Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Topicstarter

[NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook februari 2012

De NBBG van februari is op de front-page geplaatst. In dit topic kan over de modellen in het thin & light-segment gediscussieerd worden

Je kunt hier terecht met vragen, opmerkingen en andere discussiepunten die betrekking hebben op de NBBG. Heb je zelf een model in de NBBG op het oog maar twijfel je? Of heb je hem al gekocht maar heb je vragen. Plaats hier dan je overwegingen en alternatieven.

Budget thin & light

Vostro V131
http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/vostro-v131/fs
Alternatieven
pricewatch: Lenovo Thinkpad X121e (NWN7JMH)
pricewatch: Samsung 300V3A-S03NL
pricewatch: Acer Aspire 4755G-2334G50MN (Bruin)

High-end thin & light

Apple macbook air 13"
pricewatch: Apple MacBook Air 13.3" (mid 2011)
Alternatieven
pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY009V
pricewatch: Toshiba Satellite Z830-10J
pricewatch: Sony Vaio VPCZ21L9E/B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 418701

Zit te denken aan een Asus Zenbook UX31E, die hierboven staat, voor m'n vervolgstudie. Iemand ervaring met deze ultrabook? En wat kan Intel HD graphics allemaal aan?

Ook heb ik gehoord dat er nieuwe ultrabooks komen met 1080p schermen en de nieuwe Intel processor, wanneer zou deze lijn uitkomen, iemand enig idee? Zou hiermee de prijs voor een ultrabook ook stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 00:37

pino85

Im just a Bird in the Sky

Daar zijn we weer, nu hopelijk binnen paar maanden eindelijk meer concurrentie van uit AMD zodat er wat meer keuze komt,sowieso kijk ik uit naar de nieuwe generatie cpu's zodat de prijzen ook langzaam aan wat meer omlaag gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door pino85 op 01-02-2012 14:45 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 418701 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:37:
Ook heb ik gehoord dat er nieuwe ultrabooks komen met 1080p schermen
Check.

Ik zou sowieso wachten op de nieuwe processoren. De resolutie van de ux31 / MBA zijn an sich wel voldoende voor normaal gebruik. Maar meer is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Anoniem: 418701 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:37:
En wat kan Intel HD graphics allemaal aan?
Je kan beter de vraag stellen: wat wil je? Wil je gamen?
Ook heb ik gehoord dat er nieuwe ultrabooks komen met 1080p
Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voor ze echt komen. Ik hoop uiteraard zo snel mogelijk. Echter ik verwacht ze in ieder geval niet voor de introductie van Ivy Bridge.
schermen en de nieuwe Intel processor, wanneer zou deze lijn uitkomen, iemand enig idee?
Ze komen midden april volgens de laatste berichten. Vaak kan het overigens nog wel een maandje duren voordat de modellen ook daadwerkelijk verkrijgbaar zijn.
Zou hiermee de prijs voor een ultrabook ook stijgen?
Men weet dat de prijs van de ultrabooks nog wat hoog is, dus ik verwacht dat ze niet verder zullen stijgen. De fabrikanten zouden de prijs proberen te verlagen, maar ik betwijfel hoever ze daarin slagen.

Zelf hoop ik op een
  • ~ 15"
  • > 1920 x 1080
  • < 1,7 kg
  • < € 1000 (met ~ 128 SSD)
Samsung heeft zelf al een Series 9 15" aangekondigd van slechts 1,6 kg, helaas komt deze niet naar Nederland, heeft hij een 1600 x 900 resolutie scherm en een vrij hoge adviesprijs van $1500. Asus zou al een tijdje aan de UX51 werken. Acer zou ook met een 15" ultrabooks komen. Wellicht komt Dell met een nieuwe XPS 15z, waar ze hopelijk iets meer hun best doen dan ze voor het huidige model hebben gedaan. En ik verwacht ook dat Apple met een 15" Air komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Regeneration op 01-02-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 418701

Ok, bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben niet echt van plan om te gaan gamen op die laptop, zal voornamelijk voor school gebruikt worden, dus Word, Excel en stuff like that... Misschien photoshop en lichte videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat lijkt me wat te generaliserend. Een thin&light is geen desktopvervanger en zal veel meer op reis worden gebruikt, en de hoeveelheid informatie die je op een 13" of 14" kan krijgen is beperkt. Ik heb een oudere laptop met 1400*1050 op 14" en dat is toch wel erg klein qua iconen en letters. De vorige gebruiker had het op 1024*768 gezet omdat hij het niet kon lezen :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Meer is beter omdat de text dan scherper wordt. Het nut van kleinere letters houd een beetje op bij 900p @ 13.3" of 1080p @ 15.6. Van mij mag het hoger/kleiner, maar voor de doorsnee persoon moet het niet kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 303530 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:33:
Meer is beter omdat de text dan scherper wordt. Het nut van kleinere letters houd een beetje op bij 900p @ 13.3" of 1080p @ 15.6. Van mij mag het hoger/kleiner, maar voor de doorsnee persoon moet het niet kleiner worden.
Vaak wordt het voordeel van hogere resolutie gepresenteerd als "meer informatie op het scherm", vandaar. Eigenlijk zou Windows beter om moeten gaan met de desktop aangaande iconen en tekst, ik vind de implementatie namelijk nogal matig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:42

JT

VETAK y0

DarkStone, volgens mij heb je de 256gb SSD versie van de UX31 in de TS gezet, klopt dat?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt, Die staat ook in de NBBG... Ik wissel hem wel stiekem om met de goedkopere variant die we allemaal een betere deal vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:14:
Klopt, Die staat ook in de NBBG... Ik wissel hem wel stiekem om met de goedkopere variant die we allemaal een betere deal vinden :+
Zelf zou ik inderdaad ook voor de goedkopere varianten gaan. Ok het paste wel in het budget, maar 250 euro meer (22% meer) voor 128 GB meer opslag is mij echt te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik zoek iets nieuws voor mijn werk en ik twijfel tussen een laptop en een small formfactor desktop. Die eerste is 3 keer handiger, maar die laatste is 1,8 keer goedkoper.

In eerste instantie lijkt die Dell me wel wat, maar
1: lelijk, en belangrijker:
2: geen eraserhead, en als ik geen muis heb ingeplugt is een eraserhead zooooo fijn, heb echt sinds 1853 geen touchpad aangeraakt.

Laptops hebben toch altijd van die nasty zelfbedachte irritante schijf-aansluitingen?

Mijn Thinkpad Edge heeft een 5400 rpm 500GB ingebouwd, en dat lijkt wel een floppydrive. Ik weet niet wat het is met die Edges maar daardoor durf ik de X121 niet echt een voordeel van enige twijfel te geven.

Daarom ben ik voor zowel de Dell als Thinkpad benieuwd of je er gewoon zo'n intel-SSD van de pricewatch in kan stoppen. Maar van iig Thinkpad heb je volgens mij speciale schijven nodig.

En die Thinkpad heeft een Intel Core i3 2367M. Ik probeer dat te vergelijken met een i3 370M - welke ik heb in een Thinkpad Edge die ik kocht voor werken on the road (en an sich best geschikt daarvoor is) maar echt onacceptabel traag is voor mijn gebruik - maar ik zie op de Intel site weinig relevante punten.

De helft is het zelfde, van de helft heb ik te weinig verstand, en van de helft lijkt die oude processor zelfs beter.

