Wat is "normaal" energieverbruik van koelkasten en vriezers?

Pagina: 1
Acties:
  • 43.139 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 03:01
Ik monitor al een paar weken hetr verbruik van mijn 2 tafel modellen A+ koelkast en vriezer op 720w per dag.

Vraag is, is het veel, of gemiddeld of valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dag 1: 720W
Dag 2: 1440W
Dag 3: 2160W?
M.a.w. watt per tijdseenheid is een toename van verbruik. M.a.w. je eenheid slaat nergens op... En als je dat niet weet, vraag ik me af wat je denkt te bereiken met meten.

Verder staat het typisch jaarverbruik zeer waarschijnlijk op een stickertje aan de binnenkant. Mijn A+++ van 12 jaar oud verbruikt 293 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
Ik heb er een meter op staan en volg het gebruik nu ruim 7 dagen, (nog maar ja) en ik kom gemiddeld uit op 0,72KkWh per dag. En dat is is voor de tafelmodel koelkast en vriezer samen.

[ Voor 21% gewijzigd door xippie op 16-06-2015 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

0,72kWh per dag * 365 = 262,8kWh per jaar.

Dat is voor zover ik weet normaal.

edit: Tafelmodellen lees ik net, dan is het volgens mij iets hoger dan gebruikelijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 16-06-2015 11:54 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
Raven schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:53:
edit: Tafelmodellen lees ik net, dan is het volgens mij iets hoger dan gebruikelijk.
hoger dan normaal? Ik heb de koelkast en vriezer rondom in PU staan, dus ik denk dat ik ipv A+ misschien wel A+++ zou mogen hebben.
Maar gebtuikers data van andere mensen is wel welkom, kunnen we iets van een vergelijk maken onder elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-05 13:42

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier een koel vries combi van Liebherr 2,03 m hoog

Pakt ongeveer 210 kWk/jaar Heeft wel een in toeren geregelde compressor, en daardoor hoger rendement als gebruikelijk.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
720 per dag is ook gemiddeld 262 per jaar, maar het betreft wel een apperte tafel model vriezer en apparte koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

xippie schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:58:
[...]

hoger dan normaal? Ik heb de koelkast en vriezer rondom in PU staan, dus ik denk dat ik ipv A+ misschien wel A+++ zou mogen hebben.
Maar gebtuikers data van andere mensen is wel welkom, kunnen we iets van een vergelijk maken onder elkaar.
IOk, je gaat dus eerst extra isoleren en dan bedenken of het wel wat oplevert ? Apart....
Neem dan ook de moeite om het verbruik van je apparaat op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
KillerAce_NL schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:41:
[...]

IOk, je gaat dus eerst extra isoleren en dan bedenken of het wel wat oplevert ? Apart....
Neem dan ook de moeite om het verbruik van je apparaat op te zoeken.
Verbruik per apparaat was/is volgens mijn 8 jaar oude boekjes zo'n 150 tot 250 kw pw\er stuk per jaar, dus doet ik het bljkbaar wel goed :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waarom stel je dan de vraag hier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
KillerAce_NL schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:47:
Waarom stel je dan de vraag hier ?
Omdat ik eigenlijk een vergelijk wil zien wat wie wat/men verbruikt qua koeling/per dag/week/maand/jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan typ je "energieverbuik koelkast" in google, en heel magisch verschijnt er dan info over energieverbruik van koelkasten. Zelfs wat het verbruik gemiddel per generatie is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xippie
KillerAce_NL schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:53:
Dan typ je "energieverbuik koelkast" in google, en heel magisch verschijnt er dan info over energieverbruik van koelkasten. Zelfs wat het verbruik gemiddel per generatie is...
Ka klopt, en als ik mijn koelkast en vriezer in typ, dan komt er ruim 500 p/j uit, en als ik ze op de meter zet kom ik bijna op de heflt uit. Daarom ook mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:49

Fiber

Beaches are for storming.

xippie schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:38:
720 per dag is ook gemiddeld 262 per jaar, maar het betreft wel een apperte tafel model vriezer en apparte koelkast.
262 kWh per stuk over een jaar is best veel voor een tafelmodelletje. Als het bij elkaar opgeteld is voor twee apparaten dan is het wel weer redelijk netjes.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xippie
Fiber schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:57:
[...]

