Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:00
Juli 2017

Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen

Elektriciteit verbruikt : 304,3 kWh
Elektriciteit opgewekt : 293,3 kWh

Gas: 14 m3

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 08:00
Tussenwoning uit 1992, 2640 Wp, 2 volwassenen (atm 1 de hele dag thuis) + 1 nieuwe wereldburger.

Juli20172016
Electra265 kWh259 kWh
PV314 kWh315 kWh
Gas19,3 m314,7 m3
M3/Gdxx
Water11,4 m37,4 m3

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Graaddagen 49, juli 2013: 40 graaddagen(mijn referentiepunt en begin tweaken).

juli 2013
Gas: 22 m3, 0,050 m3/grddg
Elek. verbruik totaal: 444 kWh
Elek opwek: 440 kWh

juli 2017
Gas: 20 m3, 0,000 m3/grddg
Elek: verbruik totaal: 348 kWh
Elek. opwek: 845 kWh

Vanaf 16 april vaste verbruik voor warm water en koken omhoog door 2 (tijdelijk) extra inwonenden.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 15:10
Bovenwoning, 3 slaapkamers + zolder en aparte keuken. 2 personen waarvan 1 de hele dag thuis.

juli 2017

Gas: 11 m³
Elektra: 165 kWh
Water: Geen idee, meter zit in de kruipruimte en geen zin om elke maand alles weg te schuiven daar.

[ Voor 4% gewijzigd door BlazeMuis op 03-08-2017 14:27 ]

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 14:42
Ik sta te kijken van het verbuik van sommige netjes.

Beneden appartament 1 persoons huishouden.

Gemiddeld verbruik stroom per maand afgelopen jaar is 230 kWh
Gemiddeld gas verbruik los van jan , feb en maart is 20 m3

Stroomverbruik per jaar is 3000 kWh erg bijzonder maar ik heb dan een nas 24/7 draaien, MV op standje 1 en ik werk gemiddeld 2 dagen per week thuis, ik tracht dan wel het daltarief te gebruiken voor wassen en drogen.

Tevens staat de TV + HTPC regelmatig aan (55 inch led) , geen led lampen nog.

Ik vraag me sterk af waar het stroomverbruik nu van kan komen , wellicht de pelgrim inbouw vriezer en koelkast deze zijn niet al te best.

de vorige bewoner was een elektricien er ligt ook een wirwar van kabels over de kruipruimte (internet en extra stroom etc.) maar hier kan toch niks aan fout zijn?

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:29
In dit forum ontbreken besparingsmogelijkheden. Hierbij de mijne.

Maatregelen die ik intussen heb genomen om mijn E verbruik terug te dringen:
-Energiemeter gekocht om inzicht te krijgen in E verbruikers.
-Alle meetbare en niet-meetbare apparatuur in een excelsheet gezet met ingeschat de gebruikstijden met verbruik om effect besparingsmaatregelingen.
-Woonkamer lampen en keukenspotjes naar LED gebouwd.
-Vaatwasser altijd op ECO stand. Opvallend genoeg is de vaat altijd schoon en is intensief programma bij ons nooit nodig.
-Vaatwasser minder vaak gebruiken, koffie en theemokken vaker hergebruiken
-Kleding vaker wassen op 40 graden, scheelt bij ons al gauw 0,6 kWh per wasbeurt (gemeten), reken voor jezelf maar uit
-Droogmolen voor in de tuin aangeschaft.
-Schakelklok op TV (alsmede tv-ontvanger, huistelefoon, NAS, usb-schijf NAS, kaku-module lamp, data over ethernet module, ethernetmodule voor de thermostaat over internet) in de woonkamer ingesteld op de nachtelijke uren waar we in 90% van de gevallen al niet meer in de woonkamer zijn. Mijn NAS bijvoorbeeld gebruikt online 5 euro per maand. Staat nu alleen aan wanneer ik heb gebruik.
-Schakelklok op TV+ontvanger in de slaapkamer, overdag en snachts staat deze nu uit.
-Voorgenomen lampen met >1 dagelijkse branduren om te bouwen naar LED of deze bij nieuw in LED aan te schaffen.

Maatregelen afgelopen weken genomen. Een voorzichtige prognose is een reductie van 400 kWh/jr.

Van plan:
-CV pomp zuiniger afstellen (waterzijdig inregelen CV)
-Bij nieuwe apparatuur beter rekening houden met het energieverbruik. De kosten van 1 watt 24/7 is bij mij € 1,66/jr. Een overstap van Ziggo naar KPN bespaart alleen al voor de tv-ontvanger (dat kastje) 3 euro p/m aan elektriciteit in standbyverbruik!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dank voor het delen @Gecko123! Lekker praktisch.

'k Zal mijn vorderingen ook eens delen. Ook omdat ik bij het besparen veel heb gehad aan Tweakers. Rond 2015 zat ons jaarverbruik op 4.000 kWh en 2.000 m3 gas. Dat met een huishouden van twee volwassenen en twee kinderen, in een hoekhuis uit 1978 van circa 160 m2. We betaalden toen € 180 per maand.

De afgelopen twee jaar heb ik heel wat dingen aangepast. En dat begint nu merkbaar te worden, de maandlasten zijn gedaald naar circa € 60 per maand, dat is een derde! En dat terwijl er twee extra mensen in huis zijn bijgekomen op de bovenste verdieping (inclusief extra koelkast en inductieplaat).

*O*

Besparingen stroomverbruik
Het stroomverbruik is gedaald van 4.000 kWh per jaar naar circa 3.400 kWh, Dat is een besparing van 15% én het ongedaan maken van de extra stroomconsumptie van twee personen.

Daarbij zijn er zonnepanelen bij gekomen met een totaalvermogen van 4.200 Wattpiek (15 x 280 Wp). Vanwege de oost-west-ligging was ons voorspeld dat dat 3.600 kWh per jaar zou opleveren, maar dat blijkt mee te vallen. We stevenen af op een jaaropbrengst van 4.000 kWh (rendement 97% i.p.v. de voorspelde 85%). Dat betekent dat we leverancier van stroom zijn geworden met 600 kWh.

Welke maatregelen hebben hieraan bijgedragen?
  1. Nagenoeg alle lampen zijn vervangen door LED-lampen. Hier en daar heb ik dimmers vervangen door eenvoudige aan/uit-knoppen om flikkering te voorkomen.
  2. De oude koelkast en vriezer in de keuken zijn vervangen door een nieuwe, zuinige koelvriescombi.
  3. Een koelvriescombi in de schuur is vervangen door een zuiniger koelvriescombi van Marktplaats.
  4. De stroommeter is vervangen door een slimme meter, ik heb daar ook een Youless bij aangeschaft om (in combinatie met Enelogic) beter zicht te krijgen op het energieverbruik.
  5. Daarnaast heb ik van alle apparatuur in huis het sluipverbruik gemeten met een energiemeter. Dat bracht me op het spoor van nieuwe besparingen.
  6. Klokje en verlichting van de magnetron is nu uitgeschakeld.
  7. De tuinverlichting is vervangen door LED-lampen (zes lampen). Besparing: 50 watt als het aan staat.
  8. De meestgebruikte PC's zijn vervangen door Chromeboxen met Windows 10 erop. Besparing: circa 130 watt als beiden aan staan.
  9. Veel apparatuur met sluipverbruik is achter een geautomatiseerde schakelaar gekomen, zodat het uit staat als het uit kan. Dit met hulp van KlikAanKlikUit (KaKu) en een ICS-1000 van Marktplaats. Zo staan de TV-hoek (met versterker, Wii, TV en Sonos) vaak uit en idem dito met alle opladers. Bijkomend voordeel van KaKu is dat bij vakanties allerlei lampen automagisch aan en uit gaan.
  10. Alle internetapparatuur is vervangen door zuiniger versies. De Experiabox is vervangen door een Fritz!Box 7360. En twee routers (Asus en D-link) die als wifi AP's dienden, zijn vervangen door Ubiquiti AP's. Besparing: 125 kWh per jaar en terugverdiend in 3 jaar tijd. En betere wifi als bonus! Daarbij mis ik de 5 gHz niet.
  11. De vijverpomp van tientallen watts is vervangen door een zuiniger exemplaar van 7 watt.
  12. Computermonitoren van voor 2014 zijn vervangen door zuiniger LED-exemplaren van Marktplaats.
  13. Een oude stereotoren met hoog sluipverbruik in het schuurtje is naar de vuilstort gebracht.
  14. Het sluipverbruik is met al deze maatregelen teruggebracht van 120 watt continu naar 70 watt. Alleen dat scheelt al zo'n 300 tot 400 kWh per jaar.
Besparingen gasverbruik
Het gasverbruik is gedaald van circa 2.000 m3 naar minder dan 1.000 m3 (naar verwachting). Dat is een besparing van zeker 50 procent!

d:)b

Hier waren wel wat duurdere ingrepen voor nodig:
  1. De spouwmuur is geïsoleerd met SupaFil van Knauf. Kosten waren circa € 1.250,-.
  2. De vloer is geïsoleerd met EPS-vlokken. Kosten waren circa € 1.200,-. (Hier merken we overigens niet zoveel van...hadden we wellicht beter anders kunnen doen.)
  3. Het dubbelglas in de keuken en woonkamer is vervangen door HR++ glas. Kosten circa € 1.600,-.
  4. De oude CV-ketel (HR) was al vrij oud (14 jaar) en is preventief vervangen door een een zuinige Nefit Trendline II. Was circa € 1.700,-. Dat draagt ook bij aan minder stroomverbruik.
  5. Het dak is geïsoleerd met 10 cm steenwol, dat was ingrijpend (qua gedoe) en kostte circa € 2.500,-.
  6. Toen we geveldelen moesten vervangen is daar wat extra isolatie (steenwol) achter gegaan.
  7. Alle tochtstrips zijn vervangen (of aangebracht als ze er nog niet waren).
  8. Het kozijn en glas in een dakkapel is vervangen door HR++ glas. En wat extra isolatie in het plafond. Dat was ook € 2.500,- maar sowieso onvermijdelijk vanwege een rot raamkozijn.
  9. Last but not least, we hebben een erg efficiënte speksteenkachel (een Altech Eclips, stookt op hout) aangeschaft. Dat was circa € 2.500,- inclusief installatie en bespaart ons veel gas.
Vervolgstappen
Komende winter wil ik nog wat aan CV-tuning doen: de verwarmingsplaten in de woonkamer en op de bovenste verdieping waterzijdig inregelen. Op de slaapverdieping heeft dat geen zin, want daar staat de verwarming altijd uit.

Het enige wat ik verder kan bedenken, is om een lucht/lucht-warmtepomp (airconditioning) aan te schaffen, om nog zo'n circa 500 m3 gas te besparen qua verwarming. De overige 500 m3 gas zijn voor warmwaterverbruik en koken...en het lijkt me te ingrijpend (douche slopen enzo) om dat te veranderen.

Conclusie
We hebben onze energiekosten in twee jaar met tweederde teruggebracht. Daarnaast is energie besparen een sport geworden, 'k heb er lol in gekregen. Het heeft heel wat gekost, maar is op de lange termijn toch leuk voor de portemonnee. Het levert veel meer op als een spaarrekening. En het is goed voor het milieu bovendien.

Feedback is welkom!

[ Voor 16% gewijzigd door Burgerman op 18-08-2017 09:44 ]

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:25
Bij ons is het gebruik van dit jaar niet representatief, aangezien we pas sinds 1 februari de sleutel hebben.
We zijn pas definitief verhuisd op 25/26 mei, daarvoor eerst nog geklust en verbouwd.

Tussenwoning uit 1977,
Twee personen, werken beiden full-time.
Isolatie: overal kunststofkozijnen met dubbelglas (HR++), muurisolatie en vloerisolatie

Februari 2017
Verbruikt: 29 kWh
Opgewekt: 80 kWh
Gas: 32 m³

Maart 2017
Verbruikt: 33 kWh
Opgewekt: 90 kWh
Gas: 36 m³

April 2017
Verbruikt: 32 kWh
Opgewekt: 173 kWh
Gas: 0 m³

Mei 2017
Verbruikt: 59 kWh
Opgewekt: 258 kWh
Gas: 3 m³

Juni 2017 (eerste volledige maand dat we er wonen)
Verbruikt: 103 kWh
Opgewekt: 272 kWh
Gas: 17 m³

Juli 2017
Verbruikt: 121 kWh
Opgewekt: 242 kWh
Gas: 16 m³

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51
@Burgerman mooie uiteenzetting. Maar ik mis een ding:
Je bespaard flink op gas, maar wat ben je aan kosten kwijt aan hout als vervanging? want dat is toch ook energie die je moet inkopen.

