Lijkt me lastig. We hadden nu ook een zachtere winter natuurlijk.
Met nog 2 zomermaanden tot onze eindafrekening te gaan en een zeer stabiel energieverbruik in de laatste 3 maanden durf ik wel in te schatten waar we ongeveer op uit gaan komen. Hoekhuis uit 2000 met dubbel glas, vloerverwarming beneden en sinds januari een nieuwe CV-ketel. Koken op gas, dagelijks 20 min douchen en rond de 5 keer wassen per week. Bewoond door 2 personen:
- Stroom = 1750 kWh
- Gas = 800m3
Ben daar eigenlijk erg tevreden mee. In mijn ogen nette cijfers voor een hoekwoning, al was de winter natuurlijk zeer zacht.
Ook maar eens op zoek naar een nieuwe leverancier. Oxxio bleek achteraf toch wat duurder te zijn dan bijvoorbeeld Energiedirect. Wel handig dat Oxxio een app heeft met monitoring van je dagelijkse verbruik en actuele kosten, dat maakt je veel bewuster van je verbruik.
Van het teveel betaalde voorschotbedrag toch maar eens 12 LED-spots kopen om de complete woonkamer en keuken zuiniger te verlichten, momenteel nog 20 Watt spots
- Stroom = 1750 kWh
- Gas = 800m3
Ben daar eigenlijk erg tevreden mee. In mijn ogen nette cijfers voor een hoekwoning, al was de winter natuurlijk zeer zacht.
Ook maar eens op zoek naar een nieuwe leverancier. Oxxio bleek achteraf toch wat duurder te zijn dan bijvoorbeeld Energiedirect. Wel handig dat Oxxio een app heeft met monitoring van je dagelijkse verbruik en actuele kosten, dat maakt je veel bewuster van je verbruik.
Van het teveel betaalde voorschotbedrag toch maar eens 12 LED-spots kopen om de complete woonkamer en keuken zuiniger te verlichten, momenteel nog 20 Watt spots

Misschien beter een setje panelen?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Mijn verbruik is nagenoeg hetzelfde gebleven als vorige maand.
Maar toch leuk om weer even te melden.
verbruik juni 2014
elec verbruikt: 191kWh
elec opgewekt: 460kWh
gas; 0m3
water; ? m3
totaal 2014
elec verbruikt: 1330kWh
elec opgewekt: 1902kWh
gas; 47m3
water; gemiddeld 40m3 over een heel jaar
Tussenwoning 1986, 1 persoon,
Douchen op 7,2 kW doorstroomverwarmer en douchewtw, gaskraan blijft hopelijk dicht t/m de winter met de 7 kW L/W warmtepomp in aantocht.
PV, ramen boven nog enkel, beneden dubbel glas, quooker keuken, inductiekookplaat, zolder geisoleerd, HR ketel uit.
Essent maandtarief 23 euro (gebaseerd op: 0 kWh/196 m3), Brabant water: 9 euro (toch geen belastingverhoging?)
Maar toch leuk om weer even te melden.
verbruik juni 2014
elec verbruikt: 191kWh
elec opgewekt: 460kWh
gas; 0m3
water; ? m3
totaal 2014
elec verbruikt: 1330kWh
elec opgewekt: 1902kWh
gas; 47m3
water; gemiddeld 40m3 over een heel jaar
Tussenwoning 1986, 1 persoon,
Douchen op 7,2 kW doorstroomverwarmer en douchewtw, gaskraan blijft hopelijk dicht t/m de winter met de 7 kW L/W warmtepomp in aantocht.
PV, ramen boven nog enkel, beneden dubbel glas, quooker keuken, inductiekookplaat, zolder geisoleerd, HR ketel uit.
Essent maandtarief 23 euro (gebaseerd op: 0 kWh/196 m3), Brabant water: 9 euro (toch geen belastingverhoging?)
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2014 00:03 ]
Maand | E | ES | G | W |
Januari | 142,52kWh | 50,453kWh | 14,251m3 | 4,21m3 |
Februari | 144,83kWh | 46,26kWh | 12,733m3 | 3,743m3 |
Maart | 138,52kWh | 50,053kWh | 10,929m3 | 3,633m3 |
April | 154,60kWh | 48,882kWh | 16,088m3 | 5,156m3 |
Mei | 145,53kWh | 50,105kWh | 14,965m3 | 4,952m3 |
Juni | 144,76kWh | 45,991kWh | 13,472m3 | 5,496m3 |
Totaal 2014 | 870,76kWh | 291,744kWh | 82,438m3 | 27,19m3 |
1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)
Verwijderd
Mijn probleem met onderhoudsbeurten is dat ze de ketel eigenlijk altijd in de hoogste standen laten staan.ThinkPadd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 11:30:
Met onderhoudsbeurt laten ze de ketel vaak ook even volgas draaien ivm rookgasanalyse (o.a. om CO te meten en rendement te bepalen). Sommige ketels (Remeha bijv. ) hebben daar een schoorsteenvegerstand voor, en dan draait hij behoorlijk onzuinig volgens mij.
Zag dat met waterzijdig inregelen (waarbij ik de ketel dus ook continu had draaien op schoorsteenvegerstand) ook, heb er toen in 2 uurtjes ook een kuubje of 2 / 3 doorheen gestookt.
90+ graden voor de CV waar zeker met de afgelopen milde winter 65/70 graden afdoende is.
Een dergelijk hoge stook temp is alleen nodig wanneer het 20 graden of meer vriest.
Het resultaat is een ketel hok waar het tegen de 40 graden is en een te koud huis.
Dit soort fratsen kost echt heel erg veel onnodige kuubjes.
Ik kreeg van een collega tweaker de gouden tip om de stooktemperatuur drastisch te verlagen.
Na mijn 20 jaar oude agpo ferroli VR troep ketel met een nieuwwaarde onder de 250 euro terug gezet te hebben naar een veel lagere stook temp voor de CV ging het verbruik drastisch omlaag (40 procent).
Na vele stroom besparende maatregelen o.a. via de Youless is mijn verbruik in bijna 10 jaar terug naar ongeveer 30 procent van wat het was. Dwz een besparing van rond de 70 procent. (3800+kwh naar 1200)
De grootse winsten heb ik behaald door bijna alles achter een schakelbare stekkerdoos te plaatsen, niet in gebruik = uit. De Youless heeft inzicht gegeven in de laatste onbekendheden.
Youless pulsteller/elektriciteitsmeter
Zo'n tien jaar geleden waren stroomvreters in huis een breedbeeld beeldbuis TV, veel meer stroom verbruikende PC's, veel meuk op 24/7 draaiende adapters en stanby standen van audio en video.
Ik hou het niet per maand bij maar mijn jaarverbruik is van bijna 4000kwh naar 1200kwh gedaald in ongeveer 10 jaar tijd. Het gasverbruik is in 8 jaar van 1200 kuub per jaar naar 450 kuub per jaar. (3 kamer app.)
In 2015 krijgen we een nieuwe HR ketel welke het gasverbruik verder moet reduceren.
Ook verbruikt de huidige agpo prutketel 105 Watt wanneer hij stookt.
Via de waakvlam verbruikt hij per dag meer dan 400 liter gas wanneer hij slecht staat afgesteld.
(alleen de waakvlam heeft twee jaar lang 100+ euro per jaar gekost)
Ter compensatie voor mijn eigen verbruik had ik via Greenchoice al mijn kwh's al van windenergie en sinds dit jaar wek ik die windenergie ook zelf op met 2000kwh winddelen en op een andere locatie nog eens 2000kwh aan PV. (veel meer dan ik nodig heb maar de rest word zakelijk + elders gebruikt)
Greenchoice actie: Samen een windmolen kopen

