Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:59

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

4persoons huishouden. 2onder1kap 1993, 535m3, 4000Wp PV. Orginele dubbelglas. Gas alleen voor sww+koken. Sporadisch in de winter de CV een keer aan. Rest op pelletkachel.

Verbruik Oktober 2017

Elec verbruik 220,75kWh
Elec opgewekt 215,75kWh
Gas 19,41m3
Water 4,88m3
Geen idee hoeveel zakken/kg houtpellets.

2017 YTD
Elec verbruik 2274kWh
Elec opgewekt 3669kWh
Gas 250m3
Water 51,60m3

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 19:24
Eindafrekening is binnen.

Rijtjeshuis uit '92 met 2 volwassenen + sinds juli '17 een nieuwe wereldburger.
150m2 woonoppervlakte, vloerverwarming, thermostaat op 20,5 met nachtverlaging naar 19.

Het verbruik hoort wel iets hoger te zijn want in de periode dec-feb zijn we altijd een week of 6 op vakantie.

20172016
Electra2973 kWh3568 kWh
PV2434 kWh1412 kWh
Gas574 m3857 m3

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:07
Aardgas:
okt17: 20m³ okt16:33m³ (zacht weer en kleine optimalisatie van de verwarming in huis)

Elektriciteit:
okt17: 113kWh okt16: 111kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:54

Wailing_Banshee

You're Next

PcDealer schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:30:
Condensdroger label B pricewatch: AEG Lavatherm T56840 na 9 jaar stuk :(
Leve de nieuwe warmtepompdroger label A++ pricewatch: AEG T8DB84GW :)
Verschil:
7 kg katoen kastdroog 1.000 toeren van 3,92 kWh, 607 kWh per jaar
8 kg katoen kastdroog 1.000 toeren van 1,99 kWh, 235 kWh per jaar
Scheelt ons dus iets tussen de 200 en 600kWh per jaar door het op de waslijn te hangen!

(ok, wij hebben een groot huis, met z'n tweeetjes, zonder kinderen :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-06 09:48
452752 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:25:
[...]

CO2 sensor is een tikkeltje overdreven omdat voor de enkele keer dat ik visite heb, ik de schakelaar ook zelf hoger kan zetten. Vochtsensor is makkelijk om geen omkijken naar de badkamer te hebben, echter is deze zeer prijzig en moet deze stroom hebben (momenteel niet mogelijk). Een RF schakelaar met een timerknopje die je met dubbelzijdige tape op de wand plakt is een stuk goedkoper.

[afbeelding]
Als je al een bestaande 3 standen schakelaar hebt bijvoorbeeld in de woonkamer dan is dat inderdaad een optie :*) . Het nadeel is wel dat je ventilatie nachts aan zou kunnen staan, wat hinder en onnodig kan worden ervaren. Met een timer (vaste begin en eindtijd) kun je dit voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:25

Wom

Heb geen maandelijks overzicht, maar wel een van afgelopen jaar (OKT 16 - SEP 17).

Vrijstaand huis uit 2014 met overal vloerverwarming (gas). Enkel badkamer en garage bijverwarming met radiator. 850m³ inhoud en veel glas. Koken op inductie. 2 personen met kleine op komst :+

Elektriciteit: 2154kWh
Gas: 1123m³
Geen zonnepanelen.

Verwarming kan ik nog optimaliseren, die gaat nu 's nachts niet naar beneden. Ben aan het kijken wat daar beste modi voor is.

Gas daalt ieder jaar wat, elektra is stabiel ondanks meer elektrische apparatuur.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-06 22:26
Wom schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:34:
Heb geen maandelijks overzicht, maar wel een van afgelopen jaar (OKT 16 - SEP 17).

Vrijstaand huis uit 2014 met overal vloerverwarming (gas). Enkel badkamer en garage bijverwarming met radiator. 850m³ inhoud en veel glas. Koken op inductie. 2 personen met kleine op komst :+

Elektriciteit: 2154kWh
Gas: 1123m³
Geen zonnepanelen.

Verwarming kan ik nog optimaliseren, die gaat nu 's nachts niet naar beneden. Ben aan het kijken wat daar beste modi voor is.

Gas daalt ieder jaar wat, elektra is stabiel ondanks meer elektrische apparatuur.
Ik gok dat de beste stand UIT is :+

Maar volgens mij is er al meermaals aangetoond dat je de kachel snachts beter uit kan zetten (of iig op een temperatuur die iets boven het dauwpunt ligt) omdat dat zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Laatst online: 01:25

Wom

Waah schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:27:
[...]

Maar volgens mij is er al meermaals aangetoond dat je de kachel snachts beter uit kan zetten (of iig op een temperatuur die iets boven het dauwpunt ligt) omdat dat zuiniger is.
Zo had ik het vroeger bij ons vorige huis uiteraard ook. Maar met de vloerverwarming merk ik dat ik er toch wat anders mee moet omgaan. Heb sensoren die de buitentemperatuur in de gaten houden en op basis daar van de vloerverwarming in beweging brengen, maar (mede door parketvloer) duurt het dan vrij lang dat het warm is. Mijn idee was dat ik door stabiele temperatuur minder verschillen zou krijgen en dus ook minder verbruik (bij verwarming uit daalt de temperatuur ongeveer 2 graden tijdens de nacht). Maar het gouden ei heb ik nog niet gevonden.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:19
Waah schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:27:
[...]

Ook met vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Met vloerverwarming spelen natuurlijk twee dingen. Gas om te verwarmen en stroom om te pompen. Bij ons staat de vloervwermingspomp ook uit als de kachel uit staat. Waarom koud water pompen als het niet nodig is? Die pomp verbruikt ook 50W constant.

Ongeveer anderhalf uur voordat wij thuis komen gaat de pomp van de vloerverwarming aan, de thermostaat bepaalt wanneer de verwarming aan gaat (hij bepaalt zelf wanneer hij aan gaat om op een vastgelegd tijdstip een vastgelegde temperatuur te krijgen). Onze pomp staat nu dus 7 uur per dag aan ipv 24 (behalve in de weekenden natuurlijk, dan staat hij 16 uur aan).

Dit werkt goed, tenzij we echt een hele koude nacht hebben gehad (vooral die nachten met de wind uit het noord oosten, de enige hoek waar ons huis niet beschermd word door andere bebouwing en die wind pal op de woonkamer staat).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
volgens mij wel ja. Al ben ik daar niet zeker van.

Alleen moet je dus anders schakelen. Als jij tot 23:00 wakker bent, kan de vloerverwarming al om (bijvoorbeeld) 21:00 uit. En als jij om 9:00 opstaat, moet die om 7:00 aan.

Omdat het een traag systeem is, moet je dus eerder schakelen.
Maar correct me if i'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:51:
[...]

Alleen moet je dus anders schakelen. Als jij tot 23:00 wakker bent, kan de vloerverwarming al om (bijvoorbeeld) 21:00 uit. En als jij om 9:00 opstaat, moet die om 7:00 aan.

Omdat het een traag systeem is, moet je dus eerder schakelen.
Maar correct me if i'm wrong.
Hij gaat bij ons een uurtje of wat na het uitzetten van de kachel uit. Zoveel mogelijk warm water blijven pompen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

Waah schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:51:
[...]