Verder wel vet pientere compare-site.
http://ark.intel.com/compare/59798,49020

Die i5 van Dell (jaja van Intel) lijkt zelfs meer op de 370M i3 floppycontroller dan de goedkopere i3 2367M van de Thinkpad. Zelfde L1- en L2 cache, zelfde clocksnelheid, zelfde cores en threads.. ik hou het niet meer bij waar je op moet letten tegenwoordig.

http://ark.intel.com/compare/53450,59798,49020

ja ik sreef helft verkeert lolwut

[ Voor 90% gewijzigd door Sando op 02-02-2012 02:19 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sando schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 01:44:
Maar van iig Thinkpad heb je volgens mij speciale schijven nodig.
Nee hoor. allemaal standaard,
En die Thinkpad heeft een Intel Core i3 2367M. Ik probeer dat te vergelijken met een i3 370M - welke ik heb in een Thinkpad Edge die ik kocht voor werken on the road (en an sich best geschikt daarvoor is) maar echt onacceptabel traag is voor mijn gebruik - maar ik zie op de Intel site weinig relevante punten.
Hier kan ik kort over zijn: de i3-370m is zo'n 50% sneller. De i5 in de dell is daarbovenop weer zo'n 40% sneller.

Punt is, een c-50 is ook gewoon snel. Alleen niet naast een reepje RAM van 1GB met een harde schijf van 4200rpm. Stop er 4GB RAM in en een SSD, en elke notebook vliegt. praktijkverschil tussen een i3 en i5 is klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 09:23
Allereerst, goede zaak dit nieuwe topic. Denk dat dit de lading beter dekt dan de twee eerdere topics!

Voor de liefhebbers van de Dell xps 14z, zoals ik eerder gepost heb op het oude topic (problemen met de levering vanwege de HDD). Deze zijn inmiddels voorbij. Ik heb mijn xps 14z woensdag 25 februari besteld. Hij is nu verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die 2 andere topics waren dan ook niet bedoeld voor aankoopadvies, maar voor discussie over de NBBG van gisteren... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Robbartelds schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 11:01:
Allereerst, goede zaak dit nieuwe topic. Denk dat dit de lading beter dekt dan de twee eerdere topics!

Voor de liefhebbers van de Dell xps 14z, zoals ik eerder gepost heb op het oude topic (problemen met de levering vanwege de HDD). Deze zijn inmiddels voorbij. Ik heb mijn xps 14z woensdag 25 februari besteld. Hij is nu verzonden.
Dat is wel matig, ruim 11 maanden moeten wachten. Aan de andere kant, de meeste consumenten konden hem toen nog niet bestellen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 08:47:
[...]
Hier kan ik kort over zijn: de i3-370m is zo'n 50% sneller. De i5 in de dell is daarbovenop weer zo'n 40% sneller.

Punt is, een c-50 is ook gewoon snel. Alleen niet naast een reepje RAM van 1GB met een harde schijf van 4200rpm.
Serieus? i3 370M 40% sneller terwijl de i2430M 5 kwartalen nieuwer is? Ik zou dus beter een SSD in mijn Thinkpad Edge 15 kunnen stoppen dan een nieuwe laptop aan te schaffen voor een beetje videobewerking e.d.?

(Intel HD Video zelf is volgens mij wel snel genoeg daarvoor.. ik hoef geen spelletjes te spelen ofzo.)

Voor de volledigheid, er zit al 4GB geheugen in en de schijf is 5400rpm. Als ik Ubuntu boot is swap bijna altijd leeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 02-02-2012 13:56 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De i3-370m heeft dan ook een TDP van 35w, en de i3-i3 2367M een TDP van 17w, waarvan 10w gereservered voor de northbridge en IGP. Daarom is hij zo duur en traag. De hele ultrabook hype zie ik meer als een poging van intel om uberdure processoren te verkopen die niet eens sneller zijn dan oud spul. Alleen zuiniger*.
TDP's zijn overigens zeer grove eisen aan de koeling. Mijn CPU heeft een TDP van 25w (een oud model, zonder ingebouwde IGP), dat is net zoveel als de hele computer verbruikt onder prime95 8)7

Je kan beter je thinkpad upgraden met een SSD. Want het verschil tussen een i3 van een jaar terug en een i5 nu, geen low-voltage 'troep' is niet zo groot dat je dat echt moet kunnen merken.

*Zuiniger. Omdat de 'full-voltage' chips een belachelijk hoog minimumvoltage draaien. Ik kan mijn processor nog niet niet op de maximale kloksnelheid laten draaien op het minimum voltage :')

maar dat krijg je dus in een markt met zo weinig concurrentie. Bij AMD kan je unlocked chips kopen, maar ze lopen zo ver achter op intel (in dit segment, iig) dat dat niet echt zoden aan de dijk zet.

Maar ik heb dus zo'n SSD. En deze computer gaat nog wel even mee. Ondanks dat de CPU net iets trager is dan de i3-370m. Ik doe er gewoon weinig mee dat echt CPU nodig heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 02-02-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

De i5-2430M van de Dell heeft ook weer een TDP van 35 watt. :)

Naja ik wil videobewerken/Photoshop/Indesign. Als Gimp starten al zo traag is dacht ik dat zelfs met een SSD mijn werk frustrerend zou zijn. Ziezo moet ik een Windows Pro licentie kopen ivm EFS, en ik wil graag een wat lichtere compactere laptop, vandaar dat een nieuwe wel aantrekkelijk is waar Windows Pro al op staat, dat voelt weer als €150 korting. Is het natuurlijk niet :P maar goed. Ik ben slecht in het schatten van de omvang van dit apparaat en hij ligt hier (nog) nergens in de winkels.

Even mijn opties laten bezinken en zien wat ik doe.

Een ssd past gewoon in een laptop/Lenovo? Ik las ergens dat het bij iemand niet paste en dat hij de casing van de ssd open moest schroeven om hem in de laptop te passen, maar ik kan het niet terugvinden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb dus een processor die even snel is als jouw i3-370m, en een willekeurige SSD. GIMP start in letterlijk 3 seconden. Overigens een bizar traag ladend programma... Met een harde schijf duurt dat eeuwen, ik had destijds ook vaak dat hij vastliep en pas een paar minuten daarna pas wou doorladen. Op windows.

Een SSD past er gewoon in, ik dacht dat je wel een 7mm variant nodig hebt, maar dat is niet zo'n probleem, bij de intel 320 kan je een spacer verwijderen, de crucial heeft een pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD1 Slim 64GB variant, en de samsung 830 is altijd 7mm. Alle andere SSD's zijn om betrouwbaarheidsproblemen niet aan te raden. Nu ja, zeker 95% daarvan.

Als ik jou was zou ik nu een SSD kopen, als het niet bevalt koop je alsnog de dell en zet je de SSD over, die dingen dalen toch nauwelijks in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Opzich wel prima advies. Maar dan moet ik mogelijk voor niets Windows kopen. Je kan geen laptop kopen zovan doe maar zonder Windows en dan korting.

Al mijn externe (werk)schijven zijn versleuteld met EFS. Weet je toevallig van een Windows Home addon voor EFS dan ben ik helemaal tevreden. O-)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Windows 8 dev. preview installeren? Die draai ik ook op een andere laptop hier. Dat werkt vrij goed. Maar misschien kan je beter iets wachten, het gerucht gaat dat deze maand de beta uitkomt. Die is iets meer gepolijst dan de dev. preview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Trouwens, het overzetten van een laptopschijf is natuurlijk een gedoe van jewelste, voornamelijk dankzij windows.

Linux boot vaak gewoon, maar Windows wordt gedeactiveerd en met de nieuwe hardware cofiguratie is de sleutel waarschijnlijk opeens ongeldig, als je niet al een BSOD krijgt. Zelf ervaren. Allebei. Meer dan eens.

Hey die Windows 8 is wel een goeie.. Ik draaide eerder Windows 7 ook de beta en die was wel een half jaar geldig ofzo. Heb de Win8 preview ook geprobeerd maar meteen weggegooid. Ik heb een gruwelhekel aan Metro. Maar wat je al niet doet om goedkoper uit te zijn.. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je kan metro uitzetten met een register key, dan heb je praktisch windows 7 inclusief alle verbeteringen die ze hebben aangebracht aan het booten. De dev. preview boot 2 a 3x zo snel...

