Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 15 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 03-11 10:59
MarFan schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:40:
[...]

Voor deze opzet (met mosfet aansturing) moet je dan de be quiet! Silent Wings 3 High Speed PWM of de 'gewone' be quiet! Silent Wings 3 High Speed hebben.
Snap niet helemaal of je nu het PWM signaal aanstuurt of dat je Mosfet de spanning al lager maakt...

En heb je een link naar het 12V->5V boardje
Ik heb dit 12V -> 5V bordje, en dit mosfet bordje.
Ik heb de PWM versie van de fan maar ik gebruik de PWM aansluiting van de fan niet, ik heb de 12V pins van de fan aangesloten op het mosfet bordje. Dat was makkelijker in de bedrading in de convectorput (slechts 2 aders, 12V en gnd). Ik heb het allemaal aangesloten met deze connectors. Fans aangesloten met deze kabels. Aansturing met een ESP32 bordje en ESPHomeYaml.

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 19:43
Snel vraagje tussendoor, heb het antwoord niet eenduidig gevonden.
Kun je pwm fans ook aansturen met een lager voltage? Of alleen via de pwm sturing? Gaat in dit geval om arctic f9 en f14 pwm. Heb nog modules liggen om voltage te regelen namelijk, maar geen pwm controllers.

• balk
plaspvd schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:01:
Snel vraagje tussendoor, heb het antwoord niet eenduidig gevonden.
Kun je pwm fans ook aansturen met een lager voltage? Of alleen via de pwm sturing? Gaat in dit geval om arctic f9 en f14 pwm. Heb nog modules liggen om voltage te regelen namelijk, maar geen pwm controllers.
Volgens mij wel. Volgens deze test werkt dat gewoon.

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 19:43
@balk als ik naar de eerste pagina van de test ga hebben ze het ook over 3pin fans, zal deze test dan 3pin voltage en 4pin pwm vergelijken? Of lees ik ergens over heen.

• Coldfrog
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 17:31
plaspvd schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 20:02:
@balk als ik naar de eerste pagina van de test ga hebben ze het ook over 3pin fans, zal deze test dan 3pin voltage en 4pin pwm vergelijken? Of lees ik ergens over heen.
Hier artics 140 4pin op spanningsregelaar draaien nog in afwachting van pwm regelaar. Deze draaien niet continue op dezelfde snelheid. Lijkt erop dat de spanning steeds afneemt, heb het met 2 spanningsregelaars getest en geven met beide hetzelfde resultaat.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 00:12
Updates:
1. verkeerde fan link.
2. aanvullingsvraag ander type radiator (mijn zoon)

Situatie mbt energie
* over 4 jaar ca 3200 kWh per jaar via zonnepanelen (15 stuks, maar met flink schaduw, dus met optimizer. ...Theoretisch max = 3800 kWh. Dit jaar gaan we helaas over de 3400 kWh heen.
* Rest stroom betalen we nog, we zijn bezig om nog meer stroomvreters uit te bannen
* Gasverbruik groot rijhuis uit 1981/82 op Z/W met 60 m2 BG: 900-1200 m3 per jaar de laatste 10 jaar
* Isolatie plan is in ontwikkeling, over 2 weken 1e bezoek warmte camera
* Dak heeft maar 4 cm EPS; we hebben overal normaal dubbelglas.

In de planning al:
* Dus ik ga zelf zo wie zo van binnenuit ca 11 cm isolatie aanbrengen
* Voordeur met enkel glas vervangen
* Vervolgens zou de ketel best op 50 graden C of lager gezet kunnen worden...om dat voordeel te pakken...
EN....
* Support van de huidige dubbele paneel radiatoren met ventilatoren, een oud principe, opnieuw leven in geblazen met SpeedComfort,

Maar we willen los van het gas, dus ik wil max 6-8 jaar zo doorgaan en tegen die tijd zover zijn dat ik van het gasnet afkan en dan kijken welke warmtepomp en welke hot/cold storage betaalbaar wordt. Het is nu booming met hotcosto.com maar al snel meer dan 50m3 water nodig als opslag, maar oa TNO met super interessante warmte opslag in zouten waarvoor maar ca 3 m3 volume voor nodig is.... en ik ben zeker niet compleet...

Als klein projectje, omdat ik vroeger veel met elektronica gedaan heb, was erg leuk (hobby matig maar met physics als bijvak is het toch ook erg handig...), wil ik die fan sets dus zelf bouwen, leuk en heel veel goedkoper. Omdat het best lang geleden is dat ik met dat spul bezig was, ik weliswaar de principes snap, maar bepaald niet up to date ben qua mogelijkheden, wil ik graag feedback van jullie voor deze budget aanpak. Ik heb bewust alle smuck eraf gelaten, dus geen RPM of T uitlezing. Het verdwijnt onder de verwarming, eea meten lukt me wel voor de definitieve installatie, dus who cares about the rest.
Kan wrs wel een een punts IR- T-meter lenen. Maar ik heb ook nog een kleine controller + sensor met wel een uitlezing op het wensbriefje staan.
Veel komt uit onderdelen van de diverse topics.
Ik zou nog graag een nog betere en toch goedkope fan (PWM, 12V, low noise, low power) willen hebben.
Bij 60 mm is dat best lastig, bij 80 mm is er heel veel meer keuze, maar de afstand is ca 70 mm... dus dan zou ik bij 80 mm voor een andere onderbouw moet gaan kiezen.

Voor de rest:"schiet erop, graag feedback van jullie voor. Uiteraard al gebruik gemaakt van forum info.

Een tabel als overzicht eronder losse links naar de geplande onderdelen.

Adapter 12V 1A
12V PWM controller met 3 fan aansluitingen en T-sensor
Fan 60 mm 4-pins low noise, low rpm, lower power

Omdat het maar voor minder dan 10 jaar is wil ik het zo doen. Tegen die tijd is de ketel bijna 20 j jong en hoop ik al van het gas net af te zijn.... Om per 2m lange radiator ca 150 euro te besteden vind ik teveel.
Onze radiator zit sterk op straling, model vrijwel als foto, en dus willen we er meer convectie inbrengen.
Het is nu te vroeg om pure convectie radiatoren te kopen, want straks als de balans opgemaakt is wil ik wrs naar vloerverwarming, dus nu geen nieuwe moderne radiatoren nog, voorlopig eerst zo en dan kijken hoe het loopt...een zelfbouw fan project past prima. Na afloop is er mss nog een geïnteresseerde....

Aanvullende vraag: mijn zoon heeft deze radiator.
Mijn fan setup a la Speedtherm lijkt niet ideaal hiervoor gezien de totaal andere plaatsing van de warm water voeren de onderdelen, geen panelen maar die ouderwetse ronde vormen (ken de officiële naam niet).
Ik heb hem te overwegen gegeven om spotgoedkoop iets te kopen als ik heb, mijn goedkope fan setup te gebruiken en dan eerst maar eens de tijd te nemen om heeeel goed uit te zoeken wat de beste oplossing is en daar een meer jarenplan voor te maken. Dan heb je op de korte termijn iig snel meer comfort en iets lagere kosten maar geen grote klapper (die toch al niet al te groot is).
De grote klapper moet dan op den duur uit het meer jaren plan komen, het budget om dat nu te doen is er niet.

Ook tips welkom voor zijn setup...

route99 wijzigde deze reactie 27-11-2018 07:28 (15%)
Reden: zie bovenaan

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:57

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@route99 Ik heb je post even verplaatst vanuit Gas besparen door middel van CV tuning deel II naar dit topic. Hier zitten meer DBE zelfbouwers :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• route99
Tnx!

• Alphaxe
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 04-11 09:36
Gisteravond bestelling geplaatst voor mijn huidige Jaga DBE radiator setup.
Aquatuning
- Arctic F14 PWM PST (24 stuks)
- Arctic F9 PWM PST (9 stuks)
AliExpress:
- 12v PWM controller (5 stuks)
- W1209 (5 stuks)
- W1209 case (5 stuks)

- Stroom adapters wil ik in NL kopen of kijken wat ik nog heb liggen

Bij elkaar 200 euro

Deze zullen geplaatst worden op 5 Jaga Strada radiatoren in verschillende formaten. Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn
Leuk experiment om te kijken of ik gas kan besparen door de aanvoer temperatuur naar 40 of 50 graden te verlagen. Deze staat nu op 70 graden.
Als het mislukt dan is het helaas een duur experiment gebleken :-)

Zijn er tweakers die naast extra comfort ook echt merkbaar gas besparen?

• route99
Het concept van besparen door een bepaalde T naar beneden te gaan, werkt vnl als je met de T echt naar beneden gaat. Dan pak je met een kleine stap de warmte terug die bij het condenseren vrij komt.

De verliezen van een ketel zijn zo wie zo groter bij hogere T.

Lage T verwarming is een kezue met voorwaarden en consequneties. les de thema's hier nu (nog) eens door.

Plaatje uit Tweakers forum (bron ff niet bij de hand)

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:20
route99 schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:58:
Updates:
1. verkeerde fan link.
2. aanvullingsvraag ander type radiator (mijn zoon)

Situatie mbt energie
* over 4 jaar ca 3200 kWh per jaar via zonnepanelen (15 stuks, maar met flink schaduw, dus met optimizer. ...Theoretisch max = 3800 kWh. Dit jaar gaan we helaas over de 3400 kWh heen.
* Rest stroom betalen we nog, we zijn bezig om nog meer stroomvreters uit te bannen
* Gasverbruik groot rijhuis uit 1981/82 op Z/W met 60 m2 BG: 900-1200 m3 per jaar de laatste 10 jaar
* Isolatie plan is in ontwikkeling, over 2 weken 1e bezoek warmte camera
* Dak heeft maar 4 cm EPS; we hebben overal normaal dubbelglas.

In de planning al:
* Dus ik ga zelf zo wie zo van binnenuit ca 11 cm isolatie aanbrengen
* Voordeur met enkel glas vervangen
* Vervolgens zou de ketel best op 50 graden C of lager gezet kunnen worden...om dat voordeel te pakken...
EN....
* Support van de huidige dubbele paneel radiatoren met ventilatoren, een oud principe, opnieuw leven in geblazen met SpeedComfort,

Maar we willen los van het gas, dus ik wil max 6-8 jaar zo doorgaan en tegen die tijd zover zijn dat ik van het gasnet afkan en dan kijken welke warmtepomp en welke hot/cold storage betaalbaar wordt. Het is nu booming met hotcosto.com maar al snel meer dan 50m3 water nodig als opslag, maar oa TNO met super interessante warmte opslag in zouten waarvoor maar ca 3 m3 volume voor nodig is.... en ik ben zeker niet compleet...

Als klein projectje, omdat ik vroeger veel met elektronica gedaan heb, was erg leuk (hobby matig maar met physics als bijvak is het toch ook erg handig...), wil ik die fan sets dus zelf bouwen, leuk en heel veel goedkoper. Omdat het best lang geleden is dat ik met dat spul bezig was, ik weliswaar de principes snap, maar bepaald niet up to date ben qua mogelijkheden, wil ik graag feedback van jullie voor deze budget aanpak. Ik heb bewust alle smuck eraf gelaten, dus geen RPM of T uitlezing. Het verdwijnt onder de verwarming, eea meten lukt me wel voor de definitieve installatie, dus who cares about the rest.
Kan wrs wel een een punts IR- T-meter lenen. Maar ik heb ook nog een kleine controller + sensor met wel een uitlezing op het wensbriefje staan.
Veel komt uit onderdelen van de diverse topics.
Ik zou nog graag een nog betere en toch goedkope fan (PWM, 12V, low noise, low power) willen hebben.
Bij 60 mm is dat best lastig, bij 80 mm is er heel veel meer keuze, maar de afstand is ca 70 mm... dus dan zou ik bij 80 mm voor een andere onderbouw moet gaan kiezen.

Voor de rest:"schiet erop, graag feedback van jullie voor. Uiteraard al gebruik gemaakt van forum info.

Een tabel als overzicht eronder losse links naar de geplande onderdelen.
[Afbeelding]
Adapter 12V 1A
Fan 60 mm 4-pins low noise, low rpm, lower power

Omdat het maar voor minder dan 10 jaar is wil ik het zo doen. Tegen die tijd is de ketel bijna 20 j jong en hoop ik al van het gas net af te zijn.... Om per 2m lange radiator ca 150 euro te besteden vind ik teveel.
Onze radiator zit sterk op straling, model vrijwel als foto, en dus willen we er meer convectie inbrengen.
Het is nu te vroeg om pure convectie radiatoren te kopen, want straks als de balans opgemaakt is wil ik wrs naar vloerverwarming, dus nu geen nieuwe moderne radiatoren nog, voorlopig eerst zo en dan kijken hoe het loopt...een zelfbouw fan project past prima. Na afloop is er mss nog een geïnteresseerde....