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat om 09:00 opstaan, douchen, aankleden, vertrekken er voor zorgt dat de verwarming aanzetten in het geheel niet nuttig is gezien de korte tijd. Dit alles afhankelijk van de isolatie in huis.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
PcDealer schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:10:
[...]

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat om 09:00 opstaan, douchen, aankleden, vertrekken er voor zorgt dat de verwarming aanzette in het geheel niet nuttig is gezien de korte tijd. Dit alles afhankelijk van de isolatie in huis.
dat is zeker waar. Zelf zetten we de kachel s'ochtends nooit aan. Je bent toch zo druk dat je geen kans krijgt om het koud te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:26:
[...]

dat is zeker waar. Zelf zetten we de kachel s'ochtends nooit aan. Je bent toch zo druk dat je geen kans krijgt om het koud te krijgen.
Wij doen het juist wel. Met name voor de badkamer (vloerverwarming pomp blijft wel uit). En in ons geval (met name op koudere winterweken) scheelt het veel stoken, omdat je twee keer per dag warmte in het huis pompt. Nu staat hij 's morgens maar op 19 graden en gaat hij 's avonds naar 20 graden. Als we hem 's morgens niet aan zouden hebben, zou hij uiteindelijk meer tijd nodig hebben om het 's middags warm te krijgen (dus meer dan dat hij 's morgens nodig heeft). (wij hebben geen "slimme" thermostaat, wel een slimme thermostaat, oftewel, hij is niet verbonden met wat voor een netwerk dan ook, alleen aan de ketel, maar leert wel, dus hij kan berekenen wanneer hij aan moet gaan om het op een bepaald moment een bepaalde temperatuur te laten zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:36:
[...]

Wij doen het juist wel. Met name voor de badkamer (vloerverwarming pomp blijft wel uit). En in ons geval (met name op koudere winterweken) scheelt het veel stoken, omdat je twee keer per dag warmte in het huis pompt. Nu staat hij 's morgens maar op 19 graden en gaat hij 's avonds naar 20 graden. Als we hem 's morgens niet aan zouden hebben, zou hij uiteindelijk meer tijd nodig hebben om het 's middags warm te krijgen (dus meer dan dat hij 's morgens nodig heeft). (wij hebben geen "slimme" thermostaat, wel een slimme thermostaat, oftewel, hij is niet verbonden met wat voor een netwerk dan ook, alleen aan de ketel, maar leert wel, dus hij kan berekenen wanneer hij aan moet gaan om het op een bepaald moment een bepaalde temperatuur te laten zijn)
maar je stookt dus wel 2x. En dat maakt het per definitie duurder volgens mij.

Ja het klopt dat die verder moet stoken als je maar 1x per dag stookt. Maar nu doe je dat in 2 stappen dat opstoken, met verlies overdag wanneer je er niet bent.

zie ook:
Gas besparen door middel van CV tuning

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 03-11-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:01
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:36:
[...]

Wij doen het juist wel. Met name voor de badkamer (vloerverwarming pomp blijft wel uit). En in ons geval (met name op koudere winterweken) scheelt het veel stoken, omdat je twee keer per dag warmte in het huis pompt.
Hoe kan het nu veel stoken schelen? Warmteverlies is evenredig aan het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Het kost dus meer energie om de hele dag 19 graden vast te houden en dan naar 20 te stoken dan wanneer je gedurende dag laat zakken tot 16 en dan terug naar 20 te stoken. (Het is wel comfortabeler om 19 vast te houden, omdat je spullen een stuk minder snel opwarmen/afkoelen dan de lucht in je huis).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

T-MOB schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:44:
[...]

Hoe kan het nu veel stoken schelen? Warmteverlies is evenredig aan het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Het kost dus meer energie om de hele dag 19 graden vast te houden en dan naar 20 te stoken dan wanneer je gedurende dag laat zakken tot 16 en dan terug naar 20 te stoken. (Het is wel comfortabeler om 19 vast te houden, omdat je spullen een stuk minder snel opwarmen/afkoelen dan de lucht in je huis).
Wij stoken zeker niet de hele dag tot 19 graden! Het moet om 6:00 19 graden zijn en om 16:30 ook. Om 19:00 gaat de temperatuur omhoog naar 20 graden en om 21:00 gaat de verwarming weer uit (dit zijn natuurlijk normale werkdagen, weekend dagen zijn anders :p)

Maar zeker in de winter moet die kachel 's morgens echt wel aan, zelfs met 15 graden (onze min temperatuur) slaat hij soms 's nachts aan. En 15 graden is best koud als je net wakker bent en gaat ontbijten... (wij zijn niet van het opstaan, douchen en wegwezen, wij nemen ongeveer 45 minuten daarvoor :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:53:
[...]

Maar zeker in de winter moet die kachel 's morgens echt wel aan, zelfs met 15 graden (onze min temperatuur) slaat hij soms 's nachts aan. En 15 graden is best koud als je net wakker bent en gaat ontbijten... (wij zijn niet van het opstaan, douchen en wegwezen, wij nemen ongeveer 45 minuten daarvoor :p)
Ik zou naar je isolatie gaan kijken. In onze label A woning van eind 2004 komt het zelden onder de 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wij hebben een app... als ik naar huis rijd zet ik hem aan XD
Aangezien we nooit op vaste dagen werken en vaste dagen thuis zijn was dat het handigst. Zelfs met 3 klokprogramma's redde we het niet.

Dan brand die sowieso nooit onnodig, en toch brand de kachel als we thuis komen. En ik heb liever 18 graden met brandende kachel dan 19 zonder brandende kachel. Voelt toch kouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
PcDealer schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:58:
[...]

Ik zou naar je isolatie gaan kijken. In onze label A woning van eind 2004 komt het zelden onder de 19 graden.
Mijn appartement zonder zij-buren met isolatie uit het jaar 2000 gaat in de nacht naar 15 graden. Echter wel binnen een half uur weer terug op 19 graden.

15 graden is echter warm genoeg met een dikke ochtendjas dus die blijft daar in de ochtend op hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10-2024

Goochie

Als in goochelaar

Vrijstaand huis uit 1994 met vloerverwarming (gas).Bovenverdieping met radiator. 525m³ inhoud en veel glas. Koken op inductie. Huishouden van 4 personen.

Jaarafrekening 2016/2017:

Elektriciteit: 4,293KWh
Gas: 1,719m3

Ik denk, best wel netjes. :)

10 ton staal...verticaal!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:56
MdO82 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:30:
[...]

Dan volgend jaar het gas naar beneden ;)
Als je stroom over hebt van je PV dan kan je dat mooi daarvoor gebruiken
Ik heb een quooker geplaatst, die gaat dat probleem wel oplossen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Goochie schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:19:
Vrijstaand huis uit 1994 met vloerverwarming (gas).Bovenverdieping met radiator. 525m³ inhoud en veel glas. Koken op inductie. Huishouden van 4 personen.

Jaarafrekening 2016/2017:

Elektriciteit: 4,293KWh
Gas: 1,719m3

Ik denk, best wel netjes. :)
Ik schrik van het gas, maar goed ik heb een zonneboiler. (en een kleinere tussenwoning)
Volgens Nibud is 2.430 m3 normaal :)

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 03-11-2017 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-06 18:29
PcDealer schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:51:
[...]

