Een heel goed en duurzaam 2019 gewenst!
En dat er nog maar heel veel leuke initiatieven en ideeën mogen komen.
En wat in het vat zit verzuurt niet... metingen die ik gisteren gedaan heb, maar agv de sociale family kant nog geen gelegenheid gehad heb om ze te posten.
Vervolg van het testen van de fans. Welke fan is "het beste" van de 92 mm fan met PWM.
Het best tav de luchtdebiet/ geluid verhouding
De echte PWM metingen moeten nog gedaan worden, nu wordt alles nog gemeten via het verlagen of verhogen van de spanning op de fan-motor (meestal het zwarte en gele snoertje in de 4 polige stekker v/d fan)
De fans meten met hun wind via de uitslag van de fan was een redelijke methode, maar ook niet meer dan dat. Het is nogal turbulent bij die meting en dat maakt het lastig en kritisch tav de plaats van de vaantjes. En naarmate de uitslag groter is wordt het zgn "effectieve aanblaas oppervlak" proportioneel kleiner, immers die is afhankelijk van de hoek van draaiing van het vaantje.Het meetbereik was imho echt te klein.
Aangezien ik geen zin had om voor die paar metingen een instrument aan te schaffen toch maar weer eens nadenken welke meting meer body zou geven tav het debiet. Het blijven relatieven metingen, maar soit dat is vaak ook in een vergelijking als deze waarbij je probeert alles in een dezelfde opstelling te meten, het geval.
Wat me te binnen schoot is dat stroommetingen agv het veranderen van de weerstand in een draadje bij veranderende temperatuur ook wel als meet systeem gebruikt worden.
Laat ik nu net een deel van mijn oude laatjes opgeruimd hebben waar wat dun koper draad in diverse onderdelen zat. Gelukkig vond ik nog wat draad, leek geen Cu-draad maar wat het wel was?
De totale lengte van het draad ca 4 meter gaf een weerstand van van ca 5 Ohm, met een 5V adapter werd de draad niet warm genoeg (I=~0.9A). Gelukkig had ik nog ene flinke power supply staan van 13.8V/10A uit de oude doos en daarmee kwam ik rond of boven de 2 Ampere mee en de draad werd aardig warm.
Tijd voor een test en die zag er op het blote oog zo aardig uit dat ik meten maar ben gaan meten...
De foto's geven een indruk van de houtje-touwtje opstelling,...

maar het leek te werken.
Binnenkort een van de slaapkamers maar weer eens ombouwen tot een echt techno-hok, daar staan nu vooral pc's en is niet zo ingericht op solderen en zo.
Hoe werkt het dan: de fans heb ik volledig in de luchtstroom van de warme draadjes gezet. Heb even in een oud dik CD-doosje een gat van 90 mm rond gemaakt en over het gat het eerder genoemde draad rond gespannen. Het ene aansluitpunt is rechtstreeks op de power supply aan gesloten en de andere via de digitale stroommeter op de andere spanningspool ervan.
De fan "vast" tegen het CD-doosje aangezet, er kan amper wind er langs heen vrij ontsnappen en meten maar.
De grafiek geeft de metingen ik heb er wat 1e conclusies bij gezet.
Ik heb nu al een idee hoe het beter zou kunnen, of het er echt veel beter van wordt? Ik doe wrs één poging... (een houten uitvoering).
De "meetopstelling". Je ziet het CD-doosje staan (naar achteren) met daarvoor de te meten fan er strak tegen aan. Het gat in het doosje is uitgezaagd en daar past precies de fan overheen.
Zie ook laatste foto.

Dat laatste foto laat zien hoe het CD doosje eruit komt nadat de draadjes vrij..warm geweest zijn. Hij was toch wat "aangedaan" door de warmte. (hout kan meer hebben dan plastic, dus dat ga ik doen).
Een herhaling van de 1e fan gaf weer dat de verschillen klein waren tussen deze 2 series metingen.
Feedback altijd welkom...
[
Voor 4% gewijzigd door
route99 op 01-01-2019 10:45
. Reden: Typo's + aanvullingen/spell checks.. ]