Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiejan
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 13:58

dikkiejan

2805Wp

Je kan op mindergas aangeven wat je stook-seizoen is, dus in de zomer helemaal geen graaddagen.

still learning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ons gasverbruik is ongeveer 20m2 per maand aan tapwater. Ik ben vergeten te noteren wanneer exact de CV is uitgegaan en weer aan. Daardoor is het nu lastig om nog het exacte stookseizoen op te geven.

Maar ik heb voor jullie het plaatje ge-update met het tapwater erbij ;)

[Update]
Nog wel grappig; toen ik bij mindergas.nl begon in te vullen stond 'Gemiddeld totale gasverbruik voor een flat in Nederland' ergens tussen de 300 en 500 m3, ik weet niet meer precies hoeveel. Intussen is het al 732m3 geworden :+

[ Voor 30% gewijzigd door Elect op 04-12-2014 11:41 ]

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Elect 08:48:

Volgens mij hebben wij ongeveer vergelijkbare woningen. Ik heb ook overal dubbelglas maar dan idd ook van de oude soort. Samen met bizar veel glasoppervlak en fijne asbest panelen veel verlies via die weg.

Inmiddels heb ik in een forse erker ook gordijnen opgehangen van het type dat licht moet tegenhouden, dus extra dicht materiaal. Milieucentraal geeft aan dat alleen gordijnen met aluminium erin helpen te isoleren maar mijn ervaring is dat gordijnen die geen licht doorlaten ook al echt helpen. Overigens geeft Milieucentraal niet aan welke type/merk gordijnen er te krijgen zijn (of bij welke shop) met Alu erin. Ik heb mijn stinkende best gedaan maar die krengen nergens gevonden. Zelfs kwantum wat aangeeft meer dan 5000 soorten gordijnen te kunnen leveren had er nog nooit van gehoord...... :F

De gordijnen samen met een lagere ketel temperatuur (90 -> 70) zorgden voor ruim 50% reductie in gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-10 15:39
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:40:
@ Elect 08:48:

Volgens mij hebben wij ongeveer vergelijkbare woningen. Ik heb ook overal dubbelglas maar dan idd ook van de oude soort. Samen met bizar veel glasoppervlak en fijne asbest panelen veel verlies via die weg.

Inmiddels heb ik in een forse erker ook gordijnen opgehangen van het type dat licht moet tegenhouden, dus extra dicht materiaal. Milieucentraal geeft aan dat alleen gordijnen met aluminium erin helpen te isoleren maar mijn ervaring is dat gordijnen die geen licht doorlaten ook al echt helpen. Overigens geeft Milieucentraal niet aan welke type/merk gordijnen er te krijgen zijn (of bij welke shop) met Alu erin. Ik heb mijn stinkende best gedaan maar die krengen nergens gevonden. Zelfs kwantum wat aangeeft meer dan 5000 soorten gordijnen te kunnen leveren had er nog nooit van gehoord...... :F

De gordijnen samen met een lagere ketel temperatuur (90 -> 70) zorgden voor ruim 50% reductie in gas.
Kijk eens bij de fabrikant Luxaflex op de website. Zij bieden plisse gordijnen aan met aluminium coating. Je betaald er wel fors voor ten opzichte van andere types, dus reken je jezelf niet rijk.

Vorig jaar stond dat bij Milieucentraal nog wel op de website en was er een samenwerking/actie omdat de ' gehaalde energiebesparing' door het onafhankelijke Milieu centraal werd bevestigd en was doorgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
okt 13-14

1050KWH & 1890 M2

Vooral dat laatste hakt erin voor woning van 67 m2 waarbij overdag thermostaat op 7 staat en alleen wonend... maarja oude bouw nauwelijks geisoleerd zonder sokken vriezen mn poten er bijna af op mn laminaatvloer.... Wel dubbelglas maar slecht geplaatst en laagwaardig (goedkoop plastic enorme koudebrug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
petervandenberg schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:12:
[...]

Kijk eens bij de fabrikant Luxaflex op de website. Zij bieden plisse gordijnen aan met aluminium coating. Je betaald er wel fors voor ten opzichte van andere types, dus reken je jezelf niet rijk.

Vorig jaar stond dat bij Milieucentraal nog wel op de website en was er een samenwerking/actie omdat de ' gehaalde energiebesparing' door het onafhankelijke Milieu centraal werd bevestigd en was doorgerekend.
Je was me voor :) Wij hebben ons voorraam van 2.6x1.8 meter voorzien van een lichtdoorlatend honingraad plissé gordijn. Omdat wij geen twee losse plissé gordijnen wilde was het nog vrij duur. We hebben de normale genomen omdat we wel licht binnen blijven houden als het buiten licht was. Voor mij gevoel is de isolatie erg goed. Onze bank staat direct onder dit raam en we zijn volledig van de koude valwind af.

@trm0001 Net als bij Luxaflex is het wellicht voor jou interessant: De verduisterende variant heeft aan één zijde aluminium erin waardoor de isolatiewaarde nog een stuk hoger is.

Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/4/0/7/3/9200000011133704_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ petervandenberg & Elect: ben al aan het kijken wat het zou moeten kosten........

@yhk123: "zonder sokken vriezen mn poten er bijna af op mn laminaatvloer.... " _O- Humor.....

Try this @ home:

http://www.scapino.nl/her...els-scapino-wit-162821244

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5y3s3KETAlSTdcaa0pMsJs1J/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 10:49
Ik woon nu bijna een jaar in mijn koophuis. 2-onder-1-kap bouwjaar 2002, volledig geïsoleerd. normale HR-cv-ketel, geen vloerverwarming.
We zijn met 2 personen en beide full-time aan het werk:
Ik zet mijn gasgebruik af tegen graaddagen (stookgrens 14 graden, etmaalgemiddelde temperatuur 17 graden). Je ziet dat het gasgebruik de graaddagen prima volgt. Mijn tapwatergebruik is 200 m³ gas per jaar.

De beginperiode geeft een vertekend beeld doordat we nog aan het klussen waren.

Gasgebruik ca. 885 m³ per jaar(graaddag gecorrigeerd)
Elektriciteitsgebruik ca. 1.900 kWh per jaar
Watergebruik 79 m³ per jaar
Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/f4a20111b7977d29382080a57b3aaf71.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 09:44

Cliffie

Trompetslet

ThinkPadd schreef op maandag 01 december 2014 @ 07:53:
......
Die draait mooi in z'n HR-gebied dus (ik hoor de condensafvoer flink druppen als ik bij de ketel sta :9 ).
Ik kan mensen echt aanraden om daar eens goed naar te kijken, het ziet er naar uit dat m'n ouders daardoor zo'n 350 euro besparen dit jaar :o
Ik zou ook wel willen CV tunen, maar met zo'n Daalderop die ik heb schijnt er weinig te tunen.... Volgens zeggen.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:18
Je radiatoren waterzijdig inregelen scheelt vaak al een hoop, en is ketel onafhankelijk. Kom eens langs in het topic en leg je vraag voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ThinkPadd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:32:
Je radiatoren waterzijdig inregelen
Heb wel eens zitten kijken, maar ik heb al mijn radiatoren in huis al nauwelijks open staan op die in de woonkamer na. (en de badkamer). Dan is er toch nauwelijks winst meer te behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist gekeken naar de Alu (vouw) luxaflex varianten maar die zijn idd behoorlijk onbetaalbaar.
Net even onder de 400 euro voor 1 groot raam bespaar ik er nooit meer aan af tov mijn huidige verduisterende budget gordijnen. Hooguit 11 procent tov geen isolatie, dus dan wellicht 5 procent tov wat ik nu heb.

Toch dank voor de info en linkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik woon in een nieuwbouwhuis, 200m3. Een warmtewisselaar op lucht/water, dus warmte uit de lucht wordt in water gestopt en dat als laagtemperatuursvloerverwarming door de woning.

Electriciteitsverbruik in november: 256 kWh

Gasverbruik in november: 38.577 m3

Het gaat om een Daalderop installatie. Gaat met gas verwarmen als hij het (instelbaar) na een half tot 2 uur stoken niet op de gewenste temperatuur heeft. Voor m'n gevoel is het verbruik niet erg goed, kom op kleine 80 euro per maand (en dan dus in november).

Overigens 2 personen in huis, bijna dagelijks douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
hjs schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:00:
[...]

Heb wel eens zitten kijken, maar ik heb al mijn radiatoren in huis al nauwelijks open staan op die in de woonkamer na. (en de badkamer). Dan is er toch nauwelijks winst meer te behalen?
Een klein beetje, maar als je ketel inefficient staat afgesteld dan gaat het niet heel veel uitmaken op je rekening.

Hier net de rekening ontvangen, periode 19 nov 2013 - 16 nov. 2014 (362 dagen). Krijgen 316 euro terug, lekker hoor :9

1581 kWh en 578m3 verbruikt.
Voorschot op 90 euro staan, maar die laat ik maar zo denk ik.

Woonsituatie: ThinkPadd in "Wat is jouw actuele energieverbruik?" en ThinkPadd in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2014 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien het nu in begin december al vriest heb ik zo het vermoeden dat deze winter heel wat minder zacht gaat worden dan die van 12/13. Ik was vorig jaar ook voor een koopje klaar, maar dat gaat er nu niet inzitten wanneer deze trend doorzet de komende maanden........ :F ....Multistedentocht ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2014 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 18:27:
Aangezien het nu in begin december al vriest heb ik zo het vermoeden dat deze winter heel wat minder zacht gaat worden dan die van 12/13. Ik was vorig jaar ook voor een koopje klaar, maar dat gaat er nu niet inzitten wanneer deze trend doorzet de komende maanden........ :F ....Multistedentocht ?
Gast, '97 was de laatste keer. Zelfs Piet Paulusma gelooft dit jaar niet in een horrorwinter. Frjemde Hollânners |:( :+

Zit nu een jaar in mijn eigen huisje, komende van een studentenkot. Tijd om de balans op te maken na een jaar. Wel inclusief 2 weekjes klussen in de winter, maar dat zou nog wel eens nadelig kunnen zijn... (stoken om de kamer een beetje op temperatuur te hebben tijdens het laminaat leggen, maar wel constant de deur open omdat er een stukje gezaagd moet worden ;) )

Een compleet jaar
Stroom: 1654kWh
Gas: 579m3
Water: 45m3

Woonsituatie
Vrijgezel in een spotgoedkoop huurhuisje: duplexwoning, half-hoek, onderste verdieping, ca 55 vierkante meter ergens uit de jaren 50 ofzo. Deze is verder wel gerenoveerd. Kolenkachel ooit vervangen voor een gashaard en die laatste is ook alweer vervangen door CV voor ik er in kwam. Verder dubbelglas en kunstof kozijnen. Ik heb verder ngo een kier gevonden en laten dichten toen ik er in kwam. Energielabel is C. CV is een Atag A-serie A244C waarvan ik de pomp helaas niet lager kan zetten.

Verder ben ik pas laat in het jaar (september) begonnen met automatisering van het een en ander. Sindsdien gaat veel stanby-verbruik uit als ik weg ben (goed voor 30W). Verder heb ik wel een server staan (25-30W), een niet al te zuinige TV (maar 2e leven, dus wat dat betreft wel duurzaam ;) ). De verlichting die ik veel aan heb is over het algemeen LED en anders spaarlamp. Ik douche ongeveer om de dag en doe 2-3 keer per week een wasje. Als ik er neit ben gaat de verwarming op 14-15 graden (mits ik dat niet vergeet, helaas) en als ik thuis ben op 19 graden.

Doelen voor komend jaar
Inmiddels heb ik een slimme thermostaat die binnenkort in het home automation systeem wordt toegevoegd. Verder wil ik nog een tochtstrip vervangen, een borstel voor de brievenbus hangen en wellicht radiatorfolie gebruiken. Verder zal het domoticasysteem nog iets geavanceerder worden. Het doel is om komend jaar nog zo'n 10% van het EL verbruik af te krijgen zonder verdere investeringen (wat theoretisch al behaald is met de domotica standby-kill en een upgrade van mijn PC die dit jaar ook is gedaan). Helaas heb ik geen graaddagen bijgehouden, dus weet niet wat ik bespaar op gas. Wel ben ik van plan dit te gaan monitoren met mijn domoticasysteem en nog wat CV tuning te doen, al lijkt ook de nieuwe thermostaat al beter werk te verrichten (gevoelsmatig).

Al met al ben ik niet ontevreden. EL is iets hoger dan een normaal eenpersoonshuishouden AFAIK, maar met mijn apparatuur is dat geen verrassing. Gas is denk ik een prima prestatie zonder CV tuning en een simpele thermostaatknop zonder enig programma en wat dan ook (zoals ik dat dit jaar had). Ook ga ik beter letten op ventilatie en dergelijke. Gevoelsmatig moet ik ook hier wellicht 10% kunnen winnen, al kan dat ook teniet worden gedaan door een verbetering van comfort. Ik kan nu namelijk op tijd mijn huis gaan voorverwarmen. Daarentegen laat ik hem nu ook eerder het setpoint verlagen.

En verder vaker standen opnemen. Afgelopen jaar wel het idee gehad, maar te lui. Wellicht dat dit topic me helpt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 04-12-2014 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:17
Geurt-kun schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:23:
[...]

Met een klokthermostaat kun je toch wel regelen dat ie tijdens slapen en afwezig een paar graden kouder wordt?
Zet je hem op zelflerend en om 6 uur is het weer 20 graden.
Ik zou het zeker proberen.
In mijn gang en keuken heb ik vloerverwarming en 's nachts gaat de kachel uit. Als ik 's morgens beneden kom is de vloer nog steeds warm aan mijn voeten, terwijl de kamer 3 graden afgekoeld is. Wel de pomp uit (laten/automatisch) zetten als de kachel uit is. Je wilt geen afgekoeld water je vloer in pompen.
Ik heb geen klokthermostaat :) Ik heb nog zo'n honeywell draaiding, maar wel met een digitaal display wat alleen de temperatuur weergeeft. Mijn ketel is zover ik weet wel modulair, maar deze thermostaat kan niet moduleren zo ver ik weet. Bij de modulaire thermostaten van honeywell die er verder hetzelfde uitzien als deze staat "modulation" en dat staat er bij de mijne niet op.

