2000 Watt kacheltje wat ruim 7 kWh verbruikt heeft, dat is dus waarschijnlijk meer dan 4 uur geweest (kacheltje staat vast niet constant met vol vermogen te stoken) en dan is zo'n < 1 kWh verschil met een meter die per hele digits weergeeft helemaal niet gek._-= Erikje =-_ schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:45:
[...]
Ik heb een aantal uur een 2 kW kachel aan een Hema energie meter gehangen terwijl de rest allemaal uit stond, hierbij kwam ik tot 7.13kWh terwijl mijn meter in de meterkast 8 kWh verder was.
Nu is het natuurlijk nooit met 100% zekerheid te zeggen dat je alles uit gezet hebt (maar zelfs de vriezer/koelkast etc waren uit) maar dat zou zo'n 12% schelen, nog steeds een far cry van de verdubbeling in verbruik, maar goed.
[...]
Statistisch gezien verwacht je een offset van 0.5 kWh.
Nu is het wel zo dat een goedkoop metertje het in elk geval nog wel redelijk doet met een mooi Ohmse belasting als een verwarmingselement, maar dan nog kan er een afwijking in zitten van 5% of meer.
Dit zit 'm dan in de netspanning.
Vroegah zaten we op zo'n 220V en tegenwoordig horen we op zo'n 230V te zitten, maar dat wisselt nogal eens. Echter de goedkope meters meten de netspanning niet, maar alleen maar de stroom.
Even een grafiekje wat ik hier al wel vaker getoond heb (niet zozeer in dit topic, wel op Tweakers)

Dit was in ons oude huis (jaren '70 woning in Groningen-stad), spanning gemeten met een EnergyLogger 3500 van de Conrad.
De sinus heb ik er zelf in gezet om te laten zien dat het echt periodiek is.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)