Een klasgenoot had een laptop, ik meen een S van 5 jaar terug. Na 13 maanden overleed het moederbord. Een bekend probleem. Maar sony wou hem alleen fixen voor bijna de nieuwprijs.
Een jaar later, sony erkent het probleem. Hij bellen. Nee hoor, de laptop valt niet onder de fabricagefout. Want de laptop is 25 maanden oud, en de regeling geldt alleen voor laptops van 24 of minder maanden oud.
fun fact: de laptop werd al 2 en een half jaar verkocht. Als je hem 'te vroeg' had gekocht had je dus een laptop die met een officieel erkend defect kampte, maar sony wou hem niet repareren.
Een ander voorbeeld van hoe het wel moet. Dell bijvoorbeeld, De M11x had falende schanieren, een bekend probleem. De oplossing: gratis onsite vervanging de komende 5 jaar. Zo los je dus een probleem op.
Ander voorbeeld: de sony E series van vorig jaar. Volgens een poll had 80% van de gebruikers last van een doordringende pieptool (coil whine). Dat kan natuurlijk niet. Bellen naar sony, nee, dat valt binnen de gestelde specificaties. Ter indicatie:
peter.baarlo schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 11:56:
Ik heb eerder gemeld dat ik ook last had van de Piep uit mijn vaio, ik heb daarna een week gehad dat ik het niet meer opmerkte, echter vorige week begon het weer. ik heb als test mijn laptop op battarij idle laten draaien op kantoor, we zitten met 3 mensen op een afdeling van 60m2 wat zeker erg ruim is, binnen 10 minuten stonden beide collega's aan mijn bureau om te kijken waar dat iritante gepiep vandaan kwam.. Het zit dus in iedergeval niet tussen mijn oren. Ik heb daarop een klacht ingelegd bij sony, dit is hun reactie:
Een half jaar later kwam sony met een fix: powersaving van de processor uitschakelen. Wat de toch al slechtste-in-het-segment accuduur halveerde.
Volgende voorbeeld; de bekende vaio FW en F1 kampen met een vaak loslatende power jack. In een bepaalde maand meldden zich een stuk of 5 tweakers aan het hetzelfde probleem. Volgens sony: user abuse. Sorry, geen garantie. Daarnaast had de bewuste F1 lijn last van een herriemakende fan, net zoals volgens anandtech in de huidige SB serie zit.
En ten slotte, diezelfde F serie had op een gegeven moment last van dode pixels. Iemand had 5 laptops met dode pixels achter elkaar. Dat kan opzich prima. Maar:
We hebben het hier niet over acer, maar over sony. Dat is toch een premium merk?
We hebben het hier niet zomaar over een premium merk. Maar over de F met het premium display. Het beste scherm wat sony destijds aanbood. En sowieso het beste wat je destijds op een laptop voor een redelijke prijs kon krijgen. Dan verwacht je toch wat quality control.
De enige manier om dat kosteloos gefixt te krijgen, was je beroepen op de wet koop op afstand.
Nu maakt een bedrijf als dell ook zat fouten. Maar in the end wordt het meestal wel opgelost op de een of andere manier. Al dan niet door het exemplaar te vervangen door een ander model. Maar geen enkel bedrijf krijgt het voor elkaar om zo krampachtig vast te blijven houden aan user abuse en 'het hoort zo'. Als je ooit problemen krijgt met je laptop, dan hoop ik dat het geen sony is. Want dat bedrijf doet er echt alles aan om ervoor te zorgen dat je bij je volgende aankoop niet voor hetzelfde probleem komt te staan

Waarom biedt Sony dan wel zo'n catalyst/intelHD pakket aan op hun eSupport website? Dat zou wel verdomd gierig zijn als die niet normaal zouden installeren onder een kale installatie.
Dat bieden ze aan, inderdaad. Je kan alleen de driver installeren als die van sony zelf komt. Sony kennende maken ze een keer een driver - de huidige versie is, wat, 9 maanden oud? - en updaten ze die nooit meer.
Bij dell is dat geen probleem, immers je download gewoon de catalyst suite, en die kan je installeren. En zo ook bij HP en lenovo en dergelijke. Maar sony doet niet mee aan het driverprogramma.