Updates:
1. verkeerde fan link.
2. aanvullingsvraag ander type radiator (mijn zoon)
Situatie mbt energie
* over 4 jaar ca 3200 kWh per jaar via zonnepanelen (15 stuks, maar met flink schaduw, dus met optimizer. ...Theoretisch max = 3800 kWh. Dit jaar gaan we helaas over de 3400 kWh heen.
* Rest stroom betalen we nog, we zijn bezig om nog meer stroomvreters uit te bannen
* Gasverbruik groot rijhuis uit 1981/82 op Z/W met 60 m2 BG: 900-1200 m3 per jaar de laatste 10 jaar
* Isolatie plan is in ontwikkeling, over 2 weken 1e bezoek warmte camera
* Dak heeft maar 4 cm EPS; we hebben overal normaal dubbelglas.
In de planning al:
* Dus ik ga zelf zo wie zo van binnenuit ca 11 cm isolatie aanbrengen
* Voordeur met enkel glas vervangen
* Vervolgens zou de ketel best op 50 graden C of lager gezet kunnen worden..
.om dat voordeel te pakken...
EN....
* Support van de huidige dubbele paneel radiatoren met ventilatoren, een oud principe, opnieuw leven in geblazen met SpeedComfort,
Maar we willen los van het gas, dus ik wil max 6-8 jaar zo doorgaan en tegen die tijd zover zijn dat ik van het gasnet afkan en dan kijken welke warmtepomp en welke hot/cold storage betaalbaar wordt. Het is nu booming met hotcosto.com maar al snel meer dan 50m3 water nodig als opslag, maar oa TNO met super interessante warmte opslag in zouten waarvoor maar ca 3 m3 volume voor nodig is.... en ik ben zeker niet compleet...
Als klein projectje, omdat ik vroeger veel met elektronica gedaan heb, was erg leuk (hobby matig maar met physics als bijvak is het toch ook erg handig...), wil ik die fan sets dus zelf bouwen, leuk en heel veel goedkoper. Omdat het best lang geleden is dat ik met dat spul bezig was, ik weliswaar de principes snap, maar bepaald niet up to date ben qua mogelijkheden, wil ik graag feedback van jullie voor deze budget aanpak. Ik heb bewust alle smuck eraf gelaten, dus geen RPM of T uitlezing. Het verdwijnt onder de verwarming, eea meten lukt me wel voor de definitieve installatie, dus who cares about the rest.
Kan wrs wel een een punts IR- T-meter lenen. Maar ik heb ook nog een kleine controller + sensor met wel een uitlezing op het wensbriefje staan.
Veel komt uit onderdelen van de diverse topics.
Ik zou nog graag een nog betere en toch goedkope fan (PWM, 12V, low noise, low power) willen hebben.
Bij 60 mm is dat best lastig, bij 80 mm is er heel veel meer keuze, maar de afstand is ca 70 mm... dus dan zou ik bij 80 mm voor een andere onderbouw moet gaan kiezen.
Voor de rest:"schiet erop, graag feedback van jullie voor. Uiteraard al gebruik gemaakt van forum info.
Een tabel als overzicht eronder losse links naar de geplande onderdelen.
Adapter 12V 1A
12V PWM controller met 3 fan aansluitingen en T-sensor
Fan 60 mm 4-pins low noise, low rpm, lower power
Omdat het maar voor minder dan 10 jaar is wil ik het zo doen. Tegen die tijd is de ketel bijna 20 j jong en hoop ik al van het gas net af te zijn.... Om per 2m lange radiator ca 150 euro te besteden vind ik teveel.
Onze radiator zit sterk op straling, model vrijwel als foto, en dus willen we er meer convectie inbrengen.
Het is nu te vroeg om pure convectie radiatoren te kopen, want straks als de balans opgemaakt is wil ik wrs naar vloerverwarming, dus nu geen nieuwe moderne radiatoren nog, voorlopig eerst zo en dan kijken hoe het loopt...een zelfbouw fan project past prima. Na afloop is er mss nog een geïnteresseerde....
Aanvullende vraag: mijn zoon heeft deze radiator.
Mijn fan setup a la Speedtherm lijkt niet ideaal hiervoor gezien de totaal andere plaatsing van de warm water voeren de onderdelen, geen panelen maar die ouderwetse ronde vormen (ken de officiële naam niet).
Ik heb hem te overwegen gegeven om spotgoedkoop iets te kopen als ik heb, mijn goedkope fan setup te gebruiken en dan eerst maar eens de tijd te nemen om heeeel goed uit te zoeken wat de beste oplossing is en daar een meer jarenplan voor te maken. Dan heb je op de korte termijn iig snel meer comfort en iets lagere kosten maar geen grote klapper (die toch al niet al te groot is).
De grote klapper moet dan op den duur uit het meer jaren plan komen, het budget om dat nu te doen is er niet.
Ook tips welkom voor zijn setup...
[
Voor 15% gewijzigd door
route99 op 27-11-2018 07:28
. Reden: zie bovenaan ]