Ja, daar heb ik er al eens een paar een poosje van meegelezen. Hoewel ik wacht op mijn Homey, en dus de domotics nog maar even laat liggen...
Daarmee moet je vast wel kunnen besparen. Je stookregeling met buitenvoeler is dan al iets om mee te beginnen denk ik, dat is per definitie al onzuiniger dan stoken op klokprogramma.
Ja, ik vind het ook geen handige regeling. We hebben wel vloerverwarming (traag, wel voorzien van pompschakelaar), maar dan nog. Ik denk dat wel wat te winnen is. Maar nogmaals: ik zie niet in waarom ik beneden moet warmstoken als ik boven zit of andersom, maar tegelijk hebben we niet de discipline om steeds overal radiatorknoppen open en dicht te draaien. Vandaar dat ik naar EvoHome zit te kijken...
Overigens hebben we van de wasmachine een hotfill gemaakt direct toen we er kwamen wonen. De machine staat naast de zonneboiler, dus dat leek me efficiënte manier van warm water gebruiken, vooral in de zomer. Hij zit alleen nu gewoon op de normale warmwater-leiding aangesloten. De ketel gaat dus stoken als het water niet al heet genoeg is voor gewoon warm water. Dus als ik 40 graden wil wassen, dan gaat hij warm water pakken van 60+ graden (en dus stoken) en dan bijmengen met koud, terwijl het water in de boiler waarschijnlijk gewoon al 40 graden was (dat haalt hij vrij makkelijk). Dat kan nog beter denk ik, maar dan moet er nog weer een aparte warmwaterleiding direct vanaf de boiler naar de wasmachine (er zit daar ook een stortbak met een kraan, en daar wil ik altijd warm water op hebben natuurlijk).
Zorg ook dat je je systeem waterzijdig gaat inregelen. Bestel een IR-thermometer van eBay en besteed er eens een zaterdagochtend aan. Kun je mooi voor de aankomende winter nog even een besparing meepakken.
Ja, die heb ik een poosje geleden al eens eentje besteld naar aanleiding van het een poosje meelezen met dat topic. Nog maar eens kijken hoe dat moet.
Je elektra moet vast ook wel wat vanaf kunnen. Maar ik zal daar hier verder niet op in gaan, bekijk gewoon de twee topics eens.
Ja, daar kan vast ook nog wel wat af. Ik ga binnenkort onze koel/vries combi bijvoorbeeld maar eens meten. Kijken of die niet veel te veel aan het gebruiken is (hij is al best wel oud). Ook hebben we inmiddels al veel halogeenspotjes vervangen door led (deels Hue nu

)
[
Voor 18% gewijzigd door
ATS op 28-09-2015 15:39
]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant