Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:45:
[...]
Ik heb een aantal uur een 2 kW kachel aan een Hema energie meter gehangen terwijl de rest allemaal uit stond, hierbij kwam ik tot 7.13kWh terwijl mijn meter in de meterkast 8 kWh verder was.
Nu is het natuurlijk nooit met 100% zekerheid te zeggen dat je alles uit gezet hebt (maar zelfs de vriezer/koelkast etc waren uit) maar dat zou zo'n 12% schelen, nog steeds een far cry van de verdubbeling in verbruik, maar goed.
[...]
2000 Watt kacheltje wat ruim 7 kWh verbruikt heeft, dat is dus waarschijnlijk meer dan 4 uur geweest (kacheltje staat vast niet constant met vol vermogen te stoken) en dan is zo'n < 1 kWh verschil met een meter die per hele digits weergeeft helemaal niet gek.
Statistisch gezien verwacht je een offset van 0.5 kWh.
Nu is het wel zo dat een goedkoop metertje het in elk geval nog wel redelijk doet met een mooi Ohmse belasting als een verwarmingselement, maar dan nog kan er een afwijking in zitten van 5% of meer.
Dit zit 'm dan in de netspanning.
Vroegah zaten we op zo'n 220V en tegenwoordig horen we op zo'n 230V te zitten, maar dat wisselt nogal eens. Echter de goedkope meters meten de netspanning niet, maar alleen maar de stroom.
Even een grafiekje wat ik hier al wel vaker getoond heb (niet zozeer in dit topic, wel op Tweakers)
Afbeeldingslocatie: http://energycheck.meterstand.info/EnergyLogger_commandlinetool/ExampleOutput/Voltage_Grafiek_met_Sinus.png
Dit was in ons oude huis (jaren '70 woning in Groningen-stad), spanning gemeten met een EnergyLogger 3500 van de Conrad.
De sinus heb ik er zelf in gezet om te laten zien dat het echt periodiek is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
statistisch wel ja, maar we hebben express de meting gestart toen de meter van digit versprong.
Kachel is idd een mooie ohmse belasting, de thermostaat stond dusdanig hoog (en de cv enz uit) dat de kachel eigenlijk de hele tijd heeft staan stoken. maar gemiddeld zag je rond de 1800 Watt op de meter.

Dat die meter niet 100% exact de juiste stroom meet is idd zo. Wat je eigen grafiek ook laat zien is dat het in die ongeveer 4 uur van de test niet dusdanig veel verloopt.

Het is wel grappig & verslavend om zo een beetje Sherlock te spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:34:
[...]
Dat die meter niet 100% exact de juiste stroom meet is idd zo. Wat je eigen grafiek ook laat zien is dat het in die ongeveer 4 uur van de test niet dusdanig veel verloopt.
[...]
Wat die grafiek wel laat zien is dat het moment van de dag nogal uitmaakt voor de netspanning en wanneer je budget-meter niet de spanning meet, is het berekende vermogen dus nogal afwijkend.
10V hoger is toch zo'n 5% afwijking en dan heb ik het nog niet eens over mogelijke afwijking van de gemeten stroom. Ook daar is een afwijking van ettelijke procenten niet zo vreemd.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar ik Verwijderd in "Serieus elektriciteit besparen"21 april nog op 10,31 kWh per dag zat, heb ik dat over de laatste 28 dagen gemeten terug kunnen brengen tot 8,26 kWh gemiddeld per dag.
Nog een lange weg te gaan, hoewel ik weet dat we nu meer verbruiken dan 's zomers vanwege de verlichting (merendeel is al vervangen door spaarlampen, ergens deze week komen er weer een paar binnen), wil ik toch richting de 5 kWh per dag.

Sinds ik ben begonnen met het besparen heb ik een account aangemaakt bij een site waar je je verbruik in kan vullen en de doelstelling (heb simpelweg als doelstelling het gemiddeld verbruik van een 2 persoons huishouden ingevuld), en dan krijg je een doelstelling per dag/week/maand terug op basis van het licht buiten.
Zo had ik voor 1-8 april een doelstelling voor 59,4 kWh, waar we 66,9 verbruikt hebben (13% meer), wat geleidelijk afnam tot 2-9 september, waar 58,6 de doelstelling was, en er 53,8 verbruikt is (8% minder).
Voor afgelopen week, 16-23 december, was een doelstelling van 90,5 kWh, waar we 61,1 kWh 32% onder zaten ondanks genoeg overbodig gebruik door een opknapbeurt aan een kamer :)

In de woonkamer stond een halogeenlamp van 180 W, vrijwel elke dag aan, die heb ik omstreeks april omgewisseld door een 120 W variant. Iets minder licht, iets minder energieverbruik. Lang ben ik op zoek geweest naar een vervanger op spaar- of ledlamp gebied maar niets kunnen vinden, tot ik op DX een goede vervanger vond.
De lamp is inmiddels binnen, ik had al rekening gehouden met de specificaties die niet helemaal zouden kloppen. De lamp trekt inderdaad maar 20 W uit het net, en geeft een bak licht waar je ziek van wordt (wel wit licht, in plaats van gele halogeen gloed, maar met een besparing van 100 W/h gaan we niet moeilijk doen).
Nu is er slechts een klein nadeel, hij stoort als een malle, gelukkig niet op het net, maar de radio heeft een flinke storing op het moment dat de lamp aan staat. Vanaf 5m stoort de radio niet meer, dus ga zodra er een leuk pakketje binnenkomt een kooi van faraday om de voeding heen bouwen, en hopen dat het dan opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Wow... daar moet ik er ook maar eens één van bestellen. Misschien kan ik daar wel tomatenplantjes onder kweken (serieus).
100 W/h
Waar is de smiley met het zweepje? ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 09:52:
Wow... daar moet ik er ook maar eens één van bestellen. Misschien kan ik daar wel tomatenplantjes onder kweken (serieus).
Het was een flinke en lange zoektocht om zoiets te vinden, maar het is gelukt.
En zolang je geen radio of apparaten die op radiogolven werken in de buurt hebt staan kan je ze zonder modificaties meteen gebruiken.

Gemiddeld over een jaar staat die lamp 7 uur per dag aan, in de zomer slechts een paar uur, in de winter hele dagen. Te opzichte van de 120W halogeen is dat een verschil van (7*100*365/1000=) 255 kWh op jaarbasis :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2012 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
Ik ga er zeker eentje bestellen. Er zijn speciale grow lights te koop maar die kosten honderden euro's. Ik ben er niet zeker van of deze lamp wel de juiste kleur licht geeft om planten onder te kweken, maar voor € 35 neem ik die gok wel. Zelfs als dat niet werkt vind ik nog wel een toepassing voor deze lamp.

Bedankt voor de tip!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 09:45:
[...] Lang ben ik op zoek geweest naar een vervanger op spaar- of ledlamp gebied maar niets kunnen vinden, tot ik op DX een goede vervanger vond.
De lamp is inmiddels binnen, ik had al rekening gehouden met de specificaties die niet helemaal zouden kloppen. De lamp trekt inderdaad maar 20 W uit het net, en geeft een bak licht waar je ziek van wordt (wel wit licht, in plaats van gele halogeen gloed, maar met een besparing van 100 W/h gaan we niet moeilijk doen).
Nu is er slechts een klein nadeel, hij stoort als een malle, gelukkig niet op het net, maar de radio heeft een flinke storing op het moment dat de lamp aan staat. Vanaf 5m stoort de radio niet meer, dus ga zodra er een leuk pakketje binnenkomt een kooi van faraday om de voeding heen bouwen, en hopen dat het dan opgelost is.
Met een CRI van 70, kan ik me voorstellen dat het niet heel erg prettig licht is.
Heb je de lamp rechtstreeks naar beneden gericht staan, of schijn je via 't plafond of een muur?
Vaak is dergelijk LED-licht een stuk prettiger wanneer je 't indirect ziet. Het liefst dan via een niet-witte muur.

Wel jammer dat die voeding kennelijk stoort. Vaak is dat toch een indicatie dat er iets niet helemaal lekker zit en dat kun je met een kooi van Faraday niet echt oplossen. Misschien is de radio-storing wel te onderdrukken, maar persoonlijk zou ik toch even kijken of er niet een netfilter voor geplaatst kan worden. Ik verwacht namelijk dat het zoiets is en niet door de lucht.
Je zou een netfilter uit een oude PC-voeding kunnen proberen. Kost niets en PC-voedingen hebben met vergelijkbare storingen te maken, dus zo'n filter zou wel eens net dat kunnen zijn wat er nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 10:14:
[...]