262 kWh per stuk over een jaar is best veel voor een tafelmodelletje. Als het bij elkaar opgeteld is voor twee apparaten dan is het wel weer redelijk netjes.
Gelukkg is het samen 262 kWh per jaar, en niet per stuk. Anders zou ik mij ech zorgen maken.

Ik gebruik gemiddeld 2,8 kw per dag, ook nog NAS enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

xippie schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:54:
[...]

Ka klopt, en als ik mijn koelkast en vriezer in typ, dan komt er ruim 500 p/j uit, en als ik ze op de meter zet kom ik bijna op de heflt uit. Daarom ook mijn vraag.
En daarom had je ze toch ook in PU gewikkeld ??
Lig er ook aan hoe het wordt gebruikt, een koelkast met veel gevulde ruimte hoeft afhankelijk vna de inhoud veel minder te koelen (vloeistoffen houden temp langer als lucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 16:44

Theck88

If it's hard just KISS!

Dat is een net verbruik. Een nieuwe koeler of vriezer zal in de regel niet rendabel zijn om je huidige apparaten te vervangen ivm de te lange terug verdientijd.

Hoe oud zijn je huidige apparaten, merk, klimaatklasse en waar staan ze?

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
Theck88 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:02:

Hoe oud zijn je huidige apparaten, merk, klimaatklasse en waar staan ze?
Ze zijn nu 8 jr oud, Bauknegt, gekocht als A+ en staan in mijn woonkamer, open keuken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88

Theck88

If it's hard just KISS!

Dat is een net verbruik. Kijk maar op de site van Liebherr. www.koelen.nl Daar staan uiteraard nog zuinigere kasten, maar dan verdien je het momenteel niet mee terug. Als je in de toekomst naar een nieuwe gaat kijken neem deze dan in acht. Zijn zeer goede koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
Met een zeer mooi prijskaartje. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

xippie schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:52:
Ik monitor al een paar weken hetr verbruik van mijn 2 tafel modellen A+ koelkast en vriezer op 720w per dag.

Vraag is, is het veel, of gemiddeld of valt het wel mee.
Misschien iets aan de hoge kant.

Mijn koelvriescombinatie ( inbouw ) in de keuken doet op jaarbasis ongeveer 300kWh. De vriezer, ook een tafelmodel, in de schuur doet slechts 110kWh op jaarbasis.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:30
Ongeveer tussen 500 en 700 watt per dag is wel normaal voor zo een tafelkoelkast (combi). De mijne verbruikt 500 per dag volgens specificaties, maar dat heb ik nog niet na gemeten.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
IIk heb het gelukkig echt over 2 tafelmodellen, die naast elkaar staan, maar ze te lezen valt het verbruik dus reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88

Theck88

If it's hard just KISS!

xippie schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:10:
Met een zeer mooi prijskaartje. -O-
Tja, vaak kost kwaliteit wat meer. Kijk bij dit merk naar de details (glazen dragers in de deur, alu-strips, betere motoren, toeren geregeld, vaak betere klimaatklasse, assortiment, energie-verbruik etc.) De technische aspecten zijn minder tastbaar en voor de klant vaak niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik zal zo eens kijken.
Volgens mij hangt de meter nu al bijna aan week aan de inbouw koel-vries combi van +/- 180cm hoog. Leeftijd van deze toren weet ik niet, misschien kan ik het opzoeken aan de hand van het serienummer plaatje.

Ook heb ik nog 2 tafelmodellen (een kielkast en een vriezer). Deze staan nu uit, maar het idee is dus om beide 'torens' te meten en te beslissen wat dat we gaan blijven gebruiken. De 2 tafelmodeelen zijn 5 jaar oud.

Voor de inbouw koel-vries combi:
6,228KWh in 7 dagen en 0 uur
Dat zou 324,75KWh per jaar zijn.
(wel is het de laatste dagen warm geweest natuurlijk)

[ Voor 34% gewijzigd door liquid_ice op 18-06-2015 18:15 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bauknecht diepvries A+ van 2004 (208l inhoud) in niet verwarmde opbergruimte
(zomers maximaal 27°C / winters minimaal 7°C)
Verbruik gemeten over 12 maanden = ca. 150 kWh
(zomer 0,58 kWh/d max. / winter 0,33 kWh/d min.)