@Gecko123
Wassen kan ook prima op 30 graden, mits het geen keuken/handdoeken zijn. Weet alleen niet wat dat zou schelen. Wij moesten laatst een nieuwe droger. Van een gewone naar een warmtepomp gegaan. Dat verdienden wij in 3 jaar al terug 8)7

• Burgerman
  • Niet online
@Waah goeie observatie en vraag! Het idee is dat we 80% van ons houtverbruik bij elkaar scharrelen. We hebben de speksteenkachel vanaf begin februari, dus veel ervaring hebben we er nog niet mee. Tot nu toe hebben we drie kuub hout gekocht (á € 125) en ligt de helft daarvan nog op voorraad.

De onvoorspelbare houtaanwas is wel één van de redenen dat ik airconditioning overweeg als extra verwarming. Als er dan een keer minder hout is, kunnen we relatief goedkoop met de airco stoken. En het hout kunnen we dan gebruiken als het echt koud is (onder nul, airco is bij die temperaturen minder efficiënt).

[ Voor 40% gewijzigd door Burgerman op 17-08-2017 16:59 ]

• Gecko123
Waah schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 16:32:

@Gecko123
Wassen kan ook prima op 30 graden, mits het geen keuken/handdoeken zijn. Weet alleen niet wat dat zou schelen. Wij moesten laatst een nieuwe droger. Van een gewone naar een warmtepomp gegaan. Dat verdienden wij in 3 jaar al terug 8)7
Inderdaad het zal vast wel iets schelen. Alleen ik geloof dat ik mn vrouw daar nog niet van kunnen overtuigen. :P

In drie jaar is erg snel. Ik heb onze droger (6 jaar oud) afgelopen 3 weken aan de E meter gehangen en kom op +- 330 kWh/jr. Een nieuwe warmtepompdroger zou met 173 kWh ons jaarlijks 28 euro schelen. Alleen met een aanschaf van +-750 euro halen we dit er nog niet uit. Mocht deze stuk gaan dan is het inderdaad gelijk een mooie besparing :P.

Daarnaast wacht ik de effecten van de droogmolen nog wel af. Zou zo maar is nog flink kunnen schelen bij mooi weer. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Droogmolen is het goedkoopst natuurlijk. Onze droger was wat ouder (en defect). En de nieuwe kostte 399 voor een A++ warmtepompdroger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

@Burgerman dat sluipverbruik van jou kunnen wij alleen maar van dromen. Wij zijn nu eenmaal grootverbruikers en ik heb me erbij neergelegd dat ik gewoon meer moet betalen als ik mijn comfort wil houden (die vrieskist gaat de deur niet uit, alleen die tweede koel/vries moet nog eens vervangen worden door een tafelmodel vrieskast, de server blijft ook 24/7 aan, en de mediacenter pc gaat ook zeker de deur niet uit en gaat absoluut niet uit, want die moet ook op kunnen blijven nemen). En qua totaal verbruik (wij zitten op zo'n 12kWh/d), we zijn geen van beide bereid onze game pc de deur uit te doen :p (net zelfs een nieuwe monitor erbij gekocht)

Maar wij hebben dan wel geen droogtrommel (nooit gehad ook niet).

Qua gas zijn we wel aan het dalen, maar dat zou ook kunnen komen omdat we al een tijdje geen koude winter meer hebben gehad (het gros van ons gasverbruik is verwarming, in de zomer gebruiken we zo'n 0,4m3 per dag (alleen warm water voor douchen en wat koken, terwijl dit over het jaar gemiddeld iets meer dan 5m3 per dag is)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@Burgerman kom ik aan met 220 watt aan gemiddeld sluipverbruik -_-

Binnenkort maar weer eens met de electra-meter door het huis heen. sowieso wel benieuwd naar het daadwerkelijke verbruik van sommige apparaten......

Ga sowieso eens kijken naar de WIFI en wat dat aan stroom kost. Misschien dat ik daar nog op kan "besparen" op lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Burgerman Goeie uitleg. Veel overlap met wat ik heb gedaan maar je pikt ook wel weer ideetjes op :)
Vraag: sluipverbruik 70W. Wat meet je daaronder? Is dat alles wat continu aan staat, inclusief koelen etc.? Of is dat het laagste punt wat je op een dag tegen komt (dus als je koeling/vriezer ook even niet draait). Met name die modulerende apparaten vind ik wel lastig te monitoren wat ze nu gemiddeld echt verbruiken, daar moet ik nog eens beter meten.

Het laagste punt gedurende de nacht is bij ons ongeveer 85W. De modulatie komt (neem ik toch aan) door de koelkast en vriezer (2 losse apparaten).

nachtverbruik

[ Voor 26% gewijzigd door mddd op 18-08-2017 09:12 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burgerman
  • Niet online
@mddd Bij sluipverbruik heb ik het inderdaad over het laagste punt qua stroomverbruik, dus zonder het verbruik van drie koelkasten en de warmwaterboiler in de keuken.

De grootste sluipverbruikers zijn de vijverpomp (7 watt), Fritz!box (6 watt), buitenlamp bij de voordeur (5 watt), een Sonos zonder KaKu-stekker (4 watt), de fietsoplader (3 watt), de KaKu ICS-1000 (3 watt), de Itho EcoFan (3 watt) en twee access points van Unifi (2 x 2 watt). De rest is allemaal klein grut van 1 of 0,5 watt, zoals wekkers en beeldschermen.

Recent heb ik de Experiabox v8 (11 watt), de Asus-router (10 watt) en een D-link router als access point (6 watt) eruit gegooid en vervangen door zuiniger spul zoals hierboven gemeld.

Nu ik het basisverbruik geminimaliseerd heb, ben ik de koelkasten stuk voor stuk aan het nameten (een week aan de energiemeter) of ze inderdaad zo zuinig zijn als ze beloven.

Je zegt dat je veel overlap hebt qua aanpak. Wat is jouw besparing geweest afgelopen jaren?

[ Voor 10% gewijzigd door Burgerman op 18-08-2017 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Burgerman schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:33:
@mddd Bij sluipverbruik heb ik het inderdaad over het laagste punt qua stroomverbruik, dus zonder het verbruik van drie koelkasten en de warmwaterboiler in de keuken.

De grootste sluipverbruikers zijn de vijverpomp (7 watt), Fritz!box (6 watt), buitenlamp bij de voordeur (5 watt), een Sonos zonder KaKu-stekker (4 watt), de fietsoplader (3 watt), de KaKu ICS-1000 (3 watt), de Itho EcoFan (3 watt) en twee access points van Unifi (2 x 2 watt). De rest is allemaal klein grut van 1 of 0,5 watt, zoals wekkers en beeldschermen.

Recent heb ik de Experiabox v8 (11 watt), de Asus-router (10 watt) en een D-link router als access point (6 watt) eruit gegooid en vervangen door zuiniger spul zoals hierboven gemeld.

Nu ik het basisverbruik geminimaliseerd heb, ben ik de koelkasten stuk voor stuk aan het nameten (een week aan de energiemeter) of ze inderdaad zo zuinig zijn als ze beloven.

Je zegt dat je veel overlap hebt qua aanpak. Wat is jouw besparing geweest afgelopen jaren?
Is dat dan wel een realistisch sluipverbruik cijfer?
Ik meet mijn sluipverbruik tussen 2 en 5 uur 's nachts en daarbij pak ik de laagste gemiddelde uur verbruik. Dus pak per uur het gemiddelde en pak daar de laagste waarde van. Juist de koelkasten die om de zoveel tijd aanspringen en de MV die ik heb, wil ik natuurlijk ook meenemen in de berekening.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@mddd ik heb een tijdje geleden eens opgezocht wat nou de definitie is van sluipverbruik. En degene die ik het meest logisch vond heb ik gebruikt. En dat is het laagste verbruik tussen 2:00 en 5:00. En die zit bij ons zo rond de 230W. Dus de pieken van de vriezer/koelkasten zijn dan niet meegeteld, maar wel alle laders/wekkers/pc/routers/etc die continue hetzelfde vragen. En dan nog zie ik een variatie tussen de 220W en 250W...

(150W daarvan zijn de diverse computer gerelateerde apparaten die 24/7 aan staan, zoals de server, NAS, router, etc).

@Burgerman die Experiabox die vreet dan echt veel! Wij hebben op de slaapkamer een humax, tv en venz media player hangen op 1 stekker. En die gebruiken (bij geen gebruik) samen iets meer dan 1W... Zelfs de tv in de woonkamer (tv + Windows 8 Media Center PC) gebruiken bij geen gebruik maar iets meer dan 5W...

@Sircuri In mijn beleving is sluipverbruik verbruik wat altijd gebruikt wordt. 24/7. Dus als je een oude koelkast hebt, heeft die mogelijk een sluipverbruik van 10W (omdat er altijd iets draait) en pieken als hij aanslaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Wailing_Banshee op 18-08-2017 10:13 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:00

The Executer

Lekker belangrijk!

Huis gekocht in december 2015. 2 onder 1 kap, gebouwd in 2007/2008 en tot aanschaf leeg gestaan (Casco, eerste jaar veel stoken). B-label (op randje van A/B door gebrek aan zonnepanelen), overal HR++ glas, vloerisolatie (Piepschuim, 20cm) + muur & dakisolatie. Week na aanschaf nieuwe stroom + gasmeter (Stroommeter is digitaal-niet-slim, gasmeter draaischijf) omdat de "oude" stroommeter niets meer deed. Dochter geboren in januari 2017, totale gezin: 2 volwassenen 2 kinderen (0 + 3 destijds)

Verbruik afgelopen maanden:
1.8.1 (Laag)1.8.2 (Hoog)TotaalGas
Januari144 kWh155 kWh299 kWh249,2780 M3
Februari128 kWh114 kWh242 kWh181,1840 M3
Maart131 kWh120 kWh251 kWh109,6630 M3
April150 kWh108 kWh258 kWh87,5150 M3
Mei121 kWh115 kWh236 kWh33,0350 M3
Juni102 kWh85 kWh187 kWh13,6330 M3
Juli113 kWh113 kWh226 kWh22,4430 M3

Wat mij opvalt is dat het verbruik laag ('s Nachts, vanaf 23:00) vrij hoog is. Ik heb 2 relais in de meterkast, waarbij de ene om 19:00 omschakelt en de andere vanaf 23:00 waarna de meter op nachtstand springt. Net even gecontroleerd op internet, 23:00 is normaal voor onze regio. Overzichtje van het verbruik per dag:

Verbruik pd
Opbouw kolommen: Datum - 1.8.1 (laag) - 1.8.2 (hoog) - Gas - Verbruik berekend vanaf vorige waarde overeenkomstig opbouw eerdere kolommen.

Verbruik overdag:
Aquarium 2 stuks (Pomp 20W, verlichting 2 x 39W, verwarming (maar die draait amper met dit warme weer en verlichting), andere bak: Pomp 5W, verlichting 11W, verwarming 25W)
TV + receiver (+ af en toe pc), centraal ventilatiesysteem, koelkast, 2 tafelmodellen diepvrieskastjes, wekkerradio, babyfoon, wasmachine/droger

Verbruik 's nachts:
Aquarium (Pomp 20W + 5W, verwarming)
Centraal ventilatiesysteem, koelkast, 2 tafelmodellen diepvrieskastjes, wekkerradio, babyfoon, vaatwasser.

Ik vindt het erg vreemd dat ik op sommige dagen overdag geen verbruik heb volgens de meter (zou kunnen, als de waarde de dag ervoor net versprongen is) en vervolgens 's nachts dik verbruik terwijl het dan een stuk lager zou moeten zijn doordat aquariums geen verlichting draaien en er geen wasmachine/droger aanstaat. Vaatwasser staat 1 keer in de 2 a 3 nachten aan, dus ook niet elke nacht.

TL;DR: Vreemde verbruikscijfers, vooral in nachtelijke uren. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik vind het verbruik erg vreemd. Is dit normaal verbruik?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
The Executer schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:18:
TL;DR: Vreemde verbruikscijfers, vooral in nachtelijke uren. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik vind het verbruik erg vreemd. Is dit normaal verbruik?
Valt toch wel mee? Je hebt 1 of 2 kWh per nacht. Beetje lastig te lezen omdat het zo afgerond is. Laten we zeggen 1.5 kWh gedurende 8 uur. Dat is een gemiddelde van 190W. Niet heel laag maar ook weer niet bizar. Je aquarium, koeling en af en toe een vaatwasser kunnen best kloppen met een dergelijk getal. Een vaatwasser is ongeveer net zo energieverbruikend als een wasmachine per beurt! Dus dat telt zo weer een kWh erbij.