Met een CRI van 70, kan ik me voorstellen dat het niet heel erg prettig licht is.
Heb je de lamp rechtstreeks naar beneden gericht staan, of schijn je via 't plafond of een muur?
Vaak is dergelijk LED-licht een stuk prettiger wanneer je 't indirect ziet. Het liefst dan via een niet-witte muur.

Wel jammer dat die voeding kennelijk stoort. Vaak is dat toch een indicatie dat er iets niet helemaal lekker zit en dat kun je met een kooi van Faraday niet echt oplossen. Misschien is de radio-storing wel te onderdrukken, maar persoonlijk zou ik toch even kijken of er niet een netfilter voor geplaatst kan worden. Ik verwacht namelijk dat het zoiets is en niet door de lucht.
Je zou een netfilter uit een oude PC-voeding kunnen proberen. Kost niets en PC-voedingen hebben met vergelijkbare storingen te maken, dus zo'n filter zou wel eens net dat kunnen zijn wat er nodig is.
De lamp schijnt langs een muur tegen een doorgerookt plafond, is roken toch nog ergens goed voor :)
En het stoort alleen als het in de buurt van de radio staat. Ik had al een test gedaan met het op een andere groep aan te sluiten maar op dezelfde positie te houden en dan stoort het nog steeds, als de lamp ongeveer 5 meter van de radio af staat is de storing verholpen, ingeplugd op dezelfde groep als de radio.
Omdat ik het kastje niet 1 op 1 kan vervangen met een alu versie heb ik een grotere besteld en meteen wat ferrietringen. Ik had me ingelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

TD-er schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:58:
2 EAN codes op 1 adres, dat klinkt mij meer in de oren als een administratieve fout.
Ik zou daar zo gauw mogelijk werk van maken.
Voor je het weet zit je jaren aaneen te veel te betalen en dat terugkrijgen is echt een helse klus.
Veel succes :-)
Wij krijgen elk jaar opnieuw een rekening voor een niet bestaande water meter. (voor een deel van een gebouw dat wel een eigen elektra en gas meter geeft, maar de water aansluiting van het hoofdgebouw gebruikt.) Hij heeft zelfs een EAN code, omdat ze van te voren EAN codes reserveren/toewijzen, onafhankelijk van het wel of niet plaatsen van een meter. Elk jaar weer gezeur met boetes, dreigen met afsluiting, advocaten, etc. Ze kunnen niets corrigeren in hun computer systeem, omdat ze nooit fouten maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een update betreft de 20W led verlichting; ik heb de voeding ervan in een alu behuizing gestopt, en ferrietringen toegepast en de storing is compleet weg. Mooi !
Ik ga ditzelfde toepassen op de TL in de keuken, hangt nu een armatuur met 4*30W, komen 2x20W led in (plexi plaat ervoor, en misschien voldoet één, zou mooi zijn) welke gemiddeld ~16 uur per dag branden. (584~467 kWh op jaarbasis minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op maandag 31 december 2012 @ 18:22:
Ik ga ditzelfde toepassen op de TL in de keuken, hangt nu een armatuur met 4*30W, komen 2x20W led in (plexi plaat ervoor, en misschien voldoet één, zou mooi zijn) welke gemiddeld ~16 uur per dag branden. (584~467 kWh op jaarbasis minder).
Waarom brand die lamp 16 uur per dag?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 10:00:
[...]

Waarom brand die lamp 16 uur per dag?
Omdat m'n huisgenoot het uitknopje niet wil bedienen :+ Hij is van mening dat het goedkoper is om de lamp een uur aan te laten staan dan aan- en uitzetten voor 5 minuten. Maakt niet uit met welke argumenten, onderzoeksresultaten of een meting aan kom zetten. Binnenkort over dus :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 11:01
bewegingsmelder met timer? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:19

sphere

Debian abuser

Kijk dan wel uit met goedkope bewegingsmelders, sommige van die melders gebruiken rustig 5 watt.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt lastig, zijn hobby werkplek is in de keuken, waar hij met gemak een half uur stilstaat. Het gaat nog een tijd duren voordat ik het uit ga voeren, maar ik heb een idee (inderdaad een bewegingsmelder, en een IR/laser die detecteert of hij op 'zijn' plek staat. Moet wel goed samenwerken en is op het moment nog toekomstmuziek omdat er nog genoeg te besparen valt wat meer oplevert.
De ~460kWh besparing die eraan komt maakt me al vrolijk, mocht er voor daadwerkelijke verlichting als er iemand in de keuken is bijvoorbeeld 6 uur de lamp branden, levert het met bovengenoemde oplossing 146kWh op als de sensoren niets zouden gebruiken. Zou inderdaad mooi zijn, maar eerst andere besparingsmaatregelen doorvoeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 16:38

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 10:39:
[...]

Omdat m'n huisgenoot het uitknopje niet wil bedienen :+ Hij is van mening dat het goedkoper is om de lamp een uur aan te laten staan dan aan- en uitzetten voor 5 minuten. Maakt niet uit met welke argumenten, onderzoeksresultaten of een meting aan kom zetten. Binnenkort over dus :z
:') zijn er echt nog mensen die dat geloven? _O- gelooft ie ook nog in de paashaas ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 12:42:
[...]

:') zijn er echt nog mensen die dat geloven? _O- gelooft ie ook nog in de paashaas ofzo.
Helaas wel ja :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Omdat m'n huisgenoot het uitknopje niet wil bedienen :+ Hij is van mening dat het goedkoper is om de lamp een uur aan te laten staan dan aan- en uitzetten voor 5 minuten.
Het is goedkoper om de lamp een uur uit te laten staan, dan aan te zetten voor 5 minuten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ben laatst naar een TOON van eneco gegaan, samen met mijn energie metertje, zie ik dat mijn besparing echt hardt oploopt. Toon was meer zoiets van ga ik voor een "luxe meter" of zo'n ding aan de muur? toon was iets goedkoper + handiger IMHO

Vooral de printer die "zuipt" veel stroom (verbaaste me wel eigenlijk), voor de rest tja kan niet super veel besparen denk ik .. tenzij je koelkast/vriezer(s) schoonhouden echt veel helpt ?

Wat ik daarnaast gedaan heb is "indirecte besparing", denk hierbij aan verwarmings buizen op zolder bv in de gang of achter een wand, of rest van het huis .. gewoon met buis "geisoleerd". Maar ook regelmatiger ontluchten op druk houden van. ... En wat kit smeren op plekken waar ik tocht vind.

Tocht is meer een boosdoener voor onprettig voelen, en dat veroorzaakt dat de vrouwelijke geslacht sneller de verwarming omhoogschroeft.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

vso schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:23:

Vooral de printer die "zuipt" veel stroom (verbaaste me wel eigenlijk), voor de rest tja kan niet super veel besparen denk ik .. tenzij je koelkast/vriezer(s) schoonhouden echt veel helpt ?
Wat voor printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hey dealertje beste wensen Dutch Cafe oldbie :P

HP 3055 (uit mijn hoofdje gezegd) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft die een Wake On Lan optie ?
Mijn printer helaas niet, dus heb gewoon een schakelaar in de kabel gezet, moet toch naar de printer lopen om de prints op te halen. (gewoon printen, komt in de wachtrij, printer aanzetten, wachten op de prints en printer uitzetten :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Antwoord op de vraag: "Waarom brand die lamp 16 uur per dag?"
[...]

Ongelooflijk dat dit misverstand na al die jaren toch nog bestaat. Heeft heel vroeger vrij lange tijd de ronde gedaan m.b.t. TL-verlichting, het fabeltje werd zelfs, en dat was nou juist het kwalijke, rondverteld door mensen waarvan verwacht mocht worden er verstand van te hebben. Wel een beetje electrotechniek gehad op school, maar zonder het te beseffen het fijne er niet van begrepen. Maar ik dacht toch echt dat dit allang uit de wereld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Er zit wel wat in die theorie, maar de inschakelpiek van de starter kan nog zoveel gebruiken die eerste paar seconden, tegen een continu verbruik van 28W of nog meer kan zo'n starter tig keer een TL-buis ontsteken op een dag.

Wordt trouwens leuk als de buis op is en je nog een klassieke starter gebruikt. Dan heb je een buis die de hele dag door gestart wordt wat stroom zuipt als een dolle. Wat dat betreft blij met T5 verlichting, daarvan is de regelelektronica gewoon een stuk slimmer en zuiniger.