Enig idee in welke order van grootte ik moet denken dat ik mogelijk bespaar als ik hem 's nachts en overdag terug laat vallen van 20 naar 18 graden èn de thermostaat moduleert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Moduleren is niet hetzelfde als "zelflerend".
Een zelflerende thermostaat leert hoe lang hij van te voren aan moet om op een gewenst tijdstip een ingestelde temperatuur te bereiken.
Moduleren is met een regelaar er voor zorgen dat de vlam van je ketel harder en zachter gaat branden, teneinde de gewenste temperatuur aan te houden, het liefst zonder de vlam steeds uit en in te schakelen.
Wat ik je voorstelde kan ook zonder moduleren.
Je hebt er wel een klok thermostaat voor nodig.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Geurt-kun schreef op donderdag 04 december 2014 @ 23:24:
Moduleren is niet hetzelfde als "zelflerend".
Een zelflerende thermostaat leert hoe lang hij van te voren aan moet om op een gewenst tijdstip een ingestelde temperatuur te bereiken.
Moduleren is met een regelaar er voor zorgen dat de vlam van je ketel harder en zachter gaat branden, teneinde de gewenste temperatuur aan te houden, het liefst zonder de vlam steeds uit en in te schakelen.
Wat ik je voorstelde kan ook zonder moduleren.
Je hebt er wel een klok thermostaat voor nodig.
Dat begrijp ik ook wel. Wat ik bedoelde was hoeveel beide oplossingen me gaat opleveren. Zowel de klokregeling met 2 graden naar beneden, als de modulaire functie. Ik neem even aan dat een modulaire regeling er ook voor zorgt dat er efficiënter wordt verwarmd. Die combinatie moet me dus wel iets gaan opleveren hoop ik, maar hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
benchMarc schreef op donderdag 04 december 2014 @ 22:58:
[...]
Mijn ketel is zover ik weet wel modulair, maar deze thermostaat kan niet moduleren zo ver ik weet. Bij de modulaire thermostaten van honeywell die er verder hetzelfde uitzien als deze staat "modulation" en dat staat er bij de mijne niet op.
Check het allemaal. Aan "Voor zover ik weet" heeft niemand iets, ook jij niet ;) . Die Honeywell kun je makkelijk checken. Als de pinnen op de grondplaat (op de muur) bovenin en dan net links vna het middern zitten, dan is het aan/uit. Zit deze bovenin net rechts, dan is het opentherm.

En verder kun je het natuurlijk zelf uitzoeken. Zet eens handmatig de verwarming 2 graden lager (ja, even inleveren op comfort) en houd het verbruik+graaddagen bij. Dan heb je in ieder geval een indicatie zou ik zo zeggen. Volgens mij zijn er zoveel factoren dat het niet zo makkelijk te zeggen is en daarbij, meten = weten.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 04-12-2014 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik gok dat benchMarc de 'Honeywell Round' heeft. Als het de modulerende versie betreft dan staat er op de voorkant onder de tekst 'Honeywell' ook nog 'Modulation'.

Kijk maar: Honeywell Round Modulation en de Honeywell Round On/Off
GENETX schreef op donderdag 04 december 2014 @ 20:53:
[...]
En verder vaker standen opnemen. Afgelopen jaar wel het idee gehad, maar te lui. Wellicht dat dit topic me helpt ;)
Je zou een slimme meter kunnen laten installeren, en die uitlezen met je domotica systeem?

Ik heb in m'n huurwoning ook een slimme meter laten plaatsen. Kost zo'n ~€73 maar levert wel een hoop info op (vind ik).
Ik lees hem uit met Domoticz (via USB > Serial converter) en met een eigen Arduino oplossing i.c.m. NAS. Met die laatste stuur ik ook dagelijks om 23:59 het gasverbruik naar Mindergas.nl zodat ik er daarmee kan rekenen (verbruik per graaddag, prognose etc).

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2014 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:08
Vorige maand verhuist...voor het eerst ooit hebben we gas...

Kan iemand mij een indicatie geven wat jullie afgelopen dagen verbruikt hebben? Ik ben nogal geschrokken van de hoeveelheden gas welke we hebben verstookt namelijk...in 3 dagen net zoveel als sommige van jullie over een hele maand...en we koken niet eens op gas :X

De meeste vindbare informatie is gebaseerd op een jaarverbruik...maar dat zegt natuurlijk niks bij gas

Woning:
Vrijstaande bungalow 1979, ~130 vier kante meter
Kruipruimte extra laten isoleren
Dak extra laten isoleren
Bijzonder veel glas, dubbel, HR+, nagelnieuw, aluminium kozijnen, (bijv. woonkamer 1,60*2,60 + 1,60*2,60 + 2,80 * 2,60 + 5,50 * 2,60 = 30 vierkante meter glas :9~ bijv. slaapkamer 3,00*2,60 + 0,8 * 1,60 )
Enkel vloerverwarming met zonesturing geen convectoren
Nieuwe Nefit ketel

Data afgelopen maand uit slimme meter:
333m3 gas :'(

Afgelopen dagen geven een realistischer beeld, in verband met gaslek (~0,14m3 per uur) tot aan eind november en aangezien de zoneregeling pas sinds eind november werkend is

Maandag: 12m3
Dinsdag: 7m3
Woensdag: 12m3

Stroom zijn we overigens goed bezig (we koken ook op stroom!):
11-2013 - 11-2014: 4275kWh
Volledig 2013: 5200kWh
2014 tot nu toe: 3750kWh

Eerst gemeten maand ooit was 12-2013 met 525kWh afgelopen november zaten we onder de 350kWh _/-\o_

TLDR: Is er iemand met een vergelijkbare woning, vrijstaand met veel glas, welke kan aangeven wat zijn gasverbruik is van de afgelopen dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt je aanmelden op EnergieManagerOnline en daar af en toe je meterstanden invullen. Ook kun je op die site je woningkenmerken invullen, EnergieManagerOnline vergelijkt dan met anderen die dezelfde kenmerken hebben en geeft je een soort score (gekleurd huisje) waar jij staat t.o.v. anderen.

Kijk ook eens naar: Gas besparen door middel van CV tuning daarmee is vast ook nog wat van je gasverbruik af te schaven.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 09:44

Cliffie

Trompetslet

ThinkPadd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:32:
Je radiatoren waterzijdig inregelen scheelt vaak al een hoop, en is ketel onafhankelijk. Kom eens langs in het topic en leg je vraag voor ;)
Goed plan! Ik heb net zoals iemand anders al vermeld, weinig radiatoren in gebruik. Alleen in de woonkamer, keuken en badkamer. Alle andere kamers staan ze helemaal dicht. Ik zal eens een post in het juiste topic maken dit weekend :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
ThinkPadd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 09:44:
Je zou een slimme meter kunnen laten installeren, en die uitlezen met je domotica systeem?

Ik heb in m'n huurwoning ook een slimme meter laten plaatsen. Kost zo'n ~€73 maar levert wel een hoop info op (vind ik).
Ik lees hem uit met Domoticz (via USB > Serial converter) en met een eigen Arduino oplossing i.c.m. NAS. Met die laatste stuur ik ook dagelijks om 23:59 het gasverbruik naar Mindergas.nl zodat ik er daarmee kan rekenen (verbruik per graaddag, prognose etc).
Ja ik overweeg dat ook inderdaad. Of Enexis moet binnenkort langs komen, maar 2 maanden geleden wisten ze nog niets. Anderzijds hoop ik dit stiekem via het werk te kunnen regelen voor onderzoeksdoeleinden :) . Woon er in ieder geval nog lang genoeg dat het zin heeft. Anderzijds wil ik natuurlijk zo weinig mogelijk in een huurhuis investeren.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 05-12-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
ThinkPadd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:59:
Je kunt je aanmelden op EnergieManagerOnline en daar af en toe je meterstanden invullen. Ook kun je op die site je woningkenmerken invullen, EnergieManagerOnline vergelijkt dan met anderen die dezelfde kenmerken hebben en geeft je een soort score (gekleurd huisje) waar jij staat t.o.v. anderen.

Kijk ook eens naar: Gas besparen door middel van CV tuning daarmee is vast ook nog wat van je gasverbruik af te schaven.
Ik laat de slimmer meter nu uitlezen via Enelogic (gas en stroom) en de Youless via Bidgely (stroom)

Moduleren en dergelijke ga ik uitzoeken, we gaan eerst is spelen met het afkoelen/opwarmen...dat is erg wennen als je nooit vloerverwarming hebt gehad.

Meer iets voor het andere topic...maar daar moet ik me eerst verder in verdiepen:
Als we de vloerverwarming om acht uur laag zetten (van 20 naar 18) is het meestal rond tien uur nog warm zat...

