Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
Djeez, 55-60W voor alleen de ketel en mechanische ventilatie.... Mijn hele woning gebruikt nog 60W als we slapen/niet thuis zijn. En dat wil ik liever nog lager..

Warom gebruikt de CV nog zoveel stroom dan? Draait de pomp continu ofzo? En mechanische ventilatie misschien een tijdschakelaar tussen zetten? Overdag als je aan het werk bent uitzetten, en uurtje voor je thuis komt weer aan? Scheelt toch weer de nodige kWh's. En op zo'n manier heeft het ook amper negatieve invloed op de luchtkwaliteit lijkt mij.
Zie ook: Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48

Crazy-

Best life ever

Mv ook hier 24/7
Maar is met perilex, lastig tijd schakelen

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Workaholic schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:58:
Haha ik waardeer je feedback juist! Don't worry ;)

Ik heb afgezien van een synology+modem+wifi router geen apparatuur aanstaan waar ik wat aan kan doen :(. Het meeste zit in de ketel + mechanische ventilatie (huurwoning).

Ik zit op ongeveer 4,5kWh per dag als ik niet thuis ben (dus 24uren afwezig) en alles in standby heb staan. Was eerst veel hoger, maar heb nu overal schakelaars op zitten etc.

Hier het verbruik per dag over de maand feb:
[afbeelding]
Heb niet echt het idee dat dit erg hoog is. Ventilatie + ketel zit rond de 55-60watt in standby (eco stand ketel + ventilatie op de laagste stand). Tel daar de vriezer en koelkast bij op en ik zit op bijna 100 watt. Meterkast apparatuur (modem, wifi etc zit op 30 standby en met de NAS ingeschakeld overdag 60 watt totaal).
Als we even je verbruik nemen voor 24 uur niet thuis zijn, dan zitten we op 187.2 W verbruik per uur gemiddeld. Ter vergelijking; ik zit op 90 W gemiddeld per uur standby verbruik zeg maar (aanslaan boiler en koelkast/vriezer meegenomen. Piek is 130 W, laag is 50W). Dat is alles meegenomen. Ik denk dat vooral die mechanische ventilatie bij je er in hakt op het verbruik. Hier mijn verbruik per dag voor de afgelopen week (note: kinderen hebben vakantie):

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/2015/week_feb_verbruik.png

(piek van zaterdag komt door gebruik condens droger, 2 keer draaien van de vaatwasser op 70 graden en veel wassen)

Valt er niet wat aan die mechanishce afzuiging te doen? Moeten toch wel opties zijn om, zeker als je van huis bent, dat verbruik naar beneden te krijgen? Staat je ketel ook zo ingesteld dat hij de wartmewisselaar op temperatuur houd? Ik dacht dat de eco stand dat namelijk deed maar dan in een 'zelf leer modus'. Je kan overwegen die uit te zetten; scheelt gas en elektra ;) (effectief gezien wordt je water dan niet meer warm gehouden en moet je iets langer wachten op warm water uit de kraan/docuhe, maar daar moet je ven de manual van je ketel op nazoeken)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Crazy- schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:20:
Mv ook hier 24/7
Maar is met perilex, lastig tijd schakelen
Als je geen schakelaar met meerdere snelheden hebt en het ding dus altijd op dezelfde snelheid draait kun je de perilex net zo goed vervangen door een normale stekker lijkt mij. Zoveel stroom gebruikt zo'n MV-box toch niet, dat er perse een perilex voor nodig is. Dat is puur gedaan omdat je daardoor makkelijk verschillende snelheden kan regelen.

En anders een los relais die de voeding onderbreekt.... Of de hele box vervangen door een zuiniger model. De nieuwere hebben vaak een draadloze afstandsbediening en daarom ook een normale stekker. Dan kan er prima een tijdschakelaar tussen.

Waar een wil is, is een weg. Maar gaat nu beetje offtopic, dus als je dit interessant vind, kom dan naar Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:45
Notna schreef op zondag 01 maart 2015 @ 12:30:
Ik vind je waterverbruik voor een 1 persoons huishouden zorgwekkender tbh :X. Ik verbruik met 5 man minder dan jij in je eentje...
Hier ook aanzienlijk meer hoor, vaak rond de 9m3.
Ahv jullie posts kwam ik nog eens aan het denken waardoor dat zou kunnen komen. We draaien wel aardig wat wasjes, maar uitgerekend komt dat neer op ruim 1,5m3/maand.
Later las ik dat een traditionele wc ruim 9L per keer wegspoelt. Ligt er een beetje aan hoeveel je spoelt dus, maar vooral die WC is een waterslurpert tov andere bezigheden in huis. Moderne WC's doen bijv. 3L voor kleine boodschappen en 6L voor grote, dus is dat gemiddeld stukken beter. Wellicht heeft Workaholic ook van zo'n traditionele WC's die hij veel gebruikt, naast de andere apparaten die water gebruiken en douchen.
Stel je woont met 4 mensen, die elk gemiddeld 6x/dag naar de WC gaan. Dan is dat na 1 maand 6,48m3 met een traditionele WC (1,62m3/persoon). Met een moderne ligt het waarschijnlijk meer rond de (6l*4pers*2x/dag*30dagen + 3l*4pers*4x/dag*30dagen) 1,44+1,44=2,88m3/maand.

Maar goed, weet niet of dat klopt, maar de verschillen zijn in elk geval wel behoorlijk. Wellicht dat jullie huizen dan stukken moderner zijn... :) (naast gedrag...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

marcel87 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:26:
[...]

Hier ook aanzienlijk meer hoor, vaak rond de 9m3.
Ahv jullie posts kwam ik nog eens aan het denken waardoor dat zou kunnen komen. We draaien wel aardig wat wasjes, maar uitgerekend komt dat neer op ruim 1,5m3/maand.
Later las ik dat een traditionele wc ruim 9L per keer wegspoelt. Ligt er een beetje aan hoeveel je spoelt dus, maar vooral die WC is een waterslurpert tov andere bezigheden in huis. Moderne WC's doen bijv. 3L voor kleine boodschappen en 6L voor grote, dus is dat gemiddeld stukken beter. Wellicht heeft Workaholic ook van zo'n traditionele WC's die hij veel gebruikt, naast de andere apparaten die water gebruiken en douchen.
Stel je woont met 4 mensen, die elk gemiddeld 6x/dag naar de WC gaan. Dan is dat na 1 maand 6,48m3 met een traditionele WC (1,62m3/persoon). Met een moderne ligt het waarschijnlijk meer rond de (6l*4pers*2x/dag*30dagen + 3l*4pers*4x/dag*30dagen) 1,44+1,44=2,88m3/maand.

Maar goed, weet niet of dat klopt, maar de verschillen zijn in elk geval wel behoorlijk. Wellicht dat jullie huizen dan stukken moderner zijn... :) (naast gedrag...)
Mijn huis is uit 64, de toiletpotten (Gerberit) uit ~2010. Heel modern is het niet, maar ik ben wel fanatiek op mijn kids (en met name vrouw :+ ) zo bewust mogelijk op te voeden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De vlotter in je WC-reservoir kun je vaak ook afstellen. Wel even experimenteren of je de grote boodschap nog weggespoeld krijgt :D

Ik weet dat het bij mijn Wisa bak heel makkelijk is, gewoon een schroef verdraaien zodat de vlotter wat lager komt te staan.

En als je een oud reservoir hebt kan het ook lonen om de boel eens open te maken en evt. schoon te maken. Laatst ook nog gedaan, rubber die het reservoir afsluit was behoorlijk smerig. Ik hoorde 's nachts soms het kraantje lopen omdat het reservoir bijgevuld moest worden. Blijkbaar lekte het reservoir dus heel langzaam een klein beetje water weg. Nu niet meer :)

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 02-03-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Lol een fijn onderwerp, maar goed... brengt toch nuttige discussie. :D
Bij ons geen lekken zover ik weet. Maar jij bedoeld de vlotter naar beneden bijstellen zodat het reservoir dus minder water zal inlaten? hm wel een goeie tip! thnx

@ Notna: haha, ja maar die zullen ook al wel behoorlijk goed zijn denk ik ook. Hoeft niet natuurlijk, je kan immers altijd nog traditionele WC's kopen. Maar neem aan dat mensen eerder neigen naar een zuinige als ze toch nieuw kopen, dus jij ook. :P
Onze WC zal allicht uit 1978 zijn ofzo... die heeft al veel meegemaakt. haha omg >:) :X

[ Voor 8% gewijzigd door Aardwolf op 02-03-2015 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwbouw huis 2014, rijtjeswoning oppervlak 160 m2, vloerverwarming in alle ruimten. Beide buren nog niet aanwezig, dus zodra die er wonen zal er denk ik ook wel wat minder gestookt hoeven worden. Zonneboiler voor verwarmen tapwater. Bijna alles LED, vrouw heeft wel neiging veel was te draaien en droger aan te zetten)

CV min of meer getuned (work in progress), aanvoer temperatuur 30-50 graden (modulerend).

Februari 2015

Elektriciteit: 322.09 kWh
Gas: 273 m3

Deze maand was er zeker 3 weken continu iemand aanwezig.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:53
Zal onze verbruikscijfers hier ook maar eens posten.

Huishouden met 2 volwassenen, allebei fulltime baan.
Vrijstaande woning in buitengebied, bouwjaar 1934.

We wonen nu sinds september in dit huis, tijdens het verbouwen de bovenverdieping gelijk het dak & plafonds geïsoleerd. Sinds 6 januari is ook de spouw gevuld met NeoPixels. Volgende op het lijstje is het vervangen van wat ramen waar nog enkel glas in zit, en een modulerende thermostaat.

Verbruik januari:
Gas: 361,992 m3 (0,876 m3 per graaddag)
Elektra: 259,870 kWh
Water: 7,48 m3

Verbruik februari:
Gas: 293,106 m3 (0,723 m3 per graaddag)
Elektra: 242,036 kWh
Water: 6,461 m3

We zijn vanaf eind december begonnen met onze meterstanden dagelijks bij te houden via energiemanageronline, dus we hebben helaas niet echt heel erg goed vergelijkingsmateriaal ten opzichte van voor de spouwmuur isolatie.
Wel merken we dat het nu een stuk aangenamer is in huis en de cv ketel (Remeha Avanta bouwjaar 2011) toch minder vaak aanslaat :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Robsta86 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 15:40:
Zal onze verbruikscijfers hier ook maar eens posten.

