Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:37
fabstar81 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:40:
Mindergas:
169,63 m3
0,34 m3/graaddag

tussenhuis uit '76, 2 personen, wordt alleen gestookt op de benedenverdieping woonkamer.

probeer drastisch het energieverbruik te minimaliseren, maar dat is zo gemakkelijk nog niet...
Precies, maar wel nette waarden vind ik. Wat is er zoal aan jullie huis gedaan om tot zulke besparingen/verbruiken te komen? Modern HR++ glas overal en bijv. ook spouwmuurisolatie of nog out-of-the-box zoals het gebouwd is en naderhand niets aan gedaan?
fabstar81 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 09:25:
even checken, maar een nachtverbruik (23:00-08:00) van 3kWh met 2 ovenklokjes, 2 telefoonopladers, versterker (niet bekend watt) + tv (0,5watt) op standby, quooker, wekkerradio, vaatwasser (4 watt standby), modem, switch, router, tv slaapkamer (onbekend) en dvd-speler (onbekend) op standby. koelkast, 2 vriezers en ketel en laptop a 40 watt.

is dat veel? :+
hm ik zie dat je alweer een aantal reacties erna hebt geplaatst, hieronder mijn reactie op enkel de quote hierboven (geen zin om alles weer aan te passen) :9

Ja opzich wel aardig wat(t), maar wat denk je van die apparaten die eigenlijk best uit kunnen, echt uit. Bijv. de versterker (~20W geschat?), tv's, DVD speler (10W ofzo), laptop (idd, huh 40W?, staat ie altijd op full load oid?). Telefoonopladers verbruiken zowat niets, een gem. wekkerradio doet 2-4W ofzo.

Modem/switch/router zet ik ook niet snel uit, al kan je natuurlijk overwegen om alles uit te zetten buitenom het apparaat voor de huistelefoon, zodat je die nog kunt gebruiken als er iets is. Stel het zijn losse apparaten, dan zou je switch en router uit kunnen zetten (mits je natuurlijk geen inet snachts nodig hebt) via een eco modus of gewoon zo'n timerschakelaar. Een Experiabox bijv. doet ongeveer 10W (WiFi aan/uit via de eco-modus is maar 1,5W oid), een 8 poort switch doet ook iets van 4-8W ofzo, ligt eraan welke poorten actief zijn. Ben wel benieuwd wat je koelkast en vriezers doen, misschien is daar nog de meeste winst te halen in sluipverbruik als je kijkt per apparaat, alleen vervang je die natuurlijk niet zo maar ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
goed om te horen dat mijn gas nog netjes is. op het moment kan ik het niet erg vergelijken met anderen, behalve met mijzelf. ik meet echter pas vanaf 1-1-14 dagelijks dus het vergelijk is altijd gemeten per periode dit jaar versus een geschat verbruik vorig jaar. ik ga proberen dit jaar op 1000m3 uit te komen. dat is mijn doel, geen idee of het realistisch is.

overigens zie ik in de grafieken vanaf 2010 (waarin we in huis zijn gaan wonen) dat we elk jaar meer zijn gaan verstoken. vandaar dat ik dit jaar ben gaan meten.

qua isolatie hebben we overal HR++(?) in kunststof kozijn over hele huis. we hebben een 5 meter brede schuifpui die erg veel kou afgeeft, dus proberen op de koude dagen te letten dat we de vitrage dicht doen. verder in de gang een gordijn voor de deur. een nieuwe radiator in de gang om warmtebrug te creeeren zodat kou uit de kruipruimte en voordeur niet meer woonkamer binnentreedt.
kruipruimteisolatie van 7cm.
spouwmuurisolatie heeft bij ons niet veel zin aangezien we naast de schuifpui hooguit 2x0,5m breedte muurtjes over hebben. zit nog wel te denken aan radiatorfolie. maar dat vind ik er niet uitzien...

inmiddels zit ik inderdaad al op 1kWh per nacht aan standby. 2e router en switch kunnen inderdaad ook uit snachts al verwacht ik daarop niet al teveel besparing aangezien de switch iig al zo een greenlink ding is, dat zal ik verder gaan automatiseren met zwave modules, komt nog. even sparen :)

witgoed is behalve de droger (5 jaar oud) allemaal Siemens en AEG A++(+) van 3 jaar oud. daarop is dus echt niets meer te besparen. hooguit als de droger kapot gaat warmtepompdroger.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Aardwolf
Hm al stukken beter dan die 1kWh. :9
Mgoed, wat jullie allemaal hebben in je huis wat betreft isolatie verklaard die waarde dan ook wel. Denk dat 1000m3 voor jou nog wel haalbaar is of in elk geval dicht bij in de buurt.

@ besparing, tja wellicht inderdaad dan niet zo veel. Al is zeg 15W over een heel jaar toch weer 30 euries, klinkt niet veel... dat weet ik, mja alle beetjes helpen.

Ik ga nog eens bij Conrad kijken naar zo'n analoge timer, kost geen drol zeg ik vanmiddag (3-4 euro). Ik dacht dat die altijd 30 euro kostten ofzo. :9 In dat geval kan ik nog eens proberen of het wat uitmaakt als ik de keukenboiler 's nachts uitlaat en of dat ie juist 's morgens onnodig veel verbruikt omdat ie weer moet opwarmen.

• fabstar81
ik zit kwa verwarming gebruik continue onder het gemiddelde van een vergelijkbaar huishouden. echter, op mindergas.nl sta ik op plaats 10. dus kan nog wat te winnen zijn. mijn besparing zit echter denk ik in minder stoken, en minder electra verbruiken.

voor 30 euro heb je er een die zwave geschikt is, dus nog verder te automatiseren. ik ben druk bezig om alles met zwave modules uit te rusten om energieverbruik per apparaat in de gaten te houden en te schakelen op condities.

duurt alleen ff, 30 euro per stuk :+ en behalve simpele schakeling en energieverbruik verder geen toegevoegde waarde (anders dan gadget)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vandaag eens gemeten aan de mechanische ventilatie zolder een CMLe van Stork Air (bj 2003) met perilex aansluiting en 3 standen schakelaar in de keuken.

Laag (1) 6,4 Watt
-----
Midden (2) 10,9
16,7
23,5
30,8
-------
22,7
30,9
Hoog (3) 42,3
54,6

De midden en hoog stand zijn met dipswitches in te stellen dus deze waarden ook maar gemeten.
Op de interwebs kom je wat horror verhalen tegen over het verbruik maar de tvt voor een stiller exemplaar duurt mij wat lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

bouwfraude schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:59:
Vandaag eens gemeten aan de mechanische ventilatie zolder een CMLe van Stork Air (bj 2003) met perilex aansluiting en 3 standen schakelaar in de keuken.
...
Op de interwebs kom je wat horror verhalen tegen over het verbruik maar de tvt voor een stiller exemplaar duurt mij wat lang.
De CMLe is al een zuinige gelijkstroom exemplaar, dus heel veel zuiniger zal je niet lukken. Ik ben van een oude Rucon MVS-7 ventilator naar een gelijkstroom exemplaar van Itho gegaan. Deze was zeker de helft zuiniger, dus dat scheelt op jaarbasis nogal wat kW-uren.
Hoe heb je het vermogen trouwens gemeten?

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 14-02-2014 12:28 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
fabstar81 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:53:
ik zit kwa verwarming gebruik continue onder het gemiddelde van een vergelijkbaar huishouden. echter, op mindergas.nl sta ik op plaats 10. dus kan nog wat te winnen zijn. mijn besparing zit echter denk ik in minder stoken, en minder electra verbruiken.
Kan wel ja, maar je comfort mag je ook wel houden van mij. Besparen is leuk als het makkelijk kan en je er toch weinig aan verliest, maar hele dagen in de kou zitten ga ik niet aan beginnen. Wel lekker zuinig, dat wel... :9

Hier komen we van plaats 17 en staan we nu op 15, nu ik de kruipruimte voor 75% af heb met isoleren, welke oorspronkelijk nog ongeïsoleerd was en nu naar Rd= ±4. Ook alle aanvoer/retour CV leidingen in kasten en onverwarmde ruimten heb ik inmiddels voorzien van minimaal 1 of 2 lagen buisisolatie. Ik hoop dat ie nog 1 of 2 plekken zakt als alles af is. Je kan namelijk niet zien aan die plekken of je verbruik 1650 is geweest of 1749 als je op plek 17 staat.