[ Voor 9% gewijzigd door mddd op 18-08-2017 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:42

Ik vindt het erg vreemd dat ik op sommige dagen overdag geen verbruik heb volgens de meter (zou kunnen, als de waarde de dag ervoor net versprongen is) en vervolgens 's nachts dik verbruik terwijl het dan een stuk lager zou moeten zijn doordat aquariums geen verlichting draaien en er geen wasmachine/droger aanstaat. Vaatwasser staat 1 keer in de 2 a 3 nachten aan, dus ook niet elke nacht.
Weekend? >:) (=24 uur per dag laag)

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:10:
@Sircuri In mijn beleving is sluipverbruik verbruik wat altijd gebruikt wordt. 24/7. Dus als je een oude koelkast hebt, heeft die mogelijk een sluipverbruik van 10W (omdat er altijd iets draait) en pieken als hij aanslaat.
Hmm, ik snap wat je zegt, maar ik zou dat persoonlijk nutteloze informatie vinden. Stel een brakke koelkast die standaard 3W verbruikt (is niet zo veel), maar wel elke 10 seconde aanspringt om te koelen en daarbij 200W verstookt, dan zou ik dat graag terugzien in mijn sluipverbruik.
In jouw overzicht zou je zien dat er een sluipverbruik is van 3W. Geen reden tot alarm. In mijn sluipverbruikcijfer zie ik die 200W wel terugkomen.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Burgerman schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:33:
Ik ben pas aan het meten sinds vorige zomer, toen ik zonnepanelen kreeg. Sommige dingen (verlichting naar led) deed ik al rond die tijd dus echt verschil meten is lastig. Ik bedoelde met de aanpak vooral dat ik in hetzelfde proces zit als jij: meten, standby aanpakken, zuinigere versies van apparaten.

Concreet hebben wij nu echt bijna alle lampen om naar led (moet nog eens een checkrondje maken).

Droger vervangen door een warmtepomp model. Scheelt flink, omdat wij hem vaak gebruiken. Alleen voor handdoeken, theedoeken e.d. maar met kleine kinderen heb je toch flink wat doeken ook voor verschonen, afdrogen etc.

NAS/server/netwerk spul zuiniger maken is ook een punt van aandacht, maar ook lastig vind ik. NAS en server gaan op slaapstand (maar verbruikt dan toch nog wel iets). De router, switches, access points zijn lastiger. Alles geheel uit wil ik ook weer niet, want ik ben 's nachts ook wel eens wakker en de logging van verbruik e.d. wil ik natuurlijk juist wel laten doorlopen.
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 10:10:
@mddd ik heb een tijdje geleden eens opgezocht wat nou de definitie is van sluipverbruik. En degene die ik het meest logisch vond heb ik gebruikt. En dat is het laagste verbruik tussen 2:00 en 5:00. En die zit bij ons zo rond de 230W. Dus de pieken van de vriezer/koelkasten zijn dan niet meegeteld, maar wel alle laders/wekkers/pc/routers/etc die continue hetzelfde vragen. En dan nog zie ik een variatie tussen de 220W en 250W...
Ja het is lastig te definiëren. Zelf zie ik het meer als "alles wat continu aanstaat of je er nu bent of niet". Dus ook de koelkasten e.d. Als ik op die manier kijk, dan zie ik in een nacht waar ik geen vaatwasser of wasmachine/droger aan heb, een verbruik tussen 0:00 en 6:00 van ongeveer 0,8 kWh. Dus een gemiddeld idle verbruik van 135W.

(Vergelijk dat met het laagste punt van ca 85W. Het verschil zit hem in de koelkast en vriezer die moduleren. Die gebruiken dus per dag ongeveer 24h * (135W - 85W) = 1.2 kWh. Ik hoop daar met onze aankomende nieuwe koelkast een stuk vanaf te halen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

mddd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:07:
[...]

Valt toch wel mee? Je hebt 1 of 2 kWh per nacht. Beetje lastig te lezen omdat het zo afgerond is. Laten we zeggen 1.5 kWh gedurende 8 uur. Dat is een gemiddelde van 190W. Niet heel laag maar ook weer niet bizar. Je aquarium, koeling en af en toe een vaatwasser kunnen best kloppen met een dergelijk getal.
Helaas kan ik geen preciezere cijfers uit de meter halen. Lees het van het display af elke avond, waarna ik dit 1 keer per maand oid in een Excel sheet verwerk. De stroommeter heeft helaas geen cijfers achter de komma. Wil nog eens een keer gaan kijken naar een kabel, maar de meter heeft geen P1 poort dus zal ik een sensor op de magneetring moeten zetten.
DigiK-oz schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:14:
[...]

Weekend? >:) (=24 uur per dag laag)
Hier heb je helemaal gelijk in ;). Dit verklaard inderdaad de 2 dagen die telkens op 0 staan. Ik ben veel te moeilijk aan het denken zie ik :P.

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 18-08-2017 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Huis gekocht in december 2015. 2 onder 1 kap, gebouwd in 2007/2008 en tot aanschaf leeg gestaan (Casco, eerste jaar veel stoken). B-label (op randje van A/B door gebrek aan zonnepanelen), overal HR++ glas, vloerisolatie (Piepschuim, 20cm) + muur & dakisolatie. Week na aanschaf nieuwe stroom + gasmeter (Stroommeter is digitaal-niet-slim, gasmeter draaischijf) omdat de "oude" stroommeter niets meer deed. Dochter geboren in januari 2017, totale gezin: 2 volwassenen 2 kinderen (0 + 3 destijds)

Verbruik afgelopen maanden:
1.8.1 (Laag)1.8.2 (Hoog)TotaalGas
Januari144 kWh155 kWh299 kWh249,2780 M3
Februari128 kWh114 kWh242 kWh181,1840 M3
Maart131 kWh120 kWh251 kWh109,6630 M3
April150 kWh108 kWh258 kWh87,5150 M3
Mei121 kWh115 kWh236 kWh33,0350 M3
Juni102 kWh85 kWh187 kWh13,6330 M3
Juli113 kWh113 kWh226 kWh22,4430 M3

Wat mij opvalt is dat het verbruik laag ('s Nachts, vanaf 23:00) vrij hoog is. Ik heb 2 relais in de meterkast, waarbij de ene om 19:00 omschakelt en de andere vanaf 23:00 waarna de meter op nachtstand springt. Net even gecontroleerd op internet, 23:00 is normaal voor onze regio. Overzichtje van het verbruik per dag:

[afbeelding]
Opbouw kolommen: Datum - 1.8.1 (laag) - 1.8.2 (hoog) - Gas - Verbruik berekend vanaf vorige waarde overeenkomstig opbouw eerdere kolommen.

Verbruik overdag:
Aquarium 2 stuks (Pomp 20W, verlichting 2 x 39W, verwarming (maar die draait amper met dit warme weer en verlichting), andere bak: Pomp 5W, verlichting 11W, verwarming 25W)
TV + receiver (+ af en toe pc), centraal ventilatiesysteem, koelkast, 2 tafelmodellen diepvrieskastjes, wekkerradio, babyfoon, wasmachine/droger

Verbruik 's nachts:
Aquarium (Pomp 20W + 5W, verwarming)
Centraal ventilatiesysteem, koelkast, 2 tafelmodellen diepvrieskastjes, wekkerradio, babyfoon, vaatwasser.

Volgens mij zijn dit hele normale cijfers.
In het weekend heb je geen normaaltarief. Van vrijdagavond 19u of 23u (afhankelijk van je regio volgens mij) tot maandag ochtend 7u is daltarief. Vandaar denk ik de 0.

Zelf al ontdekt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
mddd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 11:22:
[...]

NAS/server/netwerk spul zuiniger maken is ook een punt van aandacht, maar ook lastig vind ik. NAS en server gaan op slaapstand (maar verbruikt dan toch nog wel iets). De router, switches, access points zijn lastiger. Alles geheel uit wil ik ook weer niet, want ik ben 's nachts ook wel eens wakker en de logging van verbruik e.d. wil ik natuurlijk juist wel laten doorlopen.
Dat vond ik ook lastig. Wil je continue loggen dan kun je niet anders. Ligt ook aan de mogelijkheden van je NAS. Bij sommige kun je de opstart- en afsluittijden instellen en de schijven op slaapstand zetten. Maar hierop besparen kan natuurlijk niet als je persee 24/7 wil loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gecko123 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:27:
[...]

Dat vond ik ook lastig. Wil je continue loggen dan kun je niet anders. Ligt ook aan de mogelijkheden van je NAS. Bij sommige kun je de opstart- en afsluittijden instellen en de schijven op slaapstand zetten. Maar hierop besparen kan natuurlijk niet als je persee 24/7 wil loggen.
Daarom staat onze server 24/7 aan. De NAS moet ik nog eens instellen dat hij 's nachts in slaap gaat (de schijven gaan al in slaapstand, scheelde al behoorlijk wat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
mddd schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:08:
@Burgerman Goeie uitleg. Veel overlap met wat ik heb gedaan maar je pikt ook wel weer ideetjes op :)
Vraag: sluipverbruik 70W. Wat meet je daaronder? Is dat alles wat continu aan staat, inclusief koelen etc.? Of is dat het laagste punt wat je op een dag tegen komt (dus als je koeling/vriezer ook even niet draait). Met name die modulerende apparaten vind ik wel lastig te monitoren wat ze nu gemiddeld echt verbruiken, daar moet ik nog eens beter meten.

Het laagste punt gedurende de nacht is bij ons ongeveer 85W. De modulatie komt (neem ik toch aan) door de koelkast en vriezer (2 losse apparaten).

[afbeelding]
@mddd Het meten van de koelkast heb ik gedaan door gewoon over 24u het totaal kwh te meten.Ik zie dat je jouw sluipverbruik uitlegt in watt en niet hoeveelheid wattuur. Dat maakt het lastiger beoordelen.

Mijn sluipverbruik heb ik berekend door van alle apparaten hun dagverbruiken te noteren en onderscheid te maken tussen het gemiddelde daggebruik wanneer er wel iemand thuis is of niet. Zo weet ik dat mijn koelkast 0,460 kWh per dag verbruikt en dit tevens mijn sluipverbruik is. Omdat deze aan staat of iemand nu thuis is of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 18-08-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:04:
[...]

Daarom staat onze server 24/7 aan. De NAS moet ik nog eens instellen dat hij 's nachts in slaap gaat (de schijven gaan al in slaapstand, scheelde al behoorlijk wat)
Jup. Mijn DS214play (2 schijven) gebruikt volgens de specificaties (niet zelf gemeten) Aan 30w, Slaapstand 7w, Uit 0w.

Van aan naar slaapstand scheelt 23w continue is 201 kWh/jr

[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 18-08-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mooi topic... Op dit moment lees ik alleen nog het elektriciteitsverbruik uit. Ik zit met smart te wachten op een nieuwe meter, zodat ik middels de HomeWizard zowel gas als elektriciteit kan bijhouden.

Ons kleinste sluipverbruik is ongeveer 100 Watt continue met af en toe wat piekjes naar 150 Watt, ons dagverbruik slingert nogal van 5 kWh tot 12 kWh. Dit is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid dat we thuis zijn, wasjes draaien, etc...

Ik ga dit topic zeker bookmarken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gecko123 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:25:
[...]

Jup. Mijn DS214play (2 schijven) gebruikt volgens de specificaties (niet zelf gemeten) Aan 30w, Slaapstand 7w, Uit 0w.

Dat gaat alleen niet werken als je surveilance station gebruikt. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gecko123 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:25:
[...]

Wij hebben een 4-bay nas, die heeft nu een continue verbruik van 37W (was 80...). Maar als ik dat 's nachts naar beneden kan brengen (zeg van 11 uur tot 6 uur) kan dat ook weer behoorlijk schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Wailing_Banshee
Ik heb mijn 2-bay nas ook even gemeten en kom op 9.9 watt - 16 watt als die wakker is. (gaat niet in slaapstand, want domoticz)
Syno 716+II met 1x SSD 1TB

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/24ra9mp6eqtyd.jpg

Edit: ik zal hem eens wat langer meten. (fibaro tussenstekker)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2017 11:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Rijtjeshuis uit 1987, 120m2, Intergas 28/24 ketel. 3 personen. Beneden dubbelglas/hr++, 1e verdieping enkelglas, zolder dubbelglas. Tochtstrips, radiatorfolie, cv-leiding isolatie (grotendeels). Meestal iemand thuis. Tijdens het stookseizoen staat de thermostaat op 20, nachtverlaging naar 18. Verlichting is grotendeels led/spaarlamp. Sluipverbruikers veelal achter een schakelaar. A+++ wasmachine (2017/04), A++ warmtepompdroger (2017/04), vaatwasser en koelvriescombi uit 2010. Dagelijks douchen, 10 minuten (iets langer als de kleine meedoet).

We gebruiken regelmatig de oven en de actifry. De vaatwasser draait meestal om de dag (zolang we geen bezoek krijgen, lukt dat wel). Wasdroger gebruiken we alleen voor 60-graden was (handdoeken, sokken, ondergoed). En voor nachtelijke noodgevallen :-).