Huishouden met 2 volwassenen, allebei fulltime baan.
Vrijstaande woning in buitengebied, bouwjaar 1934.

We wonen nu sinds september in dit huis, tijdens het verbouwen de bovenverdieping gelijk het dak & plafonds geïsoleerd. Sinds 6 januari is ook de spouw gevuld met NeoPixels. Volgende op het lijstje is het vervangen van wat ramen waar nog enkel glas in zit, en een modulerende thermostaat.

Verbruik januari:
Gas: 361,992 m3 (0,876 m3 per graaddag)
Elektra: 259,870 kWh
Water: 7,48 m3

Verbruik februari:
Gas: 293,106 m3 (0,723 m3 per graaddag)
Elektra: 242,036 kWh
Water: 6,461 m3

We zijn vanaf eind december begonnen met onze meterstanden dagelijks bij te houden via energiemanageronline, dus we hebben helaas niet echt heel erg goed vergelijkingsmateriaal ten opzichte van voor de spouwmuur isolatie.
Wel merken we dat het nu een stuk aangenamer is in huis en de cv ketel (Remeha Avanta bouwjaar 2011) toch minder vaak aanslaat :) .
Op mindergas.nl kun je ook de jaarmeterstanden van vorige jaren invullen en heel mooi mee vergelijken.
Je moet wel even op zoek naar de facturen van voorgaande jaren ;)
Ik gebruik tegenwoordig ook de Energiemanager, maar daarnaast nog steeds MinderGas.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat zal in hun geval lastig zijn, aangezien ze er pas sinds september in wonen.
Of de meterstand delen door het aantal jaren, bouwjaar 1934 met dezelfde meter? :o

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2015 19:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Oeps, foutje. Ik had alleen vanaf december bijhouden opgepikt :)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 06-10 23:14
Februari
EL: 115 kWh
Gas: 107 m3
Water: 2,8 m3

YTD
EL: 289 kWh
Gas: 285 m3
Water: 8,3 m3

Dit is echter wel met een week afwezigheid, maar dat meegenoment te hebben lijkt het er toch op dat ik deze maand iets zuiniger ben geweest ten opzichte van januari: GENETX in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

Graaddagen volgens het domoticasysteem*: 224.2 graaddagen voor de dagen dat ik aanwezig was, in die periode is 93,7 m3 gas verbruikt.
In totaal dus 0,418 m3 gas per graaddag met mijn brakke Atag A244 ketel, hetgeen ook iets beter is dan de vorige maand.

Woonsituatie: GENETX in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

*) Wordt bepaald aan de hand van de gemeten gemiddelde temperatuur binnen en buiten en is dus het werkelijk gerealiseerde aantal graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:17
Ik heb weer goed voor de mussen gestookt:

Februari:
Elek: 303kwh
Gas: 434m³

Dat is het "fijne" van een vrijstaande bungalow denk ik. Vloerverwarming onder de woonkamer, keuken en hal (is 70m² bij elkaar). Boven de hal en woonkamer zit een zolder. Behalve voor zo'n 20m² want daar zit geen zolder maar wel een schuin dak (dus hoog schuin plafond), waarbij de warmte sowieso makkelijk naar buiten gaat. Zit ook nog een velux raam in. Dan hebben we ook nog een erker en nog flink wat andere beglazing. De badkamer verwarming ik dan met een radiator en voor de rest van de kamers staan de radiatoren altijd uit.

Ik heb nu sinds ik er woon elke week alles netjes bijgehouden en eens uitgeteld waar ik per jaar op denk uit te komen (rekening gehouden met gemiddelde jaartemperaturen). Dat is zo'n 3500m³ gas en 4000kwh energie.
Vloerverwarming staat constant op 20 graden. Dit zou ik nog eventueel kunnen verlagen in de tijden dat ik er niet ben, maar dat is even gerommel in de marge.

Ik zou niet weten hoe ik mijn verbruik serieus kan verlagen. Er zit isolatie in de spouwmuren en in het dak. Vloer weet ik niet, maar ik heb ook geen kruipruimte verder. Veel warmte gaat ook verloren door het dak, omdat ik natuurlijk geen verdiepingen heb.
Ben ook al met mijn CV-ketel bezig geweest om daarvan de CV-temperatuur te verlagen naar 60° en de vloerverwarming thermostaat op 40°C. Maakte niet zoveel verschil met de instellingen voorheen. Het blijft allemaal gerommel in de marge.

Ik vind het verbruik echt fors en vergeleken met gewone vrijstaande woningen die nog meer ruimtes verwarmen dan ik rijst dit echt de pan uit. Ik stook echt letterlijk voor de mussen lijkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Houd je het ook bij op www.mindergas.nl ? Alleen het aantal kuubs extrapoleren is niet realistisch. Als je het verbruik in m3/graaddag (liefst over een heel jaar of aantal maanden) weet kun je het wel wat realistischer extrapoleren, het aantal graaddagen van de afgelopen jaren voor meetstation bij jou in de buurt is namelijk zo terug te vinden op internet (staat volgens mij ook wel op mindergas). Dan kun je wat beter inschatten.

Verder lees ik eigenlijk alleen maar vloerverwarming, waarom zou je dan water tot 60 graden heetstoken als je toch maar 40 graden in je vloer pompt? Stel je ketel dan gewoon af op 40 graden... Die ene radiator in je badkamer zal dan ook nog wel een beetje warmte afgeven.

Is het een koop of huurwoning? Je zou nog kunnen kijken of je de (evt. aanwezige) kruipruimte kan isoleren: Kruipruimte vloer (na-)isoleren

En verder de twee bespaartopics in mijn signature eens GOED doornemen. Ik weet zeker dat er nog veel valt te besparen in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
ThinkPadd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 00:04:
Houd je het ook bij op www.mindergas.nl ? Alleen het aantal kuubs extrapoleren is niet realistisch. Als je het verbruik in m3/graaddag weet kun je het wel wat realistischer extrapoleren, het aantal graaddagen van de afgelopen jaren voor meetstation bij jou in de buurt is namelijk zo terug te vinden op internet (staat volgens mij ook wel op mindergas). Dan kun je wat beter inschatten.
Ik heb mijn verbruik van de laatste 6 maanden bekeken en gezien de temperaturen heb ik uitgerekend hoeveel deze 6 maanden procentueel meedoen in het totale jaarverbruik.
Ik hou idd bij op mindergas.nl wat mijn verbruik is en ik zit op 1,07m³ per graaddag. Dit was eerst 1,1 maar is dus al wat gezakt. Ik vermoed dat ik rond de 1m³ per graaddag uitkom en dan zie je dus dat mijn schatting op basis van mijn laatste 6 maanden nog zo gek niet is. Ik zit nu namelijk al op 2035m³ vanaf begin september t/m nu.
Verder lees ik eigenlijk alleen maar vloerverwarming, waarom zou je dan water tot 60 graden heetstoken als je toch maar 40 graden in je vloer pompt? Stel je ketel dan gewoon af op 40 graden... Die ene radiator in je badkamer zal dan ook nog wel een beetje warmte afgeven.
Ik heb hem een tijd op 40 graden gehad, maar ik kon niet zeggen dat dit nu zoveel verschil bracht. Qua verbruik was het in een maand niet eens echt goed meetbaar. Vandaar dat ik hem terug heb gezet op 60 zodat de radiator nog wat afgeeft. Hier ga ik misschien wel een paar kuub mee halen, maar geen grote verschillen.
Is het een koop of huurwoning? Je zou nog kunnen kijken of je de (evt. aanwezige) kruipruimte kan isoleren: Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Koopwoning, en zoals ik al zei: ik heb geen kruipruimte. Ik voel er ook niets voor om de hele vloer eruit te moeten gaan bikken inclusief vloerverwarming om dan de boel eronder te isoleren. Dat ga ik er qua kosten imho niet uithalen.
En verder de twee bespaartopics in mijn signature eens GOED doornemen. Ik weet zeker dat er nog veel valt te besparen in jouw situatie.
Ik heb het een en ander gelezen over CV-tuning en dat soort zaken. Mijn conclusie is dat ik in mijn situatie daar echt geen 1500m³ ga besparen.
Ik wil vooral weten of mijn gasverbruik gezien mijn situatie realistisch is, of dat er een grote kink in de kabel zit. Als ik namelijk andere mensen hoor over een vrijstaand huis (dus geen bungalow) zitten zij vaak op 2000-2500m³ en dan stoken ze nog meer kamers (en ook totale inhoud) warm dan ik hier doe. Zij hebben helemaal niks fatsoenlijks afgeregeld aan de ketel.
Het kan dus niet zo zijn dat ik vanalles moet gaan finetunen hier en dan nog met pijn en moeite een verbuik haal dat anderen met een groter huis en niet afgestelde ketel ook al default halen.
Mijn retourtemperatuur zit overigens op zo'n 27°C. Zoals je zegt valt er hier en daar misschien nog wel wat te halen, maar gaat mij dat 30% besparing opleveren?

Ik wil eigenlijk eerst graag weten of het gezien mijn situatie een redelijk normaal verbruik is voordat ik mezelf helemaal ga verdiepen in de details van mijn warmteinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
benchMarc schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 00:29:
[...]
Ik heb mijn verbruik van de laatste 6 maanden bekeken en gezien de temperaturen heb ik uitgerekend hoeveel deze 6 maanden procentueel meedoen in het totale jaarverbruik.
Ik hou idd bij op mindergas.nl wat mijn verbruik is en ik zit op 1,07m³ per graaddag. Dit was eerst 1,1 maar is dus al wat gezakt. Ik vermoed dat ik rond de 1m³ per graaddag uitkom en dan zie je dus dat mijn schatting op basis van mijn laatste 6 maanden nog zo gek niet is. Ik zit nu namelijk al op 2035m³ vanaf begin september t/m nu.
1m3 / graaddag.... holy smokes :o :| :X
Ik zit zelf (appartement uit 1987, plat dak boven mij) op 0,25 m3/graaddag. M'n ouders (2-onder-1 kap uit 1995) op 0,51m3/graaddag.

