Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024

[NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook december 2010

De NBBG van december en januari is op de front-page geplaatst. In dit topic kan over de modellen in het thin & light-segment gediscussieerd worden

Je kunt hier terecht met vragen, opmerkingen en andere discussiepunten die betrekking hebben op de NBBG. Heb je zelf een model in de NBBG op het oog maar twijfel je? Of heb je hem al gekocht maar heb je vragen. Plaats hier dan je overwegingen en alternatieven.

Mainstream thin & light

Acer Aspire TimelineX 3820T -372G16N
pricewatch: Acer Travelmate TimelineX 3820T-372G16N
Alternatieven
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge 11 (NVZ24MH)
pricewatch: MSI Wind U250-003NL
pricewatch: Samsung Q330 JS01

Zoals in het artikel te lezen is hebben we ook een high-endcategorie toegevoegd.

High-end thin & light

Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010)
pricewatch: Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010)
Alternatieven
pricewatch: Toshiba Portégé R700-174
pricewatch: MSI X-Slim X360 005NL
Sony Vaio VPCZ13V5E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:34

Fiber

Beaches are for storming.

Beter linkje voor: pricewatch: Sony Vaio VPC-Z13M9E :)
OK, beter lezen, deze wordt dus niet bedoeld, want duur en met SSD, maar het linkje hierboven werkte bij mij echt niet, re-direrect naar Sony homepage, deze werkt bij mij wel:
https://shop.sony.nl/shop..._GROUP&isHideActive=)/.do

[ Voor 71% gewijzigd door Fiber op 01-12-2010 13:50 . Reden: beter lezen... ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 364852

Hmmm, mijn inziens een slechte zaak om nu een advies te gaan geven om een laptop te kopen. Ik zou het advies geven om nog 1 maand te wachten op Sandy Bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

dat valt nog te betwijfelen, de verschillen zijn niet groot, de verbeterde accuduur schat ik ook somber in aangezien het quadcores betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 17:26
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een macbook met een core 2 duo 1.86 ghz als high end wordt bestempeld? de i3 370 van het basis model is toch veel sneller? en voor 100 euro meer klus ik daar zelf wel een ssd in.

Het enige verschil dat relevant lijkt is het gewicht, toegegeven een belangrijk gegeven, maar de verschillen hierin zijn zo groot dat het 2 verschillende categorieën zou moeten bestrijken. Ik vind namelijk 2.3 kg voor de basis variant niet 'light' maar de macbook weer niet 'high end'

het lijkt me dus dat er 2 complete uitersten binnen dezelfde categorie worden opgezocht, namelijk snel maar minder portable voor lage prijs en langzamer maar duidelijk lichter en duurder.

Ik zou het zelf aardig vinden als er binnen 1 categorie toch iets dichter bij elkaar gezocht wordt.
de samsung die als laatste alternatief wordt genoemd komt wat dat betreft het dichtst bij.

[ Voor 5% gewijzigd door kippetje01 op 01-12-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

niet iedereen heeft een i3 nodig, voor die personen is de macbook air verreweg de beste keus.
het model wat jij opnoemt is niet thin, niet light, enz. maar bedoeld als mobiel workstation.

de macbook air heeft trouwens een veel en veel beter scherm.

ik mis ook nog de u30jc, al is deze allen in het buitenland verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:27

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

iep is de ul30vt nog maar 499 :P ik heb em al een halfjaar nu (van cyberport ook) toendertijd 649.

Als je trouwens minder 'flex' in het toetsenbord wilt kan je ook op ebay de ul30/u30 toetenbord kopen met een backlight erin, deze is wat dikker en past ook perecies in de ul30vt.
tikt een stuk beter, en als je heel handig bent met een soldeerbout kan je het backlight ook nog is aansluiten :)
(zie de resultaten in dit topic) zelf heb ik een backlight toetenboard erin alleen durf ik nog niet de draadjes te solderen in me notebook :) wellicht als hij wat ouder is.

verder is het een notebook die nog steeds geen concurrentie heeft! speel er nog dagelijks me games op (super snel) en doe overdag al mijn programmeer werk - zelfs als ik me adapter vergeet kom ik de dag door :)
super machine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42823

No HP? DM1 en DM3 zijn nog steeds erg leuk in deze klase

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 42823 op 01-12-2010 15:06 . Reden: model toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 22:09
Wat maakt de MSI Wind U250 een betere keus dan de Acer Travelmate 8172Z? De MSI heeft een K325 en de Acer een U5400, maar is dat inderdaad wat de doorslag gaf om de MSI als alternatief aan te geven en de Acer niet? Ik overweeg de aanschaf van de 8172Z, maar laat me graag overtuigen iets beters te kopen voor dezelfde prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de voorgaande discussie kun je hier lezen:
[NBBG] Thin&light-notebook december

de U5400 is trouwens niet in staat om 1080p af te spelen, met de amd kan dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

kippetje01 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:34:
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom een macbook met een core 2 duo 1.86 ghz als high end wordt bestempeld? de i3 370 van het basis model is toch veel sneller? en voor 100 euro meer klus ik daar zelf wel een ssd in.
.....
Tja, ik heb vorige week de MBA 13 besteld op basis van looks, bouwkwaliteit, scherm, trackpad, looks, gewicht, accu, looks, ssd, (Waar koop jij een goede 128 gig ssd voor 100 Euro?) instant on, had ik de looks al genoemd?

Eigenlijk is het heel simpel, hij is zo veel mooier dan alles wat er verder te koop is... En als de specs dan ruim voldoende zijn voor mijn gebruik, tja dan wordt het een afweging tussen verstand en gevoel. Mijn verstand twijfelde maandenlang tussen allerlei Acers, Asussen, Dells, HP's Lenovo's, MSI's, Samsungs, Sony's, Toshiba's, etc. etc. maar toen ik de nieuwe MBA had gezien was ik eigenlijk direct verkocht. En al helemaal toen ik ook nog eens zo'n 200 Euro korting kreeg bij de Saturn, (Onder de 1200 Euro, inclusief 4 GB upgrade)

Dus tja, of het verstandig is, we zullen zien, of het prettig is, dat zeker. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344306

Ik had een lenovo u350 gevonden op cyberport maar als ik vermeld dat het geleverd moet worden naar Nederland krijg ik dit bericht:

Ihre Angaben konnten nicht übernommen werden.
An Ihre ausgewählte Lieferanschrift (Lieferland Niederlande) können wir die Ware leider nicht versenden.
Ändern Sie bitte das Lieferland bzw. geben Sie eine abweichende Lieferadresse an. Warum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --_--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-12-2022
Ik ben opzoek naar een kleine laptop die makkelijk mee te nemen is, hoeft niet echt super snel te zijn ofzo

Nou was mijn vraag is de Dell m101z minder goed als die msi wind u250 of de lenovo thinkpad edge 11?

Kan zelf niet echt verschillen ontdekken eigenlijk.. en volgens de review van engadget behoort deze dell samen met thinkpad edge 11 tot de betere?

Of mis ik nog ergens iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mufana
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06-2023
Ik ben opzoek naar een leuke vervanger van mijn huidige 17.4" laptop. Ga deze keer niet meer voor 17" omdat ik dat veel te groot vind. Wil hem ook nog wel kunnen meenemen. Zoek hierom dus iets in de 'ultraportable' sfeer. Gebruik een laptop voornamelijk voor wat internet, mkv'tjes / filmpjes bekijken op tv. Dus de nieuwe laptop moet zeker een HDMI aansluiting hebben.