De aanvoertemperatuur heb ik al flink verlaagd omdat deze veels te hoog ingesteld stond waardoor de pomp van de vloerverwarming steeds in de stress schoot |:(

Uitgaande water is op dit moment rond de 30 graden dacht ik (volgens de meter op de unit van de vloerverwarming)

De pomp op de vloerverwarming is volgens mij een slimme pomp welke zichzelf regelt (stroomverbruik wisselt namelijk)

De unit voor de vloerverwarming draait de knoppen van de zones open en dicht en stuurt ook de c.v. aan via een kabel hier naartoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nooberke schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:56:

Kan iemand mij een indicatie geven wat jullie afgelopen dagen verbruikt hebben? Ik ben nogal geschrokken van de hoeveelheden gas welke we hebben verstookt namelijk...in 3 dagen net zoveel als sommige van jullie over een hele maand...en we koken niet eens op gas :X

De meeste vindbare informatie is gebaseerd op een jaarverbruik...maar dat zegt natuurlijk niks bij gas

Maandag: 12m3
Dinsdag: 7m3
Woensdag: 12m3

TLDR: Is er iemand met een vergelijkbare woning, vrijstaand met veel glas, welke kan aangeven wat zijn gasverbruik is van de afgelopen dagen?
Niet helemaal hetzelfde type woning, maar kom aardig in de buurt (vooral een stuk nieuwer).

De laatste dagen sinds het echt een stuk kouder is buiten (rond 0°C overdag met een oostenwind) zitten wij op ongeveer 7-8 kuub per dag.
Dan is de cv aan van 07:00u tot 22:00u.

Denk dat het ook wel aardig is ter vergelijk om aan te geven hoeveel uren jij per dag de cv aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 14:23:
[...]

Niet helemaal hetzelfde type woning, maar kom aardig in de buurt (vooral een stuk nieuwer).

De laatste dagen sinds het echt een stuk kouder is buiten (rond 0°C overdag met een oostenwind) zitten wij op ongeveer 7-8 kuub per dag.
Dan is de cv aan van 07:00u tot 22:00u.

Denk dat het ook wel aardig is ter vergelijk om aan te geven hoeveel uren jij per dag de cv aan hebt.
Woonkamer overdag: 18-20 graden, 's nachts 18
Badkamer: 18
Slaapkamers : 15

En het slaat aan indien nodig...vloerverwarming is erg traag...dus vandaar dat het nooit helemaal uit zal gaan.

Het verbruik piekt vooral 's morgens (ramen open in badkamer/slaapkamers) en in de middag (door warmer zetten woonkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En van wanneer tot wanneer is bij jou overdag de cv dan 20°C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 14:33:
En van wanneer tot wanneer is bij jou overdag de cv dan 20°C?
Meestal in de loop van de middag naar 19, en rond het avond eten naar de 20....rond een uurtje of 8 weer terug naar 18 (blijft erg lang warm)

Er zit nog geen tijdklok op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
GAS:
Vanaf 29 oktober tot 5 december: 195m3. Douchen/koken is ongeveer 22m3 per maand volgens de maanden juni-augustus.

Per graaddag volgens mindergas kom ik vanaf mei ongeveer op 0,40. Stookgrens heb ik op 17 ik weet echter niet precies wanneer de ketel gaat staan loeien en de etmaal temperatuur op 19 (volgens het voorbeeld).

Situatie:

- vrijstaande woning (opgeleverd begin 2014, zijn er gaan gaan wonen per mei 2014) Achterkant naar het zuiden met terrasdeuren en een keukenraam. Op het noorden twee grote ramen (ca.7,7m2).
- vloerverwarming (lage temperatuur systeem) op begane grond (woonkamer, keuken, bijkeuken en berging), radiatoren (Hoog temperatuur) op de verdieping. De radiatoren staan normaal gesproken dicht, sinds half november die van de badkamer wel open gezet.
- ketel: HP Coolcube met warmtepomp systeem.
- thermostaat: simple honeywell met draaischijf, wel met modulation. Temperatuur 20 graden. Pas geen nachtverlaging toe, als we een paar dagen niet of minder thuis zijn dan zet ik wel eens max. 2 graden lager.

Electra:
Stand meter nu ca. 2500. Dit is echter inclusief verbruik tijdens het afbouwen en "droogstoken". Verbruik vanaf bewoning tot nu is ca. 1400. Verbruik s'nachts: ca. 60-80W.

gegevens Bidgely (kWh):
Juni - 155
Juli - 149
Augustus - 156
September - 170
Oktober - 231
November - 266

Verlichting: allemaal LED lampen van ca. 6W. Behalve een TL-lamp (40W) op zolder en in de garage en Spotjes 4x20W in de keuken. Bij voor- en achterdeur wel LED spotjes net als in de badkamer.

Waterverbruik.
Staat nu op 50m3, dit is echter inclusief bouwwater volgens mij. Er is een hemelwateropvangunit geplaatst. Hiermee worden de toiletten en de wasmachine van water voorzien.

Is een waarde van 0,40 per graaddag een normale waarde? Is een Itho Daalderop HP coolcube vergelijkbaar met een ELGA systeem? Als ik dat zo lees worden daar betere waarden mee gehaald?

Edit: heb gezien dat het gemiddelde door de 1e 4 maanden van het jaar omhoog getrokken wordt. Ketel is begin 2014 geplaatst en toen moest de gehele woning nog opwarmen/droogstoken.

Edit: Electra gegevens toegevoegd.

[ Voor 23% gewijzigd door Pos2007 op 06-12-2014 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:46

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het word kouder maar zie toch een dalende lijn in het gasverbruik :)

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/86936f2a48a805738ec25fa9a5674969.jpg

Cv wat getuned op tapwater.
Wp voor verwarming

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:17
Even een update:

Vrijstaande woning 2005, 1000m3, 2 personen.

YTD:
Gas 433 m3
Elektra opbrengst 2093 kWh
Elektra verbruik 1670 kWh
Water 47 m3
Hout ongeveer 6 m3

Zou toch wel graag zonder gasaansluiting willen....

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
MarcelGo schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 15:27:
Even een update:

Vrijstaande woning 2005, 1000m3, 2 personen.

YTD:
Gas 433 m3
Elektra opbrengst 2093 kWh
Elektra verbruik 1670 kWh
Water 47 m3
Hout ongeveer 6 m3

Zou toch wel graag zonder gasaansluiting willen....
Ongelofelijk. Gasverbruik van jou in 1 jaar is rond deze tijd van het jaar mijn verbruik in 1,5 maand. Hoe krijg je dat voor elkaar? Nooit de verwarming aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Er staat toch, 6 cuub hout :)

@ pos2007

Je gas is vrij hoog, zo'n nieuw huis met warmtepomp moet beter kunnen, misschien de afstelling niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:17
benchMarc schreef op zondag 07 december 2014 @ 15:13:
[...]

Ongelofelijk. Gasverbruik van jou in 1 jaar is rond deze tijd van het jaar mijn verbruik in 1,5 maand. Hoe krijg je dat voor elkaar? Nooit de verwarming aan?
Dit jaar was wel extreem zacht, normaal jaarverbruik rond de 800 m3, in de 9 jaar dat we hier wonen is het wel iets verminderd. Gemiddeld over die 9 jaar ongeveer 923 m3.

Temperatuur in huis rond de 21 graden.

En de speksteenkachel beperkt vooral het afkoelen 's nachts. ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Goed topic. Na bijna jaar met z'n 2'en in nieuwe woning eindelijk eens tijd gehad om te inventariseren wat ons verbruik is, ik had geen flauw idee.