Changelog:
2015/09: start uitlezen slimme meter
2015/11: vanaf nu meestal iemand thuis.
2016/02: player 3 has entered the game
2016/03 .. 2016/06: G4 ledjes aanrecht+afzuigkap, diverse leds sfeerverlichting woonkamer
2016/11: droger buiten gebruik (kat had erin gepist, was niet meer te redden (had ook geen restwaarde overigens))
2016/12: aquarium de deur uit (-250kWh/jaar)
2017/03: knutselwerk aan cv leiding (met dank aan GoT) om flow te verbeteren
2017/04: wasmachine (5kg uit 2008 naar nieuwe 8kg A+++) en droger (el-cheapo luchtdroger uit 2006 @ 3,5-4kWh/run --> nieuwe A++ warmtepomp) vervangen. Samen plm. 400kWh/jaar (geschat)
2017/08: open vliering doorgetrokken (was: 2 slaapkamers op zolder (puntdak) met daarboven een open vliering, boven de trap was de boel nog open). 18mm underlayment, kieren dichtgekit
2017/08: Telfort ipv Ziggo (Modem van 11W naar 6W. Geen extra always-on wifi router meer nodig, bespaart nog eens 5W, dus -10W =~ -90kWh. TV nu via Knippr, dus ook geen STB meer nodig).

Planning:
2017:
- enkelglas 1e verdieping vervangen (5m2) door hr++.
- laatste loodjes qua isolatie en LED-vervanging
- zonnepanelen voorzijde (ZZO), ruimte voor 8 a 10 panelen schaduwvrij, 2400 a 3000Wp =~2200 a 2700kWh
2018:
- dakbedekking dakkapel laten vervangen en gelijk extra isolatie laten toevoegen
- quooker (of variant daarop) aanschaffen (maybe, maybe not)
- douche WTW (indien die in de trapkoof terecht kan)
Ooit:
- mechanische afzuiging vervangen/upgraden naar WTW.
- zonnepanelen op NNW (schaduwvrij passen er 8)

Interpretatie van grafiekjes: paars en blauw niet bij elkaar optellen! Paars is de reductie t.o.v. het jaar daarvoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YOHx5Ji2vPoM48YVUZAdguC0/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cm2OsyvHt6MHWIKJk5O7kR5N/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4jielU139OSYZlezafZLkSet/full.png

Stroomverbruik in 2016 was ongeveer gelijk aan 2015. Gas is omhoog gegaan wegens gezinsuitbreiding (iets van 150-200m3 extra). Electra in 2017 daalt waarschijnlijk tot onder de 1800kWh. In 2018 heul heul misschien naar de 1600kWh: de verbeteringen gedaan in de loop van 2017 helpen in 2018 vanaf de eerste maand mee, plus minder thuiswerken. Quooker niet meegerekend uiteraard O-) .

De wasmachine is een verrassing: 60% meer inhoud en het ding verbruikt voor een wasje (zij het 40 of 60 graden) haast nog minder dan de vorige (welke ik, voor zijn tijd, redelijk zuinig achtte). De wasdroger tikt ook hard aan, ook al is het maar iets meer dan 1x per week.

Het afdichten van de vliering gaat wel wat opleveren: 16m2 schuin dak en een lap beton/baksteen van de schoorsteen die niet meer direct worden verwarmd door de binnenlucht. Isoleren is natuurlijk beter, maar de vliering kost nu inclusief verf ongeveer 250 euro aan materiaal en levert ook nog eens extra ruimte op (en het ziet er eindelijk eens netjes uit). Ook al stoken we alleen in de woonkamer en in de babykamer (thermostaatkraan op 17), de warmte vertrekt en-masse via de hal+trap naar de zolder. Het is daar in de winter best fris, een besparing van 50m3 gas op jaarbasis lijkt me wel het minimum.

Het enkelglas op de 1e verdieping gaan we ook vervangen. Dit zal een stuk meer besparen dan de vliering afdichten (kost ook ietsje meer). Isolatie van de bestaande dakkapel voorkomt dat we er wegbranden in de zomer en houdt de ergste kou buiten in de winter (het is nu een werkkamer).

Zonnepanelen: tot 2023 moeten we met salderen en 2200-2700kWh aardig rond kunnen komen. Financieel is dat iig optimaal, tegen die tijd zijn panelen naar verwachting weer goedkoper en kunnen we dan wel zien of we de achterkant van het huis ook volgooien. Wel alvast de omvormer zo kiezen dat 'ie over 5 jaar kan blijven hangen.

Douche WTW: langs de trap loopt een koof met alle leidingen, als daar een douche-WTW in te proppen valt dan is dat mooi. Ik ga de douche er niet voor open breken. De koof moet voor de quooker toch nog een keer open (om de warmwaterleiding naar de keuken af te doppen), dus kan dan mooi bekijken wat er mogelijk is. Het zal nog even puzzelen worden om te bekijken hoe dat met de huidige cv combineert. Huidige douchekop is redelijk (geen waterval, maar ook geen spaarkop met pis-straaltje) en hangt aan een thermostaatkraan.

• Gecko123
UUDIBUUDI schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:50:
Rijtjeshuis uit 1987, 120m2, Intergas 28/24 ketel. 3 personen. Beneden dubbelglas/hr++, 1e verdieping enkelglas, zolder dubbelglas. Tochtstrips, radiatorfolie, cv-leiding isolatie (grotendeels). Meestal iemand thuis. Tijdens het stookseizoen staat de thermostaat op 20, nachtverlaging naar 18. Verlichting is grotendeels led/spaarlamp. Sluipverbruikers veelal achter een schakelaar. A+++ wasmachine (2017/04), A++ warmtepompdroger (2017/04), vaatwasser en koelvriescombi uit 2010. Dagelijks douchen, 10 minuten (iets langer als de kleine meedoet).

We gebruiken regelmatig de oven en de actifry. De vaatwasser draait meestal om de dag (zolang we geen bezoek krijgen, lukt dat wel). Wasdroger gebruiken we alleen voor 60-graden was (handdoeken, sokken, ondergoed). En voor nachtelijke noodgevallen :-).

Changelog:
2015/09: start uitlezen slimme meter
2015/11: vanaf nu meestal iemand thuis.
2016/02: player 3 has entered the game
2016/03 .. 2016/06: G4 ledjes aanrecht+afzuigkap, diverse leds sfeerverlichting woonkamer
2016/11: droger buiten gebruik (kat had erin gepist, was niet meer te redden (had ook geen restwaarde overigens))
2016/12: aquarium de deur uit (-250kWh/jaar)
2017/03: knutselwerk aan cv leiding (met dank aan GoT) om flow te verbeteren
2017/04: wasmachine (5kg uit 2008 naar nieuwe 8kg A+++) en droger (el-cheapo luchtdroger uit 2006 @ 3,5-4kWh/run --> nieuwe A++ warmtepomp) vervangen. Samen plm. 400kWh/jaar (geschat)
2017/08: open vliering doorgetrokken (was: 2 slaapkamers op zolder (puntdak) met daarboven een open vliering, boven de trap was de boel nog open). 18mm underlayment, kieren dichtgekit
2017/08: Telfort ipv Ziggo (Modem van 11W naar 6W. Geen extra always-on wifi router meer nodig, bespaart nog eens 5W, dus -10W =~ -90kWh. TV nu via Knippr, dus ook geen STB meer nodig).

Planning:
2017:
- enkelglas 1e verdieping vervangen (5m2) door hr++.
- laatste loodjes qua isolatie en LED-vervanging
- zonnepanelen voorzijde (ZZO), ruimte voor 8 a 10 panelen schaduwvrij, 2400 a 3000Wp =~2200 a 2700kWh
2018:
- dakbedekking dakkapel laten vervangen en gelijk extra isolatie laten toevoegen
- quooker (of variant daarop) aanschaffen (maybe, maybe not)
- douche WTW (indien die in de trapkoof terecht kan)
Ooit:
- mechanische afzuiging vervangen/upgraden naar WTW.
- zonnepanelen op NNW (schaduwvrij passen er 8)

Interpretatie van grafiekjes: paars en blauw niet bij elkaar optellen! Paars is de reductie t.o.v. het jaar daarvoor.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Stroomverbruik in 2016 was ongeveer gelijk aan 2015. Gas is omhoog gegaan wegens gezinsuitbreiding (iets van 150-200m3 extra). Electra in 2017 daalt waarschijnlijk tot onder de 1800kWh. In 2018 heul heul misschien naar de 1600kWh: de verbeteringen gedaan in de loop van 2017 helpen in 2018 vanaf de eerste maand mee, plus minder thuiswerken. Quooker niet meegerekend uiteraard O-) .

De wasmachine is een verrassing: 60% meer inhoud en het ding verbruikt voor een wasje (zij het 40 of 60 graden) haast nog minder dan de vorige (welke ik, voor zijn tijd, redelijk zuinig achtte). De wasdroger tikt ook hard aan, ook al is het maar iets meer dan 1x per week.

Het afdichten van de vliering gaat wel wat opleveren: 16m2 schuin dak en een lap beton/baksteen van de schoorsteen die niet meer direct worden verwarmd door de binnenlucht. Isoleren is natuurlijk beter, maar de vliering kost nu inclusief verf ongeveer 250 euro aan materiaal en levert ook nog eens extra ruimte op (en het ziet er eindelijk eens netjes uit). Ook al stoken we alleen in de woonkamer en in de babykamer (thermostaatkraan op 17), de warmte vertrekt en-masse via de hal+trap naar de zolder. Het is daar in de winter best fris, een besparing van 50m3 gas op jaarbasis lijkt me wel het minimum.

Het enkelglas op de 1e verdieping gaan we ook vervangen. Dit zal een stuk meer besparen dan de vliering afdichten (kost ook ietsje meer). Isolatie van de bestaande dakkapel voorkomt dat we er wegbranden in de zomer en houdt de ergste kou buiten in de winter (het is nu een werkkamer).

Zonnepanelen: tot 2023 moeten we met salderen en 2200-2700kWh aardig rond kunnen komen. Financieel is dat iig optimaal, tegen die tijd zijn panelen naar verwachting weer goedkoper en kunnen we dan wel zien of we de achterkant van het huis ook volgooien. Wel alvast de omvormer zo kiezen dat 'ie over 5 jaar kan blijven hangen.

Douche WTW: langs de trap loopt een koof met alle leidingen, als daar een douche-WTW in te proppen valt dan is dat mooi. Ik ga de douche er niet voor open breken. De koof moet voor de quooker toch nog een keer open (om de warmwaterleiding naar de keuken af te doppen), dus kan dan mooi bekijken wat er mogelijk is. Het zal nog even puzzelen worden om te bekijken hoe dat met de huidige cv combineert. Huidige douchekop is redelijk (geen waterval, maar ook geen spaarkop met pis-straaltje) en hangt aan een thermostaatkraan.
Kwa woning specificaties komen we zeer overeen. Ik zie alleen dat je een lager E verbruik inschat van 1600-1800 kwH. Daar kom ik echt niet aan. Onderstaand mijn verbruiken. De wasmachine en droger zou bij vervangen zo'n 200 kWh minder zijn maar dan kom ik nog niet zo laag. Wat zie jij wat beter kan?

Meet-/aansluitpunt kwh per jaar
NAS, Modem, tv-ontvanger en tafellampen 167
TV 172
Koelkast 168
Keukenverlichting 18
Woonkamer verlichting 12
Badkamer 30
Combimagnetron 124
Oven 239
Slaapkamer 61
Wasmachine 238
Mechanische. Vent 58
CV 59
Droger 219
Strijkijzer 31
Koffiezetapparaat en flesverwarmer 73

Niet meetbaar:
vriezer 208
afzuigkap met verlichting 75
opladen apparaten 22
vaatwasser 219
plafonventilator 45
diverse keukenapparaten 91
tuinverlichting 14
overige verlichting 36

Totaal 2379 kWh

[ Voor 7% gewijzigd door Gecko123 op 24-08-2017 11:17 ]

• UUDIBUUDI
  • Niet online
Gecko123 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:14:
[...]

Kwa woning specificaties komen we zeer overeen. Ik zie alleen dat je een lager E verbruik inschat van 1600-1800 kwH. Daar kom ik echt niet aan. Onderstaand mijn verbruiken. De wasmachine en droger zou bij vervangen zo'n 200 kWh minder zijn maar dan kom ik nog niet zo laag. Wat zie jij wat beter kan?
Dat heb je mooi compleet in kaart gebracht. Ik heb zelf niet alles gemeten, ik heb me vooral op specifieke grootverbruikers en alle sluipverbruikers gericht.
Meet-/aansluitpunt kwh per jaar
NAS, Modem, tv-ontvanger en tafellampen 167
TV 172
Ik heb ook een nas (DS215j met 2 disks), maar die staat bijna altijd uit (aanzetten via een Wake-on-lan batchfile op de laptop, of gewoon op het knopje drukken voor het streamen naar de tv (daar staat ie naast)). Nas gaat na iets van 1 uur vanzelf weer uit. De tv-ontvanger zat bij ons op een knipschakelaar (harddisk recorder, trok in standby nog 14W). Opstarten van de recorder duurde dan een minuut of twee. De tv-ontvanger is sinds kort de deur uit (knippr).