Ik schrik van het gas, maar goed ik heb een zonneboiler. (en een kleinere tussenwoning)
Volgens Nibud is 2.430 m3 normaal :)
Ik vind het ook veel verbruik, maar komt ook dat wij zelf door een grote schuifpui op het zuiden afgelopen jaar op 599m3 zaten.

Als ik dan zie dat familie rond de 1500 - 1700 zit dan denk ik van tjonge wat een verbruik, maar niet elk huis is hetzelfde :)

Wellicht dat ik dit jaar onder de 500m3 kom :*)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik gebruik ook 1800 kuub gas... met zijn tweeën. Zo ongewoon is dat niet. Dus dan doet Goochie het gewoon netjes.

Zonneboiler e.d. telt natuurlijk niet. Zelfde als dat ik zeg dat een verbuik van 1000 kWh veel is, want ik heb zonnepanelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-06 18:29
Waah schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:42:
Ik gebruik ook 1800 kuub gas... met zijn tweeën. Zo ongewoon is dat niet. Dus dan doet Goochie het gewoon netjes.

Zonneboiler e.d. telt natuurlijk niet. Zelfde als dat ik zeg dat een verbuik van 1000 kWh veel is, want ik heb zonnepanelen :+
Het is natuurlijk wat je zelf gewend bent :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

PcDealer schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:58:
[...]

Onze isolatie is zo goed als dat hij ooit zal worden. Of ze moeten iets verzinnen waarmee je met minder dan een cm dikte een komplete spauwmuur kunt maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Rijtjeshuis 400 m3 met 5 personen en altijd iemand thuis.

Oktober17
Elektra 568,6 kWh
Opgewekt 326,5 kWh
Gas 0 m3

2 sww boilers
Warmtepomp 7kW
Inductie kookplaat
2 ovens/magnetron
Wasmachine
Warmtepomp droger
Koelkast en vriezer
Kokend waterkraan
En nog een shitload aan andere dingen met een stekker :)

Op 25A hoofdzekering ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 03-11-2017 19:05 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PcDealer schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:30:
Condensdroger label B pricewatch: AEG Lavatherm T56840 na 9 jaar stuk :(
Leve de nieuwe warmtepompdroger label A++ pricewatch: AEG T8DB84GW :)
Verschil:
7 kg katoen kastdroog 1.000 toeren van 3,92 kWh, 607 kWh per jaar
8 kg katoen kastdroog 1.000 toeren van 1,99 kWh, 235 kWh per jaar
Het is misschien te halen maar dan moet je de filters echt schoon houden hoor, ik heb zelf een 9 kg AEG maar die haalde zijn spec's ook niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wow... Dat verbruik in een appartementje?? Ik dach dat wij veel gebruikten (ongeveer het dubbele, maar dan hebben we wel een groot vrijstaand huis uit 1900...)

Edit: dan heb ik het natuurlijk over het verbruik van de vorige bewoner!

[ Voor 11% gewijzigd door Wailing_Banshee op 06-11-2017 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:16
Dat gasverbruik van de vorige bewoner is niet raar. Ik zat op 600m3 gas in een appartement van de helft qua grootte en ongeveer zelfde bouwjaar. En dan had ik de CV-ketel al optimaal ingesteld, de boel waterzijdig ingeregeld e.d. en werkten we allebei 36/40u.
De 2700 kWh is wel veel, maar misschien had die persoon een tropisch aquarium, wasdroger etc?

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2017 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:11

OgWok

U.N.C.L.E.

Woon in een 2 kamer app. in een villa, gerenoveerd in 1980. Net de eindafrekening van de stroom binnen en mijn verbruik is 2189 kWh, dus ik zit nog onder het gemiddelde.

Vorig jaar eens gekeken naar een andere koelkast. Nu een Bosch A+++ tafelmodel met vriesvak en die gebruikt in 24 uur 0,25 kWh. Netjes maar mijn grootste gebruiker.
Dacht dat er nog wel iets zuinigers zou zijn; helaas. Tafelmodel koelkast met vriezer die ruim onder de 100 kWh op jaarbasis gebruikt is er niet.

Er is dus nog betere koeltechniek/isolatie nodig om het verbruik omlaag te brengen... of is die er al?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Tussenwoning uit 1971, 385 m³.
magere dakisolatie (origineel)
spouwmuur denk eind '80/begin '90 met glaswolvlokken
vloerisolatie 12cm pirplaten. Deels oud dubbelglas, deels HR++ glas.
Vloerverwarming BG, rads op verdiepingen.
Remeha Tzerra CW4
geen zonnepanelen/warmtepomp

2 volwassenen, 1 kleine van 1-2 jaar.

Afgelopen jaar (16 okt 2016 - 16 okt 2017)

847,15 m3 gas
1650 Kwh

Niet verkeerd volgens mij :)

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Van 't weekend heb ik de standen ingestuurd voor de jaarafrekening: 1781kWh en 571m3, in een jaren 30 rijtjes woning (2 personen), vorig jaar was het 2248kWh en 677m3.

* Raven denkt aan een jaar of 6-7 terug, toen het verbruik nog boven de 3000kWh en 1500m3 lag :o

Eens kijken of het volgend jaar nog lager kan :P

Overigens is er op dubbele beglazing in de woonkamer na nergens iets qua isolatie. Wel 42½m aan tochtstrips. De ketel is sinds een paar jaar geen Agpo Econforte HMC23 meer maar een ATAG A244EC.

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 06-11-2017 11:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

OgWok schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:30:
Woon in een 2 kamer app. in een villa, gerenoveerd in 1980. Net de eindafrekening van de stroom binnen en mijn verbruik is 2189 kWh, dus ik zit nog onder het gemiddelde.
300 er boven: https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/
Tafelmodel koelkast met vriezer die ruim onder de 100 kWh op jaarbasis gebruikt is er niet.
Keus genoeg?

[ Voor 35% gewijzigd door PcDealer op 06-11-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Inderdaad keus genoeg. Maar met een ingebouwd *** vriesvak worden ze een stuk minder zuinig dat is de moeilijkheid....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zie daar geen enkele met vriesvak tussen staan...

@OgWok of ze worden zo duur dat je dat van z'n levensdagen er niet uit krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Wailing_Banshee schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:12:
[...]

Zie daar geen enkele met vriesvak tussen staan...

@OgWok of ze worden zo duur dat je dat van z'n levensdagen er niet uit krijgt...
Klopt! Hierbij een nieuwe filtering, maar zelfs dan zitten er modellen tussen zonder vriesvak... @mooijekind11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Dat zeg ik: tafelmodel met *** vriezer en ruim minder dan 100kWh p/j........ ;)

[ Voor 6% gewijzigd door OgWok op 06-11-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:34:
Van 't weekend heb ik de standen ingestuurd voor de jaarafrekening: 1781kWh en 571m3, in een jaren 30 rijtjes woning (2 personen), vorig jaar was het 2248kWh en 677m3.
Essent is tegenwoordig snel :o , €440 terug :)

Maar het verbruik is hoger dan ik had uitgerekend :? , 2098kWh/784m3 :? :?