Appartement 70m2 in jaren 30 pand, aan alle kanten buren. Voorkant waar woonkamer is dubbel glas, achter niet.

tot nu toe vanaf 1 feb. 1187Kwh stroom en 343 m3 gas verbruikt, dus we doen het redelijk ok volgens mij. Helft van stroom zit ook in daltarief.

Vooral ook onze instelling lijkt me; we laten niks op stanby staan, alle verlichting zuinig (led/spaar) en verwarmen doen we met mate, eigenlijk alleen de woonkamer waar de thermostaat is.

Ben nu de achterkant eindelijk wel van tochstripjes en raamfolie aan het voorzien :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 14:21
Leuk topic net de laatste paar pagina's gelezen.
Dus ook mijn verbruik FF posten.
Eerst FF wat info.
Huishouding met 3 personen (1 kind 15jaar)
2 onder 1kap woning van een 380m3 inhoud.
Gewoon dubbel glas (geen hr) geen extra isolatie gedaan.
Verwarming beneden verdieping dmv vloerverwarming.
Badkamer zit eind maart ook vloerverwarming in.
Voor de rest boven radiatoren (geen ltv).
Zonnepanelen geplaats en vorig jaar november Nefit trendline met moduiline 400.
Daarnaast een inventum combi 50 warmte pomp.
Slimme meter gelogt met een qurrent box.
Nu dan mijn verbruik vanaf 1januari t/m 6 december.
Electra verbruik 1468kw
Elektra terug geleverd 2310kw
Gas verbruik 115,85m3
Water 38m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe kom je aan zo'n laag waterverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Puls achter in de tuin.
Maar daar was ik de auto mee en sproei de tuin en voor de rest alles wat buiten wat water nodig heeft.
En iedereen sport 3x per week minimaal en douched op de sport gelegenheid.

[ Voor 34% gewijzigd door SpikeHome op 07-12-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
De jaarlijkse energierekening is ook weer binnen.

Over een jaar verbruikt / afgenomen
402m3
1150kWh

Teruggeleverd aan het net 1705kWh

Netto energierekening 168,- per jaar of wel 14,- per maand. Dat kan lager!!! >:)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 11:43:
De jaarlijkse energierekening is ook weer binnen.

Over een jaar verbruikt / afgenomen
402m3
1150kWh

Teruggeleverd aan het net 1705kWh

Netto energierekening 168,- per jaar of wel 14,- per maand. Dat kan lager!!! >:)
Heb je het gas betaald met je teruglevering? Ik neem aan dat 400 m3 gas wel iets meer kost dan 268,-
(0 kWh = -100,- )

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 15:35

Gast1981

room with a moose!

Jaarafrekening van de NUON gehad. Kwam mooi overeen met mijn eigen Excelsheet ;)
Weinig verrassingen dus. Gelukkig paar tientjes terug gekregen en iets lager verbruik dan vorig jaar.

20123885 kWh
20133838 kWh
20143723 kWh

Maar, nog steeds 10kWh per dag dus :X

Eerste offerte aanvragen voor een nieuwe mechanische ventilatie zijn al de deur uit. Tijd voor gelijkstroom met RF remote i.p.v. 24/7 wisselstroombak op full wack. Eerste set met LEDs is ook onderweg :P En als de winter zo zacht blijft, dan gaat het verbruik komend jaar dus eindelijk 'echt' omlaag.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Da's een beste bak, heb je toevallig geen gasaansluiting?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verbruik 4.200 kWh en 1.300 m3 per jaar. Mijn tool om dit te meten is http://www.hetslimmecollectief.nl.
Je hebt daar wel een slimme meter nodig.

Met deze temperaturen (10 graden!) Verwacht ik een veel lager gasverbruik dit jaar. Het waait wel hard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2014 @ 23:03:
Met deze temperaturen (10 graden!) Verwacht ik een veel lager gasverbruik dit jaar. Het waait wel hard..
Hef is het warmste jaar ooit gemeten, dus ja gasverbruik zal lager zijn dan normaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Erasmo schreef op donderdag 18 december 2014 @ 11:02:
Da's een beste bak, heb je toevallig geen gasaansluiting?
Nope, idd geen gas.
Elektrisch koken en woonkamer elektrisch verwarmd, dus enigszins hoger verbruik is te verklaren.
Toch kan het nog flink omlaag, gezien enkele onnodige verbruikers in en rondom het huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gast1981 schreef op maandag 22 december 2014 @ 10:50:
[...]

Nope, idd geen gas.
Elektrisch koken en woonkamer elektrisch verwarmd, dus enigszins hoger verbruik is te verklaren.
Toch kan het nog flink omlaag, gezien enkele onnodige verbruikers in en rondom het huis ;)
Kijk dat verklaart een hoop. Hoe ga je de nieuwe ventilator aansturen, co2 gestuurd of met een timer?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

De bedoeling is met een RF zendertje in de badkamer. Bij gebruik idd o.b.v. timer even full power, daarna terug in rustmodus. Wellicht na wat ervaring nog eentje erbij voor toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:44
Situatie:
tussenwoning (300 kuub) uitgebouwd met hr++ rondom, muurisolatie rc5, dak slecht geisoleerd, geen vloerisolatie, alles LTV
5 personen veel gebruik van bad (dagelijks)

Hier 3200kWh (geschat voor 2014)
en 757 gas (geschat)

vroeger gem 2600kWh en 1100 gas.

Alles doorgerekend kwa warmteverlies en zie dat dak en vloerisolatie gaan helpen en ventilatiewarmteterugwinning.
Electraverbruik kan ca. 15% lager door meer te schakelen (kokendwaterkraan, ventilatie, cv en vloerpomp) Helaas kan ik op ZW maar 8 zonepanelen kwijt.
Wat me tegenstaat is dat bij alle isolatiemaatregelen de terugverdientijd +15 jaar is

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
dit jaar tot afgelopen zaterdag het verbruik:

Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl/tweakers/2014/jaarverbruik2014.jpg

Toch maar eens aandenken om elektrisch te gaan koken ik heb namelijk al krachtstroom.
En dan de c.v. eruit en gas eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
IKEA heeft leuke inductieplaten :) Ook niet eens heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
SpikeHome schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:22:
dit jaar tot afgelopen zaterdag het verbruik:

[afbeelding]

Toch maar eens aandenken om elektrisch te gaan koken ik heb namelijk al krachtstroom.
En dan de c.v. eruit en gas eruit.
Misschien kunnen we van fornhuisplaat ruilen :). Ben een paar maanden geleden verhuisd en ik heb inductie maar wil juist terug naar gas. Verbruik boeit me niet zoveel, maar ik vind gas gewoon fijner koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Niet online
benchMarc schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:40:
[...]

Misschien kunnen we van fornhuisplaat ruilen :). Ben een paar maanden geleden verhuisd en ik heb inductie maar wil juist terug naar gas. Verbruik boeit me niet zoveel, maar ik vind gas gewoon fijner koken.
Terug naar gas? Het eenvoudig schoonmaken van de plaat en de power stand zijn voor mij wel echt de reden om bij inductie te blijven. Wellicht iets duurder in gebruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Elect schreef op woensdag 24 december 2014 @ 08:08:
[...]

Terug naar gas? Het eenvoudig schoonmaken van de plaat en de power stand zijn voor mij wel echt de reden om bij inductie te blijven. Wellicht iets duurder in gebruik..
ik ben ook nog erg aan het wennen hoor. En denk soms nu ook dat ik gas fijner vind.
Moet wel zeggen dat het veel verschilt per inductieplaat. Vandaar heb ik een goede genomen met 16 standen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Rol-Co schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 17:30:
[...]

Heb je het gas betaald met je teruglevering? Ik neem aan dat 400 m3 gas wel iets meer kost dan 268,-
(0 kWh = -100,- )
Ja klopt, ik maak gebruik van de "-1000" regeling bij GC :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Wij zijn onlangs verhuist van een huis waar geen gas is naar een huis met gas...

