Op het gasverbruik tijdens het eerste stookseizoen, koude winter, nieuwe woning van 700 m3 ! (droogstoken) zou ik me maar niet blindstaren.Limojo schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 00:39:
Stelling :
te ver terug moduleren leid tot extra gasverbruik door inefficientie van warmtewisselaars in de cv ketel.
Waarom:
Hier hangt een Intergas Kompakt Solo HR 12 kW.
Deze kan terug moduleren tot 3,8 kW.
Bewust voor gekozen tijdens nieuwbouw 2012, zeer goede isolatie, luchtdichtheid en heel veel glas op het zuiden om zoveel mogelijk gebruik te maken van gratis zonnewarmte.
Woonhuis is 700 m3, overal vloerverwarming, sww via 400 ltr. boiler waarvan op dit moment nog alleen de bovenste 200 ltr. word verwarmt door de cv ketel.
Hotfill op wasmachine en vaatwasser.
Eind december 2012 ketel opgestart met max. watertemperatuur van 30 graden met de insteek ketel lang laten pruttelen op minimaal vermogen.
Eigenlijk de cv ketel dus gebruiken zoals een warmtepomp was mijn gedachte.
Geexperimenteerd met watertemperaturen via WAR van 26 tot 30 graden watertemperatuur.
Het gasverbruik tijdens het eerste stookseizoen (1e jaar 1260 m3 gas) viel me tegen gezien de toegepaste isolatie.
Dat moet beter kunnen.
Januari 2014 heb ik het over een andere boeg gegooid :
Rookgas temperatuur eens gaan meten bij aanvoertemperatuur van 30 graden, deze was 24 graden.
De aanvoertemperatuur daarna vastgezet op 40 graden.
Wat blijkt, de rookgastemperatuur is nu ook ca. 24 graden.
De cv ketel brand nu vol gas en heeft moeite om de 40 graden te halen tijdens een stookperiode, hij moet met 12 kW ca. 220 ltr. water verwarmen en de bijbehorende gigantische massa betonvloeren.
De dT is veel hoger geworden omdat de vloeren (veel massa) eerst moeten worden opgewarmd en dus de warmte bufferen.
Het gasverbruik vanaf begin januari 2014 tot heden is met meer dan 50% gedaald t.o.v. vorig jaar, m.i. doordat de cv ketel blijkbaar veel efficienter werkt bij een hoger ingestelde watertemperatuur (en dT).
Niet alleen door de zachte winter, ik meet ook duidelijk verschil in het tussenseizoen.
Blijkbaar is het toch moeilijk voor producenten van cv ketels om het rendement van de ketel ook bij lage watertemperaturen hoog genoeg te houden.
M.i. is dit dus ook de reden dat de meeste cv ketels maar terug kunnen moduleren tot min. 5 kW.
Dat zou dan ook kunnen verklaren waarom in dit topic
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
het opvalt dat de bespaarde hoeveelheid gas t.o.v. de gebruikte hoeveelheid electrische energie voor een warmtepomp, veel meer is dan de (berekende) vergelijkbare hoeveelheid electrische energie omgerekend naar gas.
Iemand rendementgegevens van cv ketels bij max. modulatie en dT bij de hand?
Stond ketel bij ingestelde temperatuur van 30 graden te pruttelen of te pendelen op minimaal vermogen?
Als ketel gaat pendelen dan krijg je steeds een spoeltijd met de luchtventilator op maximum, dit lijkt mij slecht voor het rendement.
Koude lucht van buiten gaat dan tijdens de spoeltijd steeds langs de warme wisselaar weer naar buiten en neemt warmte mee die dan verloren gaat.
Zorg er voor dat de ketel zo min mogelijk pendelt of opstart.
Waarschijnlijk bedoel je het rendement bij het maximum vermogen.
Ketel kan tussen 3,8 en 12 kW afgeven.
Dit doet de ketel met de luchtventilator, het gas gaat dan automatisch mee als het goed is.
Rendement zal m.i. afhangen van het vermogen dat de ketel aflevert, lager vermogen gunstiger voor het rendement omdat warmte wisselaar beter zijn werk kan doen.