, maar helaas... ik verbruik nog steeds 7600 KwH.

Ik heb een mooie Excel sheet gemaakt, met al mijn apparaten in huis in 2010 heb ik deze gemaakt nadat het verbruik naar 7555 KwH was opgelopen. Zie hier mijn sheet: http://i.imgur.com/BT1290Q.png

Toen heb ik in maart maar een Youless gekocht, om mijn verbruik te meten, en hier op Tweakers ook mijn bevindingen achter gelaten in mijn speurtocht..

Ik heb toen mijn groepen ingedeeld in huis, ik heb 6 groepen in mijn kast, en er een tekening van gemaakt:
http://imgur.com/a/SRmC2#0

Daarna ben ik gaan meten met de Youless, en kwam ik tot de volgende conclusie:
http://img853.imageshack.us/img853/7704/e9hh.png

Het verbruik in groep 3 is hoog, ook wanner er geen PC's opzitten, het is wel zo, dat de volledige zolder, wasdroger en 1 slaapkamer hierop zitten.

Op zolder staat deze vriezer, de CV ketel, en de kamer van mijn broertje, verder geen gekke dingen daar.
Echter in de badkamer heb ik een schakelcombinatie om beide apparaten op 1 groep te hebben.
Wasdroger en Wasmachine, deze zijn vervangen door Miele machines in 2008.

Alleen nu kan ik deze slecht opmeten, maar sinds dat deze gekomen zijn is mijn verbruik wel gestegen, terwijl het betere en nieuwere machines zijn dan de oude wasmachine en droger.

Nu heb ik het idee dat het dit is, de droger en de wasmachine i.c.m. de trekschakelaar.
http://i.imgur.com/F5iGHWj.jpg

Zou het kunnen dat deze een soort van lek geeft in de stroom? Waardoor mijn verbruik zo achterlijk hoog is geworden? =/ k was heel blij met 5600 kWh in 2007 nu..

Maar ik hoop dat iemand toch een oplossing weet om ook dit te meten

• TD-er
Sluipverbruik is 1 ding, maar het reguliere gewone verbruik tikt volgens mij ook aan.
Bekijk eens via Bidgely je Youless-output, of haal met de Youless Excelsheet je data op van de Youless.
Als je ziet wat je dagelijkse verbruik is, kan je eventueel ook bepaalde bewoners misschien uitsluiten (wanneer deze weg zijn geweest bijv).

In je Excelsheet staan 4 TV's en een aantal elektrische bedden. (waterbed, of gewoon verstelbare bodem?)
En ook een aantal computers.
Een beetje high-end desktop PC trekt zo 200- 250 Watt gemiddeld.

En hoe wordt er omgegaan met het koffiezetapparaat? Staat de warmhoudplaat bijna de hele dag aan?
Hoe vaak staat de wasdroger aan?

Stroomlek lijkt me onwaarschijnlijk, want dan zou de aardlek eruit moeten klappen.
En zo'n trekschakelaar schakelt beide draden uit, dus dan is het hele apparaat spanningsloos.

En wat voor soort verlichting is er? (ook seizoensverlichting, zoals met de kerst)
Laatst nog een gewone 13-in-een-dozijn lichtslang gezien die gewoon doodleuk ruim 11 Watt per meter trekt, dus ga maar na wat een 25-meter lichtslang doet... :X (8 kWh per etmaal)

Vaak kun je dat soort grote verbruikers wel herkennen in de dag-grafieken van de Youless, ook op Bidgely.

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

TD-er schreef op donderdag 19 september 2013 @ 07:27:

Stroomlek lijkt me onwaarschijnlijk, want dan zou de aardlek eruit moeten klappen.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik zie nergens dat topicstarter een aardlekschakelaar heeft.
Zo wel, zijn dan alle groepen beveiligt met een aardlekschakelaar?
Het kan maar zo zijn dat de schuur niet achter een aardlekschakelaar is gemonteerd.
Een grondkabel kan beschadigd zijn en voor een behoorlijke lekstroom zorgen.
Om dat te controleren zou je alle groepen eens kunnen meten met een isolatiemeter (Megger)
Is de isolatiewaarde laag, dan is er een lekstroom en weet je wat je te doen staat.

2k op west bij Pv Output

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:45

P_Tingen

omdat het KAN

Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2013 @ 23:22:
Jogens i heb een vriezer die 1.76 kWh per dag vraagt, ;) Dat kost mij op jaarbasis 642 kWh, ik heb een verbruik van 7600 kWh, maar ik kan het nog niet vinden. Heb al eerder gezocht, maar de vraag op moment ;)

Is de vriezer aan vervanging toe en hoeveel kWh ben ik dan per dag kwijt? Ik heb zo'n vriesKIST met 300L inhoud, met 160 / 200L red ik het ook wel... iemand een idee?

