@Darkstone, de mobiele gamers hebben inderdaad pech... Ik ben opzich wel benieuwd naar de nieuwe GT6xx serie van Nvidia, maar het hangt toch van de fabrikanten af of ze 'm in gaan bouwen. De nieuwe Ivy Bridge Intel HD Graphics 4000 is vast weer een stukje sneller, maar ja, tegen die tijd zijn de games / toepassingen ook weer veeleisender...
Het hoeft van mij niet per se 13/14 inch te zijn, maar ik loop sinds 2007 met een Dell Inspiron 1501 als laptop (ATI Xpress 200M > niet sneller dan de huidige netbook GMA3150, batterijduur geen half uur meer) (heb wel prima desktop ernaast) en waar ik bij die laptop al na één jaar tegenaanliep was dat ik destijds bij aankoop totaal niet gekeken had naar videoprestaties en batterijduur... Dat verklaart mijn interesse in het snelle compacte segment dus; met een Intel HD ga je sowieso geen 4, 5 jaar doen en je wilt na 3 jaar ook nog naar colleges kunnen met je laptop. Ik ben student, dus je hebt niet het geld om elke 2 jaar weer een nieuwe te kopen. Bovendien wil je als student dat stukje mobiliteit > een batterijduur waar je ten minste 2 colleges mee uit kan zitten, dat is toch zeker 4 uur. Dat is dus mijn probleem met een 15 inch model, aangezien die bij mijn weten daar flink onzuiniger mee omspringen dan kleinere formaten.
Nu weet ik dat de tijden veranderd zijn en er een hoop veranderd is sinds 2007, maar ik wil niet dezelfde fout maken als toen. Toch ben ik bereid -vanwege het beperkte aanbod klein&snel- uit te wijken naar 15 inch, als ik dan geen ernstige concessies hoef te doen aan batterijduur. Dus laat ik mijn vraagstelling herformuleren:
Ik zoek een laptop:
- thin & light (GEEN ultrabook) maximaal 15 inch > liefst slank design dus
- intel Core i5 (sandy bridge) 2430 of gelijkwaardig > liefst geen AMD, sneller dan i5 hoeft niet
- fatsoenlijke graphics: alle Intel HD, Nvidia GT520 / AMD HD6470 meuk dus niet, minimaal Nvidia GT540 of gelijkwaardig, beter is GROOT pluspunt
- USB 3.0 / Bluetooth / WiFi N / HDMI / min. 3 USB poorten totaal
- hardware gaat voor uiterlijk, hoewel mooie laptop bij gelijke specs natuurlijk de voorkeur heeft
- dvd/rw optische drive
- geen voorkeur wbt trackpad / keyboard > als het maar werkt (al dat gezeur over zompige toetsenborden en vage trackpads)
- bij aankoop min. 4 uur op een accu kunnen doen (met energiebesparing aan > office word > wifi uit)
- liefst bedrag max 650, bij geweldige aanbieding 700
- scherm maakt weinig uit, 1366x768 prima, hoewel 1600x900 beter is. Full HD 1920x1080 totaal overbodig en veels te kleine tekens / pictogrammen, ik zoek GEEN desktopvervanger.
Om gelijk maar even te vermelden, ik vind de XPS 15 een leuk apparaat, maar denk svp aan de belangrijkste 'eis' uit het lijstje, niets wat minder is dan een GT540M. Dus als Dell enkel GT525's in de XPS 15 stopt gaat dat feestje niet door.
[
Voor 8% gewijzigd door
MuFFIN 007 op 15-03-2012 03:18
]