Dan is je schatting inderdaad niet zo gek ;(
[...]
Ik heb hem een tijd op 40 graden gehad, maar ik kon niet zeggen dat dit nu zoveel verschil bracht. Qua verbruik was het in een maand niet eens echt goed meetbaar. Vandaar dat ik hem terug heb gezet op 60 zodat de radiator nog wat afgeeft. Hier ga ik misschien wel een paar kuub mee halen, maar geen grote verschillen.
Ok, maar het is ook iets wat je over de langere termijn moet meten. Heb je wel een HR-ketel? Anders heeft dat tunen sowieso veel minder effect.
[...]

Koopwoning, en zoals ik al zei: ik heb geen kruipruimte. Ik voel er ook niets voor om de hele vloer eruit te moeten gaan bikken inclusief vloerverwarming om dan de boel eronder te isoleren. Dat ga ik er qua kosten imho niet uithalen.
Ok. Misschien dak isoleren ofzo dan? Tochtstrips plaatsen etc. ? (Spouw)muur isoleren? HR++ glas laten plaatsen? De warmte moet toch ergens doorheen gaan immers...
[...]
Ik heb het een en ander gelezen over CV-tuning en dat soort zaken. Mijn conclusie is dat ik in mijn situatie daar echt geen 1500m³ ga besparen.
Ik wil vooral weten of mijn gasverbruik gezien mijn situatie realistisch is, of dat er een grote kink in de kabel zit. Als ik namelijk andere mensen hoor over een vrijstaand huis (dus geen bungalow) zitten zij vaak op 2000-2500m³ en dan stoken ze nog meer kamers (en ook totale inhoud) warm dan ik hier doe. Zij hebben helemaal niks fatsoenlijks afgeregeld aan de ketel.
Het kan dus niet zo zijn dat ik vanalles moet gaan finetunen hier en dan nog met pijn en moeite een verbuik haal dat anderen met een groter huis en niet afgestelde ketel ook al default halen.
Mijn retourtemperatuur zit overigens op zo'n 27°C. Zoals je zegt valt er hier en daar misschien nog wel wat te halen, maar gaat mij dat 30% besparing opleveren?

Ik wil eigenlijk eerst graag weten of het gezien mijn situatie een redelijk normaal verbruik is voordat ik mezelf helemaal ga verdiepen in de details van mijn warmteinstallatie.
Ik snap echt niet hoe je in zo'n klein huisje op 1m3 / graaddag of 3000m3 gas kan zitten, dat vind ik echt EXTREEM. Daar is echt iets grondigs niet in orde volgens mij.

Misschien eens een idee om iemand met een warmtebeeldcamera uit te nodigen? Ik weet dat bijv. 'Paul C' en 'mkleinman' hier op Tweakers zo'n ding hebben. Met zo'n verbruik moet je haast wel ergens bar slechte isolatie hebben waardoor de warmte gelijk verdwijnt.

Je retourtemperatuur lijkt mij in orde, iig ruim in het HR-condensatiegebied (=retour moet lager dan 55 graden zijn).

En je elektraverbruik zeg je verder niks over, maar dat moet ook wel te verlagen zijn denk ik zo. Als ik even snel reken (303 kwh delen door 28 dagen = ~10kWh per dag. 10 kwh per dag delen door 24 uur = 0,450kWh per uur = 450W). 450W continu tikt ook wel aan, ga eens kijken wat je 's nachts als rustverbruik meet en ga eens dingen achter tijdschakelaars enzo zetten.

Serieus, hier moet je wel wat aan doen, doodzonde van je geld dit.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2015 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benchMarc schreef op maandag 02 maart 2015 @ 23:37:
Vloerverwarming staat constant op 20 graden. Dit zou ik nog eventueel kunnen verlagen in de tijden dat ik er niet ben, maar dat is even gerommel in de marge.
Ik denk dat dat helemaal geen gerommel in de marge is. Hoe makkelijk stook je je huis warm ? Plaats is een temperatuur meter en kijk hoe snel je huis opwarmt en afkoelt als de CV uitstaat. Dat geeft ook al idee hoe je huis geisoleerd is.

Ik zie echt geen enkele reden om snachts je vloer warm te stoken ? Hoe hoger de binnen temperatuur hoe hoger het warmteverlies naar omgeving (ivm hogere deltaT). Een nachtverlaging scheelt dus meestal significant in het gas. Als je een goede thermostaat heb dan ga je er qua comfort HELEMAAL niets / nul erop achteruit omdat de thermostaat zorgt dat het warm is op tijden dat jij dat wil. Heb je al een (modulerende) thermostaat ? HR Ketel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Geen idee hoeveel je weg bent, maar als je zoveel gas verstookt en weinig thuis bent is het verlagen naar een graad of 17 voor de tijd dat je er niet bent toch juist geen gerommel in de marge :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
ThinkPadd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 00:35:
[...]

1m3 / graaddag.... holy smokes :o :| :X
Ik zit zelf (appartement uit 1987, plat dak boven mij) op 0,25 m3/graaddag. M'n ouders (2-onder-1 kap uit 1995) op 0,51m3/graaddag.

Dan is je schatting inderdaad niet zo gek ;(

[...]

Ok, maar het is ook iets wat je over de langere termijn moet meten. Heb je wel een HR-ketel? Anders heeft dat tunen sowieso veel minder effect.

[...]

Ok. Misschien dak isoleren ofzo dan? Tochtstrips plaatsen etc. ? (Spouw)muur isoleren? HR++ glas laten plaatsen? De warmte moet toch ergens doorheen gaan immers...

[...]
Ik heb een HR-ketel en mijn spouwmuur is al geisoleerd. Het tocht eigenlijk helemaal niet bij de deuren en ook de ramen zijn allemaal dubbelglas met goede dikte. Daar gaat HR++ geen megaverschil in maken. De ketel komt uit 2006 en is een modulerende ketel. Ik heb trouwens geen modulerende thermostaat moet ik wel zeggen.
Ik snap echt niet hoe je in zo'n klein huisje op 1m3 / graaddag of 3000m3 gas kan zitten, dat vind ik echt EXTREEM. Daar is echt iets grondigs niet in orde volgens mij.
Nouja, mijn huis is natuurlijk in totaal wel groter dan die 70m, maar daar stook ik niks dus dat tel ik niet mee. Het is ook echt extreem en daarom denk ik ook niet dat ik van 3500 naar 2000 kan zakken met die kleine ingrepen. Ik denk dat ik er echt iets goed mis zit, maar waar daar ben ik nog niet achter.
Misschien eens een idee om iemand met een warmtebeeldcamera uit te nodigen? Ik weet dat bijv. 'Paul C' en 'mkleinman' hier op Tweakers zo'n ding hebben. Met zo'n verbruik moet je haast wel ergens bar slechte isolatie hebben waardoor de warmte gelijk verdwijnt.
Dat is wel een goede. Het zou wel fijn zijn als iemand me daarmee zou kunnen helpen. Uiteraard tegen vergoeding, dat hoeft niet gratis omdat we allemaal GoT'ers zijn ;) Goeie fles whisky of fijne speciaalbieren of wat dan ook :)
Je retourtemperatuur lijkt mij in orde, iig ruim in het HR-condensatiegebied (=retour moet lager dan 55 graden zijn).

En je elektraverbruik zeg je verder niks over, maar dat moet ook wel te verlagen zijn denk ik zo. Als ik even snel reken (303 kwh delen door 28 dagen = ~10kWh per dag. 10 kwh per dag delen door 24 uur = 0,450kWh per uur = 450W). 450W continu tikt ook wel aan, ga eens kijken wat je 's nachts als rustverbruik meet en ga eens dingen achter tijdschakelaars enzo zetten.

Serieus, hier moet je wel wat aan doen, doodzonde van je geld dit.
Ja, daarom trek ik nu ook aan de bel. Ook mijn energieverbruik vind ik veel te hoog. Die paar uurtjes 's avonds dat ik enkel de lampen aan heb en wat kook (inductie) zorgt niet voor die 4000kwh. In de keuken staat van de vorige eigenaren nog een oudere vriezer en koelkast. Misschien dat dat grootverbruikers zijn. In mijn oude appartement zat ik altijd op zo'n 2400kwh. Nu heb ik 2 vriezers en 2 koelkasten, maar voor de rest heb ik niet echt meer apparatuur dan voorheen. Enkel een paar lampen in de tuin die via een tijdschakelaar aan en uit gaan. Natuurlijk nog de vloerverwarmingpomp, maar ook die gaat geen 1600kwh per jaar verbruiken.

Qua energie kan ik wel gaan uitzoeken waar het euvel precies ligt. Dat is niet zo moeilijk. Je hebt van die leuke stekkertjes die je uit de muur kunt trekken en dan stoppen apparaten er ineens mee ;)

Maar ik tast echt in het duister wat het hoge gasverbruik betreft. Er klopt gewoon iets niet, want huizen waar het echt flinke stokers zijn en mensen die nergens op letten en niks hebben ingesteld zitten zelfs nog onder mijn verbruik. Ik stook nergens anders en veel mensen stoken nog in allerlei andere kamers. En toch zit ik nog veel hoger ondanks dat. Die warmtecamera is denk ik een heel goed idee.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:48:
[...]

Ik denk dat dat helemaal geen gerommel in de marge is. Hoe makkelijk stook je je huis warm ? Plaats is een temperatuur meter en kijk hoe snel je huis opwarmt en afkoelt als de CV uitstaat. Dat geeft ook al idee hoe je huis geisoleerd is.

Ik zie echt geen enkele reden om snachts je vloer warm te stoken ? Hoe hoger de binnen temperatuur hoe hoger het warmteverlies naar omgeving (ivm hogere deltaT). Een nachtverlaging scheelt dus meestal significant in het gas. Als je een goede thermostaat heb dan ga je er qua comfort HELEMAAL niets / nul erop achteruit omdat de thermostaat zorgt dat het warm is op tijden dat jij dat wil. Heb je al een (modulerende) thermostaat ? HR Ketel ?
hjs schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:05:
Geen idee hoeveel je weg bent, maar als je zoveel gas verstookt en weinig thuis bent is het verlagen naar een graad of 17 voor de tijd dat je er niet bent toch juist geen gerommel in de marge :?
Thermostaat is niet modulerend en heeft ook geen tijdklok. Ketel is wel modulerend. Deze wil ik ook nog gaan vervangen.