Nu is er in dat segement in NL niet heel veel te krijgen. 13,3" en zo rond de 600/700 euro.
Mijn oog is op dit moment gevallen op de HP Pavilion DM3 2010ED.
AMD Ahtlon NEO k125
3GB Mem
320GB harddisk 7200 rpm
ATI mobility radeon 4225

Wat denken jullie...? is dat een beetje een fatsoenlijke laptop voor het afspelen van HD content?
Ik betwijfel of de Neo 125 dat een beetje kan bolwerken! Hoewel hij wel aanzienlijk beter scoort dan een duel core atom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Die K125 is wel heeeeel traag hoor, is erg duur. Voor vrijwel hetzelfde geld heb je ook een veel betere Core i3.
http://tweakers.net/price...NGdp0EpplBT0XBTjLvoiacs4_
--_-- schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:42:
Ik ben opzoek naar een kleine laptop die makkelijk mee te nemen is, hoeft niet echt super snel te zijn ofzo

Nou was mijn vraag is de Dell m101z minder goed als die msi wind u250 of de lenovo thinkpad edge 11?
.....
Alle drie leuk, ik vind die Dell wel redelijk aan de prijs voor wat hij biedt.

Nog 2 opties:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/259674;260699

[ Voor 39% gewijzigd door Fiber op 01-12-2010 18:01 . Reden: klein ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 17:26
Fiber schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:24:
[...]

Tja, ik heb vorige week de MBA 13 besteld op basis van looks, bouwkwaliteit, scherm, trackpad, looks, gewicht, accu, looks, ssd, (Waar koop jij een goede 128 gig ssd voor 100 Euro?) instant on, had ik de looks al genoemd?

Eigenlijk is het heel simpel, hij is zo veel mooier dan alles wat er verder te koop is... En als de specs dan ruim voldoende zijn voor mijn gebruik, tja dan wordt het een afweging tussen verstand en gevoel. Mijn verstand twijfelde maandenlang tussen allerlei Acers, Asussen, Dells, HP's Lenovo's, MSI's, Samsungs, Sony's, Toshiba's, etc. etc. maar toen ik de nieuwe MBA had gezien was ik eigenlijk direct verkocht. En al helemaal toen ik ook nog eens zo'n 200 Euro korting kreeg bij de Saturn, (Onder de 1200 Euro, inclusief 4 GB upgrade)

Dus tja, of het verstandig is, we zullen zien, of het prettig is, dat zeker. :)
Ik ben met je eens dat de MBA13 een goeie keuze is, maar ik vind de titel raar, "high-end thin & light". Dat laatste klopt absoluut, alleen het eerste wat minder. M'n 100 euro ssd bestaat trouwens niet, was meer om aan te geven dat je dat er zelf after market best in kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:08
Heeft iemand al ergens vernomen wanneer de U31/U41 series van Asus uitkomen?
Ik lees op internet vooral vermoedens van December, maar iets concreets heb ik nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mufana
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06-2023
kippetje01 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 18:04:
[...]

Ik ben met je eens dat de MBA13 een goeie keuze is, maar ik vind de titel raar, "high-end thin & light". Dat laatste klopt absoluut, alleen het eerste wat minder. M'n 100 euro ssd bestaat trouwens niet, was meer om aan te geven dat je dat er zelf after market best in kan zetten.
Ai inderdaad...
Dat wordt nog lastig kiezen.

De HP Probook 5320M
500GB - 7200 rpm
4gb mem
intel HD graphics

of de Samsung q330
320GB - 5200 rpm
4gb mem
NVidia Geforce G 310M

De samsung scoort in elk geval goed in de reviews. Van de HP is weinig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de hp heeft een 41Wh accu, ik kan niet zo snel een reveiws vinden, maar waarschijnlijk is de accu in de Q330 ongeveer dubbel zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-03 11:42
mufana schreef op woensdag 01 december 2010 @ 21:50:
[...]

Ai inderdaad...
Dat wordt nog lastig kiezen.

De HP Probook 5320M
500GB - 7200 rpm
4gb mem
intel HD graphics

of de Samsung q330
320GB - 5200 rpm
4gb mem
NVidia Geforce G 310M

De samsung scoort in elk geval goed in de reviews. Van de HP is weinig te vinden.
Ik zit met precies dezelfde keuze.... Ik neem aan dat je het hebt over de WS996EA van HP? Deze heeft soweiso een grotere batterij dan zijn goedkopere broer WS992EA die ook maar 2gig geheugen heeft en een I3 ipv I5.

De Samsung is interessant mede omdat zijn prijs veel lager is dan de HP. Deze heeft dan weer een nadeel van een glimmend scherm.

Weet iemand of de Samsung q330 lekker stil is? Is de fan hoorbaar bij email en internet?

Verder heb ik die MSI die als high/end wordt beschouwd na 1 uur gebruikt te hebben retour gestuurd, vanwege de fan die constand hoorbaar was. Dus die zou ik persoonlijk niet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:42
ALs iemand van plan is om een lichte notebook te kopen, zou ik even wachten op de zacate processor van AMD. Als het goed is wordt het q1 geintroduceerd. Deze APU(= processor + igp) zijn volgens de eerste test zeer zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery1976
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-12-2023
Anoniem: 344306 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:30:
Ik had een lenovo u350 gevonden op cyberport maar als ik vermeld dat het geleverd moet worden naar Nederland krijg ik dit bericht:

Ihre Angaben konnten nicht übernommen werden.
An Ihre ausgewählte Lieferanschrift (Lieferland Niederlande) können wir die Ware leider nicht versenden.
Ändern Sie bitte das Lieferland bzw. geben Sie eine abweichende Lieferadresse an. Warum?
Helaas, dit jaar niet meer :|
Cyberport is voor privebestellingen over hun LIEFERSCHWELLE heen.
Dit houdt in dat ze dit jaar niet meer kunnen leveren naar oa. Nederland.

Staat hier ook duidelijk vermeld:
http://www.cyberport.de/?EVENT=cms&DOCID=22667

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02

JT

VETAK y0

Postbusje in Dld regelen :)
KWM schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 13:11:

[...]

Hij is daar niet meer verkrijgbaar of ik kijk er over heen.
Ze hebben er nog wel de UL80VT, de 14" versie die verder helemaal hetzelfde is.

[ Voor 83% gewijzigd door JT op 01-12-2010 23:43 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-04 22:54
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:07:
de voorgaande discussie kun je hier lezen:
[NBBG] Thin&light-notebook december

de U5400 is trouwens niet in staat om 1080p af te spelen, met de amd kan dat wel
Hoe kom je daarbij? Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de U5400 geen enkele probleem heeft met het afspelen van 1080p met ruim 8.000 kb/s bitrate.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar heb je ook nog een losse videokaart?

Op zich zou het ook wel moeten kunnen, al mist de U5400 alle geavanceerde HD technieken die de i3, i5 en i7 wel hebben. Dus in minder gevallen zal het lukken om in FHD af te spelen en heb je bv mindere kwaliteit wellicht.

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 02-12-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mn p8600 speelt ook full-hd af... meestal, bij de zwaardere scenes (explosies, anyone?) word het gewoon traag als stront en blijft het beeld een seconde hangen, ik geloof dat een U5400 niet veel sneller is.

trager zelfs volgens notebookcheck, plusminus 12% in cinebench multi x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-05 20:57
Ik zelf heb een Dell Vostro V13.

De opvolger, de Dell Vostro V130 is zeker een kandidaat voor dit topic, helemaal gezien er nu i3 en i5 processoren voor beschikbaar zijn.

En Thin & Light is hij zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik had toch de indruk dat de v13 een tamelijk brakke accuduur had, iets wat toch wel erg belangrijk is voor een think & light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-05 20:57
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:07:
ik had toch de indruk dat de v13 een tamelijk brakke accuduur had, iets wat toch wel erg belangrijk is voor een think & light
Waar!

In mijn V13 met 80 GB SSD is de laptop wel wat zuiniger, maar langer dan 2,5 uur red ik echt niet (wel dan met WIFI, Brightness full en 720p mkv's kijken).