Ik haat metro ook. Het eerste wat ik doe met een nieuwe computer is de helft van de instellingen op 'performance' zetten. Zodat er geen hinderlijke animaties komen bij alles wat ik doe. Useless...

De gewone windows 7 is trouwens ook 120 dagen geldig met -uit het hoofd- slmgr.exe -rearm.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 02-02-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 15:07:
Je kan metro uitzetten met een register key
Heh.. dit wordt steeds mooier. Het zou best eens kunnen dat je me hebt overtuigd.

Ik moet alleen nog even afwachten of ik at the end of the day denk dat ik met mijn huidige Edge 15 op 'zakelijke' voet kan leven. 15 inch is net te lomp, past net niet in mijn lomp grote rugzak, en staat in schril contrast met de Macbook Air's van mijn collega's.

Die dingen hebben trouwens een i5 2557M. Zou die in theorie ook niet veel schelen met de i3-370M als ik een SSD inbouw?

Aan de andere kant, ik bespaar een hoop geld, en dit jaar komen er volgens mij nog wel mooiere laptops uit en komt Intel met de dye shrink en dan een nieuwe architectuur. En misschien doet AMD nog iets leuks.

[ Voor 10% gewijzigd door Sando op 02-02-2012 15:19 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 13:25
Weet iemand hoeveel gig ram er maximaal in een vostro 3350 gaat? Dell zelf zegt 8 gig max (4 per slot), maar moet die chipset niet gewoon 16 aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sando schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 15:19:
Die dingen hebben trouwens een i5 2557M. Zou die in theorie ook niet veel schelen met de i3-370M als ik een SSD inbouw?
Die is wel sneller dan de i3-370m, maar dat is moeilijk in te schatten. De performance wordt niet zozeer beperkt door de snelheid, maar door de koeling.Hoe slechter de koeling, hoe minder hoog hij klokt. Maar desondanks zou ik verwachten dat je ergens tussen de i3-370m en de normale i5-2540m komt. Gemiddeld 20% sneller dan je edge, or-so.
Aan de andere kant, ik bespaar een hoop geld, en dit jaar komen er volgens mij nog wel mooiere laptops uit en komt Intel met de dye shrink en dan een nieuwe architectuur. En misschien doet AMD nog iets leuks.
Ook. Ik heb zelf niet direct verwachtingen, behalve dat de nieuws: Lenovo kondigt vouwbare Windows 8-notebooktablet 'Yoga' aan zo snel mogelijk op de markt komt.. Een price drop echter zit er zeker aan te komen. Ik verwacht dat dell's ultrabook ongeveer rond de €700 a €800 incheckt met de kortingsbonnen, bijvoorbeeld. Daar krijg je nu slechts een vrij matige acer voor.
JeMoederr schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 15:21:
Weet iemand hoeveel gig ram er maximaal in een vostro 3350 gaat? Dell zelf zegt 8 gig max (4 per slot), maar moet die chipset niet gewoon 16 aankunnen?
In de XPS 15/17 kan 8GB per slot, dus dat zou moeten werken. Zo niet: wet kopen op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 15:34:
[...]
Ook. Ik heb zelf niet direct verwachtingen, behalve dat de nieuws: Lenovo kondigt vouwbare Windows 8-notebooktablet 'Yoga' aan zo snel mogelijk op de markt komt.. Een price drop echter zit er zeker aan te komen. Ik verwacht dat dell's ultrabook ongeveer rond de €700 a €800 incheckt met de kortingsbonnen, bijvoorbeeld.
Precies, die vind ik ook erg mooi, maar zit wel op
zal dan 1199 dollar kosten
, en helaas zijn wat dat betreft euro's vaak evenveel of minder waard dan dollars.

Maar goed, ik gok dat ik het SSD-uitprobeer-idee wel leuk vind, en hoop dat de Win8 beta snel uitkomt. Maar aangekondigde dingen komen standaard meestal aan het eind van de maand uit. :P Doet Ubuntu ook altijd.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Windows 8 beta is nooit aangekondigd. Het valt alleen te verwachten dat hij komt. :) Althans, voor zover ik het heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Oja ik heb de klok horen luiden, maar had het wel goed met eind februari:
nieuws: 'Publieke bèta Windows 8 komt eind februari'

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:30
FF een vraagje. Ik ben namelijk opzoek naar en 12-14 inch laptop < 700 om ubuntu op te zetten als vervanging voor mijn zojuist gestorven m1330 (met nvidia 8400). Wel wil ik games zoals bijvoorbeeld uit de humble bundle er gewoon op kunnen spelen en ook (via hdmi hd) films kunnen afspelen. De laatste keer dat ik checkte waren de ati drivers nogsteeds crap met flash, de intel drivers compleet incapabel en dat hele gedoe met nvidia optimus catastrofaal. Weet iemand hoe het daar momenteel mee staat?

Die Samsung 300V3A-S03NL uit de nbbg lijkt me wel een mooi dingetje, maar is het in de bios ook in te stellen om enkel de nvidia chip te gebruiken of zijn er gezien mijn specifieke probleem betere kandidaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sams shit helaas. Een een GT520m, is niet wat je wilt. Nauwelijks sneller dan een IGP.

Je kan wel een sony, en misschien ook een vostro 3350 krijgen zonder switchable graphics, maar een HD 6490m zet niet echt zoden aan de dijk. Daarom opteer ik altijd voor de v131.

En heb je nog garantie? Dell geeft praktisch oneindige garantie op kapotte 8xxx grafische kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:30
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 20:42:
Sams shit helaas. Een een GT520m, is niet wat je wilt. Nauwelijks sneller dan een IGP.

Je kan wel een sony, en misschien ook een vostro 3350 krijgen zonder switchable graphics, maar een HD 6490m zet niet echt zoden aan de dijk. Daarom opteer ik altijd voor de v131.

En heb je nog garantie? Dell geeft praktisch oneindige garantie op kapotte 8xxx grafische kaarten.
Hij is inmiddels 4 jaar oud en heeft 3 jaar geleden al een nieuw moederbord gekregen. Het probleem is dat hij geen stroom meer krijgt. Ik heb hem al deels doorgemeten (met een multimeter wat contactpunten bijlangs) en de voeding en de connector op het moederbord zelf zijn nog prima ik vermoed dus dat het een of andere lullige diode is die het hem doet. Een vervangend mobo vanaf ebay begint vanaf €130 + een hoop gekloot.

Het gaat me er verder niet zo zeer om dat de gpu sneller is dan de intel igp (of überhaupt sneller dan m'n huidige systeem die voldeed tot 2 dagen terug ook nog prima), maar meer dat shit gewoon werkt. Iets wat in iedergeval toen ze nog de gma series hadden niet het geval was.

Maar nvidia + linux is dus momenteel geen optie? Bummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 20:42:

De 3350 heeft gewoon hybride graphics en net zoals ik vorige keer al liet zien in benchmarks is de 6490m grofweg 1,5 keer zo snel ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Of er switchable graphics wist ik niet zeker uit het hoofd. Ik weet dat de 6490m iets sneller is, maar switchable graphics is dus onhandelbaar. En volgens mij zijn de sony's de enige zonder switchable graphics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 19:57
Ik zit zojuist te kijken op de dell site, ik twijfel nog een beetje tussen de vostro en de inspiron 14z. Nu kom ik de 14z tegen met een i5 2450m processor en met een i5 2430m processor voor resp. €579 en €599.