Ik zit op 1m³ per graaddag. Gemiddeld over een jaar zit ik op 10m³ per dag. Zet ik dat ding naar 17 graden over de gehele dag behalve 's avonds (dus 3/4e van de dag) dan zou dat 7 kuub per dag worden. 18 (uur) * 0,29 (kuub per uur op 17 graden) = 5,25 kuub voor die 18 uur op 17 graden. Dan moet hij gaan stoken voor die overige 6 uur en dat vind ik moeilijk schatten. Laten we voor het gemak zeggen dat dit 6 * 0,42 is (gerekend met die 10kuub per dag, dus 0,42 per uur die ik nu op 20 graden doe) is dat 2,5 kuub voor die 6 uur. 5,25 + 2,5 = 7,75 kuub. Dit scheelt dus 2,25 kuub per dag, is 821 kuub per jaar. Ik zou dan op 2679 uitkomen.
Alleen denk ik dat ik mezelf rijk reken omdat ik nu niet de stookkosten tel die benodigd zijn om de boel van 17 graden naar 20 graden op te warmen. Dit omdat ik dat zo niet kan schatten. Als dit 1 kuub zou zijn per dag dan betekent dat nog maar zo'n 500 kuub wat ik zou besparen. Zit ik nog steeds op het exorbitante geheel van zeker 3000kuub per jaar. Please correct me if i'm wrong.

Heel goede tip overigens om de thermostaat eens naar 17 te zetten en te zien hoe snel de boel afkoelt.
Ik heb om 6 uur de thermostaat van 20 naar 17 geknald. Ik moet vanavond nog wel t/m 22:00 trainen dus ik hoop niet dat hij dan al tot 17 graden is gezakt.
Wat is een acceptabele tijdsduur dat de boel van 20 naar 17 is gezakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
benchMarc schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:27:

Maar ik tast echt in het duister wat het hoge gasverbruik betreft. Er klopt gewoon iets niet, want huizen waar het echt flinke stokers zijn en mensen die nergens op letten en niks hebben ingesteld zitten zelfs nog onder mijn verbruik. Ik stook nergens anders en veel mensen stoken nog in allerlei andere kamers. En toch zit ik nog veel hoger ondanks dat. Die warmtecamera is denk ik een heel goed idee.
Hoe zit het met de dakisolatie bij de bungalow?
Is het een plat dak? Kan je het isoleren als een omgekeerd plat dak?

Afbeeldingslocatie: http://www.deskundig-isoleren.be/fotodatabase/platdakomgekeerd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je ketel OpenTherm praat is het ook nog wel een idee om een Remeha iSense oid van Marktplaats te trekken (+- 5 tientjes).

Ik merkte zelf namelijk dat een aan/uit thermostaat voor een hoger verbruik per graaddag zorgde. Modulerend is meestal ook comfortabeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

ThinkPadd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:31:
Ik merkte zelf namelijk dat een aan/uit thermostaat voor een hoger verbruik per graaddag zorgde. Modulerend is meestal ook comfortabeler
Was ook het commentaar van de buuf waar ik een tijdje terug een modulerende thermostaat had opgehangen.
Zo'n ronde Chronotherm voor 15,- via marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
iSense valt meer aan te tweaken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

ThinkPadd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:30:
iSense valt meer aan te tweaken :9
Buuf is blij dat ze weer werkende thermostaat heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 19:00:
[...]

Hoe zit het met de dakisolatie bij de bungalow?
Is het een plat dak? Kan je het isoleren als een omgekeerd plat dak?

[afbeelding]
Het is een plat dak in de keuken, waarbij ik eens een speaker in het plafond had vervangen en dus ook de isolatie kon zien. Zit overal glaswol/steenwol? tussen het plafond en het daadwerkelijke dak. Mijn woonkamer en hal hebben een puntdak, waarvan een deel zolder is en een deel "open" in de woonkamer (dus extra hoog) met een velux raam. Het schuine dak is ook geisoleerd al durf ik niet precies te zeggen hoe.

Het is nu 11 uur, 5 uur nadat ik de thermostaat van 20 terug heb gezet naar 17 graden. Het is nu 18,5 graden geworden volgens de thermostaat.
Is dit in jullie ogen al een flinke daling van de temperatuur in 5 uur tijd? Morgenvroeg zal hij vast wel op 17 graden staan lijkt me. Zal het morgenvroeg wel laten weten. Nog adviezen over mijn situatie ahv deze extra gegevens? Dingen die ik nog kan proberen om meer info te krijgen over de "root cause"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
benchMarc schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:27:
[...]
Ik heb een HR-ketel en mijn spouwmuur is al geisoleerd. Het tocht eigenlijk helemaal niet bij de deuren en ook de ramen zijn allemaal dubbelglas met goede dikte. Daar gaat HR++ geen megaverschil in maken. De ketel komt uit 2006 en is een modulerende ketel. Ik heb trouwens geen modulerende thermostaat moet ik wel zeggen.
Geïsoleerd als in er zit 1cm isolatiemateriaal in uit de jaren 70 of 80, of geïsoleerd als er zit bijv. 15cm PIR in? Dat geeft nogal een verschil... en hetzelfde geld uiteraard voor het dak.

Misschien is het verstandig een eigen topic te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Bezuiniger schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 23:14:
[...]

Geïsoleerd als in er zit 1cm isolatiemateriaal in uit de jaren 70 of 80, of geïsoleerd als er zit bijv. 15cm PIR in? Dat geeft nogal een verschil... en hetzelfde geld uiteraard voor het dak.

Misschien is het verstandig een eigen topic te starten.
Goed idee. Zal ergens deze week een fatsoenlijk topic aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hou per week mijn vebruik bij. gewoon in een excelsheetje
meet periode 1 okt tot 1 otk
mijn electra is 400 kwh minder als dezelfde periode 1 jr geleden

gasvebruik op dit moment 7m3 meer dan zelfde periode vorig jaar jaar echter ketel heeft laatst storing gehad waardoor tie bleef stoken. vandaar die 7m3 meer op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

benchMarc schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 23:12:
[...]

Het is een plat dak in de keuken, waarbij ik eens een speaker in het plafond had vervangen en dus ook de isolatie kon zien. Zit overal glaswol/steenwol? tussen het plafond en het daadwerkelijke dak. Mijn woonkamer en hal hebben een puntdak, waarvan een deel zolder is en een deel "open" in de woonkamer (dus extra hoog) met een velux raam. Het schuine dak is ook geisoleerd al durf ik niet precies te zeggen hoe.

Het is nu 11 uur, 5 uur nadat ik de thermostaat van 20 terug heb gezet naar 17 graden. Het is nu 18,5 graden geworden volgens de thermostaat.
Is dit in jullie ogen al een flinke daling van de temperatuur in 5 uur tijd? Morgenvroeg zal hij vast wel op 17 graden staan lijkt me. Zal het morgenvroeg wel laten weten. Nog adviezen over mijn situatie ahv deze extra gegevens? Dingen die ik nog kan proberen om meer info te krijgen over de "root cause"?
Ik had inderdaad voorgesteld de verwarming uit te zetten en te kijken hoe lang het duurt om af te koelen. Alleen ik hield er geen erg in dat je natuurlijk vloerverwarming heb. Je vloer is 1 grote warme massa, het is logisch dat het afkoelen van je huis veel langzamer gaat dan wanneer je radiatoren zou hebben omdat deze warme massa nog lang warmte blijft afstralen. Het is dus lastig, zo niet onmogelijk om nu iets zinnigs te zeggen over de mate van isolatie.

Ik zat eens te brainstormen, jouw vloer was onduidelijk of deze geisoleerd was toch ? Stel nou dat dit gewoon een blok beton direct in de grond is zonder noemenswaardige isolatie. Je vloerverwarming probeert de vloer op te warmen, maar een significant deel gaat direct weg via de fundering van je huis en ben je kwijt. Uiteindelijk/ gelukkig is je CV vermogen groot genoeg om je vloer toch op te warmen en het huis behaaglijk te maken, maar een groot (hoe groot is de hamvraag natuurlijk :+ ) deel van je energie lekt gewoon weg naar de buiten via je vloer zonder dat je wat in de gaten heb. Zie hier: http://www.klusidee.nl/Forum/about88781.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik houd ook mijn verbruik bij al een hele tijd. Eigenlijk sinds ik mijn slimme meter heb laten plaatsen (feb 2013). Pas eind 2013 begonnen met besparen.

Ik zit nu met mijn stroomverbruik op rond de 100 kWh per maand (1 persoons huishouden, 40 uur werk), dus ben niet veel thuis. Mijn verbruik als ik niet thuis ben ligt zo rond de 60 watt per uur, wat voordat ik mijn besparingen heb doorgevoerd zo rond de 150 watt lag. Mijn grootste winst was het plaatsen van een nieuwe mechanische ventilatie. Dit was een wisselstroom motor, die per uur in stand 1 een verbruik had van rond de 25 watt. De gelijkstroom motor die ik nu heb geplaatst heeft een verbruik van 3 watt.

Daarnaast stroomsloffen die ik niet gebruik, worden uitgezet wat ook weer verbruik scheelt.
http://www.ventilatieland...an-ventilator-box-perilex

[ Voor 9% gewijzigd door adjego op 04-03-2015 14:07 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
ThinkPadd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 00:35:
[...]
inderdaad behoorlijk. Je zou haast nog zeggen dat de meter kapot is. of zeg ik nu heel iets geks?
Daarbij zou je bijna verwachten dat de meter continue loopt met die waarden. :P

Wellicht eens interessant om dit te monitoren. Dus per verbruiker met de stopwatch bij de meter gaan staan en domweg voor xx tijd het verbruik op te schrijven. Staan alle verbruikers uit en hij loopt nog op, tja... dan is de meter gewoon gaar. Zie je bij alleen de CV de meter gigantisch hard tellen, bijvoorbeeld testen van tapwater, is daar wat mis mee, etc. Wat was de verhouding ook al weer: 3-4 liter gas op 1 liter verwarmd water?