Liebherr A++ koelkast van 2006 (150l inhoud) in woonruimte
Verbruik gemiddeld = ca. 81 kWh (zomer 0,26 kWh/d / winter 0,21 kWh/d)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Temperatuur in de koelkast en de omgevingstemperatuur lijken me belangrijke parameters voor het verbruik. Ik denk dat veel koelkasten onnodig te koud staan afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:02

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik mag dan misschien de eenheden politie zijn hier, maar als je over enerieverbruik spreekt, dan druk je dat uit in kWh. 1kWh is 1 uur lang een kW aan vermogen afnemen.

Een koelkast die dus 720Wh (0,72kWh) per dag verbruikt doet dat over een periode van 24 uur. Dat is dus 30Wh per uur.

Veel mensen halen de eenheden door elkaar, maar kWh en kW zijn compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@eenheden politie
Inderdaad, tenenkrommend hier. Lijkt me iets voor in de topicstart: Energieverbruik in de eenheid kWh, en tijdverschil in dag/maand/jaar. Dus het verbruik is X kWh per Y tijd.

Ik ben wel benieuwd naar de verschillen tussen de fabrieksopgave en het praktijkverbruik van koelkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Mijn Siemens 182 liter A++ inbouw koelkast doet gemiddeld 271Watt per dag bij 4°
En mijn Liebherr 104 liter A+++ tafelmodel vriezer doet gemiddeld 276Watt per dag bij -18°

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn hemel, dat is dus 24 uur x 271 W = 6,5 kWh per dag! Meer dan mijn hele huishouden! Snel vervangen dus, het kan met een tiende daarvan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Proton_ schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 22:10:
Mijn hemel, dat is dus 24 uur x 271 W = 6,5 kWh per dag! Meer dan mijn hele huishouden! Snel vervangen dus, het kan met een tiende daarvan.
Ik weet niet hoor maar er staat per dag bij, niet per uur ;)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

4800 kWh per jaar voor een koelkast en een vriezer. Dat kost gewoon 1000 euro per jaar aan elektriciteit!
Energieverbruik in de eenheid kWh, en tijdverschil in dag/maand/jaar. Dus het verbruik is X kWh per Y tijd.
[Edit]
Stukje uitleg:
Watt is de eenheid van vermogen. Wattuur is een eenheid van energie of arbeid. Het leveren van een vermogen van 1 Watt gedurende 1 uur levert een hoeveelheid energie van 1 Wh. De eenheid Wattuur (of de daarvan afgeleide eenheden kWh en MWh) worden vooral gebruikt om de hoeveelheid elektrische energie weer te geven.
Zie het net als bij de auto: brandstofverbruik in liters benzine (energie) en niet in het aantal paardenkrachten (vermogen). kWh (energie) versus Watt (vermogen).

[ Voor 123% gewijzigd door Dre op 18-06-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Siemens inbouw koelkast type K118RA65/03
Verbruik van 1jan. 2014 t/m 31dec. 2014: 71 kWh

Siemens inbouw vriezer type G118DA65/02
Verbruik van 1jan. 2014 t/m 31dec. 2014: 96 kWh

Deze zijn eind okt. 2012 geplaatst

De oude siemens koelkas gebruikte tot eind okt. 136 kWh
De oude siemens vriezer gebruikte tot eind okt. 545 kWh

Deze waren ongeveer 20 jaar oud toen ze vervangen waren.
De metingen zijn met plugwise gedaan.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:05
HereIsTom schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 22:15:
[...]

Ik weet niet hoor maar er staat per dag bij, niet per uur ;)
Misschien is dit duidelijker:
Koelkast trekt 15 watt, na 24 uur is dit 15x24=360Wh (0,36Kwh). Doe dit maal 365 en je globaal je jaarverbruik.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
drielp schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:22:
[...]

Misschien is dit duidelijker:
Koelkast trekt 15 watt, na 24 uur is dit 15x24=360Wh (0,36Kwh). Doe dit maal 365 en je globaal je jaarverbruik.
Ik snap nog steeds het verschil niet |:(
Het verbruik is 271Watt per dag, dat zou dan 99kWh per jaar zijn voor de koelkast en 100kWh voor de vriezer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:57
1 kWh = 1kW x 1 uur.
gemiddeld 271W = 0,271 kW x 24 uur = 6,504 kWh per dag.

Iedereen hier snapte eigenlijk wel dat je waarschijnlijk 271Wh (ofwel 0,271kWh) per dag bedoelde, maar ja als je het stug vol blijft houden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 110% gewijzigd door Dre op 21-06-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
HereIsTom schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:35:
[...]