Overigens vorige week tijdens de kerstdagen het 1700W element van de heteluchtoven eruitgefikt. Die moet al een tijd lang meer dan de opgegeven 1700W verbruikt hebben lijkt me. Het eindigde iig met een donker huis, aardlek/hoofdschakelaar vloog er hier uit toen dat element doorfikte.

[ Voor 22% gewijzigd door _JGC_ op 02-01-2013 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 18:31:
Heeft die een Wake On Lan optie ?
Mijn printer helaas niet, dus heb gewoon een schakelaar in de kabel gezet, moet toch naar de printer lopen om de prints op te halen. (gewoon printen, komt in de wachtrij, printer aanzetten, wachten op de prints en printer uitzetten :))
Dat doen we dus ook nu :) het was echter wel verbazend dat zo'n apparaat niet gaat slapen .. erhm 1 tot 5 w verbruikt bedoel ik ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

vso schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:45:
[...]

Hey dealertje beste wensen Dutch Cafe oldbie :P
DCC ftfw :)
HP 3055 (uit mijn hoofdje gezegd) ..
Mijn productreview: HP Color Laserjet 3550N (A4, 16/16 ppm, USB 2.0 & 100mbit) review door PcDealer heeft de volgende waarden:
Sinds kort heb ik een Voltcraft Energy Logger 3500. Hiermee kan ik het verbruik van apparatuur uit het stopcontact meten. Bij het opstarten is het verbruik rond de 65W met een enkele korte uitschieter naar 1350W. Tijdens het printen wordt er tussen 430-650W uit het net getrokken.
20,4W in idle mode, 18,8W die verder zakt naar 12,4W in offline mode. Cijfers vallen mij mee.
Verbruiken zijn inclusief 1,5W voor alleen de adapter + 3W voor de printserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-08 22:46
Mijn verbruik is voor een echtpaar met 2 kinderen (1 en 4 jr) redelijk zuinig. 2500 kilowatt op jaarbasis.
Wat verbruikt stroom:
- CV, hr107 11 jaar.
- MV, Itho bouwjaar 2011, vraaggestuurd.
- Wasmachine, A+
- Droger, C (word weinig gebruikt)
- Koelvrieskast A+
- TV, digitale tv ontvanger, dvd speler, zit achter een standbykiller.
- combi magnetron, zit achter een standbykiller
- modem en synology nas
- betrafo
- in bijna alle lampen zitten led-lampen in.
- dect, telefoonopladers.
- Hotfill apparaat voor wasmachine
- Nieuwe stofzuiger, 1200 watt.

Ik heb als eerste in mijn huis mijn ventilatie vervangen. Dat ding maakte veel herrie en was een echt slurper. De itho is zeer zuinig, verbruikt continu 8 watt en dit kan oplopen tot 80 watt bij vraag.
De wasmachine is erg zuinig te maken met een hotfill. Eerste was in heilig overtuigd dat ik dat zelf wel kon maken, maar helaas. Dit ging me boven me pet. Dus via marktplaats eentje kunnen kopen voor 135 euro in plaats van 280 nieuwprijs.
Zou veel mogelijk lampen zijn led lampen, hoewel moeder de vrouw er niet altijd blij mee is. Maargoed alles went.
Mijn modem Fritzbox verbruikt 7 watt, met ingebouwde dect station. Dect oplader verbruiken volgens mijn Cresta verbruiksmeter, bijna niks. Mijn nas genaamd synology ds411j is heilig daar doe ik niks aan, zit groene schijven in.
In de meterkast zit ook nog een beltrafo, een sluipverbruiker, maar heb nog geen vervanger gevonden.
Led-TV, dvdspeler, tv-ontvanger, hebben een standbykiller van conrad met afstandbediening schakeling. De ontvanger verbruikt 12 watt, continu, ook in standby, maar nu niet meer met conrad schakelaar.
De losse combi magnetron heeft nu ook een standbykiller met los knopje.
De stofzuiger heeft tijdens het verbouwen en verhuizen de geest gegeven. Nieuwe zuiger gekocht met eco functie, 1200 watt, met topprestaties voor de vrouw!!!

Wat zou ik nu nog meer kunnen verminderen in mijn verbruik???
Ik heb al 2 winddelen aangekocht dus zit voor 1000 Kw al gebakken.

[ Voor 4% gewijzigd door mark184 op 10-01-2013 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zo laten, klinkt goed, en nu 1800Wp pv op dak.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-08 22:46
Okay, 1800 Wp op het dak, wat gaat mij dat kosten als ik zelf alles op internet inkoop en zelf op het dak installeer? Moet ik daarvoor een extra groep naar mijn meterkast aansluiten? Ik heb al een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mark184 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:20:
Okay, 1800 Wp op het dak, wat gaat mij dat kosten als ik zelf alles op internet inkoop en zelf op het dak installeer? Moet ik daarvoor een extra groep naar mijn meterkast aansluiten? Ik heb al een slimme meter.
Ja beter is een apparte groep inderdaad, en rond de 1800Wp kost je ongeveer 1800x€1,40 of minder.(ligt er aan hoe goed je kan shoppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:34
Ik blijf me er nog steeds een beetje over verbazen (alhoewel ik wel weet hoe dat kan).
Vrijwel alle (LED) verlichting staat aan hier op de benedenverdieping. De grootbeeld (LED) TV staat aan.
Boven zijn nog 2 kinderen bezig op hun laptop.

En de Watcher geeft gewoon stabiel een verbruik aan van 170 W voor het hele huis.
(oh ik zie nu even 160)
Hoe anders was dat nog niet zo heel lang geleden.
170 W, dat is minder dan 3 gloeilampjes van 60 W :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

mark184 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:03:

De stofzuiger heeft tijdens het verbouwen en verhuizen de geest gegeven. Nieuwe zuiger gekocht met eco functie, 1200 watt, met topprestaties voor de vrouw!!!
Nu nog aanleren dat ding niet 100% hoeft, maar 40% is (met zak zeker in het begin op laminaat) prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
We hebben een nieuwe printer aangeschaft: Lexmark X543dn (duplex alles-in-1 kleurenlaser). Power Saver verbruik 21-24W (afhankelijk van welke handleiding ik geloof), hij blijft warm aan de zijkant! Normaal standby is zo'n 50W!
Gelukkig heeft-ie een fysieke uit-schakelaar, maar bij aanzetten gaat-ie opnieuw calibreren waar-ie enige tijd mee bezig is, dus gedurende een dag blijft-ie toch aan staan vanaf het eerste gebruik totdat-ie zeker niet meer nodig is. Dit had ik niet verwacht van een nieuwe printer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je de calibratie niet uitschakelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb m'n printer aan deze stekkerdoos aangesloten. Op elke computer een klein macrootje gezet, waarmee de printer voor 30 minuten aangezet kan worden. Via de webinterface van de stekkerdoos kan je de printer ook continu aanzetten. Was destijds vooral gekocht vanuit ergernis met mislukte printopdrachten, maar doet het verder uitstekend.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

ericplan schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 07:56:
Ik heb m'n printer aan deze stekkerdoos aangesloten. Op elke computer een klein macrootje gezet, waarmee de printer voor 30 minuten aangezet kan worden. Via de webinterface van de stekkerdoos kan je de printer ook continu aanzetten. Was destijds vooral gekocht vanuit ergernis met mislukte printopdrachten, maar doet het verder uitstekend.
Dat is een mooi ding en een leuke oplossing.
Kun je zeggen wat het (sluip)verbruik van deze slof is, staat namelijk nergens in de PDF's...

[edit]
Ben altijd een beetje huiverig om zulk soort oplossing in te zetten om XXW per dag te besparen.
Als die slof 4W (sluip)verbruik heeft dan gebruikt hij 96W per dag en 35kWh per jaar.
Als een printer 20W standby verbruik heeft, dan kan de printer daar 1700 uur per jaar en bijna 5 uur per dag stanby voor staan. Daar mag je de printer best een dagje voor vergeten uit te zetten of een uurtje extra aan voor laten staan.

[ Voor 26% gewijzigd door Freemann op 22-01-2013 08:08 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Freemann schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 08:00:
[...]

Dat is een mooi ding en een leuke oplossing.
Kun je zeggen wat het (sluip)verbruik van deze slof is, staat namelijk nergens in de PDF's...