Wij hebben geen tafellampen, we hebben vier dimbare plafondspots (led) boven de tafel. Schaar ik onder kamerverlichting.

NAS: bij ons naar schatting <15kWh
Modem + wifi router: voorheen 16W = 140kWh, vanaf vorige week 5W = 44kWh
TV: lastig te vergelijken. Onze TV+audioset+chromecast zijn samen 130W, met jouw verbruik kunnen wij dan (172 / (130 * 8,76)) * 24 = 3,6u per dag kijken.
Koelkast 168
Keukenverlichting 18
Woonkamer verlichting 12
Badkamer 30
Koelkast: heb ik niet gemeten, maar in mijn excelsheet staat een schatting van 175kWh.
Verlichting voor keuken, woonkamer, badkamer heb ik ook niet gemeten, maar lijken me vergelijkbaar. In de badkamer hebben we nu een 5 a 7W spaarlamp (plafonniere) en 3x 12W halogeen boven de spiegel.
Combimagnetron 124
Oven 239
Slaapkamer 61
Wasmachine 238
Mechanische. Vent 58
CV 59
Droger 219
Strijkijzer 31
Koffiezetapparaat en flesverwarmer 73
Magnetron en oven: geen idee wat we eraan kwijt zijn. 360kWh zou voor mijn gevoel aan de hoge kant zijn.
Slaapkamer: 61kWh lijkt me wat veel. Wij hebben 2x telefoonlader, een wekkerradio, twee spaarlampen aan het plafond en 1 op een nachtkastje. Als we aan de 10 komen is het denk ik al veel.
Wasmachine en droger: de oude had ik staan op 400kWh (was iets aan de lage kant denk ik) en 250kWh. De nieuwe heb ik nog niet gemeten, maar terugrekenend schat ik ze samen op 250kWh a 300kWh.
Mechanische ventilatie: 58 klinkt als een verbruik waar ik niet wakker van zal liggen.
CV: heb ik niet gemeten, 59 lijkt me niet vreemd.
Strijkijzer, koffiezetapparaat en flesverwarmer lijken me geen gekke hoeveelheden.
Niet meetbaar:
vriezer 208
afzuigkap met verlichting 75
opladen apparaten 22
vaatwasser 219
plafonventilator 45
diverse keukenapparaten 91
tuinverlichting 14
overige verlichting 36

Totaal 2379 kWh
Vriezer: hebben we niet (hebben een koelvriescombi, inbouw). Op basis van dit lijkt me 208kWh voor een nieuwe koelvriescombi wel wat veel, zeker als ie in de schuur staat.
Afzuigkap: 75 lijkt me veel, is uiteindelijk een grote ventilator toch? Je mechanische ventilatie doet minder. Ik heb bij ons de 12W halogeen lampjes vervangen door 4x 1,5W G4 led (zat een losse trafo in, die kon ik zo vervangen).
Vaatwasser: lijkt me geen gek verbruik
Plafondventilator: hebben we niet
keukenapparaten: kan ik weinig over zeggen, hoe meet je dit en wat zijn het?
tuinverlichting: netjes
overige verlichting: kan ik weinig over zeggen

Het hangt natuurlijk allemaal sterk af van gewoontes en behoeftes. Onze nas is bv alleen in gebruik voor het streamen en voor backups. Tv kijken doen we steeds meer op de laptop of tablet. Muziek luisteren doen we sinds juni niet meer via de tv maar via deze. Samen scheelt dat toch aardig wat kWh's zonder dat we er gevoelsmatig comfort voor inleveren.

Het telt ook nog mee dat mijn dochter nog niet de leeftijd heeft dat ze zelfstandig kWh's kan gaan verstoken :o. Nu is het niet meer dan een half uurtje Bumba op de tv als papa of mama gaat koken en that's it.

Ik heb je eerdere post ook ff bekeken. Ik zie daar niet echt laaghangend fruit. Als ik bekijk welk verbruik wij helemaal niet hebben:
vriezer 208 + plafondventilator 45
plus dat jullie met 4 personen zijn (meer verbruik van vaatwasser, wasmachine, droger, stelpost 100kWh)
dan kom je al op 2379-353=2026kWh uit. Dat is nog maar 226 boven mijn schatting van 1800.

Ik mis overigens de vijverpomp in het lijstje (7W = 61kWh). Neem aan dat die niet per ongeluk ergens anders onder valt? Vriezer in de schuur bv (wellicht op dezelfde groep?).

De posten "slaapkamer", "diverse keukenapparatuur" en "overige verlichting" zou je nog wat kunnen verduidelijken, daar kan ik nu niet zoveel over zeggen (grijs gebied a 180kWh). De post "NAS, Modem, tv-ontvanger en tafellampen" zou ik ook uitsplitsen, modem is in mijn optiek always-on, NAS verschilt per persoon (zonder wattage en verbruikspatroon valt er niet te vergelijken) en tafellampen zijn al helemaal per huishouden verschillend :-).

Ook zou je kunnen inschatten hoe vaak de wasmachine/droger/vaatwasser aangaan. In onze wasmachine+droger kan overigens 8kg, laadcapaciteit zou wellicht ook nog een verschilletje kunnen geven.

[ Voor 0% gewijzigd door UUDIBUUDI op 24-08-2017 21:50 . Reden: typo (2x) ]

• Gecko123
UUDIBUUDI schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:00:
[...]

Dat heb je mooi compleet in kaart gebracht. Ik heb zelf niet alles gemeten, ik heb me vooral op specifieke grootverbruikers en alle sluipverbruikers gericht.

[...]

Ik heb ook een nas (DS215j met 2 disks), maar die staat bijna altijd uit (aanzetten via een Wake-on-lan batchfile op de laptop, of gewoon op het knopje drukken voor het streamen naar de tv (daar staat ie naast)). Nas gaat na iets van 1 uur vanzelf weer uit. De tv-ontvanger zat bij ons op een knipschakelaar (harddisk recorder, trok in standby nog 14W). Opstarten van de recorder duurde dan een minuut of twee. De tv-ontvanger is sinds kort de deur uit (knippr).

Wij hebben geen tafellampen, we hebben vier dimbare plafondspots (led) boven de tafel. Schaar ik onder kamerverlichting.

NAS: bij ons naar schatting <15kWh
Modem + wifi router: voorheen 16W = 140kWh, vanaf vorige week 5W = 44kWh
TV: lastig te vergelijken. Onze TV+audioset+chromecast zijn samen 130W, met jouw verbruik kunnen wij dan (172 / (130 * 8,76)) * 24 = 3,6u per dag kijken.

[...]

Koelkast: heb ik niet gemeten, maar in mijn excelsheet staat een schatting van 175kWh.
Verlichting voor keuken, woonkamer, badkamer heb ik ook niet gemeten, maar lijken me vergelijkbaar. In de badkamer hebben we nu een 5 a 7W spaarlamp (plafonniere) en 3x 12W halogeen boven de spiegel.

[...]

Magnetron en oven: geen idee wat we eraan kwijt zijn. 360kWh zou voor mijn gevoel aan de hoge kant zijn.
We hebben een behoorlijke groot gasfornuis met een elektrische oven. Gebruiken we 2 keer per week. Ik schat dat deze per keer zo´n 2,2 kWh verbruikt. Ben hem nu voor een week of 4 aan het meten. Onze combimagnetroon heeft ook een oven, die gebruik voor broodjes afbakken 0,4 kWh. Die gebruiken we dus nu daarvoor >:)
Slaapkamer: 61kWh lijkt me wat veel. Wij hebben 2x telefoonlader, een wekkerradio, twee spaarlampen aan het plafond en 1 op een nachtkastje. Als we aan de 10 komen is het denk ik al veel.
Wasmachine en droger: de oude had ik staan op 400kWh (was iets aan de lage kant denk ik) en 250kWh. De nieuwe heb ik nog niet gemeten, maar terugrekenend schat ik ze samen op 250kWh a 300kWh.
Mechanische ventilatie: 58 klinkt als een verbruik waar ik niet wakker van zal liggen.
CV: heb ik niet gemeten, 59 lijkt me niet vreemd.
Strijkijzer, koffiezetapparaat en flesverwarmer lijken me geen gekke hoeveelheden.

[...]

Vriezer: hebben we niet (hebben een koelvriescombi, inbouw). Op basis van dit lijkt me 208kWh voor een nieuwe koelvriescombi wel wat veel, zeker als ie in de schuur staat.
+208
Afzuigkap: 75 lijkt me veel, is uiteindelijk een grote ventilator toch? Je mechanische ventilatie doet minder. Ik heb bij ons de 12W halogeen lampjes vervangen door 4x 1,5W G4 led (zat een losse trafo in, die kon ik zo vervangen).
+65
Vaatwasser: lijkt me geen gek verbruik
Plafondventilator: hebben we niet
+45
keukenapparaten: kan ik weinig over zeggen, hoe meet je dit en wat zijn het?
broodbakmachine en af en toe wat randapparatuur,
tuinverlichting: netjes
3*2 watt led :)
overige verlichting: kan ik weinig over zeggen
lampje voorraadkast schuur, hal beneden en boven worden amper gebruikt maar zijn nog gloeilampen/halogeen
Het hangt natuurlijk allemaal sterk af van gewoontes en behoeftes. Onze nas is bv alleen in gebruik voor het streamen en voor backups. Tv kijken doen we steeds meer op de laptop of tablet. Muziek luisteren doen we sinds juni niet meer via de tv maar via https://tweakers.net/pric...k-mini-ii-zwart.html]deze. Samen scheelt dat toch aardig wat kWh's zonder dat we er gevoelsmatig comfort voor inleveren.

Het telt ook nog mee dat mijn dochter nog niet de leeftijd heeft dat ze zelfstandig kWh's kan gaan verstoken :o. Nu is het niet meer dan een half uurtje Bumba op de tv als papa of mama gaat koken en that's it.

Ik heb je eerdere post ook ff bekeken. Ik zie daar niet echt laaghangend fruit. Als ik bekijk welk verbruik wij helemaal niet hebben:
vriezer 208 + plafondventilator 45
plus dat jullie met 4 personen zijn (meer verbruik van vaatwasser, wasmachine, droger, stelpost 100kWh)
dan kom je al op 2379-353=2026kWh uit. Dat is nog maar 226 boven mijn schatting van 1800.

Ik mis overigens de vijverpomp in het lijstje (7W = 61kWh). Neem aan dat die niet per ongeluk ergens anders onder valt? Vriezer in de schuur bv (wellicht op dezelfde groep?).

De posten "slaapkamer", "diverse keukenapparatuur" en "overige verlichting" zou je nog wat kunnen verduidelijken, daar kan ik nu niet zoveel over zeggen (grijs gebied a 180kWh). De post "NAS, Modem, tv-ontvanger en tafellampen" zou ik ook uitsplitsen, modem is in mijn optiek always-on, NAS verschilt per persoon (zonder wattage en verbruikspatroon valt er niet te vergelijken) en tafellampen zijn al helemaal per huishouden verschillend :-).

Ook zou je kunnen inschatten hoe vaak de wasmachine/droger/vaatwasser aangaan. In onze wasmachine+droger kan overigens 8kg, laadcapaciteit zou wellicht ook nog een verschilletje kunnen geven.
3 personen en geen vijverpomp. Bedankt voor je uiteenzetting. Slaapkamer is naast de laders en spaarlampjes ook de tv en tv-ontvanger (snachts en overdag al op schakelklok gezet).
De wasmachine en droger hebben inderdaad toch een groter effect dan ik inschat. Ik zou wel graag zon applicatie als plugwise met 9 meetmpunten willen hebben maar ik vind 300 euro hiervoor uitgeven een beetje onzinnig.

Ik heb deze nu een paar keer een weekje gemeten maar blijft lastig omdat deze nooit vol zit. Soms meet ik een droogbeurt 4,5 kWh en soms maar 1,2kWh. Wasmachine is wat constanter 0,4 en 1,2 kWh maar ook lang niet altijd vol en soms op 40 of 60 graden. Ik ga deze afzonderlijk gewoon 4 weken meten ofzo.

Goed vergelijkingsmateriaal :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 24-08-2017 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gecko123 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 17:07:
[...]
De wasmachine en droger hebben inderdaad toch een groter effect dan ik inschat. Ik zou wel graag zon applicatie als plugwise met 9 meetmpunten willen hebben maar ik vind 300 euro hiervoor uitgeven een beetje onzinnig.