Mijn hoop is dat ik binnen enkele jaren ook kan investeren in biogas via Greenchoice.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2014 01:40 ]
Gas: 14 m3
stroom: 230 kWh
water: 9 m3
middenwoning. 2 personen
stroom: 230 kWh
water: 9 m3
middenwoning. 2 personen
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas
Weer een maandje om
Gas is alleen maar WW en koken. Verwarming is niet aan geweest. Wel vaak gedouched ivm warme plakkerige weer.
Binnenkort ook slimme meter, kan ik mooi live het verbruik zien.
juni
E: 135 kWh (+9,3 t.o.v. vorige maand)
G: 9,38 m3 (-4 t.o.v. vorige maand)
W: 4,3 m3 (+0,16 t.o.v. vorige maand)
Vorige maand:
mei
E: 126 kWh
G: 13,4 m3
W: 4,15 m3
Totaal 2014
E: 841 kWh
G: 302,76 m3
W: 26,45 m3
Gebruikssituatie: (2 pers. huishouden)
Gas: Appartement 56m2 bovenste woonlaag uit '88. Oud dubbelglas (geen HR).
Agpo HR ketel (Econpact 225c) met iSense thermostaat . Tap warmhouden uit. Taptemperatuur 55gr.
CV installatie waterzijdig ingeregeld. Stoken meestal op 18,5 a 19 graden. Douchen bijna elke dag. Koken op gas.
Elektra: A+ koel/vriescombi. Overal LED verlichting. Standbyverbruik 66 a 70W (server+UPS (~45W), ketel (11W idle), magnetronklokje, wekker, beltrafo etc). Vaak (2/3x in de week) oven aan.
Water: Bijna dagelijks douchen, 1 a 2x in de week wasmachine, vaatwasser om de dag/twee dagen
juni
E: 135 kWh (+9,3 t.o.v. vorige maand)
G: 9,38 m3 (-4 t.o.v. vorige maand)
W: 4,3 m3 (+0,16 t.o.v. vorige maand)
Vorige maand:
mei
E: 126 kWh
G: 13,4 m3
W: 4,15 m3
Totaal 2014
E: 841 kWh
G: 302,76 m3
W: 26,45 m3
Agpo HR ketel (Econpact 225c) met iSense thermostaat . Tap warmhouden uit. Taptemperatuur 55gr.
CV installatie waterzijdig ingeregeld. Stoken meestal op 18,5 a 19 graden. Douchen bijna elke dag. Koken op gas.
Elektra: A+ koel/vriescombi. Overal LED verlichting. Standbyverbruik 66 a 70W (server+UPS (~45W), ketel (11W idle), magnetronklokje, wekker, beltrafo etc). Vaak (2/3x in de week) oven aan.
Water: Bijna dagelijks douchen, 1 a 2x in de week wasmachine, vaatwasser om de dag/twee dagen
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2014 09:35 ]
April:
Elektra verbruik: 149 kWh
Elektra opgewekt: 82 kWh
Gas: 15 M3
Mei:
Elektra verbruik: 167 kWh
Elektra opgewekt: 99 kWh
Gas: 12 M3
Juni:
Elektra verbruik: 142 kWh
Elektra opgewekt: 46 kWh
Totaal 2014:
Elektra verbruik: 847 kWh
Elektra opgewekt: 718 kWh
Gas: 153 M3
Rijtjeswoning 1935, overal dubbelglas. 2 volwassenen, dagelijks douchen en koken op gas.
Elektra is opgewekt via Winddelen van de Windcentrale. Heb sinds begin april een houtkachel, dus het gasverbruik zou (in de wintermaanden) naar beneden moeten gaan.
Elektra verbruik: 149 kWh
Elektra opgewekt: 82 kWh
Gas: 15 M3
Mei:
Elektra verbruik: 167 kWh
Elektra opgewekt: 99 kWh
Juni:
Elektra verbruik: 142 kWh
Elektra opgewekt: 46 kWh
Totaal 2014:
Elektra verbruik: 847 kWh
Elektra opgewekt: 718 kWh
Gas: 153 M3
Rijtjeswoning 1935, overal dubbelglas. 2 volwassenen, dagelijks douchen en koken op gas.
Elektra is opgewekt via Winddelen van de Windcentrale. Heb sinds begin april een houtkachel, dus het gasverbruik zou (in de wintermaanden) naar beneden moeten gaan.
[ Voor 1% gewijzigd door Phr34k op 01-07-2014 09:48 . Reden: Electra -> Elektra ]
5520 Wp op WZW PVOutput
Verwijderd
Die vaatwasser kun je beter bij Elektra plaatsen. Draai je hem met 2 personen om de dag dan moet hij haast wel half leeg zijn, wat gewoon zonde is. Koekenpannen zijn niet echt geschikt voor de vaatwasser, zeker met teflon of keramisch anti aanbak. Dan hou je alleen grote pannen, borden en bestek over. Er even vanuitgaande dat je een normaal formaat vaatwasser hebt passen er ruim 40 borden, 4 kook pannen, 15 glazen en 50 stuks bestek in waarvan ik me niet kan voorstellen dat je dat met zijn tweetjes in 2 dagen er doorheen jaagt. 1 keer de vaatwasser draaien kost ruim 2 kwh (eerder 2,5kwh). Met een om de dag regime kost dat op jaarbasis 450kwh. Oftewel een kwart van je Elektra verbruik........ThinkPadd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 09:33:
......
Door direct na het eten pannen borden en bestek koud af te spoelen en te laten drogen in een afdruiprek (niet afgesloten in de vaatwasser !) kun je toch hygienisch je aantal vaatwasbeurten halveren (225kwh).
Thanks
Moet zeggen dat het eerder om de twee dagen/3 dagen is dan wat ik daar heb staan. Hij zal zo'n 3x in de week draaien denk ik? Binnenkort slimme meter, dan valt dat wel goed te bepalen. Koekenpannen doen we met de hand, worden ze ook beter schoon van.
De aantallen serviesgoed die jij daar noemt past hier niet in, stuk of 10 borden zit hij al aardig vol onderin. Dan nog wat bakjes e.d. bij. Bovenin stuk of 15 glazen?
Qua programma staat hij altijd op 50 graden, programma van 2 uur incl. drogen. Energieverbruik is dan rond de 1-1,3kWh volgens de handleiding. Eigenlijk eens meten hoeveel het echt gebruikt. En eens in de zoveel tijd, of bij hele vette borden een keer op 70 graden om de boel goed schoon te 'branden' (vaak ook met paar lepels zilversoda in de machine).
Type is Bosch SGS5642-07 (energieklasse A) Ik zie hier: http://www.energieverbruikers.nl/product/3285/Bosch/SGS5642# dat het jaarverbruik net geen 100 euro is. Al is de vraag natuurlijk wel op wat voor gebruikscijfer dat is gebaseerd. Als het maar 1x in de week het heetste programma is.... of dagelijks
De aantallen serviesgoed die jij daar noemt past hier niet in, stuk of 10 borden zit hij al aardig vol onderin. Dan nog wat bakjes e.d. bij. Bovenin stuk of 15 glazen?
Qua programma staat hij altijd op 50 graden, programma van 2 uur incl. drogen. Energieverbruik is dan rond de 1-1,3kWh volgens de handleiding. Eigenlijk eens meten hoeveel het echt gebruikt. En eens in de zoveel tijd, of bij hele vette borden een keer op 70 graden om de boel goed schoon te 'branden' (vaak ook met paar lepels zilversoda in de machine).
Type is Bosch SGS5642-07 (energieklasse A) Ik zie hier: http://www.energieverbruikers.nl/product/3285/Bosch/SGS5642# dat het jaarverbruik net geen 100 euro is. Al is de vraag natuurlijk wel op wat voor gebruikscijfer dat is gebaseerd. Als het maar 1x in de week het heetste programma is.... of dagelijks
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2014 17:02 ]
Verwijderd
Ik heb zelf een AEG met Eco programma op 50 graden maar vreemd genoeg maakt het weinig verschil met 65 graden van het standaard programma, beiden doen ongeveer 2 kwh. Ook het voortijdig uitzetten van de droogstand (laatste fase) maakte weinig verschil in het verbruik.
Even wezen tellen in mijn AEG:
14 grote platte borden
12 diepe borden
14 kleine bordjes
Totaal borden: 40
Glazen: 14 stuks op 1/3 ruimte van boven.
Op de resterende 2/3 passen dan 4 pannen + 2 schalen.
Ruim 50 stuks bestek in een aparte korf (onder).
Ipv de borden onder past ongeveer per 10 borden 1 pan extra.
Uitgaande van jouw situatie zou je per 3 dagen X 3 maaltijden met 2 pers. uitkomen op:
3x3x2 borden 18
3x3x3 bestek 27
3x2 kookpannen 6
Met links en rechts een extra bordje of schaal zou 3 dagen haalbaar moeten zijn.
(dagelijks visite buiten beschouwing gelaten....die nemen de vaat maar mee naar huis.......
)
Er is wel eens discussie geweest in een nieuwstopic of vaatwassers nou goed of slecht zijn voor het milieu.
Uitgaande van efficient een vaatwasser gebruiken zou je uit moeten komen op minder kosten, minder energie en veel minder water.
Mensen die dagelijks (vooral op het werk) halve of kwart gevulde machines draaien zijn altijd duurder uit.
Edit:
http://www.energieverbrui...electrolux/Favorit+50740#
Volgens dit linkje zou mijn machine ook maar 1,05kwh per keer verbruiken.
Via de Youless en Bidgely kwam ik op ruim 2,3kwh bij 50 graden en ruim 2,5kwh bij 65 graden.
In ieder geval neemt bij 3 keer de vaatwasser draaien per week het elektrisch verbruik wel een significant deel in van je jaarlijkse verbruik.
Even wezen tellen in mijn AEG:
14 grote platte borden
12 diepe borden
14 kleine bordjes
Totaal borden: 40
Glazen: 14 stuks op 1/3 ruimte van boven.
Op de resterende 2/3 passen dan 4 pannen + 2 schalen.
Ruim 50 stuks bestek in een aparte korf (onder).
Ipv de borden onder past ongeveer per 10 borden 1 pan extra.
Uitgaande van jouw situatie zou je per 3 dagen X 3 maaltijden met 2 pers. uitkomen op:
3x3x2 borden 18
3x3x3 bestek 27
3x2 kookpannen 6
Met links en rechts een extra bordje of schaal zou 3 dagen haalbaar moeten zijn.
(dagelijks visite buiten beschouwing gelaten....die nemen de vaat maar mee naar huis.......
Er is wel eens discussie geweest in een nieuwstopic of vaatwassers nou goed of slecht zijn voor het milieu.
Uitgaande van efficient een vaatwasser gebruiken zou je uit moeten komen op minder kosten, minder energie en veel minder water.
Mensen die dagelijks (vooral op het werk) halve of kwart gevulde machines draaien zijn altijd duurder uit.
Edit:
http://www.energieverbrui...electrolux/Favorit+50740#
Volgens dit linkje zou mijn machine ook maar 1,05kwh per keer verbruiken.
Via de Youless en Bidgely kwam ik op ruim 2,3kwh bij 50 graden en ruim 2,5kwh bij 65 graden.
In ieder geval neemt bij 3 keer de vaatwasser draaien per week het elektrisch verbruik wel een significant deel in van je jaarlijkse verbruik.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 19:06 ]
Hij draait hier 7 minimaal en max 10x per week, 1kWh per wasbeurt dus reken maar uit op jaarbasis.
Verwijderd
Met 10 man in huis is dat heel normaal. Ben je met zijn twee-en dan is het extreem te veel.Rol-Co schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:12:
Hij draait hier 7 minimaal en max 10x per week, 1kWh per wasbeurt dus reken maar uit op jaarbasis.
Overigens denk ik dat het verbruik ook van andere vaatwas machines eerder bij de 2kwh zal liggen.
<=> 365 X 2 X 0,23 = 167 euro per jaar minimaal, max 239 euro per jaar aan stroom
Daarom ben ik ook wel benieuwd naar het gemeten verbruik van Thinkpad.
Met 5 pers huishouden en 13 couverts machine, op eco 0,95kWh en op auto of quick en clean net er over.
(1,1)
Mijn vorige was inderdaad zo rond de 1,8kWh en had geen eco stand.
(1,1)
Ik draai hem hier om de dag met 5 personen en was eigenlijk alleen de pannen af. 7 tot 10 keer per week is wel heel heftig imo. Doe je gewoon alles erin of juist halve ladingen of...?Rol-Co schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:41:
Met 5 pers huishouden en 13 couverts machine, op eco 0,95kWh en op auto of quick en clean net er over.
(1,1)
Verwijderd
Noem mij gek maar met 5 man is tussen de 7 en 10 keer per week dan best nog aan de forse kant.Rol-Co schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:41:
(1,1)
Op 1 dag zou je 5 X 3 borden = 15 + 30 bestek, 15 glazen of kopjes en 3 pannen verwachten.........
Die 0,95 kwh en 1,1 kwh heb je gemeten of zijn de data vd fabrikant ?
Ten aanzien van je PV verbruikt de vaatwasser dan (bij 2 kwh) jaarlijks de opbrengst van 12 100wp panelen.
(80% aan kwh van 1200WP)
Bij 0,95kwh nog steeds de totale opbrengst van 6 100WP panelen.....
Ik ben er wel erg benieuwd naar aangezien ik verwacht dat er word uitgegaan van veel te rooskleurige fabrikant data. De Youless icm Bidgely liegen echt niet (2,5kwh gemeten tegen 1,05kwh opgegeven).@Thinkpad: Zal er binnenkort m'n Cresta even tussenknopen
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 20:04 ]
Ik was niets af, dat zou gas kosten terwijl ik stroom over heb, lijkt me niet slim. Kan jij dan een dag over slaan? Ik niet dus zoiezo draait hij elke dag.Notna schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:50:
[...]
Ik draai hem hier om de dag met 5 personen en was eigenlijk alleen de pannen af. 7 tot 10 keer per week is wel heel heftig imo. Doe je gewoon alles erin of juist halve ladingen of...?
Op een dag is het in de morgen en middag een paar borden en wat glazen en kopjes, in de avond vaak 5 borden, 3-4 pannen, 5 schaaltjes (toetje hèVerwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:55:
[...]
Noem mij gek maar met 5 man is tussen de 7 en 10 keer per week dan best nog aan de forse kant.
Op 1 dag zou je 5 X 3 borden = 15 + 30 bestek, 15 glazen of kopjes en 3 pannen verwachten.........![]()
Die 0,95 kwh en 1,1 kwh heb je gemeten of zijn de data vd fabrikant ?
Ten aanzien van je PV verbruikt de vaatwasser dan (bij 2 kwh) jaarlijks de opbrengst van 12 100wp panelen.
(80% aan kwh van 1200WP)
Bij 0,95kwh nog steeds de totale opbrengst van 6 100WP panelen.....
[...]
Ik ben er wel erg benieuwd naar aangezien ik verwacht dat er word uitgegaan van veel te rooskleurige fabrikant data. De Youless icm Bidgely liegen echt niet (2,5kwh gemeten tegen 1,05kwh opgegeven).
Ik vergeet nog vast iets maar dan is hij vol, ik ben vaak al een tijdje bezig om te passen en meten om alles er in te krijgen.
Ik heb dat verbruik gemeten in het begin inderdaad maar kan het ook live elke ongeveer zien zien als hij aan staat, moet ik wel mijn continue verbruik er af halen.
Mijn jaarverbruik was vorig jaar 3020kWh en komt dit jaar nog lager uit, dus zo heftig zal die vaatwasser niet zijn.
Yup, ik sla 1 dag over. En aangezien de keuken op een close-in boiler werkt, kost het stroom en geen gas. Ik was vergeten dat jij stroom opwekt en dus over hebt. Ik heb die luxe nietRol-Co schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:19:
[...]
Ik was niets af, dat zou gas kosten terwijl ik stroom over heb, lijkt me niet slim. Kan jij dan een dag over slaan? Ik niet dus zoiezo draait hij elke dag.
[...]
Op een dag is het in de morgen en middag een paar borden en wat glazen en kopjes, in de avond vaak 5 borden, 3-4 pannen, 5 schaaltjes (toetje hè) altijd wel een plasic bakje of 2, dan nog wat gesnuisterij van een rasp of snijdertje en een vergiet.
Ik vergeet nog vast iets maar dan is hij vol, ik ben vaak al een tijdje bezig om te passen en meten om alles er in te krijgen.
Ik heb dat verbruik gemeten in het begin inderdaad maar kan het ook live elke ongeveer zien zien als hij aan staat, moet ik wel mijn continue verbruik er af halen.
Mijn jaarverbruik was vorig jaar 3020kWh en komt dit jaar nog lager uit, dus zo heftig zal die vaatwasser niet zijn.
Maar zelfs als ik het wel had zou ik makkelijk een dag kunnen overslaan. Let wel, de borden van de lunch gebruiken we in de avond weer mits niet vies. Aangezien het veelal brood is in de middag veeg ik de kruimels eraf en kan het avondeten erop
Ja dat gebeurd hier niet, waar moet ik ze laten, terug in de kast, kinders smeren ze vaak ook onder dus dat word hem niet, maar goed, ik heb er verder geen problemen mee hoor, 2 uur tv kost het zelfde, uurtje het zwembad verwarmen zelfs iets meer.
Boeien, nog 1000kWh over
Ontopic
Mijn verbruik juni
Elektra