Ik snap nog steeds het verschil niet |:(
Het verbruik is 271Watt per dag, dat zou dan 99kWh per jaar zijn voor de koelkast en 100kWh voor de vriezer.
Een verbruiksmeter tussen de koelkast/vrezer en het stopkontact meet een aantal dingen waaronder het opgenomen vermogen in Watt. Na verloop van tijd zie je ook het verbruik, en dat is in (k)Wh.
Watt/dag als eenheid bestaat gewoonweg niet voor het weergeven van verbruik. Is dit duidelijker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Nu online
Vergelijk het met een waterkraan...

Watt kan je vergelijken met liter per minuut
kW (Kilo Watt) kan je vergelijken met 1000 liter per minuut
zeggen dat iets "271 liter per minuut per dag" doet is vreemd ;)

Watt & Kilo Watt geeft een 'flow' weer.

Maar wat is 10 kWh dan?
Dat is "10 liter per minuut voor een uur lang" ofwel 600 liter in dit voorbeeld...
kWh geeft een 'emmertje energie' weer.

De juiste manier om het te zeggen is dat dat het apparaat gemiddeld 50Watt verstookt OF zeggen dat het apparaat 2kWh (emmertjes energie) verbruikt op een dag (of in een week, of maand of whatever).

De laatste 3 dagen heeft m'n inbouw koel-vries combi lopen zuipen
Kom nu uit op 424,71KWh per jaar zijn.
(wel is het nog steeds warm natuurlijk)

Eens overschakelen naar de 2de koel-toren hier in huis...

[ Voor 14% gewijzigd door liquid_ice op 21-06-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
OK, ik denk dat ik het nu begrijp mijn koelkast verbruikt 0,271 kWh per dag en de vriezer 0,276kWh :*)

424kWh per jaar is wel veel, dat was in mijn oude situatie ook zoveel, daarom maar deze zuinige apparaten gekocht die verdien ik wel terug als ze weer 20 jaar meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Niet online

art

De inbouw Siemens KI34VA50 in onze keuken (een A+ koelvriescombinatie) heeft tot nu toe gemiddeld 225 kWh per jaar gebruikt.Dat is een stukje minder dan de 280 kWh die in de specs staan, maar dat zal er wel mee te maken hebben dat het in onze keuken relatief koel is, in de winter een graad of 16.

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/energieverbruik_koelkast.jpg

De oude vrieskast op zolder gebruikte anderhalve kWh per dag (!) dus daar hebben we de stekker uit getrokken, maar hierdoor komen we nu eigenlijk wat vriescapaciteit tekort.

Nu lees ik in tests (bijvoorbeeld van de consumentenbond) dat het opgegeven jaarverbruik van sommige vrieskisten onder de 30 euro per jaar ligt! Voor dat bedrag wil ik wel investeren in een nieuwe vriezer :)
Die zou dan in de schuur komen.

Is dat opgegeven jaarverbruik realistisch? Maakt het voor het verbruik inderdaad uit waar de vriezer staat?

Helpt het om een vriezer extra te isoleren, door bijvoorbeeld overal (behalve waar hij zijn warmte kwijt moet) PIR-platen te plakken? Ik zou wel eens willen weten welke vriezers 'af fabriek' al de dikste isolatie hebben.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:05
270 / 45 L koel / vriescombinatie vebruik gemiddeld per dag 0,39kWh. Wordt per dag ongeveer 2x koelkast geopend. 1x diepvries.

Of dit conform specificaties is, heb ik nooit nagerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59
Zelfquote:
ThinkPadd schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:49:
Grappig is dat, als je een tijdje een Youless hebt hangen dan begin je bepaalde apparaten te herkennen (zeker op dagen dat je weg bent van huis, dan heb je geen 'vervuiling' in je grafieken).

Zo zag ik dat de koelvriescombinatie (AEG SANTO 2673-8 KGS, A+) op 24 uur 9 keer aanslaat, en dan 45min draait (gebruik is dan ~90W).
Als ik dan ga uitrekenen wat hij op jaarbasis gemiddeld verbruik kom ik op:
verbruik in W * aantal draaiuren per dag * 365 / 1000

Ik kom dan op 90 * 7 * 365 / 1000 = 229kWh. En laat de fabrieksopgave nou 234kWh. Oftewel m'n koelkast functioneert naar behoren :) (Verbruik zal natuurlijk hoger uitvallen, hier is hij de hele dag niet open geweest + in de zomer moet hij meer koelen).
[...]
Is een koelvriescombinatie van ~180cm hoog.

Zie overigens ook: Serieus elektriciteit besparen: Koelkast/vriezer juist afstellen

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 29-06-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Nu online
De 2 tafel modellen (vriezer en een koelkast, die staat op 8 graden) hebben samen 1kWh per dag gebruikt in een meting van 7 dagen.

Dit lijkt toch wel redelijk zuiniger dan de koelvries combi die even hoog is.

Later in het jaar nogmaals testen als we geen hittegolf hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Husker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-01 17:14
Is het normaal dat als een ijskast waarop staat 125W, 625W verbruikt als deze aanslaat om te koelen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Husker schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:17:
Is het normaal dat als een ijskast waarop staat 125W, 625W verbruikt als deze aanslaat om te koelen???
Nee, lijkt me niet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Husker
Owk, gek, Mijn oude lelijke ijskast wilde ik wegdoen. Deze is niet stuk. Ik heb even uitgeprobeerd, maar deze verbruikt ook tegen de 500W als die aan het koelen is. Dus alle 2 mijn ijskasten die prima werken doen dit. heel vreemd,, vraag me toch af f dit niet hoort

ps: de eerste post is 525 ipv 625 W. Ze gaan alle 2 dus ongeveer zo hoor als die aanslaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Husker op 18-07-2017 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Husker
update; hij gaat wel redelijk snel over naar een normaal wattage na een paar minuten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:32
Een no-frost vriezer toevallig? En meet je wel echt vermogen? Of VA?

En wat is redelijk snel? 5 sec? Een compressor (is een motor) heeft altijd een aanloop stroom. Die kan tot 10x het nominale vermogen zijn... Misschien doet jouw electra meter meten met intervallen en middelt ie wat?

[ Voor 61% gewijzigd door wmeester op 18-07-2017 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
HereIsTom schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:35:
[...]

Watt is per seconde. Als je koelkast 271Watt verbruikt, dan verbruikt die op een uur (3600 seconden) 975.600Wh dus 975,6 kWh dat is op een dag 23.414.400‬ kWh, ofwel 23,4 MWh, op een maand 702.430 MWh, op een jaar 8.429.182 MWh. Het verbruik van een gemiddeld huishouden (2,2 bewoners) is ongeveer 3000-3.500 kWh (milieucentraal, nibud - alle overige bronnen).

Alleen je koelkast gebruikt dan dus minstens 2.000.000 keer zoveel als een normaal huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
BeosBeing schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:55:
[...]

Watt is per seconde. Als je koelkast 271Watt verbruikt, dan verbruikt die op een uur (3600 seconden) 975.600Wh dus 975,6 kWh dat is op een dag 23.414.400‬ kWh, ofwel 23,4 MWh, op een maand 702.430 MWh, op een jaar 8.429.182 MWh. Het verbruik van een gemiddeld huishouden (2,2 bewoners) is ongeveer 3000-3.500 kWh (milieucentraal, nibud - alle overige bronnen).

Alleen je koelkast gebruikt dan dus minstens 2.000.000 keer zoveel als een normaal huishouden.
Pardon? Hoezo per seconden, ik kan toch het verbruik per dag berekenen?
Met een verbruiksmeter geeft hij aan dat het per 24 uur dan 271 Watt is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De energetische eenheden oorlog - wordt hij weer gereanimeerd?

@HereIsTom Van mij mag je Kw, kW, kwH, KWH, of misschien ook pwh of PWH of
BtU door elkaar ver(ge)bruiken. (Je mag de snelheid ook in furlongs per fortnight meten.)
Wij weten wat je bedoelt - en op het display van de verbruiksmeter staat
na 24 h waarschijnlijk 271 Wh.
Just mij 2 cts

P.S.: typisch verbruik van onze koelkast door het jaar heen
(staat in de open keuken - instelling meestal 5-6 van 7)
Verbruik koelkast Liebherr KTP 1740

[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 29-10-2019 12:30 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

BeosBeing schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:55:
[...]

Los van het feit dat dit een oud topic is.. klopt bovenstaande info niet. Watt is joule per seconde ;)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.