Je vraag over de inertial separator is mi keurig beantwoord maar je vraagt je ook af wat de YAw damper nu eigenlijk doet.FastFred schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:38:
De inertial separator op de TBM930, wat doet die precies? Hij zit in het rijtje met schakelaars van het de-ice systeem. de checklist geeft meerdere keren aan dat je 'm aan moet zetten. Maar telkens als ik die aanzet dan krijg ik een master caution dat die aan staat
De zelfde vraag eigenlijk over de yaw damper, ik weet wat die doet, maar telkens als die aan staat dan krijg ik een master caution
EDIT een dag later: ik ontdek net ineens dat ik dit in het verkeerde topic heb gepost lol
ik weet niet hoe goed je engels is maar hier een wiki artikel
Wikipedia: Yaw damper
Yaw is de beweging die het vliegtuig maakt als je de rudder pedalen (alleen) bedient. Je gaat dan slippen of skidden (binnenkant of buitenkant van een gecoördineerde bocht vliegen).
Bij airlines kan de yaw tijdens de fase waarin de autopilot de koers handhaaft leiden tot een zogheten dutch roll. Dit is een roll geintroduceerd door oscillerende (steeds erger wordende correcties) van de rudder.
Vooral hiervoor is het belangrijk om tijdens de stabiele fase van de vlucht de Yaw damper aan te hebben staan.
(Overigens betwijfel ik ten zeerste of een dutch roll conditie in de flight models van onze huidige vliegtuigen zit. De enige partij die ik in staat acht om hier zelf maar over na te denken is PMDG).
Je zou voor de grap eigenlijk (ik heb dat ook nog nooit gedaan) moeten kijken wat een vliegtuig met en zonder YAW damper aan doet bij frequente kleine koerswijzigingen.
Overigens is slippen niet altijd een verkeerd iets. Zweefvliegers moeten dit zelfs leren om snel hoogte te kunnen verliezen als ze willen landen maar ze komen te hoog voor de baan aan.
Beroemd en mooi verhaal hierover met een 767 is de GIMLI glider.
Wikipedia: Gimli-zweefvliegtuigincident
Is ook verfilmd
YouTube: Gimli Glider Running in the 90's