Blijkbaar zijn de beginstanden die ik had gebruikt bij het uitrekenen niet de beginstanden, maar die van ruim 1½ maand later, aldus de jaarafrekening. Maar die standen stonden naast het online formulier voor het invoeren van de meterstanden, dus dacht dat die de beginstanden waren :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 13:08
2 onder 1 kap uit 1954. 4 volwassenen.

Sinds oktober 2016 aan het verbouwen.

Gedurende een groot deel van de winter hebben we op zolder tegen de pannen aan gekeken, en ook onder de pannen naar buiten.

Huis heeft 140 m2 woonoppervlak, 60m2 kelder en 24m2 zolder. Gedurende de vorige winter zijn we begonnen met isoleren. Eerst dampdiffusie, toen steenwol en daarover folie. Daarover weer lattenwerk waartussen nog eens steenwol en toen gipsplaten.

Ketel is een Vaillant met buitentemperatuur regeling. Per ruimte kan individueel de temperatuur ingesteld worden.
Van 1 okt, 2016 tot 1 okt 2017 :
elektra: 4200 kWh
gas : 1948 m3
water : 93 m3

Uiteindelijk moet het gas eruit, en zelfvoorzienend d.m.v. zonnepanelen en warmtepomp.

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

jsaturnus schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:21:
Ketel is een Vaillant met buitentemperatuur regeling. Per ruimte kan individueel de temperatuur ingesteld worden.
Hoe doe je dat? Regelaar met voetventielen verbonden of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsaturnus
PcDealer schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:42:
[...]

Hoe doe je dat? Regelaar met voetventielen verbonden of zo?
De radiatoren hebben een kloktermostaat. Die zijn voor een euro of 8 te heb op ebay ( https://www.ebay.de/itm/e...27018?hash=item2cb89c874a ) Ik heb de uitvoering zonder bluetooth.
In de afvoer van de radiator zit dan nog een debietregelaar, zodat je de installatie qua water kunt regelen.

In ruimtes waar ik vloerverwarming heb gelegd (nu slaapkamer en badkamer) hangt een "normale" thermostaat, die een ventiel op de verdeler stuurt. Het ventiel zit aan de koude kant, aan de warme kant zit een ventiel waarmee het debiet van de kring ingesteld kan worden. Die ventielen zijn een euro of drie, qua thermostaat zijn de mogelijkheden eindeloos.

4,76 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
3 kamer appartement van 75m² uit 1990 met 2 personen.

Maand oktober
41 kWh dag
58 kWh nacht
1 m³ gas

Jaar 1 November 2016 - 1 November 2017
338 kWh dag
578 nacht
176 m³ gas

Remeha Tzerra CW3 2015
A+++ koelkast en vrieskast
4 pits keramische kookplaat
Magnetron + Airfryer
A+++ wasmachine
Audio en Videoset (120W) gemiddeld.
Alle verlichting is LED.
En alles uit bij geen gebruik.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

HereIsTom schreef op woensdag 8 november 2017 @ 03:27:
3 kamer appartement van 75m² uit 1990 met 2 personen.

Maand oktober
41 kWh dag
58 kWh nacht
1 m³ gas
Gaat dat nog uit een dag- en nachttarief? De uren worden steeds korter zie ik. En ik ben daar ook zelf te lui voor om daar op te letten :p
Remeha Tzerra CW3 2015
A+++ koelkast en vrieskast
4 pits keramische kookplaat
Magnetron + Airfryer
A+++ wasmachine
Audio en Videoset (120W) gemiddeld.
Alle verlichting is LED.
En alles uit bij geen gebruik.
CV ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
PcDealer schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:05:
[...]
Gaat dat nog uit een dag- en nachttarief? De uren worden steeds korter zie ik. En ik ben daar ook zelf te lui voor om daar op te letten :p

[...]

CV ook?
Wat bedoel je met CV ook?
Edit: Je bedoelt denk ik CV uit, nee die blijf, net als de koelkast en vriezer, altijd aan.
De Remeha Tzerra is overigens niet alleen zuinig in gasverbruik, maar ook met stroomverbruik!
Wel heb ik de warmwatertap functie uit staan, dat scheelt weer tientalen kuubs gas en maar 15sec langer wachten op warm water.

Dag en nacht tarief levert me nog net enkele tientjes per jaar op, in het weekend en na 23:00 wassen en alles opladen.

[ Voor 26% gewijzigd door HereIsTom op 08-11-2017 22:54 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door HereIsTom op 08-11-2017 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

HereIsTom schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:49:
[...]

Wat bedoel je met CV ook?
Edit: Je bedoelt denk ik CV uit, nee die blijf, net als de koelkast en vriezer, altijd aan.
De Remeha Tzerra is overigens niet alleen zuinig in gasverbruik, maar ook met stroomverbruik!
Wel heb ik de warmwatertap functie uit staan, dat scheelt weer tientalen kuubs gas en maar 15sec langer wachten op warm water.

Dag en nacht tarief levert me nog net enkele tientjes per jaar op, in het weekend en na 23:00 wassen en alles opladen.
Waarschijnlijk is bij jou het "netbeheer" ook het grootste bedrag. Snap niet dat dat naar rato gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
Ik gebruik mindergas.nl om mijn gasverbruik te monitoren. Vind ik erg prettig werken. Is er iets dergelijks ook voor de elektra?

4,76 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
@jsaturnus Een vergelijkbaar iets is https://energiemanageronline.nl/, deze gebruik ik naast mindergas.nl, hierin kun je naast gas en electra, ook je water en bv je zonnepanelen in bij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
petervandenberg schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:48:
@jsaturnus Een vergelijkbaar iets is https://energiemanageronline.nl/, deze gebruik ik naast mindergas.nl, hierin kun je naast gas en electra, ook je water en bv je zonnepanelen in bij houden.
Bedankt, deze had ik ondertussen ook gevonden. Vind ik toch minder inzicht geven dan mindergas.nl
Voor alternatieven hou ik me aanbevolen.

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Good old spreadsheet? Of de online versie van je aanbieder? Essent heeft er een en Nuon volgens mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 10:58
jsaturnus schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:52:
[...]

Bedankt, deze had ik ondertussen ook gevonden. Vind ik toch minder inzicht geven dan mindergas.nl
PVoutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

jsaturnus schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:52:
[...]

https://meterstandenmonitor.nl/

Nadeel, maar één keer per maand invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
OgWok schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:19:
[...]

Waarschijnlijk is bij jou het "netbeheer" ook het grootste bedrag. Snap niet dat dat naar rato gaat...
Inderdaad :-(

Kosten over de afgelopen periode
1. Leveringskosten van stroom en gas € 159,57
2. Overheidsheffingen op stroom en gas, dit dragen we af aan de overheid € -176,45
3. Netbeheerkosten op stroom en gas, dit dragen we af aan uw netbeheerder € 299,25
4. Warmte, Toon, abonnementen, overige kosten en kortingen € 5,00
Totaal van deze nota € 287,37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
Ik heb vandaag een van deze besteld:

https://nl.aliexpress.com...al-Meter/32769283692.html

Deze hang ik dan tussen de uitgang van de inverter en de aardlek. Op die manier kan ik ook zonder app meteen zien hoeveel stroom en vermogen door de panelen terug geleverd wordt aan het net.