Ondanks dat we de nu de mogelijk hadden om op gas te gaan koken toch voor inductie gegaan...de boost functionaliteit is ideaal en daarnaast is het erg gebruiksvriendelijk en veilig

Keramisch is wel echt knudde :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:54
Koken op inductie ipv gas zorgt ook voor veel minder vocht in de keuken. Wat ik wel merk is dat je niet te laag moet beginnen, dus flink wat vermogen en dat terugschakelen indien nodig.
Verder zie ik niet echt verschillen tussen inductie en gas voor wat betreft koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

janne_nl schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:10:
Koken op inductie ipv gas zorgt ook voor veel minder vocht in de keuken. Wat ik wel merk is dat je niet te laag moet beginnen, dus flink wat vermogen en dat terugschakelen indien nodig.
Verder zie ik niet echt verschillen tussen inductie en gas voor wat betreft koken.
Gas geeft betere visuele feedback van hoe hoog nu je vlam staat. Dat is het belangrijkste verschil dat ik merk (nog erg aan het zoeken, wat op welke stand) Plus gas kun je natuurlijk analoog regelen ipv met vaste stappen. Maar wie heeft er nu meer nodig als 16 standen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Elect schreef op woensdag 24 december 2014 @ 08:08:
[...]

Het traploos regelen mis ik. Ik heb stand 1tm9 plus boost. Plus als ik iets kook op stand 7 dan zie ik duidelijk aan het water waar de inductieringen zitten. Gas verspreid zich veel verder onder de pan. Bij lager dan stand 7 gaat ie pulserend aan/uit, wat ik ook al niks vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Van de 9 standen op mijn keramisch halogeenfornuis gebruik ik er maar een paar: 1 en 2 om iets aan de kook te houden, 9 om iets heet te maken/roerbakken en 4 en 6 om te sudderen. Halogeenkoken is wel iets waar je aan moet wennen ja, het vergt wat vooruitdenken.
Door de PWM op secondenschaal heb je wel goede dikke pannen nodig voor een egale verdeling, maar dat is met inductie en gas niet anders (goede test: pannenkoeken bakken :9 ).
Inductiekoken is zo'n 12% zuiniger dan halogeen, om het ontopic te houden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

benchMarc schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:23:
[...]

Het traploos regelen mis ik. Ik heb stand 1tm9 plus boost. Plus als ik iets kook op stand 7 dan zie ik duidelijk aan het water waar de inductieringen zitten. Gas verspreid zich veel verder onder de pan. Bij lager dan stand 7 gaat ie pulserend aan/uit, wat ik ook al niks vind.
Zitten er geen tussenstanden tussen? Zo is bij mijn 3 en 3. (die laatste is 3,5). Ik zie geen inductieringen bij het koken en merk ook weinig van "aan/uit" terwijl hij dat wel moet doen (kan niet anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Cyberpope schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:46:
[...]

Zitten er geen tussenstanden tussen? Zo is bij mijn 3 en 3. (die laatste is 3,5). Ik zie geen inductieringen bij het koken en merk ook weinig van "aan/uit" terwijl hij dat wel moet doen (kan niet anders).
Zelfde idee hier inderdaad...

Druk je tussen de 3 en de 4 dan krijg je 3. (Bosch)

Aan en uit hoor je hier wel als je goed luistert...die ringen zijn me nog nooit opgevallen

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:07:
[...]

Ja klopt, ik maak gebruik van de "-1000" regeling bij GC :)
En voor die 1000 kWh krijg je? , en dat kan alleen met een teruglever meter denk ik?
Ik zou er 80-90 eurie voor krijgen dus kan er beter 100 cuub gas mee besparen.

• ThinkPad
Over inductie versus gas, wat ik vooral merk is dat een pannetje water koken (voor pasta bijv.) op een inductiefornuis veel sneller gaat dan op gas. Op gas duurt het bij mij al gauw 10 minuten om een half liter water te koken. Bij inductie heb ik het idee dat het veel sneller gaat.

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Ik heb sinds een week of twee ook 10 panelen op het dak liggen en twijfel of ik het moet aanmelden bij www.energieleveren.nl/ Ik zie simpelweg het nut er niet van in omdat ons verbruik toch hoger ligt dan de opbrengst.

Meer tweakers die er zo over denken?

Toch maar een weblog?

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48

Crazy-

Best life ever

tomic schreef op donderdag 25 december 2014 @ 12:35:
Ik heb sinds een week of twee ook 10 panelen op het dak liggen en twijfel of ik het moet aanmelden bij www.energieleveren.nl/ Ik zie simpelweg het nut er niet van in omdat ons verbruik toch hoger ligt dan de opbrengst.

Nergens verplicht. Zelf ook niet gedaan. Waarom zou je dan? :)

@thinkpad
Koken op gas is juist de minst efficiënte vorm van koken doordat veel warmte verloren gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 25-12-2014 13:21 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Crazy- schreef op donderdag 25 december 2014 @ 13:19:
[...]

Thanks, goed om te weten! Ik dacht dat het wel ergens verplicht zou zijn oid.

Toch maar een weblog?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 25 december 2014 @ 12:13:
[...]

En voor die 1000 kWh krijg je? , en dat kan alleen met een teruglever meter denk ik?
Ik zou er 80-90 eurie voor krijgen dus kan er beter 100 cuub gas mee besparen.
Die 1000kWh kan ik tegen het volledige tarief incl. BTW salderen. Voorwaarde is inderdaad wel dat je een teruglevertelwerk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy- schreef op donderdag 25 december 2014 @ 13:19:
[...]

@thinkpad
Koken op gas is juist de minst efficiënte vorm van koken doordat veel warmte verloren gaat.
Maar wel de goedkoopste manier van koken.

Scrollen naar onderkant pagine:
http://www.keukenkampioen...paratuur/tips/kookplaten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:02
tomic schreef op donderdag 25 december 2014 @ 12:35:

Wat als je een meter hebt die de teruglevering niet kan registreren? Dan lijkt het me juist verstandig om je daar aan te melden zodat je kosteloos een nieuwe meter krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 01:19:
[...]

Wat als je een meter hebt die de teruglevering niet kan registreren? Dan lijkt het me juist verstandig om je daar aan te melden zodat je kosteloos een nieuwe meter krijgt.
Ja klopt, maar 1 belletje naar de netwerkbeheerder om te melden dat je zonnepanelen hebt laten alle alarmbellen ook rinkelen en weten ze niet hoe snel ze op je stoep moeten staan met een nieuwe meter.
Dus daar heb je die website niet voor nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zonder iets af te doen aan de conclusie, vallen me wel een paar dingen op:
65m³ gas = 570 kWh.
Voor gas wordt er dus met 10% meer verlies gerekend tov elektrisch. Dat is wat optimistisch, andere bronnen komen op 40%.
Verder is 520 kWh per jaar 1.5 kWh per dag, wat neerkomt op elke dag een kwartier alle pitten op vol vermogen. Lijkt me niet realistisch, ik denk dat ik de helft of minder doe.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn meerdere sites die het zo aangeven. Ik post alleen wat ik zie. Maar het zal wel uitgezocht zijn en op gemiddelden berekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 03-10 15:54
ThinkPadd schreef op donderdag 25 december 2014 @ 12:30:
Over inductie versus gas, wat ik vooral merk is dat een pannetje water koken (voor pasta bijv.) op een inductiefornuis veel sneller gaat dan op gas. Op gas duurt het bij mij al gauw 10 minuten om een half liter water te koken. Bij inductie heb ik het idee dat het veel sneller gaat.
compleet offtopic: De gaskookplaat scheelt ook heel veel. Ik sta na 2.5 jaar nog altijd versteld van hoe snel mijn huidige dingen aan de kook brengt. (ten opzichte van bij mijn ouders thuis).