[edit]
Ben altijd een beetje huiverig om zulk soort oplossing in te zetten om XXW per dag te besparen.
Als die slof 4W (sluip)verbruik heeft dan gebruikt hij 96W per dag en 35kWh per jaar.
Als een printer 20W standby verbruik heeft, dan kan de printer daar 1700 uur per jaar en bijna 5 uur per dag stanby voor staan. Daar mag je de printer best een dagje voor vergeten uit te zetten of een uurtje extra aan voor laten staan.
Verbruik staat gewoon erbij: <1,5W.

Hier heb ik trouwens ook eens een printer geprobeerd als sluipverbruiker te elimineren. De HP PSC1315 die er stond verbruikte namelijk uit net zoveel als aan. Waarom je dan nog een aan/uit knop zou hebben is me een raadsel maar ok. De printer ging prima uit, om daarna nooit meer aan te gaan. :'(
Niet echt een doorslaand succes vanuit duurzaamheid bekeken... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Bezuiniger schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:58:
[...]

Verbruik staat gewoon erbij: <1,5W.

Hier heb ik trouwens ook eens een printer geprobeerd als sluipverbruiker te elimineren. De HP PSC1315 die er stond verbruikte namelijk uit net zoveel als aan. Waarom je dan nog een aan/uit knop zou hebben is me een raadsel maar ok. De printer ging prima uit, om daarna nooit meer aan te gaan. :'(
Niet echt een doorslaand succes vanuit duurzaamheid bekeken... :+
hmm 1,5W(13kWh op jaarbasis) is niet veel, staat nog steeds gelijk aan 11 dagen van 24 uur lang 20W.
365 dagen 1 uur de printer aanhebben is "maar" 7kWh en dan heb ik het nog niet over de aanschafprijs/TVT van de slof.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Freemann schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:12:
[...]

hmm 1,5W(13kWh op jaarbasis) is niet veel, staat nog steeds gelijk aan 11 dagen van 24 uur lang 20W.
365 dagen 1 uur de printer aanhebben is "maar" 7kWh en dan heb ik het nog niet over de aanschafprijs/TVT van de slof.
Zoals gezegd vooral aangeschaft om printerproblemen te voorkomen. De printer die er toen aanhing kon slecht tegen aanzetten terwijl er een printopdracht op de lijn zat. Dan ging er zo 100 vel doorheen als je er niet bij bleef met elk één regeltje onleesbare tekens. Nu kunnen alle computergebruikers hier in huis vanaf hun eigen computer (dat zijn er vier) de printer aanzetten en een opdracht geven en na een half uur schakelt de printer weer automatisch uit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

printen...
ik houd hem achter de hand, al 2 jaar, een inmiddels vergeeld hptje.
een beetje hetzelfde verhaal als het casettebandje, printen thuis (niet werk) is een beetje achterhaald hier. Op mijn werk heb ik inmiddels ook al meer dan 2 jaar niets meer geprint (ict)
het aantal printers is daar ook compleet gedecimeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mijn schoolgaande kinderen moeten regelmatig werkstukken e.d. Inleveren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:36:
[...]

Zoals gezegd vooral aangeschaft om printerproblemen te voorkomen. De printer die er toen aanhing kon slecht tegen aanzetten terwijl er een printopdracht op de lijn zat. Dan ging er zo 100 vel doorheen als je er niet bij bleef met elk één regeltje onleesbare tekens. Nu kunnen alle computergebruikers hier in huis vanaf hun eigen computer (dat zijn er vier) de printer aanzetten en een opdracht geven en na een half uur schakelt de printer weer automatisch uit.
Zulk soort ingrepen moet je voor jezelf kunnen rechtvaardigen. Wij zijn met 2 pers. hebben een 12 jaar oude HP aan het netwerk hangen. Als we moeten printen, dan lopen we altijd even met de laptop naar boven, zetten de printer aan en geven de opdracht. Bij ons heeft zo'n slof niet veel zin, al zie ik er wel de programmeer lol, hoog "gadget" en tweak gehalte van in :) (was ook niet bekend met zulk soort oplossingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ericplan schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 22:15:
Mijn schoolgaande kinderen moeten regelmatig werkstukken e.d. Inleveren.
Printen als PDF met de gratis PDFcreator en dat laten emailen naar de meester.
Met een beetje pech zal de meester het dan alsnog afdrukken, maar het begin is er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

ericplan schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:36:
[...]

Zoals gezegd vooral aangeschaft om printerproblemen te voorkomen. De printer die er toen aanhing kon slecht tegen aanzetten terwijl er een printopdracht op de lijn zat. Dan ging er zo 100 vel doorheen als je er niet bij bleef met elk één regeltje onleesbare tekens.
Zo een had ik ook 8)7 Was een of ander tweedehandsje dat uit een kantoor kwam.

Printte als hij die abracadabra uitspuugde echt 2 pagina's enkelzijdig per seconde ofzo :') En als je hem dan uit en weer aan zette wilde hij alsnog de print opdracht af maken. Man wat heeft die machine mij vroeger een papier gekost :'(

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
TD-er schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 06:59:
[...]

Printen als PDF met de gratis PDFcreator en dat laten emailen naar de meester.
Met een beetje pech zal de meester het dan alsnog afdrukken, maar het begin is er.
Volgens mij kunnen Word en LibreOffice dit gewoon standaard, dus de moeite om een PDFcreator te installeren is niet eens nodig.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik neem aan dat er meer programma's gebruikt worden, dus dan is PDF creator wel weer praktisch.
En dat als default printer instellen kan ook als drempel werken om het op een papiertje af te drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
En op een Mac kun je vanuit ieder programma wat kan printen de afdruk als pdf opslaan, superhandig :)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:58:
We hebben een nieuwe printer aangeschaft: Lexmark X543dn (duplex alles-in-1 kleurenlaser). Power Saver verbruik 21-24W (afhankelijk van welke handleiding ik geloof), hij blijft warm aan de zijkant! Normaal standby is zo'n 50W!
Gelukkig heeft-ie een fysieke uit-schakelaar, maar bij aanzetten gaat-ie opnieuw calibreren waar-ie enige tijd mee bezig is, dus gedurende een dag blijft-ie toch aan staan vanaf het eerste gebruik totdat-ie zeker niet meer nodig is. Dit had ik niet verwacht van een nieuwe printer...
Hier een Canon printer die ik ook aan laat staan. Eerder deed ik dat niet en zette ik hem aan voor elk printje.
Merkte toen dat opstarten enorm lang duurde en dat de printkoppen vaker gereinigd worden. Dat reinigen kost elke keer aardig wat inkt en iedereen weet hoe duur dat is. Als ik hem aan laat staan gebeurt dat reinigen zelden en doe ik merkbaar langer met de inkt.

Maar met een rustverbruik van 32watt maak ik mij daar niet echt druk om. :)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Lang leve de laser :)
Die kan gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Oxellaar schreef op zondag 27 januari 2013 @ 20:55:
[...]

Hier een Canon printer die ik ook aan laat staan. Eerder deed ik dat niet en zette ik hem aan voor elk printje.
Merkte toen dat opstarten enorm lang duurde en dat de printkoppen vaker gereinigd worden. Dat reinigen kost elke keer aardig wat inkt en iedereen weet hoe duur dat is. Als ik hem aan laat staan gebeurt dat reinigen zelden en doe ik merkbaar langer met de inkt.