Ik heb deze nu een paar keer een weekje gemeten maar blijft lastig omdat deze nooit vol zit. Soms meet ik een droogbeurt 4,5 kWh en soms maar 1,2kWh. Wasmachine is wat constanter 0,4 en 1,2 kWh maar ook lang niet altijd vol en soms op 40 of 60 graden. Ik ga deze afzonderlijk gewoon 4 weken meten ofzo.
Wij hebben nu 18 stekkers actief en ik was er van plan nog een paar bij te gaan kopen... het gaat mij niet alleen om geld te besparen, maar ook om het milieu te besparen. En ik had er een leuk programmeer projectje bij als hobby :D

De wasmachine hebben we ook even op een stekker gehad, maar ik wilde eigenlijk liever de close-in boiler meten (en kunnen schakelen). En die zit samen met de stekker van de wasmachine in zo'n overload beveiliging (als de wasmachine aan gaat, kan de close-in boiler niet aan) En twee plugwise stekkers naast elkaar paste niet... (droogtrommel hebben we niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:01:
[...]

Wij hebben nu 18 stekkers actief en ik was er van plan nog een paar bij te gaan kopen... het gaat mij niet alleen om geld te besparen, maar ook om het milieu te besparen. En ik had er een leuk programmeer projectje bij als hobby :D
FTFY O-)

Das namelijk een beste investering om je apparatuur te meten aan verbruik :| maar goed prima om een hobby te hebben! Al kosten al die stekkers ook een goede 180kwh per jaar (1,2 watt verbruik, 24 uur per dag) en dus 30 euro per jaar. Ben benieuwd of je door het loggen ook daadwerkelijk energie bent gaan besparen?

Gebruik zelf een voltcraft energy monitor 3000 om apparaten te meten. Weekje inpluggen, en je hebt een prima idee wat je gemiddeld verbruikt bij een apparaat (of een set apparaten, als je het op een stekkerdoos aansluit zoals mijn aquarium). 24 uur per dag per apparaat logging is mij wat te gek... logging van volledige gebruik ik voor mij genoeg. Helaas nu ik zonnepanelen heb ik dat een stuk lastiger aangezien de slimme meter terugdraait en niet de zonnepanelen apart bij houd. Dus nu moet ik de opwekgegevens van het "verbruik" aftrekken om het daadwerkelijke verbruik te achterhalen 8)7

En helaas ook dit jaar pas begonnen met loggen in Domoticz... (sinds dit jaar pas een slimme meter) dus geen vergelijkingsmateriaal helaas. Ik heb wel even gekeken hoe Augustus tot nu toe gaat:

Geschat verbruik augustus, geextrapoleerd van1-24 augustus, 3 persoons huishouden:
Verbruik Electra: 277,7 kwh
Opwekking Electra: 439 kwh
Verbruik Gas: 32,3 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 08:49:
[...]

FTFY O-)

Das namelijk een beste investering om je apparatuur te meten aan verbruik :| maar goed prima om een hobby te hebben! Al kosten al die stekkers ook een goede 180kwh per jaar (1,2 watt verbruik, 24 uur per dag) en dus 30 euro per jaar. Ben benieuwd of je door het loggen ook daadwerkelijk energie bent gaan besparen?
Ja. Ipv van 80W, gebruikt onze nas "nog maar" 40W. De TV in de slaapkamer heeft geen sluimerverbruik meer van 10W, maar van 1W (mediaplayer vervangen door een zuiniger)

Maar ik gebruik ze niet alleen om te meten, maar ook om te schakelen.
Ik zet nu ook mijn PC (en alle randapparatuur muv wat opladers) ook 's nachts uit, scheelt toch even 20Wh per uur (omdat ik het nu heel makkelijk met de app aan kan zetten zodra ik wil gaan computeren). Totale besparing is ongeveer 10kWh per maand.
De close-in boiler in de bijkeuken ging heel vaak aan, nu niet meer als we toch niet thuis zijn. Scheelt toch even 3kWh per maand. Besparing is ruim 2kWh per maand.

We hebben geprobeerd te besparen door losse apparaten te meten, maar dat schoot gewoon niet op, doordat met name weekdagen en weekenddagen nogal verschillend zijn. En dan vergeet je weer te kijken, waardoor je 24 uur met 28 zit te vergelijken, etc. Dus toen we vorig jaar die slimme meter kregen, hebben we het gelijk maar goed aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Wailing_Banshee dat klinkt nog best handig inderdaad. Na het meten maar eens kijken of dat handig is...

En de Voltcraft heeft geheugen, en houd dus het verbruik per dag bij. Ook kan je een estimate laten uitrekenen wat die per week verbruikt. Dat wordt natuurlijk nauwkeuriger hoe langer je hem laat zitten...

Maar randapparatuur schakelen zou nog wel een optie zijn. Zeker op zolder voor alle consoles ed. Eerst maar eens meten wat het verbruik is in standby, en dan kijken of ik iets kan vinden wat ik kan integreren met mijn Logitech remotes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:30:
@Wailing_Banshee dat klinkt nog best handig inderdaad. Na het meten maar eens kijken of dat handig is...

En de Voltcraft heeft geheugen, en houd dus het verbruik per dag bij. Ook kan je een estimate laten uitrekenen wat die per week verbruikt. Dat wordt natuurlijk nauwkeuriger hoe langer je hem laat zitten...
Voor iets als een koeklast/vriezer is het een beetje overkill. Die hebben over het algemeen een heel regelmatig verbruik.

Verbruik koelkasten
Dit is bijv. het verbruik van onze koelkasten (de lage korte is uit 2010 ongeveer, die hoge lange uit 2001).

Maar dingen als computers is heel lastig te meten wat sluipverbruik is, tenzij je per uur gaat kijken:
computer verbruik werkdag
Computer verbruik op een werkdag (sluipverbruik is met name het wifi access point wat ook op de stekkerdoos zit, probeer m'n partner nog zo ver te krijgen dat ik die ook mag schakelen)

Computer verbruik vrije dag
Of computer verbruik op een dag waarop m'n partner z'n vrije dag heeft (36-urige werkweek)

Het verbruik van dat stekkerblok varieert van 375Wh tot 1.5kWh per dag.

(we hebben zo'n voltacraft, leuk ding, maar ik miste toch wel die dag overzichten als de dagen NIET gelijk zijn!)

(die gaten zijn trouwens nog een bug in m'n weergave :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
Onderstaande excelfile gebruikte ik om het overzicht te krijgen. Niet helemaal up-to-date (heb het even opgeschoond en wat voorbeelden erin gezet), maar het idee is hopenlijk duidelijk, grijze velden zijn in te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qePkXFpvalldSvBSFwvdKoPP/full.png

Het verbruik kan erin op allerlei manieren, dat maakt het makkelijk om even wat stelposten erin te gooien op basis van b.v. leefgewoontes. Was voor mij de manier om met een energy logger 4000 en de slimme meter de boel in kaart te brengen en aan te vullen met stelposten.

"Overig verbruik" wordt uitgerekend op basis van het ingevulde verwachte jaarverbruik minus de som van bovenstaande lijst. De post is wel groot, maar dingen als oven, stofzuiger, magnetron, strijkijzer of waterkoker gebruiken we toch alleen als we het nodig hebben en gaan we niet prematuur vervangen, zelf al zijn ze iets onzuiniger in het verbruik.

Edit: dropbox linkje

[ Voor 6% gewijzigd door UUDIBUUDI op 25-08-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
1-persoonshuishouden, rijtjeshuis 1986, geen gasaansluiting, all-electric, 5 kW mitsubsidie, douchewtw, 7,25 kW doorstromer, Grohe red, inductie, PV op zuid en noord.

Augustus 2017
verbruikt: 188 kWh
opgewekt: 593 kWh
gas: nvt

2017 YTD
verbruikt: 1940 kWh
opgewekt: 4093 kWh

Werkelijk verbruik ligt een beetje hoger, ik heb 3x SF paneeltjes die invloed hebben op de verbruiks kWh meter tellerstand. (direkt verbruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:14
Wat een interessant topic! Sinds 1 mei hebben wij een vrijstaande woning uit 1990 waar ik direct 4130 Wp zonnepanelen op heb laten leggen. Verder heb ik vrijwel in het hele huis led verlichting ingedraaid. Ik heb een Iungo in mijn slimme meter geprikt waarmee ik het verbruik electra en gas monitor. Dat gas verbruik is in de maanden juli en augustus beperkt gebleven tot <10 kuub per maand, vwb electra heb ik 200 kWh verbruikt en 700 kWh terug geleverd (juli & augustus). Wat opvallend is is een vrij constant sluipverbruik s nachts van ca 85 watt. Wij hebben een vriezer en een koelkast (A++) en een NAs en Experiabox die 24X7 draaien. Daarnaast natuurlijk nog een aantal wekkerradio's en een led tv & tv ontvanger op de ouderslaapkamer die altijd stand-by staan. Tot slot nog regelmatig wat in opladers zoals mobiele telefoons, tablets en tandenborstel. Mijn kinderen slapen met een lampje aan dus welbeschouwd is die 85 watt snachts best laag.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

peacelord schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 06:58:
...
Wat opvallend is is een vrij constant sluipverbruik s nachts van ca 85 watt. Wij hebben een vriezer en een koelkast (A++) en een NAs en Experiabox die 24X7 draaien. Daarnaast natuurlijk nog een aantal wekkerradio's en een led tv & tv ontvanger op de ouderslaapkamer die altijd stand-by staan. Tot slot nog regelmatig wat in opladers zoals mobiele telefoons, tablets en tandenborstel. Mijn kinderen slapen met een lampje aan dus welbeschouwd is die 85 watt snachts best laag.
Een huis van 1990 zal ook vast centrale afzuiging hebben. Heb je deze al vervangen door een zuinige DC ventilator (zoiets bijvoorbeeld)

Mijn verbruik
1-persoonshuishouden, halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3, L/L warmtepomp, 2 elektraboilers, elektrische motor

Augustus 2017
verbruikt: 202 kWh (waarvan 1 kWh voor de warmtepomp en 43 kWh voor de E motor)
opgewekt: 411 kWh
gas: 0,00 m3
water: 0,78 m3 (+ 0,20 m3 regenwater)
benzine: 23,5 liter (401 km met de auto)

Afgelopen 12 maanden
verbruikt: 2918 kWh (waarvan 1011 kWh voor de warmtepomp en 316 kWh voor de E motor)
opgewekt: 3314 kWh
gas: 4,6 m3
water: 10,37 m3 (+ 1,0 m3 regenwater)
benzine: 529 liter (7902 km met de auto, 1358 km met de motor)

Sinds 15 april ook een close-in elektraboiler voor de douche, dus sindsdien verbruik ik geen gas meer. Door slim schakelen komt 45,1% van mijn verbruik rechtstreeks vanaf de zonnepanelen en lever ik 'slechts' 59,7% van de zonnestroom terug aan het net (normaal gesproken zit dit misschien op de 75%). Alvast voorbereid op het afschaffen van de saldering. Voorschot elektriciteit + gas € 8,- in de maand

[ Voor 45% gewijzigd door antonboonstra op 01-09-2017 09:04 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Graaddagen 70, augustus 2013: 46 graaddagen(mijn referentiepunt en begin tweaken).

augustus 2013
Gas: 18 m3, 0,000 m3/grddg
Elek. verbruik totaal: 360 kWh
Elek opwek: 386 kWh

augustus 2017
Elek: verbruik totaal: 364 kWh (waarvan WP: 34 kWh)
Elek. opwek: 721 kWh

Vanaf 16 april vaste verbruik voor warm water en koken omhoog door 2 (tijdelijk) extra inwonenden.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:11
Hier word ik best vrolijk van :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bjLspjkWinynLE8rjW704Whp/full.jpg

Panelen zijn er eind mei op gekomen. Maar de beste maanden heb ik nu natuurlijk wel gehad.
We werken beiden veel, ons verbruik op een werkdag is daardoor maar 3.5 - 4kWh. In het weekend rond de 5-6 kWh als we een wasje draaien etc.

Via domotica draai ik alle sluipverbruikers de nek om als er niemand meer thuis is. Zie ook Serieus elektriciteit besparen voor meer tips om stroomverbruik te drukken.
Rustverbruik is 85W.