Daarna maar eens serieus kijken naar de verwarmingsschema's. Mijn moeder is nog van de oude stempel waarbij ze denkt dat je de verwarming beter niet lager kunt zetten als je een halve dag er niet bent... nou en dat is enkele dagen per week zo. Lijkt mij reinste energieverspilling. Veel meer kunnen we niet doen, geen budget voor... en een magere MAF (M ipv W, M=mother). :9

Het hielp ook al niet al te hard dat de woonkamer in januari werd verbouwd en de mensen die het uitvoerden mijn moeder gingen overtuigen dat een heleboel ideeën bullshit was. Bijvoorbeeld dat radiatorfolie slechts 5 euro per jaar bespaart. Ik kon natuurlijk praten wat ik wou, maar de folie is verdwenen hoor. Zelfde als het naïsoleren van de erker, welke een zwevende betonplaat heeft naar buiten toe. Men ging dat ding afgieten voor het legger van een stukje PVC vloer... ik zei nog, doe er nou wat tussen... hak die steen eruit, doe er een plaatje hardschuim tussen en dan aangieten. Van buiten gaat het zo moeilijk en ziet het er vooral kont uit als je er een dikke PIR plaat onderbouwt. Maar nee... ook dat feestje ging niet door.

Nieuwe gordijnen moesten er ook komen. Ze kwamen met het idee van Inbetweens. Je raadt het al, natuurlijk over de verwarming. Ook dat zou maar 5 euro aan gas per jaar kosten, omdat de Inbetween zo "open" is. En dan nog een verlenging van de vensterbanken. Hoppa nieuwe plaat erop, lekker tot ruim over de verwarming laten hangen... Ja wtf, ik had wel zo iets van waar zijn we nu mee bezig, mja het is anderzijds niet mijn huis en ik kon praten wat ik wou, dus ik heb het er maar bij gelaten. Vind het vooral gemiste kansen, omdat het geen reet kost en nu relatief makkelijk kon.

Wat denken jullie, zou het verschil meer dan 10 euro per jaar zijn geweest of hebben die uitvoerenden het toch meer bij het rechte eind en ben ik te perfectionistisch? :X

[ Voor 34% gewijzigd door Aardwolf op 14-02-2014 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
fabstar81 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 11:48:
pfff, zie nu waarom ik nog steeds op de één na hoogste energieverbruiker ben bij energiemanager-online. zaterdag 12,57 kWh verbruikt. Wel dagje geweest met 3 wassen waarvan 2 in de droger, half uurtje gestofzuigd, lekker series gekeken 's avonds (lees: AV-apparatuur en server a 100watt).

is dit normaal? ziet iedereen zo een piek? op een gemiddelde doordeweekse dag+nacht lijk ik ongeveer tussen de 7 en 9 kWh te verbruiken. als dit niet normaal is, dan gaan we gezellig op de bank tv kijken maar afschaffen :+

toch benieuwd overigens hoe ik dan in hemelsnaam aan 4200 kWh per jaar kom...maar dat terzijde.

wel leuk om het effect van de pompschakelaar te zien, geinstalleerd op 21-1:
[afbeelding]

lijkt +/- 3kWh per dag te schelen. even terugrekenen. pomp deed op stand 3 geloof ik 75 watt continu.
24 uur * 75 watt = 1800Wh. En staat ongeveer 16 uur per dag uit nu (geschat). En als hij aan staat staat ie op standje 1 a 35 watt (uit mijn hoofd).

o ja, en server a 100 watt ook uitgezet en vervangen door laptop a 40 watt.

dan kom ik ongeveer wel aan 3 kWh per dag. best veel al zeg ik het zelf...
Bij ons vier persoonshuishouden verbruiken we met drukke wasdagen ook wel 10kWh.

Ons verbruik is teruggegaan van 2900 kWh naar 2200 door een paar wijziginen.
Wat een grote verbuiker bleek was de harddisk DVD recorder van sony. Mooi apparaat maar stond in de stand by 20-30Watt te verspillen.
Ook de centrale afzuiging hebben we vervangen door een zuiniger model.
Verder wat led verlichting en de AV achter een fysieke knop.

Natuurlijk ook de kinderen opvoeden (drillen) en af en toe eens naar de ferraris meter laten kijken. Afwasmachine aan of afwasmachine uit met een zonnetje op je PV :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gas gaat wel lekker hier, zal best een stukje schelen op de eindrekening :)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/f194dc4059ee32bd35cfb7ad1ec13b42.jpg

:9

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:08

ericplan

5180 Wp PV

Soortgelijke ervaringen hier, gasverbruik ca 50 % lager dan afgelopen jaar. Met dank aan de benedenbuurman. Ook vandaag is de CV niet aan geweest en de kamer is 18 graden.

Zie de koppen in de Telegraaf alweer voor me: "Gasbedrijven op rand faillissement door slechte winter." "Gasterra verhoogt gasprijs om inkomstenverlies te compenseren."

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ericplan schreef op zondag 16 februari 2014 @ 21:58:
Soortgelijke ervaringen hier, gasverbruik ca 50 % lager dan afgelopen jaar. Met dank aan de benedenbuurman. Ook vandaag is de CV niet aan geweest en de kamer is 18 graden.

Zie de koppen in de Telegraaf alweer voor me: "Gasbedrijven op rand faillissement door slechte winter." "Gasterra verhoogt gasprijs om inkomstenverlies te compenseren."
Ja zoiets zal het wel worden inderdaad, gebeten door de kat of de hond, gebeten word je. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ja, dat je minder verbruikt dan vorig jaar is niet zo heel moeilijk.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:51

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

PcDealer schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:50:
Dit soort opmerkingen snap ik nou nooit zo. Een besparing is een besparing. Of het nu komt door een hele zachte winter of omdat je de ketel getweaked hebt of niet. Wat voor toegevoegde waarde heeft het om met je lul op tafel te rammen en te zeggen 'ja maar dat is niet zo moeilijk'

Lekker boeiend?

Nofi verder persoonlijk naar jou toe hoor maar ik wordt er zo moe van dat mensen altijd de alfa moeten uithangen. Ik heb gisteren ook 84% op een dag bespaard tov vorig jaar. En dat kwam omdat de CV alleen in de ochtend heel even aangeweest is en verder de zon het werk gedaan heeft. En tóch vind ik het fijn dat ik die 84% bespaard heb, wetende dat vorig jaar de parameters anders waren.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
PcDealer schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:50:
OK, wat minder verbruik...maar dat die gast 60+% minder bespaard over heel jaar vind ik meer dan netjes en kan niet aan de "zachte winter" liggen. daar is meer aan de hand _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

fabstar81 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:03:
[...]
OK, wat minder verbruik...maar dat die gast 60+% minder bespaard over heel jaar vind ik meer dan netjes en kan niet aan de "zachte winter" liggen. daar is meer aan de hand _/-\o_
Volgens mij had Rol-co een houtkachel. Ik heb een stokende benedenbuurman, waardoor de vloer 20+ is (als hij thuis is). Maar het zijn flinke verschillen met vorig jaar. Ik heb overigens de periode vanaf 1 november genomen, voor die tijd heeft de verwarming niet aan gestaan.
Ik heb bovendien m'n stookregime aangepast. Ik ben er van overtuigd dat m'n Honeywell Round Modulation ook voor een deel van de besparing verantwoordelijk is. We stoken veel bewuster.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XFSpMCgFwTeRINI1wPbYPZ1E/full.png

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wel apart om te zien wat het dus voor verschil maakt als je niet dagelijks monitort...

Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/850/2939.png
Afbeeldingslocatie: http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/691/fg67.png

scheelt dus maar 3,9% resp. 10% over dezelfde periode van jullie. de 10% is puur op geschat gebruik van mindergas.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Notna schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:53:
[...]

Dit soort opmerkingen snap ik nou nooit zo. Een besparing is een besparing. Of het nu komt door een hele zachte winter of omdat je de ketel getweaked hebt of niet.
Nou, ik vind het wel een verschil of het door geluk komt dat je hebt bespaard, of door goed denkwerk.
En tóch vind ik het fijn dat ik die 84% bespaard heb, wetende dat vorig jaar de parameters anders waren.
Dus kun je niet vergelijken en heb je er weinig aan voor de toekomst. Tenzij je met graaddagen rekent.
fabstar81 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:03:
[...]

OK, wat minder verbruik...maar dat die gast 60+% bespaart over heel jaar vind ik meer dan netjes en kan niet aan de "zachte winter" liggen. daar is meer aan de hand _/-\o_
Waar staat dat in zijn post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nou, nou wat een vriendelijkheid. Het zijn meerdere factoren namelijk

1) zachter weer, al durf ik niet te zeggen hoeveel dat scheelt, 3 graden of -3 stookt misschien wel het zelfde.
2) Een nieuwe HR ketel opgehangen vanaf oktober, die dus (zover ik kan zien) flink bespaart op tapwater.
3) Een pelletkachel in de woonkamer waar ik smorgen's mijn nachtverlaging mee opstook en avonds voor de gezelligheid een vuurtje.

Al met al geeft de 60% minder, de HR is ook aangepast in min/max temp, boiler uit, scherpe tijden.