Zijn wel wat dingen van op internet te vinden, lijkt wel een beetje op het verbruik van benchMarc:
https://forum.essent.nl/t...g-hoog-gasverbruik/?p=563
http://kassa.vara.nl/vraa...ik-door-defecte-cv-ketel/
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 12:31:
[...]
maar een groot (hoe groot is de hamvraag natuurlijk :+ ) deel van je energie lekt gewoon weg naar de buiten via je vloer zonder dat je wat in de gaten heb. Zie hier: http://www.klusidee.nl/Forum/about88781.html
Kan, maar dan is het wel een heel oud huis met zo'n vloer. Of een omgebouwde garage/schuur oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:22
Gisteren even de energiemeter tussen stopcontact en een redelijk oude lamp -- begin 2000; halogeen, staand, met daarop 1 grote en 1 kleine lamp -- bevestigd. Ik verdacht deze lamp al langer, hij was van de vrouw en brandt regelmatig 's avonds enkele uren.

Wat schetst mijn verbazing: alleen de grote lamp aan, ca op halve sterkte: 150-200W. Toen beide lampen maar even vol aan. Afgerond 350W! 8)7 Op de specs van de lamp staat inderdaad: max 300W (grote) + max 50W (kleine), dus het klopt ook nog. Gelukkig heb ik hier de WAF mee, dus ze gaat binnenkort een nieuwe uitzoeken. LED vanzelfsprekend.

Verder nog wat sluipverbruikers gecheckt: rolluiken/screens (ivm afstandsbediening): 0,8W, valt gelukkig mee. Met een huis waar de woonkamer vanochtend om 6:30u nog 20,5 gr C was (een halve graad gedaald), geen overbodige luxe tijdens de zomer. Een magnetron (alleen lampje in feite), iets meer dan 3W. Daar heb ik de WAF niet echt mee; stekker eruit, stekker erin, dat is ook zo wat. Maar goed, wel zo'n 30 kWh in een jaar. Even kijken...

Het nulverbruik lijkt hier op ca 70W te zitten. Het modem (ik dacht ca 11W) draagt daar ook goed aan bij, en ik gok ook de CV-ketel, die spoedig veel zuiniger gaat worden. Allicht koelkast (A+++) en vriezer (A+) ook. Verder wat kleintjes zoals een telefoonlader etc. Stereo/TV gaat via één knop allemaal helemaal uit en staat vaak ook uit, sowieso.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ah, de bekende kamer-bouwlamp ;(

Je kunt ook de halogeen buislamp vervangen door een andere fitting en er dan LED in schroeven: http://www.olino.org/arti...alogeen-up-light-naar-56w

Of een LED-schijf erin plaatsen: Verwijderd in "Serieus elektriciteit besparen"

Magnetron is vervelend, die van mij doet 4W. Maar stroom eraf = tijd weg = knipperend display = irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@ThinkPad bedankt voor de tip, ga ik even bekijken. Onze magnetron heeft volgens mij geen klokje of iig geen klokje van belang. Misschien een schakelaar in het snoer maken, maar ja, je weet hoe dat werkt met de WAF, die daalt vermoedelijk dan ook voor andere 'projecten'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
marcel87 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 12:33:
[...]

inderdaad behoorlijk. Je zou haast nog zeggen dat de meter kapot is. of zeg ik nu heel iets geks?
Daarbij zou je bijna verwachten dat de meter continue loopt met die waarden. :P

Wellicht eens interessant om dit te monitoren. Dus per verbruiker met de stopwatch bij de meter gaan staan en domweg voor xx tijd het verbruik op te schrijven. Staan alle verbruikers uit en hij loopt nog op, tja... dan is de meter gewoon gaar. Zie je bij alleen de CV de meter gigantisch hard tellen, bijvoorbeeld testen van tapwater, is daar wat mis mee, etc. Wat was de verhouding ook al weer: 3-4 liter gas op 1 liter verwarmd water?

Zijn wel wat dingen van op internet te vinden, lijkt wel een beetje op het verbruik van benchMarc:
https://forum.essent.nl/t...g-hoog-gasverbruik/?p=563
http://kassa.vara.nl/vraa...ik-door-defecte-cv-ketel/

[...]

Kan, maar dan is het wel een heel oud huis met zo'n vloer. Of een omgebouwde garage/schuur oid.
3000? Wordt eerder 3500 volgens wat ik heb berekend. Ik heb wat metingen verricht die ik nog zal posten. In elk geval kan ik stellen dat het gasverbruik 0 blijft wanneer de thermostaat niet aangaat. Er lekt dus geen gas weg. Ik heb een minuut het verbruik van de ketel gemeten als hij verwarmt (bijv van 18gr naar 20gr). Dit heb ik een paar keer gedaan om een eerlijke meting te krijgen. Dit was 0,04m3 per minuut. Dus 2,4m3 per uur. Oftewel, op dagen zoals de vorige week waarbij het gebruik zo rond de 14m3 per dag ligt stookt mijn ketel zo'n 6 uur per dag continu. Een kwart van de dag dus. Oftewel, elk uur is dat ding een kwartier bezig om te verwarmen. Dat kan ook wel, want vooral 's avonds merk ik dat hij zo'n beetje elk 10min weer even een minuut of 2-3 bijstookt en daarna weer afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb een schakelaartje tussen ons tele2 modem en de muur gezet en in de avond gaat ie altijd uit. :)

0 verbruik is hier alleen een A+++ koelkast en de CVketel in standby. En soms een telefoonoplader.

Net ook onze jaarafrekening binnen eindelijk; etagewoning met 2 mensen: 1142 KWh stroom en 552m3 gas. Hier ben ik wel redelijk tevreden mee, het lijkt me iig flink onder gemiddeld NL.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@maratropa kan ook, echter ons modem hangt in de meterkast, al iets lastiger. Tijdklok? Bovendien werkt de vaste telefoon niet als modem eruit is. Dus, tja, hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Ok laat ik het dan ook maar plaatsen na maanden meelezen.

Wonen sinds november 2014 in een nieuw huis met 4 personen. Persoonlijk vindt ik het verbruik erg laag. Graag jullie mening hierover.

- Rijtjeshuis +- 100m2
- Dubbelglas
- Led verlichting overal
- Zolder geisoleerd.

Verbruik

Water:
MaandVerbruik M3
Totaal27,899
02-20158,505
01-20159,697
12-20149,697

Elektra:
MaandLaag tariefHoog tarief
Totaal243,28355,33
02-201566,56102,06
01-201586,41115,38
12-201490,32137,88

Gas:
MaandM3
Totaal558,44
02-2015157,90
01-2015209,46
12-2014191,08

Graag jullie mening reactie... Vragen ook welkom :)

[ Voor 39% gewijzigd door Doubt op 25-03-2015 13:36 . Reden: Opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 29-09 16:50
Doubt schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 13:27:
Ok laat ik het dan ook maar plaatsen na maanden meelezen.

Wonen sinds november 2014 in een nieuw huis met 4 personen. Persoonlijk vindt ik het verbruik erg laag. Graag jullie mening hierover.

- Rijtjeshuis +- 100m2
- Dubbelglas
- Led verlichting overal
- Zolder geisoleerd.

Graag jullie mening reactie... Vragen ook welkom :)
Met een nieuw huis bedoel je een nieuwbouw?
Ik woon in een jaren-70 woning met 4 personen dus je zou verwachten dat jij een stuk minder gas verstookt. Gek genoeg is mijn verbruik flink lager dan jouw nieuwe woning.
Gas:
MaandM3
02-2015137
01-2015163
12-2014147

Water hou ik niet bij.

Elektra is ook vrijwel alles wat regelmatig aan staat LED.
MaandkWh
02-2015140
01-2015188
12-2014186

[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 27-03-2015 09:48 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Op dit moment staat de meter stil :+
(stroomstoring in NH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
ThinkPadd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:26:
Magnetron is vervelend, die van mij doet 4W. Maar stroom eraf = tijd weg = knipperend display = irritant
Op mijn Sharp magnetron zit een eco stand, als je die inschakeld, dan heb je geen klok en schakeld hij na 1 minuut niet gebruiken helemaal uit.
sjimmie schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:47:
Ik woon in een jaren-70 woning met 4 personen dus je zou verwachten dat jij een stuk minder gas verstookt. Gek genoeg is mijn verbruik flink lager dan jouw nieuwe woning.
Gas:
MaandM3
02-2015137
01-2015163
12-2014147

Water hou ik niet bij.

MaandkWh
02-2015140
01-2015188
12-2014186
Das een heel mooi laag gasverbruik! Ik heb net mijn 13 jaar oude VR Intergas ketel vervangen door een HR Tzerra, dus hopelijk gaat mijn verbruik nu ook omlaag.

Ik woon in een hoekappartement op de bovenste verdieping uit '91 en 75m2.

Gas:
MaandM3
02-201582
01-2015134
12-2014128

Elektra:
MaandkWh
02-2015102
01-2015125
12-2014101

Water:
MaandM3
02-20151,5
01-20152,4
12-20146,6

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afrekening NUON is opgemaakt en ruim € 1024 mogen ze weer op mijn rekening retour storten.
Wel jammer dat ze zelf al besluiten de maandtermijn te verlagen

Stadsverwarming gebruik 2013-2014 41.43 GJ 2014-2015 15.52 GJ
Tapwater Nuon 25.60m3 29 m3
Stroom verbruik 2811/ retour3536 4069/3110

Tapwater hoger door landurig bezoek voor maanden van familie(zal ze de rekening sturen)
Stroom aanzienlijk hoger door ingebruikname van L/L warmtepomp en wat electrische verwarming bij kinderen.
Stadswarmte aanzienlijk lager door gebruik pelletkachel.
Als ik de kosten van de pellets die ik gebruikt heb meeneem dan blijft er netto circa € 600 over tov de nota van 2013-2014
Circa 1635 kilo pellets verbruikt sinds Januari 2014 en kachel 1900 uur aan gehad

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubt
  • Nu online
sjimmie schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:47:
[...]

