ThinkPadd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 00:35:
[...]
1m3 / graaddag.... holy smokes
Ik zit zelf (appartement uit 1987, plat dak boven mij) op 0,25 m3/graaddag. M'n ouders (2-onder-1 kap uit 1995) op 0,51m3/graaddag.
Dan is je schatting inderdaad niet zo gek
[...]
Ok, maar het is ook iets wat je over de langere termijn moet meten. Heb je wel een HR-ketel? Anders heeft dat tunen sowieso veel minder effect.
[...]
Ok. Misschien dak isoleren ofzo dan? Tochtstrips plaatsen etc. ? (Spouw)muur isoleren? HR++ glas laten plaatsen? De warmte moet toch ergens doorheen gaan immers...
[...]
Ik heb een HR-ketel en mijn spouwmuur is al geisoleerd. Het tocht eigenlijk helemaal niet bij de deuren en ook de ramen zijn allemaal dubbelglas met goede dikte. Daar gaat HR++ geen megaverschil in maken. De ketel komt uit 2006 en is een modulerende ketel. Ik heb trouwens geen modulerende thermostaat moet ik wel zeggen.
Ik snap echt niet hoe je in zo'n klein huisje op 1m3 / graaddag of 3000m3 gas kan zitten, dat vind ik echt EXTREEM. Daar is echt iets grondigs niet in orde volgens mij.
Nouja, mijn huis is natuurlijk in totaal wel groter dan die 70m, maar daar stook ik niks dus dat tel ik niet mee. Het is ook echt extreem en daarom denk ik ook niet dat ik van 3500 naar 2000 kan zakken met die kleine ingrepen. Ik denk dat ik er echt iets goed mis zit, maar waar daar ben ik nog niet achter.
Misschien eens een idee om iemand met een warmtebeeldcamera uit te nodigen? Ik weet dat bijv. 'Paul C' en 'mkleinman' hier op Tweakers zo'n ding hebben. Met zo'n verbruik moet je haast wel ergens bar slechte isolatie hebben waardoor de warmte gelijk verdwijnt.
Dat is wel een goede. Het zou wel fijn zijn als iemand me daarmee zou kunnen helpen. Uiteraard tegen vergoeding, dat hoeft niet gratis omdat we allemaal GoT'ers zijn

Goeie fles whisky of fijne speciaalbieren of wat dan ook

Je retourtemperatuur lijkt mij in orde, iig ruim in het HR-condensatiegebied (=retour moet lager dan 55 graden zijn).
En je elektraverbruik zeg je verder niks over, maar dat moet ook wel te verlagen zijn denk ik zo. Als ik even snel reken (303 kwh delen door 28 dagen = ~10kWh per dag. 10 kwh per dag delen door 24 uur = 0,450kWh per uur = 450W). 450W continu tikt ook wel aan, ga eens kijken wat je 's nachts als rustverbruik meet en ga eens dingen achter tijdschakelaars enzo zetten.
Serieus, hier moet je wel wat aan doen, doodzonde van je geld dit.
Ja, daarom trek ik nu ook aan de bel. Ook mijn energieverbruik vind ik veel te hoog. Die paar uurtjes 's avonds dat ik enkel de lampen aan heb en wat kook (inductie) zorgt niet voor die 4000kwh. In de keuken staat van de vorige eigenaren nog een oudere vriezer en koelkast. Misschien dat dat grootverbruikers zijn. In mijn oude appartement zat ik altijd op zo'n 2400kwh. Nu heb ik 2 vriezers en 2 koelkasten, maar voor de rest heb ik niet echt meer apparatuur dan voorheen. Enkel een paar lampen in de tuin die via een tijdschakelaar aan en uit gaan. Natuurlijk nog de vloerverwarmingpomp, maar ook die gaat geen 1600kwh per jaar verbruiken.
Qua energie kan ik wel gaan uitzoeken waar het euvel precies ligt. Dat is niet zo moeilijk. Je hebt van die leuke stekkertjes die je uit de muur kunt trekken en dan stoppen apparaten er ineens mee
Maar ik tast echt in het duister wat het hoge gasverbruik betreft. Er klopt gewoon iets niet, want huizen waar het echt flinke stokers zijn en mensen die nergens op letten en niks hebben ingesteld zitten zelfs nog onder mijn verbruik. Ik stook nergens anders en veel mensen stoken nog in allerlei andere kamers. En toch zit ik nog veel hoger ondanks dat. Die warmtecamera is denk ik een heel goed idee.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:48:
[...]
Ik denk dat dat helemaal geen gerommel in de marge is. Hoe makkelijk stook je je huis warm ? Plaats is een temperatuur meter en kijk hoe snel je huis opwarmt en afkoelt als de CV uitstaat. Dat geeft ook al idee hoe je huis geisoleerd is.
Ik zie echt geen enkele reden om snachts je vloer warm te stoken ? Hoe hoger de binnen temperatuur hoe hoger het warmteverlies naar omgeving (ivm hogere deltaT). Een nachtverlaging scheelt dus meestal significant in het gas. Als je een goede thermostaat heb dan ga je er qua comfort HELEMAAL niets / nul erop achteruit omdat de thermostaat zorgt dat het warm is op tijden dat jij dat wil. Heb je al een (modulerende) thermostaat ? HR Ketel ?
hjs schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:05:
Geen idee hoeveel je weg bent, maar als je zoveel gas verstookt en weinig thuis bent is het verlagen naar een graad of 17 voor de tijd dat je er niet bent toch juist geen gerommel in de marge

Thermostaat is niet modulerend en heeft ook geen tijdklok. Ketel is wel modulerend. Deze wil ik ook nog gaan vervangen.
Ik zit op 1m³ per graaddag. Gemiddeld over een jaar zit ik op 10m³ per dag. Zet ik dat ding naar 17 graden over de gehele dag behalve 's avonds (dus 3/4e van de dag) dan zou dat 7 kuub per dag worden. 18 (uur) * 0,29 (kuub per uur op 17 graden) = 5,25 kuub voor die 18 uur op 17 graden. Dan moet hij gaan stoken voor die overige 6 uur en dat vind ik moeilijk schatten. Laten we voor het gemak zeggen dat dit 6 * 0,42 is (gerekend met die 10kuub per dag, dus 0,42 per uur die ik nu op 20 graden doe) is dat 2,5 kuub voor die 6 uur. 5,25 + 2,5 = 7,75 kuub. Dit scheelt dus 2,25 kuub per dag, is 821 kuub per jaar. Ik zou dan op 2679 uitkomen.
Alleen denk ik dat ik mezelf rijk reken omdat ik nu niet de stookkosten tel die benodigd zijn om de boel van 17 graden naar 20 graden op te warmen. Dit omdat ik dat zo niet kan schatten. Als dit 1 kuub zou zijn per dag dan betekent dat nog maar zo'n 500 kuub wat ik zou besparen. Zit ik nog steeds op het exorbitante geheel van zeker 3000kuub per jaar. Please correct me if i'm wrong.
Heel goede tip overigens om de thermostaat eens naar 17 te zetten en te zien hoe snel de boel afkoelt.
Ik heb om 6 uur de thermostaat van 20 naar 17 geknald. Ik moet vanavond nog wel t/m 22:00 trainen dus ik hoop niet dat hij dan al tot 17 graden is gezakt.
Wat is een acceptabele tijdsduur dat de boel van 20 naar 17 is gezakt?