[Afbeelding]

Aanvullende vraag: mijn zoon heeft deze radiator.
Mijn fan setup a la Speedtherm lijkt niet ideaal hiervoor gezien de totaal andere plaatsing van de warm water voeren de onderdelen, geen panelen maar die ouderwetse ronde vormen (ken de officiële naam niet).
Ik heb hem te overwegen gegeven om spotgoedkoop iets te kopen als ik heb, mijn goedkope fan setup te gebruiken en dan eerst maar eens de tijd te nemen om heeeel goed uit te zoeken wat de beste oplossing is en daar een meer jarenplan voor te maken. Dan heb je op de korte termijn iig snel meer comfort en iets lagere kosten maar geen grote klapper (die toch al niet al te groot is).
De grote klapper moet dan op den duur uit het meer jaren plan komen, het budget om dat nu te doen is er niet.

Ook tips welkom voor zijn setup...

[Afbeelding]
Voor de radiator van je zoon een kollom of leden radiator . Ventilatoren onder je radiator op de voor en achterkant een plaatje hechthout , je maakt als het ware een radiator ombouw. Aan de onder kant zoveel hout uit laten steken dat je ventilatoren ook gemonteerd op hechthout er onder kunnen.

De lucht van de ventilatoren kan dus alleen via de openingen tussen de leden er uit niet naar de voor achter of zij kant.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• wizzopa
route99 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:23:
Het concept van besparen door een bepaalde T naar beneden te gaan, werkt vnl als je met de T echt naar beneden gaat. Dan pak je met een kleine stap de warmte terug die bij het condenseren vrij komt.

De verliezen van een ketel zijn zo wie zo groter bij hogere T.

Lage T verwarming is een kezue met voorwaarden en consequneties. les de thema's hier nu (nog) eens door.

Plaatje uit Tweakers forum (bron ff niet bij de hand)
[Afbeelding]
Hoe moet ik deze grafiek lezen.

• route99
Ik heb de bron niet meer, maar mijn fysische achtergrond zegt me dat je bij die 50 graden C van het rookgas ze daar een zeer hoge relatieve luchtvochtigheid (RL) gemeten en bij 90 graden C is dat veel lager, de T is de x-as de schoorsteen-T.
En omdat je ook zuurstof verbruikt hebt moet je die ook uitzetten, die is op de y-as.
De start punten liggen kort bij elkaar, je de schoorsteen-T is laag, logisch want in de grafiek zie je dat er nog niet zoveel zuurstof is verbruikt, immers weinig gas verbrand.
Wat je dan ziet is dat de LV hard uit elkaar gaan lopen als je verschillend opwarm profielen kiest dus met als gevolg grote verschillen in schoorsteen-T.
Als je dus de schoorsteen-T laag weet te houden zit he kort bij 100% LV wat dus het douwpunt betekent. Kom je daar overheen dan condenseert het water snel en die warmte die er bij vrij komt kun je terugwinnen.

De grafiek laat dus zien dat je dus makkelijker bij lage T dat terug win proces bereikt, dus je krijgt daar sneller en meer warmte terug dan bij hoge schoorsteen-T, voor dat laatste heb je dus een warmte wisselaar nodig om en de warmte terug te winnen en de condenswarmte ook nog terug te krijgen.
Warme lucht kan wel veel meer water bevatten maar je hebt ook meer verliezen.

Een CV-expert kan de combi van een CV-ketel met warmte terugwin installatie vast goed uitrekenen.
Eigenlijk een zaak van een goede energie balans opmaken icm waar de verliezen op treden en hoe groot die zijn. Deze expert zou je dit verhaal veel beter kunnen vertellen. Ik heb in de jaren 80 ooit wel warmtepompen door gerekend, puur op basisch van de bekende thermodynamische wetten, maar toen bestonden zulke uitgebreide CV-installaties nog niet, dus ik ben niet bekend met alle parameters en hun huidige interpretatie.

Ietsje duidelijker?

• route99
wizzopa schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:12:
[...]Voor de radiator van je zoon een kollom of leden radiator . Ventilatoren onder je radiator op de voor en achterkant een plaatje hechthout , je maakt als het ware een radiator ombouw. Aan de onder kant zoveel hout uit laten steken dat je ventilatoren ook gemonteerd op hechthout er onder kunnen.
De lucht van de ventilatoren kan dus alleen via de openingen tussen de leden er uit niet naar de voor achter of zij kant.
Tnx (ook de naam), leuk. Het concept lijkt me duidelijk.

Heb je ook een idee of het net zo snel & effectief zal gaan als bij het gebruik van een panelen type die ik heb?
Want dat helpt bij het overwegen voor een keuze v/h maken van een omkisting of om te proberen een el cheapo panelen radiator te scoren. Heb al gezocht, maar een geschikte webpagina is ook ok, daar kom ik meestal wel uit (mits genoeg info verstrekt is van de situatie).

• wizzopa
route99 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:48:
[...]
Tnx (ook de naam), leuk. Het concept lijkt me duidelijk.

Heb je ook een idee of het net zo snel & effectief zal gaan als bij het gebruik van een panelen type die ik heb?
Want dat helpt bij het overwegen voor een keuze v/h maken van een omkisting of om te proberen een el cheapo panelen radiator te scoren. Heb al gezocht, maar een geschikte webpagina is ook ok, daar kom ik meestal wel uit (mits genoeg info verstrekt is van de situatie).
Ik zelf heb 2 kollom radiatoren vervangen door type 22 zo als jij die ook wil hebben, dat waren radiatoren van 280x300x20 en 270x40x10 iets zegt mij dat het met kollom radiatoren beter zou moeten gaan omdat er meer water in zit dus meer energie bij gelijke temperatuur, dan zou de temperatuur lager kunnen. Dit type stamt nog uit de tijd van open cv ketels en aanvoer van 70/90 of iets vandien aard. Ze zijn dus voor de huidige maatstaven zwaar overgedemensioneerd. Dat komt nu met de lage t verwarming mooi uit. Waarom vervang je ze dan, dat is de waf en het oog.

Wat karton, tape gaat voor een eerste opzet ook wel werken.

Ik zelf heb op de nieuwe radiatoren slechts 4 en 5 ventilatoren van 80 mm verwarmen van de woonkamer gaat met een Daikin US 3,5 kW.

• balk
balk schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:37:
[...]

Ik heb de PWM versie van de fan maar ik gebruik de PWM aansluiting van de fan niet, ik heb de 12V pins van de fan aangesloten op het mosfet bordje. Dat was makkelijker in de bedrading in de convectorput (slechts 2 aders, 12V en gnd). Ik heb het allemaal aangesloten met deze connectors. Fans aangesloten met deze kabels. Aansturing met een ESP32 bordje en ESPHomeYaml.
Deze setup werkt toch niet helemaal lekker. Ik PWM dus de 12V maar de fans die wat verder weg liggen starten niet bij een PWM van 40%. Fans binnen twee meter van de ESP/voeding werken prima, maar verder dan circa drie meter werkt met lekker.

Ik ga nu toch een 5V kabeltje trekken van de ESP naar elke fan.

• route99
wizzopa schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:15:
[...]Ik zelf heb 2 kollom radiatoren vervangen door type 22 zo als jij die ook wil hebben, dat waren radiatoren van 280x300x20 en 270x40x10 iets zegt mij dat het met kollom radiatoren beter zou moeten gaan omdat er meer water in zit dus meer energie bij gelijke temperatuur, dan zou de temperatuur lager kunnen. Dit type stamt nog uit de tijd van open cv ketels en aanvoer van 70/90 of iets vandien aard. Ze zijn dus voor de huidige maatstaven zwaar overgedemensioneerd. Dat komt nu met de lage t verwarming mooi uit. Waarom vervang je ze dan, dat is de waf en het oog.
Hier ben ik het deels mee eens.
Bij een lage T aanvoer:
Radiotoren met grote massa en veel volume kunnen wel heel goed bufferen qua warmte dus ook op tijd uit zetten....

maar:

Een ding kunnen ze imho echt niet goed, snel opwarmen bij 50 graden water-T (LTV dus) en dat is wat ik bij het fan-concept zoek, dus deze benadering lijkt me geen goede oplossing voor mij.

Lage T- verwarmingssystemen zijn juist heel licht en bevatten heel weinig water, soms maar 1 liter, en kunnen daardoor heel snel opwarmen tot die 50 graden C om de ruimte-T mbv de fans zo snel mogelijk op de ingestelde T te komen.

Ik vermoed dat het toch andere radiatoren gaan worden, maar andere suggesties blijven welkom.

@wizzopa Edit, toevoeging: Het mogen wel hele goedkope type 22 zijn maar wel met minimale water inhoud. Juist om die opwarmingssnelheid toch nog acceptabel te houden.

Wel bedankt voor jouw input.

route99 wijzigde deze reactie 29-11-2018 03:20 (5%)

• MarFan
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 10-11 20:17
balk schreef op woensdag 28 november 2018 @ 06:55:
[...]

Deze setup werkt toch niet helemaal lekker. Ik PWM dus de 12V maar de fans die wat verder weg liggen starten niet bij een PWM van 40%. Fans binnen twee meter van de ESP/voeding werken prima, maar verder dan circa drie meter werkt met lekker.

Klopt je laatste opmerking ? een 5V kabeltje . de fans willen toch 12V (PWM)
Goed om in de gaten te houden, maar hier waarschijnlijk alles binnen de 2 meter.
balk schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:37:
[...]

Ik wil het setje voeden met 24V. Wil namelijk via dezelfde ESP ook mijn radiatorknop bedienen.
Jou 12V->5V kan ook met 24V, dus geen probleem. Zou ik deze kunnen gebruiken om de 24V naar 12V om te zetten om deze aan te sluiten aan de mosfet ?

MarFan wijzigde deze reactie 28-11-2018 09:22 (66%)

Pana WC12H9E8 / 1000L

• balk
MarFan schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:04:
[...]

Klopt je laatste opmerking ? een 5V kabeltje . de fans willen toch 12V (PWM)
Goed om in de gaten te houden, maar hier waarschijnlijk alles binnen de 2 meter.
De 4e pin van de fan is de PWM pin en die verwacht een 5V 25 kHz PWM signaal. Hopelijk werkt dat beter.
Ik wil het setje voeden met 24V. Wil namelijk via dezelfde ESP ook mijn radiatorknop bedienen.
Jou 12V->5V kan ook met 24V, dus geen probleem. Zou ik deze kunnen gebruiken om de 24V naar 12V om te zetten om deze aan te sluiten aan de mosfet ?
Als het amperage klopt zou het moeten kunnen. Dat bordje is 3A, en dat is niet zo heel veel.

• route99
Kijk de specs anders een na, er zit een lm2596 regulator in en daarvan kun je heel veel karakteristieken in het pdfje vinden:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2596.pdf
Sectie 7.8 en 7.9 zijn voor een variabel type van toepassing.
Efficiency VIN = 12 V, VOUT = 3 V, ILOAD = 3 A 73%
Je ziet dat de efficiency 73% is ibj 12V ingangsspanning. De rest wordt in warmte omgezet.
Gelukkig begrenst dit type zich zelf intern, hij wordt nooit te heet, maar dat lijkt leuk... maar dan doet ook niet meer wat ie moet doen... Ja... na afkoelen... maar als ie dan weer te heet wordt.... ect...
Dus probeer in indruk te krijgen of je veilig zit. Het wordt dan ook belangrijk dat je die modeulen niet te warm laat worden door de verwarming... anders krijgt ie die warmte er ook nog bij.
Bij voorkeur moet je die module zo koel mogelijk weg weten te werken...

Leuk topic... 8)

• ICC_dbe
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14-01 06:26

ICC_dbe

blog: www.iconv.nl

Tsja, het is wat.

ICC_dbe wijzigde deze reactie 16-12-2018 11:05 (97%)
Reden: Content verplaatst naar eigen blog

• supervinnie40
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 03-11 20:16
Even geheel tussendoor:
Heeft iemand hier zowel ventilators boven, als onder zijn radiator? Ik ben benieuwd of dit extra goed werkt?

Voor de radiator in de keuken wil ik namelijk een systeem bedenken waardoor lucht goed door de radiator gevoerd wordt en vervolgens beter door de kamer verspreid wordt. Omdat er een hele diepe vensterbank boven hangt, die de warme lucht een beetje tegenhoudt, dacht ik aan een paar ventilatoren voor de doorvoer van lucht en een setje ventilatoren voor het verspreiden van de warme lucht.

Maar werkt dat wel? Ventilatoren aan beide kanten?

• route99
Bij welke type radiator?

Maar: Wrs niet ... je zit "tegen" te blazen... dus de escape vd lucht de platen "uit" zal klein zijn.
Of je moet ze niet plaatsen maar recht op.... maar dan zie je ze wel goed?

route99 wijzigde deze reactie 30-11-2018 14:55 (22%)

• Job_04
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 15-11 15:15
Ventilatoren in serie zullen geen hoger debiet genereren, wel een hogere druk. Verder zal de bovenste ventilator sneller gaan draaien wat wellicht de levensduur van de lagers aantast.