Gas

Water
N.b
Boeien, nog 1000kWh over
Ontopic
Mijn verbruik juni
Elektra

Gas

Water
N.b
[ Voor 31% gewijzigd door Rol-Co op 02-07-2014 20:51 ]
Vaatwasser draait (50 graden), Cresta zit ertussen. Morgenochtend de uitslagVerwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:55:
[...]
Ik ben er wel erg benieuwd naar aangezien ik verwacht dat er word uitgegaan van veel te rooskleurige fabrikant data. De Youless icm Bidgely liegen echt niet (2,5kwh gemeten tegen 1,05kwh opgegeven).
Mijn vaatwasser verbruikt gemiddeld 1.4 kWh per wasbeurt, eigenlijk niet heel veel verschil tussen eco en normaal, sterk afhankelijk van hoe vuil de vaat is. Vaat met minder zwaar vervuilde pannen is goedkoper op normaal, zware vaat goedkoper op eco.Daarom ben ik ook wel benieuwd naar het gemeten verbruik van Thinkpad.
Hier gebruikte de vaatwasser vanmorgen 0,6 kWh op 50 graden programma. Gemeten met de Youless.
Miele G5400 SC A++
Miele G5400 SC A++
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2014 23:31 ]
Verwijderd
Mijn AEG is slechts een A+ maar kostte dan ook minder dan de helft.AUijtdehaag schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 23:30:
Hier gebruikte de vaatwasser vanmorgen 0,6 kWh op 50 graden programma. Gemeten met de Youless.
Miele G5400 SC A++
Neemt niet weg dat 0,6 kwh wel heel erg weinig is, zat hij wel vol ?
Zojuist even aan het zoeken geweest waar dat grote verschil tussen de opgegeven 1kwh en gemeten 2,5kwh aan kan liggen. Wat blijkt hoe "zwaarder" de kwaliteit van je servies, bestek en pannen, letterlijk hoe zwaarder het gewicht.....duh.....

Ik heb een set grote borden die 400 gram per stuk wegen maar ook een set luxe zware kwaliteit die 800 gram per stuk wegen. En dan gaat het hard, 14 keer 400 gram = 5,6 KG terwijl 14 keer 800 gram = 11,2 KG.
Trek die lijn door voor luxere pannen, bestek etc en de inhoud van een max. volle machine is 20kg zwaarder.
Gewicht wat wel allemaal 3 keer verwarmt moet worden, voorspoelen op temperatuur, hoofdafwas en drogen.
Samen met de 15 liter water zal een max. volle machine met lichte kwaliteit spul richting de 35 kilo wegen.
Terwijl een max. gevulde machine met zware kwaliteit meer dan 55 kilo weegt (ook samen met het water).
Dan zijn de verschillen ineens wel goed te verklaren.
Uiteraard naast de mate van vulling om mee te beginnen....
Binnenkort de machine eerst eens leeg te laten draaien als test, kijken hoeveel kwh dat scheelt.
Werkt dat lekker dan word het shoppen voor ultra-light serviesgoed (120 gram plastic camping bord = prima).
1,5 kwh per week eraf is weer jaarlijks 75 kwh bespaard......
Net gekeken, er staat 1,05kWh opgegeven voor dit programma, en op de Cresta lees ik uit dat het programma 0,96kWh heeft gekostVerwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:55:
[...]
Zat half vol denk ik, maar weinig verbruik, dus voel ik me niet schuldig als ik hem vaker aanzet.Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 00:36:
[...]
Mijn AEG is slechts een A+ maar kostte dan ook minder dan de helft.
Neemt niet weg dat 0,6 kwh wel heel erg weinig is, zat hij wel vol ?
Ding moest vervangen worden. De stoppen sprongen met de oude en regelmatig het water er onderuit dweilen met kans op elektrocutie.
Hij was idd stevig aan de prijs, maar de miele wasautomaat op zolder doet het ook al 15 jaar zonder protest.
Verwijderd
Inmiddels de handleiding gevonden waarin staat dat hij bij 65 graden tussen de 1.35 en 1,55 kwh doet.

Vannacht voor minder dan helft gevuld laten draaien op dit 65 graden programma waar dit uitkwam:

Vergeten om op de teller te kijken wat er netto bij kwam in die periode dus moet het met bidgely doen.
Voor zover ik het kan inschatten is dat zo rond de 1,75 kwh met dus een half volle lading.
Water temp en omgeving zijn idd gunstig tov winter dus dat kan het ook niet zijn.....
@Thinkpad:
Uiteraard dank voor de info.
Jouw machine was wel helemaal vol ?
Binnenkort zal ik hem nog een keer helemaal leeg draaien en dan op Eco 50 graden + de meterstanden.

Vannacht voor minder dan helft gevuld laten draaien op dit 65 graden programma waar dit uitkwam:

Vergeten om op de teller te kijken wat er netto bij kwam in die periode dus moet het met bidgely doen.
Voor zover ik het kan inschatten is dat zo rond de 1,75 kwh met dus een half volle lading.
Water temp en omgeving zijn idd gunstig tov winter dus dat kan het ook niet zijn.....
@Thinkpad:
Uiteraard dank voor de info.
Jouw machine was wel helemaal vol ?
Binnenkort zal ik hem nog een keer helemaal leeg draaien en dan op Eco 50 graden + de meterstanden.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 07:52 ]
Ja was volgens mij wel vol idd. Borden zijn goedkope IKEA borden, niet heel zwaar. Daar misschien een stuk of 10 van, en de rest vooral veel glazen, kopjes en bestek, plastic bakjes e.d. Geen hele zware belading dus.
Zit je nogsteeds op de Bidgely firmware trouwens? Voor Youless is er tegenwoordig de Enelogic firmware. De grafieken die daaruit komen zijn veel meer bruikbaar. Je kunt een stuk beter inzoomen
Probeer het maar eens (zie Youless topic).
En ik zou gewoon op het 50 graden programma wassen. Volgens mij komt het er dan nogsteeds wel schoon uit. Als je met de hand wast dan heb je ook geen water van 50 graden
Zit je nogsteeds op de Bidgely firmware trouwens? Voor Youless is er tegenwoordig de Enelogic firmware. De grafieken die daaruit komen zijn veel meer bruikbaar. Je kunt een stuk beter inzoomen
En ik zou gewoon op het 50 graden programma wassen. Volgens mij komt het er dan nogsteeds wel schoon uit. Als je met de hand wast dan heb je ook geen water van 50 graden
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2014 08:01 ]
Zelfde als hier dus, ook een machine van dit jaar of eind vorig jaar? Was dit een eco programma?ThinkPadd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 06:48:
[...]
Net gekeken, er staat 1,05kWh opgegeven voor dit programma, en op de Cresta lees ik uit dat het programma 0,96kWh heeft gekostAl ligt het ook aan je belading zoals hierboven gezegd, en ik denk ook dat het sterk gerelateerd is aan de leidingwatertemperatuur. Die is niet extreem koud in m'n appartement. Ik kan me voorstellen dat het in de winter een stuk kouder het huis binnenkomt, en dat het daardoor extra stroom kost. Ook omgevingstemperatuur speelt natuurlijk mee, het is nu 22,5/23 graden in huis. In de winter is dat iets koeler.
Ik heb geen dure wasser, ik wilde er nou eens van een B merk proberen vanwege de tegenvallende duurzaamheid van de siemens producten die ik had, nu ook niet meer in huis.
Ik heb een beko machine van toen (jan) 440,- , dus niet de goedkoopste van het merk, wel A++
Valsspeler !Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:00:
Hier pak um beet 0.2KWh per wasbeurt. AEG 60750VI op zonneboiler.
Euhh, ff rekenen, wasbeurt is 1kWh , 0,22 cent.
Zonneboiler is 2000,- , dus eind deze eeuw heb ik hem terug verdiend.
Ik heb geen idee, heb de machine vorig jaar via Marktplaats gekocht. Voor wel 40 hele euro'sRol-Co schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 19:35:
[...]
Zelfde als hier dus, ook een machine van dit jaar of eind vorig jaar? Was dit een eco programma?
Ik heb geen dure wasser, ik wilde er nou eens van een B merk proberen vanwege de tegenvallende duurzaamheid van de siemens producten die ik had, nu ook niet meer in huis.
Ik heb een beko machine van toen (jan) 440,- , dus niet de goedkoopste van het merk, wel A++