Kan iemand me vertellen wat het verschil precies is? de i5 2450m lijkt me sneller dan de i5 2430m, vraag is alleen waarom deze wel goedkoper is.
En wat voor meerwaarde heeft de Vostro boven de 14z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bouwkwaliteit, en de inspiron is nogal een vingerafdrukmagneet... Verder zo'n 200gr zwaarder dan de vostro.

Doe geen moeite met de site trouwens, pak de sheet erbij. Op de site is het nogal moeilijk te zien of iets een 4 of 6-cel batterij is. De prijzen lijken erg gedaald te zijn: i3 met 6-cel voor € 503. i5 voor € 573 na een kleine kortingsbon. Je kan nog meer besparen met diverse cashback acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Je wil, vooral als beginnend gebruiker, voor Linux geen switchable GPU's. Bij Nvidia is het nu al redelijk opgelost met Bumblebee, maar dat is pas goed werkend sinds 3.0 en die is nog geen maand uit. Voor zover ik weet is er voor AMD GPU's nog niet iets gelijkwaardigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
Thanks, daar kan ik dan verder mee verder ;-) Ik had inderdaad nogal moeite een configuratie met een 6-cells batterij te vinden.

In de desbetreffende sheet is de Vostro niet terug te vinden, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat klopt. De vostro is een zakelijk model, en die staan er niet in. De vostro is ook praktisch het enige zakelijke model wat ik ooit heb aangeraden, en aangezien ik de sheet vooral voor mijzelf heb gemaakt heb ik de zakelijke modellen nooit geimplementeerd.

Bepaalde consumentenmodellen missen ook trouwens, omdat niemand daarin is geïnteresseerd. Althans, ik heb nog niemand op GoT ooit iets horen zeggen over de dell-netbooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
Ik had voor mezelf een budget van maximaal €600 genomen en dan kom ik toch uit op de Dell Inspiron 14z met de i5 2450M, de Vostro zit daar qua prijs wel wat boven, met btw en een i5 zit je op ca. €700 tegen €580 voor de 14z.

Is er trouwens niet een kortingsbonnen topic hier ergens op het forum, ik kan deze niet meer vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dell Waardebonnen Topic. Maar in de sheet staan de meeste kortingsacties. volgens mij.

Als ik even snel reken, €573 voor de inspiron met i5, €640 voor de vostro. Met i3 respectievelijk €503 en €546. De vostro lijkt wat duurder te zijn geworden. Nog meer dan ik al dacht.
Het voornaamste voordeel van de vostro is dus de 3 jaar garantie als optie, het uiterlijk, gewicht, en een iets langere accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
Ahh, oké. Thanks.

Sowieso wil ik de HDD gaan vervangen voor een SSD (Crucial m4), dit zal de gewicht, accuduur en snelheid wat de keuze ook zal zijn verbeteren. dus daar moet ik ook wel even wat centjes voor moeten overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
Wanneer ik zo de plaatjes bekijk van de 14z en de Vostro V131, dan ziet de Vostro er inderdaad steviger uit. En dan vraag ik me toch ook af hoe een i3 zich verhoud tot een i5 processor, zeker als ik kijk naar wat ik doe op een laptop: Internetten, Office gebruiken, af en toe een film of wat muziek kijken en luisteren en Adobe CS5 (met name dreamweaver, photoshop en af en toe flash).
Wanneer ik onder de €600 wil blijven is dat de keuze: Vostro V131 met i3 2350m of 14z met i5 2450m.

Moet er wel bij zeggen, en daarmee beantwoord ik waarschijnlijk m'n eigen vraag, hiervoor had ik een, tot mijn verdriet onlangs gestolen, MSi X400 met SU3500, welke beduidend langzamer is natuurlijk. En deze voldeed wel; gewicht is eigenlijk ook wel belangrijk daar ik veel met laptop op pad ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je beantwoord daarmee redelijk je eigen vraag. Photoshop is praktisch het enige in dat lijstje wat profijt heeft bij een i5. En een i3 is al.. gokje (2.2*2)/1.4*1.35 = 4x zo snel in ruwe kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
En wanneer ik de HDD vervang voor een SSD zal de i3 voor Photoshop prima voldoen, neem ik aan. Dat begrijp ik in ieder geval uit commentaar een stuk eerder in dit topic.
Iets zegt me dat ik er dan wel uit ben, superthanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:25
Beste Tweakers,

Ik wil een laptopje kopen, 13 - 14 inch. Niet al te zwaar, budget max. 500 euro, liever minder. Laptop is puur voor Internet, email, wat Office en tijdens de vakanties de foto's bekijken en misschien lichtjes bewerken. Echt bewerken zal ik op mijn desktop blijven doen.

Ik heb hier al van alles gelezen, maar kan geen keuze maken. Eigenlijk wilde ik gaan voor Dell V131, maar net iets te duur.
Toen heb ik naar Inspiron 14z gekeken, dat lijkt mij wel wat. Maar waardebonnen zijn er niet, alleen met haalmeeruitjecard zou ik nog 35 euro kunnen terugverdienen. Dus netto ongeveer 465.

Ook even gekeken naar Lenovo Thinkpad E325, maar dat is Fusion E-450 en 2 GB RAM. Zier er goed uit (op de foto). Wel snellere HD en 6-cells accu. Maar geen USB3. Prijs van E325 is netto 380 euro, dat is incl. 2jaar garantie en cashback van 100 euro al verrekent. Als ik nog 2GB bij zou prikken kom ik op 400 euro.

Mijn vraag is zou ik voor Lenovo gaan of voor Dell. Maakt de kwaliteit nog iets uit? Wie heeft er betere scherm. Is E-450 met 2 GB RAM voldoende voor wat ik mee ga doen? Laptop moet zeker 5 jaar mee te kunnen.

Verder kan ik eigenlijk geen alternatieven vinden. Iemand nog tips? Ik wil geen Acer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kwesiq schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:04:
En wanneer ik de HDD vervang voor een SSD zal de i3 voor Photoshop prima voldoen, neem ik aan. Dat begrijp ik in ieder geval uit commentaar een stuk eerder in dit topic.
Iets zegt me dat ik er dan wel uit ben, superthanks!
Een SSD is heel belangrijk ja. Als dat buiiten je budget ligt raad ik in de regel aan een goedkoper model aan, alleen is de inspiron als zowat de goedkoopste.. Dat schiet niet enorm op.
Scherm is altijd even brak. Onder de 500 is er exact een optie als je een goed scherm wilt: een xps 15 halen. Door een blunder van dell (ja, nog een 8)7 ) is de upgrade naar het vrij legendarische 1080p wide-gamut scherm gratis. Maar dan zit je met een 15.6" van pakweg 2.85kg....
Edit: dom. Die kost €599 + kortingen, dus boven de €500.

De i3 is verder wel een factor 3 of 4 zo snel als de fusion processor. Maar of je dat nodig hebt? Ik zou het niet weten. Noteer ook de bovenstaande opmerking over de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
Volgens mij zit er een vrij groot verschil tussen de processoren van de laptops die je nu vergelijkt. Deze vergelijking komt redelijk in de buurt
http://www.anandtech.com/...5.46.53.54.55.57.56.52.51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
Je hebt helemaal gelijk, niet te vergelijken. i3 is superieur.
Maar de vraag is, heb ik het wel nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Kwesiq schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:19:
Wanneer ik zo de plaatjes bekijk van de 14z en de Vostro V131, dan ziet de Vostro er inderdaad steviger uit.
Knap dat je de stevigheid van een notebook uit een plaatje kan halen. :+

Wenzel schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:09:
Toen heb ik naar Inspiron 14z gekeken, dat lijkt mij wel wat. Maar waardebonnen zijn er niet, alleen met haalmeeruitjecard zou ik nog 35 euro kunnen terugverdienen. Dus netto ongeveer 465.
Die zijn er wel. Er loopt al een tijdje kortingsbonnen van 25 euro voor Inspiron notebooks meer dan € 499. Ook op deze pagina staat 5% en 10% kortingsbonnen ook voor Inspiron. De vorige aanbieding gold de 5% al vanaf € 499, als ik me goed herinner. Dat verandert zo nu en dan. Nu is krijg je de korting vanaf € 699,- en wellicht is de volgende aanbieding na 8 februari weer 5% korting vanaf € 499.