1. iemand ervaring met deze meter?

Ik heb heel veel plaats in de meterkast (is Duits) dus ik zat te denken om er ook een achter de meter te hangen. Ik heb 3 x 63 A ;)

2. iemand enig idee of er 3 draden door de opening kunnen, zodat ik de 3 fasen op een meter kan aflezen ?

ik zou er ook 3 kunnen hangen (op elke fase een), maar dan wordt het wel wat van een kermis. Plek heb ik er wel voor.

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
Situatie: Twee slaapkamer appartement (huur) uit 1970 met twee personen. Oude situatie met overal enkel glas. Verlichting is alles LED, wasmachine is niet de zuinigste (staat 1,5x in de week aan), en koelkast is volgensmij ook wel relatief zuinig.

2015: 1996kwh en 787m3
2016: 1990kwh en 814m3

Afgelopen zomer is HR+ glas geplaatst. Het stoken is nog niet echt volledig begonnen, maar volgens mindergas.nl zou ik van 0,315 m3/graaddag (in januari 2017) naar 0,156 m3/graaddag gaan (in november 2017).

Energieverbruik is zo te zien vrij stabiel. Midden in de nacht verbruik ik 76W, waarvan 37W toe te wijden is aan mijn NAS die 24/7 aanstaat. 7W aan een TV meubel, dan nog wat opladers/PI's/routers/koelkast en een CV ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:45

Mooijekind

Manager Product Content
PcDealer schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:42:
[...]

Klopt! Hierbij een nieuwe filtering, maar zelfs dan zitten er modellen tussen zonder vriesvak... @mooijekind11
Sorry voor de trage reactie,
De filtering zou nu goed moeten zijn , 3*** vriesvak , tafelmodel en onder 100kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ImmortalSoul schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:18:
Situatie: Twee slaapkamer appartement (huur) uit 1970 met twee personen. Oude situatie met overal enkel glas. Verlichting is alles LED, wasmachine is niet de zuinigste (staat 1,5x in de week aan), en koelkast is volgensmij ook wel relatief zuinig.

2015: 1996kwh en 787m3
2016: 1990kwh en 814m3

Afgelopen zomer is HR+ glas geplaatst. Het stoken is nog niet echt volledig begonnen, maar volgens mindergas.nl zou ik van 0,315 m3/graaddag (in januari 2017) naar 0,156 m3/graaddag gaan (in november 2017).

Energieverbruik is zo te zien vrij stabiel. Nachtverbruik zit nu op 76wh, waarvan 37wh toe te wijden is aan mijn NAS die 24/7 aanstaat. 7wh aan een TV meubel, dan nog wat opladers/PI's/routers/koelkast en een CV ketel.
Nachtverbruik - je bedoelt waarschijnlijk het gemiddelde vermogen in de kleine uurtjes?
Vermogen wordt trouwens niet in Wh maar in W gemeten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
dunklefaser schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:56:
[...]

Nachtverbruik - je bedoelt waarschijnlijk het gemiddelde vermogen in de kleine uurtjes?
Vermogen wordt trouwens niet in Wh maar in W gemeten.
Klopt inderdaad en ik heb het verbeterd. Ik volg dit topic al lang genoeg om op de hoogte te moeten zijn van deze foutjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
ImmortalSoul schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:18:
Energieverbruik is zo te zien vrij stabiel. Midden in de nacht verbruik ik 76W, waarvan 37W toe te wijden is aan mijn NAS die 24/7 aanstaat. 7W aan een TV meubel, dan nog wat opladers/PI's/routers/koelkast en een CV ketel.
Das best veel, alleen je NAS is al 342kWh per jaar en je sluipverbruik dus 665kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jsaturnus schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:52:
Ik gebruik mindergas.nl om mijn gasverbruik te monitoren. Vind ik erg prettig werken. Is er iets dergelijks ook voor de elektra?
Enelogic.com!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HereIsTom schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 01:19:
[...]

Das best veel, alleen je NAS is al 342kWh per jaar en je sluipverbruik dus 665kWh
@ImmortalSoul De NAS beheersoftware kan meestal wel voor energiebesparing geconfigureerd worden
door o.a. minimaal de HD's te stoppen en vervolgens vaak de NAS zelf in "deep sleep" te brengen
of helemaal uit te zetten (en via WOL op te starten/wakker te laten worden).
Hiermee reduceer ik het opgenomen vermogen van mijn 2 Synology NAS in stappen van ca. 2 x 16 W (idle)
tot ca. 2 x 2,5 W nachts - het duurt dan natuurlijk ca. 2-3 minuten voordat alles weer online is.
YMMV

@HereIsTom 324 kWh/a (niet 342 kWh/a)

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 11-11-2017 13:08 . Reden: getallendraaier ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
dunklefaser schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 11:45:
[...]

De NAS beheersoftware kan meestal wel voor energiebesparing geconfigureerd worden
door o.a. minimaal de HD's te stoppen en vervolgens vaak de NAS zelf in "deep sleep" te brengen
Hiermee reduceer ik het opgenomen vermogen van mijn 2 Synology NAS in stappen van ca. 2 x 16 W (idle)
tot ca. 2 x 2,5 W nachts - het duurt dan natuurlijk ca. 2-3 minuten voordat alles weer online is.
YMMV

Foutje, bedankt!
Maar die besparen scheelt al. Ik schakel de NAS tegenwoordig gewoon uit, zoals ik met alles doe wat ik niet gebruik!
Dat moet toch ook gratis kunnen, anders ben je je besparingen alweer bijna kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er is ook een Appje om je meters te scannen:
http://pixometer.io/

Werkt best goed, alleen de grafieken zijn altijd in €/maand.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@HereIsTom ik gebruik het gratis, kan dat niet meer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Beekforel schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:30:
@HereIsTom ik gebruik het gratis, kan dat niet meer dan?
Gratis registeren ja, maar als een overzicht wil kost het vanaf €19,- per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vrijstaand huis uit 1979 met 740m3 inhoud en 205m2 woonoppervlak.

Beneden convectorputten en een radiator. Boven overal radiatoren. Beneden HR glas en boven HR++.

Oktober 2017: 214kWh - 71m3 gas.

Best fors maar ben niet ontevreden. Zijn met 4 personen en mijn vriendin werkt maar 2 dagen dus 5 dagen per week de verwarming de hele dag op 21C en dagelijks wasmachine en droger aan.

Huis koelt tussen 21:00-07:00 af van 21C naar 18C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

@ImmortalSoul De NAS beheersoftware kan meestal wel voor energiebesparing geconfigureerd worden
YMMV

Dat werkt niet altijd natuurlijk, mijn nas regelt ook de beveiligings camera, dan kan ik hem moeilijk in deep sleep gooien ;)
75 in de nacht is netjes, het is inmiddels door de vele apparaten al weer opgelopen naar 130W hier.
Maar goed, het is ook weer geen sluitverbruik, de routers en switches moeten blijven draaien, camera en nas ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Rol-Co schreef op zondag 12 november 2017 @ 09:59:
[...]