Ik denk wel dat bij stroom over gas besparen altijd gunstiger is, immers terug geven aan het net, waar er nog een partij iets aan moet verdienen zal nooit gunstig zijn.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
En jij hebt een gas/inductie? En je ouders?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 03-10 15:54
ThinkPadd schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 12:58:
En jij hebt een gas/inductie? En je ouders?? :P
Beide gas ;).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01
Ergens in het eerste kwartaal van 2015 gaan mijn vriendin en ik verhuizen naar onze eerste koopwoning (momenteel studentenwoning met alles inclusief, dus nauwelijks/geen inzicht in verbruik). Ik ben hierom alvast aan het rondkijken voor de vaste dingen als ook GWL. Ik zie nu echter al snel door de bomen het bos niet meer.

Enkele feiten op een rijtje:

Woning:
- 2 onder 1 kap
- 107 m2; 375 m3
- BJ:1993
- Energielabel: B (1.3)

- Verwarmingsketel: Intergas HR 2007
- Vloerverwarming begane grond
- Dubbelglas (niet HR) gehele woning
- Inductiekookplaat

Wij:

Twee personen, ~25 jaar. Ik verwacht dat ons verbruik vrij gemiddeld is. Enerzijds zijn we vrij bewust met dingen bezig ivm sluipverbruik (opladers uit stopcontact, pc's echt uit, net iets sneller een trui dan de verwarming wat hoger), anderzijds is mijn vriendin wel een beetje een koukleum en zit ik niet voor niets op t.net >:).

Schattingen (voor 2 personen, 2 onder 1 kap) lopen uiteen van 2500-3300 kWh en 1600-2200 m2 per jaar, een verschil van bijna 50%. Hier is dus al geen pijl op te trekken. Is het logisch om het eerst maar eens een jaar aan te zien met een betrouwbare aanbieder (zo ja, welke hebben jullie goede ervaringen mee?) en hierna te bekijken wat beter kan? Of zijn er andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Als je je registreert op www.mindergas.nl, dan heb je al vrij snel in de gaten of je gasgebruik gemiddeld is of te hoog en kun je gelijk bedenken wat er aan te doen.
En op energiemanager Online kun je ook nog je Elektra verbruik bij houden.
Als je dat eens per week invult krijg je al gauw een terwijl inzicht.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou gewoon uit gaan van een gemiddeld verbruik, dat invullen op een vergelijkingssite. Dan de eerste maand even je verbruik bijhouden en indien nodig je voorschot aanpassen. Het tweede jaar heb je dan betrouwbare verbruiksgegevens en kun je beter vergelijken tussen leveranciers.

2200 voor gas lijkt me vrij veel, ik zou dat eerder wat aan de lage kant insteken, zeker als het een label B woning betreft.

Dat is hoe ik het gedaan heb.

Oja en nog een truukje: de meterstanden delen door de leeftijd van je woning. Op die manier heb je een (heel grof) gemiddeld verbruik per jaar. Moet je alleen niet de pech hebben dat de meters vervangen zijn O-)

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2014 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rijtjeswoning (250m3, 100m2), 2volw + 2 kinderen <5jr

Oktober:
G: 39,52m3
E(b): 297.54kWh
E(n): 115,34kWh
W: 5.86m3

November:
G: 108,4m3
E(b): 271,78kWh
E(n): 169.39kWh
W: 6.07m3

December: (t/m 28/12)
G: 138.78m3
E(b): 276,09kWh
E(n): 247,97kWh
W: 5.03m3

[ Voor 15% gewijzigd door Crazy- op 29-12-2014 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:22
Rijtjeswoning (woonoppervlakte 133m2), 2 volw, bouwjaar 2004

December
Gas: 114m3
Energie gecombineerd: 262kWh
Kosten: 137 euro

Dit is volgens Toon, nu 6 weken in gebruik. De dame in kwestie gaat vaak in bad en ik douche regelmatig twee keer per dag.

[ Voor 17% gewijzigd door sjorremans op 30-12-2014 23:07 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maand en jaar :P is "bijna" om, dus weer tijd voor de jaarbalans.
November
Gas: 0 m3
Pv: 158 kWh
Electra verbruik: 344 kWh
Electra netto: -186 kWh

December
Gas: 0 m3
Pv: 70 kWh
Electra verbruik: 478 kWh
Electra netto: -408 kWh

2014
Gas: 47 m3
PV: 3485 kWh
Electra verbruik: 3053 kWh
Electra netto over: 432 kWh

2013
Gas: 555 m3
PV: 2930 kWh
Electra verbruik: 2330 kWh
Electra netto over: 600 kWh

Eerste 3 maanden van het jaar nog wat gas verbruikt voor cv, daarna niets meer.
Rekening loopt van mei tot mei, dus streven is 0 m3 gas.
Elektraverbruik is sterk gestegen tov vorig jaar, maar dat komt door het elektrisch kacheltje.
PV overschot moet ook op. Vanaf begin volgend jaar de warmtepomp voor CV en tapwater.
PV, douchewtw + 7 kW 230V doorstromer, quooker, inductiekookplaat, electrisch kacheltje, l/w WP nog in aanbouw.1 persoonshuishouden, rijtjeshuis 1986, zolder geisoleerd, boven nog enkel glas, beneden oud dubbelglas. Huidig energievoorschot (nog) 23 euro p.m. Essent/Enexis, 9 euro p.m Brabant water.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2014 09:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:48
top prestatie auijtdehaag!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@AUijtdehaag

Hoe krijg je dat voor elkaar? Vind het knap. Maar een elektrisch kacheltje? Gebruikt dat niet meer stroom tegenover gas als je het huis, de benedenverdieping, warm wilt krijgen? En over wat voor kacheltje heb je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is een normaal bouwmarkt kacheltje van 2000 watt, (1250w/750w)
En ja, het verbruik is vrij hoog, maar de stroom gratis van de zonnepanelen.
Het huis is echter niet warmer te krijgen dan 17 graden bij 3 graden buiten. Dus lage WAF :|
Maar is te doen. Groot raam op zuid, dus dat scheelt ook iets als de zon schijnt.
Maar geen medelijden hoor! Op naar de gasloze woning.
Druk doende met de l/w warmtepomp en vloerverwarming nu. Dus is maar een tijdelijke oplossing met het kacheltje.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:14:
Het is een normaal bouwmarkt kacheltje van 2000 watt, (1250w/750w)
En ja, het verbruik is vrij hoog, maar de stroom gratis van de zonnepanelen.
Het huis is echter niet warmer te krijgen dan 17 graden bij 3 graden buiten. Dus lage WAF :|
Maar is te doen. Groot raam op zuid, dus dat scheelt ook iets als de zon schijnt.
Maar geen medelijden hoor! Op naar de gasloze woning.
Druk doende met de l/w warmtepomp en vloerverwarming nu. Dus is maar een tijdelijke oplossing met het kacheltje.
17? Sjeezzz, nou dan staan ze hier al te gillen vanaf 20 graden hoor, incl myself. :)
Gasloos verwarmen is hier al, nu het tapwater nog, veel moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:48
toch niet met zonneboiler? kan je ook gasloos douchen :) douche-wtw ervoor :)

of zoals uijtdehaag een doorstroom verwarmer van 7kwh :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jaarkWh brutokWh nettom3/gaspv
2013706715330
2014 01-0640135000
2014 07-1218521187354665
2014 totaal58655200857665

Op 3 juni 2*245Wp geplaats (490Wp)
Op 6 augustus 160Wp geplaatst (650Wp)
Op 12 sept. 3510Wp geplaatst

Totaal 4160Wp

Mijn maandverbruik ligt rond de 275~300kWh nu en dat vind ik nog eigenlijk 'te' veel helaas kan ik niet echt meer vinden wat te besparen

televisiehoek is wel een vreter, maar staat alleen aan als het nodig is anders uit met KaKu

ik heb niet echt zicht op ons standby verbruik, ferraris laat zich lastig meten =)

[ Voor 19% gewijzigd door Crazy- op 31-12-2014 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@AUijtdehaag

Ah, zonnepanelen. Dat verklaart mij een hoop. Die heb ik niet, huurhuis:( Het enige wat ik doe is de kachel op 17 graden houden tot etenstijd. Dan gaat de kachel wat omhoog naar 19,5 graden tot we op bed gaan. De kids hebben er weinig last van, de vrouw heeft het altijd 'koud'.