Een Liebherr kist van 200L vraagt 117 kWh per jaar. Ik heb zelf een A+++ vrieskast van Liebherr. Mooi spul, goed schoon te maken en zuinig.

... en gaat over tot de orde van de dag

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 19:37
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2013 @ 23:22:

Op Pricewatch staan sinds een poosje ook vriezers en koelkasten en daar kun je ook sorteren op hoeveel euro's per jaar je aan energie kwijt bent.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@SirYoshi;
Zie naar de wasmachine trekschakelaar volgens mij een halogeen spot hangen.
Zoals eerder gezegd;
Soms even op wat voor verlichting er hangt,
hoeveel W die per stuk zijn,
hoelang ze per stuk ong. branden

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 16:54
Ik heb nu een woning gekocht waarin nu al een ontharder zit (merk is voor mij onbekend).
Deze halen de bewoners eruit.
Daarom ook een offerte gedaan voor de Aquacell en ik kwam daar op 2300 euro uit.
Nu heeft bijvoorbeeld Waterluxe een combi volume voor 995 euro als je die zelf installeert.
Vind het toch erg veel prijsverschil, en die krijg je er met de energiekosten voor mijn gevoel niet uit.
Volgens hun is een service contract ook niet echt nodig aangezien de onderdelen haast niet slijten.
Iemand ervaring met zo'n ontkalker?
Ik zie in de woning die we gekocht hebben nu toch echt geen kalk, en de douche ziet er nog als nieuw uit. :)

Ben dit topic nu maar goed aan het volgen omdat ik straks toch bijna alles nieuw moet aanschaffen.
Ik heb al Philips Led GU10 Master led lampen gekocht om te testen en dat valt mij echt niet tegen en geen blauw licht.
Denk dat ik daar straks meteen alle halogeen spots maar mee ga vervangen.
jantje.vlaam schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 13:15:
[...]

Weet jij wat zo'n ding kost?

[edit]

Je kunt het na het invullen van wat gegevens vinden. Ding kost voor "mij" ongeveer € 2000,00.
Maar waarom leveren ze 8KG regeneratiezout mee als alles uit het water te halen moet zijn?

Maar goed, ik heb geen kruipruimte en in de put waar de meter zit kan hij denk ik niet geplaatst worden.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:45

P_Tingen

omdat het KAN

thespeed schreef op donderdag 19 september 2013 @ 10:04:
Ik heb nu een woning gekocht waarin nu al een ontharder zit (merk is voor mij onbekend).
Ik zie in de woning die we gekocht hebben nu toch echt geen kalk, en de douche ziet er nog als nieuw uit.
Nou, dan snap ik waarom de vorige bewoners de ontharder meegenomen hebben:
Hij deed het kennelijk erg goed :)

... en gaat over tot de orde van de dag

• Freemann
  • Niet online

Freemann

De Aquacell is volgens mij grotendeels mechanisch en zou een lage aansluitwaarde/standbyverbruik hebben.
Wij zijn er ook eens achteraan geweest, maar eigenlijk HEEEL erg geschrokken van de prijzen. Daarbij wordt het leidingwater licht zouter, wat voor mensen met hart en vaat ziekten niet echt bevorderlijk schijnt te zijn.

Heb toen wel gevonden dat de Aquacell onder een andere naam geproduceerd wordt in Engelland.
Helaas geen apparaat van dat merk aan kunnen schaffen.....

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:25
[...]Daarna ben ik gaan meten met de Youless, en kwam ik tot de volgende conclusie:
http://img853.imageshack.us/img853/7704/e9hh.png [...]
is dit voor, of na het installeren van je nieuwe CV ketel ?
Het zou zo maar kunnen dat een oude verwarmingspomp die 24 per dag het water rond pompt 200 W vol continu verbruikt !

Vaak kan je die dingen instellen op een lagere snelheid dat zou aanzienlijk moeten schelen in energie verbruik.

I can see clearly now, the brain is gone...

Verwijderd

Dit is na de nieuwe CV ketel ;) en er zit volgens mij gewoon een nieuwe pomp op.
Mijn eigen pc trekt zo'n 210 Watt, ik heb wel een oude videokaart, ik ga deze eens vervangen denk ik (HD4850) misschien scheelt dat al.

Ik heb gisteravond na dit topic te hebben geplaatst, mijn eigen kamer opgemeten, met de TV en alle apparatuur.. Het gebruikt 1,5 kWh per 13 uur tot nu toe, dat is 1010 kWh per jaar..