Edit:
Wel met zijn 5e in huis en altijd iemand thuis dus overdag geen verlagingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 17-02-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best knap die besparing, alhoewel ik bij gasverbruik, het invullen en bijhouden op dat soort sites het misleidend vind als er daarbij een houtkachel wordt gebruikt.
Zelf brand ik ook regelmatig bio-ethanol om het gasverbruik een beetje te drukken. Maar als je geen alternatief hebt is het een stuk lastiger om zoveel minder gas te verbruiken met hetzelfde comfort (er vanuit gaande dat je al de cv tuning hebt toegepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daar heb je wel een punt, maar stel dat je dat wel kan invullen of een vinkje zetten bijvoorbeeld dan zit je nog met de vraag hoeveel/vaak.
Ik vul hem ook niet in om te vergelijken met anderen al heb ik er wel 2 maar meer voor mezelf.

Vorig jaar was 1280 m3 en de schatting van mindergas is nu 582 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
de besparing is knap. ik zit inderdaad met alleen jaarstanden van de jaren 2010, 2011 en 2012 en 2013. Vanaf 2014 dagelijks gaan meten. De jaren 2010-2013 zie ik in de jaarstanden elke keer een verhoging. het is zeer moeilijk om te besparen.

OK, vergeleken met de jaarstanden van vorige jaren en de dagelijkse standen dit jaar lijk ik elke dag onder het gemiddelde van de vorige jaren te zitten, maar verder dan 5% kom ik niet.

denk dat ik toch maar minder ga douchen dan. verlaging CV temperatuur heb ik ook niet al te hoge verwachtingen van, maar alle beetjes helpen.

v.w.b. energie is het makkelijker. er zijn veel dingen die geen comfort opleveren maar wel veel stroom verbruiken. dingen zijn ook makkelijker te vervangen door zuinigere exemplaren. voor gas is dit moeilijker, behalve dan de dure isolatiemaatregelen die je kan nemen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

fabstar81 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:15:
de besparing is knap. ik zit inderdaad met alleen jaarstanden van de jaren 2010, 2011 en 2012 en 2013. Vanaf 2014 dagelijks gaan meten. De jaren 2010-2013 zie ik in de jaarstanden elke keer een verhoging. het is zeer moeilijk om te besparen.

OK, vergeleken met de jaarstanden van vorige jaren en de dagelijkse standen dit jaar lijk ik elke dag onder het gemiddelde van de vorige jaren te zitten, maar verder dan 5% kom ik niet.

denk dat ik toch maar minder ga douchen dan. verlaging CV temperatuur heb ik ook niet al te hoge verwachtingen van, maar alle beetjes helpen.

v.w.b. energie is het makkelijker. er zijn veel dingen die geen comfort opleveren maar wel veel stroom verbruiken. dingen zijn ook makkelijker te vervangen door zuinigere exemplaren. voor gas is dit moeilijker, behalve dan de dure isolatiemaatregelen die je kan nemen.
Besparen is lastig. Het begint met bewustwording. Dat doe je met meterstanden opschrijven. Ik heb niet de indruk dat ik met m'n handmatige thermostaat veel comfort inlever. Maar ik denk wel dat ik slimmer ben dan de thermostaat. En dat ik daarmee gas bespaar. Mijn jaarverbruik in 2013 was 1100 m3. Daarvoor was het met klokthermostaat meestal rond de 1500 m3. Nu zou ik volgens Mindergas op 513 m3 uitkomen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
maar even serieus...een f*cking halvering? dat is zonder alternatieve warmtebronnen toch niet mogelijk?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

fabstar81 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:00:
maar even serieus...een f*cking halvering? dat is zonder alternatieve warmtebronnen toch niet mogelijk?
Wij hebben sinds augustus een nieuwe benedenbuurman. Daardoor is de vloer in onze woonkeuken regelmatig 20+. Als je dat een alternatieve warmtebron wil noemen :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

fabstar81 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:00:
Vorig jaar (26-10 tot 26-10) 1556 m³ gas verbruikt. Prognose dit jaar is is 665 m³. Reden: zachte winter en HR ++ ramen en kozijnen ipv enkel glas :')

Graaddagverbruik is van 0,51 naar 0,28 gegaan

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 18-02-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hmm...wat een rothuis hebben wij dan.

HR+(+?) glas overal, kunststof kozijnen
onbedoelde vloerisolatie (laminaat op plavuizen)
goed luchten

maar als enige maatregelen afgelopen jaar kruipruimte isolatie gedaan. maar in dat jaar nou niet bijzonder verschil naar beneden gemerkt.

Sterker nog, in november 2012 hebben we dat gedaan, en 2013 is hoger uitgevallen :( 1287 versus 1322.

wel 0,33m3 per graaddag versus 0,32m3 per graaddag...poe poe, 0,01m3 per graaddag verschil. als ik al betrouwbaar de 2 jaarstanden mag vergelijken waarin ik alleen maar 1 keer per jaar in 2012 en 2013 heb gemeten.

prognose 2014 1102m3 ;(

[ Voor 38% gewijzigd door fabstar81 op 18-02-2014 14:53 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:17
Tja... goed luchten: als je die HR++ ramen open laat staan helpt het natuurlijk niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
goed geluchte lucht warmt sneller en efficienter op! :D

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Notna schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:35:
[...]

Vorig jaar (26-10 tot 26-10) 1556 m³ gas verbruikt. Prognose dit jaar is is 665 m³. Reden: zachte winter en HR ++ ramen en kozijnen ipv enkel glas :')

Graaddagverbruik is van 0,51 naar 0,28 gegaan
Echt super mooi zulke waarden. Lijkt me serieus best een kick als je dat ziet na een investering. Naast dat het sowieso ook wel wat in comfort moet doen lijkt mij.
Merkte je eigenlijk ook gewoon in de omgeving een veel geleidelijker omgeving nadat er beter glas e.d. in gezet was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

marcel87 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:20:
[...]

Echt super mooi zulke waarden. Lijkt me serieus best een kick als je dat ziet na een investering. Naast dat het sowieso ook wel wat in comfort moet doen lijkt mij.
Merkte je eigenlijk ook gewoon in de omgeving een veel geleidelijker omgeving nadat er beter glas e.d. in gezet was?
:9

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Gas_Okt_Jan_2014.png

En ja het is een zachte winter en ja ik heb nieuwe ramen gekregen wat al een hoop scheelt. So sue me, ik ben vooral blij dat ik een groot gedeelte van mijn maandelijkse kosten weer terug ga krijgen (en de NUON denk ik niet :P )

Volgend jaar weer nieuwe kansen met een lekkere koude winter :+

Om je vragen te beantwoorden: Ja; je merkt het vooral als je op de bank naast het raam zit. Voorheen was de koudte straling vanaf de ramen gewoon gigantisch, nog afgezien van de condens die er altijd opstond en de schimmel die er bij was wegens het niet kunnen ventileren. Ik voel nu ook gewoon de warmte van de radiatoren ipv een koudte stroom vanaf de ramen :P (of de tocht :X) En ja, elke keer als ik mijn ramen (vooral in de zomer) gewoon open kàn doen heb ik een glimlach op mijn gezicht :P

Overige waarden:

Elec:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Elec_Okt_Jan_2014.png

Water:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Water_Okt_Jan_2014.png

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 28-02-2014 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
1-persoons huishouden, rijtjeshuis.
PV overschot opmaken, nog 300 kWh over voor de jaarafrekening in mei van gas en elektro.
Flink zuiniger gestookt met de HR CV, door stooktemp. verlaging, het elektrisch kacheltje (veel) meer te laten draaien, wat dagen afwezig en milde winter. 16,5 C / 17 C is te doen in huis... (met een trui aan) O-)

Nog te doen in 2014/2015:
L/W warmtepomp ter vervanging CV en tapwater, 2 zonnepanelen uitbreiding volgende week,
HR++ ipv enkelglas bovenverdieping, wtw ventilatie met eventueel een aanzuig via de bodem.

Al gedaan in 2013: 12 panelen op zuid, douche wtw, zolder isolatie, dichtpurren tochtgaten ramen bovenverdieping (zonder vensterbank zag ik de buitenmuur!), inductiekookplaat en quooker.
Best een beetje trots op mijn gasverbuik... :P

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/lb5fp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/1zxp203.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2014 23:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

MaandE ES G W
Januari 142,52kWh 50,453kWh 14,251m3 4,21m3
Februari 144,83kWh 46,26kWh 12,733m3 3,743m3
Totaal 2014 287,35kWh 96,713kWh 26,984m3 7,953m3

1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 23:15:
1-persoons huishouden, rijtjeshuis.
PV overschot opmaken, nog 300 kWh over voor de jaarafrekening in mei van gas en elektro.
Flink zuiniger gestookt met de HR CV, door stooktemp. verlaging, het elektrisch kacheltje (veel) meer te laten draaien, wat dagen afwezig en milde winter. 16,5 C / 17 C is te doen in huis... (met een trui aan) O-)

Nog te doen in 2014/2015:
L/W warmtepomp ter vervanging CV en tapwater, 2 zonnepanelen uitbreiding volgende week,
HR++ ipv enkelglas bovenverdieping, wtw ventilatie met eventueel een aanzuig via de bodem.

