energieverbruik
voor investeringen nieuwe apparaten en standby verbruik gekild en andere maatregelen
Appartement 66 m2 overal dubbelglas, alleen woonkamer niet 10,60 m2 aan enkelglas in aluminium kozijnen, er is 2 dagen per week iemand thuis en in het weekend altijd 2 personen
computer per dag 4 uur tv kijken per dag 4 uur
Juni 2016
Elektra verbruik
87 KWH
Gas verbruik
24 M3
Totaal 2016/ tot 5 maart 2017
Elektra verbruik
1061 KWH
Gas verbruik
624 M3
Juni 2017
Elektra verbruik
51 KWH
Gas verbruik
7 M3
geschat verbruik Maart 2017 tot maart 2018( af 5 weken vakantie, bij
60 KWH infrarood paneel 200 watt in winter bij bureau )
Elektra
650 KWH
Gas
390 M3
investeringen, nieuwe koel/vries combinatie Liebherr
143 KWH per jaar oude Liebherr premium was
365 KWH per jaar,scheelt
222 KWH per jaar nieuwe TV 49 inch LG 4 K.
83 KWH per jaar oude samsung 4 jaar oud 40 inch
149 KWH( uitgaande van 4 per dag tv kijken, overigens standby TV schakel ik tegenwoordig ook uit) TV voortaan kijken via UTP kabel ( tv ontvanger uit scheelt 0,84 KWH per week per jaar
43,68 KWH) Nieuw modem experiabox V10
49,05 KWH per jaar oude experiabox V8,
99 KWH verschil maar liefst
50 KWH per jaar!
tweede Philips dect verwijderd, Computer acer veriton L670 voldoet prima, in zuinige stand gezet, scherm 23 inch na instellingen beeld verbruik zuiniger, stekkerdoos met schakelaar na gebruik computer iedere keer uit zetten(je went er aan) scheelt heel wat kwh per jaar(moet nog na meten)
Zeer oude HP Printer vervangen van
73 watt naar
17 watt schakelde ik altijd al uit onmogelijk verbruik te meten staat 2 x per maand aan ivm facturen
Lampen stapsgewijs vervangen van Spaar naar Led, sinds november 2016 voltooid
Mechanische ventilatie overdag in de zomermaanden uit, aan middels schakelklok vanaf 17.00 uur tot 8.00
Overigens tijdens vakanties 5 weken over het jaar verspreid, zet ik alles uit ook de CV ketel en modem het enige wat nog stroom verbruikt is dan de koelkast
Nefit ketel uit 2013
maatregelen sinds eind mei genomen gasverbruik verminderen
korter douchen gemiddeld verbruik per douchebeurt 0,072 m3 ( mijn vriendin is hier in het weekend verbruikt 0,220 m3 per douchebeurt

)
eitjes koken op zaterdag en zondag, aangeschaft klein sauspannetje + vlamverkleiner anders past het pannetje niet, minder water kookt dus sneller, dus minder gasverbruik
tegenwoordig in twee pannen stoomkoken( voorheen 1 pan) minder water kookt sneller en dus ook minder gasverbruik, zo'n stoominzet schaf je voor een paar euro aan, bovendien smaakt je voedsel veel lekkerder!
tips gas/ koken gas in lagere stand ontsnapt er minder warmte dus gasverbruik omlaag
Alle leidingen in de kast van ketel van isolatie voorzien
Jammer genoeg heb ik niet de mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen, anders had ik ze al gehad, de komende jaren zullen er veel miniwarmtepompen op de markt komen die je op een ventilatiekanaal kan aansluiten, nu nog te duur ik wacht daarmee tot de prijzen gezakt zijn, ik wil naar nul op de meter het liefst zo snel mogelijk van het gas af, veel te duur.