7 cent is ongeveer het financiële break-even point tov verwarmen van lucht of water met COP 1 zoals in een quooker of kacheltje.
Afgezien van de financiele overweging is het toch dan nog groener om terug te leveren.
Ik vind het daarnaast moeilijk te overzien wat er met een kWh overschot gebeurt. Het zou kunnen dat door het terugleveren van mijn kWh'tjes ik net de allervieste kolencentrale brodeloos maak. Maar het kan ook zijn dat er dan 'toevallig' al zoveel zonne-kWh het net instromen, dat er nauwelijks nog iets afgeschakeld kan worden. Toch?
Het is nooit precies te bepalen wat er met je kWh die je teruglevert gebeurt maar aan de ene kant kunnen producenten hun productie en distributie plannen en aanpassen obv ervaringscijfers en weersvoorspellingen en aan de andere kant kunnen afnemers bepalen wanneer stroom duur of goedkoop is en dan hun gebruik daarop aanpassen. Je mag er daarom best vanuit gaan dat de kwh die je teruglevert ook vrijwel geheel bespaart wordt door lagere productie van producent of hogere afname van een gebruiker.
Thuis kan je de kWh's direct converteren en gas uitsparen, wat me ook behoorlijk groen lijkt.
Het is naar mijn mening echter vaak minder groen dan terugleveren.
Met name niet als je een overschot gebruikt voor direct verwarmen van water of lucht.
Als je elektriciteit uit je panelen in je elektrische auto laadt dan is het wel even groen als terugleveren.
Gebruik je de elektriciteit uit je panelen in een warmtepomp dan is zelf groener dan terugleveren.
Ik denk dat dit ongeveer de volgorde is qua groenheid als je elektriciteit uit je panelen inzet
- Warmtepomp verwarmen ruimtes
- Warmtepomp heet water
- Ledverlichting/mechanische elektrische apparatuur
- Elektrische auto/producten met batterijen/accu's
- Spaarlampen
- Stroom terugleveren aan net
- Waterkoker/quooker
- Inductiekoken
- Elektrisch/keramisch koken
- Elektrisch kacheltje
- Elektrische boiler
- Gloeilampen
(mede tov alternatieven zoals gebruik van gas benzine/diesel of netstroom)
Ik heb producten als de koelkast, wasmachine, droogtrommel, televisie, computer eruit gelaten omdat deze geen alternatieven hebben. Deze kun je in theorie allemaal zien als 'groener' dan terugleveren aan het net. Gebruik van energiezuinige varianten is dan wel het groenste natuurlijk
[
Voor 7% gewijzigd door
TWyk op 03-05-2017 17:16
]