Wenzel schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 17:36:
Je hebt helemaal gelijk, niet te vergelijken. i3 is superieur.
Maar de vraag is, heb ik het wel nodig?
Dat is een vraag die je zelf het beste kan beantwoorden.

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:16:
[...] een xps 15 halen. Door een blunder van dell (ja, nog een 8)7 ) is de upgrade naar het vrij legendarische 1080p wide-gamut scherm gratis. Maar dan zit je met een 15.6" van pakweg 2.85kg....
Edit: dom. Die kost €599 + kortingen, dus boven de €500.
:o Plus ook nog 3 jaar NBD garantie voor slechts € 39,10. Toch een erg aantrekkelijk aanbod zo... Heb jij hem al besteld? :P

[ Voor 24% gewijzigd door Regeneration op 03-02-2012 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Regeneration schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 23:11:
:o Plus ook nog 3 jaar NBD garantie voor slechts € 39,10. Toch een erg aantrekkelijk aanbod zo... Heb jij hem al besteld? :P
Die had ik nog niet eens gezien. Maar ik heb hem niet besteld. Ik heb geen nieuwe notebook nodig. Maar als mijn notebook een jaartje ouder was, dan had ik hem zeker besteld.

Plus, ik heb al een XPS 17 besteld.. 2 notebooks bij dell bestellen zo kort achter elkaar gaat mij nogal ver :P

Ik ben er trouwens achter gekomen hoe je vostro's en latitude's inclusief BTW kan bestellen, if you get what i mean... Die kan ik dus zonder kopzorgen toevoegen aan de sheet :)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 04-02-2012 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

I dont get what you mean maar het is ook nog vroeg dus kan beter straks even bekijken hoe dat exact zit ;)

[ Voor 60% gewijzigd door pino85 op 04-02-2012 04:10 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kijk hier:
http://configure.euro.del...=dhs&model_id=vostro-v131
Een V131, maar dan inclusief BTW. Dus geen gezeik met de wet kopen op afstand. Misschien ook nog goedkoper, maar dat moet ik nog even uitzoeken.

Toevoegen aan de sheet gaat hem overigens niet worden. Daarvoor moet ik het hele ding herschrijven zie ik... Daar heb ik nu geen tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 422034

Hoi allemaal,

Mijn zus wil zometeen naar de winkel om een Hp Pavilion DM1 aan te schaffen. Ze kende iemand die hem ook heeft en hem goed vond. Mijn vraag of dit verstandig is. De inhoud zegt me niets: e-Series processor? Wel mooi 4gb werkgeheugen. AMD videokaart. Ze moet dinsdag op reis en heeft hem daar voor nodig. Ik vroeg me af of dit een goede koop zou zijn. prijs: €399.

http://www.bcc.nl/product/hewlett-packard-dm1-4000sd

Snelle reacties worden erg gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Gewoon doen, gezien je beslistermijn kun je ook geen vergelijkend warenonderzoek meer doen. Voor 400e mag je ook geen maximale eisen stellen en dit dingetje is prima om op reis te internetten en te typen. 11,6 inch is best te doen en compact om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 422034

Ze heeft hem ook nodig voor Matlab en Arcgis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tsja. een i3 heb je voor €100 meer (inspiron 14r) en is pak-m-beet 4x zo snel. Als je hem wilt gebruiken voor 'serieuze dingen' dan luid het advies: niet doen.

Alleen je hebt hem dinsdag nodig.. Dan ben je gewoon te laat.

Op een dergelijke korte termijn kan je hoogstens pricewatch: Asus U31SD-RX260V aanschaffen. Maar ik ben er nog altijd niet achter wat voor accu daar in zit. Die is amper trager dan de i3, maar mist hyperthreading wat voor ongeveer 20% performanceboost zorgt in goed threadende applicaties (wat mathlab toevallig is, als ik me niet vergis).

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 04-02-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Kut ik kom er vandaag achter dat ik perongeluk een gewone crucial (9mm) ipv de slim (7mm) heb besteld. Hij is er waarschijnlijk maandag al.

Volgens mij moet Lenovo juist van die dunne dingen hebben. Hij zal wel passen als ik 'm openschroef, maar dat is iets minder handig als ik een beroep moet doen op garantie. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:59
Had ergens gezien dat je die crucial idd wel passend kan maken. Trouwens, die ssd's van samsung (830 of heten ze 870?) zijn wel 7mm. Zoals je zegt zijn er ook 7mm varianten van die Crucial.

In ieder geval geen miskoop, in mijn laptop zit ook een crucial m4 256 :) (kostte de helft als mijn laptop, maar ik zou echt niet meer zonder willen. Zit toevallig net te klussen aan de laptop van mijn ouders en erger me helemaal suf aan die $*%( hdd...)

[ Voor 25% gewijzigd door WVL_KsZeN op 04-02-2012 21:34 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WVL_KsZeN schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 21:33:
In ieder geval geen miskoop, in mijn laptop zit ook een crucial m4 256 :) (kostte de helft als mijn laptop, maar ik zou echt niet meer zonder willen. Zit toevallig net te klussen aan de laptop van mijn ouders en erger me helemaal suf aan die $*%( hdd...)
Chatbox: mijn moeder klaagt dat de laptop _traag_ is. Ik kan niet wachten om uit te zoeken waar dat aan ligt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ja in mijn desktop zweer ik bij een 64GB SSDtje voor het systeem en de rest gewoon lekker goedkope terabytes, maar in een laptop ben je niet zo vrij en 64GB, 128 GB eigenlijk ook, zijn gewoon te weinig voor fatsoenlijk werken op een laptop. Helemaal als je Windows en Linux wilt dualbooten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Studio 17 met 2 harde schijf bays. Ik denk dat ik haar inderdaad maar een SSD ga aansmeren een keer. De schijf staat nu semi-vol met spul wat vooral van mij is, dat is het probleem dus niet.

Zoals ik al zei, ik ben er dus in geslaagd om een V131 in een consumentenmandje te gooien:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mc5jFBBP30ul5m0PgaYKdew1/full.png
Wat heb je daar in de praktijk aan? Absolutely fucking nothing. Op consumenten zit geen korting op vostro's, ook geen waardebonnen. En via /epp krijg je 2%. Dat is natuurlijk minder dan de €40 (=€47,60) die je anno vandaag krijg via de waardebon op het zakelijke gedeelte. Of je moet wel een heel erg dure laptop bestellen om zo de epp korting te verhogen naar 5 of zelfs 10%. Met een minimumbedrag van respectievelijk €699 en €1600 inclusief, dat wel, BTW. Wat dan wel een basisprijs moet zijn: een model van €689 plus een abonnement datasafe geeft helaas geen succes. Om break-even te komen met de zakelijke €40 waardebon moet je overigens €952 besteden.

Maar, realiseer ik me, is het mogelijk om cashback te regelen op een zakelijke aankoop. Waardoor je potentieel nog 8 a 7% kan besparen op een zakelijk model naar keuze. Exclusief BTW natuurlijk.

Mocht er ooit een kortingsbon komen die geldig is op aankopen in plaats van 'inspiron en XPS'. Vergeet dan niet dat deze mogelijkheid met enig gehack bestaat. :)

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 05-02-2012 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187387

Hierbij mijn review van de LG P330 helaas alleen te verkrijgen door te importeren maar wel beter dan alle reeds geposte laptops in deze thin/light thread: [Ervaringen] LG P330 review, beste 13" op de markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11-2024
Goed, ik ben nu al een aantal weken op onderzoek uit, maar de perfecte laptop lijkt maar niet te bestaan. Te duur, te langzaam, lelijk, niet verkrijgbaar, etc.