32Watt rustverbruik is bij 24/7 verbruik wel een kostenpost van 64 euro op jaarbasis.
Beter kun je een laserprinter aanschaffen, dat droogt niet uit.
Inktjet is schreeuwend duur per geprint velletje en het erge is nog dat inktjet pas op z'n voordeligst is als je qua verbruik al lang een laserprinter kunt verantwoorden.
En laserprinters voor weinig printgebruik hoeven ook niet veel te kosten. Meestal minder dan 1 cartridge met inkt. (50 euro voor complete laserprinter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dan kan ik hem beter uit zetten, zo heel erg goedkoop is een all in one laserprinter nu ook weer niet. Dat bedrag terugverdienen valt niet mee.
En koop sinds kort cartridges van €2,- ongeveer, print prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:44:
Dan kan ik hem beter uit zetten, zo heel erg goedkoop is een all in one laserprinter nu ook weer niet. Dat bedrag terugverdienen valt niet mee.
En koop sinds kort cartridges van €2,- ongeveer, print prima.
Tip
Een bedrijfs laser printer op mp of ebay kost erg weinig, ikzelf heb een brother al in one voor 20,- opgeraapt met 3/4 toner en drum op 80% .
Scannen als de beste, kan zelfs faxen of even snel een copie, ideaal, die inkjet begon me te vervelen met halve prints als je hem eens een keer nodig hebt of cardridgen die ineens niet meer herkend werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Let alleen wel op dat bij de "bedrijfsprinters" er vaak nog minder op energieverbruik is gelet en dat menig printer een default setting heeft van "toner warmhouden" zodat een printje er zo snel mogelijk uit komt zetten. Heb ik ook eens een post over gescheven.
Maar goed, dat kun je vaak wel aanpassen naar een stuk zuiniger en als ik kijk naar mijn "voormalig bedrijfsprinter", daar zit een mooie aan/uit schakelaar op de voorkant.
Die kostte 60 euro, incl. 2 volle cartridges a 15'000 printjes elk. Dat is met mijn verbruik zeg maar tot mijn pensioen waarschijnlijk voldoende en ik ben nu 36 ;)
Voordeel van dergelijke bedrijfsprinters is wel dat er veelal hele prettige features in zitten zoals een netwerkaansluiting, duplex unit, A3 printen, etc.

Bij mijn ouders staat een HP Laserjet 4Si. Die kostte 50 euro, incl. 6 toners en ze hebben er zelf nu zo'n 200'000 pagina's op geprint en de teller van het loopwerk staat op zo'n 1.5 mln.
Dat zijn dingen die vrijwel niets kosten in aanschaf en verbruik, mits je ze na gebruik maar gewoon uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op zondag 27 januari 2013 @ 23:55:
Let alleen wel op dat bij de "bedrijfsprinters" er vaak nog minder op energieverbruik is gelet en dat menig printer een default setting heeft van "toner warmhouden" zodat een printje er zo snel mogelijk uit komt zetten. Heb ik ook eens een post over gescheven.
Maar goed, dat kun je vaak wel aanpassen naar een stuk zuiniger en als ik kijk naar mijn "voormalig bedrijfsprinter", daar zit een mooie aan/uit schakelaar op de voorkant.
Die kostte 60 euro, incl. 2 volle cartridges a 15'000 printjes elk. Dat is met mijn verbruik zeg maar tot mijn pensioen waarschijnlijk voldoende en ik ben nu 36 ;)
Voordeel van dergelijke bedrijfsprinters is wel dat er veelal hele prettige features in zitten zoals een netwerkaansluiting, duplex unit, A3 printen, etc.

Bij mijn ouders staat een HP Laserjet 4Si. Die kostte 50 euro, incl. 6 toners en ze hebben er zelf nu zo'n 200'000 pagina's op geprint en de teller van het loopwerk staat op zo'n 1.5 mln.
Dat zijn dingen die vrijwel niets kosten in aanschaf en verbruik, mits je ze na gebruik maar gewoon uitzet.
De laser die ik heb gaat na een aantal sec naar slaapstand, dan blijft er 11W verbruik over, maar ik print nou niet heel vaak dus gaat gewoon de hoofdswitch uit.
http://www.brother.nl/g3....8380DN/s_detailType/specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 16:22
Oxellaar schreef op zondag 27 januari 2013 @ 20:55:
[...]

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit canon probleem. Alhoewel ik het geen nette oplossing van Canon vind. Hun uitleg was dat de tijd tussen het reinigen wordt gereset wanneer de stroom wordt uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
Ik kwam dit topic tegen en dacht laat ik ook eens posten wat mijn energie-gas verbruik is.

Volgens mijn laatste nota:

Laag: 1901
Normaal: 617
Gas: 3

Ik ben alleenstaand en woon in appartement omgeven door genoeg woningen zowel boven/beneden als links/rechts. Het lage gas verbruik is te verklaren doordat dit dmv een buizensysteem gaat via de centrale pomp van het appartementen complex. Afrekening vindt plaats via individuele meters op de aanwezige radiatoren. Echter heb ik al 5 jaar niet gestookt en krijg dan netjes ook een groot deel van mijn voorschot terug. Hierop valt dus niet nog meer te besparen. Daarnaast kook ik wel maar niet elke dag :).

Tevens maak ik gebruik van een 80l huurboiler welke op nacht stand staat.

Naar aanleiding van dit topic heb ik vandaag wat klik-aan-klik-uit systemen strategisch geplaatst om sluip stroom te minimaliseren. Dit houdt in dat de Tv en radio apart worden geschakeld en de beamer, media center en projectiescherm apart. Hiermee voorkom je denk ik al wat sluip stroom. De computer zit ook achter een stekkerdoos met knop. Uiteraard moet ik nog meten wat je dan daadwerkelijk uitspaart.

Voor de rest weet ik eigenlijk niet waar ik nog meer op zou kunnen besparen.. misschien nog hier en daar een spaarlamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wat betaal je nu in totaal per kuub? 60 euro of zo? Kan je je gasaansluiting niet beter laten verzegelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Per m3 ongeveer € 0.27333 ex belastingen. Voor de duidelijkheid het is me jaarnota. Als ik de aansluiting laat verzegelen kan ik niet meer koken, immers geen gas? Dat lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Electrisch kan ook nog. 3m3, dat is per heel jaar? Zelfs alleen met koken vind ik het een factor 12 te laag.

[ Voor 34% gewijzigd door PcDealer op 28-01-2013 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Ja. Die 3 kuub is een heel jaar. Het was ooit 7 :) Elektrisch koken kan inderdaad maar ja, dan moet je daar eerst weer voor investeren. Of dat opweegt tegen gas?

[ Voor 52% gewijzigd door panomi op 28-01-2013 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NovapaX schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:06:
En op een Mac kun je vanuit ieder programma wat kan printen de afdruk als pdf opslaan, superhandig :)
En met Acrobat of een willekeurige gratis PDF printer kan dat in Windows even goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

panomi schreef op maandag 28 januari 2013 @ 18:18:
Ja. Die 3 kuub is een heel jaar. Het was ooit 7 :) Elektrisch koken kan inderdaad maar ja, dan moet je daar eerst weer voor investeren. Of dat opweegt tegen gas?
Als je je gas laat afsluiten bespaar je tussen de €100-200 per jaar aan vastrecht, precieze bedrag heb ik niet paraat. Daar kan je elk jaar 4 tot 8 elektrische kookplaatjes van aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En hoe minder gas je verbruikt, hoe minder de bodem hier in Groningen staat te schudden ;)
spoiler:
Waarschijnlijk wordt voor dezelfde hoeveelheid energie voor je stroom heel wat meer gas verbruikt in de centrale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 20:55

painkill

Pain(k)(ill)

Inderdaad, het scheelt je echt wel veel geld hoor. Als ik jou was had ik allang een gasflesje gekocht om mee te koken..

Trouwens, ik zit met een probleem. Heb momenteel halogeen wandspots, die naar boven EN onder schijnen.
100 watt per stuk. R7S voetjes. Daar wil ik dus graag vervangers voor hebben, want ze verbruiken voor de woonkamer ongeveer 350-400KWH per jaar..
Probleem is dat de LED vervangers eigenlijk alleen naar boven kunnen schijnen, en ze waarschijnlijk boven de lamp gaan uitsteken. Het gaat ongeveer om zoiets: http://www.rietveldlicht....glas-mat_glas-rechthoekig

Daarnaast nog op zoek naar een (online)winkel welke leds verkoopt, maar dan wel versies welke met halogeen/gloeilampdimmers werken. Want om die dimmers nu al weer te gaan vervangen..

[ Voor 177% gewijzigd door painkill op 29-01-2013 01:38 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm zal niet meevallen daar passende LEDs voor te vinden.
Je moet namelijk ook de warmte van de LEDs af kunnen voeren anders blijf je die vervangen.
Dat armatuur kan dergelijke hoeveelheden warmte niet makkelijk kwijt.

Even heel simpel geschat, uitgaande van een 1:5 verhouding van lumen/Watt van halogeen naar LED, zit je namelijk te kijken naar zo'n 20 Watt LED-vermogen om dezelfde hoeveelheid licht te krijgen.
Dat zou in dat armatuur zo'n 2x 10Watt of 4x 5 Watt kunnen worden. Met 4 lampjes zit je al dat je ze waarschijnlijk niet in een gelijke bundel kunt krijgen naar boven en onder.
Blijft over 2x 10 Watt.