• route99
Ik zie geen evident voordeel. Is het anders, verras me met de uitleg...

• supervinnie40
Mijn vermoeden was vooral dat het het mogelijk maakt om de doorstroming van lucht beter te sturen, en daarbij ook de richting van de lucht. In mijn geval zouden de onderste ventilatoren voor de doorstroming van de lucht zorgen, en de bovenste zouden vooral de inmiddels opgewarmde lucht horizontaal de kamer in blazen (onder de verlengde vensterbank uit).

Gebruik ik de bovenste ventilatoren niet, dan zou de warme lucht recht omhoog, tegen de vensterbank aan geblazen worden (lees: minder efficient). Als ik de onderste niet ventilatoren niet gebruik, dan zou de doorstroming van lucht minder efficient door de verwarming lopen.

De radiator is overigens een wat ouder model type 22.

• route99
rsbroer schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:10:
[...]Dat zet me aan het denken;
Met 2 stuks Chinese WM1209 thermostaten een PWM controllertje en een diode kun je een 2-standen control maken.
Een thermostaatje voor wanneer de aan/afvoer temperatuur laag is, die schakelt dan de 12V door de PWM door naar de fans.
De andere thermostaat voor wanneer de aan/afvoer temperatuur hoog is, die schakelt dan de 12V rechtsstreeks door naar de fans door een diode, zodat de PWM controller er geen last van heeft.
Ga nog een WM1209 bestellen bij Alie :)
Interessante gedachte...
Zijn er ook W1209 (of WM 1209?) zonder die LED uitlezing of die uit te schakelen is... want die vreten ook de nodige stroom als ze voluit werken.... en je kijkt er verder niet snel meer naar...
Moet wel een uitgang op zitten om de T uit te kunnen lezen op een andere manier.

route99 wijzigde deze reactie 05-12-2018 23:33 (0%)
Reden: typo

• Fidelity
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 13-11 12:19
@route99 vraagje over je setup waarin je aangeeft deze te gebruiken:

Klopt het dat hier geen daadwerkelijke temperatuur sensor op zit? Hoe bepaalt dit bordje dat de fans harder of zachter moeten draaien? Ik zie wat dip switches evenals draai-switches, daar kun je dat vast mee instellen. Maar onduidelijk is waar hij de temperatuur dan vandaan krijgt.

Thanks!

Edit:
Ik zie het al, er wordt geen temperatuur sensor meegeleverd! :) Hier hetzelfde bordje welke wel is voorzien van een sensor. Deze is overigens ook een stuk goedkoper!:
DC 12V PWM PC CPU Fan Temperature Control Speed Controller Module High-Temp Alarm Speed Control

Fidelity wijzigde deze reactie 06-12-2018 16:42 (27%)

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:17
balk schreef op woensdag 28 november 2018 @ 06:55:

Al wat verder gekomen? Ik ga er van uit dat je met bovenstaande bedoelt dat je alsnog een draad met PWM signaal gaat trekken vanaf de mosfet naar elke fan?

• route99
@Fidelity Goed wakker..
Ik had een paar van die schermen open staan, heb de verkeerde link gepakt...
Package included:
1 x DC 12V Four Wire Thermostat PWM Fan Speed Controller Module
1 x Cable
1 x Probe
Maar dank... had ook verkeerd kunnen zijn...

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14-11 23:49

ThaHandy

Discovery Channel

Mirabis schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:44:
Iemand enig idee waarom de DBE PRO units niet gebruikt kunnen worden i.c.m. thermostaatkranen? "DBE PRO werkt niet in combinatie met een thermostaatkop" https://energiepionier.nl...910_20161207111834726.pdf
Nou, hier ben ik ook achter gekomen. Het werkt wel, maar dan minimaal, wat ook weer een voordeel heeft. Eigenlijk haal je het maximale uit je radiator gezien de hoge Delta T, maar niet het maximale uit je DBE kwa max vermogen.

Ik heb blokverwarming en moet dus de thermostaatknop gebruiken. Ik kan deze wel vol open doen maar dan betaal ik me blauw 8)7 gezien de hoge temperatuur verschil van convector en omgeving. Ik ben dus vorige maand begonnen voor het eerst gebruik te maken met de convector met DBE.

Op vol vermogen* komt er ~60°C in en 45 uit. Gebruikt ik de ventilatoren niet dan is dit ~60 en 55.

Stel ik de thermostaat knop in op 1,75 dan is het netjes 20 graden in de woonkamer. Aanvoer temp is ~55 en retour is 25. Op deze manier wordt 90% van alle warmte uit de lammeren getrokken bij de eerste helft en de laatste 10% de andere helft.(heb ik overkill?) Gebruik ik de ventilatoren niet dan is de retour ~35 en heb ik een verdeling van 60/40%

*Fans op 50% = niet hoorbaar)

ThaHandy wijzigde deze reactie 07-12-2018 15:02 (6%)

• Kaspers
Ik wil aan de slag gaan met een aantal Arctic F14 PWM PST fans.

Dit mosfet bordje aangeschaft, nav voorbeeld van @balk om een 3.3V PWM signaal om te zetten naar 12V. Ook in mijn situatie is het 3.3V PWM signaal afkomstig van een ESP32. Vervolgens wil ik een aantal fans (waarschijnljk 5) parallel gaan voeden met een gedeeld PWM signaal vanaf de mosfet.

Kaspers wijzigde deze reactie 22-07-2019 20:21 (18%)

• route99
Is wel 24 dBA als je verder zoekt, want in nl lees je vaak 0,5 Sone maar die kun je niet vergelijken met dBA.

Ik heb 90 mm en er 2 types besteld om te kijken welke het stilst is, want de data on line variieren nogal.
Doorslaggevend is dat het dBA, maar ook de bj behorende rpm en het lucht debiet.
Die 14 cm types heb ik niet bekeken (past niet bij mijn situatie) dus niks technisch aan toe te voegen.

Twijfel? Bestel er 3... kun je iig wat doen en een idee krijgen.
Ik heb er uiteindelijk zeker 15 of 18 nodig... dus ik wil wel de goede... die raak ik kwel weer kwijt, beter dan teveel lawaai....

PS:
nummer 1 kan 150-1800 U/min (een arctic F9 pwm type)
nummer 2: 200 - 2500rpm (7.2 ~ 31.07dBA (een Scythe Kama PWM ventilator)

Het is echt een zoek actie om die combi te vinden. Hopelijk doen ze wat er geschreven wordt....

route99 wijzigde deze reactie 08-12-2018 08:06 (15%)

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14-11 23:49

ThaHandy

Discovery Channel

@Kaspers Is die Mosfet niet een beetje overkill?

Volgens de specs kan deze denk ik ook wel op 3.3 werken.
2.4 PWM Control Input Signal
The following requirements are measured at the PWM (control) pin of the fan cable connector:
PWM Frequency: Target frequency 25 kHz, acceptable operational range 21 kHz to 28 kHz

Maximum voltage for logic low:
VIL = 0.8 V

Absolute maximum current sourced:
Imax = 5 mA (short circuit current)

Absolute maximum voltage level:
VMax = 5.25 V (open circuit voltage)
Is dit niet wat?

ThaHandy wijzigde deze reactie 08-12-2018 12:28 (7%)

• route99
route99 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:01:
Twijfel? Bestel er 3... kun je iig wat doen en een idee krijgen.
Ik heb er uiteindelijk zeker 15 of 18 nodig... dus ik wil wel de goede... die raak ik kwel weer kwijt, beter dan teveel lawaai....

PS:
nummer 1 kan 150-1800 U/min (een arctic F9 pwm type)
nummer 2: 200 - 2500rpm (7.2 ~ 31.07dBA (een Scythe Kama PWM ventilator)
Eerste indruk is dat de Arctic duidelijk stiller is, maar in het lage gebied gaan ze sterk naar elkaar toe.
Dit is een eerste meting, er was v eel achtergrond ruis, dus ik moet alles nog eens opnieuw meten, morgenvroeg als iedereen nog ligt te pitten... De onderste meting bij de laagste spanning had ik ook weg kunnen laten....

Ik voeg nog wel wat info toe, eerst eten koken.... opstellingskeuze, arbitrair... etc..

Edit1: metingen herhalen, rpm nog meten, dit was bij variable V, controller met PWM komt nog uit CN (paar weken?)
RPM is een, mooi zou zijn als ik op een simpel wijze nog iets van debiet kan meten.
Dan pak je de effectiviteit van de mechanische opbouw ook mee.
Valt me nog mee wat je zo houtje-touwtje überhaupt kunt meten, de 1e keer met zulke fans.

Edit 2:
Metingen herhaald. Het achtergrond geluid was ca 10 dB dus ik kon iig nu betere metingen doen en de grafiek is upgedate.
De Arctic is over vrijwel het hele gebied beter, maar onderin duikt de Scythe er net onder.
De Arctic is over een breder gebied stiller in te zetten, dus die wordt het als ik geen ander type tegen kom.
De opgenomen stroom (dus vermogen) daarin ontlopen ze elkaar weinig. Ze zijn beiden zuinig.
Als de PWM controller binnen is nog een keer doen met de Arctic.
En nog eens nadenken hoe ik een vaste opstelling maak voor dit soort metingen dat ik in de toekomst de metingen tussen verschillende datum beter vergelijken kan.

route99 wijzigde deze reactie 09-12-2018 11:16 (35%)

• balk
Kaspers schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:25:
[...]

Al wat verder gekomen? Ik ga er van uit dat je met bovenstaande bedoelt dat je alsnog een draad met PWM signaal gaat trekken vanaf de mosfet naar elke fan?
MEH onderstaand werkt niet lekker. Ik heb het nu wel werkend met de 4e pin direct aan een ESP32.

Ik heb het nu zo aangesloten. Ik heb de bekabeling drastisch ingekort en nu draait alles! Ik heb ook geprobeerd om met de ESP32 een 25000 kHz 5V signaal op te wekken om de 4e pin van de fans aan te sturen maar dat werkte niet. Het voordeel van onderstaande setup is dat je de mosfet uit kunt zetten en dus de stroom van de fan af haalt.

balk wijzigde deze reactie 22-07-2019 22:04 (7%)
Reden: originele setup werkte niet goed :(

• supervinnie40
Naar aanleiding van een gesprek met een buurtbewoner (die naast de stadsverwarming ook een houtkachel heeft), kwamen we tot de conclusie dat hij redelijk wat bespaard op zijn verbruik door hout te verbranden, maar hij vindt het een nadeel dat de warmte van de kachel niet goed door het huis verspreid.

Afgezien van de warmte op andere verdiepingen, heeft iemand hier zo'n ventilator-systeem geprobeerd te gebruiken met een houtkachel (of vergelijkbaar)? Ik kan me indenken dat de temperatuur dicht bij de kachel een probleem is voor de ventilator?

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 25-10 21:44

Seafarer

ondertitel

supervinnie40 schreef op maandag 10 december 2018 @ 16:54:
Naar aanleiding van een gesprek met een buurtbewoner (die naast de stadsverwarming ook een houtkachel heeft), kwamen we tot de conclusie dat hij redelijk wat bespaard op zijn verbruik door hout te verbranden, maar hij vindt het een nadeel dat de warmte van de kachel niet goed door het huis verspreid.

Afgezien van de warmte op andere verdiepingen, heeft iemand hier zo'n ventilator-systeem geprobeerd te gebruiken met een houtkachel (of vergelijkbaar)? Ik kan me indenken dat de temperatuur dicht bij de kachel een probleem is voor de ventilator?
Je laat de ventilator ook de koude woonkamer lucht aanzuigen en die blaas je door een pijp die dicht langs de kachel loopt. O-)

DWTW+Cyclone- CV 20 graden delta-T - Isolatie:HR++90% - Spouw100% - Vloer50%.

• wizzopa
supervinnie40 schreef op maandag 10 december 2018 @ 16:54:

Houtkachelventilator, zo iets https://www.bol.com/nl/p/...BEgLpmPD_BwE&gclsrc=aw.ds

• Bergie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15-11 10:41

Bergie

Lekker belangrijk...

Zo'n dingetje heb ik mijn vorige woning ook op de houtkachel gehad. Werkt op zich wel leuk maar verwacht niet teveel luchtverplaatsing :)
Als je de mogelijkheid hebt om het een beetje netjes weg te werken kan je beter een 14cm fan op lage toeren gebruiken denk ik.

Yamaha MT-09

• Alphaxe
Inmiddels is de setup op de eerste twee Jaga Strada kachels actief.
Eerste kachel voorzien van F9 PWM PST (6 stuks) in comibnatie met de W1209 en 12vPWM controller
Tweede kachel voorzien van F14 PWM PST (6 stuks) in comibnatie met de W1209 en 12vPWM controller

De kamer is al op temperatuur in +/- 35 minute van 18 graden naar 20,5 dat is top.