Maar ooooooo wat een fijn laptopje. Koel, stil en snel! Normaal hou ik laptops nooit langer dan 3-4 maanden, maar deze wordt al bijna een jaar!

De V130 heeft snellere processoren, 1 extra usb poort en een hdmi poort, maar dat is geen overweging voor mij om de V13 in te ruilen voor een snelleren, anders blijf ik bezig.

De aanschaf van een SSD is een hele goede gebleken, dat kan ik iedereen voor elke laptop aanbevelen, maar dat is een ander topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een review van de dell E6410:
http://www.anandtech.com/...0-minding-intels-business

hightlights:
accuduur on par met de u37jc, vrij indrukwekkend gezien de accu van 60Wh vs 84Wh.
de relatieve acuuduur weet nipt de alienware niet te evenaran:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4044/34352.png
al heeft deze een voordeel van een kleiner scherm.

1440*900p scherm

de prijs is ook verrassend laag: €1200 voor een i5 560m, intel igl, 4GB, en 3 jaar NBD garantie: de zakelijke variant van de u30jc? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, ik kan het niet echt een thin-and-light meer noemen. Dat ding is echt dik zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En zwaar! En zonder discrete graphics!

/me Stelt voor om alles dikker dan 2 cm en zwaarder dan 2 kg in de ban te doen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hij is 2.04GK, lichter dan de u30jc, hij is wel dik ja...
Fiber schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:34:
En zwaar! En zonder discrete graphics!

/me Stelt voor om alles dikker dan 2 cm en zwaarder dan 2 kg in de ban te doen... ;)
je kan er een nvidia quadro in bestellen, maar volgens mij heeft het ding geen optimus.

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 02-12-2010 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-04 22:54
GENETX schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:49:
Maar heb je ook nog een losse videokaart?

Op zich zou het ook wel moeten kunnen, al mist de U5400 alle geavanceerde HD technieken die de i3, i5 en i7 wel hebben. Dus in minder gevallen zal het lukken om in FHD af te spelen en heb je bv mindere kwaliteit wellicht.
Mijn excuses het is een U3400 met Intel Mobile HM55. Dus U5400 zou het ook aankunnen.

Met VLC mediaplayer lukt het niet, dan is het schokkend, maar met Splash heb ik geen problemen met het afspelen van 1080p video. http://www.mirillis.com/splash.html

Denk niet dat het uitmaakt, maar er zit wel een pricewatch: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB in

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij heeft hij wel deels ondersteuning, dus als de player het ondersteund, dan wel. Maar je mist wat andere geavanceerde functies. Volgens mij heb je daarin dezelfde capaciteit als een GMA 4500 voor wat betreft HD films, terwijl de GMA HD van de i3 en i5 een stuk meer features heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 14:07:
Dan had dit topic wel Thin & light & "dikke battie" geheten.. :)

De batterij duur is toch een persoonlijk iets? Als het voldoende is voor de gebruiker wordt de laptop er toch niet slechter op dan anderen?

Er zijn zat mensen, waaronder ik, die graag een licht en klein laptopje hebben, maar eigenlijk niet meer dan 3 uur batterij tijd nodig hebben..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey5times
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
GENETX schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:49:Op zich zou het ook wel moeten kunnen, al mist de U5400 alle geavanceerde HD technieken die de i3, i5 en i7 wel hebben. Dus in minder gevallen zal het lukken om in FHD af te spelen en heb je bv mindere kwaliteit wellicht.
Heb je daar een bron of misschien een iets uitgebreidere uitleg bij?

Ik was eigenlijk van plan om een notebook met een U5400 aan te gaan schaffen, en ik dacht eigenlijk dat deze praktisch gelijk was aan een Core i3 330UM (allebei Arrandale core's op 1,2 GHz met 3MB L3 cache) minus hyperthreading en virtualisatie. Ik kan op de product pagina's bij Intel verder ook geen verschillen ontdekken (U5400, 330UM).

Dus volgens mij ontbreken bij de U5400 geen "geavanceerde HD technieken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310780

Ik ben al een tijdje op zoek naar de meest geschikte netbook/laptop voor studie etc.

Ik wil hem gebruiken voor:

- Microsoft office
- browsen
- lichte games (flash games en oude meuk)

wat voor mij van belang is, is dat de accu lang meegaat (4 a 5 uur).

nu ben ik op zoek naar een thin&light gezien ik hem mee wil nemen naar de uni voor hoorcolleges en op reis.Ik was van plan om de pricewatch: Asus Eee PC 1215N te halen maar begin nu te twijfelen tussen deze Asus en de MSI 250 uit de BBG.

Welke van de twee is over het algemeen beter en wat zijn de grootste verschillen? ik heb ze zelf al geprobeerd te vergelijken maar mijn kennis wat betreft de specificaties is niet bijzonder...

Ik las eerder in het draadje dat het wellicht verstandiger is om te wachten op nieuwe laptops, staat er binnenkort een opvolger van de 1215N op het programma?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mikey5times schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 09:03:
[...]

Heb je daar een bron of misschien een iets uitgebreidere uitleg bij?

Ik was eigenlijk van plan om een notebook met een U5400 aan te gaan schaffen, en ik dacht eigenlijk dat deze praktisch gelijk was aan een Core i3 330UM (allebei Arrandale core's op 1,2 GHz met 3MB L3 cache) minus hyperthreading en virtualisatie. Ik kan op de product pagina's bij Intel verder ook geen verschillen ontdekken (U5400, 330UM).

Dus volgens mij ontbreken bij de U5400 geen "geavanceerde HD technieken"?
Ik heb zo geen bron meer :X

Ik had het ergens gezien in een ander NBBG topic. Ik weet nog dat ik het van ark.intel.com had bij de diverse processors. Maar als ik nu weer kijk, dan zie ik gewoon dat alle processors dezelfde functies hebben. Wellicht dat Intel een fout op de site had dan.

Edit:
Argh, blijkbaar heb ik het zelf niet direct daarop gereageerd in het topic. Ik kan het namelijk niet eens teruglezen in mijn eigen posthistorie. Ik heb het enkel ook Darkstone in een ander topic gemeld op 22 november :+ Heel vreemd, maar ik kan het nergens terugvinden |:(

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 03-12-2010 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey5times
  • Niet online
GENETX schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 10:34:
[...]

Ik heb zo geen bron meer :X

Ik had het ergens gezien in een ander NBBG topic. Ik weet nog dat ik het van ark.intel.com had bij de diverse processors. Maar als ik nu weer kijk, dan zie ik gewoon dat alle processors dezelfde functies hebben. Wellicht dat Intel een fout op de site had dan.

Edit:
Argh, blijkbaar heb ik het zelf niet direct daarop gereageerd in het topic. Ik kan het namelijk niet eens teruglezen in mijn eigen posthistorie. Ik heb het enkel ook Darkstone in een ander topic gemeld op 22 november :+ Heel vreemd, maar ik kan het nergens terugvinden |:(
Bedankt voor de moeite! Ik kijk net nog een keer op ark.intel.com en nu zie ik wel een verschil: de core i3 beschikt over Intel® Clear Video HD Technology.

Ik zou echt zweren dat dat er vanochtend niet bijstond... :?

Nou nog even uitzoeken wat Clear Video HD inhoudt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn dus die geavanceerde technieken waar ik het over had. Gewoon wat uitbreidingen zoals wellicht betere beeldverwerking, meer ondersteunde formaten, etc etc. Net als AMD bv UVD 1, UVD 2 en UVD 3 heeft. Steeds komen er weer meer functies bij. UVD 1 kan ook prima HD afspelen, maar UVD 3 nog veel beter :+

Echter, de U5400 heeft ook Clear Video HD Tech:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=49156

En dat is dus het vreemde, ik zou zweren dat die bij de i3 bv wel op Yes stond en bij oa de U5400 op No...