Daarnaast zit je nog met de grootte van standaard lampjes, zoals je zelf ook al aangaf.
Dan ontkom je niet aan het intern verbouwen van de armatuur. Je zou 2 fittingen zo kunnen plaatsen dat de lampjes naar elkaar schijnen en dan een dubbelzijdige spiegel diagonaal kunnen plaatsen. (2 spiegels met de rug tegen elkaar)
Maar dan blijf je zitten met de warmte.
Eigenlijk zou je dan ook een regelaar moeten hebben die de LEDs aanstuurt gebaseerd op de chiptemperatuur van de LEDs zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
panomi schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:35:
Ik kwam dit topic tegen en dacht laat ik ook eens posten wat mijn energie-gas verbruik is.

Volgens mijn laatste nota:

Laag: 1901
Normaal: 617
Gas: 3

Ik ben alleenstaand en woon in appartement omgeven door genoeg woningen zowel boven/beneden als links/rechts. Het lage gas verbruik is te verklaren doordat dit dmv een buizensysteem gaat via de centrale pomp van het appartementen complex. Afrekening vindt plaats via individuele meters op de aanwezige radiatoren. Echter heb ik al 5 jaar niet gestookt
Wel lullig dat je op kosten van de buren jouw appartement laat warmstoken, jouw warmte komt immers bij hun vandaan.
Op het werk beheren wij het energieverbruik van een aantal appartementengebouwen voor een woonstichting.
Bij zo'n geval als jouw brengen we gewoon een gedeelte van het (hogere) verbruik de omliggende woningen in rekening bij een extreem (te) laag verbruik. En dat is wel zo eerlijk, ieder huis heeft gewoon warmte nodig, ook dat van jouw. En dat is meer dan 3m3 per jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:41
painkill schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 01:20:
Inderdaad, het scheelt je echt wel veel geld hoor. Als ik jou was had ik allang een gasflesje gekocht om mee te koken..

Trouwens, ik zit met een probleem. Heb momenteel halogeen wandspots, die naar boven EN onder schijnen.
100 watt per stuk. R7S voetjes. Daar wil ik dus graag vervangers voor hebben, want ze verbruiken voor de woonkamer ongeveer 350-400KWH per jaar..
Probleem is dat de LED vervangers eigenlijk alleen naar boven kunnen schijnen, en ze waarschijnlijk boven de lamp gaan uitsteken. Het gaat ongeveer om zoiets: http://www.rietveldlicht....glas-mat_glas-rechthoekig

Daarnaast nog op zoek naar een (online)winkel welke leds verkoopt, maar dan wel versies welke met halogeen/gloeilampdimmers werken. Want om die dimmers nu al weer te gaan vervangen..
Voor R7s LED lampen kun je eens hier kijken: http://www.leditlight.net/r7s-halogeen-staaf-lamp.html
Mogelijk is deze geschikt. En je kunt ze uitproberen (30 dagen niet goed geld terug garantie - nee, geen aandelen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

Oxellaar schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 06:59:
[...]

Wel lullig dat je op kosten van de buren jouw appartement laat warmstoken, jouw warmte komt immers bij hun vandaan.
Op het werk beheren wij het energieverbruik van een aantal appartementengebouwen voor een woonstichting.
Bij zo'n geval als jouw brengen we gewoon een gedeelte van het (hogere) verbruik de omliggende woningen in rekening bij een extreem (te) laag verbruik. En dat is wel zo eerlijk, ieder huis heeft gewoon warmte nodig, ook dat van jouw. En dat is meer dan 3m3 per jaar ;)
Dat is allesbehalve eerlijk. Het is vooral lullig dat een of ander bedrijf niet gevraagde warmte factureert ;). Wat weet je van de omstandigheden? Is panomi niet de hele winter op vakantie? Vindt ze het heerlijk om in 15°C te zitten? Wie zijn jij en je collega's om te bepalen dat "ieder huis gewoon warmte nodig heeft"? Zoals ik het verhaal lees heeft ze stadswarmte, hetgeen via radiatormeters wordt afgerekend. Ik ben benieuwd hoe je het extra verbruik van de flat van oma op 25°C verdisconteert met anderen met een "extreem laag" verbruik, en vooral hoe je dat op de jaarrekening specificeert :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
Ten eerste ben ik een man :) Daarnaast, ik betaal een vast percentage omdat de buizen door het appartement lopen en ik hier warmte van benut. Dit werkt met een verdeelsleutel gebaseerd op het aantal m2 woonoppervlak. Op het moment dat ik zou gaan stoken zal de warmtemeter op de radiator gaan tellen. Ik kies ervoor om dit niet te doen, behalve als het echt te gortig wordt. Dat mijn buren er lekker warm willen bijzitten vindt ik prima. Dan volgt er een eindafrekening, totale stookkosten flat (geen stadsverwarming, uiteraard veel meer dan 3m3) wordt via verdeelsleutel verrekend met je tikken van de warmtemeters die op verschillende radiatoren hangen.

Dus lullig? Ik vind van niet. Stoken is niet verplicht, het is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 18:16
[...]
Voor R7s LED lampen kun je eens hier kijken: http://www.leditlight.net/r7s-halogeen-staaf-lamp.html
Mogelijk is deze geschikt. En je kunt ze uitproberen (30 dagen niet goed geld terug garantie - nee, geen aandelen ;) ).
Deze lampen heb ik ook. Werken goed. schijnen ook naar opzij zeg maar. Let op. De lampen zijn erg wit.
Aftersales van leditlight is trouwens zeer goed. Vorige week nog ervaren. ;)

Disclaimer. Nee ik werk er niet. Ik ben gewoon een klant van leditlight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

panomi schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:06:
Ten eerste ben ik een man :) Daarnaast, ik betaal een vast percentage omdat de buizen door het appartement lopen en ik hier warmte van benut. Dit werkt met een verdeelsleutel gebaseerd op het aantal m2 woonoppervlak. Op het moment dat ik zou gaan stoken zal de warmtemeter op de radiator gaan tellen. Ik kies ervoor om dit niet te doen, behalve als het echt te gortig wordt. Dat mijn buren er lekker warm willen bijzitten vindt ik prima. Dan volgt er een eindafrekening, totale stookkosten flat (geen stadsverwarming, uiteraard veel meer dan 3m3) wordt via verdeelsleutel verrekend met je tikken van de warmtemeters die op verschillende radiatoren hangen.

Dus lullig? Ik vind van niet. Stoken is niet verplicht, het is een keuze.
Sorry, er zit iets vrouwelijks in je nick :P. Met de door jou geschetste verdeling is niks mis. Maar wat ik uit Oxellaars verhaal opmaak is dat je op die manier bovenop je vaste percentage extra wordt belast omdat jij besluit om niet te stoken en dus een "extreem laag verbruik" hebt. En dat zou ik behoorlijk oneerlijk vinden.

Ik prijs mij dan ook gelukkig dat ik gewoon m'n eigen cv heb en betaal naar wat ik verstook, niks meer en niks minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
m00 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:45:
[...]
Ik prijs mij dan ook gelukkig dat ik gewoon m'n eigen cv heb en betaal naar wat ik verstook, niks meer en niks minder.
Hier ook. En als ik minder stook, moeten de buren meer stoken. Oxellaar wil dat graag verhalen blijkbaar.
Het huis van de buren heeft een tijdje leeg gestaan, daardoor had ik een hele koude muur en moest ik meer stoken... Dat voorkom je alleen door vrijstaand te bouwen, dan moet iedereen meer stoken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Oxellaar schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 06:59:
[...]

Daarom woon ik vrijstaand, van dit soort praktijken gaat mijn bloed een beetje borrelen. Machtsmisbruik en arrogant gedrag van een monopolist. Lijkt de PvdA wel, nivelleren is een feestje.....

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 29-01-2013 10:24 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:19:
[...]