Gas:
MaandM3
02-2015137
01-2015163
12-2014147

Water hou ik niet bij.

MaandkWh
02-2015140
01-2015188
12-2014186
Nee 1967 dus dat valt weer mee dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 29-09 16:50
Doubt schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 22:14:
Nee 1967 dus dat valt weer mee dan
Ja dan zit je volgens mij heel netjes.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit hoort niet thuis in dit topic. Ook willen we graag van te voren contact over onderzoeken als deze

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 01-04-2015 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:59:
We streven naar het totaal onafhankelijk zijn van het net.
Een mooi streven, maar met alleen zonnepanelen niet haalbaar. Hiervoor hebben zonnepanelen een te variabel aanbod, niet alleen overdag vs 's nachts wat prima te overbruggen is met accu's, maar vooral zomer vs. winter. Dan is zo'n (dure) oplossing haalbaarder. (zie ook http://www.sauter-control...s-referenties-sauter.html)

[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 31-03-2015 13:20 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 01-04-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 22:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afgelopen maand ( nog iets meer dan 2 uur te gaan ).

Elektriciteit: 284.5kWh
Gas: 10.1m3
Water: 8.1m3
Opwek met PV: 172.1kWh

Verbruik warmtepomp voor verwarmen: 242kWh

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Maart 2015

Electra: 253kWh
pv: 293kWh
Bruto: -40kWh

Gas: 105m3
Water: 5.7m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Nieuwe maand, nieuwe kansen!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/2015/Overview%20_03_2015.png

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas, om de dag bad (kinderen) en om de dag douchen (volwassenen)

Meer gas dan vorig jaar (niet schrikbarend veel overigens) maar het was dan ook kouder voor mijn gevoel dan vorig jaar. Er stond in ieder geval een heel stuk meer wind waardoor mijn huis sneller afkoelt. En mijn schoonmoeder is meer langsgekomen, wat betekend dat de verwarming minstens een graad hoger moet dan normaal :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Voor maart:
Electra +/- 220kWh totaal
Gas: 21,3m³

Dankzij de zonneboiler en al behoorlijk wat goede zonnige dagen kostte het douchen deze maand zowat niks. Ook het huis (rijtjeshuis uit '99 van 115m²) wordt goed door de zon opgewarmd. Maar een paar dagen 's avonds een beetje hoeven bijstoken.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Laatst online: 06:53
En de cijfers voor maart van onze vrijstaande woning (bouwjaar 1934 - 2 persoons huishouden):

Gas: 236,047m3 (Per graaddag: 0,737m3)
Elektra: 275,402 kWh
Water: 7,191m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
maart 2015
E: 159 kWh
G: 86,95 m3 (0,20 m3/graaddag)
W: 6,5 m3

vorige maand
E: 142 kWh
G: 118,93 m3 (0,23 m3/graaddag)
W: 5,26 m3

Vrij vaak gedouched, daardoor waterverbruik hoger. Ook nog een middag het balkon schoon staan spuiten met hogedrukspuit, ook wel een anderhalfuur mee bezig geweest dus heeft ook wel wat water gekost.

Woonsituatie: ThinkPadd in "Wat is jouw actuele energieverbruik?". Half februari een nieuwe thermostaat geplaatst. Verbruik per graaddag lijkt gelukkig niet omhoog te zijn gegaan.

Gasmeterstand upload ik elke nacht automatisch vanuit Domoticz (die slimme meter uitleest) naar Mindergas mbv dit script (niet mijn blog overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiejan
  • Laatst online: 01-10 13:58

dikkiejan

2805Wp

Maart 2014:
electra:202.9 (bruto)
electra:139 (netto)
gas:45.7
water:7.5

Maart 2015:
electra:164.9 (bruto)
electra:124 (netto)
gas:51.8
water:7

Rijtjeshuis 2003, 2 vlw + 3 kids (onder de 9 ) 2805 wp op dak

electra gaat goed, gas is meer omdat Maart 2015 een stuk kouder is

still learning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maart 2015
Bruto: 336 kwh
Wind:-203 kwh
Netto: 133 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Btcaelum: verbruik je geen gas?

Maart 2015
Bruto: 187 kwh
PV :316 kwh
Netto: -129 kwh
Gas: 0 m3
Water: nb

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2015 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
maart 2014

274.18 KWh opgewekt
272.18 KWh gebruikt
96.212 kuub gas verbruikt
Water meter 3.746 verbruikt

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 06-10 23:14
Maart
EL: 148 kWh
Gas: 108 m3
Water: 5 m3

Februari
EL: 115 kWh
Gas: 107 m3
Water: 2,8 m3

YTD
EL: 414 kWh
Gas: 378 m3
Water: 12.1 m3

Valt me wat tegen. Maart is op een paar dagen na volgens mij ook relatief koud geweest, waardoor er nog aardig wat gas doorheen moest en ook het nodige elektriciteitsverbruik daardoor. Water is wat hoger doordat ik de tuinslang op mijn mountainbike heb gezet >:) . Ik hoop dat met name mijn elektriciteitsverbruik nog wat gaat zakken. Had als doel om 1500kWh te halen. Wellicht ben ik ook wat te optimistisch. Vorig jaar 1650kWh gedaan en ondertussen wel nieuw extra apparatuur aangeschaft zoals een versterker+speakers die dagelijks aan staat

Graaddagen volgens het domoticasysteem*: 280.2 graaddagen in die periode is 108 m3 gas verbruikt.
In totaal dus 0,385 m3 gas per graaddag met mijn brakke Atag A244 ketel, hetgeen wederom iets beter is dan de vorige maand :) .

Woonsituatie: GENETX in "Wat is jouw actuele energieverbruik?"

*) Wordt bepaald aan de hand van de gemeten gemiddelde temperatuur binnen en buiten en is dus het werkelijk gerealiseerde aantal graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik woon in een hoekappartement op de bovenste verdieping uit '91 en 75m2.

Gas:
MaandM3
03-201558
02-2015102
01-2015121

Elektra:
MaandkWh
03-2015105
02-2015121
01-2015113

Water:
MaandM3
03-20151
02-20152
01-20153

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
April 2015
Bruto: 222 kwh
PV :462 kwh
Netto: -240 kwh
Gas: 0 m3, en is opgeheven

Einde jaarafrekening:
500 kwh naar essent op de ferraris.
Nieuwe start met vandebron zonder gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

april 2015
Electra:
Bruto: 245.3kWh
PV: 511.14kWh
Netto: -265.65kWh

Gas: 44.93m3

Water: 6.287m3

Tussenwoning, 2volw, 2 kind, hr++, CV Tuned

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

MaandE ES G W
Januari 148,80kWh 51,314kWh 11,845m3 3,934m3
Februari 153,28kWh 46,4kWh 14,254m3 4,222m3
Maart 138,97kWh 50,9kWh 8,72m3 3,019m3
April 155,91kWh 49,5kWh 20,183m3 6,086m3
Totaal 2015 596,96kWh 198,114kWh 55,002m3 17,261m3

1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Maart 2015
Gas: 129m3 (0,28 m3/graaddag)
Electra: 293 kWh.
Water: 4,86 m3

April 2015
Gas: 86m3 (0,24m3/graaddag)
Electra: 317kWh (waarvan onbekend voor de lucht/waterwarmtepomp)
Water: 6,37 m3

Thermostaat staat altijd op 19,5. Behalve als ik denk dat de zon overdag de warmte wel kan verzorgen. Dan gaat de thermostaat s'nachts een paar standen lager.

Vrijstaand huis (2014, ca. 500m3) en 2 volwassenen en 2 kinderen (4+ en 0+). Koken op gas.
Verwarming met Hp Cube icm cv-ketel waarbij natuurlijke toevoerventilatie en mechanisch afvoerventilatie.
Vloerwarming op de BG en radiatoren op verdieping. Alleen de radiator van de badkamer staat soms open, er zit nog nu een geen thermostaatknop op.
Om water te besparen zit er een regenwater opvangtank van 7500ltr in de grond. Daarop aangesloten zijn de toiletten, de buitenkraan en de wasmachine.

[ Voor 17% gewijzigd door Pos2007 op 01-05-2015 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Daaar gaan we weer!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/2015/Overview%20_04_2015.png

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas, om de dag bad (kinderen) en om de dag douchen (volwassenen)

Wederom meer gas verbruikt (in percentages lijkt het enorm veel maar dat is het niet) maar het was wederom kouder van vorig jaar. Toch verbruik ik onder de streep een stuk minder in het contractjaar.

Vooral hoogverbruik electra is opvallend omlaag gegaan, waarbij nacht tarief omhoog gegaan is. Dat is juist mooi natuurlijk, maar wel apart :)

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 01-05-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
april 2015
E: 135 kWh
G: 47,92 m3 (0,15 m3/graaddag)
W: 5,74 m3

vorige maand
E: 159 kWh
G: 86,95 m3 (0,20 m3/graaddag)
W: 6,5 m3

Elektra gaat al weer lekker omlaag. Ik vermoed door de CV-ketel die veel minder draaiuren maakt.
Vrij vaak gedouched, daardoor waterverbruik hoger.

Woonsituatie: ThinkPadd in "Wat is jouw actuele energieverbruik?".
Ik probeer zoveel mogelijk apparaat te killen qua standby d.mv. domoticasysteem.
Half februari een nieuwe thermostaat geplaatst. Verbruik per graaddag lijkt gelukkig niet omhoog te zijn gegaan.

Gasmeterstand upload ik elke nacht automatisch vanuit Domoticz (die slimme meter uitleest) naar Mindergas mbv dit script (niet mijn blog overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 12:10
Tussenwoning 1987, gezin van 4 personen.