Mijn eisen:
  • Lichtgewicht (max 2 kilo)
  • Draagbaar (12"-13" of een 14" scherm met een 13" formaat zoals de Dell XPS 14z)
  • Goede accuduur (minstens 4 uur)
  • Mooi, elegant, design
  • Slank (ongeveer 2 tot 2,5 cm maximaal)
  • Wordt gebruikt voor muziek, browsen, aantekeningen/verslagen en af en toe wat Photoshop/programmeren/oudere games spelen voor de lol
  • Het moet mijn enige systeem worden. Ik heb verder geen desktop en de Sony Vaio laptop die ik nu heb is afgeschreven.
Mijn budget bedraagt ongeveer €800 en als het het echt waard is mag het tot de €900. Maar echt niet hoger.
Ik heb zelf deze modellen gevonden:

MacBook Air 11.6" Late 2010
+ Snel, licht, slank, klein en draagbaar
+ Accuduur
+ Mac OSX

- Duur (€900)
- Klein scherm
- Weinig aansluitingen
- Weinig geheugen en opslag (respectievelijk 2GB en 128gb SSD)
- Model zonder toetsenbord verlichting

Dell XPS 14z
+Snel
+Accuduur
+Prijs met kortingsbonnen te verlagen
+Dichtgeklapt perfect design
+Relatief dun

-Lelijk toetsenbord
-Toch wel groot (14 inch, iets groter dan 13 inch notebooks)
-Met 1,98 kilo tegen mijn maximale gewicht aan
-Lange levertijd?

Dell V131
+Slank, licht
+Snel
+Redelijk goedkoop

-Verschrikkelijk lelijk
-Zwakke grafische kaart

Samsung Series 5 Ultrabook (pricewatch: Samsung 530U3B-A01NL)
+Wederom licht en dun
+Intel Core i5-processor
+Mooi uiterlijk (ultrabook)

-Nog duur (900 euro, maar nog niet officieel gelanceerd)
-Goedkopere ultrabook, concessies gedaan? Wachten op reviews
-HD 3000 grafische kaart

MacBook Pro
Mijn droomlaptop, maar te duur :P

Tot zover mijn onderzoek. Welke raden jullie mij aan en welke zie ik over het hoofd?

Alvast dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een paar puntjes:
• De ene i5 is de andere niet. De versie in de V131 is een stuk sneller dan de variant in de MBA.
• Maar een SSD is veel belangrijker. Koop dus geen V131 zonder een SSD. Mijn mening..
• Verder presteren de i5, GT520m, en zo. Redelijk vergelijkbaar. Op een XPS 14z kan je net zo min gamen als op een V131. Dat is geen argument om die niet te nemen. De GPU zou ik zelfs als nadeel zien, waarom zit het erop als ik het niet ga gebruiken?
• De MPB heeft weinig voordeel boven de MBA 13".Bovendien is de MBA 11" een vrij waardeloze keuze, volgens mij heeft die 2GB RAM? Zo ja, niet doen. De 13" levert meer waar voor je geld, flink.

En als je gaat wachten op samsung's ultrabook, wacht dan ook dell's aanbod af: http://www1.euro.dell.com...=nldhs1&l=nl&s=dhs&~ck=mn. Ik verwacht geen doorbraak ik kwaliteit, maar wel in prijs. Dat is niet meer dan een gok overigens.

Verder, wat ga je er precies mee doen? Een ultrabook als enige systeem stel ik nogal vragen bij...Voor puur thuis is een 15" vind ik beter geschikt. Voor €900 heb je een heel erg competente 15-incher, goddelijk scherm, ssd, goed toetsenbord en bouwkwaliteit, 4.5uur accu, 1080p resolutie. 769p is gewoon _weinig_, de grootste reden dat ik de MBA 13" een uitmuntend apparaat vind.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 07-02-2012 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11-2024
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 00:03:
Een paar puntjes:
• De ene i5 is de andere niet. De versie in de V131 is een stuk sneller dan de variant in de MBA.
• Maar een SSD is veel belangrijker. Koop dus geen V131 zonder een SSD. Mijn mening..
• Verder presteren de i5, GT520m, en zo. Redelijk vergelijkbaar. Op een XPS 14z kan je net zo min gamen als op een V131. Dat is geen argument om die niet te nemen. De GPU zou ik zelfs als nadeel zien, waarom zit het erop als ik het niet ga gebruiken?
• De MPB heeft weinig voordeel boven de MBA 13".Bovendien is de MBA 11" een vrij waardeloze keuze, volgens mij heeft die 2GB RAM? Zo ja, niet doen. De 13" levert meer waar voor je geld, flink.

En als je gaat wachten op samsung's ultrabook, wacht dan ook dell's aanbod af: http://www1.euro.dell.com...=nldhs1&l=nl&s=dhs&~ck=mn. Ik verwacht geen doorbraak ik kwaliteit, maar wel in prijs. Dat is niet meer dan een gok overigens.

Verder, wat ga je er precies mee doen? Een ultrabook als enige systeem stel ik nogal vragen bij...Voor puur thuis is een 15" vind ik beter geschikt. Voor €900 heb je een heel erg competente 15-incher, goddelijk scherm, ssd, goed toetsenbord en bouwkwaliteit, 4.5uur accu, 1080p resolutie. 769p is gewoon _weinig_, de grootste reden dat ik de MBA 13" een uitmuntend apparaat vind.
Bedankt voor je reactie.

Die Dell XPS 13 had ik ook gezien (neem aan dat je die bedoelde). Mooi ding maar verwachtte dat die rond de €1000 ging kosten. Jij rekent op lager dus?

Het is de bedoeling dat de laptop elke dag heen en weer naar school gaat. Ik heb nu een 15,5" van 2,8 kilo en die is gewoon te groot en te zwaar om elke dag heen en weer te zeulen. Dan kan ik een netbookje kopen en deze vervangen voor een 15 inch systeem van rond de €500, dan kom je op dezelfde prijs uit. Maar het lijkt mij gewoon prettiger om een systeem te hebben dat thuis zijn werk doet maar ook op school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jochemm schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 00:14:
Die Dell XPS 13 had ik ook gezien (neem aan dat je die bedoelde). Mooi ding maar verwachtte dat die rond de €1000 ging kosten. Jij rekent op lager dus?
Ik reken op lager. Dell heeft altijd een redelijke lading kortingsbonnen. Op moment van spreken kan je zo'n 15% besparen op een XPS 15 en €250 + 15% op een XPS 15z. Waardeloze laptop overigens.
Het is de bedoeling dat de laptop elke dag heen en weer naar school gaat. Ik heb nu een 15,5" van 2,8 kilo en die is gewoon te groot en te zwaar om elke dag heen en weer te zeulen. Dan kan ik een netbookje kopen en deze vervangen voor een 15 inch systeem van rond de €500, dan kom je op dezelfde prijs uit. Maar het lijkt mij gewoon prettiger om een systeem te hebben dat thuis zijn werk doet maar ook op school.
Mag ik dan aanraden: de sony SE, de 15" variant.
[Ervaringen] Sony vaio SE-serie - Deel 1
www.sony.nl/product/vn-S-series
1.98kg. Uitmuntend scherm. Met wat gepuzzel kom ik op €1070 uit met korting en een redelijk basisconfig. Nadeel is dat je buiten je budget bent en nog verder gaat als je een SSD wilt... Plus de sony service is redelijk waardeloos. Maar dat is te overkomen. Afhankelijk van welke studie je doet is die extra prijs het misschien wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 187387 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:27:
Hierbij mijn review van de LG P330 helaas alleen te verkrijgen door te importeren maar wel beter dan alle reeds geposte laptops in deze thin/light thread: [Ervaringen] LG P330 review, beste 13" op de markt
In jouw topic licht ik verder toe wat ik zeg, maar ik snap niet helemaal waarom je deze laptop beter noemt dan alles ;)
- Geen SSD
- Matig scherm zoals jezelf al zegt
- Lage resolutie
- Geen backlit keyboard
Jochemm schreef op maandag 06 februari 2012 @ 23:53:
MacBook Air 11.6" Late 2010
+ Snel, licht, slank, klein en draagbaar
+ Accuduur
+ Mac OSX
+ SSD

