Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024

[NBBG] Thin&light-notebook - december 2010

De Notebook Best Buy Guide van december staat er weer aan te komen en
onder andere de thin&light zal hier onderdeel van uitmaken. Een
thin&light moet, zoals de naam al aangeeft dun en licht zijn. Ook
letten we op het gewicht en de degelijkheid, terwijl uiteraard de
prestaties en accuduur evenzeer belangrijk zijn. Er zijn genoeg
ultraportables met zuinige maar niet bijster krachtige cpu's, maar we
zoeken de modellen die kracht met bovenstaande eisen combineren.

Voor dit alles hadden we traditiegetrouw een budget van 700 euro opzij
gezet. De laatste maanden zijn de ontwikkelingen echter niet bepaald
snel gegaan. De reeks kandidaten is ten opzichte van de vorige guide
niet echt uitgebreid. Mijn voorstel is daarom de categorie aan te
passen en het budget te verhogen zodat we krachtiger en stijlvoller en
zakelijke alternatieven kunnen aanraden. Zo kunnen we bv ook de alternatieven met zuinige Core i-cpu's meenenem (al zijn dat er ook niet veel)

We kunnen in de guide dan verwijzen naar de
eerdere guide voor goedkope alternatieven, of we kunnen een additionele lijst van drie betaalbare thin&lights opnemen.
Voorselectie
pricewatch: Toshiba Portégé R700-174

Zeer degelijke 13,3"-Toshiba met een krachtige Core i5 460M. Accuduur
zou desondanks lang zijn: 6 uur volgens http://www.laptopmag.com/...toshiba-portege-r700.aspx Het gewicht is 1,43 kilogram en de dikte is 30,5mm.

pricewatch: Asus UL30JT-RX003X
Het model van de vorige guide is al niet meer te krijgen maar deze duurdere (met 640GB) nog wel. Het is nog steeds een zeer goed model. Jammer dat Asus geen opvolgers/alternatieven in NL heeft uitgebracht.

pricewatch: Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010)

Ik ben niet zo'n MacBook-fan, maar deze Air is toch wel een mooie, degelijke thin&light. Enfin, de review zegt genoeg denk ik. reviews: Apple MacBook Air 11" en 13": licht, luchtig en plat

pricewatch: Sony Vaio VPC-Z13M9E

We komen hier bij wel heel hoge prijzen terecht, maar de specs zijn er dan ook naar. Deze Vaio Z combineert een gewicht van 1,55 kilo met een Core i5-460M, Geforce GT 330M en een ssd van 128GB. Het 13,3"-scherm heeft een resolutie van 1600x900. Dikte is 33mm.

Verder zal ik bij Lenovo informeren of dit model naar Nederland komt: IdeaPad U260. 12,5"-scherm, Zuinige Core i3 of Core i5 en dikte van 18mm.

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen en of jullie liever een betaalbare lijst zien en zo ja, welke modellen dan.

[ Voor 11% gewijzigd door Olaf op 11-11-2010 09:38 ]

• obelix998
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-01 09:49
The UL30JT is in NL vrijwel niet verkrijgbaar. Is het zinvol deze op te nemen ?
Het nadeel van de Core i-serie blijft dat deze toch veel meer verbruikt als de oude Core 2 Duo. Daarbij zijn die laptops nog vrij duur. Op zich is de Acer Aspire TimeLineX 3820T de enige goede optie: pricewatch: Acer Travelmate TimelineX 3820T-372G16N

Als je voor een Core i gaat, dan kun je beter gelijk maar een normal voltage nemen. Die passen ook in de kleine behuizing en zijn niet minder zuinig. Dat bleek ook wel bij de Asus UL30Jt die bij T.net op de pijnbank maar 6 uur neer weet te zetten, terwijl mijn U30Jc met identieke specs, zelfde accu alleen dan een normal voltage Core i ook 6 tot 7 uur weet neer te zetten, alleen dan wel een flink stuk sneller is en net zo veel kost.

Maar performance is hier niet het belangrijkste en ik denk dat het ook beter is om te kijken naar prime notebooks die ook niet te veel kosten en wel een lange accuduur neerzetten. Die ga je eerder in het C2D segment vinden. Al merk ik in de PW dat die ook op uitsterven na bijna dood zijn...

pricewatch: MSI Wind U250-003NL
is ook wel interessant. Goedkoop en vlot met een AMD IGP. Prima om HD films mee te kijken via de TV en nog relatief zuinig. Niet de beste accuduur, maar wel erg goedkoop en je krijgt er veel voor.