2014
E: 2055 kWh
G: 582 m3
W: 99 m3

Januari 2015
E: 189 kWh
G: 157 m3

Februari 2015
E: 157 kWh
G: 102 m3

Maart 2015
E: 171 kWh
G: 78 m3

April 2015
E: 163
G: 37 m3

[ Voor 63% gewijzigd door Atrax op 01-05-2015 13:56 ]

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
ThinkPadd schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:28:
De vlotter in je WC-reservoir kun je vaak ook afstellen. Wel even experimenteren of je de grote boodschap nog weggespoeld krijgt :D
Vandaag nog even terugkomend op de tip van 2 maand terug.
Ik heb nu ongeveer sinds half maart beide WC's "getweaked" om deze wat zuiniger te krijgen. Vreemd was wel dat de nieuwere inbouw WC maar hooguit 2cm lager waterpeil kon... de schroef/vlotter kon niet verder. Dit was wel een beetje een teleurstelling.

Maar goed, toch over 1,5 maand tijd zeker wel noemenswaardig resultaat bereikt. Inmiddels zo'n 3,7m3 water bespaard in een toch best korte periode. Ik denk dat je wel mag uitgaan van een ruime 4 m3 als ik het begin maart al getweaked had. Huidig is dat een besparing op waterverbruik van ongeveer 20%, ik verwacht dus dat het wel richting de 25% zal gaan wanneer ik meer maanden kan vergelijken.

Dus Thinkpad, hartelijk dank voor de goede tip! Weinig moeite en toch veel resultaat! _/-\o_

Met de PV set deze maand 429kWh opgewekt, wat neerkomt op gemiddeld zo'n 5kWh/kWp/dag. (zeg ik dit goed?) Nog niet eerder in april gehad. Daadwerkelijk verbruik lag rond de 300kWh, dus de meter is fijn wat achteruit gelopen voor het eerst in 2015. Altijd een fijn gevoel!

Eens zien of ik deze maand nog toe kom aan wat extra maatregelen. Wil nog wat lampen (laten) vervangen voor LED en misschien een regenton aanschaffen. Ook nog even kijken of de doorstroombegrenzer van de keukenkraan nog goed is, misschien vervangen voor een betere... het is sowieso een oud ding. Verder komt het eind van het 1 jarig energiecontract weer in zicht, dus wellicht overstappen voor het eerst in tiental jaren. Hoop dat ik genoeg overtuigingskracht heb om ze die 200 extra euro's te laten besparen.

[ Voor 12% gewijzigd door Aardwolf op 02-05-2015 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
marcel87 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 01:17:
[...]

Vandaag nog even terugkomend op de tip van 2 maand terug.
Ik heb nu ongeveer sinds half maart beide WC's "getweaked" om deze wat zuiniger te krijgen. Vreemd was wel dat de nieuwere inbouw WC maar hooguit 2cm lager waterpeil kon... de schroef/vlotter kon niet verder. Dit was wel een beetje een teleurstelling.

Maar goed, toch over 1,5 maand tijd zeker wel noemenswaardig resultaat bereikt. Inmiddels zo'n 3,7m3 water bespaard in een toch best korte periode. Ik denk dat je wel mag uitgaan van een ruime 4 m3 als ik het begin maart al getweaked had. Huidig is dat een besparing op waterverbruik van ongeveer 20%, ik verwacht dus dat het wel richting de 25% zal gaan wanneer ik meer maanden kan vergelijken.

Dus Thinkpad, hartelijk dank voor de goede tip! Weinig moeite en toch veel resultaat! _/-\o_
[...]
Wow, dat zijn behoorlijke cijfers d:)b Maar laat je het toilet altijd een volledige flush doen dan? Ik stop het spoelen meestal weer met de hand, voor een plasje hoef ik niet het hele reservoir te legen :P En heb het m'n vriendin ook aangeleerd :) De besparing in mijn geval is dus een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Klopt, dat is inderdaad het voordeel van zulke WC's. Al is het nog niet zo modern toilet met 2 knoppen wat je tegenwoordig wel meer ziet, maar 1 grote plaat die je beweegt. Als je hem terugdrukt stopt hij, maar hij heeft ook een bepaald punt waar hij vanzelf teruggaat. Ik en volgens mij iedereen hier in huis gebruikt beide methoden door mekaar, maar in elk geval geen grote flush bij de kleine boodschap. Dus extreem veel winst door gedrag veranderen zal er niet zijn. Daarom vond ik jammer dat hij zo weinig te tunen was. Ik denk sowieso dat de meeste winst ook wel zit in die oude toilet en die is nu prima. :P

Ach en zo blijf je lekker aan het prutsen. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:14

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

We zijn weer een nieuwe maand begonnen.

Verbruik januari 2015

Elektriciteit : 608,4 kWh bruto
Elektriciteit opwek: 93,4 kWh
Gas verbruik : 31,7 m3 (tapwater en koken)

Verbruik februari 2015

Elektriciteit : 554,4 kWh bruto
Elektriciteit opwek: 201,5 kWh
Gas verbruik : 21,4 m3 (tapwater en koken)

Verbruik maart 2015

Elektriciteit : 369,9 kWh bruto
Elektriciteit opwek: 279,2kWh
Gas verbruik : 25,7 m3 (tapwater en koken)

Verbruik april 2015

Elektriciteit : 216,3 kWh bruto
Elektriciteit opwek: 421,1kWh
Gas verbruik : 21,1 m3 (tapwater en koken)

Rijtjes huis in zuid holland, 5 personen, alle apparaten energie zuinig, 3100Wp op dak, warmtepomp vloerverwarming.
Verwacht jaarverbruik:

Elektriciteit 200 kWh
Gas. 325 m3

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik reken het allemaal netjes door, doormn slimme meter uit te lezen: http://www.stefanbakker.nl

Ik zit in een 3-laags 1 gezinswoning uit 2013. Open trappen in het huis. Woon er met de vrouw en mn dochtertje van 4. Verbruik gas zit nu met name nog op lang douchen. Ben wel aan het kijken hoe ik nog het nodige kan terugbrengen. 😎

[ Voor 19% gewijzigd door Ferra op 03-05-2015 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ferra schreef op zondag 03 mei 2015 @ 08:08:
Ik reken het allemaal netjes door, doormn slimme meter uit te lezen: http://www.stefanbakker.nl

Ik zit in een 3-laags 1 gezinswoning uit 2013. Open trappen in het huis. Woon er met de vrouw en mn dochtertje van 4. Verbruik gas zit nu met name nog op lang douchen. Ben wel aan het kijken hoe ik nog het nodige kan terugbrengen. 😎
Mooi inderdaad, maar slimme meters en panelen zijn niet van die goede vrienden, dan weet je eigenlijk niets meer, geen bruto verbruik en geen netto opwek.

Je mag wel je maandbedrag wat verlagen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

marcel87 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 02:08:
Klopt, dat is inderdaad het voordeel van zulke WC's. Al is het nog niet zo modern toilet met 2 knoppen wat je tegenwoordig wel meer ziet, maar 1 grote plaat die je beweegt. Als je hem terugdrukt stopt hij, maar hij heeft ook een bepaald punt waar hij vanzelf teruggaat. Ik en volgens mij iedereen hier in huis gebruikt beide methoden door mekaar, maar in elk geval geen grote flush bij de kleine boodschap. Dus extreem veel winst door gedrag veranderen zal er niet zijn. Daarom vond ik jammer dat hij zo weinig te tunen was. Ik denk sowieso dat de meeste winst ook wel zit in die oude toilet en die is nu prima. :P

Ach en zo blijf je lekker aan het prutsen. :7
1-2 straatklinkers in de bak, waar steen zit kan geen water zitten he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-10 22:24
heb afgelopen tijd ook ons verbruik bijgehouden (2 persoons huishouden, vaak iemand thuis). (Electra via youles, Gas globaal via NLE site)
Tussenwoning, 1983. Gerenoveerd vanaf 2012.

Februari:
Electra: 121,51 kwh
Gas: 84m3

Maart:
Electra: 107,85 kwh
Gas: 76 m3

April:
Electra: 96,66 kwh
Gas: 50m3

[ Voor 3% gewijzigd door The Fatal op 03-05-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Hierbij ons verbruik van de afgelopen maanden, wij zijn met zijn 2-en in een appartement. deels voorzien van blokverwarming, maar ik heb ook extra vloerbverwarming laten aanleggen op mijn eigen cv ketel, vandaar het "hoge" gasverbruik in februari en maart.

Februari:
Electra: 94,8 kwh
opgewekt:80,8
Gas: 28m3

Maart:
Electra: 86,7 kwh
opgewekt:134,7
Gas: 12 m3

April:
Electra: 78,7 kwh
opgewekt: 227,7
Gas:10m3

Ik kom er wel steeds meer achter dat ik teveel pv op het dak heb gelegd, in de winter maar elektrische kachels kopen, dan kan ik misschien de (dure) blokverwarming helemaal uitlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

duc848 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 06:10:
Ik kom er wel steeds meer achter dat ik teveel pv op het dak heb gelegd, in de winter maar elektrische kachels kopen, dan kan ik misschien de (dure) blokverwarming helemaal uitlaten.
Beetje duurzamer dan een elektrisch kacheltje: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Rol-Co schreef op zondag 03 mei 2015 @ 13:48:
[...]

1-2 straatklinkers in de bak, waar steen zit kan geen water zitten he. ;)
Hm ja dat is ook wel slim! :P
Alleen hoe krijg je ooit die stenen er weer uit als het moet?
Vind wel een geniaal idee eerlijk gezegd... ;)

Edit: misschien een zakje vullen met grind en die erin hangen.... of nog simpeler, gewoon een zakje vullen met water en die erin hangen/laten drijven. hmm... :D

[ Voor 19% gewijzigd door Aardwolf op 04-05-2015 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiejan

dikkiejan

2805Wp

April 2015:

electra:169 (bruto)
electra:96 (netto)
gas:17.5
water:6.1

still learning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:21
Verbruik 2013
Elektra totaal: 2586 Kwh
Gas: 2000 m3
Per gewogen graaddag: 0,55 m3/graaddag

Verbruik 2014
Elektra totaal: 2487 Kwh
Gas: 1800 m3
Per gewogen graaddag: 0,57 m3/graaddag

Verbruik 2015 tot 1 mei
Elektra: 889 Kwh
Gas:
Januari: 360 Kwh
Februari: 337 Kwh
Maart: 261 Kwh
April: 147 Kwh
Per gewogen graaddag: 0,66 m3/graaddag
Prognose heel 2015: 2.291 m3

Huis: tussenwoning jaren 70-80 (weet ik even niet uit hoofd), stoken meestal alleen beneden in de woonkamer en keuken, soms gang en slaapkamer boven. Dubbele beglazing, 2 radiatorputten en 1 radiator voor het raam. Temp rond 18-19 graden. Twee bewoners.