Dat werkt niet altijd natuurlijk, mijn nas regelt ook de beveiligings camera, dan kan ik hem moeilijk in deep sleep gooien ;)
75 in de nacht is netjes, het is inmiddels door de vele apparaten al weer opgelopen naar 130W hier.
Maar goed, het is ook weer geen sluitverbruik, de routers en switches moeten blijven draaien, camera en nas ook.
Ja met die camera’s kan het niet uit inderdaad, gelukkig hebben wij die niet nodig en kan wel alles uit, scheelt toch een fikse gloeilamp die continue brandt. ;)
En je hebt geluk, de energiebelasting voor stroom gaat in 2018 iets omlaag, die van gas gaat 15% omhoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
HereIsTom schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:15:
[...]

Ja met die camera’s kan het niet uit inderdaad, gelukkig hebben wij die niet nodig en kan wel alles uit, scheelt toch een fikse gloeilamp die continue brandt. ;)
En je hebt geluk, de energiebelasting voor stroom gaat in 2018 iets omlaag, die van gas gaat 15% omhoog!
Maar er komt wel een verhoging van het vastrecht. (eigenlijk vermindering teruggave)
Links of rechtsom kost het meer geld... >:)
https://blog.vandebron.nl...ng-vanaf-2018-fors-omhoog

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2017 12:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

HereIsTom schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:15:
[...]

Mooi :)
Gas mag van mij 10,- per m3 worden, dat heb ik toch niet. Stroom komt van eigen dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Toch wel veel lasten erbij.
Ga je dat uit je 0,87 euro lagere kWh prijs halen?

[ Voor 13% gewijzigd door TWyk op 12-11-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 19:24
Rol-Co schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:48:
[...]

Gas mag van mij 10,- per m3 worden, dat heb ik toch niet.
Ik denk dat je aardig wat last gaat krijgen van de rellen die dan gaan uitbreken.

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TWyk schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:04:
[...]

Toch wel veel lasten erbij.
Ga je dat uit je 0,87 euro lagere kWh prijs halen?
Nee uit de bonus ieder jaar.
Webjunkie schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:06:
[...]

Ik denk dat je aardig wat last gaat krijgen van de rellen die dan gaan uitbreken.
En de rellen in groningen nu ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Rol-Co schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:48:
[...]

Gas mag van mij 10,- per m3 worden, dat heb ik toch niet. Stroom komt van eigen dak.
Owh.. ja dan heb je het goed voor elkaar, zonder gas kan hier helaas niet of het gaat heel veel kosten, dus niet rendabel en ook zonnepanelen kan helaas niet :(
Vandaar maar bezuinigen zover het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:20:
[...]
En de rellen in groningen nu ?
Die worden verdubbeld :p

Niet iedereen kan makkelijk snel van het gas af, zonder extreme maatregelen. Als de regering helpt om dat te betalen zou het misschien lukken, maar tot nu toe beloven ze veel, maar doen ze niets. Zelfs die 4K voor energie besparende maatregelen zijn maar een druppel op de gloeiende plaat. Ik denk dat wij nog zo'n 10 tot 15K nodig zouden hebben om helemaal gasvrij te worden, naast die 10K die we al hebben uitgegeven (waarvan 4K van de NAM).

We zouden dit wel kunnen betalen, maar het probleem is dat we dan wel een lening aan zouden moeten gaan (of al onze reserves opmaken). En als je een lening aangaat, is het helemaal al niet meer de moeite waard.

• 452752
  • Niet online
Met Enelogic heb ik inzicht gekregen en ben daar toch behoorlijk van geschrokken.

Maandag, sportdag. Dus in de ochtend douchen, naar werk, rond 18:30 thuis en eten voorbereid (elektrisch) en daarna weer weg. De hele dag de thermostaat op 15 graden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OeM6KOz.png
Alleen stroom:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N00ckSA.png

Dinsdag, thuisdag. In de ochtend douchen, naar werk, rond 18:30 thuis en eten voorbereid (elektrisch) en thuisgebleven. Beetje TV gekeken, beetje op de laptop. Tussen 18:30 en 23:00 de thermostaat op 19 graden, daarbuiten op 15 graden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v4CIysD.png
Alleen stroom:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QkjnR6C.png

Ofwel: €1,86 om het 24 uur lang op 15 graden te houden met een buitentemperatuur van gemiddeld 8 graden. Appartement met energieklasse B, bouwjaar 2000, 80m2. Wel veel ramen, buren die weinig stoken en geen gedeelde muren.

De CV ketel is een Vaillant uit het jaar 2000 zonder modulatie.

• Vaevictis_
  • Laatst online: 18-06 16:36
Nieuwbouw 2015, zeer goed geisoleerd, all-electric. 180m2, 630m3. Temperatuur in de woonkamer constant op 21 graden. Overige kamers staan ingesteld op 18 graden.

Jaarverbruik: +/- 9200 kWh door een warmtepomp die niet goed is ontworpen (6000 kWh verbruik).
Opwek nu 4600 kWh (vanaf juni), 21 panelen.

T.a.v. de warmtepomp, er ontbreekt een buffervat. Hierdoor is de gaat de WP pendelen, met te hoge temperatuur in de woonkamer en onnodige stookkosten.

Ga dus dat buffervat laten plaatsen en over naar balansventilatie. Doel is om op max. 5000 kWh totaal uit te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 23-11-2017 13:07 ]

• Vaevictis_
[...]

YMMV

Zou mijn NAS ook willen uitzetten maar gebruik deze ook voor Surveillance Station met camera's aan de gevel. Wil wel opnames hebben van mogelijke inbraken en/of vandalisme. De camera's hebben een SD card, zou mooi zijn om 's nachts hierop te gaan nemen en 's morgens die leeg te trekken. Dan kan de NAS ook in deep sleep.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:10
Hoekwoning van 1951, ben veel thuis momenteel. Thermostaat in woonkamer op 22gr staan zodat ik niet met een vest aan hoef te zitten om geld te besparen want stroomverbruik is sowieso aan de hoge kant. Sinds de zomer overal hr++ glas. Wat dat betreft had ik beter een tussenwoning kunnen hebben of nog in de 1e flat,naast het trappenhuis woonde ik, die nu compleet gerenoveerd worden, kunnen blijven.

Gemeten op de 18e door Nuon: Stroom 1:1019 Kwh Stroom 2: 1303 kWh Gas: 1778 m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
452752 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:24:
Met Enelogic heb ik inzicht gekregen en ben daar toch behoorlijk van geschrokken.

Maandag, sportdag. Dus in de ochtend douchen, naar werk, rond 18:30 thuis en eten voorbereid (elektrisch) en daarna weer weg. De hele dag de thermostaat op 15 graden.

[afbeelding]
Alleen stroom:
[afbeelding]

Dinsdag, thuisdag. In de ochtend douchen, naar werk, rond 18:30 thuis en eten voorbereid (elektrisch) en thuisgebleven. Beetje TV gekeken, beetje op de laptop. Tussen 18:30 en 23:00 de thermostaat op 19 graden, daarbuiten op 15 graden.

[afbeelding]
Alleen stroom:
[afbeelding]

Ofwel: €1,86 om het 24 uur lang op 15 graden te houden met een buitentemperatuur van gemiddeld 8 graden. Appartement met energieklasse B, bouwjaar 2000, 80m2. Wel veel ramen, buren die weinig stoken en geen gedeelde muren.