EChter wat mij opvalt is dat de F14 fans een irritante tikkel geluid maken dat niet afkomstig is van de draaiende fan, maar iets in de aansturing (mogelijk motor) central in de fan.
Als ik met de hand de fan stop dan is dit geluid nog +/- 2 seconden te horen voor dat de fan door de fysieke blokkering stop. Het geluid van het getikkel verschilt in niveau per fan. Van zeer minimal tot aardig aanwezig.
De draaiende fan is lekker stil op 20% of 40% waardoor het getikkel nadrukkelijk aanwezig is.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Alphaxe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:12:
Gisteravond bestelling geplaatst voor mijn huidige Jaga DBE radiator setup.
Aquatuning
- Arctic F14 PWM PST (24 stuks)
- Arctic F9 PWM PST (9 stuks)
AliExpress:
- 12v PWM controller (5 stuks)
- W1209 (5 stuks)
- W1209 case (5 stuks)

- Stroom adapters wil ik in NL kopen of kijken wat ik nog heb liggen

Bij elkaar 200 euro

Deze zullen geplaatst worden op 5 Jaga Strada radiatoren in verschillende formaten. Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn
Leuk experiment om te kijken of ik gas kan besparen door de aanvoer temperatuur naar 40 of 50 graden te verlagen. Deze staat nu op 70 graden.
Als het mislukt dan is het helaas een duur experiment gebleken :-)

Zijn er tweakers die naast extra comfort ook echt merkbaar gas besparen?

• Coldfrog
Alphaxe schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:28:
Eerste kachel voorzien van F9 PWM PST (6 stuks) in comibnatie met de W1209 en 12vPWM controller
Tweede kachel voorzien van F14 PWM PST (6 stuks) in comibnatie met de W1209 en 12vPWM controller

De kamer is al op temperatuur in +/- 35 minute van 18 graden naar 20,5 dat is top.

EChter wat mij opvalt is dat de F14 fans een irritante tikkel geluid maken dat niet afkomstig is van de draaiende fan, maar iets in de aansturing (mogelijk motor) central in de fan.
Als ik met de hand de fan stop dan is dit geluid nog +/- 2 seconden te horen voor dat de fan door de fysieke blokkering stop. Het geluid van het getikkel verschilt in niveau per fan. Van zeer minimal tot aardig aanwezig.
De draaiende fan is lekker stil op 20% of 40% waardoor het getikkel nadrukkelijk aanwezig is.

[...]
Ik ervaar ook een bijgeluid in de 14cm arctics fans en was in de veronderstelling dat het door de spanningsregelaar zou komen (2 verschillende geprobeerd). Ik wacht de pwm regelaars af, mocht het geluid blijven dan gaan ze terug onder garantie.

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:16
Heb een zelfde exemplaar. Draait als een tierelier. Luchtverplaatsing is beperkt, maar je merkt wel dat die toch warmte verplaatst. Er zijn exemplaren die starten bij een hoge temperatuur en die bij lagere temperaturen beginnen te draaien.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• route99
@Alphaxe Het mag wel stil zijn... maar wel met voldoende luchtverplaatsing.... anders rendeert het mi ook niet goed. Eind van de week komen rest van de test fans binnen, dan heb ik 4 fans en neem ik de beste twee qua geluid en ik moet alleen nog een simpel luchtverplaatsingstestje verzinnen.
Ik begin met dit simpele testje: een draadje spannen en daar hang ik een soort vaantje aan/op en de fans zet ik er een voor een op een constante afstand voor.
Dan bij diverse spanningen kijken wat de hoek van uitslag is en dat correleren met de geluidsmetingen.
Degene die per tijdseenheid de meeste lucht kan verplaatsen zal de grootste uitslag geven lijkt me.
Het is vast niet linear (het aan te blazen opperval is hoek afhankelijk... en de Z-component van het vaantje, de zwaarte kracht agv de massa, doet ook mee in dat spel...
Maar indicatief moet het kloppen ... meer lucht verplaatsen... grotere uitslag.
Iemand ervaring ermee of een ander simpel idee?

En dan de balans op maken om alles te bestellen.

Voorlopig wil ik het vnl combineren met de PWM controller, onderste plaatje van het overzicht.
Om er een LED bevattende module bij te zetten voor meer controle: die trekken heel veel meer stroom, vergt een veel zwaardere 12V adapter en dus meer jaarkosten.
Heb gezocht maar nog niet gevonden: kun je die LED's uit uitschakelen? Die vreten wrs de meeste stroom.

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:00
Alphaxe schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:28:

[...]
Niet nadrukkelijk getikkel. Ik merk wel dat er verschil tussen de fans zit per batch. Ik heb zelf de Arctic F12 pwm pst ( voor wie nog zoekt:
https://www.amazon.com/AR...-Technology/dp/B00NTUJTAK

Ik heb een 5pack van Amazon uit Duitsland en een 5pack in Nederland besteld. De stickertjes op de fans zijn in ieder geval anders. En de Nederlandse draait sowieso een ander (meer omwentelingen) toerental terwijl ze pwm shared gestuurd worden, heel vreemd.

Ik kan wel zeggen dat het helpt naar mijn idee. Deze zomer zijn 2x t21 radiatoren in de woonkamer vervangen door jaga t21 van hetzelfde formaat met zelfbouw dbe.

De vr ketel (appartement, HR niet mogelijk) is ingesteld op 45 graden (ipv75) om te meten of een warmtepomp van 2,5 of 3kw uit kan. Samen met de nieuwe jaga's met dbe ligt het gasverbruik stuk lager.

• Alphaxe
Inmiddels ben ik er ook achter waar het geluid vandaan komt. Dit komt uit het motortje van de fan bij laag toerental. De fan werkt vanaf 20% rpm, echter pas boven de 40% verdwijnt dat tokkel geluidje. Om deze reden de fans op aansluiting fan2 aangesloten van de PWM controller en gespeeld met de manual pod vanaf welk moment het tokkel geluid weg is. dit ligt ergens boven de 40% gezien dipswitch 1 op stand off 20% draait en op On op 40%.

Het nadeel is dat hierdoor volgens mij op fan2 en fan3 aansluiting van de PWM controller geen modulatie zit die in te stellen is met dipswitch 2 en 3.
Coldfrog schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:18:
[...]

Ik ervaar ook een bijgeluid in de 14cm arctics fans en was in de veronderstelling dat het door de spanningsregelaar zou komen (2 verschillende geprobeerd). Ik wacht de pwm regelaars af, mocht het geluid blijven dan gaan ze terug onder garantie.

• Alphaxe
route99 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:19:
@Alphaxe Het mag wel stil zijn... maar wel met voldoende luchtverplaatsing.... anders rendeert het mi ook niet goed. Eind van de week komen rest van de test fans binnen, dan heb ik 4 fans en neem ik de beste twee qua geluid en ik moet alleen nog een simpel luchtverplaatsingstestje verzinnen.
Ik begin met dit simpele testje: een draadje spannen en daar hang ik een soort vaantje aan/op en de fans zet ik er een voor een op een constante afstand voor.
Dan bij diverse spanningen kijken wat de hoek van uitslag is en dat correleren met de geluidsmetingen.
Degene die per tijdseenheid de meeste lucht kan verplaatsen zal de grootste uitslag geven lijkt me.
Het is vast niet linear (het aan te blazen opperval is hoek afhankelijk... en de Z-component van het vaantje, de zwaarte kracht agv de massa, doet ook mee in dat spel...
Maar indicatief moet het kloppen ... meer lucht verplaatsen... grotere uitslag.
Iemand ervaring ermee of een ander simpel idee?

En dan de balans op maken om alles te bestellen.

Voorlopig wil ik het vnl combineren met de PWM controller, onderste plaatje van het overzicht.
Om er een LED bevattende module bij te zetten voor meer controle: die trekken heel veel meer stroom, vergt een veel zwaardere 12V adapter en dus meer jaarkosten.
Heb gezocht maar nog niet gevonden: kun je die LED's uit uitschakelen? Die vreten wrs de meeste stroom.
Dank voor je input, ben erg benieuwd naar het testen van de fans.
Zo ver ik weet kan de led niet uitgeschakeld worden, wellicht deels Goed te maken met een tijdschakelaar.
Wat betreft de tokkel zie voorgaande bericht 😀

• supervinnie40
Seafarer schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:26:
[...]

Je laat de ventilator ook de koude woonkamer lucht aanzuigen en die blaas je door een pijp die dicht langs de kachel loopt. O-)
Dat klinkt eigenlijk nog best wel snugger. Zo kun je de fan uit de buurt van de warmte houden en toch de warme lucht verplaatsen...
Nu nog een opstelling bedenken die hierbij helpt.

Als ik nog een stapje verder ga, zou ik eigenlijk een buis door de kachel heen moeten laten lopen. De vlammen warmen die pijp behoorlijk op en de ventilator, die vanaf een afstandje de lucht erin blaast, zorgt ervoor dat die warme lucht de kamer in komt. De grootste vraag is hoe dat netjes weg te werken is...

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:16
supervinnie40 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:53:
[...]

Dat klinkt eigenlijk nog best wel snugger. Zo kun je de fan uit de buurt van de warmte houden en toch de warme lucht verplaatsen...

Als ik nog een stapje verder ga, zou ik eigenlijk een buis door de kachel heen moeten laten lopen. De vlammen warmen die pijp behoorlijk op en de ventilator, die vanaf een afstandje de lucht erin blaast, zorgt ervoor dat die warme lucht de kamer in komt. De grootste vraag is hoe dat netjes weg te werken is...
Beetje off-topic. Heb je hier al eens aangedacht? https://www.ebay.de/itm/1...WT-7-150-VA-/121703795000

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• supervinnie40
En de goede ideeën blijven maar binnenkomen :).
Enige nadeel is dat dit met water erg lastig te maken is. Ik heb stadsverwarming. Ik denk dat deze diameter te lastig is om lucht doorheen te blazen. Of ik zou een systeem bouwen dat de warmte uit deze leiding naar een soort radiator verplaatst, waarna ik het met een ventilator de kamer in kan blazen...

Maar stel dat je de buis wat groter zou maken, bijvoorbeeld 10cm doorsnee, en dan een vergelijkbare vorm door/langs de schoorsteen (of de kachel) laat maken, warmte dit de lucht nog steeds flink op. Zo kun je behoorlijk warme lucht de kamer in blazen. Hoe langer die buis, hoe meer warmte de lucht oppakt (lijkt me).

• ICC_dbe

ICC_dbe

Wat mooi allemaal

ICC_dbe wijzigde deze reactie 16-12-2018 09:24 (105%)
Reden: Content verplaatst naar eigen blog

• route99
Murkmans schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:15:[...]De vr ketel (appartement, HR niet mogelijk) is ingesteld op 45 graden (ipv75) om te meten of een warmtepomp van 2,5 of 3kw uit kan. Samen met de nieuwe jaga's met dbe ligt het gasverbruik stuk lager.
[Afbeelding]
Interessant.

Op de tijden dat je het gas het hardst nodig hebt... is de buiten temperatuur uiteraard het laagst.
Dus dan moet de warmtepomp het bijna volledig van de stoom hebben voor de verwarming omdat er buiten weinig warmte beschikbaar is.

Kun je een schatting berekenen? Immers obv je gas verbruik weet je ook je Joules en daarmee is ook het stroom verbruik uit te rekenen. Dan een aanname van een tarief doen en je hebt een jaarplaatje.
Uiteraard komt daar de afschrijving van de warmtepomp ook nog ij (levensduur 15 jaar? Of..?)
Ben benieuwd.

• route99
De LEDs van XH-W1209 gaan automatisch deels uit...
In the temperature controller XH-W1209 menu will move with buttons + and – to select the value or raising or lowering the temperature.

The red LED display indicates when the relay is activated.Always shines as long as the relay is activated.If the relay is switched off LED off.
Edit: Dat geldt alleen voor het relais aan/uit-LEDje niet voor het LED-display....

Dit wordt geregeld in de microprocessor van het STM type die meer in die XH-serie zit.
Op Github wordt code gepubliceerd voor die W1209 :
https://github.com/TG9541/stm8ef/wiki/Board-W1209
Helaas voor de W1209:
A new W1209 board is likely to be locked. When unlocking it following the link above the Flash ROM contents is wiped. Note that the usually unless you have access to the original W1209 binary there is no way to undo that!
En dan zijn er ook nog klonen van deze W1209, met een verhaaltje.

Die STM controller chip zit ook in de XH-W1701 die met dip switches te programmeren is, een escape om geen LEDs (aan) te hebben, maar veel beperkter in de opties. De aansluitingen op de controller chip en nog wat support op Github.
De chips zijn spotgoedkoop je zou herm kunnen desolderen en er zelf dezelfde unlocked in kunnen zetten waarvan de de code zelf er in gezet/gezet hebt (ga ik niet doen).

Via die website kom je ook bij veel meer info over de andere XH modules.
Mss probeer ik ze wel een keer bij elkaar qua links te zetten als aanvulling op dit.