Verwijderd
Nou in mijn geval gaat een wasbeurt dus richting de 3 kwh waardoor ik een budget zonneboiler wellicht al terug zou hebben verdiend in 20 tot 30 jaar........ maar eens overwegen zo'n ding.Rol-Co schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:19:
Euhh, ff rekenen, wasbeurt is 1kWh , 0,22 cent.
Overigens waren jouw tabellen niet al te duidelijk voor mij, wanneer je weet wat er bedoeld word zal het allemaal wel gaan maar 3 cijfers achter de komma, gas in kwh en de vele afkortingen gaan imho ten koste van de leesbaarheid......
Ik zal na 23:00 een lege machine draaien op ECO 50 graden en kijken wat dat kost aan elektronen......
EDIT: mijn AEG is van middelbare vaatwasmachine leeftijd maar toch A+, hij heeft 399 euro gekost.
@Thinkpad: de nieuwe upload voor de Youless hou ik in de gaten maar stap nog niet over.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 22:33 ]
Ik heb mijn meter aangemeld op energiemanager en heb nu mooie overzichtjes van mijn verbruik.

Elektra zit wel een duidelijke lijn in maar met gas is het echt de ene dag veel meer dan de andere.
PS. die pieken in de elektra aan het begin is van de airco die ik toen aan heb gehad.
Elektra zit wel een duidelijke lijn in maar met gas is het echt de ene dag veel meer dan de andere.
PS. die pieken in de elektra aan het begin is van de airco die ik toen aan heb gehad.
[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 03-07-2014 22:44 ]
Een zonneboiler scheelt makkelijk 40% gas voor verwarming van douche-/badwater.
Verwijderd
In de maanden maart tot oktober bespaart dit bij mij zelfs de volledige gaskosten! Dit kun je bereiken door het standaard systeem wat in een woning is geinstalleerd eens goed te bestuderen en zelf in te regelen.
(Aquasol 3) Had ik mij er maar jaren eerder in verdiept..
(Aquasol 3) Had ik mij er maar jaren eerder in verdiept..
Geen rocket science hoor, 3 cijfers achter de komma is normaal aangezien er 1000 liter gas zit in een cuub, en het is pv output dus geeft kWh aan , die moet je gewoon zien als m3Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:22:
[...]
Nou in mijn geval gaat een wasbeurt dus richting de 3 kwh waardoor ik een budget zonneboiler wellicht al terug zou hebben verdiend in 20 tot 30 jaar........ maar eens overwegen zo'n ding.![]()
Overigens waren jouw tabellen niet al te duidelijk voor mij, wanneer je weet wat er bedoeld word zal het allemaal wel gaan maar 3 cijfers achter de komma, gas in kwh en de vele afkortingen gaan imho ten koste van de leesbaarheid......
Ik zal na 23:00 een lege machine draaien op ECO 50 graden en kijken wat dat kost aan elektronen......
EDIT: mijn AEG is van middelbare vaatwasmachine leeftijd maar toch A+, hij heeft 399 euro gekost.
@Thinkpad: de nieuwe upload voor de Youless hou ik in de gaten maar stap nog niet over.
Zo simpel kan het zijn.
31 juli loopt mijn 1 jaar contract bij NUON af, met de volgende tarieven:

Dit jaar ga ik voor een 3 jarig contract, waarbij NUON dit voorstelde:

Echter, een korte zoektocht online leerde mij dat de verschillende sites toch echt wel scherpere deals aanboden bij NUON dan de NUON zelf. Even een belletje gedaan naar de NUON welke hiermee kwamen:

Al met al geen slechte deal als ik zo in de rondte kijk met een looptijd voor 3 jaar
Die vastrecht verhogingen zijn echt knudde overigens, waardoor de lagere tarieven hoe dan ook al bijna teniet gedaan worden

Dit jaar ga ik voor een 3 jarig contract, waarbij NUON dit voorstelde:

Echter, een korte zoektocht online leerde mij dat de verschillende sites toch echt wel scherpere deals aanboden bij NUON dan de NUON zelf. Even een belletje gedaan naar de NUON welke hiermee kwamen:

Al met al geen slechte deal als ik zo in de rondte kijk met een looptijd voor 3 jaar