- Duur (€900)
- Klein scherm
- Weinig aansluitingen
- Weinig geheugen en opslag (respectievelijk 2GB en 128gb SSD)
- Model zonder toetsenbord verlichting
- Oude trage Core2Duo CPU
- De SSD die erin zit is wel een erg trage variant

Dell XPS 14z
+Snel
+Accuduur
+Prijs met kortingsbonnen te verlagen
+Dichtgeklapt perfect design
+Relatief dun

-Lelijk toetsenbord
-Toch wel groot (14 inch, iets groter dan 13 inch notebooks)
-Met 1,98 kilo tegen mijn maximale gewicht aan
-Lange levertijd?
-Geen SSD

Dell V131
+Slank, licht
+Snel
+Redelijk goedkoop

-Verschrikkelijk lelijk
-Zwakke grafische kaart
-Geen SSD

Samsung Series 5 Ultrabook (pricewatch: Samsung 530U3B-A01NL)
+Wederom licht en dun
+Intel Core i5-processor
+Mooi uiterlijk (ultrabook)
+Tov de Dells 4gb NAND cache

-Nog duur (900 euro, maar nog niet officieel gelanceerd)
-Goedkopere ultrabook, concessies gedaan? Wachten op reviews
-HD 3000 grafische kaart
-Geen SSD
Wou even je vergelijking wat vollediger maken, hoop dat je er wat aan hebt :P De C2D in de MBA is niet alleen van een oude generatie maar ook nog een ULV variant dus is gewoon erg traag vergeleken met hedendaagse CPU's. Was die in het najaar van 2010 al. De huidige i5 ULV CPU's zijn daarentegen erg vlot en in de Dells vind je zelfs een full voltage CPU.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 07-02-2012 09:42 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Jochemm schreef op maandag 06 februari 2012 @ 23:53:
Mijn eisen:
• Lichtgewicht (max 2 kilo)

MacBook Pro
Mijn droomlaptop, maar te duur :P
Als ik kijk naar de Macbook Pro 13", is deze met 2,04 kg toch echt boven je gewichtseis. :P Helemaal, als je bij de XPS 14z al zegt dat je het gewicht van 1,98 kg een minpunt vind.

Ik zie verder dat je Mac OS een pluspunt vind, maar daarnaast ook zegt dat je Sony's afgeschreven zijn. Heb je al eens eerder met Mac OS gewerkt of is dat omdat je dat leest en hoort van anderen? Zelf heb ik er 2-3 maanden mee gewerkt en vond het vooral anders werken. Mocht je er wel ervaring mee hebben dan zou ik voor de Macbook Air 13" gaan als ik jou was. Maar zoals Darkstone ook zegt, weet niet hoe handig het is om de Air als enige computer te gebruiken, maar dat moet je maar zelf beslissen. De Sony SE is ook een alternatief, maar als je kan zou ik daar nog even mee wachten. Ze hadden namelijk CPU upgrades beloofd maar die zijn nog steeds niet doorgekomen. Als je kan zou je anders ook kunnen wachten op Ivy Bridge. Waarbij hoogstwaarschijnlijk meer ultrabooks nog worden uitgebracht, wellicht ook 15" varianten. Ik gok zelf ook op een 15" Air.

[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 07-02-2012 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 12:56
Ik zit erover te denken om zelf ook een thin & light notebook aan te schaffen. Nou heb ik zelf nog een ssd liggen, dus ik het liever dat die er niet in zit (vanuit het oogpunt: kostenbesparing). Ik geloof dat ik aardig goed zit als ik zeg: Wachten op ivy bridge?

*maar wachten is zo moeilijk* :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
gabn88 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 17:51:
Ik zit erover te denken om zelf ook een thin & light notebook aan te schaffen. Nou heb ik zelf nog een ssd liggen, dus ik het liever dat die er niet in zit (vanuit het oogpunt: kostenbesparing). Ik geloof dat ik aardig goed zit als ik zeg: Wachten op ivy bridge?

*maar wachten is zo moeilijk* :P
Al naar de Vostro V131 gekeken? Geen SSD en standard voltage CPU. Ook relatief goedkope garantie upgrade en toetsenbord verlichting zijn opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220263

Samsung NP700? Ik weet niet over de verkrijgbaarheid in NL en prijs, maar wat betreft elegantie/dunheid/gewicht/prestaties is dat bij de 15.6" voor mij een winnaar. Hier in de UK krijg je:
1600x900 Matte
i7 2675QM (2.2Ghz)
8GB DDR3
750GB 7200RPM
ATI HD6750 1GB
Backlit Key
Volgens mij 2,2kg
999 Pond

Dus wat dat betreft redelijk compleet. Minpunten zijn resolutie (wel ok, maar kon beter) en prijs (omgerekend 1200 euro) en ook geen SSD. Maar het ziet er gewoon uit als een grotere ultrabook, is ontzettend mooi en een krachtpatser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het scherm van de samsung is zeer brak. Ik weet dat-ie wat minder presteert, maar de sony SE is de echte winnaar in dit segment. Plus de bekende HP dv6 (2.7kg) en XPS 15 (2.83). Een stuk zwaarder, maar kwalitatief beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

2.2 kg... Da's niet licht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor een 15.6 is het erg licht. Maar ik snap je punt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:52
Het valt me op dat er veel ultrabooks zijn die een lage resolutie hebben of een scherm dat van lage kwaliteit is. Ik ben benieuwd wanneer dit gaat veranderen. Wat eigenlijk ideaal zou zijn is een 14"/15" ultrabook met een HD resolutie. Dat werkt naar mijn mening een stuk prettiger dan bijvoorbeelde de resolutie van een 13" macbook air die maar 1440*900 is.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:06:
Voor een 15.6 is het erg licht. Maar ik snap je punt :+
Anders kunnen we ook een desktop aanraden :p . Is maar 6 kilo, voor een desktop erg licht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheCrius schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:09:
Het valt me op dat er veel ultrabooks zijn die een lage resolutie hebben of een scherm dat van lage kwaliteit is. Ik ben benieuwd wanneer dit gaat veranderen. Wat eigenlijk ideaal zou zijn is een 14"/15" ultrabook met een HD resolutie. Dat werkt naar mijn mening een stuk prettiger dan bijvoorbeelde de resolutie van een 13" macbook air die maar 1440*900 is.
1280*720 is al een 'HD' resolutie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10

Sick Nick

Drop the top!