Hier ook. En als ik minder stook, moeten de buren meer stoken. Oxellaar wil dat graag verhalen blijkbaar.
Het huis van de buren heeft een tijdje leeg gestaan, daardoor had ik een hele koude muur en moest ik meer stoken... Dat voorkom je alleen door vrijstaand te bouwen, dan moet iedereen meer stoken :+
Sowieso wil ik helemaal niets, want ik woon daar zelf niet. En een appartementencomplex of flat is ook niet te vergelijken met een normaal rijtjes huis. Die bewoners betalen ook voor de lift terwijl ze misschien altijd met de trap gaan. De enige reden waarom Panomi niet hoeft te stoken is omdat hij rondom buren heeft. Als hij vrijstaand woonde had hij wel moeten stoken.
drielp schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:22:
[...]
Daarom woon ik vrijstaand, van dit soort praktijken gaat mijn bloed een beetje borrelen. Machtsmisbruik en arrogant gedrag van een monopolist. Lijkt de PvdA wel, nivelleren is een feestje.....
Voor dat je overkookt, laat ik het even nader uitleggen ;)
De vraag om het hoge verbruik van een aantal bewoners te onderzoeken kwam bij de bewoners zelf vandaan.
Het gaat om een splinternieuw duurzaam complex waar op verschillende duurzame technieken warmte wordt opgewekt. Je zou dan een laag verbruik mogen verwachten, dat bleek voor een aantal mensen niet zo te zijn.
Ongeveer de gehele flat heeft geheel vrijwillig aan het onderzoek meegewerkt om daarna de rekening eerlijk te verdelen. Een lekkage aan het dak moeten ze namelijk ook gezamenlijk betalen, de energiekosten dus ook gezamenlijk. Uit het onderzoek kwam naar voren dat er een aantal bewoners zijn die een extreem laag verbruik hebben en dat juist de vier woningen rondom dat appartement een flink hoger verbruik hebben.

Onderling zijn appartementen geïsoleerd tegen geluid, de buitenschaal tegen warmteverlies, dat is bij elk gebouw zo. De door jouw betaalde warmte gaat dus vrij makkelijk naar de buren die niet of nauwelijks stoken. Dit komt door het grote temperatuurverschil en is vrij weinig aan te doen. Een aantal van deze bewoners gaf het ook glashard toe "Laat de buren maar stoken" met een grijns op hun gezicht.Deze personen krijgen netjes een naheffing die weer hoger is als bij de huizen rondom hen.
Als mensen maanden niet thuis zijn wordt er wel een uitzondering gemaakt. Het is ook heel snel zichtbaar aan hun elektraverbruik, dit is namelijk ook veel lager als zij heel erg vaak niet thuis zijn.

Wat 100% eerlijk is weet ik ook niet precies, maar de kosten moeten gedeeld worden in een woonflat of appartementencomplex. Wij hebben ook niet bepaald hoeveel zij bij moesten betalen, wij hebben alleen het probleem inzichtelijk gemaakt.

Maar volgens mij dwaal ik af naar flink offtopic :X

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 30-01-2013 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:53
In het kader van besparingen overweeg ik onze 10 jaar oude condensdroger te vervangen door een warmtepompdroger.
Heeft iemand hier dit reeds gedaan en kunnen meten hoeveel energie er daadwerkelijk bespaard wordt (hoeveel % minder energieverbruik bij een vergelijkbaar gebruik)?

In de maand januari is de droger zo'n 15 - 20 keer gebruikt en heeft daarbij 39 kWh verbruikt, wat overeenkomt met ~ €8,25 aan elektriciteit.

Gezien de leeftijd van de huidige droger, is het te verwachten dat deze over niet al te lange tijd vervangen moet worden. Ik vraag me echter af of de besparing doordat een WP-droger zuiniger is, een 'voortijdige' vervanging financieel gezien rechtvaardigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

39kWh is eerder 15 droogbeurten als 20, je kan met gemak uitgaan van 2,5-3 kWh per droogbeurt met een gewone droger, een warmtepomp van de laatste generatie op de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand wat een A++ koelkast ongeveer per jaar verbruikt? Zit eens te rekenen of het uit kan om onze koelkast te vervangen, maar dan moet ik wel het verbruik van de nieuwe weten. Lees op internet dingen als 100kWh per jaar, maar is dat realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ThinkPadd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 16:46:
Weet iemand wat een A++ koelkast ongeveer per jaar verbruikt? Zit eens te rekenen of het uit kan om onze koelkast te vervangen, maar dan moet ik wel het verbruik van de nieuwe weten. Lees op internet dingen als 100kWh per jaar, maar is dat realistisch?
Hangt van de grootte af.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Alleen koelkast, of koelvriescombi?

Ik ben legio A++ (en A+++) koelkasten tegengekomen die onder of rond de 100kWh/jaar zitten, maar het is bizar moeilijk om een koelvriescombi te vinden die daar in de buurt komt. Mijn Bosch KGE39AW40 (nog steeds een courant model, zo te zien) heeft 157kWh/jaar opgegeven en 125kWh/jaar werkelijk verbruik, en dat is voor zover ik weet de zuinigste of één van de zuinigste koelvriescombi's.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen koelkast. En het gaat hier om een inbouwkoelkast van 102cm. Geen hele grote dus. Die 100kWh per jaar die ik noemde gaat over de BOSCH KIR20A61.

En het verbruik verschilt nogal natuurlijk, als je alleen woont en alleen 's ochtends en avonds de koelkast even open hebt, en voor de rest van de dag is de deur dicht, of dat je een gezin van 5 personen hebt waarbij de kast om de 2 uur wel geopend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Oxellaar schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:54:
[...]

Wat 100% eerlijk is weet ik ook niet precies, maar de kosten moeten gedeeld worden in een woonflat of appartementencomplex. Wij hebben ook niet bepaald hoeveel zij bij moesten betalen, wij hebben alleen het probleem inzichtelijk gemaakt.
Je kan toch in de servicekosten een basis aan energie op nemen? Opgelost.
Een van de redenen dat ik geen appartement wil, zeker geen koop met een VVE.
Rol-Co schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 07:52:
39kWh is eerder 15 droogbeurten als 20, je kan met gemak uitgaan van 2,5-3 kWh per droogbeurt met een gewone droger, een warmtepomp van de laatste generatie op de helft.
Volgens mij zat ik met 3kWh aan was-/droogbeurt met de oude wasmachine (5kg) en de label B condens. Heb mijn Energy Logger weer terug, dus zal eens kieken nu met de A++++-10% wasautomaat.

[ Voor 35% gewijzigd door PcDealer op 05-02-2013 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ThinkPadd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:19:
Alleen koelkast. En het gaat hier om een inbouwkoelkast van 102cm. Geen hele grote dus. Die 100kWh per jaar die ik noemde gaat over de BOSCH KIR20A61.

En het verbruik verschilt nogal natuurlijk, als je alleen woont en alleen 's ochtends en avonds de koelkast even open hebt, en voor de rest van de dag is de deur dicht, of dat je een gezin van 5 personen hebt waarbij de kast om de 2 uur wel geopend wordt.
Zo'n kleine koelkast kan wel minder, een 300+ liter van 1m86 van bosch/siemens doet 102kWh
PcDealer schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:39:
[...]

Je kan toch in de servicekosten een basis aan energie op nemen? Opgelost.
Een van de redenen dat ik geen appartement wil, zeker geen koop met een VVE.

[...]

Volgens mij zat ik met 3kWh aan was-/droogbeurt met de oude wasmachine (5kg) en de label B condens. Heb mijn Energy Logger weer terug, dus zal eens kieken nu met de A++++-10% wasautomaat.
volgensmij is het 3x + :+
Beetje afhankelijk van de was die je draait, ik heb de +++ -35% wasmachine (8kg) en op eco of kort is het vreselijk zuinig, een gewone was scheelt niet eens veel met de oude alleen dan heb ik wel 8kg gewassen ipv 5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
ThinkPadd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:19:
Dat kan echt wel kloppen, ik heb een kleine koelkast (zelfde hoogte als het aanrecht) met vriesvak, A++, en die zit op 120 KWh/jaar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 20:55

painkill

Pain(k)(ill)

wens schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 08:31:
[...]

Ik heb eerst wat andere leds besteld, dit komt tzt. denk ik wel een keer.

Maar even wat anders, ik ben ook op zoek naar Master/Slave Stopcontacten. Meer dan 3-4 slaves zijn er niet.
Het probleem is dat er op internet van allerlei te duren dingen aangeboden worden, maar bij de versies van €10-€15 heb ik dan weer mijn twijfels. Met name over het sluipverbruik van deze. Zijn er hier mensen met goede ervaringen met Master/Slave Stopcontacten. In het topic is de volgende al genoemd, maar deze is te groot en te duur.. Helaas nog weinig anders gevonden..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Rol-Co schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 19:06:
[...]

volgensmij is het 3x + :+
Beetje afhankelijk van de was die je draait, ik heb de +++ -35% wasmachine (8kg) en op eco of kort is het vreselijk zuinig, een gewone was scheelt niet eens veel met de oude alleen dan heb ik wel 8kg gewassen ipv 5 :)
Volgens AEG zelf wel : http://www.aeg.nl/Product...maten/Voorladers/L76479FL
http://www.kieskeurig.nl/...prijzen/bezorgen/1100658/
Kieskeurig +++: http://www.kieskeurig.nl/...l76479fl/reviews/1118034/
Beslist +++: http://www.beslist.nl/hui...AEG_Lavamat_76479_FL.html
Tweakers +++-10%: pricewatch: AEG Lavamat L76479FL (Exclusiv)

Je hebt gelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
painkill schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 22:16:
[...]