Al gedaan in 2013: 12 panelen op zuid, douche wtw, zolder isolatie, dichtpurren tochtgaten ramen bovenverdieping (zonder vensterbank zag ik de buitenmuur!), inductiekookplaat en quooker.
Best een beetje trots op mijn gasverbuik... :P

[afbeelding]

[afbeelding]
Zeker een mooie score alleen klopt die mindergas niet natuurlijk aangezien je vorig jaar geen overige ingevuld hebt. Dan komt hij hoger uit.
Desalniettemin een mooie besparing natuurlijk. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:40
januari
G: 153 m3 (0,32m3/graaddag)
E: 165 kWh
W: 4,77 m3

februari
G: 68,5 m3 (0,18m3/graaddag)
E: 140 kWh
W: 4,25 m3

Gas is nogal een verschil met januari.. Maar sinds kort zetten we als we thuis komen de thermostaat op 18,5 ipv gelijk naar 19,5 of 20 te slingeren. Gaat prima, en waarom hoger zetten zolang we het niet koud hebben? 's avons vaak wel even naar 19 / 19,5, maar overdag meestal 18,5. En februari was ook een warmere maand natuurlijk.

Appartement 56m2 bovenste woonlaag uit '88. Geen dubbelglas. A+ koel/vries. Overal LED, standbyverbruik 66 a 70W (server+UPS (~32W), ketel, magnetronklokje, wekker, beltrafo etc). Agpo HR ketel (Econpact 225c) met iSense thermostaat die 's nachts tapcomfort uitzet. CV installatie waterzijdig ingeregeld.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 01-03-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

2 onder 1 kap, bouwjaar 1996, 1 persoon

februari 2014
E verbruik: 129 kWh (waarvan 104 uit het net en 25 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 62 kWh (waarvan 37 teruggeleverd en 25 zelf verbruikt)
Gas: 79,8 m3 (0,20 m3/graaddag)
Water: 0,64 m3

Year to date (1 maart 2013 - 1 maart 2014)
E verbruik: 1639 kWh (waarvan 1125 uit het net en 514 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 1566 kWh (waarvan 1052 teruggeleverd en 514 zelf verbruikt)
Gas: 640,7 m3 (0,20 m3/graaddag)
Water: 11,23 m3

Vanaf 2009 zat ik gemiddeld rond de 800 m3 gas per jaar, maar met de zachte winter, elektrisch koken en elektrische boiler in de keuken zit ik op slechts 640,7 m3 over het afgelopen jaar :)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
DDX schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 00:06:
MaandE ES G W
Totaal 2014 287,35kWh 96,713kWh 26,984m3 7,953m3

Dat is wel heel weinig gasverbruik. Ben je nog thuis of verwarming heel erg laag? Dat je appartement uit 2010 komt helpt natuurlijk ook wel.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
2 onder 1 kap, bouwjaar 2001. in november 2011 begonnen met energiebesparing

E verbruik: van 2001 tot 2012 gemiddeld 3000kWh per jaar, hierna 0. door PV opwek 5500kWh.
(voor WP en toekomstig EV)
Water: 2001 tot heden 45m3 per jaar.
Gas: van 2001 tot 2012 gemiddeld 950m3 per jaar. Prognose MinderGas.nl voor 2014 120m3.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/aykl52.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 01-03-2014 12:42 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33

verbruik feb 2014
elec: 185kWh
gas; 70m3
water; 6m3

totaal 2014

elec; 370kWh
gas; 140m3
water 12 m3

verwarming staat op 20

Prognose gasverbruik 2014
Periode: 1 januari t/m 31 dec= 435m3 doelverbruik <400m3
Per gewogen graaddag (i) 0,18 m3/graaddag
Elektra, doelverbruik per jaar < 1.900kWh
Water, doelverbruik per jaar < 70 m3

Tussenwoning 1990, 115m2, 4 personen, geen PV, oud dubbel glas()eneco maandtarief 63 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Februari 2014

Electra: 277,8 kWh
Gas: 60,85 m3
Water: nb

Opwek pv februari

Zuid: 162,3 kWh
Noord: 20 kWh

Verwacht netto verbruik 7-2013 / 7-2014

Electra: -1000 kWh
Gas: 575 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Statistieken voor Februari
Tweepersoons huishouden. Eengezinswoning bj 2009

82m3 (58m3 voor verwarming)
140kwh verbruik
122kwh productie

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wat een winter. De CV is in heel februari 36 uur aan geweest, gedurende 7 dagen. Er is één dag bijgestookt met een elektrisch kacheltje en verder doet de benedenbuurman goed z'n best met stoken, maar dat zou ook niet voldoende zijn geweest als het buiten kouder was.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

PASware schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 12:18:
[...]

Dat is wel heel weinig gasverbruik. Ben je nog thuis of verwarming heel erg laag? Dat je appartement uit 2010 komt helpt natuurlijk ook wel.
Kachel staat hier eigenlijk nooit aan, alleen als het ver onder de 0 is buiten.
Heb het gelukkig niet zo snel koud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
DDX schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 21:21:
[...]

Kachel staat hier eigenlijk nooit aan, alleen als het ver onder de 0 is buiten.
Heb het gelukkig niet zo snel koud ;)
Echt voordeel van nieuwbouw tov mijn jaren 60 appartement.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

BenEco schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 12:36:
2 onder 1 kap, bouwjaar 2001. in november 2011 begonnen met energiebesparing

E verbruik: van 2001 tot 2012 gemiddeld 3000kWh per jaar, hierna 0.
Dat is niet 0 want je hebt apparaten die E verbruiken. Wat is je brutoverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
PcDealer schreef op zondag 02 maart 2014 @ 13:31:
[...]

Dat is niet 0 want je hebt apparaten die E verbruiken. Wat is je brutoverbruik?
Zit nu op 2500kWh per jaar. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

PASware schreef op zondag 02 maart 2014 @ 11:25:
[...]

Echt voordeel van nieuwbouw tov mijn jaren 60 appartement.
En voordeel dat ik op het zuiden zit.
Is nu binnen 19 graden terwijl m'n balkondeur open staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

BenEco schreef op zondag 02 maart 2014 @ 15:03:
[...]

Zit nu op 2500kWh per jaar. :)
Goed bezig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
verbruik mrt 2014
elec: 174kWh
gas; 26m3
water; 6m3

totaal 2014
elec; 544kWh
gas; 166m3
water 18m3

verwarming staat op 20

Per gewogen graaddag (i) 0,16 m3/graaddag

Tussenwoning 1990, 115m2, 4 personen, geen PV, oud dubbel glas()eneco maandtarief 63 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is morgen ook nog maart he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
verbruik mrt 2014
elec verbruikt: 252kWh
elec opgewekt: 341kWh
gas; 4m3
water; -m3

totaal 2014
elec verbruikt: 724kWh
elec opgewekt: 601kWh
gas; 47m3
water; gemiddeld 40m3 over een heel jaar

verwarming staat vaak op vorstbeveiliging. bijstook met elektr. kacheltje
sinds vandaag douchen op doorstroomverwarmer en douchewtw, dus gaskraan kan dicht tot de winter.

Tussenwoning 1986, 1 personen, boven enkel, beneden dubbel glas, quooker, inductiekookplaat.
essent maandtarief (nog) 60 euro

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2014 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 21-04-2014 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
... foutje

[ Voor 115% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Gaat lekker zo met die warme winter :D

http://manager.energieman...r&3v=3&3p=-5#.UzkEvfmSySp

offtopic:
Ja we hebben nog een dag te gaan in de maand maar dat zal niet voor deze link heel veel invloed hebben. Morgen de daadwerkelijke stats :P

[ Voor 28% gewijzigd door Notna op 31-03-2014 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier zitten we in maart zo'n 50% onder het gasverbruik van februari. Lekker :D Stroom 7KwH minder deze maand terwijl maart toch 3 dagen meer heeft. Zal wel te maken hebben met dat het langer licht is want volgens mij zijn onze 10 spotjes van 20W per spotje de grootste verbruiker aangezien deze 's avonds altijd aan zijn. LED-spotjes vind ik niet warm genoeg qua kleur, anders hadden we deze er wel in gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Je hebt zoveel variatie in warmte kleuren met LED, er moet toch wel een warmte te vinden zijn die je wel warm genoeg vindt? (lees richting the 2700K bijv? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat voor fitting hebben die spotjes? GU5.3 (12V, MR16 vaak) of GU10 (rechtstreeks op 230V)?

IKEA heeft voor beiden wel warme vervangers (LEDARE serie), vraag is alleen of je ze ook wilt kunnen dimmen. Dimbare 12V uitvoering hebben ze nog niet, GU10 dimbare uitvoering sinds kort wel (staat nog niet op de site). Ik noem specifiek IKEA omdat je daar voor 6 a 10 euro per lamp een vervanger kunt vinden. Lampen van merken zoals Philips zijn vaak duurder (12 a 20 euro per lamp).

200W is behoorlijk wat, en valt zeker wat op te besparen.

Kijk ook eens hier: LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II
Heb daar ook een Excel sheetje geplaatst waar je de terugverdientijd van een investering in LED-lampen kunt berekenen. Vaak blijkt het dan toch al redelijk gauw uit te kunnen, zeker als ze redelijk lang branden op een dag.

Vooral ook niet de fout maken om halogeen en LED naast elkaar te gebruiken als 'proef'. Gewoon alle spotjes in 1x vervangen, dan wen je er vanzelf aan. Zo heb ik het ook gedaan toen ik in m'n appartement trok, gelijk vanaf het begin overal LED ingeschroefd, dan weet je niet beter :)

[ Voor 110% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2014 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

oops edit ipv nieuwe rectie, dus post maar weg

[ Voor 111% gewijzigd door DDX op 01-05-2014 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
januari
E: 165 kWh
G: 153 m3 (0,32m3/graaddag)
W: 4,77 m3

februari
E: 140 kWh
G: 68,5 m3 (0,18m3/graaddag)
W: 4,25 m3

maart
E: 143kWh
G: 43,75m3 (0,13 m3/graaddag)
W: 4,47m3

Verschil in E en W februari <> maart is waarschijnlijk net 1 extra wasje/vaatwasser :p

Gebruikssituatie:
Gas: Appartement 56m2 bovenste woonlaag uit '88. Oud dubbelglas (geen HR).
Agpo HR ketel (Econpact 225c) met iSense thermostaat die 's nachts tapcomfort uitzet. CV installatie waterzijdig ingeregeld. Stoken meestal op 18,5 a 19 graden. Douchen bijna elke dag.
Elektra: A+ koel/vriescombi. Overal LED, standbyverbruik 66 a 70W (server+UPS (~32W), ketel (11W idle), magnetronklokje, wekker, beltrafo etc).
Water: Bijna dagelijks douchen, 1 a 2x in de week wasmachine, vaatwasser om de dag/twee dagen

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 01-04-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Overview%20_03_2014.png

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas

Gaat best lekker zo :P

[ Voor 44% gewijzigd door Notna op 01-04-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Electra: 114 kWh
Gas: 51 M3
Water: 7 M3

Rijtjeswoning eind jaren 80, vloer- muur- en dakisolatie, overal minimaal dubbelglas. 2 Volwassenen + 1 kat. Veel spaarlampen, iedere lamp die nu stuk gaat wordt vervangen door led indien mogelijk. Dagelijks allebei onder de douche. Vaatwasser, Warmtepompdroger (december 2013 aangeschaft) en wasmachine draaien 3 tot 4 keer per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

"Verbruik" energie maart

E: 251,3 kWh bruto
G: 48,04 m3
W: nb

Opwek pv

Z: 345,4 kWh
N: 46 kWh

Situatie:
5 personen in een vrij grote tussenwoning met 6 slaapkamers, alle gemakken voorzien zoals wasdroger, koffie automaat, beveiliging, grote koelkast en vriezer, vaatwasser, magnetron maar ook nog een enkele grootverbruiker zoals oven en plasma tv.
24/7 iemand thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
124kwh totaal verbruikt
292kwh totaal opgewekt

33m3 gas
Tweepersoonshuishouden eengezinswoning bj 2009

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:07
Mijn verbruik meet ik sinds dat we aan het klussen zijn (november 2013). Nu wonen we sinds eind januari in de woning. Dus vanaf februari is het verbruik 'normaal'. We klussen nu nog een beetje, veel schilderen dus waterverbruik met schoonmaken.

Wat me opvalt is dat dus ook meteen dat ons waterverbruik in het rode gebied zit:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/overzicht_zpsfa006c3f.jpg

Aardgas:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/aardgas_zpse2f29f4a.jpg

Elektra:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/elektriciteit_zps7ec73cc1.jpg

Water:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/water_zpsefe9c9b1.jpg

Mijn opgegeven verwachte verbruik is nog schatten want het is mijn eerste woning, heb deze bij het [url="vhttp://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/gas-elektriciteit-en-water.htm"]Nibud[/url] weggehaald :
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/doelstelling_zps3b6e7b40.jpg

Mijn huisinstelling:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/huis_zpsdfc3751c.jpg

Wat vinden jullie van dit verbruik voor 2 personen?
- Verwarming staat op 18/19 graden, cv uit 2004 HR107 klasse met boiler van 50 liter
- 1x per week de vaatwasmachine aan (A++)
- 1x per week 2 wasjes draaien (A klasse wasmachine dacht ik)
- 1x per maand de droger aan (C klasse)
- Synology nas die 24/7 aan staat
- 's avonds TV, reciever, settopbox aan + led verlichting kamer
- Douchen doe ik in 5-10 min en mijn vriendin ongeveer 25 minuten

Verbruik water is 10m3 per maand, totaal per jaar zou je gemiddeld zeg maar 95m3 verbruiken, daar ga ik fors overheen en ik dacht dat ik nogal zuinig met water was. Misschien ergens een lekkage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik doe met een woning ui 64 en 5 personen (2 volwassenen, 3 kinderen ) vorig jaar 90m³ water. en dan hebben we een bad ook nog en een rainshower

10m³ per maand is aardig veel, ik zit op ongeveer 9 m³. En wij wassen 4 keer per week (katoenen luiers) en zijn met 3 personen meer

Ik zou eens beginnen met je douchetijd te verkorten. 25 minuten onder een rainshower bijv is aardig veel liters (ga ervanuit dat een rainshower iets van 11l/m doet) zeker als je ook dat elke dag zou doen bijv. Dat het ene rainshower is, is een aanname van mijn kant overigens aldaar je geen specs erover geeft :)

Verder is het koffiedik kijken natuurlijk, maar kijk eens of je douchepatroon aanpassen al positieve gevolgen heeft voor je verbruik :)

Je gasverbruik is niet heul slecht als je rekent met een hoekwoning. Dan stook je nu eenmaal een stuk meer. Maar vorige maand 100 m³ is wel aardig wat. Hoe is je isolatie?

Je elektra verbruik is netjes vzikz :) Het is wel koffiedik kijken voor mij persoonlijk. Als je wilt kan je vergelijken (zie 3 posts boven je) met wat ik doe. Specs en verbruik staan onder de post ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 02-04-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik wou net zeggen, dat je waterindicator in het rood zit is niet zo gek als je er in maart al 10 kuub doorheen jaagt. Ik zit maandelijks op 4,3 a 4,5m3. Een a twee keer in de week wasmachine, bijna dagelijks douchen (10/15 min, meestal samen), vaatwasser om de dag. Ook met z'n tweeën. Onlangs douchekop nog vervangen (oude was verkalkt), en toen bewust opgelet om een beetje een zuinige te nemen. Geen pisstraaltje, maar ook geen ding wat tientallen liters per minuut gebruikt.

Gasverbruik moet ook nog wel iets omlaag kunnen, vind maart nog redelijk veel (100 kuub).
Tips:
- Hoe staat het boilergedeelte ingesteld? Houdt hij je boiler 24/7 warm, of gaat het 's nachts uit? (kan je zo 1m3 per dag schelen) en wat staat er ingesteld als tapwatertemperatuur? Water warmhouden op 80 graden kost meer energie dan 65 graden.
- Wat voor CV-temperatuur staat je ketel op? Standaard staan ze vaak op 90 graden wat onnodig is. Kan vaak prima naar 65/70 graden, en als je echt bereid bent om te tweaken 55 graden.
- Heb je een klokthermostaat? Ketel 's avonds uurtje eerder uit laten gaan? Zo snel koelt het toch niet af.
- Radiatoren waterzijdig ingeregeld? Heb je alleen wat tijd voor nodig en een IR-thermometer van een tientje (eBay)

Allemaal kleine dingetjes, maar je pakt er soms zo een paar tientjes per jaar mee.
Zie ook dit topic: Gas besparen door middel van CV tuning

Elektra is netjes, is minder dan wat ik verbruik, terwijl ik er echt op let dat ik geen dingen standby etc laat staan. Valt misschien nog wat op te pakken door apparatuur achter schakelklok te zetten zodat het 's nachts geen stroom verbruikt.
Zie ook dit topic: Serieus elektriciteit besparen

Doelstellingen staan hier op: 900m3/1900kWh/55m3. Die heb ik bepaald n.a.v. allerlei sites op internet (CBS etc) over gemiddelde verbruik voor mijn situatie (type woning, aantal personen). Viel mij op dat dat redelijk ver uiteen liep. Ik heb gewoon een maand gekeken (december is vaak duurste maand), en dat wat ge-extrapoleerd en beetje mee gerekend n.a.v. gemiddelden op internet. Dan heb ik ook een streven, want als je zomaar wat invult bij die doelstellingen dan heeft het weinig nut.

Waarschijnlijk heb je nog niet genoeg gegevens om de benchmark: http://manager.energiemanageronline.nl/benchmark/ te gebruiken. Dan krijg je namelijk een beter beeld. Bij iedereen is de situatie anders, maar die benchmark vergelijkt juist jouw verbruik met die van anderen, die eenzelfde woonsituatie/personen/etc hebben ingevoerd.

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt voor de antwoorden en tips. Hier kan ik serieus wat mee gaan doen.
@Notna, jou verbruik is wel erg netjes.
@ThinkPad, erg nuttige informatie waar ik wat mee kan.

De CV moet ik nog eens naar kijken hoe die staat ingesteld. Dit was een huurketel die ik heb overgenomen. Ik neem aan dat ik de temperatuur via het display kan instellen? We hebben een bad in huis en daarom zit er een grote Daalderop ketel met boiler in.

Wat ik nu qua verwarming doe is als ik thuis kom zet ik hem op 18 graden. De laatste dagen staat hij op 17 graden in huis als ik thuis kom. Meestal zet ik hem dan een half uurtje voordat ik naar bed ga lager. Dit kan ik dus verhogen naar 1 uur voor bedtijd. Ik heb hierin verder niks ingesteld. Zet hem aan of uit.

Qua isolatie: de koudste muur op het noorden is gelijk de grootste muur van het huis. Ik heb onder de vloer van die 20 cm dikke piepschuim zitten en zolder isolatie. Ramen zijn dubbelglas (25 jaar oud).
Berging hebben we geïsoleerd, maar de deur naar de berging kan nog wel iets beter. Hier tocht het nog wel een beetje.

Wat is waterzijdig inregelen van de radiatoren?

Qua elektra valt er niet direct veel te veranderen. We koken op inductie en hebben soms de boostfunctie ook aan. Dan gaat hij op 7000 watt een pan water aan het koken zetten. Heb nog een paar plekken waar ik led kan plaatsen. De TV gaat op stand-by, de settopbox ook. Reciever zie ik niks op als ik hem uitschakel maar lijkt me toch dat deze in standbye gaat anders kan ik hem niet met de afstandsbediening aanzetten. Ik laat af en toe de subwoofer aanstaan, die gaat achter een klik-aan-klik-uit. Verder nog een router, glasvezelmodem wat 24/7 aan staat. Diepvries is een A++.

Qua douchen, douche ik om de dag. 5 Minuten is wel kort bedenk ik me net. Ik douche denk ik een minuut of 10-12. Maar tijdens het inzepen heb ik de douche uit staan. We douchen los van elkaar i.v.m. verschillende werktijden. De douchekop is heel oud, heeft 3 standen maar is geen regendouche. Deze kan ik overwegen om te vervangen. De badkraan hebben we van de Praxis.

De benchmark geeft aan dat ik op het vierde huisje sta (licht groen).
Ik ga ook eens kijken wat er met het water gebeurd als we beide een dag niet thuis zijn, als ik wegga dan noteer ik de stand en de persoon die als eerste terugkomt.
Prio ligt dus even op het water en het gasverbruik (CV instellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Over waterzijdig inregelen: Heb je het CV topic dat ThinkPad aanhaalt gelezen (met name de startpost)?

In a nuthsell: Je stelt je verwarmingen zo in dat de invoer temp - de uitgaande tem ongeveer 20 graden verschil heeft (DeltaT). Dat doe je door middel van de kranen van de aanvoer dan wel de retour te knijpen, tezamen met het opnieuw inregelen van je ketel. Denk hieraan dat je de water flow vertraagt zodat er meer afgifte van warmte is op je radiatoren. Daarnaast verlaag je bijv. de temperatuur van de ketel (standaard bijna bij iedereen op 90 graden) naar bijv. 55 of 60. Meestal merk je 0,0 verschil met comfort maar wel op de gasrekening. Je ketel stook immers efficienter (het HR gedeelte gaat omhoog).

Het kost wel wat werk en soms wat aanpassingen maar als je ziet wat je er mee kan bereiken (dat en je huis goed (na)isoleren verdient het zich dubbel en dwars terug. En daarnaast zorg je voor een kleinere footprint. Wel zo aardig voor de toekomstige generaties ;)

Over je thermostaat: zet voor je naar bed gaat de thermostaat gewoon uit. Helemaal uit of op 15 graden bijv. Nachtverlaging werkt prima. Ik heb bijv dat de ketel stook om 7 uur naar 19 graden waar hij de rest van de dag op blijft (2 volwassenen zijn altijd thuis ivm mijn thuiswerken en een huisvrouw) en om 10.00 weer uit gaat. Als ik het huis uitga zet ik het ook altijd uit/stel ik het zo in dat het rond de tijd dat ik terug kom weer aan mag gaan

Het CV tuning topic is erg leuk om te lezen, doe er je voordel mee :) (zo kan je bijv, ook het warmhouden van de warmtewisselaar uitzetten. Ja dan wacht je 30 seconden langer op warm water maar het verdient zich echt terug)

Elektra doe je prima volgens mij dus ik zou daar niet al te veel aan gaan aanpassen. Let gewoon op dat je met nieuwe apperatuur A+ en hoger neemt :) (indien mogelijk)

succes! En laat je de resultaten van je testen weten? metenis weten, dus je standen gaan opschrijven is een goede start :)

P.S Het vervangen van je dubbele glas van 25 jaar terug kan ook voordeel leveren. En glas is niet het duurste, kozijnen wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 02-04-2014 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04
edit: wrong topic

[ Voor 97% gewijzigd door Phusebox op 04-04-2014 23:12 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:14:
Over waterzijdig inregelen: Heb je het CV topic dat ThinkPad aanhaalt gelezen (met name de startpost)?

In a nuthsell: Je stelt je verwarmingen zo in dat de invoer temp - de uitgaande tem ongeveer 20 graden verschil heeft (DeltaT). Dat doe je door middel van de kranen van de aanvoer dan wel de retour te knijpen, tezamen met het opnieuw inregelen van je ketel. Denk hieraan dat je de water flow vertraagt zodat er meer afgifte van warmte is op je radiatoren. Daarnaast verlaag je bijv. de temperatuur van de ketel (standaard bijna bij iedereen op 90 graden) naar bijv. 55 of 60. Meestal merk je 0,0 verschil met comfort maar wel op de gasrekening. Je ketel stook immers efficienter (het HR gedeelte gaat omhoog).

Het kost wel wat werk en soms wat aanpassingen maar als je ziet wat je er mee kan bereiken (dat en je huis goed (na)isoleren verdient het zich dubbel en dwars terug. En daarnaast zorg je voor een kleinere footprint. Wel zo aardig voor de toekomstige generaties ;)

Over je thermostaat: zet voor je naar bed gaat de thermostaat gewoon uit. Helemaal uit of op 15 graden bijv. Nachtverlaging werkt prima. Ik heb bijv dat de ketel stook om 7 uur naar 19 graden waar hij de rest van de dag op blijft (2 volwassenen zijn altijd thuis ivm mijn thuiswerken en een huisvrouw) en om 10.00 weer uit gaat. Als ik het huis uitga zet ik het ook altijd uit/stel ik het zo in dat het rond de tijd dat ik terug kom weer aan mag gaan

Het CV tuning topic is erg leuk om te lezen, doe er je voordel mee :) (zo kan je bijv, ook het warmhouden van de warmtewisselaar uitzetten. Ja dan wacht je 30 seconden langer op warm water maar het verdient zich echt terug)

Elektra doe je prima volgens mij dus ik zou daar niet al te veel aan gaan aanpassen. Let gewoon op dat je met nieuwe apperatuur A+ en hoger neemt :) (indien mogelijk)

succes! En laat je de resultaten van je testen weten? metenis weten, dus je standen gaan opschrijven is een goede start :)

P.S Het vervangen van je dubbele glas van 25 jaar terug kan ook voordeel leveren. En glas is niet het duurste, kozijnen wel.
Dat topic heb ik net doorgenomen, maar moet het nog eens goed bestuderen, staat vol met zeer interessant info. Wat ik wel begrijp is dat je in elk geval zonder risico's van 90 naar 60 graden kunt gaan?
Verwarming 's avonds uitzetten ga ik meer op letten. Straks hoeft dat bijna niet meer wanneer het warmer wordt.
Als je 30 sec langer wacht op warm water, stijgt dan je waterverbruik niet? Ik bedoel dat men automatisch 's ochtends vaak wacht met wassen totdat het water beetje warm wordt. Of is dat nu een vreemde gedachte van me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Tsja, dat is ook pure gewenning imo. Ja in de long run verbruik je er iets meer water mee als je er echt op wacht to thet water compleet op temp is. Maar als je de warmtewisselaar op temperatuur houd, houd hij water warm dat je om dat dag verbruikt. Het is maar net wat je zelf wilt, maar aangezien gas een stuk duurder en schaarser is dan water op het moment... ;)

Wbt de temperatuur: over het algemeen kan je de warmwater temp zonder zorgen naar 60 zetten. Immers douche je niet met 60 graden, laat staan met 80 graden :+. Onder de 60 is lastiger ivm eventueel legnionella gevaar.

De CV temp kan lager dan 60 maar dat is een kwestie van testen om te zien wanneer het te lang duurt om je huis op te warmen/het comfort gevoel weg is.

En inderdaad; het topic is enorm nuttig. Doe er je voordeel mee! (hoewel je mwaarschijnlijk voor het installen van je CV zal moeten wachten tot eind dit jaar ivm de buiten temperatuur. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kijk of even naar wat voor thermostaat je hebt (aan/uit of modulerend). Als dit een aan/uit is, en je ketel kan ook werken met een modulerende thermostaat, dan moet je dat zeker doen. Kost een 4-5 tientjes op Marktplaats (Remeha iSense is een goede), maar verdient zichzelf wel terug.

En in een huurhuis kun je dat ook prima doen. Gewoon oude thermostaat bewaren en die terugschroeven als je eruit gaat. Wel even opletten met aansluitdraden op je ketel, modulerend heeft andere aansluitingen dan aan/uit.

Maar als je daarover door wilt praten kun je beter naar dat topic wat ik noemde, anders vervuilen we dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt Notna en ThinkPad! Ik heb inmiddels de handleiding gevonden voor het servicemenu: http://zakelijk.ithodaald...n_afregelen_combifort.pdf
Welke waarden zou ik dan al kunnen wijzigen? Heb een 24/50+
Had net beetje gespeeld met de comfortzone, deze staat op 1 en is dan 60 graden maar dat is volgens mij weer wat anders dan de boilertemperatuur. CV begon ineens flink op te starten.

Blijkbaar is er ook een verschil tussen CV-watertemperatuur en boilertemperatuur. Warmtewisselaar ga ik ook testen. Ben alleen bang om de cv te mollen, maar zal voorzichtig zijn.

Als thermostaat heb ik een Honeywell Chronotherm modulation, verder staat er niks op. Ook niet achterop.

Ik ga naar het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Onze jaarnota komt eraan, ik heb zojuist de meterstanden doorgestuurd. Afgelopen jaar hebben we ivm mijn werk (3d-printers en hoopjes computers) weinig kunnen doen aan elektriciteit besparen en hebben we dus maar ons best, geholpen door een erg zachte winter, op het gas gedaan. Bijzonder brak geïsoleerd jaren '60 hoekhuis met HR-ketel op zijn laatste adem. Elektrisch koken. Ik maak er nu een gewoonte van om mijn gehele jaarnota van tevoren uit te rekenen, gezien alle informatie beschikbaar is en we daardoor gericht kunnen besparen op zowel verbruik als kosten. Dat heeft als resultaat:

2012-20132013-2014Verschil
Elektriciteit I10531011
Elektriciteit II775864+11.48%
Gas1040667-35.87%
Totaalbedrag levering€777,54€536,01-31,06%

(bovenstaand bedrag is incl. vermindering energiebelasting en opslag duurzame energie). Hierbij komt aan vaste kosten:

2012-20132013-2014Verschil
Vastrecht elektriciteit Eneco27,4327,72+1.05%
Vastrecht gas Eneco27,4327,72+1.05%
Capaciteitstarief 3x25A Stedin164,29173,24+5.45%
Periodieke aansluitvergoeding el. Stedin22,5423,08+2.40%
Systeemdiensten TenneT4,994,89-2.00%
Vasttarief elektriciteit Stedin21,6021,78+0.83%
Meterhuur elektriciteit Stedin31,8432,96+3.52%
Capaciteitstarief G6 gas Stedin102,65106,84+4,08%
Periodieke aansluitvergoeding gas Stedin21,0819,35-8.21%
Vasttarief gas Stedin21,6021,78+0.83%
Meterhuur gas Stedin23,2824,10+3.52%

Voor een totaalbedrag van €428,00 aan vaste lasten.
Totaal €227,39 bespaard op de energierekening (-19.1%), door middel van een besparing van 35% op gas.

In de winter 2012-2013 zaten 2013 graaddagen, deze winter 1964, dus de besparing zit hem (waarschijnlijk) echt in aanpassingen die we hebben gedaan: dubbel glas in de meest verwarmde ruimten (ja, we hadden enkel glas, voornamelijk omdat we in dit huis een ex-slaapkamer hebben omgebouwd naar werkkamer) en een lokale thermostaat in deze ruimte ipv noodzaak om een groter deel van het huis te verwarmen als we maar één kamer nodig hebben.

Dit jaar staat mogelijk in de planning (ligt eraan hoe druk ik en mijn ouders zijn):
- Na-isolatie van spouwmuren
- zonnepanelen

Ook begint het gasverbruik voor warm water nu een significant aandeel van het totaalverbruik te worden; we hebben jaarlijks ongeveer 300m3 'nodig' voor warm water. Deels komt dit doordat ik pas kort geleden heb uitgevonden dat de interne boiler van de ketel te vaak aansloeg, maar ook zonder die boiler is het zo aardig duur afwassen/douchen. In 2015 staat een vernieuwing van de badkamer in de planning, en dan zal ik er zeker een douche-WTW in proberen te plaatsen. Voor het afwaswater overweeg ik een close-in boiler of quooker.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hmm

Verbruik zakt ondanks we er minder op letten en opwek van de zonnepanelen gaat omhoog, vanaf vandaag al weer -5 op de totaal meter en de rekening komt in augustus... Dat word flink negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier ervaring met het aansluiten van een 3 fasen kWh meter?

Ik heb een eltako dsz12d 3x65A in de kast zitten. Is een 3x220V aansluiting dus ik heb geen aparte neuter. In de handleiding lees ik echter dat aansluiting van de neuter voor die eltako altijd nodig is.

Meestal werkt de meter maar soms komt er melding op dat fase 2 verkeerd is en dan krijg ik ongeldige impulsen binnen.

Ik zie dat de aardlekschakelaars fase 2 doorverbinden naar de neuter klem. Is dat wat die eltako dan nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phr34k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:13
Zal hier ook eens posten na al behoorlijk wat te hebben gelezen.

Electra: 149 kWh
Gas: 15 M3

Rijtjeswoning 1935, overal dubbelglas. 2 volwassenen, dagelijks douchen en koken op gas.
Wil eigenlijk nog besparen op elektra, aangezien ik dat nog vrij hoog vind. Gas lijkt wel goed te gaan.

5520 Wp op WZW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Weer een maandje om :)

april
E: 132 kWh
G: 15m3
W: 4,52 m3

Vorige maand:
maart
E: 143kWh
G: 43,75m3 (0,13 m3/graaddag)
W: 4,47m3

Gebruikssituatie: (2 pers. huishouden)
Agpo HR ketel (Econpact 225c) met iSense thermostaat die 's nachts tapcomfort uitzet. CV installatie waterzijdig ingeregeld. Stoken meestal op 18,5 a 19 graden. Douchen bijna elke dag. Koken op gas.
Elektra: A+ koel/vriescombi. Overal LED, standbyverbruik 66 a 70W (server+UPS (~32W), ketel (11W idle), magnetronklokje, wekker, beltrafo etc). Vaak (2/3x in de week) oven aan.
Water: Bijna dagelijks douchen, 1 a 2x in de week wasmachine, vaatwasser om de dag/twee dagen

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2014 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Overview%20_04_2014.png

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

2 onder 1 kap, bouwjaar 1996, 1 persoon

april 2014
E verbruik: 127 kWh (waarvan 75 uit het net en 52 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 163 kWh (waarvan 111 teruggeleverd en 52 zelf verbruikt)
Gas: 11,8 m3
Water: 0,69 m3

Year to date (1 mei 2013 - 1 mei 2014)
E verbruik: 1617 kWh (waarvan 1127 uit het net en 490 rechtstreeks van de zonnepanelen)
PV opwekking: 1519 kWh (waarvan 1029 teruggeleverd en 490 zelf verbruikt)
Gas: 492,6 m3
Water: 10,78 m3

Vanaf 2009 zat ik gemiddeld rond de 800 m3 gas per jaar, maar met de zachte winter, elektrisch koken en elektrische boiler in de keuken zit ik op slechts 492,6 m3 over het afgelopen jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
<700Liter water per maand...hoe krijg je dat voor elkaar? Ik zit op 1000L per week, al is dat wel in een 2 persoonshuishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

MaandE ES G W
Maart 138,52kWh 50,053kWh 10,929m3 3,633m3
April 154,60kWh 48,882kWh 16,088m3 5,156m3
Totaal 2014 580,47kWh 195,648kWh 54,001m3 16,742m3

Verbruik van alles wat hoger deze maand, vermoed door meer fietsen. (dus extra douchen/wassen ed)
En gas misschien iets hoger door onderhoudsbeurtje cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
PASware schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:10:
<700Liter water per maand...hoe krijg je dat voor elkaar? Ik zit op 1000L per week, al is dat wel in een 2 persoonshuishouden.
Misschien met regenwater de rest?
Mja vind ook wel extreem weinig... klopt de komma wel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

marcel87 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 21:58:
[...]
Misschien met regenwater de rest?
Mja vind ook wel extreem weinig... klopt de komma wel? :P
De komma klopt echt. Ben inderdaad wel zuinig met water en omdat ik alleen woon is dit gelijk terug te zien in het verbruik. Ik gebruik de gieter met regenwater voor het grootste deel van de toiletspoelingen. Niet dat het financieel iets uitmaakt (eigenlijks kost water veel te weinig om er zuinig mee om te gaan), maar ik vind het gewoon verspilling dat gezuiverd drinkwater voor zoiets wordt gebruikt. Daarnaast werk ik 40 uur op kantoor, waardoor ik het niet noodzakelijk vind om elke dag te douchen.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 02-05-2014 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

antonboonstra schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:35:

Vanaf 2009 zat ik gemiddeld rond de 800 m3 gas per jaar, maar met de zachte winter, elektrisch koken en elektrische boiler in de keuken zit ik op slechts 492,6 m3 over het afgelopen jaar :)
<500 m3 korting van een paar tientjes gekregen?
DDX schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 21:09:

En gas misschien iets hoger door onderhoudsbeurtje cv.
En dat kost 1,5 kuub? Bij mij is 30-04 de cv onder handen genomen. Wat schoongemaakt, sifon geleegd en wat rubber ringen uit voorzorg vervangen. Hmm, dat kostte kennelijk ook 1,2 kuub - normaal verbruik van 0,3-0,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:15
Gas 36
Stroom 208
Water 9

Water vind ik aan de hoge kant voor een 2 persoons huishouden. we zijn allebei veel weg dus ik vermoed een lek ergens...

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:46
Zojuist de jaarafrekening binnen. Erg compleet en overzichtelijke factuur van de NEM. Had ik ergens niet verwacht.

Jaarverbruik:

Gas: 657 m3
Elec.: 1900 KWh verbruik, ca. 1000 KWh PV-opwek; 900 KWh af te rekenen

en dat met 4 personen in een rijtjeshuis uit 1980 (wel behoorlijk onder handen genomen)

[ Voor 7% gewijzigd door blissard op 02-05-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

PcDealer schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:42:
En dat kost 1,5 kuub? Bij mij is 30-04 de cv onder handen genomen. Wat schoongemaakt, sifon geleegd en wat rubber ringen uit voorzorg vervangen. Hmm, dat kostte kennelijk ook 1,2 kuub - normaal verbruik van 0,3-0,5.
Tja als je amper gas gebruikt zie je zo'n onderhoudsbeurtje wel terug in het gebruik ;)
Maargoeed meeste komt door meer douchen afgelopen maand.

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 02-05-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Met onderhoudsbeurt laten ze de ketel vaak ook even volgas draaien ivm rookgasanalyse (o.a. om CO te meten en rendement te bepalen). Sommige ketels (Remeha bijv. ) hebben daar een schoorsteenvegerstand voor, en dan draait hij behoorlijk onzuinig volgens mij.

Zag dat met waterzijdig inregelen (waarbij ik de ketel dus ook continu had draaien op schoorsteenvegerstand) ook, heb er toen in 2 uurtjes ook een kuubje of 2 / 3 doorheen gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ThinkPadd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 11:30:
Met onderhoudsbeurt laten ze de ketel vaak ook even volgas draaien ivm rookgasanalyse (o.a. om CO te meten en rendement te bepalen).
Dat had monteur inderdaad gedaan :)
Speedfightserv schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:50:
Gas 36
Stroom 208
Water 9

Water vind ik aan de hoge kant voor een 2 persoons huishouden. we zijn allebei veel weg dus ik vermoed een lek ergens...
Voor welk onderdeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
verbruik april 2014
elec: 174kWh
gas; 18m3
water; 7m3

totaal 2014

elec; 718kWh
gas; 184m3
water 25m3

verwarming staat op 20

Per gewogen graaddag (i) 0,16 m3/graaddag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
verbruik mei 2014
elec verbruikt: 193kWh
elec opgewekt: 428kWh
gas; 0m3
water; -m3

totaal 2014
elec verbruikt: 1138kWh
elec opgewekt: 1441kWh
gas; 47m3
water; gemiddeld 40m3 over een heel jaar

Tussenwoning 1986, 1 personen,
Douchen op 7,2 kW doorstroomverwarmer en douchewtw, dus gaskraan staat dicht tot de winter.
Boven enkel, beneden dubbel glas, quooker, inductiekookplaat,. zolder geisoleerd, werkeloze HR ketel.
Essent maandtarief 23 euro (0 kWh/196 m3 - capaciteitstarief gas <500 m3 :) ), Brabant water: 9 euro

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2014 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mei 2014
stroom: 145kWh
gas:28m3

Hoekwoning 420m3 inhoud met 2 personen bewoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Weer een maandje om :) Gas is alleen maar WW en koken. Verwarming is niet aan geweest.
Binnenkort ook slimme meter, kan ik mooi live het verbruik zien.

mei
E: 126 kWh
G: 13,4 m3
W: 4,15 m3

Vorige maand:
april
E: 132 kWh
G: 15m3
W: 4,52 m3

Totaal 2014
E: 707 kWh
G: 293,47 m3
W: 22,18 m3

Gebruikssituatie: (2 pers. huishouden)
Agpo HR ketel (Econpact 225c) met iSense thermostaat . Tap warmhouden uit. Taptemperatuur 55gr.
CV installatie waterzijdig ingeregeld. Stoken meestal op 18,5 a 19 graden. Douchen bijna elke dag. Koken op gas.
Elektra: A+ koel/vriescombi. Overal LED verlichting. Standbyverbruik 66 a 70W (server+UPS (~32W), ketel (11W idle), magnetronklokje, wekker, beltrafo etc). Vaak (2/3x in de week) oven aan.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 03-06-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 01-06-2014 13:09 . Reden: uit andere bron duidelijkheid geschept ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

"Verbruik" energie mei

E: 274,7 kWh bruto
G: 36,2 m3
W: nb

Opwek Pv
540,3 kWh

Situatie:
5 personen in een vrij grote tussenwoning met 6 slaapkamers, alle gemakken voorzien zoals wasdroger, koffie automaat, beveiliging, grote koelkast en vriezer, vaatwasser, magnetron maar ook nog een enkele grootverbruiker zoals oven en plasma tv.
24/7 iemand thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phr34k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:13
En van mij ook weer een update:

Mei:
Electra: 167 kWh
Gas: 12 M3

April:
Electra: 149 kWh
Gas: 15 M3

Totaal 2014:
Electra: 705 kWh
Gas: 141 M3

Rijtjeswoning 1935, overal dubbelglas. 2 volwassenen, dagelijks douchen en koken op gas.
Wil eigenlijk nog besparen op elektra, aangezien ik dat nog vrij hoog vind. Ben wel Winddeler sinds begin dit jaar, dus als het goed is gaat er zo'n 1500 kWh van mijn eindrekening af :9~ Heb daarbij ook sinds een paar maanden een houtkachel, dus ook het gasverbruik zou (in de wintermaanden) naar beneden moeten gaan.

5520 Wp op WZW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Overview%20_05_2014.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

MaandE ES G W
Maart 138,52kWh 50,053kWh 10,929m3 3,633m3
April 154,60kWh 48,882kWh 16,088m3 5,156m3
Mei 145,53kWh 50,105kWh 14,965m3 4,952m3
Totaal 2014 726kWh 245,753kWh 68,966m3 21,694m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:36
Jaar afrekening binnen. Had 160 voorschot tijdje geleden al terug gezet naar 110. Nu heeft Essent hem verlaagd naar 69 euro.

Verbruik juni 2013 - juni 2014

1.425 kWh
582 m3

1 persoon
rijtjes woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kun je het nog zover krijgen dat je verbruik onder de 500 m3 komt? Scheelt weer een paart tientjes op de vaste kosten.

Pagina: 1 ... 15 ... 82 Laatste