Klootjesvolk is misschien niet de goede term, het vereist wat moeite om de juiste prijs te krijgen, en daar heeft niet idereen zin in.
De prijs puur gekeken naar specs lijkt veel gunstiger voor de Asus K53SV (beide beschikken immers over i7 2670, 8gb en de GT540) die voor 690,- te bestellen is, tegenover de XPS15 van 799,-. De schijf van de XPS is wat groter, maar dat mag geen naam hebben. Zie ik wat over het hoofd?
Met kortingen:
€ 564 - i5,
3GB, 500GB/5400, GT525m, 1 jaar in-home. Extra RAM is aan te raden. Voor 2 tientjes heb je 6GB.
€ 625 - i7, 6GB, 500GB/5400, GT525m, 1 jaar in home
€ 762 - i7, 8GB, 750GB/7200, GT540m, 1 jaar in home.
1080p
Daarom de voorkeur voor de XPS. De i7 variant van de K53 kost uit het hoofd €680. Dat is naast de XPS simpelweg geen goede keuze. De goedkopere
pricewatch: Asus K53SV-SX152V kost €35 meer dan de XPS en:
+ is wat lichter en kleiner.
+ heeft standaard 2 jaar garantie. Bij dell kost de upgrade naar 3 jaar in-home garantie op moment van spreken €80.
+ GT540m ipm GT525m
- is wat minder stevig.
- heeft veel mindere speakers
- heeft geen displayport enzo. Ik gok dat dat voor ongeveer 5% van de mensen uitmaakt.
- heeft een numpad, wat ik een nadeel vind.
De config van de XPS verandert steeds, en ze zijn gewoon gelijkwaardig, de ene keer is de XPS goedkoper, en de andere keer de K53. De beste keuze? Heel simpel, de goedkoopste. Met beide maak je een goede koop, en er zijn niet veel laptops waarvan ik dat kan zeggen.
Daarnaast heb ik nog een aantal andere vragen die hopelijk beantwoord mogen worden:
- Hoe groot is het verschil tussen een i5 2450 en de i7 2670? Waar liggen de voordelen van een i7?
Ga ja renderen, videobeweren, compilen of zwaar photoshoppen? Neem dan de i7, in alle andere gevallen maakt het echt helemaal niets uit.
- Is een traditionele harde schijf altijd makkelijk zelf te vervangen door een SSD in deze en andere notebooks? Geldt dat ook voor het uitbreiden van geheugen?
Bij de XPS is het een karwei.. maar de manuals staan online:
http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/xpsL502X/
De DVD drive vervangen daartegen is bij de XPS weer heel simpel, en bij de K53 wat lastiger.
K53 mauals:
http://gentechpcforums.co...e%20Chapter%2002-v1.0.pdf- Ik ben er nog steeds niet uit wat voor model ik precies wil, de kleinere en lichte 13" modellen spreken me ook aan, vooral de Vostro V131. Hoe komt het dat deze laptops een veel langere accuduur hebben, is dat puur het kleinere scherm en het ontbreken van een echte GPU? Zijn ook bij deze modellen de HDs makkelijk te vervangen voor SSDs? En het geheugen?
Eigenlijk, de enige reden waarom ik een 15" zou aanraden is simpel. Vanwege het scherm.
13.3" 1366*768 of 15.6" 1366*768.. Het zal mij een worst wezen. Een 1080p scherm daartegen levert een enorme meerwaarde op, nog meer dan een SSD als je het mij vraagt. Als je budget ook maar enigszins toereikend is, dan raad ik ten zeerste een notebook met 1080p in. In principe betekent dat dat je automatisch bij de XPS 15 uitkomt: er is simpelweg niets anders van kwaliteit. Een blik in de pricewatch en je komt ongetwijfeld de N53 tegen, maar eigenlijk vind ik de veel goedkopere K53 beter...