Precies, maar wel nette waarden vind ik. Wat is er zoal aan jullie huis gedaan om tot zulke besparingen/verbruiken te komen? Modern HR++ glas overal en bijv. ook spouwmuurisolatie of nog out-of-the-box zoals het gebouwd is en naderhand niets aan gedaan?fabstar81 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:40:
Mindergas:
169,63 m3
0,34 m3/graaddag
tussenhuis uit '76, 2 personen, wordt alleen gestookt op de benedenverdieping woonkamer.
probeer drastisch het energieverbruik te minimaliseren, maar dat is zo gemakkelijk nog niet...
hm ik zie dat je alweer een aantal reacties erna hebt geplaatst, hieronder mijn reactie op enkel de quote hierboven (geen zin om alles weer aan te passen)fabstar81 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 09:25:
even checken, maar een nachtverbruik (23:00-08:00) van 3kWh met 2 ovenklokjes, 2 telefoonopladers, versterker (niet bekend watt) + tv (0,5watt) op standby, quooker, wekkerradio, vaatwasser (4 watt standby), modem, switch, router, tv slaapkamer (onbekend) en dvd-speler (onbekend) op standby. koelkast, 2 vriezers en ketel en laptop a 40 watt.
is dat veel?
Ja opzich wel aardig wat(t), maar wat denk je van die apparaten die eigenlijk best uit kunnen, echt uit. Bijv. de versterker (~20W geschat?), tv's, DVD speler (10W ofzo), laptop (idd, huh 40W?, staat ie altijd op full load oid?). Telefoonopladers verbruiken zowat niets, een gem. wekkerradio doet 2-4W ofzo.
Modem/switch/router zet ik ook niet snel uit, al kan je natuurlijk overwegen om alles uit te zetten buitenom het apparaat voor de huistelefoon, zodat je die nog kunt gebruiken als er iets is. Stel het zijn losse apparaten, dan zou je switch en router uit kunnen zetten (mits je natuurlijk geen inet snachts nodig hebt) via een eco modus of gewoon zo'n timerschakelaar. Een Experiabox bijv. doet ongeveer 10W (WiFi aan/uit via de eco-modus is maar 1,5W oid), een 8 poort switch doet ook iets van 4-8W ofzo, ligt eraan welke poorten actief zijn. Ben wel benieuwd wat je koelkast en vriezers doen, misschien is daar nog de meeste winst te halen in sluipverbruik als je kijkt per apparaat, alleen vervang je die natuurlijk niet zo maar ff.