Oh hier waren ook al een stel blagen met zo'n prut aan het gooien. Knapte eenmaal erg hard, nog maar zien of het raam niet lek is geworden. Ik snap dat nooit, doe het lekker voor je ouders huis en blaas daar de bende op of ergens waar het kan. Zo jammer is dat.
Over 2014:
Gas: 1034m3
Elektra net: 1048kWh
Elektra PV: 2859kWh
Elektra tot: 3907kWh
Water: 110m3
Gas: Hier zijn we met het gasverbruik een ruime 27% gezakt in m3/graaddag volgens Mindergas.nl. Kruipruimte geisoleerd van niks naar ±Rd=3,5, klaar eind april 2014. Daarna gestart met fundering na-isoleren en stoep ophogen, klaar in november 2014. Tussendoor hoofdleidingen CV geisoleerd (retour en aanvoer). CV tuning staat nog op het programma voor 2015.
Elektra tot: Het totale elektraverbruik is zo'n beetje hetzelfde gebleven, maar heb het vermoeden dat een groot deel komt doordat we een poosje hebben verbouwd en in die tijd ook vaklui lange duur een stroomslurpende bouwlamp hebben gebruikt verspreidt over 2 maanden. Mn moeder heeft ook lang bij huis gezeten wegens revalidatie die langer duurde van verwacht, dus veel tv kijken en lekkere warmte. In de kruipruimte ook 2 looplampen (TL+gloeilamp), een EPS hot knife en ventilator continu aan als ik er bezig was.
Elektra PV: PV set werkt prima volgens specs en presteert vind ik boven mijn verwachtingen in het oosten des lands.
Waterverbruik: Dat heb ik dit jaar voor het eerst bijgehouden. Lijkt wel aardig constant te zijn het hele jaar door, al vind ik het wel hoog als ik kijk naar andere waarden hier in het topic. Enige wat ik kan bedenken is dat we een paar dagen stoep hebben schoongespoten, ik alle auto's was voor het huis, voor de fundering ook met de hogedruk eerst heb schoongemaakt en nog aardig wat water gebruiken voor de moestuin die ik hier altijd in de zomer heb. In het verleden hadden we ook een puntstuk, maar daar kwam altijd veel roestwater uit... met gevolg alles verkleurd met roest waar je het per ongeluk op spuit. Nieuw puntstuk is te duur. Wellicht eens kijken naar een regenton, iig goed voor de planten/moestuin.
Wordt alleen beneden verwarmd, voornamelijk bewoond door 1 persoon en 3 in het weekend. Hoekhuis op het oosten, koken op inductie, CV met boiler (amper gebruikt), elektrische keuken boiler, beneden oud Thermopane, boven voornamelijk enkel glas, rolluiken, spouwisolatie 6cm steenwol, dak niet nageisoleerd, meest gebruikte lampen vervangen voor LED en de rest volgt nog, etc.
Een deel Thermopane was lek en is nieuw maar foutief geleverd glas in gezet, normaal isolatieglas (U=2,5). Een hoop touwtrekkerij vanaf mijn zijde met de fabrikant. Uiteindelijk gewonnen en dit wordt in de loop van 2015 op kosten van de fabrikant vervangen voor het goede HR++ glas.
2014 was ook echt een verbouw en aanpasjaar, waar we met doel op besparen toch wel de benodigde recources moesten gebruiken om het te bereiken. Hopen dat in 2015 alles wat meer in rust komt, een balans vinden en minder verbruiken.

Doelen 2015: minder verbruiken natuurlijk. CV tuning en evt. nog wat enkel glas met dat Tesa Thermofolie afplakken, eens kijken wat dat doet. Verder weer wat meer van het leven genieten, tov alleen maar zandbatsen en op je rug in de kruipruimte liggen.

haha
[
Voor 10% gewijzigd door
Aardwolf op 03-01-2015 17:42
]