Geen ultrabook maat een uberbook (VAIO Z) nemen :P Netjes 1080p echt HD en van hoge kwaliteit, mag alleen geen ultrabook heten omdat er een standaard voltage CPU in zit. Boehoe, geen ultrabook stickertje... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220263

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:04:
Het scherm van de samsung is zeer brak. Ik weet dat-ie wat minder presteert, maar de sony SE is de echte winnaar in dit segment. Plus de bekende HP dv6 (2.7kg) en XPS 15 (2.83). Een stuk zwaarder, maar kwalitatief beter.
Ik heb hem zelf mogen testen :+ Hij is niet even helder als sommige glare-type schermen (maar dat komt volgens mij omdat hij matte is), maar voor de rest is er niet veel mis mee... Ik weet niet waarom je zou zeggen dat hij zeer brak is. Op mij kwam hij juist "iets beter dan de gemiddelde TN-paneel" over. Horizontale kijkhoeken waren best goed, verticale waren matig. Kleurechtheid was niet zo accuraat, maar wel "mooier" bij films.
Mijn oordeel zou dus een 7 zijn voor het scherm, en die reso is zeker een voorzichtige pluspunt (kon beter, maar zoals gezegd veel beter dan 1366).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
* Anoniem: 303530 disagrees
Milites in "\[Ervaringen/discussies] Samsung 7 Series"
Het contrast is ook zeer matig Dit is gewoon een normaal scherm waarbij de marketingfactor (maximale helderheid, resolutie, mat) wat opgeschroefd is. maar de kwaliteit stelt volgens diverse bronnen niets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444732

Ik zit er over te denken om de Dell Vostro V131 aan te schaffen. Alleen is ie via Dell alleen nog te koop met een 5400rpm hardeschijf in plaats van de 7200rpm uit de NBBG.
Maakt dit veel verschil en is het nog steeds de moeite om voor de V131 te gaan of zijn er betere alternatieven voor deze prijs (689,-) in deze gewichtsklasse?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vind tegenwoordig eigenlijk dat je beter de inspiron 14z kan nemen. De bouwkwaliteit daarvan is wat minder, maar de lagere prijs maakt het mogelijk om er een SSD in te zetten, dat maakt een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
Ik ben er ook nog steeds niet uit. Ik zag wel op de Dell site dat 14z nu 6-cell batterij heeft voor de basis prijs van 499

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444732

Ik heb de inspiron 14z ook overwogen, maar denk dat ik me erg ga storen aan het schijnbaar sterk reflecterende scherm. Zal er nog even over nadenken. Bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wenzel schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:34:
Ik ben er ook nog steeds niet uit. Ik zag wel op de Dell site dat 14z nu 6-cell batterij heeft voor de basis prijs van 499
De sheet is sneller: Anoniem: 303530 in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 7"
En vergeet de cashback niet. Waar je de €25 kortingsbon uit de sheet krijgt weet ik even niet. Ik heb er al even geen gezien.
Anoniem: 444732 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:35:
Ik heb de inspiron 14z ook overwogen, maar denk dat ik me erg ga storen aan het schijnbaar sterk reflecterende scherm. Zal er nog even over nadenken. Bedankt voor het advies.
Als je serieus waarde hecht aan het scherm, dan kan je je budget sowieso beter met een factor 2 verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:16:
Ik vind tegenwoordig eigenlijk dat je beter de inspiron 14z kan nemen. De bouwkwaliteit daarvan is wat minder, maar de lagere prijs maakt het mogelijk om er een SSD in te zetten, dat maakt een wereld van verschil.
Ik vind SSD's nog steeds erg overrated moet ik eerlijk zijn. Met mijn XPS 14z reis ik wat af en zolang ik standby gebruik heb ik geen behoefte aan SSD's. De opstart tijd van programma's is zo enorm klein vergeleken met de tijd dat ik de programma's gebruik dat het mij echt geen 100 euro extra waard is. Zelfs 50 euro extra vind ik al erg lastig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:27
Tsurany schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:43:
[...]

Ik vind SSD's nog steeds erg overrated moet ik eerlijk zijn. Met mijn XPS 14z reis ik wat af en zolang ik standby gebruik heb ik geen behoefte aan SSD's. De opstart tijd van programma's is zo enorm klein vergeleken met de tijd dat ik de programma's gebruik dat het mij echt geen 100 euro extra waard is. Zelfs 50 euro extra vind ik al erg lastig.
heb je er wel eens 1 gebruikt? ik wil niet meer terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet in m'n eigen systemen maar wel in andermans systemen en het werkt inderdaad sneller. Echter als ik Word op start en 5 seconden moet wachten vind ik dat niet erg, ik zal het programma daarna voor tientallen minuten of zelfs voor uren open hebben staan.

Ik zal niet ontkennen dat een SSD snel is, alleen voor dagelijks gebruikt vind ik het wel wat overrated.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
Ik heb vandaag in de BCC winkel de Samsung 300V3A-S03 gezien voor €599. Ziet er erg degelijk uit, en mooi ook nog. Er is ook nog een alternatief met intel i3, dan wel een paar tientjes goedkoper. ik vraag me af, is het misschien alternatief voor vor Dell's 14z en V131.
Samsung geeft in ieder geval garantie van 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij is iets goedkoper, maar wel veel zwaarder. En als je echt veel waarde hecht aan garantie dan zie ik sowieso geen enkele reden om iets anders te kopen dan de V131 met 3 jaar on-site garantie.
De V131 en inspiron gaan ook wat langer mee volgens notebookcheck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
Is dat even jammer...de goedkoopste versie van de Inspirion 14z heeft ineens, sinds dit weekeinde, een 4-cells accu ipv van een 6-cells accu... Dit is ook als je vanuit de sheet kijkt op de Dell site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Tsurany schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:43:
[...]

In mijn pc heb ik sinds +- een half jaar een SSD, de beste upgrade die ik in +- 5 jaar tijd heb gedaan.
Veel beter dan een snellere cpu of andere zaken om de pc sneller te laten reageren/werken.
Kwa notebooks vind ik ssd's echt een verademing omdat er in 9 van de 10x toch een wat tragere hd in zit.
Ik irriteer me bv wel kapot als ik 5-10 sec moet wachten als ik een normaal programma als word zou openen.
Afijn sorry voor offtopic van mijn kant af :9
Niet verkeerd nee alleen de prijs , veeel te duur voor mij helaas >:)

[ Voor 19% gewijzigd door pino85 op 13-02-2012 10:26 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm hij is nogal negatief... Ik denk dat ik weer ovver ga tot het gebruikelijke advies, de MBA. Niet de performance, wel het keybord, touchpad en andere ergonomische features, en natuurlijk, stilte. Externe GPU kan je binnenkort ook aansluiten op je air.

Het scherm is het enige punt waarom je de Z zou nemen, imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 10:04
Lijkt me een cool apparaat alleen jammer dat ie teveel geluid maakt:

Noise and Heat

Where things start to fall apart again for the Sony VAIO Z2 is specifically in noise. Internal heat is a little higher than we like to see, but it's the fan noise that becomes troublesome. Sitting at a normal distance from the notebook, it produces about 43.3dB under load, though fan noise ramps up very gradually. That's not the real issue, though; the real issue is just how high pitched the fan noise gets when the system is under full load. During testing there were times when the fan from the Z2 actually hurt my ears. Thankfully, under load the external dock doesn't produce much in the way of fan noise and is easily drowned out by the Z2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrackSlet
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-04 10:16

CrackSlet

Professioneel Schillenboer

Is hardwarematig wel een beest, maar dat komt ook wel voor een prijs, een flinke prijs (1900e). Plus vind ik het niet echt een thin & light notebook. Tuurlijk, 1.7 cm is niet dik, maar hij is dit wel over de gehele diepte. Een MBA of een Zenbook bijvoorbeeld zijn vooraan maar enkele millimeters dik. In de tas maakt dit misschien niet zo heel veel uit, aangezien het dikke gedeelte ook in je tas moet, maar voor het design vind ik dit wel een wezenlijk verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10

Sick Nick

Drop the top!

Dat pijn aan z'n oren is wel wat overdreven. Maar inderdaad, bij 100% CPU load maakt hij redelijk wat lawaai. Op zich logisch ook als je zoveel prestaties in zo'n dun chassis hebt.
Pagina: 1 2 ... 20 Laatste