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 07-07-2014 07:48 ]
Je kunt denk ik beter elk jaar overstappen naar de goedkoopste aanbieder (vergelijking maken via diverse vergelijkingssites). Een welkomstpremie doet veel meer dan een klein beetje lager tarief.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik heb tot nu toe 3 keer gewisseld van aanbieder en 2 keer is het fout gegaan: facturen die men achteraf op een agressieve manier wil innen, welkomst premies die die uitgekeert worden (of van die welkomst cadeaus) enz.
Nee, ik blijf bij NUON, ik heb ook een onderhoudscontract bij Feenstra via ze lopen (met korting) en ben uitermate tevreden met hun dienstverlening. Dat is mij ook iets waard
Nee, ik blijf bij NUON, ik heb ook een onderhoudscontract bij Feenstra via ze lopen (met korting) en ben uitermate tevreden met hun dienstverlening. Dat is mij ook iets waard
Toch apart dat nuon de 3 jaar vast aanraadt terwijl de 1 jaar vast zo'n 20 euro goedkoper is door wat minimale tariefverschillen.Notna schreef op maandag 07 juli 2014 @ 07:45:
Al met al geen slechte deal als ik zo in de rondte kijk met een looptijd voor 3 jaarDie vastrecht verhogingen zijn echt knudde overigens, waardoor de lagere tarieven hoe dan ook al bijna teniet gedaan worden
p.s. heb je een slimme meter of moet die meter anders worden aangepast bij de keuze tussen nacht of avond tarief?
Ik heb hier een ouderwetsche feraris meter met een dubbele teller. Kwestie van een signaal dus aanzetten in de wijkkast en hij schakelt automagisch. Geen idee hoe dat in zijn werk gaat met de slimme meter 
En ja, 1 jaar is goedkoper maar het is en blijft gokken. Je kan op jaar basis gaan afspreken maar je weet niet wat er volgend jaar met de prijzen gebeurt. Als je dus voor 3 jaar gaat betaal je iets meer maar dan is het wel vast voor 3 jaar. Kan ook de verkeerde gok zijn als de prijzen ineens kelderen maar ik denk dat dit, zeker met gas, niet gaat gebeuren.
En ja, 1 jaar is goedkoper maar het is en blijft gokken. Je kan op jaar basis gaan afspreken maar je weet niet wat er volgend jaar met de prijzen gebeurt. Als je dus voor 3 jaar gaat betaal je iets meer maar dan is het wel vast voor 3 jaar. Kan ook de verkeerde gok zijn als de prijzen ineens kelderen maar ik denk dat dit, zeker met gas, niet gaat gebeuren.
Ik heb 2 maand geleden voor mn moeder ook de 1, 3 en 5 jaarcontracten vergeleken. Wat ik daarin vond is wel dat de onzekerheid over 3 of meer jaar toch wel aanzienlijk kan zijn, dat ik haar heb geadviseerd om gewoon per jaar te bekijken.
Zo kwamen we nu ook vanaf een 3-jarig contract bij de NUON, waar we stroom 3ct/kWh teveel betaalden voor de huidige tarieven die al 1 jaar gelden. Voor gas zaten we dan 2ct/m3 eronder.
Elektra was wel €0,0021/kWh goedkoper in het 3-jarig contract (0,0719 ipv 0,0730), mja met een PV installatie geeft dat nou ook niet echt de doorslaggevende factor. Naar mijn idee was dus een 1-jarig contract in elk geval transparant en nog met enige zekerheid.
De kosten die je daarop bespaart kan je dan wel weer nuttig gebruiken om verbruik terug te dringen... ipv je 3 jaar mogelijk altijd teveel betaald (gebaseerd op de kale gasprijs). NUON is immers ook niet de allergoedkoopste aanbieder, maar bevalt mn moeder verder wel goed. Daarom wil zij ook niet overstappen, een beetje vergelijkbaar met jou Notna.
Zo kwamen we nu ook vanaf een 3-jarig contract bij de NUON, waar we stroom 3ct/kWh teveel betaalden voor de huidige tarieven die al 1 jaar gelden. Voor gas zaten we dan 2ct/m3 eronder.
Elektra was wel €0,0021/kWh goedkoper in het 3-jarig contract (0,0719 ipv 0,0730), mja met een PV installatie geeft dat nou ook niet echt de doorslaggevende factor. Naar mijn idee was dus een 1-jarig contract in elk geval transparant en nog met enige zekerheid.
De kosten die je daarop bespaart kan je dan wel weer nuttig gebruiken om verbruik terug te dringen... ipv je 3 jaar mogelijk altijd teveel betaald (gebaseerd op de kale gasprijs). NUON is immers ook niet de allergoedkoopste aanbieder, maar bevalt mn moeder verder wel goed. Daarom wil zij ook niet overstappen, een beetje vergelijkbaar met jou Notna.
Ja inderdaad.ThinkPadd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:22:
Waarmee meet je dat eigenlijk? Youless-je op de gasmeter?
Gas/pvoutput firmware.
gisteren precies een jaar geleden een 3-fase kWh meter tussen verbruikers groepen geplaatst.
Het verbruik in precies een jaar was 3995 kWh. Het was altijd ongeveer 5000 a 5500 watt na uitschakelen van vloerverwarming pompen en wat bewuster computer aan uit zetten plus hier en daar wat led lampen al ruim 1000 kWh bespaart nu proberen nog verder naar beneden te brengen.
stef
Het verbruik in precies een jaar was 3995 kWh. Het was altijd ongeveer 5000 a 5500 watt na uitschakelen van vloerverwarming pompen en wat bewuster computer aan uit zetten plus hier en daar wat led lampen al ruim 1000 kWh bespaart nu proberen nog verder naar beneden te brengen.
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Iemand al eens gekeken bij Vandebron.nl ? Deze heeft het energiecollectief 2014 van de Consumentenbond gewonnen en biedt in mijn ogen interessante tarieven. Je kunt zelf je 'boer' kiezen die je als leverancier wilt aanmerken:
Stroom (incl. BTW)
€ 0,2156 per kWh
Gas (incl. BTW)
€ 0,5674 per m3
Totaal (incl. BTW)
€ 981,28 per jaar
Bestaande uit:
Stroom
€ 311,85 per jaar
Gas
€ 375,14 per jaar
Netbeheer stroom
€ 202,58 per jaar
Netbeheer gas
€ 140,85 per jaar
Abonnement (vastrecht)
€ 99,17 per jaar
Heffingskorting
€ -318,62 per jaar
BTW
€ 170,30 per jaar
Dit is op basis van mijn verbruik 1750kWh en 800m3 gas. Beter dan Oxxio wat ik nu heb met 20,6 cent voor stroom en 63,7 cent voor gas. Stroom wordt wat duurder en gas veel goedkoper. Klinkt interessant.
Stroom (incl. BTW)
€ 0,2156 per kWh
Gas (incl. BTW)
€ 0,5674 per m3
Totaal (incl. BTW)
€ 981,28 per jaar
Bestaande uit:
Stroom
€ 311,85 per jaar
Gas
€ 375,14 per jaar
Netbeheer stroom
€ 202,58 per jaar
Netbeheer gas
€ 140,85 per jaar
Abonnement (vastrecht)
€ 99,17 per jaar
Heffingskorting
€ -318,62 per jaar
BTW
€ 170,30 per jaar
Dit is op basis van mijn verbruik 1750kWh en 800m3 gas. Beter dan Oxxio wat ik nu heb met 20,6 cent voor stroom en 63,7 cent voor gas. Stroom wordt wat duurder en gas veel goedkoper. Klinkt interessant.
Ik had hem ook gekregen/gezien maar zocht nog naar de adder onder dat gas
niemand zit zo laag.
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 21-07-2014 22:25 ]
Je hebt de Consumentenbond als rugdekking lijkt me... als er trammelant is kun je hen erbij roepen toch?
Ja dat leek mij ook, ik kan me niet voorstellen dat de Consumentenbond een aanbieder aanbeveelt waar zaken niet juist/onguur zouden zijn. Via de Consumentenbond krijg je, als lid, nog eens 100€ korting voor een jaar.
Overigens blijken NEM en Essent alsnog goedkoper bij mij in de regio.
Overigens blijken NEM en Essent alsnog goedkoper bij mij in de regio.
[ Voor 14% gewijzigd door Aghanim op 21-07-2014 22:42 ]
Hier staat trouwens nog wat kritiek over het energiecollectief van de Consumentenbond: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=118918
Argument is vooral dat de verwachte besparing genomen is over een groot gemiddelde. Je persoonlijk voordeel valt dus een stuk lager uit waarschijnlijk.
Vastrecht is via Consumentenbond ook hoger zie ik daar.
Toch maar gewoon weer zelf vergelijken via Gaslicht.com ofzo dan?
Argument is vooral dat de verwachte besparing genomen is over een groot gemiddelde. Je persoonlijk voordeel valt dus een stuk lager uit waarschijnlijk.
Vastrecht is via Consumentenbond ook hoger zie ik daar.
Toch maar gewoon weer zelf vergelijken via Gaslicht.com ofzo dan?
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 25-07-2014 11:32 ]
Dat vastrecht is idd "stevig". Daar moet ook wel iets te winnen zijn lijkt me.
Hier overigens een jaarlijkse overstapper. Het is de afgelopen jaren nog nooit fout gegaan bij rekeningen en afrekeningen. In het begin wel alles per acceptgiro gedaan, tegenwoordig incasso. En dit jaar ben ik weer terug bij de nuon.
Hier overigens een jaarlijkse overstapper. Het is de afgelopen jaren nog nooit fout gegaan bij rekeningen en afrekeningen. In het begin wel alles per acceptgiro gedaan, tegenwoordig incasso. En dit jaar ben ik weer terug bij de nuon.
Wise enough to play the fool
gasprijs is aardig (ik betaal nu hetzelfde), stroomprijs vind ik niet bijzonder laag en voor een collectief contract zelfs aan de hoge kant.
Ik ben ondertussen ook verder gaan kijken en Essent is in regio Den Bosch nu voor mij het meest voordelig. Is even wennen want voor mijn gevoel is Essent normaal erg prijzig. Ze hebben een laag vastrecht van 2,90 per maand, dat helpt ook natuurlijk.
Ik heb perfecte ervaringen met de klantenservice. De tweedelijns doet haar werk gewoon zoals het hoort. Daar mag van mij wel iets tegen over staan. Echter, elk jaar verlenging ik mijn contract omdat ze ook de prijzen scherp kunnen aanbieden.
verbruik juli 2014
elec: 151kWh
gas; 11m3
water; 7m3
totaal 2014
elec; 1171kWh
gas; 218m3
water 46m3
verwarming staat op 20
Prognose gasverbruik 2014
Periode: 1 januari t/m 31 dec= 380m3 doelverbruik <400m3
Per gewogen graaddag (i) 0,16 m3/graaddag
Elektra, doelverbruik per jaar < 1.900kWh
Water, doelverbruik per jaar < 70 m3
Tussenwoning 1990, 115m2, 4 personen, geen PV, oud dubbel glas()eneco maandtarief 63 euro
elec: 151kWh
gas; 11m3
water; 7m3
totaal 2014
elec; 1171kWh
gas; 218m3
water 46m3