Wat ik wel heb is energie van EnergieFlex, en dus prepaid en slimme meters die ik kan uitlezen via hun website. Maar het kan zuiniger aangezien ik altijd erg laat naar bed ga. Dat is rond 3 uur in de nacht. Tot die tijd brandt de kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:34:
@AUijtdehaag

Ah, zonnepanelen. Dat verklaart mij een hoop. Die heb ik niet, huurhuis:( Het enige wat ik doe is de kachel op 17 graden houden tot etenstijd. Dan gaat de kachel wat omhoog naar 19,5 graden tot we op bed gaan. De kids hebben er weinig last van, de vrouw heeft het altijd 'koud'.

Wat ik wel heb is energie van EnergieFlex, en dus prepaid en slimme meters die ik kan uitlezen via hun website. Maar het kan zuiniger aangezien ik altijd erg laat naar bed ga. Dat is rond 3 uur in de nacht. Tot die tijd brandt de kachel.
heb ook een huurhuis :) ik investeer ook, oa in PV en WP. Voordeel is dat 'alles' mag met het huurhuis (Gemeente) ze zijn zeer flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy- schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:42:
[...]

heb ook een huurhuis :) ik investeer ook, oa in PV en WP. Voordeel is dat 'alles' mag met het huurhuis (Gemeente) ze zijn zeer flexibel.
Hier zijn ze misschien ook wel flexibel, maar de investering is ook hoog. Aangezien ik niet weet of ik in dit huis wil blijven wonen is het geen goede investering.

Maar als die afkortingen die jullie gebruiken? Wat betekent dat allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:45:
[...]

Hier zijn ze misschien ook wel flexibel, maar de investering is ook hoog. Aangezien ik niet weet of ik in dit huis wil blijven wonen is het geen goede investering.

Maar als die afkortingen die jullie gebruiken? Wat betekent dat allemaal?
PV = photovoltaic = zonnepanelen
WP = warmtepomp

zonnepanelen kan je meenemen, maar ik begrijp je punt hoor! Heb mijn set in krap 3 jaar terug verdiend als het meezit, dus keuze snel gemaakt

en of ik er nou wel of niet zou blijven wonen, meenemen kan meestal wel (Anders zorg ik wel voor dat het nieuwe huis ruimte heeft >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Mijn verbruik over 2014:
Electriciteit: totaal 3646 kWh
Warm water: totaal 2,679 GJ

(stadswamte en geen gasaansluiting)

Sorry, even wat aanvulling
Het gaat om een rijtjeshuis, vier bewoners (waarvan twee kinderen van 2 en 5)
We douchen kort en hebben alleen de verwarming in de woonkamer aan als het moet.
Dit is een grote radiator over bijna de hele breedte van het huis.
Verder is de achtertuin gericht op het zuiden.
Ik houd de meterstanden maandelijks bij in mijn nuon maar de plaatjes kan ik niet compleet opslaan.

Ik ben mij inderdaad aan het orienteren op een warmtepomp, pv enz. >:)
toch gelukt!
https://drive.google.com/...FeEk3VTA/view?usp=sharing

De bruine lijn ben ik, de blauwe lijn staat voor "vergelijkbare huishoudens" dan hebben ze denk ik een bejaardentehuis genomen als ik zie wat die wegstoken...

[ Voor 83% gewijzigd door _matt_ op 01-01-2015 17:53 . Reden: aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:02
Bedoel je niet 26,79 GJ? 2,679 GJ is best wel ziekelijk weinig. Bij zo'n verbruik zou ik mooi stadsverwarming opzeggen en naar een alternatief op zoek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 09:32
Idd. Wat GioStyle al zegt. 2,6GJ is net voldoende om een jaar lang het tapwater te verwarmen. Verwarm je het huis nooit?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Overview%20_12_2014.png

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/summary_2014_vs_2013.png
Bovenstaande is van 01-01 tot 30-12, niet een contractjaar welke van 01-10 tot 01-10 loopt

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 6 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas, om de dag bad (kinderen) en om de dag douchen (volwassenen)

Percentages worden steeds kleiner en gaan steeds meer naar de 0 of zelfs meer soms. Maar dat is niet heel erg in het groter schema van dingen :)

Gelukkig nieuwjaar!

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 01-01-2015 10:07 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

fabstar81 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:31:
toch niet met zonneboiler? kan je ook gasloos douchen :) douche-wtw ervoor :)

of zoals uijtdehaag een doorstroom verwarmer van 7kwh :+
Nee geen boiler, ik heb de ruimte niet waar ik het wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Iedereen de beste wensen voor 2015 en een heel energiezuinig jaar gewenst ;)

december
E: 150 kWh (+21 t.o.v. vorige maand)
G: 117 m3 (+50,23 t.o.v. vorige maand)
W: 5,24 m3 (+0,55 t.o.v. vorige maand)

november
E: 129 kWh (+11 t.o.v. vorige maand)
G: 67 m3 (+42 t.o.v. vorige maand)
W: 4,69 m3 (-0,02 t.o.v. vorige maand)

Totaal 2014 (1-1-2014 tot 1-1-2015):
E: 1452 kWh
G: 542,95 m3 (0,17 m3 / graaddag)
W: 55,43 m3

We stoken meestal op 19 a 19,5 graden en heel soms op 20 graden. De CV loopt erg mooi dankzij CV-tuning. Ik stook met 60/40 graden zo'n beetje.
Die draait mooi in z'n HR-gebied dus (ik hoor de condensafvoer flink druppen als ik bij de ketel sta :9 ).
Ik kan mensen echt aanraden om daar eens goed naar te kijken, het ziet er naar uit dat m'n ouders daardoor zo'n 350 euro besparen dit jaar :o

In september m'n server (~65W gemiddeld samen met UPS) vervangen voor een Synology NAS (~15W). In oktober de LCD TV uit 2010 (~140W) vervangen voor een LED TV (~70W).

Overal hangt LED-verlichting.

Verder heb ik een hele boel geautomatiseerd met domotica (ik gebruik Domoticz). Zo staat apparatuur alleen aan als minimaal één van ons beiden thuis is. Zelfde voor de CV, die stuur ik ook aan met domotica en die werkt dus ook alleen als er iemand thuis is. En verder ben ik trouwe fan van: Serieus elektriciteit besparen . Sluipverbruik en standby-stand zijn vieze woorden in huize * ThinkPad >:) .

Woonsituatie staat hier beschreven: ThinkPadd in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

Voorschot van 90 euro elke maand. Desondanks toch nog 316 euro teruggekregen :9 (rekening loopt van november tot november).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RdpvJUKzqWMGYTKrPzboLiCQ/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2vxiqki.png

200 kWh meer in december dan in november...
Van waar komt dat :P Dat is een vuurtje van 1000 watt gedurende 30 dagen voor 6 uur per dag aanzetten. Ik bedoel hoe kan dat?
Pagina: 1 ... 19 ... 83 Laatste