Ik heb eerst wat andere leds besteld, dit komt tzt. denk ik wel een keer.

Maar even wat anders, ik ben ook op zoek naar Master/Slave Stopcontacten. Meer dan 3-4 slaves zijn er niet.
Het probleem is dat er op internet van allerlei te duren dingen aangeboden worden, maar bij de versies van €10-€15 heb ik dan weer mijn twijfels. Met name over het sluipverbruik van deze. Zijn er hier mensen met goede ervaringen met Master/Slave Stopcontacten. In het topic is de volgende al genoemd, maar deze is te groot en te duur.. Helaas nog weinig anders gevonden..
Af en toe heeft de Lidl dergelijke dingen voor hele schappelijke prijzen.
Die van mij, met ik meen 5 stopcontacten, heeft nog geen 10 euro gekost.

Echter ik hoor van diverse kanten dat dergelijke dingen vaak niet al te lang meegaan. (die van de Lidl van mij doet het nog steeds)
Ik kan me voorstellen dat ze nogal een klap te verduren kunnen krijgen wanneer inductieve belastingen geschakeld moeten worden.
Voorbeeld van inductieve belastingen:
- TL-buizen
- eigenlijk alles met een geschakelde voeding, al geeft dat niet echt vaak een piek bij het schakelen
- electromotoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:52

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Wel jammer dat je met zo'n uitgebreid antwoord juist niet de vraag beantwoord: hoeveel sluipverbruik heb je met die set?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
rockhopper schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 14:48:
Wel jammer dat je met zo'n uitgebreid antwoord juist niet de vraag beantwoord: hoeveel sluipverbruik heb je met die set?
Dat heb ik (nog) niet getest. Ik zal kijken of ik 'm vanavond even zonder iets aangesloten kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En gemeten met zowel de EnergyMonitor 3000 en de Energy Logger 3500.
1.6 Watt met een cos-phi van 0.10, dus een schijnvermogen van 16.1 VA

Ik had even geen constante Ohmse verbruiker om ernaast te zetten, dus houd rekening met enige onnauwkeurigheid van beide meters in het lage bereik. De EM3000 gaf aan 1.5 Watt en de EL3500 kwam op 1.6 Watt, de cos-phi meting van beide en de waarde in VA waren wel gelijk, dus ze waren het wel met elkaar eens.

Deze master/slave doos van de Lidl heeft trouwens 3x geaard en 4x zo'n platte eurostekker als slave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Cranberry schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 03:50:
In het kader van besparingen overweeg ik onze 10 jaar oude condensdroger te vervangen door een warmtepompdroger.
Heeft iemand hier dit reeds gedaan en kunnen meten hoeveel energie er daadwerkelijk bespaard wordt (hoeveel % minder energieverbruik bij een vergelijkbaar gebruik)?

In de maand januari is de droger zo'n 15 - 20 keer gebruikt en heeft daarbij 39 kWh verbruikt, wat overeenkomt met ~ €8,25 aan elektriciteit.

Gezien de leeftijd van de huidige droger, is het te verwachten dat deze over niet al te lange tijd vervangen moet worden. Ik vraag me echter af of de besparing doordat een WP-droger zuiniger is, een 'voortijdige' vervanging financieel gezien rechtvaardigt.
Ik heb een siemens IQ serie warmtepomp droger (max. 8KG), deze gebruikt 0,19 kWh per kilo wasgoed (kastdroog)
Er zit een automatische gewicht sensor in en ook het vochtgehalte wordt gemeten, hij staat dus nooit te lang of te kort aan.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:52

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

TD-er schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 15:54:
En gemeten met zowel de EnergyMonitor 3000 en de Energy Logger 3500.
1.6 Watt met een cos-phi van 0.10, dus een schijnvermogen van 16.1 VA

Ik had even geen constante Ohmse verbruiker om ernaast te zetten, dus houd rekening met enige onnauwkeurigheid van beide meters in het lage bereik. De EM3000 gaf aan 1.5 Watt en de EL3500 kwam op 1.6 Watt, de cos-phi meting van beide en de waarde in VA waren wel gelijk, dus ze waren het wel met elkaar eens.

Deze master/slave doos van de Lidl heeft trouwens 3x geaard en 4x zo'n platte eurostekker als slave.
Duidelijk, en tip voor als je weer in het lage verbruik meet: zet er een gloeilamp op/bij/naast zodat je alles 20-30-50-80-100Watt opschuift (kies je favoriete smaak) dan is de meting meteen veel nauwkeuriger.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
I know, maar die had ik dus even niet voorradig en om er nu een koelkast, een TL-looplamp of een boormachine naast te zetten vond ik niet zo'n goed idee qua belasting. Die dingen had ik namelijk wel tot mijn beschikking,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 06:44
Zo, even een kickje om te laten weten wat ik de afgelopen dagen heb uitgevoerd/laten uitvoeren om ons electriciteits verbruik serieus te verminderen.

Paar dagen geleden is de beltransformator in de meterkast uitgeschakeld (4w continue=36kWh op jaarbasis) en vervangen door een voordeurbel op batterijen (en daar kunnen oplaadbare in) en met een sd-kaartje aan boord. We kunnen dus helemaal zelf verzinnen, wat voor deuntje we horen als er iemand aan de voordeur staat. Helaas kun je het niet koppelen aan bv. een camera, zodat je afhankelijk van de persoon aan de deur iets anders laat horen ;)

Vandaag is de mechanische ventilatie unit (wisselstroom geval uit 1999) vervangen door een zuinige centrale ventilatie-eenheid van itho daalderop. Besparing ?? Geen idee hoeveel de vorige unit gebruikte, in stand 1 (waarschijnlijk 10-15w) en de huidige doet in stand 1 ongeveer 2w.

Al met al, zie ik het verbruik voor komend jaar weer zonnig tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Grote kans dat de absolute besparing van de ventilatie nog veel groter is.
In verhouding schijnt een besparing van 50 - 80% zeker niet onredelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
TD-er schreef op maandag 25 maart 2013 @ 18:55:
Grote kans dat de absolute besparing van de ventilatie nog veel groter is.
In verhouding schijnt een besparing van 50 - 80% zeker niet onredelijk te zijn.
Zoals ze zelf zeggen: Verbruikt tot 83% minder energie dan vergelijkbare producten.

Ergens in hun pdf folders ook nog het rekenwerk achter die 83% gezien, maar ervan uitgaande dat dat overdreven is, zou 50-60% inderdaad te halen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Snowmiss schreef op maandag 25 maart 2013 @ 18:44:
Zo, even een kickje om te laten weten wat ik de afgelopen dagen heb uitgevoerd/laten uitvoeren om ons electriciteits verbruik serieus te verminderen.

Paar dagen geleden is de beltransformator in de meterkast uitgeschakeld (4w continue=36kWh op jaarbasis) .......
Dan had je wel een loeier van een beltrafo, doorgaans gebruiken die dingen maar iets in de orde van 1 W.

PS:
Misschien helemaal ten overvloede: Heb je echt vermogen gemeten, of alleen maar stroom en spanning en dat met elkaar vermenigvuldigd? En indien wel echt vermogen, heb je dit dan gemeten door de trafo parallel te zetten aan een flinke constante ohmse belasting zoals een gloeilamp?

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 26-03-2013 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Ik heb het niet gemeten, op de beltrafo staat: sek. 8V 0,5A daaruit heb ik inderdaad berekend dat het om 4w zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zoiets zat ik naast wat ik al noemde ook aan te denken, want ook daar heerst nl.door leken nogal eens een misvatting. Die 0,5 A is de maximum stroom die de trafo kan leveren. Dat is heel wat anders dan de stroom in nullast. M.a.w. reken je niet rijk!

PS:
En dan nog kun je niet zomaar stroom en spanning met elkaar vermenigvuldigen.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 26-03-2013 13:02 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 84 Laatste