verwarming staat op 20
Prognose gasverbruik 2014
Periode: 1 januari t/m 31 dec= 380m3 doelverbruik <400m3
Per gewogen graaddag (i) 0,16 m3/graaddag
Elektra, doelverbruik per jaar < 1.900kWh
Water, doelverbruik per jaar < 70 m3
Tussenwoning 1990, 115m2, 4 personen, geen PV, oud dubbel glas()eneco maandtarief 63 euro
Iets zegt me dat dit geen "normaal" verbruik is voor 4 personen huishouden, dan leef je echt naar je verbruik.
Laatste keer dat ik de stand heb bijgehouden was eind april dus er naar leven zal wel meevallen.Rol-Co schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:58:
Iets zegt me dat dit geen "normaal" verbruik is voor 4 personen huishouden, dan leef je echt naar je verbruik.
Twee kids onder 4 dus ik bepaal douche tijden😜
Verder kan je met dit mooiere weer alles buiten doen; buiten spelen, buiten was drogen, buiten eten maken waardoor gas en elec omlaag gaat enkel watergebruik door zwembadje is iets hoger.
Dan nog doe je het best netjes hoor marz01, wij hebben net een kleine, wonen dus met zijn drieën in een aardig geïsoleerd huis en zitten over afgelopen maand op:
elec: 152kWh
gas: 26m3
water: 12m3
Moet er wel bij zeggen: dagelijks (lang) douchen, vaatwasser dagelijks aan, veel wassen ivm baby, droger meerdere keren per week laten draaien en mijn vrouw zit de hele dag nog thuis (volgende maand weer aan het werk).
Binnenkort komt er een nieuwe cv-ketel (huidige stamt uit 1989!) dus aan gas valt nog wel wat te besparen. Water wordt vanzelf weer wat minder als er minder wasjes nodig zijn (en toch maar eens een zuinige douchekop gaan halen denk ik). Stroom is nu vooral hoog ivm wasmachine/droger veel draaien en er 24/7 iemand thuis is, na volgende maand wordt dat ook weer wat minder.
elec: 152kWh
gas: 26m3
water: 12m3
Moet er wel bij zeggen: dagelijks (lang) douchen, vaatwasser dagelijks aan, veel wassen ivm baby, droger meerdere keren per week laten draaien en mijn vrouw zit de hele dag nog thuis (volgende maand weer aan het werk).
Binnenkort komt er een nieuwe cv-ketel (huidige stamt uit 1989!) dus aan gas valt nog wel wat te besparen. Water wordt vanzelf weer wat minder als er minder wasjes nodig zijn (en toch maar eens een zuinige douchekop gaan halen denk ik). Stroom is nu vooral hoog ivm wasmachine/droger veel draaien en er 24/7 iemand thuis is, na volgende maand wordt dat ook weer wat minder.
Weer een maandje om
Gas is alleen maar WW en koken. Verwarming is niet aan geweest. Vaker gedouched dan vorige maand, gezien het warme weer. En dat is goed terug te zien in het gasverbruik en elektraverbruik. Ook heeft koel-vriescombinatie waarschijnlijk vaker aangeslagen vanwege het warme weer.
juli
E: 138 kWh (+3 t.o.v. vorige maand)
G: 10,73 m3 (+1,35 t.o.v. vorige maand)
W: 4,92 m3 (+0,62 t.o.v. vorige maand)
Vorige maand:
juni
E: 135 kWh
G: 9,38 m3
W: 4,3 m3
Totaal 2014
E: 979 kWh
G: 314 m3
W: 31,37 m3
Elektra: A+ koel/vriescombi (jaarverbruik 234kWh volgens specs). Overal LED verlichting. Standbyverbruik 66 a 70W (server+UPS (~45W), ketel (11W idle), magnetronklokje, wekker, beltrafo etc). Vaak (2/3x in de week) oven aan. Vaak een uurtje of 5 per dag TV aan.
Water: Bijna dagelijks douchen, 1 a 2x in de week wasmachine, vaatwasser om de twee/drie dagen
juli
E: 138 kWh (+3 t.o.v. vorige maand)
G: 10,73 m3 (+1,35 t.o.v. vorige maand)
W: 4,92 m3 (+0,62 t.o.v. vorige maand)
Vorige maand:
juni
E: 135 kWh
G: 9,38 m3
W: 4,3 m3
Totaal 2014
E: 979 kWh
G: 314 m3
W: 31,37 m3
Elektra: A+ koel/vriescombi (jaarverbruik 234kWh volgens specs). Overal LED verlichting. Standbyverbruik 66 a 70W (server+UPS (~45W), ketel (11W idle), magnetronklokje, wekker, beltrafo etc). Vaak (2/3x in de week) oven aan. Vaak een uurtje of 5 per dag TV aan.
Water: Bijna dagelijks douchen, 1 a 2x in de week wasmachine, vaatwasser om de twee/drie dagen
Juli
E: 151 kWh
G: 9,12 m3
Totaal 2014
E: 1128 kWh
G: 397 m3
Gebruikssituatie:
2 persoons huishouden (nog voor max. 3 weken, dan is het een 3 persoonshuishouden)
Tussenwoning van 130m2 uit 2012. Dus goed geisoleerd. Woonkamer op het zuiden, dus veel verwarming via zonlicht.
Intergas HRE ketel (2012).
Koelkast, vriezer, Oven met magnetron, Oven, Vaatwasser, Wasmachine, Wasdroger (allemaal max. 2 jaar oud, en minimaal A+++).
Verder nog een combi Quooker voor kokend water en snel warm water uit de kraan.
Energie- en gasverbruik wordt per uur bijgehouden via een zelfgebouwde monitoring tool aangesloten op de slimme meter.
Ben vooral benieuwd wat voor effect de kleine (en het thuis zijn van m'n vriendin) gaat hebben op het verbruik.
Binnenkort komt er voor 2750 Wp aan zonnepanelen op het dak, zodat we in principe ons gehele energieverbruik zelf opwekken.
E: 151 kWh
G: 9,12 m3
Totaal 2014
E: 1128 kWh
G: 397 m3
Gebruikssituatie:
2 persoons huishouden (nog voor max. 3 weken, dan is het een 3 persoonshuishouden)
Tussenwoning van 130m2 uit 2012. Dus goed geisoleerd. Woonkamer op het zuiden, dus veel verwarming via zonlicht.
Intergas HRE ketel (2012).
Koelkast, vriezer, Oven met magnetron, Oven, Vaatwasser, Wasmachine, Wasdroger (allemaal max. 2 jaar oud, en minimaal A+++).
Verder nog een combi Quooker voor kokend water en snel warm water uit de kraan.
Energie- en gasverbruik wordt per uur bijgehouden via een zelfgebouwde monitoring tool aangesloten op de slimme meter.
Ben vooral benieuwd wat voor effect de kleine (en het thuis zijn van m'n vriendin) gaat hebben op het verbruik.
Binnenkort komt er voor 2750 Wp aan zonnepanelen op het dak, zodat we in principe ons gehele energieverbruik zelf opwekken.
Juli
E: 242 kWh
G: 13.8 m3
Zonnepanelen: 125.6 kWh
Totaal 2014
E: 1632 kWh
G: 511 m3
Zonnepanelen: 684.9 kWh
Betreft gasverbruik is in 2014 het aantal m3 per graaddag 0.9252. Iemand enig idee wat dit waard is? (goed/matig).
Gebruikssituatie:
2 persoons huishouden. Veel thuis.
Hoekwoning van 145 m2 uit 1963. Spouwmuur en dak is nageisoleerd. Woonkamer heeft HR++ beglazing (schuifpui HR+). Rest is oud dubbelglas. Woonkamer op het zuiden, dus veel verwarming via zonlicht.
Remeha HR107 ketel uit 2010.
Koelkast + wasmachine ca. 10 jaar oud. Sinds kort een wasdroger A+++ en een vriezer (tafelmodel) A++.
E: 242 kWh
G: 13.8 m3
Zonnepanelen: 125.6 kWh
Totaal 2014
E: 1632 kWh
G: 511 m3
Zonnepanelen: 684.9 kWh
Betreft gasverbruik is in 2014 het aantal m3 per graaddag 0.9252. Iemand enig idee wat dit waard is? (goed/matig).
Gebruikssituatie:
2 persoons huishouden. Veel thuis.
Hoekwoning van 145 m2 uit 1963. Spouwmuur en dak is nageisoleerd. Woonkamer heeft HR++ beglazing (schuifpui HR+). Rest is oud dubbelglas. Woonkamer op het zuiden, dus veel verwarming via zonlicht.
Remeha HR107 ketel uit 2010.
Koelkast + wasmachine ca. 10 jaar oud. Sinds kort een wasdroger A+++ en een vriezer (tafelmodel) A++.
[ Voor 10% gewijzigd door daanNL op 03-08-2014 14:31 ]
Die vraag begrijp ik niet helemaal. Als je dat getal niet kunt duiden, wat wil je er dan mee doen? Ga je je gedrag veranderen als iemand zegt dat het matig is, terwijl je niets verandert als iemand zegt dat het goed is?daanNL schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:46:
Een goede grap mag vrienden kosten.
m3/graaddag kun je gebruiken om je verbruik mee te voorspellen. Je kunt de graaddagen van afgelopen jaren voor jouw woonplaats opzoeken, en daarmee grof een voorspelling maken voor een komend jaar.
Lees ook deze pagina eens door: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation
Lees ook deze pagina eens door: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation
Hier ook redelijk laag verbruik afgelopen maand, hoekhuis uit 2013, eenpersoonshuishouden
juni
E: 72.82 kWh
G: 8,73 m3
juli
E: 117 kWh
G: 8,22 m3
W, hou ik niet meer bij omdat dat verbruik zeer laag en niet automatisch af te lezen is.
Wel is goed te zien dat ik in juli de airconditioning veel meer heb gebruikt dan in juni.
juni
E: 72.82 kWh
G: 8,73 m3
juli
E: 117 kWh
G: 8,22 m3
W, hou ik niet meer bij omdat dat verbruik zeer laag en niet automatisch af te lezen is.
Wel is goed te zien dat ik in juli de airconditioning veel meer heb gebruikt dan in juni.
[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 03-08-2014 15:14 ]
Iets zegt me dat er ergens iets niet klopt. 0,925 m3 per graaddag is erg veel. Dit klopt niet met het aantal m3 gasverbruik dat je opgeeft.[b]daanNL schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 13:46
Op basis van de graaddagen van het afgelopen jaar kun je hooguit het verbruik in een gemiddeld verbruiksjaar voorspellen, tenzij je over een glazen bol beschikt die het weer voor volgend jaar voorspelt.
Maar Thinkpads reactie is nog geen antwoord op mijn wedervraag aan daanNL.
Maar Thinkpads reactie is nog geen antwoord op mijn wedervraag aan daanNL.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Volgensmij had ik het begrip graaddagen verkeerd begrepen.
Aangezien je de buitentemperatuur normaliseerd ging ik er vanuit dat het verbruik per graaddag in algemene zin iets zegt over je isolatie. Dit kan je natuurlijk niet onderling vergelijken.
@Bezuiniger. Ik heb deze waarde niet uitgerekend, maar dit geeft http://energiemanageronline.nl/ aan.. Ik zal er vanavond nog eens wat beter naar kijken.
Aangezien je de buitentemperatuur normaliseerd ging ik er vanuit dat het verbruik per graaddag in algemene zin iets zegt over je isolatie. Dit kan je natuurlijk niet onderling vergelijken.
@Bezuiniger. Ik heb deze waarde niet uitgerekend, maar dit geeft http://energiemanageronline.nl/ aan.. Ik zal er vanavond nog eens wat beter naar kijken.