En MBA, hij is mooi en niet duur voor een Apple, maar ik denk niet dat de meeste mensen er op zitten te wachten zoveel neer te tellen.... Maar het is zeker een echte thin-and-light waar Apple wel de toon mee zet _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 11-11-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Voor de lijst met betaalbare ultraportables: Er is ook een nieuwe versie van de 1830T met Core i3 380UM. pricewatch: Acer Aspire TimelineX 1830T-38U2G16N
Wordt wel een beetje herhaling van zetten mbt de vorige NBBG maar de best buy is de best buy nietwaar?

Verder schijnt dit ook een goed model te zijn als ik de reviews zo lees: pricewatch: Lenovo IdeaPad U350 (M22EMMH) De SU7300 levert prima prestaties en deze Lenovo heeft 4GB.

Misschien moeten we de betaalbare modellen maar primair plaatsen in de NBBG en de duurdere alternatieven in een korte lijst daaronder plaatsen.

Die Wind U250 lijkt inderdaad een prima model te zijn voor zijn prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf op 12-11-2010 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

pricewatch: MSI X-Slim X360 005NL
Imho is dit ook wel een zeer leuke thin and light notebook.
Ik ben zelf best te spreken over de X340 die ik nu zelf heb, maar als ik kijk naar wat de x360 allemaal biedt dan zou ik nu toch echt twijfelen of ik die niet moet kopen. Daarbij ziet het ding er in 't echt grandioos uit.

En, wat ik zelf ook prettig vind, is dat de service van MSI gewoon goed is. Ik heb vaker gezeik gehad met notebooks, maar alleen bij MSI ging het eigenlijk zonder problemen (voor een barrel dat ook nog buiten de 2 jaar garantie viel overigens).

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 12-11-2010 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Ziet er inderdaad goed uit Terw_Dan, weet je toevallig of dit model hetzelfde toetsenbord als de X340 heeft? Want daar waren enkele reviewers niet over te spreken las ik. Of heb jij hier gewoon goede ervaringen mee met de X340?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 05:49
Wat mij betreft is de enige fatsoenlijke optie voor een betaalbare thin&light een Acer TimelineX 3820 uit duitsland halen, i5 CPU voor 700 euro (met onboard video) of voor 800 euro met een Radeon 5650 erin. Ligt natuurlijk nogal eraan wat je ermee doet, maar kwa prijs/performance is dit volgens mij onverslaanbaar.

De mijne staat nu op het postkantoor omdat er niemand thuis was vanochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

offtopic:
waar blijven de topics voor het samenstellen van de basis, multimedia en game? notebooks? ik weet al wat kandidaten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Olaf schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 18:08:
Ziet er inderdaad goed uit Terw_Dan, weet je toevallig of dit model hetzelfde toetsenbord als de X340 heeft? Want daar waren enkele reviewers niet over te spreken las ik. Of heb jij hier gewoon goede ervaringen mee met de X340?
Keyboard van de X340 is matig, de X360 heeft een chicklet keyboard, en dat tikt echt zoveel beter (een van de reden dat de X360 op m'n verlanglijstje staat eigenlijk :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372262

Deze Lenovo's lijken mij wel wat voor een nieuwe NBBG, die 11" hebben ze net nieuw

pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge 13 (NV322MH)

pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge 11 (NVZ24MH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Die Lenovo is een hele mooie optie, maar er is ook een versie met Core i3-380UM: pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge 11 Die cpu biedt betere prestaties en de GMA HD zou het zelfs beter doen dan de Radeon HD 4225. Daar staat dan wel weer de lagere prijs en de 2GB extra geheugen van de AMD tegenover en bovendien: bij flinke belasting is de accuduur van de Intel dan wel iets beter maar bij heel licht gebruik houdt de AMD het maar liefst een uur langer uit. Blijkt wel weer dat de Arrandale ulv absoluut niet aan de verwachtingen voldoen. Maar hoe dan ook: het cpu-verschil is wel groot, 41 procent verschil tov de AMD bij de Cinebench multithreaded-test en 31 procent bij singlethreaded.