Edit: op een NL site vond ik net een vereenvoudigde weergave v/h schema (het schema erboven is uiteraard veel completer...)
Er er zelfs een NL-blog van die W1209...
https://verstraten-elektr...mperatuur-controller.html

route99 wijzigde deze reactie 13-12-2018 06:46 (57%)

• wizzopa
supervinnie40 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:53:
[...]

Dat heb ik een kleine 35 jaar terug al gedaan met mijn openhaard. Een rooster van 1” gas buis in een 2” buis die aan de achterzijde door de wand stak daar op een ventilator met een regelaar, het was mogelijk zoveel warmte uit de haard te halen dat het vuur bijna uit ging.

• Murkmans
route99 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:40:
[...]
Interessant.

Op de tijden dat je het gas het hardst nodig hebt... is de buiten temperatuur uiteraard het laagst.
Dus dan moet de warmtepomp het bijna volledig van de stoom hebben voor de verwarming omdat er buiten weinig warmte beschikbaar is.

Kun je een schatting berekenen? Immers obv je gas verbruik weet je ook je Joules en daarmee is ook het stroom verbruik uit te rekenen. Dan een aanname van een tarief doen en je hebt een jaarplaatje.
Uiteraard komt daar de afschrijving van de warmtepomp ook nog ij (levensduur 15 jaar? Of..?)
Ben benieuwd.
Een nieuwe HR ketel met renovatie doorvoer is ook 1500eu. Subsidie op 3kw warmtepomp is 1600eu. Ik betaal omgerekend meer dan een euro per M3 gas, dus het omslagpunt is wat eerder om voor een warmtepomp te kiezen. Nu is het niet zo dat we nog 20 haar hier wonen, maar de sociale huurwoningmarkt hier is zo krap,, dat we het appartement in de toekomst met gemak kunnen verhuren.

Als ik het nu doorreken, kom ik op:

Koevlaas formule:
480m3/1650 draaiuren x 8 = 2,33 kw warmtepomp nodig.

Graaddagformule:
Gisteren 3m3 gas verbruikt bij 19 graaddagen. Bij 33 graaddagen is dit 3/19*33=5,25m3 bij buitentemperatuur -10. 5,25/24uur= 0,23 M3 per uur. Onderwaarde (want vr-ketel) 1m3gas is 8,7kw 0,23*8,7kw=
2kw per uur thermisch vermogen.

Dus ik denk dat een ventilatie warmtepomp ook wel kan (Inventum ecolution of ducobox eco) misschien zelfs een wpboiler (Atlantic Explorer) icm een elektrische ketel.

Maar vrijdag op zaterdagnacht wordt het -4,6. Dus dan mag de thermostaat op 21 blijven, even bijhouden per uur wat het gasverbruik is geweest deze paar uurtjes, weet ik exact wat ik nodig heb qua kw.

• supervinnie40
wizzopa schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:43:
[...]

Dat heb ik een kleine 35 jaar terug al gedaan met mijn openhaard. Een rooster van 1” gas buis in een 2” buis die aan de achterzijde door de wand stak daar op een ventilator met een regelaar, het was mogelijk zoveel warmte uit de haard te halen dat het vuur bijna uit ging.
Lol, dat laatste lijkt me een beetje overkill, maar als ik de warme lucht goed kan verspreiden door de kamer, dan zou dit wel helpen.

In een poging om mezelf een beetje te amuseren heb ik gister nog even met de vrouw zitten dromen hoe zo'n systeem als dit nog nuttiger kan. We kwamen toen op hele constructies waarbij de schoorsteen door het plafond loopt en zo ook de eerste verdieping verwarmt. Als je het hele systeem dan in de kruipruimte zet kun je de warmte van de kachel als een soort vloerverwarming door de vloer laten lopen. Met goede beluchting, ventilatie en isolatie op de juiste plekken kun je zo behoorlijk wat rendement uit een blok hout halen.
Toen bedacht ik me ineens iets over de romeinen die destijds hele kanalen in hun badhuizen maakten waardoor de warmte van het vuur verspreid werd. Ik loop dus een kleine 1900 jaar achter... ;)

Terug ontopic, kun je jouw opstelling misschien iets nauwkeuriger beschrijven? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat dit werkte, waar je de ventilator plaatste en hoe je dit netjes weg kon werken.
Waarom 2 buizen in elkaar?

• wizzopa
supervinnie40 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:15:
[...]

Lol, dat laatste lijkt me een beetje overkill, maar als ik de warme lucht goed kan verspreiden door de kamer, dan zou dit wel helpen.

In een poging om mezelf een beetje te amuseren heb ik gister nog even met de vrouw zitten dromen hoe zo'n systeem als dit nog nuttiger kan. We kwamen toen op hele constructies waarbij de schoorsteen door het plafond loopt en zo ook de eerste verdieping verwarmt. Als je het hele systeem dan in de kruipruimte zet kun je de warmte van de kachel als een soort vloerverwarming door de vloer laten lopen. Met goede beluchting, ventilatie en isolatie op de juiste plekken kun je zo behoorlijk wat rendement uit een blok hout halen.
Toen bedacht ik me ineens iets over de romeinen die destijds hele kanalen in hun badhuizen maakten waardoor de warmte van het vuur verspreid werd. Ik loop dus een kleine 1900 jaar achter... ;)

Terug ontopic, kun je jouw opstelling misschien iets nauwkeuriger beschrijven? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat dit werkte, waar je de ventilator plaatste en hoe je dit netjes weg kon werken.
Waarom 2 buizen in elkaar?
De openhaard was zijn tijd ook al ver vooruit,de rookvangkap, dat deel wat aansluitop het rookkanaal, was dubbelwandig hier door werd koude lucht uit de kruip ruimte met een ventilator zoals gebruikt wordt bij meganische ventilatie geblazen en vandaar weer terug met geïsoleerde buis door de kruipruimte de kamer in geblazen. Het rooster waar ik het eerder over had is daar een aanvulling op. Ik zal even een paint schema maken. https://imgur.com/pmnhUqS

• supervinnie40
Heel mooi systeem! In mijn situatie niet helemaal haalbaar, ivm de vloer en de kruipruimte. Maar het basis-concept om lucht te laten circuleren in en/of rondom de kachel is vergelijkbaar. Het rooster of netwerk van buizen dat de lucht opwarmt zou dan wel zo efficient mogelijk moeten zijn om zoveel mogelijk rendement uit de kachel te halen. Het lichte nadeel is namelijk dat er al een schoorsteen aanwezig is, maar deze loopt door de muur van de woonkamer naar de garage en daarna direct naar buiten toe. Ik moet dus zoveel mogelijk uit de warmte halen voordat het naar buiten ontsnapt en letterlijk wegwaait.

Weet iemand wat de max temperatuur is van de W1209 sensor? Die zou ik dan kunnen gebruiken om een geautomatiseerd systeem te maken dat de lucht dan circuleert en de kamer in blaast.

Mijn vader had vroeger een buurman die loodgieter was. Die heeft toen tijdens zijn verbouwing een open haard gemetseld in zijn huis. Door de schoorsteen liep een heel stelsel van buizen die de verwarming lieten werken. Zo kon hij z'n hele huis behoorlijk warm stoken zonder dat de CV ketel iets hoefde te doen. Hout kreeg hij van m'n vader (tuinman), dus zijn huis was meestal lekker warm zonder dat het hem veel kostte.
Inmiddels is hij er niet meer en is het hele systeem verwijderd door de nieuwe bewoner. Had graag zelf willen zien wat hij nou precies gemaakt had.

• Coldfrog
supervinnie40 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:45:
Heel mooi systeem! In mijn situatie niet helemaal haalbaar, ivm de vloer en de kruipruimte. Maar het basis-concept om lucht te laten circuleren in en/of rondom de kachel is vergelijkbaar. Het rooster of netwerk van buizen dat de lucht opwarmt zou dan wel zo efficient mogelijk moeten zijn om zoveel mogelijk rendement uit de kachel te halen. Het lichte nadeel is namelijk dat er al een schoorsteen aanwezig is, maar deze loopt door de muur van de woonkamer naar de garage en daarna direct naar buiten toe. Ik moet dus zoveel mogelijk uit de warmte halen voordat het naar buiten ontsnapt en letterlijk wegwaait.

Weet iemand wat de max temperatuur is van de W1209 sensor? Die zou ik dan kunnen gebruiken om een geautomatiseerd systeem te maken dat de lucht dan circuleert en de kamer in blaast.

Mijn vader had vroeger een buurman die loodgieter was. Die heeft toen tijdens zijn verbouwing een open haard gemetseld in zijn huis. Door de schoorsteen liep een heel stelsel van buizen die de verwarming lieten werken. Zo kon hij z'n hele huis behoorlijk warm stoken zonder dat de CV ketel iets hoefde te doen. Hout kreeg hij van m'n vader (tuinman), dus zijn huis was meestal lekker warm zonder dat het hem veel kostte.
Inmiddels is hij er niet meer en is het hele systeem verwijderd door de nieuwe bewoner. Had graag zelf willen zien wat hij nou precies gemaakt had.
W1209 = Temperature Control Range: -50 ~ 110 C

• JME
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:32

JME

zeg maar Jamie

Ik wil de warmteafgifte van mijn convectorput verbeteren. SpeedComfort is het makkelijkst, maar die vind ik te wit in het zwarte gat van de put (eventueel op te lossen door ze te spuiten of door ze onder de convector te plaatsen (werkt dat?)) en ze lijken me ook onnodig klein (de convector zelf is 20cm breed). Ik acht mezelf niet technisch genoeg voor volledige zelfbouw en de Jaga DBE vind ik te duur.
Nu zat ik te denken: de adapter + temperatuurgevoelige schakelaar van SpeedComfort is ook los te koop. Zou je die kunnen combineren met grotere fans en zo een semi-zelfbouw DBE maken?

• Alphaxe
Leuk idee, maar dan moet je weten hoe de waarden van de temperatuur voeler omgezet worden naar een PWM module of aan/uit temperatuur schakeaar W1209 om temperatuur gestuurd te moduleren of schakelen.
Daarnaast zit je met de poweradapter, deze is 12v maar hoeveel ampere kan deze aan? Dit bepaald hoeveel fans en controllers je erachter kan aansluiten.

Ik zou ook we willen weten hoeveel ampere de adapter aan kan, deze zou ik dan mogelijk enkel los bestellen voor de HomeMade DBE setup
JME schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:54:
Ik wil de warmteafgifte van mijn convectorput verbeteren. SpeedComfort is het makkelijkst, maar die vind ik te wit in het zwarte gat van de put (eventueel op te lossen door ze te spuiten of door ze onder de convector te plaatsen (werkt dat?)) en ze lijken me ook onnodig klein (de convector zelf is 20cm breed). Ik acht mezelf niet technisch genoeg voor volledige zelfbouw en de Jaga DBE vind ik te duur.
Nu zat ik te denken: de adapter + temperatuurgevoelige schakelaar van SpeedComfort is ook los te koop. Zou je die kunnen combineren met grotere fans en zo een semi-zelfbouw DBE maken?

• wizzopa
Alphaxe schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:28:
Leuk idee, maar dan moet je weten hoe de waarden van de temperatuur voeler omgezet worden naar een PWM module of aan/uit temperatuur schakeaar W1209 om temperatuur gestuurd te moduleren of schakelen.
Daarnaast zit je met de poweradapter, deze is 12v maar hoeveel ampere kan deze aan? Dit bepaald hoeveel fans en controllers je erachter kan aansluiten.

Ik zou ook we willen weten hoeveel ampere de adapter aan kan, deze zou ik dan mogelijk enkel los bestellen voor de HomeMade DBE setup

[...]
De temperatuur voeler van Speedcomfort is niets ander dan een bimetaal ( clixon ) die sluit bij een temperatuur van rond de 30 graden.

• route99
Dat is inderdaad de goedkoopste oplossing. Ik wil er dan wel nog een PW controller bij zetten om daarmee de rpm's niet te hoog laten gaan. Zit er in de Speedcomfort geen controller? Of hebben ze een weerstandje gebruikt om hem op 7V te laten werken, je ziet fans waar die in een kabletjes geintegreerd bijgeleverd worden.

@AlphaxeDe adapter is Model PS1201000 output 12V 1000 mA.
https://www.speedcomfort.nl/media/bakery/thumbs/item10/20180801_sc_artikel_A.jpg

Check of voldoende stroom als je hem eleders koopt en CE-keurmerk als ie uit CN komt.

@wizzopa Ken je een goede van 30 graden C? Ik vind de hysteresis nogal groot van degenen die ik vond.

route99 wijzigde deze reactie 13-12-2018 18:56 (8%)

• wizzopa
route99 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:52:
Dat is inderdaad de goedkoopste oplossing. Ik wil er dan wel nog een PW controller bij zetten om daarmee de rpm's niet te hoog laten gaan. Zit er in de Speedcomfort geen controller? Of hebben ze een weerstandje gebruikt om hem op 7V te laten werken, je ziet fans waar die in een kabletjes geintegreerd bijgeleverd worden.