Ah, ik heb het toch gevonden:
http://software.intel.com/file/24575

Daar staat het niet gelijk in, maar als je goed kijkt, dan zie je onder de Intel Core i3 processoren soms een 1 staan bij een feature en dat betekend dit:
1) Feature not available on Intel® Pentium® processors.
Je mist dus wat video encoding, wat kleur en scherptecorrecties en beter geluid.

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 03-12-2010 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thing is, hier staat weer wat anders

spuit 11

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 03-12-2010 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey5times
  • Niet online
GENETX schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 12:24:
Dat zijn dus die geavanceerde technieken waar ik het over had. Gewoon wat uitbreidingen zoals wellicht betere beeldverwerking, meer ondersteunde formaten, etc etc. Net als AMD bv UVD 1, UVD 2 en UVD 3 heeft. Steeds komen er weer meer functies bij. UVD 1 kan ook prima HD afspelen, maar UVD 3 nog veel beter :+

Echter, de U5400 heeft ook Clear Video HD Tech:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=49156

En dat is dus het vreemde, ik zou zweren dat die bij de i3 bv wel op Yes stond en bij oa de U5400 op No...
Als ik op die link van je klik, dan zie ik er wel Clear Video bijstaan, maar geen Clear Video HD...

De extra's die de pentium mist zijn volgens deze pagina: dual video decode (voor blu-ray picture-in-picture), sharpness detail, Deep Color and x.v.Color ondersteuning en Dolby True HD/DTS Premium Suite.

Voornamelijk blu-ray dingetjes dus en voor mij niet heel belangrijk, maar toch goed om te weten.

Edit: hier nog een spuit elf }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Anoniem: 310780 schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 10:09:
....
Ik was van plan om de pricewatch: Asus Eee PC 1215N te halen maar begin nu te twijfelen tussen deze Asus en de MSI 250 uit de BBG.
....
De Asus 1215N is wat beter in Video, heeft een ietsje betere accu en heeft Bluetooth. De MSI U250 heeft een wat snellere processor, Gigabit netwerk, een wat grotere HD, is ietsje lichter en dunner.

Ik zou denk ik voor de Asus gaan, vooral vanwege de ION 2 video. Ik houd ook niet zo van de glimmende carbon looks van de MSI, liever het strakke zwart van de Asus.
http://www.notebookcheck....enchmarklijst.2876.0.html
http://www.notebookcheck....nchmark-Lijst.2816.0.html
http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/260699;262737

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fiber schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 14:06:
[...]

De Asus 1215N is wat beter in Video, heeft een ietsje betere accu en heeft Bluetooth. De MSI U250 heeft een wat snellere processor, Gigabit netwerk, een wat grotere HD, is ietsje lichter en dunner.

Ik zou denk ik voor de Asus gaan, vooral vanwege de ION 2 video. Ik houd ook niet zo van de glimmende carbon looks van de MSI, liever het strakke zwart van de Asus.
http://www.notebookcheck....enchmarklijst.2876.0.html
http://www.notebookcheck....nchmark-Lijst.2816.0.html
http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/260699;262737
bedankt voor je reactie! het gaat de asus worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --_--
Nu ik dit lees begin ik weer te twijfelen...

Ik had eigelijk besloten om de dell m101z te nemen met zelfde processor en alles als die MSI U250. Maar is die asus 1215n echt een betere keus? Ik dacht dat deze juist een heel traag was. Want ze zijn ongeveer even duur maar die dell heeft ook meer ram geheugen.

Is het verschil van die ION 2 echt zo groot dat het de reden is om de asus te nemen in plaats van de dell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijg87
  • Laatst online: 02-04 21:41
Zijn er nog mogelijkheden om de Acer Travelmate te kopen zonder OS of om anders een refund te krijgen? Ik kan via MA3D gratis Windows licenties krijgen en zie het niet echt zitten om geld neer te tellen voor een Home versie als ik die er toch meteen af ga gooien voor mn eigen gratis Pro versie.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-05 17:46
Ik zou juist voor de MSI Wind gaan, dan heb je tenminste een fatsoenlijke processor.

Een quote van GENETX:
Echter is de 1215n slechts een Atom op 1,86GHz zonder out-of-order instructie. Doorgaans kun je daarvan de snelheid door 2 delen. Die laptop zal dus hooguit tot een equivalent van 1GHz komen. De CPU van de MSI zal dus alsnog een stuk sneller zijn.
Even verder:
Jullie vergelijken een high-end Atom Asus netbook met een thin-and-light. Die laatste klasse is echt een stuk sneller en gemaakt om normaal op te werken. Een netbookje, hoe grappig het ook is, blijft nog altijd een experiment van Intel om de x86 architectuur op de lange termijn in je telefoon te krijgen. Oorspronkelijk had men ook niet het plan om de Atom zoveel te verkopen.
Bron
krijg87 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 15:06:
Zijn er nog mogelijkheden om de Acer Travelmate te kopen zonder OS of om anders een refund te krijgen? Ik kan via MA3D gratis Windows licenties krijgen en zie het niet echt zitten om geld neer te tellen voor een Home versie als ik die er toch meteen af ga gooien voor mn eigen gratis Pro versie.

Alvast bedankt.
Acer doet daar niet echt aan voor zover ik weet. Oke, het kan. Maar daarvoor moet je met je laptop naar Den Bosch (Acer centrum), wachten... En dan krijg je 75 euro terug, zo uit mijn hoofd. Volgens mij is Dell het enige merk waar software refund hoort zoals het hoort.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met Stefan :+
Sowieso is ION ook niet veel sneller als een AMD IGP. Echt gamen zal er toch niet in zitten en in het ergste geval is de Asus alsnog, ondanks de graphics, trager vanwege de zwakke processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StefanvanGelder schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 15:46:
Acer doet daar niet echt aan voor zover ik weet. Oke, het kan. Maar daarvoor moet je met je laptop naar Den Bosch (Acer centrum), wachten... En dan krijg je 75 euro terug, zo uit mijn hoofd. Volgens mij is Dell het enige merk waar software refund hoort zoals het hoort.
niet meer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --_--
Ok dat is dan duidelijk, is het wel verstandig om te wachten op die nieuwe processor van AMD zoals hier ergens stond? Of wordt een laptop met deze nieuwe processor ook weer een stuk duurder? of wat is de verwachting?:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, dat is het wachten zeker waard. De bedragen die ik hoorde lagen rond de 500 euro en de prestaties zijn wat beter. Qua processorpower niet, maar grafisch is de AMD "Zacate" Fusion APU veel sterker. Ook zal de chip veel zuiniger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en wanneer kunnen we deze processor ongeveer verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385685

Waarom staat de Macbook Air als High-end erbij? En wint ook nog 's de 1e plek? Dat kan niet mogelijk zijn.

Dit zijn toch echt geen high-end specs:
Magere core2duo processor, max 4gb ddr3, 320M videokaart, geen backlit keyboard.

De prijs is natuurlijk wel high-end, omdat je voor het merk betaald. Maar dat maakt het nog geen high-end notebook. Oke, dat ssd'tje voegt dan net dat kleine beetje extra's toe. Maar als je dan zo een dingetje tegen een Vaio Z opzet, dan is dat complete dominatie vanuit Sony's kant, spec-wise.

Macbook pro daarentegen is wel high-end, maar geen thin and light.

De Acer 3280T bevat overigens niet eens videokaart, ten opzichte van de MSI wind en de Samsung. De Acer 3280TG zou het voor mij wel hebben gewonnen, maar die is nog niet beschikbaar in Nederland.