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas
NOTE: Wateverbruik is hoog deze maand door het vullen van een zwembad met 2500 L inhoud. Alsnog lager dan vorig jaar

NOTE 2: Het verschil in gasverbruik is puur de Tapwater stand op uit zetten (ipv Eco (zelflerend) + bewsuter douchen (vrouw gaat nu 3 tot 4 minuten ipv 8 minuten)

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 04-08-2014 07:52 ]
We huren nu tijdelijk een nieuwbouw appartement en ik heb voor de grap een youless gekocht. Wat mij opvalt is dat ons energieverbruik voor een appartement van +- 90m2 met 1 slaapkamer aan de hoge kant is?

Met name het verbruik in de nacht 180 - 220 watt idle lijkt me hoog? De verschillen zijn denk ik de koelkast/vriezer die om de zoveel tijd aangaat? Maar wat +- 10kw per dag lijkt me hoog als ik kijk naar juiste resultaten? Zondag hebben we trouwens 2x gewassen, dus daarom wat hoger dan de andere dagen.
Apparatuur:
-2x Samsung LED (standby zullen deze echt heel weinig moeten gebruiken)
-2x Receiver (allebei nieuw, dus ook laag standby verbruik)
-UPC horizonbox (maakt gebruik van de laagste standby stand.. dus ook bijna nihil)
-Asus RT-n66u wifi
-Zelfbouw router en firewall (8 watt idle)
-UPC Cisco modem
-Synology DS412+ (staat 's nachts uit, dus telt dus niet mee)
- A+ vriezer
- Moderne ATAG koelkast / ATAG vaatwasser (keuken is van 2008)
- Nieuwe wasdroger (met luchtafvoer) en wasmachine uit 2008
- Boiler Agpo Ferroli econpact
- Mechanische ventilatie systeem AGPO HR Optifor OT-V (zou dit de grootverbruiker kunnen zijn?!)

Met name het verbruik in de nacht 180 - 220 watt idle lijkt me hoog? De verschillen zijn denk ik de koelkast/vriezer die om de zoveel tijd aangaat? Maar wat +- 10kw per dag lijkt me hoog als ik kijk naar juiste resultaten? Zondag hebben we trouwens 2x gewassen, dus daarom wat hoger dan de andere dagen.
Apparatuur:
-UPC horizonbox (maakt gebruik van de laagste standby stand.. dus ook bijna nihil)
-Asus RT-n66u wifi
-UPC Cisco modem
- A+ vriezer
- Mechanische ventilatie systeem AGPO HR Optifor OT-V (zou dit de grootverbruiker kunnen zijn?!)
[ Voor 35% gewijzigd door Workaholic op 04-08-2014 08:13 ]
Juli:
Water: 7,66m3
Elec: 406,24kWh
PV: 59,88kWh
Gas: 13,89m3
Vamaf de juli ben ik pas dagelijks gaan meter. Aar ik 2 servers had staan welke (volgens planning) afgeserveert zijn, nu een normaal gebruik. Maar ook bewust mee omgaan.
Als ik.per week electra pak:
138
102
71
59
58 kWh
Dat is ma tm zo afgelopen 4 weken, scheelt al een berg en zou ik op 200kWh per maand komen.
Hm en dat is vrij laag dus als ik zo zie.
Situatie:
2volw,2kind <5 jr.
Koelkast geen ideee qua verbruik. .. Hr+(+?) glas, HR ketel
247 standby zit rond de 60Watt, dit mede dankzij 2 ventilatie systemen op het dak
Water: 7,66m3
Elec: 406,24kWh
PV: 59,88kWh
Gas: 13,89m3
Vamaf de juli ben ik pas dagelijks gaan meter. Aar ik 2 servers had staan welke (volgens planning) afgeserveert zijn, nu een normaal gebruik. Maar ook bewust mee omgaan.
Als ik.per week electra pak:
138
102
71
59
58 kWh
Dat is ma tm zo afgelopen 4 weken, scheelt al een berg en zou ik op 200kWh per maand komen.
Hm en dat is vrij laag dus als ik zo zie.
Situatie:
2volw,2kind <5 jr.
Koelkast geen ideee qua verbruik. .. Hr+(+?) glas, HR ketel
247 standby zit rond de 60Watt, dit mede dankzij 2 ventilatie systemen op het dak
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
@ Workaholic:
Ik zit op een idle verbruik zonder dat de koelkast of vriezer of boiler aanslaat op 75 W. Als die allemaal wel aanslaan zit ik op:
Met boiler: kortstondign 2500 W
Zonder boiler: 120 W
Het lijkt mij dat er nog wel wat te winnen valt, maar had jij niet veel servers draaien die stroom vreten? Ga eens opzoek naar nutteloos standby verbruik van stekkerdozen of onnodige apperatuur (mijn wasmachine en droger verbruiken bijv bije elkaar 10 W als de stekker er in zit en ze compleet uit staan
)
Ter vergelijk; tussenwoning van 110m² met 5 personen, afgelopen week:

Dit was met 3 keer een vaatwasser draaien in het weekend en 5 wasbeurten @ 60C
Ik zit op een idle verbruik zonder dat de koelkast of vriezer of boiler aanslaat op 75 W. Als die allemaal wel aanslaan zit ik op:
Met boiler: kortstondign 2500 W
Zonder boiler: 120 W
Het lijkt mij dat er nog wel wat te winnen valt, maar had jij niet veel servers draaien die stroom vreten? Ga eens opzoek naar nutteloos standby verbruik van stekkerdozen of onnodige apperatuur (mijn wasmachine en droger verbruiken bijv bije elkaar 10 W als de stekker er in zit en ze compleet uit staan

Ter vergelijk; tussenwoning van 110m² met 5 personen, afgelopen week:

Dit was met 3 keer een vaatwasser draaien in het weekend en 5 wasbeurten @ 60C
[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 04-08-2014 08:10 ]
@notna
Zie mijn edit, heb de apparatuur er bij gezet. Zoals je kunt zien is het een klein appartement en hebben we ivm met 1 slaapkamer + 1 wk.. maar weinig elektronica.. Dus in vergelijking met jouw woning met meerdere kamers en 5 personen zit ik erg hoog
Zie mijn edit, heb de apparatuur er bij gezet. Zoals je kunt zien is het een klein appartement en hebben we ivm met 1 slaapkamer + 1 wk.. maar weinig elektronica.. Dus in vergelijking met jouw woning met meerdere kamers en 5 personen zit ik erg hoog
Kost me te veel moeite om goed af te kunnen lezen.Workaholic schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 08:02:
We huren nu tijdelijk een nieuwbouw appartement en ik heb voor de grap een youless gekocht. Wat mij opvalt is dat ons energieverbruik voor een appartement van +- 90m2 met 1 slaapkamer aan de hoge kant is?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Als je nu begint met echt te meten wat het verbruik per stuk is. Je zit nu te gokken. Van m.n. de receivers kun je je lelijk vergissen. Mechanische ventilatie kan zo 60-120W continu zijn afhankelijk van de stand. Luchtafvoer wasdroger is altijd klasse C uit mijn hoofd.Met name het verbruik in de nacht 180 - 220 watt idle lijkt me hoog? De verschillen zijn denk ik de koelkast/vriezer die om de zoveel tijd aangaat? Maar wat +- 10kw per dag lijkt me hoog als ik kijk naar juiste resultaten? Zondag hebben we trouwens 2x gewassen, dus daarom wat hoger dan de andere dagen.
Apparatuur:
-Asus RT-n66u wifi
-UPC Cisco modem
- A+ vriezer
vergis je je niet in de UPC box... dat ding trekt stanbdy standaard ~60W ! Bij mij is hij (hele audio meubel (ps3, wii, versterker, tv, htpc & upc horizon) achter een KaKu gegaan en gaat uit voor het naar bed gaan en pas weer aan als we 'echt' thuis zijn (de ochtend blijft hij hierdoor ook uit)Workaholic schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 08:02:
Apparatuur:
---knip----
---knip----
[b]- Mechanische ventilatie systeem AGPO HR Optifor OT-V (zou dit de grootverbruiker kunnen zijn?!)
dit bracht 24/7 terug naar +- 8/7, dit geeft een besparing van 350,4 kWh alleen al op de UPC box !
Die mechanische ventilatie heb ik ook (helaas?) 2 stuks om precies te zijn op het dak
echter heb ik nu een ~verbruik van 1460kWh aan standby (4kWh per dag)
- modem, router (2x), wifi AP, 2x mechanische ventilatie, 2 telefoon laders en een NAS)
veel minder gaat me denk ik niet lukken, of ik moet iets met de ventiatlie kunnen (hoeft mij echt niet aan 's nachts...)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ik doe 5 a 6 kW per dag in een appartement van 56m2 met 2 personen. Truc is om bijna niets standby te hebben staan (doordrukstekkers met schakelaar voor 0,99 bij ActionWorkaholic schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 08:02:
[..]
Verder doe je allemaal aannames "het is nieuw, dus het zal wel zuinig zijn". Vooral dingen als een Horizonbox willen toch nog wel wat snoepen. Ik heb ook een Econpact ketel en die trekt 11W als hij helemaal niks doet.
Meten = weten
En die ventilatie unit: http://www.ferroli.nl/sta...iding_HR_OptiFor_OT-V.pdf (paragraaf 11.7).
Die lust ook wel wat dus.
Maar deze vraag kun je beter hier voortzetten: Serieus elektriciteit besparen
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2014 10:16 ]
Kreeg net een mailtje van mijn leverancier
Uitgelezen meterstanden:
Ontvangen meterstand voor uw Elektriciteit aansluiting
Telwerk (1) Laag / Nacht: 2062
Telwerk (2) Normaal / Hoog / Dag: 2116
Ontvangen meterstand voor uw Gas aansluiting
Gas: 1247
Gas zit onder het gemiddeld maar kan nog wel iets lager.
Is het niet raar dat het laag en normaal verbruik hetzelfde zijn? Kan de leverancier nu even niet bellen vanwege vakantie.
2 personen, tussenwoning 150m2 uit 2013
Uitgelezen meterstanden:
Ontvangen meterstand voor uw Elektriciteit aansluiting
Telwerk (1) Laag / Nacht: 2062
Telwerk (2) Normaal / Hoog / Dag: 2116
Ontvangen meterstand voor uw Gas aansluiting
Gas: 1247
Gas zit onder het gemiddeld maar kan nog wel iets lager.
Is het niet raar dat het laag en normaal verbruik hetzelfde zijn? Kan de leverancier nu even niet bellen vanwege vakantie.
2 personen, tussenwoning 150m2 uit 2013
Je hebt kennelijk een hoog sluip-/nachtverbruik. Wij zitten met een gezin met twee kinderen (8 en 5) onder de 3.000 kWh. Er zijn er hier mensen bij die makkelijk 1.000 kWh minder verbruiken.
Nee, waarom zou dat raar zijn? Dat is bij ons ook zo. Dat komt bij ons omdat we onze was bijna altijd in het weekend doen (laagtarief) en we daarbij ook indien nodig de droger gebruiken. Zo valt een behoorlijk deel van ons gebruik in het laagtarief.Versteegrob schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 02:57:
Is het niet raar dat het laag en normaal verbruik hetzelfde zijn?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
dag en nacht was bij mij ook gelijk en hierom via een mailtje met de energieleverancier laten omzetten naar enkel tarief
Met een paar zonnepanelen kan je de dagteller behoorlijk drukken. Dan hoef je niet eens je gedrag aan te passen 
Het blijft echter tientjeswerk.
@Versteegrob waarom komt dit als een verrassing? Was dit voorheen anders?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Volgens mij ligt dat aan welke teller je hebt en dus hoe er gesaldeerd wordt. Bovendien vergt dat een investering.
Verrassing is een groot woord maar woon er net. Ga maar is wat apparatuur in de nacht uit doen, zonde van de stroom. Gelukkig was het voorschot vrij hoog.Proton_ schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 09:35:
Met een paar zonnepanelen kan je de dagteller behoorlijk drukken. Dan hoef je niet eens je gedrag aan te passen
Vandaag huur ik precies 1 jaar een woning. Ik woon in een duplex woning
Gas: 355 m3
Energie: 1984 kwh.
Water: 49 m3
Woon samen met m'n vriendin
Ben benieuwd hoeveel ik terug krijg
Ik ga binnenkort verhuizen naar een eengezinswoning. Dan ga ik er vanuit dat mijn energie wat minder is omdat het nu in de zomer knettertje warm is binnen
Gas: 355 m3
Energie: 1984 kwh.
Water: 49 m3
Woon samen met m'n vriendin
Ben benieuwd hoeveel ik terug krijg
Ik ga binnenkort verhuizen naar een eengezinswoning. Dan ga ik er vanuit dat mijn energie wat minder is omdat het nu in de zomer knettertje warm is binnen
[ Voor 41% gewijzigd door Isane op 26-08-2014 13:37 ]
Gisteren weer teruggekomen van 3 weken vakantie.
Ik heb veel apparaten uitgezet tijdens de vakantie in de hoop dat er zo veel mogelijk energie bespaart wordt:
Mijn verbuik vanaf 1 augustus tot nu is (afgerond naar boven):
Stroom: 82 kWh
Gas: 9m3
Water: 3m3
De eerste week van augustus waren we nog thuis (tot 8 augustus).
De enige apparaten die ik aan heb laten staan zijn: glasvezelmodem, router, Synology DS214 nas, diepvries (6 laden A++), koelkast (A++). Van de rest heb ik de stekker eruit getrokken, ook van de CV-ketel en ventilatiebox (doe overigens net nieuw is).
Ik heb mijn twijfels of dit wel een redelijk verbruik is van 30 dagen waarvan 21 niet thuis. Zijn er mensen die hier iets over kunnen zeggen?
Ik heb veel apparaten uitgezet tijdens de vakantie in de hoop dat er zo veel mogelijk energie bespaart wordt:
Mijn verbuik vanaf 1 augustus tot nu is (afgerond naar boven):
Stroom: 82 kWh
Gas: 9m3
Water: 3m3
De eerste week van augustus waren we nog thuis (tot 8 augustus).
De enige apparaten die ik aan heb laten staan zijn: glasvezelmodem, router, Synology DS214 nas, diepvries (6 laden A++), koelkast (A++). Van de rest heb ik de stekker eruit getrokken, ook van de CV-ketel en ventilatiebox (doe overigens net nieuw is).
Ik heb mijn twijfels of dit wel een redelijk verbruik is van 30 dagen waarvan 21 niet thuis. Zijn er mensen die hier iets over kunnen zeggen?
Ik vind het gasverbruik aan de hoge kant. Mijn kook-/en tapwaterverbruik met gas ligt op =<100 kuub per maand. 82kWh over 9 dagen is 9,1 per dag. Dat kan vast wat lager. Ik zat op 8,11 over de periode januari 2013 tot en met november 2013. Met uitschieters van onder de 8 (6,58 als laagste) over juli 2013 gemiddeld per dag.
Dat zal te verklaren zijn door:
• nas (waarom in de vakantie aan, inclusief modem)?
• diepvrieskist
Terwijl wij uit hebben 's nachts (via uitknop op de stroomslof):
• modem, firewall, ap
• mediabox, tv, htc, dect telefoon
Met voldoende zon/temp, in de zonneboiler:
• cv
In de afgelopen vakantie uit gehad extra:
• alle aardlekautomaten, behalve die ene van de zb en rookdetectors
•
Eengezinstussenwoning (eind 2004), 2 woonlagen, 2/3 slaapkamers, woonkamer met open keuken
Label A, Agpo Econpact HR-107 combiketel met AquaSol 3 zonneboiler (97 liter). AEG 7 kg condensdroger Label B, AEG 7 kg wasmachine, Label A+++-10%, Electrolux upside down koel-/vriescombinatie (374kWh/jaar).
Twee volwassenen, twee kinderen (5 en 7).
Sinds enkele weken een vaatwasser uit het jaar '94 of zo.
Dat zal te verklaren zijn door:
• nas (waarom in de vakantie aan, inclusief modem)?
• diepvrieskist
Terwijl wij uit hebben 's nachts (via uitknop op de stroomslof):
• modem, firewall, ap
• mediabox, tv, htc, dect telefoon
Met voldoende zon/temp, in de zonneboiler:
• cv
In de afgelopen vakantie uit gehad extra:
• alle aardlekautomaten, behalve die ene van de zb en rookdetectors
•
Eengezinstussenwoning (eind 2004), 2 woonlagen, 2/3 slaapkamers, woonkamer met open keuken
Label A, Agpo Econpact HR-107 combiketel met AquaSol 3 zonneboiler (97 liter). AEG 7 kg condensdroger Label B, AEG 7 kg wasmachine, Label A+++-10%, Electrolux upside down koel-/vriescombinatie (374kWh/jaar).
Twee volwassenen, twee kinderen (5 en 7).
Sinds enkele weken een vaatwasser uit het jaar '94 of zo.
[ Voor 24% gewijzigd door PcDealer op 30-08-2014 12:56 ]
Hier 1 persoonshuishouden, oud rijtjes woning zonder spouwmuur. Wel overal nieuwe kozijnen met hr++ en nieuwe CV ketel (2012) en geen tapwater standby en cv gaat bij niet thuis op 17C en bij thuis automatisch naar 19C en naar behoefte in de winter wat hoger.
Electra verbruik zit ik op gemiddeld 3 persoonshuishouden maar dat komt grotendeels door mijn 700Liter aquarium.
Huidig verbruik 2014: 2671, verwacht 3708. In de periode van april tm juni een piek van 17.5KWh per dag heb gehad maar dat zal wel door de airco's komen die in de warme periode hebben gedraaid (alleen wanneer ik thuis was natuurlijk). Normaal zit ik op ongeveer 7.8KWh gemiddeld per dag.
En dat vind ik tov gemiddeld van 6.8KWh van vorig jaar nog aardig netjes. Mede omdat ik van een 180liter aquarium naar 700 ben gegaan. Maar wil het toch wel terug proberen te brengen. Mede wat meer standby verbruik te gaan killen. Standby stroom verbruiker van een decoder gaat het huis uit. Laptop lader en chromecast wil ik automatisch laten schakelen (alleen aan bij thuis). Dect telefoon laders/basis gaan ook eruit dus omdat ik Voip nummer nu alleen nog maar doorgeschakeld laat staan.
Al met al wel standby te besparen maar echt schokkend is het niet.
Op moment van type gaat er continu 0.4KWh door het net
Gas verbruik is dit jaar wel erg laag (tot nu toe) 2013 totaal: 623M3 en 2014 tm vandaag: 237
Electra verbruik zit ik op gemiddeld 3 persoonshuishouden maar dat komt grotendeels door mijn 700Liter aquarium.
Huidig verbruik 2014: 2671, verwacht 3708. In de periode van april tm juni een piek van 17.5KWh per dag heb gehad maar dat zal wel door de airco's komen die in de warme periode hebben gedraaid (alleen wanneer ik thuis was natuurlijk). Normaal zit ik op ongeveer 7.8KWh gemiddeld per dag.
En dat vind ik tov gemiddeld van 6.8KWh van vorig jaar nog aardig netjes. Mede omdat ik van een 180liter aquarium naar 700 ben gegaan. Maar wil het toch wel terug proberen te brengen. Mede wat meer standby verbruik te gaan killen. Standby stroom verbruiker van een decoder gaat het huis uit. Laptop lader en chromecast wil ik automatisch laten schakelen (alleen aan bij thuis). Dect telefoon laders/basis gaan ook eruit dus omdat ik Voip nummer nu alleen nog maar doorgeschakeld laat staan.
Al met al wel standby te besparen maar echt schokkend is het niet.
Op moment van type gaat er continu 0.4KWh door het net
Gas verbruik is dit jaar wel erg laag (tot nu toe) 2013 totaal: 623M3 en 2014 tm vandaag: 237
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik heb de tv, reciever, switch, settopbox 's nachts op standbye staan. 2 smarpthones liggen 's nachts aan de lader. De nas staat altijd aan, deze verbuikt 22,50 watt = 192 kWh per jaar bij actieve schijven.
Nas: 22,50 watt = 193kWh per jaar bij actieve schijven (hij staat praktischaltijd aan).
Diepvries: 211kWh per jaar.
Panasonic plasma: standby 0.30 watt, aan 238 watt gemiddeld. We kijken 4 uur per dag ongeveer 2 kWh per jaar standbye en 345 kWh per jaar in aan modus.
Reciever staat ook 4 uur per dag aan ongeveer, maar hoe ik daar stroom verbuik van bereken weet ik niet: http://usa.yamaha.com/pro...mps/rx/rx-v1900_black__u/
Settopbox staat ook 4 uur per dag aan: 12 kWh per jaar.
Per jaar ben ik 4 weken buitenhuis ongeveer, dit heb ik even buiten beschouwing gelaten.
Het gasverbruik ben ik ook nog steeds niet achter waar het van komt.
Ik heb een Daalderop CV met 50 liter boiler, deze is 9 jaar oud. We zijn met zijn 2'en en douchen om de dag 8-12 minuten, in bad gaan doen we doen bijna niet. Koken gaat op de inductiekookplaat en die gebruikt geen gas, of het ergens in de ketel zit? Verwarming staat in de wintermaanden op 19 graden.
De boiler heb ik eens uitgezet, maar dan krijg je geen warm water (meende dat de cv die ook realtime kan verwarmen) en boiler alleen voor bad is.
Nas: 22,50 watt = 193kWh per jaar bij actieve schijven (hij staat praktischaltijd aan).
Diepvries: 211kWh per jaar.
Panasonic plasma: standby 0.30 watt, aan 238 watt gemiddeld. We kijken 4 uur per dag ongeveer 2 kWh per jaar standbye en 345 kWh per jaar in aan modus.
Reciever staat ook 4 uur per dag aan ongeveer, maar hoe ik daar stroom verbuik van bereken weet ik niet: http://usa.yamaha.com/pro...mps/rx/rx-v1900_black__u/
Settopbox staat ook 4 uur per dag aan: 12 kWh per jaar.
Per jaar ben ik 4 weken buitenhuis ongeveer, dit heb ik even buiten beschouwing gelaten.
Het gasverbruik ben ik ook nog steeds niet achter waar het van komt.
Ik heb een Daalderop CV met 50 liter boiler, deze is 9 jaar oud. We zijn met zijn 2'en en douchen om de dag 8-12 minuten, in bad gaan doen we doen bijna niet. Koken gaat op de inductiekookplaat en die gebruikt geen gas, of het ergens in de ketel zit? Verwarming staat in de wintermaanden op 19 graden.
De boiler heb ik eens uitgezet, maar dan krijg je geen warm water (meende dat de cv die ook realtime kan verwarmen) en boiler alleen voor bad is.
En welke Daalderop?• Power Consumption
[Other models] ................................................................... 500 W
• Standby Power Consumption
[General model] (AC 240 V, 50 Hz) ...................... 0.33 W or less
http://download.yamaha.co....yamaha.com&asset_id=7764
http://www.ithodaalderop.nl/producten/cv-ketels
[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 30-08-2014 13:24 ]
Bij een Daalderop Combifort zit op het bedieningspaneel een druktoets om de boiler uit te zetten. Dat moet je zeker doen als je langer weg bent, anders wordt er continu 50 liter water op een temperatuur van 60 graden C gehouden.
A'dam PVOutput
@PcDealer, 500 Watt voor de reciever? Allemachtig! Bij 4 uur kijken is dat 730 kWh per jaar! Jeetje zeg! Verbruiken deze nu altijd veel of heb ik een uitzonderlijk model die juist weer veel verbruikt?
@ericplan, ik zet de boiler altijd uit als ik langer dan 2 dagen weg ben. Iets staat me bij dat je de temperatuur kan instellen op 60, 70 en 90 graden? Weet jij zo hoe je dat ook alweer kan doen? Misschien staat deze wel op 90 graden...
@ericplan, ik zet de boiler altijd uit als ik langer dan 2 dagen weg ben. Iets staat me bij dat je de temperatuur kan instellen op 60, 70 en 90 graden? Weet jij zo hoe je dat ook alweer kan doen? Misschien staat deze wel op 90 graden...
Er zijn verschillende Energieverbruiksmanagers online. Echter zoek ik een template site welke ik zelf kan hosten zonder dat ik mijn data aan een derde hoef te geven. Weet iemand of ik dat ergens kan vinden? Is dat geschreven? OpenSource misschien?
Ik heb gezocht maar weet niet goed met welke zoekwoorden.
Hoor het graag
Ik heb gezocht maar weet niet goed met welke zoekwoorden.
Hoor het graag
Receivers staan er bekend om om veel te verbruiken, ook idle. Jouw standy is goed. Onkyo heeft bijvoorbeeld "Hybrid Standby with HDMI Passthrough and Network Connectivity" waardoor het wel signaal kan doorsluizen, maar niet de bijbehorende xxx Watt verbruik aanwezig is.Binnetie schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 13:31:
@PcDealer, 500 Watt voor de reciever? Allemachtig! Bij 4 uur kijken is dat 730 kWh per jaar! Jeetje zeg! Verbruiken deze nu altijd veel of heb ik een uitzonderlijk model die juist weer veel verbruikt?
Ik weet niet wat mijn pricewatch: Samsung HT-C420 gebruikt aan, maar ik gebruik het alleen bij het afspelen van dvd's en soms vaak bij films. Jij hebt je receiver eigenlijk altijd tegelijk met de tv aan? Ook wanneer je het feitelijk niet gebruikt?
Uuh, ik denk niet dat een receiver continu 500 watt slurpt....Binnetie schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 13:31:
Maar 50-80 W is niet ongewoon als ik het goed heb.GioStyle schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:26:
[...]
Uuh, ik denk niet dat een receiver continu 500 watt slurpt....
Mijn Onkyo 5.1 doet 40W ongeacht volume. Alleen als je hem echt heel hard zet gaat hij meer verbruiken.