[Afbeelding]

Check of voldoende stroom als je hem eleders koopt en CE-keurmerk als ie uit CN komt.

@wizzopa Ken je een goede van 30 graden C? Ik vind de hysteresis nogal groot van degenen die ik vond.
Speedcomfort werkt voor zover ik weet gewoon op 12 volt. Misschien in China, maar daar had je vast al wel gekeken. Wel een NO variant gebruiken. ;)

• route99
???
Lees mijn adapter specs die ik op de adapter opgezocht heb...
De adapter is Model PS1201000 output 12V 1000 mA
daar is nul twijfel aan die specs, ik vind dit vervelend voor minder technisch onderlegden onder ons....nu gaan ze misschien twijfelen....
Laten we specs die aangedragen worden respecteren tenzij je een link hebt waar het anders uit blijkt.
Dit maakt het forum naar mijn gevoel onnodig rommelig.
Wel een NO variant gebruiken.
Dit snappen minder ervaren mensen vaak niet en zelfs ik niet....kan het niet uit de context halen.
Misschien heel logisch voor jou maar dit schept juist extra onduidelijkheid, het is geen spec als spanning of stroom... een "NO variant" 8)7

route99 wijzigde deze reactie 13-12-2018 20:21 (53%)

• route99
Murkmans schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:08:
[...]
Een nieuwe HR ketel met renovatie doorvoer is ook 1500eu. Subsidie op 3kw warmtepomp is 1600eu. Ik betaal omgerekend meer dan een euro per M3 gas, dus het omslagpunt is wat eerder om voor een warmtepomp te kiezen. Nu is het niet zo dat we nog 20 haar hier wonen, maar de sociale huurwoningmarkt hier is zo krap,, dat we het appartement in de toekomst met gemak kunnen verhuren.

Als ik het nu doorreken, kom ik op:

Koevlaas formule:
480m3/1650 draaiuren x 8 = 2,33 kw warmtepomp nodig.

Graaddagformule:
Gisteren 3m3 gas verbruikt bij 19 graaddagen. Bij 33 graaddagen is dit 3/19*33=5,25m3 bij buitentemperatuur -10. 5,25/24uur= 0,23 M3 per uur. Onderwaarde (want vr-ketel) 1m3gas is 8,7kw 0,23*8,7kw=
2kw per uur thermisch vermogen.

Dus ik denk dat een ventilatie warmtepomp ook wel kan (Inventum ecolution of ducobox eco) misschien zelfs een wpboiler (Atlantic Explorer) icm een elektrische ketel.

Maar vrijdag op zaterdagnacht wordt het -4,6. Dus dan mag de thermostaat op 21 blijven, even bijhouden per uur wat het gasverbruik is geweest deze paar uurtjes, weet ik exact wat ik nodig heb qua kw.
OK.
Maar een schatting van het integrale stroomverbruik kun je die al geven die je moet gebruiken om al het gas te compenseren?

• wizzopa
route99 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:10:
???
Lees mijn adapter specs die ik op de adapter opgezocht heb...

[...]

daar is nul twijfel aan die specs, ik vind dit vervelend voor minder technisch onderlegden onder ons....nu gaan ze misschien twijfelen....
Laten we specs die aangedragen worden respecteren tenzij je een link hebt waar het anders uit blijkt.
Dit maakt het forum naar mijn gevoel onnodig rommelig.

[...]
Dit snappen minder ervaren mensen vaak niet en zelfs ik niet....kan het niet uit de context halen.
Misschien heel logisch voor jou maar dit schept juist extra onduidelijkheid, het is geen spec als spanning of stroom... een "NO variant" 8)7
Waar je aan refereer de clixon is niet meer en niet minder dan een bimetaal die zijn er in een NC normaly closed variant dus die uitschakeld bij stijging van temperatuur en een NO normaly open variant die inschakeld bij stijging temperatuur.

De terminologie NC, NO en common zijn oa bij relais gewoon afkortingen en geven de staat van de contacten weer bij bekrachtiging.

Dus bij ook bij een clixon.

• Murkmans
route99 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:35:
[...]
OK.
Maar een schatting van het integrale stroomverbruik kun je die al geven die je moet gebruiken om al het gas te compenseren?
Dat wordt een stuk moeilijker denk ik. Ik weet dat ik zo'n 480m3 per jaar verbruik. Dat is dus x8,7kw per M3=4.176kw bij cop=1. Ruim genomen denk ik ongeveer tussen de 1600 en 1900 kw.
https://www.nibe.eu/assets/documents/16115/F370.pdf
Al denk ik zelf dat het een ducobox eco wordt met hogere cop-waardes en dus lager verbruik.
Momenteel nog geen 1 installateur die dit levert, tenminste niet kunnen vinden. En ik wacht nog even op de Kiwa verklaring op bcrg.nl

Ik kan wel zeggen dat dit forum met jaga dbe zelfbouw mij zeer heeft geholpen om die stap straks te kunnen maken, immers bij een temperatuur van 45 aanvoer, leveren de convectoren zo'n 2x meer vermogen (bij 35 is dit zelfs 2,6 volgens mij) De convectoren leveren als ik jaga zo moet geloven nu samen 3,5kw bij 45 graden in een ruimte van 25m2.

Vloerverwarming zou bijvoorbeeld 100w per M2 zijn (dus 2,5kw) Enige wat niet kan is de buffer massa van het beton gebruiken.

• wizzopa
@Murkmans ik heb een vraag is de waarde van 8,7 kW uit 1 m3 niet en waarde die theoretisch is en dan alleen voor het cv deel van je HR ketel en niet voor sww.

Wat ik probeer te begrijpen, bij de gegevens die je opgeef mbt de jaga dat als de water jaga in daalt het vermogen toeneemt, hoe zit dat.

• route99
wizzopa schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:57:
[...]De terminologie NC, NO en common zijn oa bij relais gewoon afkortingen en geven de staat van de contacten weer bij bekrachtiging.
Dus bij ook bij een clixon.
Nu wel duidelijk, het stond zonder verwijzing naar het bimetaaltje direct na de adapter en als je dat niet weet....
Tnx

• Murkmans
wizzopa schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:41:
@Murkmans ik heb een vraag is de waarde van 8,7 kW uit 1 m3 niet en waarde die theoretisch is en dan alleen voor het cv deel van je HR ketel en niet voor sww.

Wat ik probeer te begrijpen, bij de gegevens die je opgeef mbt de jaga dat als de water jaga in daalt het vermogen toeneemt, hoe zit dat.
Ja volgens mij theoretisch onderwaarde van een M3 calorisch Gronings gas =8,7kw. Gezien het een VR ketel is reken ik met onderwaarde.
1 op 1 zal het nog beter zijn, gezien de vr ketel 9,7kw minimaal levert en nu 10x pendelt per uur, werkt goed zo'n eenpijpsysteem...

Ik gebruik het volgende bestand om het door te berekenen.

http://www.jagapro.nl/sit...tallateurs%202019-01.xlsx

Ik bedoel dat bij een lagere temperatuur, het dbe effect relatief groter is.

• route99
Murkmans schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:11:
[...]Dat wordt een stuk moeilijker denk ik. Ik weet dat ik zo'n 480m3 per jaar verbruik. Dat is dus x8,7kw per M3=4.176kw bij cop=1. Ruim genomen denk ik ongeveer tussen de 1600 en 1900 kw.
https://www.nibe.eu/assets/documents/16115/F370.pdf
Ok, een stuk moeilijker, kan zijn maar het is wel dat waar het exact om gaat en dus bepaalt of je een WP neemt of niet.

https://www.energieconsul...kening-van-m3-n-naar-kwh/
1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh
Dus 480 m3 gas is ca 4689 kWh en met een prijs van ca 25 euro cent per kWh is dat 1172 euro per jaar extra stroom, ca 100 euro per maand.

En dan heb je de afschrijving van de WP nog niet meegenomen.

Mijn berekening zal vast wel erg simplistisch zijn, maar geeft wel iig snel een orde grootte aan.

Schiet gerust op deze berekening die men vroeger op de achterkant van een sigarendoosje maakte... ;)

Mijn idee achter dit soort berekeningen: je moet wel verdomd veel gas eerst besparen eer je op een betaalbaar WP systeem over kunt gaan.

Maar laat vooral jouw andere kant zien, maar vergeet de helicopter view niet.
Nogmaals, bedankt voor je input, zeker interessant. Het helpt ons allen!

• Murkmans
route99 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:05:
[...]
Ok, een stuk moeilijker, kan zijn maar het is wel dat waar het exact om gaat en dus bepaalt of je een WP neemt of niet.

https://www.energieconsul...kening-van-m3-n-naar-kwh/

[...]

Dus 480 m3 gas is ca 4689 kWh en met een prijs van ca 25 euro cent per kWh is dat 1172 euro per jaar extra stroom, ca 100 euro per maand.

En dan heb je de afschrijving van de WP nog niet meegenomen.

Mijn berekening zal vast wel erg simplistisch zijn, maar geeft wel iig snel een orde grootte aan.

Schiet gerust op deze berekening die men vroeger op de achterkant van een sigarendoosje maakte... ;)

Mijn idee achter dit soort berekeningen: je moet wel verdomd veel gas eerst besparen eer je op een betaalbaar WP systeem over kunt gaan.

Maar laat vooral jouw andere kant zien, maar vergeet de helicopter view niet.
Nogmaals, bedankt voor je input, zeker interessant. Het helpt ons allen!
De link van energieconsultant betreft hr ketel met 107% rendement. Ik heb nog een VR ketel waarbij je met onderwaarde rekent. Calorische onderwaarde van Gronings aardgas = 31650 kJ/m³/3600 = 8,7917 kW/m³. Daarnaast is de ketel nu 14jaar oud, dus ik geloof niet dat ie dit theoretisch vermogen nog wel haalt.

4689kw uit jou berekening zou het thermisch vermogen dus zijn als je bijvoorbeeld met een elektrische ketel (cop=1) werkt. Juist daarom is een warmtepomp die van 1kw input bijvoorbeeld 5kw thermisch vermogen zo interessant.

Ik betaal voor 1m3 en 4,5kw hetzelfde. Dus heeft de warmtepomp een cop van 8,7917/4,5=1,95 of hoger is het voordeliger in gebruik.
Stel je neemt een lw-warmtepomp met een scop van 3, kost mij dit bij 4689kw thermisch vermogen/3=1563kw. Dat x 0,22=346euro.
Ter vergelijking de gemiddelde cop voor november is een stuk hoger in het forum waar deze discussie wellicht beter past (4,26)

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7
Bijvoorbeeld de Inventum ecolution + doorstroom element kosten samen 2000euro na aftrek. Dus +/- dubbele van een ketel.

• route99
Goed punt, ik had het over de input maar de effectieve output via de COP moet wel meegenomen worden.
Ik zie toch op diverse sites dat 2.8 als omslagpunt voor de COP genomen wordt, ik heb het nog niet uitgespeld.
Het zijn mooie waarden in het overzicht met hoge jaar COP van ca 4. Maar we hebben tuurlijk ook lang warm weer gehad, maar als we weer eens een koude winter krijgen en het 2-3 weken vriest, dan kun je met dit plaatje wel goed zien dat de WP wel bijwarmen moet en het dan wel veel lijkt te kosten.

Ik heb wel wat over na te denken, komt goed uit want ik moet toch eerst nog het nodige isoleren..... de "schil beter maken" is de beste investering meestal (voor acceptabele kosten).
Het ELMG is deze week bij ons geweest, eerst ter oriëntatie, een zgn buurt warmte scan wandeling, (ik kom er nog op terug). We gaan vervolg plannen maken, na eerst verder onderzoek gedaan te hebben, waarvan de kosten erg laag zijn. Onze gemeente faciliteert daarin.

Tnx so far en zeker voor de inkijk in de data, leuk/interessant. 8)

Bron: https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement

route99 wijzigde deze reactie 14-12-2018 01:44 (14%)
Reden: typo's plus wat aanvulling

• Murkmans
route99 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:42:
Goed punt, ik had het over de input maar de effectieve output via de COP moet wel meegenomen worden.
Ik zie toch op diverse sites dat 2.8 als omslagpunt voor de COP genomen wordt, ik heb het nog niet uitgespeld.
Het zijn mooie waarden in het overzicht met hoge jaar COP van ca 4. Maar we hebben tuurlijk ook lang warm weer gehad, maar als we weer eens een koude winter krijgen en het 2-3 weken vriest, dan kun je met dit plaatje wel goed zien dat de WP wel bijwarmen moet en het dan wel veel lijkt te kosten.

Ik heb wel wat over na te denken, komt goed uit want ik moet toch eerst nog het nodige isoleren..... de "schil beter maken" is de beste investering meestal (voor acceptabele kosten).
Het ELMG is deze week bij ons geweest, eerst ter oriëntatie, een zgn buurt warmte scan wandeling, (ik kom er nog op terug). We gaan vervolg plannen maken, na eerst verder onderzoek gedaan te hebben, waarvan de kosten erg laag zijn. Onze gemeente faciliteert daarin.