Ik snap deze BBG niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Helemaal niet meer dus? Daar was ik nog niet van op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 310780 schreef op zondag 05 december 2010 @ 20:24:
en wanneer kunnen we deze processor ongeveer verwachten?
Vanaf nu ongeveer. Eind 2010 is AMD begonnen met massaproductie. Dus wellicht dta je ze nog ziet voor de kerstperiode, anders wss gelijk na de CES begin 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

StefanvanGelder schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:27:
[...]

Helemaal niet meer dus? Daar was ik nog niet van op de hoogte :)
althans, de laatste reacties stellen weinig hoopvol:
[Ervaringen] Nieuwe PC, OS/Software weigeren voor refund

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergeet de U31 Asus heeft al een verbeterd model op hun global site gezet: U36JC
  • Er wordt gezegd dat dit systeem slechts 1.9 cm dik is. De rest van de maten zijn: 32.2 x 23.2 x 1.90 cm
  • Hij weegt slechts 1,6 kg met een 8 cell batterij (5600 mAh 84 Whrs) en 1,44 kg met een 4 cell. De accuduur van 10 uur zo mogelijk zijn.
  • Er zit een standard voltage Intel Core i5 / i3 CPU in.
  • Er zit een Nvidia Geforce 310M gpu in met Optimus.
  • USB 3.0
Dit is eigenlijk (samen met de nieuwe Macbook Air's) pas echt een thin and light. :9~

offtopic:
@ hieronder: "offtopic: had jij geen rode nick...?"
Klopt, ik ben eigenlijk al een tijdje gestopt, maar de rode nick is pas onlangs aangepast naar zwart. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Regeneration op 07-12-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Regeneration schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:47:
Vergeet de U31 Asus heeft al een verbeterd model op hun global site gezet: U36JC
.....
Ziet er goed uit, zeer fraai, beetje jammer van het glossy scherm.
http://www.netbooknews.co...6jc-hands-on-and-preview/

offtopic:
had jij geen rode nick...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij is idd erg mooi. Erg mooi clean design weer, net als mijn U30Jc ook al heeft. Hij is ook een heel stuk dunner als ik had verwacht gezien de foto's. Het is geen MBA, maar toch een erg mooie compacte laptop en erg rap ook.
Fiber schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 01:19:
offtopic:
had jij geen rode nick...?
Ja, maar die "rode jas" heeft Regeneration alweer een tijdje terug aan de wilgen gehangen.

[ Voor 31% gewijzigd door GENETX op 07-12-2010 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 385685 schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:26:
Waarom staat de Macbook Air als High-end erbij? En wint ook nog 's de 1e plek? Dat kan niet mogelijk zijn.

Dit zijn toch echt geen high-end specs:
Magere core2duo processor, max 4gb ddr3, 320M videokaart, geen backlit keyboard.

De prijs is natuurlijk wel high-end, omdat je voor het merk betaald. Maar dat maakt het nog geen high-end notebook. Oke, dat ssd'tje voegt dan net dat kleine beetje extra's toe. Maar als je dan zo een dingetje tegen een Vaio Z opzet, dan is dat complete dominatie vanuit Sony's kant, spec-wise.

Macbook pro daarentegen is wel high-end, maar geen thin and light.

De Acer 3280T bevat overigens niet eens videokaart, ten opzichte van de MSI wind en de Samsung. De Acer 3280TG zou het voor mij wel hebben gewonnen, maar die is nog niet beschikbaar in Nederland.

Ik snap deze BBG niet helemaal.
Idd, beethe ULV laptop met 4gb is sneller met Photoshop als de MBA :)
  • Er wordt gezegd dat dit systeem slechts 1.9 cm dik is. De rest van de maten zijn: 32.2 x 23.2 x 1.90 cm
  • Hij weegt slechts 1,6 kg met een 8 cell batterij (5600 mAh 84 Whrs) en 1,44 kg met een 4 cell. De accuduur van 10 uur zo mogelijk zijn.
  • USB 3.0
Dit is eigenlijk (samen met de nieuwe Macbook Air's) pas echt een thin and light. :9~
Jammer van de 310M...dat is voor mij dé reden geweest om geld te sparen en een UL30VT te nemen. Met een 420M zou ik serieus geïnteresseerd zijn.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik vermoed dat de dikte niet toereikend is om cpu+gpu te koelen, een issue die de MBA ook heeft bij volle belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dat kan goed, maar waar je dan straks dus extra voor betaald is puur het formaat tov de U30jc. Terwijl voor mij die GPU de doorslaggevende factor zou zijn. Maar goed, ik ga misschien wel een Vaio Z halen :P Die heeft het allemaal :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij de macbook air betaal je ook puur voor het formaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Klopt, het gaat mij ook niet om een vergelijking met de MBA maar de U31 :) Elke laptop z'n eigen doelgroep, de U31 komt nog wel uit?

[ Voor 28% gewijzigd door JT op 07-12-2010 21:27 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344306

Als ik een laptop koop uit Duitsland en ik plaats daar zelf een US-keyboard in, verlies ik dan mijn garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Officieel wel.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar dat hoeft op zich ook niet. Een rechter heeft al bepaald dat je bv bij de Eee PC het geheugen en HDD mag vervangen. Er is in het geval van de Asus U30Jc sowieso geen "warranty void if removed" sticker aanwezig bij het toetsenbord. Dus in dat geval moet je alleen even de originele terugplaatsen en men kan het niet eens weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --_--
hmm ben nu ook aan het kijken naar 13'3 inch laptops..

Toshiba Satellite R630-13Z is dat iets? want hij ziet er wel mooi uit

of kun je dan beter een samsung nemen voor ongeveer hetzelfde geld? en welke dan? de Q330 of SF310 of zit daar weinig verschil in?

wou eerst een 11'6 maar als ik de laptop ook thuis gebruik is 13'3 misschien wel fijner natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

De Toshiba R630 is mooi, dun en licht en stevig met dank aan de magnesium behuizing en heeft een mat scherm.
Nadelen zijn de geïntegreerde video, matige accuduur, geluid van de fans en hij wordt te warm onder belasting.

De Samsung Q330 is erg veel bang for buck en (een van) de goedkoopste die een discrete videokaart combineert met een Core i processor. Voelt een beetje plastic aan, maar is wel mooi.

De SF310 heeft vrijwel dezelfde specs als de Q330 maar een wat moderner jasje, met wat meer rondingen:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=P1CE57yPpX4]

[ Voor 7% gewijzigd door Fiber op 09-12-2010 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstoned
  • Laatst online: 29-04 09:00
  • USB 3.0
Nope, ik noem dat een tank. Ik zoek iets wat minder dan 1.2 kg weegt, geen Atom heeft en 7-8 uur op een batterij doet. Gek genoeg waren die 2 jaar terug makkelijk te vinden - Sony TZ serie, Lenovo X200s, Toshiba Portege R600 etcetera. En AL die series zijn hetzij abandoned (TZ en X20xS series) of zwaarder en zwaarder geworden (Toshiba, opvolgers van X200s en TZ - sony's Z serie en de X201).

Buitengewoon frustrerend. Een echte high-end thin-and-light is niet meer te krijgen. De logge tanks (sorry) die hier besproken worden ZIJN geen thin en light. Kijk naar Toshiba's R600 - die hadden een model van onder de 700 gram (!!!!) met 12" screen (!!!) 6 uur batterij levensduur en een dualcore 1.2 ghz proc (screw you, MBA). Zelfde model minder dan een kilo met DVD brander (!!!).

En nu? 1.47 kilo en ze zijn zo trots. Ik snap niet wat er gebeurt met de technology van de laatste jaren... Zelfs Dell had ooit een 1.1 KG 11" 1.4 ghz laptop. Nu? OF je koopt een gruwelijk trage netbook met een fscking atom (die trouwens ook al gauw 1.4 kg zijn) OF je koopt een zogenaamde 'consumer ultra portable) van 1.7 kg of meer. zucht.