[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 01-09-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:29

DON PAPA

Tweaker-fan

Tussenwoning 1972 (150 m2) (2 personen altijd iemand thuis)
Grote schuifpui op NW

Januari 2017
Elektriciteit: 213 kWh
Gas: 104 m3 (0,172 m3/graaddag)

Februari 2017
Elektriciteit: 199 kWh
Gas: 83 m3 (0,171 m3/graaddag)

Maart 2017
Elektriciteit: 195 kWh
Gas: 34 m3 (0,078 m3/graaddag)

April 2017
Elektriciteit: 208 kWh
Gas: 15 m3 (0,023 m3/graaddag)

Mei 2017
Elektriciteit: 211 kWh
Gas: 8 m3 (0,000 m3/graaddag)

Juni 2017
Elektriciteit: 215 kWh
Gas: 6 m3 (0,000 m3/graaddag)

Juli 2017
Elektriciteit: 217 kWh
Gas: 7 m3 (0,000 m3/graaddag)

Augustus 2017
Elektriciteit: 226 kWh
Gas: 12 m3 (0,000 m3/graaddag)

Verwarming stond uit vanaf 1-5-2017 tot ??-??-????

Totaal verbruik vanaf 01-01-2016 tot 31-12-2016
Elektriciteit: 2619 kWh
Gas: 581 m3

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 03-02-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Augustus 2017

Elektriciteit verbruikt : 278,3 kWh
Elektriciteit opgewekt : 289,3 kWh

Gas: 15 m3

Vergeleken de periode Januari tot eind Augustus met vorig jaar zitten we tot nu toe op 106 m3 gas minder verbruik.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:14
antonboonstra schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:35:
[...]

Een huis van 1990 zal ook vast centrale afzuiging hebben. Heb je deze al vervangen door een zuinige DC ventilator (zoiets bijvoorbeeld)
Nee, gelukkig geen centrale afzuiging oid. Geen geruis is huis. Als we willen ventileren zetten we wat ramen open. En er zitten ook roosters in een aantal ramen.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

4persoons huishouden. 2onder1kap 1993, 535m3, 4000Wp PV. Orginele dubbelglas. Gas alleen voor sww. Sporadisch in de winter de CV een keer aan. Rest op pelletkachel.

Augustus 2017

Elec 182,27kWh (10dagen "op" vakantie geweest)
Opgewekt PV 480,27kWh
Gas 13,01m3
Water 4,06m3

[ Voor 4% gewijzigd door Atomic2005 op 02-09-2017 12:30 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

5 persoons huishouden, altijd iemand thuis, rijtjes huis 400 m3, pui op zuid, 6700Wp pv, warmtepomp, boiler voor sww, grohe red duo en inductiekookplaat in de keuken, alles A++ of beter en een shitload aan spullen met een stekker, enz enz.

Verbruik aug 2017

Elektra 431 kWh
Pv opgewekt 734 kWh
Gas 0 m3 *O* (afgesloten)
Water meet ik niet

Opgesplitst / gasvervangers

Grohe red duo keuken: 33,4 kWh
E- boiler sww: 96,6kWh
Warmtepomp 10 kWh (stand-by)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
2 persoons huishouden altijd iemand aanwezig.
Vrijstaande woning 1998, 600m3.
Inductie koken, 4.590 Wp Pv

augustus 2017 (2016)
Elektra verbruik 305 (306) kWh
Gas verbruik 10 (24) m3
Pv opgewekt 490 (509) kWh

januari t/m augustus 2017 (2016)
Elektra verbruik 2.656 (2.689) kWh
Gas verbruik 948 (1.141) m3
Pv opgewekt 3.080 (837) kWh vanaf 14-7-2016

Binnenkort nieuwe (DC) mechanische ventilatie.
Bezig met warmtepomp. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:17
Alleenstaand, Geschakelde 2-onder-1-kap (2005), Inductie, 2900 Wp zonnepanelen.

2017:
MaandVerbruikt (kWh)Teruggeleverd (kWh)Opgewekt (kWh)
Januari885874
Februari856890
Maart80219250
April62268310
Mei53352405
Juni57337400
Juli56330389
Augustus56285330
Totaal53919192251

[ Voor 8% gewijzigd door adjego op 05-09-2017 13:08 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Hmm bizar, ik zit sinds januari nu bij Nuon en heb sinds enkele maanden terug een slimme meter. Ik keek een poos geleden naar het verbruik op hun website en zag een vreemde verwachting nadat ik de gegevens rechtstreeks van de meter invulde, namelijk 35% minder stroom verbruik dit jaar. Ze (Nuon) zeggen dat om de 2 maanden het ook automatisch wordt uitgelezen, maar ook vandaag hetzelfde resultaat.

Details
code:
1
2
3
4
Verwachting
3.394 kWh
Verwacht bij huidig verbruik
2.189 kWh

Ik heb echt geen idee hoe dit kan eigenlijk, heel grof gezegd zit ik op 60 kwh stroomverbruik (I & II) per week (jaarlijk steeds opnieuw berekend). 60x52 = 3120. En ik geef zoals je bij 'verwachting' ziet altijd 200-300 kwh hoger op. Ik heb het idee dat ze het verbruik maar tot de dag vandaag weergeven en dit geen prognose is, dat klinkt logischer gezien er nog 15 weken (x60kwh) te gaan zijn, waarop ik op 3090 uit zou komen, waarbij er dan nog ongeveer 300kwh extra gerekend kan worden gezien er tijdens de wintermaanden meer stroom verbruikt wordt.

Vreemd is ook wel dat het gas wel volgens verwachting verbruikt, het scheelt 1%. Waar zit de discrepantie :|

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jaarrekening binnen hier :)
1435kWh
48m3 gas
Totale kosten 104,- p/j

Aankomend jaar dus zonder gaskosten van 200,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
1-persoonshuishouden, rijtjeshuis 1986, geen gasaansluiting, all-electric, 5 kW mitsubsidie, douchewtw, 7,25 kW doorstromer, Grohe red, inductie, PV op zuid en noord.

September 2017
verbruikt: 219 kWh
opgewekt: 437 kWh

2017 YTD
verbruikt: 2164 kWh
opgewekt: 4531 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

5 persoons huishouden, altijd iemand thuis, rijtjes huis 400 m3, pui op zuid, 6700Wp pv, 7kW warmtepomp, 2x boiler voor sww, grohe red duo en inductiekookplaat in de keuken, alles A++ of beter en een shitload aan spullen met een stekker, enz enz.

Verbruik sept 2017

Elektra 482,9 kWh
Pv opgewekt 496,8 kWh
Geen gas
Water meet ik niet

Opgesplitst / gasvervangers

Grohe red duo keuken: 35,6 kWh
E- boiler sww: 94,5 kWh
Warmtepomp 35 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

4persoons huishouden. 2onder1kap 1993, 535m3, 4000Wp PV. Orginele dubbelglas. Gas alleen voor sww. Sporadisch in de winter de CV een keer aan. Rest op pelletkachel.

Verbruik September 2017

Elec verbruik 221.57kWh
Elec opgewekt 334,57kWh
Gas 20,76m3
Water 5,45m3

2017 YTD
Elec verbruik 2053,96kWh
Elec opgewekt 3453,96kWh
Gas 231,35m3
Water 46,74m3

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
2 persoons huishouden, altijd iemand thuis
vrijstaande woning 1998 600m3
Inductie koken
Pv 4.590Wp

september 2017 (2016)
elektra verbruik 269kWh (288)
gas verbruik 21m3 (21)
elektra opgewekt 314kWh (444) 30% minder :(

januari t/m september 2017 (2016)
elektra verbruik 2.927kWh (2.985)
gas verbruik 980m3 (1.162m3)
elektra opgewekt 3.394kWh (1.281) vanaf 22-7-2016

Bezig met warmtepomp en extra panelen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:11
Gezin drie personen, rijwoning 400m³ . verw aardgas met vloerverwarming.

September 17:
Gas: 8,4m³ (warm water)
Elek: 102 kWh
Water: 1,2m³

YTD 2017
Gas: 296m³
Elek: 921kWh
Water: 9,7m³

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Grote schuifpui op NW

Januari 2017

Februari 2017

Maart 2017

April 2017

Mei 2017

Juni 2017

Juli 2017

Augustus 2017

September 2017
Elektriciteit: 216 kWh

Verwarming stond uit vanaf 1-5-2017 tot 29-10-2017

[ Voor 12% gewijzigd door DON PAPA op 03-02-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wozmro schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:22:
Gezin drie personen, rijwoning 400m³ . verw aardgas met vloerverwarming.

September 17:
Gas: 8,4m³ (warm water)
Elek: 102 kWh
Water: 1,2m³

YTD 2017
Gas: 296m³
Elek: 921kWh
Water: 9,7m³
1,2 m3 aan water waar een gedeelte ook nog koud is neem ik aan zoals wc enz en daar heb je 8,4 m3 gas nodig?
Is dat niet veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Mijn verbruik
1-persoonshuishouden, halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3, L/L warmtepomp, 2 elektraboilers, elektrische motor

September 2017
verbruikt: 181 kWh (waarvan 16 kWh voor de warmtepomp en 33 kWh voor de E motor)
opgewekt: 288 kWh
water: 0,73 m3 (+ 0,28 m3 regenwater)
benzine: 24,7 liter (433 km met de auto)

Afgelopen 12 maanden
verbruikt: 2928 kWh (waarvan 1026 kWh voor de warmtepomp en 305 kWh voor de E motor)
opgewekt: 3.284 kWh
gas: 4,19 m3
water: 10,33 m3 (+ 1,24 m3 regenwater)
benzine: 539 liter (8063 km met de auto, 1358 km met de motor)

Sinds 15 april ook een close-in elektraboiler voor de douche, dus sindsdien verbruik ik geen gas meer. Door slim schakelen komt 45,7% van mijn verbruik rechtstreeks vanaf de zonnepanelen en lever ik 'slechts' 58,4% van de zonnestroom terug aan het net (normaal gesproken zit dit misschien op de 75%). Alvast voorbereid op het afschaffen van de saldering. Voorschot elektriciteit + gas € 8,- in de maand

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Graaddagen 145, september 2013: 122 graaddagen(mijn referentiepunt en begin tweaken).

september 2013
Gas: 63 m3, 0,352 m3/grddg
Elek. verbruik totaal: 410 kWh
Elek opwek: 183 kWh

september 2017
Gas: 20 m3, 0,000 m3/grddg
Elek: verbruik totaal: 438 kWh (waarvan WP: 93 kWh)
Elek. opwek: 468 kWh

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Sept 2016
Gas: 7 m3,
Verbruikt: 80,3 kWh
Opgewerkt: 175,9 kWh

Sept 2017
Gas: 8,2 m3,
Verbruikt: 74,6 kWh
Opgewerkt: 129,8 kWh

Zon heeft niet goed zijn best gedaan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

2-onder-1 kap uit 2007 (Net B-label, tegen A aan), 4 persoons huishouden (2 vol, 2 kind) waarvan meestal 3 thuis. Geen panelen, overal LED verlichting. Overdag veel TV (+ automatisch receiver) + 2 aquariums.

Stroom laag: 115 kWh
Stroom hoog: 116 kWh
Totaal stroom: 231 kWh
Gas: 23,232 m3

[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 01-10-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:11
Rol-Co schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 11:40:
[...]

1,2 m3 aan water waar een gedeelte ook nog koud is neem ik aan zoals wc enz en daar heb je 8,4 m3 gas nodig?
Is dat niet veel?
Voor wc en wasmachine gebruiken we regenwater.

Maar mogelijk is het relatief veel, ja. Wij hebben een boiler van 100L die 1x per dag bij warmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wozmro schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:04:
[...]

Voor wc en wasmachine gebruiken we regenwater.

Maar mogelijk is het relatief veel, ja. Wij hebben een boiler van 100L die 1x per dag bij warmt.
Gas boiler ?
Gauw weg dat ding en elektrisch, dat scheelt je een beetje geld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

TvanW schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:21:
Bezig met warmtepomp en extra panelen >:)
Vorige maand ook al 'bezig met warmtepomp'. Wat gaat het worden en wanneer komt ie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 19:24

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis(werkend)) + 3 kinderen onder de 8 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned (niet meer in gebruik voor verwarmen) , stook temp op 19, koken op gas, om de dag bad (kinderen) en om de dag douchen (volwassenen). Verwarmen wordt gedaan met een L/L (Daikin FTXM). Greenchoice als energieleverancier

September: (Note: de meter blijft hangen op laagtarief sinds overstap naar Greenchoice afgelopen maand)

Elec Hoog: 13 kWh
Elec Laag: 269.26 kWh
Elec Totaal: 282.62 kWh
Gas: 12.243m³
Water: 8.47 m³

YTD:

Elec Hoog: 1557 kWh
Elec Laag: 1711.18 kWh
Elec Totaal: 3268.18 kWh
Gas: 133.72 m³
Water: 76.5 m³

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 02-10-2017 09:37 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

2-persoonshouden, vrijstaand huis uit 1900, verwarming en koken op gas

September 2017
Bruto verbruik: 417kWh
Opgewekt: 226kWh
Netto verbruik: 304kWh
Gas: 37m3

Kan merken dat het een koude september was, de hoeveelheid gebruikt gas is verdubbeld t.o.v. augustus :p (kan het niet vergelijken met september vorig jaar, de waarden daarvan zijn verdacht omdat de meter toen stuk is gegaan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
antonboonstra schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:27:
[...]