Tnx so far en zeker voor de inkijk in de data, leuk/interessant. 8)

Bron: https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement
[Afbeelding]
Ja klopt helemaal. Vandaar een gemiddelde scop aanhouden. Die middelt hoge en lage temperaturen uit.

Voor mij is het belangrijkste dat ik door de zelfbouw dbe, eenzelfde afgifte kan behouden, maar dan met een lagere afgifte temperatuur. Geen 60 aanvoer maar 45 aanvoer in mijn geval. Hierdoor kom je in een beter rendementsgebied van je hr ketel, of nog beter, in het werkbereik van een warmtepomp.

Zijn er nog mensen die de aansturing combineren met een tijdrelais? Dit lijkt mij vooral Interessant als je vanuit nachtverlaging wilt opwarmen. Stel je komt 5 uur thuis en je CV start 4uur op, je de fans pwm gestuurd eerst op vol vermogen een uur lang aanzet en ze vervolgens langzaam laat draaien na 1uur?
De ruimte zou dan eerder op temperatuur zijn door snellere luchtcirculatie.

• Alphaxe
Dank voor de specs.
1000ma volstaat in veel situaties wel. De meeste radiatoren in mijn huis krijgen niet meer dan 6 fans.

Deze adapter ga ik dan mogelijk ook bestellen, gezien nederlandse leverancier. Lijkt efficient en niet duur.
route99 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:52:

[Afbeelding]

• JME

JME

zeg maar Jamie

Deel je je bevindingen? En hou je tussendoor je werkzaamheden een beetje bij voor een how-to (DHZ DBE for dummies)?

• TG9541
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 17-12-2018
@route99 Ik ben een van de auteurs achter de boven verlinkte GitHub pagina's en zelf heb ik een klein project gaande voor "actieve thermische zonne-energie". Dit omvat een gedeelte van de W1209 code, maar ook b.v. draadloos communicatie. Graag een "issue" op GitHub plaatsen als er vragen zijn.

Groetjes,
Thomas

• ICC_dbe

ICC_dbe

Murkmans schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:34:
[...]
Zijn er nog mensen die de aansturing combineren met een tijdrelais? Dit lijkt mij vooral Interessant als je vanuit nachtverlaging wilt opwarmen. Stel je komt 5 uur thuis en je CV start 4uur op, je de fans pwm gestuurd eerst op vol vermogen een uur lang aanzet en ze vervolgens langzaam laat draaien na 1uur?
De ruimte zou dan eerder op temperatuur zijn door snellere luchtcirculatie.
Echt handig!

ICC_dbe wijzigde deze reactie 16-12-2018 11:06 (18%)

• Kaspers
ThaHandy schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:22:
@Kaspers Is die Mosfet niet een beetje overkill?

Volgens de specs kan deze denk ik ook wel op 3.3 werken.
Dankje, 3.3V is idd voldoende (y). Mosfet er tussenuit gehaald.
balk schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:13:
Ik heb het nu zo aangesloten. Ik heb de bekabeling drastisch ingekort en nu draait alles! Ik heb ook geprobeerd om met de ESP32 een 25000 kHz 5V signaal op te wekken om de 4e pin van de fans aan te sturen maar dat werkte niet.
Ground van de fans wel samengevoegd met de ground van de ESP?

Ik heb het inmiddels werkend, op 25000 Hertz met 3.3V.

Stukje arduino code om ze naar 100% en weer terug te laten lopen (van en naar duty cycle van 250).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
// LIBRARIES

// GLOBAL VARIABLES
int freq = 25000; //25000 hertz
int resolution = 8;
int pwmChannel = 0;
int LED_PIN = 23; //GPIO23

void setup() {
  Serial.begin(115200);
  ledcSetup(pwmChannel, freq, resolution);
  ledcAttachPin(LED_PIN, pwmChannel);
}

void loop() {
  for (int dutyCycle = 0; dutyCycle <= 255; dutyCycle++) {
    ledcWrite(pwmChannel, dutyCycle);
    Serial.println(dutyCycle);
    delay(50);
  }

for (int dutyCycle = 255; dutyCycle >= 0; dutyCycle--) {
    ledcWrite(pwmChannel, dutyCycle);
    Serial.println(dutyCycle);
    delay(50);
  }
}

Fans volgen netjes de duty cycle:

Zal het nu gaan ontsluiten met MQTT, zodat ik de fans middels HomeAssistant kan aansturen.
route99 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:01:
Is wel 24 dBA als je verder zoekt, want in nl lees je vaak 0,5 Sone maar die kun je niet vergelijken met dBA.
De F14 PWM PST fans zijn idd niet bepaald stil nee.. Ik ben benieuwd hoeveel 'last' ik ervan ga hebben wanneer ze straks op 50% draaien. Kan er overigens mee leven wanneer ze even tijdelijk op 100% draaien wanneer de CV net aan is gegaan. Heeft JAGA ook niet zo'n 'boost' feature?

Kaspers wijzigde deze reactie 15-12-2018 13:27 (17%)

• route99
JAGA 'boost' feature?:
Zoek de print plaatjes daarvan eens op, kunnen we meegenieten. Kan zo maar zijn dat ze uit een OEM bulk komen en je ze zo kunt kopen...(hooguit zonder het JAGA merkje erop)...

De F14 PWM PST fans zijn idd niet bepaald stil nee..//straks op 50% draaien...
Eigenlijk is het belangrijker welk debiet/flow krijg je bij hoeveel dBA? En bij welk PWM % dat is, is dan minder belangrijk.
En die debiet/flow meten thuis is nog niet zo eenvoudig. Ben er ook mee gestart, maar durf nog geen resultaten te posten, ik zie zelf nog teveel maren. Die moeten er eerst uit.

PS: je wil in huis ook geen startende straaljager als "heater booster"..... mijn dame partner zou daar niet blij mee zijn....

Edit: wat ik wel kan posten zijn de V/I en de V/dB metingen. staat erbij waarmee het gemeten is.
De spanning is met een variable voedinkje gedaan, ik heb mijn PWM controller nog niet binnen, dan alles herhalen op PWM % levels.
ik ga ze nog wel eens keer met een andere app op een Iphone meten, maar ik verwacht wel wat verschillen tav de dB's in absolute zin, immers dit is zonder calibratie, maar mijn gehoor vertelt me dat de volgorde zeker klopt. Dus alles meten met een app en 1 tablet/phone en je kunt iig wel vergelijken. Pas op er zijn wel slechte apps, ben helaas de bron kwijt, maar deze kwam er aardig uit.

Je ziet iig dat de Noctua erg stil is en ook de minste stroom verbruikt, maar obv wat ik nu al weet.... zijn debiet is ook een stuk lager. De Arctic F9 doet het best aardig qua geluid en het debiet is redelijk goed. De DSP gaat bij lage spanning (is wel wat onrustig in zijn geluid. instabiele fan?) en lijkt een behoorlijk debiet te hebben en hij stormt bij 12V maar dan is het ook een lawaaibeest..

Arctic F9 lijkt de beste papieren te hebben, maar als je het kunt meten haal je de subjectiviteit er van af.

Het onderste pijltje van de Noctua moet naar de L-y-as verwijzen, de stroom as. De max stroom bij 12V is super laag, 65mA, lager.....dan de minimale stroom bij 6,3V bij de andere twee.... maar dus minder debiet...
Vanaf een bepaalde snelheid heb je ook bij stille fans de wind langs de fans waar je niet aan geluidsproductie ontkomt. Het zal immers bij zulke toeren wel een turbulente flow zijn en niet meer laminair.

route99 wijzigde deze reactie 15-12-2018 14:23 (68%)
Reden: aanvulling

• Kaspers
Ik heb net even gemeten met 4 P14's op 100%, dan kom ik uit op een halve ampere. Op 50% is het geluid best prima. Zal ze straks in de convectorput leggen.
route99 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:58:
JAGA 'boost' feature?:
En die debiet/flow meten thuis is nog niet zo eenvoudig.
Precies.. zorg voor later. Heb het qua electronica inmiddels werkend.
Aansluitschema:

@ThaHandy , alsnog een Mosfet gebruikt, maar louter om met een output pin van de ESP de 12V van de fans te halen wanneer ze niet hoeven te draaien.

Met onderstaande Arduino code wordt een connectie gemaakt met een MQTT client, en kun je vervolgens met een publish op het gedefinieerde MQTT topic de snelheid van de fans regelen:

Log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
WiFi connected
IP address: 
192.168.1.186
Attempting MQTT connection...connected
Message arrived [Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken] 0
Message arrived [Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken] 128
Message arrived [Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken] 256
Message arrived [Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken] 0

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
#include <SimpleTimer.h>
#include <WiFi.h>
#include <WiFiClient.h>
#include <PubSubClient.h>
#include <WiFiUdp.h>
#include <ArduinoOTA.h>

const char* ssid = "XXX";
const char* password = "XXX";
const char* mqtt_server = "XXX";
const int mqtt_port = 1883;
const char *mqtt_user = "";
const char *mqtt_pass = "";
const char *mqtt_client_name = "ESP32_PWM_FAN_CONTROL_CONVECTOR_KEUKEN";

WiFiClient espClient;
PubSubClient client(espClient);
SimpleTimer timer;

const int pwmPin = 23; 
const int swPin = 15; //switching the mosfet
const int ledPin = 2; //showing status of fans, led off = fan off
int pwmDutyCycle = 0; //default off
int pwmChannel = 0;

int freq = 25000;
int resolution = 8;

bool boot = true;

void setup_wifi() 
{
  Serial.println();
  Serial.print("Connecting to ");
  Serial.println(ssid);

WiFi.begin(ssid, password);

while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    delay(500);
    Serial.print(".");
  }

Serial.println("");
  Serial.println("WiFi connected");
  Serial.println("IP address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());
}

void reconnect() 
{
  // Loop until we're reconnected
  int retries = 0;
  while (!client.connected()) {
    if(retries < 150)
    {
        Serial.print("Attempting MQTT connection...");
      if (client.connect(mqtt_client_name, mqtt_user, mqtt_pass)) 
      {
        Serial.println("connected");
        if(boot == true)
        {
          client.publish("checkIn/ESP32_PWM_Fan_Control_Convector_Keuken","Rebooted");
          boot = false;
        }
        if(boot == false)
        {
          client.publish("checkIn/ESP32_PWM_Fan_Control_Convector_Keuken","Reconnected"); 
        }
        client.subscribe("Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken");
      } 
      else 
      {
        Serial.print("failed, rc=");
        Serial.print(client.state());
        Serial.println(" try again in 5 seconds");
        retries++;
        // Wait 5 seconds before retrying
        delay(5000);
      }
    }
    if(retries > 1500)
    {
    }
  }
}

void callback(char* topic, byte* payload, unsigned int length) 
{
  Serial.print("Message arrived [");
  String newTopic = topic;
  Serial.print(topic);
  Serial.print("] ");
  payload[length] = '\0';
  String newPayload = String((char *)payload);
  int intPayload = newPayload.toInt();
  Serial.println(newPayload);
  Serial.println();
  if (newTopic == "Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken") 
  {
    if(newPayload == "OFF")
    { 
      ledcWrite(1, 0);
      client.publish("Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken/Status","OFF");
      digitalWrite(ledPin, LOW);
      digitalWrite(swPin, LOW);
    }
    else if(newPayload == "0")
    {
      ledcWrite(1, 0);
      client.publish("Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken/Status","OFF");
      digitalWrite(ledPin, LOW);
      digitalWrite(swPin, LOW);
    }
    else
    {
      pwmDutyCycle = intPayload;
      ledcWrite(pwmChannel, pwmDutyCycle);
      client.publish("Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken/Status","ON");
      digitalWrite(ledPin, HIGH);
      digitalWrite(swPin, HIGH);
    }
  }
}

void checkIn()
{
  client.publish("checkIn/ESP32_PWM_Fan_Control_Convector_Keuken","OK");
}

void setup() 
{
  Serial.begin(115200);
  WiFi.mode(WIFI_STA);

//LEDC Setup
  ledcSetup(pwmChannel, freq, resolution);
  ledcAttachPin(pwmPin, pwmChannel);

setup_wifi();
  client.setServer(mqtt_server, mqtt_port);
  client.setCallback(callback);

timer.setInterval(120000, checkIn);

ArduinoOTA.setHostname("ESP32_PWM_Fan_Control_Convector_Keuken");
  ArduinoOTA.begin(); 

//status led setup
  pinMode (ledPin, OUTPUT);

//mosfet switch setup
  pinMode (swPin,OUTPUT);
}

void loop() 
{
  if (!client.connected()) 
  {
    reconnect();
  }
  client.loop();
  ArduinoOTA.handle();
  timer.run();
}

• route99
Ok, wat eerste "lucht volume verplaatsing" resultaten in relatie tot het geluid dat de fans maken.