Sorry voor de frustratie, het druipt er vast af, maar ik heb een opvolger nodig van mijn Sony vgn-TZ en gek genoeg zijn alle nieuwere laptops in vrijwel alle opzichten slechter...

Idioot genoeg maakt het me geen ruk uit wat het kost. 2500 euro? No problem. Als het maar goed is. Kennelijk is er geen markt meer voor echte ultra-portables...

Mocht iemand een suggestie hebben hoor ik het graag. Nu ga ik in een hoekje huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Stel je ook eisen aan de graphics? Veel keus is er inderdaad niet meer....
http://tweakers.net/price...1FdgqZQZXzE-GNbPWfaQRyzh8

Een voorzichtige suggestie: Dell Latitude 12 inch...? Beetje opleuken met SSD's en zo...
http://www1.euro.dell.com..._latitudee4200_l1142001~~

Of gewoon een MBA 11 in de dikste config.
http://www.apple.com/nl/macbookair/specs.html

Anders wordt het inderdaad allemaal een heel klein beetje zwaarder, MBA 13, Sony Z, etc...

[ Voor 26% gewijzigd door Fiber op 09-12-2010 14:46 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 09 december 2010 @ 00:17:
De Toshiba R630 is mooi, dun en licht en stevig met dank aan de magnesium behuizing en heeft een mat scherm.
Nadelen zijn de geïntegreerde video, matige accuduur, geluid van de fans en hij wordt te warm onder belasting.
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe laptop en stond eigenlijk ook op het punt om hier eens navraag te gaan doen over eventuele alternatieven voor de Toshiba Satellite R630. Nu vraag ik me af wat een matige accuduur is? Volgens de specs van Toshiba zelf is de maximale accuduur 8h55min, dus ik hoop toch in het echt zo'n 4-5 uur te kunnen volhouden. Was dat te ruim geschat?

De Samsung Q330 had ik ook bekeken, maar in de videoreviews die ik zag boog het toetsenbord helemaal mee bij het typen (nu weet ik niet in hoeverre de Toshiba daar last van heeft). Daarnaast lijkt het touchpad bij de Samsung enigszins in de weg te zitten bij het typen omdat het niet echt onder de spatiebalk gepositioneerd is.

Over gamen met een Intel Graphics Media Accelerator HD: welke generatie spellen is nog wel te spelen? Binnen mijn budget (<900 EUR) en voornaamste eisen (mobiliteit, 13-14 inch scherm, robuustheid, accuduur van >3 uur) vallen volgens mij geen laptops te vinden die écht gebruikt kunnen worden om te gamen. Ik heb me er eigenlijk al een beetje bij neergelegd. :) De Nvidia- en Ati-grafische kaarten binnen mijn budget zijn natuurlijk wel een stuk beter dan en Intel-kaarten, maar volgens mij blijft het 'water bij de wijn'?

Kan een Intel Graphics Media Accelerator HD overweg met 1080p-video's? Volwaardig bedoel ik, want Intel belooft dat 1080p wel gaat lukken, maar wordt de rest van het systeem dan traag en niet reagerend (of begrijp ik de opdeling dedicated vs. niet-dedicated niet helemaal)?

De Asus U30JC heeft ook mijn interesse; ik ben bang dat de U36JC mij te duur zal zijn. Ten opzichte van de Toshiba R630 heeft de Asus een betere grafische kaart en misschien wat betere koeling. De Toshiba zou een langere accutijd moeten hebben. Hij is natuurlijk ook lichter, maar dat boeit me niet zo heel veel (zonder iemand op de tenen te willen trappen in dit thin&light-topic ;)). Mis ik hier nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

In tegenstelling tot mijn eerdere bericht schijnt de stevigheid en het toetsenbord van de Toshiba R630 ook tegen te vallen. Accuduur? ligt eraan wat je ermee doet:
http://www.notebookcheck....630-Notebook.38637.0.html

Heb je die Samsung Q330 in het echt gezien? Hij staat oa bij de MediaMarkt in Utrecht. Ga eens kijken!

Voor gamen, er is geloof ik een duitse versie van de 13 inch Acer TimeLine met een dikke ATI Videokaart, is genoemd in dit draadje of het vorige draadje.

Genetix is helemaal fan van de U30JC, met goede redenen. Persoonlijk vind ik hem vooral te zwaar en te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de acer bevat een HD5650, alleen in duitsland inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heel simpel:

Samsung Q330:
Snelle laptop voor een geweldige prijs/prestatie-verhouding

Asus U30Jc:
De step up van de Samsung: Betere accuduur, persoonlijk een mooiere behuizing, betere CPU, hogere prijs.

Acer Timeline:
Performancemonster, maar wel een jaar minder garantie en niet zo koel.

Het is net waar je waarde aan hecht. De Samsung was in mijn tijd nog niet echt leverbaar, maar wellicht is de U30Jc ook wel de betere keuze voor mij. Als student kan ik de accuduur wel gebruiken in de collegezaal, maar ik wil ook graag een koele en krachtige laptop. Ik game echter niet, dus de videokaart van de Acer had geen meerwaarde voor mij.

En als ik de Toshiba review zo lees heeft ie wel een erg korte accuduur? Kan ook niet anders, want de accu is met 66Wh een stuk kleiner als de 84Wh van de Asus U30Jc (de Samsung heeft volgens mij 63Wh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ja, wat betreft de Toshiba-accuduur lees ik bij nader inzien verschillende meningen.

Nu ik zo al jouw gespam (;)) heb teruggelezen in eerdere topics, Genetx, en ik me eens verder heb verdiept in die Asus U30JC begin ik er ook steeds enthousiaster over te worden. Alleen het importeren uit Duitsland en vervolgens verbouwen met een Chinees toetsenbord doet me wat huiveren. Enfin, ik ga me er nog even op beramen.

Op Cyberport.de kan ik alleen nog maar Asus uit de Bamboo-lijn vinden (en ik hoef geen speciaal designding), maar Computeruniverse.net ziet er ook wel professioneel uit. 880 EUR inclusief verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superstoned schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:41:
[...]
Kennelijk is er geen markt meer voor echte ultra-portables...
Heb zelf ook een sterk vermoeden dat dit het geval is. Zelf wil ik eigenlijk ook een compactere notebook met een wat hogere resolutie scherm: 14.x" met 1600 x 900 bijvoorbeeld. Als ik mijn andere wensen erbij zet: accuduur > ~5 uur, licht <2.0kg, prijs <900, in Nederland te koop, dan blijft er volgens mij niets meer over.
Ik zoek iets wat minder dan 1.2 kg weegt, geen Atom heeft en 7-8 uur op een batterij doet. [...]
Mocht iemand een suggestie hebben hoor ik het graag.
Volgens de Pricewatch voldoen de MBA 11.6" en Dell Latitude 4200 aan de eisen onder de 1.2kg en geen Atom. Misschien heb je er wat aan. :)
Nu ga ik in een hoekje huilen.
Succes. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Regeneration schreef op donderdag 09 december 2010 @ 17:52:
[...]