Best veel, ga eens kijken of ik de PC kan verminderen. Draait wel veel apparatuur op dat wel.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2013 13:31 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 13:29:
Dit is na de nieuwe CV ketel ;) en er zit volgens mij gewoon een nieuwe pomp op.
Mijn eigen pc trekt zo'n 210 Watt, ik heb wel een oude videokaart, ik ga deze eens vervangen denk ik (HD4850) misschien scheelt dat al zo'n 60 watt continue,en gebruik deze de volle dag.
Hoe zit het met je verlichting in het huis? (zie mijn vorige post)

Verwijderd

Verlichting bestaat uit zowel spaarlampen als gloeilampen. Led-lampen hebben we nog niet, omdat dit ons te duur lijkt op moment, t.o.v. de besparing en de lichtopbrengst is zwak vergeleken met spaarlamp of gloeilamp.

Voor de woonkamer hebben we 10x een 15W spaarlamp, van de Hema, hier zat vroeger allemaal gloeilampen in van 40W, deze lampen draaien van 6 uur tot 12 - 1 uur snachts. Dus zo'n 7 uur per dag. Maar vaak ook weer niet allemaal tegelijk, vaak maar 5 lampen, (lamp heeft namelijk 5 lampen erin)

Daarnaast hangen er ongeveer 3 lampjes voor de sier, die uit staan in de meeste gevallen. 2 lampjes staan op een voetje, en 1 staande lamp. Deze hebben allemaal gloeilampen maar staan bijna altijd uit.

Boven hebben we spaarlampen, met gloeilampen op de werkkamer van zo'n 60 watt. Nog wat TL verlichting is ook aanwezig. (2 TL buizen)

Even over de grondkabel naar de schuur, ik heb de groep 1 opgemeten naar de schuur, met alle groepen uit en het verbruik was toen 70W, voor de hele beneden verdieping.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als ik deze post bekijk
Verwijderd in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
is het hoge verbruik door sluipverbruik zo'n beetje uitgesloten.
Kan je een Youless-grafiek posten van een dag en een week?
Je verbruik komt op gemiddeld 900W continu, dat moet te vinden zijn.

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 20:07
thespeed schreef op donderdag 19 september 2013 @ 10:04:
Deze halen de bewoners eruit.
Daarom ook een offerte gedaan voor de Aquacell en ik kwam daar op 2300 euro uit.
Nu heeft bijvoorbeeld Waterluxe een combi volume voor 995 euro als je die zelf installeert.
Vind het toch erg veel prijsverschil, en die krijg je er met de energiekosten voor mijn gevoel niet uit.
Volgens hun is een service contract ook niet echt nodig aangezien de onderdelen haast niet slijten.
Iemand ervaring met zo'n ontkalker?
Ik zie in de woning die we gekocht hebben nu toch echt geen kalk, en de douche ziet er nog als nieuw uit. :)
Wij hebben zelf de Aquacell, exclusief installatie was iets onder de 2000. Aansluiten is een makkie en anders ken je altijd wel iemand die de waterleiding wil aanpassen. Voordelen:
- Volledig mechanisch, volume gestuurd dus alleen regeneratie wanneer het ook echt nodig is (niet op tijd)
- Hij wisselt, je hebt dus altijd continue onthard water
- Volgens mij de enige die volledig onthard. Dat 'zout' water is onzin, water is perfect onthard en heeft totaal geen nadelige gevolgen.
- Alles is echt kalkvrij. Kennis heeft een ander systeem, die onthard tot 3 graden en dan krijg je alsnog kalkaanslag. Dus 900 euro betaald voor iets met marginaal effect, je wilt gewoon volledig van kalkaanslag af
Wij hebben hem mede vanwege een Quooker en espressomachine en omdat het een nieuwbouwhuis is. Onze woning heeft dus nog nooit kalk gezien :) Oud kalk lost overigens op door dit onthard water, het water heeft 'capaciteit' om kalk weer tot zich te nemen. Gezondheidskwaaltjes en andere fabels is onzin, het lost je leidingen niet op etc. Het is inderdaad een hele investering, maar wij gaan er vanuit dat we hier nog 30+ jaar wonen dus dan kan het zeker uit.
@Freemann: Dat is de fabriek waar de Aquacell wordt geproduceerd, staat ook in hun foldertje

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Niemand ervaring met een Boshuis Ontharder?
Die zijn er al vanaf 1205 euro (tijdgestuurd, 1 cylinder). Maar ook volume gestuurd is mogelijk.
En vanaf 1845 euro (2 cylinders).
Ben me ook aan het orienteren ivm quooker en alle documentatie van de ontharder al ontvangen.

@JanRispens Welke andere ontharder is dat dan die maar 3 DH doet bij je kennis?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-09-2013 16:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Denk dat jullie dat gebeuren over waterontharders beter in een nieuw topic kunnen plaatsen. Is hier een beetje offtopic.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is ook wel een beetje zo, maar kalkaanslag op een heaterelement veroorzaakt rendements verlies.
Wasmachine, vaatwasser, quooker, boiler enz..