Wat ook nog een goede optie is: pricewatch: Samsung Q330 JS01
Deze heeft een Core i3-350M en Geforce 310M. Het model krijgt goede reviews en de prijs lijkt redelijk gezien de specs. Er zit warempel een optische drive in maar het gewicht is met 2kg misschien wat aan de hoge kant (net als de 3820T overigens)

Mijn lijstje van betaalbare thin&lights tot nu toe:

1. pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge 11 of pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge 11 (NVZ24MH)
2. pricewatch: MSI Wind U250-003NL
3. pricewatch: Acer Travelmate TimelineX 3820T-372G16N
4. pricewatch: Samsung Q330 JS01

Lijstje voor duurdere thin&lights:

1. pricewatch: Toshiba Portégé R700-174
2. pricewatch: Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010)
3. pricewatch: MSI X-Slim X360 005NL
4. pricewatch: Sony Vaio VPC-Z13M9E

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olaf schreef op woensdag 10 november 2010 @ 17:36:
Voor dit alles hadden we traditiegetrouw een budget van 700 euro opzij
gezet.
Ehrm, die Sony Vaio Z van 1800 euro 8)7 . Heel leuk, maar ik kan het niet meer serieus nemen in deze klasse. Dan kun je beter eens een special doen voor de door thin-and-light ondergesneeuwde compacte DTR-klasse...

Een flexibel budget is op zich wel mooi om goed wat alternatieven te bieden.

Allereerst zou ik idd die Samsung nemen als een soort van Compacte DTR. Je bent toch 2x zo snel als een thin-and-light. Samen met de Asus U30Jc is daar wel veel vraag naar. De U30Jc is helaas amper in Nederland te krijgen (alleen bij Paradigit en Dunnet zo ongeveer, en dan nog mag je een week of 2 wachten en komt het typenummer overeen met het Australisch model 8)7 ). Maar ik zou het wel als een alternatief houden omdat het toch deels buiten deze klasse valt. Echt een grijs gebeid wat dat betreft.

Als 2e alternatief zou ik de Macbook Air nemen. Dat is toch wel een heel mooi apparaat, terwijl de prijs voor een Apple me zeker niet tegenvalt. Ook de echte innovatie die er in zit (naast alle andere non innovatie die Jobs mooi weet te brengen) is al reden genoeg imho.

Dan zou ik de MSI AMD notebook meenemen als absoluut bang/buck systeem voor mensen die wat minder waarde hechten aan accuduur, maar wel goede allround prestaties willen.

En als winnaar, tsja... Wellicht toch de Acer. Zwaar door de accu, maar dat is ook het sterke punt. Hij is erg goedkoop, je krijgt enorm goede prestaties en een enorm goede accuduur en de reviews zijn vziw ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:38
Anoniem: 303530 schreef op zondag 14 november 2010 @ 12:55:
offtopic:
waar blijven de topics voor het samenstellen van de basis, multimedia en game? notebooks? ik weet al wat kandidaten :P
offtopic:
Ik ook :P

Over de 3820T ben ik zelf erg te spreken, wat mij betreft een aanrader. Een geheugen upgrade naar 4 GB is uiteraard wel aan te raden. In het Acer Timeline topic lees ik echter ook dat er bij een aantal mensen grove productiefouten aanwezig waren. Dat schept niet echt veel vertrouwen, al is het altijd nog wel netjes opgelost door Acer. (voor zover ik kan beoordelen in het Acer Timeline topic)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Kan de HP ProBook 5320M ook meegenomen worden?
Heeft prima specs:

13,3 inch
Intel Core i3 350M
320GB (7200RPM) HD
1,72 KG

[ Voor 4% gewijzigd door Spitie op 25-11-2010 11:35 ]

Signature

Accucapaciteit Wattuur 41Wh
dat is wel minder, daar zul je de 4 uur niet mee gaan halen.
[NBBG] Multimedianotebook december
we missen nog 1 categorie, 2 is te weinig als je het mij vraagt.
basisnotebook? schiet op NBBG'ers-in-spe ;)

• Olaf
StefanvanGelder schreef op woensdag 24 november 2010 @ 17:09:
offtopic:
waar blijven de topics voor het samenstellen van de basis, multimedia en game? notebooks? ik weet al wat kandidaten

[offtopic]Ik ook :P
De topics voor thin&lights
en multimedianotebooks
zijn al geopend.

Basis en game deden vorige keer al mee: reviews: Notebook Best Buy Guide: oktober 2010

zolang ik hier al kom zijn er 3 of 4 NBBG's per keer, je begrijpt dat ik vraagtekens zet bij de 2 van deze maand. :)

• Olaf
as you should :)

Ik had daar nog het mainstreamnotebook-topic bij moeten zetten, maar die krijgt nog niet veel liefde :'(
[NBBG] Mainstream-notebook december 2010

oh? die heb ik finaal gemist.

* Anoniem: 303530 gaat snel notebooks onder de 900 euro zoeken >:)
Pagina: 1