Ik zal nog een foto maken van de hele simple opstelling.
In woorden: 2 vrijstaande staven in een dichte doos geprikt. Op een bepaalde hoogte tussen de 2 staven een heel dun strak draadje gespannen en er een heel dun & licht maar wat stijf rechthoekig vaantje vrij opgehangen (bovenste randje omgevouwen en dat als "haakje" gebruikt over de draad.
Met wat heel licht blazen beweegt het vaantje al. De zwakste fan gebruikt om maximale afstand van de fan tot het vaantje te bepalen (=30 cm) , zodat ik bij de laagste aangelegde voedingsspanning toch een vaan uitslag krijg.
Er zal best een statische wrijving zijn eer het vaantje gaat draaien, maar die is onbekend maar op basis van mijn waarnemingen lijkt me die niet erg groot (=onbewezen).
Even snel de andere fans getest: dat gaat lukken... wel de max uitslag bij de hoogste voltages maar daar is het geluid toch te groot, dat mag dus; er is dus geen poging gedaan om het meetbereik te vergroten.
Vergelijkenderwijze om tot een stillere fan/fan snelheid met een redelijke luchtverplaatsing te komen, zou deze opzet kunnen werken.

Wel bekijk het resultaat zelf in het plaatje. Feedback is uiteraard welkom..

Mijn eigen perceptie:
De Arctiic F9 vind ik het meest interessant op 6.33 en 7.75V.
Ik ga nog wel een testje doen met de Noctua. Stel dat de opwarming acceptabel is bij stand 2 of 3 (7.75 of 9.30V) dan is het wel een stuk stiller fan met een veel lager stroomverbruik.

Ik weet nog niet precies hoe ik dat proefje ga doen, want er ik heb er 3 fans van beiden, dus eigenlijk moet ik dan er nog 3 bij hebben voor mijn situatie. Tja aan de andere kant liefhebbers voor zulke erg stille fans zijn er altijd.

• sjnelle
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03-11 22:08
zitten hier mensen met ervaringen met de speedcomfort ventilators?

Qcorrent heeft een actie met korting dat scheelt nogal.

https://www.qurrent.nl/in...inkoopactie-speedcomfort/

code QURRENT2018

• Coldfrog
sjnelle schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:14:
zitten hier mensen met ervaringen met de speedcomfort ventilators?

Qcorrent heeft een actie met korting dat scheelt nogal.

https://www.qurrent.nl/in...inkoopactie-speedcomfort/

code QURRENT2018
Als je snel klaar wil zijn is het een goed product.

Is knutselen je hobby dan kun je deze prima zelf maken en bespaar je dubbel, op de stookkosten en op de materiaalkosten t.o.v. de aankoop van de speedcomfort en je bent flexibeler om meer of minder fans te gebruiken.

Coldfrog wijzigde deze reactie 17-12-2018 17:44 (4%)

• sjnelle
Elect schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:45:
Ik had de Speedcomfort besteld voor een 120cm T22 radiator. Product ziet er netjes uit, goed afgewerkt en installatie is inderdaad zo eenvoudig als op de website staat aangegeven. Capaciteit van 60m3 bij 2 stuks kan ik mij voorstellen vanwege de gebruikte kleine ventilatoren.
Na een dag was ik het gezoem op de achtergrond al beu. Het is slechts zachtjes op de achtergrond aanwezig, maar de toon is echter irritant. Ik begrijp het idee van de mageneten, maar op deze wijze is de hele radiator een klankkast. Ik heb ze daarom maar weer teruggestuurd.

Ik had in m'n kelder blijkbaar nog genoeg materiaal liggen om zelf iets te fabriceren. In tegenstelling tot de projecten die ik in het topic zie, moet mijn creatie onder een T22 radiator in plaats van een convectorput. Er moest dan ook een frame bij.

[Afbeelding]
Simpel stuk hout op maat gezaagd en 100mm gaten. Daaronder zit een stuk gaas wat met kabelclips zit vastgetimmerd :+

[Afbeelding]
De Noctua en de DeepCool ventilatoren had ik nog liggen. Deze is aangevuld met een Noiseblocker BlackSilent XE-1, 92mm. De Noiseblocker is wel een stuk stiller, maar geeft in plaats van een gemiddelde 50m3 dan ook maar 30m3.
Als adapter heb ik een Logitech luidspreker adapter van 10 volt, 0.7 ampere gebruikt. De ventilatoren liggen op stoffen kussentjes welke je normaal onder stoelen plakt.

[Afbeelding]
Op voetjes van 4 cm past deze perfect onder de radiator. Normaal staat er een bank voor (ook lekker voor het rendement), dus zichtbaar is het niet. Zit middels een klikaanklik uit schakelaar op de Domoticz installatie welke hem regelt afhankelijk van de temperatuur van het CV water.
Helaas doen De foto's het niet meer zijn deze nog ergens te vinden?

• route99
Ja, jammer die plaatjes... hopelijk lukt het hem om ze weer te plaatsen.
De Noiseblocker BlackSilent XE-1, 92mm. heeft geen variabel rpm via PWM want het is een 3 pins stekker.
Ben bezig met de Noctua NF9-b9-redux 1900 PWM di is ook stil maarheeft PWM.

De Speedcomfort draait op 1900 RPM en is te luid en als ik mijn Noctua ook op max rpm dan lijkt me beter maar ik wil bin naar 1500 of lager kunnen via PWM.

Wrs neem ik een stevig stuk MDF of hout (vibraties!) en dat kun je mooi met radiator verf beschilderen waardoor het echt meer opvalt.Het voordeel van hout: je kunt er makkelijk wat op vast zetten.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen, ben zelf nog niet zover, moet ook nog de PWM controller krijgen, kan eea al wel vast testen.

• Elect
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
sjnelle schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:16:
[...]

Helaas doen De foto's het niet meer zijn deze nog ergens te vinden?
Nee helaas inmiddels ook verhuisd dus het is ook niet meer van toepassing. Kwestie van een plankje met wat gaten en computer ventilatoren erop :+

• Waterkoker
  • Laatst online: 01:13
Coldfrog schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:43:
[...]

Als je snel klaar wil zijn is het een goed product.

Is knutselen je hobby dan kun je deze prima zelf maken en bespaar je dubbel, op de stookkosten en op de materiaalkosten t.o.v. de aankoop van de speedcomfort en je bent flexibeler om meer of minder fans te gebruiken.
bespaar je echt zoveel op de kosten wanneer je het zelf maakt? Vaak kom ik goeie fans tegen van 8 a 10 euro. Dan nog een goede adapter/12v iets en een sensors/schakelaar. Dan kom je ook al gauw tegen de 50 euro aan. Of zit ik naar de verkeerde fans te kijken ?

• ICC_dbe

ICC_dbe

Om mijn monoloog :) af te maken, hier foto's van het resultaat.

Heb inmiddels 2 radiatoren van de 5 er mee uitgevoerd en de resultaten zijn werkelijk verbluffend. De kamer is aanzienlijk sneller op temperatuur en ook veel gelijkmatiger.

Mijn kosten tot nu toe:

PCB's : 50 USD voor 10 stuks (excl 14,50 euro DHL inklaringskosten)
Mouser : 80 euro (voor 6 stuks)
Farnell : 70 euro (voor 6 stuks)
FAN's : 100 euro (voor 20 stuks nu 12 in gebruik)
Alu frame: 30 euro praxis

Het systeem is super stil, je hoort alleen de lucht verplaatsing als je met je oor op het rooster ligt. Dit komt mede doordat ze op de bijgeleverde rubbers zijn geplaatst. Overigens zijn de ventilatoren van hun eigen ook al super stil. De ventilatoren draaien nu gemiddeld op 600rpm. Ik heb de PCB's bespoten met plastic spray ter bescherming.

Ben nu het Wifi verhaal aan het afmaken zodat ik waterbalans e.d. in kaart kan brengen. Ergens volgend jaar wil ik het koelen implementeren, lijkt me echt te gek. Dit project is voor mij al waardevol omdat ik eindelijk een reden had om me te verdiepen in het schrijven van Android app's ivm de Bluetooth BLE communicatie. Al deze bevindingen ga ik verder bijhouden in een eigen blog (https://www.iconv.nl).

http://www.appudio.org/icc10.jpg

http://www.appudio.org/icc20.jpg

De sensoren. De omgevingsvoeler is niet te zien, deze zit aan de onderkant.
http://www.appudio.org/icc30.jpg

ICC_dbe wijzigde deze reactie 20-12-2018 18:22 (11%)

• JME

JME

zeg maar Jamie

Cool! Waar staat die blog van je?

• Murkmans
Waterkoker schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:06:
[...]

bespaar je echt zoveel op de kosten wanneer je het zelf maakt? Vaak kom ik goeie fans tegen van 8 a 10 euro. Dan nog een goede adapter/12v iets en een sensors/schakelaar. Dan kom je ook al gauw tegen de 50 euro aan. Of zit ik naar de verkeerde fans te kijken ?
hoeveel verwarmingen en fans heb je nodig denk je?

ik was voor 5 jaga's klaar met
4x 5pack fans met pwm pst zodat je ze door kan lussen: 25 per set
https://www.amazon.com/AR...nology/dp/B00NTUJTAK?th=1

5x pwm regeling met sensor (kan ook omgekeerd werken=koelen) = 3 euro p/st
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.14c24c4divUt5f

5x aan/uitregeling met sensor 7 euro p/st.
https://nl.aliexpress.com...cm_id=1007.13338.122671.0

wat extra verlengkabeltjes 4 euro
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dEjbKs6

totaal: 154 euro voor 5 radiatoren/31 euro per radiator.
stel ik zou speedcomfort nemen, zou ik 8 setjes nodig moeten hebben à +/-39 euro=312 euro/5=62 euro per radiator.

bijkomend voordeel van zelfbouw; je kan zelf je fans selecteren. ik heb gekozen voor 12cm grote fans zodat de rotatie kleiner kan zijn bij eenzelfde luchtverplaatsing. hierdoor heb je minder weerstand/geluid. (eigenlijk geen).

• ICC_dbe

ICC_dbe

JME schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:06:
Cool! Waar staat die blog van je?
Dank, moet ik nog even een plekje voor uitkiezen.

Edit:
Dat gaat https://www.iconv.nl worden

ICC_dbe wijzigde deze reactie 20-12-2018 18:22 (10%)

• sjnelle
ICC_dbe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 06:59:
Om mijn monoloog :) af te maken, hier foto's van het resultaat.

Heb inmiddels 2 radiatoren van de 5 er mee uitgevoerd en de resultaten zijn werkelijk verbluffend. De kamer is aanzienlijk sneller op temperatuur en ook veel gelijkmatiger.

Mijn kosten tot nu toe:

PCB's : 50 USD voor 10 stuks (excl 14,50 euro DHL inklaringskosten)
Mouser : 80 euro (voor 6 stuks)
Farnell : 70 euro (voor 6 stuks)
FAN's : 100 euro (voor 20 stuks nu 12 in gebruik)
Alu frame: 30 euro praxis
Welke fans heb je erin.
Heb je ook wat meer Specs van gebruikte onderdelen?

• ICC_dbe

ICC_dbe

sjnelle schreef op woensdag 19 december 2018 @ 18:17:
[...]

Welke fans heb je erin.
Heb je ook wat meer Specs van gebruikte onderdelen?
MCUEFR32BG13P532F512GM32
WifiESP-WROOM-02
PWR sturingHigh side SIA469DJ (12A/30V)
PWM sturingOpen drain FDV301N
FAN'sAlpenföhn Basic

Verdere uitleg over de hardware en de firmware volgt in de blog, dan kan ik het per rubriek doen wat er is best veel over te vertellen.

ICC_dbe wijzigde deze reactie 19-12-2018 19:34 (64%)

• Coldfrog
Waterkoker schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:06:
[...]

De uitdaging is om het als hobby op een betere manier te verwezenlijken. Het prijstechnische omslagpunt is ongeveer vanaf 3 fans tov 1 speedcomfort unit.

• ICC_dbe

ICC_dbe

Coldfrog schreef op woensdag 19 december 2018 @ 19:37:
[...]

De uitdaging is om het als hobby op een betere manier te verwezenlijken. Het prijstechnische omslagpunt is ongeveer vanaf 3 fans tov 1 speedcomfort unit.
Zo sta ik er ook in! Dat ik alles voor een 1/4 van origineel heb is meegenomen maar ik zou het ook doen als het maar 2/3 was, puur omdat ik het dan heb zoals ik het wil hebben. Bespaar niet, als je toch al dik onder de originele prijs zit, op cruciale onderdelen. Dat is zonde van de tijd en frustreert.

• Kaspers
Iemand belang bij 2 fancontrollers?:
Tegen betalening van verzendkosten stuur ik ze op.

Ik heb uiteindelijk besloten mijn fans aan te sturen met ESP32's (PWM) over MQTT en heb ze daardoor niet meer nodig.
Pagina: 1 ... 15 ... 20 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True