Heb zelf ook een sterk vermoeden dat dit het geval is. Zelf wil ik eigenlijk ook een compactere notebook met een wat hogere resolutie scherm: 14.x" met 1600 x 900 bijvoorbeeld. Als ik mijn andere wensen erbij zet: accuduur > ~5 uur, licht <2.0kg, prijs <900, in Nederland te koop, dan blijft er volgens mij niets meer over.
dat klopt, ej hebt wel de E6410 http://www1.euro.dell.com...id=latit&s=bsd&cs=nlbsdt1 voor ~€1300, hij is alleen te zwaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Superstoned schreef op donderdag 09 december 2010 @ 12:41:
[...]
Buitengewoon frustrerend. Een echte high-end thin-and-light is niet meer te krijgen. De logge tanks (sorry) die hier besproken worden ZIJN geen thin en light. Kijk naar Toshiba's R600 - die hadden een model van onder de 700 gram (!!!!) met 12" screen (!!!) 6 uur batterij levensduur en een dualcore 1.2 ghz proc (screw you, MBA). Zelfde model minder dan een kilo met DVD brander (!!!).

En nu? 1.47 kilo en ze zijn zo trots. Ik snap niet wat er gebeurt met de technology van de laatste jaren... Zelfs Dell had ooit een 1.1 KG 11" 1.4 ghz laptop. Nu? OF je koopt een gruwelijk trage netbook met een fscking atom (die trouwens ook al gauw 1.4 kg zijn) OF je koopt een zogenaamde 'consumer ultra portable) van 1.7 kg of meer. zucht.
Even de Vaio Z. Hadden die oude T&L's de snelste dual core die er was? Hele snelle GPU? Quad raid dus 4 stuks) SSD? Kon je die bij het scherm oppakken zonder dat de scharnieren braken? Vaio Z met 1,45kg kan echt niet een zwaargewicht noemen imho.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Regeneration schreef op donderdag 09 december 2010 @ 17:52:
...
Zelf wil ik eigenlijk ook een compactere notebook met een wat hogere resolutie scherm: 14.x" met 1600 x 900 bijvoorbeeld. Als ik mijn andere wensen erbij zet: accuduur > ~5 uur, licht <2.0kg, prijs <900, in Nederland te koop, dan blijft er volgens mij niets meer over.
...
Ze zijn er wel... maar niet onder de 900 Euro. Leg er 700 Euro's bij en je komt een heel eind! Of skip die hoge resolutie, dan heb je opeens keus genoeg.

http://tweakers.net/price...VcJY3k3L0PS7cF5EJbopy0rl8

Toch is het gek, mijn 7 jaar oude Dell Inspiron heeft al 1680 x 1050 @ 15.4 inch en dat was volgens mij nog niet eens de hoogste reolutie die je toen kon kiezen. Tegenwoordig valt er geloof ik überhaupt geen resolutie meer te kiezen bij Dell, als ik zo eens op hun website kijk. O-)

[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 09-12-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 18:43:
[...]

dat klopt, ej hebt wel de E6410 http://www1.euro.dell.com...id=latit&s=bsd&cs=nlbsdt1 voor ~€1300, hij is alleen te zwaar...
Klopt, daar was ik inderdaad van op de hoogte, maar vind hem persoonlijk ietsje te duur.

Fiber schreef op donderdag 09 december 2010 @ 21:50:
[...]

Ze zijn er wel... maar niet onder de 900 Euro. Leg er 700 Euro's bij en je komt een heel eind! Of skip die hoge resolutie, dan heb je opeens keus genoeg.
Je hebt helemaal gelijk! Laat ik anders gewoon al mijn eisen laten vallen en ook geen andere notebook meer willen, maar mijn desktop anders elke dag meeslepen en dan is het allemaal geen probleem meer! :+

Je snap al, ik heb bepaalde wensen en daar wil ik niet al te veel van afwijken. Even 700 euro erbij leggen betekend bijna 80% hogere prijs, dat is me toch wel iets te gortig. :P En die resolutie skippen in wel een goede, zo goed zelfs dat ik dit advies al ongeveer een half jaar geleden hebt gevolgd, door de Acer 4810TZG te kopen. :+ Ik ben daar voorlopig wel tevreden over en heb er dan ook niet echt haast mee, maar bij een volgende notebook wil ik graag dat die ook aan bepaalde wensen voldoet. :)
Toch is het gek, mijn 7 jaar oude Dell Inspiron heeft al 1680 x 1050 @ 15.4 inch en dat was volgens mij nog niet eens de hoogste reolutie die je toen kon kiezen.
Zeker. Sinds ze zijn overgestapt op 16:9 is 1366 x 768 de standaard bij 15.x" notebooks... Maar er zijn voor 15.x" ook 1920 x 1080 te krijgen, maar zelf zou ik het bij <15" willen houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Regeneration op 09-12-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Regeneration schreef op donderdag 09 december 2010 @ 22:28:
...
volgende notebook wil ik graag dat die ook aan bepaalde wensen voldoet. :)
Dat begrijp ik, maar ja, het blijft toch altijd een compromis vrees ik, de kunst is natuurlijk om het voor jou beste compromis te vinden en, inderdaad, zo min mogelijk concessies te doen, binnen je budget. Ik heb zelf wel het idee dat de ontwikkelingen een tijdje redelijk stil hebben gestaan, maar dat het de komende paar jaar wel weer hard zal gaan. Er zal toch ooit goedkopere competitie moeten komen voor de dure Vayo Z, MBA, Dell Latitude, etc. :)
...
Zeker. Sinds ze zijn overgestapt op 16:9 is 1366 x 768 de standaard bij 15.x" notebooks... Maar er zijn voor 15.x" ook 1920 x 1080 te krijgen, maar zelf zou ik het bij <15" willen houden.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je toen binnen een specifiek model je scherm kon upgraden of downgraden met zeker een stuk of 5 keuzes variërend van VGA tot WUXGA oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nu nog steeds bij selecte modellen bij dell en sony, echter kun je alleen kiezen tussen 786p en 1080p

vroegâh kon je op de inspiron kiezen tussen: 1280*800, 1440*900, 1680*1050 en 1920*1200, dat is pas keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ander vraagje, waar is AMD eigenlijk gebleven in laptopland? Nog maar iets meer dan 7 procent van de modellen in de pricewatch bevat een AMD processor, bij de 12 - 14 inchers is het zelfs nog minder. Ook in dit draadje is het vrijwel alleen maar Core i, C2D en PDC wat de klok slaat. Gaan ze nog terug komen met concurrerende modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Bij de Thin & lights doet de MSI Wind U250 het natuurlijk wel goed. Daarnaast zal er begin volgend jaar wel meer komen als de Ontario wordt uitgebracht :)

AMD heeft op dit moment nog het nadeel dat ze relatief onzuinige setups kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een opvolger voor mijn samsung Q210, mei 2009 gekocht.

Had hoop dat de wet van Moore nog steeds zou opgaan, en ik dus alle specs wel keer 4 kon doen. Dat viel wel wat tegen. Als ik kijk op notebookcheck.nl is de huidige instap grafische kaart nog niet 2x zo snel als mijn 9200M GS.

Als ik in de pricewatch zoek op notebooks <= 14'' met grafische kaarten die 4x zo snel zijn (in mijn optiek niveau GT330M of hoger) is het resultaat nul. (Binnen mijn budget van 1000 euro)

Het best haalbare is zo ongeveer een Nivdia 320M/HD5470, en zelfs daar zie ik maar 2 opties: een Sony Vaio-E met piep, of een HP

Terug naar GT310: alleen een samsung erbij, de SF310 met 320GB HD, en 4GB geheugen, wat welgeteld 1 GB geheugen beter is dan nu. Die is dan ook nog behoorlijk duurder als ik toen uitgegeven heb (toegegeven, dat was een aanbieding)

Conclusie: op naar de 15.6'', of nog maar een jaartje wachten? OF staar ik me teveel blind op de grafische benchmarks? (de getallen op notebookcheck lijken overigens niet altijd even consistent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nietorigineel schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 13:12:
Had hoop dat de wet van Moore nog steeds zou opgaan, en ik dus alle specs wel keer 4 kon doen. Dat viel wel wat tegen. Als ik kijk op notebookcheck.nl is de huidige instap grafische kaart nog niet 2x zo snel als mijn 9200M GS.
dat gaat nog steeds op hoor ;)
de wet van moore doelt op het aantal transistoren, bij het verdubbeling van het aantel transistoren heb je geen verdubbeling in snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

nietorigineel schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 13:12:
...
Conclusie: op naar de 15.6'', of nog maar een jaartje wachten?
...
Dat ligt een beetje aan je gebruiksdoel, hoeveel ga je ermee lopen slepen, etc. Veel verder dan een GT320 gaat het momenteel niet binnen jouw budget, voor de 13/14 inch laptops. Je kan het ook nog combineren, jaartje wachten, iets groter scherm, beetje bijsparen.... :) Als je toch voor 15.6 inch gaat, kijk dan ook even naar 16.4 inch, dat scheelt bijna niets.