De CV ketel is een Vaillant uit het jaar 2000 zonder modulatie.
Weet je zeker dat het gasverbruik van de verwarming komt?
Vaak zit er een boiler in de CV om het tapwater warm te houden, bij oudere ketels kun je die niet uitzetten, hadden wij ook en die verbruikte ook zoveel gas per dag.
Nu met de nieuwe Remeha Tzera Plus hebben we de tapwaterfunctie uit en het verbruik is met ruim 1m3 per dag afgenomen!

• 452752
  • Niet online
HereIsTom schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:29:
[...]

Weet je zeker dat het gasverbruik van de verwarming komt?
Vaak zit er een boiler in de CV om het tapwater warm te houden, bij oudere ketels kun je die niet uitzetten, hadden wij ook en die verbruikte ook zoveel gas per dag.
Nu met de nieuwe Remeha Tzera Plus hebben we de tapwaterfunctie uit en het verbruik is met ruim 1m3 per dag afgenomen!
Volgens mij heeft mijn CV die functionaliteit niet. Ik moet dan ook even wachten voordat ik warm water heb.

Dit was het verbruik op woensdag, opnieuw de thermostaat 24 uur lang op 15 graden maar het was overdag buiten warm. Dat scheelt enorm:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SDp8YgB.png

• HereIsTom
452752 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 19:24:
[...]

Volgens mij heeft mijn CV die functionaliteit niet. Ik moet dan ook even wachten voordat ik warm water heb.

Dit was het verbruik op woensdag, opnieuw de thermostaat 24 uur lang op 15 graden maar het was overdag buiten warm. Dat scheelt enorm:

[afbeelding]
De vraag is nu wat voor temperatuur is het in die periodes in je huis?
Of gebruik je snachts om 04:00 ook warm water?
Hier is het dit najaar nog niet onder de 16,5° geweest, hier staat hij in de nacht/afwezigheid op 12° dus kan de CV niet aanslaan, zet de nacht/afwezig eens op 12°, dan kun je zien of hij nog verbruikt bij afwezigheid.

• 452752
  • Niet online
HereIsTom schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:09:
[...]

De vraag is nu wat voor temperatuur is het in die periodes in je huis?
Of gebruik je snachts om 04:00 ook warm water?
Hier is het dit najaar nog niet onder de 16,5° geweest, hier staat hij in de nacht/afwezigheid op 12° dus kan de CV niet aanslaan, zet de nacht/afwezig eens op 12°, dan kun je zien of hij nog verbruikt bij afwezigheid.
De binnentemperatuur is op de tijden dat ik er ben 15 graden. De piek om 04:00 kan ik niet verklaren.

Goede tip van 12 graden, ik ga eens lager zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
452752 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:05:
[...]

De binnentemperatuur is op de tijden dat ik er ben 15 graden. De piek om 04:00 kan ik niet verklaren.

Goede tip van 12 graden, ik ga eens lager zitten.
Is je huis zo slecht geïsoleerd? Hier is de CV vandaag nog niet aangeweest en het is hier nu 18,6°
Gisteravond de hele avond tot heel laat de CV op 19° gehad en heb 0,745 m3 gas verbruikt.
Als het zo snel afkoeld zou ik de CV op 10° zetten s'nachts en bij afwezigheid, dan slaat de CV niet steeds aan wat weer gas kost.
Opwarmen kost minder gas dan het steeds op temperatuur houden!
Misschien zo’n min/max thermometer gebruiken die de temperatuur onthoudt, dan kan je zien hoe koud en warm het is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:00:
[...]

Is je huis zo slecht geïsoleerd? Hier is de CV vandaag nog niet aangeweest en het is hier nu 18,6°
Gisteravond de hele avond tot heel laat de CV op 19° gehad en heb 0,745 m3 gas verbruikt.
Als het zo snel afkoeld zou ik de CV op 10° zetten s'nachts en bij afwezigheid, dan slaat de CV niet steeds aan wat weer gas kost.
Opwarmen kost minder gas dan het steeds op temperatuur houden!
Misschien zo’n min/max thermometer gebruiken die de temperatuur onthoudt, dan kan je zien hoe koud en warm het is geweest.
Appartement van 80m2, geen zijburen, onderbuurvrouw stookt weinig. Woonkamer van 40m2 met een gang van 10m2 zonder deur. Plafond van 3,40m hoog, 7 ramen van 1,2m breed en 2,4m hoog. En nog een raam van 80cm bij 2,4m hoog. Helpt allemaal niet mee.

Ik ga volgende week een week lang de thermostaat op 12 graden zetten en 19 graden als ik in de avond thuis ben. Kijken wat dat voor verschil maakt.

Edit: Zonet de thermostaat geüpdatet naar 12 graden en een IoT temperatuur sensor ernaast geplakt. Ben benieuwd wat dat gaat doen. Vandaag overdag wel nog op 19 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door 452752 op 25-11-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 09:24

Chielos

Inno Mini Cooper

Vaevictis_ schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:32:
Nieuwbouw 2015, zeer goed geisoleerd, all-electric. 180m2, 630m3. Temperatuur in de woonkamer constant op 21 graden. Overige kamers staan ingesteld op 18 graden.

Jaarverbruik: +/- 9200 kWh door een warmtepomp die niet goed is ontworpen (6000 kWh verbruik).
Opwek nu 4600 kWh (vanaf juni), 21 panelen.

T.a.v. de warmtepomp, er ontbreekt een buffervat. Hierdoor is de gaat de WP pendelen, met te hoge temperatuur in de woonkamer en onnodige stookkosten.

Ga dus dat buffervat laten plaatsen en over naar balansventilatie. Doel is om op max. 5000 kWh totaal uit te komen.
Kan je wat uitleggen over dat pendelen? Hoe ziet dat er uit? Hier een vergelijkbare woning met hetzelfde 9000 kwh. Rond 800m3. Nibe installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
452752 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:31:
[...]

Appartement van 80m2, geen zijburen, onderbuurvrouw stookt weinig. Woonkamer van 40m2 met een gang van 10m2 zonder deur. Plafond van 3,40m hoog, 7 ramen van 1,2m breed en 2,4m hoog. En nog een raam van 80cm bij 2,4m hoog. Helpt allemaal niet mee.

Ik ga volgende week een week lang de thermostaat op 12 graden zetten en 19 graden als ik in de avond thuis ben. Kijken wat dat voor verschil maakt.

Edit: Zonet de thermostaat geüpdatet naar 12 graden en een IoT temperatuur sensor ernaast geplakt. Ben benieuwd wat dat gaat doen. Vandaag overdag wel nog op 19 graden.
Hier bijna hetzelfde appartement van 75m2 bovenin op hoek, in de gang die hier ook 6 meter is heb ik een deur geplaatst naar de woonkamer en hier twee ramen van 1,5 bij 2 meter.
Voor je ramen kun je ook gordijnen plaatsen, dat scheelt enorm met koud weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:15:
[...]