In één van de twee radiatorputten heb ik met aluminiumfolie de wanden van het beton getracht te isoleren. Verder geen "tuning" gedaan.

Als ik ons verbruik zo vergelijk met de waarden die jullie posten is het toch een flink stuk hoger terwijl wij slechts een klein deel van het huis stoken. Misschien maar eens gaan CV-tunen.

[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 04-05-2015 20:56 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@jmachiels: meen dat er ook iemand op Tweakers was die zijn convectorputten in de kruipruimte heeft nageïsoleerd met EPS en volgens de warmte-afdracht heeft verbeterd met computerventilatoren. Een beetje alu-folie is beter iets dan niets, maar zal enkel helpen om de straling terug te kaatsen.

Ik heb nog even gezocht, volgens mij was het deze: http://tweaken.blogspot.n...an-mijn-convectorput.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-10 16:52

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

OMG, wat een lage energieverbruiken lees ik hier... Wij zitten al jaren lang op 6k+ kWh/jaar. Dit jaar zal het lager gaan worden, want het veelverbruikende aquarium is recent de deur uit gegaan en een aantal lampen is vervangen door led exemplaren.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
AllSeeyinEye schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:04:
OMG, wat een lage energieverbruiken lees ik hier... Wij zitten al jaren lang op 6k+ kWh/jaar. Dit jaar zal het lager gaan worden, want het veelverbruikende aquarium is recent de deur uit gegaan en een aantal lampen is vervangen door led exemplaren.
Dan doe je niet goed genoeg je best 8)

>>> Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:53
AllSeeyinEye schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:04:
Je aquarium zal inderdaad een verschil maken, maar bij 6k+ lijkt me een aantal lampen vervangen voor LED niet heel veel verschil te maken. Lees je inderdaad eens in in het topic dat Thinkpad linkt, je kan gegarandeerd veel besparen zonder veel comfort in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-10 16:52

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Will do.
Wat achtergrond:

Hoekhuis, 5 personen, vrouw hele dag thuis, opgroeiende kinderen, elektrisch koken. Div. Pc's, tablets etc, middag avond div tv's aan. Dat tikt wel door...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
marcel87 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:50:
@jmachiels: meen dat er ook iemand op Tweakers was die zijn convectorputten in de kruipruimte heeft nageïsoleerd met EPS en volgens de warmte-afdracht heeft verbeterd met computerventilatoren. Een beetje alu-folie is beter iets dan niets, maar zal enkel helpen om de straling terug te kaatsen.

Ik heb nog even gezocht, volgens mij was het deze: http://tweaken.blogspot.n...an-mijn-convectorput.html
Bedankt voor de tip, ik ga er naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

manusjevanalles schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:33:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga er naar kijken
Dat ben ik geweest. Mijn put heb ik na geisoleerd met EPS en alle kieren goed dichtgespoten. Alu folie aan de binnenkant (geen idee of dat nu echt veel uitmaakt, maar had ik nog liggen). Zes 800RPM fans geplaatst vlak onder het rooster en deze laten schakelen op de aanvoer temperatuur.

Het draait nog steeds als een zonnetje en doet prima zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:14:
[...]

Dat ben ik geweest. Mijn put heb ik na geisoleerd met EPS en alle kieren goed dichtgespoten. Alu folie aan de binnenkant (geen idee of dat nu echt veel uitmaakt, maar had ik nog liggen). Zes 800RPM fans geplaatst vlak onder het rooster en deze laten schakelen op de aanvoer temperatuur.

Het draait nog steeds als een zonnetje en doet prima zijn werk.
EPS is gewoon "piepschuim" toch? Ik weet niet hoe goed onze radiatorputten geisoleerd zijn, ik kan er niet via de kruipruimte bijkomen maar aan de binnenkant lijkt het een betonnen bak. Hoeveel warmte absorbeert beton? Is het zinvol om aan de binnenkant (tussen radiator en beton) met EPS en radiatorfolie te isoleren?

[ Voor 29% gewijzigd door manusjevanalles op 06-05-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

manusjevanalles schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:01:
[...]

EPS is gewoon "piepschuim" toch? Ik weet niet hoe goed onze radiatorputten geisoleerd zijn, ik kan er niet via de kruipruimte bijkomen maar aan de binnenkant lijkt het een betonnen bak. Hoeveel warmte absorbeert beton? Is het zinvol om aan de binnenkant (tussen radiator en beton) met EPS en radiatorfolie te isoleren?
Ja, piepschuim. Echter toen ik dat in de bouwmarkt zij keken ze me wat glazig aan :D. Mijn put was simpelweg niet geïsoleerd, maar was het een zwarte bak van iets als multiplex of zo. Afhankelijk van de afmeting zou ik niets in de put plakken, misschien wat radiator folie maar ik vraag me af of dat veel helpt.

Wat je voor je zelf moet bepalen is of je het gevoel krijgt of de warmte uit je put komt. Dat idee had ik bij mij namelijk niet, of niet goed genoeg. Daarom heb ik besloten om er fans op te plaatsen en dat werkt best goed. Je voelt duidelijk meer warmte uit de put komen door die fans en die warmte komt toch mooi in je woonkamer.

Zitten uiteraard ook wat nadelen aan. Die fans worden stoffig en zal je moeten schoonmaken, maar je moet je put ook schoonmaken dus dat kun je samen doen. Je hebt stroom nodig bij je put en de fans maken wel wat geluid al valt dat reuze mee. Ik zelf hoor ze niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Verbruik 2013/2014 184 kWh
Verbruik 2014/2015 -6 kWh

Gas
Verbruik 2013/2014 510 kuub
Verbruik 2014/2015 471 kuub

Situatie:
Rijtjes huis met drie lagen 1 persoon

Extra zonnepaneel geplaatst en extra isolatie op zolder

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De wassen zijn gedraaid, de afwas is gedaan en het is weer bijna eind van de maand,
dus hier verbruik van mei:

Mei 2015
Bruto: 227 kWh
PV :461 kWh
Netto: -234 kWh
Gas: 0 m3
Water: 3,7 m3

April 2015
Bruto: 222 kwh
PV :462 kwh
Netto: -240 kwh
Gas: 0 m3, en is opgeheven

1- persoon, rijtjeshuis, quooker, inductiekookplaat, doorstroomvwr + douchewtw, ltv+ l/w wp nog niet klaar..
a++ koelvries combi, a++ vaatwasser, ledtv + surround receiver achter stekker, laptop, nas, onzuinige droger en wasmachine.

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
mei 2015
E: 131 kWh
G: 26,36 m3 (0,09 m3/graaddag)
W: -- m3 (meterstand niet goed ingevoerd vorige maand dus niet betrouwbaar. Zal ergens tussen de 4-6m3 liggen.)

vorige maand
E: 135 kWh
G: 47,92 m3 (0,15 m3/graaddag)
W: 5,74 m3

Woonsituatie: ThinkPadd in "Wat is jouw actuele energieverbruik?".
Ik probeer zoveel mogelijk apparaat te killen qua standby d.mv. domoticasysteem.

Recentelijk nog een FLIR One warmtebeeldcamera (voor iPhone) gekocht. Helaas is door het warme weer het verschil binnen-buitentemperatuur alweer te klein dus echt interessante warmtelekken nog niet kunnen vinden. Wel wat warme adapters e.d. Die van de printerserver (JetDirect 175x) is zo'n dik vierkant blok die er flink warm uitzag, wil nog kijken of ik daar een geschakelde variant (SMPS) voor kan vinden (zuiniger). Hij zit al achter een KaKu stekker zodat hij uit gaat als we weg zijn/slapen (via domotica). Maar binnenkort eens langs de kringloopwinkel kijken of ik een zuinigere adapter kan scoren.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 01-06-2015 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiejan

dikkiejan

2805Wp

Mei 2014:
electra:159 (bruto)
electra:95 (na saldering)
teruggeleverd :241
gas:10.2
water:6.7

Mei 2015:
electra:156.1 (bruto)
electra:83 (na saldering)
gas:10.5
water:6

Ben tevreden!
Het lezen in diverse topics heeft bijgedragen aan deze resultaten _/-\o_

Volgende stap; gasloos!

still learning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Daaar gaan we weer!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/2015/Overview%20_05_2015.png

Vooral hoogverbruik electra is opvallend omlaag gegaan, waarbij nacht tarief omhoog gegaan is. Dat is juist mooi natuurlijk, maar wel apart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 12:10
2014
E: 2055 kWh
G: 582 m3
W: 99 m3

Januari 2015
E: 189 kWh
G: 157 m3

Februari 2015
E: 157 kWh
G: 102 m3

Maart 2015
E: 171 kWh
G: 78 m3

April 2015
E: 163 kWh
G: 37 m3

Mei 2015
E: 172 kWh
G: 21 m3

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Notna schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:03:

vergeet niet dat in Mei hemelvaartsdag en tweede pinksterdag als laagtarief gerekend wordt.
dat zijn dus in totaal 12 laagtarief dagen in mei tegenover 10 in april

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Wceend schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:05:
[...]

vergeet niet dat in Mei hemelvaartsdag en tweede pinksterdag als laagtarief gerekend wordt.
dat zijn dus in totaal 12 laagtarief dagen in mei tegenover 10 in april
Ah juist :9 Dat gedeelte was ik dus vergeten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Notna schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:07:
[...]

Ah juist :9 Dat gedeelte was ik dus vergeten :Y
geeft niets ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom ik in het weekend 's nachts zoveel verbruikte op laagtarief }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Notna schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:03:
Daaar gaan we weer!

[afbeelding]

Allemaal tegelijk onder de douche, of hoe kun je in vredesnaam op 11m3 per maand zitten als zoveel personen de douche en het bad gebruiken?
Pagina: 1 ... 21 ... 83 Laatste