Of je haalt de enige uitzondering uit Duitsland, de TimeLineX 13 of 14 inch met ATI HD5650 en Core i5. :)
http://www.notebookcheck....ok-i5-HD5650.38666.0.html

De Dell Alienware M11x is trouwens ook wel leuk voor een gamer.... Lekker klein en binnen budget. :)
http://www1.euro.dell.com...p_alienware11x_n12w1x03~~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 13:31:
[...]

dat gaat nog steeds op hoor ;)
de wet van moore doelt op het aantal transistoren, bij het verdubbeling van het aantel transistoren heb je geen verdubbeling in snelheid
Mwoah, doorgaans toch wel ongeveer, iig niet zo dramatisch als hier nu wordt geschetst.

Het grote probleem is niet de wet van Moore. Die geldt nog wel. Het probleem is echter de warmteproductie. De afgelopen jaren is het verbruik in desktops absurd gestegen. Zeker als je naar de videokaarten kijkt. Eerst was de 75W PCIe standaard genoeg. Daarna moest er 1 kabeltje extra bij bij high-end videokaarten en tegenwoordig zelfs 2!

En helaas, in plaats van de wet van Moore naast zich neer te leggen gaat men maar door met transistoren plaatsen zonder te kijken naar het verbruik. In een desktop kan dat nog, maar in een laptop niet. Vandaar dat het echt bijna stil staat tegenwoordig. Het gat tussen desktop en laptop wordt alleen maar groter.

AMD lijkt het met de nieuwe Bobcat wat door te hebben. Geen Moore meer, maar wel 80-90% van de prestaties met minder dan 50% transistoren. Veel efficiënter dus. Helaas is dat voor de low-end markt. Al verwacht ik wel dat Intel en AMD inzien dat de limiet is bereikt en het anders moet. Helaas zal het nog wel even duren. Op dit moment lijkt de AMD Bulldozer core icm Fusion wel een stap in de goede richting, maar ik denk dat het nog wel tot 2015 duurt voor er weer een gezonde balans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fiber schreef op donderdag 09 december 2010 @ 00:17:
De SF310 heeft vrijwel dezelfde specs als de Q330 maar een wat moderner jasje, met wat meer rondingen:
[video]
Ongelofelijk, die laptop heeft nog grotere jopen dan die vrouw. Hebben ze het over rondingen en wat doen ze, ze nemen een vrouw zonder borsten. Ik heb nog nooit zo'n platte vrouw gezien! LOL :)
Fiber schreef op donderdag 09 december 2010 @ 15:03:
...
Genetix is helemaal fan van de U30JC, met goede redenen. Persoonlijk vind ik hem vooral te zwaar en te dik.
O ja, wat weegt Genetx dan? :)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 364852 op 12-12-2010 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
iemand ervaring met Acer international garantie?
ik las dat ze alleen international traveler's waranty hebben, wilde eigenlijk een 3820 kopen hier (china) en doorverkopen in nederland, maar ik zie dat je dan dus geen recht hebt op garantie.. Da's wel weer een mindere actie van de Acer boys....

Maar goed, ik vroeg me dus af als diegene naar Duitsland zou gaan en daar international traveler's waranty claimt (after all als nederlander ben je daar een traveler) gaat dat dan werken? Misschien dat iemand daar ervaring mee heeft :P

De mensen die er nu een in duitsland hebben gehaald, moeten die ook terug naar duitsland voor garantie of doet Acer daar niet zo moeilijk over?

Anders misschien toch maar een Asus ofzo meenemen, die hebben wel worldwide warranty afaik...
maja die zijn qua specs toch wat minder dan de Acer, dus wellicht harder te verkopen en als ik m niet verkocht krijg zou ik zelf ook liever de Acer hebben voor als ik ooit es een spelletje wil draaien >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstoned
Fiber schreef op donderdag 09 december 2010 @ 14:30:
Stel je ook eisen aan de graphics? Veel keus is er inderdaad niet meer....
http://tweakers.net/price...1FdgqZQZXzE-GNbPWfaQRyzh8

Een voorzichtige suggestie: Dell Latitude 12 inch...? Beetje opleuken met SSD's en zo...
http://www1.euro.dell.com..._latitudee4200_l1142001~~

Of gewoon een MBA 11 in de dikste config.
http://www.apple.com/nl/macbookair/specs.html

Anders wordt het inderdaad allemaal een heel klein beetje zwaarder, MBA 13, Sony Z, etc...
Hmmm, die Dell Latitude ziet er goed uit - hoewel ik niet zo gek ben van DELL en hij's ook niet erg configureerbaar. Maar wel 1.0kg tot 1.2kg (3cell/6cell) dus dat is mooi. Tnx voor de link, hier ga ik nog ff achteraan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstoned
JT schreef op donderdag 09 december 2010 @ 20:30:
[...]

Even de Vaio Z. Hadden die oude T&L's de snelste dual core die er was? Hele snelle GPU? Quad raid dus 4 stuks) SSD? Kon je die bij het scherm oppakken zonder dat de scharnieren braken? Vaio Z met 1,45kg kan echt niet een zwaargewicht noemen imho.
Mja, de Vaio Z is erg mooi. Geen tank, maar waarom heeft Sony nou de TT series de nek om gedraait? Daar is gewoon geen opvolger voor - en de TT (1.3 kg) was al weer zwaarder dan de voorganger TZ (1.2 kg) die ik nu heb... en 1.2 - 1.45 maakt echt wel uit als je em in 1 handje houd en zo een hele dag rondloopt... Meh. Ik zou toch verwachten dat de modernere tech beter is dan de oudere - dus dat het nu moet kunnen om een 1.0 kg lappie te maken met redelijke specs (1.4-1.6 ghz dualcore, ssd, 11" scherm, 6-8 uur batt).. Maar kennelijk niet, of tenminste - er valt nix aan te verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jij loopt met je laptop + 3G naar de bus/supermarkt etc? :P Anders kijken of je een Sony X kan halenuit het buitenland. Of een P.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 13-12-2010 17:09 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

JT schreef op maandag 13 december 2010 @ 17:07:
... Anders kijken of je een Sony X kan halenuit het buitenland...
Aah, nice, 725 gram, soort MBA 11 maar dan van Sony... Atom Z550, Intel GMA 500, Mmmm toch minder! Soort van luxe netbook dus:
http://www.sonystyle.com/...6191261#additionalImage1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MBA zwaar vergeleken met de X :P Volgens mij heeft die ook GPS, 3G enz.

[ Voor 19% gewijzigd door JT op 13-12-2010 19:28 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2x de helft of 4x een kwart O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GENETX schreef op maandag 13 december 2010 @ 20:41:
[...]

2x de helft of 4x een kwart O-)
Hehehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-05 08:54
Ik twijfel enorm tussen een 12,1 inch en een 13,3 inch. Heb ze allebei eventjes ervaren maar ik ben bang dat 12,1 inch hinderlijk klein gaat worden.
Pagina: 1 2 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.