Hier bijna hetzelfde appartement van 75m2 bovenin op hoek, in de gang die hier ook 6 meter is heb ik een deur geplaatst naar de woonkamer en hier twee ramen van 1,5 bij 2 meter.
Voor je ramen kun je ook gordijnen plaatsen, dat scheelt enorm met koud weer!
Gordijnen had ik nog niet over nagedacht. Ik heb nu het equivalent van toiletpapier voor het raam hangen en daar heb ik altijd al wat mooiers voor willen hebben.

Tevens ook één van de twee raamventilatieroosters in de woonkamer gedicht. Die zitten tegenover elkaar en zorgen voor doorstroming. Goed in de zomer, slecht in de winter. Zeker gezien de mechanische ventilatie lucht naar binnen zuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
452752 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:58:
[...]

Gordijnen had ik nog niet over nagedacht. Ik heb nu het equivalent van toiletpapier voor het raam hangen en daar heb ik altijd al wat mooiers voor willen hebben.

Tevens ook één van de twee raamventilatieroosters in de woonkamer gedicht. Die zitten tegenover elkaar en zorgen voor doorstroming. Goed in de zomer, slecht in de winter. Zeker gezien de mechanische ventilatie lucht naar binnen zuigt.
Ja als de kachel brand moet je die roosters in de kamer dicht doen anders stook je voor de buitenlucht.
Ik heb plisse gordijnen met aan de raamkant een reflecterende coating, zodat het in de winter de kou tegenhoud en in de zomer de zon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Chielos schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:32:
[...]

Kan je wat uitleggen over dat pendelen? Hoe ziet dat er uit? Hier een vergelijkbare woning met hetzelfde 9000 kwh. Rond 800m3. Nibe installatie.
Vaak aan/af slaan van de warmtepomp, deze raakt dan oververhit omdat de WP zijn warmte niet goed kwijt kan. Dit kost veel extra energie en zorgt dat de WP soms in storing raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
HereIsTom schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:07:
[...]

Ja als de kachel brand moet je die roosters in de kamer dicht doen anders stook je voor de buitenlucht.
Ik heb plisse gordijnen met aan de raamkant een reflecterende coating, zodat het in de winter de kou tegenhoud en in de zomer de zon!
De resultaten zijn binnen. Om 00:30 is de thermostaat van 19 naar 12 graden omgegaan en is daar op gebleven.

Mijn temperatuursensor is niet helemaal OK, 20 graden op de grafiek = 19 graden op de thermostaat, 14 graden = 12 graden op de thermostaat.

Vanaf 19:00 heeft de CV licht moeten werken om de temperatuur boven de 12 graden te houden. Verder lijkt mijn CV om het uur aan te schieten om onbekende reden. Totale kosten zijn €0,49 bij 0,916 kuub.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dDHnPXx.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tYwsscP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

452752 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:58:
[...]

Als wij de gordijnen in de winter 's avonds niet dicht doen, blijft het gewoon koud in onze woonkamer. En als de gordijnen dicht zijn, kan de kachel wel uit, want dan blijft het wel warm. Eigenlijk zou ik ze 's nachts niet open moeten doen (als wij slapen), maar dan blijven ze de hele dag dicht zitten en dat ziet er ook natuurlijk niet uit... (wij hebben een woonkamer en een woonkeuken en de deur naar de woonkamer gaat dicht, dus ik zie 's morgens niet dat de gordijnen dicht zijn totdat ik er langsrijd op weg naar m'n werk :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
452752 schreef op maandag 27 november 2017 @ 07:22:
[...]

De resultaten zijn binnen. Om 00:30 is de thermostaat van 19 naar 12 graden omgegaan en is daar op gebleven.

Mijn temperatuursensor is niet helemaal OK, 20 graden op de grafiek = 19 graden op de thermostaat, 14 graden = 12 graden op de thermostaat.

Vanaf 19:00 heeft de CV licht moeten werken om de temperatuur boven de 12 graden te houden. Verder lijkt mijn CV om het uur aan te schieten om onbekende reden. Totale kosten zijn €0,49 bij 0,916 kuub.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ok toch vreemd dat het zo afkoelt in jullie huis dat de kachel nog moet werken om het op 12° te houden, hier was het vannacht 16,5° geweest en de kachel niet aan gehad overdag en om 17:00 was het nog 16,5°
Echt nog eens kijken naar isoleren, deuren goed dicht, tochtstrippen e.d. en inderdaad gordijnen!
Dat de CV om het uur aan gaat is denk ik toch de warmtapwaterboiler in de ketel, dat hadden wij ook met onze oude ketel, het staat nergens en je kan het ook niet uitzetten, daarom hebben we toen maar een nieuwe ketel genomen, dat scheelde al 350m3 gas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

HereIsTom schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 00:12:
[...]
Dat de CV om het uur aan gaat is denk ik toch de warmtapwaterboiler in de ketel, dat hadden wij ook met onze oude ketel, het staat nergens en je kan het ook niet uitzetten, daarom hebben we toen maar een nieuwe ketel genomen, dat scheelde al 350m3 gas!
350m3 per jaar alleen vanwege warm houden tapwater? Dan was hij zeker aan vervanging toe! Hij slaat bij ons ook altijd even aan en dan verbruikt hij in een uur tussen de 0,004 en 0,008 m3... Dat is 73m3 op jaar basis (grof gerekend, en als hij alleen dat zou doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:49:
[...]

350m3 per jaar alleen vanwege warm houden tapwater? Dan was hij zeker aan vervanging toe! Hij slaat bij ons ook altijd even aan en dan verbruikt hij in een uur tussen de 0,004 en 0,008 m3... Dat is 73m3 op jaar basis (grof gerekend, en als hij alleen dat zou doen)
De oude ketel was maar 10 jaar oud!
Ik had een paar keer de meterstand opgenomen toen we week weg waren in de zomer, dus CV uit en toen was het verbruik steeds rond de 7m3, dus gemiddeld 1m3 per dag en ongeveer 350 per jaar.
Met de nieuwe ketel is dat vebruik nu 0 als we weg zijn, overigens zijn nieuwe ketels ook weer een stuk zuiniger zoals onze Remeha Tzerra die we nu 3 jaar hebben, het verbruik is nu meer dan gehalveerd bij elkaar. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

HereIsTom schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:26:
[...]

De oude ketel was maar 10 jaar oud!
Ik had een paar keer de meterstand opgenomen toen we week weg waren in de zomer, dus CV uit en toen was het verbruik steeds rond de 7m3, dus gemiddeld 1m3 per dag en ongeveer 350 per jaar.
Met de nieuwe ketel is dat vebruik nu 0 als we weg zijn, overigens zijn nieuwe ketels ook weer een stuk zuiniger zoals onze Remeha Tzerra die we nu 3 jaar hebben, het verbruik is nu meer dan gehalveerd bij elkaar. :Y
Het verbruik bij ons is niet 0, hij slaat soms wel heel even aan. Maar toen wij even weg waren in oktober, was de max 0,4m3, de rest zit rond de 0,01 en 0,02m3 per uur. Elke dag 1 piek. Kan zijn dat dan de verwarming echt even aan moest om het huis weer op de minimum temperutuur te krijgen (bijv. omdat de buren de deur open hadden gehad om de katten eten te geven).

Pagina: 1 ... 33 ... 82 Laatste