Vorige maand ook al 'bezig met warmtepomp'. Wat gaat het worden en wanneer komt ie >:)
:+
We gaan hem waarschijnlijk vandaag bestellen, nog ff melken >:)
Het wordt de techneco Loria duo. oOo
twijfel alleen nog tussen de 6008 en de 6010 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ook maar eens een overzichtje voor September:
  • 2-persoonshuishouden (24 uur en 32 uur per week werk
  • Eindwoning uit 1998
  • 2240Wp zonnepanelen op Zuid-Oost
  • Inductie-plaat en vloerverwarming
  • Verbruikt: 142.42 kWh
  • Opgewekt (7 sept lagen ze erop): 123.75kWh
  • Netto: 18.67kWh
Ik heb aardig mijn best gedaan ons sluipverbruik als we weg of slapen te verlagen en dat is nu 45W gemiddeld. Belangrijkste was de NAS + router + switch uit als we tukken, de hifi-hoek op een aparte schakelaar en uit zetten als ie niet nodig is.

Al met al, best tevreden. We hopen op ongeveer 1800kWh verbruik te komen en met onze zonnepaneeltjes dus hopelijk op netto 0.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch59
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-02-2019
Waah schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:57:
@dutch59 al eens gekeken naar Gas besparen door middel van CV tuning deel II aangezien je erg bezig lijkt met verbruik ed. is daar waarschijnlijk veel meer te halen dan met vlamverkleiners/stomen.
zelf gebruik ik zo'n stoompan voor de gekookte aardappels. Anders laat ik ze altijd verbranden, en dat kan met stoom niet :9
CV heb ik al getund :) , ik monteer ook combiketels, dus weet er alles van, overigens adviseer ik ook altijd leiding isolatie, zowel voor de aan- en afvoer water, of de ketel in een kast of op zolder hangt, leiding isolatie naast ketel tuning is ook belangrijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Grote schuifpui op NW

Januari 2017

Februari 2017

Maart 2017

April 2017

Mei 2017

Juni 2017

Juli 2017

Augustus 2017

September 2017
Elektriciteit: 216 kWh

Oktober 2017
Elektriciteit: 207 kWh
Gas: 14 m3 (0,016 m3/graaddag)

Verwarming stond uit vanaf 1-5-2017 tot 29-10-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:18
TvanW schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:23:
[...]

:+
We gaan hem waarschijnlijk vandaag bestellen, nog ff melken >:)
Het wordt de techneco Loria duo. oOo
twijfel alleen nog tussen de 6008 en de 6010 8)7
Welke is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Mijn verbruik

oktober 2017
verbruikt: 216 kWh (waarvan 35 kWh voor de warmtepomp en 41 kWh voor de E motor)
opgewekt: 183 kWh
water: 0,73 m3 (+ 0,30 m3 regenwater)
benzine: 29,7 liter (483 km met de auto en 44 km met de motor)

Afgelopen 12 maanden
verbruikt: 2930 kWh (waarvan 1017 kWh voor de warmtepomp en 310 kWh voor de E motor)
opgewekt: 3.292 kWh
gas: 3,5 m3
water: 10,1 m3 (+ 1,5 m3 regenwater)
benzine: 493 liter (7243 km met de auto, 1402 km met de motor)

Sinds 15 april ook een close-in elektraboiler voor de douche, dus sindsdien verbruik ik geen gas meer. Door slim schakelen komt 46,5% van mijn verbruik rechtstreeks vanaf de zonnepanelen en lever ik 'slechts' 57,8% van de zonnestroom terug aan het net (normaal gesproken zit dit misschien op de 75%). Alvast voorbereid op het afschaffen van de saldering. Voorschot elektriciteit + gas € 8,- in de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

2-persoonshouden, vrijstaand huis uit 1900, verwarming en koken op gas
Oktober 2017

Bruto verbruik: 392 kWh
Opgewekt: 150 kWh
Netto verbruik: 311 kWh
Gas: 88 m3

Totaal verbruik 2017:
Bruto verbruik: 3.866 kWh
Opgewekt: 2.645 kWh
Netto verbruik: 2.662 kWh
Gas: 1.226m3

Ten opzichte van vorig jaar, zijn we minder gaan gebruiken, zowel qua electra als qua gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
De Loria 6010 duo, deze wordt als alles goed gaat op 21 november a.s. geplaatst *O*
En dan gaan we van het gas af :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Oktober 2017

Elektriciteit verbruikt : 306,7 kWh
Elektriciteit opgewekt : 154,7 kWh

Gas: 18 m3

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:18
TvanW schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:44:
[...]

De Loria 6010 duo, deze wordt als alles goed gaat op 21 november a.s. geplaatst *O*
En dan gaan we van het gas af :)F
Met welke toko ben je in zee gegaan? Ik heb ook interesse in de Loria, maar zie door de bomen het bos niet.

Mag via PB hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

3-persoonshouden, vrijstaand huis uit 1989, sinds deze maand all electric (nog een gashaard maar deze is niet gebruikt)
Oktober 2017

Bruto afgenomen: 663 kWh
Bruto opgewekt pv: 436 kWh
Teruglevering pv: 277 kWh
Netto afgenomen: 386 kWh
Netto verbruik: 545 kWh
Gas: 0 m3

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadrunnertoao
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04-2024
B-lex schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:09:
[...]

Met welke toko ben je in zee gegaan? Ik heb ook interesse in de Loria, maar zie door de bomen het bos niet.

Mag via PB hoor.
En als je dan toch bezig bent; kheb ook wel interesse waar je deze aangeschaft hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
Graaddagen 194, oktober 2013: 233 graaddagen(mijn referentiepunt en begin tweaken).

oktober 2013
Gas:85 m3, 0,279 m3/grddg
Elek. verbruik totaal: 457 kWh
Elek opwek: 90 kWh

oktober 2017
Elek: verbruik totaal: 509 kWh (waarvan WP: 122 kWh)
Elek. opwek: 251 kWh

Sind 16 april vaste verbruik voor warm water en koken omhoog door 2 extra inwonenden.sind 21 oktober verhuisd naar hun nieuwe woning.basisverbruik weer terug naar normaal.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:17
Alleenstaand, Geschakelde 2-onder-1-kap (2005), Inductie, 2900 Wp zonnepanelen, geen gas.

2017:
MaandVerbruikt (kWh)Teruggeleverd (kWh)Opgewekt (kWh)
Januari885874
Februari856890
Maart80219250
April62268310
Mei53352405
Juni57337400
Juli56330389
Augustus56285330
September73224263
Oktober87121149
Totaal69722622660

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Roadrunnertoao schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:42:
[...]

En als je dan toch bezig bent; kheb ook wel interesse waar je deze aangeschaft hebt
Je hebt een PB.
Ik kan de man wel provisie gaan vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
samenwonend + baby, hoekhuis 1970, 4200 Wp zonnepanelen oost-west:
Oktober:
Verbruik:
Electra: 215 kWh
Gas: 89 m3

Opwekking: 84 kWh

Opwekking wat laag... te verklaren doordat de zonnepanelen 2 weken uit hebben gestaan zonder dat ik dat door had. Dacht dat de WIFI niet goed was (wat aanpassingen gedaan) maar de zekering van de zonnepanelen was er gewoon uitgeklapt....

Deze winter wil ik mijn CV-systeem gaan inregelen. Kijken of dat verschil maakt :D

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 01-11-2017 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 19:43
2 met een kleine van 2.
Vrijstaande woning uit 1973 met na-geisoleerde muren en dak. 150m2 woonopp.
Stroom: ongeveer 3500 per jaar. 4125Wp op het dak, en die hebben 3900Wp opgeleverd. Negatief verbruik dus.
Gas: ongeveer 1700 Kuub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
2 persoons huishouden altijd iemand aanwezig.
Vrijstaande woning 1998, 600m3.
Inductie koken, 4.590 Wp Pv

oktober 2017 (2016)
Elektra verbruik 243 (356) kWh
Gas verbruik 73 (126) m3
Pv opgewekt 191 (182) kWh

januari t/m oktober 2017 (2016)
Elektra verbruik 3.169 (3.340) kWh
Gas verbruik 1.053 (1.288) m3
Pv opgewekt 3.585 (1.462) kWh vanaf 14-7-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Meester_J schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:00:
2 met een kleine van 2.
Vrijstaande woning uit 1973 met na-geisoleerde muren en dak. 150m2 woonopp.
Stroom: ongeveer 3500 per jaar. 4125Wp op het dak, en die hebben 3900Wp opgeleverd. Negatief verbruik dus.
Gas: ongeveer 1700 Kuub
Dan volgend jaar het gas naar beneden ;)
Als je stroom over hebt van je PV dan kan je dat mooi daarvoor gebruiken

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Keurig verbruik. Mechanische ventilatie is inderdaad een goede investering. Een soort van domotica aansturing heb ik zelf ook gedaan met de Itho Eco Fan met RFT.

Zelf ook vocht en co sensor overwogen. Echter dit werd te duur en de aansturing lijkt mij te onvoorspelbaar worden. Daarom besloten om gewoon op timer aan te sturen mbv een kaku schakelaar en een programmeerbare timer. ´s Nachts laag, overdag stand midden en tijdens koken stand hoog. RFT ab in de badkamer. Werkt perfect ook perfect samen icm met de RFT schakelaar. Kaku onderdeel in 1 uurtje monteren en bovendien was ik voor 45 euro klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 01-11-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Condensdroger label B pricewatch: AEG Lavatherm T56840 na 9 jaar stuk :(
Leve de nieuwe warmtepompdroger label A++ pricewatch: AEG T8DB84GW :)
Verschil:
7 kg katoen kastdroog 1.000 toeren van 3,92 kWh, 607 kWh per jaar
8 kg katoen kastdroog 1.000 toeren van 1,99 kWh, 235 kWh per jaar

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 01-11-2017 16:31 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 19:24
3 persoon huishouden hoekwoning 1970
HR++ beneden Dubbelglas boven

4200kWh
2200 m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
PcDealer schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:30:
Verschil:
7 kg katoen kastdroog 1.000 toeren van 3,92 kWh, 607 kWh per jaar
8 kg katoen kastdroog 1.000 toeren van 1,99 kWh, 235 kWh per jaar
Daar wordt je vrolijk :Y van !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Oktober 2017
verbruikt: 245 kWh (waarvan 60 kWh in de l/w warmtepomp)
opgewekt: 271 kWh
water: 1,76 m3

2017 YTD
verbruikt: 2410 kWh
opgewekt: 4812 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Gecko123 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:32:
[...]

Keurig verbruik. Mechanische ventilatie is inderdaad een goede investering. Een soort van domotica aansturing heb ik zelf ook gedaan met de Itho Eco Fan met RFT.

Zelf ook vocht en co sensor overwogen. Echter dit werd te duur en de aansturing lijkt mij te onvoorspelbaar worden. Daarom besloten om gewoon op timer aan te sturen mbv een kaku schakelaar en een programmeerbare timer. ´s Nachts laag, overdag stand midden en tijdens koken stand hoog. RFT ab in de badkamer. Werkt perfect ook perfect samen icm met de RFT schakelaar. Kaku onderdeel in 1 uurtje monteren en bovendien was ik voor 45 euro klaar.
CO2 sensor is een tikkeltje overdreven omdat voor de enkele keer dat ik visite heb, ik de schakelaar ook zelf hoger kan zetten. Vochtsensor is makkelijk om geen omkijken naar de badkamer te hebben, echter is deze zeer prijzig en moet deze stroom hebben (momenteel niet mogelijk). Een RF schakelaar met een timerknopje die je met dubbelzijdige tape op de wand plakt is een stuk goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/pimg/4122172_productfoto_vergroting_product4151522/0/vergroting/zehnder--j-e-storkair-rf-draadloze-zender-151522.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier (Alminder) gaan de zaken de goede kant op _/-\o_

Volgens de slimme meter:

Oktober 2017
Verbruik 186,3kWh
Opgewekt 135,2kWh
Netto 51,1kWh

Volgens de domme meter

Oktober 2016
Verbruik 252kWh
Opgewekt 66kWh
Netto 186kWh

Verschillen:
Sinds 5-9-2017 5050Wp tegen 2350Wp op zuid in 2016, opgewekt 190kWh tegen 127kWh

Stoken met airco's, SWW met boilers.

2016 98kWh airco verbruik
2017 14kWh airco verbruik _O-

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1 ... 32 ... 83 Laatste