1. Acer Aspire S3 (Ultrabook)
2. Windows 7 Home Premium
3. 40,-
4. Zie onder
5. Ja
6. 671,- (Speciale actieprijs, normaal 799,-)
Goed, hier komt het verhaal.
Aangezien mijn Xxodd laptop (die je in 2007 gewoon zonder Windows kon kopen) inmiddels bijna 5 jaar oud was, en vooral omdat de nieuwe generatie Ultrabooks errug cool zijn, vond ik het wel tijd om tot aanschaf van een nieuw speeltje over te gaan. Dat ik precies de 19% extra korting van de BCC getroffen had was meer geluk dan wijsheid. Maar als Open Source fundamentalist moest er natuurlijk wel Linux op gaan draaien, en (misschien nog wel belangrijker) weiger ik om mijn euro's aan Microsoft te geven.
Voor de aanschaf had ik al via de acer
website gevraagd of ik een refund van de Windows licentie kon krijgen, en hoeveel dat dan zou zijn. Daar heb ik het onderstaande antwoord op gekregen :
Geachte mevrouw, meneer,
Het is mogelijk om restitutie voor uw Windows licentie te krijgen wanneer u daar geen gebruik van wil maken.
U dient alvorens installatie contact op te nemen met de Acer Helpdesk.
Voorwaarden:
- u dient deze binnen 30 dagen na aankoop aan te vragen bij de Acer Helpdesk.
- toestel dient nog op de taalkeuze van Windows te staan, of op het scherm waar u de licentie van Microsoft normalliter zou moeten accepteren of weigeren.
- het opsturen en terug ontvangen van het apparaat is voor eigen rekening.
- restitutie bedragen:
Overige Notebooks / PC's
Windows 7 Starter Euro 20,-
Windows 7 Home Basic Euro 35,-
Windows 7 Home Premium Euro 40,-
Windows 7 Professional Euro 70,-
Windows 7 Ultimate Euro 90,-
Dit proces zal circa 5 werkdagen in beslag nemen.
Dat klonk hoopgevend. Goed, de laptop aangeschaft dus, in de verzegelde doos laten zitten en via het Acer
Customer Care Portal een melding ingeschoten dat ik de Windows installatie verwijderd wilde hebben en een refund wilde. Aangezien het volledige typenummer en serienummer op een sticker op de buitenkant van de doos staan kon ik die meteen invoeren en de melding aanmaken als "eigenaar van een Acer product". Je kan kiezen uit "probleem melden" en "toestel aanbieden voor reparatie", in eerste instantie heb ik de eerste gekozen maar bericht teruggekregen dat ik de tweede moest kiezen. Dat gedaan dus, vervolgens een UPS vrachtbrief gekregen om de laptop op te laten halen. Binnen een week had ik hem weer terug, de licentiesticker was keurig netjes verwijderd (geen krassen oid) en de harddisk was leeg. Erg netjes tot zo ver.
Omdat ik bij mijn eerste melding mijn rekeningnummer nog niet vermeld had (ik verwachtte een formulier oid om in te vullen) voor de zekerheid via het Portal de vraag gesteld wanneer ik de refund kon verwachten, onder vermelding van mijn rek.nr. Daarop kreeg ik een reacite van Customer Support :
Geachte klant,
U ontvangt vandaag nog een formulier van ons wat u normaliter reeds vooraf had moeten ontvangen met een aantal aanvullende voorwaarden met betrekking tot het refunden van uw O.S. licentie. Dit formulier dienen wij ondertekend retour te ontvangen zodat we voor u de verdere refund in werking kunnen stellen.
Gezien het feit dat onze betalingen door het hoofdkantoor in Europa (italy) eenmalig per maand worden uitgevoerd, zult u een eventuele terugstoring van de O.S. Licentie pas rond 15/3 ontvangen, op basis van het feit dat wij het formulier voor die tijd binnen hebben, en deze volledig is ingevuld.
Met vriendelijke groet, Acer Support.
Hierbij kreeg ik een formulier waar een aantal zaken al ingevuld waren (mijn naam, serienummer van de laptop) waar ik dan inderdaad mijn rekeningnummer op in kon vullen. Verder verklaar je dan officieel afstand te doen van de Windows licentie en akkoord ermee te gaan dat Acer je verder niet meer met softwareproblemen gaat helpen. Geen punt allemaal. Dat formulier dus ingevuld, en teruggestuurd samen met een kopie van de aankoopbon en onder vermelding van het callnummer.
Na een week er nog een keer voor de zekerheid achteraan gebeld, te horen gekregen dat ze het allemaal in goede orde ontvangen hebben, dat de refund in princiepe goedgekeurd was en dat ik het na de maandelijkse betaalrun zou moeten ontvangen.
Ik heb het geld dus nog niet echt terug, maar het ziet er naar uit dat het wel gaat lukken. Al met al vind ik dat Acer dit behoorlijk netjes doet. Zelf heb ik denk ik niet helemaal de kortste route gevolgd, de beste procedure zou volgens mij moeten zijn :
- Acer laptop kopen, doos dicht laten zitten (of in elk geval niet doorstarten)
- Met behulp van serienummer een melding maken via de website, hierbij vragen om het restitutieformulier voor de Windows licentie. Dit zou ook via de telefonische helpdesk moeten kunnen.
- Als je geluk hebt krijg je een UPS vrachtbrief om de laptop op te laten halen. In de voorwaarden staat dat je zelf voor het versturen moet betalen, maar in mijn geval hoefde dat dus niet. Dit kan een foutje van hun zijn geweest. Hoe dan ook, het apparaat moet naar Acer. Hier bijsluiten een print van de call, het callnummer (ik kreeg een barcode die ik uitgeprint heb) en een kopie van de aankoopbon. Ik had toen het restitutieformulier nog niet, maar als je dat hebt zou ik het meteen meesturen.
- Daarmee zou je er moeten zijn, zo niet blijken ze goed te reageren op vragen via de website. Als je telefonisch iets wil vragen kan je denk ik het beste vragen naar het Contact Center, Afdeling Aftersales. Zij gaan hier blijkbaar over.
Het is een heel verhaal, ik hoop dat iemand hier wat aan heeft. Tot slot kan ik melden dat de Aspire S3 als een zonnetje werkt met Ubuntu Linux, veel nuttige tips zijn te vinden op
Linlap.com.
Succes !
Alex