Dus kalkvrij water is ook, onder andere, een besparing van elektriciteit.

Indien interesse maak ik wel een apart topic er voor. Graag via PM

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-09-2013 17:50 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het langer meegaan van apparaten geloof ik wel, maar rendementsverlies? Waar blijft dat vermogen dan?
Daar wil ik wel eens metingen van zien.
offtopic:
er zit blijkbaar niet eens een stekker aan een waterontharder

• coldasice
Mijn sluipverbruik wordt grootendeels bepaald door onze Amerikaanse koelkast met diepvries. Trekt gemiddeld over 47uur 115Watt.....vind het toch wel veel :( 1000kWh op jaarbasis

• Rol-Co

Rol-Co

coldasice schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:27:
Mijn sluipverbruik wordt grootendeels bepaald door onze Amerikaanse koelkast met diepvries. Trekt gemiddeld over 47uur 115Watt.....vind het toch wel veel :( 1000kWh op jaarbasis
Is bekend natuurlijk, er zijn er nu van 325kWh op jaarbasis in de spec's maar hier toch maar gekozen voor een combi set koelkast + vriezer los van elkaar.

http://www.redcoon.nl/B38...en-Amerikaanse-koelkasten

310 kWh per jaar en ik meet ze zelfs iets lager.

• coldasice
Rol-Co schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:41:
[...]

Is bekend natuurlijk, er zijn er nu van 325kWh op jaarbasis in de spec's maar hier toch maar gekozen voor een combi set koelkast + vriezer los van elkaar.

http://www.redcoon.nl/B38...en-Amerikaanse-koelkasten

310 kWh per jaar en ik meet ze zelfs iets lager.
Ik heb altijd wat moeite met specs, komen die ook uit? Ik heb nu een klasse A maar die verbruikt ongeveer 2 keer zoveel als in de specs. Mogelijk komt dit door het aparte koelluik aan de voorkant dat mogelijk niet zo goed sluit.... als ik het verbruik van 1000kWh terug kan brengen naar 300kWh, is dit natuurlijk ook snel terugverdient....

Verder heb ik boven nog een "download" desktop staan met CRT scherm. Desktop verbruikt 25Watt in idle, scherm op standby(lampje aan) 75Watt. Dus nu op zoek naar een NAS voor in de meterkast.

• AUijtdehaag
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 16:48:
Denk dat jullie dat gebeuren over waterontharders beter in een nieuw topic kunnen plaatsen. Is hier een beetje offtopic.
Dan hier maar verder over waterontharders.... ;)

• TD-er
Geurt-kun schreef op donderdag 19 september 2013 @ 09:17:
[...]

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik zie nergens dat topicstarter een aardlekschakelaar heeft.
Zo wel, zijn dan alle groepen beveiligt met een aardlekschakelaar?
Het kan maar zo zijn dat de schuur niet achter een aardlekschakelaar is gemonteerd.
Een grondkabel kan beschadigd zijn en voor een behoorlijke lekstroom zorgen.
Om dat te controleren zou je alle groepen eens kunnen meten met een isolatiemeter (Megger)
Is de isolatiewaarde laag, dan is er een lekstroom en weet je wat je te doen staat.
Je hebt gelijk, het was een aanname van mij dat alles tegenwoordig wel achter de aardlek zit.
En eigenlijk had ik zelf ook wel even wat meer erover na moeten denken, want ook ik heb wel eens in de badkamer van ons vorige (huur)huis onder stroom gestaan door een defecte wasmachine. Bleek dat de aansluiting in de badkamer niet achter de aardlek zat, want "was niet verplicht door dubbele trekschakelaar".

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

TD-er schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:56:
[...]

Je hebt gelijk, het was een aanname van mij dat alles tegenwoordig wel achter de aardlek zit.
En eigenlijk had ik zelf ook wel even wat meer erover na moeten denken, want ook ik heb wel eens in de badkamer van ons vorige (huur)huis onder stroom gestaan door een defecte wasmachine. Bleek dat de aansluiting in de badkamer niet achter de aardlek zat, want "was niet verplicht door dubbele trekschakelaar".
Dat was dus niet het mankement.
Was de vereffeningsdraad goed aangesloten, dan had jij niet onder spanning gestaan en had de aardlekschakelaar niet de schuld gekregen. :)
Vroeger werd de aansluitleiding nog wel met twee geel/groene draden uitgevoerd. Mocht de ene los gaan, dan had je nog een tweede.

2k op west bij Pv Output

Pagina: 1 ... 19 ... 84 Laatste